Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton27
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 23:23
Voor de goede orde ik heb hier helemaal geen glasvezel, helaas...
Ik zit in een buitengebied en gebruik voorlopig een spotgoedkope (ca. 160 euro) Fritz!Box 6850 LTE met een mobiel onbeperkt abonnement van Odido. De mobile chip zit in 6850.
Met de Fritz!Box zit ik met al mijn spullen op internet.
Tv kijken doe ik via internet met NLZIET via een AppleTV kastje.
Voor telefoneren inbellen zit ik met 3 'vaste telefonie' VOIP nummers bij Cheapconnect. De nummers heb ik op gebruikelijke wijze in de 6850 LTE ingebracht zodat mijn modem ingelogt is op mijn VOIP nummers bij Cheapconnect.
Ik heb het zo ingericht, dat als 1 van die vaste nummers of het mobiele nummer wordt gebeld mijn Siemens DECT telefoons die ingelogt zijn op de 6850, rinkelen. Als ik met een DECT telefoon uitbel wordt het onbeperkt bellen van de mobiele Odido chip gebruikt en ziet de beller dat mobiele nummer op zijn telefoon.
Omdat mijn afstand tot de mobiele zendmast behoorlijk is en er geen direct zicht is, is het mobiele signaal zwak (-115dbm) en de snelheid is nu nog beperkt tot circa 20Mb.
Ik heb een dubbele Yagi richtantenne gekocht om het signaal op te krikken, die moet nog worden geïnstalleerd. Ik hoop dan op verbetering.
Op dit moment kan ik slechts 1 telefoongesprek tegelijk voeren. Voorheen werkte ik met een zeer langzame en brakke ADSL XS4ALL/ KPN verbinding en een Fritz!Box 7590 en kon ik wel 2 gesprekken tegelijk voeren, dus ik denk dat het niet aan de FB ligt. Ik heb nog geen idee of dat aan instellingen ligt of aan het VOIP abonnement of aan beperkingen van Odido. AVM heeft de Fritz!Box 6860 5G aangekondigd, zodra die er is ga ik die inzetten.
Het bovenstaande, best wel ingewikkelde, werkte dus in 30 minuten. Ja, het bedenken en voorbereiden was wel langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ton27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:06:
Voor de goede orde ik heb hier helemaal geen glasvezel, helaas...
Ik zit in een buitengebied en gebruik voorlopig een spotgoedkope (ca. 160 euro) Fritz!Box 6850 LTE met een mobiel onbeperkt abonnement van Odido. De mobile chip zit in 6850.
Met de Fritz!Box zit ik met al mijn spullen op internet.
Tv kijken doe ik via internet met NLZIET via een AppleTV kastje.
Voor telefoneren inbellen zit ik met 3 'vaste telefonie' VOIP nummers bij Cheapconnect. De nummers heb ik op gebruikelijke wijze in de 6850 LTE ingebracht zodat mijn modem ingelogt is op mijn VOIP nummers bij Cheapconnect.
Ik heb het zo ingericht, dat als 1 van die vaste nummers of het mobiele nummer wordt gebeld mijn Siemens DECT telefoons die ingelogt zijn op de 6850, rinkelen. Als ik met een DECT telefoon uitbel wordt het onbeperkt bellen van de mobiele Odido chip gebruikt en ziet de beller dat mobiele nummer op zijn telefoon.
Omdat mijn afstand tot de mobiele zendmast behoorlijk is en er geen direct zicht is, is het mobiele signaal zwak (-115dbm) en de snelheid is nu nog beperkt tot circa 20Mb.
Ik heb een dubbele Yagi richtantenne gekocht om het signaal op te krikken, die moet nog worden geïnstalleerd. Ik hoop dan op verbetering.
Op dit moment kan ik slechts 1 telefoongesprek tegelijk voeren. Voorheen werkte ik met een zeer langzame en brakke ADSL XS4ALL/ KPN verbinding en een Fritz!Box 7590 en kon ik wel 2 gesprekken tegelijk voeren, dus ik denk dat het niet aan de FB ligt. Ik heb nog geen idee of dat aan instellingen ligt of aan het VOIP abonnement of aan beperkingen van Odido. AVM heeft de Fritz!Box 6860 5G aangekondigd, zodra die er is ga ik die inzetten.
Het bovenstaande, best wel ingewikkelde, werkte dus in 30 minuten. Ja, het bedenken en voorbereiden was wel langer.
Interessant, maar kan beter in de Odido thread toch?

Zie: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:31
Ik zit nu ongeveer 9 maanden bij Caiway met m'n glasvezel abonnement en ik merk dat nu al voor de 3e keer mijn IP-adres is veranderd. Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bruce the boss schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:22:
Ik zit nu ongeveer 9 maanden bij Caiway met m'n glasvezel abonnement en ik merk dat nu al voor de 3e keer mijn IP-adres is veranderd. Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?
Ik heb hier ook KPN, daar is het veel minder, zeg maar niet.

Bij Caiway een jaar niet, vorige maand opeens twee keer.

Er wordt redelijk veel geknutseld aan de DFN infra. Overgang naar XGS-PON, IPv6, CGNAT, router upgrades, hogere uplink speeds etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-03 19:05
Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?
Anderhalf jaar nu en nog steeds dezelfde. Toen ik even door cgnat een andere had en dat liet uitschakelen, kreeg ik weer keurig m'n oude IP adres terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

Als je geen static hebt maar dynamisch zou dat in theorie iedere 8 uur wat anders kunnen zijn, dus dat is niks vreemds.
Als je wel een static moet hebben en dat wijzigt gaat er zoals @ernstoud aangeeft wat anders mis door de vele changes op de infra.
Maar met ddns kan je een hoop vermijden (gratis tip!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Ik zit nu ongeveer 9 maanden bij Caiway met m'n glasvezel abonnement en ik merk dat nu al voor de 3e keer mijn IP-adres is veranderd.

Veranderd dit bij iedere provider zo vaak of is dat typisch iets van Caiway?
De enige ISP's in Nederland die als het goed is niet dat probleem hebben of hebben gehad toen ze nog bestonden :
- Planet Internet
- XS4ALL
- KPN
- Freedom Internet (gok ik ?!)
- Een aantal ISP's die via BBned xDSL leverden.

Alle andere opties zullen je waarschijnlijk dezelfde ervaring opleveren en nu IPv6 een ding is kan dat echt super irritant uitpakken! :| :/
ernstoud schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:42:
Ik heb hier ook KPN, daar is het veel minder, zeg maar niet.
Heb je dan niet een brief gehad waarin zoiets staat :
- Klantnummer
- IPv4 IP Adres : xxx.xxx.xxx.xxx
- IPv6 Prefix : <Een hoop HEX getalletjes met : ertussen>

:?
Heelgoed schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:46:
Anderhalf jaar nu en nog steeds dezelfde.

Toen ik even door cgnat een andere had en dat liet uitschakelen, kreeg ik weer keurig m'n oude IP adres terug.
:o Dat is echt NICE!!! d:)b

Maar helaas niet mijn ervaring... :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:50

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:51:
[...]

De enige ISP's in Nederland die als het goed is niet dat probleem hebben of hebben gehad toen ze nog bestonden :
- Planet Internet
- XS4ALL
- KPN
- Freedom Internet (gok ik ?!)
- Een aantal ISP's die via BBned xDSL leverden.
HCCnet
Alle andere opties zullen je waarschijnlijk dezelfde ervaring opleveren en nu IPv6 een ding is kan dat echt super irritant uitpakken! :| :/
Hoezo? Wat kan er super irritant uitpakken nu IPv6 "een ding is"?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:23:
Hoezo?

Wat kan er super irritant uitpakken nu IPv6 "een ding is"?
Geen vaste IPv6 Prefix = Een heleboel apparaten op je netwerk die constant van IPv6 adres veranderen! -O-

Waar je bij IPv4 alleen een ander WAN IPv4 adres krijgt en alles wat erachter zit daar geen last van heeft, want allemaal LAN IPv4 adressen die via NAT naar buiten gaan, zal je bij IPv6 dus ook op je LAN kant of in al je VLAN's achter de Router ook gewoon WAN IPv6 adressen uitgedeeld krijgen, tenzij je dat specifiek uitschakelt op wat voor manier dan ook! ;)

En als je daarbij ook nog eens vergeet dat "Privacy IPv6 adressen" gedoe uit te schakelen of simpelweg niet uit kan schakelen op je apparaten dan wordt het één grote bende en ben je alle controle over je netwerk kwijt... _O- :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:17:
[...]

Geen vaste IPv6 Prefix = Een heleboel apparaten op je netwerk die constant van IPv6 adres veranderen! -O-
Ik heb nu al meer dan tien jaar IPv6 en mijn ervaring is dat het gewoon even wennen is. Bij de tunnels van SixXs en he.net was de IPv6 prefix vast. Bij Ziggo is de IPv6 prefix dynamisch en verandert ie op willekeurige ogenblikken. Gemiddeld 2x per jaar. Het is een klein ongemak waarmee valt te leven. Het is in elk geval niet zo ongemakkelijk dat ik er ooit toegekomen ben het te automatiseren.

Maar naar verluid zou je bij DeCa goed zitten. De prefix verandert niet.... zeggen ze. Ik heb vanaf 6 oktober IPv6 van Caiway en de prefix is inderdaad nog niet veranderd....
Waar je bij IPv4 alleen een ander WAN IPv4 adres krijgt en alles wat erachter zit daar geen last van heeft, want allemaal LAN IPv4 adressen die via NAT naar buiten gaan, zal je bij IPv6 dus ook op je LAN kant of in al je VLAN's achter de Router ook gewoon WAN IPv6 adressen uitgedeeld krijgen, tenzij je dat specifiek uitschakelt op wat voor manier dan ook! ;)
Ik zou niet weten waarom je dat zou willen uitschakelen. Dat je interne IP6 adressen mee veranderen met de prefix is alleen relevant als je servers draait. Voor apparaten die alleen clients draaien merk je er verder niets van.
En als je daarbij ook nog eens vergeet dat "Privacy IPv6 adressen" gedoe uit te schakelen of simpelweg niet uit kan schakelen op je apparaten dan wordt het één grote bende en ben je alle controle over je netwerk kwijt... _O- :+
Ook dat is alleen relevant als je servers draait. En die kun je beter niet draaien op een apparaat waar je dat niet kan uitschakelen. Het valt echt heel erg mee allemaal. Gewoon even wennen zegt deze ervaringsdeskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:52:
Ik heb nu al meer dan tien jaar IPv6 en mijn ervaring is dat het gewoon even wennen is. Bij de tunnels van SixXs en he.net was de IPv6 prefix vast. Bij Ziggo is de IPv6 prefix dynamisch en verandert ie op willekeurige ogenblikken. Gemiddeld 2x per jaar. Het is een klein ongemak waarmee valt te leven. Het is in elk geval niet zo ongemakkelijk dat ik er ooit toegekomen ben het te automatiseren.
Al die oude IPv6 via VPN diensten kan je natuurlijk niet vergelijken met wat de ISP's doen :)
Maar naar verluid zou je bij DeCa goed zitten. De prefix verandert niet.... zeggen ze.
Dat las ik ook, maar zolang het niet 1:1 aan mijn Klantnummer is gekoppeld heb ik er niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd...
Ik heb vanaf 6 oktober IPv6 van Caiway en de prefix is inderdaad nog niet veranderd....
Dat is te kort om het zeker te weten in Delta/Caiway land :+
Ik zou niet weten waarom je dat zou willen uitschakelen.
Simpel voorbeeld :

Op mijn Printer heb ik al lang geleden IPv6 uitgezet, want die heeft niks te zoeken op het Internet :)
Dat je interne IP6 adressen mee veranderen met de prefix is alleen relevant als je servers draait.
Voor apparaten die alleen clients draaien merk je er verder niets van.
Niet het geval op het moment dat je Pi-Hole draait of iets soortgelijks en makkelijk wilt kunnen zien welke Client raar verkeer aan het genereren is ;)

Al mijn Clients hebben hun eigen DNS naampje via IPv4 op het moment en ik wil het straks ook zo hebben op het moment dat er opeens IPv6 beschikbaar is !!
Ook dat is alleen relevant als je servers draait. En die kun je beter niet draaien op een apparaat waar je dat niet kan uitschakelen.

Het valt echt heel erg mee allemaal.
Gewoon even wennen zegt deze ervaringsdeskundige.
Ahh... dat ouwe gouwe non-argument... "Het went!" _O-

Ik wil helemaal nergens aan wennen! :P
Alles moet gewoon werken zoals IK het wil en niet iemand anders! :P
Het blijft tenslotte MIJN NETWERK :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:08
Ik kreeg vannochtend een mailtje van de Fritz!Box van mijn ouders dat het IP adres was gewijzigd in 100.98.47.171.

Vervolgens kan ik hem extern niet meer benaderen. Vraag me ook af of dit wel goed is.
een IP Whois laat niet zien dat dit subnet tot Caiway/Delta hoort maar dit blijkt een gereserveerd blok te zijn.

Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
Ik kreeg vannochtend een mailtje van de Fritz!Box van mijn ouders dat het IP adres was gewijzigd in 100.

Vervolgens kan ik hem extern niet meer benaderen. Vraag me ook af of dit wel goed is.
een IP Whois laat niet zien dat dit subnet tot Caiway/Delta hoort maar dit blijkt een gereserveerd blok te zijn.

Iemand een idee?
IP adres beginnend met 100. is een CG-NAT adres. Je kunt dit uit laten zetten en dan krijg je weer een normaal dynamisch ip adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:24:
[...]

IP adres beginnend met 100. is een CG-NAT adres. Je kunt dit uit laten zetten en dan krijg je weer een normaal dynamisch ip adres.
Maar ik heb dat helemaal niet aangezet! Waarom passen ze dit zomaar aan? Nu werkt mijn VPN tussen mij en mijn ouders niet meer en dus ook mijn offsite backup niet :(

Dit doen ze normaliter toch als je IPv6 gebruikt? Maar dat staat ook uit. Vreemd.

Waar kan ik dit uit laten zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 12-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:26:
[...]

Maar ik heb dat helemaal niet aangezet! Waarom passen ze dit zomaar aan? Nu werkt mijn VPN tussen mij en mijn ouders niet meer en dus ook mijn offsite backup niet :(

Dit doen ze normaliter toch als je IPv6 gebruikt? Maar dat staat ook uit. Vreemd.

Waar kan ik dit uit laten zetten?
Nee het is niet iets wat je zelf aanzet, dat doet de provider omdat de IPv4 adressen op raken. Delta groeit hard en heeft niet voor elke klant een IPv4 adres. Meer dan 90% van de klanten heeft er ook niks aan.

CG-NAT kan uit via Mijn Caiway Delta omgeving maar dit werkt volgens mij nog niet altijd goed, maar klantenservice kan het wel uitzetten. Duurt dan 4 uurtjes en dan is het weer klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:26:
[...]

Ja, al veel over gezegd. Weer een voorbeeld hoe Delta/Caiway bewust haar klanten in de narigheid brengt. Geen goede strategie, marketingtechnisch een absolute blunder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:18:
[...]

Al die oude IPv6 via VPN diensten kan je natuurlijk niet vergelijken met wat de ISP's doen :)
Vergelijken kan altijd. Of het tot iets zinnigs leidt is vers twee. :)
Dat las ik ook, maar zolang het niet 1:1 aan mijn Klantnummer is gekoppeld heb ik er niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd...
[...]
Dat is te kort om het zeker te weten in Delta/Caiway land :+
Ik weet niet hoe het gekoppeld is, en het is inderdaad nog kort maar ik constateer dat het in elk geval nog niet gewijzigd is. Ik ben wel geneigd uit te gaan van het voordeel van de twijfel.
[...]
Simpel voorbeeld :

Op mijn Printer heb ik al lang geleden IPv6 uitgezet, want die heeft niks te zoeken op het Internet :)
Zo'n printer die naar huis gaat bellen om nieuwe inktpatronen te gaan bestellen als ie vindt dat het bijna op is? Elke fatsoenlijke router kan op MAC adres uitgaand verkeer blokkeren. Dat werkt zowel op IPv4 als IPv6 dus daarvoor hoef je het IPv6 kind niet met het badwater weg te gooien.
[...]

Niet het geval op het moment dat je Pi-Hole draait of iets soortgelijks en makkelijk wilt kunnen zien welke Client raar verkeer aan het genereren is ;)

Al mijn Clients hebben hun eigen DNS naampje via IPv4 op het moment en ik wil het straks ook zo hebben op het moment dat er opeens IPv6 beschikbaar is !!
Dus je hebt nog geen IPv6? Dat noemen we dan schreeuwen voor je geslagen wordt. :)

Ik heb geen ervaring met Pi-Hole, maar ik zie dat een heleboel Tweakers dat wel hebben en die zullen vast wel iets gevonden hebben om het met IPv6 goed te laten werken. Of in elk geval net zo goed als met IPv4.
[...]

Ahh... dat ouwe gouwe non-argument... "Het went!" _O-
Maar het is wel zo... het went...
Ik wil helemaal nergens aan wennen! :P
Alles moet gewoon werken zoals IK het wil en niet iemand anders! :P
Het blijft tenslotte MIJN NETWERK :Y)
Tja, dat heb ik ook wel eens. Zo werkt sinds 1 dec de NPO plus app niet meer op mijn TV. Die app moest zo nodig "verbeterd" worden en nu is mij TV te oud. 8)7 Ik zal aan iets anders moeten wennen.

En zo gaat het ook met IPv6. IPv6 is hier en het gaat niet meer weg. De transitie van IPv4 naar IPv6 is onvermijdelijk. Resistance is futile. Dus wen er maar aan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:54:
[...]

Ja, al veel over gezegd. Weer een voorbeeld hoe Delta/Caiway bewust haar klanten in de narigheid brengt. Geen goede strategie, marketingtechnisch een absolute blunder.
Er is niet genoeg IPv4 om iedereen op de wereld een eigen adres te geven. CGNAT is onvermijdelijk. De fout die DeCa gemaakt heeft is dat ze het glasvezelnet eerst als IPv4 only hebben uitgerold. Ze hadden IPv6 meteen bij de aanvang moeten uitrollen. En wel als DS-Lite met een optie (eventueel met bijbetaling) voor full dual Stack. Dan was niemand overvallen en was iedereen er nu aan gewend.

Tja... })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Weer een cgnat issue.
Zomaar cgnat aangezet om 14:53, zonder communicatie. Echt slecht.
Even gebeld….nee dat hebben wij niet aangezet. Wie anders, de melkboer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
internet4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:36:
Weer een cgnat issue.
Zomaar cgnat aangezet om 14:53, zonder communicatie. Echt slecht.
Even gebeld….nee dat hebben wij niet aangezet. Wie anders, de melkboer?
Verkeerde vraag stellen aan de klantenservice krijg je ook het verkeerde antwoord. Altijd de juiste vraag stellen en het simpel houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:40:
[...]

Verkeerde vraag stellen aan de klantenservice krijg je ook het verkeerde antwoord. Altijd de juiste vraag stellen en het simpel houden.
Eerst gevraagd om het uit te zetten, dat lukte.
Daarna wilde ik een klacht indienen. Antwoord op de klacht….nee dat hebben wij niet gedaan. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
internet4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:47:
[...]

Daarna wilde ik een klacht indienen. Antwoord op de klacht….nee dat hebben wij niet gedaan. |:(
Als degene van de klantenservice met wij, de mensen van de klantenservice bedoelt, dan klopt dat ook gewoon. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

internet4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:47:
[...]

Een klacht indienen lijkt me ook zinloos. Er zal vast wel ergens in de kleine lettertjes staan dat het zo mag. Wees blij dat het zo gemakkelijk ongedaan gemaakt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
😀 klacht ging meer om de missende communicatie.
Nog afgezien dat ze de dienst internet flink beperken, van inkomende en uitgaande verkeer naar alleen uitgaand verkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:25:
[...]

Er is niet genoeg IPv4 om iedereen op de wereld een eigen adres te geven. CGNAT is onvermijdelijk. De fout die DeCa gemaakt heeft is dat ze het glasvezelnet eerst als IPv4 only hebben uitgerold. Ze hadden IPv6 meteen bij de aanvang moeten uitrollen. En wel als DS-Lite met een optie (eventueel met bijbetaling) voor full dual Stack. Dan was niemand overvallen en was iedereen er nu aan gewend.
Dat is mijn punt niet, natuurlijk is CGNAT onvermijdelijk als je te weinig IPv4 adressen hebt. Mijn punt is dat als je een klant op CGNAT gaat zetten je dat van te voren met duidelijk de gevolgen aangegeven moet communiceren. En moet aangeven hoe je het ongedaan maakt. En niet moedwillig problemen voor je klanten creëert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:19:
[...]

Dat is mijn punt niet, natuurlijk is CGNAT onvermijdelijk als je te weinig IPv4 adressen hebt. Mijn punt is dat als je een klant op CGNAT gaat zetten je dat van te voren met duidelijk de gevolgen aangegeven moet communiceren. En moet aangeven hoe je het ongedaan maakt. En niet moedwillig problemen voor je klanten creëert.
Hier is ook al genoemd dat dat waarschijnlijk tot overbelasting van de helpdesk gaat leiden omdat de grote meerderheid van de klanten geen idee heeft waar het over gaat en dan in paniek de helpdesk gaat bellen. Terwijl die klanten er geen enkele last van hebben en helemaal niets merken als ze onaangekondigd op CGNAT worden gezet. Dus dan maar opereren onder het motto "het is beter om achteraf om vergiffenis te vragen dan toestemming van te voren". Nee elegant is het niet, ze hadden betere iedereen vanaf het prille begin op CGNAT kunnen zetten. Of nog beter meteen IPv6 uitrollen. Maar ja, dat is "hadden"...

Ooit was het verhaal dat ze klanten die port forwards actief hadden niet op CGNAT zouden zetten. Maar ja, dat werkt natuurlijk alleen bij klanten die de modem/router van DeCa gebruiken. Bij klanten met een eigen router kunnen ze dat niet zien. Nogmaals: elegant is het niet., Maar het is waarschijnlijk uit de kwaden de minst erge kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:43:
[...]

Hier is ook al genoemd dat dat waarschijnlijk tot overbelasting van de helpdesk gaat leiden omdat de grote meerderheid van de klanten geen idee heeft waar het over gaat en dan in paniek de helpdesk gaat bellen. Terwijl die klanten er geen enkele last van hebben en helemaal niets merken als ze onaangekondigd op CGNAT worden gezet. Dus dan maar opereren onder het motto "het is beter om achteraf om vergiffenis te vragen dan toestemming van te voren". Nee elegant is het niet, ze hadden betere iedereen vanaf het prille begin op CGNAT kunnen zetten. Of nog beter meteen IPv6 uitrollen. Maar ja, dat is "hadden"...

Ooit was het verhaal dat ze klanten die port forwards actief hadden niet op CGNAT zouden zetten. Maar ja, dat werkt natuurlijk alleen bij klanten die de modem/router van DeCa gebruiken. Bij klanten met een eigen router kunnen ze dat niet zien. Nogmaals: elegant is het niet., Maar het is waarschijnlijk uit de kwaden de minst erge kiezen.
Ik (we) val in herhaling met deze discussie. Ik blijf van mening dat je niet - ook al is het een klein (?) deel van je klanten - onverwacht klanten in de problemen moet brengen omdat je niet van te voren weet wat die problemen zijn. Genoeg scenario’s denkbaar waarbij serieuze problemen kunnen ontstaan als mensen geen contact meer kunnen leggen met apparatuur thuis, of met een kwetsbare derde. Ik las laatst een bericht van iemand die monitoring van een zieke ouder op afstand niet meer kon doen en dus 700 km. moest rijden. Dat ging overigens niet om CGNAT maar het is een mogelijk scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:53:
[...]

Ik (we) val in herhaling met deze discussie. Ik blijf van mening dat je niet - ook al is het een klein (?) deel van je klanten - onverwacht klanten in de problemen moet brengen omdat je niet van te voren weet wat die problemen zijn.
Dat moet dan afgewogen worden tegen het nodeloos in paniek brengen van een heel veel grotere groep van klanten die geen idee hebben waar het over gaat. Als ik er over zou gaan zou ik denk ik dan toch maar kiezen voor de kleinere groep. Gelukkig ga ik er niet over. >:)
Genoeg scenario’s denkbaar waarbij serieuze problemen kunnen ontstaan als mensen geen contact meer kunnen leggen met apparatuur thuis, of met een kwetsbare derde. Ik las laatst een bericht van iemand die monitoring van een zieke ouder op afstand niet meer kon doen en dus 700 km. moest rijden. Dat ging overigens niet om CGNAT maar het is een mogelijk scenario.
Ik houd niet zo van die hypothetische "je zal maar" scenarios. En die hypothetische zieke moeder begint zo langzamerhand bij mij ook reflexen op te roepen die ik al eerder had bij andere kapstokken die gebruikt worden om iets door te drijven... Als je voor een belangrijke toepassing je zo afhankelijk maakt van een consumenten aansluiting bij één provider zonder plan B, dan ben je sowieso verkeerd bezig is dan mijn niet zo bescheiden mening. Wat zou die man die zijn zieke ouder op afstand monitorde dan overigens doen als de monitor aangeeft dat acute actie nodig is? Gaat hij dan ook 700 km rijden of schakelt hij dan toch maar "plan B" in?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

internet4me schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
😀 klacht ging meer om de missende communicatie.
Nog afgezien dat ze de dienst internet flink beperken, van inkomende en uitgaande verkeer naar alleen uitgaand verkeer.
Klacht? Hoezo, heb jij een expliciet “no cgnat” afgesloten?
Luister zeiken is gratis, maar tenzij jij een betaald contract op een static ip hebt heeft klagen en klachten geen zin.
Jij mag van mij best je voorwaarden uit elkaar trekken en aantonen waar staat dat de ISP geen cgnat mag inzetten.
Daar heeft een leger aan juristen op gezeten, maar als jij de loophole vind gun ik het je van harte.

Er zijn scriots die de uitzonderingen moeten uitfilteren en ja soms valt er weleens wat tussen wal en schip, geen drama want dit kan je in MijnDelta zelf oplossen en anders via de helpdesk.

Stop being a cry-baby!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:21:
[...]

Dat moet dan afgewogen worden tegen het nodeloos in paniek brengen van een heel veel grotere groep van klanten die geen idee hebben waar het over gaat. Als ik er over zou gaan zou ik denk ik dan toch maar kiezen voor de kleinere groep. Gelukkig ga ik er niet over. >:)

[...]

Ik houd niet zo van die hypothetische "je zal maar" scenarios. En die hypothetische zieke moeder begint zo langzamerhand bij mij ook reflexen op te roepen die ik al eerder had bij andere kapstokken die gebruikt worden om iets door te drijven... Als je voor een belangrijke toepassing je zo afhankelijk maakt van een consumenten aansluiting bij één provider zonder plan B, dan ben je sowieso verkeerd bezig is dan mijn niet zo bescheiden mening. Wat zou die man die zijn zieke ouder op afstand monitorde dan overigens doen als de monitor aangeeft dat acute actie nodig is? Gaat hij dan ook 700 km rijden of schakelt hij dan toch maar "plan B" in?
Wat dat laatste betreft weet ik niet: vraag het hem zelf: Ramon 73 in "[Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie"

Laat verder maar, we agree to disagree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:31:
[...]

Laat verder maar, we agree to disagree.
OK.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
R3D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:29:
[...]
Jij mag van mij best je voorwaarden uit elkaar trekken en aantonen waar staat dat de ISP geen cgnat mag inzetten.
Daar heeft een leger aan juristen op gezeten, maar als jij de loophole vind gun ik het je van harte.
Als iets juridisch dichtgetimmerd is wil dat nog niet zeggen dat iets netjes of juist is... :)

Het lijkt me niet moeilijk om ook naar de niet-Tweakers te communiceren dat er iets verandert aan de internetverbinding, maar dat dat alleen van belang is als je port forwarding wil (blijven) gebruiken.

Dat de niet-Tweaker daarvan in paniek raakt en de helpdesk gaat platbellen (als je er al doorheen komt :+) lijkt me sterk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Dat Delta wat stappen mag maken in communicatie ben in met je eens.
Maar met keer op keer hetzelfde herhalen win je niks op een “technisch” forum.
Er is een zoekfunctie, probeer t eens.
Dan heb je en met 5 min antwoord op je vraag en na bellen met de helpdesk met een half uur weer een dynamic ip.<ja we leren af en toe wel van tweakers dus 4 uur is al niet meer nodig>
Wil dat weleens vastlopen, stuur je me een pb en het word wel geregeld.
Mag ik t dan wat drukker krijgen, prima! Wie weet kan ik dan een online team verleiden om wat vaker hier actief te zijn om uiteindelijk de klant ervaring te verbeteren.
Maar hou het constructief, probeer eerst op het forum te zoeken voordat je “weer” een onderwerp aanhaalt wat al tig keren uitgekauwd is.
Zou zonde zijn als dit een soort facebook groepje word waar de echte techneuten van af haken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
Dan toch even een wat meer techneuterige vraag. Ik zie nu, behalve eerder al Ernst, ook R3D het hebben over CGNAT aan/uitzetten via MijnDelta. Wil iemand mij even helpen waar ik die optie in MijnDelta kan vinden, want ik heb net wederom MijnDelta helemaal uitgeplozen en voor de zekerheid ook nog even de MijnCaiway van mijn moeder... niets te vinden (door mij). Maar ja, mannen schijnen niet te kunnen zoeken... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
Sorry, ben nog niet zo actief in dit topic.
Al sinds Caiway in Oldenzaal actief is ben ik glas abonnee (we hadden toen nog kabel internet via Ziggo! Dat werd later ook overgenomen door Caiway maar toen zat ik al op glas :) )

Ik moet zeggen: in al die jaren, nu een jaar of 8, bijna 9 al wel heb ik weinig te klagen.
Het internet is stabiel en er zijn weinig storingen.

Communicatie kan soms wat beter maar zoals @R3D aangeeft.

Ik denk dat @R3D bij Caiway of Delta werkt?
Misschien weet je dan ook of, en zo ja wanneer AON abonnees een IPv6 adres krijgen?
En is er eventueel ook een planning om AON abonnees om te zetten naar XGS-PON? Of blijven die gewoon AON? Ik hecht veel waarde aan een eigen router die een public IP heeft namelijk :)

Ben wel benieuwd :)

Wat betreft mijn probleem van vanmiddag waarbij mijn ouders ineens een CG-NAT adres kregen, dat was even chatten met de helpdesk en binnen een uurtje verholpen en de VPN werkt weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 12-12-2023 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
R3D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:38:
....Er is een zoekfunctie, probeer t eens.
..
Dat ben ik 100% met je eens. Dat zie je ook wel op andere fora, dat mensen een account aanmaken om even snel en makkelijk een kant-en-klaar antwoord te krijgen. Terwijl het antwoord al uitgebreid is behandeld.

Ik moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat Delta Fiber steeds beter naar de (Tweaker-) klant luistert, en daar ook echt wat mee doet.

Het tripje van @ernstoud en zijn makkers was daar ook een mooi voorbeeld van. (y)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flappie
wout schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:12:
Dan toch even een wat meer techneuterige vraag. Ik zie nu, behalve eerder al Ernst, ook R3D het hebben over CGNAT aan/uitzetten via MijnDelta. Wil iemand mij even helpen waar ik die optie in MijnDelta kan vinden, want ik heb net wederom MijnDelta helemaal uitgeplozen en voor de zekerheid ook nog even de MijnCaiway van mijn moeder... niets te vinden (door mij). Maar ja, mannen schijnen niet te kunnen zoeken... :P
Inloggen op https://mijn.ciaway.nl dan naar Producten, dan Internet, dan de oranje knop "Beheer internet opties" en daar kun je een dynamisch IP adres bestellen voor € 0,00 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wout
  • Laatst online: 14:05
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:21:
[...]

Inloggen op https://mijn.ciaway.nl dan naar Producten, dan Internet, dan de oranje knop "Beheer internet opties" en daar kun je een dynamisch IP adres bestellen voor € 0,00 :)
Bedankt. Inmiddels besteld voor mijn moeder (Caiway). Bij Delta (mijn eigen abo) durf ik het niet aan, want daar heet het 'wijzigen van je abonnement' en de daar genoemde maandprijs bevat de recente tariefsverhoging... maar omdat mijn jaarcontract nog tot juli loopt, durf ik dat formulier niet te bevestigen...als het goed is, heeft de helpdesk CGNAT een paar maandjes terug al uitgezet na mijn telefonisch verzoek... vertrouwen we daar maar op. O-)

En ja... mijn moeder wil geen CGNAT, omdat haar zoon dan niet meer remote kan inloggen op het netwerk... 8)

[ Voor 6% gewijzigd door wout op 12-12-2023 20:50 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 21:04

ofc

...
Maar met keer op keer hetzelfde herhalen win je niks op een “technisch” forum.
Eerst zoeken is verstandig, maar het probleem is dat zoeken niet zo eenvoudig is.

Niet iedereen merkt op dat het IPv4 adres in het modem en het publieke IPv4 adres verschillen.

Zoeken op het volledige IPv4 adres van het modem levert meestal geen resultaat op en je moet maar net weten dat het in adres blok 100.64.0.0/10 (100.64.0.0 t/m 100.127.255.255) zit, wat voor CGNAT gebruikt wordt.

En als je wel weet dat het om CGNAT gaat, is er nog het probleem dat iedereen het anders schrijft wat het zoeken niet eenvoudiger maakt:
  • Carrier-grade NAT
  • CGN
  • CGNAT
  • CG-NAT
  • Large-scale NAT
  • LSN
Een mooie oplossing zou m.i. zijn om op de Delta (en Caiway) websites een melding te tonen bij bezoekers met een publiek IPv4 adres dat voor CGNAT gebruikt wordt. Bijvoorbeeld een link naar een informatiepagina met CGNAT uitleg en hoe je het uit zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:16:

Ja, als je het bezoekverslag leest weet je alles:

ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

In dat topic ook heel veel meer informatie.
Misschien weet je dan ook of, en zo ja wanneer AON abonnees een IPv6 adres krijgen?
In 1 woord: niet.
En is er eventueel ook een planning om AON abonnees om te zetten naar XGS-PON? Of blijven die gewoon AON? Ik hecht veel waarde aan een eigen router die een public IP heeft namelijk :)
Zie bezoekverslag; er is geen planning.
Wat betreft mijn probleem van vanmiddag waarbij mijn ouders ineens een CG-NAT adres kregen, dat was even chatten met de helpdesk en binnen een uurtje verholpen en de VPN werkt weer :)
Zo hoort het!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

mijn.caiway.nl dus, niet ciaway :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXAEze_hx6CLoXF9wEstgwW7O0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5lYaJkOKsZ5Jx4zoa3ZxSRL.jpg?f=fotoalbum_large

Joepie. Dat was er heel lang niet!

[ Voor 43% gewijzigd door ernstoud op 12-12-2023 21:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Misschien moet er nog even nagedacht worden over de terminologie. Ik kan me voorstellen dat niet voor iedereen direct duidelijk is dat met “dynamisch ip” CGNAT wordt uitgeschakeld en een publiek (IPv4) adres wordt toegewezen. “Dynamisch” is niet het tegengestelde van “CGNAT”, het is het tegengestelde van “vast”. Een CGNAT adres zou ook dynamisch kunnen zijn en is het misschien ook wel… Geen idee, geen eigen ervaring mee. Hoe dan ook, het lijkt me beter de nadruk te leggen op “publiek ip”. Om te voorkomen dat iemand dan denkt aan een vast adres zou het ook “dynamisch publiek IPv4” kunnen zijn. Just my €0,02.

En oh ja, dat er een bedrag van €0,0 aan hangt opent de mogelijkheid in de toekomst er een marktconforme prijs voor te vragen. Ik zou daar alle begrip voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
R3D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:29:
[...]

Klacht? Hoezo, heb jij een expliciet “no cgnat” afgesloten?
Luister zeiken is gratis, maar tenzij jij een betaald contract op een static ip hebt heeft klagen en klachten geen zin.

Er zijn scriots die de uitzonderingen moeten uitfilteren en ja soms valt er weleens wat tussen wal en schip, geen drama want dit kan je in MijnDelta zelf oplossen en anders via de helpdesk.

Stop being a cry-baby!!
Dat is wel heel sterk gesteld.
Ik heb al een eeuwigheid internet. Internet is altijd uitgaand en inkomend geweest. Nergens. Maar dan ook nergens staat dat het internet alleen uitgaand zou zijn. Als caiway dat aanpast zonder communicatie. Mag ik klagen ja. Dat is hoe Nederland werkt.

Gelukkig kan ik binnenkort opstappen. Met zo een “service”.

Edit: voor een overstap zijn geen juristen nodig. Met deze instelling van caiway, de klantenservice en engineers gaan mensen weg. Dat is ook hoe Nederland werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 13-12-2023 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

internet4me schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:19:
[...]

Ik heb al een eeuwigheid internet. Internet is altijd uitgaand en inkomend geweest. Nergens. Maar dan ook nergens staat dat het internet alleen uitgaand zou zijn. Als caiway dat aanpast zonder communicatie. Mag ik klagen ja. Dat is hoe Nederland werkt.

Gelukkig kan ik binnenkort opstappen. Met zo een “service”.

Edit: voor een overstap zijn geen juristen nodig. Met deze instelling van caiway, de klantenservice en engineers gaan mensen weg. Dat is ook hoe Nederland werkt.
👍🏽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

internet4me schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:19:
[...]

Ik heb al een eeuwigheid internet. Internet is altijd uitgaand en inkomend geweest.
Dat klopt niet helemaal. Op mobiele consumenten verbindingen krijg je al jaren geen publiek IPv4 adres meer. In Zeeland is er een ISP (geweest?) die ook op haar vaste aansluitingen alleen CGNAT kon bieden.
Ik ben het wel met je eens dat een aansluiting die geen inkomend verkeer ondersteunt een onvolledige aansluiting is. Maar ja de IPv4 adressen zijn “op” en dan moet je wat. Gelukkig is er voor wie dat wil nog de mogelijkheid toch nog een publiek IPv4 adres te krijgen. Zonder extra kosten! En IPv6 wordt nu door DeCa uitgerold. Komop. het is Kertmis, bekijk het van de positieve kant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-03 14:08
Kwam erachter dat mijn VPN niet werkte, bleek ook CGNAT te zijn aangezet. Even gechat met de servicedesk en ze hebben het weer teruggezet. Voor de normale gebruiker maakt het weinig uit, dus als ze het op verzoek kunnen aanpassen prima toch? Ik vond het wel goede service.

Vast eigen IPv6 adres zou nog beter zijn, maar dat zal wel niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:53
Raziel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:32:
Kwam erachter dat mijn VPN niet werkte, bleek ook CGNAT te zijn aangezet. Even gechat met de servicedesk en ze hebben het weer teruggezet. Voor de normale gebruiker maakt het weinig uit, dus als ze het op verzoek kunnen aanpassen prima toch? Ik vond het wel goede service.

Vast eigen IPv6 adres zou nog beter zijn, maar dat zal wel niet gebeuren.
IPv6 prefix is wel vast bij Delta/Caiway. Ze volgen de best-practice voor IPv6. Die adviseren een vaste prefix, omdat een prefix change impact kan hebben voor alle devices in achter je router (je LAN bij IPv4). Dit omdat die dan nog met een oud IP proberen te communiceren, terwijl je router al een nieuw IP heeft (ander subnet in IPv4 termen).

IPv6 komt wel alleen op XGS-PON, niet op AON. Mocht je nog geen IPv6 op jouw XGS-PON verbinding hebben, maar je wil dat wel graag (eind van het jaar zou iedereen op XGS-PON een IPv6 moeten hebben), dan kun je @fagao een DM sturen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raziel
EWS99 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:40:
[...]

IPv6 prefix is wel vast bij Delta/Caiway. Ze volgen de best-practice voor IPv6. Die adviseren een vaste prefix, omdat een prefix change impact kan hebben voor alle devices in achter je router (je LAN bij IPv4). Dit omdat die dan nog met een oud IP proberen te communiceren, terwijl je router al een nieuw IP heeft (ander subnet in IPv4 termen).

IPv6 komt wel alleen op XGS-PON, niet op AON. Mocht je nog geen IPv6 op jouw XGS-PON verbinding hebben, maar je wil dat wel graag (eind van het jaar zou iedereen op XGS-PON een IPv6 moeten hebben), dan kun je @fagao een DM sturen.
Nee, ik zit nog op point-to-point, heb nog een oud abonnement. De servicedesk was niet overtuigd dat mijn coax nog kon blijven bestaan als ze me om zouden zetten. Zolang Caiway nog geen iptv ontvangers zoals die Ziggo mini boxjes heeft blijf ik liever op de coax. Ik heb boven bij mijn TV's geen bedraad newerk en ook geen mogelijkheid om een set-top box netjes weg te werken.

Daarnaast hoef ik ook geen nieuw modem, ben tevreden met mijn huidige openwrt set-up. Daar draaien ook de nodige zaken op die ik dan zou moeten migrereren. Zit er niet op te wachten, maar zal vast wel een keer moeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:58:
Vergelijken kan altijd. Of het tot iets zinnigs leidt is vers twee. :)
Verspilde moeite dan! :)
Ik weet niet hoe het gekoppeld is, en het is inderdaad nog kort maar ik constateer dat het in elk geval nog niet gewijzigd is. Ik ben wel geneigd uit te gaan van het voordeel van de twijfel.
Ik hoop met je mee ;)
Zo'n printer die naar huis gaat bellen om nieuwe inktpatronen te gaan bestellen als ie vindt dat het bijna op is?
Gelukkig niet! :P

Maar dat is wel iets waar je ook last van kan gaan krijgen inderdaad...
Elke fatsoenlijke router kan op MAC adres uitgaand verkeer blokkeren. Dat werkt zowel op IPv4 als IPv6 dus daarvoor hoef je het IPv6 kind niet met het badwater weg te gooien.
Die fatsoenlijke Router zal je toch echt zelf moeten kopen/bouwen hoor :)
Dus je hebt nog geen IPv6? Dat noemen we dan schreeuwen voor je geslagen wordt. :)
Nee, dat is vooruit denken en op de hoogte zijn van de situaties waar je mogelijk tegenaan kan lopen! B)

En zolang ik hier geen andere ISP dan Delta/Caiway kan krijgen is dat nou eenmaal iets waar je rekening mee moet houden! :P
Ik heb geen ervaring met Pi-Hole, maar ik zie dat een heleboel Tweakers dat wel hebben en die zullen vast wel iets gevonden hebben om het met IPv6 goed te laten werken.
Of in elk geval net zo goed als met IPv4.
Het werkt sowieso wel, maar je zal wel tegen dingen aanlopen die je toch wel wat extra werk op zullen leveren en dat is gewoon niet handig! :P
Maar het is wel zo... het went...
Ik zou nu bijna over een bepaalde South Park aflevering willen beginnen, maar die is zo ranzig dat ik dat liever niet doe :P
Tja, dat heb ik ook wel eens. Zo werkt sinds 1 dec de NPO plus app niet meer op mijn TV. Die app moest zo nodig "verbeterd" worden en nu is mij TV te oud. 8)7 Ik zal aan iets anders moeten wennen.
Dat is geen probleem, want ook dat is iets wat je kon weten nog voordat je die TV kocht! ;)
En zo gaat het ook met IPv6. IPv6 is hier en het gaat niet meer weg. De transitie van IPv4 naar IPv6 is onvermijdelijk. Resistance is futile. Dus wen er maar aan. >:)
Ik zeg niet dat ik het niet wil, maar dat er nogal wat dingen zijn die misschien niet voor iedereen wenselijk zijn :P

Dat is ook iets waar ik nooit aan zal wennen :

Mensen die alleen maar positief kunnen zijn over iets nieuws dat ze krijgen of kopen en maar niet eerlijk willen zijn over de nadelen ervan! :F
ernstoud schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:19:
IMHO is dat voor de meeste ISP's niet te doen en zijn de meeste klanten simpelweg niet in staat zoiets goed te begrijpen en krijg je daar alleen maar ellende van uiteindelijk :X :| :/
rfbroek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:00:
Als iets juridisch dichtgetimmerd is wil dat nog niet zeggen dat iets netjes of juist is... :)
Dat dan weer wel :)
Het lijkt me niet moeilijk om ook naar de niet-Tweakers te communiceren dat er iets verandert aan de internetverbinding, maar dat dat alleen van belang is als je port forwarding wil (blijven) gebruiken.

Dat de niet-Tweaker daarvan in paniek raakt en de helpdesk gaat platbellen (als je er al doorheen komt :+ ) lijkt me sterk.
Dat gaat dus echt wel gebeuren! :D

Port Forwarding is al magisch gedoe voor de meesten dus laat staan als je ineens over CG-NAT begint :X _O- :')
Dan heb je en met 5 min antwoord op je vraag en na bellen met de helpdesk met een half uur weer een dynamic ip.<ja we leren af en toe wel van tweakers dus 4 uur is al niet meer nodig>

Probeer eerst op het forum te zoeken voordat je “weer” een onderwerp aanhaalt wat al tig keren uitgekauwd is.
Vroeger... lang geleden... waren de moderators daar veel strenger in, maar helaas is het sinds de DPG Media takeover een soort "Fok! #2" geworden waar iedereen een zachte aai over de bol krijgt en de gewoonte om de Search te gebruiken aan het afsterven is helaas... ;w
Zou zonde zijn als dit een soort facebook groepje word waar de echte techneuten van af haken.
Dat is helaas wel waar het naartoe lijkt te gaan inderdaad... -O-
Flappie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:16:

Ben wel benieuwd :)
Ook het antwoord op al die vragen kan je dus met wat rondzoeken/kijken/lezen gewoon terugvinden! ;)
wout schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:49:
En ja... mijn moeder wil geen CGNAT, omdat haar zoon dan niet meer remote kan inloggen op het netwerk... 8)
Als jij een VPN Servertje opzet en je moeder daar naartoe laat verbinden dan kan je er ook bij komen! ;)

Dus mocht je een Plan B nodig hebben dan weet je die bij deze alvast :*)
ofc schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:06:
Eerst zoeken is verstandig, maar het probleem is dat zoeken niet zo eenvoudig is.
Zoeken op de term "IP adres" en achteraan beginnen met lezen moet je toch wel wat termen opleveren om verder te kunnen zoeken :?
Roetzen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:32:
En oh ja, dat er een bedrag van €0,0 aan hangt opent de mogelijkheid in de toekomst er een marktconforme prijs voor te vragen. Ik zou daar alle begrip voor hebben.
Waarom wil iedereen bijbetalen i.p.v. korting krijgen i.c.m. CG-NAT :?

Die abonnementen worden maar duurder en duurder en daar mag wel wat tegenover staan !! :/
Roetzen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:24:
Op mobiele consumenten verbindingen krijg je al jaren geen publiek IPv4 adres meer.
Dat is dan ook de markt waar het hele CG-NAT gedoe vandaan komt hé! ;)
In Zeeland is er een ISP (geweest?) die ook op haar vaste aansluitingen alleen CGNAT kon bieden.
ZeelandNET geloof ik en dat is later DELTA geworden :+
Komop. het is Kertmis, bekijk het van de positieve kant.
En als je dat niet viert :? >:) :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 04:43
Raziel schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:22:
De servicedesk was niet overtuigd dat mijn coax nog kon blijven bestaan als ze me om zouden zetten. Zolang Caiway nog geen iptv ontvangers zoals die Ziggo mini boxjes heeft blijf ik liever op de coax. Ik heb boven bij mijn TV's geen bedraad newerk en ook geen mogelijkheid om een set-top box netjes weg te werken.
Mijn recente ervaring is dat coax (DVB-C) blijft werken na een abonnementswijziging binnen Caiway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:27
Ik heb contact gehad met Caiway omtrent het verschil in tariefstelling bij het aangaan van een abonnement bij breedbandwinkel en de bevestiging die ik kreeg van Caiway. De persoon van Caiway zegt dat er een andere prijs is (55 eur ipv 35 eur voor heel jaar) omdat er een nieuwe glasvezel aansluiting aangelegd moet worden.

Dat vind ik apart. Ik heb namelijk al 6 jaar Tmobile (KPN netwerk) glasvezel. Maar misschien ben ik een leek. Volgens Caiway hebben ze hun eigen netwerk en niet die van KPN of wie dan ook. Ze gaan zelf hun netwerk aanleggen en daarom moet je zelf opzeggen (ook al had ik bij de bestelling doorgegeven dat ik een zorgeloze overgang wilde). Ik dacht dat de glasaansluiting naar je huis heel duur was. Zou ik dan Caiway naast Tmobile kunnen aanhouden? Of waren dat gewoon praatjes?

Trouwens ik had al op 30 november opgezegd. Volgens het annuleringsformulier (wat de enige contactmoment is) wordt er binnen 10 werkdagen contact met je opgenomen. Maar na 10 werkdagen wachten, moest je toch nog zelf achter de annulering aangaan.

Ervaring tot nu toe:
- nooit contact opnemen via Apple Business Chat, ze reageren pas na 6 uur na aanmelding. Daarna zeggen dat ze snel op je vraag terugkomen. Maar na 15 dagen wachten nog geen enkele terugkoppeling gekregen. Ik wist niet dat calls zo lang open konden blijven;
- bij de bevestiging van je bestelling, krijg je een link naar een pagina om te kunnen annuleren. Je moet contact opnemen met de klantenservice. "Dat doe je door de onderstaande link te gebruiken" = de link naar het afmeldingsformulier. Uit gesprek met de klantenservice blijkt dat je moet bellen om te annuleren. Waarom dan niet het telefoonnummer vermelden, als je toch niks met het afmeldingsformulier gaat doen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raziel
SamSid schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:56:
Ik heb contact gehad met Caiway omtrent het verschil in tariefstelling bij het aangaan van een abonnement bij breedbandwinkel en de bevestiging die ik kreeg van Caiway. De persoon van Caiway zegt dat er een andere prijs is (55 eur ipv 35 eur voor heel jaar) omdat er een nieuwe glasvezel aansluiting aangelegd moet worden.
Klopt, ik heb ook contact gehad met Caiway over een ander issue en hij meldde dat hij zes (!) glasaansluitingen in zijn huis had van verschillende providers. Als de ISP het aanbiedt om aan te leggen is het veelal gratis, doe je zelf het verzoek moet je vaak betalen, dus hij had door alle aanbieders laten aanleggen, ook al doet hij er niets mee.

Je kan als Caiway klant ook niet overstappen naar KPN op je bestaande glas aansluiting, omdat dat een ander netwerk is. Online vergelijkend bieden het wel aan, maar kijk ik bij KPN zelf dan zie ik bijv. dat ik niet alleen internet via koper kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
Raziel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:31:
[...]

Klopt, ik heb ook contact gehad met Caiway over een ander issue en hij meldde dat hij zes (!) glasaansluitingen in zijn huis had van verschillende providers. Als de ISP het aanbiedt om aan te leggen is het veelal gratis, doe je zelf het verzoek moet je vaak betalen, dus hij had door alle aanbieders laten aanleggen, ook al doet hij er niets mee.

Je kan als Caiway klant ook niet overstappen naar KPN op je bestaande glas aansluiting, omdat dat een ander netwerk is. Online vergelijkend bieden het wel aan, maar kijk ik bij KPN zelf dan zie ik bijv. dat ik niet alleen internet via koper kan krijgen.
Je kan dus in zijn geval zes fysieke aansluitingen hebben?

Dit stond in de bevestiging email:
U heeft gekozen voor glasvezel. Uw woning moet nog wel worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Een aannemer neemt binnen 10 werkdagen na het verwerken van uw bestelling contact met u op om een afspraak te maken om de glasvezelaansluiting in orde te maken. Het is mogelijk dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt.
Niks houdt ze tegen om het alsnog door te berekenen. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Raziel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:31:
[...]

Klopt, ik heb ook contact gehad met Caiway over een ander issue en hij meldde dat hij zes (!) glasaansluitingen in zijn huis had van verschillende providers.
Lijkt mij een sterk verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raziel
Als ik lieg, lieg ik in commissie. Hij zes, misschien is dat overdreven, maar in de basis klopt het. Als ik een KPN glasvezel abonnement zou willen, moet ik een tweede aansluiting krijgen. Stel dat Ziggo hier ook zou kunnen, zou dat ook een extra aansluiting zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Raziel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:20:
[...]

Als ik lieg, lieg ik in commissie. Hij zes, misschien is dat overdreven,
Dat is vrijwel zeker overdreven.
]
maar in de basis klopt het.
Als er met iets anders iemand er minstens een factor twee naast zit, zeg je dan ook dat het in de basis klopt?
Als ik een KPN glasvezel abonnement zou willen, moet ik een tweede aansluiting krijgen. Stel dat Ziggo hier ook zou kunnen, zou dat ook een extra aansluiting zijn.
Ja, stel.. Maar zelfs al zou dat kunnen, dan nog kom je maar op drie. Twee glasvezel aansluitingen is aannemelijk. Eén van KPN en nog één van een andere glasvezelboer. Drie wordt al heel onwaarschijnlijk want bijna nergens in Nederland zijn er drie onafhankelijke in het zelfde gebied aktief. Zes kan al helemaal niet. Zo veel zijn er gewoon niet. Dat had je zelf ook kunnen bedenken voordat je je beroept op "liegen in commissie".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Raziel schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:20:
[...]

Als ik lieg, lieg ik in commissie.
Misschien bedoelde die dat die zes providers op de glasvezel kon krijgen of het is gewoon een fantast.
Hij zes, misschien is dat overdreven, maar in de basis klopt het. Als ik een KPN glasvezel abonnement zou willen, moet ik een tweede aansluiting krijgen.
KPN zit inderdaad niet bij een ander op de glasvezel, dat geld ook voor Delta/Caiway. Maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op volgens mij. Dan blijven er alleen echt kleine partijen over die zeer regionaal zitten. Drie aansluitingen zou al zeer uitzonderlijk zijn.
Stel dat Ziggo hier ook zou kunnen, zou dat ook een extra aansluiting zijn.
Nee Ziggo heeft bij nergens glasvezel. Dat is zeer uitzonderlijk dat Ziggo glasvezel in huis brengt. En dan nog schiet je er ook nog niks mee op, omdat ze dan een coax converter er achter plaatsen in jouw huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
bjusterbaarlik schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:58:
[...]

Misschien bedoelde die dat die zes providers op de glasvezel kon krijgen of het is gewoon een fantast.

[...]

KPN zit inderdaad niet bij een ander op de glasvezel, dat geld ook voor Delta/Caiway. Maar dan houdt het ook wel zo'n beetje op volgens mij. Dan blijven er alleen echt kleine partijen over die zeer regionaal zitten. Drie aansluitingen zou al zeer uitzonderlijk zijn.

[...]

Nee Ziggo heeft bij nergens glasvezel. Dat is zeer uitzonderlijk dat Ziggo glasvezel in huis brengt. En dan nog schiet je er ook nog niks mee op, omdat ze dan een coax converter er achter plaatsen in jouw huis.
In mijn belevenis dacht ik altijd dat de kabel die je had aan huis. Dat die kabel in een patchkast naar een andere patchkast verplaatst ging worden. Niet dat er een nieuwe kabel vanuit de patchkast van de nieuwe provider naar je huis to gaat. Maar dat was een verkeerde veronderstelling van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:13:

Die fatsoenlijke Router zal je toch echt zelf moeten kopen/bouwen hoor :)
Mwah, zelfs de - overigens behoorlijk spartaanse - Nokia XS2496G-B die ik bij mijn Caiway abo in bruikleen heb gekregen heeft het aan boord.
[...]

Nee, dat is vooruit denken en op de hoogte zijn van de situaties waar je mogelijk tegenaan kan lopen! B)
Vooruitdenken en anticiperen is goed, maar dat heeft alleen zin als je je verdiept in de materie. Met niet gehinderd door de nodige kennis uitgaan van willekeurige ongefundeerde aannames ga je gemakkelijk de bietenbrug op.
En zolang ik hier geen andere ISP dan Delta/Caiway kan krijgen is dat nou eenmaal iets waar je rekening mee moet houden! :P
Is dat echt de enige mogelijkheid voor jou? Er ligt geen groene coax van Ziggo in je meterkast? Of nog een kabeltje dat vroeger voor de telefoon diende? Freedom kan nog niet bij jou leveren over DFN?
[...]

Ik zou nu bijna over een bepaalde South Park aflevering willen beginnen, maar die is zo ranzig dat ik dat liever niet doe :P
Spaar je de moeite, het zal me niets zeggen. Ik heb nog nooit een aflevering van die serie gezien.
[...]

Ik zeg niet dat ik het niet wil, maar dat er nogal wat dingen zijn die misschien niet voor iedereen wenselijk zijn :P

Dat is ook iets waar ik nooit aan zal wennen :

Mensen die alleen maar positief kunnen zijn over iets nieuws dat ze krijgen of kopen en maar niet eerlijk willen zijn over de nadelen ervan! :F
Waar ik juist moeilijk aan kan wennen zijn mensen die maar blijven focussen op de al of niet vermeende nadelen van iets nieuws maar geen oog hebben voor de voordelen en al helemaal niet voor de nadelen van het oude systeem wat ze achter zich gaan laten. IP4 wordt met plakband en paperclips bij elkaar gehouden. Maar dat zien we niet meer want daar zijn we inmiddels aan gewend...

Ik vind het een groot voordeel van IPv6 dat ik zonder gedoe met niet standaard poorten meerdere servers kan draaien. Eventueel zelfs op dezelfde hardware en hetzelfde interface. Iedere server zijn eigen publieke IP adres. Hardstikke makkelijk.

Het enige nadeel van IPv6 wat ik zie is dat je er vaak niet aan ontkomt een dubbele configuratie te onderhouden. Eén voor IPv4 en één voor IPv6. Maar dat is eigenlijk geen nadeel inherent aan IPv6 maar een gevolg van het feit dat we nog in de transitie zitten. Een transitie die overigens al veel te lang duurt. Het had allemaal al lang achter de rug moeten zijn. Maar ja, het wordt tegengehouden door mensen die met allerlei drogargumenten het onvermijdelijke voor zich uit schuiven... 8)7

Wat mij betreft mogen we morgen afscheid nemen van IPv4
.
[...]

Waarom wil iedereen bijbetalen i.p.v. korting krijgen i.c.m. CG-NAT :?

Die abonnementen worden maar duurder en duurder en daar mag wel wat tegenover staan !! :/
Korting voor niet of bijbetalen voor wel, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer als de uiteindelijke prijs het maar reflecteert. Maar bijbetalen voor gebruik is inzichtelijker, administratief eenvoudiger en klinkt ook rechtvaardiger. Het is hetzelfde als de discussie over de koning belasting laten betalen. Dan gaat gewoon het inkomen van de koning omhoog zodat hij netto hetzelfde over houdt. Maar de koning belasting laten betalen komt rechtvaardiger over gewoon omdat verder iedereen belasting moet betalen.

CGNAT komt voor mij echt niet als een verrassing. Ik heb dit al jaren geleden voorzien. Er zijn gewoon niet genoeg IPv4 adressen. Er dus zal er een situatie ontstaan waarbij niet iedereen er een krijgt. Daar is DeCa nu in beland. Nu is een publiek IP adres nog gratis. Maar houd er maar rekening mee dat dat niet zo zal blijven. In de toekomst zal alleen degene die er werkelijk een nodig heeft er nog een krijgen. De noodzaak laten blijken door de bereidheid de portemonnee te trekken is een simpele en ook redelijke eerlijke manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Voor wie nog niet overtuigd is dat ook DeCa er niet niet aan ontkomt mee te gaan met de invoering van IPv6 en CGNAT, hier een interessant artikel van Nederlandse bodem:

https://www.sidn.nl/nieuw...-ipv6-gaat-nieuwe-fase-in

Overigens - en dat blijkt ook uit het verhaal - is CGNAT als transitie mechanisme eigenlijk al weer achterhaald. Maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-05 13:15
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:14:
[...]
Er draait Linux version 4.4.115 op, SOC is een EcoNet EN7850.
[...]
Ik was wat aan het rondzoeken, en kon niks vinden. Maar je maakt een typfoutje, het is een EcoNet EN7580.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:24:
Mwah, zelfs de - overigens behoorlijk spartaanse - Nokia XS2496G-B die ik bij mijn Caiway abo in bruikleen heb gekregen heeft het aan boord.
Misschien wordt het dan nog eens wat met dat onding, maar bij heel wat andere ISP's ga je die functie echt niet tegenkomen helaas! ;) :+
Vooruitdenken en anticiperen is goed, maar dat heeft alleen zin als je je verdiept in de materie.
Met niet gehinderd door de nodige kennis uitgaan van willekeurige ongefundeerde aannames ga je gemakkelijk de bietenbrug op.
Geen aannames, maar pure IPv6 kennis en een heleboel ervaringen van anderen kan je lezen in Het grote IPv6 topic ;)
Is dat echt de enige mogelijkheid voor jou? Er ligt geen groene coax van Ziggo in je meterkast? Of nog een kabeltje dat vroeger voor de telefoon diende? Freedom kan nog niet bij jou leveren over DFN?
Gelukkig geen Ziggo hier, want die hoef ik sowieso niet en heeft ook nog eens 0,0 meerwaarde vergeleken met Delta/Caiway dus irrelevant :)

Over xDSL kan ik wel een hele 4 Mbps aan Download krijgen en dat is nog minder dan wat ik ooit had in mijn oude woonplaats over ADSL2+ :P
Over VDSL2 haalde ik een nette 60/30 Mbps en kon ik zelfs voor hogere snelheden gaan, maar ook dat boeit niet, want ondertussen hebben ze ook daar gewoon Glasvezel van KPN sinds een jaar of 2 a 3 :*)
Waar ik juist moeilijk aan kan wennen zijn mensen die maar blijven focussen op de al of niet vermeende nadelen van iets nieuws maar geen oog hebben voor de voordelen en al helemaal niet voor de nadelen van het oude systeem wat ze achter zich gaan laten.
Zolang er serieuze nadelen van iets zijn is het gewoon goed om dat ook in de gaten te houden/rekening ermee te houden!
IP4 wordt met plakband en paperclips bij elkaar gehouden. Maar dat zien we niet meer want daar zijn we inmiddels aan gewend...
Alle IPv4 nadelen komen vooral door het hele NAT/PAT gebeuren en onze behoefte om elke scheet van een verbinding met het Internet te willen voorzien, terwijl er een heleboel apparaten daar niks te zoeken hebben! :)
Ik vind het een groot voordeel van IPv6 dat ik zonder gedoe met niet standaard poorten meerdere servers kan draaien. Eventueel zelfs op dezelfde hardware en hetzelfde interface. Iedere server zijn eigen publieke IP adres. Hardstikke makkelijk.
Dat kan al jarenlang hartstikke makkelijk : Je maakt gewoon een Alias Interface aan en koppelt daar een IPv4 adres aan vast = KLAAAAR!!! :Y)
Het enige nadeel van IPv6 wat ik zie is dat je er vaak niet aan ontkomt een dubbele configuratie te onderhouden. Eén voor IPv4 en één voor IPv6. Maar dat is eigenlijk geen nadeel inherent aan IPv6 maar een gevolg van het feit dat we nog in de transitie zitten. Een transitie die overigens al veel te lang duurt. Het had allemaal al lang achter de rug moeten zijn. Maar ja, het wordt tegengehouden door mensen die met allerlei drogargumenten het onvermijdelijke voor zich uit schuiven... 8)7
De enige reden dat het zo lang heeft geduurd is omdat er teveel ISP's zijn die er geen eene reet mee hebben gedaan totdat ze in de shit terecht kwamen genaamd IPv4 adressen tekort !!! :P

- Bij XS4ALL heb je al jaaaarenlang een IPv6 adres kunnen gebruiken!
- Bij heel wat (Web)Hosting/Server Rental & Co-location bedrijven kan je al jarenlang IPv6 krijgen en vaak nog GRATIS ook !!! :o
Wat mij betreft mogen we morgen afscheid nemen van IPv4
Als we dat doen dan gaat er een hoop stuk dus zet dat plan maar een jaar of 30 of zo opzij zou ik zeggen! :)
Korting voor niet of bijbetalen voor wel, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer als de uiteindelijke prijs het maar reflecteert. Maar bijbetalen voor gebruik is inzichtelijker, administratief eenvoudiger en klinkt ook rechtvaardiger.
Zie jij al een ISP eerst zijn prijzen verlagen om vervolgens een meerprijs te rekenen voor een lullig IPv4 adresje :?

Dat gaat niet gebeuren! Dan leveren al die "uitmelkkoeien" niet genoeg "melk" meer! :P
Het is hetzelfde als de discussie over de koning belasting laten betalen. Dan gaat gewoon het inkomen van de koning omhoog zodat hij netto hetzelfde over houdt. Maar de koning belasting laten betalen komt rechtvaardiger over gewoon omdat verder iedereen belasting moet betalen.
Die discussie heeft een veel groter probleem, want stiekem is die koning helemaal geen koning meer, maar die discussie hoort waarschijnlijk in een ander topic thuis of zelfs een heel ander forum gok ik >:) :P :+
CGNAT komt voor mij echt niet als een verrassing. Ik heb dit al jaren geleden voorzien.
Daar ben je echt niet de enige in hoor! ;)
Er zijn gewoon niet genoeg IPv4 adressen. Er dus zal er een situatie ontstaan waarbij niet iedereen er een krijgt. Daar is DeCa nu in beland.
Dat hadden ze al jarenlang dus kunnen weten en hadden veel eerder IPv6 moeten implementeren... :F
Nu is een publiek IP adres nog gratis. Maar houd er maar rekening mee dat dat niet zo zal blijven.
Er wordt nu al vreselijk veel gehandeld in IPv4 blokken en het is een soort publiek geheim dat er heel wat ISP's en allerlei andere bedrijven expres blokken achter de hand houden om ze in de toekomst voor extreem veel geld te kunnen verkopen! :X :| :/
In de toekomst zal alleen degene die er werkelijk een nodig heeft er nog een krijgen. De noodzaak laten blijken door de bereidheid de portemonnee te trekken is een simpele en ook redelijke eerlijke manier.
Dat is al heel lang het geval in de Hosting wereld dus geheel onverwacht komt het niet echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:31:

Misschien wordt het dan nog eens wat met dat onding, maar bij heel wat andere ISP's ga je die functie echt niet tegenkomen helaas! ;) :+
Wat mekker je nou? Je zegt dat je vastzit aan DeCa. Dus wat boeit het jou dat andere ISPs die functionaliteit niet zouden bieden? Jouw probleem is opgelost!. Die andere ISPs, dat is het probleem van anderen en die hoor ik er niet over.
Geen aannames, maar pure IPv6 kennis en een heleboel ervaringen van anderen kan je lezen in Het grote IPv6 topic ;)
Daar is het al een tijdje rustig, dus kennelijk zijn alle problemen al enige tijd geleden opgelost. _/-\o_
Alle IPv4 nadelen komen vooral door het hele NAT/PAT gebeuren en onze behoefte om elke scheet van een verbinding met het Internet te willen voorzien, terwijl er een heleboel apparaten daar niks te zoeken hebben! :)
Dat zal dan allemaal wel maar een feit is dat IPv4 al lang niet meer kan functioneren zonder NAT. Met alle nadelen van dien.
Dat kan al jarenlang hartstikke makkelijk : Je maakt gewoon een Alias Interface aan en koppelt daar een IPv4 adres aan vast = KLAAAAR!!! :Y)
Ja, je kan met een http server meerder virtuele servers draaien op hetzelfde (lokale) IP nummer. Maar dat werkt dus met http en alleen als ze op dezelfde fysieke server draaien. De wereld van servers is groter dan http op één fysieke server. Met maar één publiek IPv4 adres kun je maar naar één lokaal IPv4 adres per poort forwarden. Met IPv6 is die beperking er niet.
De enige reden dat het zo lang heeft geduurd is omdat er teveel ISP's zijn die er geen eene reet mee hebben gedaan totdat ze in de shit terecht kwamen genaamd IPv4 adressen tekort !!! :P
Je kunt dat niet alleen op de ISP's schuiven. Het is ons allemaal te verwijten. De verdediging van de ISPs was altijd "de klanten vragen er niet om". Welnu, we hadden er luider en vaker om moeten vragen. En de ISPs zijn al lang niet meer het probleem. Xs4All was de pionier, maar Ziggo en KPN bieden ook al vele jaren IPv6. Net als al de "dochters" van KPN. Ja, DeCa is laat maar dat zijn ze nu aan het inhalen. Het zijn nu de bedrijven die de hakken in het zand zetten, niet de ISPs.

https://www.iljitsch.com/...9-christmas-everyday.html
Zie jij al een ISP eerst zijn prijzen verlagen om vervolgens een meerprijs te rekenen voor een lullig IPv4 adresje :?
Nee, maar wat wel zou kunnen is dat ze bij de volgende prijsverhoging het wat kalmer aan doen.

En zie jij het gebeuren dat een ISP een korting geeft aan meer dan driekwart van de klanten om die vervolgens niet terug te pakken bij de eerstvolgende prijsverhoging?
Er wordt nu al vreselijk veel gehandeld in IPv4 blokken en het is een soort publiek geheim dat er heel wat ISP's en allerlei andere bedrijven expres blokken achter de hand houden om ze in de toekomst voor extreem veel geld te kunnen verkopen! :X :| :/
Dat gerucht heb ik ook gehoord. Nou ik wens eenieder die zich op die zeepbel gestort heeft veel succes! Want een zeepbel is het natuurlijk. De prijzen voor IPv4 zijn de pan uit gerezen, maar dat blijft uiteraard niet altijd doorgaan. Tegen de tijd dat bijna "iedereen" IPv6 heeft zal de vraag naar IPv4 afnemen en zullen de prijzen weer dalen. Dan zullen de hamsteraars in paniek gaan verkopen en de zeepbel zal barsten. Dat zal niet morgen gebeuren en ook niet volgende week, maar de grote stijging van de prijzen is er al weer een beetje uit, dus over twee jaar zou het best over kunnen zijn met die zeepbel . })

Ter afsluiting wil ik nog opmerken dat DeCa naar mijn niet zo bescheiden mening een kans gemist heeft door het glasvezel netwerk eerst als IPv4 only op te zetten en IPv6 later toe te voegen. Daarmee zitten we nu in het punt "Dual Stack" van de transitiefase.. Jammer want met het opzetten van een geheel nieuw netwerk was er de unieke kans geweest direct naar de fase "IPv6 only met IPv4 As A Service" te gaan.

https://www.sidn.nl/nieuw...-ipv6-gaat-nieuwe-fase-in

En nu stop ik mee voordat de moderatoren laten weten dat alle argumenten wel zijn gepasseerd en dat we te veel afdwalen van het topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Roetzen schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:19:
Wat mekker je nou? Je zegt dat je vastzit aan DeCa. Dus wat boeit het jou dat andere ISPs die functionaliteit niet zouden bieden? Jouw probleem is opgelost!. Die andere ISPs, dat is het probleem van anderen en die hoor ik er niet over.
LOL! Dat is ook een manier om ernaar te kijken! _O-

Echter niet die van mij :P
Daar is het al een tijdje rustig, dus kennelijk zijn alle problemen al enige tijd geleden opgelost. _/-\o_
Ja, dat zal het zijn! :+
Dat zal dan allemaal wel maar een feit is dat IPv4 al lang niet meer kan functioneren zonder NAT.
Met alle nadelen van dien.
Dat is net zo'n opmerking als al die mensen die claimen dat "het Internet niet werkt" terwijl het hun verbinding met het Internet is die raar doet :P
Ja, je kan met een http server meerder virtuele servers draaien op hetzelfde (lokale) IP nummer.
Maar dat werkt dus met http en alleen als ze op dezelfde fysieke server draaien. De wereld van servers is groter dan http op één fysieke server. Met maar één publiek IPv4 adres kun je maar naar één lokaal IPv4 adres per poort forwarden. Met IPv6 is die beperking er niet.
Het gaat hier niet om Virtual Hosts maar om Alias Interfaces en dat werkt gewoon met ALLE protocollen !! :P
Je kunt dat niet alleen op de ISP's schuiven. Het is ons allemaal te verwijten. De verdediging van de ISPs was altijd "de klanten vragen er niet om". Welnu, we hadden er luider en vaker om moeten vragen.
Dat jij een slap excuus van de ISP's wil accepteren is geheel jouw keuze, maar feit is en blijft dat ze daar gewoon veel te laat mee kwamen! ;)
En de ISPs zijn al lang niet meer het probleem. Xs4All was de pionier, maar Ziggo en KPN bieden ook al vele jaren IPv6. Net als al de "dochters" van KPN.
Bij Ziggo is het er maar net een paar jaren en KPN was ook maar een heel klein beetje eerder ermee begonnen dan Ziggo dus beiden liepen gewoon veel te ver achter vergeleken met XS4ALL ;)

Ik kan me de tabellen nog heel goed herinneren : Wereldwijd gezien stond het er niet heel goed voor in Nederland :X :| :/
Het zijn nu de bedrijven die de hakken in het zand zetten, niet de ISPs.
Ligt eraan wat voor bedrijf het is, want een Hosting bedrijf zal het over het algemeen al jarenlang hebben, terwijl een MKB of iets in die richting het eerder niet dan wel zal hebben...
Nee, maar wat wel zou kunnen is dat ze bij de volgende prijsverhoging het wat kalmer aan doen.
Ik geloof daar niet in...
En zie jij het gebeuren dat een ISP een korting geeft aan meer dan driekwart van de klanten om die vervolgens niet terug te pakken bij de eerstvolgende prijsverhoging?
Ligt eraan hoe groot dat bedrag/het verschil wordt ;)
Dat gerucht heb ik ook gehoord. Nou ik wens eenieder die zich op die zeepbel gestort heeft veel succes! Want een zeepbel is het natuurlijk. De prijzen voor IPv4 zijn de pan uit gerezen, maar dat blijft uiteraard niet altijd doorgaan. Tegen de tijd dat bijna "iedereen" IPv6 heeft zal de vraag naar IPv4 afnemen en zullen de prijzen weer dalen. Dan zullen de hamsteraars in paniek gaan verkopen en de zeepbel zal barsten. Dat zal niet morgen gebeuren en ook niet volgende week, maar de grote stijging van de prijzen is er al weer een beetje uit, dus over twee jaar zou het best over kunnen zijn met die zeepbel . })
Laten we het hopen! })
Ter afsluiting wil ik nog opmerken dat DeCa naar mijn niet zo bescheiden mening een kans gemist heeft door het glasvezel netwerk eerst als IPv4 only op te zetten en IPv6 later toe te voegen. Daarmee zitten we nu in het punt "Dual Stack" van de transitiefase.. Jammer want met het opzetten van een geheel nieuw netwerk was er de unieke kans geweest direct naar de fase "IPv6 only met IPv4 As A Service" te gaan.
Gelukkig hebben ze die "Glasvezel Experts" nog volgens hun reclame dus komt het straks allemaal helemaal goed! _O- LOL! :') :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Bedankt, m'n aansluiting was gisteren opgeleverd, maar kon nog niet in de portal het abonnement zien, daarom contact gezocht met Caiway, maar ook daar gaven ze aan dat het systeem dit nog moest verwerken.
Vanmorgen ingelogd en mijn producten zijn nu wel beschikbaar, dus meteen een dynamisch IP 'besteld. Geen idee hoe snel dit verwerkt wordt ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZeRoC00L schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:25:
[...]

Bedankt, m'n aansluiting was gisteren opgeleverd, maar kon nog niet in de portal het abonnement zien, daarom contact gezocht met Caiway, maar ook daar gaven ze aan dat het systeem dit nog moest verwerken.
Vanmorgen ingelogd en mijn producten zijn nu wel beschikbaar, dus meteen een dynamisch IP 'besteld. Geen idee hoe snel dit verwerkt wordt ?
Max. 4 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Laatst online: 07-05 17:00
SamSid schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:56:
Ik heb contact gehad met Caiway omtrent het verschil in tariefstelling bij het aangaan van een abonnement bij breedbandwinkel en de bevestiging die ik kreeg van Caiway. De persoon van Caiway zegt dat er een andere prijs is (55 eur ipv 35 eur voor heel jaar) omdat er een nieuwe glasvezel aansluiting aangelegd moet worden. (...)
Dank voor het delen. Ik ben niet de enige dus. ;(

Ik heb medio november een aanvraag gedaan via internetten.nl. 12 maanden 35,- per maand. Deze is niet doorgekomen bij Caiway omdat ik een plus (+) in het e-mail adres hebt heg gebruik en daar kunnen ze bij internetten.nl (of Caiway?) niet mee overweg. :| Ik kwam hier pas achter toen ik navraag had gedaan omdat ik een week voor de gewenste oplevering nog niets had gehoord. :-(

Inmiddels het e-mail adres aan laten passen en een bevestiging van Caiway gehad. Met een tarief van 45,- per maand :/

Bij de telefonische klantenservice kunnen ze me niet helpen want ze blijven op zoek naar de oorspronkelijke order, die dus nooit geplaatst is. :F Op eigen voorstel geprobeerd de correspondentie te mailen naar het adres dat ik van de klantenservice kreeg, maar dat blijk niet publiek bruikbaar te zijn.

Na onbeleefd te worden tegen chatbot Kai, heb ik met een medewerker kunnen chatten. Dan kan je wel documenten delen. Duidelijkheid heb ik nog steeds niet...

Mijn lessen:
  • Verwacht weinig van de telefonische klantencervice.
  • Mailen met Caiway kan niet.
  • Chatten met een persoon kan door Chatbot Kai af te poeieren. Dan kan je documenten delen.
  • Gebruik geen + in je e-mail adres.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamSid
DeeD2k2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:31:
[...]
Dank voor het delen. Ik ben niet de enige dus. ;(

Ik heb medio november een aanvraag gedaan via internetten.nl. 12 maanden 35,- per maand. Deze is niet doorgekomen bij Caiway omdat ik een plus (+) in het e-mail adres hebt heg gebruik en daar kunnen ze bij internetten.nl (of Caiway?) niet mee overweg. :| Ik kwam hier pas achter toen ik navraag had gedaan omdat ik een week voor de gewenste oplevering nog niets had gehoord. :-(

Inmiddels het e-mail adres aan laten passen en een bevestiging van Caiway gehad. Met een tarief van 45,- per maand :/

Bij de telefonische klantenservice kunnen ze me niet helpen want ze blijven op zoek naar de oorspronkelijke order, die dus nooit geplaatst is. :F Op eigen voorstel geprobeerd de correspondentie te mailen naar het adres dat ik van de klantenservice kreeg, maar dat blijk niet publiek bruikbaar te zijn.

Na onbeleefd te worden tegen chatbot Kai, heb ik met een medewerker kunnen chatten. Dan kan je wel documenten delen. Duidelijkheid heb ik nog steeds niet...

Mijn lessen:
  • Verwacht weinig van de telefonische klantencervice.
  • Mailen met Caiway kan niet.
  • Chatten met een persoon kan door Chatbot Kai af te poeieren. Dan kan je documenten delen.
  • Gebruik geen + in je e-mail adres.
Je hebt geen poot om op te staan wanneer je een contract afsluit via een derde partij. Hopelijk kan je het abonnement nog beëindigen. Ik kon het in ieder geval nog annuleren (na 14 dagen) zonder dat ze mijn huidige provider hebben opgezegd. Solcon heeft nu ook een cashback van 225 eur via Pricewise. Hier kom je voor een 1gb ook ongeveer uit op 36 eur per maand. Daar is het voor eigen modem gebruikers wat makkelijker. Daar kan je gewoon je eigen modem aansluiten op de media converter. Weliswaar via UTP, maar dan heb je niet de kopzorgen en de extra uitgaven om je eigen modem te kunnen aansluiten.

Overigens geloof ik wel dat je bij alle providers echt voor elke wissewasje zelf het initiatief moet nemen. Gelijk aan de bel trekken als iets niet klopt en niet wachten (vanuit je verwachtingsbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeD2k2
SamSid schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:20:
[...]

Je hebt geen poot om op te staan wanneer je een contract afsluit via een derde partij. Hopelijk kan je het abonnement nog beëindigen. Ik kon het in ieder geval nog annuleren (na 14 dagen) zonder dat ze mijn huidige provider hebben opgezegd. Solcon heeft nu ook een cashback van 225 eur via Pricewise. Hier kom je voor een 1gb ook ongeveer uit op 36 eur per maand. Daar is het voor eigen modem gebruikers wat makkelijker. Daar kan je gewoon je eigen modem aansluiten op de media converter. Weliswaar via UTP, maar dan heb je niet de kopzorgen en de extra uitgaven om je eigen modem te kunnen aansluiten.

Overigens geloof ik wel dat je bij alle providers echt voor elke wissewasje zelf het initiatief moet nemen. Gelijk aan de bel trekken als iets niet klopt en niet wachten (vanuit je verwachtingsbeeld).
Ik zit nu nog binnen de 14 dagen van de order bij Caiway, dus ik kan nog annuleren. Als ik morgen niets hoor (gister contact gehad) was dat inderdaad mijn plan. Dan wordt het waarschijnlijk Glasnet. Op hoop van zegen dat hun niet hetzelfde lot te wachten staat als XS4All en Tweak (mijn vorige en huidige provider ;w )...

Dank voor de tip van Solcon in ieder geval!

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
DeeD2k2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:57:
[...]
Ik zit nu nog binnen de 14 dagen van de order bij Caiway, dus ik kan nog annuleren. Als ik morgen niets hoor (gister contact gehad) was dat inderdaad mijn plan. Dan wordt het waarschijnlijk Glasnet. Op hoop van zegen dat hun niet hetzelfde lot te wachten staat als XS4All en Tweak (mijn vorige en huidige provider ;w )...

Nog een tip aan jou. Doe zowel annuleren via het annuleringsformulier en bellen. Ga daarna dus gelijk bellen naar de klantenservice. Je zal wel eerst twee keer doorverwezen worden. Maar uiteindelijk kom je bij een persoon die de annuleringen afhandelt. Ja er speciaal iemand die de annuleringen doet. Zeg dat je wilt annuleren en je moet een reden geven. Dan kan je natuurlijk je gal spuien en dan expliciet zeggen dat je wilt annuleren. En je krijgt daarna een bevestiging via de email dat de bestelling is geannuleerd.

• nero355
DeeD2k2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:31:
Deze is niet doorgekomen bij Caiway omdat ik een plus (+) in het e-mail adres hebt heg gebruik en daar kunnen ze bij internetten.nl (of Caiway?) niet mee overweg. :|

- Gebruik geen + in je e-mail adres.
Ik heb me de afgelopen jaren serieus zitten verbazen over de hoeveelheid websites en diensten die daar dus niet mee kunnen omgaan! :X :| :F

Bij sommige Webshops kan je zelfs wel een Account aanmaken, maar vervolgens niet ermee inloggen! 7(8)7 _O- :')
DeeD2k2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:57:
Solcon is een rare ISP die je nooit op een Zondag zal helpen, want religie gerelateerde onzin... :F

Anno bijna 2024 alweer... Raar, maar waar! _O- :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeD2k2
nero355 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:43:
[...]

Ik heb me de afgelopen jaren serieus zitten verbazen over de hoeveelheid websites en diensten die daar dus niet mee kunnen omgaan! :X :| :F

Bij sommige Webshops kan je zelfs wel een Account aanmaken, maar vervolgens niet ermee inloggen! 7(8)7 _O- :')
Dat was nu ook het geval. Netjes een bevestigen gehad op het e-mailadres met +, om vervolgens, bij navraag, te horen dat het e-mailadres ongeldig is. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Na lang zoeken heb ik uiteindelijk gevonden waar ik kan zien welke firmware versie actief is op de Nokia XS-2426G-B.

Maintenance ==> Log

En dan staat het bovenaan in het log. Je moet er maar op komen.

Hier draait versie 3FE49544IJKK02

Ik neem aan dat dat de laatste versie is?

De reden dat ik het in de gaten wil houden is dat ik met spanning zit te wachten op de update die het configureren van een IPv6 pinhole mogelijk maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-03 19:05
Roetzen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:03:
Na lang zoeken heb ik uiteindelijk gevonden waar ik kan zien welke firmware versie actief is op de Nokia XS-2426G-B.

Maintenance ==> Log

En dan staat het bovenaan in het log. Je moet er maar op komen.

Hier draait versie 3FE49544IJKK02
Alternative manier: Wifi/Network map/<klikken op icoon van XS-2426G-B> Rechts in beeld staat dan een kolom met informatie (ik moest wel uitzoomen, want valt op m'n tab in portrait mode buiten beeld), waar onder de software- en hardwareversie. Bij mij 3FE49544JJJL30(1.2204.630).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Heelgoed schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:12:
[...]

Alternative manier: Wifi/Network map/<klikken op icoon van XS-2426G-B>
Nu ik dat weet zie ik dat je hetzelfde overzichtje kunt krijgen door in het hoofdmenu (overview) bij "network map" te klikken op het icoon van de XS-2426G-B.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:03:
De reden dat ik het in de gaten wil houden is dat ik met spanning zit te wachten op de update die het configureren van een IPv6 pinhole mogelijk maakt.
@R3D
Is er al enig zicht op? Zou het dit jaar nog gaan lukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Roetzen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:09:
[...]

@R3D
Is er al enig zicht op? Zou het dit jaar nog gaan lukken?
Nee zeker niet, dit word gegarandeerd een 2024 probleem.
Tussen de winter recess en change-freeze in gaat er voor 2023 niks meer gewijzigd worden aan het netwerk.
Q1-2024 gaan we weer fanatiek vol goede moet aan de slag, als dit dan ook op de roadmap zit durf ik niet zo te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Laatst online: 13:36
Helaas sinds vandaag getroffen door een bijzonder vervelend issue; het internet (en daarmee ook tv) stopte vanochtend vanuit het niets ermee. Het glasvezel modem sindsdien al enkele malen gereset, maar elke connectie richting het glasvezelnetwerk kan niet worden opgezet. Het modem lijkt wel te werken, alleen er kan geen verbinding met het Caiway glasvezel netwerk gemaakt worden.

Caiway bevestigt dit ook en heeft het doorgezet naar een netbeheerder. Die hebben pas aanstaande vrijdag een keer tijd om te komen kijken naar het probleem.
En in de tussentijd? Het is dat we vakantie hebben en eventueel kunnen streamen via 4G….

Geweldig dit, zo tijdens de feestdagen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Leut op 27-12-2023 19:44 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@Leut
Welke router heb je? Genexis of Nokia en welke lampjes branden daarop wel en niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
bjusterbaarlik schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:52:
@Leut
Welke router heb je? Genexis of Nokia en welke lampjes branden daarop wel en niet?
Het Genexis modem en alleen de twee buitenste lampjes branden: stroom (van het modem) en wifi.

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Leut schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:59:
[...]

Het Genexis modem en alleen de twee buitenste lampjes branden: stroom (van het modem) en wifi.
Lijkt er dan inderdaad op dat de Genexis wel nog gewoon werkt. Maar dat er geen signaal meer je huis binnenkomt. Meer dan wachten kun je dan inderdaad niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
bjusterbaarlik schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:03:
[...]

Lijkt er dan inderdaad op dat de Genexis wel nog gewoon werkt. Maar dat er geen signaal meer je huis binnenkomt. Meer dan wachten kun je dan inderdaad niet doen.
Inderdaad, die conclusie trek ik ook. Caiway eveneens, alleen er hangt geen bijzonder hoge prioriteit aan en de klant mag ‘gewoon’ een paar dagen wachten.

Nu begrijp ik best, dat dit probleem door derden moet worden opgepakt, maar erg klantvriendelijk vind ik het allerminst. Het is bijna de klant in de kou laten zitten en dat is het dan maar, vanuit hun perspectief bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:53
Leut schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:12:
[...]

Inderdaad, die conclusie trek ik ook. Caiway eveneens, alleen er hangt geen bijzonder hoge prioriteit aan en de klant mag ‘gewoon’ een paar dagen wachten.

Nu begrijp ik best, dat dit probleem door derden moet worden opgepakt, maar erg klantvriendelijk vind ik het allerminst. Het is bijna de klant in de kou laten zitten en dat is het dan maar, vanuit hun perspectief bekeken.
Paar dagen wachten is helaas heel normaal op een consumentenlijn. Je kunt mogelijk wel wat compensatie krijgen, maar dat zal dan ook maar een paar euro zijn.
Er zijn een paar providers, zoals Odido of VodafoneZiggo die in zo’n situatie tijdelijk onbeperkt 5G aanzetten.

Voor de rest ben je aan de goden over geleverd. Ergens anders is het vaak niet veel beter..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 13:33

ktf

Ik ben net verhuisd, en heb ik mijn brievenbus reclame van Caiway gekregen. Abonnement van 1 jaar voor 35€ per maand, inclusief gratis installatie, inclusief gratis aanleg aansluiting, gratis 3 slimme wifi boosters.

Nu wil ik online afsluiten, staat er niets over die gratis aanleg aansluiting, maar het volgende: Je glasvezelverbinding moet nog worden aangesloten, hiervoor moet je eenmalige aansluitkosten voor betalen. Ik moet akkoord gaan met actievoorwaarden, maar als ik de actievoorwaarden lees zijn ze al 4 maanden verlopen.

Naast dat is het heel vervelend vind. Mag dit uberhaubt? Ik dacht dat het bedrijven verplicht is alle kosten duidelijk te brengen? Of is dat alleen bij vakanties boeken ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Wat zei Caiway toen je ze vroeg? Postcodecheck kan ook gewoon verkeerde informatie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Ik krijg ze nu niet aan de lijn. Het gaat me ook meer om het punt dat ergens mee wordt geadverteerd wat vervolgens bij de verkoop verdwenen is. En eigenlijk ook wel het punt dat je een abonnement afsluit met vooraf onbekende kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
ktf schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:39:
Ik ben net verhuisd, en heb ik mijn brievenbus reclame van Caiway gekregen. Abonnement van 1 jaar voor 35€ per maand, inclusief gratis installatie, inclusief gratis aanleg aansluiting, gratis 3 slimme wifi boosters.

Nu wil ik online afsluiten, staat er niets over die gratis aanleg aansluiting, maar het volgende: Je glasvezelverbinding moet nog worden aangesloten, hiervoor moet je eenmalige aansluitkosten voor betalen. Ik moet akkoord gaan met actievoorwaarden, maar als ik de actievoorwaarden lees zijn ze al 4 maanden verlopen.

Naast dat is het heel vervelend vind. Mag dit uberhaubt? Ik dacht dat het bedrijven verplicht is alle kosten duidelijk te brengen? Of is dat alleen bij vakanties boeken ofzo?
Die aansluitkosten van die nieuwe glasvezel zit dat niet in de prijs inbegrepen?
Ik las dat ze het kunnen doorbelasten maar vaak niet doen. Of hebben ze dit gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

SamSid schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:13:
Die aansluitkosten van die nieuwe glasvezel zit dat niet in de prijs inbegrepen?
Ik las dat ze het kunnen doorbelasten maar vaak niet doen. Of hebben ze dit gewijzigd?
Dat is dus de grote vraag. In de reclame die ik heb gekregen staat dus dat het gratis is, maar bij het afsluiten op de website krijg ik dus de tekst: "Je glasvezelverbinding moet nog worden aangesloten, hiervoor moet je eenmalige aansluitkosten voor betalen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ktf schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Dat is dus de grote vraag. In de reclame die ik heb gekregen staat dus dat het gratis is, maar bij het afsluiten op de website krijg ik dus de tekst: "Je glasvezelverbinding moet nog worden aangesloten, hiervoor moet je eenmalige aansluitkosten voor betalen."
Vraag is natuurlijk wat die “reclame” was die je kreeg. Was die geadresseerd? Met ander woorden kon Caiway weten dat er bij jou nog geen aansluiting is? En als het gerichte reclame was, wat staat er in eventuele kleine letters? Een folder moet juist zijn, maar is geen verbintenis.

En over welke aansluitkosten praten we dan? Voor verdere aanleg (kan honderden euro zijn), of voor administratie (tientjes werk).

En het lijkt me dat de helpdesk van Caiway je vraag wat de kosten zullen zijn het beste kan beantwoorden. Ga je er voor, dan goed het contract lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

In de reclame staat letterlijk "gratis aanleg glasvezelaansluiting", dus als Caiway dat ongeadresseerd rond zou sturen is dat hun eigen fout natuurlijk. In dit geval was het geadresseerd. Toch krijg ik die aanbieding niet op hun website, dus ik ga volgende week bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@ktf Zou het hier kunnen gaan om het subtiele verschil tussen aanlegkosten en aansluitkosten? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Om verdere verwarring te voorkomen, hier een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0TtCkx07WH8rXSu8Yg2YtQpeKo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6v12AGDhnUPdMrdT2J731b8Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Kan toch volgens mij geen twijfel over bestaan. Toch, als ik mijn postcode bij Caiway ingeef, krijg ik dat niet aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:31
ktf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:15:
Om verdere verwarring te voorkomen, hier een foto:
[Afbeelding]

Kan toch volgens mij geen twijfel over bestaan. Toch, als ik mijn postcode bij Caiway ingeef, krijg ik dat niet aangeboden.
Meestal heeft deltafiber Delt/caiway een apparte site om aan te melden?
(Zo ja dan moet dat in die aanbiedingsfolder staan ikgavoorglasvezel.nl ofzoiets???)
Tenminste dat was een paar jaar geleden bij mij wel zo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

Ik neem aan dat het geval is bij gebieden die nieuw aangesloten worden. In dit geval heb ik het huis een paar weken geleden gekocht, de vorige eigenaar heeft bij de eerste aanleg niet meegedaan, maar er ligt al wel iets klaar onder de stoep voor de deur. De aanbieding is dus dat ze het gratis binnen komen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
ktf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:11:
Ik neem aan dat het geval is bij gebieden die nieuw aangesloten worden. In dit geval heb ik het huis een paar weken geleden gekocht, de vorige eigenaar heeft bij de eerste aanleg niet meegedaan, maar er ligt al wel iets klaar onder de stoep voor de deur. De aanbieding is dus dat ze het gratis binnen komen brengen.
Dan is de kans groot dat het geld kost. In mijn ogen gewoon een gebrek van het huis.
Er wordt altijd duidelijk gecommuniceerd dat een latere aanleg geld kost. Wat heel logisch is.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 07-01-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 15:29
ktf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:11:
Het kan zelfs zo zijn dat men in bepaalde gebieden coax uit wil zetten en nu volop inzet om de huizen die destijds niet hebben gekozen voor aanleg tot in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

internet4me schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:17:
Dan is de kans groot dat het geld kost.
Zou het extra raar maken dat ik geadresseerde reclame krijg waarin wordt gezegd dat het gratis is.
Sjakie0101 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:06:
Het kan zelfs zo zijn dat men in bepaalde gebieden coax uit wil zetten
Voor coax is dit een Ziggo gebied, dus dat lijkt me niet de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ktf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Zou het extra raar maken dat ik geadresseerde reclame krijg waarin wordt gezegd dat het gratis is.
Hoe was het geadresseerd? Op jouw naam of op "de bewoners van"? En indien op jouw naam, hoe komen ze dan aan je naam? Ben/was je al klant van Caiway? En hoe oud was die folder? Er staat "nu". Dus beperkt in tijd...

Overigens was het hier zo dat de aanleg alleen gratis was toen het hele dorp werd aangelegd. Er werd bij gezegd dat als je het later alsnog wilde dat er kosten zouden zijn. Ook wel logisch, als de graafploeg voor één aansluiting terug moet komen is dat relatief duur...

[...]

Voor coax is dit een Ziggo gebied, dus dat lijkt me niet de reden.
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

internet4me schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Dan is de kans groot dat het geld kost. In mijn ogen gewoon een gebrek van het huis.
Er wordt altijd duidelijk gecommuniceerd dat een latere aanleg geld kost. Wat heel logisch is.
Dat was dan ook de reden dat toen het in Harderwijk werd aangelegd wij het hebben laten aanleggen in het huis van mijn zieke schoonzuster ondanks dat ze daar al niet meer woonde en het duidelijk was dat ze daar ook niet meer daar zou kunnen wonen. We zagen het als een pluspunt bij de verkoop van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf

ktf

"Aan de bewoner(s) van"
Overigens was het hier zo dat de aanleg alleen gratis was toen het hele dorp werd aangelegd. Er werd bij gezegd dat als je het later alsnog wilde dat er kosten zouden zijn.
Standaard FUD techniek natuurlijk.
Pagina: 1 ... 37 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie