Even een klein overzichtje welke ik wel interessant vind, in de afbeelding zijn het drie situaties geworden.
Vanaf mijn router heb ik een script geïnstalleerd welke elke 30 minuten een Speedtest doet naar een vooraf opgegeven server, nu blijven dit momentopnames natuurlijk maar ik zie wel duidelijk wanneer ik een wijziging in de situatie heb doorgevoerd terug in de resultaten.
Situatie 1: Genexis aangesloten met de 50cm glaskabel, 2.5Gbit profiel actief tussen router/Genexis. Kabel vanaf Genexis naar de Asus is een 1.5 meter CAT6, locatie router is meterkast, bekabelde 2de node voor mesh op zolder.
Ervaring: Veel last van latency en "lang" wachten op paginas laden en afbeeldingen laden, Youtube moet redelijk vaak bufferen.
Een wget (middels mijn server direct aangesloten op de router met een 0.25M kabel) op een 10GB bestand vanaf Hetzner (
https://speed.hetzner.de/10GB.bin) start lager dan 10MB en loopt dan op naar 112MB.
Situatie 2: Genexis aangesloten met de 50cm glaskabel, Genexis met 1.5M kabel naar een Netgear switchje (GS105) in de meterkast.
Vanaf het Netgear switchje in de meterkast gaat een CAT5E kabel (ongeveer 15 meter) naar zolder waar ik de router plaats.
Vanaf zolder gaat er dan een kabel naar de woonkamer waar ik de 2de unit plaats, dit op de oude plek waar ik voorheen ook een van de 2 Asus units had staan, dit om er zeker van te zijn dat ik in de woonkamer weer hetzelfde WiFi signaal als voorheen had en ik geen last had van de verplaatsing naar de meterkast.
Ervaring:
Speedtest komt aanzienlijk lager uit, ook de wget naar Hetzer komt niet verder dan ongeveer 65MB/s, de wget start nog steeds laag rond de 10MB/s en loopt langzaam op naar die 65MB/s.
Youtube buffert veel, paginas laden vertraagd en wanneer ze laden laden ze langzaam.
Afbeeldingen in Pepper app kunnen bijvoorbeeld niet laden.
Discord kanaal openen en moet zeker 5 seconden wachten voordat het kanaal geupdate word met de recente tekst in het kanaal.
Ingame zie ik mijn ping alle kanten op schieten, tijdens de match schommelt dit heen en weer tussen de 16ms en 35ms.
Situatie 3: Nokia aangesloten middels de glaskabel welke bij de Nokia geleverd is, Asus direct in port 4 aangesloten op de Nokia en het Netgear switchje verwijderd uit het plaatje.
Asus op Zolder is de main unit en de woonkamer is de Mesh unit, plaatsing en werking van de Asus units dus hetzelfde als situatie 2.
Ervaring:
Nog geen echte ervaring omdat ik na deze omzetting naar bed ben gegaan.
Korte testen met wget naar Hetzner laat een aanzienlijke snelheidsverbetering zien, deze start al boven de 60MB/s en loopt dan door naar 112MB/s, dit heb ik meermaals op die manier kunnen herhalen.
Jitter met speedtesten zijn aanzienlijk verlaagd.