Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 13:37
MORCIK schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:11:
[...]

Fijn om te weten. Heb je bij het opzeggen aangegeven dat je het Caiway e-mailadres nog wilde aanhouden of dat het gelijk opgeheven kon worden?
Geen ervaring mee, want ik maak nooit gebruik van het e-mailadres van internetproviders. Ik wissel te vaak van provider om daarvan afhankelijk te willen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:31:
[...]

Dat ging moeizamer dan verwacht. eerst chatten toen 20 minuten bellen en nu heb ik een formulier moeten invullen op: https://www.caiway.nl/kla...llen/bestelling-annuleren
reden is het ontbreken van een Bridgefunctie. Zou goed moeten komen volgens de klantenservice maar ik moet het nog zien.
Dit wordt een soap. Net gebeld omdat ze vandaag de lijn gaan doormeten en ik al weet hoe dit gaat aflopen met het heen en weer zenden van modems.

Echt 40 minuten aan de lijn gehangen en 3x doorverbonden te zijn eindig ik bij de zakelijke kant van Delta die het wel kunnen maar het laagste abbo is dan €80 pm.

Ik hoop er nu maar gewoon op dat het formulier goed verwerkt wordt en anders weiger ik de doos en storneer ik de hele handel.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-09 11:32
RZEE schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:49:
Teleurstellende ervaring, ik zou 8 November gemigreerd worden naar een downgrade.

Hiervoor nieuwe XPON nokia ontvangen, na 18:00 zouden de diensten beschikbaar zijn.........niet dus.
Vandaag goedgekomen, bleken wat vertraging te hebben bij de netbeheerder. Vanmiddag toen ik thuiskwam gelijk de nokia erin geprikt en die werkte direct yeah!

Meteen daarna de EN8010Ts aangemeld via de chat [ die staat overigens tegenwoordig in de BBF.247 lijst]
Kijken of die morgen ook actief wordt, dat zou mooi zijn zo voor het weekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RZEE schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:08:
[...]

… de EN8010Ts aangemeld via de chat [die staat overigens tegenwoordig in de BBF.247 lijst]
Ja, ik zie het. Mooi. Ik denk dat cdr.pl het druk krijgt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:08:
[...]

Dit wordt een soap. Net gebeld omdat ze vandaag de lijn gaan doormeten en ik al weet hoe dit gaat aflopen met het heen en weer zenden van modems.

Echt 40 minuten aan de lijn gehangen en 3x doorverbonden te zijn eindig ik bij de zakelijke kant van Delta die het wel kunnen maar het laagste abbo is dan €80 pm.

Ik hoop er nu maar gewoon op dat het formulier goed verwerkt wordt en anders weiger ik de doos en storneer ik de hele handel.
En jawel hoor. Vandaag een email dat ze de hele handel gaan opsturen omdat mijn glasvezel actief is geworden. Nu heb ik ook een klantnummer gekregen. :| .

Waarom kunnen dit soort bedrijven niet eens gewoon luisteren ipv voor de moeilijke weg te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:33:
Waarom kunnen dit soort bedrijven niet eens gewoon luisteren ipv voor de moeilijke weg te kiezen?
Soms heb ik het idee dat des te groter het bedrijf is/wordt dat des te meer de medewerkers dommer zijn/worden of zo...

Ik kan je in ieder geval een hoop trauma's vertellen over Valve/Steam en Rockstar Games onder andere! :F :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Caiway is de laatste tijd flink bezig. De afgelopen maand is al 4x mijn externe IP adres veranderd.
3 x in 136.x range.
Nu in 87.x range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
internet4me schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:05:
Caiway is de laatste tijd flink bezig. De afgelopen maand is al 4x mijn externe IP adres veranderd.
3 x in 136.x range.
Nu in 87.x range.
Ja, hier ook. Vervelend als je strikte firewall rules hebt, dus van 1 adres naar 1 adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Caiway aangevraagd (na een jaartje Ziggo gehad te hebben).
Ingangsdatum 22 december, zodat ik geen dubbele kosten heb (Ziggo wordt meteen opgezet door de overstapservice).
Vandaag de spullen al binnen en mail dat het per 27 november al ingaat.....

Dat is niet de bedoeling natuurlijk, dan betaal ik alsnog een maand dubbel.

Via de chat geregeld, in eerste instantie gaven ze inderdaad aan dat het per 27 nov ingaat, maar na 2x vragen heeft de medewerker eea aangepast zodat het abonnement pas per 22 dec ingaat.
Kopie van de chat heb ik, nu hopen dat het inderdaad goed gaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Laatst online: 19:47

Roetzen

he.net Certified Sage

Tja, je weet van te voren dat je geen vast IP adres hebt. Dus het kan gebeuren en drie keer in de maand is wel veel. Hier is mijn Caiway adres nog niet gewijzigd sinds de aansluiting op 14 september is opgeleverd.
Vervelend als je strikte firewall rules hebt, dus van 1 adres naar 1 adres.
Je hebt sowieso maar één IPv4 adres, dus waarom zou je zo'n regel aanmaken? Een alles naar één regel heeft dan toch hetzelfde effect?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:44:
[...]

Tja, je weet van te voren dat je geen vast IP adres hebt. Dus het kan gebeuren en drie keer in de maand is wel veel. Hier is mijn Caiway adres nog niet gewijzigd sinds de aansluiting op 14 september is opgeleverd.
Uiteraard weet ik dat het IP adres niet vast is. Maar als het twee jaar niet wijzigt en dan 3 keer in korte tijd dan is dat toch wel jammer.
Je hebt sowieso maar één IPv4 adres, dus waarom zou je zo'n regel aanmaken? Een alles naar één regel heeft dan toch hetzelfde effect?
Uh? Alles naar één? Nee, natuurlijk niet. Ik wil mijn VM in de cloud echt alleen maar zelf kunnen benaderen. Met name voor iPerf tests. Ik wil absoluut uitsluiten dat binnen de kortste keren iedereen in de wereld weet dat die iPerf server bestaat. In de firewall van deze cloud staat dus een rule dat alleen traffic via mijn IP toegelaten wordt.

Het veranderen van die rule is te automatiseren maar vergt nogal wat studie hoe en wat. Moet uiteraard via een secure API. Dus via DynDNS zien dat het IP adres veranderd is (of een eenvoudig script die zeg elke paar minuten ipconfig uitvoert en het IP adres daarin controleert) en dan die rule geautomatiseerd aanpassen. Leuk klusje voor de donkere dagen eind december.

Update: mooie blogpost over de laatste alinea hierboven: https://blog.johnswitzerl...oci-firewall-dynamically/

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 14-11-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:02:
[...]

Uiteraard weet ik dat het IP adres niet vast is. Maar als het twee jaar niet wijzigt en dan 3 keer in korte tijd dan is dat toch wel jammer.
Als het één keer in de week wijzigt ga je het automatiseren. Als het één keer per jaar wijzigt, doe je het wel met de hand. Als je gewend bent aan één keer per jaar en dan ineens drie keer achter elkaar wordt het inderdaad vervelend.
Uh? Alles naar één? Nee, natuurlijk niet. Ik wil mijn VM in de cloud echt alleen maar zelf kunnen benaderen. Met name voor iPerf tests. Ik wil absoluut uitsluiten dat binnen de kortste keren iedereen in de wereld weet dat die iPerf server bestaat. In de firewall van deze cloud staat dus een rule dat alleen traffic via mijn IP toegelaten wordt.
Aha. Ik doe zelf niets in de cloud op die manier. Alles wat alleen voor mezelf is houdt ik dan ook lokaal. Dus deze situatie was me even ontgaan. Ja, nu snap ik het.
Het veranderen van die rule is te automatiseren maar vergt nogal wat studie hoe en wat. Moet uiteraard via een secure API. Dus via DynDNS zien dat het IP adres veranderd is (of een eenvoudig script die zeg elke paar minuten ipconfig uitvoert en het IP adres daarin controleert) en dan die rule geautomatiseerd aanpassen. Leuk klusje voor de donkere dagen eind december.
Of gewoon even afwachten. DeCa heeft mogelijk problemen om aan voldoende IPv4 te komen vanwege de snelle uitbreiding en dan krijg je gehannes en geschuif met allerlei kleine blokjes die vanuit heinde en ver worden aangekocht. Met een beetje geluk stabiliseert het weer en wordt je IPv4 adres binnenkort weer semi stabiel. Heb je al IPv6 en is dat wel stabiel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wout
ernstoud schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:02:
[...]

(...) Ik wil absoluut uitsluiten dat binnen de kortste keren iedereen in de wereld weet dat die iPerf server bestaat. (...)
Nou ja, dát die iPerf server bestaat heb je al flink wat keren laten weten aan de wereld. Denk dat je bedoelt dat hij ook vindbaar en benaderbaar is... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:51:
Heb je al IPv6 en is dat wel stabiel?
Ik ben die gek die XGS-PON SFP's importeert en zelf nog AON heeft... dus geen IPv6.

Ben eigenlijk helemaal tevreden met 1 Gbps. en de verkregen SSH toegang tot de Genexis Platinum 7840 waardoor ik firewall logging heb, firewall rules kan aanpassen, USB toegang heb e.d.

Ik denk dat als de omzetting naar XGS-PON er komt ik zelfs via een mediaconverter of de Nokia ONT de RJ-45 in de WAN poort van de 7840 steek en klaar.

Of een Zaram of fs.com SFP in de Mikrotik rb5009 die ook op de plank ligt, maar dat RouterOS vereist nog studie. Voor de overige donkere dagen ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wout schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:31:
[...]

