Dat is interessant. Als het zo'n bende blijft ga ik ook vragen of ze mijn contract op kunnen zeggen, maar van mij zijn ze voorlopig nog niet af. Ik vraag me af of het een ander verhaal zou zijn met een andere provider. Ik kan bijvoorbeeld ook glasvezel afnemen van Online.nl. Krijg ik hetzelfde waardeloze Nokia modem of iets beters? That's the question.miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:43:
[...]
Ja de Genexis is werkend te maken echter ervaren we met meerdere mensen instabiliteit als we die gebruiken.
Snelheiddrops en hoge latency bijvoorbeeld.
Het lijkt er dus op dat er mogelijk wat problemen zijn tussen de Genexis en Delat netwerk backbone.
Typisch trouwens, ik heb dat ook meermaals gevraagd voordat ze hier begonnen met graven en toen werd ook volmondig ja gezegd, was toen schijnbaar niet bekend dat mijn regio XGS-PON zou worden.
Dat er geen bridge mode meer mogelijk was want XGS-PON gingen ze wel goed mee om.
Mocht zonder te veel poespas mijn contract bij ze ontbinden om exact die reden.
Er heeft eerder iemand een opmerking in dit topic gemaakt(mogelijk het verkeerde type netwerk) dat de DHCP leases een half uur op zich konden laten wachten. Ik heb dit zelf ook al mogen ervaren en heeft het inderdaad niet langer dan een half uur geduurd.miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:47:
[...]
Nee, heb het geen half uur aan gehad, heb de Nokia converter aangesloten, zag dat het lampje continu bleef branden en dus Asus 1 aangesloten, dat alles is in 5 minuten tijd geweest.
Daarna alles uitgezet en gaan eten, toen is alles dus een half uur geweest, na het eten weer aangezet en nog steeds hetzelfde met Asus 1.
Asus 2 aangesloten en ook niet werken, deze stappen na het eten hebben 15 min geduurd ofzo.
Moet het echt een half uur aan staan?
Met het alles uit tijdens het eten is dat half uur overbrugt en zou er geen enkele registratie meer moeten zijn, denk dat het aan/uit staan van de apparatuur daar geen verdere rol in speelt.Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:48:
[...]
Er heeft eerder iemand een opmerking in dit topic(mogelijk het verkeerde type netwerk) dat de DHCP leases een half uur op zich konden laten wachten. Ik heb dit zelf ook al mogen ervaren en heeft het inderdaad niet langer dan een half uur geduurd.
De medewerker vroeg mij wel om het MAC adres, maar niet om het serienummer, dat heb ik zelf maar even aangeboden maar niet echt een reactie op gehad. Gisteren is mijn Genexis doosje blijkbaar geactiveerd, maar 24 uur later heb ik nog steeds een knipperend "Connection" lampje. Net contact gehad met Caiway, maar de enige persoon wiens technische kennis verder gaat dan het aan en uit zetten van het modem is blijkbaar al naar huis. Ach ja. Morgen weer een dag.Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:46:
[...]
Het is zeker mogelijk, er is een betere ping haalbaar + je zit direct aan het internet. Echter is de verbinding alles behalve stabiel, de resultaten zijn zeer wisselend waarbij op een bepaald moment zelfs maar 80 up /40 down mbps te halen is. Zeer zeker niet wat je van een 1gbit verbinding verwacht.
Bij mij gebeurde overigens precies hetzelfde, de helpdesk medewerker heb ik gevraagd of hij van de technische afdeling was, en zelfs of er misschien niet nog een collega rondliep die net iets technischer was dan hij. Hij bleef volhouden dat er niks geactiveerd hoefde te worden en dat het puur administratief was dat ik wat doorgaf. De 'miscommunicatie' bij ons zat er in dat de helpdesk medewerker bleef spreken van een PtP verbinding en het kwam niet bij hem binnen dat het om XGSPON ging(waarbij serienummer+MAC de toegang bepalen).
Gelukkig herpakte de technische medewerker zich, bood zijn excuses aan na meermaals met een collega te zijn gaan overleggen. Hij gaf zelfs aan dat het activatie ticket de dag ervoor onterecht gesloten was, dat hij het heropend heeft en dat het nu snel moest gebeuren. En hij had gelijk. 2 uur later was het eindelijk geregeld(4 werkdagen verder).
Als je oude Nokia modem een half uur uit is geweest en je sluit daarna de nieuwe mediaconverter aan dan zou technisch gezien inderdaad dat half uur voorbij zijn waardoor je een nieuw adres toebedeeld zou moeten krijgen.miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:50:
[...]
Met het alles uit tijdens het eten is dat half uur overbrugt en zou er geen enkele registratie meer moeten zijn, denk dat het aan/uit staan van de apparatuur daar geen verdere rol in speelt.
Als het goed is mag ik meedoen met een pilot op een ander modem/router iets van Caiway welke wel kan bridgen, hoop in de loop van volgende week daar meer over te horen.bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:47:
[...]
Dat is interessant. Als het zo'n bende blijft ga ik ook vragen of ze mijn contract op kunnen zeggen, maar van mij zijn ze voorlopig nog niet af. Ik vraag me af of het een ander verhaal zou zijn met een andere provider. Ik kan bijvoorbeeld ook glasvezel afnemen van Online.nl. Krijg ik hetzelfde waardeloze Nokia modem of iets beters? That's the question.
Kreeg vandaag bevestiging dat de aanmelding voor de pilot intern was doorgezet maar nog geen reactie op was gekomen.
Er zit dus wel iets aan te komen vanuit Caiway zelf wat eigen apparatuur op XGS-PON moet mogelijk maken.
Ik heb ze 3-4x benaderd om te kijken of de nummers daadwerkelijk goed zijn ingevoerd om te voorkomen dat ik voor niks zat te 'wachten'. En alsnog ging het alles behalve soepel.bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:51:
[...]
De medewerker vroeg mij wel om het MAC adres, maar niet om het serienummer, dat heb ik zelf maar even aangeboden maar niet echt een reactie op gehad. Gisteren is mijn Genexis doosje blijkbaar geactiveerd, maar 24 uur later heb ik nog steeds een knipperend "Connection" lampje. Net contact gehad met Caiway, maar de enige persoon wiens technische kennis verder gaat dan het aan en uit zetten van het modem is blijkbaar al naar huis. Ach ja. Morgen weer een dag.
Ik zou dat avontuur niet beginnen, want opzich is Caiway een prima ISP qua Internet als het eenmaal gewoon zonder gezeik werkt!bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:47:
Dat is interessant. Als het zo'n bende blijft ga ik ook vragen of ze mijn contract op kunnen zeggen, maar van mij zijn ze voorlopig nog niet af.
Ik vraag me af of het een ander verhaal zou zijn met een andere provider.
Ik kan bijvoorbeeld ook glasvezel afnemen van Online.nl.
Krijg ik hetzelfde waardeloze Nokia modem of iets beters? That's the question.
Het probleem waar jullie nu mee zitten is dat het waarschijnlijk een nieuw gebied betreft en dan wordt het bij heel veel bedrijven meteen een puinhoop...

miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:47:
Nee, heb het geen half uur aan gehad, heb de Nokia converter aangesloten, zag dat het lampje continu bleef branden en dus Asus 1 aangesloten, dat alles is in 5 minuten tijd geweest.
Daarna alles uitgezet en gaan eten, toen is alles dus een half uur geweest, na het eten weer aangezet en nog steeds hetzelfde met Asus 1.
Asus 2 aangesloten en ook niet werken, deze stappen na het eten hebben 15 min geduurd ofzo.
Moet het echt een half uur aan staan?
Indien mogelijk : Doe een DHCP Release aan de WAN kant VOORDAT je apparatuur gaat zitten omwisselen!Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:48:
Er heeft eerder iemand een opmerking in dit topic gemaakt(mogelijk het verkeerde type netwerk) dat de DHCP leases een half uur op zich konden laten wachten. Ik heb dit zelf ook al mogen ervaren en heeft het inderdaad niet langer dan een half uur geduurd.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zeer verstandig en dat bedacht ik me toen ik het spul net weer omgeprikt had. Mogelijk ben ik staat er wat van te leren.nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:53:
[...]
Ik zou dat avontuur niet beginnen, want opzich is Caiway een prima ISP qua Internet als het eenmaal gewoon zonder gezeik werkt!
Het probleem waar jullie nu mee zitten is dat het waarschijnlijk een nieuw gebied betreft en dan wordt het bij heel veel bedrijven meteen een puinhoop...
[...]
[...]
Indien mogelijk : Doe een DHCP Release aan de WAN kant VOORDAT je apparatuur gaat zitten omwisselen!
Ja, de klantenservice is echt lachwekkend slecht.Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:52:
[...]
Ik heb ze 3-4x benaderd om te kijken of de nummers daadwerkelijk goed zijn ingevoerd om te voorkomen dat ik voor niks zat te 'wachten'. En alsnog ging het alles behalve soepel.
Toen ik in eerste instantie vroeg of mijn modem in bridge modus kon vroeg de helpdeskmedewerker mij welk modem ik had (wat al raar is. Ze weten wel degelijk bij welke bank ik zit.) Toen ik 'Nokia' antwoordde kreeg ik te horen dat hoewel het toegestaan is om een eigen modem te gebruiken ze daar niet inhoudelijk bij kunnen helpen. Even duidelijk gemaakt dat het 'eigen modem' wel in een felblauwe Caiway doos door een PostNL bezorger in mijn handen is gedrukt.
Het lijkt erop dat het hele XGS-PON verhaal nog maar amper besproken is bij de klanteservice en hierdoor gaat er zo enorm veel mis. Erg jammer.
Ben benieuwd wat daar uit komt! Hier werd eind maart aangegeven dat ze "intern" nog aan het testen waren met de bridge modus op de nokia modem. Gevraagd of ik wellicht evt. als proefkonijn kan dienen destijds. Medewerker gaf aan dat dit echt alleen een interne proef is/was, en dat klanten er niet aan mee konden doen.miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:52:
[...]
Als het goed is mag ik meedoen met een pilot op een ander modem/router iets van Caiway welke wel kan bridgen, hoop in de loop van volgende week daar meer over te horen.
Kreeg vandaag bevestiging dat de aanmelding voor de pilot intern was doorgezet maar nog geen reactie op was gekomen.
Er zit dus wel iets aan te komen vanuit Caiway zelf wat eigen apparatuur op XGS-PON moet mogelijk maken.
We gaan het zien I guess
Are you a one or a zero
Klopt, de servicedesk is echt belabberd slecht.. Zodra het iets te technisch wordt voor ze wordt het een lastig verhaal. Krijg vaak te horen uhh, geen idee, moet ik navragen, is niet mogelijk. Kost veel te veel tijd...bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:56:
[...]
Ja, de klantenservice is echt lachwekkend slecht.
Toen ik in eerste instantie vroeg of mijn modem in bridge modus kon vroeg de helpdeskmedewerker mij welk modem ik had (wat al raar is. Ze weten wel degelijk bij welke bank ik zit.) Toen ik 'Nokia' antwoordde kreeg ik te horen dat hoewel het toegestaan is om een eigen modem te gebruiken ze daar niet inhoudelijk bij kunnen helpen. Even duidelijk gemaakt dat het 'eigen modem' wel in een felblauwe Caiway doos door een PostNL bezorger in mijn handen is gedrukt.
Het lijkt erop dat het hele XGS-PON verhaal nog maar amper besproken is bij de klanteservice en hierdoor gaat er zo enorm veel mis. Erg jammer.
Ga ik ook zeker niet doen, maar ben wel benieuwd. Vooral aangezien de bridge modus wel zichtbaar is in het modem maar greyed out is, en de klantenservice zegt "samen met Nokia naar een oplossing te zoeken". Waar ligt het probleem nu? Technisch limiet in het modem? Eigenwijsheid bij Caiway? Het lijkt me sterk dat Nokia modems levert aan een ISP en vooraf functies blokkeert.nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:53:
[...]
Ik zou dat avontuur niet beginnen, want opzich is Caiway een prima ISP qua Internet als het eenmaal gewoon zonder gezeik werkt!
[...]
[...]
Indien mogelijk : Doe een DHCP Release aan de WAN kant VOORDAT je apparatuur gaat zitten omwisselen!
Ik ken dat ding niet dus geen idee of dat zo isbridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:00:
Vooral aangezien de bridge modus wel zichtbaar is in het modem maar greyed out is, en de klantenservice zegt "samen met Nokia naar een oplossing te zoeken".
Mijn gok :Waar ligt het probleem nu?
Technisch limiet in het modem? Eigenwijsheid bij Caiway?
Het zou wel kunnen dat men Firmware aanlevert die op de ISP is afgestemd, zoals destijds DrayTek deed voor T-Mobile en dus Modem/Router/WiFi apparaten leverde die veel beter en uitgebreider waren als je ze gewoon zelf in de winkel kocht met de originele DrayTek Firmware erop!Het lijkt me sterk dat Nokia modems levert aan een ISP en vooraf functies blokkeert.
Als groot liefhebber van DrayTek spullen voor xDSL aansluitingen kon ik daar best wel hele grote W-T-F ?!?! gevoelens van krijgen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb jij een plaats gezien in de Nokia waar je dat kan doen?Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:56:
[...]
Zeer verstandig en dat bedacht ik me toen ik het spul net weer omgeprikt had. Mogelijk ben ik staat er wat van te leren.
Ik zie hem zo snel even niet
Binnen de Nokia kan het ik ook niet vinden, inderdaad. Toevallig was het voor mij op dat moment vanuit Genexis terug naar de Nokia. Andersom zal ik/jij/wij inderdaad gewoon wat geduld moeten hebben voordat de DHCP lease verloopt. Het echte bewijs dat ik toegang had was voor mij dat 'connection' continu ging branden op de Genexis.miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:12:
[...]
Heb jij een plaats gezien in de Nokia waar je dat kan doen?
Ik zie hem zo snel even niet
Bij het terugplaatsen van de Nokia moest ik even geduld hebben terwijl ik had kunnen 'releasen' in de Genexis situatie.
Technische limiet: nee.bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:00:
[...]
Waar ligt het probleem nu? Technisch limiet in het modem? Eigenwijsheid bij Caiway? Het lijkt me sterk dat Nokia modems levert aan een ISP en vooraf functies blokkeert.
Eigenwijsheid bij Delta/Caiway: ja, 100%
En ja, de leverancier van de HW kan firmware aanpassen aan de wensen van de afnemende ISP. Mooi voorbeeld is dat van de Nokia de GUI in het Engels of Spaans (huh?) is, maar het user id voor de GUI “beheer” is. Dat is uiteraard specifiek voor NL gedaan en guess who in NL de enige ISP is die dit device gebruikt? Juist ja.
Bovendien gebruikt Delta/Caiway natuurlijk de beheertools van Nokia waardoor ze in de router aanpassingen kunnen doen, firmware upgraden e.d., neemt niet weg dat ik inschat dat bij Delta/Caiway geen firmware ontwikkeld wordt. Net zoals dat voor de Genexis router ook niet zo is.
Maar goed. De bevindingen hier gemeld over XGS-PON stemmen niet vrolijk. Compatibiliteit problematisch, vrijwel geen keus voor ONT, slechte kennis bij klantenservice, verwarring of een klant AON of PON heeft, achterlijke hardware zonder bridge functionaliteit etc. etc.
Ben gematigd blij dat ik PtP heb. Zolang er geen bridge mode kan met de beschikking gestelde router of er geen goed werkende media converter op de markt is, is XGS-PON voor mij zinloos. Ik wil zelf de router beheersen. Van wat ik zag in de beheersing door Caiway van mijn Platinum 7840 kreeg ik rillingen
Net weer even lopen testen met de Nokia 010, gaat maandag weer opnieuw testen worden denk ik.
Als ik en tcpdump maak op Vlan 100 zie ik alleen DHCP Discover voorbij komen.
Voor de zekerheid ook op alle interfaces een dump gemaakt maar nergens is de DHCP offer te zien vanuit de Caiway kant op mijn Asus.
:strip_exif()/f/image/tCL7kdOBKeOo05cVNv51FWp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens gelijk even in de webinterface van de Nokia gekeken met de Glaskabel aangesloten.
Geen idee of dit meer info zou moeten geven als die echt goed connect op het netwerk.
Onderstaande 2 afbeeldingen zijn de enige paginas die inzichtelijk zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OzY1dcwmwm0bi8J03i7jH2gS.jpg?f=user_large)
Voor de zekerheid ook op alle interfaces een dump gemaakt maar nergens is de DHCP offer te zien vanuit de Caiway kant op mijn Asus.
:strip_exif()/f/image/tCL7kdOBKeOo05cVNv51FWp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens gelijk even in de webinterface van de Nokia gekeken met de Glaskabel aangesloten.
Geen idee of dit meer info zou moeten geven als die echt goed connect op het netwerk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OzY1dcwmwm0bi8J03i7jH2gS.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/56FRAmlyaZpNFltOqDvtlFRT.png?f=user_large)
Dat hij geen ONT ID heeft betekend dat hij nog niet aangemeld is bij Caiway. Kan natuurlijk zijn door een incompatibiliteit of simpelweg dat ze hem nog niet hebben toegevoegd. Voor nu lijkt even geduld de beste optie en houd die ONT ID in de gaten. Anders morgen (zijn ze open op zondag?) even navragen of het ticket al doorlopen is tot er een verdere conclusie mogelijk is.miniterror schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:59:
Net weer even lopen testen met de Nokia 010, gaat maandag weer opnieuw testen worden denk ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ging er ook al wel van uit dat het eigenwijsheid is. De manier waarop de klantservice praat, dat ik me "geen zorgen hoef te maken" want "ze zijn druk bezig met het zoeken naar een oplossing"... De manier waarop de Caiway website zegt dat klanten "de vrijheid krijgen om een eigen modem te gebruiken" (vrijheid amahoela, dat MOETEN ze toestaan!)... Het lijkt er op dat het Caiway niet echt boeit dat niet iedere gebruiker's eis alleen is dat Netflix snel laadt.ernstoud schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:42:
[...]
Technische limiet: nee.
En ja, de leverancier van de HW kan firmware aanpassen aan de wensen van de afnemende ISP. Mooi voorbeeld is dat van de Nokia de GUI in het Engels of Spaans (huh?) is, maar het user id voor de GUI “beheer” is. Dat is uiteraard specifiek voor NL gedaan en guess who in NL de enige ISP is die dit device gebruikt? Juist ja.
Bovendien gebruikt Delta/Caiway natuurlijk de beheertools van Nokia waardoor ze in de router aanpassingen kunnen doen, firmware upgraden e.d., neemt niet weg dat ik inschat dat bij Delta/Caiway geen firmware ontwikkeld wordt. Net zoals dat voor de Genexis router ook niet zo is.
Maar goed. De bevindingen hier gemeld over XGS-PON stemmen niet vrolijk. Compatibiliteit problematisch, vrijwel geen keus voor ONT, slechte kennis bij klantenservice, verwarring of een klant AON of PON heeft, achterlijke hardware zonder bridge functionaliteit etc. etc.
Ben gematigd blij dat ik PtP heb. Zolang er geen bridge mode kan met de beschikking gestelde router of er geen goed werkende media converter op de markt is, is XGS-PON voor mij zinloos. Ik wil zelf de router beheersen. Van wat ik zag in de beheersing door Caiway van mijn Platinum 7840 kreeg ik rillingen.
Toevallig eerder deze avond nog contact gehad; werd verteld morgen na 10 uur weer te bellen/chatten omdat dan de technische dienst er weer is.Larry schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:38:
[...]
Dat hij geen ONT ID heeft betekend dat hij nog niet aangemeld is bij Caiway. Kan natuurlijk zijn door een incompatibiliteit of simpelweg dat ze hem nog niet hebben toegevoegd. Voor nu lijkt even geduld de beste optie en houd die ONT ID in de gaten. Anders morgen (zijn ze open op zondag?) even navragen of het ticket al doorlopen is tot er een verdere conclusie mogelijk is.
Dit dus... ook blij dat het hier nog ptp is (icm pfSense), maar op de site van delta/caiway staat dat het eind dit jaar hier ook xgs-pon word.ernstoud schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:42:
[...]
Technische limiet: nee.
Ben gematigd blij dat ik PtP heb. Zolang er geen bridge mode kan met de beschikking gestelde router of er geen goed werkende media converter op de markt is, is XGS-PON voor mij zinloos. Ik wil zelf de router beheersen. Van wat ik zag in de beheersing door Caiway van mijn Platinum 7840 kreeg ik rillingen.
Ik houd mijn hart vast met al de berichten die ik hier lees mbt eigen hardware en slechte helpdesk, geen bridge modus kan niet meer anno 2022

Dat dus. Delta / Caiway doef er alles aan om hun eigen apparatuur zoveel mogelijk te (laten) gebruiken. Ze maken het iedereen moeilijk die ook maar een eigen modem etc wiltbridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:40:
[...]
Ik ging er ook al wel van uit dat het eigenwijsheid is. De manier waarop de klantservice praat, dat ik me "geen zorgen hoef te maken" want "ze zijn druk bezig met het zoeken naar een oplossing"... De manier waarop de Caiway website zegt dat klanten "de vrijheid krijgen om een eigen modem te gebruiken" (vrijheid amahoela, dat MOETEN ze toestaan!)... Het lijkt er op dat het Caiway niet echt boeit dat niet iedere gebruiker's eis alleen is dat Netflix snel laadt.
Zou verwachten dat in het weekend de echt technische afdeling een lagere bezetting heeft.bridgemodusniet schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:41:
[...]
Toevallig eerder deze avond nog contact gehad; werd verteld morgen na 10 uur weer te bellen/chatten omdat dan de technische dienst er weer is.
Of ze dan dus ook echt apparatuur gaan registreren op XGS-PON betwijfel ik.
Is die van jou in de ochtend geregistreerd?
Ik zit nu in gesprek met de klantenservice. Ben benieuwd. Wat ook interessant is, is dat de ene helpdeskmedewerker meteen weet waar ik het over heb; de andere gaat 'even mijn gegevens erbij halen' wat dan 5 minuten duurt.miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:01:
[...]
Zou verwachten dat in het weekend de echt technische afdeling een lagere bezetting heeft.
Of ze dan dus ook echt apparatuur gaan registreren op XGS-PON betwijfel ik.
Is die van jou in de ochtend geregistreerd?
Ik laat straks wel weten hoe het gegaan is. Wish me luck.
Kathy
Ik pak meteen je gegevens erbij; heb je een momentje?
Jij
Tuurlijk
Kathy
Ik zie het inderdaad ja. Echter is dit ticket vanuit de technische dienst gesloten omdat je geen vaste telefonie afneemt. Een eigen modem laten toevoegen aan het netwerk is bij ons alleen benodigd voor SIP gegevens voor telefonie, vandaar.
Uh, wat?
Ik pak meteen je gegevens erbij; heb je een momentje?
Jij
Tuurlijk
Kathy
Ik zie het inderdaad ja. Echter is dit ticket vanuit de technische dienst gesloten omdat je geen vaste telefonie afneemt. Een eigen modem laten toevoegen aan het netwerk is bij ons alleen benodigd voor SIP gegevens voor telefonie, vandaar.
Uh, wat?
Nou, dat was me daar een avontuur.
Er is vandaag wel een technische dienst team aanwezig. However, niemand in dat team weet fah (XG)S-PON af. Oftewel: mensen met een XGS-PON verbinding hebben daar helemaal niets aan.
Heb wel een telefoonnummer gekregen om morgen direct met het XGS-PON team te bellen, dus ben benieuwd.
Er is vandaag wel een technische dienst team aanwezig. However, niemand in dat team weet fah (XG)S-PON af. Oftewel: mensen met een XGS-PON verbinding hebben daar helemaal niets aan.
Heb wel een telefoonnummer gekregen om morgen direct met het XGS-PON team te bellen, dus ben benieuwd.
Een lagere bezetting dus, had ik wel verwacht.bridgemodusniet schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:50:
Nou, dat was me daar een avontuur.
Wel bijzonder trouwens dat je een telefoonnummer krijgt naar een specifieke afdeling, zou verwachten dat alles naar de 1ste lijn/servicedesk moet en de 2de lijn techneuten die daadwerkelijk uitvoerend zijn zo buiten schot worden gehouden.
Voor de lol het nummer even gegoogled. Blijkt gewoon het algemene klantenservicenummer te zijn.miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:57:
[...]
Een lagere bezetting dus, had ik wel verwacht.
Wel bijzonder trouwens dat je een telefoonnummer krijgt naar een specifieke afdeling, zou verwachten dat alles naar de 1ste lijn/servicedesk moet en de 2de lijn techneuten die daadwerkelijk uitvoerend zijn zo buiten schot worden gehouden.
Ook die had ik verwacht, wilde in mijn vorige post al vragen of die eindigt op 11bridgemodusniet schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:59:
[...]
Voor de lol het nummer even gegoogled. Blijkt gewoon het algemene klantenservicenummer te zijn.

Update over de Delta lijn in combinatie met de welbekende Genexis: Lijn is alles behalve stabiel en heeft veel packet loss etc. Ook speedtesten gaan steeds meer fluctueren.
De Genexis lijkt dus ook bij mij niet lekker te werken. Ik blijft dit topic actief volgen voor een oplossing of over een andere modem welke beter werkt :-)
De Genexis lijkt dus ook bij mij niet lekker te werken. Ik blijft dit topic actief volgen voor een oplossing of over een andere modem welke beter werkt :-)
Blijf het toch interessant vinden dat we met zijn alle hetzelfde zien op een device dat theoretisch gezien zou moeten werken.
Als ik een techneut bij Caiway zou zijn dan zou ik persoonlijk dit toch uitgezocht willen hebben waarom het niet lekker werkt, puur uit interesse.
Ben benieuwd wat ze hier mee gaan doen vanuit Caiway, als ze er al iets mee gaan doen.
Edit: iemand hier met die Genexis die hem niet van de MP link heeft gekocht maar echt bij een webshop?
Als ik een techneut bij Caiway zou zijn dan zou ik persoonlijk dit toch uitgezocht willen hebben waarom het niet lekker werkt, puur uit interesse.
Ben benieuwd wat ze hier mee gaan doen vanuit Caiway, als ze er al iets mee gaan doen.
Edit: iemand hier met die Genexis die hem niet van de MP link heeft gekocht maar echt bij een webshop?
[ Voor 12% gewijzigd door miniterror op 01-05-2022 15:44 ]
Ik heb hem bij de KPNwebshop vandaan.miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:41:
Blijf het toch interessant vinden dat we met zijn alle hetzelfde zien op een device dat theoretisch gezien zou moeten werken.
Ik heb 'm van de KPN webshop, al hebben ze bij mij m'n ticket dichtgegooid want "ik heb geen telefonie dus het is niet nodig het modem te authorizeren". Morgen weer bellen dus.miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:41:
Hoe kan er toch zoveel incompetentie bij zo'n klantenservice zitten?bridgemodusniet schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:06:
[...]
Ik heb 'm van de KPN webshop, al hebben ze bij mij m'n ticket dichtgegooid want "ik heb geen telefonie dus het is niet nodig het modem te authorizeren". Morgen weer bellen dus.
Dan gaar mijn theorie niet op, mijne komt van die MP link en is echt 2de hands.
Opzich geen probleem natuurlijk, daar is de prijs ook naar.
Had alleen de theorie in gedachte, als we allemaal een 2de hands hebben via die link dan zou het mogelijk een batch met een defect kunnen zijn, waarom heeft iemand er anders al afstand van gedaan gezien de techniek nog nieuw is.
Met de 2 echt vanuit de webshop gaat die vlieger dus niet op.
Opzich geen probleem natuurlijk, daar is de prijs ook naar.
Had alleen de theorie in gedachte, als we allemaal een 2de hands hebben via die link dan zou het mogelijk een batch met een defect kunnen zijn, waarom heeft iemand er anders al afstand van gedaan gezien de techniek nog nieuw is.
Met de 2 echt vanuit de webshop gaat die vlieger dus niet op.
Ja ik! Heb hem via de webshop van Kpn besteld, zelfde resultaat als de rest dusminiterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:41:
Klantenservice is echt grote drama idd... Van sommige medewerkers heb ik het idee dat ze niet op de juiste plek zitten qua kennisPsyrex schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:11:
[...]
Hoe kan er toch zoveel incompetentie bij zo'n klantenservice zitten?
Of zijn de verwachtingen te hoog van een 1ste lijn?andriesb435 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:40:
[...]
Klantenservice is echt grote drama idd... Van sommige medewerkers heb ik het idee dat ze niet op de juiste plek zitten qua kennis
Zeker bij de grotere bedrijven is de servicedesk of 1ste lijn unskilled en eigenlijk alleen maar een desk om tickets te loggen voor de skilled mensen.
[ Voor 20% gewijzigd door miniterror op 01-05-2022 17:18 ]
Mee eens, maar dat is nog steeds geen reden om jezelf compleet belachelijk te maken door allerlei domme dingen te roepen of onmogelijke dingen te beloven!miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:17:
Of zijn de verwachtingen te hoog van een 1ste lijn?
Zeker bij de grotere bedrijven is de servicedesk of 1ste lijn unskilled en eigenlijk alleen maar een desk om tickets te loggen voor de skilled mensen.

Helaas hebben heel veel grote bedrijven een dergelijke helpdesk zoals ik al eerder zei...

Ik roep er maar standaard altijd bij dat ik IT-er ben, dan word je vaker doorgestuurd naar een loket met wel enig verstand.nero355 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:11:
[...]
Mee eens, maar dat is nog steeds geen reden om jezelf compleet belachelijk te maken door allerlei domme dingen te roepen of onmogelijke dingen te beloven!![]()
![]()
Helaas hebben heel veel grote bedrijven een dergelijke helpdesk zoals ik al eerder zei...

Ik ken zat it-ers die thuis maar beperkt in staat zijn of überhaupt de belangstelling hebben om zich te verdiepen in zaken mbt infrastructuur en netwerken. De claim ‘ik ben een it-er’ was voor mij zelfs een contra indicatie toen ik zelf nog op een helpdesk werkzaam was. Toch nog even heel precies kijken vanaf het begin.
Serieus; de service desk van Caiway vind ik heel slecht.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Dan valt en staat het dus helemaal wat men onder 'IT-er' verstaat, maar dat is een andere discussiepeacelord schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:17:
Ik ken zat it-ers die thuis maar beperkt in staat zijn of überhaupt de belangstelling hebben om zich te verdiepen in zaken mbt infrastructuur en netwerken. De claim ‘ik ben een it-er’ was voor mij zelfs een contra indicatie toen ik zelf nog op een helpdesk werkzaam was. Toch nog even heel precies kijken vanaf het begin.
offtopic:
Ik had ooit een storing met kabel-tv, en toen moest ik maar volgens de helpdesk een andere kabel nemen, omdat de frequenties niet door een bocht in de coax-kabel zouden kunnen. Alleen rechte kabels werden ondersteund. Toen was ik er wel klaar mee en ben ik overgestapt.
Ik had ooit een storing met kabel-tv, en toen moest ik maar volgens de helpdesk een andere kabel nemen, omdat de frequenties niet door een bocht in de coax-kabel zouden kunnen. Alleen rechte kabels werden ondersteund. Toen was ik er wel klaar mee en ben ik overgestapt.
Precies mijn punt. Een enorm breed werkveld waar technische inhoudelijke kennis lang niet altijd een vereiste is.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Ik kan je zeggen - kom een beetje uit die wereld - dat een unskilled 1e lijn echt heel erg dom is. Dan heb je veel te veel dure 2e lijns mensen nodig en kun je net zo goed de hele 1e lijn afschaffen. Norm is om bij de eerste lijn meer dan 80% af te handelen, dus skilled personeel. Anders doe je het echt niet goed.miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:17:
[...]
Of zijn de verwachtingen te hoog van een 1ste lijn?
Dat zou vereisen dat Delta/Caiway echte lijn diagnose apparatuur en kennis heeft. Ik denk het niet.miniterror schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:41:
Reactie van de betreffende KPN klant:Psyrex schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:12:
[...]
Bij KPN ondervindt er ook iemand problemen met het Genexis ONT:
https://forum.kpn.com/int...g-na-vervanging-nt-560037
https://forum.kpn.com/int...ostid=1512716#post1512716
Ook bij KPN dus soms (?) problemen met deze ONT en XGS-PON? Of is het toeval?
Bedankt voor het informeren. Het gedeelde gebrek aan oplossingsvermogen vanuit de providers verbaast me enigszins wel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de problemen tot ons beperkt blijven.ernstoud schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:52:
[...]
Reactie van de betreffende KPN klant:
https://forum.kpn.com/int...ostid=1512716#post1512716
Ook bij KPN dus soms (?) problemen met deze ONT en XGS-PON? Of is het toeval?
En elke discussie wordt onmogelijk gemaakt, want 'eigen' apparatuur.
De BF.247 certificering zou zeker moeten stellen dat een ONT ongeacht het netwerk zou moeten werken. Deze Genexis ONT is gecertificeerd. Als er een speciale aanpassing is voor KPN moet die certificering er af. Vraag is of Genexis - ook al is KPN een belangrijke klant - dat zou toestaan.Psyrex schreef op maandag 2 mei 2022 @ 05:57:
[...]
Bedankt voor het informeren. Het gedeelde gebrek aan oplossingsvermogen vanuit de providers verbaast me enigszins wel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de problemen tot ons beperkt blijven.
En elke discussie wordt onmogelijk gemaakt, want 'eigen' apparatuur.
Kenmerkend is dat op het device en op de KPN webshop nergens staat dat hij alleen geschikt is voor de KPN infra. Gezien die BF.247 certificering logisch.
Of de Nokia OLT die DFN gebruikt is niet compatibel met alle BF gecertificeerde ONT’s. Dat zou ook heel bijzonder zijn.
Dit alles baart wel zorgen. XGS-PON is nieuw en dan zijn er wellicht problemen te verwachten maar voor de consument is dit een drama, want die gaat inderdaad van kastje naar de muur verwezen worden. Daarom is het juist zo belangrijk dat Delta/Caiway met een goed werkende bridge oplossing komt. Dan is het netwerk tenminste bij problemen uit te sluiten als oorzaak. Dit alles toont voor mij aan dat demarcatie van het provider domein na de FTU geen goed idee is. Dat had wat mij betreft achter de media converter moeten zijn.
Net even navraag gedaan bij de klantenservice en de Nokia 010 is nog niet geregistreerd.
Ook als ik op de webinterface kijk zie ik geen ont-id.
Had stiekem toch gehoopt dat het nu wel doorgevoerd zou zijn
Ook als ik op de webinterface kijk zie ik geen ont-id.
Had stiekem toch gehoopt dat het nu wel doorgevoerd zou zijn
Ik denk dus dat je daarin juist het probleem moet zoeken : Alles is nieuw en ook nog eens voor alle betrokken partijen dus dan kan je dit soort dingen verwachten...ernstoud schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:16:
Dit alles baart wel zorgen. XGS-PON is nieuw en dan zijn er wellicht problemen te verwachten
Laat het effe een jaartje of zo "groeien" en wie weet zijn we tegen die tijd van al het gezeik af ?!
Zoals ik al zei : Dit ruikt naar het hele 802.11n verhaal destijds...
Gestandardiseerd, maar toch ook weer niet!

Volgens telecompaper werkt KPN ook met Nokia.ernstoud schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:16:
[...]
De BF.247 certificering zou zeker moeten stellen dat een ONT ongeacht het netwerk zou moeten werken. Deze Genexis ONT is gecertificeerd. Als er een speciale aanpassing is voor KPN moet die certificering er af. Vraag is of Genexis - ook al is KPN een belangrijke klant - dat zou toestaan.
Kenmerkend is dat op het device en op de KPN webshop nergens staat dat hij alleen geschikt is voor de KPN infra. Gezien die BF.247 certificering logisch.
Of de Nokia OLT die DFN gebruikt is niet compatibel met alle BF gecertificeerde ONT’s. Dat zou ook heel bijzonder zijn.
Dit alles baart wel zorgen. XGS-PON is nieuw en dan zijn er wellicht problemen te verwachten maar voor de consument is dit een drama, want die gaat inderdaad van kastje naar de muur verwezen worden. Daarom is het juist zo belangrijk dat Delta/Caiway met een goed werkende bridge oplossing komt. Dan is het netwerk tenminste bij problemen uit te sluiten als oorzaak. Dit alles toont voor mij aan dat demarcatie van het provider domein na de FTU geen goed idee is. Dat had wat mij betreft achter de media converter moeten zijn.
https://www.telecompaper....-vanaf-4-oktober--1395909
SFP's die je bij ecin.ca of fs.com kunt bestellen, daar willen ze van weten op welk merk apparatuur het komt te zitten om compatibiliteit te garanderen, denk ik. Het is mij niet helemaal duidelijk of dit dan gaat om het apparaat waar de module in komt, of waar de module op aangesloten.
Hopelijk biedt de Nokia, die @miniterror mag lenen, de oplossing. Wat duurt dat activeren toch lang
[ Voor 4% gewijzigd door Psyrex op 02-05-2022 14:43 ]
Monteur is hier net geweest. Ik krijg een nieuw Nokia modem binnen een paar dagen. Hij had vaker gezien dat het Nokia modem de snelheid niet goed haalt, dus dit is de eerste poging om het te fixen. Mocht dit het niet oplossen komt er een netwerk monteur om te kijken wat er gefixed kan worden.
Een monteur die niet eens een modem bij zich heeft - je zou toch verwachten dat zo'n man/vrouw met alles is uitgerust, je mag dus op een nieuw modem wachten, tot de conclusie komen dat het niet aan het modem ligt en vervolgens in de wacht gaan tot netwerk monteur langs komt. Efficiency is weer ver te zoeken.Larry schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:49:
Monteur is hier net geweest. Ik krijg een nieuw Nokia modem binnen een paar dagen. Hij had vaker gezien dat het Nokia modem de snelheid niet goed haalt, dus dit is de eerste poging om het te fixen. Mocht dit het niet oplossen komt er een netwerk monteur om te kijken wat er gefixed kan worden.
De Nokia die de snelheid niet haalt. Nou, dat belooft veel goeds.Larry schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:49:
Ik heb overigens Genexis gevraagd of ze voor KPN een aanpassing in deze BF.247 gecertificeerde ONT gemaakt hebben.nero355 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:20:
[...]
Ik denk dus dat je daarin juist het probleem moet zoeken : Alles is nieuw en ook nog eens voor alle betrokken partijen dus dan kan je dit soort dingen verwachten...
Laat het effe een jaartje of zo "groeien" en wie weet zijn we tegen die tijd van al het gezeik af ?!
Zoals ik al zei : Dit ruikt naar het hele 802.11n verhaal destijds...
Gestandardiseerd, maar toch ook weer niet!![]()
![]()
![]()
Ben benieuwd, immers BF.247 betekent: “It tests conformance to TR-156 and TR-280 using OMCI as defined in the ITU G.988, which are the most critical standards to interoperable implementations.”
Als de Genexis GMC-TK01-XGS2110 niet werkt op DFN maar wel op KPN dan is er iets goed mis met dat certificatie systeem. En zou het device dit label niet verdienen. Zal eens nagaan of een klacht neerleggen bij die certificerende club mogelijk is.
Ja ben benieuwd of dat bij XGS-PON zit, of bij Caiway in het algemeen.w1mm13 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:09:
[...]
Een monteur die niet eens een modem bij zich heeft - je zou toch verwachten dat zo'n man/vrouw met alles is uitgerust, je mag dus op een nieuw modem wachten, tot de conclusie komen dat het niet aan het modem ligt en vervolgens in de wacht gaan tot netwerk monteur langs komt. Efficiency is weer ver te zoeken.
Daar moet ik wel even bij zeggen dat de man zei dat hij bedoeld is voor snelheden tot 3.5 Gigabit en dat ze daar in het westen mee aan het testen waren, maar omdat hij nieuw is ze wellicht nog niet alle kinderziektes er uitgehaald hebben. (Bij Caiway dan)ernstoud schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:33:
[...]
De Nokia die de snelheid niet haalt. Nou, dat belooft veel goeds.
Net de Nokia 010 weer even aangesloten.
Helaas nog geen ONT-ID, jammer want er staat binnen 1 werkdag.
Zaterdag aangemeld zou ik toch verwachten dat maandag einde werkdag het doorgevoerd zou moeten zijn.
Edit: krijg net melding uit de PostNL app dat er morgen een pakketje afgeleverd gaat worden.
De bedrijfsnaam zegt me niets maar het betreft een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk.
Mogelijk dus de hardware voor de Pilot waar bridgemode wel mogelijk is.
Zaterdag aangemeld zou ik toch verwachten dat maandag einde werkdag het doorgevoerd zou moeten zijn.
Edit: krijg net melding uit de PostNL app dat er morgen een pakketje afgeleverd gaat worden.
De bedrijfsnaam zegt me niets maar het betreft een logistiek dienstverlener uit Bleiswijk.
[ Voor 39% gewijzigd door miniterror op 02-05-2022 18:52 ]
Zou wel nog even via de chat vragen of je ticket al helemaal doorlopen is en als dat wel is verifieren of het SN wat in hun ticket staat klopt.miniterror schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:19:
Mijn ticket is een beetje een bende, alles word erbij gezet in mijn oude ticket van de Genexis aanmelding wat ik heb begrepen8)7Larry schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:11:
[...]
Zou wel nog even via de chat vragen of je ticket al helemaal doorlopen is en als dat wel is verifieren of het SN wat in hun ticket staat klopt.
Morgen maar weer even in de chat gezien PostNL meestal pas einde middag komt.
SN zou goed moeten staan van de Nokia gezien ik hem middels de chat heb aangemeld.
Mag toch hopen dat ze wel goed kunnen knippen/plakken.
Vandaag in mijn pauze 45 minuten aan de telefoon gehangen met Caiway. 30 minuten hiervan was wachtend op het gastje van de technische dienst die even "wat ging controleren".
Uiteindelijk is mij verteld dat "als het goed is" het authorizeren van de media converter gelukt is maar ze kunnen niet daadwerkelijk zien of ook echt gelukt is ofzo?
Ik kijk nog steeds naar een knipperend Connection lampje.
Begin zo langzaam aan de hoop te verliezen.
Uiteindelijk is mij verteld dat "als het goed is" het authorizeren van de media converter gelukt is maar ze kunnen niet daadwerkelijk zien of ook echt gelukt is ofzo?
Ik kijk nog steeds naar een knipperend Connection lampje.
Begin zo langzaam aan de hoop te verliezen.
Klopt, daar gaan de retouren van Caiway en Delta ook heenminiterror schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:19:
dienstverlener uit Bleiswijk.0
Benieuwd wat Caiway je gezonden heeft!miniterror schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:19:
PostNL is net geweest en heeft mij geleverd, een Nokia XS-010X-Q
Die van @mvdnes is nog niet geregistreerd, althans vanmiddag toen die aangesloten zat tussen 13:00 en 15:00.
Ben benieuwd of deze het gelijk gaat doen.
Fun fact, postNL app laat zien dat er morgen ook weer een pakketje komt
Ben benieuwd wat daar in zit.
Die van @mvdnes is nog niet geregistreerd, althans vanmiddag toen die aangesloten zat tussen 13:00 en 15:00.
Fun fact, postNL app laat zien dat er morgen ook weer een pakketje komt

:strip_exif()/f/image/jOKM0XyXqnfigo4ddKftfeUr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door miniterror op 03-05-2022 20:42 ]
Dat zou mooi zijn, als dat de standaard optie wordt! Lijkt me een prima oplossing. Ben benieuwd of deze wel goed werkt.miniterror schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:27:
PostNL is net geweest en heeft mij geleverd, ze hebben mij een Nokia XS-010X-Q geleverd![]()
Fun fact, postNL app laat zien dat er morgen ook weer een pakketje komt![]()
[Afbeelding]
Dat pakketje morgen bevat natuurlijk de factuur
Zeg maar nee dan krijg je er tweeminiterror schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:27:
Fun fact, postNL app laat zien dat er morgen ook weer een pakketje komt![]()
Nou, dat is een groot succes.
Net de ontvangen Nokia 010 aangesloten en die heeft ook geen ont-id.
Verschil met de Nokia die ik leen, op deze blijft het pon lampje knipperen, op de leenunit brand die constant.
Zou toch verwachten dat als ze een unit opsturen dat die al volledig geconfigureerd is voor gebruik en het plug&play zou moeten zijn.
Edit: nu met de klantenservice aan de lijn, duidelijk merkbaar dat hij een doorgeefluik is.
Feit dat er nu 2 Nokia 010's zijn maakt het niet makkelijker voor hem
Edit 2: gaat hem vandaag niet meer worden
Omdat het een pilot betreft met de toegestuurde Nokia moet ik een afdeling hebben die niet meer aanwezig is.
Morgenochtend terugbellen en dan vragen of ik doorverbonden kan worden met die afdeling.
Verschil met de Nokia die ik leen, op deze blijft het pon lampje knipperen, op de leenunit brand die constant.
Zou toch verwachten dat als ze een unit opsturen dat die al volledig geconfigureerd is voor gebruik en het plug&play zou moeten zijn.
Edit: nu met de klantenservice aan de lijn, duidelijk merkbaar dat hij een doorgeefluik is.

Omdat het een pilot betreft met de toegestuurde Nokia moet ik een afdeling hebben die niet meer aanwezig is.
Morgenochtend terugbellen en dan vragen of ik doorverbonden kan worden met die afdeling.
[ Voor 38% gewijzigd door miniterror op 03-05-2022 18:39 ]
Amateurs, je stuurt dus een device voor een pilot naar iemand die daaraan mee wil werken. En dan moet die klant er weer meerdere keren zelf achteraan. In plaats van voorgeconfigureerd…miniterror schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:12:
Nou, dat is een groot succes.
Zou ook kunnen dat degene welke ik vandaag heb ontvangen niet de geprepareerde is.ernstoud schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:26:
[...]
Amateurs, je stuurt dus een device voor een pilot naar iemand die daaraan mee wil werken. En dan moet die klant er weer meerdere keren zelf achteraan. In plaats van voorgeconfigureerd…
Volgens PostNL komt er morgen weer een pakketje vanuit datzelfde logistieke centrum.
Nu ben ik zelf nogal ongeduldig en wil het liever gister dan vandaag werkend hebben op mijn eigen apparatuur.
Die ongeduldigheid zal mogelijk ook niet ten volste meewerken.
Daarintegen, 1 ticket gebruiken voor het toevoegen van de Genexis, dan de pilot en toevoegen van de Nokia die ik te leen heb zal lijkt me ook niet de beste oplossing, zou eerder 3 losse tickets verwachten, staat nog beter voor de KPI's ook bij management.
Meer tickets succesvol afgehandeld
Allerlei issues met de KPN ONT:
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Vanaf de post op 1 mei 2022 23:23.
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 03-05-2022 20:33 ]
Allemaal Genexis, dan hoop ik maar dat die Nokia 010 het goed gaat doen zonder problemenernstoud schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:32:

Nou dat verklaard waarom ze goedkoop op marktplaats worden aangeboden, haha.
Vandaag nieuw modem binnen gekregen, uiteraard zelfde problemen. Nu komt een netwerkmonteur. Eerst volgende mogelijkheid; vrijdag de 13e. Schiet niet echt op zo...
Vandaag nieuw modem binnen gekregen, uiteraard zelfde problemen. Nu komt een netwerkmonteur. Eerst volgende mogelijkheid; vrijdag de 13e. Schiet niet echt op zo...
Larry schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:43:
Nou dat verklaard waarom ze goedkoop op marktplaats worden aangeboden, haha.
Het is helemaal niet dat we dit verwachtten… iedere keer hetzelfde, modem wisselen of resetten. En dan verbaast zijn dat dat nada, zilch, niente, noppes oplost.
Waarom hebben die ISP’s niet gewoon de diagnose tools die je zou verwachten? Gewoon event logs bekijken, filteren op het bewuste adres en analyseren. Maar nee, het ligt altijd in het klantdomein. Not.
Oi… vrijdag de 13e…
Ik zie die reactie niet staanernstoud schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:32:
Click eens op de datum en tijd boven de reactie en link ernaar zoals jouw reactie hier boven bijvoorbeeld : ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
At your service:nero355 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:58:
[...]
Ik zie die reactie niet staan
Click eens op de datum en tijd boven de reactie en link ernaar zoals jouw reactie hier boven bijvoorbeeld : ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Saekerhett in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Nu word het wel echt een zooitje.
Ben inmiddels al 45 minuten aan de telefoon en schijnbaar weet echt niemand iets van de pilot af.
Op de pakbon van de Nokia 010 die ik vanuit Delta heb ontvangen staan een order en referentienummer, beide kunnen ze niet vinden intern in de systemen.
De afdeling waar ik gister naar werd doorverwezen weet ook van niets.
Ze zien wel de melding omtrent de pilot in het systeem staan maar schijnbaar is er dus niet bekend wie dat regelt of welke afdeling dat bij hoort.
Conclusie, de Nokia die ze geleverd hebben werkt nog niet, ze gaan intern onderzoek doen en dan ga ik later terug gebeld worden.
Moet zeggen dat dit wel echt super amateuristisch overkomt dat ze zelfs aan de hand van een referentie en ordernummer van de pakbon niets kunnen vinden.
Ben inmiddels al 45 minuten aan de telefoon en schijnbaar weet echt niemand iets van de pilot af.
Op de pakbon van de Nokia 010 die ik vanuit Delta heb ontvangen staan een order en referentienummer, beide kunnen ze niet vinden intern in de systemen.
De afdeling waar ik gister naar werd doorverwezen weet ook van niets.
Ze zien wel de melding omtrent de pilot in het systeem staan maar schijnbaar is er dus niet bekend wie dat regelt of welke afdeling dat bij hoort.
Conclusie, de Nokia die ze geleverd hebben werkt nog niet, ze gaan intern onderzoek doen en dan ga ik later terug gebeld worden.
Moet zeggen dat dit wel echt super amateuristisch overkomt dat ze zelfs aan de hand van een referentie en ordernummer van de pakbon niets kunnen vinden.
Wat een onzin en incompetentie van Caiway/Delta dat 'pilot' modem moet op de dezelfde manier als een 'gewoon' modem worden geregistreerd ...miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:17:
Het pilot modem had gewoon direct moeten werken en een ONT-ID moeten krijgen na aansluiten.w1mm13 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Wat een onzin en incompetentie van Caiway/Delta dat 'pilot' modem moet op de dezelfde manier als een 'gewoon' modem worden geregistreerd ...
Je gaat toch geen apparatuur opsturen zonder de configuratie voltooid te hebben aan de eigen kant

Om te janken dit, begin er nu wel een beetje een punthoofd van te krijgen.
Word ik net gebeld door Caiway, ja het SN is te lang van het modem dat u wilt gebruiken.
Uhmmmm, dit hebben jullie zelf toegestuurd, mag toch hopen dat jullie zelf ook ergens een registratie hebben van hetgeen dat jullie mij toesturen.
Nee meneer dat hebben we niet voor eigen apparatuur, zucht
Word ik net gebeld door Caiway, ja het SN is te lang van het modem dat u wilt gebruiken.
Uhmmmm, dit hebben jullie zelf toegestuurd, mag toch hopen dat jullie zelf ook ergens een registratie hebben van hetgeen dat jullie mij toesturen.
Nee meneer dat hebben we niet voor eigen apparatuur, zucht
miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:25:
[...]
Het pilot modem had gewoon direct moeten werken en een ONT-ID moeten krijgen na aansluiten.
Je gaat toch geen apparatuur opsturen zonder de configuratie voltooid te hebben aan de eigen kant
Dit is om te huilen. Het ordersysteem gaat echt uit zichzelf geen ONT versturen… en dan staat de order niet in het systeem? Als je een pilot draait dan doe je dat om kennis en ervaringen te vergaren. Dus ga je dicht op de klant zitten. Maar hier vallen enorme gaten… echt heel amateuristisch.
Wat een verschrikkelijke service van Delta /Caiway...
Niks nieuws.
ALS het werkt is het meestal in orde, maar als je mutaties en/of support nodig hebt is het een lijdensweg.
Toen ik jaren terug begon met glasvezel bij Caiway zat er al minimaal een jaar een afgemonteerde aansluiting in de meterkast. Toch kon er niet geleverd worden omdat de lijn nog niet was "opgeleverd".
Caiway kon er niets mee, ik moest zelf maar met de netbeheerder (destijds Cogas) contact opnemen, om de aansluiting opgeleverd te krijgen.
Er kwam na een paar weken een monteur met een meter en hij was 2 minuten aan het meten, en dat was het dan.
Daarna moest ik nog wachten omdat Cogas de lijn administratief moest opleveren. Dat duurde een week en toen kon ik eindelijk glasvezel aanvragen.
ALS het werkt is het meestal in orde, maar als je mutaties en/of support nodig hebt is het een lijdensweg.
Toen ik jaren terug begon met glasvezel bij Caiway zat er al minimaal een jaar een afgemonteerde aansluiting in de meterkast. Toch kon er niet geleverd worden omdat de lijn nog niet was "opgeleverd".
Caiway kon er niets mee, ik moest zelf maar met de netbeheerder (destijds Cogas) contact opnemen, om de aansluiting opgeleverd te krijgen.
Er kwam na een paar weken een monteur met een meter en hij was 2 minuten aan het meten, en dat was het dan.
Daarna moest ik nog wachten omdat Cogas de lijn administratief moest opleveren. Dat duurde een week en toen kon ik eindelijk glasvezel aanvragen.
Nog niet werken hoor, vanochtend gebeld en die gegevens dan maar door gegeven.
Rond half 1 die Nokia 010 weer aangesloten, nog niet werken.
Ik weer bellen, kreeg ik te horen dat het ticket bij de verkeerde queue stond, dat zou gecorrigeerd worden.
Nu net de Nokia maar weer omgewisseld naar de DMZ methode om weer internet te krijgen gezien de 010 het nog steeds niet doet
Ik weer bellen, kreeg ik te horen dat het ticket bij de verkeerde queue stond, dat zou gecorrigeerd worden.
Nu net de Nokia maar weer omgewisseld naar de DMZ methode om weer internet te krijgen gezien de 010 het nog steeds niet doet

Ik zou toch een naar de supervisor van de helpdesk gaan vragen of post iets 'niet zo aardig' op twitter om ze wakker te schudden.miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
Uit ervaring weet ik dat Delta/Caiway op het forum meeleest. Ik hoop dat ze zich dan op dit moment in de hoek staan te schamenw1mm13 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:34:
[...]
Ik zou toch een naar de supervisor van de helpdesk gaan vragen of post iets 'niet zo aardig' op twitter om ze wakker te schudden.

Wat een verschrikkelijke service!... dit is niet echt meer klantvriendelijk te noemen. Zodra die Pilot Nokia werkt, dat afronden en dan nooit meer contact opnemen als het werktminiterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
Inmiddels hebben ze inderdaad meegelezen hier en heeft de techneut die op de achtergrond de config doet mij gebeld.
As we speak is hij bezig dus hoop over een paar tellen de Nokia draaiend te hebben.
Gelijk wat extra info ontvangen, kan natuurlijk niet beoordelen of dit correct is maar ik geloof hem op zijn blauwe ogen.
Ik ben schijnbaar de 2de persoon waar deze pilot gedaan word, er zijn dus nog geen processen oid ingericht hiervoor, ik weet nu wel zijn naam en afdeling, ik kan de volgende keer mocht ik wat hebben met deze Nokia direct naar hem vragen, dat zal een hoop schelen.
De andere pilot opstelling heeft er schijnbaar al stabiel snelheden tot 4Gbit doorheen gepushed, dan zou de 1Gbit voor mij makkelijk moeten gaan.
Heb natuurlijk mijn speedtest elk half uur draaien, en gevoelsmatig zal ik ook snel merken of alles stabiel blijft en geen rare latency is, internet word hier in huis de hele dag gebruikt.
Het 2de pakketje wat zou moeten komen is er nog niet en verwacht ik vandaag ook niet meer, volgens de PostNL app hebben ze het nog niet ontvangen van de verzender, misschien dubbel aangemeld voor 1 pakketje ofzo.
As we speak is hij bezig dus hoop over een paar tellen de Nokia draaiend te hebben.
Gelijk wat extra info ontvangen, kan natuurlijk niet beoordelen of dit correct is maar ik geloof hem op zijn blauwe ogen.
Ik ben schijnbaar de 2de persoon waar deze pilot gedaan word, er zijn dus nog geen processen oid ingericht hiervoor, ik weet nu wel zijn naam en afdeling, ik kan de volgende keer mocht ik wat hebben met deze Nokia direct naar hem vragen, dat zal een hoop schelen.
De andere pilot opstelling heeft er schijnbaar al stabiel snelheden tot 4Gbit doorheen gepushed, dan zou de 1Gbit voor mij makkelijk moeten gaan.
Heb natuurlijk mijn speedtest elk half uur draaien, en gevoelsmatig zal ik ook snel merken of alles stabiel blijft en geen rare latency is, internet word hier in huis de hele dag gebruikt.
Het 2de pakketje wat zou moeten komen is er nog niet en verwacht ik vandaag ook niet meer, volgens de PostNL app hebben ze het nog niet ontvangen van de verzender, misschien dubbel aangemeld voor 1 pakketje ofzo.
Aha, direct contact. Zo hoort dat met een pilot.miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:00:
Inmiddels hebben ze inderdaad meegelezen hier en heeft de techneut die op de achtergrond de config doet mij gebeld.
Zo'n 2e aanmelding van een pakje heb ik ook wel eens gehad.
Hoop dat het nu snel goed komt. Ook voor de andere XGS-PON gebruikers hier. Vraag is wat die pilot eigenlijk behelst (zinvolle vraag aan je contactpersoon); je mag toch aannemen dat een Nokia ONT met een Nokia OLT kan praten
Verbinding is actief over de Nokia 010.
Eerste speedtests vanaf mijn server zien er positief uit en halen netjes de 112MB/s, begint ook al boven de 80MB/s, de Genexis deed dit niet zo netjes.
Nu maar afwachten of het ook stabiel gaat blijven draaien, daar zal ik later meer over posten als ik wat data heb.
Reden van de pilot is on te testen of dit een goed alternatief is voor mensen die eigen apparatuur (lees router) willen en deze dan te gebruiken.
Maar dat zal nog wel even duren als ik het goed begrepen heb ivm de verkrijgbaarheid van deze 010 units.
Scheelt ze dan weer om allemaal verschillende ONT's op het netwerk te krijgen met de eventueel bijbehorende klachten/vragen.
Eerste speedtests vanaf mijn server zien er positief uit en halen netjes de 112MB/s, begint ook al boven de 80MB/s, de Genexis deed dit niet zo netjes.
Nu maar afwachten of het ook stabiel gaat blijven draaien, daar zal ik later meer over posten als ik wat data heb.
Reden van de pilot is on te testen of dit een goed alternatief is voor mensen die eigen apparatuur (lees router) willen en deze dan te gebruiken.
Maar dat zal nog wel even duren als ik het goed begrepen heb ivm de verkrijgbaarheid van deze 010 units.
Scheelt ze dan weer om allemaal verschillende ONT's op het netwerk te krijgen met de eventueel bijbehorende klachten/vragen.
Idd gewoon afleveren op RJ45 maakt het leven voor iedereen een stuk gemakkelijkerminiterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:46:
Goed nieuws.miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:46:
Kan me voorstellen dat er dan een meerprijs of zo voor de Nokia 010 gaat gelden, je huurt immers een ander device dan de standaard. We gaan het zien. Althans, de XGS klanten. Vooralsnog ben ik tevreden met mijn zelf beheerde Platinum 7840 en Apple TimeCapsule als AP.
Eigenlijk heeft je contactpersoon met de uitspraak over verkrijgbaarheid, verschillende ONT’s op het netwerk al aangegeven dat demarcatie achter de mediaconverter zoveel beter was geweest. Gewoon als ISP beide devices aanbieden, in ieder geval zolang er geen betaalbare andere opties zijn zoals met een SFP+.
Hier geeft iemand aan de Fritzbox 5530 met XGS-PON SFP te testen… :
sus in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Maar volgens mij is zo’n Fritzie ook zo gesloten als maar kan zijn. Vroeger had je alternatieve FW maar volgens mij is dat niet meer zo.
Goed om alsnog iets positiefs te horen na alle issues met de genexis/contactmomenten met Delta. Hopelijk blijft het stabiel \o/miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:46:
Ben wel verder benieuwd: Heeft de Nokia ONT iets van een mgmt. interface (gui/cli/etc)? Of is het dezelfde "verhaal" als met de Genexis?
Are you a one or a zero
Je kan op de LAN poort een verbinding maken naar 192.168.100.1, natuurlijk wel even de netwerkkaart van je laptop in dat segment plaatsen want er word geen DHCP uitgedeeld.iTeV schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:54:
[...]
Goed om alsnog iets positiefs te horen na alle issues met de genexis/contactmomenten met Delta. Hopelijk blijft het stabiel \o/
Ben wel verder benieuwd: Heeft de Nokia ONT iets van een mgmt. interface (gui/cli/etc)? Of is het dezelfde "verhaal" als met de Genexis?
Overzicht daar is ook bijzonder karig, heb ik eerder 2 screenshots van gepost.
Voordeel van deze Nokia is dat die vanuit Delta zelf geleverd is, en ze gebruiken zelf ook de Nokia beheeromgeving voor deze devices.
Delta kan hem dus volledig uitlezen/beheren en eventueel config pushen uit de beheertool.
Of dat ook gaat gelden voor zelf aangeschafte weet ik niet.
Dat blijft dan natuurlijk een keuze… of je toch het (beperkte) beheer buiten je eigen gezichtsveld wil. Maar voorlopig is er geen andere optie.miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:58:
[...]
Je kan op de LAN poort een verbinding maken naar 192.168.100.1, natuurlijk wel even de netwerkkaart van je laptop in dat segment plaatsen want er word geen DHCP uitgedeeld.
Overzicht daar is ook bijzonder karig, heb ik eerder 2 screenshots van gepost.
Voordeel van deze Nokia is dat die vanuit Delta zelf geleverd is, en ze gebruiken zelf ook de Nokia beheeromgeving voor deze devices.
Delta kan hem dus volledig uitlezen/beheren en eventueel config pushen uit de beheertool.
Of dat ook gaat gelden voor zelf aangeschafte weet ik niet.
Dat “zelf aangeschafte” van dit device zal beperkt zijn. Dat ze even op eBay stonden lijkt een buitenkansje en eenmalig geweest te zijn.
Ben wel benieuwd of het exemplaar dat je te leen had (die kwam toch van eBay?) ook werkt, maar ik denk niet dat je dat nu nog moet/wil proberen
Was het trouwens de bedoeling na de pilot het device te retourneren? Dat zou jammer zijn.
Ook een optie: Huawei HN8010Ts. Ook nergens te krijgen.
Ik heb zelf geen kaas gegeten van Glasvezel, zelfs al zou ik meer zien heb ik geen idee wat goed/slecht is, tuurlijk kan ik dat opzoeken maar kan er dan niet zoveel mee.ernstoud schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:34:
[...]
Dat blijft dan natuurlijk een keuze… of je toch het (beperkte) beheer buiten je eigen gezichtsveld wil. Maar voorlopig is er geen andere optie.
Dat “zelf aangeschafte” van dit device zal beperkt zijn. Dat ze even op eBay stonden lijkt een buitenkansje en eenmalig geweest te zijn.
Ben wel benieuwd of het exemplaar dat je te leen had (die kwam toch van eBay?) ook werkt, maar ik denk niet dat je dat nu nog moet/wil proberen. Je zal blij zijn dat het nu tenminste werkt.
Was het trouwens de bedoeling na de pilot het device te retourneren? Dat zou jammer zijn.
Ook een optie: Huawei HN8010Ts. Ook nergens te krijgen.
Verwacht dat als er problemen zijn met demping en signaal dat Delta Netwerk aangestuurd moet worden door de ISP en ik dat niet zelf kan.
Exemplaar welke ik mocht lenen heeft nooit gewerkt omdat die nooit is geregistreerd.
Heb vandaag tijdens mijn gesprek ook aangegeven dat ik alleen nog de door Caiway opgestuurde units in de lijst wil hebben als devices voor mijn verbinding, verwacht echter dat die exact hetzelfde zal werken gezien het hetzelfde device is.
Wat na de pilot gebeurd weet ik niet, er is geen periode afgesproken oid.
Ik hoop dat ik deze setup gewoon mag laten draaien als deze stabiel blijft.
Eerste tekenen zijn iig positief, tot op heden nog niets geks gemerkt.
Ziet op onderstaande afbeelding ook precies wanneer die online is gegaan.
:strip_exif()/f/image/RV8NdkHDMVoR2NqNoEEu0hmR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi stabiel de laatste twee uren! Naar welke server doe jij een Speedtest? Ik zie bij mij I3DNet en XS4ALL als beste. Niet helemaal constant maar gemiddeld 940/930, latency rond de 6 ms. Jammer is dat sinds kort iPerf3 naar weserve en serverius (beiden op DFN) na weer zo’n nachtelijke verandering in routering geen betrouwbaar resultaat meer geven op de upload. Komt soms niet boven de 860. Was een maand geleden retestrak 940/930.miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:23:
[...]
Ik heb zelf geen kaas gegeten van Glasvezel, zelfs al zou ik meer zien heb ik geen idee wat goed/slecht is, tuurlijk kan ik dat opzoeken maar kan er dan niet zoveel mee.
Verwacht dat als er problemen zijn met demping en signaal dat Delta Netwerk aangestuurd moet worden door de ISP en ik dat niet zelf kan.
Exemplaar welke ik mocht lenen heeft nooit gewerkt omdat die nooit is geregistreerd.
Heb vandaag tijdens mijn gesprek ook aangegeven dat ik alleen nog de door Caiway opgestuurde units in de lijst wil hebben als devices voor mijn verbinding, verwacht echter dat die exact hetzelfde zal werken gezien het hetzelfde device is.
Wat na de pilot gebeurd weet ik niet, er is geen periode afgesproken oid.
Ik hoop dat ik deze setup gewoon mag laten draaien als deze stabiel blijft.
Eerste tekenen zijn iig positief, tot op heden nog niets geks gemerkt.
Ziet op onderstaande afbeelding ook precies wanneer die online is gegaan.
[Afbeelding]
Enfin, jij kunt vooruit!
Ik heb hem nu naar KPN Amsterdam staan.ernstoud schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:30:
[...]
Mooi stabiel de laatste twee uren! Naar welke server doe jij een Speedtest? Ik zie bij mij I3DNet en XS4ALL als beste. Niet helemaal constant maar gemiddeld 940/930, latency rond de 6 ms. Jammer is dat sinds kort iPerf3 naar weserve en serverius (beiden op DFN) na weer zo’n nachtelijke verandering in routering geen betrouwbaar resultaat meer geven op de upload. Komt soms niet boven de 860. Was een maand geleden retestrak 940/930.
Enfin, jij kunt vooruit!
Vanaf mobiel doe ik idd meestal I3DNet.
Net:miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:54:
[...]
Ik heb hem nu naar KPN Amsterdam staan.
Vanaf mobiel doe ik idd meestal I3DNet.
KPN Amsterdam 948/882
XS4All Amsterdam 948/942
Dat zie ik veel.. die relatief lage upload, terwijl er ook zijn met normale waarden. Ligt dus niet aan de situatie hier lokaal maar aan routering o.i.d., maar goed via VDSL heb ik 17/2 dus waar praten we over
Misschien de mensen in de pilot de volle 8 Gbit tot hun beschikking geven, dan kan er echt getest wordenminiterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:00:
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie