Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:03
geinspireerd door linkje in PS forum ook even op Volvo gezocht bij de Google Assistant koppelingen

zie dan nu dit linkje dit linkje met ondersteunde acties.

Heeft iemand dit al aan de praat? Kan zelf niet testen ivm een ios device...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22
Ik heb sinds 2.5 trouwens dat mijn benen, zeker op langere rit, soms koud zijn. De stof van de broek voelt dan ook echt koud aan. En sowieso voelt het in de auto dan een stukje kouder, alsof de RA aan staat. Maar dat is niet het geval, het is gewoon 21 graden in de auto, temperatuur op automatisch. Maar het lijkt soms even een stukje kouder te zijn, soort tocht.

Meer mensen last van?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Hebben meer mensen er last van dat de klep van de lader blijft hangen? Als ik het mechanisme wat m uit hoort de duwen indruk, reageert deze prima maar er lijkt een ander deel de klep vast te houden. Moest hem al twee keer met een mes voorzichtig openen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:37:
Ik heb sinds 2.5 trouwens dat mijn benen, zeker op langere rit, soms koud zijn. De stof van de broek voelt dan ook echt koud aan. En sowieso voelt het in de auto dan een stukje kouder, alsof de RA aan staat. Maar dat is niet het geval, het is gewoon 21 graden in de auto, temperatuur op automatisch. Maar het lijkt soms even een stukje kouder te zijn, soort tocht.

Meer mensen last van?
In recente updates zijn wel "aanpassingen in klimaatsysteem gemaakt om energieverbruik te beperken", maar zelf nog niet gemerkt.

wat me dan wel opvalt (weet niet of het aan 2.5 ligt) dat het voorverwarmen wat ik start in de app nu regelmatig afbreekt en dat er dan een fout op het display staat "parkeerklimaat tijdelijk niet beschikbaar". komt die ook bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024

Meer mensen last van?
Ja man! same here. Ik kreeg het afgelopen weekend maar moeilijk warm in de auto. Benen ook echt koud. Ik heb ook altijd last van beslagen ruiten achter. Ik gebruik RA niet meer want dan is het niet te best...

Die klimaatregeling van deze auto... Aliexpress kwaliteit...

[ Voor 7% gewijzigd door ergodyne1 op 19-12-2022 15:42 ]

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ergodyne1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:42:
[...]

Ja man! same here. Ik kreeg het afgelopen weekend maar moeilijk warm in de auto. Benen ook echt koud. Ik heb ook altijd last van beslagen ruiten achter. Ik gebruik RA niet meer want dan is het niet te best...

Het gekke is dat het dus niet de hele tijd is. Ik heb het iig af en toe en dan vooral op een langere rit. Alsof het klimaat systeem ff op standbye gaat. Het wordt niet alleen bij de benen kouder (wel het beste voelbaar) maar in de hele auto. Mede passagiers viel dat laatst ook al op, vroegen al, heb je de verwarming uit staan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psybi
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-08 12:50
Rude-Dog schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:39:
Hebben meer mensen er last van dat de klep van de lader blijft hangen? Als ik het mechanisme wat m uit hoort de duwen indruk, reageert deze prima maar er lijkt een ander deel de klep vast te houden. Moest hem al twee keer met een mes voorzichtig openen :S
Dit heb ik in het begin ook gehad, ik gebruikte dan altijd mijn laadpas om hem open te pulken, ging altijd wel makkelijk (ik kreeg de auto in de winter geleverd, dus misschien zou het nu ook weer voor kunnen komen).

Ik wilde een afspraak bij de garage maken, toen het plots vanzelf opgelost was, dus ik had het gegooid op nieuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
Rude-Dog schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:39:
Een tijd geleden heb ik dat ook een korte periode gehad. Het heeft zich vanzelf opgelost. Misschien had het met de temperatuur te maken of zat er viezigheid tussen het scharnier.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
ergodyne1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:42:
[...]

Ik heb hem handmatig op de voorruit gericht en op stand 4 anders beslaat de boel. "Auto" als instelling is gewoon onbruikbaar. Ik ga binnenkort nog eens proberen de ruiten helemaal te reinigen en ontvetten maar volgens mij is dat niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rude-Dog schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:48:
[...]

Ik heb hem handmatig op de voorruit gericht en op stand 4 anders beslaat de boel. "Auto" als instelling is gewoon onbruikbaar. Ik ga binnenkort nog eens proberen de ruiten helemaal te reinigen en ontvetten maar volgens mij is dat niet het probleem.
Maar dit werkte 100% wel goed want ik rij al bijna 2 jaar op de auto functie en nog nooit koude momenten gehad bij een wat langere rit. Ik ervaar dit iig pas echt na de 2.5 update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Af en toe moet je de midden console resetten.. laatst ook beslagen ruiten. Dan uit de auto stand.. niks... midden console reset en de auto stand ging weer blaasen en alles deed t weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFolst
  • Laatst online: 02-09 16:28
Veromor schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:45:
Af en toe moet je de midden console resetten.. laatst ook beslagen ruiten. Dan uit de auto stand.. niks... midden console reset en de auto stand ging weer blaasen en alles deed t weer.
Laatst ook met de stuurverwarming gehad: hele rit koud stuur terwijl de stuurverwarming wel aanstond. Laatste kilometer een brainwave en het entertainmentgedeelte gereset. Stuur werd daarna gelijk warm.... 8)7

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
RFolst schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:45:
[...]

Laatst ook met de stuurverwarming gehad: hele rit koud stuur terwijl de stuurverwarming wel aanstond. Laatste kilometer een brainwave en het entertainmentgedeelte gereset. Stuur werd daarna gelijk warm.... 8)7
Da's het nadeel dat het een rijdende computer is... Lijkt Windows wel, bij elke update herstarten 8)7

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 08:07
Het viel me vandaag na een rit dat de auto ongeveer 1 minuut een behoorlijk rauw en hard blazend geluid was aan de voorkant. Dit werd langzaamaan minder.
Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 23:24
RFolst schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:45:
[...]

Bij mij is het stuur warm in het begin, maar na een aantal km's niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

Lancer

What the......

goetfoud schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:48:
Het viel me vandaag na een rit dat de auto ongeveer 1 minuut een behoorlijk rauw en hard blazend geluid was aan de voorkant. Dit werd langzaamaan minder.
Is dit normaal?
Is de warmtepomp denk ik.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Ik heb wat geks met mijn auto, vind ik....
Als ik de auto aansluit aan mijn laadunit, zonder laadplanning, dan laadt de auto met maximaal vermogen (3 fasen). Meestal heb ik echter de planning ingesteld om tussen 23:00 en 7:00 te laden vanwege het daltarief. Dan laadt de auto niet met vol vermogen, maar gebruikt die maar 1 fase. Met als gevolg dat 's ochtends om 7 uur de auto nog niet altijd vol is. Hebben andere mensen dit ook en kun je er iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45

Meer mensen last van?
Koude benen idd sedert 2.5.

Makkelijk beslaan van zijruiten achter en de achterruit al altijd.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Laatst online: 05-09 15:38
Meer berijders die problemen met de app hebben? Lijkt alsof hij geen actuele informatie meer kan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
errox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:49:
Meer berijders die problemen met de app hebben? Lijkt alsof hij geen actuele informatie meer kan ophalen.
Werkt hier gewoon goed!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Waterblok schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:30:
[...]

Koude benen idd sedert 2.5.

Makkelijk beslaan van zijruiten achter en de achterruit al altijd.
Zaterdag in de vrieskou een stuk gereden met kachel op 21 en RA aan (en stoelverwarming en stuur natuurlijk ook trouwens).
Mijn vrouw, die het vorige week steeds koud leek te hebben omdat ze grieperig was, vond het juist eindelijk lekker warm in de auto (Of misschien had ze een beetje koorts…? Dat kan natuurlijk ook).

Maar op het Amerikaanse XC40 forum is die koude tocht bij de benen ook wel benoemd door meerdere mensen. Een berijder heeft zijn auto daarvoor naar de dealer gebracht en die heeft extra isolatie aangebracht onder het dashboard tegen het schutbord. Dat schijnt wel te helpen…..

[ Voor 36% gewijzigd door Mga1600 op 20-12-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20
Ik heb sinds 2.5 dat Google tegen me aan begint te praten als ik na het ontgrendelen in de auto stap (vaker wel dan niet zeg maar) Dat ze offline is en dat ik wel radio kan luisteren en navigeren (oid)
Dit zonder dat ik ook maar iets heb aangeraakt of geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Iemand op Volvo forum merkt ook die kou op, alleen dan in een XC90 T8.

Heb je daar ook last van als je de RA uitzet?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja. En niet de hele tijd overigens maar het komt en gaat tijdens het rijden. Ene moment lekker warm, andere moment voel je een bepaalde tocht en zeker je benen worden ijskoud. Een OTA maakt dus de auto absoluut niet altijd beter ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 20-12-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKK
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 10:30
Mga1600 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:44:
[...]
Maar na met een afkondiging in de Staatscourant over DAB-verplichting per 1 maart 2022 moesten ze overstag en schreef Volvo aan de dealers dat auto’s die geregistreerd zijn na 1 maart 2022 alsnog van DAB+
Dat is dan pech, want mijn auto is van februari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:38
YvoK schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:29:
Ik heb wat geks met mijn auto, vind ik....
Als ik de auto aansluit aan mijn laadunit, zonder laadplanning, dan laadt de auto met maximaal vermogen (3 fasen). Meestal heb ik echter de planning ingesteld om tussen 23:00 en 7:00 te laden vanwege het daltarief. Dan laadt de auto niet met vol vermogen, maar gebruikt die maar 1 fase. Met als gevolg dat 's ochtends om 7 uur de auto nog niet altijd vol is. Hebben andere mensen dit ook en kun je er iets aan doen?
Ik doe hetzelfde (dan van 0:00 tot 7:00), maar 's ochtends is de auto gewoon vol. Wellicht een instelling van de laadpaal zelf of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
WildOne schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:00:
Ik heb sinds 2.5 dat Google tegen me aan begint te praten als ik na het ontgrendelen in de auto stap (vaker wel dan niet zeg maar) Dat ze offline is en dat ik wel radio kan luisteren en navigeren (oid)
Dit zonder dat ik ook maar iets heb aangeraakt of geroepen
Gezellig…een beetje aanspraak. Ik heb dat ongevraagde commentaar een heel enkel keertje onderweg gehad. Geen last meer van gehad sinds ik “hee Google” uitgezet heb en alleen met het spraakknopje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:45:
geinspireerd door linkje in PS forum ook even op Volvo gezocht bij de Google Assistant koppelingen

zie dan nu dit linkje dit linkje met ondersteunde acties.

Heeft iemand dit al aan de praat? Kan zelf niet testen ivm een ios device...
Schijnt vooralsnog alleen te werken als je auto op US Engels staat ingesteld. Maar zeker weten doe ik het niet, we hebben thuis (nog?) geen slimme Google dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 20-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 06:34
Juancho schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:48:
Ja. En niet de hele tijd overigens maar het komt en gaat tijdens het rijden. Ene moment lekker warm, andere moment voel je een bepaalde tocht en zeker je benen worden ijskoud. Een OTA maakt dus de auto absoluut niet altijd beter ;)
Afgelopen week en deze week wat ritjes met navigatie. Stoelverwarming en 19, en zo ongeveer 20 a 30min voor het aankomen op de bestemming voelt het opeens wat kouder aan. Het zal wel niet met de navi te maken hebben maar het was opvallend dat het telkens rond die tijd ‘fout’ ging. Daarvoor was de temperatuur trouwens prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024
Afgelopen dagen mee gemaakt dat auto spontaan gaat rijden, je moet dan echt serieus op je rem gaan staan om hem te stoppen.
2 x gaat dat navigatie gps signaal kwijt was, vervolgens gereset met home knop, echter dan werkt het one pedale systeem ook niet meer het gevolg is als hij in zijn D staat dat hij gewoon vanzelf gaat rijden.
Erg nare ervaring zeker als je bij het stoplicht staat.
Toch maar even de dealer gebeld ( al na eerste keer ) maar die kende het probleem niet, gevraagd om dit toch maar bij Volvo te melden, alvorens er ongelukken gaan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:55
Wat een verhalen hierboven allemaal. Enige echte snackje dat wij met de auto hebben gehad was bij afhalen, dat de trekhaak computer een storing gaf waardoor de auto niet wilde starten.

Wij hebben nog niet een keer het systeem hoeven te resetten en sinds SW 2.5 is de verbinding met de mobiele netwerken stabieler dan ooit, waardoor de bedieningen met de app ook zonder vertraging werken. Hiervoor moesten we een opdracht wel twee of drie keer versturen (klimaat).

Al met al tot nu toe 2500 fijne en veilige kilometers gehad zonder noemenswaardige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Jeroen AB schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:50:
Afgelopen dagen mee gemaakt dat auto spontaan gaat rijden, je moet dan echt serieus op je rem gaan staan
Nu je het zegt... 1x gehad na 2.5 update. Ik heb altijd OPD aan staan en moest laatst remmen voor de stoplichten en voorganger. Normaal staat de auto dan ook echt stil, maar nu schoot hij ineens vooruit. Gelukkig had ik nog genoeg ruimte anders was het een kleine botsing geweest. Ik dus kijken in het systeem of toevallig OPD uit stond. die ff uit/aan gezet en sindsdien nooit weer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:06
Juancho schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:56:
[...]

Nu je het zegt... 1x gehad na 2.5 update. Ik heb altijd OPD aan staan en moest laatst remmen voor de stoplichten en voorganger. Normaal staat de auto dan ook echt stil, maar nu schoot hij ineens vooruit. Gelukkig had ik nog genoeg ruimte anders was het een kleine botsing geweest. Ik dus kijken in het systeem of toevallig OPD uit stond. die ff uit/aan gezet en sindsdien nooit weer gehad.
Hier gisteren ook een spontaan rijdende auto gehad. Ook versie 2.5 en ook (gelukkig) nog maar 1 keer voorgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Voortaan laat ik die OTA's toch nog maar weer even voor wat ze zijn. Laat anderen maar lekker testen, ik heb mijn portie wel gehad. Feit dat Volvo/Polestar nog regelmatig updates moeten intrekken (om welke reden dan ook) geeft ook niet bepaald veel vertrouwen. Tot zover heeft 2.5 iig maar weinig goed gebracht. En ja, anderen zullen vast heerlijk genieten van een foutloze 2.5 update. Ook die mensen zijn er.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 20-12-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud

Meer mensen last van?
Wat is RA? Iets met airco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
Range assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:10
Mga1600 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:04:
[...]

Schijnt vooralsnog alleen te werken als je auto op US Engels staat ingesteld. Maar zeker weten doe ik het niet, we hebben thuis (nog?) geen slimme Google dingen.
Dit werkt inderdaad. Eenvoudiger om je auto mee te locken of voor te verwarmen dan via de soms trage of niet werkende app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
JelmerKK schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:58:
[...]

Dat is dan pech, want mijn auto is van februari...
Je kunt het pech noemen. Je kunt het ook onfatsoenlijk van Volvo noemen.

Ze “kopen het af” met een goedmakertje van 250 euro. Heb je die niet gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Jeroen AB schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:50:
Afgelopen dagen mee gemaakt dat auto spontaan gaat rijden, je moet dan echt serieus op je rem gaan staan om hem te stoppen.
2 x gaat dat navigatie gps signaal kwijt was, vervolgens gereset met home knop, echter dan werkt het one pedale systeem ook niet meer het gevolg is als hij in zijn D staat dat hij gewoon vanzelf gaat rijden.
Erg nare ervaring zeker als je bij het stoplicht staat.
Toch maar even de dealer gebeld ( al na eerste keer ) maar die kende het probleem niet, gevraagd om dit toch maar bij Volvo te melden, alvorens er ongelukken gaan gebeuren.
Maar zonder one pedal drive moet je toch ook je voet op de rem houden? Of is dat bij een EV anders dan IcE automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

bartw2604 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:22:
[...]

Hier gisteren ook een spontaan rijdende auto gehad. Ook versie 2.5 en ook (gelukkig) nog maar 1 keer voorgevallen.
Nu je het zegt! Ik dacht dat ik zelf gek geworden was dit een of twee keer te ervaren. Wel eng.

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DreZutphen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:12:
[...]

Maar zonder one pedal drive moet je toch ook je voet op de rem houden? Of is dat bij een EV anders dan IcE automaat?
Klopt maar in mijn geval stond OPD dus aan en mag je dat nooit hebben. En dit gebeurde dus wel 1x, blijkbaar bij meerderen. En ook allemaal na de 2.5 OTA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
*klopt maar weer eens af
Ook na de 2.5 update nog geen beslagen ruiten, koude benen en zelf rijdende auto gehad. Hoop dat dat zo blijft.
*klopt nog een keer af, voor de zekerheid

Overigens altijd airco op auto, RA aan.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Juancho schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:51:
[...]

Klopt maar in mijn geval stond OPD dus aan en mag je dat nooit hebben. En dit gebeurde dus wel 1x, blijkbaar bij meerderen. En ook allemaal na de 2.5 OTA.
Oh oke ja das wel zwaar ... en gevaarlijk.

Denk dat Volvo na zulke updates hun klanten moet adviseren om het hele systeem te resetten en opnieuw in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
DreZutphen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:27:
[...]

Oh oke ja das wel zwaar ... en gevaarlijk.

Denk dat Volvo na zulke updates hun klanten moet adviseren om het hele systeem te resetten en opnieuw in te stellen.
Komt dus overal voor, lees hier maar eens: https://www.xc40forum.com...-forward-while-idle.5685/

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20
tdkvolvo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:07:
[...]

Je kunt het pech noemen. Je kunt het ook onfatsoenlijk van Volvo noemen.

Ze “kopen het af” met een goedmakertje van 250 euro. Heb je die niet gehad?
Que?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Ja klopt maar deze topic starter heeft naar mijn idee een ander probleem.
Hij heeft geen OPD aan staan en zijn auto kruipt naar voren terwijl hij de rem ingetrapt heeft.

Lijkt me een defect pedaal sensor(hoeft niet maar kan).

Heel bizar dat dealers/garages deze sensoren vaak niet opmerken met dit soort problemen.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een heftruck maar dan omgekeerd. Dat ding bleef remmen. De fabrikant en hun leger aan monteurs kwamen er niet uit en er werden duizenden euro's onkosten gemaakt.
Uiteindelijk is de heftruck de handel ingegaan en zijn deze toevallig weer tegengekomen bij onze nieuwe service monteur/werkplaats(bizar haha).
Hij had hem gemaakt met €100,- onkosten en de heftruck met een smak winst verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
DreZutphen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:08:
[...]

Ja klopt maar deze topic starter heeft naar mijn idee een ander probleem.
Hij heeft geen OPD aan staan en zijn auto kruipt naar voren terwijl hij de rem ingetrapt heeft.

Lijkt me een defect pedaal sensor(hoeft niet maar kan).

Heel bizar dat dealers/garages deze sensoren vaak niet opmerken met dit soort problemen.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een heftruck maar dan omgekeerd. Dat ding bleef remmen. De fabrikant en hun leger aan monteurs kwamen er niet uit en er werden duizenden euro's onkosten gemaakt.
Uiteindelijk is de heftruck de handel ingegaan en zijn deze toevallig weer tegengekomen bij onze nieuwe service monteur/werkplaats(bizar haha).
Hij had hem gemaakt met €100,- onkosten en de heftruck met een smak winst verkocht.
Het zou ook kunnen dat deze auto de recall gemist heeft voor die gaspedaal kabel……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Morning, ik had gisteren tijdens het rijden dat mijn auto helemaal niet meer verwarmde. De knop ruitontwaseming deed niks meer. De hele auto besloeg in no-time terwijl ik op een vierbaansweg tussen alle verkeer reed. In sneltreinvaart mijn Teams-call moeten beëindigen en een reset gedaan… toen kwam alles daarna weer langzaam ‘up’…. Linke soep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mga1600 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:33:
[...]

Het zou ook kunnen dat deze auto de recall gemist heeft voor die gaspedaal kabel……
Ja psies dat kan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
ergodyne1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 06:35:
Morning, ik had gisteren tijdens het rijden dat mijn auto helemaal niet meer verwarmde. De knop ruitontwaseming deed niks meer. De hele auto besloeg in no-time terwijl ik op een vierbaansweg tussen alle verkeer reed. In sneltreinvaart mijn Teams-call moeten beëindigen en een reset gedaan… toen kwam alles daarna weer langzaam ‘up’…. Linke soep!
Dat is zeker linke soep en vervelend.
Misschien nog wel gevaarlijker dan een team call op de weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
DreZutphen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dat is zeker linke soep en vervelend.
Misschien nog wel gevaarlijker dan een team call op de weg?
Probeer je daar een steek mee te geven? een Teams-call onderweg is niets anders dan een handsfree telefoongesprek. Video werkt niet in de auto, dus een normaal handsfree gesprek. Niks mis mee, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sinds 2.5 @ergodyne1 ? Ik begin me anders toch wel zorgen te maken om wat er af en toe gebeurt na die OTA. Anders moeten we toch maar eens een serieus geluid laten horen richting Volvo dat die update nog vol rotzooi zit wat zelfs gevaarlijk aan het worden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Volgens de monteur die de recall bij mij deed was dat onmogelijk omdat er naast de elektronische signalen ook nog steeds gewoon een mechanische kabel aan zat. Het enige gevaar dat daar op zou treden is dat als het elektronische signaal veel af zou wijken van de mechanische kabel, de auto tot stilstand gebracht zou worden. Dat wil je liever niet, vandaar de recall. Maar automatisch accelereren was volgens hem onmogelijk.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ik heb dit ook ooit 1x gehad 2 jaar geleden, reset gedaan. Daarna nooit meer voorgekomen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Juancho schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:10:
Sinds 2.5 @ergodyne1 ? Ik begin me anders toch wel zorgen te maken om wat er af en toe gebeurt na die OTA. Anders moeten we toch maar eens een serieus geluid laten horen richting Volvo dat die update nog vol rotzooi zit wat zelfs gevaarlijk aan het worden is.
Ja klopt. Vind die koude benen update wel echt minder leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:15:
[...]

Volgens de monteur die de recall bij mij deed was dat onmogelijk omdat er naast de elektronische signalen ook nog steeds gewoon een mechanische kabel aan zat. Het enige gevaar dat daar op zou treden is dat als het elektronische signaal veel af zou wijken van de mechanische kabel, de auto tot stilstand gebracht zou worden. Dat wil je liever niet, vandaar de recall. Maar automatisch accelereren was volgens hem onmogelijk.
Mechanische kabel…? Echt waar? Er zit toch geen mechanische regeling op de accu of de motoren?
De reden van de recall destijds klopte wel precies met wat deze man kennelijk overkwam:

“ Recall consequence
A corroded APS circuit may send corrupted signals, causing unintended acceleration, a lack of acceleration, or a loss of drive power, increasing the risk of a crash.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Vandaag weer een avontuur met snellader. Bij A6 Lepelaar eerst de Shell palen geprobeerd, drie keer een foutmelding. Door naar Fastned, ook in storing en vast aan de paal. Samen met Fastned van alles geprobeerd en kabel kwam los. Vervolgens weer geprobeerd en auto ging laden. Na 1 minuut weer storing en vast.

Volvo On Call gebeld, sturen iemand langs maar kon wel een uur duren. Zelf nog even iets geprobeerd en kabel los.

Doorgereden naar Fastned de Abt, zonder problemen aan het laden.

Maar nu heb ik geen aankomstpercentage in beeld. Het is nu dus gokken hoever ik kan komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xXe0vtrBrw89VxcIAGn9bIxgDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AofUWSbuLBhoqqhEzFOhB5b6.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
[...]

Je kunt op https://ovi.rdw.nl/ checken of er nog een recall open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:56:
[...]

Mechanische kabel…? Echt waar? Er zit toch geen mechanische regeling op de accu of de motoren?
De reden van de recall destijds klopte wel precies met wat deze man kennelijk overkwam:

“ Recall consequence
A corroded APS circuit may send corrupted signals, causing unintended acceleration, a lack of acceleration, or a loss of drive power, increasing the risk of a crash.”
Misschien leg ik het dan verkeerd uit. Volgens hem wordt het gaspedaal door 2 “regelingen” geregeld. Een elektronische en een mechanische. Zodra die qua stand/signaal/regeling van elkaar gaan afwijken treedt de beveiliging in werking.
Hierdoor zou hard accelereren door dit issue niet moeten kunnen maar zachtjes rollen is natuurlijk iets anders. Dus dat zou het hier inderdaad wel eens kunnen zijn.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ArnoudN schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:11:
Vandaag weer een avontuur met snellader. Bij A6 Lepelaar eerst de Shell palen geprobeerd, drie keer een foutmelding. Door naar Fastned, ook in storing en vast aan de paal. Samen met Fastned van alles geprobeerd en kabel kwam los. Vervolgens weer geprobeerd en auto ging laden. Na 1 minuut weer storing en vast.

Volvo On Call gebeld, sturen iemand langs maar kon wel een uur duren. Zelf nog even iets geprobeerd en kabel los.

Doorgereden naar Fastned de Abt, zonder problemen aan het laden.

Maar nu heb ik geen aankomstpercentage in beeld. Het is nu dus gokken hoever ik kan komen.[Afbeelding]
Als je de reset met de home-knop doet, komt het percentage dan terug?
Anders via het instellingen-menu de Maps-app geforceerd sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menjo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 18:11
Vandaag geen verbinding meer met de (Android) app. Niets veranderd, geen updates. Gewoon van een op andere moment geen verbinding meer.

Iemand anders ook problemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTnt-Fv8fscC4jirN6GeRC6gbWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wM50yLFPvvWhh8noTRMTBdkB.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24

Rianata

Have you played Atari today?

menjo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:58:
Vandaag geen verbinding meer met de (Android) app. Niets veranderd, geen updates. Gewoon van een op andere moment geen verbinding meer.

Iemand anders ook problemen?
Nee, hier nog steeds zonder problemen. Laatste versie iOS app met software v2.5 in auto. Zie nu zelfs dat mijn vrouw bij IKEA geparkeerd staat, dus dat wordt weer klussen vanavond :X

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
Rianata schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:22:
[...]

Nee, hier nog steeds zonder problemen. Laatste versie iOS app met software v2.5 in auto. Zie nu zelfs dat mijn vrouw bij IKEA geparkeerd staat, dus dat wordt weer klussen vanavond :X
Lijkt me juist wel een probleem 😂

Hier verder trouwens geen problemen. Alles doet het goed, laden, verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfs XC
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-04-2024
Morning, ik had gisteren tijdens het rijden dat mijn auto helemaal niet meer verwarmde. De knop ruitontwaseming deed niks meer. De hele auto besloeg in no-time.
Dit heb ik laatst ook gehad met mijn XC40. Na de reset via de home knop alles weer in orde.
De XC60 van twee maanden oud die ik nu als leenauto heb had gister ook een reset nodig om andere radiozenders te kunnen selecteren.

Ik ben erg blij met de Volvo maar hoop niet dat het resetten een wekelijks terugkerend iets gaat worden.

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Wolfs XC schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:37:
[...]

Dit heb ik laatst ook gehad met mijn XC40. Na de reset via de home knop alles weer in orde.
De XC60 van twee maanden oud die ik nu als leenauto heb had gister ook een reset nodig om andere radiozenders te kunnen selecteren.

Ik ben erg blij met de Volvo maar hoop niet dat het resetten een wekelijks terugkerend iets gaat worden.
Ik reset altijd preventief nadat er een OTA update is geweest en heb daarna nooit last gehad.
Gisteren is de trekhaak van mijn P8 afgehaald (alvast voor de C40 Twin) en daarna moest er ook wat met software gedaan worden.m
(Weet niet of het echt nodig was, maar toen weer voor de zekerheid meteen maar weer even gereset. Kleine moeite maar veel plezier….).

Ik hoop dat de C40 net zo probleemloos zal zijn als de P8 want het enige wat ik ooit had (in 2 jaar) was een slechte radio ontvangst. Daar is toen met software succesvol wat aan gedaan. Voor de rest was er niets wat niet met een OTA update verholpen of verbeterd is. Ik ben dan ook niet meer bij de dealer geweest (behalve voor die 2 controles i.v.m. de recall-acties dan - en regelmatig een praatje met mijn contact daar om ervaringen en informatie te delen). Alles werkt gewoon goed.

[ Voor 39% gewijzigd door Mga1600 op 21-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@Mga1600 Welke reset(s) voor je altijd uit na een OTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Venomer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:29:
[...]

Als je de reset met de home-knop doet, komt het percentage dan terug?
Anders via het instellingen-menu de Maps-app geforceerd sluiten.
Na 1 keer resetten geen succes. Auto heeft even stil gestaan en op slot, daarna nog eens een reset gedaan en toen waren de % weer terug.

Tot 2.5 heb ik bijna altijd probleemloos gereden. Hoog verbruik, maar dat ligt voornamelijk aan mijn rijstijl. Na de laatste update heb ik wel 'veel' problemen.

De auto ligt nu bij de dealer aan de kabel om uit te lezen, maar ik denk niet dat dit veel op gaat leveren.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Is het regelmatige "kraak/knak" geluid normaal bij het opladen?
Was bij mijn Enyaq nooit het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
goetfoud schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:41:
Ik hoor dat ook af en toe. Ik denk dat het komt door het opwarmen van de accu tijdens het opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
goetfoud schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:41:
Ik denk dat dat te maken heeft met de warmtepomp, af een toe een paar geluiden hoor ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
HenryP schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:04:
@Mga1600 Welke reset(s) voor je altijd uit na een OTA?
Ik doe beide: eerst die met de voorruit verwarmingsknop (TCAM) daarna die met de Home knop.

https://www.volvocars.com...-connectiviteitsproblemen

[ Voor 18% gewijzigd door Mga1600 op 21-12-2022 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rude-Dog
Even iets anders - mijn vrouw en ik hebben allebei onze eigen sleutel, en meestal allebei op zak. Eerder gebeurde het nog wel eens dat mijn vrouw als eerste de auto opende (deur passagier) en de bestuurdersstoel in haar stand ging. Nu past hij pas de stoel aan als het bestuurdersportier wordt geopend. Geen idee of dat met 2.5 mee is gekomen maar aangezien mijn vrouw een stuk kleiner is dan ik, ben ik er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Rude-Dog schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:02:
Even iets anders - mijn vrouw en ik hebben allebei onze eigen sleutel, en meestal allebei op zak. Eerder gebeurde het nog wel eens dat mijn vrouw als eerste de auto opende (deur passagier) en de bestuurdersstoel in haar stand ging. Nu past hij pas de stoel aan als het bestuurdersportier wordt geopend. Geen idee of dat met 2.5 mee is gekomen maar aangezien mijn vrouw een stuk kleiner is dan ik, ben ik er blij mee!
Dat gebeurt hier een enkel keertje ook wel eens (pre-2.5) maar meestal niet. Ik de l dat het te maken heeft met welke sleutel de auto de ‘vorige keer’ was afgesloten. Als het een keer gebeurd is druk ik (naast de auto staand, nog met openstaande deur) gewoon even op de memory knop op de deur (1 ben ik, mijn vrouw is 2.

Je zou voor de zekerheid ook even kunnen kijken of de koppeling tussen de juiste sleutel en het profiel nog aanwezig is in het menu.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 21-12-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
ergodyne1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:42:
[...]

Probeer je daar een steek mee te geven? een Teams-call onderweg is niets anders dan een handsfree telefoongesprek. Video werkt niet in de auto, dus een normaal handsfree gesprek. Niks mis mee, werkt prima.
Nee hoor maat. Ik zie te veel afgeleide mensen op de weg.
Een team call is wat intenser dan een gesprek met moeders over de koetjes en kalfjes.
Het gaat altijd goed tot het fout gaat.
Maar iedereen is zijn eigen baas en ik ben zeker niet van de moraal politie. Soms wil je ergens op reageren toch 🤣👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mijn voorverwarming doet het regelmatig niet meer sinds 2.5 (parkeerklimaat niet beschikbaar zegt die dan in de auto)

Meer mensen last van?

Ik snap nu wel al die mensen die klagen over gebruik in de winter. Vanochtend na 12km de 1e 10% al kwijt. Na een km of 30 begon die pas weer normaal gebruik te krijgen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:57:
[...]

Nee hoor maat. Ik zie te veel afgeleide mensen op de weg.
Een team call is wat intenser dan een gesprek met moeders over de koetjes en kalfjes.
Het gaat altijd goed tot het fout gaat.
Maar iedereen is zijn eigen baas en ik ben zeker niet van de moraal politie. Soms wil je ergens op reageren toch 🤣👍
Da’s echt onzin. Ga maar eens wetenschappelijk onderzoek opzoeken hierover dan zie je dat teamscalls, handsfree bellen en met je telefoon aan je oor bellen allemaal precies even gevaarlijk zijn. (Er is alleen geen maatschappelijk draagvlak om handsfree communicatie te verbieden)

Edit: nee ik ben ook geen moraalridder. Ik doe een groot deel van mijn werk vanuit de auto via teams en conference calls

[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 21-12-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Kammika schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:13:
Mijn voorverwarming doet het regelmatig niet meer sinds 2.5 (parkeerklimaat niet beschikbaar zegt die dan in de auto)

Meer mensen last van?

Ik snap nu wel al die mensen die klagen over gebruik in de winter. Vanochtend na 12km de 1e 10% al kwijt. Na een km of 30 begon die pas weer normaal gebruik te krijgen…
Vond verbruik vandaag erg meevallen. Vandaag rit naar paar klanten in België gedaan. In totaal 340km gereden en nog 40km aan range over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:35:
[...]

Da’s echt onzin. Ga maar eens wetenschappelijk onderzoek opzoeken hierover dan zie je dat teamscalls, handsfree bellen en met je telefoon aan je oor bellen allemaal precies even gevaarlijk zijn. (Er is alleen geen maatschappelijk draagvlak om handsfree communicatie te verbieden)

Edit: nee ik ben ook geen moraalridder. Ik doe een groot deel van mijn werk vanuit de auto via teams en conference calls
Ff offtopic dan:
Met meerdere mensen in gesprek zijn zorgt voor een verhoogte mate van prikkels en is een behoorlijke afleiding van hetgeen waar je mee bezig moet zijn.

Ook handsfree bellen is eigenlijk bedoeld voor dringende telefoontjes.

Het aantal ongelukken door telefoon gebruik in de auto blijft groeien.

Met alle respect maar je zou maar die mafkees zijn die een gezin platrijd omdat je zat te vergaderen in je auto.

Ps Heb jij wetenschappelijke onderzoeken over verkeersveiligheid tov telefonische vergaderingen in de auto?

[ Voor 5% gewijzigd door DreZutphen op 21-12-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:04:
[...]

Ff offtopic dan:
Met meerdere mensen in gesprek zijn zorgt voor een verhoogte mate van prikkels en is een behoorlijke afleiding van hetgeen waar je mee bezig moet zijn.

Ook handsfree bellen is eigenlijk bedoeld voor dringende telefoontjes.

Het aantal ongelukken door telefoon gebruik in de auto blijft groeien.

Met alle respect maar je zou maar die mafkees zijn die een gezin platrijd omdat je zat te vergaderen in je auto.

Ps Heb jij wetenschappelijke onderzoeken over verkeersveiligheid tov telefonische vergaderingen in de auto?
Je hebt gelijk: offtopic. Als je Googlet vind je genoeg. Met name rond invoering van verplicht maken van handsfree bellen in de auto. Was toen al een ding

Dan ontopic: gelukkig hebben wij pa en acc. Compenseert een hoop van deze risico’s. (Niet dat je daar vanuit moet gaan en dus maar stopt met opletten maar toch…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:53:
[...]

Je hebt gelijk: offtopic. Als je Googlet vind je genoeg. Met name rond invoering van verplicht maken van handsfree bellen in de auto. Was toen al een ding

Dan ontopic: gelukkig hebben wij pa en acc. Compenseert een hoop van deze risico’s. (Niet dat je daar vanuit moet gaan en dus maar stopt met opletten maar toch…)
Offtopic:
Klopt als een bus mbt handsfree tov handbellen maar groepsbellen kan ik nergens vinden. Het is overigens wel heel logisch dat een telefonische teamvergadering wel erg afleidt. Maar ik ben niet roomser dan de paus. Probeerde alleen iemand bewust van het gevaar te maken. Het sluipt er allemaal zo makkelijk in.

Ontopic:
Ja super mooie systemen en wat mij betreft mag elke auto er mee uitgerust worden. Gelijk het gebruik ervan meenemen in de lesauto's. Er zijn veel mensen die bijv wel ACC in de auto hebben maar het niet gebruiken.
Ik heb wel eens een moment gehad dat ik opeens afgeleid was en ik opeens doorhad dat de ACC remde.😇

Het zal mij benieuwen hoe de PA mij zal bevallen als ik de Volvo krijg.
De systemen van Volvo waren voor mijn keuze doorslaggevend dus.....!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:01:
[...]

Offtopic:
Klopt als een bus mbt handsfree tov handbellen maar groepsbellen kan ik nergens vinden. Het is overigens wel heel logisch dat een telefonische teamvergadering wel erg afleidt. Maar ik ben niet roomser dan de paus. Probeerde alleen iemand bewust van het gevaar te maken. Het sluipt er allemaal zo makkelijk in.

Ontopic:
Ja super mooie systemen en wat mij betreft mag elke auto er mee uitgerust worden. Gelijk het gebruik ervan meenemen in de lesauto's. Er zijn veel mensen die bijv wel ACC in de auto hebben maar het niet gebruiken.
Ik heb wel eens een moment gehad dat ik opeens afgeleid was en ik opeens doorhad dat de ACC remde.😇

Die handsfree belletjes hebben het laagste risico als je bv alleen even kort gesprekje naar huis doet om te verteren dat je later bent. Daar was het destijds voor bedoeld. (En blijken net zo (on)veilig als je dat met je telefoon aan je oor doet). Bij lange gesprekken gaat in alle situaties je reactiesnelheid omlaag.

Ik verbaas me zelf echter meer over de mate waarvan je nog van alles in aaos kan bedienen. Er zijn al heel wat ongelukken gebeurd omdat mensen met de telefoon in de hand met spotify op Bluetooth hun afspeellijsten aan het scrollen waren. Bij aaos is dat niet dichtgezet. (In carplay is dat wel afgeschermd). Dat risico is vee malen groter dan een telefoontje/teamscall

Zelfde geldt voor intoetsen van bestemmingen via een toetsenbord. Is ook echt niet veilig als de bestuurder dat doet. Was “vroeger” op navigatiesystemen vaak afgeschermd als je ging rijden. Irritant maar veilig. Zou je in aaos ook verwachten, zeker met goede spraakherkenning van Google. Maar is onlangs zelfs verder opengezet door Google (vb zoeken van tussenstop kan nu ook via toetsenbord tijdens het rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
DreZutphen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:01:
[...]

Offtopic:

Ontopic:

Een teamscall kan ook een 1-op-1 gesprek zijn ;)

Daarnaast, heb je wel eens gecheckt hoe vaak je je ogen van de weg haalt op het moment dat je iets moet typen op het scherm? Even een nummertje wisselen, even een telefoonnummer zoeken, even de stoelverwarming uitzetten, etc.etc. Elke keer die paar seconden van de weg weg kijken, vind ik een stuk gevaarlijker dan dat ik even een call met iemand doe… en die functie om alles met 1 knop te bedienen zonder op het scherm te kijken had mijn … jaren geleden al. Ja je kunt een aantal commando’s inspreken, maar helaas niet alle…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:23:
[...]

Die handsfree belletjes hebben het laagste risico als je bv alleen even kort gesprekje naar huis doet om te verteren dat je later bent. Daar was het destijds voor bedoeld. (En blijken net zo (on)veilig als je dat met je telefoon aan je oor doet). Bij lange gesprekken gaat in alle situaties je reactiesnelheid omlaag.

Ik verbaas me zelf echter meer over de mate waarvan je nog van alles in aaos kan bedienen. Er zijn al heel wat ongelukken gebeurd omdat mensen met de telefoon in de hand met spotify op Bluetooth hun afspeellijsten aan het scrollen waren. Bij aaos is dat niet dichtgezet. (In carplay is dat wel afgeschermd). Dat risico is vee malen groter dan een telefoontje/teamscall

Zelfde geldt voor intoetsen van bestemmingen via een toetsenbord. Is ook echt niet veilig als de bestuurder dat doet. Was “vroeger” op navigatiesystemen vaak afgeschermd als je ging rijden. Irritant maar veilig. Zou je in aaos ook verwachten, zeker met goede spraakherkenning van Google. Maar is onlangs zelfs verder opengezet door Google (vb zoeken van tussenstop kan nu ook via toetsenbord tijdens het rijden)
Wat je zegt is 100% waar.
Naar schermen kijken en dan ook vaak met de bijhorende concentratie is echt gevaarlijk en onbegrijpelijk dat na al zoveel verkeersdoden er nog zo weinig over word nagedacht. En aan word gedaan overigens.

Nummers en afspeellijsten laten afspelen via de google assistent werkt grandioos en de ogen blijven op de weg. Met android auto nu dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
ergodyne1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:28:
[...]

Daarnaast, heb je wel eens gecheckt hoe vaak je je ogen van de weg haalt op het moment dat je iets moet typen op het scherm? Even een nummertje wisselen, even een telefoonnummer zoeken, even de stoelverwarming uitzetten, etc.etc. Elke keer die paar seconden van de weg weg kijken, vind ik een stuk gevaarlijker dan dat ik even een call met iemand doe… en die functie om alles met 1 knop te bedienen zonder op het scherm te kijken had mijn … jaren geleden al. Ja je kunt een aantal commando’s inspreken, maar helaas niet alle…
Ja van de weg af kijken is sws gevaarlijk. Eigenlijk alle afleidingen maarja het sluipt er altijd in.
Goed om er altijd bewust van te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
ergodyne1 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:28:
[...]

Ik vraag indien nodig gewoon met voice aan Google om een nummer op te zoeken en te bellen (of om de verwarming hoger of lager te doen). Daar heb je toch geen knopjes voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:13:

Meer mensen last van?

Te veel mensen die nu klagen over slechte verwarming/voorverwarming. En allemaal na 2.5. Daar zit iets niet snor.

Btw: welkom in mijn wereld van het hoge verbruik (soms zelfs letterlijk 1:1 (1% per 1km)! Geniet ervan! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 21-12-2022 23:45 ]

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:44:
[...]

Te veel mensen die nu klagen over slechte verwarming/voorverwarming. En allemaal na 2.5. Daar zit iets niet snor.

Btw: welkom in mijn wereld van het hoge verbruik (soms zelfs letterlijk 1:1 (1% per 1km)! Geniet ervan! _/-\o_
Nou weet niet of dit allemaal hetzelfde is. Mijn verwarming doet het prima. Ik ervaar niet dat ik het koud heb. Als ik rij heb ik hele comfortabele auto

Voorverwarming is bij mij het issue. Is iets na installatie van 2.5 begonnen (weet dus ook niet of het gerelateerd is. Hij heeft het ook nog goed gedaan met 2.5). Als ik dat probeer dan is die een minuut of 3 aan het verwarmen. Daarna geeft de app een fout “voorverwarmen niet gestart” oid. En als ik dan de auto in stap zegt die “parkeerklimaat tijdelijk niet beschikbaar “

En dan dus ver hoger gebruik op de 1e 30km dan “normaal”. Zo extreem nog niet meegemaakt. Blijft voor mij een luxeprobleem (voldoende range over en ik denk niet dat ik meer energie verbruik: de energie om de auto op te warmen komt nu uit de accu ipv direct van de laadpaal) maar wel opvallend

Aan het gebrek aan reacties van “die fout heb ik ook af en toe” heb ik het vermoeden dat er iets defect is in mijn auto, dus zal de dealer bellen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Ik verwarm een half uur voor. Als ik korter voor verwarm ligt het verbruik in de eerste km's flink hoger. Verder is de auto altijd lekker warm (geen problemen met beslagen ramen), hij blaast ook niet onmundig en het stuur blijft ook warm. Van koude benen geen sprake en dat ondanks mijn lange benen ;)

Ik heb overigens in de week dat ik de auto heb nog geen enkel issue gehad met de software. De dealer heeft bij mij 2.5 geinstalleerd. Als ik dan al die berichten zo lees lijkt er toch iets niet goed te gaan met die automatische installaties via de lucht.

Wel een opmerking over de PA, die heb ik hier ook al eerder heb gelezen. Het is niet normaal dat je bijna je rechter spiegel eraf rijdt als je op de linker rijstrook rijdt. Ik ga hier een melding van maken. Zonder PA maar met ACC loopt de auto wel als een trein (als je vlot van rijstrook wisselt hoef je amper bij te remmen of gas te geven), line assist vind ik dan voldoende.

Ps. Nog geen ervaring met snelladen overigens, want met een bereik van circa 300 - 350 km (wat ik toch wel erg netjes vind) en genoeg 11kw laders bij klanten is snelladen (vooralsnog) niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartelomeus op 22-12-2022 09:06 ]

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25
Ik heb mijn XC40 P6 nu een week en mijn eerste 1000 kilometer zit er op. Op het dashboard geeft hij een gemiddeld verbruik van 20.8 kWh per 100 kilometer. Ik heb geen gebruik gemaakt van de voorverwarm functies maar aan de laadpaal geeft hij aan nu 281 kWh te hebben verbruikt voor het laden. Dat zou een laadverlies betekenen van 35%, of een hele grote afwijking op de boordcomputer (of een combinatie van beiden natuurlijk) Is dit een beeld wat anderen herkennen? Ik vind het best heftig namelijk.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57
Afwezig schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:05:
Ik heb mijn XC40 P6 nu een week en mijn eerste 1000 kilometer zit er op. Op het dashboard geeft hij een gemiddeld verbruik van 20.8 kWh per 100 kilometer. Ik heb geen gebruik gemaakt van de voorverwarm functies maar aan de laadpaal geeft hij aan nu 281 kWh te hebben verbruikt voor het laden. Dat zou een laadverlies betekenen van 35%, of een hele grote afwijking op de boordcomputer (of een combinatie van beiden natuurlijk) Is dit een beeld wat anderen herkennen? Ik vind het best heftig namelijk.
Dat is veel te hoog. Met welke snelheid hang je auto aan de lader?

Algemene regel is 10-15% versies bij AC laden. Maar lagere snelheid (6A) geeft meer verlies dan laden met bijvoorbeeld 32A.

Kan je geen log vinden om te kijken of er extra is verbruikt om bijvoorbeeld de accu op temperatuur te houden.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Bartelomeus
Rekensom (obv gisteren): ik begon met 90% accu = 60 kWh beginstand, geeindigd met 37% = 24,5 kWh. 35,5 kWh verbruikt. Vanmorgen precies 40,5 kWh geladen (tot 90%). Dus 5 kWh meer geladen dan gisteren verbruikt tijdens het rijden (incl. voor verwarmen van vanmorgen).

35,5 kWh verbruikt bij een afstand van 185 km = ongeveer 19,2 kWh/100km

Kan niet anders concluderen dan dat jouw laadverlies absurd hoog is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartelomeus op 22-12-2022 09:48 ]

• Venomer
Misschien heeft je buurman je laadpaal gebruikt toen je niet thuis was? ;)

Is die 20,8 kWh / 100 km het gemiddelde over die 1000 km, of is het de TA stand na de laatste rit? Of is het de TM stand en heb je een keer een reset gedaan?

• Mga1600
Venomer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:30:
[...]

Misschien heeft je buurman je laadpaal gebruikt toen je niet thuis was? ;)

Is die 20,8 kWh / 100 km het gemiddelde over die 1000 km, of is het de TA stand na de laatste rit? Of is het de TM stand en heb je een keer een reset gedaan?
Als je de eerste keer met een tamelijk lege auto aankoppelde en hij is nu vol, heb je al 50-60 kw van het verschil te pakken. Kan het niet zoiets zijn?

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:53
Volvo heeft ook gemerkt dat de voorverwarming niet goed werkt… dit staat onder mededelingen in mijn (iOS) app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txD30DaYspYbX0W4-RXNVWHJQQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BXOKpdZlWfIjncvOZoXFXmd9.jpg?f=user_large

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:34:
Volvo heeft ook gemerkt dat de voorverwarming niet goed werkt… dit staat onder mededelingen in mijn (iOS) app:
[Afbeelding]
Heel vervelend, maar toch geen totale storing kennelijk want hier startte hij zojuist gewoon Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgUEUOB6Osc2CQPs_MIeuRdeC9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/32b4K2M1gPBAVveenvBWpq35.png?f=fotoalbum_large

• ergodyne1
Bartelomeus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:52:

Wel een opmerking over de PA, die heb ik hier ook al eerder heb gelezen. Het is niet normaal dat je bijna je rechter spiegel eraf rijdt als je op de linker rijstrook rijdt. Ik ga hier een melding van maken. Zonder PA maar met ACC loopt de auto wel als een trein (als je vlot van rijstrook wisselt hoef je amper bij te remmen of gas te geven), line assist vind ik dan voldoende.
Dit doet mijn C40 al een jaar lang. 4x terug geweest, gecalibreerd alles. Iedereen verklaart mij voor gek, en toch dwarrelt die auto over de middellijn heen met PA aan. Waardeloos onbetrouwbaar systeem in mijn C40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:04
ergodyne1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:13:
[...]

Dit doet mijn C40 al een jaar lang. 4x terug geweest, gecalibreerd alles. Iedereen verklaart mij voor gek, en toch dwarrelt die auto over de middellijn heen met PA aan. Waardeloos onbetrouwbaar systeem in mijn C40.
Bij mij hetzelfde in een P2 al twee jaar. Auto stuurt op een gegeven moment zelfs over de lijn heen.
Ook al tig keer gemeld bij Polestar en naar gekeken en gecalibreerd. Helpt niets. Vervangende P2 had exact hetzelfde.
Lijkt mij een software issue. Weet niet of het bij de C40 kan maar als ik de PA op het stuur even deactiveer en weer activeer gaat hij gelijk terug naar het midden.

• Bartelomeus
Arie van Dijk schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:51:
[...]

Bij mij hetzelfde in een P2 al twee jaar. Auto stuurt op een gegeven moment zelfs over de lijn heen.
Ook al tig keer gemeld bij Polestar en naar gekeken en gecalibreerd. Helpt niets. Vervangende P2 had exact hetzelfde.
Lijkt mij een software issue. Weet niet of het bij de C40 kan maar als ik de PA op het stuur even deactiveer en weer activeer gaat hij gelijk terug naar het midden.
Ja, dat knopje zit er. Ga het straks proberen! Niet echt hoopvol dat calibratie weinig uithaalt.

• ergodyne1
Bartelomeus schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:20:
[...]

Ja, dat knopje zit er. Ga het straks proberen! Niet echt hoopvol dat calibratie weinig uithaalt.
Nee dat doet werkelijk niks, zoethouder van de dealer. Het probleem zit hem echt in PA. Ik rijd met PA aan, maar houd mijn stuur heel goed vast. Het systeem werkt simpelweg niet, sterker nog is gewoon onveilig in mijn C40. Als je niet oplet stuurt mijn C40 je recht op vrachtwagens/ander verkeer op de baan naast je af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
DreZutphen schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:33:
[...]

Wat je zegt is 100% waar.
Naar schermen kijken en dan ook vaak met de bijhorende concentratie is echt gevaarlijk en onbegrijpelijk dat na al zoveel verkeersdoden er nog zo weinig over word nagedacht. En aan word gedaan overigens.

Nummers en afspeellijsten laten afspelen via de google assistent werkt grandioos en de ogen blijven op de weg. Met android auto nu dan.
Elke afleiding is gevaarlijk, een vrouw en kinderen in de auto zouden ze ook wel kunnen verbieden wdbt.

De vraag is wel wat op een gegeven moment nog te handhaven is. Overigens doe ik regelmatig teamsen in de auto, dan luister ik vaak vooral en doe wat minder actief mee.
Pagina: 1 ... 130 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"