Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Hallo,

beetje afwijkende vraag misschien :

ik heb de WAN utp kabel vanuit de Genexis Titanium-52 rechtstreeks in een managed switch (poort 1) aangesloten.
Moet poort 1 van de switch als Untagged of Tagged ingesteld worden ?
(zowel Untagged als Tagged werkt prima).
In feite komt er maar 1 vlan binnen op die poort, voip is fysiek een andere aansluiting in het modem en iptv heb ik niet (kijk tv via coax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:39:
Hallo,

ik heb de WAN utp kabel vanuit de Genexis Titanium-52 rechtstreeks in een managed switch (poort 1) aangesloten.
In feite komt er maar 1 vlan binnen op die poort, voip is fysiek een andere aansluiting in het modem en iptv heb ik niet (kijk tv via coax).
Zowel VoiP als IPTV zijn getagged in de Titanium-22 (volgens mij heb je een 22, zover ik weet heeft Caiway nooit de 52 verstrekt (die heeft WiFi en is dus geen bridge device). Dus als je die niet gebruikt hoef je aan de WAN poort (ethernet poort 1) niets te taggen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
ernstoud schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:43:
[...]

Zowel VoiP als IPTV zijn getagged in de Titanium-22 (volgens mij heb je een 22, zover ik weet heeft Caiway nooit de 52 verstrekt (die heeft WiFi en is dus geen bridge device). Dus als je die niet gebruikt hoef je aan de WAN poort (ethernet poort 1) niets te taggen.
ik heb (jaren geleden) gekregen van Caiway :
Genexis Live! Titanium-52 Hybrid.

Dit modem heeft onboard wifi (staat uit) en ik krijg op die "wan" uitgang een publiek ip adres.
Ik heb nooit iets aangepast in die Genexis, geen bridged mode etc.
Ik moest met installeren/in gebruik name het modem inpluggen en aanzetten, daarna 1x in het webmenu de lijn activeren en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:57:
[...]

ik heb (jaren geleden) gekregen van Caiway :
Genexis Live! Titanium-52 Hybrid.

Dit modem heeft onboard wifi (staat uit) en ik krijg op die "wan" uitgang een publiek ip adres.
Ik heb nooit iets aangepast in die Genexis, geen bridged mode etc.
Ik moest met installeren/in gebruik name het modem inpluggen en aanzetten, daarna 1x in het webmenu de lijn activeren en dat was het.
Ok. Bijzonder. Vrijwel altijd is er als abonnees een bridge modem wilden een Titanium-22 verstrekt, immers de Titanium-54 heeft meer functies, zoals WiFi, die helemaal niet gebruikt worden. De Titanium-54 is uiteraard daardoor duurder terwijl dat geen toegevoegde waarde heeft.

Enfin, het werkt dus prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ernstoud schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:25:
[...]

Ok. Bijzonder. Vrijwel altijd is er als abonnees een bridge modem wilden een Titanium-22 verstrekt, immers de Titanium-54 heeft meer functies, zoals WiFi, die helemaal niet gebruikt worden. De Titanium-54 is uiteraard daardoor duurder terwijl dat geen toegevoegde waarde heeft.

Enfin, het werkt dus prima zo.
...dus Tagged of Untagged op poort 1 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EverLast2002 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:33:
[...]

...dus Tagged of Untagged op poort 1 ?
Je hoeft niets te taggen omdat poort 1 gewoon je WAN poort is. VoIP gaat naar de twee TEL poorten op de Titanium en IPTV naar de twee poorten met het TV symbool. Dus VLAN101 en VLAN102 worden door de Titanium al afghandeld.

Internet is VLAN100, als dat nu werkt dan is taggen van VLAN100 dus niet nodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitie73
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-08-2024
Goeiemiddag,

Sinds begin januari in het bezit van een Chromecast 4K. Het apparaat functioneert prima, ook de interactieve app van Caiway.

Sinds 2 weken echter, krijg ik de melding dat deze app alleen gebruikt kan worden op het eigen Caiway netwerk. Ik kijk op een andere locatie via het Ziggo netwerk.

Dit aangegeven bij Caiway zelf en zij geven aan dit inderdaad zo hoort? Het bevreemdt mij dat ik hiervoor nergens last heb gehad.

Zijn er meer personen die hier last van hebben (gehad)?

Het kijken op de laptop en telefoon lukt wel op een ander netwerk, alleen op de Chromecast lukt het niet.

met vriendelijke groet,

Gerrit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:43:
Voordat de Genexis 7840 werd uitgeleverd was er een "Titanium-22 met WiFi" en dergelijke aan boord dus ik gok dat die "Genexis Live! Titanium-52 Hybrid" heet ;)

Dus ouder dan Oktober 2018 als ik me niet vergis!
EverLast2002 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:39:
Prima nieuwe vraag! d:)b
Untagged dus, maar je zou wel voor de grap gewoon VLAN 100 of juist 1000 aan kunnen houden om die herkenbaar te houden binnen je eigen netwerk! :)
Gaitie73 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:01:
Goeiemiddag,

Sinds begin januari in het bezit van een Chromecast 4K. Het apparaat functioneert prima, ook de interactieve app van Caiway.

Sinds 2 weken echter, krijg ik de melding dat deze app alleen gebruikt kan worden op het eigen Caiway netwerk. Ik kijk op een andere locatie via het Ziggo netwerk.

Dit aangegeven bij Caiway zelf en zij geven aan dit inderdaad zo hoort?
Het bevreemdt mij dat ik hiervoor nergens last heb gehad.

Zijn er meer personen die hier last van hebben (gehad)?

Het kijken op de laptop en telefoon lukt wel op een ander netwerk, alleen op de Chromecast lukt het niet.
Alle ISP's hebben die policy dus ik zou zeggen :
- Sleep een Router mee die als VPN Client richting een VPN Server binnen het Caiway netwerk kan verbinden.
- Laat alle apparaten op die manier richting het Internet verbinden.

KLAAR!!! :Y) 8) :*) d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier al Tweakers die met een Caiway abonnement op CGNAT zijn gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:56:
Ik hoop dat die rommel lekker bij Delta blijft en niet onze kant op overwaait! }) :w

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik voel me zo achtergesteld. Ik zie overal reclame van KPN en t-mobile over 100% glasvezel.

Wanneer komt Caiway met 100%?

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:37
nero355 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Ik hoop dat die rommel lekker bij Delta blijft en niet onze kant op overwaait! }) :w
Het is dezelfde infrastructuur, dus bij Caiway ook, Het goede nieuws is dat per eind 2023 Ipv6 er is.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:28
Sjakie0101 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:03:
[...]

Het is dezelfde infrastructuur, dus bij Caiway ook, Het goede nieuws is dat per eind 2023 Ipv6 er is.
Mag van mij best eerder IPv6. Heb een eigen router dus ik zeg zet maar aan die hap. Een leuk IPv6 koppel netwerk en daarbij een /56 netwerk conform de aanbeveling van onder andere Ripe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:07
Ik heb na 2 jaar wachten caiway nu kosteloos kunnen opzeggen.
Nu eerst de kat maar eens uit de boom kijken, eerdaags zal de lijn wel live gaan.
Maar ik wil in bridge mode kunnen, maar wil geen zakelijk abo.

Ziggo eens bellen als Delta live gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ter info.

Zojuist gemeld aan Delta abuse:

Op dit moment draait er in de Delta infra bij een onverlaat (?) een portscan elke paar seconden van een random poort naar een random poort met destination 255.255.255.255, dus broadcast naar hele infra.

IP adres: 81.—-.—-.40

De iptables log op mijn Genexis 7840 werd te groot voor het geheugen van al deze dropped packets.

Geez…

(Ook gemeld in het Delta topic - sorry voor de cross post.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moepie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 07:47
Had zojuist hier een aantal mensen van Delta Netwerk in de straat met het verhaal dat lokaal klachten zijn over internet. Er zijn technische problemen zijn met de oude caiway nokia modem XS-2426G-A, waardoor internet af en toe uitvalt (kan ik bevestigen). Daarom willen ze me migreren naar een nieuw modem Nokia XS-2426G-B, maar dan wel van delta.

Is dit normale gang van zaken? Want ik zie ook op de bevestiging dat ik 2,5 euro per maand meer moet betalen voor 150Mbit ipv 400Mbit.

[Update] de klantenservice van caiway/delta bevestigd dat er bij bepaalde storingen per pop/regio gekozen voor deze oplossing. De verkeerde snelheid lijkt een administratieve fout.
[Update] maar… na drie keer een call van een half uur die steevast eindigde in een disconnect blijkt dat ivm de 2 jaar korting bij caiway de overstap contractueel niet mag.

[ Voor 28% gewijzigd door moepie op 25-05-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:02
moepie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:17:
Had zojuist hier een aantal mensen van Delta Netwerk in de straat met het verhaal dat lokaal klachten zijn over internet. Er zijn technische problemen zijn met de oude caiway nokia modem XS-2426G-A, waardoor internet af en toe uitvalt (kan ik bevestigen). Daarom willen ze me migreren naar een nieuw modem Nokia XS-2426G-B, maar dan wel van delta.

Is dit normale gang van zaken? Want ik zie ook op de bevestiging dat ik 2,5 euro per maand meer moet betalen voor 150Mbit ipv 400Mbit.
Apart. Heb net een jaar lang prima internet van Caiway genoten met de Nokia A... Zou toch even vragen wat nou precies het verhaal is want zo rot is dat A modem niet en meer betalen voor minder vindt niemand grappig... ikzelf ben net overgestapt van Caiway naar Delta waardoor ik van 400Mbit naar 1000 Mbit ga met een jaar gratis tv voor €45 ipv €47,50. Na dat jaar zie ik wel weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Beide providers hebben hetzelfde modem, van provider wisselen heeft dan ook geen zin. Enige wat gedaan moet worden is het nieuwe modem registeren en dan kan er gewoon gewisseld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mooie kans om een Nokia 010 ONT te eisen als GRATIS vervanging vanwege het ongemak! >:) :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moepie
Het ongemak is groter geworden, ik heb drie keer bijna een half uur aan de lijn gezeten, elke keer met doorverbindingen en disconnects.

Wat een onprofessioneel gedoe daar in zeeland. De ene neemt op met delta caiway, de andere met caiway delta, weer een ander met delta. ’s avonds werd ik (vierde keer) gebeld door de delta verkoop organisatie die aangaf dat ik ivm 2 jaar korting bij caiway niet overgezet kan worden. Dit klinkt heel erg als zusterorganisaties die heel veel geld uitgeven aan externe verkooporgamisaties om intern wat klantjes over te nemen.

Ondertussen heeft het internet hier dus daadwerkelijk wel het hickups, zodanig dat bv browsers 5-10 minuten niet reageren en dat mijn ipad het email accounts uitzet ivm met niet kunnen connecten naar smtp servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
moepie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:53:
Ondertussen heeft het internet hier dus daadwerkelijk wel het hickups, zodanig dat bv browsers 5-10 minuten niet reageren en dat mijn ipad het email accounts uitzet ivm met niet kunnen connecten naar smtp servers.
Maar wat werkt er dan niet op dat moment :?

- ping op IP adres
- ping op domeinnaam
- hetzelfde met tracert/traceroute
- Eventueel ook effe alleen nslookup/dig testjes doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepie
nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Maar wat werkt er dan niet op dat moment :?

- ping op IP adres
- ping op domeinnaam
- hetzelfde met tracert/traceroute
- Eventueel ook effe alleen nslookup/dig testjes doen...
Geen idee, het gebeurt 1 of 2 keer per dag en tegen de tijd dat ik naar kelder ben gelopen en mijn pfsense firewall ga inspecteren is het al weer over. Het lijkt saturatie in het netwerk, want mijn webserver en discord bot hebben er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
moepie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:38:
Geen idee, het gebeurt 1 of 2 keer per dag en tegen de tijd dat ik naar kelder ben gelopen en mijn pfsense firewall ga inspecteren is het al weer over.
Het lijkt saturatie in het netwerk, want mijn webserver en discord bot hebben er geen last van.
Ik zou dan ook eerder meteen een SSH sessie met je pfSense opbouwen en kijken wat er aan de hand is dan eerst naar de kelder toe lopen! ;)

En je hebt zelfs kans dat het gewoon een WiFi probleem is veroorzaakt door teveel Multicast verkeer of iets dergelijks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal4u
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09 20:58
ernstoud schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:56:
hiero!

Via de chat gevraagd of ze dit konden terugdraaien, hebben ze gelijk voor me gedaan ook in hun systeem en kan tot 4u duren voordat ik de verandering zie.

Heb de modem al een keer uit / aan gedaan, maar tot nu toe nog steeds op CGNat (iets van 3u geleden met chat gepraat)

Zal het straks nog een keer proberen.

Wel krom dat je zomaar wordt overgezet naar CGNat zonder enige notitie hiervan. Ik dacht eerst dat ze misschien de configuratie van de modem hadden overschreven en ik maar zoeken in alle instellingen op die modem (de Nokia) en alles stond goed.
Opeens zag ik in de WAN instellingen een 100.x.x.x adres terwijl ik wel zeker wist dat dat ik op een 62.x.x.x segment zat (kort daarvoor nog DNS gecontroleerd). Toen viel het kwartje.

Greetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Ah, zodra ik thuis ben even contact opnemen met Caiway om dat voor te zijn.

Heb een paar dingen naar buiten toe open staan, dat gaat niet lekker werken als ze me daar ook achter slingeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal4u
Ik ben nu weer terug (geloof ik? xD) op een 163.158.0.0/16 segment, moet nog even wachten tot mijn pfsense de verandering ziet en mijn DNS update om alles te testen, maar voorheen zat ik op een 62.45.0.0/16 segment, maar als ik dat ip telnet vanaf buiten krijg ik weer mijn eigen webservertje thuis te zien.

Ze hebben dit een uur geleden gedaan zonder dat ik de modem zelf moest herstarten, had opeens last van een onstabiele connectie voor een paar minuten maar nu al een uurtje zonder problemen.

Het is tenminste wel makkelijk om te requesten en ze doen het snel ook, andere ISP's zijn helaas niet zo makkelijk hierin.

Greetings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:33:

Heb een paar dingen naar buiten toe open staan, dat gaat niet lekker werken als ze me daar ook achter slingeren.
Zoek even op CGNAT in [Delta glasvezel] Eigen router installeren dan kom je er achter dat je niets preventief tegen kunt doen. Alleen als je al omgezet bent naar CGNAT kun je de wijziging terug laten draaien (helaas).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

EWS99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Zoek even op CGNAT in [Delta glasvezel] Eigen router installeren dan kom je er achter dat je niets preventief tegen kunt doen. Alleen als je al omgezet bent naar CGNAT kun je de wijziging terug laten draaien (helaas).
Beetje irritant dat je niet preventief kan aangeven het niet te willen.

Heb gelukkig niks kritieks draaien wat ik niet een dag zou kunnen missen, maar handig is anders. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Bummer! :-(
Wel krom dat je zomaar wordt overgezet naar CGNat zonder enige notitie hiervan.
Ik begrijp überhaupt niet waarom men het zo moeilijk vindt om iedere klant altijd hetzelfde IP adres te geven via DHCP zoals KPN dat al jarenlang doet! |:(

Dan weet je ook gelijk van "Ik ben nieuwe klant sinds xx-xx-xxxx en dan heb je altijd een CG-NAT adres" en KLAAR!!!

En dus niet je bestaande klanten ermee lastigvallen! :F
Ik dacht eerst dat ze misschien de configuratie van de modem hadden overschreven en ik maar zoeken in alle instellingen op die modem (de Nokia) en alles stond goed.
Je hebt dus XGS-PON ??

Hopelijk blijft deze ellende weg bij de AON aansluitingen!

IMHO is Caiway niet de ISP voor zulke dingen, tenzij je bereid bent een Zakelijk Abonnement af te nemen...
unreal4u schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
Ik ben nu weer terug (geloof ik? xD) op een 163.158.0.0/16 segment, moet nog even wachten tot mijn pfsense de verandering ziet en mijn DNS update om alles te testen, maar voorheen zat ik op een 62.45.0.0/16 segment, maar als ik dat ip telnet vanaf buiten krijg ik weer mijn eigen webservertje thuis te zien.
Huh :?

Dat is echt vaag... 7(8)7

Hoe zit je opstelling eruit dan ?!
Het is tenminste wel makkelijk om te requesten en ze doen het snel ook, andere ISP's zijn helaas niet zo makkelijk hierin.
Nou...

Je kan in dit topic en het vorige deel hele andere ervaringen lezen kan ik je vertellen! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

nero355 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:36:
[...]
IMHO is Caiway niet de ISP voor zulke dingen, tenzij je bereid bent een Zakelijk Abonnement af te nemen...
Voor het benaderen van een paar services op m'n thuisservertje hoef ik echt geen zakelijk abbo af te sluiten of naar een andere ISP hoor. :+

Vergeet overigens ook niet dat de Tweaker geen doorsnee klant is, de eisen welke we hier stellen aan wat (technisch) wel- of juist niet mogelijk is doen de meeste mensen niet. Hell, ik denk dat de meeste gebruikers al niet eens weten wat een IP is, laat staan wat (semi)statisch/dynamisch/gedeeld daarin voor ze gaat betekenen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:52
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Vergeet overigens ook niet dat de Tweaker geen doorsnee klant is, de eisen welke we hier stellen aan wat (technisch) wel- of juist niet mogelijk is doen de meeste mensen niet. Hell, ik denk dat de meeste gebruikers al niet eens weten wat een IP is, laat staan wat (semi)statisch/dynamisch/gedeeld daarin voor ze gaat betekenen. :D
Dit is ook precies de reden dat ik Caiway/Delta wel snap in hun aanpak rond CGNAT, gewoon overal aanzetten en zonder probleem terugdraaien bij klagers en Tweakers (op verzoek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal4u
[...]

Je hebt dus XGS-PON ??

Hopelijk blijft deze ellende weg bij de AON aansluitingen!
Yes, glasvezel is net geïnstalleerd in mijn dorp, en ik heb ook de Nokia XS-2426G-B modem.
Hoe zit je opstelling eruit dan ?!
Glasvezelmodem -> port forwarding (omdat DMZ niet goed werkt op die modem, bekend probleem die ze nog gaan oplossen: unreal4u in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie") -> pfsense.

In pfsense dynamic DNS aangezet die mijn DNS update in CloudFlare via hun API.

Als ik "what's my ip address" google'lde, kreeg ik een 62.x.x.x IP terug i.p.v het 163.x.x.x segment. Nu zit ik weer terug op hun 163.x.x.x segment.
Nou...

Je kan in dit topic en het vorige deel hele andere ervaringen lezen kan ik je vertellen! ;) :+
Heb ik nog geluk dan! In mijn geval was het echt snel gedaan via de chat (met een persoon). Aan de bot "CGNat uitschakelen" gevraagd en dan opties DMZ gekozen, toen heeft de bot me aangeboden om met een persoon door te chatten. Één berichtje met uitleg verder kreeg ik meteen het antwoord dat ik over max. 4u weer terug op directe IP zou moeten zitten.

Greetings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

tyson69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Dit is ook precies de reden dat ik Caiway/Delta wel snap in hun aanpak rond CGNAT, gewoon overal aanzetten en zonder probleem terugdraaien bij klagers en Tweakers (op verzoek)
Heb niks tegen opt-out in deze situatie, maar bied mensen dan wel de kans aan dit te doen voordat het überhaupt uitgerold is.

Ik regel dit soort zaken liever wanneer het mij uitkomt i.p.v. wanneer het dan eindelijk eens gebeurt en ik er opeens achteraan moet jagen. :')

"Ja we rollen dit uit naar verscheidene gebruikers, je mag je afmelden" >
Prima dan wil ik dat ook graag doen >
"Nee dat kan pas zodra het bij je uitgerold is"

:+

Ach ja, ik wacht het even af.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 31-05-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
D4NG3R schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:45:
Voor het benaderen van een paar services op m'n thuisservertje hoef ik echt geen zakelijk abbo af te sluiten of naar een andere ISP hoor. :+
Ik ken ondertussen anders wel eene @Daniel. die daar anders over denkt... >:) :P :+
Als we uitgaan van gemiddelde gebruikers dan kunnen we net zo goed de hele wereld opdoeken zowat! :P :+

#VER-SCHRIK-KE-LIJK!!!
unreal4u schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:55:
Glasvezelmodem -> port forwarding (omdat DMZ niet goed werkt op die modem, bekend probleem die ze nog gaan oplossen: unreal4u in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie") -> pfsense.

In pfsense dynamic DNS aangezet die mijn DNS update in CloudFlare via hun API.

Als ik "what's my ip address" google'lde, kreeg ik een 62.x.x.x IP terug i.p.v het 163.x.x.x segment.
Nu zit ik weer terug op hun 163.x.x.x segment.
Ik zou dan de TTL ervan verlagen als je wilt dat de DNS update een beetje snel gebeurt ;)

Daarnaast natuurlijk gewoon lekker een eigen ONT kopen! :Y)
Heb ik nog geluk dan!
Zeker! :Y

Maar dat mag ook wel een keer IMHO d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

nero355 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:15:
Als we uitgaan van gemiddelde gebruikers dan kunnen we net zo goed de hele wereld opdoeken zowat! :P :+

#VER-SCHRIK-KE-LIJK!!!
Hey andersom denk ik dat de meeste (tech)bedrijven ook niet blij zouden worden als ze uit moeten gaan van de gemiddelde poweruser.

Of wellicht juist wel, minder PEBKAC. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je kunt het niet voor zijn. Ze doen het gewoon. Te belachelijk voor woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:21
nero355 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:15:
[...]
Ik ken ondertussen anders wel eene @Daniel. die daar anders over denkt... >:) :P :+
Ja voor CGNat zou je kunnen bellen, maar het blijft vervelend dat ze ook nog niet eens IPv6 ondersteunen.
Inderdaad sinds ik bij Ziggo ben werkt IPv6 en portforwarding weer zoals het hoort. Ben er enorm blij mee, hopelijk als ik weer een jaartje bij Ziggo heb gezeten dat dan het Delta netwerk weer een optie is, zo kan ik lekker heen en weer hoppen of een goede korting krijgen. Heb er toch een eigen router achter hangen. Het zal hopelijk niet nog een jaar duren voordat die pilot met de mediaconverter klaar is, die duurt nu al meer dan een jaar dacht ik al.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel. schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Ja voor CGNat zou je kunnen bellen, maar het blijft vervelend dat ze ook nog niet eens IPv6 ondersteunen.
Inderdaad sinds ik bij Ziggo ben werkt IPv6 en portforwarding weer zoals het hoort. Ben er enorm blij mee, hopelijk als ik weer een jaartje bij Ziggo heb gezeten dat dan het Delta netwerk weer een optie is, zo kan ik lekker heen en weer hoppen of een goede korting krijgen. Heb er toch een eigen router achter hangen. Het zal hopelijk niet nog een jaar duren voordat die pilot met de mediaconverter klaar is, die duurt nu al meer dan een jaar dacht ik al.
Die pilot (zonder verdere communicatie) heeft er volgens mij toe geleid dat de Nokia mediaconverter alleen bij het zakelijke abonnement een optie is. Er zijn nog steeds vage geruchten - uit de koker van de Delta helpdesk - dat er ooit (?) voor de Nokia xs-2426g-b een firmware met bridge mogelijkheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
ernstoud schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Je kunt het niet voor zijn. Ze doen het gewoon. Te belachelijk voor woorden.
Ik denk dat het niet rendabel is om voor tientallen gebruikers die proactief aangeven geen CGNAT te willen een systeem te bouwen die dit faciliteert. Het is misschien vervelend dat een server die een paar uur/dagen onbereikbaar is maar ik heb er begrio voor hoe ze het nu aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
tyson69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:34:
Ik denk dat het niet rendabel is om voor tientallen gebruikers die proactief aangeven geen CGNAT te willen een systeem te bouwen die dit faciliteert.
Als zij echt zoveel klanten hebben als dat ze claimen dan zijn het er wel "ietsjes" meer denk ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Ik wil mijn eigen Mikrotik router gebruiken door direct de fiber in een SFP module in mijn router te stoppen maar heb zo'n gevoel dat het nu niet gaat werken zoals ik bedacht had.

Bij mijn schoonouders was het een kwestie van module erin, vlan 100 erop, dhcp client aan en gaan.

Maar bij mij krijg ik wel tx en rx waarden te zien, maar geen link. Toen ik belde moest mijn modem eerst geregistreerd worden. Ik heb nu ook een Nokia modem gekregen, bij mijn schoonouders een Genexis. Moet ik nu perse een XGS-PON module hebben voor ik kan doen wat ik wil? Iemand die hier meer over weet?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ndonkersloot schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:49:
Ik wil mijn eigen Mikrotik router gebruiken door direct de fiber in een SFP module in mijn router te stoppen maar heb zo'n gevoel dat het nu niet gaat werken zoals ik bedacht had.

Bij mijn schoonouders was het een kwestie van module erin, vlan 100 erop, dhcp client aan en gaan.

Maar bij mij krijg ik wel tx en rx waarden te zien, maar geen link. Toen ik belde moest mijn modem eerst geregistreerd worden. Ik heb nu ook een Nokia modem gekregen, bij mijn schoonouders een Genexis. Moet ik nu perse een XGS-PON module hebben voor ik kan doen wat ik wil? Iemand die hier meer over weet?
In deze thread alle info: [Delta glasvezel] Eigen router installeren

Maar om je op weg te helpen, het volgende.

Recent is een SFP+ gereleased bij fs.com voor XGS-PON met - super belangrijk - ook alle beheersfuncties in het device. Zie Adze in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Als een aansluiting voorzien is van de Genexis Platinum 7840 of de Titanium-22 betreft het een AON aansluiting. Media converter van een paar tientjes en een simpele SFP en je hebt gigabit met eigen router.

Krijg je de Nokia XS-2426g-b geleverd dan heb je XGS-PON. Dat device kan (nog?) niet in bridge. Wel is een Nokia ONT, type XS-010X-Q en een Huawei ONT, type HN8010Ts geschikt. De Nokia ONT is praktisch gezien niet verkrijgbaar, de Huawei wel bij cdr.pl. Wellicht helpt dit: RolenID in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ndonkersloot schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:49:

Ik heb nu ook een Nokia modem gekregen.

Moet ik nu perse een XGS-PON module hebben voor ik kan doen wat ik wil?
Iemand die hier meer over weet?
Bovenaan dit topic vind je een prachtige Search functie :
- [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Dan hoeft @ernstoud zich niet voor de zoveelste keer te herhalen... ;)

offtopic:
En voor mooiere Topic Search linkjes met de term erin kan je hierop stemmen : Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
@ernstoud
Bedankt, dat is echt zuur zeg :( ..

@nero355
Misschien goed idee om de TS bij te (laten) werken onder 'Eigen hardware?' dit zal vast niet de laatste keer zijn dat iemand dit hier vraagt.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorde
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-08 16:35
Ik heb al 20 dagen een cgnat en het lukt ze niet om die uit te zetten bij caiway/delta :'(
Blijkbaar is er iets fout gegaan van het vershuiven van mijn "zakelijk optie" naar niet zakelijk (deze was 12 maanden gratis maar heb er nooit gebruik van gemaakt en een vast ip gaven ze ook niet.dan is 6 euro extra per maand opeens wel duur.)

weet iemand meer over waar neer freedom naar schiedam komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
yorde schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:23:
weet iemand meer over waar neer freedom naar schiedam komt?
Ik gok nooit, tenzij je bereid bent xDSL te nemen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorde
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-08 16:35
nero355 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:03:
[...]

Ik gok nooit, tenzij je bereid bent xDSL te nemen :?
https://freedom.nl/nieuws...elnetwerk-van-delta-fiber

Mischien ooit. xDSL is hier 33mbit in mijn woning, en ik vermoed lager als ik zie hoe de telefoon lijn in meter kast hangt bijna onder de hoofd stroom kabel van de rest van de flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Dat is leuk nieuws, maar ik zie dat echt niet in Schiedam of het gebied waar ik woon gebeuren! ;(

Daar is het echt keihard 100% Caiway en daarmee moet je het maar doen...

Gedurende het afgelopen jaar is hier wel Reggefiber/KPN bezig geweest met het aanleggen van Glasvezel in andere wijken waar nog niks lag samen met een aantal boeren die ook nog niks hadden, echter zag ik laatst dat bij één van hen gewoon nog steeds oranje gekleurde glasvezel kabels uit de grond steken en niks mee is gebeurd :D _O-
xDSL is hier 33mbit in mijn woning, en ik vermoed lager als ik zie hoe de telefoon lijn in meter kast hangt bijna onder de hoofd stroom kabel van de rest van de flat.
Check of er een Wijkkast aanwezig is die je VDSL2/Bonded VDSL2 kan leveren eventueel, maar dat is nog steeds maximaal 200/60 Mbps helaas... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
yorde schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:52:
[...]

https://freedom.nl/nieuws...elnetwerk-van-delta-fiber

Mischien ooit. xDSL is hier 33mbit in mijn woning, en ik vermoed lager als ik zie hoe de telefoon lijn in meter kast hangt bijna onder de hoofd stroom kabel van de rest van de flat.
Je kan je hier proberen aan te melden: https://community.freedom...elta-fiber-nederland/3820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Laatst online: 04-09 12:05
Zou hier per gisteren gebruik kunnen maken van de glasvezel, mooie brief gekregen vorige week, en alle hardware (nokia B). ik volle goede moed gisteren aansluiten.

Ga ik na de aansluiting (2 weken ervoor was de bam voor de 2x geweest om de lijn te testen, of wat ze ook moesten doen). Kijk ik, hebben ze beide lege hulzen niet eens terug terug gezet.

Ik glasvezel aansluiten op poort 1, klikt er goed in, modem aan, pon lampje blijft rood.

Nog een paar keer geprobeerd, glasvezel paar keer opnieuw, maar nog steeds no bueno.

Vandaag maar eens bellen, zal wel weer wat mis zijn gegaan ergens met activeren, we zijn ook pas 4 jaar verder van aanvraag, tot aanleg, tot activatie.

Een goed begin dus al :)

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rgarretsen schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:52:
Zou hier per gisteren gebruik kunnen maken van de glasvezel, mooie brief gekregen vorige week, en alle hardware (nokia B). ik volle goede moed gisteren aansluiten.

Ga ik na de aansluiting (2 weken ervoor was de bam voor de 2x geweest om de lijn te testen, of wat ze ook moesten doen). Kijk ik, hebben ze beide lege hulzen niet eens terug terug gezet.

Ik glasvezel aansluiten op poort 1, klikt er goed in, modem aan, pon lampje blijft rood.

Nog een paar keer geprobeerd, glasvezel paar keer opnieuw, maar nog steeds no bueno.

Vandaag maar eens bellen, zal wel weer wat mis zijn gegaan ergens met activeren, we zijn ook pas 4 jaar verder van aanvraag, tot aanleg, tot activatie.

Een goed begin dus al :)
Raar, want je mag toch aannemen dat het geleverde Nokia device al geregistreerd is. Er is denk ik wat anders aan de hand. Waarom kwamen die BAM medewerkers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Laatst online: 04-09 12:05
Geen idee waarom ze nog een keer kwamen, 20 Okt 2022 heeft BAM monteur wandkasje geinstalleerd fiber gelast etc.

Vorige maand had ik navraag via facebook bij delta fiber eens navraag gedaan wanneer de verwachting was dat de glasvezel zou worden opgeleverd aangezien ik al meer dan een half jaar tot aan in huis aangesloten ben.

Daarna kreeg ik weer een belletje van de BAM dat ze iemand zouden langsturen (heeft ff voor dat kastje gezeten ingeplugged om wat dingen te checken), of ze waren druk ofzo, maar deze heeft dus gewoon die standaard lege plugs met verzegeling niet eens meer terug geplaatst (en ook niet laten liggen hier). :-)

Anyways, vanmorgen Caiway op de chat gevraagd, mac doorgegeven. en vervolgens werd ik een uur later al door de BAM gebeld voor een afspraak morgen omdat me modem niet online wil komen.

Lees nogal eens horor verhalen als je de helpdesk nodig hebt, maar dit ging toch erg vlot. We gaan het morgen zien wat er aan de hand is.

Bleek dus dat ik administatief op een andere verdeelkast stond dan daadwerkelijk aangesloten, opgelost nu dus.

[ Voor 5% gewijzigd door rgarretsen op 15-06-2023 12:46 ]

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Iemand ervaring met overstappen van caiway naar caiway? ik heb een contract voor 1 jaar voor een goede prijs die loopt bijna af nu ga ik naar bijna het dubbele terwijl ik via internetten.nl weer een contract kan afsluiten voor een goede prijs.
Overstappen lijkt mij ook zo een gedoe...
Eigenlijk wil ik overstappen naar tmobile maar lijkt er op dat delta glasvezel nog niet aansluitbaar is via tmobile mogelijk een tijdje wachten.

[ Voor 20% gewijzigd door Oid op 16-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15
Oid schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:27:
Iemand ervaring met overstappen van caiway naar caiway? ik heb een contract voor 1 jaar voor een goede prijs die loopt bijna af nu ga ik naar bijna het dubbele terwijl ik via internetten.nl weer een contract kan afsluiten voor een goede prijs.
Eigenlijk wil ik overstappen naar tmobile maar lijkt er op dat delta glasvezel nog niet aansluitbaar is via tmobile mogelijk een tijdje wachten.
Een belletje doen naar de klantenservice (kiezen voor "abonnement opzeggen" in het keuzemenu) en aangeven dat je graag een nieuw aanbod wil ontvangen voor het komende jaar? Zo heb ik het vorig jaar iig gedaan.

Ben benieuwd naar je ervaringen aangezien ik in exact dezelfde situatie zit en binnenkort ook weer eens ga bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
Oid schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:27:
Of proberen een goede aanbieding te krijgen door te bellen of meteen naar Delta.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Dat is helaas niet in elk Caiway gebied een optie hé! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
nero355 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Dat is helaas niet in elk Caiway gebied een optie hé! ;)
Ik zou niet weten waarom niet, Delta is overal beschikbaar waar Caiway ook beschikbaar is. Sterker nog Delta is inmiddels wel het A merk te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
Sjakie0101 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:16:
Ik zou niet weten waarom niet, Delta is overal beschikbaar waar Caiway ook beschikbaar is.
Dat is dus echt niet altijd zo geweest helaas...
Zie dit topic of het vorige deel voor bewijs! ;)
Sterker nog Delta is inmiddels wel het A merk te noemen.
Wat mij betreft zijn ze beiden een B-merk en zullen ze dat altijd blijven! :+

Vooral nu ze met CG-NAT aan het prutsen zijn... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
Ik ben afgelopen vrijdag actief Caiway klant geworden. Mijn XGS-PON lijntje kwam met hulp van de 2e lijns uiteindelijk netjes in de lucht en werkt naar behoren. Tot mijn tevredenheid heb ik ook een publiek IPv4 adres gekregen en lijk ik dus proactief van de CG-NAT lijst te zijn gehaald. Of wordt dit later alsnog gedaan? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tyson69 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:55:
Ik ben afgelopen vrijdag actief Caiway klant geworden. Mijn XGS-PON lijntje kwam met hulp van de 2e lijns uiteindelijk netjes in de lucht en werkt naar behoren. Tot mijn tevredenheid heb ik ook een publiek IPv4 adres gekregen en lijk ik dus proactief van de CG-NAT lijst te zijn gehaald. Of wordt dit later alsnog gedaan? Iemand ervaring mee?
Ik denk niet dat hier iemand weet, anders dan @R3D hoe die omzetting naar CGNAT, al dan niet gepland, verloopt. Per IP range (zie: https://ipinfo.io/AS15435), random, alleen nieuwe aansluitingen, alleen bij aansluitingen op adressen met een oneven huisnummer :) , whatever.

Er is 0 communicatie over dus tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
nero355 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Dat is dus echt niet altijd zo geweest helaas...
Zie dit topic of het vorige deel voor bewijs! ;)

[...]

Vooral nu ze met CG-NAT aan het prutsen zijn... :F
Probeer de postcodecheck maar eens. Delta levert al minimaal 2 jaar op het DFN netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Picaro
  • Laatst online: 21:11
nero355 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:55:

Inderdaad, Delta een A-merk noemen is een giller ten hemel schreiend! Laat me niet lachen! :N

[ Voor 5% gewijzigd door Picaro op 20-06-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Sjakie0101 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:08:
Probeer de postcodecheck maar eens. Delta levert al minimaal 2 jaar op het DFN netwerk.
Dat lijkt ondertussen ook veranderd te zijn, maar dat het bij mij of jou zo is betekent niet dat het overal zo is hé! ;)

En als ik ga overstappen dan wil ik eigenlijk wel gewoon meteen terug naar KPN !!! >:) :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:16:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet, Delta is overal beschikbaar waar Caiway ook beschikbaar is. Sterker nog Delta is inmiddels wel het A merk te noemen.
Stokpaardje van je. Nergens in de marketing van de twee merken Delta en Caiway wordt er gesproken over A, B of anderszins. Dus is het jouw classificatie, hoe zie je dat? Wat is dan een A merk, en wat een B merk?

Wikipedia zegt: “Een B-merk is een merk dat minder bekendstaat, niet noodzakelijkerwijs onderdoet voor de kwaliteit van een A-merk, en meestal goedkoper is.” (Bron: Wikipedia: A-merk)

Volgens mij zijn Delta en Caiway beiden vrij breed bekend, en op mijn adres is bijvoorbeeld “Internet Only” bij Caiway duurder dan bij Delta (67,50 versus 52,50). Maakt dat dan Caiway het A merk volgens de Wikipedia definitie?

Wat is jouw definitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Stokpaardje van je. Nergens in de marketing van de twee merken Delta en Caiway wordt er gesproken over A, B of anderszins. Dus is het jouw classificatie, hoe zie je dat? Wat is dan een A merk, en wat een B merk?

Wikipedia zegt: “Een B-merk is een merk dat minder bekendstaat, niet noodzakelijkerwijs onderdoet voor de kwaliteit van een A-merk, en meestal goedkoper is.” (Bron: Wikipedia: A-merk)

Volgens mij zijn Delta en Caiway beiden vrij breed bekend, en op mijn adres is bijvoorbeeld “Internet Only” bij Caiway duurder dan bij Delta (67,50 versus 52,50). Maakt dat dan Caiway het A merk volgens de Wikipedia definitie?

Wat is jouw definitie?
Aldicola en Coca Cola. Qua smaak en inhoud verschillend.
Caiway is in mijn ogen een budgetprovider. Delta richt zich zich op hogere snelheden voor een goedkoop tarief, met een betere TV decoder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Topicstarter
Modbreak:En weer open na een bezemactie. Deze medaille heeft 2 kanten, bronvermelding doen en niet op iedere slak zout proberen te leggen. Ben benieuwd hoelang het goed blijft gaan :/

[ Voor 71% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-06-2023 08:58 ]

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:42
Meer mensen met problemen op Caiway Internet op het moment? In de regio Westland?

Vanmiddag stopte opeens de WiFi/Internet ermee. TV via het modem werkt wel. Internet komt sporadisch in de lucht voor een minuut en valt dan weer weg. Als het in de lucht is dan is het ontzettend traag. Modem en router ge-reset. Lost helaas niets op.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dubrillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:06:
Meer mensen met problemen op Caiway Internet op het moment? In de regio Westland?

Vanmiddag stopte opeens de WiFi/Internet ermee. TV via het modem werkt wel. Internet komt sporadisch in de lucht voor een minuut en valt dan weer weg. Als het in de lucht is dan is het ontzettend traag. Modem en router ge-reset. Lost helaas niets op.

Iemand een idee?
Beetje onduidelijke vraag. De TV is begrijp ik bedraad aangesloten (“via het modem”)? En dat werkt, dus dan is er een internet verbinding. Als WiFi op andere devices niet werkt is daar dus iets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dubrillion schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:06:

Iemand een idee?
Bij mij is het juist de tv die verminderd stabiel is. Internet werkt prima.

allestoringen zegt ook dat er problemen zijn.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
Vandaag veel problemen met internet.
Ping lijkt helemaal niet te werken, echter de AWS reachability tests geven aan dat alles werkt.

DNS resolving werkt goed.

Maar werken, browsen, HomeKit, vpn-en werkt sporadisch. Meer niet dan wel. Het begon om 01:30

Edit. Sinds 11:30 lijkt het stabiel te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 28-06-2023 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin68
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-07 22:28
Gisteren is onze lijn helaas overgezet op CGNAT, we hadden een jaar lang hetzelfde IP-adres en dat is nu veranderd. Vandaag alweer een ander IP-adres, dus dat verandert blijkbaar regelmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
martin68 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:03:
Gisteren is onze lijn helaas overgezet op CGNAT, we hadden een jaar lang hetzelfde IP-adres en dat is nu veranderd. Vandaag alweer een ander IP-adres, dus dat verandert blijkbaar regelmatig.
Gewoon servicedesk bellen of chatten, dan zetten ze je weer terug in de dynamic ip pool. Meestal in een paar uur geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
martin68 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:03:
Gisteren is onze lijn helaas overgezet op CGNAT,
Ik heb een NAS draaien met openvpn, dus ik moet het ook even in de gaten houden.
Maar hoe kom je er precies achter of je op CGNAT zit? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
rfbroek schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:39:
Ik heb een NAS draaien met openvpn, dus ik moet het ook even in de gaten houden.
Maar hoe kom je er precies achter of je op CGNAT zit? :?
Windows = Command Prompt openen en dan
tracert tweakers.net

en letten op CG-NAT IP adressen!

Linux = Terminal openen en dan
$ traceroute tweakers.net

De juiste subnets vind je onder andere @ Wikipedia: Carrier-grade NAT :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin68
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-07 22:28
EWS99 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Gewoon servicedesk bellen of chatten, dan zetten ze je weer terug in de dynamic ip pool. Meestal in een paar uur geregeld.
Door CGNAT werkte onze telefoon (via het SIP protocol) niet meer, daarom heb ik inderdaad via chat contact opgenomen. We zijn inmiddels weer teruggezet op een "normale" verbinding, met het oude IP-adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15
Schweino schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Ik heb sinds kort ook een IP in de 87.99.x.x range en die wordt (nog steeds) door diverse sites herkend als Zweden.

Ik begrijp dat hier door mij en Caiway weinig aan gedaan kan worden? Of zijn er toch nog tips hoe dit te verhelpen?
Even een update dat dit issue bij mij nog steeds speelt en ik wederom met de Caiway helpdesk in contact ben in de hoop dat hier verbetering in komt (of dat ze me een IP adres geven uit de "oude" Nederlandse range).

Zijn er nog anderen die dezelfde issues ervaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Schweino schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Even een update dat dit issue bij mij nog steeds speelt en ik wederom met de Caiway helpdesk in contact ben in de hoop dat hier verbetering in komt (of dat ze me een IP adres geven uit de "oude" Nederlandse range).

Zijn er nog anderen die dezelfde issues ervaren?
Ik zit ook in die range en heb er inderdaad ook last van. Delta/Caiway kan er niet veel aan doen. Het zijn de websites die oude location services gebruiken.

Irritant is het soms wel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

nero355 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Windows = Command Prompt openen en dan
tracert tweakers.net

Linux = Terminal openen en dan
$ traceroute tweakers.net

De juiste subnets vind je onder andere @ Wikipedia: Carrier-grade NAT :)
De eenvoudigste en meeste betrouwbare manier is in mijn ervaring inloggen op de webinterface van de Nokia en dan bij de WAN instellingen kijken of je IP adres begint met 100.64 t/m 100.127. Ik zelf had een 100.70.x.x adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Coolhva schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:28:
De eenvoudigste en meeste betrouwbare manier is in mijn ervaring inloggen op de webinterface van de Nokia en dan bij de WAN instellingen kijken of je IP adres begint met 100.64 t/m 100.127.
Ik had een 100.70.x.x adres.
Als dat werkt dan is dat ook prima! :)

Ik had namelijk eerder in een of andere reactie gelezen dat het bij iemand net wat anders in elkaar zat, maar misschien haal ik wat door elkaar... kan ook... :$ O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Zijn er al mensen die via caiway een ipv6 address hebben gekregen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:28
w1mm13 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:33:
Zijn er al mensen die via caiway een ipv6 address hebben gekregen ?
Ik heb begrepen dat het eerst uitgerold wordt op het XGS-PON netwerk en pas eind van het jaar op het PtP netwerk. Als PtP klant moeten we nog even geduld hebben. Heb een stukje netwerk monitoring aanstaan om in de gaten te houden of er DHCPv6 pakketten voorbij komen. Voorlopig nog even behelpen met een HE.net tunnel voor ipv6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
MPvDam schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Ik heb begrepen dat het eerst uitgerold wordt op het XGS-PON netwerk en pas eind van het jaar op het PtP netwerk. Als PtP klant moeten we nog even geduld hebben. Heb een stukje netwerk monitoring aanstaan om in de gaten te houden of er DHCPv6 pakketten voorbij komen. Voorlopig nog even behelpen met een HE.net tunnel voor ipv6.
Ik heb de outside interface geconfigureerd en wacht dan maar in spanning af, zou toch eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn om er concrete datums aan te hangen, alles blijft maar vaag bij delta en caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MPvDam schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Delta's/Caiway volledige glasvezelnetwerk is PtP. Je bedoelt AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
Delta en Caiway gebruiken hetzelfde Nokia modem. voor XGS-PON.
Mijn buurman zit bij Caiway en ik bij Delta
Hij kan in zijn modem div wiffi SSID aanmaken waaronder een gastnet.
Bij Delta kan ik helemaal niets in stellen,

raar maar waar.

Maandag eens gaan bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Weet je dat zeker? Heb jij in zijn modem gekeken waar je het kan aanzetten of hij in die van jouw om het aan te wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:54:
Weet je dat zeker? Heb jij in zijn modem gekeken waar je het kan aanzetten of hij in die van jouw om het aan te wijzen?
Yep , 100%
Ik heb zijn Caiway modem en netwerk aangelegd en geconfigureerd.
Gisteren mijn modem binnen gehad. viel meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
fazertje schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:19:
Delta en Caiway gebruiken hetzelfde Nokia modem. voor XGS-PON.
Mijn buurman zit bij Caiway en ik bij Delta
Hij kan in zijn modem div wiffi SSID aanmaken waaronder een gastnet.
Bij Delta kan ik helemaal niets in stellen,

raar maar waar.

Maandag eens gaan bellen..
Paar gokjes :
- Nokia 2426A vs. Nokia 2426B :?
- Effe de firmware versies naast elkaar leggen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Paar gokjes :
- Nokia 2426A vs. Nokia 2426B :?
- Effe de firmware versies naast elkaar leggen ??
De 2426A en B zien er totaal verschillend uit. Dus dat zal het niet zijn. Ik gok ook op een firmware verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
Firmware verschil, maar waarom de klanten een gastnetwerk ontnemen.
of ze gaan full voor de gratis meegeleverde TP Link M5 . die heeft dat wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzkNSIx2aG6iVTJgyr7WEJGhj4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DeGZkN22MVs5nQKoqvkUgc3U.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fazertje op 15-07-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
Hmmm, bij mij (Delta klant) kan ik het gewoon instellen. Niet dat ik het gebruik maar het kan. Ik zit op een recentere fw dan jij zo te zien... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7XUL9T7Q6bbN_0Ivxa1986hKZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFd1yThX0ke4nDBbp0mZxmWE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
Op het Delta forum wordt ook gemeld dat dit niet kan.
Maar over twee weken de Nokia ONT, en dan is het allemaal niet van belang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Ethefox schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:26:
Hmmm, bij mij (Delta klant) kan ik het gewoon instellen. Niet dat ik het gebruik maar het kan. Ik zit op een recentere fw dan jij zo te zien... [Afbeelding]
Volgens mij is er een maand terug door Delta gemeld dat men bezig is met het uitrollen van een firmwareupdate waarbij ook Bridge mogelijk gaat zijn. Die update wordt niet in 1x op alle modems uitgerold, dus kan dat het zijn? Heeft het ene modem de nieuwe firmware en de andere nog de oude?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
Ik hoor al twee jaar dat bridge er komt, eerst zien.
Ik denk dat @Ethefox geen Bridge heeft, anders hadden we dat beslist geweten ;)

[ Voor 44% gewijzigd door fazertje op 16-07-2023 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
Nope, geen bridge in deze versie. Was het maar zo'n feest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:45
Vraagje, ik ben van contract gewisseld bij Caiway. Al die tijd heeft het prima gewerkt met een TP link converter en een Ubiquiti Dream Router. Vandaag is mijn oude contract beëindigd en het nieuwe ingegaan. Echter, ik krijg geen verbinding. Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Boinkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:29:
Vraagje, ik ben van contract gewisseld bij Caiway. Al die tijd heeft het prima gewerkt met een TP link converter en een Ubiquiti Dream Router. Vandaag is mijn oude contract beëindigd en het nieuwe ingegaan. Echter, ik krijg geen verbinding. Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?
Waarschijnlijk moet je het nieuwe abonnement eerst activeren met de apparatuur van Caiway.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Diederik schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Waarschijnlijk moet je het nieuwe abonnement eerst activeren met de apparatuur van Caiway.
Aii, dat wordt lastig vanuit Italië :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Boinkie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:29:
Is dit vanwege het nieuwe protocol van caiway (CG-NAT ipv XGS-PON) en moet ik de klantenservice bellen om dat om te laten zetten?
Kan beiden...heb je een nieuw Nokia modem ontvangen? Dan is het XGS-PON. CG-NAT zou ook kunnen, dat zou je misschien in de mijn omgeving terug kunnen zien.

Zat je al bij Caiway? Dan hoef je, mits je geen nieuwe hardware hebt ontvangen, ook niet te activeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
lier schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Kan beiden...heb je een nieuw Nokia modem ontvangen? Dan is het XGS-PON. CG-NAT zou ook kunnen, dat zou je misschien in de mijn omgeving terug kunnen zien.

Zat je al bij Caiway? Dan hoef je, mits je geen nieuwe hardware hebt ontvangen, ook niet te activeren.
Ja ik zat al bij caiway. Heb wel hardware ontvangen en deze in de doos gelaten. Volgens de klantenservice ben ik van p2p naar xgs-pon gegaan. De tp link mcl220 die ik gebruik zou dat moeten ondersteunen. Echter komt de verbinding niet online. Moet ik dus echt het modem laten activeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Helaas gaat dat niet werken, je bent van AON (p2p) naar XGS-PON gegaan. Je zal de Nokia aan moeten sluiten om het werkend te krijgen. Aan de TP-Link heb je niets meer.

Als je met eigen hardware wil draaien, lees dan vooral dit topic door:
[Delta glasvezel] Eigen router installeren

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie