Echt. Elke keer weer blijf ik me verbazen over de immense verschillen tussen onze wagens. Net 50km gereden, auto voorverwarmd (niet aan de paal), stap in met 90%...230km range. Na 40km niet onder de 30kWh gekomen en de voorspelling is nu zelfs iets onder de 200. Bij een percentage waar jij 320km (!!!) hebt en zelfs volledig koud vertrokken bent.Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:55:
[...]
Het getal voor de range-voorspelling wisselt nu wel sneller dan eerder. Gisteren in de avondkou met een beetje sneeuw en ijzel op de weg nog even een hele korte rit gemaakt. Dat was onverwacht en dus zonder voorwarmen in een ijskoude auto van huis gegaan met de verwarming hard aan. Logischerwijs dus een erg hoog verbruik.
Kennelijk gebruikt hij dat laatste verbruik als glazen bol om de range van vandaag te voorspellen want toen ik vanmiddag op stap ging was de range volgens RA dan ook maar 290 km bij 90%. Nog nooit zo laag gezien. Maar toen ik net zo’n beetje 10 km (voorverwarmd) onderweg was stond hij alweer op 320 bij toen 87%.
Echt bizarre verschillen. Dealer al geïnformeerd of aub m'n accu pakket of wat dan ook ff onder de loep willen nemen.
Zelfde eigenlijk vorig weekend naar de ardennen. Rit van bijna 3,5 uur maar het laagste verbruik wat ik zag was 25,8 en daaronder kwam het gewoon niet. Niet mee 100km uur, niet met de RA aan, niet met voorverwarmde accu. Niks.
Gewoon jaloersheid hier 😁😬😉
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ja bizar waarom dat niet nu al kan. Ook omdat het regelmatig verkeerd gaat (bijv. laden tot 80 terwijl je 90 hebt ingesteld). Nu moet je helemaal terug naar de auto om dat te regelen, dat is thuis geen issue. Maar als de auto 3 straten verder staat omdat ergens geen laadpaal is.. First world problems, al had ik wel meer van Volvo verwacht in deze.Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:08:
[...]
Ja, eens! Zou prettig zijn. En ook het laad% kunnen aanpassen als je bijvoorbeeld onverwacht een langere trip gaat maken en naar 100% wil terwijl je ‘default’ op 90% laadt (zoals ik dat bijvoorbeeld doe).
Dit weekend naar Drenthe (minder heuvels dan jij!) Maar wel regen etc gehad, gewoon 100+ gereden en geen RA aan (alleen op het allerlaatste stukje vanwege de Fastned issues) en zat gemiddeld op 24kW/100kmJuancho schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:49:
[...]
Echt. Elke keer weer blijf ik me verbazen over de immense verschillen tussen onze wagens. Net 50km gereden, auto voorverwarmd (niet aan de paal), stap in met 90%...230km range. Na 40km niet onder de 30kWh gekomen en de voorspelling is nu zelfs iets onder de 200. Bij een percentage waar jij 320km (!!!) hebt en zelfs volledig koud vertrokken bent.
Echt bizarre verschillen. Dealer al geïnformeerd of aub m'n accu pakket of wat dan ook ff onder de loep willen nemen.
Zelfde eigenlijk vorig weekend naar de ardennen. Rit van bijna 3,5 uur maar het laagste verbruik wat ik zag was 25,8 en daaronder kwam het gewoon niet. Niet mee 100km uur, niet met de RA aan, niet met voorverwarmde accu. Niks.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Het zou indd fijn zijn als ze zeggen - we hebben overleg met volvo - en als ze de communicatie pin iets verschuiven naar voren is het OK.. maar goed, dat mag ik zelf doen dus.Kammika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:58:
[...]
wel hoog kastje muur gehalte. Zou toch ook fijn als Fastned er ook iets bij zou zetten als geven "omdat wij het probleem herkennen hebben wij contact met Volvo" o.i.d. maar dat doen ze kennelijk niet...
Ik herken wel dat het gevoelig is in combi Volvo/Fastned. Zie eerdere post. Ook al problemen met snelladen gehad vanwege wat rommel op de plek waar je kabel erin drukt, waardoor die er een net een mm minder ver in ging...
maar tot nu toe altijd wel gelukt om gewoon een goede laadsessie te hebben en af te ronden.
Van de Fastned site:ergodyne1 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:02:
[...]
Die autostart werkt toch met een chip in de stekker? geen kentekenherkenning toch?
“ Each car with a CCS connector has a unique code that is exchanged with the charger when the connector is inserted into the car..“
Een beetje van de auto en een beetje van Fastned, dus…
Leuke bijkomstigheid, het hotel in Düsseldorf heeft 8 Tesla laders in een indoor garage hangen waar gasten gratis mogen laden.
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
Ja dat zijn grote verschillen, maar die 320 van mij was na wel voorgewarmd te hebben en een klein eindje (10km) gereden te hebben. Waar het mij om ging is dat het systeem snel corrigeert ( of in ieder geval aanpast) om dat die lage voorspelling niet representatief was voor normaal verbruik, maar gebaseerd op een zeer onvoordelig incident.Juancho schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:49:
[...]
Echt. Elke keer weer blijf ik me verbazen over de immense verschillen tussen onze wagens. Net 50km gereden, auto voorverwarmd (niet aan de paal), stap in met 90%...230km range. Na 40km niet onder de 30kWh gekomen en de voorspelling is nu zelfs iets onder de 200. Bij een percentage waar jij 320km (!!!) hebt en zelfs volledig koud vertrokken bent.
Na een wat gewonere rit staat hij nu op 340 km bij 90%
En voorgeval je dat mocht denken: ik rij echt niet als een slak maar ook niet altijd als een raket (hoewel ik in het ‘rapport’ van Flitsmeister stond dat mijn persoonlijk record op 5 sec stond tot de 100) en ik een flink aantal keren behoed ben voor een flitser. Wist niet dat ze dat bijhielden…..
:strip_exif()/f/image/Jf3snuIRB8TT2lkl5i6hekCc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6SFoGkVzL6DBQFiKwB4xXyk1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Mga1600 op 15-12-2022 21:26 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Bij mijn weten is het kenteken niet van belang, de kabel zorgt voor communicatie via de twee bovenste aansluitpooltjes tussen zuil en wagen. De auto geeft een uniek ID af dat bij Fastned bekend is en aan jouw laadpas is gekoppeld. Zodra dat ID herkend is en er een betaalmethode aan gekoppeld is, gaat het laden vanzelf van start.Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:09:
[...]
Bij mij gaat dat autostart ook altijd goed - maar ik kan me ook voorstellen dat het niet werk als je kenteken niet goed herkend wordt als je vanwege het parkeergedrag van anderen een vreemde manoeuvre moet maken.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
ik heb gisteren een rit van 350 km gemaakt, ging mt 85% op weg (wel preconditioned vanwege geen zin in ruiten krabben) en kwam op locatie met 45% aan. ACC op 100, gewoon lekker de kachel op 23 (ik ben soms een koukleum) en stoel en stuurheating aan.4v4t4r schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:44:
[...]
Dit weekend naar Drenthe (minder heuvels dan jij!) Maar wel regen etc gehad, gewoon 100+ gereden en geen RA aan (alleen op het allerlaatste stukje vanwege de Fastned issues) en zat gemiddeld op 24kW/100km
Terug kon ik niet voorverwarmen, ik vertrok met 45%, en zou met 17% bij een fastned omgeving Rotterdam aankomen.
Al snel zakte die 17%, en hoewel ik gewoon ook heir weer 100 reed op ACC, kwam ik uiteindelijk met 6% bij de snellader aan.
Bang het niet te halen? nee, en desnoods pak ik er een eerder, is er geen snellader dan is er altijd wel een AC paal in een straat in een dropje of stad in de buurt, als je daar 30 min staat heb je weer voldoende om toch die snellader te halen meende ik,
Niet nodig gehad dus. Snelladen ging met 136 kW, en na 33 minuten zat ik weer op 80% en kwam thuis aan met 58%, genoeg over voor mijn avondritje.
Verbruik over de hele route: 22,1kWh/100km.
Ik heb gewoon gedaan wat ik al eerder schreef: gewoon gaan. En op de terugweg Google gevraagd een fastned te zoeken in de omgeving Dordrecht, op de route. Prima manier, accu was gepreconditioneerd bij aankomst (wat wellicht dat ineens snel zakken van de aankomst percentages veroorzaakte).
Ik leer hem steeds beter kennen, nu 3500 km gereden ermee.
Het kán erger:Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:22:
[...]
Ja dat zijn grote verschillen, maar die 320 van mij was na wel voorgewarmd te hebben en een klein eindje (10km) gereden te hebben. Waar het mij om ging is dat het systeem snel corrigeert ( of in ieder geval aanpast) om dat die lage voorspelling niet representatief was voor normaal verbruik, maar gebaseerd op een zeer onvoordelig incident.
Na een wat gewonere rit staat hij nu op 340 km bij 90%
En voorgeval je dat mocht denken: ik rij echt niet als een slak maar ook niet altijd als een raket (hoewel ik in het ‘rapport’ van Flitsmeister stond dat mijn persoonlijk record op 5 sec stond tot de 100) en ik een flink aantal keren behoed ben voor een flitser. Wist niet dat ze dat bijhielden…..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iiwkZ9vnv7k0HihGaYMhNmoZ.jpg?f=user_large)

Dat zou het idd moeten zijn, maar daar merk ik persoonlijk niks van want de langere ritten, zoals vorig weekend, zitten ook heel hoog in verbruik bij normaal rijgedrag. En ik kan heel goed vergelijken met de software versies van volgens mij voor 2.4. Niet dat het toen top was, maar het zag er wel beter en vooral betrouwbaarder uit dan nu. Wat ik al zei, de verbeteringen die Volvo noemt zijn voor mijn wagen 100% een achteruitgang.Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:22:
[...]
Waar het mij om ging is dat het systeem snel corrigeert ( of in ieder geval aanpast) om dat die lage voorspelling niet representatief was voor normaal verbruik, maar gebaseerd op een zeer onvoordelig incident.
Ik zou ook zo mij rijgedrag omschrijven eigenlijk. 80% vrij netjes, hooguit 5 a 10km harder dan de max snelheid en af en toe ff genoten van de power van de wagen. Dan zou je idd een veel betere range verwachting mogen hebben. Ben benieuwd wat de dealer wil/kan doen. Desnoods nemen ze mijn wagen een week mee en rijden ze er zelf elke dag wat ritten mee.En voorgeval je dat mocht denken: ik rij echt niet als een slak maar ook niet altijd als een raket
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mijn range zakt ook aardig in met dit weer. En zeker als ik 5-10km harder ga rijden. Dat scheelt echt op verbruik… heb me er bij neergelegd dat dat gewoon een nadeel van een ev is. Zou het zeer interessant vinden als je dealer wat vind… maar ik denk dat zij tot zelfde conclusie komen…Juancho schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:17:
[...]
Dat zou het idd moeten zijn, maar daar merk ik persoonlijk niks van want de langere ritten, zoals vorig weekend, zitten ook heel hoog in verbruik bij normaal rijgedrag. En ik kan heel goed vergelijken met de software versies van volgens mij voor 2.4. Niet dat het toen top was, maar het zag er wel beter en vooral betrouwbaarder uit dan nu. Wat ik al zei, de verbeteringen die Volvo noemt zijn voor mijn wagen 100% een achteruitgang.
[...]
Ik zou ook zo mij rijgedrag omschrijven eigenlijk. 80% vrij netjes, hooguit 5 a 10km harder dan de max snelheid en af en toe ff genoten van de power van de wagen. Dan zou je idd een veel betere range verwachting mogen hebben. Ben benieuwd wat de dealer wil/kan doen. Desnoods nemen ze mijn wagen een week mee en rijden ze er zelf elke dag wat ritten mee.
dat je op grote parkeerplaatsen niet meer na hoeft na te denken waar je de auto geparkeerd had. In de app kun je zien waar die staat.ArnaudCo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:25:
Wat ben je ermee dat op de Volvo smartphone app je de positie van jouw wagen kunt zien, als je er niet naartoe kunt navigeren?
Waarom zou je willen navigeren? Je zit toch nog niet in de auto

Met navigeren bedoel ik naar mijn wagen wandelen in een stad die ik niet ken.Kammika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:50:
[...]
dat je op grote parkeerplaatsen niet meer na hoeft na te denken waar je de auto geparkeerd had. In de app kun je zien waar die staat.
Waarom zou je willen navigeren? Je zit toch nog niet in de auto?
Je ziet toch ook in diezeflde app waar je zelf staat? je ziet daar toch een kaart onder geprojecteerd? dan zie je toch ook hoe je naar die auto kunt lopen?ArnaudCo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:12:
[...]
Met navigeren bedoel ik naar mijn wagen wandelen in een stad die ik niet ken.
Misschien komt het omdat ik nog van de generatie ben die met de papieren kaart op de stoel naast zich de weg moest vinden, en papieren kaarten geven ook niet de route van a naar b aan, die moet je zelf uitstippelen.
En dat is helemaal niet erg in dit geval, het gaat vaak om een korte afstand (want je loopt), dus dan zie je echt wel aan dat kaartje waar je langs mag lopen.
Wellicht dat ik daarom niet helemaal zie wat je probleem nu is, tenzij je nooit geleerd hebt kaart te lezen. Geen schande, maar ik merk aan veel vaak jonge mensen dat ze daar enorme moeite mee hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 16-12-2022 08:29 ]
maar je weet toch altijd nog wel welk parkeerterrein je auto staat? maar ik snap wat je bedoelt. Zou handig zijn als die de lokatie naar maps oid kan exporteren...ArnaudCo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:12:
[...]
Met navigeren bedoel ik naar mijn wagen wandelen in een stad die ik niet ken.
Tja schuif het op een generatie ding. Ik ben 43 en ik gebruik al jarenlang wel eens Google maps om ook lopend te navigeren. Superhandig. Voor mijn werk moest ik altijd overal naartoe, onbekende steden, straten, etc. Zonder zoekstress typte ik dan het adres in en ook buiten de auto wandelde ik overal heel relaxed naartoe. De een doet dit uit zijn hoofd, de andere gebruikt maps. Ik ben het met ArnaudCo eens dat het niet heel handig is dat je niet naar je auto kunt navigeren. Het is gewoon wederom niet compleet gemaakt. Ze hadden veel beter een linkje kunnen maken van de coordinaten naar Google Maps. Dan kun je met de positie doen wat je wilt. Hem in je hoofd opslaan en er naartoe wandelen, of er naartoe navigeren.ron65 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:27:
[...]
Je ziet toch ook in diezeflde app waar je zelf staat? je ziet daar toch een kaart onder geprojecteerd? dan zie je toch ook hoe je naar die auto kunt lopen?
Misschien komt het omdat ik nog van de generatie ben die met de papieren kaart op de stoel naast zich de weg moest vinden, en papieren kaarten geven ook niet de route van a naar b aan, die moet je zelf uitstippelen.
En dat is helemaal niet erg in dit geval, het gaat vaak om een korte afstand (want je loopt), dus dan zie je echt wel aan dat kaartje waar je langs mag lopen.
Wellicht dat ik daarom niet helemaal zie wat je probleem nu is, tenzij je nooit geleerd hebt kaart te lezen. Geen schande, maar ik merk aan veel vaak jonge mensen dat ze daar enorme moeite mee hebben.
Vind het wel een dingetje dat hier op Tweakers veel mensen rondtypen die altijd hun eigen insteek-is-de-beste promoten. Er zijn meerdere wegen die naar je parkeerplek in Rome leiden...
[ Voor 12% gewijzigd door ergodyne1 op 16-12-2022 08:58 ]
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Ah oke, dan mijn excuus want de bedoeling "mijn insteek is de beste" heb ik hier nooit mee gehad!ergodyne1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:55:
[...]
Tja schuif het op een generatie ding. Ik ben 43 en ik gebruik al jarenlang wel eens Google maps om ook lopend te navigeren. Superhandig. Voor mijn werk moest ik altijd overal naartoe, onbekende steden, straten, etc. Zonder zoekstress typte ik dan het adres in en ook buiten de auto wandelde ik overal heel relaxed naartoe. De een doet dit uit zijn hoofd, de andere gebruikt maps. Vind het wel een dingetje dat hier op Tweakers veel mensen rondtypen die altijd hun eigen insteek-is-de-beste promoten. Lekker laten...
Ik bedoel alleen te zeggen dat ik merk dat veel jongere mensen echt problemen hebben als de navigatie app niet werkt en ze de weg uit het hoofd of via een papieren kaart moeten vinden.
Is geen schande, het is gewoon de geest van de tijd.
Ik ben 57, toen ik met mijn ouders mee op vakantie ging hadden we een bak kaarten bij ons, en ik vond het als 12 jarige een uitdaging die te lezen en mijn vader die dan reed de weg te wijzen. In Duitsland belandden we zo in een situatie waarbij een enorme stau werd aangekondigd via de radio. Ik heb daarop mijn vader via kaartlezen een alternatieve route laten rijden, door wat dorpen en wat secundaire wegen een kilometer of 25 verder weer de autobahn op. Geen vertragingen, en achteraf hoorden we van anderen dat de file die wij ontweken hadden echt een vertraging van zeker 4 tot 5 uur had opgeleverd, zij hadden erin gestaan.
Ik vond dat een sport, leuk om te doen, en heb daar nu vaak veel plezier van.
Ik heb veel reizen gedaan voor het werk en als jij in een stad als Addis Abbeba zelf je weg moet vinden terwijl daar vaak je GSM niet werkt (zelfs sateliet GPS was daar een drama), dan is tevoren de route in je hoofd zetten en even een afdrukje van de kaart meenemen heel erg prettig, vooral als je die weet te lezen ;-)
Mijn eigen kinderen willen er ook niet aan hoor, die hebben ook zoiets van "Papieren kaart? we leven toch niet in de middeleeuwen?".
Maar voor mij is de vraag van AarnoudC er een waarvan ik iets heb : voor mij niet nodig.
En eigenlijk zou de kunst van kaartlezen helemaal niet verkeerd zijn als mensen die toch een beetje gaan beheersen, even niet helemaal denkbeeldig: stel dat de oorlog in Oekraine fout gaat en zich uitbreid, hoeveel denk jij dan aan je GPS te hebben nog? Dat is een van de eerste zaken die in dat geval gewoon uitgezet worden of alleen nog bruikbaar is voor overheden en leger. Sta je dan met je GPS apparaatje ;-)
Ver van de bed show nog, maar niet ondenkbaar die situatie.
Nogmaals, ik wil niet mijn mening als de beste verkopen, echt niet. Maar kaartlezen is toch wel 1 van de basisdingen en vaardigheden die mensen zouden mogen hebben....
Dat is waar.Juancho schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:12:
Ik denk dat je het allemaal veel groter maakt dan hij bedoelt Ron. Gaat gewoon om een knopje of linkje naar Maps. Thats it. Iets dat er met 10 sec werk in kan zitten.
het was mij ool wel opgevallen dat het er niet inzit, maar ik had iets van boeien... niet echt nodig.
Excuses is natuurlijk niet nodig Ron, het is een forum waar je juist bij elkaar komt om te discussiëren.ron65 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:08:
[...]
Nogmaals, ik wil niet mijn mening als de beste verkopen, echt niet. Maar kaartlezen is toch wel 1 van de basisdingen en vaardigheden die mensen zouden mogen hebben....
Eens met je dat de kunst van het kaartlezen erg handig is. Maar dan nog, is het uit je hoofd kennen van de wegenkaart weer een ander vraag of je dat ook moet weten. We hebben allemaal topografie gehad in het verleden, wie kent alles nog? Vuur steek ik aan met een aansteker, niet met twee steentjes en een bosje hout...
Als Oekraine misgaat, dan hebben we met z'n allen een megaprobleem. Stippel maar vast een route naar de kust of dichtsbijzijnde vliegveld uit... En wat als alle mobiele communicatie uitvalt vandaag in een carmageddon situatie? heb je al afspraken waar je mekaar gaat tegenkomen?
Gelukkig doet mijn C40 er alles aan om mij daar aan te laten wennen. Laatst deed hij het totaal niet meer. De afgelopen dagen start ik elke dag op zonder netwerkverbinding (dat zegt Google nu tegenwoordig ook bij het instappen, nieuwe feature?). Errortje hier en daar. Volvo denkt in ieder geval mee
Discussie kan, mits vriendelijk gevoerd, heel verrijkend en verhelderend werken! Probleem is vaak dat het in onvriendelijkheden uitloopt, daar ben ik altijd huiverig voor ;-)ergodyne1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:29:
[...]
Excuses is natuurlijk niet nodig Ron, het is een forum waar je juist bij elkaar komt om te discussiëren.
Eens met je dat de kunst van het kaartlezen erg handig is. Maar dan nog, is het uit je hoofd kennen van de wegenkaart weer een ander vraag of je dat ook moet weten. We hebben allemaal topografie gehad in het verleden, wie kent alles nog? Vuur steek ik aan met een aansteker, niet met twee steentjes en een bosje hout...
Als Oekraine misgaat, dan hebben we met z'n allen een megaprobleem. Stippel maar vast een route naar de kust of dichtsbijzijnde vliegveld uit... En wat als alle mobiele communicatie uitvalt vandaag in een carmageddon situatie? heb je al afspraken waar je mekaar gaat tegenkomen?
Gelukkig doet mijn C40 er alles aan om mij daar aan te laten wennen. Laatst deed hij het totaal niet meer. De afgelopen dagen start ik elke dag op zonder netwerkverbinding (dat zegt Google nu tegenwoordig ook bij het instappen, nieuwe feature?). Errortje hier en daar. Volvo denkt in ieder geval mee
Topografie, wij noemden dat Aardrijkskunde. We moesten vele steden uit ons hoofd weten aan te wijzen op de kaart en dat soort dingen.
Bij mij blijft zoiets hangen. Voorbeeld was Mexico-Stad waar ik 2 dagen moest zijn. De eerste dag liep ik nog op de navigatie van hotel naar de werkplek, de tweede dag heb ik die niet eens meer aangezet en liep door een labyrint van straten en steegjes feillos naar de werkplek en terug.
En dat heb ik heel vaak, ik weet ook altijd op gevoel waar ik ben en waar een bepaald punt is, als ik in een stad parkeer waar ik nog niet eerder geweest ben, en ga lopen, heb ik nog nooit een kaart of navigatie app nodig gehad om de auto terug te vinden. Maar goed, dat is iets wat niet iedereen zal kunnen.
Ik sla namelijk zonder er moeite voor te doen de route die ik loop inclusief visuele beelden ervan in mijn hoofd op. Ik "zie" in gedachten de terugweg gewoon voor me, en loop op basis daarvan terug.
Daarom ook heb ik iets van ja leuk, als de lokatie in je app ook de looproute terug aangeeft, maar ik zal het niet gebruiken. En dan nog, hij toont het op een kaart (desnoods met satelietview) en dan kun je ook zefl al zien waar je langs moet lopen. Het enige is dat die route niet wordt aangedikt en je bij elke kruising niet hoort "sla rechtsaf" of wat nodig is, dat moet je zelf bedenken, en dat is precies wat ik al vele jaren doe.
De routes voor de auto naar onbekende bestemmingen gebruik ik de navigatie wel graag, niet omdat het niet uit het hoofd kan, maar omdat het me minder aandacht vraagt die ik dan beter bij het verkeer kan houden, dat stukken drukker is dan in 1984.
Ah, duidelijk ging er vanuit dat hij zijn timer gezet hadKammika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:33:
[...]
we hebben het hier over de situatie waarin geen timer geprogrammeerd stond. Verwacht gedrag is dan dattie koud blijft dat vind ik niet zo gek. Als ik de timer zet is die ook gewoon ontdooid..
Dat snap ik maar dat vind jij. Ik vind het vrij logishc eigenlijk dat je bij ontwikkeling van dat nieuwe item in de app ook ff een linkje doet naar Maps of in app de route kan zien. Dat is eigenlijk niet eens een ontwikkeling maar gewoon een hyperlinkje naar maps. Ontzorgen heet dat, wat meer gemakt. Dat willen we toch allemaal?ron65 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:14:
[...]
Dat is waar.
het was mij ool wel opgevallen dat het er niet inzit, maar ik had iets van boeien... niet echt nodig.
Heeft niks maar dan ook niks met je hele kaartlezen verhaal te maken, laat staan de oorlog die je er bij haalt. Dat bedoel ik. Verder niet aanvallend bedoelt maar het is nogal overdreven om zo maar te zeggen voor een hyperlinkje die mist.
Hen je gelijk in, maar als ik dan verder kijk mis ik dat linkje veel minder dan een ritregistratie en een OTA dnaar 2.5 wan t die blijft hangen omdat er eerst service moet worden uitgevoerd. Hoe dan, de auto is 6 weken oud en heeft bijna 4000 km gereden, service staat over geloof ik 266 dagen of nog 30k km aangegeven. (hang me er niet aan vast, auto staat een wijk verderop te laden, kan er niet heenlopen om dat te bekijken nu )Juancho schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:40:
[...]
Dat snap ik maar dat vind jij. Ik vind het vrij logishc eigenlijk dat je bij ontwikkeling van dat nieuwe item in de app ook ff een linkje doet naar Maps of in app de route kan zien. Dat is eigenlijk niet eens een ontwikkeling maar gewoon een hyperlinkje naar maps. Ontzorgen heet dat, wat meer gemakt. Dat willen we toch allemaal?
Heeft niks maar dan ook niks met je hele kaartlezen verhaal te maken, laat staan de oorlog die je er bij haalt. Dat bedoel ik. Verder niet aanvallend bedoelt maar het is nogal overdreven om zo maar te zeggen voor een hyperlinkje die mist.
Maar goed, ieder zo zijn wensen. Ik vond de lokatie al heel netjes, wordt op enkele meters nauwkeurig aangegeven, inclusief je eigen lokatie. Die twee straten lopen onthoud ik wel, geen linkje voor nodig
Ik heb een advies voor iedereen die zich aan dit soort zaken stoort: Ga jarenlang Renault rijden (zoals ik), en dan is je verwachtingsniveau zo laag, dan dat alles een verbetering is...Juancho schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:26:
Ik vind dat helemaal niet netjes, dit zat al in de Volvo app van jaren terug toen ik nog een V40 had. Ik vind het eerder bizar dat je niet minimaal dezelfde functionaliteit hebt die Volvo jarengeleden al had. Maargoed, zo mist er nog veel meer natuurlijk.

[ Voor 89% gewijzigd door Standeman op 16-12-2022 13:18 ]
Het kan erger, de Astra die ik hiervoor had begon ook met lokatie in de app, ontgrendelen, vergrendelen, km stand, bandenspanning, inhoud tank, en nog wat zaken allemaal in de app. 2 jaar geleden besloten ze dat eruit te gooien, de hele app werd onbruikbaar. Wel een accessoire waarvoor was betaald, maar onbruikbaar vanaf dat moment.Juancho schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:26:
Ik vind dat helemaal niet netjes, dit zat al in de Volvo app van jaren terug toen ik nog een V40 had. Ik vind het eerder bizar dat je niet minimaal dezelfde functionaliteit hebt die Volvo jarengeleden al had. Maargoed, zo mist er nog veel meer natuurlijk.
Volvo doet nu andersom, het zat er nog niet op bij dit model, en dat wordt nu stapje bij beetje aangebracht. ;-)
[ Voor 96% gewijzigd door Standeman op 16-12-2022 13:19 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Standeman op 16-12-2022 13:19 ]
Als ze zo van minimalistisch zijn gaan ze maar een Tesla rijden, kom op zeg, dat gemauw over lenget van teksten steeds... heb ik geen eens zin meer om tot 10 te tellen, laat staan om hier verder nog mee te doen. Discussieforum ja, maar owee als je drie letters teveel schrijft BAHron65 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:08:
[mbr]Je TR is meer dan genoeg. Misschien eerst tot 10 tellen voordat je iets post.[/]
Ritregistratie die heb ik niet nodig hoor. Dat linkje mis ik totaal weer niet.ron65 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:00:
[...]
Hen je gelijk in, maar als ik dan verder kijk mis ik dat linkje veel minder dan een ritregistratie en een OTA dnaar 2.5 wan t die blijft hangen omdat er eerst service moet worden uitgevoerd. Hoe dan, de auto is 6 weken oud en heeft bijna 4000 km gereden, service staat over geloof ik 266 dagen of nog 30k km aangegeven. (hang me er niet aan vast, auto staat een wijk verderop te laden, kan er niet heenlopen om dat te bekijken nu )
Maar ik ga je niet verdedigen waarom met allerlei redenen uit mijn jarenlange bestaan. Ik begrijp dat jij hem mist en dat het irritant is. Net zoals hier andere mensen het linkje naar de locatie missen….
Steeds reflecteren op een persoonlijke situatie of herinnering is soms leuk om te lezen. Soms doet het mij ook wat denken aan mijn opa en oma, die vertelden ook veel met referenties naar vroeger. Dan dacht ik altijd jaja! Maar ik doe het op mijn eigen manier, het is 2022!
[ Voor 14% gewijzigd door ergodyne1 op 16-12-2022 14:22 ]
Zojuist bericht gehad van de dealer dat de garantieverlenging tot 30 dagen na op naam zetten mogelijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolfs XC op 16-12-2022 14:32 ]
Waarom zou ik kijken naar andere auto's? Heb ik toch geen zak mee te maken? Ik betaal en rij voor een Volvo. Als iets als locatie van je auto in de app al jaren terug in een oude Volvo zat en nu pas in de moderne nieuwe wagen/app zit.... dan ga ik ff geen polonaise lopen. Sorry maar ik vind dat altijd zo'n flauw excuus. Een nieuwe Renault kost ook bijna de helft minderKammika schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:52:
[...]
Ik heb een advies voor iedereen die zich aan dit soort zaken stoort: Ga jarenlang Renault rijden (zoals ik), en dan is je verwachtingsniveau zo laag, dan dat alles een verbetering is...
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 16-12-2022 14:36 ]
Op een Renault zit een achteruitrijcamera gratis!! Het is ook geen ‘premium’ auto…Juancho schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:33:
[...]
Waarom zou ik kijken naar andere auto's? Heb ik toch geen zak mee te maken? Ik betaal en rij voor een Volvo. Als iets als locatie van je auto in de app al jaren terug in een oude Volvo zat en nu pas in de moderne nieuwe wagen/app zit.... dan ga ik ff geen polonaise lopen. Sorry maar ik vind dat altijd zo'n flauw excuus. Een nieuwe Renault kost ook bijna de helft minder
Maar goed, dat vind ik een Volvo ook niet…
Als je dat narekent klopt het redelijk toch?Wolfs XC schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:58:
Eergisteren even naar Düsseldorf gereden voor een overnachting. Heenweg was 197km. Auto was voor 99% geladen en voorverwarmd. In NL netjes 100km/h gereden en vanaf de grens, nog 130km te gaan, 120km/h gereden met een enkele uitschieter naar 164. Bij aankomst hadden we nog 31%. De boordcomputer gaf een gemiddelde aan van 24kWh/100km….tja!
Leuke bijkomstigheid, het hotel in Düsseldorf heeft 8 Tesla laders in een indoor garage hangen waar gasten gratis mogen laden.
197 km * 24 kWh=48 kWh
99-31=68% verbruikt van 78kWh=53 kWh
Of heb jij andere accu in P6? (P8 =78kWh)
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Je hebt helemaal gelijk!Als je dat narekent klopt het redelijk toch?
197 km * 24 kWh=48 kWh
99-31=68% verbruikt van 78kWh=53 kWh
Of heb jij andere accu in P6? (P8 =78kWh)
M’n vorige auto had een 100lit brandstoftank. De XC40 P6 is 70kWh waarvan 67kWh bruikbaar. Dan klopt het precies!
Moet nog even aan het rekensommetje wennen.
Dank voor de correctie!
Juancho schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:12:
Ik denk dat je het allemaal veel groter maakt dan hij bedoelt Ron. Gaat gewoon om een knopje of linkje naar Maps. Thats it. Iets dat er met 10 sec werk in kan zitten.
:strip_exif()/f/image/m56yJ4fevQ7WztOZo0tWFy24.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets?
[ Voor 13% gewijzigd door Lutra op 16-12-2022 17:25 ]
P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro
Ik wilde net gaan zeggen dat ik regelmatig heb gezien dat mijn telefoon aangaf waar mijn auto was geparkeerd. Nooit echt gebruikt overigens
Dit had ik vandaag ook. Waarschijnlijk komt er binnenkort een update van de app, zodat we het logboek kunnen gaan gebruiken.myutopia schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:38:
Ik heb vandaag een update ontvangen met driving journal. De grap is enkel dat de rechten die je moet aanzetten om die te gebruiken niet lijken te zijn meegeleverd. [Afbeelding]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Een XC40 niet echt helemaal nee. In mijn beleving audi a3/q3 , mb a/ gla klasse, etc.ergodyne1 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:45:
[...]
Op een Renault zit een achteruitrijcamera gratis!! Het is ook geen ‘premium’ auto…
Maar goed, dat vind ik een Volvo ook niet…
Dat zijn toch wel premium merken maar wel de instappers.
Een XC60 is wel premium en zeker van zelfde level als bijvoorbeeld Q5.
DreZutphen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:11:
[...]
Een XC40 niet echt helemaal nee. In mijn beleving zelfde als audi a3/q3 , mb a/ gla klasse, etc.
Ach, Whats in a name! "Premium" is maar een woord en zegt in princiepe maar bitter weinig over de kwaliteit! (wel vaak over hoge rekeningen) 🤐DreZutphen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:11:
[...]
Een XC40 niet echt helemaal nee. In mijn beleving audi a3/q3 , mb a/ gla klasse, etc.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Haha ja hoge rekening sws maar zegt wel wat over de kwaliteit van de auto hoor.Vulcan750 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:31:
[...]
Ach, Whats in a name! "Premium" is maar een woord en zegt in princiepe maar bitter weinig over de kwaliteit! (wel vaak over hoge rekeningen) 🤐
Het merk van de 4 ringen slaat overigens alles met hun optie lijst. Heb laatst een a3 1.5 uitgerust met alle opties(leuk om te doen) en dat ding kwam op 80mile ofzo 🤣
Het gedoe met EV problemen mogen we daar imho niet in meenemen omdat er met bijna alle EV's veel problemen zijn
Ow ja ik ben nogal gek van stevige muziek, knalt lekker met HK!
*Edit: timer ingesteld en nu kan ik de klimaatbeheersing wel op afstand uitzetten
[ Voor 13% gewijzigd door Bartelomeus op 17-12-2022 07:09 ]
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Bij ons is er geen issues bekend wat betreft de laadkabels zoals u onder beschrijft.
Ik ga uw mail door verzenden naar de technische afdeling van Volvo Nederland, hiervoor heb ik de kilometerstand van uw Volvo nodig.
Ik ga er nog wel achteraan.HenryP schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:58:
@Bartelomeus Ga je nog iets doen met de ontbrekende 12V aansluiting?
Ziet er mooi uit hoorArnaudCo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:02:
[Afbeelding] pakje van de post ontvangen. Ik kan niet wachten eer ze aan mijn XC40 hangen 😁
:strip_exif()/f/image/xjKDkfnOTUHXiviBRp9P9Ifr.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”
In my23 zit die er inderdaad niet meer in, dat was mij al bekend bij bestellen.
Maar een heel enkel keertje gebruiken we dat ding wel in de P8 my21 om een koelbox aan te hangen als iets koud moet blijven. Dus wilde ik er wel weer een hebben in de C40. Omdat de kofferbak bekleding van de C40 in ons geval toch tijdelijk los moet worden gehaald voor het monteren van de trekhaak en schakelaar (de trekhaak wordt overgezet van de XC40 op de C40) zet de dealer er bij die gelegenheid meteen een 12v stopcontact in (ik heb aangeboden wel het materiaal te betalen - hoeveel dat zal zijn weet ik niet want de omzet-actie moet nog plaatsvinden maar dat zal niet veel zijn)
Zijn deze in een andere kleur ofzo? Ik zie namelijk geen verschil met die er al standaard opzitten. 😅ArnaudCo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:02:
[Afbeelding] pakje van de post ontvangen. Ik kan niet wachten eer ze aan mijn XC40 hangen 😁
Aahh blijkbaar zijn ze zwart, my bad! Is het mat zwart of glans? En kan je deze gewoon bij Volvo bestellen in die kleur?
Ik wil dit namelijk ook laten doen voor mijn crystal white pearl, voor het logo op de voorkant en de letters achter, bij de dealer zou dit €100 voor voor en €100 voor achter kosten. Maarja als zelf bestellen goedkoper is, doe ik dat liever 😜
[ Voor 26% gewijzigd door Sokoo op 17-12-2022 11:43 ]
High Glossy ZwartSokoo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:39:
[...]
Zijn deze in een andere kleur ofzo? Ik zie namelijk geen verschil met die er al standaard opzitten. 😅
Aahh blijkbaar zijn ze zwart, my bad! Is het mat zwart of glans? En kan je deze gewoon bij Volvo bestellen in die kleur?
Ik wil dit namelijk ook laten doen voor mijn crystal white pearl, voor het logo op de voorkant en de letters achter, bij de dealer zou dit €100 voor voor en €100 voor achter kosten. Maarja als zelf bestellen goedkoper is, doe ik dat liever 😜
https://www.vstore.nl/embleem-volvo-glossy-black
Lekker onprofessionele mail met die taalfouten. En duidelijk dat je hier nooit meer wat van hoort.4v4t4r schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:22:
reactie van de dealer n.a.v. mijn mail over de laadissues bij Fastned (met de mail van fastned erbij)
Bij ons is er geen issues bekend wat betreft de laadkabels zoals u onder beschrijft.
Ik ga uw mail door verzenden naar de technische afdeling van Volvo Nederland, hiervoor heb ik de kilometerstand van uw Volvo nodig.
En de kilometerstand??

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 17-12-2022 13:16 ]
Dat is niet duur voor dat embleem voor. Bij Nieuwenhuijse stond er €350 op de lijst.Sokoo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:39:
[...]
Zijn deze in een andere kleur ofzo? Ik zie namelijk geen verschil met die er al standaard opzitten. 😅
Uiteraard gaan we dat niet doen!🤣
Die waren oorspronkelijk bedoeld om de PA mee aan en uit te zetten zodat je eenvoudig kon kiezen tussen alleen ACC en ACCmer stuurhulp ( ofwel PA). Op een gegeven moment is dat om onbegrijpelijke redenen aangepast. Er is wel een toezegging dat het weer terugkomt……maar dat duurt nog wel even….GerardBr schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:08:
Weet iemand waar de pijltjes naast de activatieknop van de cruise control voor dienen aan de linkerkant van het stuur?[Afbeelding]
Tegen beter weten in probeer ik ze steeds weer na elke update.
Belachelijk dat dat er nog steeds niet op zit. Wat slecht van Volvo. Wat luisteren ze slecht naar gebruikers, en wat hebben ze hun software development slecht op orde en wat duur het lang voor ze hun beloften nakomen als ze ze al nakomenMga1600 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:20:
[...]
Die waren oorspronkelijk bedoeld om de PA mee aan en uit te zetten zodat je eenvoudig kon kiezen tussen alleen ACC en ACCmer stuurhulp ( ofwel PA). Op een gegeven moment is dat om onbegrijpelijke redenen aangepast. Er is wel een toezegging dat het weer terugkomt……maar dat duurt nog wel even….
(heb het vast maar samengevat zodat er nu niet 10 pagina’s discussie over de pijltjes op het stuur hoeft te volgen
EDIT: vergeten toe te voegen: “en dat voor een auto van 60.000 eur”
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 17-12-2022 15:34 ]
Het was koud, -2, dus was zeer benieuwd naar het verbruik.
Vertrokken met 80%, aankomst 60%, thuis 40%.
Dat zijn bijna dezelfde getallen als in de zomer.
Ik had op de heenreis wel voorverwarmd aan de lader.
[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 17-12-2022 15:31 ]
Moest in Apeldoorn wezen en daarna door naar Almere (vanuit Roosendaal). Nu staat er bij de 1e stop een laadpaal alleen weet ik dat die erg traag is, en ik het niet haal tm Almere. En aangezien daar geen laadmogelijkheid in de buurt is, besloot ik in de buurt van Apeldoorn even 15-20m te laden - in dit geval bij een Shell Recharge.
Kabel in de auto, sessie starten. Het duurde wel langer dan normaal, dus wellicht zit de kabel er niet goed in (daar zijn problemen mee als je ook recent de reactie leest). Ik op de auto de kabel vrijgeven zodat ik het opnieuw kan proberen. Auto schiet op rood - storing. De laadpaal zegt dat de sessie gereed is en stelt voor de kabel terug te hangen. Echter, de kabel zit nog vast in de auto en wil er met geen mogelijkheid uit (zonder de boel te slopen). Meermaals op het 'vrijgeven' knopje, maar het mag niet helpen.
In de auto, onder parkeren/laden ook aangegeven de kabel vrij te geven. Dat veranderd van tekst ('ontkoppeld') maar er gebeurt verder niets..
Uiteindelijk Volvo on Call gebeld. Na uitleg werd ik doorgeschakeld naar de TD. Helaas geen mechanische vrijgave mogelijk in mijn versie (P8 MY20 - is er iemand die dit wel heeft?). Na enkele checks hebben we de boel gereset, geen succes. Daarna ook de ontkoppel-optie bij het parkeren/laden - echter nu ook met de sleutel in de middenconsole. Hierna kwam de laadkabel wel vrij. Blijkbaar is dit de reset manier. Hierna doorgereden naar een andere snellader (ook Shell
De volgende dag wil ik thuis wegrijden, hangt de kabel weer vast maar dan aan mijn eigen laadpaal (vaste kabel). Trucje van boven gedaan en weer vrij. Tot op heden niet meer gezien...
Dezelfde dag nog een andere geintje. Ik rijd even de straat in: schildpad en foutmelding. "Storing in het aandrijfsysteem. Service vereist". Ik kon hem nog wel terug aan de kant zetten met wat horten en stoten. Maandag de dealer gebeld om langs te komen. Uiteraard is die melding natuurlijk dan net weg. Ze konden alleen niets vinden. Wel dat er een melding was, maar niet wat de oorzaak was.
Die week ben ik naar 2.5 gegaan. Geen idee of dat er nog mee te maken zou kunnen hebben. Ik begreep dat de dealer wel 'een handeling' heeft gedaan mbt het vasthouden van de laadkabel, en dat hier meer mensen problemen mee hadden.
Aah thnx! Ga het toch laten doen, kan ik het niet verprutsen! Hahah.ArnaudCo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:01:
[...]
High Glossy Zwart
https://www.vstore.nl/embleem-volvo-glossy-black
Ja ik vond het ook meevallen, mss omdat de auto via deze dealer komt? Hoorde bij Volvo Stern dat het €595 zou zijn voor en achter.DreZutphen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:55:
[...]
Dat is niet duur voor dat embleem voor. Bij Nieuwenhuijse stond er €350 op de lijst.
Uiteraard gaan we dat niet doen!🤣
Ik krijg hem via Volvo Serva A28, die zei €100 voor en €100 achter, dus prima 😜
Mijn trekhaak moet er nog onder, dus ik zal het dan aangeven bij de dealer en evt bij de LM
Jaaa voor dat geld zeker gelijk doen.Sokoo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:09:
[...]
Aah thnx! Ga het toch laten doen, kan ik het niet verprutsen! Hahah.
[...]
Ja ik vond het ook meevallen, mss omdat de auto via deze dealer komt? Hoorde bij Volvo Stern dat het €595 zou zijn voor en achter.
Moeten we hier blij mee zijn? JAAAA
Mag Volvo/Google zich kapot schamen? JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 18-12-2022 02:21 ]
Herplaatsen? Dat is nog niet aangekondigd. Toevoegen kan ik nu wel met touchscreen. Net als specifiek naar bijv IONITY palen op de route zoekenJuancho schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:21:
Ik weet niet of het hier al genoemd is, Volvo loopt sowieso vreselijk idioot achter qua communicatie, maar het toevoegen van zaken op je route via touchscreen en herplaatsen wordt EINDELIJK na 2 jaar opgelost....
[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 18-12-2022 07:30 ]
Fijn dat je het checkt. Nee dit is nog nooit genoemd hierJuancho schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:21:
Ik weet niet of het hier al genoemd is, Volvo loopt sowieso vreselijk idioot achter qua communicatie, maar het toevoegen van zaken op je route via touchscreen en herplaatsen wordt EINDELIJK na 2 jaar opgelost....

Ik doe het als volgt: je voert je navigatie in en start hem. Dan doe je via Google assistant (voice): navigeer naar ionity (goed uitspreken ie-oh-no-tie, want Nederlands…). Dan krijg je ionity stations op je route. Of er heel dicht bij. Inclusief een kaartje van je route en hoe ver er je er vanaf bent.JTHZZ schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:18:
[...]
Herplaatsen? Dat is nog niet aangekondigd. Toevoegen kan ik nu wel met touchscreen. Net als specifiek naar bijv IONITY palen op de route zoeken
In Nederland werkt dit uitermate goed met Fastned trouwens. Assistent heeft wel eens wat moeite met de uitspraak van ionity, dus dat is nog even uitzoeken. Ik ben op deze manier prima Frankrijk door gekomen.
Waar staat TR voor?ron65 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:08:
[mbr]Je TR is meer dan genoeg. Misschien eerst tot 10 tellen voordat je iets post.[/]
Lekker verdienen bij die dealer. Ik heb het voor 6€ zelf gedaan. Aliexpress verkoopt die letters in het zwart, de dealer haalt ze daar ws ook vandaan.Sokoo schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:09:
[...]
Aah thnx! Ga het toch laten doen, kan ik het niet verprutsen! Hahah.
[...]
Ja ik vond het ook meevallen, mss omdat de auto via deze dealer komt? Hoorde bij Volvo Stern dat het €595 zou zijn voor en achter.
Dat precieze uitspreken hoeft dus nu niet meer want je kunt het gewoon intypen. Dat is de nieuwe feature.Spanky79 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:33:
[...]
Ik doe het als volgt: je voert je navigatie in en start hem. Dan doe je via Google assistant (voice): navigeer naar ionity (goed uitspreken ie-oh-no-tie, want Nederlands…). Dan krijg je ionity stations op je route. Of er heel dicht bij. Inclusief een kaartje van je route en hoe ver er je er vanaf bent.
In Nederland werkt dit uitermate goed met Fastned trouwens. Assistent heeft wel eens wat moeite met de uitspraak van ionity, dus dat is nog even uitzoeken. Ik ben op deze manier prima Frankrijk door gekomen.
Overigens kun je nu ook individuele stops in een laadplanning aanpassen door de laadstop aan te tikken en op ‘Vervangen’ te drukken. Als Google dus iets exotisch voorstelt kun je dat nu gemakkelijk aanpassen. Het wordt allemaal steeds beter.
Ok, wist ikJTHZZ schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:50:
[...]
Dat precieze uitspreken hoeft dus nu niet meer want je kunt het gewoon intypen. Dat is de nieuwe feature.
Overigens kun je nu ook individuele stops in een laadplanning aanpassen door de laadstop aan te tikken en op ‘Vervangen’ te drukken. Als Google dus iets exotisch voorstelt kun je dat nu gemakkelijk aanpassen. Het wordt allemaal steeds beter.
Nog niet. Sowieso die ik het ook gewoon tijdens het rijden met voice. Voor ionity is typen handiger denk ik.
De Belgische Volvosite heeft het over 0,20ct korting tm 2024 met een Volvo Plugsurfing card. Aangezien deze laders volgens dezelfde site er pas vanaf voorjaar 2023 zullen staan is dat denk ik de informatie van dit moment. Of weet jij al van sites (NL of BE) die live zijn?AndreBos schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:11:
Heeft er al iemand bij powerstop van volvo geladen? Wat is de kostprijs daar voor een volvorijder?
https://www.volvocars.com...h-rijden/volvo-powerstop/
Northvolt toch? Dat is de fabrikant waar Volvo een grote deelname in heeft gedaan en die nu ongeveer op st(r)oom moet komen…Volvar schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:16:
Weet iemand welke cellen in de nieuwe extended range packs gaan. Wordt dat CATL of LG Chem?
[ Voor 20% gewijzigd door Mga1600 op 18-12-2022 19:09 ]
Wat ik al heb geprobeerd:
- Reboot TCAM en unit zelf.
- Account opnieuw ingelogd in zowel de wagen als op de GSM.
- Ingelogd op het Volvo account vanachter de PC. Ik kan hier geen instellingen wijzigen of voorwaarden vinden t.b.v. Connected Safety.
[ Voor 4% gewijzigd door Microstar op 18-12-2022 19:24 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Bij mijn weten gaat de fabriek die dat zou moeten doen in 2025 open.Mga1600 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:08:
[...]
Northvolt toch? Dat is de fabrikant waar Volvo een grote deelname in heeft gedaan en die nu ongeveer op st(r)oom moet komen…
Ik dacht CATL en LG: https://www.media.volvoca...evering-lithium-ion-accus
De reden dat ik het wil weten is dat in andere auto's de CATL accu's soms duidelijk minder presteren (zie bijvoorbeeld Toyota BZ4X t.o.v. Panasonic)
Voor zover ik weet werkt Connected Safety momenteel niet met de Google Volvo's. https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2022w22Microstar schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:17:
Heeft iemand tips om Connected Safety in te schakelen? De toggle blijft helaas grayed out. Ik krijg de melding dat ik moet inloggen op de Volvo account.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Reboot TCAM en unit zelf.
- Account opnieuw ingelogd in zowel de wagen als op de GSM.
- Ingelogd op het Volvo account vanachter de PC. Ik kan hier geen instellingen wijzigen of voorwaarden vinden t.b.v. Connected Safety.
Had ik ook, maar je moet je Volvo ID weer in de auto zetten, dat was bij mij weg. Nadat je dat gedaan hebt kun je het wel weer aanzetten …Volvar schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:34:
[...]
Voor zover ik weet werkt Connected Safety momenteel niet met de Google Volvo's. https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2022w22
Op het plannetje van volvo website staan er sommige in het grijs en sommige in het zwart, zelf nog niet geprobeerd waar er al werken.Volvar schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:15:
[...]
De Belgische Volvosite heeft het over 0,20ct korting tm 2024 met een Volvo Plugsurfing card. Aangezien deze laders volgens dezelfde site er pas vanaf voorjaar 2023 zullen staan is dat denk ik de informatie van dit moment. Of weet jij al van sites (NL of BE) die live zijn?
https://www.volvocars.com...h-rijden/volvo-powerstop/
- ik ervoer een soort hobbel in de stoel. Waarschijnlijk door het ‘gat’ voor het verlengstuk. Ik vond het hinderlijk, maar misschien dat het went? Begreep dat er geen andere stoelen mogelijk zijn.
- ik ben 1.97m en kwam wat hoofdruimte tekort. De auto had een panorama dak, dat scheelt waarschijnlijk een paar centimeter. Maar betekent dat de andere premium opties (HK audio etc) niet zouden kunnen
- de 360 camera zag er gek uit, met name nabije objecten werden erg vergroot. Is dat firmware, of?
- ook als ik voorzichtig remde kwam hij met een schok/plof tot stilstand. Is dat ook na langer gebruik?
Ter vergelijking: ik had in de ochtend de iX1 proefgereden en vond die toch een stuk prettiger (maar ook duurder).
Over smaak valt niet te twisten. Je eerste indruk is vaak heel belangrijk en als ik het zo lees heb je al een voorkeur. Volg je gevoel!diederikd schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:40:
Ben me ook al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe auto. Gisteren een proefrit gemaakt met de elektrische XC40 omdat ik dacht dat dat ‘em zou worden. Helaas wat tegenvallers - benieuwd of anderen dit herkennen:
- ik ervoer een soort hobbel in de stoel. Waarschijnlijk door het ‘gat’ voor het verlengstuk. Ik vond het hinderlijk, maar misschien dat het went? Begreep dat er geen andere stoelen mogelijk zijn.
- ik ben 1.97m en kwam wat hoofdruimte tekort. De auto had een panorama dak, dat scheelt waarschijnlijk een paar centimeter. Maar betekent dat de andere premium opties (HK audio etc) niet zouden kunnen
- de 360 camera zag er gek uit, met name nabije objecten werden erg vergroot. Is dat firmware, of?
- ook als ik voorzichtig remde kwam hij met een schok/plof tot stilstand. Is dat ook na langer gebruik?
Ter vergelijking: ik had in de ochtend de iX1 proefgereden en vond die toch een stuk prettiger (maar ook duurder).
Twee korte opmerkingen. Ik ben 2 meter, die balk die je hebt ervaren (die voelde ik eerst ook) dit is omdat je de stoel aan de voorkant te laag hebt staan. Als je de stoel aan de voorzijde voldoende hoog zet voel je hem niet. Je zit dan automatisch in de goede hoek met je bovenbenen en knieën. Vanwege (oude) rugklachten heb ik hier extra naar gekeken tijdens mijn proefrit (8 maanden geleden). Die balk voelde ik overigens ook in de ix3.
Nu nog even over de hoofdruimte, kan me niet voorstellen dat je als bestuurder hoofdruimte te kort komt. Achterin misschien, maar daar zit je in 99 van de 100 gevallen niet (in mijn geval dan). Had je de bestuurdersstoel helemaal laag staan?
Punt 3 en 4 herken ik (nog) niet, daar heb ik de auto nog te kort voor.
Bedankt! Ja, vermoedde dat het mogelijk aan de stoelinstellingen lag. Kwartiertje mee gestoeid maar kreeg het nog niet beter.Bartelomeus schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:41:
[...]
Over smaak valt niet te twisten. Je eerste indruk is vaak heel belangrijk en als ik het zo lees heb je al een voorkeur. Volg je gevoel!
Twee korte opmerkingen. Ik ben 2 meter, die balk die je hebt ervaren (die voelde ik eerst ook) dit is omdat je de stoel aan de voorkant te laag hebt staan. Als je de stoel aan de voorzijde voldoende hoog zet voel je hem niet. Je zit dan automatisch in de goede hoek met je bovenbenen en knieën. Vanwege (oude) rugklachten heb ik hier extra naar gekeken tijdens mijn proefrit (8 maanden geleden). Die balk voelde ik overigens ook in de ix3.
Nu nog even over de hoofdruimte, kan me niet voorstellen dat je als bestuurder hoofdruimte te kort komt. Achterin misschien, maar daar zit je in 99 van de 100 gevallen niet (in mijn geval dan). Had je de bestuurdersstoel helemaal laag staan?
Punt 3 en 4 herken ik (nog) niet, daar heb ik de auto nog te kort voor.
Qua hoofdruimte - als ik hem in de laagste / verste stand had ging het goed. Maar zodra ik m’n rug iets kantelde of wat rechter op ging zitten merkte ik dat ik (bijna/soms) tegen het dak aan kwam. Was dus een model met elektrische verstelbare stoelen en panorama dak, dat zal beide mogelijk een paar cm schelen. Goed om te lezen dat jij dit niet zo ervaart.
Beetje laat, maar de dealer heeft deze auto niet meer staan
Dank je, het is gelukt.Mga1600 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:59:
[...]
Had ik ook, maar je moet je Volvo ID weer in de auto zetten, dat was bij mij weg. Nadat je dat gedaan hebt kun je het wel weer aanzetten …
2022 XC40 MY23 P6 Plus
ja ook geen idee mbt die km stand.. wellicht dat ik in de buurt kom van bepaald onderhoud en dat ze het dan daar mee willen checken? (u moet met 60k toch komen, dan kijken we gelijk wel even) ?JTHZZ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:15:
[...]
Lekker onprofessionele mail met die taalfouten. En duidelijk dat je hier nooit meer wat van hoort.
En de kilometerstand??
https://cleantechnica.com...overs-volvo-xc40-aces-it/
[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 19-12-2022 10:25 ]
Nee gewoon software en hoe het eruit ziet. Helaas geen mooie beelden, maar een wat achterhaalt beeld. Denk niet dat dit nog verbetert kan gaan worden maar wie weet...[b]diederikd schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:40:
Had je niet OPD aan staan? Als je dat gebruikt om voorzichtig af te remmen maar nog voor stilstand je voet van het stroompedaal afhaalt, ja dan remt de wagen dus in 1 klap middels OPD.- ook als ik voorzichtig remde kwam hij met een schok/plof tot stilstand. Is dat ook na langer gebruik?
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 19-12-2022 11:00 ]
Volvo beroept zich daarbij op het feit dat die keuze is gemaakt uit een soort ‘overmacht’ en dat zij met de levering van gratis ‘data’ voor internet radio een vervanging heeft geboden.JelmerKK schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:50:
Volgens mij hebben heel veel XC40 rijders wiens auto vorig jaar geleverd is geen DAB+ chip gekregen terwijl het wel in de offerte stond. Heeft iemand hier al eens bij z'n dealer om gevraagd, en wat was de reactie? Hoewel ik het niet dagelijks mis zit er een stemmetje in mijn hoofd die zegt "je hebt ervoor betaald dus heb je er recht op"...
Maar na met een afkondiging in de Staatscourant over DAB-verplichting per 1 maart 2022 moesten ze overstag en schreef Volvo aan de dealers dat auto’s die geregistreerd zijn na 1 maart 2022 alsnog van DAB+ moeten worden voorzien en dat dealer dit als garantie bij Volvo Nederland moet indienen Auto’s van voor die tijd worden niet meegenomen. Als je het daar mee oneens bent (zou ik ook zijn) moet je degene met wie je een koopovereenkomst had (dealer) aanpakken.
Niet netjes van Volvo maar zo liggen de feiten.
En anders voorstellen om deze discussie voor te leggen bij de BOVAG, kijken of jouw dealer dan alsnog over de brug komt.
als het in de offerte staat, dan lijkt het mij simpel, gewoon naleveren toch?JelmerKK schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:50:
Volgens mij hebben heel veel XC40 rijders wiens auto vorig jaar geleverd is geen DAB+ chip gekregen terwijl het wel in de offerte stond. Heeft iemand hier al eens bij z'n dealer om gevraagd, en wat was de reactie? Hoewel ik het niet dagelijks mis zit er een stemmetje in mijn hoofd die zegt "je hebt ervoor betaald dus heb je er recht op"...
En anders voorstellen om deze discussie voor te leggen bij de BOVAG, kijken of jouw dealer dan alsnog over de brug komt.
Er werd door Volvo een beroep gedaan op overmacht en dan spelen er denk ik andere regels. BMW kwam bijvoorbeeld ook weg met het achterwege laten van de schopsensor en nog een aantal dingen.peter-zod schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:29:
[...]
als het in de offerte staat, dan lijkt het mij simpel, gewoon naleveren toch?
Als je het door de Bovag laat bekijken als arbitragezaak vrees ik dat Volvo gelijk krijgt om die reden, maar je probleem is dan dat die uitspraak ook bindend is. Daarna kun je niets meer.
Ik zou in jullie geval denk ik liever individueel de dealer onder druk zetten waarbij ik, als ze niet gevoelig zijn voor je woorden, een advocaat aangetekend een pittig briefje zou laten schrijven. Daar kun je je rechtsbijstand verzekering eventueel voor inzetten.
Als ieder zijn dealer op die manier aanpakt komt het daarna vanzelf in Beesd terecht omdat de dealers die stinkbom meteen door zullen willen spelen want die zijn het ook niet eens met de houding die Volvo heeft aangenomen (de mijne in ieder geval niet) en vindt er heroverweging plaats. Want : “Onder druk wordt alles vloeibaar”
en die heb ik al uitgezocht omdat ik ook alsnog DAB+ wilde en dacht dat ik er recht op had.Mga1600 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:44:
[...]
Volvo beroept zich daarbij op het feit dat die keuze is gemaakt uit een soort ‘overmacht’ en dat zij met de levering van gratis ‘data’ voor internet radio een vervanging heeft geboden.
Maar na met een afkondiging in de Staatscourant over DAB-verplichting per 1 maart 2022 moesten ze overstag en schreef Volvo aan de dealers dat auto’s die geregistreerd zijn na 1 maart 2022 alsnog van DAB+ moeten worden voorzien en dat dealer dit als garantie bij Volvo Nederland moet indienen Auto’s van voor die tijd worden niet meegenomen. Als je het daar mee oneens bent (zou ik ook zijn) moet je degene met wie je een koopovereenkomst had (dealer) aanpakken.
Niet netjes van Volvo maar zo liggen de feiten.
enige wat je juridisch kunt doen is dat je je tegenpartij (je dealer) in gebreke kunt stellen voor je schade bedrag. maw: Je moet aantonen hoeveel financiële schade hebt agv het feit dat je nu internetradio (vb openradio of tunein) ipv DAB+ hebt. En die is juridisch niet hard te maken als financiële schade.
ofwel: je hebt gelijk, maar je krijgt het niet...
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"