Denk dat je bedoelt dat hij ook vindbaar en benaderbaar is... ;)
Ja, dat dus.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:51:
Vervelend als je strikte firewall rules hebt, dus van 1 adres naar 1 adres.
Je moet dan ook die meuk onafhankelijk van het IP adres zelf maken en met Zones en zo werken! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Gisteren zag ik dat de WiFi van mijn Nokia XS-2426G-B verdwenen was. Power down reset, bleef weg. Reset door reset knopje, bleef weg. In het totaaloverzicht zag ik rechtsonder bij de WiFi symbooltjes voor 2,5 en 5 GHz een rood bolletje met daarbij "off-line". Ik kon nergens een mogeljkheid vinden de WiFi weer aan te zetten, dus uiteindelijk maar een reset naar de fabriekswaarden gedaan. Toen was de WiFi weer terug. Maar ik moest uiteraard alle instellingen opnieuw invoeren want een mogelijkheid om de instellingen te backuppen en terug te halen heb ik ook nog niet gevonden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
Gisteren zag ik dat de WiFi van mijn Nokia XS-2426G-B verdwenen was. Power down reset, bleef weg. Reset door reset knopje, bleef weg. In het totaaloverzicht zag ik rechtsonder bij de WiFi symbooltjes voor 2,5 en 5 GHz een rood bolletje met daarbij "off-line". Ik kon nergens een mogeljkheid vinden de WiFi weer aan te zetten, dus uiteindelijk maar een reset naar de fabriekswaarden gedaan. Toen was de WiFi weer terug.
Ik zag laatst zoiets tweedehands tekoop voor € 50 ongeveer : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
En vaak wordt die set nieuw voor € 99 aangeboden om de zoveel tijd dus als je van dergelijke ellende af wilt en al kabels door je huis hebt lopen dan kan je hele betrouwbare WiFi voor weinig scoren! :*)
Maar ik moest uiteraard alle instellingen opnieuw invoeren want een mogelijkheid om de instellingen te backuppen en terug te halen heb ik ook nog niet gevonden. :(
Aan de andere kant :

Zoveel instellingen heeft die webGUI überhaupt niet geloof ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:07:
[...]

Ik zag laatst zoiets tweedehands tekoop voor € 50 ongeveer : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
En vaak wordt die set nieuw voor € 99 aangeboden om de zoveel tijd dus als je van dergelijke ellende af wilt en al kabels door je huis hebt lopen dan kan je hele betrouwbare WiFi voor weinig scoren! :*)
Kabels door het huis heb ik al maar ik ben door Ziggo verwend met WiFi6 en dus ga ik voor de opvolger niet voor minder. :P Maar ook dan is er vast wel wat leuks te koop, Anderzijds vind ik dat als een provider een modem levert dat ze dan ook iets goed moeten leveren. En die Nokia valt me toch een beetje tegen vergeleken met wat ik gewend was.

Geen IPv4 NAT hairpin loopback
GeenIPv6 pinholing
Geen ICMP6 pass through
Geen apart subnet voor het gastnetwerk (IPv4 en IPv6)
Geen bridge mode.

Ik weet het, er zijn oplossingen, maar ik heb Ziggo er nog even bij aangehouden en ik kijk het nog even aan. Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk toch weer voor Ziggo kies...
[...]
Aan de andere kant :

Zoveel instellingen heeft die webGUI überhaupt niet geloof ik :?
Inderdaad, met het instellen van de wachtwoorden, SSID en IPv4 port forwards houdt het wel op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
Gisteren zag ik dat de WiFi van mijn Nokia XS-2426G-B verdwenen was. Power down reset, bleef weg. Reset door reset knopje, bleef weg. In het totaaloverzicht zag ik rechtsonder bij de WiFi symbooltjes voor 2,5 en 5 GHz een rood bolletje met daarbij "off-line". Ik kon nergens een mogeljkheid vinden de WiFi weer aan te zetten,
Ik heb het gevonden.

Op de achterkant zitten twee drukknopjes. De WPS knop en vlak daaronder een knop met
WLAN. Met die laatste kun je de WiFi aan en uit zetten. Ik heb waarschijnlijk in plaats
van de WPS knop dat knopje per ongeluk ingedrukt. Het duurt even voordat het effect
heeft, het WLAN lampje op het front geeft de status weer.

Een schakelaartje met de standen aan/uit was inzichtelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:48:
[...]

Een schakelaartje met de standen aan/uit was inzichtelijker geweest.
Daarvoor is dus het ledje, dan zie je of die aan of uit staat. Schakelaar kan niet omdat het ook softwarematig kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

bjusterbaarlik schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:54:
[...]

Daarvoor is dus het ledje, dan zie je of die aan of uit staat.
Tja, als er nu een fatsoenlijke handleiding was waar dat duidelijk in staat. Het duurt even voordat het WLAN ledje aan of uit gaat, dus als je het niet weet kom je er ook niet zo makkelijk achter.
Schakelaar kan niet omdat het ook softwarematig kan.
Hoe dan? Ik heb me rot gezocht om die per ongeluk uitgeschakelde WiFi weer aan te zetten maar het niet kunnen vinden. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:25:
[...]

Tja, als er nu een fatsoenlijke handleiding was waar dat duidelijk in staat. Het duurt even voordat het WLAN ledje aan of uit gaat, dus als je het niet weet kom je er ook niet zo makkelijk achter.
Handleiding: https://www.manualslib.co...426g-B.html?page=3#manual

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dank voor de link.

Maar ik vrees dat ik ook met dit manual mijn probleem niet zou hebben kunnen oplossen zonder te weten waar ik zou hebben moeten zoeken. Het is niet echt een gebruikershandboek. Er is niets te vinden over de firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:32:
Kabels door het huis heb ik al maar ik ben door Ziggo verwend met WiFi6 en dus ga ik voor de opvolger niet voor minder. :P

Maar ook dan is er vast wel wat leuks te koop.
Dan geef je maar gewoon wat meer geld uit :P
Anderzijds vind ik dat als een provider een modem levert dat ze dan ook iets goed moeten leveren.
In de huidige "Dumbing Down" samenleving is daar geen plek voor, want als Tante Truus al die enge knopjes ziet dan raakt ze natuurlijk meteen helemaal overstuur! :') _O-
En die Nokia valt me toch een beetje tegen vergeleken met wat ik gewend was.
Ik moet nog de eerste door de ISP geleverde Modem/Router zien die überhaupt wat meer instellingen heeft dan
Inderdaad, met het instellen van de wachtwoorden, SSID en IPv4 port forwards houdt het wel op...
eerlijk gezegd :)

Zo heb je bijvoorbeeld een DrayTek Modem/Router/WiFi ding bij T-Mobile kunnen krijgen in het verleden die zo zwaar kreupel werd gemaakt door de firmware in User Mode + Extra beperkingen aan te leveren dat er weinig van een echte DrayTek overbleef... -O-

Wil je uitgebreide geavanceerde opties dan moet je gewoon zelf de juiste apparatuur aanschaffen! :Y)
Geen IPv4 NAT hairpin loopback
Dat wil je sowieso niet! Is niks anders dan een lelijke hack in feite! ;)
Geen IPv6 pinholing
IMHO dus een kwestie van de Firewall Settings fatsoenlijk aanpassen :)
Geen ICMP6 pass through
Als in bepaalde hosts via Ping6 bereikbaar maken ?
Dan zie vorig punt...
Geen apart subnet voor het gastnetwerk (IPv4 en IPv6)
Is vaak sowieso een lelijke hack en kan je beter via een apart VLAN oplossen! :)
Geen bridge mode.
Daar hebben we gelukkig een apart topic voor met nog betere oplossingen! 8)
Ik heb Ziggo er nog even bij aangehouden en ik kijk het nog even aan. Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk toch weer voor Ziggo kies...
Ik vermijd Ziggo als de pest dus dat zou hier nooit een optie zijn! }) :P

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:55:
[...]

Dan geef je maar gewoon wat meer geld uit :P
Op zichzelf heb ik er geen moeite mee te investeren in mijn netwerk. Mits...
[...]
In de huidige "Dumbing Down" samenleving is daar geen plek voor, want als Tante Truus al die enge knopjes ziet dan raakt ze natuurlijk meteen helemaal overstuur! :') _O-
Mwah, dat kan je makkelijk ondervangen door de functies waar Tante Truus beter af kan blijven te verstoppen achter een "expert setting" of zo iets. Ik heb genoeg apparatuur zien passeren met zo iets.
[...]
Ik moet nog de eerste door de ISP geleverde Modem/Router zien die überhaupt wat meer instellingen heeft dan
Dat hangt nogal van de provider af. Bij Xs4All kreeg en bij Freedom krijg je nu gewoon een router met de volledige functionaliteit die de fabrikant er in gestopt heeft. Ook met de routers van Ziggo kan ik redelijk uit de voeten.
[...]
eerlijk gezegd :)

Zo heb je bijvoorbeeld een DrayTek Modem/Router/WiFi ding bij T-Mobile kunnen krijgen in het verleden die zo zwaar kreupel werd gemaakt door de firmware in User Mode + Extra beperkingen aan te leveren dat er weinig van een echte DrayTek overbleef... -O-
[
Ik heb geen ervaring met T-Mobile. Ga ik ook niet meer krijgen want T-Mobile bestaat niet meer. :P
Wil je uitgebreide geavanceerde opties dan moet je gewoon zelf de juiste apparatuur aanschaffen! :Y)
Ik vraag niet om uitgebreide geavanceerde opties, ik vraag om wat ik als baisvoorzieningen zie. Als je port forwarding voor IPv4 aanbiedt, moet je ook IPv6 pinholing aanbieden van dat is het IPv6 equivalent van IPv4 port forwarding.
[...]

Dat wil je sowieso niet! Is niks anders dan een lelijke hack in feite! ;)
Inderdaad IPv4 NAT hairpin loopback is onderdeel van het plakband en veilighiedsspelden systeem waarmee we IPv4 in de lucht houden ondanks het tekort aan adressen. Ik wil sowieso van IPv4 af, dan is die pleister ook historie. Maar dat gaat nog even niet gebeuren en zo lang IPv4 er nog is wil ik deze keuze hebben ook deze pleister te kunnen gebruiken.
[...]

IMHO dus een kwestie van de Firewall Settings fatsoenlijk aanpassen :)
Inderdaad en die Nokia van Caiway is de eerste provider router die ik in handen heb waarbij dat niet kan.
[...]
Als in bepaalde hosts via Ping6 bereikbaar maken ?
Dan zie vorig punt...
Yep. Zie vorige punt.
[...]
Ik vermijd Ziggo als de pest dus dat zou hier nooit een optie zijn! }) :P
Zo hebben we allemaal onze voor- en afkeuren. Ik ben eigenlijk best tevreden met Ziggo. Ze leveren een stabiel signaal, met de modem/routers die ze in bruikleen geven kan ik redelijk uit de voeten en hun TV aanbod sluit best aan bij mijn behoeften. ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het bezoekverslag van ondergetekende en @justdaboo aan het Delta test team:

ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
ernstoud schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Heb je inderdaad nu een Genexis Platinum 7840 of Titanium-22 dan heb je AON. Heb je een Nokia device (xs-2426g, type a of b) dan heb je XGS-PON.

En bij elke verandering in het abonnement ga je rücksichtlos van AON naar XGS-PON.
Mijn ouders hadden nog een heel oud abonnement met zo'n langwerpig Genexis modem (ik denk Titanium 22). Ze gaan nu over naar een Internet & TV Voordelig abonnement , puur vanwege de lagere maandkosten.
Ik kreeg ook te horen dat ze meteen naar XGS-PON overgaan en het Nokia modem krijgen.

Wat ik mij nu afvraag is wat zorgt nu voor de verandering van AON naar XGS-PON? Moet daar fysiek iets voor aangepast worden in een wijkkast o.i.d.?
Het mooie van het Genexis modem dat er nu hangt is dat ik met een eigen Fritzbox 7590 kan werken, omdat de Genexis Titanium geen IP adressen uitdeelt.
Ik zou hem er ook helemaal uit kunnen halen en een TP Link Media converter kunnen plaatsen.
Maar met XGS-PON en een Nokia modem zal dat niet meer gaan.

Vragen waar ik mee zit:
- Wordt er dus inderdaad iets fysieks aangepast zodat je XGS-PON hebt?
- Waarschijnlijk werkt het daarna niet meer als AON?
- Kan ik de Fritzbox 7590 op dezelfde manier blijven gebruiken als nu? Nokia kan niet in Bridge mode had ik al begrepen. Is hier een andere oplossing voor?

EDIT: En nog een laatste aanvullende vraag: Ik heb zelf mijn abbo omgezet van Internet+TV naar Internet only, maar ik ga kennelijk niet om naar XGS-PON. Ik heb een Genexis Platinum 7840 modem, dus in theorie zelfde infrastructuur als mijn ouders. Waarom gaan mijn ouders wel over?

[ Voor 9% gewijzigd door Buffalo op 27-11-2023 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Buffalo schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:19:
[...]

Mijn ouders hadden nog een heel oud abonnement met zo'n langwerpig Genexis modem (ik denk Titanium 22). Ze gaan nu over naar een Internet & TV Voordelig abonnement , puur vanwege de lagere maandkosten.
Ik kreeg ook te horen dat ze meteen naar XGS-PON overgaan en het Nokia modem krijgen.

Wat ik mij nu afvraag is wat zorgt nu voor de verandering van AON naar XGS-PON? Moet daar fysiek iets voor aangepast worden in een wijkkast o.i.d.?
Zie het bezoekverslag net boven je post! Daar zie je dat je van een AON ISAM omgezet wordt naar een Nokia OLT. De engineer moet je dus in de POP patchen van de een naar de ander.
Het mooie van het Genexis modem dat er nu hangt is dat ik met een eigen Fritzbox 7590 kan werken, omdat de Genexis Titanium geen IP adressen uitdeelt.
Dat noemen we een bridge.
Ik zou hem er ook helemaal uit kunnen halen en een TP Link Media converter kunnen plaatsen.
Maar met XGS-PON en een Nokia modem zal dat niet meer gaan.

Vragen waar ik mee zit:
- Wordt er dus inderdaad iets fysieks aangepast zodat je XGS-PON hebt?
- Waarschijnlijk werkt het daarna niet meer als AON?
- Kan ik de Fritzbox 7590 op dezelfde manier blijven gebruiken als nu? Nokia kan niet in Bridge mode had ik al begrepen. Is hier een andere oplossing voor?
Antwoorden op de drie vragen: ja, inderdaad, nee. Je hebt dus een bridge nodig, dat heet bij XGS-PON een ONT. Op de eerste pagina van deze thread vind je alle opties.
EDIT: En nog een laatste aanvullende vraag: Ik heb zelf mijn abbo omgezet van Internet+TV naar Internet only, maar ik ga kennelijk niet om naar XGS-PON. Ik heb een Genexis Platinum 7840 modem, dus in theorie zelfde infrastructuur als mijn ouders. Waarom gaan mijn ouders wel over?
Wie heeft hoe bevestigd dat jij niet omgezet wordt? Die kans is er wel. Anderzijds gaat er bij jou in hetzelfde abonnement alleen wat af. Misschien maakt dat verschil. Je ouders nemen een ander abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
ernstoud schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:52:
[...]

Zie het bezoekverslag net boven je post! Daar zie je dat je van een AON ISAM omgezet wordt naar een Nokia OLT. De engineer moet je dus in de POP patchen van de een naar de ander.

[...]

Dat noemen we een bridge.

[...]

Antwoorden op de drie vragen: ja, inderdaad, nee. Je hebt dus een bridge nodig, dat heet bij XGS-PON een ONT. Op de eerste pagina van deze thread vind je alle opties.

[...]

Wie heeft hoe bevestigd dat jij niet omgezet wordt? Die kans is er wel. Anderzijds gaat er bij jou in hetzelfde abonnement alleen wat af. Misschien maakt dat verschil. Je ouders nemen een ander abonnement.
Bezoekverslag net gelezen :) Heel interessant!
Aan de telefoon werd mij verteld dat mijn ouders overgingen op XGS-PON, dat werd min of meer tussen neus en lippen door medegedeeld tijdens het gesprek.
In hetzelfde gesprek vroeg ik ook om een aanbieding, voor een verlenging van 1 jaar. Maar ik blijf kennelijk op AON. Mij is niks verteld dat ik overga.
Het liefst hou ik alles zoals het is, maar ja soms moet je wel actie ondernemen.
Uiteindelijk zal iedereen denk ik op XGS-PON overgaan denk ik zo, of je wilt of niet.

Jouw antwoord op mijn vraag dat de Nokia niet in bridge kan, verwijs je naar de eerste pagina. Maar dit gaat toch juist over AON? Want de TP Link mediaconverter werkt toch alleen op AON? Die gebruik ik nu zelf ook thuis.

[ Voor 9% gewijzigd door Buffalo op 27-11-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:11
Buffalo schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:03:
[...]

Bezoekverslag net gelezen :) Heel interessant!
Aan de telefoon werd mij verteld dat mijn ouders overgingen op XGS-PON, dat werd min of meer tussen neus en lippen door medegedeeld tijdens het gesprek.
In hetzelfde gesprek vroeg ik ook om een aanbieding, voor een verlenging van 1 jaar. Maar ik blijf kennelijk op AON. Mij is niks verteld dat ik overga.
Het liefst hou ik alles zoals het is, maar ja soms moet je wel actie ondernemen.
Uiteindelijk zal iedereen denk ik op XGS-PON overgaan denk ik zo, of je wilt of niet.

Jouw antwoord op mijn vraag dat de Nokia niet in bridge kan, verwijs je naar de eerste pagina. Maar dit gaat toch juist over AON? Want de TP Link mediaconverter werkt toch alleen op AON? Die gebruik ik nu zelf ook thuis.
Volgens mij is je contract verlengen: je blijft op AON.
Wijzigen abo: XSGPON.

Op zich is de strategie vreemd, maae het is zo.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
Sjakie0101 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:40:
[...]

Volgens mij is je contract verlengen: je blijft op AON.
Wijzigen abo: XSGPON.

Op zich is de strategie vreemd, maar het is zo.
Ik verleng en wijzig van Internet+TV naar Internet only. En mijn ouders verlengen ook en gaan naar Internet &TV Voordelig. Ze hebben nu een oud niet meer bestaand abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 22:25
Ik ben nu wel in het goede topic. Op de valreep nog aangemeld voor de aanbieding van Caiway Internet en TV. Ik kom van Odido. Ik ben benieuwd wat ik als modem ga krijgen. Ik heb nu nog een Genesis glasvezel aansluiting waar ik de glaskabel met een SFP direct op mijn Unifi netwerk heb gehangen.

