Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 21:20
Hoi,

Ik heb een paar dagen geleden bij een nieuwe aansluiting de nokia xs-2426g-b router gekregen.
Nu kan ik op geen enkele manier de lokale LAN ip range aanpassen, wat doe ik hier fout ? (zie bovenin de screenshot de melding als ik op 'save' druk).
De range wordt daarna ook niet aangepast en blijft dus op 192.168.1.x , wat ik juist niet wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuPUd-vnBsWy9y32P2w-Ap80KyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3lUz1Riq4oG8RU0IdVLsJ2D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57
vrieske schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:26:
Hoi,

Ik heb een paar dagen geleden bij een nieuwe aansluiting de nokia xs-2426g-b router gekregen.
Nu kan ik op geen enkele manier de lokale LAN ip range aanpassen, wat doe ik hier fout ? (zie bovenin de screenshot de melding als ik op 'save' druk).
De range wordt daarna ook niet aangepast en blijft dus op 192.168.1.x , wat ik juist niet wil.

[Afbeelding]
192.168.2.0/24 kan helaas niet in de 2426. Zie faq in dit topic: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:54
EWS99 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:05:
[...]

Dat hebben we in de FAQ van dit topic uitgelegd. :)
Gevonden, thanks d:)b Was/is in elk geval niet van toepassing, mijn IP (62.45.x.x) wat whatismyip aangeeft is gelijk aan dat in mijn modem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:57
Voor onze nieuwebouwwoning heb ik bij Delta het flex abonnement afgesloten. Ik was in de veronderstelling dat ik (net zoals in mijn vorige woning) een modem zou krijgen welke in bridge modus draait. Helaas is niks minder waar en kreeg ik de beruchte Nokia XPON glasmodem toegestuurd.

Na wat heen en weer bellen met de klantenservice blijkt dat de enige oplossing is dat ik zelf een modem moet aanschaffen. Ik heb wat rond gespeurd op Tweakers en heb uiteindelijk de Huawei OptiXstar HN8010Ts aangeschaft. Bij binnenkomst van het modem MAC-adres, serienummer en PON-ID doorgegeven. Paar uurtjes later kon ik het modem resetten, WAN-poort van mijn Unief op VLAN100 zetten en er was internet. Ook de twee televisie ontvangers werken over het VLAN100 in tegenstelling van wat op de site van Delta staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesleyroy12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:24:
Voor onze nieuwebouwwoning heb ik bij Delta het flex abonnement afgesloten. Ik was in de veronderstelling dat ik (net zoals in mijn vorige woning) een modem zou krijgen welke in bridge modus draait. Helaas is niks minder waar en kreeg ik de beruchte Nokia XPON glasmodem toegestuurd.

Na wat heen en weer bellen met de klantenservice blijkt dat de enige oplossing is dat ik zelf een modem moet aanschaffen. Ik heb wat rond gespeurd op Tweakers en heb uiteindelijk de Huawei OptiXstar HN8010Ts aangeschaft. Bij binnenkomst van het modem MAC-adres, serienummer en PON-ID doorgegeven. Paar uurtjes later kon ik het modem resetten, WAN-poort van mijn Unief op VLAN100 zetten en er was internet. Ook de twee televisie ontvangers werken over het VLAN100 in tegenstelling van wat op de site van Delta staat.
Wat is een “Unief”? UniFi router neem ik aan. Voor andere Tweakers handig als je even type noemt. Dan weten mensen wat ze eventueel moeten aanschaffen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:57
ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Wat is een “Unief”? UniFi router neem ik aan. Voor andere Tweakers handig als je even type noemt. Dan weten mensen wat ze eventueel moeten aanschaffen.
Autocorrectie... UniFi en dan de Dream Router heb ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00
Gisteravond via de chat mijn gegevens van de Fritzbox 5530 doorgegeven en die vast ingeplugd (met de kabel zo uit de Nokia overigens, had niet door dat dat een andere moest zijn dus bij onze vrienden van Azerty maar even de goede kabel besteld).
Vanmiddag om 12.30 krijg ik spontaan vanuit Fritz een mailtje dat mijn 5530 blijkbaar online gekomen is :).

Dus in een half dagje het modem actief.

Bijkomend "voordeel" is dat ze IPv6 blijkbaar ook maar gelijk op je lijn zetten .... Was een kleine verrassing.

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soepie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:53:
Gisteravond via de chat mijn gegevens van de Fritzbox 5530 doorgegeven en die vast ingeplugd (met de kabel zo uit de Nokia overigens, had niet door dat dat een andere moest zijn dus bij onze vrienden van Azerty maar even de goede kabel besteld).
Vanmiddag om 12.30 krijg ik spontaan vanuit Fritz een mailtje dat mijn 5530 blijkbaar online gekomen is :).

Dus in een half dagje het modem actief.

Bijkomend "voordeel" is dat ze IPv6 blijkbaar ook maar gelijk op je lijn zetten .... Was een kleine verrassing.
Oi, ik weet echt niet of dat echt veel kwaad kan maar je hebt dus nu een angled connector SC/APC (de “A” staat voor “Angled” gedrukt op een SC/UPC chassis deel in de 5530. Dus een vezel van 8 graden schuin gedrukt (in keramiek) op een vlakke vezel (in keramiek). Dat kan beschadigingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:22

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik lees dat er in alle stilte hier en daar IPv6 wordt geactiveerd, mag ik vragen hoe jullie die interface geconfigureerd hebben? DHCPv6? SLAAC?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
strandbal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:09:
Ik lees dat er in alle stilte hier en daar IPv6 wordt geactiveerd, mag ik vragen hoe jullie die interface geconfigureerd hebben? DHCPv6? SLAAC?
DHCPv6 en dan Prefix Delegation naar mijn VLAN's (Prefix Delegation Size: 56)

Van iemand die bij Delta werkt:
Wat je moet doen is een DHCPv6 verzoek vanaf je Link local ..
Dus geen SLAAC, want daar doen we niets mee.. (Die worden gefiltered)

[ Voor 21% gewijzigd door EWS99 op 29-08-2023 17:25 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ah dank. Ik configureer m'n Opnsense dan wel zo en wacht rustig af. Hoewel ik me afvraag of ik in de doelgroep val, met m'n oude Genexis bridged modem van 't eerste uur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
strandbal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:02:
Ah dank. Ik configureer m'n Opnsense dan wel zo en wacht rustig af. Hoewel ik me afvraag of ik in de doelgroep val, met m'n oude Genexis bridged modem van 't eerste uur...
Ik kan me niet voorstellen dat Genexis daarvoor nog nieuwe firmware gaat releasen :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:54:
Wat is een “Unief”? UniFi router neem ik aan. Voor andere Tweakers handig als je even type noemt.
Dan weten mensen wat ze eventueel moeten aanschaffen.
wesleyroy12 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:30:
Autocorrectie... UniFi en dan de Dream Router heb ik.
Die meuk kunnen ze beter overslaan en meteen voor zoiets gaan :
strandbal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:02:
Ik configureer m'n Opnsense dan wel zo en wacht rustig af.
Veeeel betrouwbaarder! ;) d:)b
ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:03:
Oi, ik weet echt niet of dat echt veel kwaad kan maar je hebt dus nu een angled connector SC/APC (de “A” staat voor “Angled” gedrukt op een SC/UPC chassis deel in de 5530. Dus een vezel van 8 graden schuin gedrukt (in keramiek) op een vlakke vezel (in keramiek). Dat kan beschadigingen geven.
Dat kan zeer zeker wel issues geven dus dat had @Soepie beter niet kunnen doen! :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:17:
Dat kan zeer zeker wel issues geven dus dat had @Soepie beter niet kunnen doen! :-(
Dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sbp7KaW6C-5YO4MiS-hOXrymuV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9diBOr7ddMhY0hgiZ6KDbM37.png?f=fotoalbum_large

Ten eerste raken de vezels (oranje lijn) elkaar nu niet en is er kans dat het keramiek (lichtgrijs) beschadigd. Waarbij die deeltjes de ruimte vullen en de overdracht van licht nog slechter wordt. Dat laatste denk ik erg afhankelijk van hoe hard de APC connector in de UPC socket is gedrukt.

Onder dat plaatje (bron: https://www.ad-net.com.tw...-with-upc-type-equipment/) staat: ”Which will result in signal degradation and in some cases destruction of both connectors.”

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 29-08-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat Genexis daarvoor nog nieuwe firmware gaat releasen :'( .
Aan de andere kant is alles van 10 jaar oud en nieuwer vaak wel IPv6 compatibel, de vraag is wat Caiway ermee gaat doen... Zijn er klanten bekend binnen Delta/Caiway met een oud Genexis modem die een IPv6 adres hebben gekregen? Aan Caiway zelf hoeven we het blijkbaar niet te vragen, en ik heb niet zo'n zin in een modemrouter wat niet in bridge kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
strandbal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:26:
[...]

Aan de andere kant is alles van 10 jaar oud en nieuwer vaak wel IPv6 compatibel, de vraag is wat Caiway ermee gaat doen... Zijn er klanten bekend binnen Delta/Caiway met een oud Genexis modem die een IPv6 adres hebben gekregen? Aan Caiway zelf hoeven we het blijkbaar niet te vragen, en ik heb niet zo'n zin in een modemrouter wat niet in bridge kan...
In mijn Platinum 7840 heb ik in de 3.16 firmware (dat was in Q4 2021) aanpassingen (vooral in de DHCP daemon) gezien voor IPv6. Of voor de Titanium serie rond die tijd ook zoiets is gebeurd is mij onbekend, er zijn maar weinig mensen denk ik die de Genexis firmware kunnen uitpakken en analyseren. Kostte mij weken…

Het is niet alleen de infra die IPv6 moet ondersteunen, ook de client moet dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00
nero355 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:17:
[...]
Je hebt helemaal gelijk maar helaas is het kwaad nu al geschied dus kom ik er nu gewoon maar even niet aan.
Als het echt mis is moet ik maar een nieuwe SFP aanschaffen.

Gewoon spullen

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:44
Storing bij Caiway op dit moment, omgeving Aalsmeer. DNS omzetten had bij mij geen zin helaas. Afwachten maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-09 11:32
Zijn er al mensen die van het oude AON glasvezel gemigreerd zijn naar het nieuwe XGS-PON door Caiway zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Jaarabonnement is hier bijna afgelopen, dus gisteren even gebeld met de sales-afdeling. Kon weer zes maanden (of twaalf bij een tweejarig contract) korting krijgen net als voor nieuwe klanten. Viel an sich niet tegen, maar de directe concurrent in dit gebied biedt nog wel wat meer, vandeweek nog eens bellen en er een klap op geven.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RZEE schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:28:
Zijn er al mensen die van het oude AON glasvezel gemigreerd zijn naar het nieuwe XGS-PON door Caiway zelf ?
Volgens mij niet, alleen als je je abonnement veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:14
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:52:
[...]

Volgens mij niet, alleen als je je abonnement veranderd.
Klopt, maar dan alleen wanneer je voor 2 Gbps gaat.
Er is geen reden om iedereen over te zetten, kost ook te veel geld.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RZEE
Sjakie0101 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:37:
[...]

Nou nee dus, ik wou downgraden [ heb nu nog het oude AON modem met daarachter een asus modem router]. De overigens vriendelijke helpdesk gaf aan dat ik dan zowieso gemigreerd ging worden naar het nieuwe XGS-PON gebeuren. Dus eerst even uitzoeken wat er nodig is om mijn asus te kunnen blijven gebruiken.

Een huawei ONT lijkt de makkelijkste oplossing maar slecht verkrijgbaar of woekerprijzen. misschien toch een SFP met een mediaconverter, ook duur maar iig futureproof, al ben ik nog niet overtuigt van een soepele migratie. Ik lees firmware ellende.......

[ Voor 18% gewijzigd door RZEE op 10-09-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:37:
[...]

Er is hier of in de Delta thread gemeld dat ook bij switch tussen Delta en Caiway of andersom, ook al blijft het abonnement 1Gbps. er toch naar XGS-PON gemigreerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RZEE schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:16:
[...]

Nou nee dus, ik wou downgraden [ heb nu nog het oude AON modem met daarachter een asus modem router]. De overigens vriendelijke helpdesk gaf aan dat ik dan zowieso gemigreerd ging worden naar het nieuwe XGS-PON gebeuren. Dus eerst even uitzoeken wat er nodig is om mijn asus te kunnen blijven gebruiken.

Een huawei ONT lijkt de makkelijkste oplossing maar slecht verkrijgbaar of woekerprijzen. misschien toch een SFP met een mediaconverter, ook duur maar iig futureproof, al ben ik nog niet overtuigt van een soepele migratie. Ik lees firmware ellende.......
Zie voor de opties: [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Ondanks dat wat hierboven staat is het zoals de helpdesk zegt. Er zullen POPs zijn waar nog geen XGS-PON apparatuur is, kijk eens of 2Gbps. op jouw adres te bestellen is. Zo ja, dan is er zeker XGS-PON in de POP en is de kans op migratie ook bij downgrade groot; zoals de helpdesk zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZEE
kijk eens of 2Gbps. op jouw adres te bestellen is
Volgens Caiway niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWHvsMsxgkza0zk04c3toQ9HK5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16FyOJ6ZgIcVVqp3bsDzkfgU.png?f=fotoalbum_large

Volgens Delta wel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kStkrsg2Rfr76bkyrEwMY_aqfvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXv2IXHbqXuh3n6KvR2mBnKY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RZEE schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:21:
[...]

Volgens Caiway niet:
[Afbeelding]

Volgens Delta wel...
[Afbeelding]
Precies zoals ik het hier ook zie. Dit betekent dus dat er in de POP XGS-PON apparatuur is. Vrijwel zeker zul je dus gemigreerd worden, ook bij downgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:36:
[...]

Er is hier of in de Delta thread gemeld dat ook bij switch tussen Delta en Caiway of andersom, ook al blijft het abonnement 1Gbps. er toch naar XGS-PON gemigreerd is.
Ik heb mijn abo verlengd, zelfde abo voor 12 maanden, geen reden tot omzetten. Downgrade mijns inziens ook niet. Wel wanneer je van provider switcht.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:37
Sjakie0101 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:08:
[...]

Ik heb mijn abo verlengd, zelfde abo voor 12 maanden, geen reden tot omzetten. Downgrade mijns inziens ook niet. Wel wanneer je van provider switcht.
Hier bij een verhuizing in het zelfde dorp wel, met hetzelfde 600/600 abbo, word je omgezet.
Het was helaas ook niet mogelijk om de aon te houden voor mijn zoon 2 maand geleden,
en zelfs de Genexis 7840 is nog niet terug gevraagd door Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Behoorlijk Leek schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:13:
[...]

Hier bij een verhuizing in het zelfde dorp wel, met hetzelfde 600/600 abbo, word je omgezet.
Het was helaas ook niet mogelijk om de aon te houden voor mijn zoon 2 maand geleden,
en zelfs de Genexis 7840 is nog niet terug gevraagd door Caiway.
Dat is een verhuizing en dan gaan ze gewoon weer uit van een nieuw abo op een ander adres.
In dat geval krijg je inderdaad nieuwe spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Caiway levert nog geen 2 gbps abonnementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Sjakie0101 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:08:
[...]

Een kennis heeft recent verlengd (600 Mbit) en werd ongevraagd (en ongewenst) omgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 11-09-2023 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Laatst online: 18:37
Sjakie0101 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:12:
[...]

Dat is een verhuizing en dan gaan ze gewoon weer uit van een nieuw abo op een ander adres.
In dat geval krijg je inderdaad nieuwe spullen.
Caiway bij verhuizing stap 3. Meenemen naar de nieuwe woning
Neem je digitale ontvanger, het modem, de smartcard en alle materialen en kabels uit de oude woning mee naar de nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:48:
Jaarabonnement is hier bijna afgelopen, dus gisteren even gebeld met de sales-afdeling. Kon weer zes maanden (of twaalf bij een tweejarig contract) korting krijgen net als voor nieuwe klanten. Viel an sich niet tegen, maar de directe concurrent in dit gebied biedt nog wel wat meer, vandeweek nog eens bellen
Vanochtend gedaan... en werd doorverbonden naar een meerdere die kwam met: "De concurrent biedt inderdaad een scherp aanbod voor nieuwe klanten, daar kunnen wij niet tegen op". Ook het systeem kon geen extra maand korting geven ofzo, blijft apart bij Caiway, maar prima. Kreeg nu nog een jaar lang de drie WiFi-boosters gratis, waarvoor ik anders drie euro per maand zou moeten betalen, oftewel toch 36 euro korting.

Kleine moeite op deze manier en toch heel wat centen bespaard... We betalen nu geen (12x57 abonnement) + (12x3 boosters), oftewel 720 euro, maar (6x35 abonnement) + (6x57 abonnement) + (12x0 boosters) 552 euro.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
CLB schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:32:
[...]

Vanochtend gedaan... en werd doorverbonden naar een meerdere die kwam met: "De concurrent biedt inderdaad een scherp aanbod voor nieuwe klanten, daar kunnen wij niet tegen op". Ook het systeem kon geen extra maand korting geven ofzo, blijft apart bij Caiway, maar prima. Kreeg nu nog een jaar lang de drie WiFi-boosters gratis, waarvoor ik anders drie euro per maand zou moeten betalen, oftewel toch 36 euro korting.

Kleine moeite op deze manier en toch heel wat centen bespaard... We betalen nu geen (12x57 abonnement) + (12x3 boosters), oftewel 720 euro, maar (6x35 abonnement) + (6x57 abonnement) + (12x0 boosters) 552 euro.
Verlenging bij Delta leverde mij 230 euro op. Sowieso is zusje Delta aamtrekkelijker bij hoge snelheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Heel nice ja!

Gaat hier om simpel 200Mbit-lijntje, bij Delta zou dat 150Mbit zijn. En nu 70 televisiezenders in plaats van 50, voor wat dat waard is natuurlijk. Wat me meer waard is, is dat de apparatuur al geïnstalleerd is en prima werkt, dus dat hoeft allemaal niet anders nu vanwege verlenging. Volgend jaar kijken we weer eens verder (ook weer naar Delta)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:08

Mooijekind

Manager Product Content
Ook maar even een belletje met Caiway gepleegd over mijn huidige contract en hiermee €222,- bespaard. Nu weer voor een jaar verlengd en dan kijken we volgend jaar wel opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Mooijekind schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:26:
Ook maar even een belletje met Caiway gepleegd over mijn huidige contract en hiermee €222,- bespaard. Nu weer voor een jaar verlengd en dan kijken we volgend jaar wel opnieuw.
Maar waarschijnlijk ook de verplichting ook om de nieuwe Nokia modem te installeren en naar het XGS platform te migreren?

Het werkt prima maar ben niet gelukkig met het feit dat ik twee routers achter elkaar heb omdat de Nokia niet in bridge kan. Ga zelf nog een andere modem aanschaffen en daarmee is de business case wel (gedeeltelijk of volledig) weg helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
Mad_Manic schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:02:
[...]

Maar waarschijnlijk ook de verplichting ook om de nieuwe Nokia modem te installeren en naar het XGS platform te migreren?

Het werkt prima maar ben niet gelukkig met het feit dat ik twee routers achter elkaar heb omdat de Nokia niet in bridge kan. Ga zelf nog een andere modem aanschaffen en daarmee is de business case wel (gedeeltelijk of volledig) weg helaas.
Ze hebben dat helemaal niet benoemd/aangegeven dus ik ga er vanuit dat ik gewoon mijn oude modem kan blijven gebruiken zonder migratie. Ik heb iig nog geen melding dat er een pakketje van Caiway onderweg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Mooijekind schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:15:
[...]

Ze hebben dat helemaal niet benoemd/aangegeven dus ik ga er vanuit dat ik gewoon mijn oude modem kan blijven gebruiken zonder migratie. Ik heb iig nog geen melding dat er een pakketje van Caiway onderweg is.
Dat zegt helaas niets. Dat was ook het geval bij een kennis van me waarbij vervolgens (tijdens vakantie) een nieuw modem werd opgestuurd + het signaal omgeswitched werd in de wijkkast. Gevolg: Geen internet meer bij thuiskomst.

Dit alles zonder communicatie van Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mooijekind schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:26:
Ook maar even een belletje met Caiway gepleegd over mijn huidige contract en hiermee €222,- bespaard.
Nu weer voor een jaar verlengd en dan kijken we volgend jaar wel opnieuw.
Wat heb je dan precies gedaan/geregeld, want ik kom niet verder dan een lullige € 75 voor 1 jaar :? :O

Ik heb dus straks mijn Internet Only Voordelig van € 47,50 per maand voor € 35 per maand gedurende 6 maanden en daarna wordt het weer € 47,50 per maand of wat ze ook gaan verzinnen als prijsverhoging voor volgend jaar dus misschien win ik daar nog ietsjes meer... of niet... :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooijekind

Mooijekind

Manager Product Content
nero355 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:54:
[...]

Wat heb je dan precies gedaan/geregeld, want ik kom niet verder dan een lullige € 75 voor 1 jaar :? :O

Ik heb dus straks mijn Internet Only Voordelig van € 47,50 per maand voor € 35 per maand gedurende 6 maanden en daarna wordt het weer € 47,50 per maand of wat ze ook gaan verzinnen als prijsverhoging voor volgend jaar dus misschien win ik daar nog ietsjes meer... of niet... :+
Ze matchen zoveel mogelijk met hun eigen aanbod voor nieuwe klanten. In jouw geval scheelt dat maar €12.50 per maand. Nieuwe klanten krijgen deze korting 9 maanden en jij maar 6. Dus de extra korting die je mist is €37.50. Denk niet dat je veel meer kan verwachten.

Ik heb zelf Internet + tv gigasnel + bellen + ESPN waardooor mijn totale aboprijs €92,- euro is . Deze hebben ze mij aangeboden voor €55, - , dus wat een nieuwe klant voor zijn internet+tv betaalt de eerste 9 maanden. Bij mij is de korting ook niet volledig gelijk aan wat nieuwe klanten krijgen maar ik ben er tevreden mee.

• Sjakie0101
Mooijekind schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:52:
[...]

Ze matchen zoveel mogelijk met hun eigen aanbod voor nieuwe klanten. In jouw geval scheelt dat maar €12.50 per maand. Nieuwe klanten krijgen deze korting 9 maanden en jij maar 6. Dus de extra korting die je mist is €37.50. Denk niet dat je veel meer kan verwachten.

Ik heb zelf Internet + tv gigasnel + bellen + ESPN waardooor mijn totale aboprijs €92,- euro is . Deze hebben ze mij aangeboden voor €55, - , dus wat een nieuwe klant voor zijn internet+tv betaalt de eerste 9 maanden. Bij mij is de korting ook niet volledig gelijk aan wat nieuwe klanten krijgen maar ik ben er tevreden mee.
Dat is niet anders dan wat Delta doet bij bestaande klanten. een 9 maanden aanbod en/of een aanbod voor iets gratis de eerste 9 maanden en 12 maanden lang korting. Mijn totale korting was ca € 225,=.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb onlangs een Caiway pakket besteld en wil de boel nu aansluiten, echter heb ik blijkbaar geen Attema FTU maar dit geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdfunwDauVD5IWP4pwdJEVqLsSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J7hXnNgotmZd64P4uQnmhDX5.jpg?f=user_large

Zo te zien SC/APC

Nu lijkt mijn nokia modem ook gewoon zon groene connector te hebben, het is mij gelukt om te attema kunstof slede te verwijderen die in de weg zat.Maar voordat ik dit probeer aan te sluiten wil ik toch ff vragen of dit wel verstandig is, wil de boel uiteraard niet slopen.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 17-09-2023 16:55 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrc4nl schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:54:
Ik heb onlangs een Caiway pakket besteld en wil de boel nu aansluiten, echter heb ik blijkbaar geen Attema FTU maar dit geval:

[Afbeelding]

Zo te zien SC/APC

Nu lijkt mijn nokia modem ook gewoon zon groene connector te hebben, het is mij gelukt om te attema kunstof slede te verwijderen die in de weg zat.Maar voordat ik dit probeer aan te sluiten wil ik toch ff vragen of dit wel verstandig is, wil de boel uiteraard niet slopen.
Dat lijkt me zoiets: https://www.samendalen.nl...-zuidenveld-waar-zijn-we/

Er gast niets stuk als je in die linker dan een SC/APC (groene) connector drukt.

Maar is dit dan wel een aansluiting waar Delta/Caiway over levert? Is dat gezegd? Is er niet ergens anders nog een aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ernstoud schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:15:
[...]

Dat lijkt me zoiets: https://www.samendalen.nl...-zuidenveld-waar-zijn-we/

Er gast niets stuk als je in die linker dan een SC/APC (groene) connector drukt.

Maar is dit dan wel een aansluiting waar Delta/Caiway over levert? Is dat gezegd? Is er niet ergens anders nog een aansluiting?
Ik zie nergens een andere aansluiting. Ik heb mijn adres ingevuld [Ruinerwold] en Caiway vertelde dat ze konden leveren. 27 sept is de officiële start van mijn aansluiting, dus moet nog ff geduld hebben.
ernstoud schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:55:
Aha, dit dus:
Klopt dus. Wel denk ik dat er op die FTU een kapje mist.
ja die had ik ff verwijderd voor de foto, is inmiddels weer op zn plek.

[ Voor 27% gewijzigd door mrc4nl op 17-09-2023 18:10 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrc4nl schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:46:
[...]

Ik zie nergens een andere aansluiting. Ik heb mijn adres ingevuld [Ruinerwold] en Caiway vertelde dat ze konden leveren. 27 sept is de officiële start van mijn aansluiting, dus moet nog ff geduld hebben.
Aha, dit dus:

code:
1
https://dvhn.nl/drenthe/‘Paarse’-glasvezel-voor-De-Wolden-21715877.html

(Als code want link met quotes kan niet direct bij Tweakers.)

En bericht dat Caiway hierover inderdaad diensten aanbiedt:

https://www.glasvezelgids...ezelnetwerk-in-de-wolden/

Klopt dus. Wel denk ik dat er op die FTU een kapje mist.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 17-09-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:48
mrc4nl schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:46:
[...]

Dit is inderdaad een DKT Comega FTU, destijds door Glasvezel de Wolden geplaatst. Normaal hoort er nog een afdekplaatje op te zitten. Wat ik mij van de installatie in het huis van m'n zus kan herinneren is dat de kabel uit je modem (waarschijnlijk een Nokia?) in de linker groene poort van de FTU moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sirhc_95 schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:11:
[...]

Dit is inderdaad een DKT Comega FTU, destijds door Glasvezel de Wolden geplaatst. Normaal hoort er nog een afdekplaatje op te zitten. Wat ik mij van de installatie in het huis van m'n zus kan herinneren is dat de kabel uit je modem (waarschijnlijk een Nokia?) in de linker groene poort van de FTU moet.
Ja, dat zie je ook op de link die ik gaf. Linker poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:55:
code:
1

(Als code want link met quotes kan niet direct bij Tweakers.)
Zo werkt die in ieder geval :

https://dvhn.nl/drenthe/‘...r-De-Wolden-21715877.html

#LeerUBBcodeVanEenMedeTweaker :Y) :*)

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:56
Caiway 1 gig abo
Genexis 7840 platinum modem
Berlicum, omgeving 's-Hertogenbosch
Geen storingen bekend in de omgeving

Wij hebben sinds enige tijd het volgende probleem: met enige regelmaat klapt de WAN verbinding eruit. Het modem bleef online, intern netwerk en wifi blijven intact, maar geen internet (zowel bekabeld als via wifi). Verrassend vaak gebeurt dit tussen 15.00 uur en 18.00 uur, op willekeurige dagen, waarbij de verbinding een soms een half uur plat ligt, soms 3 uur. Het probleem komt en gaat, met tussenpozen van dagen/weken.

Dit heb ik bij Caiway gemeld, die hierop een 'monteur' van Guidion hebben gestuurd. Deze is 5 minuten binnen geweest, heeft niets bekeken en heeft een nieuw modem besteld, wederom een Genexis 7840 Platinum.

Deze heb ik vorige week vrijdag aangesloten, kwam online, geen problemen. Tot gisteren 14.45 uur. Wederom geen WAN, modem online, netwerk actief, wifi ook. Echter t/m nu ligt het eruit. Vanochtend weer gebeld met Caiway, die na het bekende riedeltje aangaf dat het modem gewoon online is (joh). Na wederom uitgelegd te hebben dat er geen WAN verbinding tot stand komt, heeft hij een ticket aangemaakt. 'U merkt vanzelf wanneer u weer online kunt' ..

Ik weet vrijwel zeker dat het probleem in een centrale of kabel ligt. Ik kan verder ook niets in het modem uitlezen. Heeft iemand met meer inhoudelijke kennis tips? Kans bestaat dat ik nu een week zonder internet zit en ik kom geen stap verder bij Caiway. Ik overweeg sterk naar Delta over te stappen, maar aangezien het dezelfde Delta Fiber lijn is, vraag ik me af of dit iets oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Kan wel wat oplossen omdat je hoogstwaarschijnlijk dan op XGS-PON komt en daardoor in de PoP wordt gepatcht naar andere apparatuur. Je krijgt dan ook een Nokia router.

Maar de klantenservice en zo is allemaal identiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
MariusV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:16:
Caiway 1 gig abo

Wij hebben sinds enige tijd het volgende probleem: met enige regelmaat klapt de WAN verbinding eruit. Het modem bleef online, intern netwerk en wifi blijven intact, maar geen internet (zowel bekabeld als via wifi). Verrassend vaak gebeurt dit tussen 15.00 uur en 18.00 uur, op willekeurige dagen, waarbij de verbinding een soms een half uur plat ligt, soms 3 uur. Het probleem komt en gaat, met tussenpozen van dagen/weken.
Maar wat werkt er dan precies niet :?

Geen Internet is net zoiets als "Hij doet het niet..." roepen over welk apparaat/produkt dan ook ;)

Doe eens :
- Je Genexis pingen.
- 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen.
- tracert/traceroute naar dezelfde IP adressen.

Vervolgens DNS testen :
- tweakers.net pingen.
- google.com pingen.
- Hetzelfde met tracert/traceroute doen.

Als IP adressen wel werken, maar de domeinnamen niet dan kan je eens kijken welke DNS Server er niet reageert door nslookup of dig te gebruiken i.c.m. een willkeurige domeinnaam :
- nslookup nu.nl
- nslookup startpagina.nl
- dig nu.nl
- dig startpagina.nl

Je ziet dan als het goed is het IP adres van de DNS Server die er wordt gebruikt en vervolgens kan je ook weer pingen/tracerouten naar dat IP adres om te kijken waar het mis is gegaan.

TL;DR : Ga een troubleshooten, want zonder weet je nog niks! :P
Dit heb ik bij Caiway gemeld, die hierop een 'monteur' van Guidion hebben gestuurd. Deze is 5 minuten binnen geweest, heeft niets bekeken en heeft een nieuw modem besteld, wederom een Genexis 7840 Platinum.
Wat een prutser! :F
Deze heb ik vorige week vrijdag aangesloten, kwam online, geen problemen. Tot gisteren 14.45 uur. Wederom geen WAN, modem online, netwerk actief, wifi ook. Echter t/m nu ligt het eruit. Vanochtend weer gebeld met Caiway, die na het bekende riedeltje aangaf dat het modem gewoon online is (joh). Na wederom uitgelegd te hebben dat er geen WAN verbinding tot stand komt, heeft hij een ticket aangemaakt. 'U merkt vanzelf wanneer u weer online kunt' ..
Wat een service... :|
Ik weet vrijwel zeker dat het probleem in een centrale of kabel ligt.
Je zou eens gek kunnen doen en een eigen Router plaatsen mocht je daar toevallig het een en ander voor hebben liggen :?
Ik kan verder ook niets in het modem uitlezen.
Heeft iemand met meer inhoudelijke kennis tips?
Zie mijn verhaal tot dusver :)
Kans bestaat dat ik nu een week zonder internet zit en ik kom geen stap verder bij Caiway. Ik overweeg sterk naar Delta over te stappen, maar aangezien het dezelfde Delta Fiber lijn is, vraag ik me af of dit iets oplost.
Misschien wel, Misschien niet.

Maar ik zou vooral die Nokia 2426 niet willen die je bij een XGS-PON aansluiting van Delta krijgt, want dat is echt een onbetrouwbaar apparaat gebleken in vele gevallen! :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Laatst online: 04-09 10:39
MariusV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:16:
Caiway 1 gig abo

Ik weet vrijwel zeker dat het probleem in een centrale of kabel ligt. Ik kan verder ook niets in het modem uitlezen. Heeft iemand met meer inhoudelijke kennis tips? Kans bestaat dat ik nu een week zonder internet zit en ik kom geen stap verder bij Caiway. Ik overweeg sterk naar Delta over te stappen, maar aangezien het dezelfde Delta Fiber lijn is, vraag ik me af of dit iets oplost.
Heb je je eigen router erachter zitten toevallig?

Ik had een zeflde issue bij Caiway vorig jaar. Ik had een Unifi USG erachter zitten, en volgens de mensen en monteurs die langs geweest zijn gooide die het in de war en moest ik die maar weg doen.

Het kwam er op neer dat er dingen mis gingen met mac adressen en de poorten op mijn modem. Als ik mijn usg niet in poort 1 stopte dan werkte het. Maar poort 2 was een veel lagere snelheid want dat was de TV poort. Maar dan werkte het allemaal prima met mijn USG.

Dat kreeg ik ze helaas niet wijsgemaakt. Heeft mij weken gekost, maar ja ik kon wel internetten via poort 2 of 3, de TV poorten.

Uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en mijn usg ertussenuit gehaald, en een nieuw type router van Caiway gekregen, en alles werkt weer prima.

Ik had ook geen DNS. Alles was online, maar gewoon geen DNS, het leek alsof DNS verkeer geblockt werd. Welke DNS ik ook instelde, er kwam geen verkeer door poort 1 van het modem. Poort 2 en 3 lieten alles door.

[ Voor 4% gewijzigd door ActualFantasy op 20-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ActualFantasy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:30:
Ik had een zeflde issue bij Caiway vorig jaar. Ik had een Unifi USG erachter zitten, en volgens de mensen en monteurs die langs geweest zijn gooide die het in de war en moest ik die maar weg doen.

Het kwam er op neer dat er dingen mis gingen met mac adressen en de poorten op mijn modem. Als ik mijn usg niet in poort 1 stopte dan werkte het. Maar poort 2 was een veel lagere snelheid want dat was de TV poort. Maar dan werkte het allemaal prima met mijn USG.

Dat kreeg ik ze helaas niet wijsgemaakt. Heeft mij weken gekost, maar ja ik kon wel internetten via poort 2 of 3, de TV poorten.

Uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en mijn usg ertussenuit gehaald, en een nieuw type router van Caiway gekregen, en alles werkt weer prima.
Dat klinkt alsof er iets heel anders aan de hand was eerlijk gezegd, want waarschijnlijk had je het "Melkpak modem" en kreeg je later de Genexis 7840 ervoor in de plaats :?

Die monteur weet duidelijk niet waar die mee bezig is zo te zien! :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ActualFantasy
nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:32:
[...]

Dat klinkt alsof er iets heel anders aan de hand was eerlijk gezegd, want waarschijnlijk had je het "Melkpak modem" en kreeg je later de Genexis 7840 ervoor in de plaats :?

Die monteur weet duidelijk niet waar die mee bezig is zo te zien! :r
Ik heb eerst mijn modem laten vervangen, van melkpak naar melkpak. Eerst zelf gedaan, bleef zelfde probleem, daarna nog eens door monteur laten doen. Zelfde issue.

Ik blijf erbij dat er ergens bij Caiway een block op mijn unifi was gezet om wat voor reden dan ook.

Daarna idd die 7840 en niet meer mijn unifi gebruiken, en toen was het opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ActualFantasy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:35:
Ik heb eerst mijn modem laten vervangen, van melkpak naar melkpak. Eerst zelf gedaan, bleef zelfde probleem, daarna nog eens door monteur laten doen. Zelfde issue.
Heb je nog een Media Converter geprobeerd toevallig ??

Zoiets : https://tweakers.net/pric...d=tp-link+media+converter
Ik blijf erbij dat er ergens bij Caiway een block op mijn unifi was gezet om wat voor reden dan ook.
Lijkt me raar, tenzij er iemand met MAC adressen heeft zitten klooien of zo...?!?!
Daarna idd die 7840 en niet meer mijn unifi gebruiken, en toen was het opgelost.
Ik vind dat eigenlijk geen oplossing eerlijk gezegd... :/

Dan nog liever NAT achter NAT draaien als het moet i.c.m. een apart VLAN waarin je de Genexis de baas laat spelen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariusV
nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:30:
[...]

Maar wat werkt er dan precies niet :?

Geen Internet is net zoiets als "Hij doet het niet..." roepen over welk apparaat/produkt dan ook ;)

Doe eens :
- Je Genexis pingen.
- 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen.
- tracert/traceroute naar dezelfde IP adressen.

Vervolgens DNS testen :
- tweakers.net pingen.
- google.com pingen.
- Hetzelfde met tracert/traceroute doen.

Als IP adressen wel werken, maar de domeinnamen niet dan kan je eens kijken welke DNS Server er niet reageert door nslookup of dig te gebruiken i.c.m. een willkeurige domeinnaam :
- nslookup nu.nl
- nslookup startpagina.nl
- dig nu.nl
- dig startpagina.nl

Je ziet dan als het goed is het IP adres van de DNS Server die er wordt gebruikt en vervolgens kan je ook weer pingen/tracerouten naar dat IP adres om te kijken waar het mis is gegaan.

TL;DR : Ga een troubleshooten, want zonder weet je nog niks! :P

[...]

Wat een prutser! :F

[...]

Wat een service... :|

[...]

Je zou eens gek kunnen doen en een eigen Router plaatsen mocht je daar toevallig het een en ander voor hebben liggen :?

[...]

Zie mijn verhaal tot dusver :)

[...]

Misschien wel, Misschien niet.

Maar ik zou vooral die Nokia 2426 niet willen die je bij een XGS-PON aansluiting van Delta krijgt, want dat is echt een onbetrouwbaar apparaat gebleken in vele gevallen! :(
Je verhaal leest lekker weg, maar heeft ook wel wat aannames. Ik begon met geen WAN, dus niet met 'geen internet'. Ik vroeg vooral om wat handvatten om door de ellende die Caiway helpdesk heen te komen. Ik heb misschien wel te weinig info gegeven.

Uiteraard heb ik het modem 10 keer opnieuw opgestart, gereset en opnieuw ingesteld, oude modem eraan gehangen om te kijken of het dat was. Heel mijn netwerk losgekoppeld, 3 mesh accesspoints gereset, bedraad geprobeerd enz enz.

Dit was het verhaal dat ik aan Caiway heb teruggekoppeld:
Het modem start op en komt online/is zichtbaar: het eerste lampje brand groen.
Het tweede lampje (connectie glasvezel) knippert groen.
Het derde lampje (@: connectie met de service provider) blijft uit.
Het vierde lampje (telefoon) is nvt.
Het 5e lampje (wifi) brand groen.

Het modem is te benaderen via het interne IP adres
Wifi is actief (2.4ghz en 2.5 ghz groen),
netwerk is actief (netwerkadres is groen)
Internet: Rood, not connected. IPv4 connection Offline (IPv6 is ook offline, maar dat is altijd zo, want wordt niet door Caiway ondersteund)

Het probleem zit dus niet in het modem (dit betreft het modem dat vorige week vervangen is. Ook het ‘oude’ modem krijgt geen Ipv4 connectie). Het probleem zit ook niet in het verkrijgen van het lichtsignaal vanuit waar de glasvezel binnen komt.

Het probleem was dus dat er geen IPv4 adres werd toegekend. Dit heb ik vanochtend gemeld bij de eerste lijns medewerker. Die gaf aan dat er geen storingen waren en dat het modem online was ( maar hij zou een ticket aanmaken.

Ik heb toen in de buurtapp (we wonen in het buitengebied, dus het is een wat groter gebied) gevraagd of meer mensen problemen hadden met hun Delta Fiber verbindingen. Het duurde even, maar kreeg 10 reacties, allen Delta Internet en Caiway: Al sinds gisteren geen internet en daarvoor ook regelmatig uitval. Toen heb ik Caiway nogmaals benaderd, om dit terug te koppelen. Het bleek dus wel degelijk een Delta fiber probleem, geen specifiek provider probleem. Toen werd men ineens wel wakker en kon men de meldingen aan elkaar koppelen. Doordat het een gebied storing betrof, zou het vandaag worden opgelost. 2 uur later was het idd opgelost.

Wat mij hieraan enorm stoort, is dat je dagenlang door de 1e lijns 'muur' moet beuken, om serieus genomen te worden. Het is echt tranentrekkend slecht hoe je te woord gestaan wordt en van het kastje naar de muur gestuurd wordt, terwijl mijn vermoeden klopte en het daarna zo opgelost was. Dus mijn vraag was eigenlijk: weet iemand hoe je dit soort shit kunt omzeilen? En of het beter gaan bij Delta internet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariusV
ActualFantasy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:30:
[...]

Heb je je eigen router erachter zitten toevallig?

Ik had ook geen DNS. Alles was online, maar gewoon geen DNS, het leek alsof DNS verkeer geblockt werd. Welke DNS ik ook instelde, er kwam geen verkeer door poort 1 van het modem. Poort 2 en 3 lieten alles door.
Ik heb Asus XT8 mesh routers als accesspoints ingesteld. Maar dat was het probleem niet, zie hierboven. Als ik een issue heb, trek ik altijd alles los, om sec het modem/router te testen. Het klopt wat je zegt: we hebben een groot huis met veel verbonden apparaten (poort, camera's IOT apparatuur, meerdere switches en accesspoints, zonnepanelen, P1 apparaten enz). Het eerste wat ze zeggen is: u heeft wel veel apparaten. Maar dat is het issue helemaal niet en dat sluit ik op voorhand altijd uit. Maar probeer dat maar eens duidelijk te maken.

Maar het gewoon glashard (pun intended) ontkennen dat er storingen zijn in de omgeving, die er dus wel degelijk zijn.. Waarom is het zo moeilijk om dit na te gaan om dat uit te sluiten?

• MariusV
[/quote]

Kun je toelichten wat daar onbetrouwbaar aan is? Want als ik voor Delta 2 gig ga, is dat de modem die ik ontvang. Dank voor je hulp iig _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MariusV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:48:
[...]

Wat mij hieraan enorm stoort, is dat je dagenlang door de 1e lijns 'muur' moet beuken, om serieus genomen te worden. Het is echt tranentrekkend slecht hoe je te woord gestaan wordt en van het kastje naar de muur gestuurd wordt, terwijl mijn vermoeden klopte en het daarna zo opgelost was. Dus mijn vraag was eigenlijk: weet iemand hoe je dit soort shit kunt omzeilen? En of het beter gaan bij Delta internet :)
Nee Delta en Caiway is identiek op klantenservice. Wat je omschrijft is trouwens normaal bij alle grote providers. Mijn ervaring met KPN en Ziggo is identiek. Je krijgt eerst met 10 eerstelijns medewerkers die je van het kastje naar de muur sturen waardoor je meerdere dagen kwijt bent aan een probleem dat zoveel sneller opgelost had kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:30:
[...]Maar ik zou vooral die Nokia 2426 niet willen die je bij een XGS-PON aansluiting van Delta krijgt, want dat is echt een onbetrouwbaar apparaat gebleken in vele gevallen! :(
Ik ben vanaf vandaag weer klant van Caiway, ze hadden een mooie actie. :)
En ik kreeg het Nokia modem, we zullen eens zien hoe dat gaat.

Ze hebben me trouwens ook op CGNAT gezet, daarover ga ik even bellen met de klantenservice want ik wil mijn NAS nog wel kunnen bereiken van buitenaf. :(

EDIT: Nu heb ik plots een gewoon WAN ip adres 163.x.x.x als ik in het modem kijk, half uurtje geleden begon het nog met 100.x.x.x. Ik had de helpdesk nog niet gesproken. Enfin ik kijk het even aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH_mRx3bKxfjfZXCWjTDX3112i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9SINr4cFPyZDrHQVot5QYl7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door rfbroek op 21-09-2023 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
MariusV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:12:
Kun je toelichten wat daar onbetrouwbaar aan is?

Want als ik voor Delta 2 gig ga, is dat de modem die ik ontvang.
De Nokia 2426 is een soort knipperlicht gebleken bij een heleboel Delta/Caiway gebruikers en heeft echt allerlei rare fratsen opgeleverd :
- Verbinding die het opeens niet doet en dan opeens weer wel 8)7
- Port Forwarding die na een tijdje simpelweg ophoudt met functioneren!
Als je bovenaan met de Search op reacties van @Daniel. zoekt dan kan je daarover zowat een heel boek gaan lezen :X
- VPN (achtige) verbindingen die bij sommige mensen niet werkten en daardoor het thuiswerken werd verstoord bijvoorbeeld :/

En een soort TL;DR verhaal is de reden voor het bestaan van deze topic reeks :
- [Delta glasvezel] Eigen router installeren
- [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

Daar zit natuurlijk een duidelijke reden achter : Het graag hebben van eigen apparatuur die WEL betrouwbaar werkt !! :Y)
bjusterbaarlik schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:25:
Nee Delta en Caiway is identiek op klantenservice. Wat je omschrijft is trouwens normaal bij alle grote providers. Mijn ervaring met KPN en Ziggo is identiek. Je krijgt eerst met 10 eerstelijns medewerkers die je van het kastje naar de muur sturen waardoor je meerdere dagen kwijt bent aan een probleem dat zoveel sneller opgelost had kunnen worden.
Het verbaast me eerlijk gezegd dat je die ervaring met KPN hebt gehad, want dat is IMHO toch wel de #1 ISP in Nederland en eigenlijk wel DE ISP die ik graag zou willen hebben i.p.v. Caiway mocht dat ooit een optie worden !! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:28:
[...]
Het verbaast me eerlijk gezegd dat je die ervaring met KPN hebt gehad, want dat is IMHO toch wel de #1 ISP in Nederland en eigenlijk wel DE ISP die ik graag zou willen hebben i.p.v. Caiway mocht dat ooit een optie worden !! :)
Ik had voor een vriendin die ging scheiden en een nieuw adres kreeg een KPN glasvezelaansluiting besteld, we kregen keurig een ingangsdatum binnen een week.

Vlak voor het aflopen daarvan kregen we bericht dat er een monteur moest komen om het aansluitpunt (wat er al zat) te repareren, en dat kon pas over een maand. 8)7

Ze hadden wel een oplossing: Een wifimodem met een 4G mobiel kaartje erin, met 12 GB data.
Dat ging hem niet worden met een gezin van 4 mensen.

Ziggo kon wel snel leveren en dat is hem geworden.

Overigens was het annuleren van KPN een ramp, ineens hele lange wachttijden aan de telefoon, werd er een keer opgegooid en weer half uur wachten. En toen eindelijk alles was doorgenomen moest perse degene die het abonnement zou krijgen ineens zelf aan de telefoon komen. Bij het bestellen was dat helemaal geen probleem. Enfin dat was voor mij dus ook een tegenvaller wat KPN betreft.

[ Voor 20% gewijzigd door rfbroek op 22-09-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
rfbroek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:42:
Vlak voor het aflopen daarvan kregen we bericht dat er een monteur moest komen om het aansluitpunt te repareren, en dat kon pas over een maand. 8)7
Dat is de keihard realiteit van "Geen Zakelijke Lijn dus ook geen SLA met hogere prioriteit" helaas en inderdaad wel R-U-K als je daar tegenaan loopt :| :/
Ze hadden wel een oplossing: Een wifimodem met een 4G mobiel kaartje erin, met 12 GB data.
Dat ging hem niet worden met een gezin van 4 mensen.
Dat is wel slecht inderdaad !! Maak er dan een Unlimited 4G iets van... |:(
Ziggo kon wel snel leveren en dat is hem geworden.
Is dus wat mij betreft dezelfde rommel als Caiway :/
Overigens was het annuleren van KPN een ramp, ineens hele lange wachttijden aan de telefoon, werd er een keer opgegooid en weer half uur wachten. En toen eindelijk alles was doorgenomen moest perse degene die het abonnement zou krijgen ineens zelf aan de telefoon komen. Bij het bestellen was dat helemaal geen probleem. Enfin dat was voor mij dus ook een tegenvaller wat KPN betreft.
Toen ik van xDSL KPN naar Caiway Glasvezel ging was mijn aansluiting bij KPN binnen 5 minuten opgezegd en deed de beste meneer zelfs moeite om mijn abonnement toch nog op de een of andere manier mee te verhuizen, vanwege mijn opmerking dat ik het eigenlijk wel jammer vond dat ik ze ging verlaten, maar ik heb daar vriendelijk voor bedankt, want Solcon is iets waar ik echt geen zin in heb met hun religieuze geleuter :)

Fun Fact : Op mijn oude adres kwam 2 jaar later KPN Glasvezel beschikbaar... d0h! _O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariusV
[quote]nero355 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:28:
[...]

De Nokia 2426 is een soort knipperlicht gebleken bij een heleboel Delta/Caiway gebruikers en heeft echt allerlei rare fratsen opgeleverd :
Als je bovenaan met de Search op reacties van @Daniel. zoekt dan kan je daarover zowat een heel boek gaan lezen :X
- VPN (achtige) verbindingen die bij sommige mensen niet werkten en daardoor het thuiswerken werd verstoord bijvoorbeeld :/

Daar zit natuurlijk een duidelijke reden achter : Het graag hebben van eigen apparatuur die WEL betrouwbaar werkt !! :Y)

Klinkt ook niet heel erg tempting.. ik zal me in die fora inlezen. Ik dacht dat de Genexis al een vod was..

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Even je quote tags goed zetten… dit is zo niet te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:01:
Dat is wel slecht inderdaad !! Maak er dan een Unlimited 4G iets van... |:(
Als ze dat hadden gedaan waren ze geen nieuwe klant kwijtgeraakt.
Overigens vroeg ik nog of ze dan een DSL lijntje konden doen voor een maand maar dat kon ook niet.
Is dus wat mij betreft dezelfde rommel als Caiway :/
Tja maar ze hadden het op tijd nodig, 1 moeder met 3 puberkinderen en een maand geen internet en dus geen TV ging hem niet worden.

Tot nu toe werkt het overigens prima, ze zijn ook geen zware verbruikers. Geen gaming of downloading, alleen een beetje Netflix en TV kijken met NLziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariusV
[...]

[...]

Oeps, ik heb de onderste quote te rigoureus verwijderd.. :) Ik reageerde met de opmerking dat ook niet vrolijk klinkt, me zal inlezen en me zal bezinnen eer ik overstap naar Delta en dus die Nokia krijg. Ik heb niet de behoefte om de heel riedel naar bridge mode in te zetten, maar wil de wifi op het modem uitschakelen en mijn eigen mesh accesspoints eraan hangen.

Al moet ik zeggen dat de Genexis die ik nu heb ook geen feest is in mijn opinie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
MariusV schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:32:
[...]
Oeps, ik heb de onderste quote te rigoureus verwijderd.. :) Ik reageerde met de opmerking dat ook niet vrolijk klinkt, me zal inlezen en me zal bezinnen eer ik overstap naar Delta en dus die Nokia krijg. Ik heb niet de behoefte om de heel riedel naar bridge mode in te zetten, maar wil de wifi op het modem uitschakelen en mijn eigen mesh accesspoints eraan hangen.
Ik stapte deze week over van Delta naar Caiway en kreeg nu ook het Nokia modem, ze willen de Genexis ook bij Caiway uitfaseren heb ik het idee.

Voorheen stapte ik ook elk jaar over van Delta naar Caiway en vice versa, maar had al die jaren gewoon het melkpak Genexis modem hangen.

Van de Nokia kan je met een knopje de WLAN uitzetten, ik gebruik ook mijn eigen WIFI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Trouwens, ik heb een traceroute gedaan naar Tweakers.net en er komen geen 100.x.x.x adressen in voor.
In het Nokia modem staat bij WAN een 163.x.x.x adres.
Mag ik nu aannemen dat ik dus geen CGNAT heb?

[ Voor 15% gewijzigd door rfbroek op 22-09-2023 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:46:
Trouwens, ik heb een traceroute gedaan naar Tweakers.net en er komen geen 100.x.x.x adressen in voor.
Wat in het modem staat is bepalend. Traceroute niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:43:
[...]

Ik stapte deze week over van Delta naar Caiway en kreeg nu ook het Nokia modem, ze willen de Genexis ook bij Caiway uitfaseren heb ik het idee.
Bij alle mutaties en nieuwe aansluitingen wordt AON omgezet naar XGS-PON. En de SFP in de Genexis 7840 en de optics in de Titanium zijn voor AON dus worden de twee Genexis devices dan vervangen.

Dus indirect worden de Genexis devices uitgefaseerd maar dat is vanwege XGS-PON. En eigenlijk ook vanwege de deal tussen DFN en Nokia. Want Genexis heeft wel devices voor XGS-PON.

Zou eigenlijk best een leuke zet zijn om een XGS-PON SFP voor de Genexis 7840 te realiseren. Helaas werkt de Zaram niet in een SFP (zonder +) slot en is ook te lang voor de ruimte in de 7840. De FS.com SFP+ is ook veel te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariusV
rfbroek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:46:
Ik zat voor alle ellende in de 200.x.x.x. range, toen ik een nieuw Genexis modem kreeg, eerst ik de 120.x.x.x. range. Als ik nu inlog(na het oplossen van de gebiedstering) op het modem zit ik in de 87.x.x.x. range? Dus geen CGNAT? Maar is dit gebruikelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MariusV schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:02:
[...]

Ik zat voor alle ellende in de 200.x.x.x. range, toen ik een nieuw Genexis modem kreeg, eerst ik de 120.x.x.x. range. Als ik nu inlog(na het oplossen van de gebiedstering) op het modem zit ik in de 87.x.x.x. range? Dus geen CGNAT? Maar is dit gebruikelijk?
Wat bedoel je met “gebruikelijk”? De 87 range is inderdaad geen CGNAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
ernstoud schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:09:
[...]

Wat bedoel je met “gebruikelijk”? De 87 range is inderdaad geen CGNAT.
Of het gebruikelijk is dat deze in een paar dagen alle kanten op gaat qua range. Dat kan ik me nl. niet herinneren bij mijn vorige Genexis modem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:21
Als je lang genoeg blijft zeiken dat het niet werkt willen ze het contract wel verbreken het is gewoon ongelooflijk dat het niet werkt. Met een eigen router wellicht wel maar met wat ze leveren werkt gewoon niet.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:50:
[...]
Wat in het modem staat is bepalend. Traceroute niet.
:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zSsb_rSJCnhQXYQ7Zk58gGJV2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIukoGCUPzst48hVVe4Hv2PM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
Iemand hier die weet waarom mijn screen mirroring vanaf mijn mac laptop niet werkt bij webtv.caiway.nl?

Zo gauw ik sharing doe gaat alles op zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
DRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
Met een hdmi kabel werkt het wel. Dan doe je in principe precies hetzelfde.

*knip*. Mag een maatje minder.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 25-09-2023 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ActualFantasy schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:55:
[...]

*knip*
*knip* Maak de volgende keer even een TR aan aub.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 25-09-2023 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:50
nieuws: Delta start uitrol van IPv6-adressen aan XGS-PON-glasvezelklanten
De Nederlandse provider Delta is begonnen met het uitrollen van IPv6-adressen onder klanten met een XGS-PON-glasvezelaansluiting. De provider had dit al aangekondigd, maar zei toen eerder dat dit in het vierde kwartaal zou starten.

Alle Delta-XGS-PON-klanten moeten in december een IPv6-adres hebben. Deze klanten behouden ook hun IPv4-adres. Delta heeft ook klanten op het oudere P2P-glasvezelnetwerk; deze klanten krijgen geen IPv6 maar moeten contact opnemen voor een nieuwe XGS-PON-modem. De meeste coax-klanten hebben inmiddels al een IPv6-adres, zolang ze een Sagemcom-modem hebben. Coax-klanten zonder Sagemcom-modem kunnen hun modem via Delta's klantenservice om laten ruilen.

Delta heeft na KPN het grootste glasvezelnetwerk van Nederland en heeft 1,5 miljoen adressen aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het bedrijf zei in mei IPv6-adressen uit te gaan rollen onder glasvezelklanten en zei destijds dit in het vierde kwartaal te gaan doen. IPv6-adressen zijn nodig vanwege de beperkte voorraad aan IPv4-adressen; vanwege die beperkte voorraad past Delta sinds maart Cgnat toe op IPv4-adressen. Hierbij delen klanten een IP-adres.
Hmm, dat wordt dus kiezen tussen IPv4 only of XGS-PON met een ONT er tussen....

[ Voor 4% gewijzigd door Mitssz op 26-09-2023 18:08 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

• nero355
ActualFantasy schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:55:
Je bent alleen een klein maar heel belangrijk detail vergeten : HDMI Content Protection (HDCP) ;)

En bij iets van Casten/AirPlay achtige toestanden heb je dus te maken met dat hele Widevine L1/L3 geneuzel onder andere die een heleboel roet in het eten kan gooien! :/
Mitssz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:54:
Hmm, dat wordt dus kiezen tussen IPv4 only of XGS-PON met een ONT er tussen....
Of indien mogelijk gewoon overstappen naar een ISP die sowieso een ONT uitlevert en niet moeilijk doet over wel of geen IPv6 >:) :+

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:50
nero355 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:34:

[...]

Of indien mogelijk gewoon overstappen naar een ISP die sowieso een ONT uitlevert en niet moeilijk doet over wel of geen IPv6 >:) :+
Dan is het of een veel duurdere ISP of een ADSL lijntje :'(

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Laatst online: 18:04

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik kreeg eerder vandaag een e-mail met de melding dat vtijdagochtend tussen 00:00 en 06:00 het signaal zal worden onderbroken. Dus niet zoals bij Ziggo een tijdslot waarin rekening moet worden gehouden met een korte onderbreking, maar een onderbreking gedurende de volle zes uur!

Over de reden van de onderbreking wordt niets naders vermeld dan "onderhoud". Zou ik misschien IPv6 krijgen? :)

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:00:
Ik kreeg eerder vandaag een e-mail met de melding dat vtijdagochtend tussen 00:00 en 06:00 het signaal zal worden onderbroken. Dus niet zoals bij Ziggo een tijdslot waarin rekening moet worden gehouden met een korte onderbreking, maar een onderbreking gedurende de volle zes uur!

Over de reden van de onderbreking wordt niets naders vermeld dan "onderhoud". Zou ik misschien IPv6 krijgen? :)
Staat er dan dat de onderbreking 6 uur duurt of kan het zijn dat er een onderbreking is ergens in die 6 uur?

Heb je AON? Dan geen IPv6 dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:09:
[...]

Staat er dan dat de onderbreking 6 uur duurt of kan het zijn dat er een onderbreking is ergens in die 6 uur?
Ja, het staat er letterlijk:
De werkzaamheden die gedaan worden zorgen voor een onderbreking van 6 uur.
Heb je AON? Dan geen IPv6 dus.
Ik heb sinds twee weken een nieuwe aansluiting. XSGPON dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Rustig aan , geen paniek.
01:00 <> 06:00 is het maintenance window voor wijzigingen in het netwerk waar de verbinding even onderuit kan gaan.
Dat duurt over het algemeen niet de volle 5 uur, maar kan meerdere keren even wegvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

R3D schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:17:
Rustig aan , geen paniek.
01:00 <> 06:00 is het maintenance window voor wijzigingen in het netwerk waar de verbinding even onderuit kan gaan.
Dat duurt over het algemeen niet de volle 5 uur, maar kan meerdere keren even wegvallen.
Ik ben niet in paniek, ik lees gewoon wat er staat. Het begint al met het onderwerp van de email:
vrijdag 29 september langdurige onderbreking van internet, vaste telefonie en tv.
En dan uit de inhoud:
Op vrijdag 29 september voeren wij tussen 00.00 en 06.00 uur onderhoudswerkzaamheden uit aan het netwerk op <straatnaam> <nnn> in Driebergen-Rijsenburg. U kunt dan helaas geen gebruik maken van internet en tv.

De werkzaamheden die gedaan worden zorgen voor een onderbreking van 6 uur. Na afronding van de werkzaamheden kunt u onze diensten weer gebruiken zoals u gewend bent.
Ik kan het toch echt niet anders lezen dan dat de onderbreking de volle zes uur duurt. De vette "6 uur" is niet van mij, het staat zo in het origineel. Als dat niet bedoeld was had het anders geformuleerd moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
@Roetzen

Misschien moeten ze het maximale aantal aansluitingen uitbreiden en dus apparatuur toevoegen en dan kan ik me wel voorstellen dat de boel effe plat moet :)

Zeg maar zoiets : https://www.cisco.com/c/e...252-what-is-stacking.html

Maar dan puur de hardware waar elke glasvezelkabel in gaat zeg maar, echter heb ik daar geen ervaring mee dus misschien zit ik er volledig naast !! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

""
Misschien moeten ze het maximale aantal aansluitingen uitbreiden en dus apparatuur toevoegen en dan kan ik me wel voorstellen dat de boel effe plat moet :)
""
Bijna, werkzaamheden aan de infra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:00:
Geen IPv6,,,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

inmiddels zijn we alweer een tijdje verder, zit helaas zonder werkende verbinding, geen signaal. ik heb dit woensdag aangegeven, en tot heden nog geen verbetering. volgens caiway zou een monteur aan de netwerkkant eerst kijken, en dan pas contact opnemen met mij. t is maar goed dat ik mn oude abo nog niet heb opgezegd.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nou dikke faal van caiway, netwerkbeheerder had blijkbaar aangegeven dat het netwerk nog niet geschikt is [voor XGS PON?], en dat de aanvraag is afgewezen.

Maar daarvoor moet je uiteraard zelf bellen met caiway om dat te weten te komen :z
ze zullen mij nog laten weten hoe nu verder, kans is dat ik een ander modem krijg.

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 03-10-2023 23:28 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Vandaag dus wel. Ik ben kennelijk op de lijst van de pilot gezet. :)

Heeft iemand al gevonden hoe ik een pinhole in de IPv6 firewall van de Nokia XS-2426 kan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Irritant probleem met Caiway glasvezel hier:

Genexis Hybrid titanium modem
TPlink AC1200 router
2 x Ubiquity AP lite

Hij verliest 1 x per week de verbinding met WAN, maakt niet uit op welke machine.Tot nu toe liep ik dan naar de meterkast, reset dan modem en router et voila, alles werkt weer.

Vandaag gebeurde het weer, dus eens in de TPlink AC1200 ingelogd. En hij geeft inderdaad aan dat er geen verbinding is met WAN. Bij IPv4 drukte ik nu op de knop "release" en daarna "renew" --> Bam gelijk weer verbinding met WAN, zonder de modems te resetten.

- Zit het probleem nu in de AC1200 of moet ik het toch in die Genexys modem zoeken ?
- Kan ik niet afdwingen dat er automagisch een renew komt als hij de WAN kwijt is ?
- Zo te zien heb ik geen CGNAT (IP 159.X.X.X.X)
- Wat is dit voor ellende, ben ik de enige die dit wel eens heeft ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

mrc4nl schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:52:
Nou dikke faal van caiway, netwerkbeheerder had blijkbaar aangegeven dat het netwerk nog niet geschikt is [voor XGS PON?], en dat de aanvraag is afgewezen.

Maar daarvoor moet je uiteraard zelf bellen met caiway om dat te weten te komen :z
ze zullen mij nog laten weten hoe nu verder, kans is dat ik een ander modem krijg.
Wil je mij je klantnummer sturen in een PB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Roetzen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

Vandaag dus wel. Ik ben kennelijk op de lijst van de pilot gezet. :)

Heeft iemand al gevonden hoe ik een pinhole in de IPv6 firewall van de Nokia XS-2426 kan maken?
Geen pilot, ipv6 is actief in alle XGS-PON gebieden.
Alleen de Nokia modems hebben even een extra regel code nodig om dat stukje te begrijpen.
Hier loopt een project voor maar als je met de helpdesk schakelt kan dit uiteraard worden versneld voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Lollercopter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:06:
Irritant probleem met Caiway glasvezel hier:

Genexis Hybrid titanium modem
TPlink AC1200 router
2 x Ubiquity AP lite

Hij verliest 1 x per week de verbinding met WAN, maakt niet uit op welke machine.Tot nu toe liep ik dan naar de meterkast, reset dan modem en router et voila, alles werkt weer.

Vandaag gebeurde het weer, dus eens in de TPlink AC1200 ingelogd. En hij geeft inderdaad aan dat er geen verbinding is met WAN. Bij IPv4 drukte ik nu op de knop "release" en daarna "renew" --> Bam gelijk weer verbinding met WAN, zonder de modems te resetten.

- Zit het probleem nu in de AC1200 of moet ik het toch in die Genexys modem zoeken ?
- Kan ik niet afdwingen dat er automagisch een renew komt als hij de WAN kwijt is ?
- Zo te zien heb ik geen CGNAT (IP 159.X.X.X.X)
- Wat is dit voor ellende, ben ik de enige die dit wel eens heeft ?
Volgens mij heb ik hier gisteren naar gekeken, lijkt op je tplink die de lease statisch maakt.
Of je hebt iets aangepast in je dhcp settings wat dit veroorzaakt.
Je device doet ieder half uur een renew naar de bovenliggende netwerklaag en om de acht uur een renew lease van de dhcp server.

Als je zelf in je modem moet renewen en het werkt lijkt daar iets niet goed in de settings.

Check dat even en als je er noet uitkomt stuur maar een PB
Pagina: 1 ... 34 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie