Ik heb zojuist met de helpdesk gebeld, maar dat leverde verder niets op. Her verhaal was dat de IPv6 implementatie nog niet volledig is en dat pinholing nog niet is geïmplementeerd. Hem was niets bekend over een "project" en de helpdesk medewerker kon me dan ook niet verder helpen. Helaas.R3D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:27:
[...]
Geen pilot, ipv6 is actief in alle XGS-PON gebieden.
Alleen de Nokia modems hebben even een extra regel code nodig om dat stukje te begrijpen.
Hier loopt een project voor maar als je met de helpdesk schakelt kan dit uiteraard worden versneld voor je.
Stuur me je klantnummer in een PB dan kijk er vanavond naar.Roetzen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Ik heb zojuist met de helpdesk gebeld, maar dat leverde verder niets op. Her verhaal was dat de IPv6 implementatie nog niet volledig is en dat pinholing nog niet is geïmplementeerd. Hem was niets bekend over een "project" en de helpdesk medewerker kon me dan ook niet verder helpen. Helaas.
Ik kan die dingen die je noemt niet echt vinden. Onder IPv6 kom ik het volgende tegen, die internet connection type is niet geselecteerd. Zou het daar in zitten ? :R3D schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:37:
[...]
Volgens mij heb ik hier gisteren naar gekeken, lijkt op je tplink die de lease statisch maakt.
Of je hebt iets aangepast in je dhcp settings wat dit veroorzaakt.
Je device doet ieder half uur een renew naar de bovenliggende netwerklaag en om de acht uur een renew lease van de dhcp server.
Als je zelf in je modem moet renewen en het werkt lijkt daar iets niet goed in de settings.
Check dat even en als je er noet uitkomt stuur maar een PB
/f/image/306r10YxhjVcDy2u6AAV449D.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit ook al te stoeien met NAT loopback op deze router (kan volgens mij niet). Dus misschien is de betere optie die TPlink scrappen en een deftige router neerzetten ?
Misschien wel de betere optie als je wat geavanceerder bezig wilt zijn in je netwerk.Lollercopter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
Ik kan die dingen die je noemt niet echt vinden. Onder IPv6 kom ik het volgende tegen, die internet connection type is niet geselecteerd. Zou het daar in zitten ? :
[Afbeelding]
Ik zit ook al te stoeien met NAT loopback op deze router (kan volgens mij niet). Dus misschien is de betere optie die TPlink scrappen en een deftige router neerzetten ?
eeeh, nou heb ik daar niet zo'n probleem mee. Maar heb gisteravond weer gebeld omdat caiway weer eens niet van zich liet horen, dus telefonisch aangegeven dat ik mn abonnement wilde annuleren. 4 keer doorgeschakeld geweest, kreeg als antwoord dat dat blijkbaar al gedaan was?!
Ik was er wel klaar mee met de slechte èèn richtings communicatie. Had nog wel gevraagd waarom ik dan geen bericht had gekregen dat ik de boel kon opsturen. en als antwoord het retour adres gekregen.
Dus tja, einde verhaal.
en daarnaast is mn 4G netwerksnelheid thuis stuk toegenoemen sinds ik de simkaart in mn RUT240 heb ipv hotspot opzetten, dus de noodzaak van glasvezel is er ook af. (Odido zijn nog wel boefjes met hun prijsverhoging, maar verder niets te klagen over odido)
ora et labora
Zit er logging in de router? Zo ja, wat zegt die? Na een WAN reset krijg je weer hetzelfde IP adres? Is het op een willekeurig moment? Op het moment dat het gebeurt, geeft de Titanium nog aan dat er verbinding is (op de LEDs).Lollercopter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:06:
Irritant probleem met Caiway glasvezel hier:
Genexis Hybrid titanium modem
TPlink AC1200 router
2 x Ubiquity AP lite
Hij verliest 1 x per week de verbinding met WAN, maakt niet uit op welke machine.Tot nu toe liep ik dan naar de meterkast, reset dan modem en router et voila, alles werkt weer.
Vandaag gebeurde het weer, dus eens in de TPlink AC1200 ingelogd. En hij geeft inderdaad aan dat er geen verbinding is met WAN. Bij IPv4 drukte ik nu op de knop "release" en daarna "renew" --> Bam gelijk weer verbinding met WAN, zonder de modems te resetten.
- Zit het probleem nu in de AC1200 of moet ik het toch in die Genexys modem zoeken ?
- Kan ik niet afdwingen dat er automagisch een renew komt als hij de WAN kwijt is ?
- Zo te zien heb ik geen CGNAT (IP 159.X.X.X.X)
- Wat is dit voor ellende, ben ik de enige die dit wel eens heeft ?
Vergeet NAT Loopback/Reverse NAT en zet altijd alles zo op zonder daar afhankelijk van te worden!Lollercopter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:59:
Ik zit ook al te stoeien met NAT loopback op deze router (kan volgens mij niet).
Het is namelijk niks anders dan een lelijke hack die nooit had mogen bestaan!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nu lees ik het volgende op Caiway: https://www.caiway.nl/klantenservice/internet-en-wifi/ipv6
Ik weet niet of deze info al bekend was? Als ik het zo lees dan zou de overgang naar Ipv6 automtisch moeten gaan als je al XGS-PON glasvezel hebt. Maar hoe weet je of je dit wel of niet hebt?
Ik maak gebruik van een TP Link media converter met daarachter een Fritzbox 7590. De TP link converter lijkt geen XGS-PON te ondersteunen.
Dus daar ga ik al. Dan lijkt het er dus op dat ik of gedwongen wordt een geschikt modem van Caiway te gaan ebruiken of ik moet mijn eigen router gaan vervangen.
Voorlopig lijk ik nog een vast IPv4 adres te hebben en ook geen CG NAT. De vraag is of dit voorlopig zo blijft of dat ik gedwongen wordt over te stappen. CG NAT wil ik sowieso vermijden.
Ik weet niet of deze info al bekend was? Als ik het zo lees dan zou de overgang naar Ipv6 automtisch moeten gaan als je al XGS-PON glasvezel hebt. Maar hoe weet je of je dit wel of niet hebt?
Ik maak gebruik van een TP Link media converter met daarachter een Fritzbox 7590. De TP link converter lijkt geen XGS-PON te ondersteunen.
Dus daar ga ik al. Dan lijkt het er dus op dat ik of gedwongen wordt een geschikt modem van Caiway te gaan ebruiken of ik moet mijn eigen router gaan vervangen.
Voorlopig lijk ik nog een vast IPv4 adres te hebben en ook geen CG NAT. De vraag is of dit voorlopig zo blijft of dat ik gedwongen wordt over te stappen. CG NAT wil ik sowieso vermijden.
Yes, dat is al een tijdje bekend. Heeft op de frontpage gestaan. Denk dat het goed is om vooruit te kijken naar XGS-PON, want ga er maar vanuit dat elke glas provider over gaat naar XGS-PON.Buffalo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:31:
Nu lees ik het volgende op Caiway: https://www.caiway.nl/klantenservice/internet-en-wifi/ipv6
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ja dat denk ik ook wel inderdaad. Als Caiway een geschikt modem aanlevert en deze in bridge modus kan heb ik er eigenlijk ook wel vrede mee.EWS99 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Yes, dat is al een tijdje bekend. Heeft op de frontpage gestaan. Denk dat het goed is om vooruit te kijken naar XGS-PON, want ga er maar vanuit dat elke glas provider over gaat naar XGS-PON.
Als ik maar een VPN tussen 2 Fritzboxen op een ander adres kan blijven draaien
Odido levert tegenwoordig ook over het Delta netwerk, en ik kan op mijn postcode bestellen (Westland).
:strip_exif()/f/image/uoehrYR2orv7DGQRUsg83iLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga ik niet doen, want ik gebruik Internet en Televisie Budget en dan ben ik voorlopig bij Caiway nog goedkoper.
https://www.odido.nl/internet/glasvezel/check
:strip_exif()/f/image/uoehrYR2orv7DGQRUsg83iLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga ik niet doen, want ik gebruik Internet en Televisie Budget en dan ben ik voorlopig bij Caiway nog goedkoper.
Hier in Schiedam ook. Ik krijg ook nog 5 euro korting omdat ik een Ben abonnement heb.Diederik schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:57:
Odido levert tegenwoordig ook over het Delta netwerk, en ik kan op mijn postcode bestellen (Westland).
[Afbeelding]
Onder de streep wel goedkoper na 8 maanden voor mij.
Interessante prijzen van Odido... maar krijg je wel zo'n Zyxel-modem waar de reacties niet juichend over zijn... en dat (ook) niet in bridge modus gezet kan worden...
Op het ODF netwerk leveren ze een Zyxel T-56 en Huawei OptiXstar HN8010Ts. Zie: tjoll in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" Ik verwacht dat ze dat op het Delta Fiber netwerk dan ook leveren. Als ik op mijn postcode een voorstel laat doen bij Odido, wordt er een Zyxel T-56 router geleverd. Aangezien we weten dat de HN8010Ts prima werkt, zou dat logisch zijn. Of ze doen er een Nokia XS-010X-q bij, omdat Delta die vaak aan derden partijen levert. In beide gevallen krijg je een ONT die als mediaconverter fungeert en dus de bridge modus levert. In dat geval kun je de Zyxel weer terug in de doos doen zodra de verbinding werkt.wout schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:38:
Interessante prijzen van Odido... maar krijg je wel zo'n Zyxel-modem waar de reacties niet juichend over zijn... en dat (ook) niet in bridge modus gezet kan worden...
dacht ik dat ik eindelijk af was van caiway, bellen ze dinsdag op dat de het nieuwe modem onderweg is, en heb ik een mail dat de nieuwe ingangsdatum 10 october is, terwijl ik het nieuwe modem nog niet eens binnen heb (of die moet vandaag komen)
heb maar aan de beste kerel verteld dat ik al had geannuleerd, en hij zij dat ik het nieuwe pakket niet hoefde te accepteren. Gaat weer lekker daarzo.
heb maar aan de beste kerel verteld dat ik al had geannuleerd, en hij zij dat ik het nieuwe pakket niet hoefde te accepteren. Gaat weer lekker daarzo.
ora et labora
1. Maak eens thumbnails via je T.net Album voor zulke afbeeldingenDiederik schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:57:
[Afbeelding]
2. Als ik dan toch naar een andere ISP ga overstappen die ietsjes duurder voor me zal zijn dan het liefst meteen naar KPN want die routeren niet stiekem mijn verkeer via Duitsland i.p.v. de AMS-IX met alle gevolgen van dien...

3. Ik kwam er onlangs achter dat KPN gewoon GOEDKOPER is geworden i.p.v. duurder en het nog maar heel weinig scheelt met mijn Caiway 400 Mbps abonnement : Tortelli in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Als je doorclickt naar dat artikel dan zie je Internet Only 1 Gbps voor € 52,50 erbij staan!
Dat is maar € 5 duurder dan mijn huidig abonnement...
Dan is het :Buffalo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:52:
Ik krijg ook nog 5 euro korting omdat ik een Ben abonnement heb.
Onder de streep wel goedkoper na 8 maanden voor mij.
- Net aan € 50 per maand voor 1 Gbps en dus € 2,50 goedkoper dan KPN op dit moment.
- Net aan € 45 voor 400 Mbps en dus € 2,50 goedkoper dan Caiway op dit moment.
En over een heel jaar € 2,50 x 12 = € 30 verschil...
Laten we hopen dat je gelijk hebt!EWS99 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:30:
Op het ODF netwerk leveren ze een Zyxel T-56 en Huawei OptiXstar HN8010Ts.
Zie: tjoll in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik verwacht dat ze dat op het Delta Fiber netwerk dan ook leveren.
Als ik op mijn postcode een voorstel laat doen bij Odido, wordt er een Zyxel T-56 router geleverd.
Aangezien we weten dat de HN8010Ts prima werkt, zou dat logisch zijn.
Of ze doen er een Nokia XS-010X-q bij, omdat Delta die vaak aan derden partijen levert.
In beide gevallen krijg je een ONT die als mediaconverter fungeert en dus de bridge modus levert.
In dat geval kun je de Zyxel weer terug in de doos doen zodra de verbinding werkt.
Het komt in ieder geval overeen met wat ik las over Online.NL als die via Delta/Caiway de aansluiting levert!
Puinhoop bij de administratie en interne communicatie bij een groot bedrijf... Altijd fijn...mrc4nl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:44:
dacht ik dat ik eindelijk af was van caiway, bellen ze dinsdag op dat de het nieuwe modem onderweg is, en heb ik een mail dat de nieuwe ingangsdatum 10 october is, terwijl ik het nieuwe modem nog niet eens binnen heb (of die moet vandaag komen)

Sterkte ermee!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Volgens mij is dat vrij kort nadat T-mobile deze stommiteit beging snel weer teruggedraaid, zie:nero355 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:12:
[...]
want die routeren niet stiekem mijn verkeer via Duitsland i.p.v. de AMS-IX met alle gevolgen van dien...![]()
nieuws: T-Mobile draait routering internetverkeer via Deutsche Telekom terug
Na zes jaar hier nog schande over spreken is een beetje achterhaald
@nero355 Ik kan hier geen KPN krijgen.
Interessant vind ik vooral dat er eindelijk een serieuze 3e partij via Delta glas kan leven.
Ik hoop dat Freedom ooit leverbaar wordt op mijn adres.
Vwb thumbnails, wellicht heb je een punt, maar waarschijnlijk ben ik je opmerking vergeten als ik weer eens een afbeelding plaats.
Interessant vind ik vooral dat er eindelijk een serieuze 3e partij via Delta glas kan leven.
Ik hoop dat Freedom ooit leverbaar wordt op mijn adres.
Vwb thumbnails, wellicht heb je een punt, maar waarschijnlijk ben ik je opmerking vergeten als ik weer eens een afbeelding plaats.
Beste,
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee, of weet er een antwoord op. In onze omgeving is er 2022 een actie geweest dat als een bepaald percentage inwoners akkoord zouden gaan voor glasvezel, dit doorgang zou gaan vinden.
Zover ik mij kan herinneren heb ik mij bij CaiWay aangemeld, maar zie nergens een bevestigings email voor wat voor abonnement.
Het enige wat ik in de email zie is een welkom mail op 6 Dec 2022, waarin alleen staat dat het fijn is dat ik heb gekozen voor een glasvezelpakket van Caiway.
Er staat dus niks over welk pakket, of een klant nummer, of een ingangdatum / duur contract.
En op 13 Feb 2022 heb ik een nieuwsbericht ontvangen.
Hierin staat de bevestiging dat Delta het netwerk gaat aanleggen. En dat Caiway gaat zorgen voor de aansluiting in mijn huis.
Ik heb nog geen pakket thuis ontvangen. Wel zijn ze in de wijk begonnen met graaf werkzaamheden.
Mijn vraag gaat over het recht om een abonnement en dus ook modem te annuleren. Ik vind het prima als de glasvezelkabel in de meterkast komt, maar door omstandigheden gebruik ik alleen 5G internet in huis.
Heeft iemand enig idee of ik recht heb om dit te annuleren?
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee, of weet er een antwoord op. In onze omgeving is er 2022 een actie geweest dat als een bepaald percentage inwoners akkoord zouden gaan voor glasvezel, dit doorgang zou gaan vinden.
Zover ik mij kan herinneren heb ik mij bij CaiWay aangemeld, maar zie nergens een bevestigings email voor wat voor abonnement.
Het enige wat ik in de email zie is een welkom mail op 6 Dec 2022, waarin alleen staat dat het fijn is dat ik heb gekozen voor een glasvezelpakket van Caiway.
Er staat dus niks over welk pakket, of een klant nummer, of een ingangdatum / duur contract.
Hierin staat de bevestiging dat Delta het netwerk gaat aanleggen. En dat Caiway gaat zorgen voor de aansluiting in mijn huis.
Ik heb nog geen pakket thuis ontvangen. Wel zijn ze in de wijk begonnen met graaf werkzaamheden.
Mijn vraag gaat over het recht om een abonnement en dus ook modem te annuleren. Ik vind het prima als de glasvezelkabel in de meterkast komt, maar door omstandigheden gebruik ik alleen 5G internet in huis.
Dan nog : Ik vind dat geen manier om met je klanten om te gaan!ernstoud schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:32:
Volgens mij is dat vrij kort nadat T-mobile deze stommiteit beging snel weer teruggedraaid, zie:
nieuws: T-Mobile draait routering internetverkeer via Deutsche Telekom terug
Na zes jaar hier nog schande over spreken is een beetje achterhaald.

Oi, daar is veel discussie over gevoerd in de diverse threads, gebruik de zoekfunctie maar.VanBreukelen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:11:
Beste,
Ik kan het niet vinden, wellicht kan je me op weg helpenernstoud schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Oi, daar is veel discussie over gevoerd in de diverse threads, gebruik de zoekfunctie maar.
Zoekfunctie op het hoofd forum overzicht kom je al ver mee:VanBreukelen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:39:
[...]
Ik kan het niet vinden, wellicht kan je me op weg helpen
zoeken naar 'Delta contract ontbinden'
Tweede resultaat lijkt me al goed info te geven.
Even een vraag, zelf geen klant van Caiway maar mijn moeder (90 jaar) heeft wel Caiway glasvezel. Regelmatig van de verbinding weg van haar iPad en iPhone. Lang geleden toen ze het kreeg heb ik een Airport Express geinstalleeerd n alles liep voorspoedig.
Nu vaak slechte verbinding en/of helemaal niets.
Nu dacht ik kijkent op Caiway website dat standaard modem/WiFi (Nokia las ik) van Caiway aan te vragen en te installeren. Of raden jullie mij aan een ‘gewoon’ moden met WiFi te plaatsen ipv de Airport express.
Zelf totaal geen ervaring met Caiway behalve dat ik destijds de Airport heb geplaatst en dat was een fluitje van een cent.
Ik kan niet iets makkelijk even testen want ik zit in Leeuwarden en mijn moeder in Aalsmeer
Enig advies? En dank voor lezen en eventueel beantwoorden
Nu dacht ik kijkent op Caiway website dat standaard modem/WiFi (Nokia las ik) van Caiway aan te vragen en te installeren. Of raden jullie mij aan een ‘gewoon’ moden met WiFi te plaatsen ipv de Airport express.
Zelf totaal geen ervaring met Caiway behalve dat ik destijds de Airport heb geplaatst en dat was een fluitje van een cent.
Ik kan niet iets makkelijk even testen want ik zit in Leeuwarden en mijn moeder in Aalsmeer
Enig idee welk merk modem ze nu heeft? Want klinkt als een Genexis modem op een AON verbinding. Als ze nu nog geen Nokia heeft, dan is die kans groot. Je kunt niet zomaar een nieuw modem aanvragen, want de Nokia werkt op een XGS-PON verbinding. Je wordt niet zomaar omgezet van AON naar XGS-PON.Triumphs schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:08:
Even een vraag, zelf geen klant van Caiway maar mijn moeder (90 jaar) heeft wel Caiway glasvezel. Regelmatig van de verbinding weg van haar iPad en iPhone. Lang geleden toen ze het kreeg heb ik een Airport Express geinstalleeerd n alles liep voorspoedig.
Wat je dan nog kan doen is wat aanpassen in haar abbo. Lagere snelheid, of overstappen naar Delta. Al met al wel wat gedoe aangezien jullie ver uit elkaar wonen. Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval... Overigens kun je die Nokia modem niet makkelijk vervangen. Zie dit topic: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2.
Maar.. Heeft ze nu nog die Airport? Ik betwijfel dan een beetje of de verbinding beter gaat worden met een "provider" router. Als de verbinding slecht is of vaak weg valt, zou ik kijken of je die Airport op een betere plaats neer kunt zetten.
Verder lastig te zeggen zonder de situatie te kennen. (Is het een grote woning? Of klein apparatement? Flat met heul veul wifi, of vrijstaand?)
Meer een wifi issue dan een Caiway issue denk ik.
@Triumphs Ik denk dat jij je moeder het beste helpt door zogenaamde wifi boosters te bestellen.
Dat werkt goed, en bij problemen kan ze Caiway om hulp vragen.
https://www.caiway.nl/kla...net-en-wifi/wifi-boosters
Ik vind het altijd apart als iemand zoiets zegt, want uiteindelijk is het allemaal een kwestie van de WiFi van de ISP uitschakelen en bedraad een aantal eigen Accesspoints aansluiten en KLAAR!!!Triumphs schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:08:
Bij welke ISP dan ook...
Dus bij deze zou ik ook zeggen dat dit je beste optie is als je geen zin hebt om constant op en neer te rijden :
Diederik schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:47:
@Triumphs Ik denk dat jij je moeder het beste helpt door zogenaamde wifi boosters te bestellen.
>EWS99
Caiway chat gehad en ze plaatsen een Nokia en zetten het netwerk om. Als ze een e-mail binnen krijgt wanneer het modem komt dan kan ze een afspraak maken om het te plaatsen.En geheel kosteloos, sheelt mij weer een extra rit.
Ze deden echt niet moeilijk bij Caiway was binnen 10 min geregeld. Ik alleen geen transcript gekregen van de chat. Wel die van de ‘robot’ eerste 2 zinnen maar niet met diegene waar ik de afspraken mee maakt.
Ze heeft een flatje alles lekker voor haar, alles gelijk vloers. Meterkast waar Airport Express in staat (meterkast) is ca 10m van haar vaste zit plaats (vorig jaar toen ze niog in haar 1 gezins woning woonde had ze ook al last van een minder signaal en dat was 2 meter bij haar vandaan. Dus ik denk echt dat het aan de Airport Express ligt.
In iedergeval bedankt voor jullie antwoorden
Caiway chat gehad en ze plaatsen een Nokia en zetten het netwerk om. Als ze een e-mail binnen krijgt wanneer het modem komt dan kan ze een afspraak maken om het te plaatsen.En geheel kosteloos, sheelt mij weer een extra rit.
Ze deden echt niet moeilijk bij Caiway was binnen 10 min geregeld. Ik alleen geen transcript gekregen van de chat. Wel die van de ‘robot’ eerste 2 zinnen maar niet met diegene waar ik de afspraken mee maakt.
Ze heeft een flatje alles lekker voor haar, alles gelijk vloers. Meterkast waar Airport Express in staat (meterkast) is ca 10m van haar vaste zit plaats (vorig jaar toen ze niog in haar 1 gezins woning woonde had ze ook al last van een minder signaal en dat was 2 meter bij haar vandaan. Dus ik denk echt dat het aan de Airport Express ligt.
In iedergeval bedankt voor jullie antwoorden
Destijds bij levering toen ze op glasvezel overging zat er geen (WiFi) modem bij.nero355 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:17:
[...]
Ik vind het altijd apart als iemand zoiets zegt, want uiteindelijk is het allemaal een kwestie van de WiFi van de ISP uitschakelen en bedraad een aantal eigen Accesspoints aansluiten en KLAAR!!!
Bij welke ISP dan ook...
Dus bij deze zou ik ook zeggen dat dit je beste optie is als je geen zin hebt om constant op en neer te rijden :
[...]
Nog makkelijker dan!Triumphs schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:16:
Destijds bij levering toen ze op glasvezel overging zat er geen (WiFi) modem bij.
Weet iemand hoe ik een factory reset kan forceren op het Nokia XS-2426G modem? Ik probeer een IPv6 pinhole te creëren maar dat wil maar niet lukken. Ik heb het geprobeerd met de IP filter rules en nu heb ik een regel gecreëerd die ik niet meer weg krijg. Het reset knopje onderaan 10 seconden ingedrukt houden geeft wel een "gewone" reset, maar geen factory reset.
Hoe forceer ik een factory reset?
Edit: Gevonden. Mijn "10 seconden" waren net niet lang genoeg. Je moet de knop ingedrukt houden totdat de lampjes ophouden met knipperen. Dat duurt iets langer.
Die rare filter regel ben ik nu gelukkig kwijt. Blijft het probleem hoe configureer ik een IPv6 pinhole?
Edit: Gevonden. Mijn "10 seconden" waren net niet lang genoeg. Je moet de knop ingedrukt houden totdat de lampjes ophouden met knipperen. Dat duurt iets langer.
Die rare filter regel ben ik nu gelukkig kwijt. Blijft het probleem hoe configureer ik een IPv6 pinhole?
[ Voor 25% gewijzigd door Roetzen op 18-10-2023 14:20 ]
In de handleiding van het modem:Roetzen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:40:
Weet iemand hoe ik een factory reset kan forceren op het Nokia XS-2426G modem? (...)
Reset button RESET Pressing the Reset button for less than 10 seconds reboots the ONT; pressing the Reset button for 10 seconds resets the ONT to the factory defaults, except for the LOID and SLID.
Ik heb zelf diverse malen het modem naar fabrieksinstellingen gereset met de reset knop en dat verliep goed. Neem dus voor de zekerheid ruimschoots die 10 seconden...
Ja, ik was te ongeduldig. Tnx.wout schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:18:
[...]
In de handleiding van het modem:
Reset button RESET Pressing the Reset button for less than 10 seconds reboots the ONT; pressing the Reset
button for 10 seconds resets the ONT to the factory defaults, except for the LOID and SLID.
Ik heb zelf diverse malen het modem naar fabrieksinstellingen gereset met de reset knop en dat verliep goed. Neem dus voor de zekerheid ruimschoots die 10 seconden...
TIP voor in de toekomst die toepasselijk is op heel veel apparaten in het algemeen :Roetzen schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:40:
Sommige apparaten hebben niet genoeg aan maar 10 seconden en willen graag dat je zo'n Reset Knop voor 15 of 20 en !! tot wel 40 seconden !! indrukt
Bron : Eigen ervaringen met van alles en nog wat... Soms niet eens IT/ICT gerelateerd...
Verder vroeg ik me eigenlijk ook wel een beetje af wat je precies wilt bereiken ??
Sinds kort heb ik IPv6 via mijn Caiway (glasvezel) aansluiting. Nu probeer ik mijn servers ook via IPv6 bereikbaar te maken. Voor IPv4 gaat dat via Port forwarding, maar de IPv6 tegenhanger die meestal "pinholing" wordt genoemd kan ik niet vinden in de Nokia XS-2426. De term "pinholing" wordt wel gebruikt bij de keuze "low" van de IPv6 firewall. Bij de keuze "low" wordt inkomend waarvoor een pinhole is geconfigureerd doorgelaten en de rest geblokkeerd. Maar ik kan nergens vinden hoe en waar dat moet of kan.nero355 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Verder vroeg ik me eigenlijk ook wel een beetje af wat je precies wilt bereiken ??
Bij alle modem/routers die ik van Ziggo had was dit mogelijk en ik heb er moeite mee te aanvaarden dat het bij de Nokia glasvezel modem/router niet zou kunnen. Maar ik kan het niet vinden.
NICE!!!Roetzen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:31:
Sinds kort heb ik IPv6 via mijn Caiway (glasvezel) aansluiting.
IMHO zou dat gewoon via het openen van een poortje in de Firewall moeten gaan, maar ik ken de webGUI van de Nokia 2426 wat dat betreft niet helaas...Nu probeer ik mijn servers ook via IPv6 bereikbaar te maken.
Voor IPv4 gaat dat via Port forwarding, maar de IPv6 tegenhanger die meestal "pinholing" wordt genoemd kan ik niet vinden in de Nokia XS-2426.
Upload anders eens wat screenshots van dat gekke ding ??De term "pinholing" wordt wel gebruikt bij de keuze "low" van de IPv6 firewall. Bij de keuze "low" wordt inkomend waarvoor een pinhole is geconfigureerd doorgelaten en de rest geblokkeerd. Maar ik kan nergens vinden hoe en waar dat moet of kan.
Samen met de eerdere geüploade dingen hebben we dan een mooi archief hier! ^_^
Delta/Caiway hadden gewoon iedereen van een losse ONT moeten voorzien en dan hadden we dit hele gezeik niet...Bij alle modem/routers die ik van Ziggo had was dit mogelijk en ik heb er moeite mee te aanvaarden dat het bij de Nokia glasvezel modem/router niet zou kunnen.
Maar ik kan het niet vinden.
Als Online.NL het kan via hun netwerk dan kunnen zij het ook!
Op vrijdagochtend 6 october was het IPv6 er ineens. Inderdaad heel mooi. Uitgaand IPv6 gaat prima. Maar inkomend zijn er nog wat aanloopprobleempjes. Dat ligt aan de Nokia die ze er bij leveren. Het ligt niet aan de infra, want als ik de firewall van de Nokia helemaal uitschakel, dan werkt inkomend ook. Ik heb dat heel kort getest in een gecontroleerde omgeving. Maar de firewall helemaal uitschakelen is natuurlijk geen optie.
Volgens mijn niet zo bescheiden mening zou dat inderdaad op die manier gewoon moeten kunnen werken. Maar als het kan, dan hebben ze het heel goed weten te verstoppen. En het is echt niet de eerste keer dat ik hier mee speel...IMHO zou dat gewoon via het openen van een poortje in de Firewall moeten gaan, maar ik ken de webGUI van de Nokia 2426 wat dat betreft niet helaas...
Ik heb alle menutjes helemaal doorgelopen. Dat allemaal uploaden is een beetje te veel van het goede... Dus dat moet maar even wachten.Upload anders eens wat screenshots van dat gekke ding ??
Tja... voorlopig zit ik dus nog even vast aan die Nokia 2426...Delta/Caiway hadden gewoon iedereen van een losse ONT moeten voorzien en dan hadden we dit hele gezeik niet...
Momenteel heb ik een Caiway abo waarvan de looptijd is verstreken, dus maandelijks opzegbaar.
Heb nu bevestiging van Delta dat ik mijn nieuwe abo/monteur kan gaan plannen.
Als ik opzeg bij Caiway gaan dan de 30 dagen vanaf bevestiging opzegging?
Dus bv vandaag 25-10 opzegging en dan 24-11 geen verbinding meer?
Natuurlijk wil ik zo kort mogelijk offline zijn.
Wat gebeurd er als ik de installatie datum van Delta op bv. 17-11 plan.
Heb ik dan verbinding vanaf 17-11 met Delta en alleen overlap van abo kosten?
Volgens mij gaat dat niet werken :fonias schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:30:
Momenteel heb ik een Caiway abo waarvan de looptijd is verstreken, dus maandelijks opzegbaar.
- Tot en met 24-11 is je Glasvezel bezet.
- Op 17-11 kan je andere abonnement dan dus niet beginnen!
Of jij moet een FTU hebben staan waarbij :
- Glasvezel #1 = Caiway
- Glasvezel #2 = Delta
Ik gok van niet...
Nope, heb maar één aansluiting.nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:44:
[...]
Volgens mij gaat dat niet werken :
- Tot en met 24-11 is je Glasvezel bezet.
- Op 17-11 kan je andere abonnement dan dus niet beginnen!
Of jij moet een FTU hebben staan waarbij :
- Glasvezel #1 = Caiway
- Glasvezel #2 = Delta
Ik gok van niet...
Dacht dat misschien mogelijk was aangezien het eigenlijk hetzelfde bedrijf is.
Vandaar ook de vraag
Je kunt gewoon overstapservice aanvinken dan zit je niet zonder en betaal je niet dubbel.fonias schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Nope, heb maar één aansluiting.
Dacht dat misschien mogelijk was aangezien het eigenlijk hetzelfde bedrijf is.
Vandaar ook de vraag
Helaas, dat was niet mogelijkbjusterbaarlik schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Je kunt gewoon overstapservice aanvinken dan zit je niet zonder en betaal je niet dubbel.

Zou wel gewoon moeten kunnen. Maar anders zit er niks op dan één een dag eerder te laten stoppen en de ander de dag erna beginnen.
Houd je rekening met de grote kans dat je van AON naar XGS-PON gaat? Geen bridge…fonias schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:30:
Hoeft niet, zit al op XGS-PONernstoud schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:21:
[...]
Houd je rekening met de grot kans dat je van AON naar XGS-PON gaat? Geen bridge…
Zaram sftp is onderweg
Ah, juist. Na 180 nicknames totaal ben ik het overzicht wel kwijtfonias schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:34:
[...]
Hoeft niet, zit al op XGS-PON![]()
Zaram sftp is onderweg

Hoe kun je dit eenvoudig controleren of je AON of XGS-PON zit?ernstoud schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:21:
[...]
Houd je rekening met de grote kans dat je van AON naar XGS-PON gaat? Geen bridge…
Genexis 7840 was AON nog steeds toch? En Nokia XGS?
Ik kan door bomen soms bos niet meer zien in deze lange caiway thread.
Zie bijvoorbeeld de topicstart van het Delta topic.ActualFantasy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Hoe kun je dit eenvoudig controleren of je AON of XGS-PON zit?
[Delta Fiber Netwerk (DFN)] Ervaringen & Discussie
Heb je inderdaad nu een Genexis Platinum 7840 of Titanium-22 dan heb je AON. Heb je een Nokia device (xs-2426g, type a of b) dan heb je XGS-PON.ActualFantasy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Hoe kun je dit eenvoudig controleren of je AON of XGS-PON zit?
En bij elke verandering in het abonnement ga je rücksichtlos van AON naar XGS-PON.
Ik heb net met 2 jaar verlengd door te bellen en een korting te krijgen dan? Ga ik nu dan ook nieuwe modem opgestuurd krijgen? Nee toch?ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Heb je inderdaad nu een Genexis Platinum 7840 of Titanium-22 dan heb je AON. Heb je een Nokia device (xs-2426g, type a of b) dan heb je XGS-PON.
En bij elke verandering in het abonnement ga je rücksichtlos van AON naar XGS-PON.
Die kans is bijna 100% zeker.ActualFantasy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Ik heb net met 2 jaar verlengd door te bellen en een korting te krijgen dan? Ga ik nu dan ook nieuwe modem opgestuurd krijgen? Nee toch?
Wat een toko is het ook
Ik heb de boel allang teruggestuurd en ze hebben de spullen ontvangen, krijg ik deze week een melding van mijn bank over een incasso namens caiway.
Dus ik gebeld, hee hoe kan dit?! mijn abbo was toch stopgezet? Ja , dat klopt meneer, maar het was al te laat om de incasso in te trekken, maar u kunt hem gewoon storneren. geen probleem.
Krijg ik net een mail: "Eerste Herinnering"
Ik heb de boel allang teruggestuurd en ze hebben de spullen ontvangen, krijg ik deze week een melding van mijn bank over een incasso namens caiway.
Dus ik gebeld, hee hoe kan dit?! mijn abbo was toch stopgezet? Ja , dat klopt meneer, maar het was al te laat om de incasso in te trekken, maar u kunt hem gewoon storneren. geen probleem.
U heeft ons gemachtigd om factuurbedragen automatisch van uw rekeningnummer [Nummer] te incasseren. Dat hebben we ook geprobeerd met de factuur van 23 oktober 2023. Helaas gaf uw bank aan dat dit niet gelukt is vanwege: Onbekende reden klant.
Wij vragen u deze factuur binnen 15 dagen na 26 oktober 2023 te betalen. U kunt het openstaande bedrag overmaken op NL15INGB0650369424 t.a.v. DELTA Fiber Nederland B.V. onder vermelding van [factuurnummer etc]
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/4r5LpjDn7qFRrFtAQLkohfye.gif?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 26-10-2023 12:50 ]
ora et labora
Typisch Caiway en Delta.
Schandalig dit.
Schandalig dit.
Heb ik ook gehad, heeft me maar 7 telefoontjes gekost met de helpdesk om het op te lossen.....mrc4nl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:49:
Wat een toko is het ook![]()
[...]
[Afbeelding]
Ik ben overgestapt van Caiway naar Delta en bij mij wisten ze het zelfs te presteren om dubbel te factureren, dus voor dezelfde periode een Caiway EN een Delta factuur.
Je moet helemaal niet storneren, je ontvangt een maand later netjes het bedrag terug via een creditnota.mrc4nl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:49:
Wat een toko is het ook![]()
[...]
[Afbeelding]
Dat kon je zelf ook wel aanvoelen...
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dikkere onzin heb je hier nog niet verkocht. Alsof er bij KPN, Ziggo en Odido nooit eens iets fout gaat. Of laten we het gaan hebben over Online.nl.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Meestal zijn ze wel zo coulant om een extra korting te geven op de eerstvolgende factuur.Schweino schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:05:
[...]
Heb ik ook gehad, heeft me maar 7 telefoontjes gekost met de helpdesk om het op te lossen.....
Ik ben overgestapt van Caiway naar Delta en bij mij wisten ze het zelfs te presteren om dubbel te factureren, dus voor dezelfde periode een Caiway EN een Delta factuur.
Mijn hele kijf met Caiway is de slechte communicatie. Ik vraag een medewerker wat ik moet doen, en doe dat vervolgens. Wat is daar fout aan?Sjakie0101 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Je moet helemaal niet storneren, je ontvangt een maand later netjes het bedrag terug via een creditnota.
Dat kon je zelf ook wel aanvoelen...
Ik heb NUL vertrouwen in dat ik mijn geld zal terugkrijgen [als ik de incasso niet had gestorneerd] zonder dat ik er weer achteraan moet bellen.
[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 27-10-2023 11:24 ]
ora et labora
*knip*. Dit voegt niks toe.mrc4nl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Mijn hele kijf met Caiway is de slechte communicatie. Ik vraag een medewerker wat ik moet doen, en doe dat vervolgens. Wat is daar fout aan?
Ik heb NUL vertrouwen in dat ik mijn geld zal terugkrijgen [als ik de incasso niet had gestorneerd] zonder dat ik er weer achteraan moet bellen.
[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 27-10-2023 12:27 ]
Terechte actie en ik denk dat je conclusie ook helemaal juist is (die ervaring heb ik namelijk ook). Een maand wachten op teruggave van je geld wat automatisch is afgeschreven voor een dienst die je niet (meer) afneemt zou ik ook geen acceptabele optie vinden.mrc4nl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:21:
[...]
Mijn hele kijf met Caiway is de slechte communicatie. Ik vraag een medewerker wat ik moet doen, en doe dat vervolgens. Wat is daar fout aan?
Dat is het probleem nu eenmaal bij vooruit betalen. Dan kun je alleen maar achteraf corrigeren. Alle ISP’s doen het zo.Schweino schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:26:
[...]
Terechte actie en ik denk dat je conclusie ook helemaal juist is (die ervaring heb ik namelijk ook). Een maand wachten op teruggave van je geld wat automatisch is afgeschreven voor een dienst die je niet (meer) afneemt zou ik ook geen acceptabele optie vinden.
Uit de algemene voorwaarden (bron: https://cdn.caiway.nl/-/m...AA67F87E6BE8498B326C13A):
5.4 De abonnementskosten zijn bij vooruitbetaling verschuldigd vanaf het moment dat Caiway een Dienst ter beschikking stelt.
Die voorwaarden heb je geaccepteerd. Dus niet achteraf klagen.
[ Voor 27% gewijzigd door ernstoud op 27-10-2023 13:33 ]
Dat ben ik in een dergelijk geval niet met je eens: Mijn overstap was 3 maanden van tevoren bekend, en de overstapdatum lag voor de incassodatum. En toch werd er geïncasseerd voor een periode die ruim na de datum van overstap lag.ernstoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Dat is het probleem nu eenmaal bij vooruit betalen. Dan kun je alleen maar achteraf corrigeren. Alle ISP’s doen het zo.
Uit de algemene voorwaarden (bron: https://cdn.caiway.nl/-/m...AA67F87E6BE8498B326C13A):
5.4 De abonnementskosten zijn bij vooruitbetaling verschuldigd vanaf het moment dat Caiway een Dienst ter beschikking stelt.
Die voorwaarden heb je geaccepteerd. Dus niet achteraf klagen.
Indien je 3 maanden van tevoren weet dat een klant op datum X weggaat, dan is het toch niet logisch dat je alsnog een nieuwe factuur aanmaakt en incasseert voor de periode na datum X?
Mijns inzien is dit gewoon nalatigheid (en dat bleek ook toen ik er meerdere malen over moest bellen en bleek dat mijn oude abonnement na de overstap nog gewoon op actief stond bij Caiway, terwijl dit fysiek niet eens mogelijk is).
Geautomatiseerde incasso processen zijn wellicht niet logisch vanuit de klant geredeneerd. Als je de 15e opzegt en incasso is de 16e, dan lijkt het logisch dat die incasso niet meer gebeurt. Maar dat bulk proces van incasso’s aanmaken, verifiëren, accorderen etc. kan wel al de 10e gebeurd zijn. Bijvoorbeeld, de ware reden weten we niet.Schweino schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
Dat ben ik in een dergelijk geval niet met je eens: Mijn overstap was 3 maanden van tevoren bekend, en de overstapdatum lag voor de incassodatum. En toch werd er geïncasseerd voor een periode die ruim na de datum van overstap lag.
Indien je 3 maanden van tevoren weet dat een klant op datum X weggaat, dan is het toch niet logisch dat je alsnog een nieuwe factuur aanmaakt en incasseert voor de periode na datum X?
Mijns inzien is dit gewoon nalatigheid (en dat bleek ook toen ik er meerdere malen over moest bellen en bleek dat mijn oude abonnement na de overstap nog gewoon op actief stond bij Caiway, terwijl dit fysiek niet eens mogelijk is).
Nee en mijn ervaring is dat deze systemen er WEL voor zorgen dat de maand erna er een correctienota en een retour bedrag komt. Die zijn daar op ingespeeld.ernstoud schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:35:
[...]
Geautomatiseerde incasso processen zijn wellicht niet logisch vanuit de klant geredeneerd. Als je de 15e opzegt en incasso is de 16e, dan lijkt het logisch dat die incasso niet meer gebeurt. Maar dat bulk proces van incasso’s aanmaken, verifiëren, accorderen etc. kan wel al de 10e gebeurd zijn. Bijvoorbeeld, de ware reden weten we niet.
Zelf gaan klooien door te storneren is het domste wat je kan doen, dan krijg je een incasso op je dag (ook nog terecht) dat je een termijn moedwillig niet hebt betaald.
ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
Bovenstaande claims kloppen zeker weten NIET in mijn geval !!EWS99 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:49:
Die kans is bijna 100% zeker.
Dus :
NEEActualFantasy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:49:
Ik heb net met 2 jaar verlengd door te bellen en een korting te krijgen dan? Ga ik nu dan ook nieuwe modem opgestuurd krijgen? Nee toch?
Ik heb xDSL tussen 1998 en 2018 gehad bij Planet Internet/KPN zelf en ik kan je vertellen dat ik bij de eerste de beste kans die ik krijg "om weer terug te gaan" (Kan namelijk niet echt meer...) ik de kans zal grijpen om Caiway te verlaten!Sjakie0101 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:01:
Dikkere onzin heb je hier nog niet verkocht. Alsof er bij KPN, Ziggo en Odido nooit eens iets fout gaat.
Of laten we het gaan hebben over Online.nl.
Afgelopen 2 weken meerdere keren van IP adres veranderd met als laatste toetje een CG-NAT IP adres

Allerlei services en games die helemaal aan het trippen waren en zo... VER-SCHRIK-KE-LIJK IRRITANT !!!

Ondertussen wel contact opgenomen en weer snel overgezet op een normaal IP adres en het zou nu ook in mijn account uitgeschakeld moeten zijn en zo, maar toch... niet bepaald fijn...
Beste Nero. Servicegericht zal het nooit worden bij Caiway. Het zit niet in de genen. Ze staan ook onderaan bij de providermonitor. Dat is niet voor niets
Daarom typte ik "bijna". Maar zal voor jou voortaan 95% typen. In jouw geval was dan de PoP nog niet voorbereid op XGS-PON. Misschien buitengebied met minder aansluitingen?nero355 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
[...]
Bovenstaande claims kloppen zeker weten NIET in mijn geval !!
Dus :
[...]
NEE
De tv afdeling is van Delta en is in de regel zeer servicegericht. *knip*dolopfriet schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:01:
Beste Nero. Servicegericht zal het nooit worden bij Caiway. Het zit niet in de genen. Ze staan ook onderaan bij de providermonitor. Dat is niet voor niets
[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 30-10-2023 09:25 ]
Ik heb even gekeken naar de providermonitor, en het klopt wat @dolopfriet hier schrijft.
BRON!! : https://www.consumentenbond.nl/internet/beste
Bovendien heb ik in het verleden zelf ook slechte ervaringen gehad met het TV product van Caiway, en dat was een ramp om opgelost te krijgen door de helpdesk.
Gelukkig las er hier een medewerker van Caiway mee en die heeft het toen voor mij opgelost.
En nee wie dat was kan ik niet zeggen.
BRON!! : https://www.consumentenbond.nl/internet/beste
Bovendien heb ik in het verleden zelf ook slechte ervaringen gehad met het TV product van Caiway, en dat was een ramp om opgelost te krijgen door de helpdesk.
Gelukkig las er hier een medewerker van Caiway mee en die heeft het toen voor mij opgelost.
En nee wie dat was kan ik niet zeggen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit aflooptActualFantasy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Ik heb nog niks gehoord, en de eerste keer is mijn korting al op de factuur gezet.
Moet er wel bij melden dat mijn abbo niet veranderd is, ik heb alleen maar gebeld, en gezegd, hey, ik zie aanbiedingen voor nieuwe klantn, want doen julie voor bestaande klanten.
En toen kreeg in een aanbod, en ben ik daar op ingegaan. (25 euro korting voor 1 jaar, wel verlenging vaste periode)
Geen wijziging van snelheid of andere aanpassing dus.
[ Voor 5% gewijzigd door ActualFantasy op 28-10-2023 18:48 ]
[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 30-10-2023 09:25 ]
* knip*. Laten we dit onderwerp gewoon rusten nu.
[ Voor 73% gewijzigd door rens-br op 30-10-2023 10:07 ]
Ik heb het oude Caiway abo opgezegd en een nieuwe afgesloten, wederom Caiway. Alleen internet. Ik ga nu dus over op het Nokia modem, en daarmee denk ik dus ook xgs-pon. Ik moet nog meer dan een week wachten op activatie, maar heb alvast wel het Nokia modem aangesloten en instellingen bekeken. WiFi signaal lijkt beter dan bij de oude genexis. Ik kan echter nooit MU-mimo aanzetten (ik wordt eruit gegooid en vervolgens log ik weer in en staat het gewoon uit), en ik kan de 5ghz niet op 160mhz bandbreedte werkend krijgen. Als ik dat instel verbindt mijn computer alleen nog maar op 2.4ghz. Iemand hier ervaring mee? Wellicht dat deze problemen eruit ge-update worden na activatie van de glasvezel.
Het klopt gewoon niet!EWS99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:06:
Daarom typte ik "bijna". Maar zal voor jou voortaan 95% typen.
Heeft daar niks mee te maken :In jouw geval was dan de PoP nog niet voorbereid op XGS-PON.
Misschien buitengebied met minder aansluitingen?
Ik heb gewoon aan de medewerker/ster voor alle zekerheid gevraagd of mijn verlenging zonder wat voor verdere wijziging dan ook zou gebeuren en daarop werd volmondig akkoord gegeven!
Daarna heb ik nog eens allerlei dingen aangegeven die ik NIET wilde hebben/in de toekomst wilde meemaken qua wijziging aan mijn aansluiting en ook daarop kreeg ik een bevestiging dat het geheel volgens mij wensen zou gaan en eigenlijk ook altijd zo gaat dus er was totaal geen reden om me daar zorgen over te maken
Geen ervaring mee, maar je moet wel effe met een paar dingen rekening houden :whiterazer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:10:
k ga over op het Nokia modem
Ik kan echter nooit MU-mimo aanzetten (ik wordt eruit gegooid en vervolgens log ik weer in en staat het gewoon uit), en ik kan de 5ghz niet op 160mhz bandbreedte werkend krijgen.
Als ik dat instel verbindt mijn computer alleen nog maar op 2.4ghz.
Iemand hier ervaring mee?
- Heel veel Accesspoints en WLAN NIC's zijn maar 1x1 of 2x2 qua antennes en de 160 MHz breede kanalen hebben eigenlijk pas echt nut bij 3x3 en 4x4 of meer antennes!
- Sommige WLAN NIC's hebben firmware/driver updates nodig om meer dan 80 MHz aan te kunnen.
- En in sommige gevallen ga je het gewoon nooit werkend krijgen, want simpelweg niet mogelijk!
Laat het effe weten straks!Wellicht dat deze problemen eruit ge-update worden na activatie van de glasvezel.
[ Voor 36% gewijzigd door nero355 op 31-10-2023 16:49 ]
Ik snap de wifi instellingen van het nokia modem ook niet echt. Ik heb 2,4g EN 5g enabled en toch zie ik alleen een 2,4g netwerk. (en ja het is echt 2,4g want de snelheid is max 100mbit) Hoe krijg ik een 5 g netwerk te zien?whiterazer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:10:
Ik heb het oude Caiway abo opgezegd en een nieuwe afgesloten, wederom Caiway. Alleen internet. Ik ga nu dus over op het Nokia modem, en daarmee denk ik dus ook xgs-pon. Ik moet nog meer dan een week wachten op activatie, maar heb alvast wel het Nokia modem aangesloten en instellingen bekeken. WiFi signaal lijkt beter dan bij de oude genexis. Ik kan echter nooit MU-mimo aanzetten (ik wordt eruit gegooid en vervolgens log ik weer in en staat het gewoon uit), en ik kan de 5ghz niet op 160mhz bandbreedte werkend krijgen. Als ik dat instel verbindt mijn computer alleen nog maar op 2.4ghz. Iemand hier ervaring mee? Wellicht dat deze problemen eruit ge-update worden na activatie van de glasvezel.
Deze modem kan niet in bridge modus dus ik heb uiteindelijk mijn mooie asus rt-ac88u maar als acces point ingesteld.
Verder ging de switch zonder problemen. Heb nu flinke korting gekregen vs mijn oude abonnement.
Vanuit mij weinig te klagen over caiway. Klantenservice prima. Afhandeling ook prima behalve dan dat ik ook weer een humax 5300 opgestuurd kreeg
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Op 9 november komen ze mijn glasvezel voor de 2de keer doormeten en dan kan ik ook over.
Nu heb al een goede router en wil die ook houden. Ik lees in het andere topic dat dat allemaal mogelijk is wat mooi is.
Maar nu zit ik met de vraag. Is het zinnig om ze te bellen dat ik een modem wil wat in bridge kan zodat ik deze toeren niet uit hoef te halen? Dan zit ik qua support ook beter.
Staan ze daar tegenwoordig voor open?
Ik heb nu een TP-Link Archer C3200 - Router die zou VLAN moeten ondersteunen.
Nu heb al een goede router en wil die ook houden. Ik lees in het andere topic dat dat allemaal mogelijk is wat mooi is.
Maar nu zit ik met de vraag. Is het zinnig om ze te bellen dat ik een modem wil wat in bridge kan zodat ik deze toeren niet uit hoef te halen? Dan zit ik qua support ook beter.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Vrijwel zeker krijg je XGS-PON als het een nieuwe aansluiting betreft, dan zijn dit je mogelijkheden:icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:53:
Op 9 november komen ze mijn glasvezel voor de 2de keer doormeten en dan kan ik ook over.
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Is ook van toepassing op Caiway.
Ja daar las ik dit:ernstoud schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:57:
[...]
Vrijwel zeker krijg je XGS-PON als het een nieuwe aansluiting betreft, dan zijn dit je mogelijkheden:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Is ook van toepassing op Caiway.
Al lange tijd zijn er geruchten dat Delta de Nokia XS-010X-Q ONT beschikbaar gaat stellen voor klanten die bridge modus willen maar tot op heden is dit nog niet beschikaar voor consument klanten.
Maar doen ze dat ondertussen al wel?
Nee, nog niet. Moet je ODIDO via Delta-netwerk nemen, dan krijg je een Huawei Nokia ONT erbij:icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:07:
[...]
Al lange tijd zijn er geruchten dat Delta de Nokia XS-010X-Q ONT beschikbaar gaat stellen voor klanten die bridge modus willen maar tot op heden is dit nog niet beschikaar voor consument klanten.
Maar doen ze dat ondertussen al wel?
Digicien in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
[ Voor 1% gewijzigd door wout op 02-11-2023 15:19 . Reden: Foutje gecorrigeerd nav reactie bjusterbaarlik ]
Ja die keus heb ik niet. Heb dit abbo al bijna een jaar geleden afgesloten.wout schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:49:
[...]
Nee, nog niet. Moet je ODIDO via Delta-netwerk nemen, dan krijg je een Huawei ONT erbij:
Odido was voor mij wel veel makkelijker geweest omdat ik daar ook een mobiel abbo heb.
Nee geen Huawei, een Nokia ONT met Zyxel T56. Dezelfde ONT die je met alle providers op het Delta XGS-PON netwerk krijgt als die provider niet Caiway/Delta zelf is.wout schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:49:
[...]
Nee, nog niet. Moet je ODIDO via Delta-netwerk nemen, dan krijg je een Huawei ONT erbij:
[ Voor 14% gewijzigd door bjusterbaarlik op 01-11-2023 16:29 ]
Als je nog niet bent aangesloten kun je het gewoon opzeggen. Gewoon aangeven dat je graag Odido over Delta wil. Normaal gesproken doet Caiway of Delta daar niet moeilijk over. Er van uitgaande dat je één van die twee hebt.icecreamfarmer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:07:
[...]
Ja die keus heb ik niet. Heb dit abbo al bijna een jaar geleden afgesloten.
Odido was voor mij wel veel makkelijker geweest omdat ik daar ook een mobiel abbo heb.
Vandaag in Albrandswaard tussen 12:00 en 12:45 ongeveer zonder internetverbinding gezeten : Toevallig nog meer mensen ?? 
Caiway Helpdesk via de telefoon gaf 20 minuten wachttijd aan dus die heb ik maar overgeslagen en de storingenpagina gaf uiteraard niks aan... LOL!
Caiway Helpdesk via de telefoon gaf 20 minuten wachttijd aan dus die heb ik maar overgeslagen en de storingenpagina gaf uiteraard niks aan... LOL!
Dat ging moeizamer dan verwacht. eerst chatten toen 20 minuten bellen en nu heb ik een formulier moeten invullen op: https://www.caiway.nl/kla...llen/bestelling-annulerenbjusterbaarlik schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:31:
[...]
Als je nog niet bent aangesloten kun je het gewoon opzeggen. Gewoon aangeven dat je graag Odido over Delta wil. Normaal gesproken doet Caiway of Delta daar niet moeilijk over. Er van uitgaande dat je één van die twee hebt.
reden is het ontbreken van een Bridgefunctie. Zou goed moeten komen volgens de klantenservice maar ik moet het nog zien.
Toevallig waren ze hier in Almelo in een POP aan het werk.nero355 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:58:
Vandaag in Albrandswaard tussen 12:00 en 12:45 ongeveer zonder internetverbinding gezeten : Toevallig nog meer mensen ?? :)')
Maar dat zal niet de reden zijn van jouw probleem denk ik
Beste Caiway Tweakers,
Waar de goede contacten op het forum al niet toe kunnen leiden…
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen
.
Hoewel we meer dan genoeg stof zullen hebben om over te praten leek het ons leuk om ook (een selectie van) vragen en opmerkingen vanuit de community mee te nemen.
Willen jullie onderwerpen, vragen en opmerkingen aandragen stuur dan even een PB naar @ernstoud .
Uiteraard volgt er een verslag na het bezoek.
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen
Hoewel we meer dan genoeg stof zullen hebben om over te praten leek het ons leuk om ook (een selectie van) vragen en opmerkingen vanuit de community mee te nemen.
Willen jullie onderwerpen, vragen en opmerkingen aandragen stuur dan even een PB naar @ernstoud .
Verbazend en verbaasd. Waar gaan jullie exact kijken als ik vragen mag? Alleen de internetdiensten?ernstoud schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:34:
Beste Caiway Tweakers,
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen.
Zoals gezegd, het lab. Op het hoofdkantoor, naar ik begrijp heet de afdeling cq. het team “IP & FTTH”.Sjakie0101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:07:
[...]
Verbazend en verbaasd. Waar gaan jullie exact kijken als ik vragen mag? Alleen de internetdiensten?
Vergeten op te merken; we bezoeken ook een POP.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 02-11-2023 17:12 ]
Super leuk en super tof (en een beetje jaloers)! Waar ik erg benieuwd naar ben is of het misschien makkelijker is om bepaalde instellingen in een soort MVP/private preview fase alleen via een API beschikbaar kan maken. Vaak is het zo dat dingen (een vinkje voor CGNAT, eigen ONT, etc.) veel tijd kosten vanwege de (web)GUI maar een API redelijk snel klaar kan zijn. Ik vraag me af of Delta zoiets overweegt want dat zou ons Tweakers namelijk goed uitkomen als we bijv. een eigen ONT via een API kunnen registreren.ernstoud schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:34:
Beste Caiway Tweakers,
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen.
Heb je dan niet genoeg materiaal als je dit topic samen met het XGS-PON Topic gedoe combineert ??ernstoud schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:34:
Hoi.
Ik wil mijn pc van buitenaf bereikbaar maken via Remote desktop. Ik heb een port forwarding aangemaakt, ik heb een ip eropgezet waarvan ik alleen mag verbinden. Maar het werkt niet.
Nu kijk ik op mijn modem en staat daar onder internet een IP adres. Die is anders dan het ip wat op www.watismijnip.nl staat. Ik heb een Genexis modem, de 7840.
Beide doen het trouwens niet, maar is dit niet een beetje vreemd? Die zouden toch gewoon hetzelfde moeten zijn neem ik aan?
Ik wil mijn pc van buitenaf bereikbaar maken via Remote desktop. Ik heb een port forwarding aangemaakt, ik heb een ip eropgezet waarvan ik alleen mag verbinden. Maar het werkt niet.
Nu kijk ik op mijn modem en staat daar onder internet een IP adres. Die is anders dan het ip wat op www.watismijnip.nl staat. Ik heb een Genexis modem, de 7840.
Beide doen het trouwens niet, maar is dit niet een beetje vreemd? Die zouden toch gewoon hetzelfde moeten zijn neem ik aan?
[ Voor 3% gewijzigd door ActualFantasy op 08-11-2023 18:24 ]
Dan ben je waarschijnlijk op CGNAT gezet. Het adres in de 7840 begint met 100? Helpdesk benaderen en zeggen dat je weer een “eigen” IPv4 adres wil. Dat regelen ze dan voor je in max. 4 uur.ActualFantasy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:24:
Hoi.
Yep, dat begint idd met 100 ja.ernstoud schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:33:
[...]
Dan ben je waarschijnlijk op CGNAT gezet. Het adres in de 7840 begint met 100? Helpdesk benaderen en zeggen dat je weer een “eigen” IPv4 adres wil. Dat regelen ze dan voor je in max. 4 uur.
Ik ga ze gelijk bellen.
Via de chat gedaan op hun website, het is gelijk uitgezet. Uitstekende service zo.
[ Voor 10% gewijzigd door ActualFantasy op 08-11-2023 18:54 ]
Top. Je zult zien dat dan je portforward werkt.ActualFantasy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:47:
[...]
Yep, dat begint idd met 100 ja.
Ik ga ze gelijk bellen.
Via de chat gedaan op hun website, het is gelijk uitgezet. Uitstekende service zo.
Teleurstellende ervaring, ik zou 8 November gemigreerd worden naar een downgrade.
Hiervoor nieuwe XPON nokia ontvangen, na 18:00 zouden de diensten beschikbaar zijn.........niet dus.
Hiervoor nieuwe XPON nokia ontvangen, na 18:00 zouden de diensten beschikbaar zijn.........niet dus.
Vandaag afscheid genomen van Caiway. Maar hoelang blijft mijn toegang tot Mijn Caiway werken zodat ik de laatste facturen kan downloaden?
You only live once, so live to the max's
Ik ben sinds eind juli van Caiway af, laatste (correctie-)factuur in augustus gekregen. Kan nog steeds in mijn klantportaal. Dus dat zal wel goedkomen met je facturen kunnen raadplegen!MORCIK schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:50:
Vandaag afscheid genomen van Caiway. Maar hoelang blijft mijn toegang tot Mijn Caiway werken zodat ik de laatste facturen kan downloaden?
Fijn om te weten. Heb je bij het opzeggen aangegeven dat je het Caiway e-mailadres nog wilde aanhouden of dat het gelijk opgeheven kon worden?wout schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:49:
Ik ben sinds eind juli van Caiway af, laatste (correctie-)factuur in augustus gekregen. Kan nog steeds in mijn klantportaal. Dus dat zal wel goedkomen met je facturen kunnen raadplegen!
You only live once, so live to the max's
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie