Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
Kleine ervaring vanaf mijn kant, niet heel positief als ik eerlijk ben.

Sinds kort heeft Delta netwerk glasvezel in mijn dorp aangelegd, half Januari de aansluiting in huis gekregen en heb toen getekend voor Caiway als ISP.
Heb een paar keer een chat gebruikt welke vrij vlot gingen, verzoek of er een statisch IP kon op de verbinding en of Bridge mode mogelijk was gezien ik zelf 2 Asus AX-86U's in huis heb.
Dat was mogelijk en zou geregeld worden.
Vorige week dan bericht dat alles klaar is en er een pakket opgestuurd gaat worden vanuit Caiway.

Vorige week 1 April kwam dan de slechte grap.
De doos bevatte een mega router/modem in 1 device van Nokia, een Nokia xs-2426g-a om exact te zijn, echt een groot apparaat.
Nou ja prima, het staat toch verstopt in de meterkast.
Weer even een chat gestart om te vragen of die in bridgemode kan, nee sorry meneer dat kan dit model niet.
Bijzonder slecht gezien eerder werd vermeld dat bridgemode geen probleem was.
Verzoek van de chat medewerker of ik even wilde bellen, daar kunnen ze een wissel uitvoeren naar een ander modem welke wel in bridgemode kan.
Ik bellen, word na 34 minuten in de wacht de verbinding verbroken, nog maar een keer bellen, kwam ik na 13 minuten bij iemand terecht die me niet kon helpen, verkeerde afdeling en werd weer in een wachtrij gezet waar ik 17 minuten heb moeten wachten tot ik eindelijk iemand aan de lijn kreeg.

Na dus ruim een uur eindelijk iemand aan de lijn die me mogelijk kon helpen.
Heeft u de Nokia al aangesloten meneer, uhhh nee want deze kan schijnbaar niet in bridgemode dus wil ik niet gebruiken.
Dan kan ik u niet helpen, u moet eerst de Nokia aansluiten en dan kan ik pas een modemwissel aanvragen naar eentje die wel in bridgemode kan.
Ok als ik hem aansluit gaat mijn contract lopen, ik wil natuurlijk zo min mogelijk dubbele kosten, heb de huidige provider vandaag opgezegd maar dat duurt dus een maand wegens opzegtermijn.
Sorry meneer, ik kan u niet eerder helpen, u moet echt de Nokia aansluiten voor ik wat kan doen.

Al met al dus niet een heel positief begin van dit avontuur naar de glasvezel toe.

Vraag, ik heb geen idee wat ik ga krijgen als de Nokia wel is aangesloten.
Kan ik zelf niet gewoon iets kopen om het werkend te maken, lijkt mij dat ik iets van een Glas naar ethernet converter nodig heb en er dan al ben, telefonie/televisie vind ik niet bijzonder gezien ik dat toch niet gebruik.
Wil voornamelijk een stabiele verbinding met het liefst een zo klein mogelijke footprint.
Heb geen idee wat voor Glasvezel het is en wat ik dan zou moeten kopen, kan op de Asus wel MAC spoofen om eventueel het MAC van de Nokia te spoofen.
Ok. Je hebt dus XGS-PON. Op zich mooi want dan ligt 8Gbps in het verschiet ergens dit of volgend jaar.

Zover ik weet is er vanuit Delta of Caiway helemaal geen bridge “modem” voor XGS-PON beschikbaar. Dit is allemaal nieuw voor de service desk medewerkers. Het lijkt er op dat ze dachten dat je P2P gekregen hebt met de Genexis Platinum waarvoor dan een wissel naar de Genexis Titanium (in bridge) mogelijk geweest was.

Inderdaad moet sowieso om “de diensten” te activeren je met het geleverde modem 1 keer deze stap uitvoeren zoals in de handleiding. Daarna zou - theoretisch - een SFP voor XGS-PON met een eigen router moeten werken. Punt is echter dat er nog maar heel weinig ervaringen hier op Tweakers over een dergelijke setup gemeld zijn. Volgens mij is er nog nergens een werkende setup daarvoor gepost. Van Caiway mag je niets verwachten want op eigen apparatuur wordt geen support geleverd.

Op https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staan de specificaties.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
ernstoud schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:58:
[...]

Ok. Je hebt dus XGS-PON. Op zich mooi want dan ligt 8Gbps in het verschiet ergens dit of volgend jaar.

Zover ik weet is er vanuit Delta of Caiway helemaal geen bridge “modem” voor XGS-PON beschikbaar. Dit is allemaal nieuw voor de service desk medewerkers. Het lijkt er op dat ze dachten dat je P2P gekregen hebt met de Genexis Platinum waarvoor dan een wissel naar de Genexis Titanium (in bridge) mogelijk geweest was.

Inderdaad moet sowieso om “de diensten” te activeren je met het geleverde modem 1 keer deze stap uitvoeren zoals in de handleiding. Daarna zou - theoretisch - een SFP voor XGS-PON met een eigen router moeten werken. Punt is echter dat er nog maar heel weinig ervaringen hier op Tweakers over een dergelijke setup gemeld zijn. Volgens mij is er nog nergens een werkende setup daarvoor gepost. Van Caiway mag je niets verwachten want op eigen apparatuur wordt geen support geleverd.

Op https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staan de specificaties.
Bedankt voor de reactie, of het mooi is dat ik naar 8Gbit kan weet ik niet.
De huidige 300/30 van mijn ISP is al voldoende voor mijn huishouden, heb voornamelijk de overstap gedaan omdat we hier de aanbieding kregen om de eerste 6 maanden maar een 10tje te betalen.
Begin er inmiddels toch wel spijt van te krijgen :/

Als ik het goed begrijp is er dus helemaal geen bridgemode mogelijk en zit ik vast aan dat Nokia mega ding en dan via de DMZ.
Ben benieuwd wat ze dan willen toesturen als ik de Nokia daadwerkelijk heb aangesloten wat wel in bridgemode kan.

Net een mailtje gestuurd naar routershop met de vraag of https://m.routershop.nl/k...wan-patchpakket/pid=76557 kan werken.
Wil er best wat aan uitgeven zolang het maar stabiel werkt, met de hele dag thuiswerken is internet best van belang.
Met de huidige Coax oplossing heb ik eigenlijk nooit problemen zolang als dat ik hier woon, hoop toch wel dat dit met Glasvezel ook zou moeten kunnen.

EDIT: Super snel bericht terug van Routershop dat die set niet gaat werken want XGS-Pon.
En eigenlijk hebben ze ook niets anders wat ik wel zou kunnen kopen bij hun.

[ Voor 3% gewijzigd door miniterror op 06-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miniterror schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor de reactie, of het mooi is dat ik naar 8Gbit kan weet ik niet.
De huidige 300/30 van mijn ISP is al voldoende voor mijn huishouden, heb voornamelijk de overstap gedaan omdat we hier de aanbieding kregen om de eerste 6 maanden maar een 10tje te betalen.
Begin er inmiddels toch wel spijt van te krijgen :/

Als ik het goed begrijp is er dus helemaal geen bridgemode mogelijk en zit ik vast aan dat Nokia mega ding en dan via de DMZ.
Ben benieuwd wat ze dan willen toesturen als ik de Nokia daadwerkelijk heb aangesloten wat wel in bridgemode kan.

Net een mailtje gestuurd naar routershop met de vraag of https://m.routershop.nl/k...wan-patchpakket/pid=76557 kan werken.
Wil er best wat aan uitgeven zolang het maar stabiel werkt, met de hele dag thuiswerken is internet best van belang.
Met de huidige Coax oplossing heb ik eigenlijk nooit problemen zolang als dat ik hier woon, hoop toch wel dat dit met Glasvezel ook zou moeten kunnen.

EDIT: Super snel bericht terug van Routershop dat die set niet gaat werken want XGS-Pon.
En eigenlijk hebben ze ook niets anders wat ik wel zou kunnen kopen bij hun.
Ja, die SFP in dat pakket van routershop (mooie bundel overigens, goede tip) is voor AON (P2P). Zeg maar de huidige, “oude” infra van DFN.

Heb je enig bewijs van de bewering van Caiway dat bridge mogelijk was? Dan ze daaraan houden of je contract cancellen als ze dit niet kunnen nakomen. Of DMZ inderdaad, maar is toch eigenlijk geen fraaie oplossing.

Dat heb je met vooruitgang, het duurt even voordat alles op stoom komt. Nu met de vrije modemkeuze komt er wel wat snelheid in. AVM komt begrijp ik binnenkort met de juiste SFP voor hun devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Heb een paar keer een chat gebruikt welke vrij vlot gingen, verzoek of er een statisch IP kon op de verbinding en of Bridge mode mogelijk was gezien ik zelf 2 Asus AX-86U's in huis heb.
Dat gaat geen eene ISP je aanbieden zolang je op een Consumenten Abonnement zit! B)

Bridge Mode is hier en daar wel mogelijk, maar een Statisch IP adres kan je hooguit bij KPN krijgen en dan wordt deze nog steeds via DHCP uitgedeeld! ;)
De doos bevatte een mega router/modem in 1 device van Nokia, een Nokia xs-2426g-a om exact te zijn, echt een groot apparaat.
Ik zou zeggen gebruik die gewoon, want die ASUS Routers/WiFi dingen hebben toch maar beperkte meerwaarde en kan je nog steeds prima als WiFi Accesspoints door je huis heen gebruiken :)
Weer even een chat gestart om te vragen of die in bridgemode kan, nee sorry meneer dat kan dit model niet.
Dergelijke Helpdesks zijn gewoon een puinhoop en al helemaal die van Caiway :| :/

Dat had je kunnen verwachten als je dit topic en het vorige deel een beetje had doorgespit/gezocht ;)
Wil voornamelijk een stabiele verbinding met het liefst een zo klein mogelijke footprint.
Dat kan Caiway prima over het algemeen dus nogmaals : Gewoon in gebruik nemen en het komt allemaal wel goed! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:19
ernstoud schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:37:
[...]

Ja, die SFP in dat pakket van routershop (mooie bundel overigens, goede tip) is voor AON (P2P). Zeg maar de huidige, “oude” infra van DFN.

Heb je enig bewijs van de bewering van Caiway dat bridge mogelijk was? Dan ze daaraan houden of je contract cancellen als ze dit niet kunnen nakomen. Of DMZ inderdaad, maar is toch eigenlijk geen fraaie oplossing.

Dat heb je met vooruitgang, het duurt even voordat alles op stoom komt. Nu met de vrije modemkeuze komt er wel wat snelheid in. AVM komt begrijp ik binnenkort met de juiste SFP voor hun devices.
Dit zal waarschijnlijk de SFP worden van AVM voor Delta:
https://www.centralpoint....-xktsc01335-num-13737820/
Kleine ervaring vanaf mijn kant, niet heel positief als ik eerlijk ben.

Sinds kort heeft Delta netwerk glasvezel in mijn dorp aangelegd, half Januari de aansluiting in huis gekregen en heb toen getekend voor Caiway als ISP.
Vorige week dan bericht dat alles klaar is en er een pakket opgestuurd gaat worden vanuit Caiway.

Vorige week 1 April kwam dan de slechte grap.
Verzoek van de chat medewerker of ik even wilde bellen, daar kunnen ze een wissel uitvoeren naar een ander modem welke wel in bridgemode kan.
Ik bellen, word na 34 minuten in de wacht de verbinding verbroken, nog maar een keer bellen, kwam ik na 13 minuten bij iemand terecht die me niet kon helpen, verkeerde afdeling en werd weer in een wachtrij gezet waar ik 17 minuten heb moeten wachten tot ik eindelijk iemand aan de lijn kreeg.

Na dus ruim een uur eindelijk iemand aan de lijn die me mogelijk kon helpen.
Heeft u de Nokia al aangesloten meneer, uhhh nee want deze kan schijnbaar niet in bridgemode dus wil ik niet gebruiken.
Dan kan ik u niet helpen, u moet eerst de Nokia aansluiten en dan kan ik pas een modemwissel aanvragen naar eentje die wel in bridgemode kan.
Ok als ik hem aansluit gaat mijn contract lopen, ik wil natuurlijk zo min mogelijk dubbele kosten, heb de huidige provider vandaag opgezegd maar dat duurt dus een maand wegens opzegtermijn.
Sorry meneer, ik kan u niet eerder helpen, u moet echt de Nokia aansluiten voor ik wat kan doen.

Al met al dus niet een heel positief begin van dit avontuur naar de glasvezel toe.

Vraag, ik heb geen idee wat ik ga krijgen als de Nokia wel is aangesloten.
Kan ik zelf niet gewoon iets kopen om het werkend te maken, lijkt mij dat ik iets van een Glas naar ethernet converter nodig heb en er dan al ben, telefonie/televisie vind ik niet bijzonder gezien ik dat toch niet gebruik.
Heb geen idee wat voor Glasvezel het is en wat ik dan zou moeten kopen, kan op de Asus wel MAC spoofen om eventueel het MAC van de Nokia te spoofen.
Met de Nokia kan je inderdaad niet veel. Er zit een bridge modus op die uitgeschakeld is. De klantenservice weet niet hoe ze deze kunnen inschakelen en zeggen niets meer te kunnen dan dat je zelf ook kan op het apparaat. Ik ben zelf bezig met een SFP oplossing, maar voorlopig nog geen succes. Ik heb vandaag mijn MAC adres en SN van UDM-Pro doorgegeven en ze zeggen 1 werkdag nodig te hebben. Wellicht dat ze het SN van de SFP module nodig hebben in plaats van UDM-Pro maar dat moet nog blijken.

'Simpelste' oplossing zou zijn om het uit te zingen met DMZ tot de SFP module van AVM uit komt in juni en deze in een geschikt apparaat te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Korte update, net na een uur aan de telefoon het contract kunnen ontbinden.
Geen mogelijkheid tot bridgemode en ze kunnen mij ook geen specifiek model/merk modem benoemen welke ik wel kan gebruiken.
Routershop kan me ook niet helpen want xgspon.
Dit geneuzel zit ik allemaal niet op te wachten en met een DMZ werken wil ik niet.
Gezien ik de Nokia nog niet eens had aangesloten en het contract dus nog niet begonnen was zal mogelijk meegewerkt hebben dat ik kon ontbinden.
nero355 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:20:
[...]

Dat gaat geen eene ISP je aanbieden zolang je op een Consumenten Abonnement zit! B)

Bridge Mode is hier en daar wel mogelijk, maar een Statisch IP adres kan je hooguit bij KPN krijgen en dan wordt deze nog steeds via DHCP uitgedeeld! ;)
Beetje verkeerd verwoord, was de vraag of deze middels DHCP reservering werd toegewezen en redelijk statisch was daarmee.
Mijn huidige Ziggo doet dat ook, heb al maanden hetzelfde WAN adress op Ziggo.
Tuurlijk zal die veranderen als ik alles een dag uitzet maar hoe vaak gebeurd dat nou

[ Voor 40% gewijzigd door miniterror op 06-04-2022 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:41:
[...]

Dit zal waarschijnlijk de SFP worden van AVM voor Delta:
https://www.centralpoint....-xktsc01335-num-13737820/

[...]

Met de Nokia kan je inderdaad niet veel. Er zit een bridge modus op die uitgeschakeld is. De klantenservice weet niet hoe ze deze kunnen inschakelen en zeggen niets meer te kunnen dan dat je zelf ook kan op het apparaat. Ik ben zelf bezig met een SFP oplossing, maar voorlopig nog geen succes. Ik heb vandaag mijn MAC adres en SN van UDM-Pro doorgegeven en ze zeggen 1 werkdag nodig te hebben. Wellicht dat ze het SN van de SFP module nodig hebben in plaats van UDM-Pro maar dat moet nog blijken.

'Simpelste' oplossing zou zijn om het uit te zingen met DMZ tot de SFP module van AVM uit komt in juni en deze in een geschikt apparaat te plaatsen.
Het zou zo maar kunnen zijn dat die module van AVM niet in andere devices werkt dan de door AVM genoemde Fritzboxen. AVM heeft nl. In de hw/sw een feature ingebouwd dat voordat de SFP licht genereert er gekeken wordt of de verbinding AON, GPON of XGS-PON is. Uiteraard omdat dit plug/play consumenten producten zijn en de niets vermoedende consument bij GPON en XGS-PON anders 31 of 63 mede gebruikers plat legt.

Het is wachten op iemand die de Nokia open sleutelt en in de firmware kijkt hoe die bridge mode geactiveerd kan worden. Dat betekent wachten tot een dergelijk device op MP, eBay of ergens anders verschijnt.

Hoe kan het toch zijn dat Delta/Caiway weet dat velen nu - en het zal meer worden - bridge mode wensen, het niet voor elkaar krijgt om gewoon de gebruiker in de firmware die mogelijkheid te bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 06-04-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:16:
[...]

Het zou zo maar kunnen zijn dat die module van AVM niet in andere devices werkt dan de door AVM genoemde Fritzboxen. AVM heeft nl. In de hw/sw een feature ingebouwd dat voordat de SFP licht genereert er gekeken wordt of de verbinding AON, GPON of XGS-PON is. Uiteraard omdat dit plug/play consumenten producten zijn en de niets vermoedende consument bij GPON en CGS-PON anders 31 of 63 mede gebruikers plat legt.

Het is wachten op iemand die de Nokia open sleutelt en in de firmware kijkt hoe die bridge mode geactiveerd kan worden. Dat betekent wachten tot een dergelijk device op MP, eBay of ergens anders verschijnt.

Hoe kan het toch zijn dat Delta/Caiway weet dat velen nu - en het zal meer worden - bridge mode wensen, het niet voor elkaar krijgt om gewoon de gebruiker in de firmware die mogelijkheid te bieden.
Aii, dat is iets waar ik geen rekening mee heb gehouden. Ik heb er een in bestelling, dus ook dat zal ik gaan meemaken.

Het is inderdaad ongelofelijk dat dit niet op orde is. Vooral omdat het apparaat het blijkbaar wel ondersteund. Het is specifiek gelockt, dus wie weet wat voor reden daarvoor verzonnen is. Waarschijnlijk zou het ze nog een hoop tijd en risico schelen ook omdat men dan minder snel geneigd zou zijn een eigen apparaat te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:16:
[...]
Ze kunnen het wel voor elkaar krijgen, maar kiezen ervoor om dat niet te doen.

De reden daarvan is mij al jaren niet duidelijk, hooguit omdat ze misschien graag in je LAN meekijken. (zal wel niet maar toch moest ik eraan denken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:15:
[...]

Ze kunnen het wel voor elkaar krijgen, maar kiezen ervoor om dat niet te doen.

De reden daarvan is mij al jaren niet duidelijk, hooguit omdat ze misschien graag in je LAN meekijken. (zal wel niet maar toch moest ik eraan denken)
Ik zou me kunnen voorstellen dat een ISP zo’n bundel van een juiste SFP, media converter, een glasvezelkabel en een ethernet kabel als tweede optie aanbiedt.

Je zou haast denken dat de deal met Nokia voor de XGS-PON infra, ook gedwongen winkelnering voor het client device omvat. Moet trouwens Genexis ook wel pijn doen, die hebben immers een mooi compact XGS-GPON product (zie https://genexis.eu/product/fibertwist/downloads#xgs-pon).

Tja, op de Genexis modems kan Delta/Caiway veel… TR-069 via CWMP, een management engine die samen met een GAPS cliënt (de beheers software van Genexis) elk kwartier een “phone home” doet, regelmatig de firewall rules terugzet naar de default, een config die soms om onduidelijke redenen ge-update wordt, poort 22 (SSH) staat open en met een voor iedereen gelijk user ID en wachtwoord kan men remote een management shell starten etc.

Die management shell bevat een aantal potentieel “enge” commando’s zoals factory reset maar ook bestanden lokaal - dus op het device - kopieëren.

Kortom, compleet beheer op afstand. Maar voor de vraag of Delta/Caiway (wellicht zelfs de fabrikant Genexis) ook verder meekijkt op het LAN zie ik geen bewijs. Het zou kunnen, maar het afbreukrisico is enorm. Er zijn altijd wel nerds zoals ik die dat dan ontdekken. Dan sta je wel op nu.nl… dat zou enorme schade geven.

Aanvulling: overigens geschiedt die toegang voor beheer via VLAN1 dus in het eigen domein van Delta/Caiway. Is dus wel beschermd.

Maar goed, het kan. Ik heb hier zo’n waanzinnig goedkoop Xiaomi router/AP ding. Die firmware is pas eng… legt contact met allerlei Chinese back-end servers… goedkoop met overheidssubsidies zodat de Chinese overheid mooie kijkjes in de Westerse wereld krijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 06-04-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
miniterror schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:49:
Beetje verkeerd verwoord, was de vraag of deze middels DHCP reservering werd toegewezen en redelijk statisch was daarmee.
Mijn huidige Ziggo doet dat ook, heb al maanden hetzelfde WAN adress op Ziggo.
Tuurlijk zal die veranderen als ik alles een dag uitzet maar hoe vaak gebeurd dat nou
Nou...

Best wel vaak als ik bij vrienden/bekenden kijk die Ziggo hebben! :'(

Bij KPN heb je dus zelfs dat probleem niet! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
nero355 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:40:
[...]

Nou...

Best wel vaak als ik bij vrienden/bekenden kijk die Ziggo hebben! :'(

Bij KPN heb je dus zelfs dat probleem niet! ;)
Ieder zijn ding denk ik dan, ik heb eigenlijk nooit storing bij Ziggo of een andere reden waarom het gehele internet er voor een langere periode uit ligt (knocks on wood).
Om die reden heb ik dus echt al lang hetzelfde WAN IP, en de enkele keer dat die toch zou wijzigen zoek ik even mijn DDNS op.
Host gelukkig geen services voor familie/bekenden dus op dat punt ook geen pijn mocht die toch wel wijzigen.
Maar goed, dat heeft niet veel met Caiway te maken dus ik dit draadje verlaten gezien mijn Caiway contract ontbonden is.
Misschien tot over een jaar als ik wel bridgemode kan gebruiken of er meer bekend is welke andere oplossing dit gaat toelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:41:
Ik ben zelf bezig met een SFP oplossing, maar voorlopig nog geen succes. Ik heb vandaag mijn MAC adres en SN van UDM-Pro doorgegeven en ze zeggen 1 werkdag nodig te hebben. Wellicht dat ze het SN van de SFP module nodig hebben in plaats van UDM-Pro maar dat moet nog blijken.
Helaas geen succes met het MAC adres van de SFP poort van de UDM-Pro en het SN van de UDM-Pro. Zojuist een nieuw ticket aangemaakt via de chat voor het MAC adres van de SFP poort van de UDM-Pro en SN van de SFP module. Afwachten of dit wel succes geeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23
Larry schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:13:
[...]

Helaas geen succes met het MAC adres van de SFP poort van de UDM-Pro en het SN van de UDM-Pro. Zojuist een nieuw ticket aangemaakt via de chat voor het MAC adres van de SFP poort van de UDM-Pro en SN van de SFP module. Afwachten of dit wel succes geeft...
Zo 'vrij' is de 'vrije modemkeuze' dan niet bij Caiway, vind ik. Dat ze toch nog invloed willen hebben op wat wel en wat niet aangesloten wordt op hun netwerk met het vragen van serienummers en MAC-adressen van klantapparatuur :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos0077
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-06 10:50
[...]

Ik ben benieuwd wat daar uit komt want ik ben ook met iets dergelijks bezig. Gisteren het MAC adres en s/n van mijn USG 3P doorgegeven. Na activatie geen internet.
Ik heb er nog een media converter tussen zitten van TP-link. Waarschijnlijk heb ik de verkeerde SFP module en heb ik een XGS-PON SFP nodig, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden.
Gr. Jos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jos0077 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:07:
[...]

Ik ben benieuwd wat daar uit komt want ik ben ook met iets dergelijks bezig. Gisteren het MAC adres en s/n van mijn USG 3P doorgegeven. Na activatie geen internet.
Ik heb er nog een media converter tussen zitten van TP-link. Waarschijnlijk heb ik de verkeerde SFP module en heb ik een XGS-PON SFP nodig, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden.
Gr. Jos
Welk modem kreeg je geleverd?

Genexis = P2P (AON)
Nokia = XGS-PON

En eigen apparatuur op XGS-PON zou ik mee wachten totdat er duidelijk wordt wat werkt en wat niet. De juiste SFP en de wijze van activatie is nu nog erg pionieren. Leuk, maar niet als je afhankelijk bent van internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:44:
[...]

Zo 'vrij' is de 'vrije modemkeuze' dan niet bij Caiway, vind ik. Dat ze toch nog invloed willen hebben op wat wel en wat niet aangesloten wordt op hun netwerk met het vragen van serienummers en MAC-adressen van klantapparatuur :/
Tja, een XGS-PON verbinding moet geactiveerd worden. Gedeeld medium dus moet jouw apparatuur jouw signaal er uit filteren. Dat gaat volgens mij op basis van MAC. Serienummer vragen begrijp ik niet. Lijkt me onnodig. Het zou kunnen zijn - denk aan de vragen die je wel eens aan de telefoon krijgt gesteld om zeker te stellen dat jij bent wie je zegt dat je bent - om bij toekomstige contacten over jouw verbinding zeker te zijn dat niet jouw buurman jouw signaal kan aftappen, jij weet het serienummer en is niet te spoofen. Een MAC wel. Maar is mijn fantasie… iemand moet dat gewoon maar eens vragen aan de helpdesk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-10 22:04
hier een topic voor KPN WBA XGS.PON wellicht kunnen we daar nog iets van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:59:
[...]

Tja, een XGS-PON verbinding moet geactiveerd worden. Gedeeld medium dus moet jouw apparatuur jouw signaal er uit filteren. Dat gaat volgens mij op basis van MAC. Serienummer vragen begrijp ik niet. Lijkt me onnodig. Het zou kunnen zijn - denk aan de vragen die je wel eens aan de telefoon krijgt gesteld om zeker te stellen dat jij bent wie je zegt dat je bent - om bij toekomstige contacten over jouw verbinding zeker te zijn dat niet jouw buurman jouw signaal kan aftappen, jij weet het serienummer en is niet te spoofen. Een MAC wel. Maar is mijn fantasie… iemand moet dat gewoon maar eens vragen aan de helpdesk.
XGS-PON begrijp ik, maar ik kreeg dezelfde vraag voor mijn niet-XGS-PON verbinding. En volgens mij is XGS-PON ook nog ge-encrypt, om aftappen te voorkomen, althans zo zit het geloof ik bij KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos0077
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-06 10:50
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:53:
[...]

Welk modem kreeg je geleverd?

Genexis = P2P (AON)
Nokia = XGS-PON

En eigen apparatuur op XGS-PON zou ik mee wachten totdat er duidelijk wordt wat werkt en wat niet. De juiste SFP en de wijze van activatie is nu nog erg pionieren. Leuk, maar niet als je afhankelijk bent van internet.
Ik kreeg een Nokia. Ben bang dat ik even moet wachten totdat er meer duidelijk/kennis is hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:26:
hier een topic voor KPN WBA XGS.PON wellicht kunnen we daar nog iets van leren.
Zoiets moet op tweakers ook voor Delta/Caiway komen. Maar er is nog te weinig ervaring.

Ben ik nou naief om te denken dat Delta daarin wat zou kunnen betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-10 22:04
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:51:
Ben ik nou naief om te denken dat Delta daarin wat zou kunnen betekenen?
Waarschijnlijk wel, maar de technology is gelijk dus als het bij KPN werkt dan zou het ook bij Delta moeten werken. We gaan het zien, voorlopig heb ik genoeg aan AON verbinding :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:59:
Tja, een XGS-PON verbinding moet geactiveerd worden. Gedeeld medium dus moet jouw apparatuur jouw signaal er uit filteren. Dat gaat volgens mij op basis van MAC.
Volgens mij staan er wat meer gegevens in zo'n simpel Nokia ONT kastje die jou als klant identificeren :)

Dat is tenminste wat ik heb begrepen enkele maanden geleden i.c.m. KPN verbindingen volgens een medeTweaker die vaak daarmee bezig is op zakelijk niveau...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
[...]

Inmiddels heb ik me meer ingelezen en authenticatie gebeurt op basis van serial number. Dit is in het geval van een SFP module dus serial number van de SFP module. Voordat dit plaats vind wordt er door de ONU gezocht naar een OLT en worden settings ingeleerd die nodig zijn.

De UDM-Pro geeft weinig info weg over de SFP. Ik kon in de standaard /var/log/messages wel zien dat een module connected was. Op de gok heb ik early access firmware geinstalleerd en daar zit een verbeterde UI bij. In de UI zit onder andere globale status van de SFP module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj3CL2UWxyHslH_gCZOTkJPVsNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PwXgsaHYbc6cmS2ZbSyMarIm.png?f=user_large
Je ziet een kleine hoeveelheid output power en geen input power. Als ik de kabel uit de module haal veranderd de output power ook naar 0.0001 dBm. Ter vergelijking, dit is de status van het Nokia modem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfMhdPoYxnjMtb99WwjDZqu3nzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFi8c2Zjk91Ek6d3Zs0tpU1t.png?f=user_large

Het lijkt er dus sterk op dat de module en het ONT niet dezelfde taal spreken, en dat de module dus niet de juiste settings activeerd.

Ik wil nog proberen de module in een ander apparaat te stoppen om incompatibiliteit met de UDM-Pro uit te sluiten, echter heb ik zo niets voorhanden. Wordt dus nog vervolgd, maar mijn verwachting is dat de module simpelweg niet compatible is (€95 voor de hobby zullen we dan maar zeggen...).

Wat betreft het MAC adres; deze maakt waarschijnlijk pas veel later uit wanneer er al een connectie is. Waarschijnlijk wordt deze gewhitelist in de DHCP server of iets dergelijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Larry schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:18:
[...]

Inmiddels heb ik me meer ingelezen en authenticatie gebeurt op basis van serial number. Dit is in het geval van een SFP module dus serial number van de SFP module. Voordat dit plaats vind wordt er door de ONU gezocht naar een OLT en worden settings ingeleerd die nodig zijn.

De UDM-Pro geeft weinig info weg over de SFP. Ik kon in de standaard /var/log/messages wel zien dat een module connected was. Op de gok heb ik early access firmware geinstalleerd en daar zit een verbeterde UI bij. In de UI zit onder andere globale status van de SFP module:
[Afbeelding]
Je ziet een kleine hoeveelheid output power en geen input power. Als ik de kabel uit de module haal veranderd de output power ook naar 0.0001 dBm. Ter vergelijking, dit is de status van het Nokia modem:
[Afbeelding]

Het lijkt er dus sterk op dat de module en het ONT niet dezelfde taal spreken, en dat de module dus niet de juiste settings activeerd.

Ik wil nog proberen de module in een ander apparaat te stoppen om incompatibiliteit met de UDM-Pro uit te sluiten, echter heb ik zo niets voorhanden. Wordt dus nog vervolgd, maar mijn verwachting is dat de module simpelweg niet compatible is (€95 voor de hobby zullen we dan maar zeggen...).

Wat betreft het MAC adres; deze maakt waarschijnlijk pas veel later uit wanneer er al een connectie is. Waarschijnlijk wordt deze gewhitelist in de DHCP server of iets dergelijks.
Ik moet me ook eens gaan inlezen hoe die “handshake” werkt. Bij GPON en XGS-PON is het volgens mij van belang dat een SFP pas actief wordt als hij ziet dat hij geactiveerd is… dus zal een ONT het initiatief moeten nemen. Door een soort “broadcast” wellicht? In de trant van “beste nieuwe OLT met serial XYZ, bent u daar?” en zo ja “hier heb je een sleutel”. Waarna via DHCP (ppoe?) de rest komt.

Zoiets zou dan betekenen - te zien aan de praktisch nulwaardes voor tx/rx licht - dat deze SFP niet juist geregistreerd is of anderszins niet geactiveerd wil/kan worden.

De standaarden waar deze zaken aan moeten voldoen zijn uiteraard openbaar… eens kijken of er wat uit te leren valt.

—-

Update: Ik vond dit document:

https://www.itu.int/rec/d...01606-I!!PDF-E&type=items

Op blz. 171 staat hoe de activatie gaat. Inderdaad is er sprake van een broadcast en blijft de SFP passief totdat hij gevraagd wordt een serienummer te verstrekken. En de DFN infra zal dus dat serienummer checken voordat er verder gegaan wordt met de activatie.

Dat zou in jouw geval kunnen betekenen dat het serienummer niet goed vastgelegd is door de helpdesk, of dat er een andere incompatibiliteit is. Zo’n serial number als op deze SFP: https://www.ebay.com/itm/224567788647 staat kan natuurlijk door de helpdesk verkeerd ingevoerd zijn… hebben ze het volgens jou goed overgenomen?

(Daarom is het ook zo belangrijk dat de eindgebruiker dit via mijn.caiway.nl moet kunnen!)

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 10-04-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:50:
[...]
Dat zou in jouw geval kunnen betekenen dat het serienummer niet goed vastgelegd is door de helpdesk, of dat er een andere incompatibiliteit is. Zo’n serial number als op deze SFP: https://www.ebay.com/itm/224567788647 staat kan natuurlijk door de helpdesk verkeerd ingevoerd zijn… hebben ze het volgens jou goed overgenomen?

(Daarom is het ook zo belangrijk dat de eindgebruiker dit via mijn.caiway.nl moet kunnen!)
Helemaal eens dat dat een erg belangrijke functionaliteit is. Ik zal het morgen even navragen bij de helpdesk, maar ik heb het nummer via de chat gegeven. Het serienummer lijkt inderdaad op die van eBay.

Ik zie wel dat in ethtool van de UDM-Pro de verbinding aangegeven wordt als ethernet en internere transceiver ipv fiber en externe transceiver. Tevens wordt er ook geen port doorgegeven als ondersteund, echter weet ik niet dat dit komt omdat er geen link is. Het zou kunnen dat dit rechtgetrokken wordt wanneer er een link gedetecteerd wordt. Vandaar dat het van belang is dat de module in een ander apparaat getest wordt. Echter zie ik al wel dat er veel verschillen zijn in de handshake onder de PON apparaten, daarnaast zorgt de certificering die geëist wordt voor onder andere een sterke encryptie. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld die encryptie niet ondersteund wordt in deze module. Ik heb namelijk het vermoeden dat dit een ouder model is, echter heb ik hier geen bewijs voor door de gebrekkige documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:53:
[...]

Helemaal eens dat dat een erg belangrijke functionaliteit is. Ik zal het morgen even navragen bij de helpdesk, maar ik heb het nummer via de chat gegeven. Het serienummer lijkt inderdaad op die van eBay.

Ik zie wel dat in ethtool van de UDM-Pro de verbinding aangegeven wordt als ethernet en internere transceiver ipv fiber en externe transceiver. Tevens wordt er ook geen port doorgegeven als ondersteund, echter weet ik niet dat dit komt omdat er geen link is. Het zou kunnen dat dit rechtgetrokken wordt wanneer er een link gedetecteerd wordt. Vandaar dat het van belang is dat de module in een ander apparaat getest wordt. Echter zie ik al wel dat er veel verschillen zijn in de handshake onder de PON apparaten, daarnaast zorgt de certificering die geëist wordt voor onder andere een sterke encryptie. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld die encryptie niet ondersteund wordt in deze module. Ik heb namelijk het vermoeden dat dit een ouder model is, echter heb ik hier geen bewijs voor door de gebrekkige documentatie.
Lijkt me dat DFN ook zou moeten zien of de SFP reageert. Ze moeten toch een soort van test functie hebben zou je zeggen. Het is knap beroerd dat die rare Nokia router alleen een interne SFP heeft. Anders viel er echt iets te proberen door te wisselen en zo.

Helaas is Delta/Caiway niet ingericht op Tweakers zoals XS4ALL dat ooit was, dan zou er veel meer support zijn.

Eigenlijk is het wachten op SFP’s zoals die van AVM en dan fingers crossed dat die ook in andere devices werkt. Of meer andere ervaringen.

Kudo’s overigens dat jij zo pioniert _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:19:
[...]

Lijkt me dat DFN ook zou moeten zien of de SFP reageert. Ze moeten toch een soort van test functie hebben zou je zeggen. Het is knap beroerd dat die rare Nokia router alleen een interne SFP heeft. Anders viel er echt iets te proberen door te wisselen en zo.

Helaas is Delta/Caiway niet ingericht op Tweakers zoals XS4ALL dat ooit was, dan zou er veel meer support zijn.

Eigenlijk is het wachten op SFP’s zoals die van AVM en dan fingers crossed dat die ook in andere devices werkt. Of meer andere ervaringen.

Kudo’s overigens dat jij zo pioniert _/-\o_
Het zou het leven inderdaad een stuk makkelijker maken als de Nokia een verwijderbare SFP had. Ook als er in de toekomst ooit een upgrade zou komen... Of inderdaad meer support van de bedrijven zelf. Ze zouden gewoon zelf modules kunnen testen/leveren die ondersteund worden in combinatie met een media converter voor een x bedrag...

Ik had gelukkig nog een maand Ziggo doorlopen zodat ik redelijk simpel kon testen zonder problemen. Daarnaast blijft gelukkig het Nokia modem werken ondanks dat je een ander serial doorgeeft. Van de week krijg ik van een collega een media converter te leen met een sfp slot. Ik ga de module hier nog in testen voordat ik hem als incompatible afschrijf. Ik sluit namelijk niet 100% uit dat de UDM geen gekke dingen doet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:38:
[...]

Daarnaast blijft gelukkig het Nokia modem werken ondanks dat je een ander serial doorgeeft.
Is dat eigenlijk logisch? Dat device is geactiveerd en mag dus op het netwerk. Maar als je een ander device laat authenticeren heb je er dus twee? Is dat wel zo logisch? Want wat gebeurt er nu als je die Nokia bij de buren aansluit?

Ook zegt de Caiway website:

“Wat moet ik doen als ik toch weer het modem van Caiway wil gebruiken?

Geen probleem als je weer gebruik wilt maken van het door ons geleverde modem. Neem contact op met onze klantenservice en geef aan dat je terug wilt naar het Caiway modem. Zorg ervoor dat je het Caiway modem bij de hand hebt inclusief het MAC-adres.”

Doet me toch denken dat bij jou de SFP niet geregistreerd is als de Nokia gewoon blijft werken.

Of er is sprake van een soort “knock-out”, dus dat het Nokia modem pas ge-deautoriseerd wordt als de SFP succesvol geautoriseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:27:
[...]

Is dat eigenlijk logisch? Dat device is geactiveerd en mag dus op het netwerk. Maar als je een ander device laat authenticeren heb je er dus twee? Is dat wel zo logisch? Want wat gebeurt er nu als je die Nokia bij de buren aansluit?

Ook zegt de Caiway website:

“Wat moet ik doen als ik toch weer het modem van Caiway wil gebruiken?

Geen probleem als je weer gebruik wilt maken van het door ons geleverde modem. Neem contact op met onze klantenservice en geef aan dat je terug wilt naar het Caiway modem. Zorg ervoor dat je het Caiway modem bij de hand hebt inclusief het MAC-adres.”

Doet me toch denken dat bij jou de SFP niet geregistreerd is als de Nokia gewoon blijft werken.

Of er is sprake van een soort “knock-out”, dus dat het Nokia modem pas ge-deautoriseerd wordt als de SFP succesvol geautoriseerd is.
Dat is inderdaad iets waar ik ook over heb zitten nadenken. Ik was ook "bang" om het Nokia modem opnieuw aan te sluiten, omdat ik dacht dat het SN wellicht automatisch zou worden overschreven. Ik had toen ik het serienummer van de UDM-Pro had doorgegeven (dat is dus overigens denk ik niet de bedoeling) extra bevestiging gevraagd nadat ik merkte dat het Nokia modem nog werkte of het daadwerkelijk was doorgevoerd en de medewerker gaf aan dat het ticket echt helemaal doorlopen was. Zodoende dacht ik dat ze wellicht meerdere serienummers per klant kunnen registreren, maar denk ik niet onbelangrijk om nog extra navraag te doen bij de helpdesk. Het zou natuurlijk kunnen dat slechts één van de opgeslagen serienummers actief kan zijn om misbruik tegen te gaan, maar het is dan tegenstrijdig dat in de documentatie staat dat ze je oude modem opnieuw moeten activeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:14:
[...]

Dat is inderdaad iets waar ik ook over heb zitten nadenken. Ik was ook "bang" om het Nokia modem opnieuw aan te sluiten, omdat ik dacht dat het SN wellicht automatisch zou worden overschreven. Ik had toen ik het serienummer van de UDM-Pro had doorgegeven (dat is dus overigens denk ik niet de bedoeling) extra bevestiging gevraagd nadat ik merkte dat het Nokia modem nog werkte of het daadwerkelijk was doorgevoerd en de medewerker gaf aan dat het ticket echt helemaal doorlopen was. Zodoende dacht ik dat ze wellicht meerdere serienummers per klant kunnen registreren, maar denk ik niet onbelangrijk om nog extra navraag te doen bij de helpdesk. Het zou natuurlijk kunnen dat slechts één van de opgeslagen serienummers actief kan zijn om misbruik tegen te gaan, maar het is dan tegenstrijdig dat in de documentatie staat dat ze je oude modem opnieuw moeten activeren...
“ Ik had toen ik het serienummer van de UDM-Pro had doorgegeven (dat is dus overigens denk ik niet de bedoeling)…”

Dat vroeg ik me ook af… heb je nu het serienummer van de UDM-Pro of het serienummer van de SFP doorgegeven? Want ik denk dat de SFP van belang is, niet het device waar hij in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Larry schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:07:
[...]

Deze module is binnen. Ik heb hem in de UDM-Pro gestopt, maar ik krijg geen link. Is het zo dat Caiway eerst de UDM zou moeten activeren voordat er link ontstaat, of zou de module moeten melden dat er een verbinding is maar geen internet geven? (zolang Caiway hem niet heeft toegevoegd) Aangezien ik geen ervaring heb verder met de UDM-Pro is het lastig om in te schatten of het apparaat de SFP module niet herkent, of dat simpelweg eerst de Caiway configuratie doorgevoerd moet worden voordat de interface een 'link' aangeeft.
Ik probeer alleen te snappen wat je nu precies wilt doen. Wat is het voordeel t.o.v. gewoon de standaard aansluiting? Btw Ik heb zelf ook een UDM-Pro direct aangesloten, dus als ik iets voor je moet testen in mijn situatie, let me know :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Larry schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:38:
Ik sluit namelijk niet 100% uit dat de UDM geen gekke dingen doet :+
Verstandig! :+

De laatste firmware voor de UniFi Switches heeft namelijk !! packetloss !! via de SFP/SFP+ aansluitingen geïntroduceerd! :X _O- :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Douweegbertje schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:03:
[...]

Ik probeer alleen te snappen wat je nu precies wilt doen. Wat is het voordeel t.o.v. gewoon de standaard aansluiting? Btw Ik heb zelf ook een UDM-Pro direct aangesloten, dus als ik iets voor je moet testen in mijn situatie, let me know :)
Jij hebt P2P dus.

Larry heeft XGS-PON. Heel andere techniek. Waarbij het cliënt device geactiveerd moet worden.

BTW… is die vloek nodig onder/in je avatar? Lijkt me toch niet?

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 11-04-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ernstoud schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:12:
[...]

Jij hebt P2P dus.

Larry heeft XGS-PON. Heel andere techniek. Waarbij het cliënt device geactiveerd moet worden.

BTW… is die vloek nodig onder/in je avatar? Lijkt me toch niet?
Ah ik heb even beter gezocht en het nieuwe netwerk is dus XGS-PON en eigenlijk kan je daar (voor alsnog, zoals het er nu naar uit ziet) niet direct je eigen meuk op aansluiten.
Thanks, en mijn aanbod om iets te testen op mijn UDM PRO staat nog steeds open, dit gaat namelijk ook relevant voor mij ooit worden! :)

En jij ziet alleen de vloek, het is een homage / uiting. Lekker laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:45:
[...]

“ Ik had toen ik het serienummer van de UDM-Pro had doorgegeven (dat is dus overigens denk ik niet de bedoeling)…”

Dat vroeg ik me ook af… heb je nu het serienummer van de UDM-Pro of het serienummer van de SFP doorgegeven? Want ik denk dat de SFP van belang is, niet het device waar hij in zit.
Eerst had ik inderdaad het SN van de UDM-Pro doorgegeven en getest. Vervolgens bedacht dat dat niet juist kan zijn en het SN van de SFP doorgegeven.

Ik heb inmiddels een commando gevonden (ethtool -m eth9) dat via SSH de uitgebreide specificaties van de SFP doorgeeft en daarop is duidelijk te zien dat er data binnenkomt, maar er wordt niet geantwoord door de module zo lijkt het. Met ethtool -i eth9 kan de gebruikte driver ingezien worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goxQuT0LKUpJKiaA8v9EEDRMCK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SMv4ZfWLuKM17IjaN7h7Z9mC.png?f=fotoalbum_large @Douweegbertje Wellicht interessant om deze commando's ook uit te voeren om te kijken of er verschil te zien tussen hoe de SFP opgepakt wordt.

Daarnaast is te zien in de logs dat de SFP niet herkend wordt en een soort default profiel toegepast wordt. Normaal gesproken moet ethtool ook een tranceiver port meegeven meen ik, en die wordt ook niet teruggegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFflsh9qGFwULFA9fcgR8yTPfvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvTKOTmouKMBcyflDxZMkMOx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op maandag 11 april 2022 @ 02:51:
[...]

Eerst had ik inderdaad het SN van de UDM-Pro doorgegeven en getest. Vervolgens bedacht dat dat niet juist kan zijn en het SN van de SFP doorgegeven.

Ik heb inmiddels een commando gevonden (ethtool -m eth9) dat via SSH de uitgebreide specificaties van de SFP doorgeeft en daarop is duidelijk te zien dat er data binnenkomt, maar er wordt niet geantwoord door de module zo lijkt het. Met ethtool -i eth9 kan de gebruikte driver ingezien worden.
[Afbeelding] @Douweegbertje Wellicht interessant om deze commando's ook uit te voeren om te kijken of er verschil te zien tussen hoe de SFP opgepakt wordt.

Daarnaast is te zien in de logs dat de SFP niet herkend wordt en een soort default profiel toegepast wordt. Normaal gesproken moet ethtool ook een tranceiver port meegeven meen ik, en die wordt ook niet teruggegeven.
[Afbeelding]
Die waarde voor laser wavelength is raar. Maar als de SFP niet herkend wordt dan zal de UDM waarschijnlijk die waardes verkeerd uitlezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:15:
[...]

Die waarde voor laser wavelength is raar. Maar als de SFP niet herkend wordt dan zal de UDM waarschijnlijk die waardes verkeerd uitlezen.
Inderdaad erg raar, onmogelijk zelfs. Wellicht een placeholder tot er een connectie gemaakt wordt omdat hij natuurlijk kan schakelen tussen wavelength. 0 was dan duidelijker geweest, maar zijn natuurlijk aannames. De module kan altijd nog kapot zijn :+.

Heb vanochtend de helpdesk weer benaderd en gevraagd of ze het serienummer juist hebben en of er vanuit hun kant errors zichtbaar zijn (ONT heeft natuurlijk alle logging, opzich logisch maar erg onhandig in deze situatie). Heb meteen aangegeven nog verbinding te hebben op het Nokia modem. Het is doorgezet naar de intern afdeling. Zal zo eens vragen of ze al een update voor me hebben. Ze zijn er nog mee bezig,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:34:
[...]

Heb vanochtend de helpdesk weer benaderd en gevraagd of ze het serienummer juist hebben en of er vanuit hun kant errors zichtbaar zijn (ONT heeft natuurlijk alle logging, opzich logisch maar erg onhandig in deze situatie). Heb meteen aangegeven nog verbinding te hebben op het Nokia modem. Het is doorgezet naar de intern afdeling. Zal zo eens vragen of ze al een update voor me hebben. Ze zijn er nog mee bezig,
Weer een kleine update. In de eerste communicatie heb ik doorgegeven dat ik een UDM-Pro heb. Ze zijn vervolgens tot de conclusie gekomen dat deze geen XGS-Pon ondersteund en raden aan een MediaConverter te kopen die glas omzet naar ethernet. Nu net doorgeven dat ze mijn eerdere communicatie moeten negeren en dat ik een Nokia 3FE46901AC heb wat in principe neerkomt op een media converter. Heb aangegeven dat hier signaal op binnenkomt maar niet het signaal om zichzelf te activeren. Het wordt weer doorgezet om opnieuw te bekijken.

Morgen krijg ik overigens van een collega ook een Media Converter te leen om de SFP in te stoppen om te kijken of dat nog verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:06:
[...]

Weer een kleine update. In de eerste communicatie heb ik doorgegeven dat ik een UDM-Pro heb. Ze zijn vervolgens tot de conclusie gekomen dat deze geen XGS-Pon ondersteund en raden aan een MediaConverter te kopen die glas omzet naar ethernet. Nu net doorgeven dat ze mijn eerdere communicatie moeten negeren en dat ik een Nokia 3FE46901AC heb wat in principe neerkomt op een media converter. Heb aangegeven dat hier signaal op binnenkomt maar niet het signaal om zichzelf te activeren. Het wordt weer doorgezet om opnieuw te bekijken.

Morgen krijg ik overigens van een collega ook een Media Converter te leen om de SFP in te stoppen om te kijken of dat nog verschil maakt.
Weer een update, helaas werkt een ander apparaat ook niet. De mensen van Caiway die ik te spreken krijg geven aan dat de leverancier aangeeft dat de bbf.247 certification vereist is, en dat heeft de module niet. Ik heb nog geprobeerd logs los te krijgen over wat er precies mis gaat, maar helaas willen ze verder niet helpen ondanks dat de bbf.247 certification enkel een test suite is, en dus geen technisch eisenpakket. Wellicht gaat er iets heel simpels mis, maar daar zal ik vrees ik nooit achter komen. Het is wachten tot er iets leverbaar wordt dat aan de certification voldoet en tot die tijd een dubbele nat achter een niet (door Caiway) te bridgen Nokia modem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Larry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:25:
En tot die tijd een dubbele nat achter een niet (door Caiway) te bridgen Nokia modem...
Je kan natuurlijk altijd nog een VLAN inrichten waarin de Caiway Nokia de baas is voor de apparaten die niet goed om kunnen gaan met een dubbele NAT setup :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
nero355 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:57:
[...]

Je kan natuurlijk altijd nog een VLAN inrichten waarin de Caiway Nokia de baas is voor de apparaten die niet goed om kunnen gaan met een dubbele NAT setup :*)
Dat is een goede tip inderdaad voor in de tussentijd, bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Larry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:25:
[...]

Weer een update, helaas werkt een ander apparaat ook niet. De mensen van Caiway die ik te spreken krijg geven aan dat de leverancier aangeeft dat de bbf.247 certification vereist is, en dat heeft de module niet. Ik heb nog geprobeerd logs los te krijgen over wat er precies mis gaat, maar helaas willen ze verder niet helpen ondanks dat de bbf.247 certification enkel een test suite is, en dus geen technisch eisenpakket. Wellicht gaat er iets heel simpels mis, maar daar zal ik vrees ik nooit achter komen. Het is wachten tot er iets leverbaar wordt dat aan de certification voldoet en tot die tijd een dubbele nat achter een niet (door Caiway) te bridgen Nokia modem...
Het is dan wel een test suite maar als de Nokia SFP niet getest is tegen die standaard dan kan dat betekenen dat hij ergens niet voldoet aan de meer dan 110 conformity testen in die test suite.

Dat hoeft natuurlijk niet, per slot van rekening zijn er mensen die misschien goed kunnen autorijden zonder rijbewijs.

Inderdaad staat deze SFP niet in de lijst BBF.247 gecertificeerde producten (https://www.broadband-for...U-Products-2022-03-18.pdf).

Zoek je op internet naar de Nokia SFP die wel in die lijst staat vind je helemaal niets.

Wazige markt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 21:12
Larry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:10:
[...]

Dat is een goede tip inderdaad voor in de tussentijd, bedankt!
Officieel mag het niet, maar je kan de Sfp uit je modem halen in die in je eigen converter stoppen. Die is geactiveerd nadat je platinum 1x online is geweest. Vlan instellen op je router en klaar.

Heb ik ook gedaan. Klantenservice weet dat ik dat deed. Officeel niet de bedoeling, maar hij deed er niet moeilijk over.

Hoe kan ik checken of ik gebruik maak van XGS-PON? Ik zit in een nieuw gebied, maar wij hebben nu 300mbit, maar is max 1gbit (dus p2?).

[ Voor 16% gewijzigd door Bliksem B op 15-04-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:12
Nee, die logica klopt (nog) niet. Volgens mij = Nokia modem uitgeleverd gekregen = XGS-PON.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bliksem B schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:45:
[...]

Officieel mag het niet, maar je kan de Sfp uit je modem halen in die in je eigen converter stoppen. Die is geactiveerd nadat je platinum 1x online is geweest. Vlan instellen op je router en klaar.

Heb ik ook gedaan. Klantenservice weet dat ik dat deed. Officeel niet de bedoeling, maar hij deed er niet moeilijk over.

Hoe kan ik checken of ik gebruik maak van XGS-PON? Ik zit in een nieuw gebied, maar wij hebben nu 300mbit, maar is max 1gbit (dus p2?).
Dat is allemaal bekend. Maar de posts boven die van jou gaan over XGS-PON. Dat heb jij dus niet, jij hebt de Platinum 7840 en die SFP kun je inderdaad elders gebruiken (als je bereid bent het zegel te verbreken).

Genexis Titanium-22 of Platinum 7840 = P2P (ook wel AON genoemd)
Nokia XS-2426G-A = XGS-PON

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 21:42

ofc

ernstoud schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:42:
[...]
Platinum 7840 en die SFP kun je inderdaad elders gebruiken (als je bereid bent het zegel te verbreken).
Een onbedrukt blauw plakkertje om te voorkomen dat het klepje los gaat tijdens het transport ;)
In de handleiding heb ik nergens gelezen dat het een verzegeling is die niet verbroken mag worden.
Mijn nieuwe laserprinter had ook een tiental plakkertjes om alle klepjes e.d. bij elkaar te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ofc schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:23:
[...]

Een onbedrukt blauw plakkertje om te voorkomen dat het klepje los gaat tijdens het transport ;)
In de handleiding heb ik nergens gelezen dat het een verzegeling is die niet verbroken mag worden.
Mijn nieuwe laserprinter had ook een tiental plakkertjes om alle klepjes e.d. bij elkaar te houden.
De algemene voorwaarden zegt:

“ 11.2 Het is verboden om de Randapparatuur voor reparatiedoeleinden of andere doeleinden aan anderen dan Caiway en door Caiway aangewezen personen of instanties in handen te geven. Tevens is het verboden dat u, of derden (behalve op verzoek van Caiway) technische handelingen aan de Randapparatuur uitvoeren, of veranderingen aanbrengen.”

Dus… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 21:42

ofc

ernstoud schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:37:
[...]

“ 11.2 Het is verboden om de Randapparatuur voor reparatiedoeleinden of andere doeleinden aan anderen dan Caiway en door Caiway aangewezen personen of instanties in handen te geven. Tevens is het verboden dat u, of derden (behalve op verzoek van Caiway) technische handelingen aan de Randapparatuur uitvoeren, of veranderingen aanbrengen.”

Dus… ;)
Verpakkingsmateriaal, zoals dit anonieme transportplakkertje, zul je mogen verwijderen.
Gelukkig heb ik de vier voetjes niet op het apparaat geplakt, want dat zou wellicht een overtreding zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ofc schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:12:
[...]

Verpakkingsmateriaal, zoals dit anonieme transportplakkertje, zul je mogen verwijderen.
Gelukkig heb ik de vier voetjes niet op het apparaat geplakt, want dat zou wellicht een overtreding zijn ;)
Maar… ik vermoed dat het verwijderen van de SFP en in een ander device plaatsen wel onder de noemer “technische handeling” of “verandering” valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:37:

Dus… ;)
Laten we eerlijk zijn :
- Caiway is een puinhoop qua organisatie/administratie...
- In sommige gevallen zijn er mensen geweest die zelf de SFP eruit moesten halen en goed aandrukken!
- In sommige gevallen kwam de monteur dat doen en ook dan is die "seal" dus weg...

Combineer die drie feiten en geen haan die ernaar kraait, vooral omdat je vaak in een Caiway gebied eigenlijk geen andere keuze hebt die realistisch is en je dus al gauw 10 jaar lang of zo abonnee bent! :P

Zie jij ze al backups terugzetten om gesprekken van 10 jaar geleden terug te lezen :?
Ik namelijk niet... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:10
ernstoud schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:28:
[...]

Het is dan wel een test suite maar als de Nokia SFP niet getest is tegen die standaard dan kan dat betekenen dat hij ergens niet voldoet aan de meer dan 110 conformity testen in die test suite.

Dat hoeft natuurlijk niet, per slot van rekening zijn er mensen die misschien goed kunnen autorijden zonder rijbewijs.

Inderdaad staat deze SFP niet in de lijst BBF.247 gecertificeerde producten (https://www.broadband-for...U-Products-2022-03-18.pdf).

Zoek je op internet naar de Nokia SFP die wel in die lijst staat vind je helemaal niets.

Wazige markt!
Ik vermoed toch echt dat dit een SFP is die alleen het stukje 'licht' doet van de XGS-PON, en niet de netwerklaag zoals versleuteling.
In mijn zoektochten kwam ik een aantal (meestal dure) SFPs tegen met de term 'with MAC'. Deze hadden dan vaak wel beschrijvingen dat ze aan een groter deel van de standaarden voldoen.
Een andere optie is een apparaat hebben die de XGS-PON logica in het apparaat zelf doet, en dus wel een dergelijke 'domme' SFP kan gebruiken. Ik denk dat bijvoorbeeld de Fritzbox op die manier zal werken.

In afwachting van de oplevering van mijn glasvezelverbinding heb ik een Nokia XS-010X-Q gekocht via eBay. Als het goed is kan ik deze als mediaconverter gebruiken. En als bonus is hij van hetzelfde merk als het ondersteunde modem, dus ik hoop op goede compatibiliteit. Het enige minpunt is dat ik geen enkele handleiding kan vinden tot nu toe. Als iemand daar tips voor heeft houd ik mij aanbevolen, al denk ik ook dat het wel zonder gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvdnes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:57:
[...].

In afwachting van de oplevering van mijn glasvezelverbinding heb ik een Nokia XS-010X-Q gekocht via eBay. Als het goed is kan ik deze als mediaconverter gebruiken. En als bonus is hij van hetzelfde merk als het ondersteunde modem, dus ik hoop op goede compatibiliteit. Het enige minpunt is dat ik geen enkele handleiding kan vinden tot nu toe. Als iemand daar tips voor heeft houd ik mij aanbevolen, al denk ik ook dat het wel zonder gaat lukken.
Lijkt me een goede zet. Ik lees in dit document wat specificaties (laatste paar blz.):

https://nbi.ie/wp-content...cal-Manual-v2.0_CLEAN.pdf

En die specificaties komen goed overeen met de eisen die Caiway op de vrije modemkeuze webpagina heeft staan. Is inderdaad XGS-PON 10Gbps. en gecertificeerd. Denk dat die kan werken op DFN infra. Maar niets is zeker.

Wel inmiddels nergens meer te koop, ook niet op eBay.de. Dus is ook geen oplossing.

Goede opmerking over het feit dat er waarschijnlijk domme en intelligente SFP’s (en media converters) zijn.

En handleiding? Het is een mediaconverter. Heeft vermoedelijk niet eens een GUI. Stroom er op en aanzetten. Dat zal het wel zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 16-04-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:47
Zou deze kunnen werken?

https://www.kpnwebshop.co...r-1ge-scapc2/2?origin=913

Of kan er alleen een XGS-PON device aangesloten worden?

-> In dat geval zou deze mogelijk kunnen werken:

https://www.kpnwebshop.com/xgspon-ont/2?origin=913

[ Voor 24% gewijzigd door EWS99 op 16-04-2022 17:41 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:40:
Zou deze kunnen werken?

https://www.kpnwebshop.co...r-1ge-scapc2/2?origin=913

Of kan er alleen een XGS-PON device aangesloten worden?

-> In dat geval zou deze mogelijk kunnen werken:

De eerste link is naar een GPON device, die gebruikt DFN niet. De tweede link wijst naar een device dat zou kunnen werken maar de specs van Genexis noemen de eisen die DFN stelt niet, zoals de benodigde certificeringen. Iemand met XGS-PON moet het maar eens proberen.

Goedkoop op Marktplaats:

https://www.marktplaats.n...807221-genexis-tk01-p2110

Update: heb er 1 gekocht. Heb geen XGS-PON maar ben zeer nieuwsgierig wat er in zit. Heb al eens met een GPON mediaconverter van Nokia gestoeid, daar zat gewoon een Linux OS in. En Genexis kennende zal dat in deze nieuwe XGS-PON mediaconverter ook wel zo zijn.

Ga je via deze weg, dus een TK01-P2110 proberen, let dan op… de TY01-P2110 is GPON.

Specs kloppen en is gecertificeerd:

https://www.broadband-for...U-Products-2022-03-18.pdf

En hier te koop:

https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html

To be continued… 8)

[ Voor 40% gewijzigd door ernstoud op 18-04-2022 21:24 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik heb hier sindskort glas via Delta (XGSPON, nokia modem). Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk ook op de XGSPON ONT uit van Genexis (via kpnwebshop). Ik heb toen maar een gok genomen en 'm besteld. Toen ik 'm binnenkreeg even de GPON S/N genoteerd en deze doorgegeven via de chat aan Delta.

In eerste instantie werd ik teruggebeld en werd er aangegeven dat het GPON S/N niet correct was. Deze even dubbelgecheckt met de klantenservice, en typo aangetroffen aan de kant van Delta. Aangegeven wat het wel moest zijn & ze gingen weer aan de slag.

Paar uur later even de "Connection" LED gecheckt, en deze blinkte niet meer! (Blinkte voorheen wel toen de ONT zichzelf probeerde te registeren op het netwerk). Netwerkkabel eraan, VLAN 100 ingesteld. DHCP Aan, en jawel: Ik heb verbinding! De Genexis ONT draait nu al ongeveer een maandje stabiel hier & ik haal gewoon de snelheden waarvoor ik betaal (1G up&down).

Wat ik zelf wel jammer vind aan de ONT is dat er niet iets van een mgmt. interface is waar je bijv. de demping af kunt lezen. Maakt het lastig bij het troubleshooten van internet troubles enz. enz. Daarvoor zou je dus nog je nokia modem kunnen gebruiken om snel even de demping af te lezen.

Mocht je zelf aan de haal gaan met de Genexis XGSPON ONT, hier een aantal tips:
- Noteer het GPON S/N, en niet het "generieke" S/N. GPON S/N word duidelijk aangegeven met "GPON S/N" & het MAC adres van je eigen modem (waar je dus VLAN 100 tagged instelt)
- Geef de GPON S/N & het MAC adres door via de chat (ik weet niet of Caiway dit ook heeft, zo te zien wel). Het scheelt gewoon enorm veel tijd als je het via de chat aangeeft i.p.v. via de telefoon (hier helaas meerdere keren 10+ minuten in de wacht gestaan :/)
- Geef in de chat aan dat het om een XGSPON verbinding gaat (geef evt. aan dat je een nokia modem hebt, zou duidelijk genoeg moeten zijn!) Ik heb meerdere medewerkers gesproken die gewoon aangeven dat het doorgeven niet nodig is en dat je je eigen apparatuur gewoon zo kunt aansluiten (Dit is dus bij P2P het geval, bij XGSPON absoluut niet.)
- Noteer de afspraken die je maakt met de klantenservice. Zo werd er bij mij aangegeven dat ik een belletje krijg wanneer de change van de GPON S/N is uitgevoerd, maar die heb ik uiteindelijk nooit gekregen.
- Heb heel veel geduld :^))

Are you a one or a zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iTeV schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:08:
[...]

Ik heb hier sindskort glas via Delta (XGSPON, nokia modem). Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk ook op de XGSPON ONT uit van Genexis (via kpnwebshop). Ik heb toen maar een gok genomen en 'm besteld. Toen ik 'm binnenkreeg even de GPON S/N genoteerd en deze doorgegeven via de chat aan Delta.

In eerste instantie werd ik teruggebeld en werd er aangegeven dat het GPON S/N niet correct was. Deze even dubbelgecheckt met de klantenservice, en typo aangetroffen aan de kant van Delta. Aangegeven wat het wel moest zijn & ze gingen weer aan de slag.

Paar uur later even de "Connection" LED gecheckt, en deze blinkte niet meer! (Blinkte voorheen wel toen de ONT zichzelf probeerde te registeren op het netwerk). Netwerkkabel eraan, VLAN 100 ingesteld. DHCP Aan, en jawel: Ik heb verbinding! De Genexis ONT draait nu al ongeveer een maandje stabiel hier & ik haal gewoon de snelheden waarvoor ik betaal (1G up&down).

Wat ik zelf wel jammer vind aan de ONT is dat er niet iets van een mgmt. interface is waar je bijv. de demping af kunt lezen. Maakt het lastig bij het troubleshooten van internet troubles enz. enz. Daarvoor zou je dus nog je nokia modem kunnen gebruiken om snel even de demping af te lezen.

- Noteer het GPON S/N, en niet het "generieke" S/N. GPON S/N word duidelijk aangegeven met "GPON S/N"
- Geef de GPON S/N via de chat (ik weet niet of Caiway dit ook heeft, zo te zien wel). Het scheelt gewoon enorm veel tijd als je het via de chat aangeeft i.p.v. via de telefoon (hier helaas meerdere keren 10+ minuten in de wacht gestaan :/)
- Geef in de chat aan dat het om een XGSPON verbinding gaat (geef evt. aan dat je een nokia modem hebt, zou duidelijk genoeg moeten zijn!) Ik heb meerdere medewerkers gesproken die gewoon aangeven dat het doorgeven niet nodig is en dat je je eigen apparatuur gewoon zo kunt aansluiten (Dit is dus bij P2P het geval, bij XGSPON absoluut niet.)
- Noteer de afspraken die je maakt met de klantenservice. Zo werd er bij mij aangegeven dat ik een belletje krijg wanneer de change van de GPON S/N is uitgevoerd, maar die heb ik uiteindelijk nooit gekregen.
Veel dank voor het delen van je ervaringen. Kan zo maar zijn dat de KPN webshop het druk krijgt :)
Bij callvoip staan ze al in backorder zie ik.

Zodra ik hem ontvang gaat hij open en dan zullen we zien of een GUI of command line te activeren is.

De verkoper op MP heeft me laten weten voldoende voorraad te hebben (voor de goede orde, is alleen een goede tip, ik heb er geen belang bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Zo makkelijk kan het gaan.
Net alles opgezegd en Ziggo weer met een jaar verlengd😅

@ernstoud begrijp ik het goed dat als ik die van MP koop ik die over een jaar op de Glasverbinding kan gebruiken op xgspon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
iTeV schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:08:
[...]

- Noteer het GPON S/N, en niet het "generieke" S/N. GPON S/N word duidelijk aangegeven met "GPON S/N"
- Geef de GPON S/N via de chat (ik weet niet of Caiway dit ook heeft, zo te zien wel). Het scheelt gewoon enorm veel tijd als je het via de chat aangeeft i.p.v. via de telefoon (hier helaas meerdere keren 10+ minuten in de wacht gestaan :/)
Bedankt voor het testen en delen! Ik wil nog steeds opzoek gaan naar een SFP oplossing, maar dit lost in de tussentijd mijn probleem goed op.
ernstoud schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:19:
[...]

Veel dank voor het delen van je ervaringen. Kan zo maar zijn dat de KPN webshop het druk krijgt :)
Bij callvoip staan ze al in backorder zie ik.

Zodra ik hem ontvang gaat hij open en dan zullen we zien of een GUI of command line te activeren is.

De verkoper op MP heeft me laten weten voldoende voorraad te hebben (voor de goede orde, is alleen een goede tip, ik heb er geen belang bij).
Bedankt voor het delen! Heb er meteen een besteld op MP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:22:
Zo makkelijk kan het gaan.
Net alles opgezegd en Ziggo weer met een jaar verlengd😅

@ernstoud begrijp ik het goed dat als ik die van MP koop ik die over een jaar op de Glasverbinding kan gebruiken op xgspon.
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Larry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:05:
Bedankt voor het testen en delen! Ik wil nog steeds opzoek gaan naar een SFP oplossing, maar dit lost in de tussentijd mijn probleem goed op.
Ik vrees dat een "SFP oplossing" niet bestaat. Zover ik het begrijp is XGS-PON een combinatie van een SFP (die kleuren kan onderscheiden) en de ONT (die op basis van het S/N de juiste configuratie door kan geven aan de SFP).

Als je dus simpelweg een SFP in je router wilt kunnen stoppen, moet je router XGS-PON ondersteunen. Dat zal nu nog niet het geval zijn verwacht ik. (er bestaan natuurlijk wel routers die XGS-PON ondersteunen, maar die hebben zelf al een SFP aan boord).

Ik ben overigens nog wel benieuwd waarom je een SFP oplossing zou willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Blijkt dat ik toch wel over kan na een hoop bellen.
Kastje besteld middels de MP link, Ziggo gebeld en zat op 13 dagen, binnen 14 dagen kon de bestelling herroepen worden dus dat maar gedaan.
Caiway gesproken en die kunnen toch wel weer mijn contract activeren middels wat omwegen.
Nu maar hopen dat ik het werkend krijg met dat kastje.
Als ik het goed begrijp moet ik eerst het Nokia modem aansluiten en de verbinding activeren.
Dan alles loskoppelen en de genexis (middels MP) over mijn glaskastje in de meterkast schuiven/vastklikken en dat serienummer doorgeven aan Caiway, dan even wachten en uiteindelijk zou ik een succes moeten hebben
Eigen router Vlan 100 meegeven op de WAN interface en gaan met die banaan.
Mis ik dan nog een stap?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ja! een puntje die ik zelf ook vergeten ben te melden: Meld ook je MAC adres door van je eigen modem (niet die van de genexis ONT, maar je eigen apparatuur waar je VLAN 100 tagged instelt)!

Je communiceert dus eigenlijk twee nummers door: Het GPON S/N & Het MAC adres van je eigen modem.

Zal mijn post even updaten zodat dat ook meegenomen word.

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
iTeV schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:28:
[...]

Ja! een puntje die ik zelf ook vergeten ben te melden: Meld ook je MAC adres door van je eigen modem (niet die van de genexis ONT, maar je eigen apparatuur waar je VLAN 100 tagged instelt)!

Je communiceert dus eigenlijk twee nummers door: Het GPON S/N & Het MAC adres van je eigen modem.

Zal mijn post even updaten zodat dat ook meegenomen word.
Check, ook het MAC van de WAN interface van de router dus meegeven.
Ben benieuwd of het mij ook gaat lukken.
Ziggo sluit maandag alles af, hoop dus dat alles goed gaat :X

Wat is trouwens jullie ervaring mbt provisioning van de lijn?
Zie dat de ONT een 10G port heeft (ook een profiel voor 2.5Gbit), op mijn router heb ik een 2.5Gbit port welke ik als WAN kan gebruiken.
Denken jullie dat dit nut heeft of ga ik toch niet boven die 1Gbit uitkomen?

[ Voor 17% gewijzigd door miniterror op 20-04-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
EWS99 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:49:
[...]

Ik vrees dat een "SFP oplossing" niet bestaat. Zover ik het begrijp is XGS-PON een combinatie van een SFP (die kleuren kan onderscheiden) en de ONT (die op basis van het S/N de juiste configuratie door kan geven aan de SFP).

Als je dus simpelweg een SFP in je router wilt kunnen stoppen, moet je router XGS-PON ondersteunen. Dat zal nu nog niet het geval zijn verwacht ik. (er bestaan natuurlijk wel routers die XGS-PON ondersteunen, maar die hebben zelf al een SFP aan boord).

Ik ben overigens nog wel benieuwd waarom je een SFP oplossing zou willen?
Ik begrijp wat je zegt inderdaad, maar er zijn (in theorie, nu nog niet leverbaar) SFP's die de werking van het ONT kastje in het formaat van een SFP doen. Nu heb je dus een ONT kastje dat stroom nodig heeft en glas omzet naar RJ45 die ik vervolgens met een 10G RJ45 -> SFP moet omzetten. Als ik een dergelijke slimme SFP module heb gaat de conversie geheel in de SFP en krijgt de SFP router in theorie hetzelfde signaal als via de eerder beschreven route.
miniterror schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:36:
[...]

Check, ook het MAC van de WAN interface van de router dus meegeven.
Ben benieuwd of het mij ook gaat lukken.
Ziggo sluit maandag alles af, hoop dus dat alles goed gaat :X

Wat is trouwens jullie ervaring mbt provisioning van de lijn?
Zie dat de ONT een 10G port heeft (ook een profiel voor 2.5Gbit), op mijn router heb ik een 2.5Gbit port welke ik als WAN kan gebruiken.
Denken jullie dat dit nut heeft of ga ik toch niet boven die 1Gbit uitkomen?
Als je het toch al hebt zou ik hem gebruiken. Je zult in theorie dan op ongeveer 1000 uitkomen ipv 920, afhankelijk van de kwaliteit en drukte van de 'lijn'.

[ Voor 24% gewijzigd door Larry op 20-04-2022 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
iTeV schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:28:
Modems hebben we niet echt bij Glasvezel dus laten we het effe bij Routers houden om verwarring te voorkomen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 16:46
nero355 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:51:
[...]

Modems hebben we niet echt bij Glasvezel dus laten we het effe bij Routers houden om verwarring te voorkomen! ;)
Technisch gezien is de ONT (functie omzetting licht naar elektrisch) wel een modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
zuma schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:55:
Technisch gezien is de ONT (functie omzetting licht naar elektrisch) wel een modem.
Maar dat bedoelde hij niet en IMHO is het geen MODuleren wat zo'n ding doet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zuma schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:55:
[...]

Zeker. Over te brengen informatie wordt gemoduleerd op de draaggolf, in dit geval licht. En de ontvanger haalt die informatie weer uit het licht, demodulatie dus.

Punt is alleen dat dit gebeurt in een laser/diode in het device. Dus waar vroeger “de modem” een heel apparaat was, zit die laser/diode nu - bij de Genexis/Nokia doosjes - in een router en kun je je dus afvragen of “router” niet een betere benaming is.

Geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld een Experiabox van KPN. Daar gaat bij mij een analoog VDSL signaal in en dan komt er RJ-45 digitaal uit. Noemen we het dus een modem. Bij KPN is bij optische koppeling dit extern (ONT) uitgevoerd met een RJ-45 naar de WAN poort van diezelfde Experiabox. Maar dan noemen we het een router. Zelfde apparaat, andere naam.

Belangrijk is dus het onderscheid naar de naam die je geeft aan het apparaat en de functie die je eigenlijk gebruikt.

Hoe noem je de Platinum 7840 dan? Heeft een RJ-45 WAN poort. Gebruik je die is het een router. Gebruik je de SFP aansluiting is het dan een modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 16:46
ernstoud schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:12:
[...]

Hoe noem je de Platinum 7840 dan? Heeft een RJ-45 WAN poort. Gebruik je die is het een router. Gebruik je de SFP aansluiting is het dan een modem?
Modem/router mand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Zucht. Glasvezel zou hier begin q4 vorig jaar opgeleverd worden.. Na inlezen een SFP module en glaskabels besteld bij fs.com, en zo'n tp link media converter. Modem levering na afmonteren duurde en duurde maar, kastje naar de muur bij Caiway support.. Vandaag spontaan een pakket van Caiway! Eindelijk het modem en.. Een Nokia. Zucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
xxxneoxxx schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:39:
Zucht. Glasvezel zou hier begin q4 vorig jaar opgeleverd worden.. Na inlezen een SFP module en glaskabels besteld bij fs.com, en zo'n tp link media converter. Modem levering na afmonteren duurde en duurde maar, kastje naar de muur bij Caiway support.. Vandaag spontaan een pakket van Caiway! Eindelijk het modem en.. Een Nokia. Zucht.
Je weet nu iig wel wat je wel moet kopen om je eigen spullen te gebruiken als je de laatste pagina leest.
Natuurlijk zuur van de al gekochte apparatuur maar niet onoverkomelijk denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
miniterror schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:03:
[...]

Je weet nu iig wel wat je wel moet kopen om je eigen spullen te gebruiken als je de laatste pagina leest.
Natuurlijk zuur van de al gekochte apparatuur maar niet onoverkomelijk denk.
Zit het door te lezen maar is best nog wat stof zo. Ach, eerst die Nokia maar eens aansluiten. En dan de eigen router er achter om te zien of dat enigszins werkend te krijgen is. Kan daarna altijd nog kijken om met de andere mediaconverter de boel aan de praat te krijgen om zo zonder modem verder te kunnen. Het helpt al wel denk ik als het allicht wat meer gemeengoed wordt. Dagen wachten op een klantenservice die wat aan moet passen en allicht hier 'de memo' nog niet over gekregen heeft terwijl je een werkende internetverbinding nodig hebt voor je werk is het ook niet.

Gewoon balen als je eerst ergens heel lang op moet wachten, om vervolgens nieuwe apparatuur te krijgen die wet heel anders werkt dan waar je jezelf over ingelezen hebt en hoe je het uitgedacht had. Eerste gedachte was dan ook om Caiway te bellen met verzoek een Genexis modem te krijgen op de Nokia maar goed, dat werkt dus kennelijk niet haha.😂

Edit: nogmaals gelezen en plaatje goed bekeken op de KPN site. De vervangende ONT die ze daar aanbieden (zelfde als die van MP) werkt dus ook als mediaconverter en sluit je dus rechtstreeks aan op de bestaande glasbekabeling ipv de Nokia 'modem' begrijp ik, en doet direct UTP out voor een eigen router, mits vlan100 ingesteld is en Caiway de data heeft (serienummer) van de ONT. Correct?

[ Voor 13% gewijzigd door xxxneoxxx op 20-04-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xxxneoxxx schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:28:
Edit: nogmaals gelezen en plaatje goed bekeken op de KPN site. De vervangende ONT die ze daar aanbieden (zelfde als die van MP) werkt dus ook als mediaconverter en sluit je dus rechtstreeks aan op de bestaande glasbekabeling ipv de Nokia 'modem' begrijp ik, en doet direct UTP out voor een eigen router, mits vlan100 ingesteld is en Caiway de data heeft (serienummer) van de ONT. Correct?
Klopt helemaal. De glasvezel zit vast aan de Nokia, dus je hebt een losse SC/APC naar SC/APC glasvezelkabel nodig van de gewenste lengte en die moet dan geplaatst worden in de slede die aan de Nokia zit of de slede die je uit slot 1 van de FTU aan de muur haalt. Hoe dat moet staat ergens een paar pagina’s terug in een post van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:34:
[...]

Klopt helemaal. De glasvezel zit vast aan de Nokia, dus je hebt een losse SC/APC naar SC/APC glasvezelkabel nodig van de gewenste lengte en die moet dan geplaatst worden in de slede die aan de Nokia zit of de slede die je uit slot 1 van de FTU aan de muur haalt. Hoe dat moet staat ergens een paar pagina’s terug in een post van mij.
Kleine correctie; kabel van de Nokia kan los. Hij zit alleen vrij strak opgerold om wat plastic klemmetjes, maar is gemakkelijk los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Larry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:44:
[...]

Kleine correctie; kabel van de Nokia kan los. Hij zit alleen vrij strak opgerold om wat plastic klemmetjes, maar is gemakkelijk los te halen.
Interessant. De foto’s op de FCC website tonen een kabel aan de SFP die op het moederboard vastzit. Maar die gaat dus naar een connector aan de achterzijde zie ik. Mooi. Dan hoef je dus niet eens aan die slede te knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
NOFI, maar meerdere mensen hebben het al meerdere keren gezegd : Eerst afwachten wat je krijgt en dan pas gaan rommelen met eigen apparatuur! B)

Geduld is een schone zaak en zo... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
nero355 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:25:
[...]

NOFI, maar meerdere mensen hebben het al meerdere keren gezegd : Eerst afwachten wat je krijgt en dan pas gaan rommelen met eigen apparatuur! B)

Geduld is een schone zaak en zo... :P
Ben ik helemaal met je eens hoor.😜 Alleen heeft het aanvragen tot daadwerkelijk aansluiten in mijn geval echt bijna een jaar geduurd haha. Oplevering stond zoals gezegd gepland voor halverwege q3, begin q4 vorig jaar. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik wacht al maanden op mijn glasvezel. Kabels zijn al gelegd in het dorp, en aansluiting in huis ook al. Maar weer eens bellen met liander... schiet niet op zo (friesland)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Guillome schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:10:
Ik wacht al maanden op mijn glasvezel. Kabels zijn al gelegd in het dorp, en aansluiting in huis ook al. Maar weer eens bellen met liander... schiet niet op zo (friesland)
Voor mij duurde het bijna 3 maanden nadat ik de aansluiting in huis had gekregen.
Dit wegens werkzaamheden van de wijkcentrales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:34:
[...]

Hij kan los, net even uit de doos gehaald om de verbinding te activeren en een quick pictureAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSJTfqjoMnT_RjL8_zBtNLf87eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XFrBio8TVhvjT85G5UWONFD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miniterror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:12:
[...]

Hij kan los, net even uit de doos gehaald om de verbinding te activeren en een quick picture[Afbeelding]
Mooi, Die kan zo in de XPS-GON media converter van Genexis die KPN gebruikt. Alsof het er voor gemaakt is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
miniterror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:12:
[...]

Hij kan los, net even uit de doos gehaald om de verbinding te activeren en een quick picture[Afbeelding]
Super bedankt voor de foto, maar je kan beter je serienummer en WiFi key afschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:47:
[...]

Mooi, Die kan zo in de XPS-GON media converter van Genexis die KPN gebruikt. Alsof het er voor gemaakt is ;)
Uhmmm, is dat nodig?
Ik had het idee dat het genexis kastje over de glaskast in de meterkast heen schuift en er dan in klikt, jou opmerking doet me vermoeden dat ik het mis heb :?
Dat idee komt door bijvoorbeeld de volgende link, iets ander model maar concept lijkt me hetzelfde
https://www.heldenvan.nu/tk01-p2110/
wian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:47:
[...]

Super bedankt voor de foto, maar je kan beter je serienummer en WiFi key afschermen.
WiFi key maakt me niet zo uit, ga de Nokia toch niet gebruiken.
Heb 2x een Asus AX86U in huis als mesh middels bekabelde backbone tussen beide units.
Als ik het goed begrepen heb word de verbinding dalijk op het serienummer van de Genexis die ik besteld heb geregistreerd, daar kan dus ook niet zoveel meer mee gedaan worden lijkt mij

[ Voor 6% gewijzigd door miniterror op 21-04-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
ernstoud schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:49:
[...]
Goedkoop op Marktplaats:

Specs kloppen en is gecertificeerd:

To be continued… 8)
@ernstoud en @iTeV bedankt voor de tips! Heb ook nog geen XPS-GON, maar kon het niet laten om de mediaconverter te kopen :) Even aan wireguard gehangen en lijkt echt een "domme" mediaconverter te zijn. Zie alleen een IPv6 multicast listener query en IGMP membership query en verder geen enkele communicatie / reactie van het apparaat (dus ook geen DCHP offer). @ernstoud geen enkele indicatie dat er een Linux OS op draait, maar mocht jij meer reactie uit hem krijgen hoor ik het graag :)

Hij gebruikt idle rond de 4w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
miniterror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:01:
Uhmmm, is dat nodig?
Ik had het idee dat het genexis kastje over de glaskast in de meterkast heen schuift en er dan in klikt, jou opmerking doet me vermoeden dat ik het mis heb :?
Dat idee komt door bijvoorbeeld de volgende link, iets ander model maar concept lijkt me hetzelfde
Ik had die link van heldenvan.nu ook gevonden. Zij leveren inderdaad op het Delta netwerk (had een aanbieding van dat bedrijf liggen). Ik kon echter niet goed achterhalen of ze mogelijk ook op het KPN netwerk leverde. Zou goed kunnen dat die pagina bedoeld is voor klanten op een KPN netwerk.

Maar goed, over een paar dagen weet jij als het goed is of het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Ik was inderdaad ook te voorbarig geweest met aanschaffen (heb precies hetzelfde pakket besteld). Eignelijk door de info in de start post. Wellicht dat we de start-post aan kunnen laten vullen met de GXS-PON?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:01:
[...]

Uhmmm, is dat nodig?
Caiway DeltaFiberNetwerk levert een Attema aansluitpunt. Deze gebruikt een SC connector in een slede waar de converter niet inpast. Daarnaast is het formaat ook anders. Ik heb het nu zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFWULE5N3sdqX5EYhCVC2oqmaCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joEMi25F0oqzOsd5CvLvs3cc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Larry schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:21:
[...]

Caiway DeltaFiberNetwerk levert een Attema aansluitpunt. Deze gebruikt een SC connector in een slede waar de converter niet inpast. Daarnaast is het formaat ook anders. Ik heb het nu zo opgelost:

[Afbeelding]
Damn, die had ik niet verwacht.
Dat word nog meer ruimte maken in de meterkast.

Volgende euvel, net gebeld door Caiway dat alles correct omgezet is en de verbinding zou moeten werken.
Modem herstart maar ze zien niks/nakkes/noppes/nada binnenkomen mbt authenticatie van de Nokia.
Dat is dus de netwerkbeheerder opgeschakeld om de wijkcentrale te controleren en de verbinding van/naar mijn huis toe.
Moet wel zeggen waar de eerste keer bellen alles heel lang duurder heb ik vandaag/gister echt snelle service van Caiway, mag ook wel eens gezegd worden lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:23:
[...]

Damn, die had ik niet verwacht.
Dat word nog meer ruimte maken in de meterkast.

Volgende euvel, net gebeld door Caiway dat alles correct omgezet is en de verbinding zou moeten werken.
Modem herstart maar ze zien niks/nakkes/noppes/nada binnenkomen mbt authenticatie van de Nokia.
Dat is dus de netwerkbeheerder opgeschakeld om de wijkcentrale te controleren en de verbinding van/naar mijn huis toe.
Moet wel zeggen waar de eerste keer bellen alles heel lang duurder heb ik vandaag/gister echt snelle service van Caiway, mag ook wel eens gezegd worden lijkt me
Ja dat beaam ik, vandaag iets voor 1 uur mijn SN en MAC doorgegeven en zie dat hij nu net 5 minuten online is. In totaal dus ongeveer 2 en een half uur voor activatie van de converter, erg snel!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
wian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:57:
[...]

@ernstoud en @iTeV bedankt voor de tips! Heb ook nog geen XPS-GON, maar kon het niet laten om de mediaconverter te kopen :) Even aan wireguard gehangen en lijkt echt een "domme" mediaconverter te zijn. Zie alleen een IPv6 multicast listener query en IGMP membership query en verder geen enkele communicatie / reactie van het apparaat (dus ook geen DCHP offer). @ernstoud geen enkele indicatie dat er een Linux OS op draait, maar mocht jij meer reactie uit hem krijgen hoor ik het graag :)

Hij gebruikt idle rond de 4w.
Device ontvangen (van MP) en direct opengemaakt. Zoals verwacht zit er een serial port op. Serial-TTL adapter aangesloten en bootlog uitgelezen.

Welnu, het is zeer zeker geen "domme" mediaconverter maar (zoals verwacht) een volledig embedded Linux device. Er draait Linux version 4.4.115 op, SOC is een EcoNet EN7850.

Ik heb geen XGS-PON dus zal de inhoud van het bootlog vrij beperkt zijn, ergens in de bootlog komt er het bericht "<<<<<<<<<<< No Laser! >>>>>>>>>>>>>", met verbinding zal er wel meer info komen.

Bij het aanzetten zegt het device:

code:
1
"Press 'x' or 'b' key in 1 secs to enter or skip bootloader upgrade."

Klaarblijkelijk gaat het device op zoek naar een bootloader upgrade. Als je die x of b intoetst gebeurt er niets. Als je niets intoetst start de firmware en uiteindelijk Linux (en BusyBox).

Firmware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0x000000000000-0x000000040000 : "bootloader"
0x000000040000-0x000000080000 : "romfile"
0x000000080000-0x0000002f8b25 : "kernel"
0x0000002f8b25-0x000000e58b25 : "rootfs"
0x000000080000-0x000001980000 : "tclinux"
0x000001980000-0x000001bf8b25 : "kernel_slave"
0x000001bf8b25-0x000002758b25 : "rootfs_slave"
0x000001980000-0x000003280000 : "tclinux_slave"
0x000003280000-0x000003380000 : "config"
0x000006e40000-0x000007000000 : "reservearea"

En uiteindelijk:

code:
1
2
3
4
Please press Enter to activate this console.
tc3162ser_startup

interos login:

Nu nog het juiste wachtwoord vinden (zal niet lukken) of de bootloader onderbreken >:) .

Zo te zien in de bootlog wordt er geen webserver o.i.d. gestart dus vrijwel zeker is er geen GUI via de RJ-45 connector.

Opvallend is de grote hoeveelheid fouten in de bootlog, iptables kan niet geladen worden, SIP meldingen komen langs, USB drivers worden geladen (?) etc. etc., vermoedelijk een behoorlijk generiek image ook voor andere Genexis devices zoals de XG gateways en FiberTwist devices.

De "hackability" is natuurlijk vrij beperkt. Uiteindelijk doet het device niet veel anders dan media conversie. Enige nut van shell toegang zou het uitlezen van de glasvezel demping, eventuele storingen e.d. kunnen zijn.

Mijn interesse is vooral of, en zo ja wat, er vanuit de ISP nog enige interactie is met het device zoals upgrades, maar vooral ook allerlei beheer waar je wellicht niet op zit te wachten (zoals bij de Titanium-22 en Platinum 7840 op het P2P netwerk).

Maar goed, het ding blijkt dus op de DFN XGS-PON infra te werken en dat is - zolang er geen compacter of beter device is - absoluut winst voor iedereen die een eigen router/AP wil gebruiken.

To be continued...

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM1jHcXR2_HrG5S66VFkZTQ3P0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oUf1mYhmpyVXiBOvUDbj6crt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Update… root is als account aanwezig… nu nog het password …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:14:
Zo te zien in de bootlog wordt er geen webserver o.i.d. gestart dus vrijwel zeker is er geen GUI via de RJ-45 connector.
Tijd voor een nmap scannetje! >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:30:
[...]

Tijd voor een nmap scannetje! >:) :+
Dat is nog niet zo eenvoudig op een glas verbinding… op de RJ-45 zul je niet veel zien. Maar elke tip is welkom.

Het is wachten op:

- iemand die de flash chip kan/wil desolderen en kan uitlezen (ik heb die tools niet), of
- een firmware update die uiteen gerafeld kan worden (zal alleen aan KPN ter beschikking komen), of
- het root account wachtwoord, of
- een te gebruiken (misbruiken :( ) kwetsbaarheid.

Kans nagenoeg 0. Zeker omdat het device zo vers is en er dus maar weinig nerds mee stoeien verwacht ik.

En nee.. het stupide beheeraccount op de Titanium en Platinum werkt niet op dit device ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Ik heb een nieuwe uitdaging: mijn snelheden zijn direct na het inpluggen ongeveer 800/500. Dit is al niet echt in de buurt van de beloofde 1000/1000. Wacht ik een paar minuten zakt het verder naar 80/40. Als ik de ONT herstart begint het weer opnieuw... Ik had met de Nokia al niet consequent 1000/1000, maar wel beter dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:49:
[...]
- iemand die de flash chip kan/wil desolderen en kan uitlezen (ik heb die tools niet)
..
Welke flashchip is dat precies?
Desolderen is geen probleem, ik heb wel een programmer maar weet dus niet of jouw chip ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:48:
[...]

Welke flashchip is dat precies?
Desolderen is geen probleem, ik heb wel een programmer maar weet dus niet of jouw chip ondersteund wordt.
Een W25N01G SPI flash chip:

https://www.winbond.com/r...n01gv%20revg%20032116.pdf

Wat voor package weet ik even niet. Boel opgeruimd, andere keer mee verder. Maar vereist vrijwel zeker microsoldering onder de microscoop en een heatgun. En dan nog het probleem van uitlezen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:31:
Ik heb een nieuwe uitdaging: mijn snelheden zijn direct na het inpluggen ongeveer 800/500. Dit is al niet echt in de buurt van de beloofde 1000/1000. Wacht ik een paar minuten zakt het verder naar 80/40. Als ik de ONT herstart begint het weer opnieuw... Ik had met de Nokia al niet consequent 1000/1000, maar wel beter dan dit.
Tweaker iTeV haalde toch 1Gbps up/down met deze media converter. Merkwaardig. Denk ook niet dat het aan de media converter ligt. Heb je wel CAT6 gebruikt? Het is immers een 10Gbps poort. Wellicht veel ethernet frames met errors waardoor de PHY de snelheid terugschroeft?

Update: ik zie dat je de rode kabel die erbij zat gebruikt. Die is CAT6. Dat is het dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 21-04-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 22:15
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:45:
[...]

Tweaker iTeV haalde toch 1Gbps up/down met deze media converter. Merkwaardig. Denk ook niet dat het aan de media converter ligt. Heb je wel CAT6 gebruikt? Het is immers een 10Gbps poort. Wellicht veel ethernet frames met errors waardoor de PHY de snelheid terugschroeft?

Update: ik zie dat je de rode kabel die erbij zat gebruikt. Die is CAT6. Dat is het dus niet.
Euhm, moet dit niet CAT7 zijn? CAT6 is er al vele jaren.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Nee, zit een CAT6 kabel bij. Is op zich prima voor een korte afstand.

Hopelijk kan de koper poort wel echt 2,5 / 5 / 10Gbit aan. In de handleiding worden alleen led kleurtjes genoemd voor 10, 100 en 1000 Mbit.
Pagina: 1 ... 14 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie