Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boinkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:29:
Vraagje, ik ben van contract gewisseld bij Caiway. Al die tijd heeft het prima gewerkt met een TP link converter en een Ubiquiti Dream Router. Vandaag is mijn oude contract beëindigd en het nieuwe ingegaan. Echter, ik krijg geen verbinding. Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?
Je haalt zaken door elkaar: CGNAT betekent geen eigen IP adres, XGS-PON is de techniek van de signalen op het glas.

Als je omgezet bent naar XGS-PON dan zou je een Nokia modem/router/AP ontvangen moeten hebben. Ik denk dus dat dat niet zo is. Maar goed, er kan een fout gemaakt zijn waardoor men vergeten is dat aan je te zenden.

Welk contract heb je? Als het max. 1Gbps is dan zou het nog AON kunnen zijn. Dan zou je toch verbinding moeten hebben. Wat zie je op de UDM aan melding?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57
ernstoud schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Je haalt zaken door elkaar: CGNAT betekent geen eigen IP adres, XGS-PON is de techniek van de signalen op het glas.

Als je omgezet bent naar XGS-PON dan zou je een Nokia modem/router/AP ontvangen moeten hebben. Ik denk dus dat dat niet zo is. Maar goed, er kan een fout gemaakt zijn waardoor men vergeten is dat aan je te zenden.

Welk contract heb je? Als het max. 1Gbps is dan zou het nog AON kunnen zijn. Dan zou je toch verbinding moeten hebben. Wat zie je op de UDM aan melding?
Volgens mij heeft Ernst niet alles gelezen 😳. Hij heeft wel degelijk nieuwe hardware ontvangen. Kans is bijna 100% dat deze verbinding is omgezet naar XGS-PON. En dat betekend dat je de tplink niet meer kunt gebruiken.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:45:
[...]

Volgens mij heeft Ernst niet alles gelezen 😳. Hij heeft wel degelijk nieuwe hardware ontvangen. Kans is bijna 100% dat deze verbinding is omgezet naar XGS-PON. En dat betekend dat je de tplink niet meer kunt gebruiken.
Ah, dat is naar als je reageert op een nieuw bericht via de notificatie per e-mail. Dan zie je niet eerst de eerder al gegeven reacties. Daar moet ik dus op letten :F .

Er is dus sprake van omzetting naar XGS-PON.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 25-07-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ok, dat is vervelend. Dan wordt het het modem aansluiten en even doorlinken aan mijn UDR. Deze kan ik nu ook niet meer bereiken dus hoop dat mijn UDR via UTP nog online komt zodat ik de boel weer kan configureren. Mijn vader maar instructies geven.

Lees ook dat het Nokia modem niet in bridge gezet kan worden. Dat gaat nog leuk worden :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Boinkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:32:
Ok, dat is vervelend. Dan wordt het het modem aansluiten en even doorlinken aan mijn UDR. Deze kan ik nu ook niet meer bereiken dus hoop dat mijn UDR via UTP nog online komt zodat ik de boel weer kan configureren. Mijn vader maar instructies geven.

Lees ook dat het Nokia modem niet in bridge gezet kan worden. Dat gaat nog leuk worden :(
Klopt, die kan (nog) niet in bridge. Je kunt een ONT aanschaffen om je Nokia te vervangen. Hier staat een hele mooie post wat je precies nodig hebt:
MrJoery in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:02
Boinkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:32:

Klopt, maar DMZ is wel ondersteund. Volgens mij draait je UDR standaard in het 192.168.1.X bereik, het Nokia modem ook. Nokia even omnummeren naar een andere reeks, UDR in DMZ plaatsen en je bent er voorlopig weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:05
Geen idee of ik hier goed zit met mijn vraag, maar ik heb sinds een paar weken een actieve verbinding van Delta. Bevalt "op zich" goed, snelheden zijn prima, maar er is nog wel ruimte voor verbetering ;)

Voorheen had ik Ziggo, modem in bridge met daarachter een set van Netgear voor dekking door het hele huis/tuin. Nu was mijn idee: ik zet de Nokia van Caiway aan, zet de Netgears om van router naar AP mode, prik een kabel tussen de beiden en voila. Al mijn apparaten nog op hetzelfde SSID ("A"), een paar IP's updaten, maar dat lukte wel OK.

Nu heb ik echter nog twee vreemde zaken waarvan ik zo snel niet weet waar ik moet beginnen met troubleshooten:

1) Aangezien ik op mijn MBP geen ethernet heb, staat de wifi op de Nokia (nog) aan, laten we zeggen SSID "B". Gek genoeg: als ik daarmee verbind, kom ik niet bij de apparaten die nog op SSID "A" verbonden zijn, Chromecasts bijvoorbeeld. Ik zou zeggen: je komt via een verschillend SSID in dezelfde omgeving (IP-range, subnet, gateway) uit, maar daar lijkt het dus niet op qua benadering;

2) Af en toe valt de verbinding weg. Als in: nog wel wifi-verbinding, geen melding dat "het verbonden netwerk geen internettoegang heeft", maar even een paar seconden (10, 20?) gebeurt er niks. Dat hád ik nooit, wat mij het gevoel geeft dat het aan de Caiway/Nokia-kant zit. Anderzijds, ik heb het issue nog niet waargenomen terwijl ik met het SSID van de Nokia verbonden was.

In het kader van bovenstaande, waar zouden jullie beginnen met zoeken? Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
Ik zou beginnen in een andere tweakers thread. Deze gaat over caiway internet. Niet over lokale netwerken en WiFi vraagstukken.
Verder mist er nog al wat informatie. Met meer informatie kan men je eventueel helpen. Wat is je netwerk/opzet/design. Wat werkt er wel. Wat heb je precies getest cq zelf al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stalensnuitje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:56:
Geen idee of ik hier goed zit met mijn vraag, maar ik heb sinds een paar weken een actieve verbinding van Delta. Bevalt "op zich" goed, snelheden zijn prima, maar er is nog wel ruimte voor verbetering ;)

Voorheen had ik Ziggo, modem in bridge met daarachter een set van Netgear voor dekking door het hele huis/tuin. Nu was mijn idee: ik zet de Nokia van Caiway aan, zet de Netgears om van router naar AP mode, prik een kabel tussen de beiden en voila. Al mijn apparaten nog op hetzelfde SSID ("A"), een paar IP's updaten, maar dat lukte wel OK.

Nu heb ik echter nog twee vreemde zaken waarvan ik zo snel niet weet waar ik moet beginnen met troubleshooten:

1) Aangezien ik op mijn MBP geen ethernet heb, staat de wifi op de Nokia (nog) aan, laten we zeggen SSID "B". Gek genoeg: als ik daarmee verbind, kom ik niet bij de apparaten die nog op SSID "A" verbonden zijn, Chromecasts bijvoorbeeld. Ik zou zeggen: je komt via een verschillend SSID in dezelfde omgeving (IP-range, subnet, gateway) uit, maar daar lijkt het dus niet op qua benadering;

2) Af en toe valt de verbinding weg. Als in: nog wel wifi-verbinding, geen melding dat "het verbonden netwerk geen internettoegang heeft", maar even een paar seconden (10, 20?) gebeurt er niks. Dat hád ik nooit, wat mij het gevoel geeft dat het aan de Caiway/Nokia-kant zit. Anderzijds, ik heb het issue nog niet waargenomen terwijl ik met het SSID van de Nokia verbonden was.

In het kader van bovenstaande, waar zouden jullie beginnen met zoeken? Alvast bedankt voor het meedenken.
Lijkt me dat op je Netgear devices DHCP aan staat, ze staan dan niet in bridge. Dus het netwerk met SSID “B” zit dan in een ander segment dan “A”. En kun je devices uit ene segment niet in andere segment benaderen. Oplossing: in bridge zetten, geen DHCP. Dan zorgt de Nokia voor adres toewijzen en komt alles in hetzelfde segment, dat van de Nokia (192.168.1.x).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
ernstoud schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Lijkt me dat op je Netgear devices DHCP aan staat, ze staan dan niet in bridge. Dus het netwerk met SSID “B” zit dan in een ander segment dan “A”. En kun je devices uit ene segment niet in andere segment benaderen. Oplossing: in bridge zetten, geen DHCP. Dan zorgt de Nokia voor adres toewijzen en komt alles in hetzelfde segment, dat van de Nokia (192.168.1.x).
Nou ja, dat is het idee van de AP-mode toch, géén eigen/tweede DHCP? Kan de optie ook niet meer vinden in de níet "greyed out" menu's, FWIW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stalensnuitje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:17:
[...]

Nou ja, dat is het idee van de AP-mode toch, géén eigen/tweede DHCP? Kan de optie ook niet meer vinden in de níet "greyed out" menu's, FWIW.
Kijk eens welk IP adres je krijgt als je met de access points verbindt. Ik wed dat 192.168.x.y waarbij x dan niet gelijk is. Dus is er een tweede DHCP server actief. Bij de meeste AP’s kun je dat instellen, om een gast netwerk aan te maken of om andere redenen segmenten wil scheiden. Zoals jij dus nu ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
ernstoud schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:32:
[...]

Kijk eens welk IP adres je krijgt als je met de access points verbindt. Ik wed dat 192.168.x.y waarbij x dan niet gelijk is. Dus is er een tweede DHCP server actief. Bij de meeste AP’s kun je dat instellen, om een gast netwerk aan te maken of om andere redenen segmenten wil scheiden. Zoals jij dus nu ervaart.
Nee, dat is dus niet het geval, x=1 bij beiden ;-) Dus dat is het punt niet. Gisteravond nog even getest, zie ik 1 CC ineens wel beschikbaar komen, maar ik kan bijvoorbeeld nog niet via het SSID van de Nokia in mijn Home Assistant komen (bedraad aangesloten) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stalensnuitje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:20:
[...]

Nee, dat is dus niet het geval, x=1 bij beiden ;-) Dus dat is het punt niet. Gisteravond nog even getest, zie ik 1 CC ineens wel beschikbaar komen, maar ik kan bijvoorbeeld nog niet via het SSID van de Nokia in mijn Home Assistant komen (bedraad aangesloten) 8)7
Kun je van een device op een ander access point dan dat van de Nokia wel devices op de Nokia pingen? Merkwaardig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chalith2023
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-03-2024
miniterror schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:53:
Inmiddels nu een 'tijdje' op de Nokia xs-010x-q en tot op heden nog geen problemen.
Speedtests en latency blijven eenzelfde patroon houden en op de kleine variaties na per test acht ik dit als stabiel.
[Afbeelding]

Ping naar 1.1.1.1, elke minuut doet deze een test van 45 seconden, als ik hem langer zet dan gaat die minuten skippen, ik denk door de verwerking van de resultaten op de achtergrond.
[Afbeelding]
ik heb afgelopen week een Nokia XS-010X-Q via ebay binnen gekregen en ik ben vastgelopen.
Caiway vraagt 't PON ID en af fabriek staat daar bij de Nokia XS-010X-Q een hele reeks "0" en. (leeg dus)
ik heb 't serienummer in 't PON ID veld opgenomen en 't toestel aangesloten. PON led brand steady en 't data led gaat even aan en gelijk weer uit. Dat blijft zo. IK heb de router die ervoor hangt ook al fixed op 1G/fd gezet maar dat helpt niet. Kan iemand me op weg helpen?

groeten

Gerrit

Acties:
  • +3 Henk 'm!
chalith2023 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:02:
[...]

ik heb afgelopen week een Nokia XS-010X-Q via ebay binnen gekregen en ik ben vastgelopen.
Caiway vraagt 't PON ID en af fabriek staat daar bij de Nokia XS-010X-Q een hele reeks "0" en. (leeg dus)
ik heb 't serienummer in 't PON ID veld opgenomen en 't toestel aangesloten. PON led brand steady en 't data led gaat even aan en gelijk weer uit. Dat blijft zo. IK heb de router die ervoor hangt ook al fixed op 1G/fd gezet maar dat helpt niet. Kan iemand me op weg helpen?

groeten

Gerrit
Daar is hier veel info over: [Delta glasvezel] Eigen router installeren

Je bent gaan rommelen in de GUI begrijp ik? Het PON ID staat echter op de sticker onderop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2egLKpIFpt0oemwNm_MA0bOFIVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzxkORvIh1HxnMhDaIIpC50U.jpg?f=user_large

De reeks achter S/N, dus beginnend met ALCL…

Vermoedelijk moet je nu eerst een factory reset doen om je veranderingen ongedaan te maken. Gedurende 10 seconden reset indrukken. Er is ook al gemeld volgens mij dat dan dit veld blijft staan, dan gewoon er weer nullen van maken.

De helpdesk zal ook om het MAC adres vragen, staat ook op de sticker. Wordt echter meestal weergegeven met een streepje of dubbele punt tussen de digit paren, dus 3F:E4:93:31:BA:AA.

Hier een voorbeeld van de communicatie met de helpdesk: Johan H in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Serienummer is ook het PON ID.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 28-07-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chalith2023
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-03-2024
thnx, ik ga ermee aan de slag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:06
Vandaag eigenlijk ook glasvezel gekregen in Kampen, hurray!

Nouja..

100mbps download, 0.1mbps upload.. Ja, 0.1, er gaat ergens iets mis kennelijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Rann schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:08:
Vandaag eigenlijk ook glasvezel gekregen in Kampen, hurray!

Nouja..

100mbps download, 0.1mbps upload.. Ja, 0.1, er gaat ergens iets mis kennelijk ;-)
8265 toevallig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Hmm, blijkbaar is mijn IP-adres veranderd aldus DuckDNS. Kom op mijn oude IP (beginnend met 136.) inderdaad niet meer op mijn HA. Maar het gekke is, met het nieuwe IP-adres ook niet. IP-adres begint met 62., dus geen CG-NAT reeks. Ben nu niet thuis maar vraag me af wat hier mis gaat. Straks maar eens even langs rijden.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
The Executer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:54:
Hmm, blijkbaar is mijn IP-adres veranderd aldus DuckDNS. Kom op mijn oude IP (beginnend met 136.) inderdaad niet meer op mijn HA. Maar het gekke is, met het nieuwe IP-adres ook niet. IP-adres begint met 62., dus geen CG-NAT reeks. Ben nu niet thuis maar vraag me af wat hier mis gaat. Straks maar eens even langs rijden.
Dat je DuckDNS 62. geeft zegt niets of je wel of niet achter CG-NAT zit (ik denk het wel namelijk, zie hiervooral 62. voorbij komen als CG-NAT external range). Je uitgaande verkeer wordt naar een extern IP adres vertaald. Net zoals je ook niet vanaf het internet kunt zien dat je intern netwerk 192.168.x.y is. Als je vanaf je web browser een "whats my ip" doet, krijg je op je browser een extern adres te zien, terwijl je PC een intern adres heeft. Het is precies dezelfde techniek.

Je kunt alleen in je router zien of je op CG-NAT zit. (Dan begint je externe IP adres op je router met 100). Of mogelijk ook op de Delta site in je klant omgeving (hoewel ik daar nog geen hard bewijs van heb gezien).

Wat zijn je eerste 3 octets van 62.x.y.z (dus wat staat er op de x en de y)? Dan kunnen we hier een lijst bij houden van externe CG-NAT adressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

EWS99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Dat je DuckDNS 62. geeft zegt niets of je wel of niet achter CG-NAT zit (ik denk het wel namelijk, zie hiervooral 62. voorbij komen als CG-NAT external range). Je uitgaande verkeer wordt naar een extern IP adres vertaald. Net zoals je ook niet vanaf het internet kunt zien dat je intern netwerk 192.168.x.y is. Als je vanaf je web browser een "whats my ip" doet, krijg je op je browser een extern adres te zien, terwijl je PC een intern adres heeft. Het is precies dezelfde techniek.

Je kunt alleen in je router zien of je op CG-NAT zit. (Dan begint je externe IP adres op je router met 100). Of mogelijk ook op de Delta site in je klant omgeving (hoewel ik daar nog geen hard bewijs van heb gezien).

Wat zijn je eerste 3 octets van 62.x.y.z (dus wat staat er op de x en de y)? Dan kunnen we hier een lijst bij houden van externe CG-NAT adressen.
Ben inmiddels thuis. Myip geeft een 62.45.111.x adres, mijn modem een 100.71.x.x adres. Het is bij Caiway iig alleen op het modem te zien (log in op je Nokia modem, klik onder Services bij Internet op WAN-IP), in het portaal kon ik helemaal niets.

Edit: verzoek bij de klantenservice ingediend via de chat op de site, zou ongeveer 4 uurtjes duren. Ben benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 03-08-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
The Executer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Ben inmiddels thuis. Myip geeft een 62.45.111.x adres, mijn modem een 100.71.x.x adres. Het is bij Caiway iig alleen op het modem te zien (log in op je Nokia modem, klik onder Services bij Internet op WAN-IP), in het portaal kon ik helemaal niets.
Dus CG-NAT, maar daar was je zelf ook wel achter denk ik :).

Lijkt er op dat het subnet 62.45.0.0/16 is voor CG-NAT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
EWS99 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Dus CG-NAT, maar daar was je zelf ook wel achter denk ik :).

Lijkt er op dat het subnet 62.45.0.0/16 is voor CG-NAT.
wordt ook gebruikt voor IPTV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:06
8262, close :)
inmiddels (na een modem herstart, of toeval), is de upload ergens tussen de 20 en 70mbit (super variabel / niet consequent), en de jitter gaat ook tussen de 1 en de 400.

De monteur kan pas over 3 weken langskomen.. haha!

[ Voor 7% gewijzigd door Rann op 03-08-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin68
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-07 22:28
Ook voor de DNS servers bijvoorbeeld. Maar toen ik kort op CG-NAT zat had ik ook IP-adressen in die range (62.45.96.x en 62.45.102.x).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 14:08
The Executer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Edit: verzoek bij de klantenservice ingediend via de chat op de site, zou ongeveer 4 uurtjes duren. Ben benieuwd!
Hier zojuist net hetzelfde gedaan, ik ben benieuwd. Of dit oplossing is.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

En inmiddels zie ik in DuckDNS mijn oude IP weer terug en kan weer verbinden. 13:30 verzoek ingediend, rond 15:45 oude IP.

@Fleshi Het is dus de oplossing :).

[ Voor 16% gewijzigd door The Executer op 03-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 14:08
The Executer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:43:
En inmiddels zie ik in DuckDNS mijn oude IP weer terug en kan weer verbinden. 13:30 verzoek ingediend, rond 15:45 oude IP.

@Fleshi Het is dus de oplossing :).
Idd. bij mij werkt het nu ook weer :) Duurde wel even voordat ze bij Caiway begrepen wat ik bedoelde :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Fleshi schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Idd. bij mij werkt het nu ook weer :) Duurde wel even voordat ze bij Caiway begrepen wat ik bedoelde :|
Hier geen last van gehad! Aangegeven dat ik zag dat sinds gistermiddag CG-NAT actief was, en of ze dat uit wilden schakelen voor me. Verzoek werd direct begrepen en ingevoerd, verder niets uit hoeven te leggen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Vraagje. Ik heb vorige week mijn ouders' verbinding omgezet naar Caiway glasvezel (ze hadden hiervoor Caiway kabel). Nokia modem ingeplugd, hun bestaande TP-Link Deco setje ingesteld als AP, WiFi op het modem uitgezet, alles werkt perfect.

Alleen valt nu elke avond hun internet verbinding uit, om 23:30 (+/- een paar minuten). Caiway gebeld, modem laten nakijken, verbinding blijft volgens hen actief. Deco laat ook geen foutmeldingen zien (sowieso erg beperkt qua troubleshooting) dus ik weet nu niet hoe verder. Iemand dit eerder meegemaakt? Is erg lastig voor hen natuurlijk, TV beeld valt stil, lampen gaan niet uit (klikaanklikuit bridge heeft internet nodig), enzovoort.

Volgende ochtend werkt alles weer volgens mijn vader. Ik sta open voor suggesties :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arfman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:43:
Vraagje. Ik heb vorige week mijn ouders' verbinding omgezet naar Caiway glasvezel (ze hadden hiervoor Caiway kabel). Nokia modem ingeplugd, hun bestaande TP-Link Deco setje ingesteld als AP, WiFi op het modem uitgezet, alles werkt perfect.

Alleen valt nu elke avond hun internet verbinding uit, om 23:30 (+/- een paar minuten). Caiway gebeld, modem laten nakijken, verbinding blijft volgens hen actief. Deco laat ook geen foutmeldingen zien (sowieso erg beperkt qua troubleshooting) dus ik weet nu niet hoe verder. Iemand dit eerder meegemaakt? Is erg lastig voor hen natuurlijk, TV beeld valt stil, lampen gaan niet uit (klikaanklikuit bridge heeft internet nodig), enzovoort.

Volgende ochtend werkt alles weer volgens mijn vader. Ik sta open voor suggesties :)
Je zegt dat de internet verbinding uitvalt, maar bedoel je soms de wifi verbinding(en)? In geval van dat laatste denk ik dan aan een flinke stoorzender zoals inverter van zonnepanelen, LED verlichting, CV pomp o.i.d.

Als het echt de internet verbinding is dan is dat in tegenspraak met dat wat Caiway zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:43:

Wat gebeurt er qua lampjes op het modem?

Niet een Deco op een tijdschakelaar aangesloten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Ik zal mijn vader eens naar de lampjes laten kijken. Hij is wel van het niveau "bijna 80 en geen affiniteit met techniek, het moet gewoon werken". Lastige is dat ik zelf op vakantie ben dus kan ook niet zelf even kijken. Wordt vervolgd!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58

Aapje

Opel-beun
Nou hierbij mij ervaring bij Caiway.... Zit lekker 200km van huis op een lanparty dondert m'n rdp naar huis er tussenuit....

Ik denk jammer dhcp ip veranderd, ff dns ed updaten en klaar... Werkte het nog niet... Dacht Naja dan heb ik iets stoms ingesteld op mn firewall/opnsense... Of toch niet.... Hoop geklooi verder de helpdesk maares gebeld want ik had opeens een wanip in de 100. Range in de modem en op mijnip websites een andere....

Blijkt het niet aan mijn. Portforwarding te liggen, want de meneer aan de helpdesk legde gelijk uit dat ze een te kort aan ips hebben. Maar dat het op mijn adres nog niet had moeten aanstaan.... Hij heeft het gelukkig uitgezet maar koste mij dus wel een tripje terug uit het noorden a 200km enkele reis... En bedankt Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aapje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:39:
Nou hierbij mij ervaring bij Caiway.... Zit lekker 200km van huis op een lanparty dondert m'n rdp naar huis er tussenuit....

Ik denk jammer dhcp ip veranderd, ff dns ed updaten en klaar... Werkte het nog niet... Dacht Naja dan heb ik iets stoms ingesteld op mn firewall/opnsense... Of toch niet.... Hoop geklooi verder de helpdesk maares gebeld want ik had opeens een wanip in de 100. Range in de modem en op mijnip websites een andere....

Blijkt het niet aan mijn. Portforwarding te liggen, want de meneer aan de helpdesk legde gelijk uit dat ze een te kort aan ips hebben. Maar dat het op mijn adres nog niet had moeten aanstaan.... Hij heeft het gelukkig uitgezet maar koste mij dus wel een tripje terug uit het noorden a 200km enkele reis... En bedankt Caiway.
Fijn toch die communicatie van Delta/Caiway. Ze doen geen enkele moeite de individuele klanten te informeren dat en wanneer je naar CGNAT omgezet wordt. En dan krijg je dus situaties zoals je schetst. Mensen op vakantie die opeens geen home appliances kunnen benaderen e.d., heel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
ernstoud schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:32:
[...]

Fijn toch die communicatie van Delta/Caiway. Ze doen geen enkele moeite de individuele klanten te informeren dat en wanneer je naar CGNAT omgezet wordt. En dan krijg je dus situaties zoals je schetst. Mensen op vakantie die opeens geen home appliances kunnen benaderen e.d., heel fijn.
Eigenlijk zouden ze wat rustiger aan moeten doen met uitrol in de vakantie. Als je DynDNS ingericht hebt, kun je tenmiste nog zien dat je externe IP adres is gewijzigd. En wij weten hier wel wat er aan de hand is :). Dus je zou het op je vakantie adres kunnen regelen met Delta/Caiway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

EWS99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Eigenlijk zouden ze wat rustiger aan moeten doen met uitrol in de vakantie. Als je DynDNS ingericht hebt, kun je tenmiste nog zien dat je externe IP adres is gewijzigd. En wij weten hier wel wat er aan de hand is :). Dus je zou het op je vakantie adres kunnen regelen met Delta/Caiway.
Helaas kan je niet zien of je in de CGNat pool zit van buiten, alleen van binnen. Als backup kan je een teamviewer of een anydesk client installeren zodat je er van buitenaf altijd bij kan omdat die clients een uitgaande verbinding opzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
Coolhva schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Helaas kan je niet zien of je in de CGNat pool zit van buiten, alleen van binnen. Als backup kan je een teamviewer of een anydesk client installeren zodat je er van buitenaf altijd bij kan omdat die clients een uitgaande verbinding opzetten.
Klopt, maar als je in het 62.45.x.y subnet zit én niet meer bij je netwerk kunt, dan is de kans groot dat je in de CG-NAT pool zit. Oplossing is inderdaad een applicatie die een uitgaande verbinding op zet. Bijvoorbeeld Tailscale (en zo zijn er nog veel meer oplossingen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Vandaag, eigenlijk sinds gisteren avond/nacht een storing, zuid west Brabant. Kijk op de Caiway site, geen vermelding van storingen. Bel het nummer de volgende ochtend, krijg daar te horen dat er in 4 steden een bekende storing is, waaronder hier. En dat is niet de eerste keer bij Caiway, eerder een grote storing gehad, en toen was dit ook het geval. Komt dit een beetje overeen met de ervaringen van mensen uit andere regio's of is dit een beetje de standaard bij Caiway? Of mis ik allicht ergens een andere manier waarop het bedrijf haar klanten informeert bij issues?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xxxneoxxx schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:17:
Vandaag, eigenlijk sinds gisteren avond/nacht een storing, zuid west Brabant. Kijk op de Caiway site, geen vermelding van storingen. Bel het nummer de volgende ochtend, krijg daar te horen dat er in 4 steden een bekende storing is, waaronder hier. En dat is niet de eerste keer bij Caiway, eerder een grote storing gehad, en toen was dit ook het geval. Komt dit een beetje overeen met de ervaringen van mensen uit andere regio's of is dit een beetje de standaard bij Caiway? Of mis ik allicht ergens een andere manier waarop het bedrijf haar klanten informeert bij issues?
Dit komt regelmatig voor ja, dat storingen niet gemeld worden. Betrouwbaar is dit: https://status.weserve.nl/.
Zij gebruiken o.a. de Delta infrastructuur. Maar ook bij hen op dit moment geen melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
ernstoud schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Dit komt regelmatig voor ja, dat storingen niet gemeld worden. Betrouwbaar is dit: https://status.weserve.nl/.
Zij gebruiken o.a. de Delta infrastructuur. Maar ook bij hen op dit moment geen melding.
Allright, goeie info en handige link die we gaan bookmarken, dank je. :)

Storing is ook een beetje wazig. Wel signaal, maar waardes fluctueren (schijnbaar) zo dat bepaalde dingen wel, en andere zaken niet meer werken. Ene moment laad een website prima, bij volgende refresh opeens een error 404. Netflix lijkt het wel soort te doen, maar bijv. IP tv (we gebruiken hier canal digitaal) weer niet. (Je zou bijna denken dat iemand iets met QOS kapotstuk gemaakt heeft)

Trend is wel een beetje dat als zoiets gebeurt hier in de regio, het op een zondag lijkt te gebeuren en dan is het meestal niet veel beweging en communicatie vanuit Caiway. (Lees: geen)
Speelt al sinds gisteravond, is volgens het eigen bandje een bekend issue blijkt deze morgen en bij contacten van de helpdesk (later op de dag via chat want openingstijden) is een van de eerste vragen of alle lampjes branden op modem. Euhm ja, dat doen ze, ik bel even om te informeren naar de lopende storing haha. Nu nog niet duidelijk of het morgen thuiswerken wordt, want ook info m.b.t. de storing kunnen ze niet inzien kennelijk. (Of mogen ze niet delen - kan natuurlijk ook)

Ah well. Jaren bij Ziggo gezeten en die maakte het ook af en toe vrij bont. Ervaring is dat zolang alles goed gaat, het ook goed gaat, maar bij een verstoring is het altijd ellende. 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
xxxneoxxx schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:17:
Vandaag, eigenlijk sinds gisteren avond/nacht een storing, zuid west Brabant. Kijk op de Caiway site, geen vermelding van storingen.
Ah, die heb ik ook gehad! En nu weer één overigens. Ze moeten in het weekend maar gewoon overal vanaf blijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Begrijp ik dat CG NAT stilletjes wordt doorgevoerd zonder aankondiging? Ik zie nu wel dat ik een ander extern IP adres hebt beginnend met 72. Maar netwerk van buiten benaderen via VPN werkt gewoon nog.
Ik zit sowieso niet op een gedeeld IP adres te wachten overigens.
Nu heb ik zelf een TP Link media converter met daarna een Fritzbox. Dus misschien dat Caiway dan niets kan veranderen?
EDIT: na een refresh van de pagina zie ik weer een IP adres wat herkenbaar eruit ziet :+
Geen idee hoe dat kan.
Overigens staan de DNS servers wel op 62.45 reeks.

[ Voor 16% gewijzigd door Buffalo op 19-08-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:53:
Begrijp ik dat CG NAT stilletjes wordt doorgevoerd zonder aankondiging? Ik zie nu wel dat ik een ander extern IP adres hebt beginnend met 72. Maar netwerk van buiten benaderen via VPN werkt gewoon nog.
Ik zit sowieso niet op een gedeeld IP adres te wachten overigens.
Nu heb ik zelf een TP Link media converter met daarna een Fritzbox. Dus misschien dat Caiway dan niets kan veranderen?
EDIT: na een refresh van de pagina zie ik weer een IP adres wat herkenbaar eruit ziet :+
Geen idee hoe dat kan.
Overigens staan de DNS servers wel op 62.45 reeks.
Ja, CGNAT word stilletjes zonder aankondiging ingevoerd. Zie je op de router een 100.x.y.z IP adres dan heb je CGNAT. De helpdesk kan dat disablen.

Niet whatsmyip gebruiken of zo, dan zie je het CGNAT WAN adres. In de Fritzbox zie je hopelijk het “echte” IP adres. Beste is ifconfig op de router, maar ja, Fritzbox… gesloten OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Ja, CGNAT word stilletjes zonder aankondiging ingevoerd. Zie je op de router een 100.x.y.z IP adres dan heb je CGNAT. De helpdesk kan dat disablen.

Niet whatsmyip gebruiken of zo, dan zie je het CGNAT WAN adres. In de Fritzbox zie je hopelijk het “echte” IP adres. Beste is ifconfig op de router, maar ja, Fritzbox… gesloten OS.
Momenteel heb ik wel vreemde storing met internet en tv. VPN werkt nu ook niet toevallig genoeg.
Ik ging eigenlijk lezen om te zien of er storingen waren. En dat is ook zo, maar volgens Caiway niet in Schiedam.
Ik hoop dan toch niet dat ik ineens naar CG NAT ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buffalo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Momenteel heb ik wel vreemde storing met internet en tv. VPN werkt nu ook niet toevallig genoeg.
Ik ging eigenlijk lezen om te zien of er storingen waren. En dat is ook zo, maar volgens Caiway niet in Schiedam.
Ik hoop dan toch niet dat ik ineens naar CG NAT ben gegaan.
Kun je ergens in de Fritzbox het WAN adres zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 07:27
Fritzbox heeft onder Internet > Online Monitor en dan meteen bovenaan (achter Internet, IPv4) het ip-adres staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
Ja daar staat een IP in de reeks 83.128. Maar dat IP heb ik al een tijdje nu.
Dus dan nog geen CG NAT hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08 23:49
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Ter info, ik had CGNAT uit laten zetten en na twee maanden kreeg ik een nieuw IP adres en ja hoor, CGNAT weer aan. Moest het voor de tweede keer uit laten zetten. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Echt achterbaks om het dan toch weer aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
M.b.t. tot dat hele CGNAT gebeuren, ik begreep dus op de Ziggo faro dat ziggo er vanaf aan het stappen is, terwijl delta/caiway het juist lijkt in te gaan zetten. What gives? is Caiway/Delta nog niet zo ver met ipv6/dual stack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:17
Hmm, had Internet & TV voordelig, met korting, echter kijk ik vrijwel nooit TV..
Naar een goedkoper abonnement (dus zonder TV) gaan kost €20 administratiekosten? Behoorlijke prijs voor zoiets vind ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
xxxneoxxx schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:29:
M.b.t. tot dat hele CGNAT gebeuren, ik begreep dus op de Ziggo faro dat ziggo er vanaf aan het stappen is, terwijl delta/caiway het juist lijkt in te gaan zetten. What gives? is Caiway/Delta nog niet zo ver met ipv6/dual stack?
Het probleem waar Delta/Caiway mee kampt is dat ze veel te weinig IPv4 adressen hebben. (disclaimer: ik kan er volledig naast zitten). Ziggo heeft er tientallen miljoenen, maar Delta/Caiway niet. Zover ik ooit heb kunnen zien in de BGP registraties hebben ze er maar een paar honderd duizend (dacht 500.000). En dat is veel te weinig voor de 2 miljoen ambitie die ze hebben. (ik heb hier al eens onderzoek naar gedaan, zie EWS99 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2")

[ Voor 11% gewijzigd door EWS99 op 20-08-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xxxneoxxx schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:29:
Er schijnt een pilot te lopen voor IPv6. Zonder enige communicatie, dus geen deadline bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dolopfriet schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:59:
Echt achterbaks om het dan toch weer aan te zetten.
Heeft natuurlijk niets met “achterbaks” te maken, dat suggereert moedwil. Lijkt me eerder gewoon een fout in de processen. De configuratie “klant wil geen cgnat” wordt dus genegeerd bij verandering van IP adres. Dat moet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 10:20
ernstoud schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Er schijnt een pilot te lopen voor IPv6. Zonder enige communicatie, dus geen deadline bekend.
Opzich wel logisch als men het vierde kwartaal van 2023 wil redden dan moeten ze nu al wel bezig zijn:
nieuws: Delta gaat vanaf vierde kwartaal IPv6-adressen geven aan glasvezelkla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Hier ook stilletjes slachtoffer geworden van CGNAT. Erg fijn als je op vakantie bent en allerlei zaken in thuisnetwerk had willen doen. Helpdesk is nu bezig het uit te zetten, maar blijft vreemd dat ze dit soort zaken eigenhandig doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
master1104 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:44:
Hier ook stilletjes slachtoffer geworden van CGNAT. Erg fijn als je op vakantie bent en allerlei zaken in thuisnetwerk had willen doen. Helpdesk is nu bezig het uit te zetten, maar blijft vreemd dat ze dit soort zaken eigenhandig doorvoeren.
Inderdaad. Weer een voorbeeld dat het zo, zonder aankondiging, niet moet. Maar goed, alles is daar al over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:37
ernstoud schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

CGNAT lijkt een noodgedwongen tussenoplossing, die heel veel haken en ogen kan hebben voor mensen die van afstand apps/apparaten bedienen, aan een alarm vastzitten etc.
Einde dit jaar wordt Ipv6 actief en verwacht ik dat men langzaam CGNAT weer gaat afbouwen en iedereen overzet op Ipv6. Er is al een pilot gaande met Ipv6.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Net wederom met Caiway contact gehad omdat het uitschakelen van CGNAT niet goed werkte. Ze gaan het nu oppakken met de tweedelijns en dan moet het binnen 4 uur opgelost zijn.

Heb de medewerker nog wel even gevraagd om zorgen dat het niet straks bij een nieuw IP adres weer aanspringt, zoals @rasper eerder heeft ervaren. Hierop gaf de medewerker aan dat er testpools zijn geweest en dat daarbij sommigen gebeld hebben met klachten om het uit te zetten. De grote meerderheid van de klanten heeft er uiteraard geen last van en daarbij werkt het goed. Als iemand in de testpool het heeft laten uitschakelen dan kan het inderdaad weer aanspringen bij de offiiciele uitrol. Dit wordt per gebied gedaan en daarbij wordt het dus ook bij de 'testgroep' weer aangezet. Dit zou een eenmalige hickup moeten zijn en vanaf nu niet meer voor moeten komen.

Klinkt mij in elk geval logisch in de oren, maar uiteraard iets om in de gaten te houden. Wel weer netjes geholpen trouwens :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

CGNAT lijkt een noodgedwongen tussenoplossing, die heel veel haken en ogen kan hebben voor mensen die van afstand apps/apparaten bedienen, aan een alarm vastzitten etc.
Einde dit jaar wordt Ipv6 actief en verwacht ik dat men langzaam CGNAT weer gaat afbouwen en iedereen overzet op Ipv6. Er is al een pilot gaande met Ipv6.
Omdat dual stack nodig is, gezien dat IPv6 alleen teveel problemen geeft - veel services vereisen nog IPv4 - zijn IPv4 adressen nog lang nodig. CGNAT blijft daardoor echt nog wel een oplossing daarvoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:47

Roetzen

he.net Certified Sage

Sjakie0101 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Einde dit jaar wordt Ipv6 actief en verwacht ik dat men langzaam CGNAT weer gaat afbouwen en iedereen overzet op Ipv6.
Zo werkt het niet. Bij de activering van IPv6 wordt CGNAT niet "afgebouwd". Niet in de zin dat iedereen weer een publiek IPv4 adres krijgt. Dat zou niet kunnen, Er is immers een tekort aan IPv4 adressen. Wat er zal gebeuren is dat wie er een IPv6 prefix bij krijgt, zal overgezet worden naar full dual stack, dus met een publiek IPv4 adres of op DS-Lite, dus met een CGNAT IPv4 adres.
Er is al een pilot gaande met Ipv6.
Ik hoor er verder nog niks over. Dus eerst zien dan geloven met dat IPv6.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Roetzen schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:15:
[...]

Zo werkt het niet. Bij de activering van IPv6 wordt CGNAT niet "afgebouwd". Niet in de zin dat iedereen weer een publiek IPv4 adres krijgt. Dat zou niet kunnen, Er is immers een tekort aan IPv4 adressen. Wat er zal gebeuren is dat wie er een IPv6 prefix bij krijgt, zal overgezet worden naar full dual stack, dus met een publiek IPv4 adres of op DS-Lite, dus met een CGNAT IPv4 adres.

[...]

Ik hoor er verder nog niks over. Dus eerst zien dan geloven met dat IPv6.
Ik zit in die pilot :). En ik zie enkele Tweakers met een eigen modem die een IPv6 hebben gekregen. Dus er wordt wel degelijk aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
EWS99 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Ik zit in die pilot :). En ik zie enkele Tweakers met een eigen modem die een IPv6 hebben gekregen. Dus er wordt wel degelijk aan gewerkt.
Kun je jezelf ook aanmelden voor de pilot? of is dat willekeur?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik neem aan dat je daar verder niks over mag zeggen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Roetzen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Ik neem aan dat je daar verder niks over mag zeggen? :)
Jawel hoor, wat wil je weten?

Ik heb ook al enkele tweakers gezien die spontaan een IPv6 adres kregen. Voor mijn gevoel vooral met eigen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
EWS99 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb ook al enkele tweakers gezien die spontaan een IPv6 adres kregen. Voor mijn gevoel vooral met eigen modem.
Is dit op AON of PON? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

[...]

OK, hier gaat ie:

1) Heb je een statische of een dynamische prefix?
2) Hoeveel? /56? /48?
3) Zijn er poorten geblokkeerd?
3) Is ICMP6 (gedeeltelijk) geblokkeerd?
4) Kun je makkelijk pinholing instellen?
5) Wat zegt test-ipv6.com?
6) Wat zegt ipv6-test.com?
7) Wat zegt ip6.me?
8) Is er een reverse dns aan je ipv6 adres(sen) verbonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Roetzen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:30:
[...]

OK, hier gaat ie:

1) Heb je een statische of een dynamische prefix?
2) Hoeveel? /56? /48?
3) Zijn er poorten geblokkeerd?
3) Is ICMP6 (gedeeltelijk) geblokkeerd?
4) Kun je makkelijk pinholing instellen?
5) Wat zegt test-ipv6.com?
6) Wat zegt ipv6-test.com?
7) Wat zegt ip6.me?
8) Is er een reverse dns aan je ipv6 adres(sen) verbonden?
Ik heb veel van je vragen al eens beantwoord zie ik:
EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Dus enkele antwoorden heb ik uit die post gehaald.

1) Statisch. Ze houden deze best-practices aan: https://www.ripe.net/publications/docs/ripe-690
2) /56 die je met Prefix Delegation kunt verdelen over je netwerk
3a) Geen idee, ik heb een eigen modem / router, dus ik bepaal zelf wat er open staat en wat niet. Als er al iets geblokkeerd is, dan zal dat hetzelfde zijn als bij IPv4 (poort 25 misschien?)
3b) ping6 naar buiten werkt gewoon. Naar binnen zal afhankelijk zijn van je eigen modem/router. Ik zie geen reden waarom Delta/Caiway dat tegen zou houden. ICMPv6 naar binnen lijkt geblokkeerd te zijn net als ICMPv4 (of ik doe wat fout in mijn firewall. Als v4 geblokkeerd is, dan zal v6 ook wel geblokkeerd zijn)
4) Ik moet even opzoeken wat pinholing precies betekend. Maar als je bedoeld of je een webserver achter je firewall kunt draaien, dat werkt gewoon met een eigen modem/router, mits je je firewall goed instelt uiteraard.
5) test-ipv6.com geeft 10/10
6) ipv6-test.com geeft 16/20 (ICMP is filtered en Hostname is None)
7) This page shows your IPv4 or IPv6 address
code:
1
2
You are connecting with an IPv6 Address of:
2001:4c3c:5f<redacted>:<redacted>:<redacted>:<redacted>:271e:fffd

8) Nee, ook niet op het adres wat je op je router krijgt op je WAN interface
Extra) https://www.watzijnmijnips.nl/ geeft zowel een IPv4 als IPv6 adres

[ Voor 8% gewijzigd door EWS99 op 22-08-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

EWS99 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Ik heb veel van je vragen al eens beantwoord zie ik:
EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Dus enkele antwoorden heb ik uit die post gehaald.

1) Statisch. Ze houden deze best-practices aan: https://www.ripe.net/publications/docs/ripe-690
2) /56 die je met Prefix Delegation kunt verdelen over je netwerk
3a) Geen idee, ik heb een eigen modem / router, dus ik bepaal zelf wat er open staat en wat niet. Als er al iets geblokkeerd is, dan zal dat hetzelfde zijn als bij IPv4 (poort 25 misschien?)
So far so good.. :)
3b) ping6 naar buiten werkt gewoon. Naar binnen zal afhankelijk zijn van je eigen modem/router. Ik zie geen reden waarom Delta/Caiway dat tegen zou houden. ICMPv6 naar binnen lijkt geblokkeerd te zijn net als ICMPv4 (of ik doe wat fout in mijn firewall. Als v4 geblokkeerd is, dan zal v6 ook wel geblokkeerd zijn)
Dat is dan weer wat minder. En nee, als IPv4 geblokkeerd is, hoeft IPv6 niet geblokkeerd te zijn. Sommige delen van ICMP6 zijn essentieel voor de goede werking van IPv6. Ping valt daar niet onder, het ios niet essentieel, maar het is wel een indicatie dat ze misschien niet goed omgaan met IPv6. Bi IPv4 kun je alleen de wan kant van de router pingen, maar bij IPv6 kun je alle apparaten op het LAN die ping ondersteunen pingen van buitenaf. Mits niet geblokkeerd uiteraard. Mijn atlas ripe probe is pingbaar als p17297.probes.atlas.ripe.net.

Sommigen menen dat ping open zetten een risico is, ik denk van niet. Sommigen blokkeren te veel ICMP, vooral beginners hebben die neiging. Als Delta cq Caiway ping6 blokkeert zou het kunnen dat ze meer ICMP6 blokkeren dan geweest is.

Dus kijk nog even goed naar je firewall. Als het daar niet geblokkeerd wordt heb je iets om aan de testers voor te leggen. Naar mijn niet zo bescheiden mening moet een provider pin6 niet blokkeren.
4) Ik moet even opzoeken wat pinholing precies betekend. Maar als je bedoeld of je een webserver achter je firewall kunt draaien, dat werkt gewoon met een eigen modem/router, mits je je firewall goed instelt uiteraard.
5) test-ipv6.com geeft 10/10
6) ipv6-test.com geeft 16/20 (ICMP is filtered en Hostname is None)
7) This page shows your IPv4 or IPv6 address
code:
1
2
You are connecting with an IPv6 Address of:
2001:4c3c:5f<redacted>:<redacted>:<redacted>:<redacted>:271e:fffd

8) Nee, ook niet op het adres wat je op je router krijgt op je WAN interface
Extra) https://www.watzijnmijnips.nl/ geeft zowel een IPv4 als IPv6 adres
Mooi!
Jammer dat er geen rev dns actief is, maar een ramp is dat niet tenzij je een eigen mailserver wil draaien.

Dank voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Roetzen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

[quote]
Dat is dan weer wat minder. En nee, als IPv4 geblokkeerd is, hoeft IPv6 niet geblokkeerd te zijn. Sommige delen van ICMP6 zijn essentieel voor de goede werking van IPv6. Ping valt daar niet onder, het ios niet essentieel, maar het is wel een indicatie dat ze misschien niet goed omgaan met IPv6. Bi IPv4 kun je alleen de wan kant van de router pingen, maar bij IPv6 kun je alle apparaten op het LAN die ping ondersteunen pingen van buitenaf. Mits niet geblokkeerd uiteraard. Mijn atlas ripe probe is pingbaar als p17297.probes.atlas.ripe.net.

Sommigen menen dat ping open zetten een risico is, ik denk van niet. Sommigen blokkeren te veel ICMP, vooral beginners hebben die neiging. Als Delta cq Caiway ping6 blokkeert zou het kunnen dat ze meer ICMP6 blokkeren dan geweest is.

Dus kijk nog even goed naar je firewall. Als het daar niet geblokkeerd wordt heb je iets om aan de testers voor te leggen. Naar mijn niet zo bescheiden mening moet een provider pin6 niet blokkeren.

[...]

Mooi!
Jammer dat er geen rev dns actief is, maar een ramp is dat niet tenzij je een eigen mailserver wil draaien.

Dank voor de feedback.
ICMPv6 naar buiten werkt gewoon. ICMPv6 naar binnen heb ik nog niet aan de praat kunnen krijgen. Maar nogmaals, dat kan ook aan mijn USG liggen.

Ik zou een eigen mailserver nooit op een consumentenlijn draaien. Ik zou dat eerder op een VPS doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:14
Hier ook spontaan op CG-Nat gezet, de hele boel naar binnen op zijn gat. Gelijk maar contact opgenomen en ben als het goed is terug gezet naar normaal. Vanavond maar even afwachten.

* Soepie is blij dat hij vorige week te horen gekregen heeft dat KPN hier ook glas gaat neerleggen.

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
Roetzen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

[...]

[...]

Mooi!

Dank voor de feedback.
Heb net even een testje gedaan, als je router het toe laat kan je gewoon van buiten naar binnen een ping sturen en ontvangen op ipv6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oeps! Delta Fiber is klantgegevens kwijt, nieuwe glasvezelaansluitingen in o.a. Velp laten langer op zich wachten
Bron TotaalTV
https://www.totaaltv.nl/n...egevens-na-systeemupdate/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:44
[...]

Hier sinds gisteren ook een eigen ONT/router online en direct een /56 IPv6 blokje er bij. Blij verrast!
Ik heb er nooit om gevraagd of over gesproken met de helpdesk.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

EWS99 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Ik zou een eigen mailserver nooit op een consumentenlijn draaien. Ik zou dat eerder op een VPS doen.
Ik heb twee kennissen die dat doen. Ik heb zelf niet het plan zo iets te gaan doen, maar ik wil wel weten of het mogelijk is als ik ga kiezen tussen providers. Geblokkeerde poorten leveren minpunten op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

mvdnes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Heb net even een testje gedaan, als je router het toe laat kan je gewoon van buiten naar binnen een ping sturen en ontvangen op ipv6.
Goed om te weten. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58

Aapje

Opel-beun
rfbroek schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:18:
Oeps! Delta Fiber is klantgegevens kwijt, nieuwe glasvezelaansluitingen in o.a. Velp laten langer op zich wachten
Bron TotaalTV
https://www.totaaltv.nl/n...egevens-na-systeemupdate/
Verklaard ook weer waarom dat project op z'n gat ligt in Velp :+
Roetzen schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Ik heb twee kennissen die dat doen. Ik heb zelf niet het plan zo iets te gaan doen, maar ik wil wel weten of het mogelijk is als ik ga kiezen tussen providers. Geblokkeerde poorten leveren minpunten op...
Ik draai ook een mailserver thuis bij Caiway, gaat prima mits je niet achter een CGNAT gezet wordt.... :/ Ik zou in elk geval geen bedrijf kritische applicaties gaan hosten ;-) Maar voor je privé mailbox is zoiets best te doen...

--

Vannacht klapte bij mij de verbindingen overigens meermaals eruit, zonder dat er werkzaamheden/storingen gemeld waren... Is dit vaker zo bij Caiway? Heb een jaar storingvrij internet gehad, maar begint nu de laatste weken beetje onbetrouwbaar te worden...

[ Voor 12% gewijzigd door Aapje op 23-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aapje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:28:
Vannacht klapte bij mij de verbindingen overigens meermaals eruit, zonder dat er werkzaamheden/storingen gemeld waren... Is dit vaker zo bij Caiway? Heb een jaar storingvrij internet gehad, maar begint nu de laatste weken beetje onbetrouwbaar te worden...
XGS-PON of AON?

Wisselend beeld over heel NL denk ik, dus moeilijk een totaal indruk te krijgen. Hier (AON) eigenlijk al lange tijd totaal geen storing, in 2022 wel een klein aantal heel korte onderbrekingen, in 2023 heel wenig tot geen.

Ik doe ping elke 30 sec. naar google.nl en quad9 (9.9.9.9), op die laatste zie ik wel eens korte onderbrekingen maar google.nl geeft dan wel response. Ligt dan waarschijnlijk niet aan de DFN infra.

• Buffalo
Ik gebruik een Fritzbox 7590 als eigen router, zonder Caiway meuk ervoor. In de Fritzbox moet je IPv6 onder Internet > Toegangsgegevens aanzetten. Ik vraag mij af of dit aan moet staan om eventueel überhaupt een IPv6 adres te krijgen van Caiway?
Staat nu dus uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWS99
Buffalo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:52:
Ik gebruik een Fritzbox 7590 als eigen router, zonder Caiway meuk ervoor. In de Fritzbox moet je IPv6 onder Internet > Toegangsgegevens aanzetten. Ik vraag mij af of dit aan moet staan om eventueel überhaupt een IPv6 adres te krijgen van Caiway?
Staat nu dus uit.
Een echte Tweaker zet dat dan gewoon aan en kijkt wat er gebeurd.. Dit voelt een beetje als vragen naar de bekende weg..

• Buffalo
EWS99 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Een echte Tweaker zet dat dan gewoon aan en kijkt wat er gebeurd.. Dit voelt een beetje als vragen naar de bekende weg..
Hoezo? Ik heb er geen zin in dat mijn verbinding over de zeik gaat door zo'n wijziging.
Dus dan is zomaar iets aanzetten niet erg slim lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:29
Dus dan moet iemand anders het maar testen voor je? :+

---

Laatste tijd heb ik ook wat pingloss in de nacht en wat route wijzigingen naar Cloudlfare o.a. Geen idee of dat DFN of een peering ergens verderop in het netwerk betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Buffalo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Hoezo? Ik heb er geen zin in dat mijn verbinding over de zeik gaat door zo'n wijziging.
Dus dan is zomaar iets aanzetten niet erg slim lijkt mij.
Dan zet je het vinkje toch weer uit? Beetje proberen kan geen kwaad hoor, leer je het meeste van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Dan zet je het vinkje toch weer uit? Beetje proberen kan geen kwaad hoor, leer je het meeste van.
Een Buffalo is een sterk, groot dier. Volgens mij vrij moedig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:30
In het bedrijf van mijn ouders zijn ze afgelopen winter ook overgestapt naar Delta zakelijk. Na een rommelige start heeft het een paar manden goed gewerkt maar nu een hele vreemde storing en een service die je absoluut niet verwacht bij een zakelijk abonnement. Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben want de helpdesk laat ze al drie dagen wachten en geeft aan dat het nog wel een week kan duren voordat er naar het ticket gekeken wordt.

De situatie is dat het nokia modem/router (XGS-pon) aangeeft dat de pon verbinding en internet verbinding in orde zijn. in de gui van de router wordt ook netjes een Wan-IP adres vermeld en ook de ca 20 apparaten in het netwerk worden netjes gerapporteerd met bijbehorende ip adressen. echter kan er op geen enkel apparaat een internetverbinding worden opgezet en zelfs de diagnostic tool in het modem kan nergens naartoe pingen.
Telefonie werkt vreemd genoeg probleemloos, dit loopt ook via Delta. Het leek in mijn ogen daarom een probleem met de DNS van Delta maar als ik een custom DNS instel op mijn laptop krijg ik nog altijd geen internetverbinding. Heeft iemand hier ervaring mee en dit zelf opgelost want nog een week lang geen pin en internet is niet te doen in een winkel.
Overigens zijn er geen andere routers aanwezig, enkel een switch en een poe switch, beide netgear spul.

[ Voor 0% gewijzigd door Jippelskea! op 25-08-2023 15:50 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jippelskea! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:49:
In het bedrijf van mijn ouders zijn ze afgelopen winter ook overgestapt naar Delta zakelijk. Na een rommelige start heeft het een paar manden goed gewerkt maar nu een hele vreemde storing en een service die je absoluut niet verwacht bij een zakelijk abonnement. Ik hoop dat jullie nog ideeen hebben want de helpdesk laat ze al drie dagen wachten en geeft aan dat het nog wel een week kan duren voordat er naar het ticket gekeken wordt.

De situatie is dat het nokia modem/router (XGS-pon) aangeeft dat de pon verbinding en internet verbinding in orde zijn. in de gui van de router wordt ook netjes een Wan-IP adres vermeld en ook de ca 20 apparaten in het netwerk worden netjes gerapporteerd met bijbehorende ip adressen. echter kan er op geen enkel apparaat een internetverbinding worden opgezet en zelfs de diagnostic tool in het modem kan nergens naartoe pingen.
Telefonie werkt vreemd genoeg probleemloos, dit loopt ook via Delta. Het leek in mijn ogen daarom een probleem met de DNS van Delta maar als ik een custom DNS instel op mijn laptop krijg ik nog altijd geen internetverbinding. Heeft iemand hier ervaring mee en dit zelf opgelost want nog een week lang geen pin en internet is niet te doen in een winkel.
Overigens zijn er geen andere routers aanwezig, enkel een switch en een poe switch, beide netgear spul.
Als telefonie werkt, is er een internet verbinding via VLAN102.

Ik schat zo dat om de een of andere reden VLAN100 niet meer werkt.

Als er een XGS-PON modem/router geleverd is, is dit geen Zakelijk Pro, dus zonder SLA. Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
Helaas ook zij komen daar nu op een vervelende manier achter. Moet zeggen dat dit in het verleden bij KPN en ook Ziggo wel andere ervaringen heeft opgeleverd. Waarom dan ook de naamgeving zakelijk voor dit abonnement gebruikt wordt is mij een raadsel. Overigens wordt er bij Zakelijk PRO ook geen toezegging gedaan over hoe snel je geholpen wordt, enkel dat de klantenservice 24/7 bereikbaar is. Ticket ligt nu bij een afdeling die er naar moet gaan kijken maar kan nog een week duren voor het wordt opgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jippelskea! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:32:
Helaas ook zij komen daar nu op een vervelende manier achter. Moet zeggen dat dit in het verleden bij KPN en ook Ziggo wel andere ervaringen heeft opgeleverd. Waarom dan ook de naamgeving zakelijk voor dit abonnement gebruikt wordt is mij een raadsel. Overigens wordt er bij Zakelijk PRO ook geen toezegging gedaan over hoe snel je geholpen wordt, enkel dat de klantenservice 24/7 bereikbaar is. Ticket ligt nu bij een afdeling die er naar moet gaan kijken maar kan nog een week duren voor het wordt opgepakt.
Bizar inderdaad, dat Delta Zakelijk is dus niet geschikt voor bedrijven die hoge beschikbaarheid moeten hebben, voor Zakelijk Pro zeggen de voorwaarden:

Beschikbaarheid: 99,8%
Reactietijd, na melden storing: 30 min.
Hersteltijd: Business Day Best Effort

We moeten ons wel realiseren dat SLA’s met nog hogere beschikbaarheid en garanties rond oplostijden vaak op verbindingen van toepassing zijn die vele malen meer kosten dan het duurste Delta abonnement. Je zit zo op 1000 euro in de maand of meer.

Beste is toch altijd een fail over al dan niet automatisch naar een tweede lijn. Dat kan ook via 4G. Gebruik al jaren 4GvT van tmobile daarvoor in mijn bedrijfje. Paar tientjes per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
Ja, zag nu dat het kpn modem dat er nog hangt blijkbaar nog verbinding heeft. Abonnement zijn ze vergeten op te zeggen. Geluk bij een ongeluk dus nu de boel maar ompluggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jippelskea! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:50:
Ja, zag nu dat het kpn modem dat er nog hangt blijkbaar nog verbinding heeft. Abonnement zijn ze vergeten op te zeggen. Geluk bij een ongeluk dus nu de boel maar ompluggen.
En als het betaalbaar is voor je ouders, en het werkt goed genoeg, die KPN lijn NIET opzeggen. BTW aftrekbaar en het betreft zakelijke kosten ten laste van de winst. Komt dus neer op een paar tientjes per maand voor extra zekerheid. Is het ze dat niet waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jippelskea!
Gezien de irritaties als het niet werkt Denk ik van wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:23
ernstoud schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Als er een XGS-PON modem/router geleverd is, is dit geen Zakelijk Pro, dus zonder SLA. Jammer.
Zakelijk Flex heeft zelfde SLA als Pro (https://www.delta.nl/medi...ng-flex-zakelijk-v1-2.pdf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb0qSyQTMkC0pSF-SRZ43UhiraY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SorA32X6jXpdLYFRUP0ppYoF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jippelskea!
Wauw, dank je wel voor het uitzoeken. De term "Business day best effort" laat natuurlijk wel een hoop ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jippelskea! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:42:
Wauw, dank je wel voor het uitzoeken. De term "Business day best effort" laat natuurlijk wel een hoop ruimte.
En 99.8 % beschikbaarheid betekent meer 0,2% x 365 x 24 = 17 uur niet beschikbaarheid per jaar. Best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
ernstoud schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

En 99.8 % beschikbaarheid betekent meer 0,2% x 365 x 24 = 17 uur niet beschikbaarheid per jaar. Best veel.
Klinkt veel, maar als er iets fysiek stuk is, ben je die tijd zo kwijt. Denk niet dat ze dat gaan halen als er ergens een kabelbreuk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

Klinkt veel, maar als er iets fysiek stuk is, ben je die tijd zo kwijt. Denk niet dat ze dat gaan halen als er ergens een kabelbreuk is
Dat de k ik ook niet. De grote partijen in deze wereld in de zakelijke markt met strikte SLA hebben daarvoor failover routes. Maar ook dan is er altijd weer ergens een single-point-of-failure. En natuurlijk de zgn. “acts-of-god”.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jippelskea!
Korte update, er is inmiddels op afstand naar gekeken, de eerstvolgende mogelijkheid om een monteur langs te sturen is 24 september. Zodra dit abbonement de deur uit kan gaat Delta zowel bij hun als bij mij thuis rap de deur weer uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jippelskea! schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:46:
Korte update, er is inmiddels op afstand naar gekeken, de eerstvolgende mogelijkheid om een monteur langs te sturen is 24 september. Zodra dit abbonement de deur uit kan gaat Delta zowel bij hun als bij mij thuis rap de deur weer uit.
Een maand downtime. Bij een zakelijk abonnement. Hoe is het mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jippelskea!
Inmiddels hebben we het probleem opgelost.
Het volgende bericht in een ander topic triggerde mij, Duke of Savage in "Veel requests resolven niet sinds overstap 2gbit delta" .
Om die reden het modem 2,5 van de stroom gehaald in de hoop dat er daarna een nieuw ip-adres opgehaald wordt. En wat denk je? Inderdaad een nieuw ip-adres en alles werkt weer. Heel bijzonder dit en vooral bijzonder dat die niet op afstand opgelost kan worden. Nu duimen dat alles blijft werken.
Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie