Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rfbroek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:16:
Nou ik heb Caiway dan toch gesproken.

Ik weet het natuurlijk niet of het echt zo is, maar als ze toch 1 bedrijf zijn maken ze extra kosten. 8)7

Want modem en Deco terugsturen naar Caiway,,en dan precies hetzelfde setje gaan ontvangen van Delta.
Zo hou je mensen wel aan het werk, waarvan de postbode het meest :N
Plus kapitaalvernietiging, waarschijnlijk worden modem en de wifi boosters niet meer opnieuw ingezet ?
Misschien als vervanging als er bij een klant een defect is, maar ik heb dit soort spullen nog nooit gebruikt gekregen bij een internet provider.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZeRoC00L schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Plus kapitaalvernietiging, waarschijnlijk worden modem en de wifi boosters niet meer opnieuw ingezet ?
Misschien als vervanging als er bij een klant een defect is, maar ik heb dit soort spullen nog nooit gebruikt gekregen bij een internet provider.
Zeker wel. Er zijn wat meldingen op het forum dat mensen een gebruikte Titanium ontvingen. Lijkt me logisch want ik denk dat Genexis dat model (anno plm. 2014) niet meer produceert.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zo, ik heb Caiway opgezegd (of naja, Delta over 35 dagen afgesloten). Er moet blijkbaar een monteur langskomen (heb nu gebeld), maar toevallig sluit ik de UDM Pro rechtstreeks aan op het glas. De router erbij hebben lijkt me handig. Een groot "delta" topic kan ik niet vinden dus hier maar het bericht.
Voor mij was dit goedkoper dan bellen naar Caiway en de korting te krijgen omdat ik graag z.s.m. naar de 8gbps verbinding wil. Verder het zakelijke pakket erbij genomen omdat ik dan een statisch IP heb, wel net zo lekker :).

Ben benieuwd hoe het gaat (ook ivm overstapservice enzo)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:43:
Een groot "delta" topic kan ik niet vinden dus hier maar het bericht.
[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie ;)

Maar ik ben wel benieuwd naar al die "overstapervaringen" dus blijf ook lekker hier posten zou ik zeggen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:08
Zo, ik heb Caiway opgezegd (of naja, Delta over 35 dagen afgesloten). Er moet blijkbaar een monteur langskomen (heb nu gebeld), maar toevallig sluit ik de UDM Pro rechtstreeks aan op het glas. De router erbij hebben lijkt me handig. Een groot "delta" topic kan ik niet vinden dus hier maar het bericht.
Voor mij was dit goedkoper dan bellen naar Caiway en de korting te krijgen omdat ik graag z.s.m. naar de 8gbps verbinding wil. Verder het zakelijke pakket erbij genomen omdat ik dan een statisch IP heb, wel net zo lekker :).

En kan de UDM-Pro die 8Gbps wel aan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Polyphemus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:00:
[...]

En kan de UDM-Pro die 8Gbps wel aan? :P
Met IDS aan en IPS uit denk ik wel, geen idee. En anders tegen die tijd maar upgraden. Heb nog wel een aantal servers staan met 10gbit nics die sowieso ingezet zouden kunnen worden. Ik dacht dat het een jaartje of 2 terug nog een bug was dat de 10gigabit sfp+ aansluiting voor de WAN alleen als failover ingesteld kunnen worden. Volgens mij zijn daar nu niet zoveel problemen meer mee, we shall see haha.

[ Voor 24% gewijzigd door Kecin op 01-02-2022 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Met IDS aan en IPS uit denk ik wel, geen idee. En anders tegen die tijd maar upgraden. Heb nog wel een aantal servers staan met 10gbit nics die sowieso ingezet zouden kunnen worden.
Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje straks, met een UDM-Pro (al mag ik dat niet zeggen van @nero355 :P ). Misschien moet ik tegen die tijd maar overstappen naar een zelfbouw pfSense-bak :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Polyphemus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje straks, met een UDM-Pro (al mag ik dat niet zeggen van @nero355 :P ). Misschien moet ik tegen die tijd maar overstappen naar een zelfbouw pfSense-bak :/
Ah, ik deed een ninja-edit en jij een ninja-reactie:
Ik dacht dat het een jaartje of 2 terug nog een bug was dat de 10gigabit sfp+ aansluiting voor de WAN alleen als failover ingesteld kunnen worden. Volgens mij zijn daar nu niet zoveel problemen meer mee, we shall see haha.

Dus volgens mij gaat dat wel goedkomen, en anders met IDS zit je op een max throughput van 3.5gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:06:
Dus volgens mij gaat dat wel goedkomen, en anders met IDS zit je op een max throughput van 3.5gbps.
Ik zou zeggen maak daar 0,5 Gbps van en misschien haal je net geen 1 Gbps als je ISP geen PPPoE gebruikt! :+
Polyphemus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:05:
met een UDM-Pro (al mag ik dat niet zeggen van @nero355 :P )
_O- :+
Misschien moet ik tegen die tijd maar overstappen naar een zelfbouw pfSense-bak :/
Dat is juist een dikke d:)b *O* :*) waard! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

nero355 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zou zeggen maak daar 0,5 Gbps van en misschien haal je net geen 1 Gbps als je ISP geen PPPoE gebruikt! :+

[...]

_O- :+

[...]

Dat is juist een dikke d:)b *O* :*) waard! ;)
Vanwaar? Wanneer heb je voor het laatst een UDM Pro gebruikt met een 1000/1000 verbinding met IPS en IDS aan? Gaat hier hartstikke goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Kecin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:25:
Vanwaar? Wanneer heb je voor het laatst een UDM Pro gebruikt met een 1000/1000 verbinding met IPS en IDS aan? Gaat hier hartstikke goed :)
Lees dit maar eens door : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Die hele reeks is gewoon een puinhoop! :X :| :F

- Ding heeft een Quad Core ARM SoC maar bijvoorbeeld Suricata (en dus je IPS/IDS) zit maar op 1 Core qua threads dus daar gaat het al gelijk mis!
- PPPoE is hit & miss qua snelheden...
- En als je die twee combineert samen met alle andere quirks en issues dan wordt het pas echt een feestje! _O- :+

Maar als het voor jou helemaal goed werkt dan ben ik echt vreselijk blij voor je gezien de horrorverhalen van andere medeTweakers ;) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

nero355 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:08:
[...]

Lees dit maar eens door : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Die hele reeks is gewoon een puinhoop! :X :| :F

- Ding heeft een Quad Core ARM SoC maar bijvoorbeeld Suricata (en dus je IPS/IDS) zit maar op 1 Core qua threads dus daar gaat het al gelijk mis!
- PPPoE is hit & miss qua snelheden...
- En als je die twee combineert samen met alle andere quirks en issues dan wordt het pas echt een feestje! _O- :+

Maar als het voor jou helemaal goed werkt dan ben ik echt vreselijk blij voor je gezien de horrorverhalen van andere medeTweakers ;) d:)b
PPPoE 1 keer gehad. Uitgezet. Fritzbox ertussen weg en zelf een kabeltje gelegd in de glasader. Managed switch ervoor voor voip en telefoon. Dat ging prima.

Meerdere locaties draaien de setup nu (ben geen installateur, puur hobbymatig, van simpele setups van 3-5 ap’s en een dozijn cams tot straalverbindingen met dubbele/failover wan en 20+ AP’s, cams en andere NVR’s. Zelfs Unifi Access grootschalig), allemaal binnen het Caiway gebied, daar gaat het super. Ik herken me dan vaak ook niet in de klachten die soms naar boven komen. Het scheelt door even Lawrence Systems YT te volgen voordat je update enzo. Mocht het echter niet werken dan is de stock wel zo schaars dat resale voor een nette prijs mogelijk is en er een ander merk neer te zetten met een ander OS. Horrorverhalen lees ik overal wel over van alles. Dat Unifi hun public release-channel vaker wel dan niet als beta-channel gebruikt is zeker niet chique, maar niet onoverkomelijk in mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 02-02-2022 05:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 18:35

Hier een zo-goed-als zelfde situatie gehad :). Overstap van Caiway naar Delta en toen ook direct het glas aangesloten in mijn UDM-Pro SE. IDS en IPS aan en ik haal zo goed als de beloofde snelheid (900/900). CPU op zit zo'n 30/40% load en geheugen tussen de 50 en 70%.

Hier ging de avond ervoor om 18u het oude Caiway signaal eraf, en later in de nacht (uurtje of 2) het nieuwe Delta signaal erop. Dus 1 avondje zonder internet gezeten :)

Edit:
Monteur heb ik niet gehad. Ik heb gewoonweg niet geklikt op het meegeleverde linkje om een afspraak te maken. :+

[ Voor 5% gewijzigd door RobKJ op 02-02-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RobKJ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Hier een zo-goed-als zelfde situatie gehad :). Overstap van Caiway naar Delta en toen ook direct het glas aangesloten in mijn UDM-Pro SE. IDS en IPS aan en ik haal zo goed als de beloofde snelheid (900/900). CPU op zit zo'n 30/40% load en geheugen tussen de 50 en 70%.

Hier ging de avond ervoor om 18u het oude Caiway signaal eraf, en later in de nacht (uurtje of 2) het nieuwe Delta signaal erop. Dus 1 avondje zonder internet gezeten :)

Edit:
Monteur heb ik niet gehad. Ik heb gewoonweg niet geklikt op het meegeleverde linkje om een afspraak te maken. :+
Hier hetzelfde met Caiway glas qua load. De afspraak moest ik een datum voor ingeven. Verplicht veld. Maar ze appen daarover nog. Laat maar langskomen, modem afgeven en een bakkie koffie doen dan denk ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Kecin schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:12:
PPPoE 1 keer gehad. Uitgezet. Fritzbox ertussen weg en zelf een kabeltje gelegd in de glasader. Managed switch ervoor voor voip en telefoon. Dat ging prima.
Beetje een wazig verhaal...

Wat bedoel je precies :?
Meerdere locaties draaien de setup nu (ben geen installateur, puur hobbymatig, van simpele setups van 3-5 ap’s en een dozijn cams tot straalverbindingen met dubbele/failover wan en 20+ AP’s, cams en andere NVR’s. Zelfs Unifi Access grootschalig), allemaal binnen het Caiway gebied, daar gaat het super.
Het Caiway gebied gebruikt dan ook geen PPPoE dus heb je meer kans dat alles goed werkt! :)

Vooral als je ook nog eens IDS/IPS gewoon niet aanzet...
Ik herken me dan vaak ook niet in de klachten die soms naar boven komen.
Het scheelt door even Lawrence Systems YT te volgen voordat je update enzo.
Ik doe niet aan YouTube en volg gewoon het UniFi Topic hier op GoT en ben ook subscribed op de e-mails met daarin de Changes vanuit Ubiquiti zelf :)
Mocht het echter niet werken dan is de stock wel zo schaars dat resale voor een nette prijs mogelijk is en er een ander merk neer te zetten met een ander OS. Horrorverhalen lees ik overal wel over van alles. Dat Unifi hun public release-channel vaker wel dan niet als beta-channel gebruikt is zeker niet chique, maar niet onoverkomelijk in mijn mening.
Dat laatste is de laatste jaren dus echt een serieus probleem aan het worden! :/

Lees ook eens hun forum zo nu en dan : Vaak kom je gewoon bedrijven tegen die zeggen van "Als dit zo doorgaat dan gaan wij niet meer met Ubiquiti UniFi spullen verder!" :X
RobKJ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:15:
Overstap van Caiway naar Delta en toen ook direct het glas aangesloten in mijn UDM-Pro SE.
IDS en IPS aan en ik haal zo goed als de beloofde snelheid (900/900). CPU op zit zo'n 30/40% load en geheugen tussen de 50 en 70%.
Test eens hoe dat zit als je Downloadt en Uploadt tegelijk want dan zou je zomaar eens voor een verrassing kunnen komen te staan! ;)

Daarnaast zou je gewoon tussen de 930/930 en 960/960 moeten kunnen halen op voorwaarde dat je bekabeling goed is aan de LAN kant! :)
Klinkt goed! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:45
Hulliee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Is bij mij ook aangekondigd: G700 wordt G800. Tot nu toe geen verhoging gehad. In de brief staat ook niets over andere apparatuur dus dat verwacht ik niet.
Is de snelheids verhoging al doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MPvDam schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Is de snelheids verhoging al doorgevoerd?
Nope, die is nog onveranderd.. Bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPvDam
Hulliee schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:36:
[...]
Nope, die is nog onveranderd.. Bij jou?
Neen, nog helemaal niets. Blijf strak op die 700 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MPvDam schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Haal 5min het stroom van je modem. Probeer verschillende speedtest locaties. Mocht je een eigen router gebruiken kan het zijn dat je tegen je throughput limiet aanloopt van wan-lan. Voorbeelden zo gaat de Asus AC68u niet verder dan 750mbit. Probeer daarom je pc/laptop utpkabel direct aan te sluiten op het modem. Mocht dat niet helpen. Vraag via Twitter of Facebook of Caiway je modem wil uitlezen op errors. Zo was mijn lan port defect (drops) en kon ik gratis een nieuw modem krijgen, waarbij ik aangaf een bridge exemplaar.

[ Voor 10% gewijzigd door lt_cmd_data op 03-02-2022 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens de mail die ik van Caiway heb gekregen, gaat de sneldheidswijziging pas per 1 maart in.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy9
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-02-2022
Het zal wel gefaseerd gebeuren die snelheidsverhoging, bij mij is het al verhoogd.
Diederik schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:44:
Volgens de mail die ik van Caiway heb gekregen, gaat de sneldheidswijziging pas per 1 maart in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 18:03
Wij zitten inmiddels op 350mbit. We hebben een wat ouder abonnement, twee Stb gratis, telefoon voor 56 euro schat ik zo in. de huidige abonnementen waren vorig jaar niet interessant qua bedragen /snelheid, geen idee of dat inmiddels anders is geworden en of bellen in dat geval zin heeft. Vorig jaar moest ik voor een lagere prijs naar een ander abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Benmen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:47:
Wij zitten inmiddels op 350mbit. We hebben een wat ouder abonnement, twee Stb gratis, telefoon voor 56 euro schat ik zo in. de huidige abonnementen waren vorig jaar niet interessant qua bedragen /snelheid, geen idee of dat inmiddels anders is geworden en of bellen in dat geval zin heeft. Vorig jaar moest ik voor een lagere prijs naar een ander abonnement.
TV abonnementen zijn altijd wat lastiger te vergelijken omdat je met veel variabelen te maken hebt tov internet only. Je zal dan eerst een avondje markt moeten onderzoeken. De providers die via glas kunnen leveren op het delta fiber netwerk kan je hier vinden. Als ik delta en caiway vergelijk per 1 maart. Dan is de adviesprijs in beide gevallen duurder als je 2 ontvangers wil behouden tov wat je nu €56,- betaald. Tarieven vind je hier en eol abbonement snelheden hier.

Kan het goedkoper, hangt maar net af telefonische met welke deal ze komen om jou te lokken naar een nieuwe abonnement. Bijvoorbeeld met een paar maanden gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door lt_cmd_data op 03-02-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Denk effe na of bepaalde dingen wel nut hebben!

Wat zou dat voor effect moeten hebben als de snelheid niet op je eigen Router wordt gelimiteerd :?
Probeer verschillende speedtest locaties.
Nog beter : Ga met iPerf3 aan de slag! :)
Mocht je een eigen router gebruiken kan het zijn dat je tegen je throughput limiet aanloopt van wan-lan. Voorbeelden zo gaat de Asus AC68u niet verder dan 750mbit.
Ik zou niet teveel op zo'n Review vertrouwen, want de Netgear die bovenaan staat is meerdere keren via firmwares om zeep geholpen om vervolgens niet meer dan 300 Mbps of zo te halen... :X :| :F
Probeer daarom je pc/laptop utpkabel direct aan te sluiten op het modem.
Dat is wel een goeie! d:)b
Mocht dat niet helpen. Vraag via Twitter of Facebook of Caiway je modem wil uitlezen op errors.
Zo was mijn lan port defect (drops) en kon ik gratis een nieuw modem krijgen, waarbij ik aangaf een bridge exemplaar.
Dat kan je als het goed is zelf ook uitlezen onder Windows of Linux :)

Verder zou ik voor willen stellen om support van ISP's via zulke privacy schendende kanalen te ontmoedigen en ze gewoon te bellen of te e-mailen! ;) :Y) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal4u
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-09 20:58
unreal4u schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:50:
[...]

EDIT: nou, meteen ingeschreven. Ze willen minimaal 25% hebben van alle huishoudens, dus duimen maar!
Update: buitengebied gemeente Bladel krijgt glasvezel! Blijkbaar was ik niet de enige die VDSL al beu was hahaah :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10 22:10
Zoals beloofd mijn ervaring met de overstap van Caiway naar Delta sinds 21:10 ligt mijn verbinding van Caiway eruit geen naadloze overstap dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 22:15
Arjan1986 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:34:
Zoals beloofd mijn ervaring met de overstap van Caiway naar Delta sinds 21:10 ligt mijn verbinding van Caiway eruit geen naadloze overstap dus...
Dat had ik op voorhand kunnen vertellen. Ergens om 0:00uur komt de lijn er weer op.
Caiway moet eerst de lijn compleet vrijgeven.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 19:53
Bij de overstap van Caiway naar Delta kwam de verbinding rond 0.00 weer online hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10 22:10
Dan nog is het een rottijd om dat te doen ik had het afgelopen nacht al verwacht dat ze het zouden doen en dan in verloop van vandaag de dag Delta online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Arjan1986 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:43:
Dan nog is het een rottijd om dat te doen ik had het afgelopen nacht al verwacht dat ze het zouden doen en dan in verloop van vandaag de dag Delta online.
Ik snap 9 uur s avonds ook niet. Tv ligt er dan ook meteen uit.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-10 22:04
Heeft Delta aangegeven dat je "vandaag" over gaat of was het wachten tot het down gaat ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:01
Ik heb sinds kort een UDM SE en wilde het Genexis 7840 router / modem er tussenuit halen. Ik heb het zegel verbroken en de SFP eruit gehaald en in de UDM SE gestopt. Aan de WAN zijde VLAN 100 ingesteld, maar geen verbinding.... Moet Caiway dan nog iets doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35

lier

MikroTik nerd

gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:35:
Ik heb sinds kort een UDM SE en wilde het Genexis 7840 router / modem er tussenuit halen. Ik heb het zegel verbroken en de SFP eruit gehaald en in de UDM SE gestopt. Aan de WAN zijde VLAN 100 ingesteld, maar geen verbinding.... Moet Caiway dan nog iets doen?
Als de verbinding geactiveerd is, hoeft Caiway niets meer te doen. Het kan even duren voordat je nieuwe MAC adres (van je UDM) aan een IP adres gekoppeld wordt door de DHCP server.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
lier schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Als de verbinding geactiveerd is, hoeft Caiway niets meer te doen. Het kan even duren voordat je nieuwe MAC adres (van je UDM) aan een IP adres gekoppeld wordt door de DHCP server.
Mijn Caiway verbinding is al een paar maanden actief. Inmiddels twee keer geprobeerd om te zetten, waaronder gisteravond, maar vanochtend nog steeds geen werkende verbinding. Ik plaats hem terug in de Genexis en direct weer verbinding. Dus ik vraag me af wat er dan misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35

lier

MikroTik nerd

gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:55:
Dus ik vraag me af wat er dan misgaat.
Dat is vreemd! Ik ken de UDM niet...zit er wel een DHCP client gekoppeld aan je VLAN? Hoe heb je de UDM precies ingesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
lier schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Dat is vreemd! Ik ken de UDM niet...zit er wel een DHCP client gekoppeld aan je VLAN? Hoe heb je de UDM precies ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX2OUAV6DtsW811xzb7FELLvu9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mvA043kPiYozxucBupRSCFY6.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zou het zo goed moeten zijn. Ik zie ook geen LEDs oplichten bij de SFP-poort.

[ Voor 11% gewijzigd door gvdijk23 op 04-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:35
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:01:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij zou het zo goed moeten zijn. Ik zie ook geen LEDs oplichten bij de SFP-poort.
Herkent je UDM de SFP module wel? Geen idee of dat hier ook het geval is, maar in het verleden wilde het nog wel eens helpen om hem fixed op 1000Mbit te zetten.

Ik heb dezelfde SFP uit de Genexis gevist en in mijn Unifi Switch gezet (heb een USG zonder SFP) en die lust 'm wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
gastje01 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Herkent je UDM de SFP module wel? Geen idee of dat hier ook het geval is, maar in het verleden wilde het nog wel eens helpen om hem fixed op 1000Mbit te zetten.

Ik heb dezelfde SFP uit de Genexis gevist en in mijn Unifi Switch gezet (heb een USG zonder SFP) en die lust 'm wel.
Ik heb het vermoeden dat hij hem inderdaad niet herkent. De SFP komt dus uit mijn Genexis modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Ik heb het vermoeden dat hij hem inderdaad niet herkent. De SFP komt dus uit mijn Genexis modem.
Ik heb nog wel een SFP van FS.com over. Weet niet of je in Twente woont, maar je mag 'm wel lenen/testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
RobKJ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb nog wel een SFP van FS.com over. Weet niet of je in Twente woont, maar je mag 'm wel lenen/testen
Nee, ik woon in het midden van het land. Ik stuur je even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:35:
Je hebt maar twee opties :

Dit :
lier schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:39:
Het kan even duren voordat je nieuwe MAC adres (van je UDM) aan een IP adres gekoppeld wordt door de DHCP server.
Of dit :
gastje01 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:50:
In het verleden wilde het nog wel eens helpen om hem fixed op 1000Mbit te zetten.
Dus geef het effe wat tijd en kijk ook effe of je eerst een DHCP Release kan doen aan de WAN kant voordat je de Genexis loskoppelt!

Iets met een DHCP Pool die misschien vol is en zo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:35
nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Je hebt maar twee opties :

Dit :

[...]

Of dit :

[...]

Dus geef het effe wat tijd en kijk ook effe of je eerst een DHCP Release kan doen aan de WAN kant voordat je de Genexis loskoppelt!

Iets met een DHCP Pool die misschien vol is en zo... ;)
Of het onderste regeltje uit de post:
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:01:
Je zou wel iets van link/communicatie moeten hebben voor er daadwerkelijk een IP adres uitgedeeld wordt. Feit dat de lampjes niet aan gaan (al moet ik bekennen dat ik de UDM niet ken) zou voor mij een reden zijn om in die richting te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
gastje01 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:31:
Je zou wel iets van link/communicatie moeten hebben voor er daadwerkelijk een IP adres uitgedeeld wordt. Feit dat de lampjes niet aan gaan (al moet ik bekennen dat ik de UDM niet ken) zou voor mij een reden zijn om in die richting te zoeken.
Daarom heb ik ook jouw reactie erbij gezet : Het oude fixed 1000 Mbps verhaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Daarom heb ik ook jouw reactie erbij gezet : Het oude fixed 1000 Mbps verhaal! :)
Alleen nog ff uitzoeken hoe ik dat doe op de UDM SE. Het is een 10G SFP+ poort. Kan die wel op 1Gb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 19:53
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Heb je de SFP er wel goed in gedrukt? Even er uit halen en opnieuw erin drukken. Ik heb dat ooit eens gehad, net niet ver genoeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 12:06
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Alleen nog ff uitzoeken hoe ik dat doe op de UDM SE. Het is een 10G SFP+ poort. Kan die wel op 1Gb?
Ik zou hem ook eerst configureren achter de 7840, dan op de wan vlan 100 instellen en dhcp, udm uit, 7840 weg, sfp aansluiten en aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Het is een 10G SFP+ poort. Kan die wel op 1Gb?
In theorie wel, maar het is een UDM dus veel sterkte alvast! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 18:05
[...]

Al de 1 Gbps fixed geprobeerd (ipv auto/auto)?
Daar hebben @gastje01 en @nero355 al op gewezen. Ik denk zelf dat het probleem hier zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
Soundwork schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:28:
[...]

Al de 1 Gbps fixed geprobeerd (ipv auto/auto)?
Daar hebben @gastje01 en @nero355 al op gewezen. Ik denk zelf dat het probleem hier zit.
Nee, nog niet. Nog geen setting kunnen vinden om dit te forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
gvdijk23 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Nee, nog niet. Nog geen setting kunnen vinden om dit te forceren.
Ik denk dan dat je mss poort 10 niet kunt bewerken omdat hij nog niet actief is.

edit: in de oude interface kan ik die setting ook niet vinden.
New interface-devices-udm-settings en op de betreffende poort klikken.

[ Voor 20% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 04-02-2022 20:55 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvdijk23
Ik heb hem inderdaad op 1Gb kunnen zetten door op de poort te klikken. Daarna WAN op VLAN 100 en SFP erin en de UDM herstart. Geen resultaat. Ik ga nu eerst een andere SFP proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiQu1D
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
gvdijk23 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:06:
Ik heb hem inderdaad op 1Gb kunnen zetten door op de poort te klikken. Daarna WAN op VLAN 100 en SFP erin en de UDM herstart. Geen resultaat. Ik ga nu eerst een andere SFP proberen.
Al geprobeerd op WAN 2 ?

Failure is part of the process. You don't know where you're vulnerable until your fail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben aan het overstappen van Caiway naar DELTA, als het goed gaat ben ik de 21ste over.

Ik heb een oud Internet Only abonnement wat naar 600 mbit gaat net geen ~€60,- p/m, dat begint toch wel wat gortig te worden vs DELTA Internet Only 1 gbit voor €50,- p/m, van het verschil kun je prima een Netflix abbo oid afnemen.

Gisteren aangevraagd en vandaag al de retour labels van Caiway binnen en het installatie pakket van DELTA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e3nP9ztO0BgKAyC4axM_d4d9HU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FZ8stKO4W97kk8CLphBMUIYR.png?f=user_large

:) Lekker efficient van DFN, pakketjes rond pompen, btw in het installatie pakket zat exact hetzelfde (Genexis Platinum 7840) als wat ik naar Caiway mag terug sturen.

Mijn verwachtingen zijn niet hoog, avondje downtime als ik het hier zo lees (21u tot 0u oid), pak wel een goed boek. En daarna gewoon het zelfde :?, alleen dan 1gbit, ben benieuwd of ik een ander IP krijg.

ps. de genexis doos paste niet in de opgestuurde vouw doos van Caiway, dus die krijgen ze nu terug in de DELTA doos (btw DELTA heeft het zelfde antwoordnummer als Caiway)

[ Voor 7% gewijzigd door Xanthorax op 05-02-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Xanthorax schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:58:
Ik ben aan het overstappen van Caiway naar DELTA, als het goed gaat ben ik de 21ste over.

Ik heb een oud Internet Only abonnement wat naar 600 mbit gaat net geen ~€60,- p/m, dat begint toch wel wat gortig te worden vs DELTA Internet Only 1 gbit voor €50,- p/m, van het verschil kun je prima een Netflix abbo oid afnemen.

Gisteren aangevraagd en vandaag al de retour labels van Caiway binnen en het installatie pakket van DELTA

[Afbeelding]

:) Lekker efficient van DFN, pakketjes rond pompen, btw in het installatie pakket zat exact hetzelfde (Genexis Platinum 7840) als wat ik naar Caiway mag terug sturen.

Mijn verwachtingen zijn niet hoog, avondje downtime als ik het hier zo lees (21u tot 0u oid), pak wel een goed boek. En daarna gewoon het zelfde :?, alleen dan 1gbit, ben benieuwd of ik een ander IP krijg.

ps. de genexis doos paste niet in de opgestuurde vouw doos van Caiway, dus die krijgen ze nu terug in de DELTA doos (btw DELTA heeft het zelfde antwoordnummer als Caiway)
En men blijft beweren dat ze dit nog jaren gaan volhouden… :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
gvdijk23 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:06:
Je kunt beter even de quote knop gebruiken op diegen waar je op wilt antwoorden.

Heb je de Genexis er nu nog wel of niet tussen? Zo ja op poort 9 dan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Even een kleine cliffhanger…

Ik heb nu eindelijk de firmware van een Titanium-22 kunnen ontrafelen van een via Marktplaats verkregen exemplaar, volgens de vorige eigenaar in gebruik geweest op een Caiway aansluiting.

De serial port van dat device heeft me geruime tijd voor raadselen gesteld. Ik heb drie (!) TTL-serial naar USB adapters opgeblazen voordat ik me realiseerde dat de 4-pin connector op de printplaat niet dezelfde layout heeft met die van de Platinum 7840.

Na wat omzwervingen de juiste aansluitingen gevonden… aan de card edge van de printplaat zitten de aansluitingen (handig, een fysieke PCIe connector). Enfin, U-boot bootloader onderbroken en firmware gedumpt over de serial port.

Firmware kort bekeken… doel is een user met root rechten en shell toegang er in te bakken. Morgen of zo. En dan eens kijken of er verder wat te leren valt. De default config is inderdaad een brug tussen lan en wan waarbij VLAN100 getagged is aan lan.

Maar man wat is dat ding oud. Er draait een linux kernel versie 2.6.33.5 op (meest recente is 5.16.5), die is gereleased op 26 mei 2010. Dat is dus bijna 11 jaar geleden :'( Toen konden we nog 4 jaar met Windows XP vooruit. Ik durf wel te stellen dat je eigenlijk zulke oude firmware als Caiway/Delta niet zou moeten gebruiken in de endpoints van je netwerk 8)7

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gvdijk23
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:51:
[...]
Heb je de Genexis er nu nog wel of niet tussen? Zo ja op poort 9 dan?
De Genexis zit er nog steeds tussen via poort 9.

Ik krijg het rechtstreeks aansluiten niet werkend op de UDM SE. Ik heb het volgende gedaan / geprobeerd:
- SFP (uit de Genexis) in de SFP+ WAN poort (poort 10) van de UDM SE
- Poort fixed op 1Gb
- WAN op VLAN 100
- UDM SE herstart
- 10 uur gewacht (nacht)
- Contact gezocht met Caiway en bevestigd gekregen dat zij niets hoeven te doen.
- Dubbelgecheckt of de SFP er goed in zat

Ik ga het nu proberen met een andere SFP (die is onderweg, hoop ik dus later deze week te proberen) want ik vermoed dat de UDM SE de SFP niet herkent (er lichten ook geen LEDs op)

[ Voor 8% gewijzigd door gvdijk23 op 07-02-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:45:
Maar man wat is dat ding oud. Er draait een linux kernel versie 2.6.33.5 op (meest recente is 5.16.5), die is gereleased op 26 mei 2010. Dat is dus bijna 11 jaar geleden :'( Toen konden we nog 4 jaar met Windows XP vooruit. Ik durf wel te stellen dat je eigenlijk zulke oude firmware als Caiway/Delta niet zou moeten gebruiken in de endpoints van je netwerk 8)7
Tja, ik vraag me dan weer af of je dat wel als een probleem moet zien op het moment dat :
- Alle beheer via een aparte VLAN gaat.
- Alle poorten vanaf het Internet dicht zijn gezet d.m.v. IPTables.
- Dan ding ook nog eens Bridged draait en dus volledig transparant zou moeten zijn :)

Maar echt handig is het inderdaad niet echt... :X :/
gvdijk23 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:29:
Ik krijg het niet werkend op de UDM SE.
Heel eerlijk gezegd vind ik het best wel raar, maar we hebben het dan ook over een UDM en dan zou ik het bijna normaal gaan vinden wetende dat het wel vaker fout gaat :
- xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Ik zou zeggen overweeg een Media Converter of indien je een Switch met SFP poorten hebt dan het opofferen van die poorten voor je WAN verbinding ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Tja, ik vraag me dan weer af of je dat wel als een probleem moet zien op het moment dat :
- Alle beheer via een aparte VLAN gaat.
- Alle poorten vanaf het Internet dicht zijn gezet d.m.v. IPTables.
- Dan ding ook nog eens Bridged draait en dus volledig transparant zou moeten zijn :)

Maar echt handig is het inderdaad niet echt... :X :/
Dan ga je er vanuit dat er sinds die kernel release geen security bugs in de kernel, iptables e.d. bekend geworden zijn, en dat er geen security bugs in zitten die jij en ik niet kennen maar kwaadwillenden wel. Die kans is na 11 jaar best wel aanwezig. Daarnaast draait er op de Titanium-22 een custom OpenWRT versie, gemaakt door de fabrikant en niet openbaar of ondersteund door/in de OpenWRT community.

Kijk je hier:

https://www.cvedetails.co...1/Linux-Linux-Kernel.html

dan zie je rond de release van kernel 2.6.33 in 2010 toch in dat jaar alleen al 81 security bugs. Dat zijn natuurlijk geen bugs waar direct of indirect het gebruik van de Titanium-22 een gevaar door is, maar juist doordat het zo’n gesloten systeem is, onbekend in de open source wereld, weet je niks zeker.

Overigens is de laatste update van de firmware (3.14) op deze Titanium in 2015 geweest. Kernel 2.6.33.5 uit 2010 is daarbij niet ge-update.

In de Titanium reeks draait het OS op een Mindspeed Comcerto 1000, een verder vrijwel totaal onbekende processor, alleen Zyxel heeft kort een product gehad met die processor. De firma Mindspeed heeft een roerig verleden met vele overnames en opsplitsingen, uiteindelijk opgekocht door Freescale. De support in de open source community is minimaal. Er kijken dus weinig ogen naar de aangepaste code, recept voor verborgen fouten.

(In de source van de Platinum zitten ook fouten heb ik gezien, afhandeling van het rc.local script genereert bij booten bijvoorbeeld een fout als de 2.4Ghz. WiFi disabled is.)

Dat er op de Titanium open source Linux draait is dan wel weer een GPL compliance probleem want wederom publiceert Genexis de source niet, omdat het OpenWRT is zijn ze daar toe wel verplicht.

Overigens staat op de printplaat dat de Titanium geproduceerd is door Prodrive Technologies, ik denk indertijd een OEM producent voor Genexis toen Genexis nog een vrij kleine organisatie was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 21:12
nero355 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:10:
Ik zou zeggen overweeg een Media Converter of indien je een Switch met SFP poorten hebt dan het opofferen van die poorten voor je WAN verbinding ;)
Zojuist Caiway gebeld naar aanleiding dit topic dat het wifi-modem geen bridge mode zou ondersteunen. Blijkbaar is het wel mogelijk om deze om te ruilen met het melkpak model (Titanium) waardoor bridge mode mogelijk is. Was dit al bekend?

Alleen nu gezien bovenstaande berichten twijfel ik eraan of ik hier wel goed aan doe. Gezien de net verplichte toelating van eigen modems/converters, misschien een goed moment om direct een pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L te installeren en hierachter mijn router (met VLAN-ondersteuning) te installeren. Wat heeft jullie voorkeur, een melkpak of een eigen converter? kijkend naar:
  • veiligheid
  • performance (snelheid/latency)
  • stroomverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bliksem B schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Zojuist Caiway gebeld naar aanleiding dit topic dat het wifi-modem geen bridge mode zou ondersteunen. Blijkbaar is het wel mogelijk om deze om te ruilen met het melkpak model (Titanium) waardoor bridge mode mogelijk is. Was dit al bekend?

Alleen nu gezien bovenstaande berichten twijfel ik eraan of ik hier wel goed aan doe. Gezien de net verplichte toelating van eigen modems/converters, misschien een goed moment om direct een pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L te installeren en hierachter mijn router (met VLAN-ondersteuning) te installeren. Wat heeft jullie voorkeur, een melkpak of een eigen converter? kijkend naar:
  • veiligheid
  • performance (snelheid/latency)
  • stroomverbruik
Heb je voordat je je vragen stelde, het forum gelezen?

Of deel I van deze thread:

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

Antwoorden op je vragen zijn daar allemaal te vinden… :O

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Zo.

De Titanium-22 firmware (code naam: Tundra) uiteengerafeld, root account met root rechten aangebracht, firmware weer in elkaar geknutseld en via de serial port met U-boot ingelezen.

(BTW: met het ymodem protocol in Tera Term... 40 jaar geleden bij Philips voor het eerst mee gewerkt. l'histoire se repete.)

Zie foto, het device op de pijnbank uit voorzorg via een optisch gescheiden TTL-USB adapter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHlirSih1l9A5zc3HcN2ZujMByA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xi8zYnxCGBffUJcPKJpesauv.jpg?f=user_large

Paar noemenswaardige zaken:
  • er is nog een beheer VLAN geconfigureerd, nl. VLAN4094, zo te zien voor VoIP
  • open poorten op VLAN100: 22 (ssh), 68 (bootp), 161 (snmp), 5060/5061 (sip), 8082 (?), 9115 (?), 1024 t/m 65535 (udp)
En voor de mensen die denken "eigen beheer" te hebben als ze een Titanium-22 gebruiken, hierbij alle processen die draaien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
PID USER       VSZ STAT COMMAND
    1 root      2804 S    init       
    2 root         0 SW   [kthreadd]
    3 root         0 SW   [ksoftirqd/0]
    4 root         0 SW   [watchdog/0]
    5 root         0 SW   [events/0]
    6 root         0 SW   [cpuset]
    7 root         0 SW   [khelper]
   10 root         0 SW   [async/mgr]
   88 root         0 SW   [sync_supers]
   90 root         0 SW   [bdi-default]
   92 root         0 SW   [kblockd/0]
   97 root         0 SW   [ksuspend_usbd]
  102 root         0 SW   [khubd]
  117 root         0 SW   [rpciod/0]
  126 root         0 SW   [khungtaskd]
  127 root         0 SW   [kswapd0]
  128 root         0 SW   [aio/0]
  129 root         0 SW   [nfsiod]
  130 root         0 SW   [crypto/0]
  205 root         0 SW   [mtdblockd]
  256 root         0 SW   [kondemand/0]
  257 root         0 SW   [kconservative/0]
  529 root      2804 S    /bin/sh /etc/init.d/rcS 
  530 root      2880 S    -ash 
 1109 root      2880 S    logger -p 6 -t sysinit 
 1113 root      2532 S    /sbin/ma 
 1124 root      1536 S    /sbin/sysloadd 
 1132 root      3780 S    maconfig 
 1269 root      1536 S    /sbin/hotplug2 --override --persistent --max-children
 1278 root      1584 S    /usr/sbin/watchdog 
 1292 root         0 SW   [ubi_bgt0d]
 1308 root      3964 S    pmlh 
 1339 root      2568 S    msconfig-helper 
 2272 root      2812 S    udhcpc -t 0 -i eth0.102 -H drgos -V drgos-tundra-1.14
 2336 root      2804 S    /bin/sh /sbin/wifi_supervision 
 2566 root      2812 S    udhcpc -t 0 -i eth0.4094 -O option101 -H drgos -V drg
 3204 root      3976 S    pind -d 
 3634 root      4016 S    autoswitch 
 3804 nobody    1732 S    /usr/sbin/dnsmasq --conf-file=/tmp/dhcp_conf_file --l
 3805 root      1732 S    /usr/sbin/dnsmasq --conf-file=/tmp/dhcp_conf_file --l
 3814 root      2876 S    crond -c /etc/crontabs 
 3829 root      1988 S    /usr/sbin/dropbear -p 22 
 3838 root      2668 S    /usr/sbin/lighttpd -f /etc/lighttpd/lighttpd.conf 
 3839 root     20284 S    /usr/bin/unetlink 
 3849 root      4144 S    /usr/bin/rtsppd 
 3865 root      3064 S    /sbin/syslogd -C256 -m 0 -l 8 
 3868 root      2804 S    klogd -c 8 
 3882 root      1816 S    ulogd -d 
 3915 root         0 SW   [vwd_rx]
 3931 root     27940 S    /usr/bin/cmm -f /etc/config/fastforward 
 4049 root      4024 S    /usr/bin/drgctrld 
 4146 root     21384 S    /usr/bin/sipapp 
 4147 root      2804 S    /bin/sh /usr/bin/sip_mon 
 4163 root      4012 S    igmp -t eth2 
 4171 root      6236 S    /usr/sbin/snmpd -Lsd -p /var/run/snmpd.pid -f 
 4276 root      1528 S    /sbin/rngd -r /dev/urandom -W 4000 -t 10 
 5435 root      2680 S    sleep 60 
 5488 root      2672 S    sleep 5 
 5491 root         0 Z    [systemcheck.sh]

ma = management applicatie van Genexis, gebruikt voor monitoring, firmware uploaden etc.
snmp = remote logging
cmm = configuratie tool van Mindspeed (producent van de SOC)
drgctrld = tool voor CATV management

Ik heb geen idee wat pmlh, msconfig-helper en pind zijn. De rest is vrij normaal voor een router.

Er is op het device best wel veel geheugen nog vrij. Jammer dat er geen kernel drivers voor de USB poort op staan, anders was er wel wat leuks mee te doen. Omdat het een eigen port is van OpenWRT (van rond 2009) zijn er geen sources, ontwikkelomgvingen e.d., dus die kernel drivers zelf maken is (haast) niet te doen. Zoals eerder gezegd; een Zyxel NBG5715 AP/Router bevat deze versie kernel en processor ook... met USB kernel drivers. Daar ga ik t.z.t. wat mee stoeien. Puur voor de leut.

Wordt vast nog wel vervolgd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik probeer de SIP-gegevens van mijn telefonie te achterhalen, op de site van de vrije modemkeuze staat dat deze gegevens zijn op te vragen in Mijn Caiway, waar je een wachtwoord genereren kan en in de tabel eronder staat dat je contact op moet nemen met de klantenservice.

Ja, wat is het nou? :P

Heeft iemand al die gegevens opgevraagd, en zo ja, hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:44:
Ik probeer de SIP-gegevens van mijn telefonie te achterhalen, op de site van de vrije modemkeuze staat dat deze gegevens zijn op te vragen in Mijn Caiway, waar je een wachtwoord genereren kan en in de tabel eronder staat dat je contact op moet nemen met de klantenservice.

Ja, wat is het nou? :P

Heeft iemand al die gegevens opgevraagd, en zo ja, hoe?
Zie:

https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

“ Voor je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord moet je contact opnemen met onze klantenservice.

Je krijgt een wachtwoord en SIP-gebruikersnaam toegestuurd via de e-mail. Met een SIP-gebruikersnaam en wachtwoord kun je vanaf elk Caiway netwerk bellen met je eigen nummer op jouw kosten. Zorg er daarom voor dat je dit SIP-wachtwoord altijd geheim houdt. “

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Zie:

https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

“ Voor je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord moet je contact opnemen met onze klantenservice.

Je krijgt een wachtwoord en SIP-gebruikersnaam toegestuurd via de e-mail. Met een SIP-gebruikersnaam en wachtwoord kun je vanaf elk Caiway netwerk bellen met je eigen nummer op jouw kosten. Zorg er daarom voor dat je dit SIP-wachtwoord altijd geheim houdt. “
Dank :)

In de tabel op tabje nummer 5 staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SIP gebruikersnaam

<SIP account invullen>

b.v. caiw01234567 <via MIJN pagina opvragen>

SIP Password

<SIP wachtwoord invullen>

<via MIJN pagina zelf invullen>

Vandaar mijn verwarring; als het via de Mijn pagina kan, dan scheelt het weer bellen. Maar die optie zie ik dus niet in de Caiway-omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:11:
[...]

Dank :)

In de tabel op tabje nummer 5 staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SIP gebruikersnaam

<SIP account invullen>

b.v. caiw01234567 <via MIJN pagina opvragen>

SIP Password

<SIP wachtwoord invullen>

<via MIJN pagina zelf invullen>

Vandaar mijn verwarring; als het via de Mijn pagina kan, dan scheelt het weer bellen. Maar die optie zie ik dus niet in de Caiway-omgeving.
Onder het kopje “Activatiecode” staat: “Binnenkort kan dit ook via MijnCaiway zonder onderbreking van diensten. Hou deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws.”

Ik denk dat deze tekst ook slaat op dat waar je aan refereert.

(Sarcasme mode aan.)
Delta/Caiway heeft een half jaar de tijd gehad dit voor te bereiden :( , je kunt dus nu niet al verwachten dat het nu geregeld is.
(Sarcasme mode uit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 21:12
ernstoud schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:23:
[...]

Heb je voordat je je vragen stelde, het forum gelezen?

Of deel I van deze thread:

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

Antwoorden op je vragen zijn daar allemaal te vinden… :O
Nee ik heb niet beide forums volledig uit gepluisd. Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt. Harde cijfers/beweringen over latency, performance, stroomverbruik en veilheid ben ik niet tegengekomen m.b.t. het gebruikt van de drie opties. Wel jouw blog over het hacken van het melkpak ;).

Mijn aanname is momenteel dat stroomverbruik met het melkpak hoger is dan met een converter. Veiligheid lijkt slechter gezien het feit dat deze op een oude Linuxversie draait met een laatste versie uit 2015. Maar ik heb geen flauw idee of dit uitmaakt voor een modem die eigenlijk een converter is. Latency kan toenemen bij het gebruik het melkpak, immers dat ding draait op Linux en heeft dus overhead maar hoeveel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bliksem B schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Nee ik heb niet beide forums volledig uit gepluisd. Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt. Harde cijfers/beweringen over latency, performance, stroomverbruik en veilheid ben ik niet tegengekomen m.b.t. het gebruikt van de drie opties. Wel jouw blog over het hacken van het melkpak ;).

Mijn aanname is momenteel dat stroomverbruik met het melkpak hoger is dan met een converter. Veiligheid lijkt slechter gezien het feit dat deze op een oude Linuxversie draait met een laatste versie uit 2015. Maar ik heb geen flauw idee of dit uitmaakt voor een modem die eigenlijk een converter is. Latency kan toenemen bij het gebruik het melkpak, immers dat ding draait op Linux en heeft dus overhead maar hoeveel?
De Titanium zal een paar Watt meer dan alleen een media converter verbruiken, maar het zet weinig zoden aan de dijk om het milieu te redden om dat de keuze tussen de twee te laten bepalen.

Zeker zal ten opzichte van een media-converter met een goede router er achter, de latency iets minder zijn dan met een router achter de Titanium. Maar het zal echt niet veel meer zijn dan 1, misschien 2, ms.

Factoren die m.i. de keuze bepalen zijn meer gebruiksgemak, behoefte aan eigen beheer, niet willen leunen op support van de provider, security etc. Ook zal een eigen router interessante voorzieningen kunnen bieden (ik denk dan aan een Fritzbox) voor VoIP zoals call logging e.d.

Persoonlijk vind ik - hoe zinvol dit voor een provider ook is - het ongevraagd updaten van firmware zonder enige toelichting van nieuwe (en verwijderde!) functionaliteit het meest storend en reden voor eigen apparatuur of voor het blokkeren van dergelijke updates.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Beste tweakers,

Ik ontving het verzoek van een Tweaker om de firmware van de Titanium toe te zenden. Een begrijpelijke vraag. Echter; zowel de firmware van de Platinum als de Titanium bevatten proprietary software. Ook heeft Genexis, de producent, verzuimd voldoende duidelijk te maken welke licentievorm er geldt en welke rechten de gebruiker heeft. Er kan dus sprake zijn van copyright.

Ik ben 40 jaar werkzaam in de ICT waarvan 30 jaar in het security werkveld en weet hoe gevoelig deze onderwerpen zijn.

Dus even voor alle duidelijkheid:
  • ga je op onderzoek naar deze devices doe dat dan op zelf aangeschafte exemplaren, niet op de in bruikleen verkregen exemplaren van Delta of Caiway
  • ik verstrek hier informatie over mijn bevindingen die voor tweakers nuttig kan zijn, maar ik zal geen firmware, SIP instellingen, IP adressen en dergelijk verstrekken
  • specifieke vragen kunnen per DM maar dus niet over firmware toezenden
Ik weet niet in te schatten hoeveel mensen nut zouden hebben van een beschrijving hoe je een Platinum of Titanium “open” kunt krijgen. Het maken van die beschrijving kost erg veel tijd en vereist van een tweaker een hoge mate van kennis (en beschikbaarheid) van tools en een hoge mate van geduld.

Mijn geknutsel is vooral vanuit een gedrevenheid alles te willen weten (toen ik drie jaar was, bestond mijn speelgoed uit een blik schroeven en boutjes), security oogpunt en vooral ook fun. Het wedstrijdelement tussen de programmeurs van Genexis die in de firmware 3.16 het wijd open gat voor SSH toegang in de firmware 3.14 hebben gesloten en mijn poging dat gat weer te graven (paar uur werk). Die dingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik heb nog een Ubiquiti BiDi SFP module met de specs die nodig zijn volgens Caiway, alleen de maximum afstand is 3km volgens de module, en de specs van Caiway zegt 10km. Zou dat in theorie moeten werken, als ik binnen 3km afstand zit van het distributiepunt? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:05:
Ik heb nog een Ubiquiti BiDi SFP module met de specs die nodig zijn volgens Caiway, alleen de maximum afstand is 3km volgens de module, en de specs van Caiway zegt 10km. Zou dat in theorie moeten werken, als ik binnen 3km afstand zit van het distributiepunt? :P
Die afstand die gespecificeerd wordt geeft een indicatie over de sterkte van de gebruikte laser en de gevoeligheid van de fotodiode. Daar zal wel een norm voor zijn, maar neem ook in ogenschouw dat er in huis al twee koppelpunten zijn in de vezel en bij P2P in de POP ook nog één of meerdere koppelingen. Elke koppeling introduceert een klein verlies, defractie en reflectie. Beter is dus marge in acht te nemen.

Drie km. is dan wel erg weinig. In de Platinum zit een 20 km. exemplaar, DFN specificeert dus 10.

En ze kosten zo weinig dat ik het risico op drop-outs niet zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Die afstand die gespecificeerd wordt geeft een indicatie over de sterkte van de gebruikte laser en de gevoeligheid van de fotodiode. Daar zal wel een norm voor zijn, maar neem ook in ogenschouw dat er in huis al twee koppelpunten zijn in de vezel en bij P2P in de POP ook nog één of meerdere koppelingen. Elke koppeling introduceert een klein verlies, de fractie en reflectie. Beter is dus marge in acht te nemen.

Drie km. is dan wel erg weinig. In de Platinum zit een 20 km. exemplaar, DFN specificeert dus 10.

En ze kosten zo weinig dat ik het risico op drop-outs niet zou nemen.
Verzendkosten bij FS.com zijn bijna hoger dan de kosten van de module zelf :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Polyphemus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:35:
Verzendkosten bij FS.com zijn bijna hoger dan de kosten van de module zelf :P
Haal de eerder genoemde DrayTek SFP module via Vraag & Aanbod of Marktplaats/eBay/enz. en KLAAR!!! :P

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 08-02-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:21:
[...]

Haal de eerder genoemde DrayTek SFP module via Vraag & Aanbod of Marktplaats/eBay/enz. en KLAAR!!! :P
Nu heb ik de search gebruikt, in dit topic... Maar vinden kan ik hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Daarom had ik het in eerste instantie over tweedehands aanschaffen, maar die post lijkt in het vorige deel van dit topic verdwenen te zijn... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 08-02-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvdijk23
gvdijk23 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Ik ga het nu proberen met een andere SFP (die is onderweg, hoop ik dus later deze week te proberen) want ik vermoed dat de UDM SE de SFP niet herkent (er lichten ook geen LEDs op)
Nieuwe poging. Ik zat dus niet helemaal op te letten. Je moet eerst de ene WAN-poort disablen (Eth poort 9) en daarna de andere WAN-poort expliciet inschakelen (SFP+ poort 10) 8)7

Daarna begon het een beetje te leven. De SFP geeft allemaal waardes door. Alleen ik kreeg nog geen IP-adres. Iemand ervaring met hoe lang je moet wachten tot je een nieuw IP-adres uitgedeeld krijgt? Het terug plaatsen van Genexis-modem levert dus vrijwel direct weer een IP-adres op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou kunnen kijken of je in het Genexis modem een IP release kan doen, dan zou je meteen een nieuwe moeten krijgen als je de andere aansluit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
Volgens de DHCP info is de Lease: 1800 secs, Renewal: 900 secs, Rebind: 1575 secs
Na 30 minuten zou je dus weer een nieuw address kunnen krijgen.
Behalve de release kan je ook proberen het mac address te clonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Links retourneren naar Caiway, rechts ontvangen van Delta.
Zo weten we tenminste waar ons abonnementsgeld aan verspild wordt. |:( 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDu_tVAAU3E6tkLLIyUnIxUGxYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTzZDhaZTqO22aOv4PKFWwKf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MPvDam schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Ik denk dat de snelheden zijn doorgevoerd hier: G800: 860 / 860 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
gvdijk23 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Nieuwe poging. Ik zat dus niet helemaal op te letten. Je moet eerst de ene WAN-poort disablen (Eth poort 9) en daarna de andere WAN-poort expliciet inschakelen (SFP+ poort 10) 8)7

Daarna begon het een beetje te leven. De SFP geeft allemaal waardes door. Alleen ik kreeg nog geen IP-adres. Iemand ervaring met hoe lang je moet wachten tot je een nieuw IP-adres uitgedeeld krijgt? Het terug plaatsen van Genexis-modem levert dus vrijwel direct weer een IP-adres op.
Eerst de udm achter de genexis, het wan netwerk configureren op dhcp en vlan 100, daarna de genexis er tussen weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPvDam
Hulliee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Ik denk dat de snelheden zijn doorgevoerd hier: G800: 860 / 860 >:)
Ja, ik merkte het ook vanmiddag en alleen nog geen kans gezien om het te melden. Ik haal ook de 860/860 met gemak zelfs door mijn ipv6 tunnel van HE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
rfbroek schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:24:
Links retourneren naar Caiway, rechts ontvangen van Delta.
Zo weten we tenminste waar ons abonnementsgeld aan verspild wordt. |:( 8)7

[Afbeelding]
:o DUDE!!! :D WTF ?!?! _O- :+

Wat een wazig bedrijf!!! :') :F

EPIC FOTO!!! _O_ d:)b

• gvdijk23
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:21:
[...]
Eerst de udm achter de genexis, het wan netwerk configureren op dhcp en vlan 100, daarna de genexis er tussen weg?
Ja, inderdaad. Dus UDM SE configureren. Genenix loskoppelen van de Eth poort. SFP uit de Genexis en in de UDM SE stoppen. Maar geen IP-adres dus. Ik denk dat ik nog iets langer moeten wachten. Zoals hierboven aangegeven max een half uur. Later nog een keer proberen. Alleen de andere gezinsleden vinden het niet zo grappig als er geen internet beschikbaar is in huis. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
gvdijk23 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:54:
[...]

Ja, inderdaad. Dus UDM SE configureren. Genenix loskoppelen van de Eth poort. SFP uit de Genexis en in de UDM SE stoppen. Maar geen IP-adres dus. Ik denk dat ik nog iets langer moeten wachten. Zoals hierboven aangegeven max een half uur. Later nog een keer proberen. Alleen de andere gezinsleden vinden het niet zo grappig als er geen internet beschikbaar is in huis. :X
Ik heb de fiber in de UDM SE gedaan voordat ik ging slapen. Zo heeft Caiway/Delta genoeg tijd om het IP adres uit te delen aan de UDM en heeft het gezin geen last van geen internet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
gvdijk23 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:54:
Alleen de andere gezinsleden vinden het niet zo grappig als er geen internet beschikbaar is in huis. :X
"Offload" ze naar een mobiele hotspot of schop ze gewoon het huis uit om te wandelen of zo! >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 23:16
Als het goed is krijg ik ergens het komende jaar ook Delta glasvezel. Bij de helpdesk hebben ze mij beloofd dat dit een bridge mode modem (Genexis Titanium) zou krijgen. Ik heb meermaals gevraagd of dit geen XGS PO aansluiting wordt met Nokia modem, maar dat bleef men ontkennen, terwijl ik toch echt vrij zeker weet dat nieuwe aansluitingen dat Nokia modem krijgen. Ik leek erg lastige vragen te stellen had ik het idee.

Ervan uitgaande dat dit dus toch mis gaat, heb ik wat dingen die ik niet begrijp als ik mijn eigen modem/router wil gebruiken.Ik heb zelf een Unifi UDM (niet de pro).

klopt deze aanname:

Attema FTU ---> SC - LC singlemode LR Bidi kabeltje --> Fiber optic convertertje + SFP --> Koper naar UDM. Werkt dit ook met de PON connecties of alleen met AON? En zoja, moet ik die SFP zelf regelen of kan ik die ergens uit slopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
copywrong1982 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:09:
Als het goed is krijg ik ergens het komende jaar ook Delta glasvezel. Bij de helpdesk hebben ze mij beloofd dat dit een bridge mode modem (Genexis Titanium) zou krijgen. Ik heb meermaals gevraagd of dit geen XGS PO aansluiting wordt met Nokia modem, maar dat bleef men ontkennen, terwijl ik toch echt vrij zeker weet dat nieuwe aansluitingen dat Nokia modem krijgen. Ik leek erg lastige vragen te stellen had ik het idee.

Ervan uitgaande dat dit dus toch mis gaat, heb ik wat dingen die ik niet begrijp als ik mijn eigen modem/router wil gebruiken.Ik heb zelf een Unifi UDM (niet de pro).

klopt deze aanname:

Attema FTU ---> SC - LC singlemode LR Bidi kabeltje --> Fiber optic convertertje + SFP --> Koper naar UDM. Werkt dit ook met de PON connecties of alleen met AON? En zoja, moet ik die SFP zelf regelen of kan ik die ergens uit slopen?
Heb je het forum gelezen, inclusief deel 1? Zoek functie gebruikt? Antwoord op deze vraag is al meerdere keren gegeven.

Voor P2P (AON) klopt je aanname. SFP, vezel e.d. bij fs.com bestellen of routershop.nl.

Maar waarom wil je de Titanium als je hem toch niet gaat gebruiken? Kun je beter de Platinum vragen, daar kun je dan de SFP en het glaskabeltje van gebruiken.

Voor XGS-PON zijn de gegevens wel bekend gemaakt door Caiway en Delta maar er heeft hier nog niemand gemeld welke SFP werkt… enkele pagina’s terug zijn suggesties gedaan. Deze bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70401086

Maar nogmaals, niemand heeft nog ervaring hiermee gepost.

En voor de goede orde; uit het Nokia XGS-PON kun je de SFP niet gebruiken, die zit vastgesoldeerd op de printplaat.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 11-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:21:
Maar waarom wil je de Titanium als je hem toch niet gaat gebruiken?

Kun je beter de Platinum vragen, daar kun je dan de SFP en het glaskabeltje van gebruiken.
De Titanium heeft toch ook een SFP achterin zitten of niet :?

Zo niet : Hoe is die dan aangesloten ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 23:16
ernstoud schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Heb je het forum gelezen, inclusief deel 1? Zoek functie gebruikt? Antwoord op deze vraag is al meerdere keren gegeven.

Voor P2P (AON) klopt je aanname. SFP, vezel e.d. bij fs.com bestellen of routershop.nl.

Maar waarom wil je de Titanium als je hem toch niet gaat gebruiken? Kun je beter de Platinum vragen, daar kun je dan de SFP en het glaskabeltje van gebruiken.

Voor XGS-PON zijn de gegevens wel bekend gemaakt door Caiway en Delta maar er heeft hier nog niemand gemeld welke SFP werkt… enkele pagina’s terug zijn suggesties gedaan. Deze bijvoorbeeld:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70401086

Maar nogmaals, niemand heeft nog ervaring hiermee gepost.

En voor de goede orde; uit het Nokia XGS-PON kun je de SFP niet gebruiken, die zit vastgesoldeerd op de printplaat.
Ja ik heb het hele topic ongeveer gelezen, maar nergens een sluitend antwoord gevonden omdat het alleen over AON gaat, vandaar de vraag. Ik werk zelf veel met die spullen, dus SFPs en die kabels heb ik genoeg ervaring mee, alleen heb ik dus nog geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe dit werk met een XGS-PON aansluiting. Maar dat komt dus omdat nog niemand er ervaringen mee heeft.

Ik wil het titanium hebben omdat bridge modus mijn voorkeur heeft, Als dat kan hoef ik niet aan het hele optics feest te beginnen. Maar ik twijfel eraan of ik überhaupt een Genexis krijg, vandaar dat ik voorbereid wil zijn.

Dan maar hopen dat tegen de tijd dat ik mijn aansluiting krijg er al meer ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
copywrong1982 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:32:
[...]

Ja ik heb het hele topic ongeveer gelezen, maar nergens een sluitend antwoord gevonden omdat het alleen over AON gaat, vandaar de vraag. Ik werk zelf veel met die spullen, dus SFPs en die kabels heb ik genoeg ervaring mee, alleen heb ik dus nog geen duidelijk voorbeeld gevonden hoe dit werk met een XGS-PON aansluiting. Maar dat komt dus omdat nog niemand er ervaringen mee heeft.

Ik wil het titanium hebben omdat bridge modus mijn voorkeur heeft, Als dat kan hoef ik niet aan het hele optics feest te beginnen. Maar ik twijfel eraan of ik überhaupt een Genexis krijg, vandaar dat ik voorbereid wil zijn.

Dan maar hopen dat tegen de tijd dat ik mijn aansluiting krijg er al meer ervaringen zijn.
Laat duidelijk zijn dat het Titanium device alleen voor AON (P2P zoals Delta/Caiway dat noemt) geschikt is. Dus krijg je XGS-PON krijg je geen Titanium maar op dit moment de Nokia xs-2426g-a. Later zal dat een ander - nog onbekend - device worden want die Nokia heeft alleen 4 gigabit poorten en is dus voor de 8Gbps abonnementen vrij zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10 21:03
Zonder ook maar iets gekocht te hebben of überhaupt al een glasvezel verbinding te hebben:

Mijn impressie is dat de XGS-PON module van FS.com voornamelijk het 'licht' gedeelte doet, maar niet alle logica. Ik denk dat je een SFP+ moet zoeken met de term 'with MAC'. Helaas zijn die een stuk moeilijker te vinden.

Mijn eerste gok voor een bridge-mode achtige oplossing is een Nokia XS-010X-Q. Deze staat ook op de BBF.247 lijst. Deze worden alleen normaal ook niet aan consumenten verkocht, maar ik zag ze wel op de duitse ebay.de staan.

Een andere idee zou kunnen zijn om de XGS-PON ONT van KPN te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:54:
Later zal dat een ander - nog onbekend - device worden want die Nokia heeft alleen 4 gigabit poorten en is dus voor de 8Gbps abonnementen vrij zinloos.
Tenzij die gigabit porten ieder een gigabit deel van die 8 gigabit krijgen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
w1mm13 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:43:
[...]

Tenzij die gigabit porten ieder een gigabit deel van die 8 gigabit krijgen ....
4 x 1Gbps < 8Gbps

Dus waarom zou er met een 8Gbps abo geadverteerd worden als je maar 4Gbps kunt consumeren? Nee, ik denk dat er een 4 x 2.5Gbps router moet gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:45:
Dus waarom zou er met een 8Gbps abo geadverteerd worden als je maar 4Gbps kunt consumeren? Nee, ik denk dat er een 4 x 2.5Gbps router moet gaan komen.
Dat verhaal wisten we toch al :
- nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo
- nieuws: Delta test kabelmodem met 2,5Gbit/s-ethernetpoort en Wi-Fi 6

Dus pas eind dit jaar komt er iets aan dat echt de 8 Gbps ten volle kan benutten :)

/EDIT :
ernstoud schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 01:16:
Je tweede gedachtenstreepje verwijst naar een Docsis modem. Niet naar glasvezel. Welk modem er komt voor de 8Gbps glas abonnementen is volgens mij nog nergens genoemd. Zal wel een Nokia zijn maar zelfs op de Nokia site is nergens info te vinden.
Krijg je ervan als je post terwijl je een beetje duf bent...

My bad! :$ O-) :+

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 12-02-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je tweede gedachtenstreepje verwijst naar een Docsis modem. Niet naar glasvezel. Welk modem er komt voor de 8Gbps glas abonnementen is volgens mij nog nergens genoemd. Zal wel een Nokia zijn maar zelfs op de Nokia site is nergens info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:45:
4 x 1Gbps < 8Gbps

We moeten ons zowiezo afvragen wat het nut van 8 Gb/s thuis is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
Gisteren met de helpdesk van Caiway gechat - ik moest wel geduld hebben .... om 12:00 de vraag gesteld en jawel om 18:45 kreeg ik antwoord of ik een eigen modem aan wilde sluiten. Ik moest doorgeven het type/merk modem, het serienummer en het mac address. Ook moest ik lezen en bevestigen of het modem aan de eisen voldeed zoals hier wordt beschreven. De medewerker noteerde mijn gegevens en sloot af dat er enkele werkdagen overheen kunnen gaan. Ik ben benieuwd !

EDIT: Ik was op zoek naar mijn SIP credentials ...

[ Voor 4% gewijzigd door w1mm13 op 12-02-2022 15:58 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie