Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:36
True schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:17:
[...]

Zolang DELTA en Caiway nog doen alsof ze aparte bedrijven zijn kun je misschien beter terecht in: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Dat gezegd hebbende, die Genexis heeft maar één UTP uitgang, correct? Anders had je misschien de verkeerde gepakt. Hiernaast kan het zijn dat als je voor het eerst internet aansluit via glasvezel op dit adres je via een landingspagina internet moet activeren. Staat hiervan iets in de handleidingen die je gekregen hebt?
Bedankt, ga ik dit punt starten op de andere pagina. Om nog even op je vraag terug te komen: Ik heb daarvan niks gelezen of gezien van een landingspagina. Volgens Delta moet alles in orde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:07:
Ik ben vandaag aan het stoeien gegaan met aansluiten van Delta Fiber Zakelijk. Van te voren eigen moden aangeschaft de Genexis Element TK01-P2110-EU- zoals eerder in dit topic beshreven ter vervanging van de Nokia. Vanwege zakelijke lijn en port forwardings etc.
Zoals je het omschrijft klinkt het alsof je wat wilt gaan aansluiten VOORDAT de lijn daadwerkelijk is opgeleverd of het abonnement is gestart :?
De Genexis werkt inmiddels, krijg netjes een DHCP adres op de firewall (Sonicwall) met vlan 100 Tagged. Allee internet wil niet werken. Krijg geen ping response etc.
Dan werkt Internet WEL en heb je IMHO iets niet goed staan op je Sonicwall Firewall :P

Wat doet een tracert/traceroute of een nslookup/dig commando richting Tweakers/Google/Nu.nl of zo :?
Al meedere malen vandaag met de klantenservice gebeld ( werden zo'n beetje gek van me) Maar omdat ik eigen modem heb kunnen ze niet meer helpen. Status lampje van de Genexis is connected, krijg ook netjes DHCP WAN adres.

Iemand suggesties wat dit kan zijn? Volgens Delta is alles aan hun kant uiteraard goed...
Ik denk dat je met apparatuur bezig bent waar je niet genoeg verstand van hebt op basis van je verhaal, maar ik kan het natuurlijk mis hebben :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:13
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:30:
Even een klein overzichtje welke ik wel interessant vind, in de afbeelding zijn het drie situaties geworden.
Vanaf mijn router heb ik een script geïnstalleerd welke elke 30 minuten een Speedtest doet naar een vooraf opgegeven server, nu blijven dit momentopnames natuurlijk maar ik zie wel duidelijk wanneer ik een wijziging in de situatie heb doorgevoerd terug in de resultaten.

Situatie 1: Genexis aangesloten met de 50cm glaskabel, 2.5Gbit profiel actief tussen router/Genexis. Kabel vanaf Genexis naar de Asus is een 1.5 meter CAT6, locatie router is meterkast, bekabelde 2de node voor mesh op zolder.

Ervaring: Veel last van latency en "lang" wachten op paginas laden en afbeeldingen laden, Youtube moet redelijk vaak bufferen.
Een wget (middels mijn server direct aangesloten op de router met een 0.25M kabel) op een 10GB bestand vanaf Hetzner (https://speed.hetzner.de/10GB.bin) start lager dan 10MB en loopt dan op naar 112MB.

Situatie 2: Genexis aangesloten met de 50cm glaskabel, Genexis met 1.5M kabel naar een Netgear switchje (GS105) in de meterkast.
Vanaf het Netgear switchje in de meterkast gaat een CAT5E kabel (ongeveer 15 meter) naar zolder waar ik de router plaats.
Vanaf zolder gaat er dan een kabel naar de woonkamer waar ik de 2de unit plaats, dit op de oude plek waar ik voorheen ook een van de 2 Asus units had staan, dit om er zeker van te zijn dat ik in de woonkamer weer hetzelfde WiFi signaal als voorheen had en ik geen last had van de verplaatsing naar de meterkast.

Ervaring:
Speedtest komt aanzienlijk lager uit, ook de wget naar Hetzer komt niet verder dan ongeveer 65MB/s, de wget start nog steeds laag rond de 10MB/s en loopt langzaam op naar die 65MB/s.
Youtube buffert veel, paginas laden vertraagd en wanneer ze laden laden ze langzaam.
Afbeeldingen in Pepper app kunnen bijvoorbeeld niet laden.
Discord kanaal openen en moet zeker 5 seconden wachten voordat het kanaal geupdate word met de recente tekst in het kanaal.
Ingame zie ik mijn ping alle kanten op schieten, tijdens de match schommelt dit heen en weer tussen de 16ms en 35ms.

Situatie 3: Nokia aangesloten middels de glaskabel welke bij de Nokia geleverd is, Asus direct in port 4 aangesloten op de Nokia en het Netgear switchje verwijderd uit het plaatje.
Asus op Zolder is de main unit en de woonkamer is de Mesh unit, plaatsing en werking van de Asus units dus hetzelfde als situatie 2.

Ervaring:
Nog geen echte ervaring omdat ik na deze omzetting naar bed ben gegaan.
Korte testen met wget naar Hetzner laat een aanzienlijke snelheidsverbetering zien, deze start al boven de 60MB/s en loopt dan door naar 112MB/s, dit heb ik meermaals op die manier kunnen herhalen.
Jitter met speedtesten zijn aanzienlijk verlaagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is eindelijk gelukt, na een lange telefonische discussie waarbij de technische medewerker erop stond dat ik niks hoefde te activeren en dat het doorgeven puur was zodat zij wisten wat voor apparatuur ik had..
Nadat hij voor de 2e keer met zijn iets technischere collega overlegd heeft, herpakte hij zich gelukkig. Gaf aan dat hij fout zat en ging het ticket heropenen(blijkbaar was het de dag ervoor onterecht gesloten).

Goed, nu werkt Genexis. Echter heb ik dezelfde slechte en vooral zeer wisselende resultaten als jij.
Ping 4ms, speedtest.net het ene moment 945Mbps up en down. En het andere moment 90Mbps down en 40Mbps up. Ik heb het aangesloten met de SC glaskabel die in de Nokia zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:12
Vandaag heel de dag op DMZ mode gedraaid, eigenlijk geen problemen gezien naast wat standaard zaken die ik op de Asus draai, een RFC1918 adres op de WAN interface vind die niet zo fijn voor zaken als DDNS.
Grafiek van de speedtests gedurende dag zien er ook aanzienlijk stabieler uit.
Ben bang dat de Genexis het toch net niet is op het Delta netwerk XGS-PON netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7l013S6MicbmC-CMOgQ_fj84_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSX3WcvXmqthNI9fyHJqttxI.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wat rond zitten klikken in de webinterface van de Nokia, onder de LAN sectie zit gewoon echt een 'greyed out' sectie voor 'bridge' 8)7

Vandaag ook met Caiway gebeld, vanuit mijn ticket voor registreren van de Genexis was gevraagd of ik aan een pilot mee wilde doen voor een device welke ze wel konden bridgen.
Gevraagd of dat toch wel kan, ze gingen een notitie maken en dan zou dat goed moeten komen, ben benieuwd of en wat ik dan ga ontvangen en welk gedrag ik dan ga zien, als dat vergelijkbaar met de Genexis is dan is dat geen 'oplossing'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:25:
[...]

Het is eindelijk gelukt, na een lange telefonische discussie waarbij de technische medewerker erop stond dat ik niks hoefde te activeren en dat het doorgeven puur was zodat zij wisten wat voor apparatuur ik had..
Nadat hij voor de 2e keer met zijn iets technischere collega overlegd heeft, herpakte hij zich gelukkig. Gaf aan dat hij fout zat en ging het ticket heropenen(blijkbaar was het de dag ervoor onterecht gesloten).

Goed, nu werkt Genexis. Echter heb ik dezelfde slechte en vooral zeer wisselende resultaten als jij.
Ping 4ms, speedtest.net het ene moment 945Mbps up en down. En het andere moment 90Mbps down en 40Mbps up. Ik heb het aangesloten met de SC glaskabel die in de Nokia zat.
Ben benieuwd of jij een oorzaak kan vinden, ben zelf niet heel erg thuis in al dit glasvezel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
nero355 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:59:
[...]

Zoals je het omschrijft klinkt het alsof je wat wilt gaan aansluiten VOORDAT de lijn daadwerkelijk is opgeleverd of het abonnement is gestart :?
[...]

Lijn was eerdere deze week opgeleverd en actief :P

Dan werkt Internet WEL en heb je IMHO iets niet goed staan op je Sonicwall Firewall :P

Wat doet een tracert/traceroute of een nslookup/dig commando richting Tweakers/Google/Nu.nl of zo :?

Een tracert werkt niet, krijg gelijk de melding dat hij in dit geval tweakers.net niet kan vinden

Wat ik al wel heb geprobeerd:
Managed switch pakken 1 poort VLAN 100 tagged, andere poort VLAN 100 untagged. Zelfde resultaat wel DHCP adres geen internet. Dit getest op de firewall maar ook als test op een pc. Originele modem en apparatuur gebruiken is ook het zelfde resultaat

[...]

Ik denk dat je met apparatuur bezig bent waar je niet genoeg verstand van hebt op basis van je verhaal, maar ik kan het natuurlijk mis hebben :)

Haha, ik ben zelf werkzaam in de netwerken. Ik weet niet alles maar snap en weet wel een hele boel :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Dus je DNS werkt niet.
Als je pingt naar een IP zoals 8.8.8.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:14:
[...]

Dus je DNS werkt niet.
Als je pingt naar een IP zoals 8.8.8.8?
Werkt ook niet. Request timed out

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davith78
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Hallo mede-Tweakers,

Nu er misschien (bij voldoende animo) glasvezel aangelegd gaat worden in mijn wijk overweeg ik Ziggo vaarwel te zeggen en over te stappen naar Caiway (300 Mbit abbo). Wat ik niet helemaal duidelijk krijg is in hoeverre ik mijn huidige setup thuis opnieuw kan gebruiken na overstap. In een notedop:

- Ziggo modem is in bridge mode
- Asus RT-AC68U als router
- Raspberry Pi met Pi-hole
- Clients (draad en draadloos) verbinden met de router via DHCP middels manueel toegewezen IP adressen (dit is cruciaal voor de goede werking van de Raspberry Pi / Pi-hole)

Ik heb al wat zitten inlezen in dit topic en ik begrijp dat ik waarschijnlijk het Nokia modem ga krijgen, dus geen brigde mode meer helaas. Ik kan echter nergens vinden welke DHCP mogelijkheden de Nokia heeft en of je bijvoorbeeld zelf IP adressen kan instellen voor DHCP. Het mooiste zou zijn dat ik straks mijn Asus router als access point kan instellen en ik de Raspberry Pi aan de nokia modem kan hangen met vastgezet IP adres zodat straks het geheel net zo werkt als nu. Of moet ik dan beter de Nokia modem op DMZ gaan zetten en de Asus router alles laten afhandelen zoals nu het geval is? Nogmaals, ik weet niet welke mogelijkheden het Nokia modem de gebruiker geeft.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Davith78 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:23:
Hallo mede-Tweakers,

Nu er misschien (bij voldoende animo) glasvezel aangelegd gaat worden in mijn wijk overweeg ik Ziggo vaarwel te zeggen en over te stappen naar Caiway (300 Mbit abbo). Wat ik niet helemaal duidelijk krijg is in hoeverre ik mijn huidige setup thuis opnieuw kan gebruiken na overstap. In een notedop:

- Clients (draad en draadloos) verbinden met de router via DHCP middels manueel toegewezen IP adressen (dit is cruciaal voor de goede werking van de Raspberry Pi / Pi-hole)

Ik heb al wat zitten inlezen in dit topic en ik begrijp dat ik waarschijnlijk het Nokia modem ga krijgen, dus geen brigde mode meer helaas. Ik kan echter nergens vinden welke DHCP mogelijkheden de Nokia heeft en of je bijvoorbeeld zelf IP adressen kan instellen voor DHCP. Het mooiste zou zijn dat ik straks mijn Asus router als access point kan instellen en ik de Raspberry Pi aan de nokia modem kan hangen met vastgezet IP adres zodat straks het geheel net zo werkt als nu. Of moet ik dan beter de Nokia modem op DMZ gaan zetten en de Asus router alles laten afhandelen zoals nu het geval is? Nogmaals, ik weet niet welke mogelijkheden het Nokia modem de gebruiker geeft.

Nokia modem is ook een router, je kan oo de LAN pagina dus custom DNS servers invullen, in jou geval de Pihole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:22:
[...]

Werkt ook niet. Request timed out
Zonder de setup te kennen lijkt het probleem zoals eerder aangegeven in de sonicwall te liggen.
Als zowel DNS als ICMP niet werken klinkt het als er geen allow regels zijn.
Een firewall werkt het tegenovergestelde van een router, router laat alles naar buiten standaard toe, een firewall zoals je Sonicwall laat standaard niets toe naar buiten en zal je zelf moeten specificeren wat wel naar buiten mag.
Je geeft ook aan in een eerdere post dat je netwerkkennis hebt maar de info die word gegeven is vrij summier, je zegt bijvoorbeeld een IP middels DHCP te krijgen, daarbij krijg je dan ook een default gateway, kan je die wel bereiken bijvoorbeeld?
Als dat het geval is dan zou je middels een tcpdump bijvoorbeeld bewijs kunnen leveren dat het verkeer jou firewall verlaat, ik mag toch hopen dat je met een zakelijke verbinding wel wat hulp krijgt als je zelf bewijs aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:02:
[...]

Zonder de setup te kennen lijkt het probleem zoals eerder aangegeven in de sonicwall te liggen.
Als zowel DNS als ICMP niet werken klinkt het als er geen allow regels zijn.
Een firewall werkt het tegenovergestelde van een router, router laat alles naar buiten standaard toe, een firewall zoals je Sonicwall laat standaard niets toe naar buiten en zal je zelf moeten specificeren wat wel naar buiten mag.
Je geeft ook aan in een eerdere post dat je netwerkkennis hebt maar de info die word gegeven is vrij summier, je zegt bijvoorbeeld een IP middels DHCP te krijgen, daarbij krijg je dan ook een default gateway, kan je die wel bereiken bijvoorbeeld?
Als dat het geval is dan zou je middels een tcpdump bijvoorbeeld bewijs kunnen leveren dat het verkeer jou firewall verlaat, ik mag toch hopen dat je met een zakelijke verbinding wel wat hulp krijgt als je zelf bewijs aanlevert.
Bedankt voor de tips. Vergeten te vermelden idd, de gateway kan ik ook niet pingen vanaf het interne netwerk. Net dubbel geheckt maar al het verkeer mag naar buiten via de Delta lijn, er wordt niks geblokkeerd verder. Intussen ligt er een ticket bij de ( volgens mij) de applicatiebeheer afdeling. Die wacht ik dan morgen wel af. Hebben meerdere mensen dit modem https://www.kpnwebshop.co.../xgspon-ont/2?origin=1121 werkend gekregen met een XGS-PON verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:14:
[...]

Bedankt voor de tips. Vergeten te vermelden idd, de gateway kan ik ook niet pingen vanaf het interne netwerk. Net dubbel geheckt maar al het verkeer mag naar buiten via de Delta lijn, er wordt niks geblokkeerd verder. Intussen ligt er een ticket bij de ( volgens mij) de applicatiebeheer afdeling. Die wacht ik dan morgen wel af. Hebben meerdere mensen dit modem https://www.kpnwebshop.co.../xgspon-ont/2?origin=1121 werkend gekregen met een XGS-PON verbinding
Genoemde Genexis heb ik ook ja, helaas zoals te lezen in mijn berichten en overige mensen lijkt deze niet al te stabiel te zijn op onze verbindingen en zien we veel fluctuaties in snelheid en latency met dit kastje.

Je zegt trouwens, mag naar buiten via de Delta lijn, dat doet me vermoeden dat je nu 2 lijnen actief hebt op de Sonicwall, staat je default route dan wel goed naar de nieuwe lijn.
Staan je anti-spoofing groepen wel goed op de interfaces, zo veel variabelen die wij niet kunnen inzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iTeV schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:08:
[...]

Ik heb hier sindskort glas via Delta (XGSPON, nokia modem). Na veel zoeken kwam ik uiteindelijk ook op de XGSPON ONT uit van Genexis (via kpnwebshop). Ik heb toen maar een gok genomen en 'm besteld. Toen ik 'm binnenkreeg even de GPON S/N genoteerd en deze doorgegeven via de chat aan Delta.

In eerste instantie werd ik teruggebeld en werd er aangegeven dat het GPON S/N niet correct was. Deze even dubbelgecheckt met de klantenservice, en typo aangetroffen aan de kant van Delta. Aangegeven wat het wel moest zijn & ze gingen weer aan de slag.

Paar uur later even de "Connection" LED gecheckt, en deze blinkte niet meer! (Blinkte voorheen wel toen de ONT zichzelf probeerde te registeren op het netwerk). Netwerkkabel eraan, VLAN 100 ingesteld. DHCP Aan, en jawel: Ik heb verbinding! De Genexis ONT draait nu al ongeveer een maandje stabiel hier & ik haal gewoon de snelheden waarvoor ik betaal (1G up&down).

Wat ik zelf wel jammer vind aan de ONT is dat er niet iets van een mgmt. interface is waar je bijv. de demping af kunt lezen. Maakt het lastig bij het troubleshooten van internet troubles enz. enz. Daarvoor zou je dus nog je nokia modem kunnen gebruiken om snel even de demping af te lezen.

Mocht je zelf aan de haal gaan met de Genexis XGSPON ONT, hier een aantal tips:
- Noteer het GPON S/N, en niet het "generieke" S/N. GPON S/N word duidelijk aangegeven met "GPON S/N" & het MAC adres van je eigen modem (waar je dus VLAN 100 tagged instelt)
- Geef de GPON S/N & het MAC adres door via de chat (ik weet niet of Caiway dit ook heeft, zo te zien wel). Het scheelt gewoon enorm veel tijd als je het via de chat aangeeft i.p.v. via de telefoon (hier helaas meerdere keren 10+ minuten in de wacht gestaan :/)
- Geef in de chat aan dat het om een XGSPON verbinding gaat (geef evt. aan dat je een nokia modem hebt, zou duidelijk genoeg moeten zijn!) Ik heb meerdere medewerkers gesproken die gewoon aangeven dat het doorgeven niet nodig is en dat je je eigen apparatuur gewoon zo kunt aansluiten (Dit is dus bij P2P het geval, bij XGSPON absoluut niet.)
- Noteer de afspraken die je maakt met de klantenservice. Zo werd er bij mij aangegeven dat ik een belletje krijg wanneer de change van de GPON S/N is uitgevoerd, maar die heb ik uiteindelijk nooit gekregen.
- Heb heel veel geduld :^))
Zoals in latere berichten (hierboven) te lezen is, lijken de ervaringen met deze Genexis mediaconverter niet positief.

Kun jij nog iets over jouw ervaringen - met name snelheid, latency en stabiliteit - melden?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:18:
[...]

Genoemde Genexis heb ik ook ja, helaas zoals te lezen in mijn berichten en overige mensen lijkt deze niet al te stabiel te zijn op onze verbindingen en zien we veel fluctuaties in snelheid en latency met dit kastje.

Je zegt trouwens, mag naar buiten via de Delta lijn, dat doet me vermoeden dat je nu 2 lijnen actief hebt op de Sonicwall, staat je default route dan wel goed naar de nieuwe lijn.
Staan je anti-spoofing groepen wel goed op de interfaces, zo veel variabelen die wij niet kunnen inzien
Klopt, ik heb nu twee lijnen: Primair Delta Zakelijk, secundair Ziggo Zakelijk. Een Sonicwall werkt met Failover groepen waar je de WAN Interfaces in configureerd. Die sturen om de 3 seconden pingetjes naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Dit werkt bij de Ziggo lijn prima maar de Delta lijn geeft aan Target Unavailable. Default route voor alle interfaces is dus naar de Primaire lijn dus de Delta Zakelijk lijn. Echter werkt deze niet dus is deze automatisch overgefailed naar de Ziggo lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:25:
[...]

Klopt, ik heb nu twee lijnen: Primair Delta Zakelijk, secundair Ziggo Zakelijk. Een Sonicwall werkt met Failover groepen waar je de WAN Interfaces in configureerd. Die sturen om de 3 seconden pingetjes naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Dit werkt bij de Ziggo lijn prima maar de Delta lijn geeft aan Target Unavailable. Default route voor alle interfaces is dus naar de Primaire lijn dus de Delta Zakelijk lijn. Echter werkt deze niet dus is deze automatisch overgefailed naar de Ziggo lijn.
Een paar posts terug meld je dat je de “Genexis Element TK01-P2110-EU” hebt aangeschaft. Weet je dat zeker? Is het opschrift van het middelste lampje op het device “Glas”? Zo ja, dan heb je het verkeerde device, nl. voor GPON.

Er moet “Connection” staan naast het middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:25:
[...]

Een IP-SLA dus om te monitoren of een verbinding up/down is, ik heb ik het verleden wel eens gezien dat mensen voor beide lijnen hetzelfde adres monitoren en dan een static route hebben voor dat adres over een van de 2 lijnen, dan faalt de andere lijn dus altijd omdat de 2de ISP het adres van de 1ste ISP niet accepteert.
Zou dat een reden kunnen zijn waarom je lijn als down staat en je verkeer er dus niet overheen gerouteerd word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
[...]

Een paar posts terug meld je dat je de “Genexis Element TK01-P2110-EU” hebt aangeschaft. Weet je dat zeker? Is het opschrift van het middelste lampje op het device “Glas”? Zo ja, dan heb je het verkeerde device, nl. voor GPON.

Er moet “Connection” staan naast the middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”
Die had ik ook gezien ja, maar het feit dat die wel een IP kreeg deed me vermoeden dat hij daar een schrijffout maakte.
Had eerder ook gelezen dat een medetweaker werd gebeld omdat de techneut herkende dat het geen goed SN was voor XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
ernstoud schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
[...]

Er moet “Connection” staan naast the middelste lampje, het juiste device is de “ GMC-TK01-XGS2110”
Excuses, ik bedoel inderdaad de XGS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
[...]

Een IP-SLA dus om te monitoren of een verbinding up/down is, ik heb ik het verleden wel eens gezien dat mensen voor beide lijnen hetzelfde adres monitoren en dan een static route hebben voor dat adres over een van de 2 lijnen, dan faalt de andere lijn dus altijd omdat de 2de ISP het adres van de 1ste ISP niet accepteert.
Zou dat een reden kunnen zijn waarom je lijn als down staat en je verkeer er dus niet overheen gerouteerd word?
Dat kan, goeie tip! Ik heb nu Failover helemaal uitgezet, dus dat kan het nu niet meer zijn. Gelijk een test gedaan. Van binnen (LAN) naar buiten werkt nog steeds niet. Maar van buiten naar binnen werkt ook nog niet. Lijn lijkt dus aan beide kanten niet te responden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:36:
[...]

Dat kan, goeie tip! Ik heb nu Failover helemaal uitgezet, dus dat kan het nu niet meer zijn. Gelijk een test gedaan. Van binnen (LAN) naar buiten werkt nog steeds niet. Maar van buiten naar binnen werkt ook nog niet. Lijn lijkt dus aan beide kanten niet te responden
Zie je verkeer van buiten wel aankomen conform je logging?
Lijkt me sterk dat ze een IP aan je uitdelen en het dan niet goed naar je toe routeren, het kan natuurlijk maar dat zou wel heel knullig zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:48:
[...]

Zie je verkeer van buiten wel aankomen conform je logging?
Lijkt me sterk dat ze een IP aan je uitdelen en het dan niet goed naar je toe routeren, het kan natuurlijk maar dat zou wel heel knullig zijn 8)7
Dat is dus het gekke: Ik zie dus helemaal het Delta IP niet terug in de loggin van buiten. Wel de Ziggo. Het lijkt inderdaad of 'mijn' IP-adres niet bestaat op het internet.

Tracert vanaf mijn woonadres levert dit resultaat op:

Tracing route to xxx-xxx-xxx.dynamic.caiway.nl [xxx-xxx-xxx]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.10.10.254
2 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.2.254
3 9 ms 8 ms 8 ms static.kpn.net [195.190.228.19]
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

Tracert vanaf mijn woonadres naar Tweakers.net:

3 9 ms 11 ms 8 ms static.kpn.net [195.190.228.19]
6 20 ms 20 ms 20 ms et-0-0-0.adt-spine-02.true.nl [87.233.21.7]
7 11 ms 12 ms 12 ms et-0-0-1.adt-mx-03-02.true.nl [87.233.21.159]
8 12 ms 12 ms 12 ms 87.233.195.210
9 21 ms 17 ms 17 ms 87.233.231.94
10 12 ms 12 ms 12 ms tweakers.net [213.239.154.31]

Tracert naar andere IP-adres (Ziggo Zakelijk

Tracing route to xxx-xxx-xxx-xxx [xxx-xxx-xxx-xxx]

3 9 ms 9 ms 9 ms static.kpn.net [195.190.228.19]
7 10 ms 10 ms 13 ms nl-ams04a-ri3-ae51-100.core.as9143.net [213.51.64.206]
8 12 ms 13 ms 13 ms asd-tr0021-cr101-be64-100.core.as9143.net [213.51.64.205]
9 11 ms 28 ms 11 ms mnd-rc0001-dr101-ae1-0.core.as9143.net [213.51.160.55]
10 23 ms 20 ms 21 ms XXXXXX.static.ziggozakelijk.nl [xxx-xxx-xxx-xxx]

Die van tweakers werkt gewoon, duhuh. Anders was ik nu niet op dit forum actief :p
Tracert naar IP-adres delta niet...

edit: complete trace log erop gezet
edit: Tracert Ziggo IP-adres toegevoegd

[ Voor 31% gewijzigd door andriesb435 op 28-04-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Davith78 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:23:
Hallo mede-Tweakers,

IMHO kan je gewoon alles blijven gebruiken, maar de ASUS RT-AC68U zal dus als NAT achter NAT Router of als een Accesspoint ingezet moeten worden! :)

Over de exacte webGUI opties van de Caiway/Delta Nokia XGS-PON Router zal iemand anders je mee moeten helpen, want ik heb hier alleen die suffe AON Genexis 7840 staan O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
nero355 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:22:
[...]

IMHO kan je gewoon alles blijven gebruiken, maar de ASUS RT-AC68U zal dus als NAT achter NAT Router of als een Accesspoint ingezet moeten worden! :)

Over de exacte webGUI opties van de Caiway/Delta Nokia XGS-PON Router zal iemand anders je mee moeten helpen, want ik heb hier alleen die suffe AON Genexis 7840 staan O-)
Nou die Nokia is net zo suf hoor... ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:23:
Nou die Nokia is net zo suf hoor... ;) O-)
Was ik al bang voor, maar hey... Hoop doet leven en zo... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davith78
Bedankt voor de antwoorden @miniterror en @nero355

Is er misschien iemand met een Nokia glasmodem die wat screenshots kan posten wbt de instelmogelijkheden? Dan heb alvast ik een beetje een idee of en hoe ik mijn huidige setup kan migreren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
Davith78 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:45:

Is er misschien iemand met een Nokia glasmodem die wat screenshots kan posten wbt de instelmogelijkheden? Dan heb alvast ik een beetje een idee of en hoe ik mijn huidige setup kan migreren :)
Zal er morgen een paar maken.
Ding is echt heel basic.
Hebben mensen interesse om het zien?
Als dat niet het geval is zal ik ze per DM toesturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:00:
[...]

Dat is dus het gekke: Ik zie dus helemaal het Delta IP niet terug in de loggin van buiten. Wel de Ziggo. Het lijkt inderdaad of 'mijn' IP-adres niet bestaat op het internet.

Die van tweakers werkt gewoon, duhuh. Anders was ik nu niet op dit forum actief :p
Zou bijna denken dat ze de BGP niet op orde hebben om dat subnet van ze te adverteren afgaande op deze info 8)7
Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing, can you keep me posted?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:02:
[...]

Zou bijna denken dat ze de BGP niet op orde hebben om dat subnet van ze te adverteren afgaande op dese info 8)7
Ik ga morgen deze info aanleveren bij de helpdesk. Kijken of ik zo verder kom. Bedankt voor je hulp zover en ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:26
andriesb435 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:00:
[...]

12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

Tracert vanaf mijn woonadres naar Tweakers.net:

3 9 ms 11 ms 8 ms static.kpn.net [195.190.228.19]
6 20 ms 20 ms 20 ms et-0-0-0.adt-spine-02.true.nl [87.233.21.7]
7 11 ms 12 ms 12 ms et-0-0-1.adt-mx-03-02.true.nl [87.233.21.159]
8 12 ms 12 ms 12 ms 87.233.195.210
9 21 ms 17 ms 17 ms 87.233.231.94
10 12 ms 12 ms 12 ms tweakers.net [213.239.154.31]

Tracert naar andere IP-adres (Ziggo Zakelijk

Tracing route to xxx-xxx-xxx-xxx [xxx-xxx-xxx-xxx]

3 9 ms 9 ms 9 ms static.kpn.net [195.190.228.19]
7 10 ms 10 ms 13 ms nl-ams04a-ri3-ae51-100.core.as9143.net [213.51.64.206]
8 12 ms 13 ms 13 ms asd-tr0021-cr101-be64-100.core.as9143.net [213.51.64.205]
9 11 ms 28 ms 11 ms mnd-rc0001-dr101-ae1-0.core.as9143.net [213.51.160.55]
10 23 ms 20 ms 21 ms XXXXXX.static.ziggozakelijk.nl [xxx-xxx-xxx-xxx]

edit: complete trace log erop gezet
edit: Tracert Ziggo IP-adres toegevoegd
Het kan ook zijn dat Delta ICMP blokkeert, vandaar de timeouts :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
miniterror schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:03:
[...]

Ben benieuwd of jij een oorzaak kan vinden, ben zelf niet heel erg thuis in al dit glasvezel gedoe.
Ik ben inmiddels ook terug naar Nokia in de DMZ, constant 945/947 en dat is een stuk beter dan via de Genexis XGS2110. Alleen duurt het langer voordat de speedtests starten.

Mijn TK01-XGS2110 ik uit de KPNwebshop, het document wat zij hierbij leveren:
https://www.kpnwebshop.co...U5BPT04MGM%3D&date=3bf80c
Laatst geüpdatet 18-03-2021.
Hier ontbreken allerlei termen als BBF TR-247, TR-069, TR-156.
Termen die wel aanwezig zijn in het volgende Genexis document.
https://genexis.eu/conten...PON-Datasheet-v2.0-EN.pdf
Laatst geüpdatet 15-02-2022.

Zouden het echt verschillende apparaten zijn? Of is de FiberTwist XGS2110 gewoon de nieuwere/completere versie en is dat wat we eigenlijk moeten hebben, omdat dat beter overeenkomt met de eisen uit het Caiway/Delta vrije modemkeuze document.

Is er iemand die enig idee heeft hoe een product als de Genexis FiberTwist XGS2110 te verkrijgen?
Of een firmware update voor de TK01-XGS2110?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
[...]

Ik ben inmiddels ook terug naar Nokia in de DMZ, constant 945/947 en dat is een stuk beter dan via de Genexis XGS2110. Alleen duurt het langer voordat de speedtests starten.

Zouden het echt verschillende apparaten zijn? Of is de FiberTwist XGS2110 gewoon de nieuwere/completere versie en is dat wat we eigenlijk moeten hebben, omdat dat beter overeenkomt met de eisen uit het Caiway/Delta vrije modemkeuze document.

Is er iemand die enig idee heeft hoe een product als de Genexis FiberTwist XGS2110 te verkrijgen?
Die fibertwist kan je in meerdere duitse webshops kopen.
Als je op Google zoekt kom je ze wel tegen.

Voorbeeld
https://shop.luenecom.de/...-genexis-fibertwist-p2100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:34:
[...]

Die fibertwist kan je in meerdere duitse webshops kopen.
Als je op Google zoekt kom je ze wel tegen.

Voorbeeld
https://shop.luenecom.de/...-genexis-fibertwist-p2100
Ik heb natuurlijk gegoogled voor ik reageerde, maar helaas niks wijzer geworden.
FiberTwist heeft veel verschillende types.
Het gaat om de FiberTwist XGS2110, nagenoeg dezelfde typeaanduiding als de Genexis die we al hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:49:
[...]

Ik heb natuurlijk gegoogled voor ik reageerde, maar helaas niks wijzer geworden.
FiberTwist heeft veel verschillende types.
Het gaat om de FiberTwist XGS2110, nagenoeg dezelfde typeaanduiding als de Genexis die we al hebben.
Die link is voor de 2110, zou dus goed moeten zijn.
Ikzelf wacht even af wat ik toegestuurd ga krijgen voor de pilot waar ik me gister voor aangemeld heb.
Zit nu ook even in de Nokia te kijken om de screenshots te maken oor de andere gebruiker en zie dat tr-069 specifiek terug in een van de paginas.
Als de KPN Genexis dat niet heeft zou dit zomaar het euvel kunnen zin inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilpC5m1xjYMuwHyA36VHySuQXHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kyWyaGByo1vM0wmhqbFDmKMG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Davith78 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:45:

Zie onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiC8qJa75pz9W3d5FxLYE4QPa4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s61AziTDlwjzpaHqkoe3rP1W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VilJ4dCbIMQxApw857rTxEtruU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RbiokdoOEOBQ4reOOi7EJR7d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjAN_EPEfNDME16f6AJAvkKxWSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoYv5hjOffEPxqcPUdDaDhnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPex-2nrAE1C8NKZtmyOuU74_oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtEitw4NJBq2vuqNjHGMr9H0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZuoMN8NLNEyXKkoIw8WZhUf4ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75Vp0naR0NPsQ3arIS2htZXC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:52:
[...]

Die link is voor de 2110, zou dus goed moeten zijn.
Ikzelf wacht even af wat ik toegestuurd ga krijgen voor de pilot waar ik me gister voor aangemeld heb.
Zit nu ook even in de Nokia te kijken om de screenshots te maken oor de andere gebruiker en zie dat tr-069 specifiek terug in een van de paginas.
Als de KPN Genexis dat niet heeft zou dit zomaar het euvel kunnen zin inderdaad.
[Afbeelding]
Ja het misleidende is inderdaad 2110, maar de XGS ontbreekt en er staat een P teveel.
De P is voor Point-to-Point aansluitingen.
BBF TR-247 en TR-156 worden ook expliciet genoemd bij de Caiway/Delta vereisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:57:
[...]

Ja het misleidende is inderdaad 2110, maar de XGS ontbreekt en er staat een P teveel.
De P is voor Point-to-Point aansluitingen.
BBF TR-247 en TR-156 worden ook expliciet genoemd bij de Caiway/Delta vereisten.
My bad, ik zal eens verder proberen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
Ik lees dat veel mensen problemen hebben met de TK01-XGS2110. Zijn er nog andere opties voor een eigten modem of zit er niets anders op de de Nokia weer in gebruik te nemen bij problemen?

Zou misschien mijn probleem van eerdere post wellicht ook oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:22:
Ik lees dat veel mensen problemen hebben met de TK01-XGS2110. Zijn er nog andere opties voor een eigten modem of zit er niets anders op de de Nokia weer in gebruik te nemen bij problemen?

Zou misschien mijn probleem van eerdere post wellicht ook oplossen
Jij had de Nokia toch al getest conform eerdere post en gaf hetzelfde resultaat als ik me niet vergis.

Problemen die wij met de Genexis ervaren is instabiliteit op de verbinding.
Snelheden die veel wisselen en latency schommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:24:
[...]

Jij had de Nokia toch al getest conform eerdere post en gaf hetzelfde resultaat als ik me niet vergis.

Problemen die wij met de Genexis ervaren is instabiliteit op de verbinding.
Snelheden die veel wisselen en latency schommelingen.
Klopt, had de Nokia ook al getest, werkt niet. Ik ga zo met de helpdesk bellen kijken of ik wat verder kom met de tracert logs etc.

Qua latency ga ik het zien als de lijn werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
[...]

De TK01-XGS2110 is volledig gecertificeerd. TR-069 is een protocol voor remote beheer, denk aan firmware updates e.d., heeft niets te maken met de geconstateerde problematiek.

Overigens wel erg teleurstellend dat het een volledig gecertificeerd (zie https://www.broadband-for...U-Products-2022-04-19.pdf) product is en dan werkt het device toch niet goed?

Lekker dan… want daar is certificatie nou net voor bedoeld… dat je weet dat een device interoperabel is tussen netwerken!

Wellicht dat er in de firmware iets specifieks eigen zit voor KPN, maar ik betwijfel het.

De fibertwist versies staan overigens niet in het overzicht van gecertificeerde devices. In de Genexis Fibertwist product informatie staat een flink aantal modellen, het zou me niet verbazen als het KPN device qua electronica gewoon de FiberTwist XGS2110 is in een andere vormfactor/behuizing.

Ik ben van plan de firmware van het KPN device uit te lezen. Het root password via de serial poort is onbekend dus er zit niets anders op. Het is echter een bijzonder kleine chip en mijn vaste hand bij solderen is niet meer wat het geweest is >:)

En jammer dat @iTeV niet meer reageert, zijn/haar positieve ervaringen met deze media converter waren toch de trigger voor mij en anderen dit device te proberen…

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 29-04-2022 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
[...]

Zou bijna denken dat ze de BGP niet op orde hebben om dat subnet van ze te adverteren afgaande op deze info 8)7
Update: Gebeld met de servicedesk van Delta Zakelijk. Blijkbaar hadden ze de laatste status van gisteren niet genoteerd. Nogmaals mijn verhaal gedaan en tracert logs aangeleverd. Wordt begin van de middag teruggebeld met een status update ( hebben ze beloofd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:23:
[...]

Zoals in latere berichten (hierboven) te lezen is, lijken de ervaringen met deze Genexis mediaconverter niet positief.

Kun jij nog iets over jouw ervaringen - met name snelheid, latency en stabiliteit - melden?
Sure thing. Enigste wat mij opvalt qua stabiliteit is dat ik sinds een dag of 3 issues ervaar vanaf 17:00 t/m 22:00. Gedurende die periode krijg ik wel antwoord terug op ICMP pings, maar alles erom heen werkt gewoon superbrak. Af en toe packetloss, DNS requests worden ge-timeout, HTTP(S) werkt superbrak & het duurt erg lang voordat een mtr/tracert volledig zijn pad "bewandelt" (normaliter gaat dat gewoon instant, maar in die periode duurt het gewoon zo'n 10+ seconden om elke hop te weergeven). Deze issues zie ik op twee verschillende routers, dus ik betwijfel eigenlijk of dit een issue is aan mijn kant (ook gezien de tijdsperiode, alles buiten die periode werkt gewoon superstabiel). Latency blijft wel gewoon stabiel in die periode.

Wat wel opmerkelijk is, is dat het verkeer over een VPN tunnel (wireguard in dit geval) tijdens "die" periode wel gewoon stabiel blijft. DNS & HTTP(S) werkt dan wel gewoon weer vlot.

Verder qua snelheid: Deze lijk ik gewoon te halen met de mediaconverter. Ik test dit niet periodiek, maar op de momenten dat ik test (via FTP & iperf3) behaal ik gewoon mijn snelheden (1G/1G, op sommige momenten maar "slechts" 900/850).

Zelf had ik nog voorgenomen om tijdens die periode de nokia modem aan te sluiten, en kijken hoe de verbinding dan is. Contact met KS staat zeker ook nog op de planning (staat allebei op laag pitje gezien er van alles en nog wat gaande is momenteel)

Are you a one or a zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Hmmm, zouden die Genexis boxjes een firmware update nodig hebben bij andere die stabiliteitsproblemen ervaren.
Ik merk echt een wereld van verschil tussen Genexis setup of Nokia setup.

@ernstoud jij had die van jou uitgelezen toch?
Is dat gewoon een seriele kabel ergens inprikken of toch wat meer?

[ Voor 24% gewijzigd door miniterror op 29-04-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:28
Ik heb ook nog even contact gezocht om te kijken of ik ook een nieuw modem kan krijgen, maar dat lukte me niet met de desbetrefende medewerker. Maandag bij de monteur nog eens kijken. Ik vind het ook bijzonder dat het apparaat instabieler is dan het Nokia modem, maar neemt niet weg dat de complete verbinding niet stabiel is. In het Nokia modem lijkt niets mis te zitten met het signaal, dus dan verwacht ik dat op de mediaconverter ook niet. Lijkt dan toch in de backend van Delta/Caiway ook iets niet goed te zitten wat wellicht dus extra botst met de Genexis en de Nokia (backend is ook Nokia) beter oplost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa1LHXlwP8UdQCilObFtcK8Q8os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R2OUnveQtPpZxscEaV6Ttqw.jpg?f=fotoalbum_large

Net even gekeken, mijn grafiekje ziet er nu aanzienlijk beter uit dan wanneer de Genexis zat aangesloten.
Maakt voor mij echt een wereld van verschil, geen wachten meer op plaatjes laden, gamen gaat nu goed, geen bufferen op YT.

Van onderstaande situatie zijn situatie 1 en 2 met de Genexis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vuzxaus2kGXs0pGmmL01xpXZbcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RmRz3Tnj5Q66vaZ3Jj9Rd5w5.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
[...]

Update 2: Internet werkt! Vandaag twee keer contact gehad met de servicedesk van Delta Zakelijk. Vanmiddag rond 14.00 uur gebeld. Gek genoeg ging het daarna vrij snel werken. Zat dus blijkbaar iets fout aan de kant van delta :p

Ik heb nu ingesteld dat het monitoring systeem op locatie elke 5 minuten een speedtest doet met daarbij latency, jitter en up - en downloadsnelheid. Kijken of de verbinding een beetje stabiel blijft en is _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:02:
Hmmm, zouden die Genexis boxjes een firmware update nodig hebben bij andere die stabiliteitsproblemen ervaren.
Ik merk echt een wereld van verschil tussen Genexis setup of Nokia setup.

@ernstoud jij had die van jou uitgelezen toch?
Is dat gewoon een seriele kabel ergens inprikken of toch wat meer?
Er zitten tx/rx/gnd soldeerpuntjes op de printplaat, zie foto alhier:

ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Je hebt dan een TTL-USB converter nodig, de juiste driver daarvoor en een terminal programma zoals putty of teraterm.

Maar helaas is na het booten de login van het root userid voorzien van een wachtwoord. Ik ben van plan de firmware flash chip los te solderen en via een programmer uit te lezen. Dan het root wachtwoord veranderen, flashen en terug solderen.

Leerzaam maar ik verwacht niet dat het veel inzicht gaat geven waarom het ding op DFN infra problemen lijkt te geven.

Stay tuned…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:40:
[...]

Er zitten tx/rx/gnd soldeerpuntjes op de printplaat, zie foto alhier:

ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Je hebt dan een TTL-USB converter nodig, de juiste driver daarvoor en een terminal programma zoals putty of teraterm.

Maar helaas is na het booten de login van het root userid voorzien van een wachtwoord. Ik ben van plan de firmware flash chip los te solderen en via een programmer uit te lezen. Dan het root wachtwoord veranderen, flashen en terug solderen.

Leerzaam maar ik verwacht niet dat het veel inzicht gaat geven waarom het ding op DFN infra problemen lijkt te geven.

Stay tuned…
Thx, zo ver gaan mijn kunsten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:37:
[...]

Update 2: Internet werkt! Vandaag twee keer contact gehad met de servicedesk van Delta Zakelijk. Vanmiddag rond 14.00 uur gebeld. Gek genoeg ging het daarna vrij snel werken. Zat dus blijkbaar iets fout aan de kant van delta :p

Ik heb nu ingesteld dat het monitoring systeem op locatie elke 5 minuten een speedtest doet met daarbij latency, jitter en up - en downloadsnelheid. Kijken of de verbinding een beetje stabiel blijft en is _/-\o_
Heb je nu dan ook een ander IP op je WAN als gister?
Ben benieuwd eat er bij jou uitkomt qua stabiliteit en cijfers.
Zoals te zien op mijn plaatjes is het minder stabiel, echter geven de plaatjes niet de gebruikservaring weer.
Als het zo zou schommelen maar geen problemen in de gebruikers ervaring zijn dan had ik het niet erg gevonden.
Gaat de lijn ook al gebruikt worden voor gastenwifi bijvoorbeeld?
Misschien even snel een test ssid opzetten voor het personeel om te testen of ze instabiliteit ervaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:38:
[...]

De TK01-XGS2110 is volledig gecertificeerd. TR-069 is een protocol voor remote beheer, denk aan firmware updates e.d., heeft niets te maken met de geconstateerde problematiek.

Overigens wel erg teleurstellend dat het een volledig gecertificeerd (zie https://www.broadband-for...U-Products-2022-04-19.pdf) product is en dan werkt het device toch niet goed?

Lekker dan… want daar is certificatie nou net voor bedoeld… dat je weet dat een device interoperabel is tussen netwerken!

Wellicht dat er in de firmware iets specifieks eigen zit voor KPN, maar ik betwijfel het.

De fibertwist versies staan overigens niet in het overzicht van gecertificeerde devices. In de Genexis Fibertwist product informatie staat een flink aantal modellen, het zou me niet verbazen als het KPN device qua electronica gewoon de FiberTwist XGS2110 is in een andere vormfactor/behuizing.

Ik ben van plan de firmware van het KPN device uit te lezen. Het root password via de serial poort is onbekend dus er zit niets anders op. Het is echter een bijzonder kleine chip en mijn vaste hand bij solderen is niet meer wat het geweest is >:)

En jammer dat @iTeV niet meer reageert, zijn/haar positieve ervaringen met deze media converter waren toch de trigger voor mij en anderen dit device te proberen…
Het is een BBF.247 lijst, betekent dit dat het volledig gecertificeerd is of in ieder geval gecertificeerd op BBF TR-247. Iets wat dan nog ontbreekt is TR-156, maar goed misschien zit ik met deze gedachtegang helemaal in de verkeerde richting.

Wellicht is het puur wat @Larry zegt, dat de Nokia ONT lekkerder werkt op de Nokia OLT(7360?) dan Genexis op een Nokia.

In dat geval, weet iemand een adres voor een Nokia XS-010-G om als volgende te proberen?

@ernstoud
Kon je tijdens het booten zien welke SW er op draaide? Of dit dezelfde is als in de BBF247 lijst?
SW: ES-5.1.2-R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Polyphemus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:15:
Het kan ook zijn dat Delta ICMP blokkeert, vandaar de timeouts :)
Dat lijkt me niet handig als ze ooit nog eens een keer van plan waren om ook IPv6 aan te bieden! ;)

Als die regels met sterretjes is vaak gewoon verborgen routing informatie voor zover ik weet en de exacte uitleg ervan weet ik helaas niet meer :$ O-)
TR-069 is een protocol voor remote beheer, denk aan firmware updates e.d., heeft niets te maken met de geconstateerde problematiek.
Wel waarschijnlijk de manier waarop de meeste ISP's hun eigen hardware beheren en een mogelijke oorzaak voor het niet werken van het een en ander :
- Beheersysteem ziet "Rouge Device"
- Beheersysteem blokkeert het apparaat volledig! :X

Maar laten we effe ervan uitgaan dat het inderdaad niet uitmaakt in dit geval :)

Tja, hoe vaak hebben we wel niet gezien dat apparaten die een bepaald protocol moeten volgen dat toch niet helemaal doen en je daardoor weer allerlei gezeik krijgt... :X :F

Ik kan me bijvoorbeeld de begindagen van 802.11n nog heel goed herinneren wat dat betreft! :|
iTeV schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:39:
Sure thing. Enigste wat mij opvalt qua stabiliteit is dat ik sinds een dag of 3 issues ervaar vanaf 17:00 t/m 22:00. Gedurende die periode krijg ik wel antwoord terug op ICMP pings, maar alles erom heen werkt gewoon superbrak. Af en toe packetloss, DNS requests worden ge-timeout, HTTP(S) werkt superbrak & het duurt erg lang voordat een mtr/tracert volledig zijn pad "bewandelt" (normaliter gaat dat gewoon instant, maar in die periode duurt het gewoon zo'n 10+ seconden om elke hop te weergeven). Deze issues zie ik op twee verschillende routers, dus ik betwijfel eigenlijk of dit een issue is aan mijn kant (ook gezien de tijdsperiode, alles buiten die periode werkt gewoon superstabiel). Latency blijft wel gewoon stabiel in die periode.
IMHO niet geheel raar en komt wel vaker voor in bepaalde Caiway gebieden sinds dat flooding gedoe! :(
Wat wel opmerkelijk is, is dat het verkeer over een VPN tunnel (wireguard in dit geval) tijdens "die" periode wel gewoon stabiel blijft. DNS & HTTP(S) werkt dan wel gewoon weer vlot.
Logisch, want je zit dan in een ander netwerk en omzeilt dan al dat gedoe! ;)

Zo liet ik ooit een gamingbuddy via mijn verbinding gamen, omdat zijn eigen verbinding gruwelijke packetloss had richting zowat elke gameserver! :-(
Verder qua snelheid: Deze lijk ik gewoon te halen met de mediaconverter. Ik test dit niet periodiek, maar op de momenten dat ik test (via FTP & iperf3) behaal ik gewoon mijn snelheden (1G/1G, op sommige momenten maar "slechts" 900/850).
IMHO gewoon prima! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:35:
[...]

Het is een BBF.247 lijst, betekent dit dat het volledig gecertificeerd is of in ieder geval gecertificeerd op BBF TR-247. Iets wat dan nog ontbreekt is TR-156, maar goed misschien zit ik met deze gedachtegang helemaal in de verkeerde richting.

Wellicht is het puur wat @Larry zegt, dat de Nokia ONT lekkerder werkt op de Nokia OLT(7360?) dan Genexis op een Nokia.

In dat geval, weet iemand een adres voor een Nokia XS-010-G om als volgende te proberen?

@ernstoud
Kon je tijdens het booten zien welke SW er op draaide? Of dit dezelfde is als in de BBF247 lijst?
Ik verwacht een deze dagen een apparaat wat in bridge kan vanuit Delta.
Toen ik mijn SN van de Genexis had doorgegeven werd ik smiddags gebeld of ik mee wilde doen met een pilot voor een nieuwe welke kan bridgen.
Misschien handig om die even af te wachten wat dat voor apparaat is, kan ons allemaal weer wat centen schelen.
Heb gister gesproken met Delta en verwezen naar mijn ticket waar dat in stond, ze zagen idd de melding en de medewerker ging melding maken naar de juiste afdeling dat ik toch wel wil meedoen.
Had stiekem gehoopt dat er vandaag al wat bezorgd zou worden maar de PostNL app laat nog niets zien :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:00:
[...]

Heb je nu dan ook een ander IP op je WAN als gister?
Ben benieuwd eat er bij jou uitkomt qua stabiliteit en cijfers.
Zoals te zien op mijn plaatjes is het minder stabiel, echter geven de plaatjes niet de gebruikservaring weer.
Als het zo zou schommelen maar geen problemen in de gebruikers ervaring zijn dan had ik het niet erg gevonden.
Gaat de lijn ook al gebruikt worden voor gastenwifi bijvoorbeeld?
Misschien even snel een test ssid opzetten voor het personeel om te testen of ze instabiliteit ervaren
Ik heb geen ander WANIP, is hetzelfde als gisteren. Gelijk ping test gedaan op de default gateway en de DHCP server. Deze geven nu beide respons terug
Ik ben aan het monitoren en kan nu al zeggen dat de verbinding zoals eerder aangegeven ook bij mij enorm fluctueert. Down - en upload zakt soms helemaal weg naar de 40 mbit.
Latency en jitter lijken wel redelijk stabiel.

De Delta lijn is nu de nieuwe hoofdlijn in overleg. Het LAN en meedere VLANS maken nu gebruik van de Delta lijn. Gastenwifi loopt over de bestaande Ziggo lijn, heb ze ook aangegeven dat ze zo het verschil kunnen testen tussen Delta en Ziggo wat betreft snelheid en stabiliteit.

Ben wel geintereseerd in eventueel een modem die in bridge kan, waarbij hopelijk dan de lijn stabieler is

To be continued...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik ben van plan de firmware van het KPN device uit te lezen. Het root password via de serial poort is onbekend dus er zit niets anders op. Het is echter een bijzonder kleine chip en mijn vaste hand bij solderen is niet meer wat het geweest is >:
Firmware (SPI flash) chip los gekregen en op klein pcb’tje in de programmer gesoldeerd. Maar helaas, geeft geen sjoege meer.

:(

Patiënt overleden. Terugzetten in de media converter was sowieso niet meer mogelijk want tegen de chip aan zaten de allerkleinste maat weerstandjes… die kwamen ook los bij het desolderen. Alleen een micro soldeerstation met microscoop had gekund. Bericht aan mijzelf: klusje zonder juist gereedschap? Niet doen!

;(

Wel een ander klein flash geheugenchipje kunnen uitlezen, daar paste de klem van de programmer wel goed op. Dat bevat alleen binaire code… ik denk de firmware voor de Maxell ethernet chip op het PCB.

Wellicht koop ik er nog 1 en probeer ik het nog een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Psyrex schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:35:
@ernstoud
Nee; in de bootlog komt geen software versie voorbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:15:
Ik ben aan het monitoren en kan nu al zeggen dat de verbinding zoals eerder aangegeven ook bij mij enorm fluctueert. Down - en upload zakt soms helemaal weg naar de 40 mbit.
Latency en jitter lijken wel redelijk stabiel.
Welnu. De conclusie lijkt toch te worden dat deze Genexis media converter het niet goed doet op de Delta Fiber Nederland infrastructuur. Jammer!

Wellicht is de ene XGS-PON infra toch de andere niet. We weten niet welke OLT hardware KPN gebruikt, ik denk geen Nokia dus is er wellicht toch een incompatibiliteit tussen de KPN Genexis ONT en de Nokia OLT van Delta Fiber. Belooft weinig goeds voor gebruik van eigen hardware dergelijke dingen, ga je het pad op van eigen hardware wordt het een beetje “trial and error” :?.

En waarom dan in hemelsnaam de bridge functie van het Nokia device disablen? Al jaren vragen klanten van Delta/Caiway om bridge functionaliteit en dan kom je op je nieuwe infra als aanbieder weer met een device zonder bridge functie. Terwijl fabrikant Nokia dat gewoon kan aanbieden. De wegen van een ISP zijn met recht ondoorgrondelijk 8)7.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 29-04-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
Als het goed is krijg ik begin volgende week de SFP van de Fritzbox binnen. Verwacht eigenlijk geen succes zonder 5530, maar goed niet geprobeerd is altijd mis. Een mediaconverter die me goed lijkt is de Nokia XS-010X-Q maar is helaas niet te krijgen. De SFP waar ik op hoop is de CIG XG-99S, maar je verwacht het al; niet te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Larry schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:57:
Als het goed is krijg ik begin volgende week de SFP van de Fritzbox binnen. Verwacht eigenlijk geen succes zonder 5530, maar goed niet geprobeerd is altijd mis. Een mediaconverter die me goed lijkt is de Nokia XS-010X-Q maar is helaas niet te krijgen. De SFP waar ik op hoop is de CIG XG-99S, maar je verwacht het al; niet te krijgen...
Tja, die Nokia XS-010X-Q geef ik ook een hoge kans.

Het is toch echt te hopen dat media converters of SFP’s voor XGS-PON in de vrije handel komen. XGS-PON is nog erg nieuw waardoor het aanbod nu nog beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:13:
[...]

Tja, die Nokia XS-010X-Q geef ik ook een hoge kans.

Het is toch echt te hopen dat media converters of SFP’s voor XGS-PON in de vrije handel komen. XGS-PON is nog erg nieuw waardoor het aanbod nu nog beperkt is.
Heeft iemand die Nokia XS-010X-Q al op de kop weten te tikken voor een leuke prijs? Is het proberen waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:43:
[...]

Heeft iemand die Nokia XS-010X-Q al op de kop weten te tikken voor een leuke prijs? Is het proberen waard :P
Op eBay hebben ze te koop gestaan. In Zwitserland worden ze gebruikt. Dus eBay blijven monitoren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davith78
Bedankt voor het posten! Het is inderdaad vrij karig wat je zelf kan instellen. Zo te zien kan ik mijn Raspberry Pi geen 'vast' IP geven via DHCP... kwestie van de Pi altijd als eerste aansluiten zodat die alvast zijn eigen vooringestelde IP adres reserveert (hoop ik tenminste).

Enfin, internet only pakket is besteld bij Caiway. Nu nog hopen dat er voldoende animo komt vanuit de rest van de buurt zodat de aanleg kan beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:47:
[...]

Op eBay hebben ze te koop gestaan. In Zwitserland worden ze gebruikt. Dus eBay blijven monitoren…
Deze maar in de gaten houden dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yep. Op je volglijst zetten, dan krijg je automatisch bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Davith78 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:55:
[...]

Bedankt voor het posten! Het is inderdaad vrij karig wat je zelf kan instellen. Zo te zien kan ik mijn Raspberry Pi geen 'vast' IP geven via DHCP... kwestie van de Pi altijd als eerste aansluiten zodat die alvast zijn eigen vooringestelde IP adres reserveert (hoop ik tenminste).

Enfin, internet only pakket is besteld bij Caiway. Nu nog hopen dat er voldoende animo komt vanuit de rest van de buurt zodat de aanleg kan beginnen..
Misschien net gemist in mijn screenshots, je kan wel vaste IP adressen toewijzen voor LAN devices, dat heb ik ook gedaan met mijn Asus die nu in de DMZ hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davith78
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:07:
[...]

Misschien net gemist in mijn screenshots, je kan wel vaste IP adressen toewijzen voor LAN devices, dat heb ik ook gedaan met mijn Asus die nu in de DMZ hangt.
Dank voor de tip! Had ik inderdaad over het hoofd gezien. De Pi is bedraad aangesloten dus dat moet wel gaan lukken. En bestaande router achter DMZ hangen kan ik ook nog eerst mee gaan stoeien, als dat redelijk goed werkt dan kan alles misschien zo blijven als het nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50
Ik had van die link de laatste gekocht. Heb hem al in bezit, maar mijn glasvezel ligt helaas nog voor de deur van mijn woning te wachten dus kan hem nog niet testen. Volgens Delta zou dat in juni moeten zijn, maar ik vraag het me af...

Heb al wel de admin interface gevonden op http://192.168.100.1. Gebruikersnaam was 'admin' en wachtwoord was '1234'.
Je kan alleen de SLID (soort extra wachtwoord wat Delta niet gebruikt) instellen, en daarnaast wat informatie zoals versienummers zien. Mogelijk ook informatie van de glasvezel status, maar die was nu natuurlijk niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvdnes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:48:
[...]

Ik had van die link de laatste gekocht. Heb hem al in bezit, maar mijn glasvezel ligt helaas nog voor de deur van mijn woning te wachten dus kan hem nog niet testen. Volgens Delta zou dat in juni moeten zijn, maar ik vraag het me af...

Heb al wel de admin interface gevonden op http://192.168.100.1. Gebruikersnaam was 'admin' en wachtwoord was '1234'.
Je kan alleen de SLID (soort extra wachtwoord wat Delta niet gebruikt) instellen, en daarnaast wat informatie zoals versienummers zien. Mogelijk ook informatie van de glasvezel status, maar die was nu natuurlijk niet beschikbaar.
Mooi, hou ons tegen die tijd op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
[...]

Is er iets van bridge mogelijkheid beschikbaar in dit modem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:50:
[...]

Hij bedoelt dus de Nokia XS-010X-Q. Dat is een XGS-PON media converter. Die dan hopelijk wel goed werkt op Delta/Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50
andriesb435 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:50:
[...]

Ja het is een vergelijkbaar apparaat als de Genexis die hier eerder is besproken. Heeft zelf geen router functionaliteit, en 1 10G UTP poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
[...]

Als je in mijn regio woont wil ik wel testen voor je of het goed werkt :P
Woon in een dorpje langs de N11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:48:
[...]

Welnu. De conclusie lijkt toch te worden dat deze Genexis media converter het niet goed doet op de Delta Fiber Nederland infrastructuur. Jammer!

Wellicht is de ene XGS-PON infra toch de andere niet. We weten niet welke OLT hardware KPN gebruikt, ik denk geen Nokia dus is er wellicht toch een incompatibiliteit tussen de KPN Genexis ONT en de Nokia OLT van Delta Fiber. Belooft weinig goeds voor gebruik van eigen hardware dergelijke dingen, ga je het pad op van eigen hardware wordt het een beetje “trial and error” :?.

En waarom dan in hemelsnaam de bridge functie van het Nokia device disablen? Al jaren vragen klanten van Delta/Caiway om bridge functionaliteit en dan kom je op je nieuwe infra als aanbieder weer met een device zonder bridge functie. Terwijl fabrikant Nokia dat gewoon kan aanbieden. De wegen van een ISP zijn met recht ondoorgrondelijk 8)7.
Bij KPN ondervindt er ook iemand problemen met het Genexis ONT:
https://forum.kpn.com/int...g-na-vervanging-nt-560037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:09:
[...]

Ik verwacht een deze dagen een apparaat wat in bridge kan vanuit Delta.
Toen ik mijn SN van de Genexis had doorgegeven werd ik smiddags gebeld of ik mee wilde doen met een pilot voor een nieuwe welke kan bridgen.
Misschien handig om die even af te wachten wat dat voor apparaat is, kan ons allemaal weer wat centen schelen.
Heb gister gesproken met Delta en verwezen naar mijn ticket waar dat in stond, ze zagen idd de melding en de medewerker ging melding maken naar de juiste afdeling dat ik toch wel wil meedoen.
Had stiekem gehoopt dat er vandaag al wat bezorgd zou worden maar de PostNL app laat nog niets zien :N
Ben erg benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:12:
[...]

Bij KPN ondervindt er ook iemand problemen met het Genexis ONT:
https://forum.kpn.com/int...g-na-vervanging-nt-560037
Interesting, op het eind spreken ze over werkzaamheden wijkcentrale en vervangen van eem gbic daar.
Toen mijn verbinding was opgeleverd en ik hem in gebruik wilde nemen was deze niet werkend.
Moest een monteur langskomen en deze heeft in de wijkcentrale een kapotte patch moeten vervangen.
Typisch dat een nieuwe verbinding binnen een maand al een kapotte patch heeft.
Misschien toch meer aan de hand, andere kant wel typisch dat we dan allemaal hetzelfde ervaren met de Genexis in verschillende regios

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:08:
[...]

Interesting, op het eind spreken ze over werkzaamheden wijkcentrale en vervangen van eem gbic daar.
Toen mijn verbinding was opgeleverd en ik hem in gebruik wilde nemen was deze niet werkend.
Moest een monteur langskomen en deze heeft in de wijkcentrale een kapotte patch moeten vervangen.
Typisch dat een nieuwe verbinding binnen een maand al een kapotte patch heeft.
Misschien toch meer aan de hand, andere kant wel typisch dat we dan allemaal hetzelfde ervaren met de Genexis in verschillende regios.
Ik heb op het KPN forum in die thread de vraag gesteld of het nu wel stabiel is, er was al 19 dagen radio stilte dus ik neem aan van wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miniterror
Blijkt dat @mvdnes daadwerkelijk bij mij in de buurt woont.
Mag zijn Nokia XS-010X-Q even lenen en ben as we speak een verzoek bij Caiway aan het indienen om deze te laten registreren.
Ben benieuwd wat deze gaat doen, iig heel erg bedankt mvdnes dat ik hem even mag lenen om te testen wat die doet op XGS-PON.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2iBH0p9BdwdUY7e2aT8KopzyDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS4ZjTOFFivxPBfAMOqkP3K6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:20:
Mag zijn Nokia XS-010X-Q even lenen en ben as we speak een verzoek bij Caiway aan het indienen om deze te laten registreren.
Ben benieuwd wat deze gaat doen, iig heel erg bedankt mvdnes dat ik hem even mag lenen om te testen wat die doet op XGS-PON.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn, laat vooral tegen die tijd weten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:20:
[Afbeelding]
Ik ben zeer benieuwd! Met een beetje geluk regelen ze het vandaag al...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:48:
Wellicht is de ene XGS-PON infra toch de andere niet. We weten niet welke OLT hardware KPN gebruikt, ik denk geen Nokia dus is er wellicht toch een incompatibiliteit tussen de KPN Genexis ONT en de Nokia OLT van Delta Fiber.
Ik heb dus ooit dit gelezen : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Maar dat is dus Nokia i.c.m. GPON bij KPN en geen XGS-PON :)
Davith78 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:55:
Zo te zien kan ik mijn Raspberry Pi geen 'vast' IP geven via DHCP... kwestie van de Pi altijd als eerste aansluiten zodat die alvast zijn eigen vooringestelde IP adres reserveert (hoop ik tenminste).
miniterror schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:07:
Ik geef cruciale hardware altijd een Statisch IP adres om vervolgens indien mogelijk een Static DHCP Mapping aan te maken op basis van het MAC adres :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:54:
[...]

Ik heb dus ooit dit gelezen : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Maar dat is dus Nokia i.c.m. GPON bij KPN en geen XGS-PON :)
Ach ja, inderdaad, dat kastje heeft KPN ook wel geleverd (de post geeft aan bij zakelijke aansluitingen). Wellicht gebruikt KPN dus meer Nokia spul. Vroeger altijd Chinese devices (Huawei, ZTE e.d.) maar ook wel Arcadyan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Enfin.

Heb de Nokia XGS-PON router die ik goedkoop op Marktplaats kon kopen (iemand kreeg er twee geleverd en merkwaardig genoeg wilde Delta een exemplaar niet terug krijgen), vandaag op de "pijnbank" gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYvYrieaswGiChPX8S8KeIwFUJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkic5YNUTgRez2Y5uxaCUDEj.jpg?f=user_large

Er zit een kant-en-klare serial port op het PCB dus dat was hoopvol. Echter, de bootlog stopt vrij snel met de melding dat de serial port vanaf dat punt disabled is. Dan houden mijn mogelijkheden verder op. Firmware zit weer in zo'n kleine chip waar de klem van de flash programmer niet op past |:( .

Kortom, ding weer in elkaar gezet en terug in de doos. Leuk voor later wellicht maar nu maar eens even een wandeling in het bos om de teleurstellingen rond de Genexis media-converter en deze Nokia router te verwerken :*) .

P.S. De jonge vent/meid in China die het apparaat in elkaar heeft gezet had zijn/haar dag niet; de diverse warmtegeleidende tapes tussen metalen delen (zie foto) zaten allemaal net niet op de plek waar de warmte genererende chips onder zitten. Lekker dan.

P.P.S. Stom ding eigenlijk zonder WAN poort. Anders had je er wat aan als router/ap aan een eigen media converter (als we er 1 vinden die goed werkt).

P.P.P.S. In de user manual staat dat er ook een superuser admin account in de beheer GUI is die wellicht mogelijkheden geeft om de bridge mode settings te enablen. Dit account is uniek per device en gekoppeld aan het serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05

ThaHandy

Discovery Channel

Toevallig specs / foto's van de gebruikte XGS-PON module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThaHandy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:44:
Toevallig specs / foto's van de gebruikte XGS-PON module?
Die zit er niet in. De laser/fotodiode zit rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd. En de glasvezel zit er aan vast. Zie foto 2 van: https://fccid.io/2ADZRXS2...s/Internal-Photos-5099098

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Bijzonder, zojuist even de Nokia XS-010X-Q aangesloten en pon lampje gaat stabiel branden,vermoed dat ze hem ingevoerd hebben.
Nu heb ik met het doorgeven van de Nokia gegevens ook het MAC van de Asus doorgegeven die nu als router functioneert, heb er 2.
Nu krijgt deze geen IP over DHCP, lijkt dus hetzelfde verhaal als de vorige keer met de Genexis.
Als het inderdaad in de DHCP lease zit dan zou het zometeen moeten gaan werken, heb nu de glaskast even uitgezet, er gaat dus 0 DHCP informatie naar Caiway toe op dit moment voor WAN.
Vind het iig bijzonder dat dit euvel nu voor de 2de keer komt waar ik wel zonder problemen tussen de Genexis en Caiway Nokia xs-2426g-a kon wisselen.
Nu is de Mesh node zo voorzien van een factory reset en ingesteld op Vlan 100, mocht het na het eten nog niet werken ga ik dat eens proberen in deze combo met de Nokia xs-010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:55:
P.S. De jonge vent/meid in China die het apparaat in elkaar heeft gezet had zijn/haar dag niet; de diverse warmtegeleidende tapes tussen metalen delen (zie foto) zaten allemaal net niet op de plek waar de warmte genererende chips onder zitten. Lekker dan.
Pure kwaliteit die dingen! :D _O- :')
P.P.S. Stom ding eigenlijk zonder WAN poort. Anders had je er wat aan als router/ap aan een eigen media converter (als we er 1 vinden die goed werkt).
Om er een Accesspoint van te maken heb je geen WAN poortje nodig! >:) :Y) :*)
P.P.P.S. In de user manual staat dat er ook een superuser admin account in de beheer GUI is die wellicht mogelijkheden geeft om de bridge mode settings te enablen. Dit account is uniek per device en gekoppeld aan het serienummer.
Hmm...

Dat geeft ons wel mogelijkheden! :o

Vroeger had je namelijk ook zoiets bij de Alcatel SpeedTouch van KPN ADSL en de Home naar Pro Hack :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Nou, beide Asus devices doen het niet als ze aangesloten zitten op de Nokia XS-010X-Q.
Een van de 2 heeft ook een full reset gekregen voordat ik hem aansloot en de Nokia heeft een half uur uitgestaan.
Misschien dat die toch nog niet goed ingesteld staat aan de Caiway kant.
Nu maar weer terug naar DMZ mode

[ Voor 22% gewijzigd door miniterror op 30-04-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:07:
IMHO niet geheel raar en komt wel vaker voor in bepaalde Caiway gebieden sinds dat flooding gedoe! :(
Oh, intressant! Die flooding gebeurt dan op L1 ofzo tijdens "peak active" hours ofzo? (wanneer mensen thuiskomen van werk etc.). Weet je toevallig ook wat voor soort "flooding" het is?
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:59:
Nou, beide Asus devices doen het niet als ze aangesloten zitten op de Nokia XS-010X-Q.
Misschien dat die toch nog niet goed ingesteld staat aan de Caiway kant.
Nu maar weer terug naar DMZ mode
Wellicht ten overvloedde: Maar heb je al geprobeerd om je asus routert te herstarten nadat hij geen DHCP offer kreeg? Ik heb zelf hier soms ook ervaren dat mijn routert (VyOS op HW) soms zijn DHCP kwijt is nadat de lease is verlopen. Als ik dan een tcpdump start zie ik netjes DHCP discover berichten van mijn routert, maar ik kreeg dan nooit een offer terug vanuit de DHCP servers van caiway/delta. Router reboot loste dat op.

(Ik vermoed zelf dat het aan mijn kant aan dhclient ligt, maar dat zou ik even beter moeten uitzoeken wanneer het opnieuw gebeurt).

Are you a one or a zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
iTeV schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:12:
[...]
[...]
Wellicht ten overvloedde: Maar heb je al geprobeerd om je asus routert te herstarten nadat hij geen DHCP offer kreeg? Ik heb zelf hier soms ook ervaren dat mijn routert (VyOS op HW) soms zijn DHCP kwijt is nadat de lease is verlopen. Als ik dan een tcpdump start zie ik netjes DHCP discover berichten van mijn routert, maar ik kreeg dan nooit een offer terug vanuit de DHCP servers van caiway/delta. Router reboot loste dat op.

(Ik vermoed zelf dat het aan mijn kant aan dhclient ligt, maar dat zou ik even beter moeten uitzoeken wanneer het opnieuw gebeurt).
Bevestig dat ik meermaals herstart heb.
Asus 1 staat nu als router, Asus 2 werkt momenteel als meshnode.
Asus 1 aangesloten op de Nokia 010, geen IP, Asus 1 herstart, nog geen IP.
Nokia 010 uitgezet zodat er 0 verkeer over het glas kon gaan en in de tussentijd Asus 2 voorzien van full reset.
Tijdens eten alles uit gelaten om dat half uur te overbruggen.
Na het eten Nokia 010 aan en Asus 2 er aan met Vlan 100 op de WAN interface, deze ook meermaals herstart en macspoof geprobeerd, na elke macspoof ook weer reboot.
Denk/hoop dat de Nokia 010 gewoon nog niet geconfigureerd is aan de Caiway kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:45:

Om er een Accesspoint van te maken heb je geen WAN poortje nodig! >:) :Y) :*)
Hoe dan? Ding heeft alleen glasvezel als input en kent geen bridge en routeert dus de 4 LAN poorten. Wireless werkt wel maar hoe koppel je dat dan via dit device aan je eigen router? Normaal zet je de router die je als AP wilt gebruiken dan in bridge en koppel je de WAN poort aan een LAN poort van je router. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
iTeV schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:12:
Oh, intressant! Die flooding gebeurt dan op L1 ofzo tijdens "peak active" hours ofzo? (wanneer mensen thuiskomen van werk etc.).

Weet je toevallig ook wat voor soort "flooding" het is?
De een of twee keer dat ik er onderdeel van was zeg maar werd mijn verbinding zo traag als hele dikke stront door een hele dunne afvoer! :(

- Ping van 80 a 100 ms naar de Gateway van mijn WAN Subnet :o
- Opvragen van webpagina's duurde eeuwen...
- Packetloss, packetloss en nog eens packetloss!

Kortom : Vrijwel hetzelfde als de ervaring die je omschreef in jouw vorige bericht! :'(

Het enige wat er nogal apart aan was is dat het op verschillende momenten door de dag heen voorkwam bij zowel mij als anderen in dit topic...

Wat jij omschrijft is verder niet ondenkbaar in een gebied waar de boel net is opgeleverd om men toch een verkeerde inschatting blijkt te hebben gemaakt van de backbone bandbreedte die nodig is voor dat segment van het netwerk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:17:
[...]

Bevestig dat ik meermaals herstart heb.
Asus 1 staat nu als router, Asus 2 werkt momenteel als meshnode.
Asus 1 aangesloten op de Nokia 010, geen IP, Asus 1 herstart, nog geen IP.
Nokia 010 uitgezet zodat er 0 verkeer over het glas kon gaan en in de tussentijd Asus 2 voorzien van full reset.
Tijdens eten alles uit gelaten om dat half uur te overbruggen.
Na het eten Nokia 010 aan en Asus 2 er aan met Vlan 100 op de WAN interface, deze ook meermaals herstart en macspoof geprobeerd, na elke macspoof ook weer reboot.
Denk/hoop dat de Nokia 010 gewoon nog niet geconfigureerd is aan de Caiway kant.
Het wordt echt tijd dat Delta/Caiway dit in de klantportal mogelijk maakt. Meer dan een jaar heeft de consultatie van de vrije modemkeuze gespeeld, er was bekend dat het eind januari in ging. We zijn nu drie maanden verder. Hoe moeilijk kan het zijn om een webpagina te maken waarop je SN en MAC invult en het via een API de achterliggende techniek in gaat met een response als het verwerkt is, bijvoorbeeld per e-mail. Zoiets bouwt een developer in een paar uur :? .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Je prikt een kabel in één van de LAN poorten en het andere uiteinde in jouw eigen netwerk, nadat je de DHCP Server hebt gesloopt en dat ding een IP binnen jouw eigen subnet hebt gegeven voor makkelijker webGUI beheer :)
Ding heeft alleen glasvezel als input en kent geen bridge en routeert dus de 4 LAN poorten.
Wireless werkt wel maar hoe koppel je dat dan via dit device aan je eigen router?
Normaal zet je de router die je als AP wilt gebruiken dan in bridge en koppel je de WAN poort aan een LAN poort van je router.

Toch?
Nee dus, want er valt niks te koppelen : Dat doen Layers 1/2/3 voor je! :)

Vanwege dit soort misverstanden is er op een bepaald moment dit topic in het leven geroepen : [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point ;)
ernstoud schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:25:
Het wordt echt tijd dat Delta/Caiway dit in de klantportal mogelijk maakt. Meer dan een jaar heeft de consultatie van de vrije modemkeuze gespeeld, er was bekend dat het eind januari in ging. We zijn nu drie maanden verder. Hoe moeilijk kan het zijn om een webpagina te maken waarop je SN en MAC invult en het via een API de achterliggende techniek in gaat met een response als het verwerkt is, bijvoorbeeld per e-mail. Zoiets bouwt een developer in een paar uur :?
Wat ik ooit al had gepost in het vorige deel van deze topic reeks : Andere ISP's hebben zelfs een dergelijke Portal om de Genexis 7840 in Bridge Mode te zetten! :o _O_ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Denk dat vooral het feedback stukje belangrijk is.
Ik heb nu geen idee of het wel of niet is doorgevoerd en afgehandeld en moet maar uitgaan van een lampje op een voor mij onbekend device.
Misschien ben ik wel aan het testen voor Jan met de korte achternaam omdat het nog niet is doorgevoerd.
Nu kan ik gelukkig alles snel om/afbouwen maar kan me voorstellen dat lang niet iedereen even 2 routers heeft liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06-2022
Even voor de goede orde; is het nu wel of niet mogelijk om met een GMC-TK01-XGS2110 bakje mijn glasvezelverbinding van Caiway te gebruiken? Heb er eentje liggen en gevraagd aan de klantenservice of ze het willen activeren (serienummer van de XGS-PON interface, MAC van m'n router VLAN 100 poort) maar aan de reacties van de klantenservice te zien heeft niemand enig idee wat er echt gebeuren moet.

Wat een waardeloos bedrijf, overigens. Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest. Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:30:
Denk dat vooral het feedback stukje belangrijk is.
Ik heb nu geen idee of het wel of niet is doorgevoerd en afgehandeld en moet maar uitgaan van een lampje op een voor mij onbekend device.
Misschien ben ik wel aan het testen voor Jan met de korte achternaam omdat het nog niet is doorgevoerd.
Nu kan ik gelukkig alles snel om/afbouwen maar kan me voorstellen dat lang niet iedereen even 2 routers heeft liggen.
Heb je de Nokia mediaconverter, na het continu gaan branden van de PON led, minimaal een half uur aangesloten gehouden? Op het juiste, dan wel niet gespoofte, MAC adres op de juiste VLAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:37:
Even voor de goede orde; is het nu wel of niet mogelijk om met een GMC-TK01-XGS2110 bakje mijn glasvezelverbinding van Caiway te gebruiken? Heb er eentje liggen en gevraagd aan de klantenservice of ze het willen activeren (serienummer van de XGS-PON interface, MAC van m'n router VLAN 100 poort) maar aan de reacties van de klantenservice te zien heeft niemand enig idee wat er echt gebeuren moet.

Wat een waardeloos bedrijf, overigens. Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest. Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?
Ja de Genexis is werkend te maken echter ervaren we met meerdere mensen instabiliteit als we die gebruiken.
Snelheiddrops en hoge latency bijvoorbeeld.
Het lijkt er dus op dat er mogelijk wat problemen zijn tussen de Genexis en Delat netwerk backbone.
Typisch trouwens, ik heb dat ook meermaals gevraagd voordat ze hier begonnen met graven en toen werd ook volmondig ja gezegd, was toen schijnbaar niet bekend dat mijn regio XGS-PON zou worden.
Dat er geen bridge mode meer mogelijk was want XGS-PON gingen ze wel goed mee om.
Mocht zonder te veel poespas mijn contract bij ze ontbinden om exact die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex

Het is zeker mogelijk, er is een betere ping haalbaar + je zit direct aan het internet. Echter is de verbinding alles behalve stabiel, de resultaten zijn zeer wisselend waarbij op een bepaald moment zelfs maar 80 up /40 down mbps te halen is. Zeer zeker niet wat je van een 1gbit verbinding verwacht.

Bij mij gebeurde overigens precies hetzelfde, de helpdesk medewerker heb ik gevraagd of hij van de technische afdeling was, en zelfs of er misschien niet nog een collega rondliep die net iets technischer was dan hij. Hij bleef volhouden dat er niks geactiveerd hoefde te worden en dat het puur administratief was dat ik wat doorgaf. De 'miscommunicatie' bij ons zat er in dat de helpdesk medewerker bleef spreken van een PtP verbinding en het kwam niet bij hem binnen dat het om XGSPON ging(waarbij serienummer+MAC de toegang bepalen).

Gelukkig herpakte de technische medewerker zich, bood zijn excuses aan na meermaals met een collega te zijn gaan overleggen. Hij gaf zelfs aan dat het activatie ticket de dag ervoor onterecht gesloten was, dat hij het heropend heeft en dat het nu snel moest gebeuren. En hij had gelijk. 2 uur later was het eindelijk geregeld(4 werkdagen verder).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Wat een waardeloos bedrijf, overigens.
Welcome to Caiway :+
Ik heb weken voordat ik mijn abonnement afsloot tot 3 maal toe bevestiging gekregen dat bridge modus mogelijk zou zijn: eenmaal over de telefoon, en twee keer schriftelijk. En nu wordt er gewoon glashard gezegd dat er een 'miscommunicatie' is geweest.

Wat valt er te miscommuniceren als het over een ja/nee vraag gaat?
Des te groter het bedrijf, des te DERPerderder de Support afdeling en de kans dat je het verkeerde antwoord terug krijgt! :X :| :F

En dan heb ik het niet alleen over Caiway, maar ook bijvoorbeeld een Steam of Rockstar en dergelijken...
Verschrikkelijk irritant gewoon! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:40:
[...]

Heb je de Nokia mediaconverter, na het continu gaan branden van de PON led, minimaal een half uur aangesloten gehouden? Op het juiste, dan wel niet gespoofte, MAC adres op de juiste VLAN?
Nee, heb het geen half uur aan gehad, heb de Nokia converter aangesloten, zag dat het lampje continu bleef branden en dus Asus 1 aangesloten, dat alles is in 5 minuten tijd geweest.
Daarna alles uitgezet en gaan eten, toen is alles dus een half uur geweest, na het eten weer aangezet en nog steeds hetzelfde met Asus 1.
Asus 2 aangesloten en ook niet werken, deze stappen na het eten hebben 15 min geduurd ofzo.

Moet het echt een half uur aan staan?
Pagina: 1 ... 16 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie