Ok. Je hebt dus XGS-PON. Op zich mooi want dan ligt 8Gbps in het verschiet ergens dit of volgend jaar.miniterror schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:41:
Kleine ervaring vanaf mijn kant, niet heel positief als ik eerlijk ben.
Sinds kort heeft Delta netwerk glasvezel in mijn dorp aangelegd, half Januari de aansluiting in huis gekregen en heb toen getekend voor Caiway als ISP.
Heb een paar keer een chat gebruikt welke vrij vlot gingen, verzoek of er een statisch IP kon op de verbinding en of Bridge mode mogelijk was gezien ik zelf 2 Asus AX-86U's in huis heb.
Dat was mogelijk en zou geregeld worden.
Vorige week dan bericht dat alles klaar is en er een pakket opgestuurd gaat worden vanuit Caiway.
Vorige week 1 April kwam dan de slechte grap.
De doos bevatte een mega router/modem in 1 device van Nokia, een Nokia xs-2426g-a om exact te zijn, echt een groot apparaat.
Nou ja prima, het staat toch verstopt in de meterkast.
Weer even een chat gestart om te vragen of die in bridgemode kan, nee sorry meneer dat kan dit model niet.
Bijzonder slecht gezien eerder werd vermeld dat bridgemode geen probleem was.
Verzoek van de chat medewerker of ik even wilde bellen, daar kunnen ze een wissel uitvoeren naar een ander modem welke wel in bridgemode kan.
Ik bellen, word na 34 minuten in de wacht de verbinding verbroken, nog maar een keer bellen, kwam ik na 13 minuten bij iemand terecht die me niet kon helpen, verkeerde afdeling en werd weer in een wachtrij gezet waar ik 17 minuten heb moeten wachten tot ik eindelijk iemand aan de lijn kreeg.
Na dus ruim een uur eindelijk iemand aan de lijn die me mogelijk kon helpen.
Heeft u de Nokia al aangesloten meneer, uhhh nee want deze kan schijnbaar niet in bridgemode dus wil ik niet gebruiken.
Dan kan ik u niet helpen, u moet eerst de Nokia aansluiten en dan kan ik pas een modemwissel aanvragen naar eentje die wel in bridgemode kan.
Ok als ik hem aansluit gaat mijn contract lopen, ik wil natuurlijk zo min mogelijk dubbele kosten, heb de huidige provider vandaag opgezegd maar dat duurt dus een maand wegens opzegtermijn.
Sorry meneer, ik kan u niet eerder helpen, u moet echt de Nokia aansluiten voor ik wat kan doen.
Al met al dus niet een heel positief begin van dit avontuur naar de glasvezel toe.
Vraag, ik heb geen idee wat ik ga krijgen als de Nokia wel is aangesloten.
Kan ik zelf niet gewoon iets kopen om het werkend te maken, lijkt mij dat ik iets van een Glas naar ethernet converter nodig heb en er dan al ben, telefonie/televisie vind ik niet bijzonder gezien ik dat toch niet gebruik.
Wil voornamelijk een stabiele verbinding met het liefst een zo klein mogelijke footprint.
Heb geen idee wat voor Glasvezel het is en wat ik dan zou moeten kopen, kan op de Asus wel MAC spoofen om eventueel het MAC van de Nokia te spoofen.
Zover ik weet is er vanuit Delta of Caiway helemaal geen bridge “modem” voor XGS-PON beschikbaar. Dit is allemaal nieuw voor de service desk medewerkers. Het lijkt er op dat ze dachten dat je P2P gekregen hebt met de Genexis Platinum waarvoor dan een wissel naar de Genexis Titanium (in bridge) mogelijk geweest was.
Inderdaad moet sowieso om “de diensten” te activeren je met het geleverde modem 1 keer deze stap uitvoeren zoals in de handleiding. Daarna zou - theoretisch - een SFP voor XGS-PON met een eigen router moeten werken. Punt is echter dat er nog maar heel weinig ervaringen hier op Tweakers over een dergelijke setup gemeld zijn. Volgens mij is er nog nergens een werkende setup daarvoor gepost. Van Caiway mag je niets verwachten want op eigen apparatuur wordt geen support geleverd.
Op https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staan de specificaties.