Dat dacht ik 25 jaar geleden ook van 1Gbps.w1mm13 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:25:
[...]
We moeten ons zowiezo afvragen wat het nut van 8 Gb/s thuis is
Alles kan stuk.
Dat dacht ik 25 jaar geleden ook van 1Gbps.w1mm13 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Alles kan stuk.
Wacht maar totdat al die games ineens 1 TB groot zijn!w1mm13 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:25:
Lekker snel antwoord gekregen dan!w1mm13 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:37:
Gisteren met de helpdesk van Caiway gechat - ik moest wel geduld hebben .... om 12:00 de vraag gesteld en jawel om 18:45 kreeg ik antwoord of ik een eigen modem aan wilde sluiten. Ik moest doorgeven het type/merk modem, het serienummer en het mac address. Ook moest ik lezen en bevestigen of het modem aan de eisen voldeed zoals hier wordt beschreven. De medewerker noteerde mijn gegevens en sloot af dat er enkele werkdagen overheen kunnen gaan. Ik ben benieuwd!
[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 12-02-2022 15:04 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat wordt dan vas niet in 1 keer gedownload ....Wacht maar totdat al die games ineens 1 TB groot zijn!Daar zit je dan met je 1 Gbps lijntje...
Ahh de kern van het verhaal, ik had om mijn SIP gegevens gevraagd - ik was nog steeds in de war door de latency van de helpdesk -Hoezo heb je dat gedaan dan ??
En wat gaan zij nu met die informatie doen
[ Voor 25% gewijzigd door w1mm13 op 12-02-2022 16:00 ]
Bij recente aansluitingen en omgezette infra uit oudere infra is IPTV ook op VLAN100 aanwezig. Op oudere infra op VLAN101. En VoIP zit op VLAN102.eriadoc schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:23:
Ik ga binnenkort ook aan de slag met een directe aansluiting van de glasvezel op de Edgerouter X SFP. Ik ben benieuwd.
Fijn dat er nu vanuit Caiway zelf meer informatie beschikbaar is.
Wat ik me nog afvraag... Ik heb in eerdere posts gelezen dat tegenwoordig alles via VLAN 100 zou werken, ook tv. Maar in de informatie van Caiway lees ik expliciet dat tv over VLAN 101 moet lopen.
Ook staan er entries die je in de routing table moet invoeren. Zijn er mensen die de configuratie voor de routing table inderdaad zo hebben toegepast? En hoe deden jullie dat voorheen, toen Caiway deze info nog niet had vrijgegeven, werkt het zonder die entries ook?
Als ik een gokje mag doen : Het verkeer aan de WAN kant afluisteren d.m.v. Port Mirroring op een Switch met meerdere SFP poorten!eriadoc schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:23:
Ook staan er entries die je in de routing table moet invoeren.
Zijn er mensen die de configuratie voor de routing table inderdaad zo hebben toegepast?
En hoe deden jullie dat voorheen, toen Caiway deze info nog niet had vrijgegeven, werkt het zonder die entries ook?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Weet je dat zeker, voor alle drie de VLAN's wordt er door de dhcp server(s) een default route + DNS terug gegeven ... ik geloof niet dat de dhcp server specifieke routes terug geef of heb ik dat mis.ernstoud schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:38:
Gewoon DHCP om je EdgeRouter instellen dan komt de configuratie van de routing table vanzelf wel goed. Wel dus VLAN100 aan WAN taggen.
Static Default Routes kan je via DHCP uitdelen : Zo krijg jij ook je Default Gateway via DHCP toegewezen door je eigen Routerw1mm13 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:06:
Weet je dat zeker, voor alle drie de VLAN's wordt er door de dhcp server(s) een default route + DNS terug gegeven ...
ik geloof niet dat de dhcp server specifieke routes terug geef of heb ik dat mis.
In een eerdere config dump zag ik allemaal static routes voor IPTV.
Dat zeg ik, maar als je 3 x een default gateway krijgt om het WAN verkeer te routeren dan heb je een probleem. De vraag is deelt de DHCP server static routes uit (niet 1 default) voor alle netwerken die via VLAN101 te bereiken zijn ...nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:31:
Static Default Routes kan je via DHCP uitdelen : Zo krijg jij ook je Default Gateway via DHCP toegewezen door je eigen Router
Ik gok dat de Caiway/Delta Genexis zoiets heeft :w1mm13 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:50:
Dat zeg ik, maar als je 3 x een default gateway krijgt om het WAN verkeer te routeren dan heb je een probleem. De vraag is deelt de DHCP server static routes uit (niet 1 default) voor alle netwerken die via VLAN101 te bereiken zijn ...
De Weight of in dit geval Metric bepaalt dan de prioriteit van elke Interface!code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 0.0.0.0 10.10.1.1 0.0.0.0 UG 202 0 0 eth0 0.0.0.0 10.10.10.1 0.0.0.0 UG 204 0 0 eth0.10 0.0.0.0 10.10.20.1 0.0.0.0 UG 205 0 0 eth0.20 0.0.0.0 10.10.30.1 0.0.0.0 UG 206 0 0 eth0.30 10.10.1.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 202 0 0 eth0 10.10.10.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 204 0 0 eth0.10 10.10.20.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 205 0 0 eth0.20 10.10.30.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 206 0 0 eth0.30
[ Voor 6% gewijzigd door Merkin Muffley op 18-02-2022 09:15 ]
Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!
Misschien op de social mediapagina van Caiway (https://www.facebook.com/CaiwayNL/) melden dat je om deze reden bij de ACM gaat klagen. Misschien worden ze dan wel rap.w1mm13 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:00:
1 week verder en nog steeds geen SIP gegevens van CaiWay ontvangen ...
Gisteren om 23:00 inderdaad een storing. Had geen zin om te kijken wat er nou plat lag. En vanmiddag ook heel even. Gelukkig verder weinig last gehad, is mijn eerste thuiswerkdag in anderhalf jaar.Red Boll schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:13:
In Krimpen aan den IJssel gaat ook niet lekker. Gisterenavond niet en nu weer aan/uit/traag.
https://allestoringen.nl/ heeft behoorlijk wat meldingen en er is een eervolle vermelding op https://www.caiway.nl/kla...ng/storingen-en-onderhoud
Storing glasvezeldiensten Krimpen ad IJssel, Gouda en Hendrik-Ido Ambacht
18-02-2022
Wegens een verstoring in de glasvezeldiensten ervaren onze klanten in Krimpen ad IJssel, Gouda en Hendrik-Ido Ambacht mogelijk uitval van onze diensten internet, tv en/of bellen. Monteurs van de netwerkbeheerder werken aan een oplossing.
Verwachte oplostijd : Nog niet bekend
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Merkin Muffley schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:17:
Momenteel ervaar ik (bijna) geen internet in Hendrik-Ido-Ambacht. Geen melding te zien op caiway.nl.
Kleine frustratie: waarom zijn de openingstijden van de klantenservice van 9.00 tot 21.00 uur?
update
Het werkt weer...
Red Boll schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:13:
In Krimpen aan den IJssel gaat ook niet lekker. Gisterenavond niet en nu weer aan/uit/traag.
https://allestoringen.nl/ heeft behoorlijk wat meldingen en er is een eervolle vermelding op https://www.caiway.nl/kla...ng/storingen-en-onderhoud
Storing glasvezeldiensten Krimpen ad IJssel, Gouda en Hendrik-Ido Ambacht
18-02-2022
Wegens een verstoring in de glasvezeldiensten ervaren onze klanten in Krimpen ad IJssel, Gouda en Hendrik-Ido Ambacht mogelijk uitval van onze diensten internet, tv en/of bellen. Monteurs van de netwerkbeheerder werken aan een oplossing.
Verwachte oplostijd : Nog niet bekend
Wat werkte er dan niet preciesStormtrooper schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:59:
Gisteren om 23:00 inderdaad een storing. Had geen zin om te kijken wat er nou plat lag. En vanmiddag ook heel even. Gelukkig verder weinig last gehad, is mijn eerste thuiswerkdag in anderhalf jaar.
DAMN...w1mm13 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:00:
1 week verder en nog steeds geen SIP gegevens van CaiWay ontvangen...
Best triest als het op die manier moet heel eerlijk gezegd...zuma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:19:
Misschien op de social mediapagina van Caiway (https://www.facebook.com/CaiwayNL/) melden dat je om deze reden bij de ACM gaat klagen. Misschien worden ze dan wel rap.
Het excuus van Caiway is dat VOIP via een externe partij gaatDAMN...
Slechte organisatie of overspoeld door dergelijke aanvragen![]()
Nog meer reden om het niet via Caiway af te nemen!w1mm13 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:57:
Het excuus van Caiway is dat VOIP via een externe partij gaat
Zoals ik al meldde heb ik daar niet naar gekeken. Ben maar eens op tijd naar bed gegaan...nero355 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Wat werkte er dan niet precies
- Ping ?
- Tracert/Traceroute
- Nslookup/Dig ?!
- enz.
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Stormtrooper op 19-02-2022 11:51 ]
Dat is wel het meest lamme excuus wat ik ooit heb gehoord. Caiway biedt de communicatiedienst aan, zij hebben de verplichting de Voip credentials aan te leveren. Dat moeten ze zelf goed regelen met die derde partij en het niet afschuiven op de klanten. Rare toko zo.w1mm13 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:57:
[...]
Het excuus van Caiway is dat VOIP via een externe partij gaat
Yup eens! Maar je moet wat als je van kastje naar muur wordt gestuurd en niet de instellingen krijgt die ze wel rap zouden moeten geven.nero355 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Best triest als het op die manier moet heel eerlijk gezegd...![]()
![]()
Stormtrooper schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:43:
Zoals ik al meldde heb ik daar niet naar gekeken. Ben maar eens op tijd naar bed gegaan...
Gelukkig draai ik die lekker zelf en volledig onafhankelijk van Caiway!Edit: vandaag hebben ze blijkbaar last van een kwakkelende DNS....
Dat gaven ze niet aan bij Caiway.nero355 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:33:
Wat werkte er dan niet precies
- Ping ?
- Tracert/Traceroute
- Nslookup/Dig ?!
- enz.
Dat gaat hier binnenkort ook gebeuren.nero355 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:08:
[...]
Goed bezig!
[...]
Gelukkig draai ik die lekker zelf en volledig onafhankelijk van Caiway!
Op de internetverbinding na dan...![]()
We gaan richting twee weken en heb nog steeds niets gehoord, iemand anders toevallig wel een goede ervaring hiermee ....w1mm13 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:00:
1 week verder en nog steeds geen SIP gegevens van CaiWay ontvangen ...
Ja; afgelopen dinsdag direct via de chat ontvangen. Na o.a. ook geklaagd te hebben over de IPTV upgrade/kastjes.w1mm13 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:34:
[...]
We gaan richting twee weken en heb nog steeds niets gehoord, iemand anders toevallig wel een goede ervaring hiermee ....
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Ik neem aan dat jij niet de SIP-login gegevens van OP hebt gekregen, maar alleen je eigen login-gegevens.imdos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Helaas heb ik de info op een andere pc staan; dus moet ik ze je nog even schuldig blijven.
Nou nee; niet mijn eigen gegevens en ook niet van de vraagsteller. Gewoon lekker generiek spul. Ik weet het helaas niet uit mijn hoofd. Maar het was gewoon iets als in caiw-user + pass (die al bekend zijn voor webtTV/email) + voip.caiw.nl ofzo en nog iets van twintig instellingen.zuma schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:48:
[...]
Ik neem aan dat jij niet de SIP-login gegevens van OP hebt gekregen, maar alleen je eigen login-gegevens.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Spul dat dus ook gewoon op hun website staatimdos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
Nou nee; niet mijn eigen gegevens en ook niet van de vraagsteller. Gewoon lekker generiek spul. Ik weet het helaas niet uit mijn hoofd. Maar het was gewoon iets als in caiw-user + pass (die al bekend zijn voor webtTV/email) + voip.caiw.nl ofzo en nog iets van twintig instellingen.
Vandaag kwam dan de email met de gegevens binnen en zowaar werd ik gebeld door CaiWay om te vragen of het binnen was gekomen. De email bevat een SIP Telefoonnummer,SIP Gebruikersnaam en SIP Wachtwoord.w1mm13 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:34:
[We gaan richting twee weken en heb nog steeds niets gehoord, iemand anders toevallig wel een goede ervaring hiermee ....
Verrek; dat is het precies; maar dan zonder layoutnero355 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:30:
[...]
Spul dat dus ook gewoon op hun website staat
Het ging er juist om dat je de SIP Login Details bij Caiway moest aanvragen : Username + Password
De rest is al bekend : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze
En dan effe #4 doorclicken naar de VoIP Details
Niet gelijk aan je caiway gegevens voor webmail (not even close)imdos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Verrek; dat is het precies; maar dan zonder layoutomdat het in de chat was geplakt. Maar ik had wel doorgevraagd. De username / pw is gelijk aan je caiw gegevens voor webmail e.d.
Inderdaad.w1mm13 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:31:
[...]
Niet gelijk aan je caiway gegevens voor webmail (not even close)
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 04-03-2022 00:29 ]
Tja, op mijn werk een zakelijke Ziggo lijn en een bypass vdsl lijn. Vaker storingen dan mijn Caiway verbinding in Krimpen. Laatste tijd wel af en toe wat dipjes maar nog steeds heel stabiel. Vergeet niet dat de laatste 2 jaar het blijkbaar erg in is om de nodige zaken plat proberen te krijgen.ernstoud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:23:
Gisteren (3 maart) rond 01:00 uur ruim 20 minuten hoge latency, lage snelheid.
Nu (4 maart) rond 00:00 uur zelfde gedonder...
Op allestoringen.nl ook best veel meldingen.
In een jaar Caiway vele malen meer downtime dan 15 jaar ADSL/VDSL van KPN... bagger.
Hier zakelijk Caiway vanwege de hoge snelheid voor thuiswerken met Vodafone Red Unlimited (haalt hier 130 Mbps op 4G) als bypass.Stormtrooper schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:32:
[...]
Tja, op mijn werk een zakelijke Ziggo lijn en een bypass vdsl lijn. Vaker storingen dan mijn Caiway verbinding in Krimpen. Laatste tijd wel af en toe wat dipjes maar nog steeds heel stabiel. Vergeet niet dat de laatste 2 jaar het blijkbaar erg in is om de nodige zaken plat proberen te krijgen.
Ik moet zeggen dat ik nu zo'n 6 jaar Caiway glas heb en nog nooit een storing heb gehad waarvan ik last heb. Ja onderhoud 's nachts zie ik soms in logging. En daar heb jij nu ook last van? Maar het lijkt mij toch normaal dat ze dat doen? Waarschijnlijk nodig om samen te gaan met Delta, geen idee.ernstoud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:23:
Gisteren (3 maart) rond 01:00 uur ruim 20 minuten hoge latency, lage snelheid.
Nu (4 maart) rond 00:00 uur zelfde gedonder...
Op allestoringen.nl ook best veel meldingen.
In een jaar Caiway vele malen meer downtime dan 15 jaar ADSL/VDSL van KPN... bagger.
---
Update 00:29 uur: duurde weer rond de 25 minuten.
Welke van de twee heeft dan storingenStormtrooper schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:32:
Tja, op mijn werk een zakelijke Ziggo lijn en een bypass vdsl lijn.
Vaker storingen dan mijn Caiway verbinding in Krimpen.
Dat is knap, want in de eerste 3 maanden dat ik klant was ging de boel al 4 keer plat of zo...Hulliee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:51:
Ik moet zeggen dat ik nu zo'n 6 jaar Caiway glas heb en nog nooit een storing heb gehad waarvan ik last heb.
Ik kan me helemaal aansluiten bij deze statement :Ja onderhoud 's nachts zie ik soms in logging. En daar heb jij nu ook last van? Maar het lijkt mij toch normaal dat ze dat doen? Waarschijnlijk nodig om samen te gaan met Delta, geen idee.
Alleen dan een jaar of 20 in mijn geval!ernstoud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:23:
Dat is IMHO sowieso erg verstandig als je Caiway klant bent!Ik gebruik overigens geen dns van Caiway dus dat scheelt ook wat downtime misschien?
De Ziggo lijn uiteraard.
Heb je info van Caiway over vrije modemkeuze geraadpleegd?Tonne schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:17:
Is er iemand die VOIP aan de praat heeft gekregen op een USG of edgerouter? Ik begrijp niet helemaal goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik begrijp dat er een apart voice VLAN is (102). Maar wat ik niet goed begrijp is hoe ik dit aan mijn VLAN aan de LAN kant kan koppelen.
Het enige dat ik heb gevonden zijn oude kpn configs toen de experia box werd gebruikt en het VLAN van KPN werd doorgegeven op een poort waar de experia box dan de VOIP client was.
Maar ik wil een gigaset VOIP client gebruiken.
Zeker. En ik heb de SFP al direct in de USG. En de SIP inloggegevens ook. Het extra WAN vlan via de cli aangemaakt. Maar dan loop ik vasternstoud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:25:
[...]
Heb je info van Caiway over vrije modemkeuze geraadpleegd?
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
Wat bedoel je met “zien” van MAC en IP adressen? In de log van de firewall van de USG? Dan hopelijk als “dropped”?wiljums schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:45:
Ik heb internet hier werkend door de SFP in een unifi switch en die doorgelust naar de WAN van een USG, met vlan100.
Maar ik zie nu mac en ip adressen van andere gebruikers in mijn USG? Is dit gebruikelijk of moet ik mijn firewall nog aanpassen?
Nee, bij gebruikers:ernstoud schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:58:
[...]
Wat bedoel je met “zien” van MAC en IP adressen? In de log van de firewall van de USG? Dan hopelijk als “dropped”?
13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp
wiljums schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:45:
Ik heb internet hier werkend door de SFP in een unifi switch en die doorgelust naar de WAN van een USG, met vlan100.
Maar ik zie nu mac en ip adressen van andere gebruikers in mijn USG? Is dit gebruikelijk of moet ik mijn firewall nog aanpassen?
Dat hoort zo!
Tonne schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:17:
Is er iemand die VOIP aan de praat heeft gekregen op een USG of edgerouter? Ik begrijp niet helemaal goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik begrijp dat er een apart voice VLAN is (102). Maar wat ik niet goed begrijp is hoe ik dit aan mijn VLAN aan de LAN kant kan koppelen.
Het enige dat ik heb gevonden zijn oude kpn configs toen de experia box werd gebruikt en het VLAN van KPN werd doorgegeven op een poort waar de experia box dan de VOIP client was.
Maar ik wil een gigaset VOIP client gebruiken.
Je moet denk ik een aantal Static Routes aanmaken, zodat de aanvragen vanaf het LAN de juiste kans op gaan, maar misschien is het Enabled van NAT en DHCP op eth0.102 al genoegTonne schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:06:
Zeker. En ik heb de SFP al direct in de USG. En de SIP inloggegevens ook. Het extra WAN vlan via de cli aangemaakt. Maar dan loop ik vast.
Het is sowieso een rare webGUI die noch vleesch noch visch is en heel veel dingen vele malen beter kunnen!ernstoud schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:58:
Lekker gebruikersinterface is dat dan...
Tja, dat zal wel een slechte vertaling zijn (Waarom in vredesnaam zoiets in het Nederlands gebruikenvolgens die GUI zijn dus connecties die je bewust of onbewust gemaakt heb met bepaalde IP adressen dan te betitelen als geautoriseerde gebruikers? Wat een onzin zeg.
Je kan wel het een en ander doen geloof ik : Forget/Block/enz. maar dat zou ik geen Parental Control willen noemen en zoiets heeft ook niks te zoeken in een dergelijk systeem dat eigenlijk niet bedoeld is voor thuisgebruik!Is daar dan een soort "parental control" mee bedoeld of zo? Dat je in dat scherm die MAC/IP adressen op non-authorised kunt zetten? Wat is anders het nut?
Bonus Fun Fact :Enfin, weer wat geleerd.
Je vraag is moeilijk te beantwoorden omdat niemand weet welke updates/patches er uitgerold zijn of gaan komen. Voor de Platinum zijn in 2021 twee firmware updates uitgerold (3.14 en 3.16).rfbroek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:45:
Vraagje voor de eventuele kenners:
Ik heb vorig jaar op Marktplaats een Genexis Titanium 22 (het melkpak) gekocht.
Modem aangesloten en ik kreeg meteen een publiek IP adres, het werkt al een jaar prima.
Delta/Caiway leverden de Genexis Platinum 7840 bij mijn abbo, maar die had ik dus niet in gebruik.
Wat ik me afvraag: Krijgt mijn Titanium 22 melkpak eigenlijk nog wel de benodigde updates/patches etc?
Want er staat me iets van bij dat de modems bij Caiway/Delta geregistreerd worden als "in gebruik / niet in gebruik."
Dus ondanks dat het gewoon werkt vraag ik me af of het wel verstandig is om het melkpak te blijven gebruiken.
Weet iemand er meer over? Bij voorbaat dank!![]()
Ah, toch nog recentere update. Vraag me af wat die EFT betekent; alle releases die ik ken hebben een R (= Release).Xeroxr0x schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:29:
Laatste versie is drgos-tundra-1.14.9-EFT1. Vorig jaar uitgerold naar ik weet.
Engineering Feasibility Test - een soort van alpha versie ?ernstoud schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:50:
[...]
Ah, toch nog recentere update. Vraag me af wat die EFT betekent; alle releases die ik ken hebben een R (= Release).
Die van mij heeft versie 1.14.9 (zie afbeelding)ernstoud schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:12:
[...]
Je vraag is moeilijk te beantwoorden omdat niemand weet welke updates/patches er uitgerold zijn of gaan komen. Voor de Platinum zijn in 2021 twee firmware updates uitgerold (3.14 en 3.16).
Mijn Titanium-22 komt ook van MP en is bij mij nooit aangesloten geweest. Daarop staat versie 1.14.0 van 02/04/2015. En hier: Genexis modem geüpdatet, nat-loopback werkt niet meer is sprake van een update 1.14.4 van april 2018. Recenter zie ik nergens.
Dat kan dus kloppen, deze van Marktplaats heb ik een jaar gebruikt met Caiway (en die heeft blijkbaar update gekregen). Om in het modem te komen heb ik het wel moeten resetten (10 seconden resetknop ingedrukt).Xeroxr0x schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:29:
Laatste versie is drgos-tundra-1.14.9-EFT1. Vorig jaar uitgerold naar ik weet.
Die reset heeft ervoor gezorgd dat de bridge mode ongedaan is. Daardoor is het een “normale” router geworden en krijg je dus NAT op 192.168.1.x en de GUI op 192.168.1.254.rfbroek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:59:
[...]
Die van mij heeft versie 1.14.9 (zie afbeelding)
[...]
Dat kan dus kloppen, deze van Marktplaats heb ik een jaar gebruikt met Caiway (en die heeft blijkbaar update gekregen). Om in het modem te komen heb ik het wel moeten resetten (10 seconden resetknop ingedrukt).
Ik weet niet of dat resetten iets veranderd aan de firmware versie.
Dat gezegd hebbende vraag ik me nog steeds af welk modem ik het best kan gebruiken, de Titanium 22 of de Platinum 7840 (met nat achter nat) ?![]()
[Afbeelding]
Heb dezelfde combinatie (Titanium 22 met eigen router in mijn geval pfSense+) draaien en werkt uitstekend.rfbroek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:34:
Dank voor de uitleg!
Modem stond inderdaad in bridge, de reset deed ik om in de GUI te kunnen komen, en zo de firmware versie te kunnen zien.
Ik ga waarschijnlijk gewoon weer de Titanium 22 met eigen router gebruiken.
Mijn grootste zorg was dat die geen updates zou krijgen omdat hij van Marktplaats komt, en dat ik daardoor kwetsbaarder zou zijn dan de Delta klanten met het "officiele" melkpak modem. Maar blijkbaar is dat dus niet het geval.
Dubbel NAT lijkt me niks. Af en toe doe ik wel eens aan gamen, ik heb een NAS waar ik van buitenaf bij wil kunnen, en voor de rest regulier internet gebruik, ook om tv te kijken.
Overigens heb ik alleen internet, dus geen tv en telefonie van Delta. Wel ooit gehad maar dat was om te huilen.
Verwijderd
Early Field Trial? Dus dan een Beta.w1mm13 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:02:
[...]
Engineering Feasibility Test - een soort van alpha versie ?
[ Voor 3% gewijzigd door Larry op 16-03-2022 17:49 ]
Ik gok dat je hetzelfde probleem als alle Ziggo gebruikers hebt op hun YouTube draaiende TV Box : Een hoop reclames op YouTube en geen alternatieve Client die je kan installeren om ze te blokkerenGrolsch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:11:
Ik heb vandaag een "nieuwe" Amino Aria 7X ontvangen, maar dat is een aardige vooruitgang.
Dat ding zapt snel, ook apps als Youtube aan boord, ik ben tevreden over.
Dat is wel lekker!Werkte ook binnen 1 minuut met mijn Harmony
Op de gok heb ik deze besteld voor $49. Nokia | 3FE46901AC | XGS-PON ONU I-Temp 1270 TX SFP Transceiver ModuleLarry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:
Zijn er al mensen die ervaring hebben opgedaan met een XGS-PON SFP? Heb de suggesties in het topic (en andere fora) bekeken, maar ik ben nog geen succes/faal verhalen tegen gekomen.
Voor de goede orde, dit zijn de suggesties die ik heb verzameld tot nu toe:Let wel, hier staan natuurlijk ook opties bij die (nog) niet leverbaar of erg duur zijn.
Ik ben benieuwd. Was dat van eBay? Want ik zie weinig shops waar deze SFP verkocht wordt.Larry schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:31:
[...]
Op de gok heb ik deze besteld voor $49. Nokia | 3FE46901AC | XGS-PON ONU I-Temp 1270 TX SFP Transceiver Module
De shipping en import fees waren helaas wat meer dan gehoopt, maar we gaan meemaken of het werkt! Speciaal gezocht naar een Nokia variant gezien Delta Nokia spul heeft staan.
Inderdaad via eBay. Op een andere site staat het type aangegeven als 10Gbps, maar het staat niet op het etiket en een spec sheet kon ik ook niet vinden, dus het blijft spannend...ernstoud schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:41:
[...]
Ik ben benieuwd. Was dat van eBay? Want ik zie weinig shops waar deze SFP verkocht wordt.
Is het een 10Gbps SFP?
Ik vond deze die ermee compatible is:Larry schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:40:
[...]
Inderdaad via eBay. Op een andere site staat het type aangegeven als 10Gbps, maar het staat niet op het etiket en een spec sheet kon ik ook niet vinden, dus het blijft spannend...
Die had ik ook gevonden inderdaad. Ik zal een update geven wanneer de module geleverd is.ernstoud schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:47:
[...]
Ik vond deze die ermee compatible is:
https://www.prolabs.com/p...plus/10gbase/3fe46901aa-c
Daarbij staat inderdaad 10Gbps SFP+.
Ik denk dat het goed is om deze lijst te volgen, die heb ik via de KPN site afgehaald. Als we er vanuit mogen gaan dat de OLT's van KPN en DELTA compatible zijn tenminste. Op de lijst staan ont's en onu's.Larry schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:31:
[...]
Op de gok heb ik deze besteld voor $49. Nokia | 3FE46901AC | XGS-PON ONU I-Temp 1270 TX SFP Transceiver Module
De shipping en import fees waren helaas wat meer dan gehoopt, maar we gaan meemaken of het werkt! Speciaal gezocht naar een Nokia variant gezien Delta Nokia spul heeft staan.
Dat lijkt me een redelijke aanname. In het requirement document van Delta staat wel duidelijk dat er een goede samenwerking moet zijn met hun Nokia ONT en vandaar dat ik voor deze gekozen heb. Op de lijst staan nog geen Nokia SFP ONU's, maar het is natuurlijk niet zo dat dat de enige is die zou kunnen werken. Ik heb nog een quotiation van een Chinese webwinkel voor een sample van een Nokia 3fe46269aaaa voor $50, maar ik wacht de andere variant nog even aftrebor.ed schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 03:24:
[...]
Ik denk dat het goed is om deze lijst te volgen, die heb ik via de KPN site afgehaald. Als we er vanuit mogen gaan dat de OLT's van KPN en DELTA compatible zijn tenminste. Op de lijst staan ont's en onu's.
https://www.broadband-for...rtification?cn-reloaded=1
Ik begrijp je enthousiasme , ik had ook een FS SFP+ module in bestelling maar heb die gecanceled omdat de levertijd nogal uitliep. Ik ben daarnaast nog steeds niet helemaal zeker van het feit of ik nu een SFP+ module met mac (L2/L3) vlan ondersteuning nodig heb of dat ik het zonder afkan. Kun je dat zelf oplossen met een switch die dat ondersteund of niet. Die info is nergens te vinden. Anyone ?Larry schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:48:
[...]
Dat lijkt me een redelijke aanname. In het requirement document van Delta staat wel duidelijk dat er een goede samenwerking moet zijn met hun Nokia ONT en vandaar dat ik voor deze gekozen heb. Op de lijst staan nog geen Nokia SFP ONU's, maar het is natuurlijk niet zo dat dat de enige is die zou kunnen werken. Ik heb nog een quotiation van een Chinese webwinkel voor een sample van een Nokia 3fe46269aaaa voor $50, maar ik wacht de andere variant nog even af
De reden waarom is omdat ik nu het Nokia modem heb staan waar Caiway blijkbaar geen bridge modus voor ondersteund (heb het nu opgelost met DMZ). Daarnaast heb ik dan een extra apparaat staan voor iets wat mijn Dream Machine in dit geval prima kan oplossen.trebor.ed schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:18:
[...]
Ik begrijp je enthousiasme , ik had ook een FS SFP+ module in bestelling maar heb die gecanceled omdat de levertijd nogal uitliep. Ik ben daarnaast nog steeds niet helemaal zeker van het feit of ik nu een SFP+ module met mac (L2/L3) vlan ondersteuning nodig heb of dat ik het zonder afkan. Kun je dat zelf oplossen met een switch die dat ondersteund of niet. Die info is nergens te vinden. Anyone ?
Ik verbaas me een beetje over jouw keuze voor een SFP terwijl je XPS-PON hebt. Leg me dat eens uit ?
Ik denk dat voor PON het nog wel eens een deceptie kan worden om zo via een alternatieve ONT een L2 bridge te gaan maken als Delta enkel L3 routing aanbiedt; het is immers zo dat de OLT via OMCI een profiel pushed waarbij ik denk dat dit geen L2 bridge zal zijn.. vermoed dus dat de bal bij Delta ligt om een L2 profiel aan te bieden als alternatief op het huidige.Larry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:
Zijn er al mensen die ervaring hebben opgedaan met een XGS-PON SFP? Heb de suggesties in het topic (en andere fora) bekeken, maar ik ben nog geen succes/faal verhalen tegen gekomen.
Voor de goede orde, dit zijn de suggesties die ik heb verzameld tot nu toe:Let wel, hier staan natuurlijk ook opties bij die (nog) niet leverbaar of erg duur zijn.
Hyundai Ioniq 28kWh
Maar aan de andere kant wil Caiway/Delta je MAC address hebben om een eigen modem toe te staan. Zou dat niet betekenen dat ze ook iets met L2 doen, of heb je ook MAC filtering in L3?Methew schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Ik denk dat voor PON het nog wel eens een deceptie kan worden om zo via een alternatieve ONT een L2 bridge te gaan maken als Delta enkel L3 routing aanbiedt; het is immers zo dat de OLT via OMCI een profiel pushed waarbij ik denk dat dit geen L2 bridge zal zijn.. vermoed dus dat de bal bij Delta ligt om een L2 profiel aan te bieden als alternatief op het huidige.
Ik vermoed dat ze eerder het GPONSN willen hebben of je een wachtwoord geven om zo een profiel aan jouw ONT te kunnen koppelen. Anders dan bij p2p worden alle subscriberlijnen in een enkele OLT SFP getermineerd, dus de OLT kan niet bepalen met welk huishouden het te maken heeft door naar de ingress poort op de OLT lijn kaart te kijken (iets wat wel bij p2p kan gezien de 1 op 1 koppeling met een huishouden) en moet dus weten welke ONT bij welk huishouden hoort.Larry schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Maar aan de andere kant wil Caiway/Delta je MAC address hebben om een eigen modem toe te staan. Zou dat niet betekenen dat ze ook iets met L2 doen, of heb je ook MAC filtering in L3?
[ Voor 3% gewijzigd door Methew op 26-03-2022 10:56 ]
Hyundai Ioniq 28kWh
In de tekst van Caiway staat het volgende:Methew schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:55:
[...]
Ik vermoed dat ze eerder het GPONSN willen hebben of je een wachtwoord geven om zo een profiel aan jouw ONT te kunnen koppelen. Anders dan bij p2p worden alle subscriberlijnen in een enkele OLT SFP getermineerd, dus de OLT kan niet bepalen met welk huishouden het te maken heeft door naar de ingress poort op de OLT lijn kaart te kijken (iets wat wel bij p2p kan gezien de 1 op 1 koppeling met een huishouden) en moet dus weten welke ONT bij welk huishouden hoort.
Ik woon ook in Rhenen en heb de aansluiting zelf gedaan en de verbinding is al actief en heb Ziggo inmiddels ook opgezegd.sinasappel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:59:
Hier in Rhenen zijn ze begonnen met het opsturen van de kastjes voor thuis. Begin april worden deze aangesloten en kunnen we ons eerste internet via Caiway verwachten. Ik laat Ziggo nog één maand extra doorlopen om zeker te zijn dat we internet hebben.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wat heb je dan aan de SIP gegevens? Want als je de Titanium-22 gebruikt, dan “beheert” dat device die gegevens en zijn ze niet elders te gebruiken. Ik heb dat geprobeerd maar apps zoals Zoiper werken niet want die krijgen geen verbinding omdat de Titanium die verbinding al heeft.Polyphemus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:02:
Voor het nageslacht hier: ik heb zojuist via de chat met Caiway contact opgenomen om de SIP-gegevens te krijgen, want die wil ik in mijn Fritzbox gebruiken.
Die gegevens weigeren ze te geven, die krijg ik alleen als ik mijn eigen modem ga gebruiken en daarvan de gegevens aan hen geef. Ik wil, tijdelijk, nog dat oude melkpak blijven gebruiken, maar die vlieger gaat dus niet op.
Vind ik dus vreemd.
Enig positieve aan de chat was de hartjes die ik van de medewerker kreeg "![]()
"
Uiteindelijk wil ik een SFP in mijn Ubiquiti UDMP stoppen en mijn Fritzbox de telefonie laten regelen, zoals ik nu ook met mijn Cheapconnect-nummer doe.ernstoud schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:24:
[...]
Wat heb je dan aan de SIP gegevens? Want als je de Titanium-22 gebruikt, dan “beheert” dat device die gegevens en zijn ze niet elders te gebruiken. Ik heb dat geprobeerd maar apps zoals Zoiper werken niet want die krijgen geen verbinding omdat de Titanium die verbinding al heeft.
Nee, dat doet de servicedeskmedewerker dan verkeerd. Die SIP gegevens hebben niets te maken met activatie van XGS-PON. En moeten ze dus ook voor P2P inderdaad gewoon vrijgeven. Zonder verdere vragen.Polyphemus schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:39:
[...]
Uiteindelijk wil ik een SFP in mijn Ubiquiti UDMP stoppen en mijn Fritzbox de telefonie laten regelen, zoals ik nu ook met mijn Cheapconnect-nummer doe.
Ik vind het alleen vreemd dat ze de gegevens van mijn UDMP willen weten, want volgens de vrijemodemkeuze site van Caiway moeten ze dat alleen weten als het om coax of XGSPon gaat.
Ik had geen zin om verder in discussie te gaan met ze. Het was al moeilijk genoeg uit te leggen wat ik wilde
Het is 1 pot nat technisch gezien. Delta levert (leverde?) een betere tv ontvanger dan Caiway maar voor de rest zit er weinig verschil in.AaiGht schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:59:
Hoi allen,
Ik zie dat er twee centrale topics zijn over Caiway en Delta als providers.
Nu zijn ze hier in de gemeente bezig met de aanleg, en dienen wij als inwoners ons aan te melden bij een van de providers.
Ik probeer er achter te komen welke van de twee providers, even los van de aanbiedingen, technisch gezien het beste is (apparatuur of netwerkinfra?).
Weten jullie of er concrete zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, voor ik een keuze maak uit Caiway of Delta (of jullie duidelijk de een boven de ander prefereren met een bepaalde reden).
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Die is er ook gewoon : [Delta glasvezel] Ervaringen & DiscussieArfman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:12:
Dag, ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuishoort maar ik kan geen Delta topic vinden.
Ik ga binnenkort over van Caiway naar Delta, met interactieve TV. Ik heb 1 UTP kabeltje van de meterkast naar de TV kast beschikbaar met daarachter een domme 8 poorts switch zodat de TV, PS4 en allerlei andere apparaten over internettoegang beschikken.
Gaat dit werken met een interactieve ontvanger? Of heb ik in het TV meubel een switch nodig die VLAN tagging ondersteunt?
Kijk gewoon wat het interessantst is voor jou qua kosten of snelheid en kies dan voor één van de tweeAaiGht schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:59:
Hoi allen,
Ik zie dat er twee centrale topics zijn over Caiway en Delta als providers.
Nu zijn ze hier in de gemeente bezig met de aanleg, en dienen wij als inwoners ons aan te melden bij een van de providers.
Ik probeer er achter te komen welke van de twee providers, even los van de aanbiedingen, technisch gezien het beste is (apparatuur of netwerkinfra?).
Weten jullie of er concrete zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, voor ik een keuze maak uit Caiway of Delta (of jullie duidelijk de een boven de ander prefereren met een bepaalde reden).
Niet helemaal. Het MAC Adres van de nieuwe modem wordt door Caiway wel degelijk geactiveerd. Ik heb zelf ook een AON lijn en de standaard modem werkt niet meer na aansluiten van de FritzBox. Ze hebben dus wel degelijk het Mac Adres van de nieuwe modem nodig. Zodra deze is aangesloten wordt deze op de lijn geactiveerd en wordt ook het SIP Gebruikersnaam en wachtwoord vrijgegeven. Bij mij werkt inmiddels alles naar tevredenheid.ernstoud schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:52:
[...]
Nee, dat doet de servicedeskmedewerker dan verkeerd. Die SIP gegevens hebben niets te maken met activatie van XGS-PON. En moeten ze dus ook voor P2P inderdaad gewoon vrijgeven. Zonder verdere vragen.
Merkwaardig. Gewoon weer bellen en duidelijk maken dat ze verkeerd bezig zijn, eventueel klacht bij ACM neerleggen.
Maar pas als je een eigen router gaat gebruiken en de Titanium los koppelt heb je wat aan de SIP gegevens (server, user-id en password).
🤔mkrgoede schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:36:
[...]
Niet helemaal. Het MAC Adres van de nieuwe modem wordt door Caiway wel degelijk geactiveerd. Ik heb zelf ook een AON lijn en de standaard modem werkt niet meer na aansluiten van de FritzBox. Ze hebben dus wel degelijk het Mac Adres van de nieuwe modem nodig. Zodra deze is aangesloten wordt deze op de lijn geactiveerd en wordt ook het SIP Gebruikersnaam en wachtwoord vrijgegeven. Bij mij werkt inmiddels alles naar tevredenheid.
Dan mag je bij mij thuis mijn oude modem proberen te verbinden en dan zie je dat deze geen verbinding kan maken.ernstoud schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:55:
[...]
🤔
Dus hoe kan het dan werken bij alle mensen die hier melden dat ze de vezel via een SFP (die uit de Platinum of een aangeschaft exemplaar) in een eigen router geplaatst hebben zonder enige activatie van die router?
Nee. Bij AON (P2P) is geen activatie nodig en heeft Caiway geen gegevens nodig van de gebruikte router. Wel is de Platinum (of Titanium) 1 keer nodig om de diensten te activeren. Daarna werkt elke router aan die verbinding. Dus het MAC adres doet er niet toe.
Die zinsnede over het Caiway modem weer gebruiken geldt voor XGS-PON.mkrgoede schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:15:
[...]
Dan mag je bij mij thuis mijn oude modem proberen te verbinden en dan zie je dat deze geen verbinding kan maken.
Zie ook bijgaand artikel op de website van Caiway: ( https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze )
Wat moet ik doen als ik toch weer het modem van Caiway wil gebruiken?
Geen probleem als je weer gebruik wilt maken van het door ons geleverde modem. Neem contact op met onze klantenservice en geef aan dat je terug wilt naar het Caiway modem. Zorg ervoor dat je het Caiway modem bij de hand hebt inclusief het MAC-adres.
mkrgoede schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:36:
Niet helemaal. Het MAC Adres van de nieuwe modem wordt door Caiway wel degelijk geactiveerd. Ik heb zelf ook een AON lijn en de standaard modem werkt niet meer na aansluiten van de FritzBox. Ze hebben dus wel degelijk het Mac Adres van de nieuwe modem nodig. Zodra deze is aangesloten wordt deze op de lijn geactiveerd en wordt ook het SIP Gebruikersnaam en wachtwoord vrijgegeven. Bij mij werkt inmiddels alles naar tevredenheid.
Vaag verhaal inderdaad, want zowat elke Router heeft wel een optie om het MAC adres te spoofen/clonen dus waarom zouden ze dat doen ?!ernstoud schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:55:
Dus hoe kan het dan werken bij alle mensen die hier melden dat ze de vezel via een SFP (die uit de Platinum of een aangeschaft exemplaar) in een eigen router geplaatst hebben zonder enige activatie van die router?
Nee. Bij AON (P2P) is geen activatie nodig en heeft Caiway geen gegevens nodig van de gebruikte router. Wel is de Platinum (of Titanium) 1 keer nodig om de diensten te activeren. Daarna werkt elke router aan die verbinding. Dus het MAC adres doet er niet toe.
Deze module is binnen. Ik heb hem in de UDM-Pro gestopt, maar ik krijg geen link. Is het zo dat Caiway eerst de UDM zou moeten activeren voordat er link ontstaat, of zou de module moeten melden dat er een verbinding is maar geen internet geven? (zolang Caiway hem niet heeft toegevoegd) Aangezien ik geen ervaring heb verder met de UDM-Pro is het lastig om in te schatten of het apparaat de SFP module niet herkent, of dat simpelweg eerst de Caiway configuratie doorgevoerd moet worden voordat de interface een 'link' aangeeft.Larry schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:31:
[...]
Geen enkele ervaring hier met je setup. Maar wat dingen die me te binnen schieten…Larry schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:07:
[...]
Deze module is binnen. Ik heb hem in de UDM-Pro gestopt, maar ik krijg geen link. Is het zo dat Caiway eerst de UDM zou moeten activeren voordat er link ontstaat, of zou de module moeten melden dat er een verbinding is maar geen internet geven? (zolang Caiway hem niet heeft toegevoegd) Aangezien ik geen ervaring heb verder met de UDM-Pro is het lastig om in te schatten of het apparaat de SFP module niet herkent, of dat simpelweg eerst de Caiway configuratie doorgevoerd moet worden voordat de interface een 'link' aangeeft.
Ik krijg helaas geen feedback van het apparaat dat er een SFP module is aangesloten. Het is inderdaad een module voor de client zijde met de juiste frequenties. Morgen zal ik zoals aangegeven in de 'eigen modem' handleiding het MAC adres van de SFP port en SN van de UDM-Pro doorgeven op de chat en kijken of er verandering komt in link status. Bedankt voor het meedenken!ernstoud schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:17:
[...]
Geen enkele ervaring hier met je setup. Maar wat dingen die me te binnen schieten…
- is er geen schermpje ergens die zegt of de SFP herkend wordt?
- ik zie in een Platinum dat de diagnose aangeeft dat er geen SFP gedetecteerd wordt als er geen licht ontvangen wordt, dus het niet herkennen van de SFP kan niets betekenen
- ik denk dat de SFP geregistreerd moet worden voordat er een link komt
- weet je of deze SFP de juiste frequenties heeft?
- en bedoelt is voor de cliënt kant en niet voor de andere zijde?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq