jelzie01 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:24:
Hi, Ik krijg mijn xc40 single core half januari. Deze worden toch nog steeds op all season banden afgeleverd?
Ik wil toch gewoon naar zomer en winter banden toe, het blijft namelijk toch een compromis. Enerzijds omdat ze niet altijd als winterbanden worden geaccepteerd in het buitensland en anderzijds omdat in de zomer zomerbanden beter zijn voor het verbruik.
Kan ik voor nu die all seasons beter oprijden als zomerband of als winterband? Waar ligt het dichterbij?
Gr Jelle
Je schrijft niet of je je auto met 19” of 20” besteld hebt - dat maakt - ondervond ik- een groter verschil uit qua rijgedrag dan all-season of zomerbanden
Als je de testresultaten op YouTube kijkt door allerlei ‘bandentesters’ zijn de door Volvo toegepaste all-seasons merken en types gewoon helemaal prima voor ons soort klimaat. Natuurlijk blijft het een soort compromis maar er zijn ook grote verschillen in resultaten tussen verschillende merken en types reguliere zomer en winterbanden. Sommige all-seasons zijn beter qua rijgedrag dan sommige zomerbanden en ook zijn sommige all-seasons net zo goed als sommige winterbanden.
Ik heb met mijn P8 steeds aparte zomer- en winterbanden gehad en merkte daarbij een flink verschil in ‘scherpte’ op maar dat kwam vooral ook doordat de zomer banden 20” en de winterbanden 19” waren. Ik heb ook wel met 19” zomerbanden gereden en dat vond ik zelf weliswaar comfortabeler dan 20” maar beduidend minder fijn qua bochtgedrag. Dus ik koos voor 20”
Voordat ik de C40 bestelde (alweer met 20” - en die ook standaard all-seasons heeft) heb ik, juist vanwege de twijfel over de banden, een halve dag proefgereden met de demo van de dealer. Deze had 19” all-season banden. Het voelde weliswaar wat strakker dan mijn eigen 19” winterwielen, maar wel behoorlijk minder strak dan mijn 20” zomerbanden. Ik was dus niet overtuigd.
Later kon ik proefrijden met een auto van ze met 20” all-seasons en die reed gewoon goed. Niets mis mee. Die banden waren Michelin Cross Climate 2. Deze reden ongeveer net zo als de 20” Pirelli zomerbanden die ik zelf heb.
Helaas: recent vertelde de technische man bij de dealer dat die Michelins weliswaar erg goed reden, maar na 10000 of 15000 km veel neiging tot cupping kregen en daarmee voor trillingen en geluid zorgden waar ze als dealer ook veel mee te maken kregen in het kader van nazorg.
Mijn C40 stond al klaar om in januari aan mij afgeleverd te worden …. met die 20” Michelins als standaard montage. Daarnaast stond een voorraad auto die gelijktijdig was afgeleverd (door de dealer zelf was besteld), eigenlijk identiek, alleen met 20” Pirelli all-seasons. Daar heb ik ook nog een korte rit mee kunnen maken - prima.
En navraag hier op het forum bevestigde dat die banden probleemloos zijn en erg lang meegaan. De dealer heeft de wielen van die twee auto’s op mijn verzoek omgewisseld zodat ik de Pirelli’s krijg en de voorraad auto de Michelins
Ingeval je naar ‘echte’ zomerbanden wilt zal je dealer dat vast en zeker voor je willen regelen en daar zal hij dan extra geld voor willen zien. Daarnaast moet je een set winterwielen kopen en dat kost ook weer zo’n 2000- 2500 euro (bega niet de fout om alleen de banden te wisselen……) plus de steeds terugkerende kosten van opslag en wisselen.
Al met al een hele hoop geld voor een marginaal verschil in rijgedrag…
Ik ben overtuigd geraakt en heb mijn losse winterwielen verkocht.
[Let wel: al mijn ‘test werk’ was met Twin uitvoeringen die sowieso een heel ander weggedrag hebben dan de Singles. Hoe daar de diverse banden- ervaringen mee zullen zijn weet ik dus helemaal niet]?