Ik zit geheel in het Unifi systeem (gateway, switch, camera's en wifi). Best wel spannend straks hoe het gaat. Wel of geen bridge mogelijkheden (volgens de site van Caiway wel), maar in het Delta eigen modem topic niet.

Maar ja ik wilde lagere maandlasten. In het slechte geval kan ik via de 4g/5g thuis nog werken. Ik heb geen gebruik gemaakt van hun 5g service.

Als het niks is kan ik over een jaar weer terug naar Odido.

[ Voor 4% gewijzigd door SamSid op 27-11-2023 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SamSid schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:57:
Ik ben nu wel in het goede topic. Op de valreep nog aangemeld voor de aanbieding van Caiway Internet en TV. Ik kom van Odido. Ik ben benieuwd wat ik als modem ga krijgen. Ik heb nu nog een Genesis glasvezel aansluiting waar ik de glaskabel met een SFP direct op mijn Unifi netwerk heb gehangen.

Ik zit geheel in het Unifi systeem (gateway, switch, camera's en wifi). Best wel spannend straks hoe het gaat. Wel of geen bridge mogelijkheden (volgens de site van Caiway wel), maar in het Delta eigen modem topic niet.

Maar ja ik wilde lagere maandlasten. In het slechte geval kan ik via de 4g/5g thuis nog werken. Ik heb geen gebruik gemaakt van hun 5g service.

Als het niks is kan ik over een jaar weer terug naar Odido.
Vrijwel zeker krijg je een XGS-PON aansluiting, dan staan hier je opties:

[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Je krijgt een Nokia XS-2426g-b die niet in bridge kan.

Waar staat op de Caiway site dat er een bridge mogelijkheid is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:11:
[...]

Excuses dat komt door mijn dyslexie. Ik las wel in bridge modus terwijl dat niet kan.

Voor zover ik het nu kan lezen kan ik beter een SFP kopen van FS en deze in de USG-PRO pluggen. Daar had ik niet op gerekend toen ik vannacht ging aanmelden bij Caiway. Nu loopt het jaarvoordeel wel terug wat ik zou winnen. Maar goed ik krijg er ook 1gb voor terug ipv 100mb.

Ik moet zeker wachten met de aankoop van de SFP? Omdat ik niet weet wat voor kabel er bij de aansluiting wordt geleverd. Ik ga er van uit dat dat niet dezelfde kabel is die ik nu bij mijn AON heb.

@ernstoud Kan ik het kopen van een SFP (ik blijf toch maar 1 jaar bij Caiway) omzeilen door een andere IP range te gebruiken? Zoals hier beschreven staat? https://unifi-forum.nl/on...xis-caiway-en-unifi.4718/

[ Voor 10% gewijzigd door SamSid op 28-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:11:
[...]

Aha, dat is de pagina die ik ook zoek, naar aanleiding van mijn eerdere bericht. En waar jij op doelde denk ik.

Toch vreemd dat de providers geen modem leveren die in bridge modus kan, of een geschikte AON ONT. Zou dit met kosten te maken hebben?
Voor zover ik gezien heb levert geen van de providers op het Delta netwerk een modem/AONONT waarmee je je eigen router kan gebruiken.
De handigste oplossing voor mij lijkt een Fritzbox 5590 ter vervanging van de Fritzbox 7590 die er nu hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:04
Buffalo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:29:
[...]

Aha, dat is de pagina die ik ook zoek, naar aanleiding van mijn eerdere bericht. En waar jij op doelde denk ik.

Toch vreemd dat de providers geen modem leveren die in bridge modus kan, of een geschikte AON. Zou dit met kosten te maken hebben?
Voor zover ik gezien heb levert geen van de providers op het Delta netwerk een modem/AON waarmee je je eigen router kan gebruiken.
De handigste oplossing voor mij lijkt een Fritzbox 5590 ter vervanging van de Fritzbox 7590 die er nu hangt.
De reden dat Delta/Caiway dit niet doet is omdat er dan geen oplossing is voor Voip. Het handje vol gebruikers die bridge mode wil, kan ook prima uit de voeten met een eigen modem.

Andere providers op het Delta netwerk leveren de Nokia XS-010X-q. Daar kun je wel zelf je eigen apparatuur aan hangen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Buffalo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:29:
[...]

Toch vreemd dat de providers geen modem leveren die in bridge modus kan, of een geschikte AON. Zou dit met kosten te maken hebben?
Voor zover ik gezien heb levert geen van de providers op het Delta netwerk een modem/AON waarmee je je eigen router kan gebruiken.
Je bedoelt een ONT… de optical network terminal bij xgs-pon.

AON, Active Optical Network, is een infrastructuur techniek. Geen apparaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SamSid schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:51:
[...]

Excuses dat komt door mijn dyslexie. Ik las wel in bridge modus terwijl dat niet kan.

Voor zover ik het nu kan lezen kan ik beter een SFP kopen van FS en deze in de USG-PRO pluggen. Daar had ik niet op gerekend toen ik vannacht ging aanmelden bij Caiway. Nu loopt het jaarvoordeel wel terug wat ik zou winnen. Maar goed ik krijg er ook 1gb voor terug ipv 100mb.

Ik moet zeker wachten met de aankoop van de SFP? Omdat ik niet weet wat voor kabel er bij de aansluiting wordt geleverd. Ik ga er van uit dat dat niet dezelfde kabel is die ik nu bij mijn AON heb.

@ernstoud Kan ik het kopen van een SFP (ik blijf toch maar 1 jaar bij Caiway) omzeilen door een andere IP range te gebruiken? Zoals hier beschreven staat? https://unifi-forum.nl/on...xis-caiway-en-unifi.4718/
Je linkt naar een post waar iemand vraagt hoe een router achter een Genexis te hangen. De door Caiway geleverde Genexis devices zijn voor AON. Die thread gaat dus over AON, waar inderdaad hele simpele oplossing voor zijn met een SFP van nog geen tien euro en een mediaconverter van een paar tientjes of met de SFP rechtstreeks in de router. Maar helaas ligt het voor XGS-PON allemaal veel complexer. Dan is een ONT nodig, apart kastje (Nokia, Huawei…) of een SFP+ (fs.com of Zaram).

Alles over de geschikte glasvezel kabel staat in de TS. Kabel uit geleverde Nokia device kan zo in de fs.com, en de beide genoemde ONTs, in de Zaram moet een blauwe SC/UPC. Bij de bestellingen die er geweest zijn was de optie om deze mee te bestellen. Kost een paar euro.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 28-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamSid
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:20:
[...]

Je linkt naar een post waar iemand vraagt hoe een router achter een Genexis te hangen. De door Caiway geleverde Genexis devices zijn voor AON. Die thread gaat dus over AON, waar inderdaad hele simpele oplossing voor zijn met een SFP van nog geen tien euro en een mediaconverter van een paar tientjes of met de SFP rechtstreeks in de router. Maar helaas ligt het voor XGS-PON allemaal veel complexer. Dan is een ONT nodig, apart kastje (Nokia, Huawei…) of een SFP+ (fs.com of Zaram).

Alles over de geschikte glasvezel kabel staat in de TS. Kabel uit geleverde Nokia device kan zo in de fs.com, en de beide genoemde ONTs, in de Zaram moet een blauwe SC/UPC. Bij de bestellingen die er geweest zijn was de optie om deze mee te bestellen. Kost een paar euro.
Dank je wel. Dat had ik ongeveer ook uit de TS gehaald. Ik wacht nog even met bestellen en ik ga kijken of ik nog een converter moet hebben voor die kabel. Nog een keer dit topic doorspitten. Het kan best ingewikkeld zijn. Maar uiteindelijk had ik het met de AON oplossing (huidige netwerk) ook opgelost met behulp van de community. Maar dat was vier jaar geleden. Tijd voor een verandering. Ik had in een ingeving vorig jaar nog een UDM Pro SE gehaald die sinds die tijd stof aan het happen is. Als ik mijn huidige netwerk kan behouden bij Caiway (met aankoop van een ONT of SFP+) dan doe ik dat liever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SamSid schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:09:
[...]

Dank je wel. Dat had ik ongeveer ook uit de TS gehaald. Ik wacht nog even met bestellen en ik ga kijken of ik nog een converter moet hebben voor die kabel. Nog een keer dit topic doorspitten. Het kan best ingewikkeld zijn. Maar uiteindelijk had ik het met de AON oplossing (huidige netwerk) ook opgelost met behulp van de community. Maar dat was vier jaar geleden. Tijd voor een verandering. Ik had in een ingeving vorig jaar nog een UDM Pro SE gehaald die sinds die tijd stof aan het happen is. Als ik mijn huidige netwerk kan behouden bij Caiway (met aankoop van een ONT of SFP+) dan doe ik dat liever.
Genoeg Tweakers hier met een UDM dus als je vragen hebt komen er vast antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:13:
[...]

Je bedoelt een ONT… de optical network terminal bij xgs-pon.

AON, Active Optical Network, is een infrastructuur techniek. Geen apparaat.
Excuus, dat is in de snelheid gebeurd. Ik heb mijn post aangepast.
EWS99 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:36:
[...]

De reden dat Delta/Caiway dit niet doet is omdat er dan geen oplossing is voor Voip. Het handje vol gebruikers die bridge mode wil, kan ook prima uit de voeten met een eigen modem.

Andere providers op het Delta netwerk leveren de Nokia XS-010X-q. Daar kun je wel zelf je eigen apparatuur aan hangen.
Ja mijn ouders hebben wel vaste telefonie. Ik neem aan VoIP. Dus dat is dan wel een dingetje.

Welke providers leveren die Nokia dan? Bij Online krijg ik een Zyxel. Bij Odido ook. En bij Delta krijg ik Nokia xs-2426g-b.

[ Voor 49% gewijzigd door Buffalo op 28-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Buffalo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:31:
[...]

Welke providers leveren die Nokia dan?
Alle providers die niet Caiway/Delta zelf zijn op Delta's XGS-PON leveren de Nokia XS-010X-Q ONT. Er is geen andere mogelijkheid op dit moment. Daarachter komt dan de router van de provider, maar die hoef je niet perse te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:49:
[...]

Alle providers die niet Caiway/Delta zelf zijn op Delta's XGS-PON leveren de Nokia XS-010X-Q ONT. Er is geen andere mogelijkheid op dit moment. Daarachter komt dan de router van de provider, maar die hoef je niet perse te gebruiken.
Ok duidelijk. Daar kan ik voor de zekerheid nog even voor informeren als ik bestel.
Wel goed om dit nu te weten. Sta bijna op het punt te verlengen.
Echter heeft Caiway wel een goede aanbieding. Andere providers kijken toch wat duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Buffalo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:58:
[...]

Ok duidelijk. Daar kan ik voor de zekerheid nog even voor informeren als ik bestel.
Wel goed om dit nu te weten. Sta bijna op het punt te verlengen.
Echter heeft Caiway wel een goede aanbieding. Andere providers kijken toch wat duurder.
Wel iets om rekening mee te houden is hoe je de TV en telefoon gaat regelen als je eigen apparatuur gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:05:
[...]

Wel iets om rekening mee te houden is hoe je de TV en telefoon gaat regelen als je eigen apparatuur gaat gebruiken.
Dat gaat nu goed via een Fritzbox 7590. Genexis gaat naar de Fritz en is van daaruit uitbedraad naar de woonkamer.
Telefoon moet ik even in verdiepen dat schijnt iets complexer te zijn op Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

EWS99 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:36:
[...]

De reden dat Delta/Caiway dit niet doet is omdat er dan geen oplossing is voor Voip.
Vreemd dat het bij Ziggo dan geen probleem is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArdvanLeeuwen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-12-2023
Hallo,
Heb sinds kort ook een Nokia XS-2426G-B in de meterkast. Best wel tevreden. Nu ben ik geïnteresseerd in de aanwezige USB-poort. Kan ik hier een externe harde schijf aanhangen, die ik dan via mijn Windows-PC kan benaderen? En zoja, waar vind ik een, eenvoudige, uitleg hoe dat te doen? Hopelijk is dit de juiste plaats voor mijn vraag. Bij voorbaat dank.
Groet,
Ard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
Roetzen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:14:
[...]

En als ik de reactie van @EWS99 lees lijkt het alleen te gaan om Caiway/Delta. Kan het dan bij Odido, Online, etc. wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Buffalo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:50:
[...]

En als ik de reactie van @EWS99 lees lijkt het alleen te gaan om Caiway/Delta. Kan het dan bij Odido, Online, etc. wel?
Die providers leveren een Nokia XS-010X-q met een eigen provider router er achter. Voip sluit je dan aan op je provider router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:11:
Genoeg Tweakers hier met een UDM dus als je vragen hebt komen er vast antwoorden.
Nog beter :

Gebruik gewoon de Search bovenaan het Topic en je komt eigenlijk wel gewoon ALLES meteen te weten :
- AON vs. XGS-PON
- De verschillenden Routers/Media Converters/ONT's i.c.m. beiden.
- Hoe je het VoIP gedoe kan oplossen.
- enz...
- enz..
- enz.

:)
Roetzen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:14:
Komt dat niet omdat het TV kastje de VoIP poorten aan boord heeft :?

Kan me zoiets herinneren, maar het is alweer een hele tijd geleden dus misschien zeg ik wat raars... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArdvanLeeuwen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:31:
Hallo,
Heb sinds kort ook een Nokia XS-2426G-B in de meterkast. Best wel tevreden. Nu ben ik geïnteresseerd in de aanwezige USB-poort. Kan ik hier een externe harde schijf aanhangen, die ik dan via mijn Windows-PC kan benaderen? En zoja, waar vind ik een, eenvoudige, uitleg hoe dat te doen? Hopelijk is dit de juiste plaats voor mijn vraag. Bij voorbaat dank.
Groet,
Ard
Volgens mij doet die USB poort niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
Fwiw.
Vandaag begon mijn vpn op te spelen, ondanks dat deze al maanden z'n werk foutloos doet.
Net even gebeld met de klantenservice en het lijkt er op dat ook caiway CG NAT aan aan het zetten is op z'n glasvezel aansluitingen met AON

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DCG909 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:23:
Fwiw.
Vandaag begon mijn vpn op te spelen, ondanks dat deze al maanden z'n werk foutloos doet.
Net even gebeld met de klantenservice en het lijkt er op dat ook caiway CG NAT aan aan het zetten is op z'n glasvezel aansluitingen met AON
Zo, dan heb je het nieuws een tijd gemist, speelt al ruim een jaar :).

Helpdesk bellen, zeggen dat je een eigen IP wil en dan is het in 4 uur geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:30:
[...]

Zo, dan heb je het nieuws een tijd gemist, speelt al ruim een jaar :).

Helpdesk bellen, zeggen dat je een eigen IP wil en dan is het in 4 uur geregeld.
Ik wist dat het bij zeelandnet en delta speelde, maar bij caiway had ik er nog niks over gelezen :)
Dus toen ik zag dat de rest van het internet het gewoon deed icm de ip adressen wist ik dat ik een belletje moest plegen (aangezien er nog geen mogelijkheden in het mijncaiway portaal zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wout
Buffalo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:10:
[...]
...
Telefoon moet ik even in verdiepen dat schijnt iets complexer te zijn op Fritzbox.
Dat valt wel mee hoor. Geen aparte VOIP-adapter (ATA) nodig en het wijst zichzelf wel op de Fritz (en anders stuur je maar een PM). Ik heb mijn vaste telefoonnummer geporteerd naar CheapConnect (zie ook wout in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren") en dat bevalt heel goed. En dat kan daar gewoon blijven staan, ook als ik een keertje van internetprovider wissel (tot nu zo'n beetje elk jaar sinds 2007).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DCG909 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:04:
[...]

Ik wist dat het bij zeelandnet en delta speelde, maar bij caiway had ik er nog niks over gelezen :)
Dus toen ik zag dat de rest van het internet het gewoon deed icm de ip adressen wist ik dat ik een belletje moest plegen (aangezien er nog geen mogelijkheden in het mijncaiway portaal zijn).
Dat is dus een vergeten vraag tijdens het bezoek aan Deltafiber: “Hoe verloopt de uitrol van CGNAT? Per IP reeks? Random? Al naar gelang hoe de wind staat? Opkomst van de maan? Zonnestand?”

@fagao ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:09:
[...]

Dat is dus een vergeten vraag tijdens het bezoek aan Deltafiber: “Hoe verloopt de uitrol van CGNAT? Per IP reeks? Random? Al naar gelang hoe de wind staat? Opkomst van de maan? Zonnestand?”

@fagao ?
Een interessante aanvulling op die vraag zou zijn hoe dat gaat in combinatie met IPv6. Blijft dat Full Dual Stack of wordt dat DS-Lite? Of nog iets anders zoals NAT64/DNS64?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
[edit] aangepast ivm privacy

[edit] aangepast ivm privacy

[ Voor 94% gewijzigd door SamSid op 05-03-2024 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SamSid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:08:
Het begint goed. Ik had op de valreep maandag nog gebruik gemaakt van de black friday aanbieding bij Caiway. 35 eur voor Giga Snel voor de eerste 12 maanden. Afgesloten bij Breedbandwinkel.nl Op mijn bevestiging staat 35 eur voor Giga Snel voor de eerste 12 maanden en geen aansluitkosten.

Krijg ik vandaag de bevestiging binnen van Caiway:
55 eur voor de eerste 12 maanden
en 19,95 eur aansluitkosten
En daarnaast nog de vraag of ik al opgezegd heb bij mijn huidige provider. Ehm, maar ik maak gebruik van jullie overstapservice.

Dit en het feit dat ik gedoe ga krijgen met een eigen modem. Begin ik toch een beetje te twijfelen.

Daarnaast zie ik geen enkele mailadres waar ik op kan reageren. De bevestiging van Caiway is een noreply adres. Moet ik morgen dan uren aan de lijn hangen? Toen ik vandaag contact opnam via Apple Business Chat zei de chat dat ze zo snel mogelijk een verbinding met iemand zouden leggen, maar 6 uur later zie ik nog steeds geen reactie van hun kant op de chat. Is de Apple Business Chat dood?
Dat de aanbieding niet klopt is wel erg pijnlijk. Persoonlijk zou ik nooit via een derde partij een abonnement afsluiten als het ook direct kan. Aangezien je via een webshop gegaan bent kun je zonder enige reden te geven cancellen. Maar dat zal dan via breedbankwinkel moeten denk ik. Gedoe.

Of natuurlijk opheldering vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
ernstoud schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:16:
[...]

Dat de aanbieding niet klopt is wel erg pijnlijk. Persoonlijk zou ik nooit via een derde partij een abonnement afsluiten als het ook direct kan. Aangezien je via een webshop gegaan bent kun je zonder enige reden te geven cancellen. Maar dat zal dan via breedbankwinkel moeten denk ik. Gedoe.

Of natuurlijk opheldering vragen.
Ik ga morgen eerst kijken hoe erg mijn geduld op de proef wordt gesteld bij de klantenservice. Wanneer ik ze bel. De link naar het opzeggen van de bestelling heb ik al in mijn bookmarks staan.

De reden dat ik het via een derde partij deed is omdat ze nog een cashback van 100 eur gaven. Ja ik weet het. Ik probeerde voor een dubbeltje op de eerste rang te komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SamSid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:19:
[...]

Ik ga morgen eerst kijken hoe erg mijn geduld op de proef wordt gesteld bij de klantenservice. Wanneer ik ze bel. De link naar het opzeggen van de bestelling heb ik al in mijn bookmarks staan.

De reden dat ik het via een derde partij deed is omdat ze nog een cashback van 100 eur gaven. Ja ik weet het. Ik probeerde voor een dubbeltje op de eerste rang te komen...
Ik zie ook al die aanbiedingen langs komen maar ik hanteer (tegen de hoofdprijs weliswaar) het principe “if it ain’t broken don’t fix it”.

Succes morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
ernstoud schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:23:
[...]

Ik zie ook al die aanbiedingen langs komen maar ik hanteer (tegen de hoofdprijs weliswaar) het principe “if it ain’t broken don’t fix it”.

Succes morgen.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 44% gewijzigd door SamSid op 05-03-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wout
Ik heb precies dezelfde ervaringen met klantenservice Caiway (en ook Delta). Inmiddels al een aantal keren niet de juiste bestelbevestiging gekregen, altijd via klantenservice contact opgenomen om de zaken te checken. Soms was het inderdaad verkeerd geadministreerd (niet het juiste abonnement), maar vaak ook wel goed, maar inderdaad een actieprijs die vanuit Caiway niet in de schriftelijke bevestiging staat. Inmiddels na een aantal jaren op deze manier wel het vertrouwen dat het uiteindelijk allemaal goedkomt.
Als tussenweg zou je het contact met de klantenservice via chat kunnen laten verlopen en na beëindiging van het gesprek het gespreksverslag naar mailadres laten sturen, zodat je 'bewijs' hebt van je controleactie bij de helpdesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
wout schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Ik heb precies dezelfde ervaringen met klantenservice Caiway (en ook Delta). Inmiddels al een aantal keren niet de juiste bestelbevestiging gekregen, altijd via klantenservice contact opgenomen om de zaken te checken. Soms was het inderdaad verkeerd geadministreerd (niet het juiste abonnement), maar vaak ook wel goed, maar inderdaad een actieprijs die vanuit Caiway niet in de schriftelijke bevestiging staat. Inmiddels na een aantal jaren op deze manier wel het vertrouwen dat het uiteindelijk allemaal goedkomt.
Als tussenweg zou je het contact met de klantenservice via chat kunnen laten verlopen en na beëindiging van het gesprek het gespreksverslag naar mailadres laten sturen, zodat je 'bewijs' hebt van je controleactie bij de helpdesk.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door SamSid op 05-03-2024 19:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Als je bij de chatbot meteen invoert "graag contact met een medewerker", word je in de wachtrij geplaats voor direct contact via de chat. Mijn ervaring is dat er vrij snel iemand reageert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
Vandaahl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:57:
Als je bij de chatbot meteen invoert "graag contact met een medewerker", word je in de wachtrij geplaats voor direct contact via de chat. Mijn ervaring is dat er vrij snel iemand reageert.
En de bovenstaande TIP kan je eigenlijk vrijwel overal toepassen om die stomme Chatbots over te slaan! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buffalo
In het [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 lees ik in de topicstart dat als je een aansluiting van voor 2022 hebt, dit een AON aansluiting betreft en na 2022 een XGS-PON aansluiting. En bij een nieuw abonnement ook direct op XGS-PON gaat.

Nu ben ik begin 2022 verhuisd (na een jaar terug bij mijn ouders geweest te zijn :+ en dus geen eigen abonnement gehad te hebben) en heb ik weer Caiway, maar ik zit niet op XGS-PON. Hoe zit dit dan precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Het geld voor de meeste aansluitingen, halverwege 2022 is Delta overgegaan. Maar er worden soms nog steeds oude AON aansluitingen opgeleverd. Meestal gaat het dan alleen om oude aanvragen die nog aangelegd moeten worden. Maar soms heeft het een andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Buffalo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:55:
In het [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2 lees ik in de topicstart dat als je een aansluiting van voor 2022 hebt, dit een AON aansluiting betreft en na 2022 een XGS-PON aansluiting. En bij een nieuw abonnement ook direct op XGS-PON gaat.

Nu ben ik begin 2022 verhuisd (na een jaar terug bij mijn ouders geweest te zijn :+ en dus geen eigen abonnement gehad te hebben) en heb ik weer Caiway, maar ik zit niet op XGS-PON. Hoe zit dit dan precies?
Tja, het is dan ook geen informatie vanuit Delta/Caiway zelf dus zie het meer als een richtlijn dan echt 100% accurate informatie ;)

Verder kan het natuurlijk zijn dat jouw POP/Centrale nog geen XGS-PON apparatuur heeft :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hextrasher1975
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-02 00:24
Caiway Fiber gebruikt nu dus CGNAT op ipv4, lekker een intern netwerk IP toegedeeld krijgen en een ander extern IP adres hebben. Thuisserver doet meteen niet meer wat het wil, want port forwarding werkt dan niet meer.

Ik heb contact gehad met de helpdesk chat en die hebben (als het goed is) CGNAT weer uitgeschakeld voor mijn adres, maar je moet het wel specifiek aangeven dat je een issue heb met CGNAT. Ik hoop dat mijn probleem nu opgelost is.

Feit wel is dat je met CGNAT geen volwaardige internet verbinding meer hebt. Geen goede ontwikkeling in mijn idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Hextrasher1975 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:44:

Feit wel is dat je met CGNAT geen volwaardige internet verbinding meer hebt. Geen goede ontwikkeling in mijn idee.
Daar zijn al vele artikelen over geschreven door mijzelf incluis. De harde realiteit is dat er niet genoeg IPv4 adressen zijn om iedereen in de wereld een eigen IPv4 adres te geven. Het IPv4 netwerk wordt daarom met paperclips en plakband bij elkaar gehouden met "oplossingen" als CGNAT.

IPv6 had dat probleem moeten oplossen want met IPv6 zijn er genoeg adressen om iedere zandkorrel op aarde een eigen IP adres te geven. Maar ja, dan hadden we het wel tijdig moeten invoeren en dat hebben we met z'n allen verzaakt. En nu zitten we met de gebakken peren.

Caiway is nu wel bezig IPv6 uit te rollen op het XS-GPON netwerk. Rijkelijk laat maar beter laat dan nooit. Helemaal lekker werkt het ook nog niet. Zo werkt de tegenhanger van port forwarding, zogenaamd IPv6 pinholing nog niet goed. Dus je kunt je servers nog niet via IPv6 van buitenaf bereikbaar maken. Maar naar verluid wordt daar aan gewerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:23:
[...]
Zo werkt de tegenhanger van port forwarding, zogenaamd IPv6 pinholing nog niet goed. Dus je kunt je servers nog niet via IPv6 van buitenaf bereikbaar maken. Maar naar verluid wordt daar aan gewerkt.
Tijdens ons bezoek werd gezegd dat deze bug bekend is en er een oplossing komt. Daar hebben we wat over gesproken, m.n. hoe het toch kan dat Nokia - zo’n grote speler in de telecom - een consumer device op de markt zet met dergelijke bugs. IPv6 is geen state-of-the-art, het is er al decennia.

Conclusie was tijdens het gesprek - dat niet noodzakelijkerwijs de waarheid is - dat het de kostprijs van het device zou kunnen zijn. Made in China door een toeleverancier voor zo laag mogelijk kosten. En in die keten ook weer sub-leveranciers voor bijvoorbeeld firmware.

Vraag me overigens af of de Sagemcom op dit aspect wel goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:36:
[...]
Tijdens ons bezoek werd gezegd dat deze bug bekend is en er een oplossing komt.
Inmiddels zal die bug bekend zijn, maar was die ook al bekend toen ik die op 7 oktober hier meldde? Ik had de indruk van niet. Dus misschien was die bug toen al wel bekend bij Nokia, maar nog niet bij Caiway. Of hij werd bekend door mijn melding...
Daar hebben we wat over gesproken, m.n. hoe het toch kan dat Nokia - zo’n grote speler in de telecom - een consumer device op de markt zet met dergelijke bugs. IPv6 is geen state-of-the-art, het is er al decennia
Conclusie was tijdens het gesprek - dat niet noodzakelijkerwijs de waarheid is - dat het de kostprijs van het device zou kunnen zijn. Made in China door een toeleverancier voor zo laag mogelijk kosten. En in die keten ook weer sub-leveranciers voor bijvoorbeeld firmware.
Tja, mijn eerste reactie was dat je dit soort problemen kunt verwachten als je zaken voor je uit gaat schuiven totdat je er echt niet meer onderuit kunt en het dan "opeens" moet. Maar ja, dat zou dan voor het XS-GPON netwerk van DeCa op kunnen gaan, maar niet voor Nokia. Voor Nokia is IPv6 inderdaad bepaald niet nieuw.

Nou ja, met speculeren komen we ook niet verder, het belangrijkste is dat het opgelost gaat worden dus dat wachten we dan maar even af.
Voor Sagemcom is IPv6 ook niet nieuw. Dus...?

We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:36:
Was ik nog vergeten te vragen : Wat is dat eigenlijk voor een apparaat :?

Vervanger van de Nokia 2426 of heeft die bepaalde afwijkende features die misschien interessant zijn voor ons ?!

Ik hoop in ieder geval dat het een beter produkt is dan hun oude xDSL Routers en GSM's die ik heb meegemaakt! ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:49:
[...]

Was ik nog vergeten te vragen : Wat is dat eigenlijk voor een apparaat :?

Vervanger van de Nokia 2426 of heeft die bepaalde afwijkende features die misschien interessant zijn voor ons ?!

Ik hoop in ieder geval dat het een beter produkt is dan hun oude xDSL Routers en GSM's die ik heb meegemaakt! ;) :+
Zie TS van de Delta eigen modem thread: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Nog weinig over gemeld in de forum threads, maar heeft dus een 10G LAN poort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:33:
[...]

En jawel hoor. Vandaag een email dat ze de hele handel gaan opsturen omdat mijn glasvezel actief is geworden. Nu heb ik ook een klantnummer gekregen. :| .

Dit is echt een drama geworden.
Odido bleef vanuit Caiway een denied krijgen omdat er nog een lijn actief was op mijn glasvezellijn. Na een uur gesproken te hebben hebben ze nu eindelijk mijn annulering goed verwerkt. Dat heeft meer dan een maand geduurd.

Overigens laat odido zoiets ook pas weten toen ik zelf maar eens ben gaan bellen met de vraag waar het modem bleef. Niettemin na nog 4 uur bellen met de verschillende partijen leek het allemaal goed te komen.

Echter op 30 november stopte Ziggo en vrijdag ontving ik het modem. Een dagje zonder internet is niet erg. Maar alles aangesloten en nu blijkt er weer geen patchopdracht voor de POP verstuurd te zijn. Hopelijk komende donderdag weer internet. 8)7 .

Overigens is de kwaliteit van de klantenservice bij beiden hele erg wisselend. de ene keer ben ik nog beter af met de chatrobot en de andere keer krijg je wel een deskundig iemand aan de lijn die weet waar ze het over hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 04-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 10:29
Vandaag een Nokia xs-2426g-b modem gekregen. Ik weet dat er een hoop op gemopperd wordt, maar voor mij voldoet 'ie tot zo ver. Alleen..., waar zit de "reboot" mogelijkheid in de web interface? Kijk ik daar nou compleet overheen? Moet ik nou echt van de zolder naar de meterkast om op een knopje te drukken of de stekker er even uit te halen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Heelgoed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:14:
Vandaag een Nokia xs-2426g-b modem gekregen. Ik weet dat er een hoop op gemopperd wordt, maar voor mij voldoet 'ie tot zo ver. Alleen..., waar zit de "reboot" mogelijkheid in de web interface? Kijk ik daar nou compleet overheen? Moet ik nou echt van de zolder naar de meterkast om op een knopje te drukken of de stekker er even uit te halen?
https://www.manualslib.co...6g-B.html?page=139#manual

Blz. 139.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heelgoed
Dank, ik had ook gezocht in het manual, maar het modem dat ik heb lijkt een wat geamputeerde versie te zijn van de reguliere nokia. Op de maintance pagina heb ik alleen "change password", "diagnostics" en "log". Ik kan me niet voorstellen dat zoiets elementairs als reboot niet ergens verstopt zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heelgoed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:31:
[...]

Dank, ik had ook gezocht in het manual, maar het modem dat ik heb lijkt een wat geamputeerde versie te zijn van de reguliere nokia. Op de maintance pagina heb ik alleen "change password", "diagnostics" en "log". Ik kan me niet voorstellen dat zoiets elementairs als reboot niet ergens verstopt zit.
Ach, alle Tweakers hier kunnen zich niet voorstellen dat zoiets elementary als bridge mode er niet op zit. Ik sta nergens meer verbaasd over.

Op afstand bestuurde switch dan maar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heelgoed
ernstoud schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:48:
[...]
Ik sta nergens meer verbaasd over.
Ach, ik heb een ander modem gekregen omdat ik m'n bestaande contract verlengd heb tegen zo'n Black Friday aanbod. Scheelt toch weer een paar tientjes per maand. M.a.w., ik ben gewoon een krent. Als je dan een dumbed-down apparaat krijgt dat primair op de grote consumentenmarkt gericht zal zijn, snap ik wel dat je niet alle toeters en bellen kunt krijgen. M'n Black&Decker uit de aanbieding van de bouwmarkt mag je ook niet naas een Hilti van de echte bouwvakker leggen zonder dat het frustreert.

Maar een aan/uit knopje in de webinterface... tja. Die had ik wel verwacht.

En achteraf: waarom ik eigenlijk m'n oude "A" modem moest wisselen voor een marginaal nieuwere "B", terwijl ik aangaf dat de oude het prima deed en m'n snelheid met het nieuwe abonnement omlaag ging? Lijkt mij wat e-waste, maar ik snap dat de dingen soms zo gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ton27
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-05 11:35
Pas op met vrije modemkeuze bij Caiway coax!
Ik heb 4 maanden zitten prutsen met ze. Ze zeggen dat ze het ondersteunen, maar doen ze dat wel echt? Ik heb 2 verschillende modemtypes gebruikt, die beiden bij Ziggo wel werken.
De modem leverancier bood mij perfecte ondersteuning en gaf aan dat het niet aan mijn instellingen van het modem lag. Ik heb 61 klantcontacten met Caiway gehad. Heb 2 ingebrekestellingen gestuurd.
Ik heb verschillende activeringsopdrachten aan ze gegeven. Die hebben ze aantoonbaar niet binnen de tijd van 24 uur die er vanuit de ACM voor staat en volgens hun eigen informatie voor staat uitgevoerd. De laatste keer was het zelfs 10 dagen voordat ze aangaven dat het vrije modem geactiveerd was. Maar ik zie daar geen enkel bewijs van.
Activeren van hun eigen modem lukte hen vaak ook niet in 24 uur of men stelde dat het zou moeten werken en het deed het niet. 3x monteurs over de vloer.
Als hun eigen modem niet werkt terwijl ze wel zeggen dat het geactiveerd is, hoe weet ik dan dat hun dienst goed is ingericht als ik mijn vrije modem perfect heb ingesteld en zij zeggen dat het is geactiveerd?
In huis nieuwe coax kabels aangelegd.
De documentatie en aanwijzingen die op hun website staat en per e-mail wordt gegeven bevat op een aantal punten in mijn ogen (en ik ben geen leek) klinkklare onzin en/of overbodigheden.
Ik heb van de meeste klantcontacten notities en van de laatste circa 15 chats schriftelijke afdrukken. Ik heb enorm veel tijd met hen verprutst, ik ben klaar met ze.
Ik heb een melding gedaan naar de ACM en ga de kwestie ook voorleggen aan de geschillencommissie.
Ik ben naar Odido gegaan met een vrij modem van AVM / Fritz. Dat had ik met een half uur werkend. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ton27 op 06-12-2023 19:15 . Reden: Leesbaarheid en enkel puntje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ton27 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:32:
Pas op met vrije modemkeuze bij Caiway coax! Ik heb 4 maanden zitten prutsen met ze. Ze zeggen dat ze het ondersteunen, maar doen ze dat wel echt? Ik heb 2 verschillende modemtypes gebruikt, die beiden bij Ziggo wel werken. De modem leverancier bood mij perfecte ondersteuning en gaf aan dat het niet aan mijn instellingen van het modem lag. Ik heb 61 klantcontacten met ze gehad. Heb 2 ingebrekestellingen gestuurd. Ik heb verschillende activeringsopdrachten aan ze gegeven. Die hebben ze aantoonbaar niet binnen de tijd van 24 uur die er vanuit de ACM voor staat en volgens hun eigen informatie voor staat uitgevoerd. De laatste keer was het zelfs 10 dagen voordat ze aangaven dat het vrije modem geactiveerd was. Maar ik zie daar geen enkel bewijs van. Activeren van hun eigen modem lukte hen vaak ook niet in 24 uur of men stelde dat het zou moeten werken en het deed het niet. 3x monteurs over de vloer. Als hun eigen modem niet werkt terwijl ze wel zeggen dat het geactiveerd is, hoe weet ik dan dat hun dienst goed is ingericht als ik mijn vrije modem perfect heb ingesteld? In huis nieuwe coax kabels aangelegd. De documentatie en aanwijzingen die op hun website staat en per e-mail wordt gegeven bevat op een aantal punten in mijn ogen (en ik ben geen leek) klinkklare onzin en/of overbodigheden. Ik heb van de meeste klantcontacten notities en van de laatste circa 15 chats schriftelijke afdrukken. Ik heb enorm veel tijd met hen verprutst, ik ben klaar met ze. Heb een melding gedaan naar de ACM en ga de kwestie ook voorleggen aan de geschillencommissie. Ik ben naar Odido gegaan met een vrij modem van AVM / Fritz. Dat had ik met een half uur werkend. :)
Met blanco regels hier en daar wordt zo’n lap tekst leesbaar.

Dat een modem zou moeten werken bij elke aanbieder is helaas niet gegarandeerd. Dus dat iets werkt bij Ziggo geeft geen garantie dat het werkt bij Caiway. Jammer, maar wel de realiteit.

