Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
w1mm13 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:09:
[...]
Misschien de mensen in de pilot de volle 8 Gbit tot hun beschikking geven, dan kan er echt getest worden >:)
Dat kan mijn LAN kant toch niet aan :'(
Mijn hele LAN bestaat nog uit 1Gbit op de link tussen mijn 2 Asus AX86U's na, die zijn aan elkaar gekoppeld met hun 2.5Gbit poorten.
Had de glas initieel wel op de 2.5Gbit aangesloten maar verwacht een shaping policy gezien ik niet veel verder dan 1gbit kwam.

Gezien ik nu toch post, tot op heden gaat het goed.
Geen rare dingen gezien binnen het LAN, de latency spikes die ik met de Genexis duidelijk kon waarnemen zijn er dus nog niet.
Vanochtend ook even de speedtest server veranderd naar I3D server, geeft een nog mooiere lijn dan de KPN server deed.
De Nokia 010 lijkt zich dus goed te houden en een daadwerkelijke oplossing te zijn.
Kastje word wel erg warm maar goed, hoef hem niet continue aan te raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MabZGssVpxQxs4oqLGUzZHSLu8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11Js7yVTxQqOPbyYRo6ryQ71.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:14:
Dat kan mijn LAN kant toch niet aan :'(
Mijn hele LAN bestaat nog uit 1Gbit op de link tussen mijn 2 Asus AX86U's na, die zijn aan elkaar gekoppeld met hun 2.5Gbit poorten.
Had de glas initieel wel op de 2.5Gbit aangesloten maar verwacht een shaping policy gezien ik niet veel verder dan 1gbit kwam.
Ik moet mijn core switch en firewall vervangen, wellicht dan een idee voor me om naar iets te gaan wat 10 Gb support.

Waar maak jij je graphs mee, ik gebruik cacti

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgTozMgOagcin5fSrvXqA4UvP0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytVJVpKTl2qwTsx9ZGUZK88L.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06-2022
miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:46:
Verbinding is actief over de Nokia 010.
Eerste speedtests vanaf mijn server zien er positief uit en halen netjes de 112MB/s, begint ook al boven de 80MB/s, de Genexis deed dit niet zo netjes.
Nu maar afwachten of het ook stabiel gaat blijven draaien, daar zal ik later meer over posten als ik wat data heb.

Reden van de pilot is on te testen of dit een goed alternatief is voor mensen die eigen apparatuur (lees router) willen en deze dan te gebruiken.
Maar dat zal nog wel even duren als ik het goed begrepen heb ivm de verkrijgbaarheid van deze 010 units.
Scheelt ze dan weer om allemaal verschillende ONT's op het netwerk te krijgen met de eventueel bijbehorende klachten/vragen.
Dan zal ik Caiway maar eens lastig gaan vallen in de chat dan. Of lekker meedoen aan de pilot of per direct mijn abonnement beëindigen totdat er een bridge modus beschikbaar is. Want na een week hebben de kasplantjes bij Caiway het nog steeds niet voor elkaar gekregen om mijn mediaconverter to accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Dan zal ik Caiway maar eens lastig gaan vallen in de chat dan. Of lekker meedoen aan de pilot of per direct mijn abonnement beëindigen totdat er een bridge modus beschikbaar is. Want na een week hebben de kasplantjes bij Caiway het nog steeds niet voor elkaar gekregen om mijn mediaconverter to accepteren.
Succes om dat voor elkaar te krijgen.
De reguliere klantenservice is niet bekend met deze pilot.
Weet ook niet hoe ver ze de pilot willen uitbreiden of hoe lang deze blijft lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
w1mm13 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Ik moet mijn core switch en firewall vervangen, wellicht dan een idee voor me om naar iets te gaan wat 10 Gb support.

Waar maak jij je graphs mee, ik gebruik cacti

[Afbeelding]
Ik draai Rmerlin op mijn Asus units.
Door die firmware kan je extra scripts activeren gemaakt door community members op het forum waar Rmerlin zijn thuisbasis is.
Een van die scriptjes is deze speedtest met een webgui gekoppeld die deze grafieken weergeeft.
Heb daar zelf dus niets speciaals voor draaien, als dat wel zou moeten zou ik waarschijnlijk een PRTG servertje opzetten op mijn homeservertje.
Gratis tot 100 sensors geloof ik, voor mijn prive doeleinden zou dat meer dan genoeg zijn O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:13
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Weet ook niet hoe ver ze de pilot willen uitbreiden of hoe lang deze blijft lopen.
Was mij in ieder geval nog niet gelukt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Dat is gewoon belachelijk dat zij, na 1 week, nog steeds niet je mediaconverter hebben geaccepteerd op het XGS-PON netwerk. De """Vrije""" modemkeuze pagina geeft aan dat het maximaal 1 dag kan duren voordat deze is doorgevoerd. Nou was dat in mijn beleving true-ish (eerst hebben zij een verkeerd S/N doorgevoerd, correcte doorgegeven). 2-3u later was mijn ONT geregisteerd op het netwerk & had ik dus link. Maar dat het dan bij jou 1 week duurt is gewoon pijnlijk.

Als ik je berichten zo lees in het topic, lijkt het er steeds op dat jij er steeds achteraan moet gaan. Alsof er geen enkele update vanuit Delta/Caiway zelf komt (dit heb ik zelf ook gemerkt toen er werd aangegeven/afgesproken dat er contact word opgenomen (via tel/e-mail) zodra het proces voltooid is, maar zoals je kunt raden: Nooit van wat gehoord)

Ik hoop serieus voor je dat er schot in de zaak komt, en dat je wellicht de "juiste" medewerker aan de lijn krijgt die van de pilot afweet...

Anders wellicht duimen dat de medewerker die daar van afweet hier nog steeds meelest, en je via PM contact met je opneemt ofzo :P

[ Voor 4% gewijzigd door iTeV op 05-05-2022 15:09 ]

Are you a one or a zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 11:54
Ik zou ook erg graag mee willen doen aan de Pilot.. Die Genexis werkt toch echt niet lekker. Ga ook maar eens de chat proberen :-). En ik ga ook duimen dat de medewerker een DM doet :-)

@miniterror de stats zien er idd veel beter uit.Dit lijkt dus voorzichtig de alternatief te zijn voor de Genexis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
De medewerker die mij heeft geholpen leest hier wel mee maar heeft mij nooit middels DM benaderd.
Ik werd gebeld vanuit Caiway aan de hand van mijn ticket om de Genexis te laten registreren.
Zoals eerder gezegd verwacht ik dat de klantenservice hier niet veel van weet, of je moet toevallig een van de personen aan de lijn krijgen die ik gesproken heb.

@andriesb435 als het blijft zoals ik vandaag ervaar dan is het voor mij idd een blijvertje.
Mocht ik hem moeten inleveren na pilot periode dan zal ik zeker proberen er zelf een te kopen ergens.
Maar goed, het is nog geen 24 uur actief, zou dus willen adviseren aan iedereen om niet overhaast ineens een Nokia 010 te scoren.
Dat hebben we gezien met de Genexis die we allemaal kochten na 1 forumpost en dat blijkt achteraf toch niet zoon succesverhaal te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:29:
Maar goed, het is nog geen 24 uur actief, zou dus willen adviseren aan iedereen om niet overhaast ineens een Nokia 010 te scoren.

Dat hebben we gezien met de Genexis die we allemaal kochten na 1 forumpost en dat blijkt achteraf toch niet zoon succesverhaal te zijn.
Wat toch een apart verhaal blijft, de Genexis heeft de juiste certificering maar werkt niet goed ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Hoe ben jij dan in dit traject terecht gekomen? Mei is nu begonnen, dus ik heb zojuist weer voor jan lul 80 euro betaald voor een internetverbinding waar ik niets aan heb. Dit begint wel heel erg frustrerend te worden. Heel leuk dat er vrije modemkeuze is maar als Caiway dan expres het netwerk ontbruikbaar maakt met een eigen modem of weigert advies te geven over welke modems wel werken, vind ik dit niet heel vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
iTeV schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:08:
[...]

Dat is gewoon belachelijk dat zij, na 1 week, nog steeds niet je mediaconverter hebben geaccepteerd op het XGS-PON netwerk. De """Vrije""" modemkeuze pagina geeft aan dat het maximaal 1 dag kan duren voordat deze is doorgevoerd. Nou was dat in mijn beleving true-ish (eerst hebben zij een verkeerd S/N doorgevoerd, correcte doorgegeven). 2-3u later was mijn ONT geregisteerd op het netwerk & had ik dus link. Maar dat het dan bij jou 1 week duurt is gewoon pijnlijk.

Als ik je berichten zo lees in het topic, lijkt het er steeds op dat jij er steeds achteraan moet gaan. Alsof er geen enkele update vanuit Delta/Caiway zelf komt (dit heb ik zelf ook gemerkt toen er werd aangegeven/afgesproken dat er contact word opgenomen (via tel/e-mail) zodra het proces voltooid is, maar zoals je kunt raden: Nooit van wat gehoord)

Ik hoop serieus voor je dat er schot in de zaak komt, en dat je wellicht de "juiste" medewerker aan de lijn krijgt die van de pilot afweet...

Anders wellicht duimen dat de medewerker die daar van afweet hier nog steeds meelest, en je via PM contact met je opneemt ofzo :P
Ik heb pasgeleden nog contact gehad en ze hebben het serienummer toen terug gelezen. Wat me opviel was dat één letter geen hoofdletter was in het serienummer. Toen ik vroeg of ze dit aan wilde passen kreeg ik te horen dat het serienummer niet hoofdlettergevoelig was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Ik heb pasgeleden nog contact gehad en ze hebben het serienummer toen terug gelezen. Wat me opviel was dat één letter geen hoofdletter was in het serienummer. Toen ik vroeg of ze dit aan wilde passen kreeg ik te horen dat het serienummer niet hoofdlettergevoelig was.
Volgens mij is het serienummer 8 bytes.
Soms getoond als 16 hexadecimale karakters (waarbij hoofdletters dus inderdaad niet uitmaken), maar ook vaak als 4 ASCII letters en 8 hex karakters, omdat de eerste 4 bytes de fabrikant aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:09:
[...]
Hoe ben jij dan in dit traject terecht gekomen? Mei is nu begonnen, dus ik heb zojuist weer voor jan lul 80 euro betaald voor een internetverbinding waar ik niets aan heb. Dit begint wel heel erg frustrerend te worden. Heel leuk dat er vrije modemkeuze is maar als Caiway dan expres het netwerk ontbruikbaar maakt met een eigen modem of weigert advies te geven over welke modems wel werken, vind ik dit niet heel vrij.
Ik werd gebeld door Caiway zelf nadat ik een ticket had aangemeld voor het registreren van de Genexis.
Het punt dat ze niets adviseren kan ik ergens wel begrijpen, als je iets adviseert kan dat de verwachting scheppen dat het supported is.
Conform de regels omtrent vrije modem keuze hoeft er vanuit de ISP geen support geleverd te worden op eigen apparatuur, zodoende branden ze daar de vingers niet aan.
Toegegeven dat er op de website staat dat het binnen dag doorgevoerd zou moeten zijn dan is een week wel lang.
Vraag van mijn kant na observatie van opmerkingen die ik uit de klantenservice heb opgenomen.
Heb jij je nieuwe apparatuur wel aangesloten zitten of heb je de standaard Nokia die ze leveren aangesloten zitten?
Wat ik heb begrepen is dat je de nieuwe apparatuur aangesloten moet hebben als je dat verzoek indient wegens configuratie.
Als jij dus de nieuwe apparatuur niet aangesloten hebt zitten dan kunnen ze hem niet gereed maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Ik werd gebeld door Caiway zelf nadat ik een ticket had aangemeld voor het registreren van de Genexis.
Het punt dat ze niets adviseren kan ik ergens wel begrijpen, als je iets adviseert kan dat de verwachting scheppen dat het supported is.
Conform de regels omtrent vrije modem keuze hoeft er vanuit de ISP geen support geleverd te worden op eigen apparatuur, zodoende branden ze daar de vingers niet aan.
Toegegeven dat er op de website staat dat het binnen dag doorgevoerd zou moeten zijn dan is een week wel lang.
Vraag van mijn kant na observatie van opmerkingen die ik uit de klantenservice heb opgenomen.
Heb jij je nieuwe apparatuur wel aangesloten zitten of heb je de standaard Nokia die ze leveren aangesloten zitten?
Wat ik heb begrepen is dat je de nieuwe apparatuur aangesloten moet hebben als je dat verzoek indient wegens configuratie.
Als jij dus de nieuwe apparatuur niet aangesloten hebt zitten dan kunnen ze hem niet gereed maken.
Uiteraard zit de media converter er tussen. Ik heb alleen het Nokia modem gebruikt om de verbinding te activeren, daarna media converter eraan en klantenservice opgezocht.
Zijn er andere modems bekend die wel werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:04
w1mm13 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:39:
[...]

Wat toch een apart verhaal blijft, de Genexis heeft de juiste certificering maar werkt niet goed ...
Ik heb hier zowel Genexis als het Broadband Forum (de BF.247 certificerende instantie) over benaderd, nog geen reactie van Genexis, het Broadband Form gaf aan er op terug te komen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:04:
[...]

.
De ACM verbiedt dat ISP’s een white list maken… dus zal een ISP nooit adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:54:
[...].
Zijn er andere modems bekend die wel werken?
Nee, nog niet. De Fritzbox 5530 met een XGS-PON SFP is aangekondigd. Genoemd is juni.

Vrije modemkeuze is er nu ruim 3 maanden, er is weinig keus dus dan zou je verwachten dat AVM snel zou zijn en de primeur wil. Maar nee. En waar blijven de overige router aanbieders?

Ik heb ook fs.com gevraagd of er iets in de pijplijn zit.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 05-05-2022 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
ernstoud schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Nee, nog niet. De Fritzbox 5530 met een XGS-PON SFP is aangekondigd. Genoemd is juni.

Vrije modemkeuze is er nu ruim 3 maanden, er is weinig keus dus dan zou je verwachten dat AVM snel zou zijn en de primeur wil. Maar nee. En waar blijven de overige router aanbieders?
Dit dus. Ik snap niet dat er zo weinig keus is?
Maar goed, ik blijf gewoon lekker iedere dag de klantenservice chatten. Hetzelfde verhaal, dag in en uit. En ik geef voorlopig niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Dit dus. Ik snap niet dat er zo weinig keus is?
Maar goed, ik blijf gewoon lekker iedere dag de klantenservice chatten. Hetzelfde verhaal, dag in en uit. En ik geef voorlopig niet op.
Tja, we vallen in herhaling. Delta/Caiway weet hoeveel Titanium-22 bridge “modems” er uitgeleverd zijn de laatste jaren aan consumenten die bridge functionaliteit willen. Geschat tienduizenden. En dan kom je met XGS-PON, volgens de persberichten het beste van het beste, en dan heb je geen oplossing. Een niet gecommuniceerde pilot. Niet bekend wat de deadline is om de beoogde Nokia 010 media converter beschikbaar te hebben. Dat werk.

Je zou toch verwachten dat de launching customers van deze Nokia infra de macht hebben om e.e.a. in de melk te kunnen brokkelen. En chiptekorten is het niet, er is maar 1 chipset (EN7580) die in al die devices gebruikt wordt. En dat Genexis ding is zo ruim voorhanden dat er zelfs grote partijen op MP verschijnen. Er is gewoon geen excuus. Domheid, amateurisme, klant niet op plaats 1.

Maar zo is het bij alle ISP’s lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
ernstoud schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Tja, we vallen in herhaling. Delta/Caiway weet hoeveel Titanium-22 bridge “modems” er uitgeleverd zijn de laatste jaren aan consumenten die bridge functionaliteit willen. Geschat tienduizenden. En dan kom je met XGS-PON, volgens de persberichten het beste van het beste, en dan heb je geen oplossing. Een niet gecommuniceerde pilot. Niet bekend wat de deadline is om de beoogde Nokia 010 media converter beschikbaar te hebben. Dat werk.

Je zou toch verwachten dat de launching customers van deze Nokia infra de macht hebben om e.e.a. in de melk te kunnen brokkelen. En chiptekorten is het niet, er is maar 1 chipset (EN7580) die in al die devices gebruikt wordt. En dat Genexis ding is zo ruim voorhanden dat er zelfs grote partijen op MP verschijnen. Er is gewoon geen excuus. Domheid, amateurisme, klant niet op plaats 1.

Maar zo is het bij alle ISP’s lijkt het.
Klopt. Ik zit nu bij Ziggo en die klantenservice is ook niet het je van het, maar die weten over het algemeen in ieder geval nog een beetje waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
Fun fact, werd vanmiddag door Caiway gebeld voor een klant tevredenheid onderzoek _O-
Heb ze een 4 gegeven en daarbij aangegeven dat het echt verschilt per persoon of ik de ervaring goed vind of niet.
Tevens aangegeven als ik persoon x spreek (waar persoon x de daadwerkelijke techneut is, weet zijn naam nu, en nee die ga ik niet delen op het forum) het allemaal zo gepiept is en dat ik die ervaring altijd verwacht.
Misschien als ze vaak genoeg zulke feedback omtvangen ze gaan inzien dat het skill level op de reguliere SD omhoog moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
Laatste update voor even denk ik, tenzij zich problemen gaan voordoen.
Nog geen rare dingen gezien op de verbinding of gemerkt in het dagelijkse gebruik.
Voor mij is deze setup dus meer dan 36 uur stabiel, setup is een eigen 50cm glaskabeltje op Amazon gekocht, deze gaat in de Nokia 010 waar mijn Asus aan gekoppeld zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaRIQKONVTyun7ec0EXcVod76IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjkdYNXRmIt9MmMeJCclGoaI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:12
Het zou mooi zijn als Delta/Caiway straks de mogelijkheid geven om te kiezen voor een van de twee Nokia’s. Ontslaat ze natuurlijk niet van de plicht dat het ook op eigen apparatuur mogelijk moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door MPvDam op 06-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
miniterror schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:59:
Setup is een eigen 50cm glaskabeltje op Amazon gekocht, deze gaat in de Nokia 010 waar mijn Asus aan gekoppeld zit.
Dat wilde ik nog vragen, maar het modem wordt dus zonder glaskabel geleverd ... bedankt voor de updates we meten nu wat we moeten vragen als de aansluiting gemigreerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
w1mm13 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Dat wilde ik nog vragen, maar het modem wordt dus zonder glaskabel geleverd ... bedankt voor de updates we meten nu wat we moeten vragen als de aansluiting gemigreerd is.
In mijn geval kwam die met een glaskabel geleverd.
Deze kabel is echter zo lang dat ik bang ben dat die beschadigd in de meterkast..
Het kortere kabeltje heeft ook dikkere mantel, voor mijn eigen gevoel ook weer iets veiliger.
Zie foto, beetje onnodig om daar een lange kabel te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GqxhFn1ooI0--oNKLCmC3DnTyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zI7swv3TNdXMWyQHKBOxK7ov.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel die bij de 010 zit is onderstaande.
Doosje is ook groter dan het doosje van mvdnes zijn leen unit, heb die inmiddels al terug gebracht dus kan daar geen vergelijkende foto van maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27Z3kJxG09BtR5zctcsqpTdTd2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvBXuQVad57wO0me0JZKD50p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41
@miniterror Wat is het precieze type nu van dat Nokia modem? En heb je nu in je Asus ook nog wat met VLANs moeten doen (VLAN 100)? Of krijg je direct een IP adres omdat het modem in bridge mode staat?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
EWS99 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:17:
@miniterror Wat is het precieze type nu van dat Nokia modem? En heb je nu in je Asus ook nog wat met VLANs moeten doen (VLAN 100)? Of krijg je direct een IP adres omdat het modem in bridge mode staat?
Ow sorry, dat heb ik eerder al benoemd, leek me om die reden niet nodig om volledig te blijven benoemen.
Het betreft een Nokia XS-010X-Q.
Vlan tag moet nog steeds ingesteld worden, maar dat is geen probleem op mijn apparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:13
@miniterror

Het is in ieder geval goed om te horen dat je tot zover nog geen problemen ervaren hebt met de 010.
Ik ga ook maar weer eens rouletten met de helpdesk om ze zover te krijgen.

[ Voor 47% gewijzigd door Psyrex op 06-05-2022 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Ter info. Ik heb een conversatie lopen met fs.com of zij van plan zijn een “SFP+ met Mac” te gaan leveren voor XGS-PON.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
ernstoud schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:20:
Ter info. Ik heb een conversatie lopen met fs.com of zij van plan zijn een “SFP+ met Mac” te gaan leveren voor XGS-PON.
Dat heb ik 2 maanden geleden ook als eens gedaan en dit was het antwoord :

FS PON modules are available for Huawei, ZTE, and some generic niche brands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psyrex
Het is bij mij geëscaleerd tot het punt dat ik liever het abonnement beëindig/pauzeer tot ze wel konden leveren.
Nu is zelfs het beëindigen onmogelijk.
Dus het probleem oplossen kunnen ze niet en nu ben ik mijn "bedenktijd" voorbij.
Ik had ruim binnen de bedenktijd opgezegd, mocht eerder ook al blijken dat het niet alleen technische onkunde is, maar ook pure onwil. Wat een stelletje gladiolen op de helpdesk.
Het heeft meerdere dagen geduurd voor mijn Genexis geregistreerd was en als ik niet elke dag gechat/gebeld had, had ik waarschijnlijk vandaag nog steeds geen geregistreerd serienummer gehad.

Ik heb niks liever dan glasvezel, maar dit is net te gek. Gelukkig heb ik mijn Ziggo verbinding nog niet opgezegd.

@ernstoud
Volgens mij zijn ze niet bekend met termen als BBF 247 bij fs.com. Ik heb ook een gesprek met ze gevoerd.
Hartstikke welwillend en klantvriendelijk, alleen de reactie vanuit hun engineering-afdeling was van voorlopig niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Mapje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Dat heb ik 2 maanden geleden ook als eens gedaan en dit was het antwoord :

FS PON modules are available for Huawei, ZTE, and some generic niche brands
Je moet even weten met wie je moet praten bij fs.com ... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psyrex
Dit was de reactie op mijn situatie in ieder geval.
Dit had betrekking op:
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html
Hi Wesley,

Thank you for providing these details, and sorry for keeping you waiting.

I have further checked with our tech team that the XGS-PON transceiver can not be directly used on your router.
There are two solutions for you to connect the internet fiber to your router:
1) Using ISP modem(Nokia XS-246G-A), connect it to the router via network cables.
2) Using PON stick module with MAC function on the router directly, you can skip the modem.

The XGS-PON SFP+ Stick Module you found via https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/ is the correct one that can be used on the router.
And I also checked with our product team, we only have 1G GPON stick SFP module and can not provide the 10G XGS-PON SFP+ Stick module at this stage.

Sorry for the inconvenience, do you need me to cancel the order for you and give a refund?

And you could get the XGS-PON SFP+ Stick Module from elsewhere.
Btw, to ensure the module will work, you could double-check with the other supplier before sourcing the module from them.

[ Voor 3% gewijzigd door Psyrex op 06-05-2022 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
Psyrex schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:32:
Dit was de reactie op mijn situatie in ieder geval.
Dit had betrekking op:
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

[...]
Dank. Dan denk ik dat ik dezelfde reactie ga krijgen. Ik heb wel (ook) gevraagd wat de toekomstplannen van fs.com zijn. Lijkt me toch dat ze wat in het assortiment moeten toevoegen t.z.t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Psyrex schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:55:
Het is bij mij geëscaleerd tot het punt dat ik liever het abonnement beëindig/pauzeer tot ze wel konden leveren.
Nu is zelfs het beëindigen onmogelijk.
Dus het probleem oplossen kunnen ze niet en nu ben ik mijn "bedenktijd" voorbij.
Ik had ruim binnen de bedenktijd opgezegd, mocht eerder ook al blijken dat het niet alleen technische onkunde is, maar ook pure onwil. Wat een stelletje gladiolen op de helpdesk.
Het heeft meerdere dagen geduurd voor mijn Genexis geregistreerd was en als ik niet elke dag gechat/gebeld had, had ik waarschijnlijk vandaag nog steeds geen geregistreerd serienummer gehad.

Ik heb niks liever dan glasvezel, maar dit is net te gek. Gelukkig heb ik mijn Ziggo verbinding nog niet opgezegd.

@ernstoud
Volgens mij zijn ze niet bekend met termen als BBF 247 bij fs.com. Ik heb ook een gesprek met ze gevoerd.
Hartstikke welwillend en klantvriendelijk, alleen de reactie vanuit hun engineering-afdeling was van voorlopig niet.
Ik ga nu vragen of mijn abonnement op pauze kan. Als ze hier niet mee akkoord gaan stap ik vanavond nog naar de geschillencommissie toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
miniterror schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:46:
Reden van de pilot is on te testen of dit een goed alternatief is voor mensen die eigen apparatuur (lees router) willen en deze dan te gebruiken.
:o

Dat doen ze daar bij Caiway/Delta dan weer wel goed! _O_ d:)b
w1mm13 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:14:
Idd gewoon afleveren op RJ45 maakt het leven voor iedereen een stuk gemakkelijker ;)
:Y
ernstoud schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:19:
Kan me voorstellen dat er dan een meerprijs of zo voor de Nokia 010 gaat gelden, je huurt immers een ander device dan de standaard.
IMHO moet er gewoon één apparaat vanuit de ISP inbegrepen zijn in je abonnement en KLAAR!!! :Y)

Mocht ik ooit mijn AON lijntje voor XGS-PON moeten inruilen dan zie ik graag zo'n Nokia 010 tegemoet! d:)b
Maar volgens mij is zo’n Fritzie ook zo gesloten als maar kan zijn.
Vroeger had je alternatieve FW maar volgens mij is dat niet meer zo.
FRITZ! modellen hadden die optie nooit voor zover ik weet :?
ernstoud schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:07:
Via VDSL heb ik 17/2 dus waar praten we over ;)
DAMN... :|

Als je dan bedenkt dat je 100/30 Mbps vanuit een straatkastje kan halen of zelfs veel meer via nog nieuwere technieken... ouch! :-(
bridgemodusniet schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:07:
Kudos voor je doorzettingsvermogen! _O_

Heel veel mensen hebben die niet (meer) helaas... ;(
miniterror schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:30:
Fun fact, werd vanmiddag door Caiway gebeld voor een klant tevredenheid onderzoek _O-
Heb ze een 4 gegeven en daarbij aangegeven dat het echt verschilt per persoon of ik de ervaring goed vind of niet.
MWAHAHAHA!!! :D NICE!!! _O_
Tevens aangegeven als ik persoon x spreek (waar persoon x de daadwerkelijke techneut is, weet zijn naam nu, en nee die ga ik niet delen op het forum) het allemaal zo gepiept is en dat ik die ervaring altijd verwacht.
Misschien als ze vaak genoeg zulke feedback omtvangen ze gaan inzien dat het skill level op de reguliere SD omhoog moet.
Laten we het hopen! d:)b
MPvDam schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:09:
Het zou mooi zijn als Delta/Caiway straks de mogelijkheid geven om te kiezen voor een van de twee Nokia’s. Ontslaat ze natuurlijk niet van de plicht dat het ook op eigen apparatuur mogelijk moet worden.
Helemaal mee eens! :)
miniterror schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:00:
In mijn geval kwam die met een glaskabel geleverd.
Deze kabel is echter zo lang dat ik bang ben dat die beschadigd in de meterkast..
Het kortere kabeltje heeft ook dikkere mantel, voor mijn eigen gevoel ook weer iets veiliger.
IMHO maakt dat allemaal niet uit, want het blijft een fiber kabeltje en die moet je gewoon met respect behandelen en dus bijvoorbeeld niet in een 90 graden hoek knikken! :)

En ehh...

Leest u mee @Caiway :? :? :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
En ehh...

Leest u mee @Caiway :? :? :?
De techneuten lezen iig mee, zodoende dat ik werd gebeld door de echte techneut die mijn 010 heeft geconfigureerd aan de Caiway kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mijn mediaconverter is eindelijk geauthoriseerd op het netwerk dus ik kan nu mijn Caiway verbinding gebruiken.

Voor een of andere reden wilt mijn UDM Pro alleen een 100 FDX verbinding maken naar de media converter maar misschien ligt dit aan de RJ45 stekkers. Ik ga deze vanavond of morgen vervangen.
Ik heb in ieder geval verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:58:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mijn mediaconverter is eindelijk geauthoriseerd op het netwerk dus ik kan nu mijn Caiway verbinding gebruiken.

Voor een of andere reden wilt mijn UDM Pro alleen een 100 FDX verbinding maken naar de media converter maar misschien ligt dit aan de RJ45 stekkers. Ik ga deze vanavond of morgen vervangen.
Ik heb in ieder geval verbinding.
Ben benieuwd wat het bij jou doet
Is een Genexis toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Ben benieuwd wat het bij jou doet
Is een Genexis toch?
Nieuwe stekkertjes eraan vast, nu netjes 1gbps linksnelheid.
Down haal ik ongeveer 930mbps, up 300. Ik ga iedere 10 minuten een speedtest doen zodat ik later even goed kan kijken hoe de verbinding draait. Tot nu toe succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Dit is hoe mijn speed graph er op dit moment uit ziet. Schommelt wel enorm, maar ben alsnog blij dat alles tot nu toe uberhaupt werkt, nu kan ik in ieder geval Ziggo afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op zondag 8 mei 2022 @ 01:13:
Dit is hoe mijn speed graph er op dit moment uit ziet. Schommelt wel enorm, maar ben alsnog blij dat alles tot nu toe uberhaupt werkt, nu kan ik in ieder geval Ziggo afsluiten.
Ik zie geen grafiek, gebruik je de verbinding ook al als primaire lijn?
Naast schommelende snelheden ervaarde ik ook latency spikes, veel bufferen in YT bijvoorbeeld en schommelende ping in games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Ik zie geen grafiek, gebruik je de verbinding ook al als primaire lijn?
Naast schommelende snelheden ervaarde ik ook latency spikes, veel bufferen in YT bijvoorbeeld en schommelende ping in games.
Sorry, ik had een foto bijgevoegd maar ik denk dat ik iets fout heb gedaan.
Poging 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLbqya9Bz0bmxFYLJfoIFa5b9TQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YD9QVkbsgJpPnm8usIw057x.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de download en upload snelheid echt heel erg variëren, en de upload snelheid ligt sowieso 600mbit lager dan dat 'ie hoort te zijn, maar de ping is al de hele avond super stabiel. Heb gisteren wat potjes Valorant gespeeld en ben net zo slecht als gewoonlijk dus ik heb tot nu toe nog niets gemerkt qua packet loss oid.
Mocht ik hier ineens last van krijgen dan hoor je me wel hoor ;)

EDIT: en ja, ik gebruik op dit moment Caiway op mijn primaire lijn. Ik laat Ziggo nog een maand draaien voor de zekerheid, deze maand is toch al betaald. Het enige wat ik nog even moet testen is TV. Heb de primaire routes al ingesteld alleen ik moet nog even een kabeltje van boven naar beneden trekken, en daarvoor heb ik mijn boormachine nodig, en die ligt in een ander huis. Maar ik kom hier misschien vanavond nog wel aan toe.

[ Voor 15% gewijzigd door bridgemodusniet op 08-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:22:
[...]

'Snip snip'

EDIT: en ja, ik gebruik op dit moment Caiway op mijn primaire lijn. Ik laat Ziggo nog een maand draaien voor de zekerheid, deze maand is toch al betaald. Het enige wat ik nog even moet testen is TV. Heb de primaire routes al ingesteld alleen ik moet nog even een kabeltje van boven naar beneden trekken, en daarvoor heb ik mijn boormachine nodig, en die ligt in een ander huis. Maar ik kom hier misschien vanavond nog wel aan toe.
Hmm, interesting.
Met de Genexis zag ik mijn ping in game echt alle kanten op gaan.
Snelheidstesten lieten wel 'stabiele' ping zien.
Gebruik in dagelijkse internet dingen waren bij mij ook zeer merkbaar dat het niet soepeltjes liep.
Misschien dat ze een nieuw profiel gemaakt hebben ofzo voor de Genexis waarmee dat opgelost is, dan nog is het schommelen van de speed niet goed.
Genexis ondersteund 10Gbit op zijn ethernet port, dan zou je toch verwachten dat die ook stabiel 10gbit moet kunnen verwerken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Hmm, interesting.
Met de Genexis zag ik mijn ping in game echt alle kanten op gaan.
Snelheidstesten lieten wel 'stabiele' ping zien.
Gebruik in dagelijkse internet dingen waren bij mij ook zeer merkbaar dat het niet soepeltjes liep.
Misschien dat ze een nieuw profiel gemaakt hebben ofzo voor de Genexis waarmee dat opgelost is, dan nog is het schommelen van de speed niet goed.
Genexis ondersteund 10Gbit op zijn ethernet port, dan zou je toch verwachten dat die ook stabiel 10gbit moet kunnen verwerken
Ik luister vrijwel de hele dag documentaires/muziekvideos op YouTube, en ik heb nog geen enkele hapering gemerkt. Ik heb net een download speedtest gedaan vanuit SabNZBD en ik zat netjes op 115 mb/s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 11:54
Even een update van mijn kant. N.a.v. de Pilot die @miniterror heeft met Delta heb ik ook een poging gewaagd in de chat met Delta om hier aan mee te doen. Helaas weten ze daar van geen Pilot af en er werd mij aangeraden om te bellen naar het algemene nummer, daar hebben ze inzicht in mijn abbonement en kunnen ze me waarschijnlijk verder helpen.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bridgemodusniet schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Ik luister vrijwel de hele dag documentaires/muziekvideos op YouTube, en ik heb nog geen enkele hapering gemerkt. Ik heb net een download speedtest gedaan vanuit SabNZBD en ik zat netjes op 115 mb/s.
Op 1080p heb je lang geen 100Mbit nodig én streamingdiensten werken met buffering. Behalve als we het hebben over haperingen van 5+ minuten ga je er niets van merken. Slechte test voor iets dus.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Ik luister vrijwel de hele dag documentaires/muziekvideos op YouTube, en ik heb nog geen enkele hapering gemerkt.
Ik zou eerder een Radio Stream of zo aanzetten als een redelijk betrouwbare manier om eventuele problemen te testen : Zit ook wat buffering op, echter laat het je al gauw weten dat er iets mis is op het moment dat er iets niet goed gaat! :)
Ik heb net een download speedtest gedaan vanuit SabNZBD en ik zat netjes op 115 mb/s.
Op voorwaarde dat je het over 115 MB/s hebt is dat heel netjes! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Ik heb nu inderdaad wel flinke drops. Tot wel 60% package loss soms. Heel vreemd aangezien de verbinding zich de hele dag heeft gedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bridgemodusniet schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:24:
Ik heb nu inderdaad wel flinke drops. Tot wel 60% package loss soms. Heel vreemd aangezien de verbinding zich de hele dag heeft gedragen.
Meestal is dat omdat 's avonds meer gebruik gemaakt wordt van internet (en streamingdiensten) en er zodoende bandbreedte tekort is van (in dit geval) Caiway richting de rest van het internet.
Niet iets wat normaal is op het AON glasnetwerk overigens, mogelijk dat dit nog kinderziektes zijn op PON?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
True schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:14:
[...]

Meestal is dat omdat 's avonds meer gebruik gemaakt wordt van internet (en streamingdiensten) en er zodoende bandbreedte tekort is van (in dit geval) Caiway richting de rest van het internet.
Niet iets wat normaal is op het AON glasnetwerk overigens, mogelijk dat dit nog kinderziektes zijn op PON?
Ja, het gestotter kwam wel 'perfect' overeen met de uitzending van de F1 race, dus het lijkt inderdaad op een bandbreedte issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Oké, dus even naar wat grafiekjes zitten kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7PNATnuNniUnLE_J3_T-BReKT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i6UOtLU6CSUmeOI0CqxgKS2m.png?f=user_large

De paarse blokjes is packet loss van 50%, waarbij dus 10 van de 20 ICMP pakketten niet aankomen. De witte gaten is gewoon 100% packet loss.
Komt echt precies overeen met F1. Kan natuurlijk toeval zijn maar het is wel interessant om te zien dat op een moment waarbij iedereen Viaplay opstart mijn internetverbinding op z'n smoel gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
[...]

Start een download ook gelijk op volle snelheid?
Als ik met de Genexis een wget deed op een file dan zag ik de snelheid laag beginnen (onder de 40MB/s) en zag ik deze 'langzaam' oplopen naar de 112MB/s.
Nu met de Nokia 010 start de wget structureel boven de 80MB/s en loopt die snel door naar de 112MB/s.
Wel bijzonder trouwens dat de Genexis het bij jou wel stabiel blijkt te doen op latency/packetloss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Als ik met de Genexis een wget deed op een file dan zag ik de snelheid laag beginnen (onder de 40MB/s) en zag ik deze 'langzaam' oplopen naar de 112MB/s.
Nu met de Nokia 010 start de wget structureel boven de 80MB/s en loopt die snel door naar de 112MB/s.
Wel bijzonder trouwens dat de Genexis het bij jou wel stabiel blijkt te doen op latency/packetloss.
Mijn verbinding begint vrijwel meteen op de gewenste snelheid; hier het testbestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3zDGg9qxQtnanUClkgajye0qLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4i2mJsA1PhvwToO3sQW7GDT.png?f=user_large
Zoals je zit schiet 'ie vrijwel meteen naar 110. Met speedtest.net loopt het wel rustig op naar de 950mbps.

Net nog Caiway aan de telefoon gehad. Ik krijg in ieder geval 2 maanden vergoed nadat ik genoeg heb gezeurd over het aanschaffen van eigen apparatuur, wat dan weer wel fijn is. Ik heb het ook meteen gezegd, dat het lijkt alsof er op drukke moment echt super veel packet loss is. Ik word nog een keer terug gebeld om hier samen met iemand van de technische dienst naar te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
bridgemodusniet schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:58:
Oké, dus even naar wat grafiekjes zitten kijken:

[Afbeelding]

De paarse blokjes is packet loss van 50%, waarbij dus 10 van de 20 ICMP pakketten niet aankomen. De witte gaten is gewoon 100% packet loss.
Komt echt precies overeen met F1. Kan natuurlijk toeval zijn maar het is wel interessant om te zien dat op een moment waarbij iedereen Viaplay opstart mijn internetverbinding op z'n smoel gaat.
Waarschijnlijk geen toeval :(. Ik heb hier ook een tijdje last van (zie iTeV in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"). Tevens: DIe gaten in je grafiek zijn _mogelijk_ gerelateerd aan DNS verzoeken die timeouten rond die periode. Is je "target" in dat grafiek toevallig een hostname i.p.v. IP-Adres? (ik zie hetzelfde gedrag namelijk als ik grafieken rond die periode erbij haal voor "targets" met hostname i.p.v. ip-adres)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSo5ZO-leDjwrl0cMxdtADaaDXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xPVaiOpWgtkn1sJhNTUxuqYO.png?f=fotoalbum_large

Verder: Het valt me op dat ICMP gedurende die periode "OK" is (als je pingt naar IP-Adressen i.p.v. hostname that is :P), maar TCP & UDP gaat gewoon helemaal stoek. Zie ook volgende graphs voor TCP conns. naar diverse nameservers (CF, CAIW & XS4ALL)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JUaEf6bOWRpP0HAZOUOliU8Fl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2smb83VaoHtqcpEVo2wX60Ym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh0Pc_Z0_HbjAyHDE6t9ltsytYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TqHEliE0snLKmmQu2pgmsQko.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3F8qj97kFKt4oF5wrOcjc5IBr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esfTNqSmbu4wk1frkBIxkqyp.png?f=fotoalbum_large

Verder een ping naar een host over een UDP tunnel (wireguard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuDefMRPKwU4a2DiiNR4AmhQkwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Pqo92OJUQBVRm7w2RhJYzmR.png?f=fotoalbum_large

Ik zal vandaag iig ook een hoop tijd gaan besteden aan de telefoon bij Delta/Caiway (wellicht handig als ik om een e-mail adres vraag waar ik mijn bevindingen heen kan mailen i.p.v. alles uit te leggen aan de persoon die opneemt :P).

Ik ben iig "blij" dat er iemand dezelfde issues ervaart. Riekt toch wel een beetje als een issue aan de kant van Caiway/delta zo...

Are you a one or a zero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bridgemodusniet
iTeV schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Waarschijnlijk geen toeval :(. Ik heb hier ook een tijdje last van (zie iTeV in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"). Tevens: DIe gaten in je grafiek zijn _mogelijk_ gerelateerd aan DNS verzoeken die timeouten rond die periode. Is je "target" in dat grafiek toevallig een hostname i.p.v. IP-Adres? (ik zie hetzelfde gedrag namelijk als ik grafieken rond die periode erbij haal voor "targets" met hostname i.p.v. ip-adres)

[Afbeelding]

Verder: Het valt me op dat ICMP gedurende die periode "OK" is (als je pingt naar IP-Adressen i.p.v. hostname that is :P), maar TCP & UDP gaat gewoon helemaal stoek. Zie ook volgende graphs voor TCP conns. naar diverse nameservers (CF, CAIW & XS4ALL)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder een ping naar een host over een UDP tunnel (wireguard):
[Afbeelding]

Ik zal vandaag iig ook een hoop tijd gaan besteden aan de telefoon bij Delta/Caiway (wellicht handig als ik om een e-mail adres vraag waar ik mijn bevindingen heen kan mailen i.p.v. alles uit te leggen aan de persoon die opneemt :P).

Ik ben iig "blij" dat er iemand dezelfde issues ervaart. Riekt toch wel een beetje als een issue aan de kant van Caiway/delta zo...
Ik zie inderdaad in mijn grafieken ook rare gaten. Ik vind persoonlijk de timeouts te 'precies'.

Hier DNS probes: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i46qO0KlRs8mZX6Lj6Aq7xOYJXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dv5T0FV1wl4abw6GSBFXjpbV.png?f=fotoalbum_large

En hier pings naar facebook: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bcp2bcxfLrbgb-0FZxS6wYlLzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TOyh183o9dhK2aI8Pu8OU1Mo.png?f=user_large

Precies van 5 tot 8, tot op de minuut. Ik ben er vrij van overtuigd dat het aan Caiway's kant zit. Maar ze gaan me nog bellen om hier een keer naar te kijken, gelukkig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
[b]bridgemodusniet schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:50:[Precies van 5 tot 8, tot op de minuut. Ik ben er vrij van overtuigd dat het aan Caiway's kant zit. Maar ze gaan me nog bellen om hier een keer naar te kijken, gelukkig.
Ik zou ook een ping test toevoegen op de default Delta/Caiway gateway en wellicht andere punten in de ISP infra wellicht kan je dan iets meer inzicht krijgen in waar het mis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
miniterror schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:06:

IMHO is dat een kwestie van de window size i.c.m. hoe de apparatuur is ingesteld en hoe de remote host daarmee omgaat en ook nog eens de door jou gebruikte client software en dus niet meteen iets wat verkeerd gaat of iets mis mee hoeft te zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:22:
[...]

IMHO is dat een kwestie van de window size i.c.m. hoe de apparatuur is ingesteld en hoe de remote host daarmee omgaat en ook nog eens de door jou gebruikte client software en dus niet meteen iets wat verkeerd gaat of iets mis mee hoeft te zijn :)
In al mijn gevallen waren source/destiantion gelijk.
De wget is altijd van mijn server naar dezelfde Hetzner fileserver geweest.
Dan zou de Genexis dus iets moeten doen mbt de sizing.
Zou bijna denken dat de gebruikte hardware niet snel genoeg is in de Genexis on de packets door te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Mijn verbinding begint vrijwel meteen op de gewenste snelheid; hier het testbestand:
[Afbeelding]
Zoals je zit schiet 'ie vrijwel meteen naar 110. Met speedtest.net loopt het wel rustig op naar de 950mbps.

Net nog Caiway aan de telefoon gehad. Ik krijg in ieder geval 2 maanden vergoed nadat ik genoeg heb gezeurd over het aanschaffen van eigen apparatuur, wat dan weer wel fijn is. Ik heb het ook meteen gezegd, dat het lijkt alsof er op drukke moment echt super veel packet loss is. Ik word nog een keer terug gebeld om hier samen met iemand van de technische dienst naar te kijken.
Owja, Sab moet ik nog gaan uitzoeken welke van mijn VPN providers de hoogste snelheid geeft.
Thx voor de reminder (y)

Voor de goede orde, niet een Sab download die je volle lijn dicht trekt en daardoor ICMP gedropt wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door miniterror op 09-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
miniterror schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Owja, Sab moet ik nog gaan uitzoeken welke van mijn VPN providers de hoogste snelheid geeft.
Thx voor de reminder (y)

Voor de goede orde, niet een Sab download die je volle lijn dicht trekt en daardoor ICMP gedropt wordt?
Als je een goede VPN hebt gevonden, laat het even weten ;)

Ik denk niet dat het aan downloaden ligt, gisteren avond was het precies tijdens de F1 race dat er super veel packet loss was, en het enige wat er qua traffic was, was Viaplay en een YouTube video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
bridgemodusniet schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Als je een goede VPN hebt gevonden, laat het even weten ;)

Ik denk niet dat het aan downloaden ligt, gisteren avond was het precies tijdens de F1 race dat er super veel packet loss was, en het enige wat er qua traffic was, was Viaplay en een YouTube video.
Ik moet daar wat in testen, heb zelf 3 verschillende lifetime subsciptions bij VPN providers, momenteel heb ik Windscribe actief naar een van de Amsterdam servers.
Snelheid schommelt nu tussen de 50 en 85MB/s.
Heb nog niet zonder VPN getest of mijn nieuwsprovider het uberhaubt wel aan kan |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat ze nu het AON-netwerk naar het PON-netwerk gemigreerd hebben (vooral incl. de storingen :+ ) , wat een zooitje nu. De helft van het verkeer komt er maar door ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
True schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:34:
Ik denk dat ze nu het AON-netwerk naar het PON-netwerk gemigreerd hebben (vooral incl. de storingen :+ ) , wat een zooitje nu. De helft van het verkeer komt er maar door ..
Nee, dat kan niet. AON en PON zijn niet compatibel. Dus je kunt niet het netwerk zomaar omzetten, dan zouden alle AON abonnementen niet meer werken.

Hier gewoon 946/937 en 6ms. latency naar Google.com. Niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Ter info, hier de melding dat de te verschijnen XGS-PON SFP van AVM alleen in Fritzboxen werkt:

sus in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Nee, dat kan niet. AON en PON zijn niet compatibel. Dus je kunt niet het netwerk zomaar omzetten, dan zouden allen AON abonnementen niet meer werken.

Hier gewoon 946/937 en 6ms. latency naar Google.com. Niets aan de hand.
No shit sherlock :> , maar misschien wat mijn sarcasme niet duidelijk. Hier heb je een beter beeld van wat meer subscribers dan enkel wij twee: https://allestoringen.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
Ik heb toch mijn Genexis nog even aangesloten om te kijken of het verschil maakte via VPN.
En tot zover haal ik, via de VPN, steevast 6ms en 700 down en 850 up.
Nog geen dips gehad tot 100 mbit, zonder VPN uiteraard wel. Binnen 5 minuten dipt hij.

Het lijkt bijna of ze een beetje discrimineren/traffic shapen.

[ Voor 4% gewijzigd door Psyrex op 09-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
True schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:39:
[...]

No shit sherlock :> , maar misschien wat mijn sarcasme niet duidelijk. Hier heb je een beter beeld van wat meer subscribers dan enkel wij twee: https://allestoringen.nl/
Op Caiway.nl:

Wegvallende diensten Almelo en omgeving
Op dit moment kun je in Almelo en omgeving een onderbreking ervaren van onze TV en internet diensten. Excuus voor dit ongemak, we werken aan een snelle oplossing en houden je hier op de hoogte van de voortgang.Verwachte oplostijd: nog onbekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het is idd behoorlijk brak in twente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:56
Jep... af en aan (meer af, dan aan) internet verbinding hier in Almelo...

Voor mij voor het eerst een 'echte' storing (woon hier sinds 2017), mja, jammer, komt nooit uit natuurlijk..
Hopelijk krijgen ze het een beetje gefixt voor morgen ochtend :P

[ Voor 11% gewijzigd door MTFDarkEagle op 09-05-2022 21:12 ]

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
ernstoud schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:02:
[...]

De ACM verbiedt dat ISP’s een white list maken… dus zal een ISP nooit adviseren.
Dat ligt volgens mij genuanceerder. Een whitelist betekent enkel de apparatuur noemen die aangesloten mag worden, iets wat er niet op staat mag niet worden aangesloten. Dat is een white list. Lijkt me logisch dat ACM dat verbiedt. Volgens mij mag men wel een advieslijst hanteren en een zwarte lijst (dat wat zeker niet werkt en wordt ook geweigerd)

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
zuma schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:22:
[...]

Dat ligt volgens mij genuanceerder. Een whitelist betekent enkel de apparatuur noemen die aangesloten mag worden, iets wat er niet op staat mag niet worden aangesloten. Dat is een white list. Lijkt me logisch dat ACM dat verbiedt. Volgens mij mag men wel een advieslijst hanteren en een zwarte lijst (dat wat zeker niet werkt en wordt ook geweigerd)

.
Artikel 7. Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
1. De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:
a. limitatieve lijsten hanteert met eindapparaten die aangesloten mogen worden (whitelist);
b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

Tja, jurisprudentie zal uitwijzen hoe je a. hierboven moet uitleggen. Advies geven is sturend… “als u dit apparaat gebruikt dan werkt het”. Beter is, “dit zijn apparaten die we getest hebben en werken”. Een niet-limitatieve lijst. Zo werd het mij ook geleerd… niet adviseren maar een lijstje noemen en de klant laten kiezen. Punt is dat een lijstje geven nou juist limitatief over komt. Alsof het de enige apparaten zijn die werken.

Maar goed, voorlopig werkt nog geen enkele media converter of router anders dan de twee ter beschikking gestelde Nokia doosjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
ernstoud schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Artikel 7. Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
1. De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:
a. limitatieve lijsten hanteert met eindapparaten die aangesloten mogen worden (whitelist);
b. een eindapparaat weigert aan te sluiten dat in een belangrijke mate functioneel is om de aangeboden diensten af te nemen zonder dat daarbij sprake is van een inbreuk op het netwerk dan wel van andere gebruikers of de aangeboden diensten. Dit soort eindapparaten behoren dan ook niet op een blacklist.

Tja, jurisprudentie zal uitwijzen hoe je a. hierboven moet uitleggen. Advies geven is sturend… “als u dit apparaat gebruikt dan werkt het”. Beter is, “dit zijn apparaten die we getest hebben en werken”. Een niet-limitatieve lijst. Zo werd het mij ook geleerd… niet adviseren maar een lijstje noemen en de klant laten kiezen. Punt is dat een lijstje geven nou juist limitatief over komt. Alsof het de enige apparaten zijn die werken.

Maar goed, voorlopig werkt nog geen enkele media converter of router anders dan de twee ter beschikking gestelde Nokia doosjes.
Er is ook een toelichting, behoorlijk uitgebreid:

3.1.5 Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
De ACM is van oordeel dat het hanteren van een lijst (zgn. blacklist) met eindapparaten welke geweigerd
worden in beginsel niet in strijd is met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien van deze
eindapparaten aantoonbaar bekend is dat deze niet voldoen aan de aansluitspecificaties van het
openbare communicatienetwerk. Van belang daarbij is dat deze eindapparaten in zodanige mate niet
voldoen aan de specificatie van het netwerkaansluitpunt dat ze aantoonbaar inbreuk plegen op:
• de beveiliging van het netwerk en de daarover aangeboden diensten;
• de gebruikservaringen van andere gebruikers op het netwerk;
• afspraken gemaakt in de gehanteerde en gespecificeerde standaarden; en
• de correcte werking van de aangeboden diensten aan de eindgebruiker die een eigen
eindapparaat aansluit.
Indien een afwijking van de aansluitspecificaties van het openbare communicatienetwerk van zodanige
aard is dat aan een van de bovenstaande genoemde inbreuken wordt voldaan dan kan niet van de
netwerkaanbieder worden verlangd dat dergelijke apparaten worden aangesloten. Het is mogelijk dat er
conflicten ontstaan tussen aanbieders die een dergelijke lijst hanteren en fabrikanten of leveranciers wiens
eindapparaat op zo’n lijst staat. De betreffende fabrikant of leverancier kan zich dan tot de ACM wenden.
De ACM zal dan onderzoek doen of de aanbieder invulling heeft gegeven aan artikel 2 van het Besluit
eindapparaten, en dus alle relevante specificaties bekend heeft gemaakt. De ACM is tevens van oordeel
dat het hanteren van lijsten met alleen apparaten die aangesloten mogen worden (zgn. white-list) een
overtreding van artikel 3 van het Besluit eindapparaten is. Er kunnen immers andere apparaten die niet
op een dergelijke lijst staan en wel geschikt zijn om aan te sluiten op de markt beschikbaar zijn of nog
komen.
Aanbieders die een lijst hanteren met eindapparaten die in ieder geval door de aanbieder zijn getest en
als ‘goedwerkend’ zijn aangemerkt (een zgn. advieslijst of lijst met vrijwillig gecertificeerde eindapparaten)
moeten rekening houden met de toegankelijkheid tot een dergelijke lijst. Indien een dergelijke lijst leidt tot
klachten van fabrikanten of leveranciers bijvoorbeeld in verband met de toevoeging van apparaten op een
dergelijke lijst, zal de ACM onderzoek doen of de voorwaarden waaronder een dergelijke lijst wordt
gehanteerd al dan niet in strijd zijn met artikel 3 van het Besluit eindapparaten. In het bijzonder zal de
ACM dan toetsen of de voorwaarden voor de toegang tot een dergelijke lijst non-discriminatoir zijn en er
geen onredelijke hoge kosten mee gemoeid zijn.
De ACM zal niet optreden tegen certificeringsschema’s die in internationaal erkende standaarden worden
voorgeschreven. Fabrikanten van eindapparaten dienen bij het ontwikkelen van eindapparaten rekening
te houden met dergelijke standaarden waarin certificering wordt voorgeschreven en dienen hun apparaten
dan te laten certificeren of deze conform de standaard functioneren. Het voorgaande is opgenomen in
artikel 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
zuma schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Er is ook een toelichting, behoorlijk uitgebreid:

3.1.5 Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s

(Knip)

De ACM is tevens van oordeel dat het hanteren van lijsten met alleen apparaten die aangesloten mogen worden (zgn. white-list) eenovertreding van artikel 3 van het Besluit eindapparaten is. Er kunnen immers andere apparaten die nietop een dergelijke lijst staan en wel geschikt zijn om aan te sluiten op de markt beschikbaar zijn of nogkomen.

(Knip)

Aanbieders die een lijst hanteren met eindapparaten die in ieder geval door de aanbieder zijn getest en
als ‘goedwerkend’ zijn aangemerkt (een zgn. advieslijst of lijst met vrijwillig gecertificeerde eindapparaten)
moeten rekening houden met de toegankelijkheid tot een dergelijke lijst.

(Knip)
Grappig dat de toelichting ook de “advieslijst” noemt terwijl het besluit die niet noemt. Maar klaarblijkelijk mag een ISP dus adviseren maar dat mag niet limitatief. Dat moeten ze dan denk ik op de betreffende lijst goed aangeven.

En nu maar hopen dat die “advieslijst” er snel komt en dat deze lang wordt. Ik vrees alleen dat de ISP’s geen tijd gaan steken in zelf apparaten testen. Maar dan komen Tweakers om de hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Als er nog iemand is die een Unifi gateway/router gebruikt: hoe zijn in jouw UDM/USG de statische routes ingesteld voor IPTV? Ik heb namelijk alleen NPO 1 2 en 3, en die blijven soms voor enkele seconden hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
ernstoud schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Grappig dat de toelichting ook de “advieslijst” noemt terwijl het besluit die niet noemt. Maar klaarblijkelijk mag een ISP dus adviseren maar dat mag niet limitatief. Dat moeten ze dan denk ik op de betreffende lijst goed aangeven.

En nu maar hopen dat die “advieslijst” er snel komt en dat deze lang wordt. Ik vrees alleen dat de ISP’s geen tijd gaan steken in zelf apparaten testen. Maar dan komen Tweakers om de hoek ;)
Ik verwacht dat er wel een sticky komt uiteindelijk per aanbieder >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Als toevoeging op mijn vorige post:

Na het verwijderen van alle statische routes doen alle zenders het. Heel... fijn... I think.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 22:17
bridgemodusniet schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:50:
Als er nog iemand is die een Unifi gateway/router gebruikt: hoe zijn in jouw UDM/USG de statische routes ingesteld voor IPTV? Ik heb namelijk alleen NPO 1 2 en 3, en die blijven soms voor enkele seconden hangen.
Enkel in de controller bij wan settings vlan 100 meegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
bridgemodusniet schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:05:
Als toevoeging op mijn vorige post:

Na het verwijderen van alle statische routes doen alle zenders het. Heel... fijn... I think.
Zo hoort het ook, want alle nieuwe abonnementen gaan gewoon als Unicast via de WAN verbinding dus alleen VLAN 100 als het goed is! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:23:
[...]

Zo hoort het ook, want alle nieuwe abonnementen gaan gewoon als Unicast via de WAN verbinding dus alleen VLAN 100 als het goed is! :)
Ah, fijn dat ze dat er bij zetten op de vrije modemkeuze pagina /s

Ach ja. Alles werkt nu, zo goed als. Zal nog wel wat kinderziektes hebben hier en daar maar ik ben blij dat TV het doet. Zolang de mensen binnen mijn gezin boer zoekt vrouw kan kijken is iedereen blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
ernstoud schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Mijn verbinding werkt vlekkeloos mits verbonden via VPN. Constante snelheden, constante ping. En dat via de Genexis. Dus het gaat ergens mis op het type traffic.

[ Voor 57% gewijzigd door Psyrex op 10-05-2022 05:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

ernstoud schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Op Caiway.nl:

Wegvallende diensten Almelo en omgeving
Op dit moment kun je in Almelo en omgeving een onderbreking ervaren van onze TV en internet diensten. Excuus voor dit ongemak, we werken aan een snelle oplossing en houden je hier op de hoogte van de voortgang.Verwachte oplostijd: nog onbekend
De boel lag gisteravond inderdaad mooi plat, uiteraard precies op het moment dat ik wil neerploffen voor wat games met maten. ;(

Ondertussen alweer 5 jaar Caiway, eigenlijk nooit storing gehad, maar het laatste half jaar is het meermaals raak geweest. Wat gaat er opeens fout?

Daarover gesproken, is @Caiway nog actief? Zo ja, wat was de oorzaak van de storing gisteren? Als techneut vind ik het wel interessant om te weten wat er nou mis was gegaan. :)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 10-05-2022 13:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
Kleine update omtrent de Nokia 010.
Alles nog steeds stabiel, geen eigenaardigheden gemerkt sinds die aangesloten zit.
Speedtest ziet er mooi stabiel uit en wget vanaf mijn server naar Hetzner blijft mooi op volle speed downloaden.
Ik weet niet of de techneuten aan hun kant nog dingen controleren mbt glaswaardes en dergelijke maar als gebruiker zou ik zeggen dat de 010 een succes is mbt eigen apparatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otKE-SVMjWr_wW7ylzXnnJ1nyMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOBc128Ro88uzMD2IkoIUTUp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
ernstoud schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:20:
En het antwoord:

“Our sourcing Dept advised that we temporarily have no plans to launch this product.

Merkwaardig, als 1 van de grotere aanbieders van glasvezel producten geen XGS-PON producten te willen/kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Psyrex schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 05:44:
[...]

Mijn verbinding werkt vlekkeloos mits verbonden via VPN. Constante snelheden, constante ping. En dat via de Genexis. Dus het gaat ergens mis op het type traffic.
Wat is er dan zo anders via een VPN vraag ik me af. Het is toch gewoon TCP verkeer. Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:56:
Kleine update omtrent de Nokia 010.
Alles nog steeds stabiel, geen eigenaardigheden gemerkt sinds die aangesloten zit.
Speedtest ziet er mooi stabiel uit en wget vanaf mijn server naar Hetzner blijft mooi op volle speed downloaden.
Ik weet niet of de techneuten aan hun kant nog dingen controleren mbt glaswaardes en dergelijke maar als gebruiker zou ik zeggen dat de 010 een succes is mbt eigen apparatuur.
[Afbeelding]
Inderdaad heel mooi strak. Kun je van de download/upload grafiek de ondergrens instellen? Bijvoorbeeld 700? Dan zie je de stabiliteit nog beter, zo van 0 tot 1000 vallen de details weg.

Heeft Caiway je voorzien van een mogelijkheid feedback te geven? Want dat zou ik zeker doen. Is toch de bedoeling bij een pilot.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 10-05-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
@miniterror wat is je ping destination ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
ernstoud schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Wat is er dan zo anders via een VPN vraag ik me af. Het is toch gewoon TCP verkeer. Bijzonder.
Meestal is een VPN UDP verkeer wat de ISP ziet, mist hij zelf geen aanpassingen heeft gedaan aan de config van de VPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
ernstoud schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Inderdaad heel mooi strak. Kun je van de download/upload grafiek de ondergrens instellen? Bijvoorbeeld 700? Dan zie je de stabiliteit nog beter, zo van 0 tot 1000 vallen de details weg.

Heeft Caiway je voorzien van een mogelijkheid feedback te geven? Want dat zou ik zeker doen. Is toch de bedoeling bij een pilot.
Inzoomen is mogelijk, zie onderstaande afbeelding.
Geen verdere afspraken, de techneut zou nog met zijn manager overleggen of er specifieke info nodig was en mij dan eventueel bellen.
Verder mocht ik alles posten hier mbt voortgang en ervaring gezien hij hier meeleest.

Edit: denk van de week even ombouwen naar een 2.5Gbit link tussen de Nokia en mijn Asus, kijken wat er dan gebeurd met de speedtesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRZkKFNsup1CGJz90pSvoWk-byc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34rgO1hsM84eiRrEVkRfropw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door miniterror op 10-05-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
Dit is een speedtest die elke half uur draait, om precies te zijn op minuut 12 en minuut 42 in het uur.
Speedtest word uitgevoerd naar de I3D server in Rotterdam.
Ping monitoring heb ik niet aan staan, kan ik volgens mij wel activeren maar ik vind de speedtest iets mooier zodat ik echt de snelheid zie en eventuele packetloss op dat moment.

Edit: ping monitor naar 1.1.1.1 ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door miniterror op 10-05-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Inzoomen is mogelijk, zie onderstaande afbeelding.
Geen verdere afspraken, de techneut zou nog met zijn manager overleggen of er specifieke info nodig was en mij dan eventueel bellen.
Verder mocht ik alles posten hier mbt voortgang en ervaring gezien hij hier meeleest.
[Afbeelding]
Kijk zo zie je dat de kleine - uiteraard volledig normale - variaties tussen DL en UL gelijk zijn. Ik zie meer variatie in UL dan DL. En een tijdje was de weg naar I3DNet niet zo stabiel als eerst, nu weer wel. En iPerf naar worldstream ook. Bij iPerf naar weserve en serverius blijft de upload rond de 890, worldstream 930.

Blijft een dingetje dat meten van snelheden; je meet de snelheid over een verbinding waar je de kwaliteit op dat moment niet van weet. iPerf naar serverius was perfect en opeens niet meer.

Er zou een manier moeten zijn om de throughput tussen de ISAM in de POP en je router te meten. Dan kun je lokale storingen uitsluiten.

Grappig is de 95% garantie van Caiway: “90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tienmetingen behaald worden.” (bron: https://www.caiway.nl/klantenservice/internet-en-wifi) want er wordt totaal niet aangegeven hoe en waar je dat moet meten. Voor mij zijn Speedtests naar Caiway sowieso heel beroerd dus op basis van die speedtests zou ik ontevreden moeten zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Ik heb een 800 Mb/s link en haal meestal iets meer ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGuRE1U49aI16r9X2P-nzqQ_7cA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jBrCyauuEZy7QQ6puLfMAjJv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
Even omgebouwd naar 2.5Gbit tussen de Nokia en mijn Asus O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjIUf986cIeQ0RjxuaWMi_hBaks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqoAyQ0tBxEeYwZLk6F2s9Ux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
miniterror schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:39:
Even omgebouwd naar 2.5Gbit tussen de Nokia en mijn Asus O-)

[Afbeelding]
Mooi! 100Mbps gratis en voor niets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
w1mm13 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:45:
Ik heb een 800 Mb/s link en haal meestal iets meer ....

[Afbeelding]
Wat een latency :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Dat krijg je gewoon als je je pc met een UTP kabel aansluit.

WiFi resultaat vanaf mijn laptop: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLkQyZLkmv0mLVWmX2wHbQUNiXI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/moPiW9XGF3yGQCdxufm1EBV7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
BlazeMuis schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Dat krijg je gewoon als je je pc met een UTP kabel aansluit.

WiFi resultaat vanaf mijn laptop: [Afbeelding]
Zie de vele afbeeldingen die ik al gepost heb.
Allemaal vanaf mijn router uitgevoerd, dichterbij de ONT kan ik de test niet uitvoeren maar die 2 haal ik toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
miniterror schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Zie de vele afbeeldingen die ik al gepost heb.
Allemaal vanaf mijn router uitgevoerd, dichterbij de ONT kan ik de test niet uitvoeren maar die 2 haal ik toch niet.
Zal wel aan meerdere factoren liggen, hardware in wijkkasten etc. In de UDM Pro is de ping naar Google.nl ook slechts 2ms.

Kan ook aan je router liggen, ik heb geen goede ervaringen met Asus routers, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Nu online
BlazeMuis schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Zal wel aan meerdere factoren liggen, hardware in wijkkasten etc. In de UDM Pro is de ping naar Google.nl ook slechts 2ms.

Kan ook aan je router liggen, ik heb geen goede ervaringen met Asus routers, maar dat is mijn mening.
Lol, mijn ervaring is juist het tegenovergestelde.
Voordat ik de AX86U's had heb ik een reguliere UDM geprobeerd met een AP van Ubiquiti.
Alleen maar problemen met dat ding, als je een bug melde op het forum werd je doorgestuurd om beta software te installeren 8)7
Dit was ten tijde van de 1.7 firmware voor dat ding 2 jaar geleden.
Nu met de Asus eigenlijk nooit meer gezeur met het netwerk sinds ik weer terug ben bij Asus, had voor de UDM de AC68U variant welke echt 10 jaar ofzo gedraaid heeft.
Pagina: 1 ... 18 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie