Acties:
  • +2 Henk 'm!
wian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:44:
Nee, zit een CAT6 kabel bij. Is op zich prima voor een korte afstand.

Hopelijk kan de koper poort wel echt 2,5 / 5 / 10Gbit aan. In de handleiding worden alleen led kleurtjes genoemd voor 10, 100 en 1000 Mbit.
Als je het hebt over de GMC-TK01-XGS2110 dan ja, dat device heeft een 10Gbps ethernet poort.

Ik denk dat jij naar de handleiding kijkt van de GMC-TK01-P2110, die is voor AON en heeft een max. 1Gbps ethernet poort.

Herkenning: Op de XGS versie is aan de voorzijde de middelste LED met “Connection” gelabeld, de AON versie met “Glas”.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 21-04-2022 23:27 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:49:
Dat is nog niet zo eenvoudig op een glas verbinding… op de RJ-45 zul je niet veel zien. Maar elke tip is welkom.
Eigen GPON/XGS-PON netwerkje opzetten dan maar :?

Verder had je in het verleden Routers waarvan je de credentials kon sniffen als je dat doet op het moment dat ze opstarten : Zou dat wat doen bij zo'n ding ?!
Sjakie0101 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:22:
Euhm, moet dit niet CAT7 zijn? CAT6 is er al vele jaren.
CAT7 is nogal een lastig verhaal dus die vermijd je liever, omdat CAT6 of CAT6a een prima alternatief is en officiëel tekoop is overal! :)

CAT6 = 10 Gbps @ 55 meter.
CAT6 a = 10 Gbps @ 100 meter.

d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:59
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:45:
[...]

Tweaker iTeV haalde toch 1Gbps up/down met deze media converter. Merkwaardig. Denk ook niet dat het aan de media converter ligt. Heb je wel CAT6 gebruikt? Het is immers een 10Gbps poort. Wellicht veel ethernet frames met errors waardoor de PHY de snelheid terugschroeft?

Update: ik zie dat je de rode kabel die erbij zat gebruikt. Die is CAT6. Dat is het dus niet.
Heel de avond bezig geweest met allerlei verschillende setups testen met wisselend resultaat. Het lijkt echter aan de kant van Caiway te zitten... Er is te weinig consistentie tussen werkende en niet werkende setups. Net met de originele setup weer vrijwel volle capaciteit gehaald. Ongelukkige timing voor een (lokale?) storing, maar ook dat kan gebeuren |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:15:
[...]

Als je het hebt over de GMC-TK01-XGS2110 dan ja, dat device heeft een 10Gbps ethernet poort.

Ik denk dat jij naar de handleiding kijkt van de GMC-TK01-P2110, die is voor AON en heeft een max. 1Gbps ethernet poort.

Herkenning: Op de XGS versie is aan de voorzijde de middelste LED met “Connection” gelabeld, de AON versie met “Glas”.
Je hebt gelijk. Juiste device, verkeerde handleiding. De datasheet bevestigd wat je zegt..

Jij vroeg je af of de ISP remote device upgrades of beheer kan doen. Ik kwam deze presentatie tegen. Daaruit blijkt dat er toch best wat intelligentie moet zitten in een XGS-PON ONU. Dit is de ITU standaard volgens mij en ITU-T G.988] het management protocol.

[ Voor 19% gewijzigd door wian op 22-04-2022 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:02:
[...]
CAT7 is nogal een lastig verhaal dus die vermijd je liever, omdat CAT6 of CAT6a een prima alternatief is en officiëel tekoop is overal! :)
CAT6a is inderdaad prima voor 10Gb/s
Ik heb zelf CAT7 S/FTP kabels in de muren getrokken en afgewerkt met CAT6a wanddozen, dus ik kan even vooruit.

Nu alleen nog 10Gb/s apparatuur kopen als ik de loterij heb gewonnen. :P
Overigens red ik me voorlopig prima met mijn 1Gb/s netwerkje en NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:45:
Net met de originele setup weer vrijwel volle capaciteit gehaald.
Blijft het originele modem dan ook werken ? Het nieuwe serie nummer wordt dan toegevoegd en niet vervangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
rfbroek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:01:
Nu alleen nog 10Gb/s apparatuur kopen als ik de loterij heb gewonnen. :P
Overigens red ik me voorlopig prima met mijn 1Gb/s netwerkje en NAS
Met een beetje slim shoppen kost 10 GBbps appparatuur echt niet zoveel hoor ;)

Het ligt er ook een beetje aan wat je wensen en budget zijn, maar combineer het volgende :
- pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN
- pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
- pricewatch: MikroTik CRS309-1G-8S+IN
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation
- Beetje rondkijken @ https://www.uptimed.nl/producten/netwerkkaarten
- Of gewoon op good old https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=10+gbps+nic shoppen
- En nog wat andere opties die ik effe vergeten ben...

Dan valt het IMHO allemaal wel mee! :)

Vooral als je "grootverbruikers" in dezelfde kamer staan en je makkelijk de boel met korte SFP+ DAC kabels kan verbinden :Y)

Disclaimer :
Door al dat onzinnige "tekorten" gedoe kunnen de bovenstaande producten flink duurder zijn geworden dan dat ze in eerste instantie hebben gekost, zoals de MikroTik producten op het moment en dan met name de 8 poorts SFP+ Switch die € 50 te duur is ongeveer!
:| :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
w1mm13 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:19:
[...]

Blijft het originele modem dan ook werken ? Het nieuwe serie nummer wordt dan toegevoegd en niet vervangen?
Excuus ik bedoelde de originele problematische setup met de mediaconverter en UDM-Pro. Ik ga ook een beetje terugkomen op die uitspraak. Na heel wat testen verder lijkt er een probleem te zitten in VLAN tagging op de UDM-Pro. Als ik deze niet gebruik maar een apart switchje ervoor zet krijg ik wel de volle snelheid. Direct op de UDM-Pro krijg ik allerlei stabiliteitsproblemen en lage snelheden. Volgens mij zijn er ook al genoeg andere die die functionaliteit gebruiken bij dat apparaat, dus waarom het nu voor problemen zorgt is mij een raadsel. Ik moet ook nog verder testen voordat ik harde conclusies trek, maar vooralsnog lijkt het met de aparte switch ervoor wel goed te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:48:
Excuus ik bedoelde de originele problematische setup met de mediaconverter en UDM-Pro. Ik ga ook een beetje terugkomen op die uitspraak. Na heel wat testen verder lijkt er een probleem te zitten in VLAN tagging op de UDM-Pro. Als ik deze niet gebruik maar een apart switchje ervoor zet krijg ik wel de volle snelheid. Direct op de UDM-Pro krijg ik allerlei stabiliteitsproblemen en lage snelheden. Volgens mij zijn er ook al genoeg andere die die functionaliteit gebruiken bij dat apparaat, dus waarom het nu voor problemen zorgt is mij een raadsel. Ik moet ook nog verder testen voordat ik harde conclusies trek, maar vooralsnog lijkt het met de aparte switch ervoor wel goed te werken...
Raakt de UDM-Pro in de war door de 10 Gb in interface van de mediaconverter, zie je zaken zoals duplex of andere Ethernet errors ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Oi. Nu gaat nero355 natuurlijk weer helemaal los over Ubiquiti spulletjes :*) :*) :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355
Na heel wat testen verder lijkt er een probleem te zitten in VLAN tagging op de UDM-Pro.

Als ik deze niet gebruik maar een apart switchje ervoor zet krijg ik wel de volle snelheid.
Direct op de UDM-Pro krijg ik allerlei stabiliteitsproblemen en lage snelheden.
:o GEWELDIG!!! _O-

Daarom waarschuw ik mensen altijd voor die hele UDM/UDR Serie :+
Volgens mij zijn er ook al genoeg andere die die functionaliteit gebruiken bij dat apparaat, dus waarom het nu voor problemen zorgt is mij een raadsel.
Die dingen zijn één grote puinhoop joh! :X

Je hebt ook grote kans dat je straks i.c.m. een 8 of 10 Gbps aansluiting niet eens de volle snelheid kan halen, want sinds een tijdje claimt Ubiquiti dat er een verschil in snelheid is tussen een UDM Pro en een UDM SE terwijl het enige verschil de opbouw van het OS dat erop draait is en verder NIKS! :F

Op het moment dat je voorbij de 1 Gbps gaat qua Router dan moet je IMHO gewoon meteen aan de DIY Router gaan i.c.m. pfSense/OPNsense of zo :Y)

/EDIT :
ernstoud schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:02:
Oi. Nu gaat nero355 natuurlijk weer helemaal los over Ubiquiti spulletjes :*) :*) :*)
DONE! :Y) :+

* nero355 geeft ondertussen zijn simpele USG 3P een knuffel O+

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 22-04-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
w1mm13 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:58:
[...]

Raakt de UDM-Pro in de war door de 10 Gb in interface van de mediaconverter, zie je zaken zoals duplex of andere Ethernet errors ?
Ik zag niets in de logs en werden ook geen errors geregistreerd zoals hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HmB5IoES1wk383SV3jSMN8YAlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vJQrgQnMmJDsum0SPDinDeRq.png?f=fotoalbum_large

Ik sluit niet uit dat het aan de 10Gb interface ligt, omdat ik het nog niet getest heb. Nu heb ik de poort waar de UDM op zit VLAN tag 100 gegeven, maar ik kan nog een domme switch pakken en de tag op de UDM wel aanzetten. Echter ik wil straks als dit een tijdje stabiel is ook nog terug naar een directe aansluiting om te kijken of het probleem weer terug komt. Ik dacht van de problemen af te zijn nu ik de mediaconverter heb :P
nero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:08:
[...]

:o GEWELDIG!!! _O-

Daarom waarschuw ik mensen altijd voor die hele UDM/UDR Serie :+

[...]

Die dingen zijn één grote puinhoop joh! :X

Je hebt ook grote kans dat je straks i.c.m. een 8 of 10 Gbps aansluiting niet eens de volle snelheid kan halen, want sinds een tijdje claimt Ubiquiti dat er een verschil in snelheid is tussen een UDM Pro en een UDM SE terwijl het enige verschil de opbouw van het OS dat erop draait is en verder NIKS! :F

Op het moment dat je voorbij de 1 Gbps gaat qua Router dan moet je IMHO gewoon meteen aan de DIY Router gaan i.c.m. pfSense/OPNsense of zo :Y)

/EDIT :

[...]

DONE! :Y) :+

* nero355 geeft ondertussen zijn simpele USG 3P een knuffel O+
Haha! Ja het gaat nog niet vlekkeloos met deze serie moet ik eerlijk toegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:37:
[...]
Met een beetje slim shoppen kost 10 GBbps appparatuur echt niet zoveel hoor ;)
Tja mijn budget is niet echt groot, en ik gebruik 3 laptops en 1 desktop en een NAS, allemaal 1Gb/s
Als dat ook allemaal vervangen moet worden (behalve de desktop dan) telt het toch aardig op.

Maar het zou natuurlijk wel leuk zijn :) *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
rfbroek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:20:
Tja mijn budget is niet echt groot, en ik gebruik 3 laptops en 1 desktop en een NAS, allemaal 1Gb/s
Als dat ook allemaal vervangen moet worden (behalve de desktop dan) telt het toch aardig op.

Maar het zou natuurlijk wel leuk zijn :) *O*
Als je die dus naast elkaar zet in dezelfde ruimte en zo'n kitje op eBay scoort voor grofweg € 50 die bestaat uit twee Mellanox NIC's en een SFP+ DAC kabeltje dan ben je in één klap klaar! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
[...]

Ik zag niets in de logs en werden ook geen errors geregistreerd zoals hier te zien:
[Afbeelding]

Ik sluit niet uit dat het aan de 10Gb interface ligt, omdat ik het nog niet getest heb. Nu heb ik de poort waar de UDM op zit VLAN tag 100 gegeven, maar ik kan nog een domme switch pakken en de tag op de UDM wel aanzetten. Echter ik wil straks als dit een tijdje stabiel is ook nog terug naar een directe aansluiting om te kijken of het probleem weer terug komt. Ik dacht van de problemen af te zijn nu ik de mediaconverter heb :P

[...]

Haha! Ja het gaat nog niet vlekkeloos met deze serie moet ik eerlijk toegeven...
Blijft toch een vaag verhaal. Ik had weer enorme problemen nu ook weer met een ander apparaat aangesloten. Ik heb het originele Nokia modem weer aangesloten (dit werkt blijkbaar) en ook daar haal ik niet de volle snelheid (600/600 ongeveer). Ik vraag me toch af of er niet meer aan de hand is. Weet iemand wat goede optische waardes zijn voor XGS-Pon? Hieronder een screenshot van wat de Nokia aangeeft. Anders toch maar weer naar de klantenservice om te kijken of er meer aan de hand is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9-I9aP5d77TSACBY1onEmZPzQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kj6ZC141V7wetGAEbWmUrvgG.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:38:
[...]

Blijft toch een vaag verhaal. Ik had weer enorme problemen nu ook weer met een ander apparaat aangesloten. Ik heb het originele Nokia modem weer aangesloten (dit werkt blijkbaar) en ook daar haal ik niet de volle snelheid (600/600 ongeveer). Ik vraag me toch af of er niet meer aan de hand is. Weet iemand wat goede optische waardes zijn voor XGS-Pon? Hieronder een screenshot van wat de Nokia aangeeft. Anders toch maar weer naar de klantenservice om te kijken of er meer aan de hand is...
[Afbeelding]
Lijkt me prima. De RX zit met die -15dBm mooi tussen de upper en lower value.

Ik zie bij mij (P2P dus) op de Platinum 7840 voor TX -5.6dBm. Dan is met 6dBm zenden bij jou erg veel meer. Elke 3dBm meer is een verdubbeling. Dus dat scheelt een factor 16. Maar geen idee of je dat zomaar kunt vergelijken, P2P en XGS-PON zijn natuurlijk erg verschillend. XGS-PON kan een veel sterker signaal van ONT naar OLT vereisen, bijvoorbeeld omdat er passieve splitters tussen zitten.

Omdat het ook zo wisselt bij je lijkt me dat er wat aan de OLT kant niet goed zit.

Merkwaardig.

[ Voor 19% gewijzigd door ernstoud op 23-04-2022 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 10:19

Bever!

3

Larry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:38:
[...]

[Afbeelding]
heir bijna identieke waardes, alleen 38990 uA op die laser bias. (geen idee wat het is of doet)
Betreft nieuw aangelegd netwerk in Renkum (tot 10gbps)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bever! schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:28:
[...]

heir bijna identieke waardes, alleen 38990 uA op die laser bias. (geen idee wat het is of doet)
Betreft nieuw aangelegd netwerk in Renkum (tot 10gbps)
Die uV en uA waarde geeft de spanning en stroom aan van de laserdiode in de ONT in microvolt en microampere. Dus 3,279 Volt en 34 mA, vermogen van de laser is dan 3,279 x 0,034 = 112 mW.

Alleen een expert met de juiste meetapparatuur die ook de OLT goed kent kan dan inschatten of deze waarde een beetje ok. is. Mij lijkt het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 00:10:
Dan is met 6dBm zenden bij jou erg veel meer. Elke 3dBm meer is een verdubbeling. Dus dat scheelt een factor 16.
Dat geldt voor geluid, maar of het ook voor glasvezel geldt :?

Ik heb daar helaas amper tot geen ervaring mee tot nu toe :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 10:04
nero355 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 13:48:
[...]

Dat geldt voor geluid, maar of het ook voor glasvezel geldt :?

Ik heb daar helaas amper tot geen ervaring mee tot nu toe :$
Het geldt voor dB’s. Dit is een logaritmische schaalverdeling. 3dB is altijd vermogens verdubbeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dennis_LU schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:21:
[...]

Het geldt voor dB’s. Dit is een logaritmische schaalverdeling. 3dB is altijd vermogens verdubbeling.
Zo is het, immers (schoolmeester modus aan):

log10 (2) = 0.301029996

Verdubbeling op een logaritmische schaal noemen we dan 0.3 Bel oftewel 3 deciBel.

En dus het verschil van 12dB hierboven in de post van 00:10 is log10 (16) = 1.204119983 Bel oftewel 12dB. Dus een verschil van 12dB is een factor 16 (schoolmeester mode uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik raad deze aan. Vooral het stukje historische achtergrond is handig om te begrijpen waarom we nu zijn waar we zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Even een update: het Nokia modem blijft instabiele snelheid doorgeven. De verbinding zelf is wel beter dan met de mediaconverter, wellicht dat er betere filtering wordt toegepast of iets dergelijks. Bij de mediaconverter was echt regelmatig onwerkbare jitter en verbindingsverlies. Bij het Nokia modem enkel erg instabiele snelheid en af en toe wat langzamer laden. Ik heb weer met Caiway gesproken en na een boel getouwtrek met het doorgeven van issues en snelheden komt er maandag 2 mei een storingsmonteur. Weer even afwachten dus en in de tussentijd weer het Nokia modem...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Larry schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:16:
Even een update: het Nokia modem blijft instabiele snelheid doorgeven. De verbinding zelf is wel beter dan met de mediaconverter, wellicht dat er betere filtering wordt toegepast of iets dergelijks. Bij de mediaconverter was echt regelmatig onwerkbare jitter en verbindingsverlies. Bij het Nokia modem enkel erg instabiele snelheid en af en toe wat langzamer laden. Ik heb weer met Caiway gesproken en na een boel getouwtrek met het doorgeven van issues en snelheden komt er maandag 2 mei een storingsmonteur. Weer even afwachten dus en in de tussentijd weer het Nokia modem...
Gebruik je met de mediaconverter de fiber van de Nokia? Dan kunnen we uitsluiten dat de connectie van FTU naar het device (Nokia of Genexis) fouten introduceert.

Heb je overigens na de oplevering wel stabiel gigabit up/down gehad? Is wellicht de gebruikte fiber beschadigd of vuil geraakt door het vele gewissel tussen SFP, Nokia en Genexis?

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 23-04-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xanthorax schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:40:
Ik raad deze aan. Vooral het stukje historische achtergrond is handig om te begrijpen waarom we nu zijn waar we zijn.

[YouTube: Everything You Always Wanted to Know About Optical]
Nuttige info. Beetje doorheen geskipped. Wel echt een presentatie van een techneut… veel te veel informatie, veel sheets, veel details, geen intro, geen echte opbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
Heb je overigens na de oplevering wel stabiel gigabit up/down gehad? Is wellicht de gebruikte fiber beschadigd of vuil geraakt door het vele gewissel tussen SFP, Nokia en Genexis?
daar zat ik ook aan te denken, heb je ook de juiste glasvezel gebruikt met de mediaconverter heb je dacht ik SC/APC aan beide zijden nodig ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:26:
[...]

Gebruik je met de mediaconverter de fiber van de Nokia? Dan kunnen we uitsluiten dat de connectie van FTU naar het device (Nokia of Genexis) fouten introduceert.

Ik heb nooit echt stabiele snelheden op de Nokia gehad. Niet echt aandacht aan besteed omdat ik dacht dat het aan de Nokia lag. Heb de connectoren nog een beetje perslucht gegeven maar heb veder geen manier ze goed schoon te maken. Kleine beschadiging kan nog, maar dat is lastig testen zonder juiste tester. Het is wel dezelfde kabel bij beide apparaten een SC apc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 15:11
Wat voor kabel dat is ben ik wel benieuwd naar, de kabel bij het Nokia modem is echt lang.
Gezien beide kastjes naast elkaar komen te hangen zou een 0.5m al meer dan voldoende zijn, mogelijk zelfs een 0.25m kabeltje.
Als iemand een linkje heeft voor dat xgspon verhaal wat dan de juiste kabel is zou ik die ook nog kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:31:
Wat voor kabel dat is ben ik wel benieuwd naar, de kabel bij het Nokia modem is echt lang.
Gezien beide kastjes naast elkaar komen te hangen zou een 0.5m al meer dan voldoende zijn, mogelijk zelfs een 0.25m kabeltje.
Als iemand een linkje heeft voor dat xgspon verhaal wat dan de juiste kabel is zou ik die ook nog kopen
Voor glasvezel in huis is de lengte niet van belang. Mocht je de CAT6 bedoelen dan is vele meters ook echt geen probleem. Dat is niet de oorzaak. Ik denk meer aan een slechte las binnen de FTU of een probleem onderweg of in de OLT.

De monteur die de FTU monteert maakt een las tussen het uiteinde van de gelegde vezel en een pigtail. Wellicht zit dat niet goed. Hopelijk heeft de monteur die komt meetapparatuur om de lijn te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:54:
[...]

Voor glasvezel in huis is de lengte niet van belang. Mocht je de CAT6 bedoelen dan is vele meters ook echt geen probleem. Dat is niet de oorzaak. Ik denk meer aan een slechte las binnen de FTU of een probleem onderweg of in de OLT.

De monteur die de FTU monteert maakt een las tussen het uiteinde van de gelegde vezel en een pigtail. Wellicht zit dat niet goed. Hopelijk heeft de monteur die komt meetapparatuur om de lijn te meten.
Nee ik bedoelde voor mijn eigen situatie echt de glaskabel.
Die van de Nokia is 1.5m denk, dus die is als een klosje opgerold.
Gezien er meerdere schoonmaakspullen in de meterkast staan bij ons zie ik het nog wel gebeuren dat het klosje ergens achter blijft hangen tijdens het pakken van spullen, met een kort kabeltje tussen beide units denk/hoop ik die kans te verkleinen.
Of dat de chloorfles bijvoorbeeld op het klosje terecht komt en de kabel knakt, volgens mij kunnen ze daar ook niet tegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp2shTeGn3szPUvtflwDki7Tg8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVXwkDNoGJ3zyXcptPSM33fG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door miniterror op 23-04-2022 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
miniterror schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:38:
[...]

Nee ik bedoelde voor mijn eigen situatie echt de glaskabel.
Die van de Nokia is 1.5m denk, dus die is als een klosje opgerold.
Gezien er meerdere schoonmaakspullen in de meterkast staan bij ons zie ik het nog wel gebeuren dat het klosje ergens achter blijft hangen tijdens het pakken van spullen, met een kort kabeltje tussen beide units denk/hoop ik die kans te verkleinen.
Of dat de chloorfles bijvoorbeeld op het klosje terecht komt en de kabel knakt, volgens mij kunnen ze daar ook niet tegen?
[Afbeelding]
Wegwerken achter een klein schotje?

Pro tip: zo weinig mogelijk spullen in de meterkast plaatsen. Dat vergroot namelijk de vuurlast. En hang er een rookmelder. Dit alles omdat huisbranden ontstaan a) bij de wasdroger en b) in de meterkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Just for fun.

Heb een Nokia xs-2426g-a gekocht via Marktplaats. Eens kijken hoe hackable dat device is.

To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:57:
[...]

Wegwerken achter een klein schotje?

Pro tip: zo weinig mogelijk spullen in de meterkast plaatsen. Dat vergroot namelijk de vuurlast. En hang er een rookmelder. Dit alles omdat huisbranden ontstaan a) bij de wasdroger en b) in de meterkast.
Op het moment moet het even, heb een kleine draak in huis rondlopen die alle kasten opentrekt en alles wat er in staat er uit haalt.
Als die snapt dat hij dat niet meer moet doen en er met zijn handjes af blijft dan gaat het weer terug in de la onder de gootsteen in de keuken.
Hebben een open keuken van de woonkamer en 100 keer per dag die kleine uit de keuken halen omdat die weer in de la zit word je vanzelf zat.
Maar goed, dwaalt een beetje af, een kortere kabel scheelt de helft denk met kans op defecten aan de kabel.
Zoveel geld zal een andere kabel niet kosten, zat net even te googelen op dat sc/acp en zag wat kabels voorbij komen in de range van 10 tot 15 eurotjes.
Als ik er zeker van ben dat het een juiste kabel is dan bestel ik dat gewoon, spullen on een schotje te bouwen ben je ook snel dat geld kwijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:23:
[...]

Op het moment moet het even, heb een kleine draak in huis rondlopen die alle kasten opentrekt en alles wat er in staat er uit haalt.
Als die snapt dat hij dat niet meer moet doen en er met zijn handjes af blijft dan gaat het weer terug in de la onder de gootsteen in de keuken.
Hebben een open keuken van de woonkamer en 100 keer per dag die kleine uit de keuken halen omdat die weer in de la zit word je vanzelf zat.
Maar goed, dwaalt een beetje af, een kortere kabel scheelt de helft denk met kans op defecten aan de kabel.
Zoveel geld zal een andere kabel niet kosten, zat net even te googelen op dat sc/acp en zag wat kabels voorbij komen in de range van 10 tot 15 eurotjes.
Als ik er zeker van ben dat het een juiste kabel is dan bestel ik dat gewoon, spullen on een schotje te bouwen ben je ook snel dat geld kwijt
Juist! Dat is een goede risico afweging. Je moet er niet aan denken als zo’n kleintje aan chemische rommel komt.

Deze moet je dan hebben:

https://www.fs.com/de-en/products/88542.html

Verzendkosten komen er nog wel bij. Zal rond een tientje uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
miniterror schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:23:
Ik zou zeggen zorg ervoor dat alles zo hoog mogelijk in een kastje zit die je kan afsluiten en ook nog eens wat "childproofing" erop kan toepassen en je bent van je probleem af! :)

Wat je nu hebt in je meterkast is echt gewoon een heeeeel slecht idee! :X :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Zojuist bericht dat het pakket geactiveerd is, geen monteur gezien.
Even op de Nokia gekeken en inderdaad branden er meerdere lampjes, laptop aangesloten en daadwerkelijk internet *O*

Nu de vraag waar jullie mee testen, ik heb 2 laptops met een cat6 kabel aangesloten op port 1 van de Nokia en met beide laptops haal ik de 1gbit niet.
Zijn beide wel iets ouder maar lijkt mij dat die toch wel 1gbit moeten kunnen afhandelen over een bekabelde verbinding.

Laptop 1: i5-4300U met 8gb ram en SSD. (Dualcore met HT)
Laptop 2: i7-6820HQ met 16gb ram en SSD. (Quadcore met HT)

Op beide laptops heb ik op speedtest.net meerdere servers geprobeerd.
Daarnaast heb ik 10Gb files geprobeerd te downloaden vanaf hetzner.de en tele2 servers.
Is die hardware niet capabel genoeg of is er mogelijk iets mis met het geactiveerde profiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

miniterror schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:59:
Er zijn laptops met een 100Mbit ethernet aansluiting dus deze info zegt weinig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01:31
Larry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:49:
[...]

Ik begrijp wat je zegt inderdaad, maar er zijn (in theorie, nu nog niet leverbaar) SFP's die de werking van het ONT kastje in het formaat van een SFP doen. Nu heb je dus een ONT kastje dat stroom nodig heeft en glas omzet naar RJ45 die ik vervolgens met een 10G RJ45 -> SFP moet omzetten. Als ik een dergelijke slimme SFP module heb gaat de conversie geheel in de SFP en krijgt de SFP router in theorie hetzelfde signaal als via de eerder beschreven route.
Hi Larry,

Zelf ben ik toevallig net begonnen met zoeken naar een SFP+ oplossing, Delta begint hier net met de aanleg gezien bij ons de 20% gehaald is dus het duurt hier nog wel even voordat alles gereed zal zijn.

Voor zover ik nu begrijp doet het ONT twee dingen:
1. Omzetten glas naar RJ45
2. Interne data van het modem naar het correcte VLAN omzetten.

Volgens verschillende papers/websites die ik heb gevonden doet XGS-PON niet aan specifieke instellingen, maar juist iedereen zit op dezelfde golflengte en wordt gebruik gemaakt van Time Division Multiplexing.
Meer info: https://www.viavisolutions.com/en-us/xgs-pon

Daarnaast heb ik via via (op fs.com) een Delta Fiber document gevonden met de specificaties van onder andere het ONT en waar de oplossing aan moet voldoen als je deze zelf wilt vervangen door iets anders.
Link: https://img-en.fs.com/images/reviews/77/2022020677562000a5eacab5.pdf
Dat laat meteen zien wat anderen in deze thread al hebben ondervonden, VLAN100 voor internet bijvoorbeeld.

Alles bij elkaar lijkt het er dus op dat als je een XGS-PON SFP+ module hebt je verbinding kunt maken met het netwerk en je daarnaast dus handmatig op je router VLAN100 voor internet in moet stellen op de interface van je XGS-PON SFP+ module. Dat is in iedergeval wat de specification sheet van Delta laat zien, je eigen apparaat heeft dan de twee functies van het ONT overgenomen. Je hebt dan een glasvezel met SC/APC connector voor in het Attema FTU en een SC connector voor in de XGS-PON SFP+ (hieronder gelinkt) nodig om te verbinden.

Helaas kan ik zelf nog niets testen gezien het nog niet aangelegd is, maar ik zet de volgende SFP+ module alvast op mijn verlanglijst: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Die voldoet ook aan de standaarden die geëist worden in het Delta specification document.
Geen garanties uiteraard, maar ik ga (als niemand anders het tegen die tijd heeft gedaan) dit gewoon proberen. Ik ben ook absoluut geen expert op XGS-PON gebied, maar dit is wat ik tot nu toe aan info heb kunnen verkrijgen uit verschillende online bronnen.

Hoop dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
True schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:48:
[...]

Zijn natuurlijk beide met een 1Gbit port.
Maar om precies te zijn dan, de i5 is een HP Elitebook 840 en de i7 is een Dell Latitude E5570.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
ik heb 2 laptops met een cat6 kabel aangesloten op port 1 van de Nokia en met beide laptops haal ik de 1gbit niet.
Wat haal je dan wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Nu de vraag waar jullie mee testen
Veel mensen gebruiken speedtest.net in de browser om de snelheid te meten.
Ik deed dat ook maar haalde daarmee op meerdere laptops de maximale snelheid niet (1 Gb/s), en ook steeds sterk wisselende resultaten.

Toen heb ik de speedtest.net APP voor Windows geïnstalleerd , en haal nu op al die laptops wel de maximale snelheid. Het wordt trouwens ook aanbevolen op de website om de app te installeren als je boven de 100 Mb/s wil meten.

Ook sommige virusscanners kunnen de snelheid ernstig beïnvloeden (in mijn geval Avast). Net zoals de netwerkdrivers van VirtualBox trouwens. VMware gaat daar beter mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Rond de 600/650, varieert een beetje per test.
Download van 10GB files bleef rond de 400 hangen.
rfbroek schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:22:
[...]

Ik deed dat ook maar haalde daarmee op meerdere laptops de maximale snelheid niet (1 Gb/s), en ook steeds sterk wisselende resultaten.

Toen heb ik de speedtest.net APP voor Windows geïnstalleerd , en haal nu op al die laptops wel de maximale snelheid. Het wordt trouwens ook aanbevolen op de website om de app te installeren als je boven de 100 Mb/s wil meten.

Ook sommige virusscanners kunnen de snelheid ernstig beïnvloeden (in mijn geval Avast). Net zoals de netwerkdrivers van VirtualBox trouwens. VMware gaat daar beter mee om.
Thx, zal zometeen eens kijken.
Heb nu het huis even zonder internet omdat ik de omzetting naar de Genexis/Asus heb doorgegeven.
Daarbij is aangegeven dat ik de Genexis/Asus al moest aansluiten voor eem correcte registratie als de engineer het daadwerkelijk gaat doorvoeren.
Gelijk een nadeel, had dit al bedacht dat ik mogelijk zonder zou komen.
Allemaal films lokaal op de server geplaatst, vereist de Plex app op LG Oled TV's een werkende verbinding anders start de app niet door ondanks dat er een lokale server is 8)7
Gelukkig werkt het nog wel op onze android toestellen dus de jongens zijn soort van geholpen.
Ook net weer vandaag dat het regent :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
drocona schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:05:
[...]

Hi Larry,

Zelf ben ik toevallig net begonnen met zoeken naar een SFP+ oplossing, Delta begint hier net met de aanleg gezien bij ons de 20% gehaald is dus het duurt hier nog wel even voordat alles gereed zal zijn.

Voor zover ik nu begrijp doet het ONT twee dingen:
1. Omzetten glas naar RJ45
2. Interne data van het modem naar het correcte VLAN omzetten.

Volgens verschillende papers/websites die ik heb gevonden doet XGS-PON niet aan specifieke instellingen, maar juist iedereen zit op dezelfde golflengte en wordt gebruik gemaakt van Time Division Multiplexing.
Meer info: https://www.viavisolutions.com/en-us/xgs-pon

Daarnaast heb ik via via (op fs.com) een Delta Fiber document gevonden met de specificaties van onder andere het ONT en waar de oplossing aan moet voldoen als je deze zelf wilt vervangen door iets anders.
Link: https://img-en.fs.com/images/reviews/77/2022020677562000a5eacab5.pdf
Dat laat meteen zien wat anderen in deze thread al hebben ondervonden, VLAN100 voor internet bijvoorbeeld.

Alles bij elkaar lijkt het er dus op dat als je een XGS-PON SFP+ module hebt je verbinding kunt maken met het netwerk en je daarnaast dus handmatig op je router VLAN100 voor internet in moet stellen op de interface van je XGS-PON SFP+ module. Dat is in iedergeval wat de specification sheet van Delta laat zien, je eigen apparaat heeft dan de twee functies van het ONT overgenomen. Je hebt dan een glasvezel met LC/APC connector voor in het Attema OLT en een LC connector voor in de XGS-PON SFP+ (hieronder gelinkt) nodig om te verbinden.

Helaas kan ik zelf nog niets testen gezien het nog niet aangelegd is, maar ik zet de volgende SFP+ module alvast op mijn verlanglijst: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Die voldoet ook aan de standaarden die geëist worden in het Delta specification document.
Geen garanties uiteraard, maar ik ga (als niemand anders het tegen die tijd heeft gedaan) dit gewoon proberen. Ik ben ook absoluut geen expert op XGS-PON gebied, maar dit is wat ik tot nu toe aan info heb kunnen verkrijgen uit verschillende online bronnen.

Hoop dat het helpt.
Leuk om te zien dat er meerdere lotgenoten zijn! In mijn zoektocht heb ik een aantal dingen ontdekt die ik voor je kan verhelderen. Het omzetten van correcte VLAN's gebeuren door de router hier doent de ONT's niets mee. Daarnaast heb je een SC/APC connector nodig en geen LC. Het OLT zit in de verdeelkast van Delta en is niet je Attema FTU. Een van de belangrijkste taken van je ONT is authenticatie en het vermogen zichzelf "aan te melden" op het netwerk. Een ONT is verboden te zenden in het protocol zolang hij niet is aangemeld of bezig is met de aanmelding. Dit omdat je een fiber deelt met je buren. Bij Delta is het van belang dat je ONT voldoet aan een certificering eerder gelinkt in dit topic. Nog een ander belangrijk onderdeel van een SFP ONT is dat je verschillende vormen hebt. Ik noem ze voor het gemak maar even 'slimme' en 'domme' SFP's. Een dom SFP zet enkel het licht op een bepaalde wavelength om zodat het 'modem' deze begrijpt. Een 'slimme' SFP zet niet alleen het signaal om, maar doet ook authenticatie en bied als het ware een netwerkaansluiting aan aan het apparaat waar deze in zit (compacte mediaconverter). Als je een 'domme' SFP module hebt, moet deze in een apparaat geplaatst worden wat de authenticatie principe's en XGS-PON protocollen kent om verbinding te maken. Mijn verwachting is dat de module die je gelinkt hebt een 'domme' module is. Als het goed is zijn de module's die als SFP gecertificeerd zijn 'simme' modules, maar dit is nog niet te testen omdat deze niet leverbaar zijn. Hopelijk geeft dit je meer inzicht in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01:31
@Larry Zo zie je maar weer wat een kleine hoeveelheid interpretatie van een document wat blijkbaar toch niet zo volledig geschreven is kan verschillen met de werkelijkheid.
Bedankt voor je toevoeging, of die XGS-PON SFP+ module kan authenticeren of niet is ook nergens te vinden. Aan de andere kant, waarom een XGS-PON SFP+ module bouwen als het net zo goed een normale SFP+ had kunnen zijn in het geval het een domme is. Lijkt mij dat het enige verschil (even kortgezegd) juist die mogelijkheden tot communicatie/authenticatie in zo'n XGS-PON SFP+ module zitten t.o.v. een standaard SFP+.

Ik heb zelf thuis alles met SFP+ draaien (meerdere servers etc) op 10Gbit. Zou mooi zijn als ik de Delta verbinding uiteindelijk ook op 10Gbit kan ontsluiten. Los van de connectiviteit zit ik meer over in hoe ik 10Gbit aan verkeer ga NAT'en en wat voor hardware ik daarvoor nodig ga hebben haha.

Ik ga nog even door mijn vorige post heen, gezien ik die iets te snel heb geschreven en wat terminologie door elkaar heb gehaald.

EDIT: Is die authenticatie niet gewoon het SN van de SFP+ module in combinatie met het MAC-adres van de router/firewall? Dat is toch ook wat Delta nodig heeft om de verbinding te "activeren" of in andere woorden, toestaan om te functioneren? Bestaat slim/dom actief/passief wel in deze?

[ Voor 17% gewijzigd door drocona op 25-04-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
drocona schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:10:
@Larry Zo zie je maar weer wat een kleine hoeveelheid interpretatie van een document wat blijkbaar toch niet zo volledig geschreven is kan verschillen met de werkelijkheid.
Bedankt voor je toevoeging, of die XGS-PON SFP+ module kan authenticeren of niet is ook nergens te vinden. Aan de andere kant, waarom een XGS-PON SFP+ module bouwen als het net zo goed een normale SFP+ had kunnen zijn in het geval het een domme is. Lijkt mij dat het enige verschil (even kortgezegd) juist die mogelijkheden tot communicatie/authenticatie in zo'n XGS-PON SFP+ module zitten t.o.v. een standaard SFP+.

Ik heb zelf thuis alles met SFP+ draaien (meerdere servers etc) op 10Gbit. Zou mooi zijn als ik de Delta verbinding uiteindelijk ook op 10Gbit kan ontsluiten. Los van de connectiviteit zit ik meer over in hoe ik 10Gbit aan verkeer ga NAT'en en wat voor hardware ik daarvoor nodig ga hebben haha.

Ik ga nog even door mijn vorige post heen, gezien ik die iets te snel heb geschreven en wat terminologie door elkaar heb gehaald.

EDIT: Is die authenticatie niet gewoon het SN van de SFP+ module in combinatie met het MAC-adres van de router/firewall? Dat is toch ook wat Delta nodig heeft om de verbinding te "activeren" of in andere woorden, toestaan om te functioneren? Bestaat slim/dom actief/passief wel in deze?
In principe zijn die domme SFP's dus bedoeld voor apparaten die multi purpose zijn, lees bijvorbeeld een Fritzbox die op GPON, XGS-PON en AON moet kunnen werken. De protocollen worden door de Fritzbox gefixed, en de laser hoeft enkel vervangen te worden. Bij een slimme SFP moet er dus meer logica op de SFP gezet worden en wordt een module dus duurder terwijl dit ook gewoon door het apparaat gefixed kan worden (mits deze dat dus specifiek ondersteund).

Het MAC adres is alleen nodig denk ik als whitelisting voor de DHCP server. Het SN wordt gebruikt om de module te herkennen en na een handshake wordt er ONU-ID en een delay opgeslagen zodat hij alleen mag zenden in zijn toegewezen tijd. Dit moet ook kunnen aangepast worden als het nodig is en dit soort dingen zijn dus de logica die een slimme SFP heeft ingebouwd (meer info over activatie proces hier onder C.12).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
rfbroek schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:22:

Sorry, maar dat is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! :X

De enige reden dat men zoiets roept is om via die app op je systeem rond te kunnen neuzen en reclames te kunnen weergeven en niks anders dan dat! }:| :F
Ook sommige virusscanners kunnen de snelheid ernstig beïnvloeden (in mijn geval Avast).
Dat dan weer wel, maar IMHO zit je dan met hele brakke software i.c.m. hedendaagse APU/CPU/SoC modellen dus dat zou eigenlijk ook gewoon niet mogen gebeuren! :/
Net zoals de netwerkdrivers van VirtualBox trouwens. VMware gaat daar beter mee om.
Dat is ook best wel raar, want zelfs 15+ jaar geleden had ik zulke problemen niet :?

Daarnaast is het geen gek idee om zoiets te "offloaden" naar een apart systeem en dat kan al prima met een klein Intel Atom NUCje of zo :)
miniterror schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:44:
Rond de 600/650, varieert een beetje per test.
Download van 10GB files bleef rond de 400 hangen.
Klinkt een beetje als de ervaring van @Larry in een gebied waar de boel net opgeleverd is en zou ik me niet al te druk om maken heel eerlijk gezegd :)

Daarnaast moet je effe rekening ermee houden dat je geen 10 Gbps maar 8 Gbps als verbinding hebt en dan is 650 MB/s wat mij betreft best wel een nette snelheid!
Allemaal films lokaal op de server geplaatst, vereist de Plex app op LG Oled TV's een werkende verbinding anders start de app niet door ondanks dat er een lokale server is 8)7
Gelukkig werkt het nog wel op onze android toestellen dus de jongens zijn soort van geholpen.
Dat is gewoon de ellende die Plex heet :| :F

Overweeg een switch naar Kodi of desnoods Jellyfin en je bent van het gezeik af! d:)b
drocona schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:10:
Los van de connectiviteit zit ik meer over in hoe ik 10Gbit aan verkeer ga NAT'en en wat voor hardware ik daarvoor nodig ga hebben haha.
Gewoon alleen IPv6 gebruiken en dan hoef je alleen nog maar een fatsoenlijke Firewall neer te zetten! :+

Maar dan moeten Delta/Caiway wel eindelijk eens een keer met IPv6 leveren beginnen... :X
Larry schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:42:
Het MAC adres is alleen nodig denk ik als whitelisting voor de DHCP server.
Dat doen ze al jarenlang niet dus waarom zouden ze dat nu ineens wel doen :?

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 25-04-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nero355 schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:51:
Klinkt een beetje als de ervaring van @Larry in een gebied waar de boel net opgeleverd is en zou ik me niet al te druk om maken heel eerlijk gezegd :)

Daarnaast moet je effe rekening ermee houden dat je geen 10 Gbps maar 8 Gbps als verbinding hebt en dan is 650 MB/s wat mij betreft best wel een nette snelheid!
Z'n 1 Gbit ethernet adapter gaat sowieso nooit boven de +/-128MB/s halen. Ik denk dat hij het heeft over 650 Mb/s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 21:21
Aangezien het gemeten is met een laptop met een 1Gb poort gok ik dat dit 650Mb is (niet 650MB). Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar is dit een 1Gbit abonnement?
Het verschil 8 of 10 Gbit dat als max abbo aangeboden wordt maakt dan denk ik niet veel uit.

Edit: True was me net voor zie ik

[ Voor 3% gewijzigd door RoyPh op 25-04-2022 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Klopt, ik heb het 1Gbit abbo.
Hoger heeft mij toch geen zin gezien mijn gehele LAN 1Gbit is.
Heb voornamelijk de overstap naar glasvezel gedaan voor de lagere latency tijdens gamen.
Had met mijn vorige ISP eigenlijk geen problemen.
Test op de Nokia was dus structureel tussen de 600/650Mbit op de 2 laptops en een WiFi 6 client, had die eerst niet benoemd omdat WiFi niet echt de betrouwbaarste bron is.
Ben benieuwd of dit beter zal gaan als de Genexis actief is en mijn eigen router, kan dan eventueel vanaf mijn servertje testen.
Die is iets nieuwer met een AMD 5700G, en NVME storage

Kanttekening: vanmiddag ticket laten aanmaken om die Genexis en mijn router MAC te laten registreren bij Caiway.
Werd ik rond 4 uur gebeld dat mijn ticket 'on hold' stond en de vraag of ik de genexis terug wilde sturen en dan een nieuw nokia modem van Caiway te testen welke wel in bridgemode kan, hebben momenteel een pilot lopen met een nieuwer model Nokia die dus wel kan bridgen.
Dat heb ik afgewezen gezien ik de Genexis al heb en ook een kortere glaskabel van de wanddoos naar de Genexis.
Misschien wel interessant voor anderen die deze route niet willen gaan.
Twijfel nu wel of dit 'on hold' verhaaltje de reden is dat mijn eigen spullen nog niet werken en ik een avond zonder internet zit thuis.
Hoop dat ze morgenochtend mijn verzoek doorvoeren, valt dan nog binnen de 24 uur die ze aangeven maar voelt toch een beetje raar dat 'on hold' verhaal.

Edit: kort glaskabeltje ook binnen.
Stukje dikker genomen in de hoop dat het dan nog iets beter bestand is tegen eventueel beschadigen.
Gekocht op Amazon https://www.amazon.nl/-/e...=ppx_pop_mob_b_asin_image
Kwam toch weer een x aantal euro goedkoper uit dan de eerder geposte link.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc2KD0hkAc11nq6q-gzmX0R4Xcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ROqQWGZ3uJpMxqQHl3Bthnd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door miniterror op 25-04-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:49:
Heb voornamelijk de overstap naar glasvezel gedaan voor de lagere latency tijdens gamen.
Had met mijn vorige ISP eigenlijk geen problemen.
Test op de Nokia was dus structureel tussen de 600/650Mbit op de 2 laptops en een WiFi 6 client, had die eerst niet benoemd omdat WiFi niet echt de betrouwbaarste bron is.
Ben benieuwd of dit beter zal gaan als de Genexis actief is en mijn eigen router, kan dan eventueel vanaf mijn servertje testen.

Kanttekening: vanmiddag ticket laten aanmaken om die Genexis en mijn router MAC te laten registreren bij Caiway.
Werd ik rond 4 uur gebeld dat mijn ticket 'on hold' stond en de vraag of ik de genexis terug wilde sturen en dan een nieuw nokia modem van Caiway te testen welke wel in bridgemode kan, hebben momenteel een pilot lopen met een nieuwer model Nokia die dus wel kan bridgen.
Dat heb ik afgewezen gezien ik de Genexis al heb en ook een kortere glaskabel van de wanddoos naar de Genexis.
Misschien wel interessant voor anderen die deze route niet willen gaan.
Twijfel nu wel of dit 'on hold' verhaaltje de reden is dat mijn eigen spullen nog niet werken en ik een avond zonder internet zit thuis.
Hoop dat ze morgenochtend mijn verzoek doorvoeren, valt dan nog binnen de 24 uur die ze aangeven maar voelt toch een beetje raar dat 'on hold' verhaal.

Edit: kort glaskabeltje ook binnen.
Stukje dikker genomen in de hoop dat het dan nog iets beter bestand is tegen eventueel beschadigen.
Gekocht op Amazon https://www.amazon.nl/-/e...=ppx_pop_mob_b_asin_image
Kwam toch weer een x aantal euro goedkoper uit dan de eerder geposte link.
[Afbeelding]
Interessant... Ben benieuwd welke dat is.

Bedankt voor de link, heb er ook een besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
[...]
Sorry, maar dat is echt de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! :X
[...]
Tja en toch is het echt zo. Ik kan het nog steeds reproduceren ook.
Met de browsers wisselende resultaten tot max 600 Mb/s (ook met de speedtest site van Delta zelf) en met de app gewoon wel de volle bak.

Ik kwam er pas achter toen ik van 250 Caiway naar 1000 Delta ging. :/

/edit Momenteel haal ik maar 300/300 van de 1000/1000
Even uitvogelen wat er fout gaat

[ Voor 8% gewijzigd door rfbroek op 25-04-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:18:
[...]

Met de browsers wisselende resultaten tot max 600 Mb/s (ook met de speedtest site van Delta zelf) en met de app gewoon wel de volle bak.

Gebruik je een browser dan meet je voor een groot deel hoe snel die browser in de sandbox data binnenhaalt en hoe snel de HTML5 rendering is. Dat is flink verschillend tussen Chrome en Firefox. Dus ja, de app is betrouwbaarder. Ik meet gemiddeld 940/930, met een browser is dat veel meer wisselend en soms rond de 600Mbps.

Helemaal “thin” is de command line versie. Die gebruik ik bij het monitoren omdat die kan loggen naar een CSV file o.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist bericht dat het pakket geactiveerd is, geen monteur gezien.
Even op de Nokia gekeken en inderdaad branden er meerdere lampjes, laptop aangesloten en daadwerkelijk internet *O*

Nu de vraag waar jullie mee testen, ik heb 2 laptops met een cat6 kabel aangesloten op port 1 van de Nokia en met beide laptops haal ik de 1gbit niet.
Zijn beide wel iets ouder maar lijkt mij dat die toch wel 1gbit moeten kunnen afhandelen over een bekabelde verbinding.

Op beide laptops heb ik op speedtest.net meerdere servers geprobeerd.
Daarnaast heb ik 10Gb files geprobeerd te downloaden vanaf hetzner.de en tele2 servers.
Is die hardware niet capabel genoeg of is er mogelijk iets mis met het geactiveerde profiel?
LAN drivers up to date? Scheelde bij mij enorm, van 700 naar 940 (Ralink, Windows 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:48:
[...]

Met i5, i7? Nee. Zelfs een hele oude HP business notebook hier uit 2005 met een Pentium M heeft al een gigabit poort, kan me niet voorstellen dat er sinds de “i” serie notebookprocessoren nog notebooks met 100Mbps gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
[...]
Modem herstart loste dat op. :?

Afbeelding met Chrome (trouwens met Firefox vergelijkbare resultaten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch34sPBkuk1wP4kvEs1A30OWMUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYmXZAGnhyZPaZWIMUAUnXtX.jpg?f=user_large

Met de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24xcKbNVZLtqsIeI-S6-aj5LcCw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nHM20aHG12F3Xy6F6v9cQDo9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:46:
[...]

Leuk om te zien dat er meerdere lotgenoten zijn! In mijn zoektocht heb ik een aantal dingen ontdekt die ik voor je kan verhelderen. Het omzetten van correcte VLAN's gebeuren door de router hier doent de ONT's niets mee. Daarnaast heb je een SC/APC connector nodig en geen LC. Het OLT zit in de verdeelkast van Delta en is niet je Attema FTU. Een van de belangrijkste taken van je ONT is authenticatie en het vermogen zichzelf "aan te melden" op het netwerk. Een ONT is verboden te zenden in het protocol zolang hij niet is aangemeld of bezig is met de aanmelding. Dit omdat je een fiber deelt met je buren. Bij Delta is het van belang dat je ONT voldoet aan een certificering eerder gelinkt in dit topic. Nog een ander belangrijk onderdeel van een SFP ONT is dat je verschillende vormen hebt. Ik noem ze voor het gemak maar even 'slimme' en 'domme' SFP's. Een dom SFP zet enkel het licht op een bepaalde wavelength om zodat het 'modem' deze begrijpt. Een 'slimme' SFP zet niet alleen het signaal om, maar doet ook authenticatie en bied als het ware een netwerkaansluiting aan aan het apparaat waar deze in zit (compacte mediaconverter). Als je een 'domme' SFP module hebt, moet deze in een apparaat geplaatst worden wat de authenticatie principe's en XGS-PON protocollen kent om verbinding te maken. Mijn verwachting is dat de module die je gelinkt hebt een 'domme' module is. Als het goed is zijn de module's die als SFP gecertificeerd zijn 'simme' modules, maar dit is nog niet te testen omdat deze niet leverbaar zijn. Hopelijk geeft dit je meer inzicht in je zoektocht.
En natuurlijk real time 10Gbps RSA encryptie/decryptie. Dat vereist wel een behoorlijk slimme, krachtige SFP+.

Aanbod beperkt of ontbreekt volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:57:
[...]

Met i5, i7? Nee. Zelfs een hele oude HP business notebook hier uit 2005 met een Pentium M heeft al een gigabit poort, kan me niet voorstellen dat er sinds de “i” serie notebookprocessoren nog notebooks met 100Mbps gemaakt zijn.
offtopic:
Die zijn er helaas nog wel. Maar omdat de filters van de pricewatch niet zo praktisch werken kan ik je het niet gemakkelijk laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.
Interessant. Alleen “of je de Genexis terug wilde sturen”? Huh? Die kwam toch niet van Caiway? Rare opmerking, zou het dan kunnen zijn dat de servicedeskmedewerker het verkeerd begrepen heeft en een Titanium-22 wilde sturen met retourneren van de Platinum 7840? Naar een XGS-PON klant zou dat wel zeer komisch zijn.

Als het wel klopt dan zou Nokia dus nu een XGS-PON media converter hebben. Interessant. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:54:
[...]

LAN drivers up to date? Scheelde bij mij enorm, van 700 naar 940 (Ralink, Windows 10).
Van de Dell wel, die is van werk en heeft Dell command centre er op staan.
Die geeft meldingen als er nieuwe drivers van iets zijn.
De HP durf ik niet met zekerheid te zeggen, ding word eigenlijk altijd op WiFi gebruikt.
Kan ik morgen eens testen als de verbinding weer werkt.
Heb trouwens op de Dell mogelijk gevonden wat er mis gaat, CPU gaat op alle 8 de cores naar 100% tijdens een speedtest in de browser, taakbeheer laat dan ook ineens veel 'system interrupts' zien.
Zal vast wel een of andere scanner van werk zijn denk ik die dat veroorzaakt |:(
Als alles up and running is maar even mijn servertje (proxmox) gebruiken om te testen, dat is het meest recente systeem wat ik heb, 'helaas' wel gelimiteerd door de 1gbit port van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:05:
[...]

Interessant. Alleen “of je de Genexis terug wilde sturen”? Huh? Die kwam toch niet van Caiway? Rare opmerking, zou het dan kunnen zijn dat de servicedeskmedewerker het verkeerd begrepen heeft en een Titanium-22 wilde sturen met retourneren van de Platinum 7840? Naar een XGS-PON klant zou dat wel zeer komisch zijn.

Als het wel klopt dan zou Nokia dus nu een XGS-PON media converter hebben. Interessant. Ben benieuwd.
Terugsturen naar de webshop waar ik die Genexis had gekocht, Caiway weet natuurlijk niet dat ik hem via MP heb gekocht.
Dan zou ik niet met extra apparatuur zitten als ik mee wilde doen aan die pilot voor de Nokia met bridgemode functionaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Larry schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:34:
[...]

Ja dat beaam ik, vandaag iets voor 1 uur mijn SN en MAC doorgegeven en zie dat hij nu net 5 minuten online is. In totaal dus ongeveer 2 en een half uur voor activatie van de converter, erg snel!
Kreeg jij ook direct een IP op je router?
Ik heb gister SN van de Genexis en MAC van mijn router doorgegeven.
Vanochtend rond half 10 is het lampje op de Genexis stabiel gaan branden maar ik krijg geen IP op mijn router.
Router staat ingesteld op DHCP en Vlan 100.
Ruim een uur aan de telefoon gezeten en niemand die je aan de lijn krijgt weet echt iets af van het xgspon verhaal.
Uiteindelijk heb ik lang in de wacht gestaan en kreeg ik te horen dat zijn navraag aangaf dat nog niet alles gereed is en als het na 3 uur nog niet werkte ik maar weer moest bellen.
Nadeel is dat ik geen internet heb, kan dus geen debugtools installeren op de router zoals tcpdump om te kijken wat er mis gaat in de onderhandeling.

Edit: heb ook geprobeerd om het mac van de Nokia te spoofen, helaas ook geen succes.

[ Voor 4% gewijzigd door miniterror op 26-04-2022 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:44:
[...]

Vanochtend rond half 10 is het lampje op de Genexis stabiel gaan branden maar ik krijg geen IP op mijn router.
Ruim een uur aan de telefoon gezeten en niemand die je aan de lijn krijgt weet echt iets af van het xgspon verhaal.
Uiteindelijk heb ik lang in de wacht gestaan en kreeg ik te horen dat zijn navraag aangaf dat nog niet alles gereed is en als het na 3 uur nog niet werkte ik maar weer moest bellen.
Nadeel is dat ik geen internet heb, kan dus geen debugtools installeren op de router zoals tcpdump om te kijken wat er mis gaat in de onderhandeling.

Edit: heb ook geprobeerd om het mac van de Nokia te spoofen, helaas ook geen succes.
Just to be sure: Klopt het MAC adres van je VLAN100 interface met wat je hebt doorgegeven? Kans bestaat dat het niet overeenkomt met de "main" interface (eth0 bijv 01:02:03:04:05:06 terwijl eth0.100 01:02:03:04:05:16 heeft)

Are you a one or a zero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
iTeV schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:49:
[...]

Just to be sure: Klopt het MAC adres van je VLAN100 interface met wat je hebt doorgegeven? Kans bestaat dat het niet overeenkomt met de "main" interface (eth0 bijv 01:02:03:04:05:06 terwijl eth0.100 01:02:03:04:05:16 heeft)
Dat is dus een beetje gek op mijn router, bijna alles heeft hetzelfde MAC, Alleen WiFi is anders.
MAC welke aan Vlan 100 gekoppeld staat en alle ETH interfaces behalve 7 is dan ook wat ik heb doorgegeven.
Heb ook datzelfde MAC ingevuld om te spoofen, ook dan geen succes.
Die op 0 eindigt staat ook op de hardware zelf aan de buitenkant.
Kan dus zoals gezegd geen tcpdump installeren omdat de unit geen internet heeft, anders had ik ff dump kunnen maken en dieper kunnen kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuSuSvuIcha0ss3jcOfe0L_NePY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qHOFdfLFb4IfcwdIsVUAVmkr.png?f=user_large

Edit: net even MAC spoofing gedaan voor de WAN interface en dan wijzigt alleen het mac van Vlan 100.
Dat MAC wat daar staat zonder spoofing is ook wat ik heb doorgegeven om te laten registreren.

[ Voor 19% gewijzigd door miniterror op 26-04-2022 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:44:
[...]

Zie ik goed dat je een ASUS router hebt? Daar werkt het wat vager meen ik. Ik heb ook een router met ASUS firmware getest en deze link heeft me geholpen: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011708/. Dus bij IPTV internet VID op 100 zetten, rest kan leeg blijven als je het niet gebruikt. Eerder werd al door @nero355 aangegeven dat MAC adres nodig is bij andere technieken, en ik heb ook een keer IP adres gehad met een ongeregistreerd MAC dus ik zou het niet in deze hoek zoeken. Als ik geen IP kreeg, werkte mijn VLAN niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
True schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:08:
Z'n 1 Gbit ethernet adapter gaat sowieso nooit boven de +/-128MB/s halen. Ik denk dat hij het heeft over 650 Mb/s.
RoyPh schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:09:
Aangezien het gemeten is met een laptop met een 1Gb poort gok ik dat dit 650Mb is (niet 650MB). Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar is dit een 1Gbit abonnement?
Het verschil 8 of 10 Gbit dat als max abbo aangeboden wordt maakt dan denk ik niet veel uit.

DAMN... :| Zeg dat dan! :P

Maar ehh...

Om 1 Gbps te halen heb je echt niet veel nodig!

Zelfs mijn pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH doet dat met gemak! 8) :*) O+

En dus ook via de browser i.t.t. dit hele verhaal :

ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:52:
Gebruik je een browser dan meet je voor een groot deel hoe snel die browser in de sandbox data binnenhaalt en hoe snel de HTML5 rendering is. Dat is flink verschillend tussen Chrome en Firefox. Dus ja, de app is betrouwbaarder. Ik meet gemiddeld 940/930, met een browser is dat veel meer wisselend en soms rond de 600Mbps.
rfbroek schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:57:
Modem herstart loste dat op. :?

Afbeelding met Chrome (trouwens met Firefox vergelijkbare resultaten)

[Afbeelding]

Met de app:

[Afbeelding]
IMHO word je gewoon genaaid op basis van User Agent of zo, want toen die domme app nog niet bestond waren dat soort problemen er NOOIT!!! }:| :/
Helemaal “thin” is de command line versie. Die gebruik ik bij het monitoren omdat die kan loggen naar een CSV file o.a.
De grap is dat die juist onbetrouwbare resultaten in het verleden gaf en vooral op het moment dat je vanaf een Linux Server aan het testen was die via LACP was verbonden! :+

iPerf2/iPerf3 is veel betrouwbaarder in zo'n geval! ;)
ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:57:
Wat @True al zei : Die bestaan gewoon helaas! :'( :(
miniterror schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:06:
Van de Dell wel, die is van werk en heeft Dell command centre er op staan.
Die geeft meldingen als er nieuwe drivers van iets zijn.
De HP durf ik niet met zekerheid te zeggen, ding word eigenlijk altijd op WiFi gebruikt.
Kan ik morgen eens testen als de verbinding weer werkt.
Heb trouwens op de Dell mogelijk gevonden wat er mis gaat, CPU gaat op alle 8 de cores naar 100% tijdens een speedtest in de browser, taakbeheer laat dan ook ineens veel 'system interrupts' zien.
Zal vast wel een of andere scanner van werk zijn denk ik die dat veroorzaakt |:(
Software ramptoestand dus... :')

Kan je met die systemen van je een Linux LiveCD/DVD/USB Stick omgeving booten :?

Dan ben je effe van alle Windows ellende af en heb je een clean systeem om mee te testen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Larry schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:51:
[...]

Zie ik goed dat je een ASUS router hebt? Daar werkt het wat vager meen ik. Ik heb ook een router met ASUS firmware getest en deze link heeft me geholpen: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011708/. Dus bij IPTV internet VID op 100 zetten, rest kan leeg blijven als je het niet gebruikt. Eerder werd al door @nero355 aangegeven dat MAC adres nodig is bij andere technieken, en ik heb ook een keer IP adres gehad met een ongeregistreerd MAC dus ik zou het niet in deze hoek zoeken. Als ik geen IP kreeg, werkte mijn VLAN niet goed.
Betreft inderdaad Asus, een AX86U om precies te zijn.
Vlan instellen voor de WAN interface werkt wat omslachtig onder de LAN IPTV sectie inderdaad maar die staat netjes ingevuld, en MAC spoofen op de WAN pagina laat ook netjes zien dat het MAC van Vlan 100 veranderd.
Vanuit wat ik zelf kan testen lijkt dat dus allemaal goed te staan en is Vlan 100 ook echt gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:54:
[...]

Betreft inderdaad Asus, een AX86U om precies te zijn.
Vlan instellen voor de WAN interface werkt wat omslachtig onder de LAN IPTV sectie inderdaad maar die staat netjes ingevuld, en MAC spoofen op de WAN pagina laat ook netjes zien dat het MAC van Vlan 100 veranderd.
Vanuit wat ik zelf kan testen lijkt dat dus allemaal goed te staan en is Vlan 100 ook echt gekoppeld.
Even ter verificatie voor de zekerheid.
Ik kreeg een ip op mijn ASUS met:

ISP profile: manual
Internet VID: 100 prio: 0
DHCP routes: Microsoft

Bij WAN had ik:
Automatic IP
MTU: 1500
MAC address had ik ook gespoofed van mijn andere router (maar werkte ook een keer toen ik het vergeten was maar kreeg nieuw ip)
DHCP query: aggressive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Larry schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:08:
[...]

Even ter verificatie voor de zekerheid.
Ik kreeg een ip op mijn ASUS met:

ISP profile: manual
Internet VID: 100 prio: 0
DHCP routes: Microsoft

Bij WAN had ik:
Automatic IP
MTU: 1500
MAC address had ik ook gespoofed van mijn andere router (maar werkte ook een keer toen ik het vergeten was maar kreeg nieuw ip)
DHCP query: aggressive
Dit heb ik ook zo staan inderdaad, draai de laatste Merlin firmware er op.

Net ook weer met Caiway aan de lijn, helaas iemand die de termen router/modem door elkaar haalde, ga later terug gebeld worden.
Zijn worden, wij sturen een request naar jou modem en die accepteert dat niet.
Vraag wat voor een soort request dit dan is welke het modem moet accepteren kon die niet beantwoorden.

De Genexis heeft het 'connection' lampje stabiel branden, dan lijkt mij dat alles daarop dan toch goed is en opvolgend mijn router een DHCP request moet sturen.
Heb helaas niets anders naast de Asus routers (heb die AX86U 2x in mesh) wat ik kan gebruiken om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:15:
[...]

Dit heb ik ook zo staan inderdaad, draai de laatste Merlin firmware er op.

Net ook weer met Caiway aan de lijn, helaas iemand die de termen router/modem door elkaar haalde, ga later terug gebeld worden.
Zijn worden, wij sturen een request naar jou modem en die accepteert dat niet.
Vraag wat voor een soort request dit dan is welke het modem moet accepteren kon die niet beantwoorden.

De Genexis heeft het 'connection' lampje stabiel branden, dan lijkt mij dat alles daarop dan toch goed is en opvolgend mijn router een DHCP request moet accepteren.
Heb helaas niets anders naast de Asus routers (heb die AX86U 2x in mesh) wat ik kan gebruiken om te testen.
Geen idee wat hij bedoeld... Je zou nog kunnen proberen je internet vid leeg te halen en je LAN port vid op 100 zetten en direct je laptop aan die specifieke poort om te kijken of dat werkt. Ik heb daar al succes mee gehad door router 2 aan die poort te hangen en dan hoeft de 2e router uiteraard geen VLAN meer in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:54:
toen die domme app nog niet bestond waren dat soort problemen er NOOIT!!! }:| :/
Klopt tot op zekere hoogte. De app bestond namelijk al jaren, maar ik gebruikte ook alleen maar de browser toen ik nog max 300/300 had. (en bij alle langzamere verbindingen in de vele jaren daarvoor) En dat ging altijd prima inderdaad. Tot ik 1000/1000 kreeg.

Je zal technisch ongetwijfeld gelijk hebben, ik ben maar een eenvoudige eindgebruiker met wat basale kennis. _/-\o_ Ik heb ook maar een oude core I7 laptop en inderdaad Windows.

Ik kan alleen maar vertellen wat ik constateer, en dat is dat alleen de app , in mijn geval, de echte snelheden weergeeft. En dat probeerde ik te illustreren door de afbeeldingen erbij te posten.

Ben nu ook best benieuwd geworden hoe anderen hier hun internet snelheid meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Net even omgebouwd naar de Nokia en dan maar DMZ voor mijn eigen apparatuur..
Nog veel langer zonder internet en ik zou ruzie krijgen.
Niet de ideale setup maar de kinderen kunnen iig weer de serie kijken als ze thuis komen.
Even snel een wget vanaf mijn proxmox server gedaan en behaalde 110MB/s download.
Dat zou wel goed moeten zitten qua snelheid.
Nu alleen nog volledig mijn setup zonder DMZ werkend krijgen.

Zou het kunnen dat die Genexis een profiel oid van KPN heeft, degene die ik toegestuurd heb gekregen vanuit die gast op MP heeft ook echt KPN artikel er op staan.
Unit is al gebruikt en er staat zelfs een bedrijfsnaam op het doosje.
Of is die Genexis 'dom' en kan die alleen glas naar ethernet converteren?
Kan het stukje van de helpdesk niet plaatsen dat mijn kant hun requests niet accepteert.
Ik zou verwachten dat de Genexis het signaal omzet naar ethernet en dat Caiway juist op mijn DHCP zou moeten reageren.

EDIT: stapje verder, net gebeld door een 2de lijn van Caiway.
Deze gaf aan dat de Genexis prima werkt, probleem zit in de DHCP van de router, de server discovery en lease offer gaan goed, daarna moet mijn router de IP request doen en die zien ze nooit binnen komen.
Heb nu alles over de DMZ draait wat debugtools kunnen installeren, vanavond maar eens kijken of mijn router die wel echt uitstuurt.

[ Voor 17% gewijzigd door miniterror op 26-04-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:59:
En natuurlijk real time 10Gbps RSA encryptie/decryptie. Dat vereist wel een behoorlijk slimme, krachtige SFP+.
Volgens mij wordt er AES-128 gebruikt ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:45:
[...]

Volgens mij wordt er AES-128 gebruikt ...
Inderdaad, my bad _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:41:
Net even omgebouwd naar de Nokia en dan maar DMZ voor mijn eigen apparatuur..
Nog veel langer zonder internet en ik zou ruzie krijgen.
Niet de ideale setup maar de kinderen kunnen iig weer de serie kijken als ze thuis komen.
Even snel een wget vanaf mijn proxmox server gedaan en behaalde 110MB/s download.
Dat zou wel goed moeten zitten qua snelheid.
Nu alleen nog volledig mijn setup zonder DMZ werkend krijgen.

Zou het kunnen dat die Genexis een profiel oid van KPN heeft, degene die ik toegestuurd heb gekregen vanuit die gast op MP heeft ook echt KPN artikel er op staan.
Unit is al gebruikt en er staat zelfs een bedrijfsnaam op het doosje.
Of is die Genexis 'dom' en kan die alleen glas naar ethernet converteren?
Kan het stukje van de helpdesk niet plaatsen dat mijn kant hun requests niet accepteert.
Ik zou verwachten dat de Genexis het signaal omzet naar ethernet en dat Caiway juist op mijn DHCP zou moeten reageren.

EDIT: stapje verder, net gebeld door een 2de lijn van Caiway.
Deze gaf aan dat de Genexis prima werkt, probleem zit in de DHCP van de router, de server discovery en lease offer gaan goed, daarna moet mijn router de IP request doen en die zien ze nooit binnen komen.
Heb nu alles over de DMZ draait wat debugtools kunnen installeren, vanavond maar eens kijken of mijn router die wel echt uitstuurt.
Heb even de Nokia eraf gehaald en Genexis weer aangesloten, en wat blijkt; ik krijg ook geen IP meer. Genexis gewoon verbonden lampje zoals voorheen, maar krijg geen IP meer uitgedeeld. Ze hebben iets aan hun kant omgegooid zo lijkt het...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Larry
Lachen, ik ben op VLAN 101 gaan zitten. Daar krijg ik wel een IP en een profiel toegewezen met 60 down en 1 up.

Update:
Ben random VLAN's gaan testen die allemaal niet werkten, volgens terug op 100 en nu wel weer IP...

[ Voor 33% gewijzigd door Larry op 26-04-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
LET WEL: Als je geen DCHP release doet dan moet je wachten tot de DHCP lease verlopen is, dat kan maximaal 1575 seconde duren. Tenzij je van hetzelfde mac address komt dan kan je wel een renew doen voordat de lease verlopen is.
Temp subnet mask: 255.255.240.0
DHCP Lease server: 62.45.70.5, state: 3 Bound
DHCP transaction id: 0x468F3D1
Lease: 1575 secs, Renewal: 787 secs, Rebind: 1378 secs
Temp default-gateway addr: 159.180.0.1
Next timer fires after: 37 seconds

[ Voor 38% gewijzigd door w1mm13 op 26-04-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Larry schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:03:
Lachen, ik ben op VLAN 101 gaan zitten. Daar krijg ik wel een IP en een profiel toegewezen met 60 down en 1 up.

Update:
Ben random VLAN's gaan testen die allemaal niet werkten, volgens terug op 100 en nu wel weer IP...
Is dat met de Asus aan jou kant?
Heb jij daar dan ook Merlin op draaien of laatste stock firmware?
Ik heb net mijn 2de AX86U van zolder gehaald en factory reset gegeven.
Ga het daar zo weer mee testen, even wat makkelijker dan de andere die nu in DMZ weer 'helemaal' om te bouwen.
Uiteraard mijn USB stick defect waar entware installatie op draait zodat ik andere dingen kan installeren :|
Zit me allemaal niet mee, dacht even makkelijk naar Glasvezel te switchen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:51:
[...]

Is dat met de Asus aan jou kant?
Heb jij daar dan ook Merlin op draaien of laatste stock firmware?
Ik heb net mijn 2de AX86U van zolder gehaald en factory reset gegeven.
Ga het daar zo weer mee testen, even wat makkelijker dan de andere die nu in DMZ weer 'helemaal' om te bouwen.
Uiteraard mijn USB stick defect waar entware installatie op draait zodat ik andere dingen kan installeren :|
Zit me allemaal niet mee, dacht even makkelijk naar Glasvezel te switchen 8)7
Nee dit was met Ubiquiti. De ASUS is eigenlijk een Netgear R7000 met merlin firmware (XWRT-Vortex), maar die heb ik dit keer niet getest.

Als het goed is doet de Ubiquiti in ieder geval zelf zijn DHCP release, maar is iets waar ik met al het testen nog nooit last van heb gehad. Ik blijf voorlopig dus nog Caiway/Delta de schuld geven tot ik het kan reproduceren.

Voor nu hangt mijn Nokia er weer aan omdat de Genexis bij mij echt veel te instabiel is om te gebruiken. De Nokia blijft ook instabiele verbinding geven, maar in ieder geval bruikbaar nu Ziggo afgelopen is. Maandag komt de monteur en hopelijk dus met een oplossing daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Larry schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:58:
[...]

Nee dit was met Ubiquiti. De ASUS is eigenlijk een Netgear R7000 met merlin firmware (XWRT-Vortex), maar die heb ik dit keer niet getest.

Als het goed is doet de Ubiquiti in ieder geval zelf zijn DHCP release, maar is iets waar ik met al het testen nog nooit last van heb gehad. Ik blijf voorlopig dus nog Caiway/Delta de schuld geven tot ik het kan reproduceren.

Voor nu hangt mijn Nokia er weer aan omdat de Genexis bij mij echt veel te instabiel is om te gebruiken. De Nokia blijft ook instabiele verbinding geven, maar in ieder geval bruikbaar nu Ziggo afgelopen is. Maandag komt de monteur en hopelijk dus met een oplossing daarvoor.
Al eens geprobeerd de Genexis een reset te geven (kleine gaatje onderop naast de connectoren). Dit omdat miniterror aangeeft dat het wellicht gebruikte ONT’s zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:21:
[...]

Al eens geprobeerd de Genexis een reset te geven (kleine gaatje onderop naast de connectoren). Dit omdat miniterror aangeeft dat het wellicht gebruikte ONT’s zijn?
Ik weet 100% zeker dat de mijne gebruikt is.
Zal daar niet te diep op in gaan maar ik heb bewijs daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:24:
[...]

Ik weet 100% zeker dat de mijne gebruikt is.
Zal daar niet te diep op in gaan maar ik heb bewijs daarvoor.
Ach, ding is voor het eerst opgeleverd eind december 2021, dus oud zijn ze sowieso niet. En na een reset uiteraard weer maagdelijk. Wel belangrijk die reset lijkt me dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Ok, schiet mij maar lek.
Ik heb 2 keer die AX86U, beide draaien dezelfde firmware.
Ik heb net de andere unit (die op zolder stond als mesh unit) even tot router gepromoveerd, exact dezelfde setup mbt WAN en Vlan, sluit hem aan en direct werken.
Sluit de andere weer aan waar ik heel de dag mee heb lopen proberen maar dus exact dezelfde config heeft, niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:19

lier

MikroTik nerd

miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:32:
Sluit de andere weer aan waar ik heel de dag mee heb lopen proberen maar dus exact dezelfde config heeft, niet werken.
Iets met DHCP lease time die bijna verlopen was? Volgens mij staat deze, vanuit Caiway, op 30 minuten. Maar ik wissel dan ook niet zo vaak mijn router ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
lier schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:45:
[...]

Iets met DHCP lease time die bijna verlopen was? Volgens mij staat deze, vanuit Caiway, op 30 minuten. Maar ik wissel dan ook niet zo vaak mijn router ;)
Degene waar ik vandaag mee heb lopen spelen heeft sinds gister aangesloten gezeten.
Medewerker waar ik het verzoek met SN/MAC had ingediend gaf aan dat ik de apparatuur gelijk moest aansluiten.
Die timer is dan meermaals verlopen binnen 24 uur lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:19

lier

MikroTik nerd

Betekent dat dat je op XGS-PON zit? Want dat had ik niet meegekregen. Dat werkt mogelijk weer iets anders... Heb je een mdeiaconverter ertussen zitten? Of moet ik gewoon even teruglezen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
lier schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:59:
Betekent dat dat je op XGS-PON zit? Want dat had ik niet meegekregen. Dat werkt mogelijk weer iets anders... Heb je een mdeiaconverter ertussen zitten? Of moet ik gewoon even teruglezen?
Ja klopt, ik zit op XGSPON, heb een Genexis converter middels de eerder geplaatste link en nu dus eindelijk mijn Asus werkend.
Wel dus mijn 2de Asus, nu zijn ze beide identiek met zelfde firmware.
Snap nog steeds niet zo goed hoe router 1 het niet kan doen terwijl die 24 uur aangesloten zit, test voor de gein router 2 met exact dezelfde setup mbt WAN en die werkt gelijk.
Heb nu die aangesloten en ben 1 voor 1 mijn netwerk weer aan het opbouwen en tussentijds reboots aan het doen om te controleren of die na bepaalde stappen weer kapot gaat.
Als dat gebeurd na x stap dan weet ik iig waar het fout gaat binnen mijn setup.

Net ook weer even een wget gedaan vanaf mijn server, wat me opvalt is dat de download langzamer begint nu met de Genexis er tussen maar wel dezelfde topsnelheid behaalt van 112MB/s.
Had stiekem gehoopt dat de 2.5Gbit port gebruiken me iets meer zou geven, de Genexis ondersteund 1, 2.5, 5 en 10Gbit profielen en zie ook dat het 2.5Gbit gebruikt word op de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
ernstoud schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:21:
[...]

Had het nog niet geprobeerd. Net ingedrukt tot de lampjes gingen knipperen, en even ping/speedtest gedaan maar had nog niet het gewenste effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YECvn14XPxUUDCeN0EcjLkYWAPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWW3YyyNvLzCNjtrjNc43ciz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:26:
[...]

Ja klopt, ik zit op XGSPON, heb een Genexis converter middels de eerder geplaatste link en nu dus eindelijk mijn Asus werkend.
Wel dus mijn 2de Asus, nu zijn ze beide identiek met zelfde firmware.
Snap nog steeds niet zo goed hoe router 1 het niet kan doen terwijl die 24 uur aangesloten zit, test voor de gein router 2 met exact dezelfde setup mbt WAN en die werkt gelijk.
Heb nu die aangesloten en ben 1 voor 1 mijn netwerk weer aan het opbouwen en tussentijds reboots aan het doen om te controleren of die na bepaalde stappen weer kapot gaat.
Als dat gebeurd na x stap dan weet ik iig waar het fout gaat binnen mijn setup.

Net ook weer even een wget gedaan vanaf mijn server, wat me opvalt is dat de download langzamer begint nu met de Genexis er tussen maar wel dezelfde topsnelheid behaalt van 112MB/s.
Had stiekem gehoopt dat de 2.5Gbit port gebruiken me iets meer zou geven, de Genexis ondersteund 1, 2.5, 5 en 10Gbit profielen en zie ook dat het 2.5Gbit gebruikt word op de Asus.
Misschien de factory reset? Dat is wel iets waar de merlin software fijn vindt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Larry schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:52:
[...]

Misschien de factory reset? Dat is wel iets waar de merlin software fijn vindt...
Ik heb beide units van een "WPS reset" voorzien, dit zou het diepste niveau van resetten moeten zijn.
Gelijk ook even gekeken vanaf mijn bekabelde station en mijn ping door de Genexis ziet er een stuk stabieler uit.
Onderstaande ping was terwijl het systeem ook aan het downloaden was met 60MB/s, denk een limitering van de andere kant, meermaals vanaf Hetzner een filedownload geprobeerd en die komt elke keer tot 112MB/s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OYuJ74J9QKF49YXqs8aXbTvMBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s34sIT6QxZQi5r94mqZtLK1s.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Aan iedereen die heeft geassisteerd en meegelezen.
Bedankt voor jullie hulp/tips/tricks om dit werkend te krijgen.
Nu maar hopen dat het stabiel blijft *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:04:
Ik heb beide units van een "WPS reset" voorzien, dit zou het diepste niveau van resetten moeten zijn.
WPS is IMHO dit gewoon : https://www.lifewire.com/what-is-wps-4842308

Dus dat is een vreemde term voor een Reset methode! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:17:
[...]

WPS is IMHO dit gewoon : https://www.lifewire.com/what-is-wps-4842308

Dus dat is een vreemde term voor een Reset methode! :P
Ik begrijp van vriend Google dat Asus de WPS knop gebruikt (lang indrukken) voor een factory reset, in plaats van een verzonken reset button (vaak een gaatje waar je dan een paperclip in moeten friemelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Sorry, niet iedereen heeft zoon ding natuurlijk.
WPS reset methode cleared ook nvram waar de GUI factory reset dit niet altijd doet.
Eigenlijk word die WPS reset methode aangeraden als hard nuke van de Asus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
miniterror schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:19:
Aan iedereen die heeft geassisteerd en meegelezen.
Bedankt voor jullie hulp/tips/tricks om dit werkend te krijgen.
Nu maar hopen dat het stabiel blijft *O*
Keep us posted ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Update, ik ervaar een vage soort latency spikes waar ik de vinger nog niet op kan leggen.
Meermaals speedtesten gedaan en regelmatig hoge jitter.
Vanmiddag alle apparatuur terug geplaatst naar de locatie waar het met mijn vorige ISP ook stond, glaspunt en vorige ISP zitten beiden aan de andere kant van het huis, oude ISP in de woonkamer en glas in de meterkast.
De vage vertragingen blijven, YT is veel langzamer met laden en heeft zelfs al meermaals moeten bufferen, iets dat ik met mijn vorige ISP nooit had.
Ook tijdens gamen zie ik mijn ping verdubbelen in de performance monitor van de game en dan weer terugzakken en dat gaat heel de tijd heen en weer.
Geen idee of dat door de Genexis komt of niet.
Denk dat ik morgen weer ga ombouwen naar DMZ mode met de Nokia en kijken of het dan weg is, heb eigenlijk maar heel kort op die manier gedraait en dat was niet lang genoeg voor mij om een conclusie te trekken.

Edit: kon het niet laten en net weer omgebouwd naar DMZ mode op de Nokia.
Zie gelijk weer hoge snelheden als ik filedownload van Hetzner doe.
Waar het met de Genexis onder de 10MB/s begint en dan oploopt naar hoge snelheden gaat het nu met DMZ mode direct op 80MB/s en loopt die op.
Nu heb ik niet de combo originele glaskabel van de Nokia met Genexis geprobeerd, gebruik dat korte glaskabeltje met de Genexis maar er lijkt zo initieel toch wel een verschil te zitten tussen beide combos, ben benieuwd hoe het morgen verloopt.

[ Voor 22% gewijzigd door miniterror op 27-04-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 18:41
miniterror schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:28:
Update, ik ervaar een vage soort latency spikes waar ik de vinger nog niet op kan leggen.
Meermaals speedtesten gedaan en regelmatig hoge jitter.
Vanmiddag alle apparatuur terug geplaatst naar de locatie waar het met mijn vorige ISP ook stond, glaspunt en vorige ISP zitten beiden aan de andere kant van het huis, oude ISP in de woonkamer en glas in de meterkast.
De vage vertragingen blijven, YT is veel langzamer met laden en heeft zelfs al meermaals moeten bufferen, iets dat ik met mijn vorige ISP nooit had.
Ook tijdens gamen zie ik mijn ping verdubbelen in de performance monitor van de game en dan weer terugzakken en dat gaat heel de tijd heen en weer.
Geen idee of dat door de Genexis komt of niet.
Denk dat ik morgen weer ga ombouwen naar DMZ mode met de Nokia en kijken of het dan weg is, heb eigenlijk maar heel kort op die manier gedraait en dat was niet lang genoeg voor mij om een conclusie te trekken.

Edit: kon het niet laten en net weer omgebouwd naar DMZ mode op de Nokia.
Zie gelijk weer hoge snelheden als ik filedownload van Hetzner doe.
Waar het met de Genexis onder de 10MB/s begint en dan oploopt naar hoge snelheden gaat het nu met DMZ mode direct op 80MB/s en loopt die op.
Nu heb ik niet de combo originele glaskabel van de Nokia met Genexis geprobeerd, gebruik dat korte glaskabeltje met de Genexis maar er lijkt zo initieel toch wel een verschil te zitten tussen beide combos, ben benieuwd hoe het morgen verloopt.
Hoe kan je zo snel switchen tussen de Genexis en de Nokia? Ik heb ook een Genexis gekocht, maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar deze via de chat van Delta geactiveerd te krijgen. Ik ben nu 4 dagen verder en ondertussen zie ik in dit topic jou, al dan ook niet al te vrolijk, heen en weer switchen tussen de apparaten.

Ik heb maandag mijn serienummer en MAC doorgegeven, maar het connection lampje blijft eindeloos knipperen. Blijft de Nokia actief nadat ze de Genexis erin gezet hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:08:
[...]

Hoe kan je zo snel switchen tussen de Genexis en de Nokia? Ik heb ook een Genexis gekocht, maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar deze via de chat van Delta geactiveerd te krijgen. Ik ben nu 4 dagen verder en ondertussen zie ik in dit topic jou, al dan ook niet al te vrolijk, heen en weer switchen tussen de apparaten.

Ik heb maandag mijn serienummer en MAC doorgegeven, maar het connection lampje blijft eindeloos knipperen. Blijft de Nokia actief nadat ze de Genexis erin gezet hebben?
Ja je kan gewoon heen en weer switchen tussen de Genexis en de Nokia.
Als het connection lampje van de Genexis knippert dan is het SN van de Genexis nog niet opgenomen in de toegangslijst van het netwerk.
Even een dubbelcheck, heb je wel echt de XGSPON genexis, er is er ook een voor AON die er aan de buitenkant precies hetzelfde uitziet op het knipperende lampje na.
Bij de XGSPON variant staat er 'connection' bij de andere staat er 'glas' als ik me niet vergis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 18:41
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:29:
[...]

Ja je kan gewoon heen en weer switchen tussen de Genexis en de Nokia.
Als het connection lampje van de Genexis knippert dan is het SN van de Genexis nog niet opgenomen in de toegangslijst van het netwerk.
Even een dubbelcheck, heb je wel echt de XGSPON genexis, er is er ook een voor AON die er aan de buitenkant precies hetzelfde uitziet op het knipperende lampje na.
Bij de XGSPON variant staat er 'connection' bij de andere staat er 'glas' als ik me niet vergis.
Jazeker, de XGS2110 met de tekst connection daarop. Meermaals contact gehad met de helpdesk om te controleren dat hij ingevoerd is en met het juiste serienummer. Mogelijk is het eerst verkeerd ingevoerd en zat ik aansluitend ongelukkig met Koningsdag ertussen. Zo om 09:00 maar weer eens gezellig chatten met ze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miniterror
Even een klein overzichtje welke ik wel interessant vind, in de afbeelding zijn het drie situaties geworden.
Vanaf mijn router heb ik een script geïnstalleerd welke elke 30 minuten een Speedtest doet naar een vooraf opgegeven server, nu blijven dit momentopnames natuurlijk maar ik zie wel duidelijk wanneer ik een wijziging in de situatie heb doorgevoerd terug in de resultaten.

Situatie 1: Genexis aangesloten met de 50cm glaskabel, 2.5Gbit profiel actief tussen router/Genexis. Kabel vanaf Genexis naar de Asus is een 1.5 meter CAT6, locatie router is meterkast, bekabelde 2de node voor mesh op zolder.

Ervaring: Veel last van latency en "lang" wachten op paginas laden en afbeeldingen laden, Youtube moet redelijk vaak bufferen.
Een wget (middels mijn server direct aangesloten op de router met een 0.25M kabel) op een 10GB bestand vanaf Hetzner (https://speed.hetzner.de/10GB.bin) start lager dan 10MB en loopt dan op naar 112MB.

Situatie 2: Genexis aangesloten met de 50cm glaskabel, Genexis met 1.5M kabel naar een Netgear switchje (GS105) in de meterkast.
Vanaf het Netgear switchje in de meterkast gaat een CAT5E kabel (ongeveer 15 meter) naar zolder waar ik de router plaats.
Vanaf zolder gaat er dan een kabel naar de woonkamer waar ik de 2de unit plaats, dit op de oude plek waar ik voorheen ook een van de 2 Asus units had staan, dit om er zeker van te zijn dat ik in de woonkamer weer hetzelfde WiFi signaal als voorheen had en ik geen last had van de verplaatsing naar de meterkast.

Ervaring:
Speedtest komt aanzienlijk lager uit, ook de wget naar Hetzer komt niet verder dan ongeveer 65MB/s, de wget start nog steeds laag rond de 10MB/s en loopt langzaam op naar die 65MB/s.
Youtube buffert veel, paginas laden vertraagd en wanneer ze laden laden ze langzaam.
Afbeeldingen in Pepper app kunnen bijvoorbeeld niet laden.
Discord kanaal openen en moet zeker 5 seconden wachten voordat het kanaal geupdate word met de recente tekst in het kanaal.
Ingame zie ik mijn ping alle kanten op schieten, tijdens de match schommelt dit heen en weer tussen de 16ms en 35ms.

Situatie 3: Nokia aangesloten middels de glaskabel welke bij de Nokia geleverd is, Asus direct in port 4 aangesloten op de Nokia en het Netgear switchje verwijderd uit het plaatje.
Asus op Zolder is de main unit en de woonkamer is de Mesh unit, plaatsing en werking van de Asus units dus hetzelfde als situatie 2.

Ervaring:
Nog geen echte ervaring omdat ik na deze omzetting naar bed ben gegaan.
Korte testen met wget naar Hetzner laat een aanzienlijke snelheidsverbetering zien, deze start al boven de 60MB/s en loopt dan door naar 112MB/s, dit heb ik meermaals op die manier kunnen herhalen.
Jitter met speedtesten zijn aanzienlijk verlaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vuzxaus2kGXs0pGmmL01xpXZbcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RmRz3Tnj5Q66vaZ3Jj9Rd5w5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQnOkBxT1yptPCsPyDmpi8UplIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9rHjSC0eGgiY2mRM8i3KaoK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:07:
Hoi,

Ik ben vandaag aan het stoeien gegaan met aansluiten van Delta Fiber Zakelijk. Van te voren eigen moden aangeschaft de Genexis Element TK01-P2110-EU- zoals eerder in dit topic beshreven ter vervanging van de Nokia. Vanwege zakelijke lijn en port forwardings etc.

De Genexis werkt inmiddels, krijg netjes een DHCP adres op de firewall (Sonicwall) met vlan 100 Tagged. Allee internet wil niet werken. Krijg geen ping response etc. Al meedere malen vandaag met de klantenservice gebeld ( werden zo'n beetje gek van me) Maar omdat ik eigen modem heb kunnen ze niet meer helpen. Status lampje van de Genexis is connected, krijg ook netjes DHCP WAN adres.

Iemand suggesties wat dit kan zijn? Volgens Delta is alles aan hun kant uiteraard goed...
Zolang DELTA en Caiway nog doen alsof ze aparte bedrijven zijn kun je misschien beter terecht in: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Dat gezegd hebbende, die Genexis heeft maar één UTP uitgang, correct? Anders had je misschien de verkeerde gepakt. Hiernaast kan het zijn dat als je voor het eerst internet aansluit via glasvezel op dit adres je via een landingspagina internet moet activeren. Staat hiervan iets in de handleidingen die je gekregen hebt?

Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie