nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:30:
[...]
Maar wat werkt er dan precies niet
Geen Internet is net zoiets als "Hij doet het niet..." roepen over welk apparaat/produkt dan ook
Doe eens :
- Je Genexis pingen.
- 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen.
- tracert/traceroute naar dezelfde IP adressen.
Vervolgens DNS testen :
- tweakers.net pingen.
- google.com pingen.
- Hetzelfde met tracert/traceroute doen.
Als IP adressen wel werken, maar de domeinnamen niet dan kan je eens kijken welke DNS Server er niet reageert door
nslookup of
dig te gebruiken i.c.m. een willkeurige domeinnaam :
- nslookup nu.nl
- nslookup startpagina.nl
- dig nu.nl
- dig startpagina.nl
Je ziet dan als het goed is het IP adres van de DNS Server die er wordt gebruikt en vervolgens kan je ook weer pingen/tracerouten naar dat IP adres om te kijken waar het mis is gegaan.
TL;DR : Ga een troubleshooten, want zonder weet je nog niks!
[...]
Wat een prutser!
[...]
Wat een service...
[...]
Je zou eens gek kunnen doen en een eigen Router plaatsen mocht je daar toevallig het een en ander voor hebben liggen
[...]
Zie mijn verhaal tot dusver
[...]
Misschien wel, Misschien niet.
Maar ik zou vooral die Nokia 2426 niet willen die je bij een XGS-PON aansluiting van Delta krijgt, want dat is echt een onbetrouwbaar apparaat gebleken in vele gevallen!

Je verhaal leest lekker weg, maar heeft ook wel wat aannames. Ik begon met geen WAN, dus niet met 'geen internet'. Ik vroeg vooral om wat handvatten om door de ellende die Caiway helpdesk heen te komen. Ik heb misschien wel te weinig info gegeven.
Uiteraard heb ik het modem 10 keer opnieuw opgestart, gereset en opnieuw ingesteld, oude modem eraan gehangen om te kijken of het dat was. Heel mijn netwerk losgekoppeld, 3 mesh accesspoints gereset, bedraad geprobeerd enz enz.
Dit was het verhaal dat ik aan Caiway heb teruggekoppeld:
Het modem start op en komt online/is zichtbaar: het eerste lampje brand groen.
Het tweede lampje (connectie glasvezel) knippert groen.
Het derde lampje (@: connectie met de service provider) blijft uit.
Het vierde lampje (telefoon) is nvt.
Het 5e lampje (wifi) brand groen.
Het modem is te benaderen via het interne IP adres
Wifi is actief (2.4ghz en 2.5 ghz groen),
netwerk is actief (netwerkadres is groen)
Internet: Rood, not connected. IPv4 connection Offline (IPv6 is ook offline, maar dat is altijd zo, want wordt niet door Caiway ondersteund)
Het probleem zit dus niet in het modem (dit betreft het modem dat vorige week vervangen is. Ook het ‘oude’ modem krijgt geen Ipv4 connectie). Het probleem zit ook niet in het verkrijgen van het lichtsignaal vanuit waar de glasvezel binnen komt.
Het probleem was dus dat er geen IPv4 adres werd toegekend. Dit heb ik vanochtend gemeld bij de eerste lijns medewerker. Die gaf aan dat er geen storingen waren en dat het modem online was ( maar hij zou een ticket aanmaken.
Ik heb toen in de buurtapp (we wonen in het buitengebied, dus het is een wat groter gebied) gevraagd of meer mensen problemen hadden met hun Delta Fiber verbindingen. Het duurde even, maar kreeg 10 reacties, allen Delta Internet en Caiway: Al sinds gisteren geen internet en daarvoor ook regelmatig uitval. Toen heb ik Caiway nogmaals benaderd, om dit terug te koppelen. Het bleek dus wel degelijk een Delta fiber probleem, geen specifiek provider probleem. Toen werd men ineens wel wakker en kon men de meldingen aan elkaar koppelen. Doordat het een gebied storing betrof, zou het vandaag worden opgelost. 2 uur later was het idd opgelost.
Wat mij hieraan enorm stoort, is dat je dagenlang door de 1e lijns 'muur' moet beuken, om serieus genomen te worden. Het is echt tranentrekkend slecht hoe je te woord gestaan wordt en van het kastje naar de muur gestuurd wordt, terwijl mijn vermoeden klopte en het daarna zo opgelost was. Dus mijn vraag was eigenlijk: weet iemand hoe je dit soort shit kunt omzeilen? En of het beter gaan bij Delta internet