Bartelomeus schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:51:
[...]
“….echt niet meer wat het was”, ik meen me te herinneren dat je 43 bent. Hoeveel vergelijkingsmateriaal heb je dan? Afgezien vd PA vind ik het een topauto, zeker ook als ik hem vergelijk met de XC70 waar ik ook veel in heb gereden! Muv van die brute 5-cilinder dan

Ik heb inmiddels een stuk of 11 Volvo’s gehad en ben ik in grote lijnen wel tevreden hoe het gaat. Toch ben ik het ook eens met de kritiek. De verklaring zal zijn dat het betrekkelijk kleine Volvo zich verslikt heeft in de impact van èn een nieuw aandrijfsysteem èn een nieuw besturingssysteem èn een nieuw systeem met andere technieken voor de veiligheidssystemen. En dat moet nog allemaal samenwerken ook.
De auto was twee jaar geleden nog lang niet af toen we ‘m kregen en het op peil brengen ging erg traag. De app is tot op de dag van vandaag nog steeds niet helemaal functioneel bijvoorbeeld. Met iedere update wordt het allemaal wel wat stabieler en beter gelukkig.
Nou is het allemaal niet verbazingwekkend dat er, in vergelijking met de eerdere uitgekauwde ICE en Sensus technieken, wel eens wat fout gaat. Je leest minstens zulke serieuze problemen en achterstanden bij amdere merken EV’s, of er nou Volvo, VW of BMW op staat. Ik vind alleen dat Volvo de klantencommunicatie nog steeds niet op orde heeft. En in diverse opzichten de beloftes niet waarmaakt zoals ‘de wereld van apps’ die we zouden krijgen ( en die deels wel beschikbaar zijn, zie Polestar en Renault).
Spijt van? Nee hoor, absoluut niet, anders had ik geen nieuwe besteld, het ding rijdt heerlijk. Ik ben blij dat ik deze transitie ‘nog mee mag maken op mijn leeftijd’ (73) en iedere keer als ik er in stap denk ik dat. En als ik in onze andere auto rij (diesel) heb ik echt het gevoel in de vorige eeuw te stappen.
Ik heb diverse kennissen met andere merken EV’s en ik reed wel eens in een ID4. Nette auto, ruimer ook, maar er is ‘geen moer’ aan om in te rijden. Een familielid van me heeft een mooie functie bij BMW Nederland en die neemt wel eens ‘het laatste model’ BMW EV mee waar ik dan ook een straatje om mee ga. Weinig mis met die auto’s, maar ik mis dan toch echt de souplesse van de 660 Nm zoals wij die hebben in combinatie met de 4-wielaandrijving die samen het rijden best wel uniek maken in deze prijsklasse.