Jammer dat we hier niet hebben kunnen helpen. Je speciaal aanmelden om een rant te plaatsen lucht wel het hart, maar is natuurlijk wel te laat. Succes bij Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ton27 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:32:
Pas op met vrije modemkeuze bij Caiway coax!
Ik heb 4 maanden zitten prutsen met ze. Ze zeggen dat ze het ondersteunen, maar doen ze dat wel echt? Ik heb 2 verschillende modemtypes gebruikt, die beiden bij Ziggo wel werken.
De modem leverancier bood mij perfecte ondersteuning en gaf aan dat het niet aan mijn instellingen van het modem lag. Ik heb 61 klantcontacten met Caiway gehad. Heb 2 ingebrekestellingen gestuurd.
Ik heb verschillende activeringsopdrachten aan ze gegeven. Die hebben ze aantoonbaar niet binnen de tijd van 24 uur die er vanuit de ACM voor staat en volgens hun eigen informatie voor staat uitgevoerd. De laatste keer was het zelfs 10 dagen voordat ze aangaven dat het vrije modem geactiveerd was. Maar ik zie daar geen enkel bewijs van.
Activeren van hun eigen modem lukte hen vaak ook niet in 24 uur of men stelde dat het zou moeten werken en het deed het niet. 3x monteurs over de vloer.
Als hun eigen modem niet werkt terwijl ze wel zeggen dat het geactiveerd is, hoe weet ik dan dat hun dienst goed is ingericht als ik mijn vrije modem perfect heb ingesteld en zij zeggen dat het is geactiveerd?
In huis nieuwe coax kabels aangelegd.
De documentatie en aanwijzingen die op hun website staat en per e-mail wordt gegeven bevat op een aantal punten in mijn ogen (en ik ben geen leek) klinkklare onzin en/of overbodigheden.
Ik heb van de meeste klantcontacten notities en van de laatste circa 15 chats schriftelijke afdrukken. Ik heb enorm veel tijd met hen verprutst, ik ben klaar met ze.
Ik heb een melding gedaan naar de ACM en ga de kwestie ook voorleggen aan de geschillencommissie.
Ik ben naar Odido gegaan met een vrij modem van AVM / Fritz. Dat had ik met een half uur werkend. :)
Het is werkelijk ongelooflijk zoals je behandeld bent door Caiway.
Maarja, Caiway en Delta staan niet voor niets onderaan in de provider monitor van de consumentenbond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dolopfriet schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
[...]

Maarja, Caiway en Delta staan niet voor niets onderaan in de provider monitor van de consumentenbond.
Nee. Odido staat onderaan:

https://www.consumentenbo.../beste-glasvezel-provider

Het zou wel eens verfrissend zijn om ook eens een positieve bijdrage van onze patat liefhebber te lezen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

@Ton27 spijtig om te horen dat alles zo verliep,voel je vooral vrij om even je hart te luchten hier.
Maarrrr positief puntje is wel dat je het bij ODIDO binnen een halfuur voor elkaar hebt gekregen.
Ik kan me herinneren dat toen ik mijn F!B aanmelde ik na drie weken geen gehoor ergens op het forum maar het advies kreeg om mijn pon-id maar te spoofen. Dus dat heeft gewerkt tot dit jaar en iedereen met eigen mode zonder pardon van hun netwerk af gedonderd is, gelukkig hebben ze dat zo snel als 4 weken zonder enig bericht van hoe of wat er is geregeld.

Moraal van het verhaal, helaas valt er tussen de honderd duizenden klanten weleens een tussen wal en ship.
Dit wil je als ISP altijd zien te voorkomen , maar dat lukt helaasniet altijd.
Het gras is altijd groener aan de andere kant, maar aan het einde van de dag is gras gewoon gras.
jij hebt slechte ervaringen met Caiw/Delta en hoopt op beter bij Odido.
Ik ben al drie dagen aan het vechten met Odido om iets simpels als een patch opdracht voor elkaar te krijgen.
Niets is perfect!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 06:05
Heelgoed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:14:
De rebootknop is onderaan op deze pagina te vinden: Overview → XS-2426G-B.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heelgoed
kabski schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:38:
[...]

De rebootknop is onderaan op deze pagina te vinden: Overview → XS-2426G-B.
En daar is 'ie!!! Het is ook net een game, je moet overal op klikken want wie weet wat er achter verborgen zit. Natuurlijk, het icoontje van het modem zelf in de "network map". De logische plek voor de reboot en het uitzetten van de leds en zo. Daar is het een hobby voor, er moet iets te puzzelen overblijven ;) .

Heel erg bedankt voor de aanwijzing. Ik had 'm niet zelf gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 06:05
Heelgoed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:35:
je moet overal op klikken want wie weet wat er achter verborgen zit.
Dat is precies hoe ik de factory defaults knop heb gevonden toen ik die nodig had! :) Het zit inderdaad niet waar je het verwacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migow
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 06:40
Heelgoed schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:11:
[...]

Ach, ik heb een ander modem gekregen omdat ik m'n bestaande contract verlengd heb tegen zo'n Black Friday aanbod. Scheelt toch weer een paar tientjes per maand. M.a.w., ik ben gewoon een krent. Als je dan een dumbed-down apparaat krijgt dat primair op de grote consumentenmarkt gericht zal zijn, snap ik wel dat je niet alle toeters en bellen kunt krijgen. M'n Black&Decker uit de aanbieding van de bouwmarkt mag je ook niet naas een Hilti van de echte bouwvakker leggen zonder dat het frustreert.

Maar een aan/uit knopje in de webinterface... tja. Die had ik wel verwacht.

En achteraf: waarom ik eigenlijk m'n oude "A" modem moest wisselen voor een marginaal nieuwere "B", terwijl ik aangaf dat de oude het prima deed en m'n snelheid met het nieuwe abonnement omlaag ging? Lijkt mij wat e-waste, maar ik snap dat de dingen soms zo gaan.
Begin dit jaar ook korting gekregen na telefoontje en ze wilden ook nieuwe apparatuur opsturen. Geweigerd en als ik dat wel kreeg zou ik alles retour sturen Hoef geen modem met ingebouwde wifi daar heb ik me router voor en tv kastje was al een 4K kastje Volgend jaar maar weer bellen en anders overstappen hahaha :) Jaar lang korting gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Migow schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:04:
[...]

Begin dit jaar ook korting gekregen na telefoontje en ze wilden ook nieuwe apparatuur opsturen. Geweigerd en als ik dat wel kreeg zou ik alles retour sturen Hoef geen modem met ingebouwde wifi daar heb ik me router voor en tv kastje was al een 4K kastje Volgend jaar maar weer bellen en anders overstappen hahaha :) Jaar lang korting gekregen.
Ai, dit klinkt alsof je nu op een AON aansluiting zit en je over gezet wordt naar XGS-PON. Die kans is overigens sowieso heel groot, want ze migreren alle klanten na een wijziging naar XGS-PON. Concreet betekend dat, dat je je router niet meer rechtstreeks aan de glasvezel aan kunt sluiten zoals je nu hebt. Maar no worries, we hebben een uitgebreid topic hierover hoe nu verder: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Je mag best geloven dat de servicedesk anders heeft beloofd, maar dit is zoals het in de praktijk en bij iedereen gebeurd.

Dus ik zou je nieuwe router niet weigeren, anders zit je na de wijziging zonder internet…

[ Voor 8% gewijzigd door EWS99 op 07-12-2023 07:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:11
dolopfriet schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
[...]

Dat lees ik nu nooit wanneer iemand iets positoefs post over Delta rm Caiway. Je bent erg selectief.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustNutszz
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:44
Goedemorgen allen!

Caiway abbo, leuk zo een Nokia modem 😵‍💫 die niet gebridged kan worden zodat ik een andere router erop kan aansluiten.

Maar goed een vraag aan jullie allen!

Ik heb dus een fritz.box 5590 gekocht. Nou ben al 1 maand bezig om dat ding aan de praat te krijgen maar nee!

Als ik ingelogd ben via de modem, geeft hij wel aan dat ik verbinding heb met de centrale.
Maar geen interverbinding voor laptop pc of wifi.

Eigen modem is goed geregistreerd bij hun. Zowel via Mac adress ook.

Kan iemand mij vertellen waar het fout gaat of wat ik niet goed doe?

Als iets niet duidelijk is vraag het me alsjeblieft ipv afkraken.

Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
JustNutszz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:04:
Goedemorgen allen!

Caiway abbo, leuk zo een Nokia modem 😵‍💫 die niet gebridged kan worden zodat ik een andere router erop kan aansluiten.

Maar goed een vraag aan jullie allen!

Ik heb dus een fritz.box 5590 gekocht. Nou ben al 1 maand bezig om dat ding aan de praat te krijgen maar nee!

Als ik ingelogd ben via de modem, geeft hij wel aan dat ik verbinding heb met de centrale.
Maar geen interverbinding voor laptop pc of wifi.

Eigen modem is goed geregistreerd bij hun. Zowel via Mac adress ook.

Kan iemand mij vertellen waar het fout gaat of wat ik niet goed doe?

Als iets niet duidelijk is vraag het me alsjeblieft ipv afkraken.

Bedankt
Niet om je af te kraken. Je vraag kun je hier opzoeken en als dat niet lukt. Daar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustNutszz
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:44
internet4me schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:18:
[...]

Niet om je af te kraken. Je vraag kun je hier opzoeken en als dat niet lukt. Daar vragen.
Maar dat is voor delta. Ik zit bij caiway?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
JustNutszz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:21:
[...]

Maar dat is voor delta. Ik zit bij caiway?
Delta=caiway

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ze zitten allebei in Schiedam

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Broederlijk naast en in elkaar. Met eigen ogen gezien ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:55:
Broederlijk naast en in elkaar. Met eigen ogen gezien ;)
Al heel wat jaartjes te zien naast de A20 hoor :P

Pagina: 1 ... 36 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie