Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:07
Ik kom er net achter dat de snelheid van mijn slimpakket inmiddels van 400 naar 500mbit is gegaan.
Gisterenavond had ik voor het eerst storing. Tv liep vast, geen internet. Modem gereset en toen zal ie wel de nieuwe configuratie binnengehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coob schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:27:
Ik kom er net achter dat de snelheid van mijn slimpakket inmiddels van 400 naar 500mbit is gegaan.
Gisterenavond had ik voor het eerst storing. Tv liep vast, geen internet. Modem gereset en toen zal ie wel de nieuwe configuratie binnengehaald hebben.
Nieuw IP adres denk ik, duurde even voordat de DHCP cliënt in je TV of de settop box wakker werd vermoedelijk.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:58:
Je bracht me aan het twijfelen. Maar ik betaal 2,50 euro per maand. Tot nu toe goedkoper dan kopen. (Ik kan ze natuurlijk nu niet verkopen ;))

Eerste jaar is nu gratis. Ik zal dan eens zien wat ik doe.
Ik vind dat echt weggegooid geld! :/

De M4 set was dus destijds € 129 en tijdens die actie € 99 voor 3 units.
Die Deco M5 set kost nu ook zoiets : https://tweakers.net/mode...o-m5_p619599/vergelijken/

En als het werkt dan werkt het gewoon voor altijd in principe! :)
coob schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:27:
Voor zover ik weet hoef je voor een dergelijke upgrade niet te rebooten en worden dat soort dingen op een centrale Load Balancer aangepast :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
nero355 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:54:
[...]

Ik vind dat echt weggegooid geld! :/

De M4 set was dus destijds € 129 en tijdens die actie € 99 voor 3 units.
Die Deco M5 set kost nu ook zoiets : https://tweakers.net/mode...o-m5_p619599/vergelijken/

En als het werkt dan werkt het gewoon voor altijd in principe! :)
Ik snap je punt wel hoor. Als je er 4 / 5 jaar mee doet, is het beter om gelijk te kopen.
Maar in dit geval wilde ik het eerst testen. Dat koste mij 2.50 euro😀

Daarna vergeet je die 2,50 euro dus. Haha
Maar gezien ik nu 20 maanden hier gebruik van heb gemaakt is het dus nog wel goedkoper. Nu 12 maanden gratis, straks dus.

Daarna eens zien of ik 3 euro per maand wil betalen of dat ik ze koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:03
T Mobile vraagt voor 1 Gig nu ook 45 euro. 400Mbit 40 euro,
Caiway is echt te duur aan het worden.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Sjakie0101 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:39:
T Mobile vraagt voor 1 Gbit nu ook 45 euro.
Caiway 400 Mbit 40 euro.
Caiway is echt te duur aan het worden.
Die vergelijking wil je niet eens maken, want T-Mobile heeft die deal van € 50 per maand voor :
- 1 Gbps Glasvezel.
- Mobiel inclusief Onbeperkte Data.

Dus Caiway zal daar sowieso nooit aan kunnen tippen! ;)

Maar gezien de streken die T-Mobile weleens flikt zou ik daar liever niet abonnee van zijn : nieuws: T-Mobile Thuis-gebruikers klagen over hoge latency na routering via D...
Is later weer ongedaan gemaakt, maar toch... W-T-F ?!?! :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishb
  • Laatst online: 22:33
Ben nu sinds een week over op CaiWay (Internet Only). Ik had altijd Ziggo wat overigens prima werkte maar om Delta glasvezel (gratis) thuis aangelegd te krijgen moest je een abonnement van Delta/Caiway nemen voor minstens een jaar.

Ik heb gekozen voor Internet Only 1Gb/s en heb daarnaast mijn vaste telefonie overgezet naar CheapConnect en kijk nu televisie via NLZiet (Apple TV). Dat leek me een betere oplossing dan die losse TV kastjes. Tot nu toe zeer tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Hulliee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:41:
[...]
Is bij mij ook aangekondigd: G700 wordt G800. Tot nu toe geen verhoging gehad. In de brief staat ook niets over andere apparatuur dus dat verwacht ik niet.
Ik heb ook bericht gehad van G700 naar G800. De snelheid is nog niet omhoog gegaan en zit nog steeds op 700Mb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:27
nero355 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Die vergelijking wil je niet eens maken, want T-Mobile heeft die deal van € 50 per maand voor :
- 1 Gbps Glasvezel.
- Mobiel inclusief Onbeperkte Data.
Die deal is met de deze week aangekondigde prijsverhoging ook van de baan, nieuwe combiprijs is 65 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
tyson69 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:11:
Die deal is met de deze week aangekondigde prijsverhoging ook van de baan, nieuwe combiprijs is 65 euro
Aan alle leuke dingen komt een einde zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Netjes! :)

Maar ze moeten nog effe dit fixen :
IPv6 wordt niet ondersteund
;) O-) :+

/EDIT :
Bridged modem
Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het Caiway (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je je eigen router gewoon gebruiken.
Die wilde ik ook nog effe posten! :$

Gezien de eerdere ervaringen in dit topic lijkt dat ook te kloppen! d:)b

[ Voor 73% gewijzigd door nero355 op 27-01-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
EEE 802.3 Clause 59 (1000BASE-BX10-U):
o TX 1310 nm
o RX 1480 - 1580 nm
o 10 km range
o > 12 dB power budget
o Class 1 laser product
o Transmit power -3 ... -9 dBm
o Receive power -3 ... -21 dBm

Op het forum was dacht ik 20 km range tegengekomen ... ik ga een SFP en een patch lead bestellen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Netjes! :)

Maar ze moeten nog effe dit fixen :

[...]

;) O-) :+
Ja. Merkwaardig is dat onder het kopje “Bridge” bij Delta staat dat IPv6 wel werkt:

“Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het DELTA modem in bridge-modus zet, kun je je eigen router gewoon gebruiken. Ben je technisch aangelegd? Dan is het goed om te weten dat ook IPv6 in bridge-modus te gebruiken is.”

Is dat zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
w1mm13 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:51:
[...]

EEE 802.3 Clause 59 (1000BASE-BX10-U):
o TX 1310 nm
o RX 1480 - 1580 nm
o 10 km range
o > 12 dB power budget
o Class 1 laser product
o Transmit power -3 ... -9 dBm
o Receive power -3 ... -21 dBm

Op het forum was dacht ik 20 km range tegengekomen ... ik ga een SFP en een patch lead bestellen ;-)
In de Genexis 7840 zit standaard een 20 km. SFP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wel goed te weten (eindelijk) dat zowel 1490 als 1550 nm. RX SFP’s zullen werken gezien de 1480-1580 tolerantie.

Daar was lang onduidelijkheid over, 1550 heeft dus wel wat meer tolerantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:53:
[...]

In de Genexis 7840 zit standaard een 20 km. SFP.
Apart dat ze dan toch bij de specs 10 km zetten hmmm

Deze wordt het dan, ben benieuwd.

[ Voor 20% gewijzigd door w1mm13 op 27-01-2022 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
w1mm13 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Apart dat ze dan toch bij de specs 10 km zetten hmmm
Van het Titanium “modem” weten we de range niet, kan best 10 km. zijn. Een mindere range betekent voor de ontvangende sensor (dus in de POP) minder belasting. Wellicht is dat een overweging. Ik denk dat 10 km. voldoende is in alle gevallen. Hier in het buitengebied is de afstand naar de POP waar “mijn” vezeltje eindigt iets van 2 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:38:
Hallo, ik heb gisteren Caiway glasvezel besteld hier in de omgeving. Dit pakket om duidelijk te zijn:
[Afbeelding]

Ik doe dit omdat er dan gratis glasvezel in huis komt, heb nu als enige optie Ziggo kabel...
Toevallig omgeving Moerkapelle / Zevenhuizen?

Zojuist mijn moeder ingeschreven voor glas. Als ze target halen gaan ze het aanleggen. Voor Caiway gekozen

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:52:
Ja. Merkwaardig is dat onder het kopje “Bridge” bij Delta staat dat IPv6 wel werkt:

“Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het DELTA modem in bridge-modus zet, kun je je eigen router gewoon gebruiken. Ben je technisch aangelegd? Dan is het goed om te weten dat ook IPv6 in bridge-modus te gebruiken is.”

Is dat zo?
Dat is wel vreemd inderdaad! :?

Ik heb trouwens mijn vorige reactie effe bewerkt, want ik was het Bridged Mode verhaal vergeten : Dat sluit aan op de ervaringen in dit topic! :D

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 27-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:52
Heb ook Caiway besteld (glas wordt hier aangelegd ligt al onder mijn oprit alleen het huis nog even in) had begrepen dat die geen bridged deden destijds maar lees nu dit:
Bridged modem

Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het Caiway (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je je eigen router gewoon gebruiken.
Raar dat daar een andere modem voor nodig is maar toch handig.

Wat zou het voordeel nog zijn van een media converter tegenover een ander (bridged) modem aanvragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Billster schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:12:
Heb ook Caiway besteld (glas wordt hier aangelegd ligt al onder mijn oprit alleen het huis nog even in) had begrepen dat die geen bridged deden destijds maar lees nu dit:

[...]

Wat zou het voordeel nog zijn van een media converter tegenover een ander (bridged) modem aanvragen?
Tja, dat mag je zelf overwegen.

Zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70321274

Tip: zoekfunctie gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Dat is wel vreemd inderdaad! :?

Ik heb trouwens mijn vorige reactie effe bewerkt, want ik was het Bridged Mode verhaal vergeten : Dat sluit aan op de ervaringen in dit topic! :D
Eigenlijk totaal onduidelijk wat er onder dat kopje “Bridge” staat.

“Als je het DELTA modem in bridge-modus zet, kun je je eigen router gewoon gebruiken.”

Want wat is in dit verband het “DELTA modem”? De Titanium of de Platinum? En “Als je …”… je kunt dat helemaal niet zelf doen. En een door Delta - en ik neem dus aan ook Caiway - geleverde Titanium staat toch standaard al in bridge?

Raar verhaal. Er staan ook veel spelfouten op de website over de modemkeuze en de technische documenten waar naar verwezen wordt hebben een opmaak waar ik bij mijn klanten niet mee weg zou komen… om te huilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
TIP : Click eens op de datum van de reactie => ernstoud in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" :Y)
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:26:
Eigenlijk totaal onduidelijk wat er onder dat kopje “Bridge” staat.

“Als je het DELTA modem in bridge-modus zet, kun je je eigen router gewoon gebruiken.”

Want wat is in dit verband het “DELTA modem”? De Titanium of de Platinum? En “Als je …”… je kunt dat helemaal niet zelf doen. En een door Delta - en ik neem dus aan ook Caiway - geleverde Titanium staat toch standaard al in bridge?

Raar verhaal. Er staan ook veel spelfouten op de website over de modemkeuze en de technische documenten waar naar verwezen wordt hebben een opmaak waar ik bij mijn klanten niet mee weg zou komen… om te huilen.
Trekken ze allemaal nog wel recht joh...

Ik ben al heel erg onder de indruk dat ze dit zo hebben opgezet! :)

Dat effect heb je al gauw als je in eerste instantie een puinhoop had verwacht... :+
Billster schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:12:
Titanium vs. Platinum model dus ontkom je niet aan :)
Dat je de vinger naar Caiway kan wijzen als er iets niet werkt! >:) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ook fijn dat de voorwaarden die gelden voor het gebruik van een eigen modem alleen te downloden zijn als .docx (MS Word document)

Trouwens, bij eigen TV ontvanger wordt alleen gesproken over DVB-C ontvangers met smartcard.
Hoe zit dat dan met TV over glasvezel?

[ Voor 34% gewijzigd door rfbroek op 27-01-2022 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:43:
Ook fijn dat de voorwaarden die gelden voor het gebruik van een eigen modem alleen te downloden zijn als .docx (MS Word document)

Trouwens, bij eigen TV ontvanger wordt alleen gesproken over DVB-C ontvangers met smartcard.
Hoe zit dat dan met TV over glasvezel?
Ik zou als ik Caiway was daar inderdaad wel pdf van maken.

Dat stuk over DVB-C en eigen ontvangers begrijp ik ook niet. Aan de andere kant zo’n product als de Amino Aria is voor consumenten ook nergens los te koop. Losse STB’s voor IPTV zijn er weinig/niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Overigens nergens een woord hoe je aan zo’n Attema inschuifmodule komt als je een eigen kabeltje tussen FTU en media converter of router wilt aansluiten.

Los zijn die niet te koop bij Attema, en direct 8 stuks van de hele FTU kopen is iets te veel van het goede. Ik heb er hier drie liggen… kan een winkeltje beginnen :+

Lijkt me dat Delta/Caiway moet toelichten of je hun inschuifmodule mag gebruiken. Volgens de huidige Algemene Voorwaarden mag je niet knutselen aan hun apparatuur.

Die dus: https://assets.attema.com...AN%208712259328249%29.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 27-01-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Hier net de SPF module en glaskabel binnen gehad. Aansluiting is van de week opgeleverd hier in huis. Helaas heeft Caiway nog niet besloten om ook daadwerkelijk een modem op te sturen voor de activatie haha. En dan nu vrije modem keuze. Maar ach, de media converter is op zich een betere keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xxxneoxxx schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:07:
Hier net de SPF module en glaskabel binnen gehad. Aansluiting is van de week opgeleverd hier in huis. Helaas heeft Caiway nog niet besloten om ook daadwerkelijk een modem op te sturen voor de activatie haha. En dan nu vrije modem keuze. Maar ach, de media converter is op zich een betere keuze.
Duurde bij mij twee weken. De aardige monteur die e.e.a. aansluit gaf die informatie. En dat klopte. Merkwaardig was dat die communicatie vanuit Caiway totaal ontbrak. Ook bijzonder was dat ik een SMS ontving waarin dringend stond dat ik de apparatuur pas mocht aansluiten na een bericht van hun. Ook dat duurde nog een dag. Het werkte daarna wel prima in 1 keer. Alleen het wachtwoord voor mijn.caiway moest ik achteraan. Zou per brief komen. Brief nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Duurde bij mij twee weken. De aardige monteur die e.e.a. aansluit gaf die informatie. En dat klopte. Merkwaardig was dat die communicatie vanuit Caiway totaal ontbrak. Ook bijzonder was dat ik een SMS ontving waarin dringend stond dat ik de apparatuur pas mocht aansluiten na een bericht van hun. Ook dat duurde nog een dag. Het werkte daarna wel prima in 1 keer. Alleen het wachtwoord voor mijn.caiway moest ik achteraan. Zou per brief komen. Brief nooit gezien.
Hier waren ze eigenlijk in no time weg, mij enigszins verbouwereerd achter latend met de vraag waar mijn modem zou blijven haha. Mail is tot nu toe ook uitgebleven maar zo te lezen hoef ik dat dus ook niet echt in de gaten te houden haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 29-07 21:46
Freakie1NL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Toevallig omgeving Moerkapelle / Zevenhuizen?

Zojuist mijn moeder ingeschreven voor glas. Als ze target halen gaan ze het aanleggen. Voor Caiway gekozen
Nee Zuid Limburg. Hier ligt ook veel gebied nog zonder glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interessant vind ik wel dat mijn Genexis 7840 hacks - op een via ebay UK, de Duitse marktplaats (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-genexis/k0) of marktplaats aangeschaft exemplaar - nu ook gelegaliseerd zijn. Die zijn immers mijn eigendom en het is daardoor dus een router die onder de vrije modemkeuze valt.

Yippie.

Als er mensen hier zijn die die route willen bewandelen, vooral op de genoemde Duitse site zijn ze nieuw voor heel weinig geld te krijgen, en de gesloten Caiway 7840 dus willen vervangen door een open (OpenWRT 14.07) exemplaar met SSH toegang e.d. zal ik eens een write-up maken hoe je dat kunt verwezenlijken.

(Let op: in DE is ook de 6840 in gebruik geweest, niet aanschaffen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Dat stuk over DVB-C en eigen ontvangers begrijp ik ook niet. Aan de andere kant zo’n product als de Amino Aria is voor consumenten ook nergens los te koop. Losse STB’s voor IPTV zijn er weinig/niet.
Er zijn toch wel genoeg kastjes en sticks etc te koop die speciaal voor IPTV gemaakt zijn. Ik kijk er zelf dagelijks TV mee. Ook op de laptop of telefoon. Er zijn ook voldoende apps zoals NLziet etc voor te krijgen.

Ik weet niet hoe de IPTV van Caiway werkt, maar de techniek erachter zal toch niet exotisch zijn, zou je denken. Wellicht met ingebouwde gebruikersnaam en wachtwoord en/of koppeling met serienummer of MAC adres. En juist die informatie over de techniek zouden ze nu moeten verstrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:05:
Overigens nergens een woord hoe je aan zo’n Attema inschuifmodule komt
Inderdaad, heb ik ook lang naar gezocht. Vermoedelijk worden die alleen verkocht aan providers / modemfabrikanten / etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aha.

De tekst onder het kopje “Bridge” bij Delta dat IPv6 wel werkt (de onderstaande vetgedrukte tekst dus) is alweer verwijderd.

“Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het DELTA modem in bridge-modus zet, kun je je eigen router gewoon gebruiken. Ben je technisch aangelegd? Dan is het goed om te weten dat ook IPv6 in bridge-modus te gebruiken is.

Er staat nu:

“Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het DELTA (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je je eigen router gewoon gebruiken.”

Dus een zakelijk abonnement afsluiten om een Titanium te krijgen is niet meer nodig. Vraag me dan wel af hoe groot de voorraad bij Delta/Caiway daarvan is want dat is een erg oud device.

Grappig dat ook een paar van de door mij genoemde spelfouten, ook in deze zin, gecorrigeerd zijn. Al eerder is mij uit eigen ervaring duidelijk geworden dat Delta, Caiway en Genexis dit forum lezen >:)

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 27-01-2022 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:52:

Grappig dat ook een paar van de door mij genoemde spelfouten, ook in deze zin, gecorrigeerd zijn.
Ja maar het is toch om te janken dat een groot bedrijf zo'n half afgemaakt opstel online zet, alsof ze er op het laatste nippertje achter kwamen dat ze die info verplicht moeten delen. 8)7

Past op zich wel bij het niveau van diverse medewerkers. Op een dag accepteerde de POP3 mailserver geen versleutelde verbinding meer. Helpdeskmedewerker raadde me aan mijn wachtwoord te veranderen. Dat leek me natuurlijk een onzin verhaal (en dat zei ik ook), maar hij durfde te zweren dat dat de oplossing was, "gezien zijn ervaring". Ik heb het voor de grap geprobeerd, maar de uitkomst was uiteraard bij voorbaat al bekend. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Ja maar het is toch om te janken dat een groot bedrijf zo'n half afgemaakt opstel online zet, alsof ze er op het laatste nippertje achter kwamen dat ze die info verplicht moeten delen. 8)7

Past op zich wel bij het niveau van diverse medewerkers. Op een dag accepteerde de POP3 mailserver geen versleutelde verbinding meer. Helpdeskmedewerker raadde me aan mijn wachtwoord te veranderen. Dat leek me natuurlijk een onzin verhaal (en dat zei ik ook), maar hij durfde te zweren dat dat de oplossing was, "gezien zijn ervaring". Ik heb het voor de grap geprobeerd, maar de uitkomst was uiteraard bij voorbaat al bekend. |:(
Ik heb uit interesse de documenten van KPN die vandaag beschikbaar kwamen ook bekeken. Dat ziet er heel wat beter uit. In de Delta documenten rare wit ruimtes, weduwen (zinnen die afbreken en een klein stukje van de paragraaf dan nog op de volgende pagina, dat werk. Als auditor zeer storend, maar goed, ook van mijn collega auditoren zie ik rapportages die ik als klant niet zou accepteren.

Het is natuurlijk versie 1.0, het zal zeker beter worden. Eens kijken of AVM daarmee uit de voeten kan. Dat is natuurlijk maatgevend, of een leverancier op basis van deze informatie een goedwerkend product kan maken.

Voor mij was van alle gegeven informatie de golflengte RX van de SFP en de bevestiging van de SIP gegevens (die ik al had) het enige nieuws.

Blijft opvallend dat zowel Delta als Caiway niets zeggen over het gebruik van de inschuifmodule van de FTU.

Op Zeelandnet werd deze link gedeeld:

https://www.rijssolutions...tema-ftu-at01-13411#attr=

Lijkt er een beetje op. Ik zie al voor me dat mensen deze van het Genexis of Titanium modem gaan afhalen, de vezel beschadigen in de FTU etc… :X

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 27-01-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:56

ofc

ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Van het Titanium “modem” weten we de range niet, kan best 10 km. zijn. Een mindere range betekent voor de ontvangende sensor (dus in de POP) minder belasting. Wellicht is dat een overweging. Ik denk dat 10 km. voldoende is in alle gevallen. Hier in het buitengebied is de afstand naar de POP waar “mijn” vezeltje eindigt iets van 2 km.
De afstand van POP KP-01 tot de noordelijkst gelegen adressen zal ca. 10 km zijn. KP-01 en OSW-01 zijn beiden ca. 1 km verplaatst t.o.v. de oorspronkelijke tekeningen, dus plannen wijzigen en er zou een POP toegevoegd kunnen zijn die ik over het hoofd gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ofc schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:03:
[...]

De afstand van POP KP-01 tot de noordelijkst gelegen adressen zal ca. 10 km zijn. KP-01 en OSW-01 zijn beiden ca. 1 km verplaatst t.o.v. de oorspronkelijke tekeningen, dus plannen wijzigen en er zou een POP toegevoegd kunnen zijn die ik over het hoofd gezien heb.
Begrijp even niet waar je over spreekt? Over de situatie bij jou in de buurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy9
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-02-2022
(jarig!)
Hier gisteren even met Caiway gebeld om mijn oude coax abonnement over
te zetten naar een nieuw abonnement. Jaartje het slim pakket zonder telefonie voor 45 euro pm.
shmp schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Ook ik heb mijn “stoute” schoenen aangetrokken en gebeld. Zoals ik al eerder ook heb gelezen krijg ik nu Internet en TV slim + vast bellen voor 47,50. Dit met behoud van huidige bridge-modem.
De giga snel is ook ter sprake geweest en was €55,- (57,50 met bellen)

Ook hier weer: bellen loont!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:56

ofc

ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:16:
[...]

Begrijp even niet waar je over spreekt? Over de situatie bij jou in de buurt?
N.a.v. jouw opmerking 'Ik denk dat 10 km. voldoende is in alle gevallen.'
Hier dus een POP waarbij de afstand rond 10 km zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:38:

Blijft opvallend dat zowel Delta als Caiway niets zeggen over het gebruik van de inschuifmodule van de FTU.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gomrz69bGcnVkNFcM8xfVkn-mQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NFYXyJz0NXB054kMovoWbQN.jpg?f=fotoalbum_large

Bewaren loont, het was even zoeken maar gevonden, de lege inschuif module die in de FTU zit als eea wordt geleverd.

Hier staat hoe je de fiber in de inschuif module stopt.

Er worden overigens wel adres gegevens gedeeld van de fabrikant.

[ Voor 8% gewijzigd door w1mm13 op 28-01-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:23:
[...]

[Afbeelding]

Bewaren loont, het was even zoeken maar gevonden, de lege inschuif module die in de FTU zit als eea wordt geleverd.

Mooie duidelijke foto.

De adresgegevens staan ook bij Attema op de website ;)
Maar dat betekent niet dat ze die module aan particulieren gaan leveren natuurlijk. Het lijkt me sowieso een producent die alleen levert aan de zakelijke markt en groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
w1mm13 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:23:
[...]

[Afbeelding]

Voor mijn beeldvorming; zit die huls nu bij de FTU als ze hem aansluiten? Of zit die bij installatie pakket bij het modem? ALs het het eerste is, dan hebben ze die hier nml niet achter gelaten.. (maar ik evrwacht hem niet nodig te hebben voor de mediaconverter als ik een eigen SFP gebruik, correct?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w1mm13
@xxxneoxxx de hulzen zitten in de FTU, geleverd caiway device komt met een huls aan de glasvezel, als je het geleverde device gebruikt dan haal je de aanwezige huls eruit.

Kijk even naar het linkje waar je kan zien hoe je de glasvezel in de huls stopt, het lijkt mij lastig om de glasvezel zonder huls in de FTU te stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whnPD7EWomzWMHgGKygg1j8eTgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OC8N53yHyfpmHbsx4lkR1RVk.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door w1mm13 op 28-01-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:50:
@xxxneoxxx de hulzen zitten in de FTU, geleverd caiway device komt met een huls aan de glasvezel, als je het geleverde device gebruikt dan haal je de aanwezige huls eruit.

Kijk even naar het linkje waar je kan zien hoe je de glasvezel in de huls stopt, het lijkt mij lastig om de glasvezel zonder huls in de FTU te stoppen.

[Afbeelding]
Dus even samengevat.

Als je deze FTU geïnstalleerd krijgt dan is hij zoals op de afbeelding. Zowel aan het Titanium als aan het Platinum modem (nog geen plaatje van gezien maar aan te nemen is dat dit ook voor het Nokia XGS-PON modem geldt) zit de glasvezel “vast” verbonden aan het device en zit aan de andere zijde zo’n inschuifmodule.

Je verwijdert bij gebruik van het Delta/Caiway modem dus de inschuifmodule uit slot 1 en plaatst de inschuifmodule van het modem in dat slot. Je houdt dan dus de verwijderde inschuifmodule over. Leuk voor de toekomst als je toch een eigen router wil gebruiken of nuttig om terug te plaatsen bij een verhuizing..

Dus in theorie hoef je een losse inschuifmodule niet aan te schaffen. Alleen als je de ooit verwijderde kwijt zou zijn en een eigen router wil gaan gebruiken.

Ook kun je de inschuifmodule los maken van de vezel aan het geleverde modem. Echter; dat apparaat heb je in bruikleen en de voorwaarden stellen dat je er niet zelf aan mag knutselen. Ook heb je dan wat meer werk aan het overzetten van de inschuifmodule als Delta/Caiway bij een storing vraagt om je router te vervangen door hun exemplaar.

Vraag blijft of je dus wel die uit de FTU verwijderde module mag gebruiken. Is natuurlijk een kleinigheid maar het is en blijft eigendom van Delta Fiber Nederland dus toch wel relevant.

Kleine vraag die nog bij me opkomt of er sprake is van een soort slijtage bij herhaald in- en uithalen van die inschuifmodules. Ze klikken heel zwaar vast. Slijtage lijkt mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:38:
Je verwijdert bij gebruik van het Delta/Caiway modem dus de inschuifmodule uit slot 1 en plaatst de inschuifmodule van het modem in dat slot. Je houdt dan dus de verwijderde inschuifmodule over. Leuk voor de toekomst als je toch een eigen router wil gebruiken of nuttig om terug te plaatsen bij een verhuizing..
Volgens mij staat dat zelfs in de handleiding die je van Caiway gebruikt : Bewaren voor het geval je ooit verhuist en dus dat ding weer netjes moet afsluiten tegen allerlei troep en zo! :)
Vraag blijft of je dus wel die uit de FTU verwijderde module mag gebruiken. Is natuurlijk een kleinigheid maar het is en blijft eigendom van Delta Fiber Nederland dus toch wel relevant.

Kleine vraag die nog bij me opkomt of er sprake is van een soort slijtage bij herhaald in- en uithalen van die inschuifmodules. Ze klikken heel zwaar vast. Slijtage lijkt mogelijk.
Niet te moeilijk gaan denken alsjeblieft! :P

We weten ondertussen toch wel wat de opties zijn en ik stel voor om het gewoon bij die opties te houden!
Niet de boel gaan "overdenken" en alles moeilijker maken dan het is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Niet te moeilijk gaan denken alsjeblieft! :P

We weten ondertussen toch wel wat de opties zijn en ik stel voor om het gewoon bij die opties te houden!
Niet de boel gaan "overdenken" en alles moeilijker maken dan het is...
Techneut, vakidioot, auditor, security officer bij een kerncentrale, bedrijfscontinuiteit als vakgebied. Dan krijg je dat; altijd denken aan het onmogelijke. Altijd bezig met hoe het beter kan. Doodvermoeiend :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:27
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Dus even samengevat.

Als je deze FTU geïnstalleerd krijgt dan is hij zoals op de afbeelding. Zowel aan het Titanium als aan het Platinum modem (nog geen plaatje van gezien maar aan te nemen is dat dit ook voor het Nokia XGS-PON modem geldt) zit de glasvezel “vast” verbonden aan het device en zit aan de andere zijde zo’n inschuifmodule.

Dus in theorie hoef je een losse inschuifmodule niet aan te schaffen. Alleen als je de ooit verwijderde kwijt zou zijn en een eigen router wil gaan gebruiken.

Ook kun je de inschuifmodule los maken van de vezel aan het geleverde modem. Echter; dat apparaat heb je in bruikleen en de voorwaarden stellen dat je er niet zelf aan mag knutselen. Ook heb je dan wat meer werk aan het overzetten van de inschuifmodule als Delta/Caiway bij een storing vraagt om je router te vervangen door hun exemplaar.

Om de samenvatting compleet te maken: een (formeel niet toegestane) optie is ook het verwijderen van de SFP uit de achterkant van je modem (zegel verbreken), dan kun je de inschuifmodule ook laten zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tyson69 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Om de samenvatting compleet te maken: een (formeel niet toegestane) optie is ook het verwijderen van de SFP uit de achterkant van je modem (zegel verbreken), dan kun je de inschuifmodule ook laten zitten
En nog completer ( ;) )… dat geldt alleen voor de Genexis 7840. In de Titanium en het Nokia modem zit de SFP vast gesoldeerd op de printplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
w1mm13 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:50:

[Afbeelding]
Ah ok, duidelijk. Dan is het afwachten tot ze het modem opsturen zodat ik een hulsje over hou aangezien er al eentje aan de vezel zit dan. Die ik uiteindelijk niet zal gebruiken gok ik want eigen SFP module en eigen glasvezels van FS.com :P.
Wel bijzonderd at er al een huls aan de vezel zelf zit maar goed, dat is misschien omdat de kans op het slopen van de vezel aanwezig is als je er als een bouwvakker mee omgaat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Techneut, vakidioot, auditor, security officer bij een kerncentrale, bedrijfscontinuiteit als vakgebied. Dan krijg je dat; altijd denken aan het onmogelijke. Altijd bezig met hoe het beter kan. Doodvermoeiend :D
Tja, dan had je maar een vak moeten leren :9 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
xxxneoxxx schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Ah ok, duidelijk. Dan is het afwachten tot ze het modem opsturen zodat ik een hulsje over hou aangezien er al eentje aan de vezel zit dan. Die ik uiteindelijk niet zal gebruiken gok ik want eigen SFP module en eigen glasvezels van FS.com :P.
Wel bijzonderd at er al een huls aan de vezel zelf zit maar goed, dat is misschien omdat de kans op het slopen van de vezel aanwezig is als je er als een bouwvakker mee omgaat. :P
Klopt, dat lijkt me wel, want je kunt de 4kante stekker natuurlijk op 4 veschillende manieren in de huls zetten, maar hij past maar op 1 manier in de FTU.
Kosten zijn maar een paar cent waarschijnlijk voor Caiway, slopen & daarna herstellen van de kabel/ftu zijn een stuk hoger..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
Kijk eens hier om een indruk te krijgen hoe het er van binnen uitziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopieboontje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 12:04
Met veel belangstelling heb ik deze hele thread doorgelezen omdat ik binnenkort ook glasvezel van Delta krijg. Ik zat bij de eerste lichting huishoudens hier waar de aansluiting in huis is gerealiseerd, dus ik verwacht nog niet heel erg snel een werkende verbinding. Een kleine 10 jaar geleden had ik in mijn vorige woning al glas van een andere aanbieder en had die binnen 1 uur na oplevering al omgebouwd zodat alles weer netjes via m'n eigen apparatuur liep en heb daar nooit een probleem mee gehad. Dus nu wil ik ditzelfde weer gaan doen wat sinds vandaag met de vrijheid van modemkeuze een stuk eenvoudiger moeten zijn.

Nu zit ik in een gebied waar Delta uitrolt met XGSPON en kijkend naar de opgegeven specificaties heb ik niet zo heel erg veel keuze in SFP modules (de combinatie 1270nmTX/1577RX lijkt niet echt gangbaar). Het meeste zit/zat ik in de maag met de BD247 certificering want wanneer ik daar naar ga zoeken dan heb ik de keuze uit 'maarliefst' 20 (give or take a few) devices waarbij de woordkeuze voor devices nogal expliciet is.

De lijst met devices die deze certificering hebben staat hier : https://www.broadband-for...47-gpon-onu-certification

Specifiek voor pon aansluitingen staat er wat meer info op https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-0.pdf

en de korte opsomming op https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Volgens mij zou dit heel zwart/wit gezien betekenen dat ik niet een Zywall van Zyxel mag gebruiken, een edgerouter van Ubiquiti of zelfs de reeds eerder genoemde Fr!tz5530. Zie ik hier nu iets over het hoofd of is dit gewoon een verkapte vorm van whitelisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jopieboontje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:06:
Met veel belangstelling heb ik deze hele thread doorgelezen omdat ik binnenkort ook glasvezel van Delta krijg. Ik zat bij de eerste lichting huishoudens hier waar de aansluiting in huis is gerealiseerd, dus ik verwacht nog niet heel erg snel een werkende verbinding. Een kleine 10 jaar geleden had ik in mijn vorige woning al glas van een andere aanbieder en had die binnen 1 uur na oplevering al omgebouwd zodat alles weer netjes via m'n eigen apparatuur liep en heb daar nooit een probleem mee gehad. Dus nu wil ik ditzelfde weer gaan doen wat sinds vandaag met de vrijheid van modemkeuze een stuk eenvoudiger moeten zijn.

Nu zit ik in een gebied waar Delta uitrolt met XGSPON en kijkend naar de opgegeven specificaties heb ik niet zo heel erg veel keuze in SFP modules (de combinatie 1270nmTX/1577RX lijkt niet echt gangbaar). Het meeste zit/zat ik in de maag met de BD247 certificering want wanneer ik daar naar ga zoeken dan heb ik de keuze uit 'maarliefst' 20 (give or take a few) devices waarbij de woordkeuze voor devices nogal expliciet is.

De lijst met devices die deze certificering hebben staat hier : https://www.broadband-for...47-gpon-onu-certification

Specifiek voor pon aansluitingen staat er wat meer info op https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-0.pdf

en de korte opsomming op https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Volgens mij zou dit heel zwart/wit gezien betekenen dat ik niet een Zywall van Zyxel mag gebruiken, een edgerouter van Ubiquiti of zelfs de reeds eerder genoemde Fr!tz5530. Zie ik hier nu iets over het hoofd of is dit gewoon een verkapte vorm van whitelisten.
Dat is het nadeel van state-of-the-art technologie; weinig aanbod. Overigens is die lijst van gecertificeerde optiek niet compleet want het Nokia device dat Delta levert staat er niet in.

Het beste lijkt me een router met SFP+ poort en een geschikte SFP+ daarin, punt is alleen dat ik - bijvoorbeeld bij fs.com - geen geschikte SFP zie met de gespecificeerde golflengtes.

Hier een producent:

http://www.accelink.com/d...2017/06/59561d0716508.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopieboontje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 12:04
Die Nokia heeft de certificering inderdaad niet ;)

Ik had al een site gevonden die een module levert die voldoet aan de specificaties, maar de prijs vind ik nog niet echt heel erg leuk ofzo ...

https://dimiks.store/product/xgspon-onu-sfp/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jopieboontje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:49:
Die Nokia heeft de certificering inderdaad niet ;)

Ik had al een site gevonden die een module levert die voldoet aan de specificaties, maar de prijs vind ik nog niet echt heel erg leuk ofzo ...

https://dimiks.store/product/xgspon-onu-sfp/
Goeie grutten :-( en dan natuurlijk nog verzendkosten. Oi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat er mensen zullen zijn die gaan ontdekken hoe je eigen beheer kunt doen op het geleverde XGS-PON modem O-)

Ik zie op de FCC site (https://fccid.io/2ADZRXS2...s/Internal-Photos-5099098) duidelijk een connector met TX/RX/GND. Dat opent mogelijkheden, net zoals die er zijn met de Genexis modems.

Ongetwijfeld komt er info hoe je toegang kunt krijgen, ervaring is wel dat dat lang kan duren. Zeker omdat het wachten is tot ze verschijnen op eBay, Marktplaats e.d., want je eigen device openen is een no-no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raxxer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04-2024
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Dat is het nadeel van state-of-the-art technologie; weinig aanbod. Overigens is die lijst van gecertificeerde optiek niet compleet want het Nokia device dat Delta levert staat er niet in.

Het beste lijkt me een router met SFP+ poort en een geschikte SFP+ daarin, punt is alleen dat ik - bijvoorbeeld bij fs.com - geen geschikte SFP zie met de gespecificeerde golflengtes.

Hier een producent:

http://www.accelink.com/d...2017/06/59561d0716508.pdf
XGSPON is een heel andere techniek spdan Ethernet. Je kan niet gewoon een ‘sfp met de goede golflengte’ aanschaffen en denken dat het gaat werken. Je moet een modem hebben dat XGSPON praat met de juiste protocollen. AVM doet dat door een pluggable omvormer te gebruiken (lijkt op een SFP, maar is het niet) en alle AON/GPON/XGSPON logica in de firmware van het modem te doen. Maar meeste routers met een SFP poort zullen alléén ethernet aankunnen, geen xPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raxxer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:30:
[...]

XGSPON is een heel andere techniek spdan Ethernet. Je kan niet gewoon een ‘sfp met de goede golflengte’ aanschaffen en denken dat het gaat werken. Je moet een modem hebben dat XGSPON praat met de juiste protocollen. AVM doet dat door een pluggable omvormer te gebruiken (lijkt op een SFP, maar is het niet) en alle AON/GPON/XGSPON logica in de firmware van het modem te doen. Maar meeste routers met een SFP poort zullen alléén ethernet aankunnen, geen xPON.
Dank voor de aanvulling. Heb je ergens een goede uitleg daarvan? Moet ik begrijpen dat in zo’n Nokia modem dan geen OpenWRT of andere variant van Linux zou draaien omdat de hele structuur anders is? Ben groot geworden met ethernet, moet me duidelijk verdiepen in xPON dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goed artikel over de vrije modemkeuze op de hoofdpagina (Plus abo, maar je mag er 3 per maand kosteloos lezen).

reviews: Vrije modemkeuze is een feit - Na jaren strijd delen providers speci...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
Zou deze niet werken? https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

Staat die niet op het lijstje van gecertificeerde XGS-PON modules, maar lijkt wel (een deel van?) de goede specificaties te hebben.

Wel een lange levertijd op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:28
Verkeerd gelezen :'(

[ Voor 96% gewijzigd door Polyphemus op 28-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvdnes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:07:
Zou deze niet werken? https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

Staat die niet op het lijstje van gecertificeerde XGS-PON modules, maar lijkt wel (een deel van?) de goede specificaties te hebben.

Wel een lange levertijd op dit moment.
Lijkt me geschikt. FS gebruikt DHL en FedEX, de keren dat ik daar wat bestelde was het sneller dan gemeld werd. Maar dit komt uit Azië… lees China. Dat duurt wel langer natuurlijk.

Beste is gewoon wachten op mensen die pionieren, tenzij je zelf pionier bent ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
jopieboontje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:06:
Een kleine 10 jaar geleden had ik in mijn vorige woning al glas van een andere aanbieder en had die binnen 1 uur na oplevering al omgebouwd zodat alles weer netjes via m'n eigen apparatuur liep en heb daar nooit een probleem mee gehad. Dus nu wil ik ditzelfde weer gaan doen wat sinds vandaag met de vrijheid van modemkeuze een stuk eenvoudiger moeten zijn.

Nu zit ik in een gebied waar Delta uitrolt met XGSPON
Ik waardeer je enthousiasme heel erg in dit geval, maar misschien is het een idee om het deze keer jezelf niet al te moeilijk te maken gezien de techniek die wordt gebruikt en de leeftijd daarvan die ervoor zorgt dat je niet echt makkelijk als consument zijnde aan alles wat je nodig hebt kan komen :?

Ik zou bijvoorbeeld dit soort kastjes zonder enig probleem accepteren : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :)
Daar zet je namelijk je eigen Router achter en heb je dus in feite hetzelfde als een "Bridged Modem" :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:17:
[...]

Lijkt me geschikt. FS gebruikt DHL en FedEX, de keren dat ik daar wat bestelde was het sneller dan gemeld werd. Maar dit komt uit Azië… lees China. Dat duurt wel langer natuurlijk.

Beste is gewoon wachten op mensen die pionieren, tenzij je zelf pionier bent ;)
Helaas ligt de fiber van Delta bij mij nog buiten voor het huis te wachten op aansluiting. Ik zal het pionieren aan anderen moeten overlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
raxxer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Heb me vanavond wat ingelezen. Ook de ONT voor xPON is in wezen een media converter. Daarachter hangt gewoon een ethernet router. Dus als een SFP+ module met de goede specificaties in de juiste media converter zit komt daar gewoon via een RJ-45 connector 2.5, 5 of 10 Gbps ethernet uit. Waar elke router dan aan gekoppeld kan worden. Voor de hogere snelheden moet dat dan natuurlijk wel een snelle (lees dure) router zijn wil je die snelheid benutten. Een simpele EdgeRouter kan dat niet aan.

Rest de vraag welke eisen aan zo’n media converter en SFP+ te stellen zijn. Wellicht al het genoemde exemplaar van fs.com (https://www.fs.com/de-en/products/141199.html) en deze converter:

https://www.fs.com/de-en/products/101477.html

Komt tijd, komt raad. We gaan het zien.

Heb ook eens gekeken naar de kosten voor de volgende setup, uitgaand van het benutten van een toekomstig 8Gbps abonnement.

SFP: € 75
Media converter: € 185
UDM Pro: € 365

Totaal € 625, m.a.w. ik denk dat 99% van de 8Gbps abonnementen gewoon het gratis ter beschikking gestelde modem (router) gaan gebruiken ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 28-01-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Kan de UDM-Pro dat eigenlijk wel aan qua IDS/IPS? Theoretisch zou het stoppen bij 3,5Gbit/s volgens de datasheet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:43:
Kan de UDM-Pro dat eigenlijk wel aan qua IDS/IPS? Theoretisch zou het stoppen bij 3,5Gbit/s volgens de datasheet.
Ja, als je volledig 10Gbps switching met firewall/IDS/IPS en wellicht VPN wilt dan kom je denk ik in de Cisco, Juniper range.. €2k en (veel) hoger…

Ik postte dit omdat het volgens mij bij niet iedereen tussen de oren zit wat je allemaal moet aanschaffen om dergelijke hoge snelheden echt te benutten. Wat ik hierboven noemde is zo’n beetje het minimum… ik vraag me af wat de kostprijs wordt die Delta gaat betalen voor het 10Gbps Nokia modem (waar nog geen enkele info van is).

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 28-01-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
Het zou me inderdaad niks verbazen als veel mensen hun gigabit apparatuur gewoon op de 8 gigabit aansluiting gaan hangen.
Ik zou het opzicht wel willen, alleen dan moet ik ook een Fortigate 100F kopen (heb nu een 80F) en dat is toch wel heel heftig.. ik hoop dat Fortinet nog met een tussenmodel gaat komen voordat 8 gigabit beschikbaar komt, verder hebben alle nassen en desktops al wel 10 gigabit, dus op de router na ben ik er helemaal klaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
moppentappers schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:09:
Het zou me inderdaad niks verbazen als veel mensen hun gigabit apparatuur gewoon op de 8 gigabit aansluiting gaan hangen.
Ik zou het opzicht wel willen, alleen dan moet ik ook een Fortigate 100F kopen (heb nu een 80F) en dat is toch wel heel heftig.. ik hoop dat Fortinet nog met een tussenmodel gaat komen voordat 8 gigabit beschikbaar komt, verder hebben alle nassen en desktops al wel 10 gigabit, dus op de router na ben ik er helemaal klaar voor.
€ 2.500 exclusief BTW en dan duizenden euro’s voor software en support… nee dat wordt hem niet :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:23:
Heb ook eens gekeken naar de kosten voor de volgende setup, uitgaand van het benutten van een toekomstig 8Gbps abonnement.

SFP: € 75
Media converter: € 185
UDM Pro: € 365

Totaal € 625, m.a.w. ik denk dat 99% van de 8Gbps abonnementen gewoon het gratis ter beschikking gestelde modem (router) gaan gebruiken ;)
Polyphemus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:43:
ernstoud schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:57:
Ja, als je volledig 10Gbps switching met firewall/IDS/IPS en wellicht VPN wilt dan kom je denk ik in de Cisco, Juniper range.. €2k en (veel) hoger…

Ik postte dit omdat het volgens mij bij niet iedereen tussen de oren zit wat je allemaal moet aanschaffen om dergelijke hoge snelheden echt te benutten. Wat ik hierboven noemde is zo’n beetje het minimum… ik vraag me af wat de kostprijs wordt die Delta gaat betalen voor het 10Gbps Nokia modem (waar nog geen enkele info van is).
DIY Router met 10 Gbps NIC's erin en gaan met die banaan! :Y) 8) :*) :9~ d:)b

Die UDM reeks wil ik niet eens met een hele lange stok aanraken! :N
Zitten vol met allerlei rare fouten en problemen en al helemaal als je IDS/IPS aanzet! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:20:
[...]

[...]

[...]

DIY Router met 10 Gbps NIC's erin en gaan met die banaan! :Y) 8) :*) :9~ d:)b

Zitten vol met allerlei rare fouten en problemen en al helemaal als je IDS/IPS aanzet! :F
Die UDM was maar een voorbeeld.

Een DIY router. Even kijken… een 10Gbps NIC kost rond EUR 100,- en dan als je die bandbreedte wil gebruiken 4 maal een 2.5 Gbps NIC van rond de € 40,- dat is dus wel te doen.

Maar je hebt dan wel een verschrikkelijk snelle PC nodig om 15 miljoen packets per second te switchen, firewalling e.d. te doen, lijkt me. En dan ga je dus switchen/routeren in software… niet ideaal. In een Fortinet, Cisco of Juniper gebeurt dat in dedicated ASIC’s, daarom zijn die dingen ook zo duur. Dedicated hardware, relatief lage volumes.

Ik denk dat je er met een PC niet komt… heb je feiten dat dat zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ever since I first saw VPP - the Vector Packet Processor - I have been deeply impressed with its performance and versatility. For those of us who have used Cisco IOS/XR devices, like the classic ASR (aggregation services router), VPP will look and feel quite familiar as many of the approaches are shared between the two. One thing notably missing, is the higher level control plane, that is to say: there is no OSPF or ISIS, BGP, LDP and the like. This series of posts details my work on a VPP plugin which is called the Linux Control Plane, or LCP for short, which creates Linux network devices that mirror their VPP dataplane counterpart. IPv4 and IPv6 traffic, and associated protocols like ARP and IPv6 Neighbor Discovery can now be handled by Linux, while the heavy lifting of packet forwarding is done by the VPP dataplane. Or, said another way: this plugin will allow Linux to use VPP as a software ASIC for fast forwarding, filtering, NAT, and so on, while keeping control of the interface state (links, addresses and routes) itself. When the plugin is completed, running software like FRR or Bird on top of VPP and achieving >100Mpps and >100Gbps forwarding rates will be well in reach!
https://ipng.ch/s/articles/2021/09/21/vpp-7.html

Dit zou uitkomst kunnen bieden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
ernstoud schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:46:
[...]

Die UDM was maar een voorbeeld.

Een DIY router. Even kijken… een 10Gbps NIC kost rond EUR 100,- en dan als je die bandbreedte wil gebruiken 4 maal een 2.5 Gbps NIC van rond de € 40,- dat is dus wel te doen.

Maar je hebt dan wel een verschrikkelijk snelle PC nodig om 15 miljoen packets per second te switchen, firewalling e.d. te doen, lijkt me. En dan ga je dus switchen/routeren in software… niet ideaal. In een Fortinet, Cisco of Juniper gebeurt dat in dedicated ASIC’s, daarom zijn die dingen ook zo duur. Dedicated hardware, relatief lage volumes.

https://shop.netgate.com/products/6100-base-pfsense

Dichter bij huis heeft OPNsense ook zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
nero355 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:20:
[...]

[...]

[...]

@nero355 heeft de UDM-Pro al een tijd in zijn irritatiezone zitten :P

Ik zal eerst maar eens beginnen om de VOIP-gegevens op te vragen en in mijn Fritzbox te hangen. Kijken of dat überhaupt werken gaat.

Overigens had ik ergens gelezen dan de SM SFP's van Unifi/Ubiquiti ook zouden werken, alleen nu komt Caiway met de 10km spec. terwijl de SM SFP volgens de datasheet maar tot 3km gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Die vragen altijd veel teveel geld voor hun kant en klare producten! :/

Ik begrijp heus wel dat je ergens van moet leven, maar als je € 200 vraagt voor iets dat ik voor € 50 kan kopen dan ben je mij in ieder geval als klant kwijt! :P
Polyphemus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:24:
@nero355 heeft de UDM-Pro al een tijd in zijn irritatiezone zitten :P
:Y
ernstoud schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:46:
Ik zou eerder ervoor kiezen om gewoon 2 x 10 Gbps aan boord te hebben en dankzij eBay kan dat al gauw vanaf € 25 per stuk als je aan SFP+ genoeg hebt! ;)

Daarnaast zou ik gewoon lekker een 10 Gbps switch neerzetten en die heb je al vanaf € 125 bij MikroTik :*)

Het is veel te lang geleden om nog iets van links of zo tevoorschijn te kunnen halen, maar je kan al jarenlang 10 Gbps afnemen bij Tweak Glasvezel en op hun website staat letterlijk iets in de trant van :
Onze klanten die dit abonnement afnemen weten zelf heus wel hoe ze dat gaan afhandelen met eigen Router hardware dus het enige dat je bij dit abonnement krijgt qua 10 Gbps hardware is een Uplink poortje!
:o :D _O_

En er waren destijds al genoeg mensen die daar allerlei oplossingen voor hadden!
Onder andere dit soort leuke Multi-Core Atom modellen bedoeld voor Low Power 10 Gbps setups :
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
nero355 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Die vragen altijd veel teveel geld voor hun kant en klare producten!

Ik begrijp heus wel dat je ergens van moet leven, maar als je € 200 vraagt voor iets dat ik voor € 50 kan kopen dan ben je mij in ieder geval als klant kwijt!
Wat je zegt klopt niet. Een 10 gbe router met dat stroomverbruik ga je niet voor veel minder zelf maken. En als je dan een beetje meer zou betalen voor een getest apparaat met garantie en ondersteuning, daar is ook niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Dat weet je niet, want een vergelijkbaar apparaat kunnen we zelf niet kopen voor zover ik weet, echter kan dat met hun goedkopere modellen wel en die tikken al gauw dergelijke verschillen aan! ;)
En als je dan een beetje meer zou betalen voor een getest apparaat met garantie en ondersteuning, daar is ook niets mis mee.
Precies : Een beetje meer.

Dat is naar mijn mening niet hetzelfde als viermaal zo duur... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraagje voor tweakers hier die performance meten van hun verbinding.

Heb 1Gbps abo.

Ik zie soms na middernacht sprongen in de latency. Die gaat dan soms (naar dezelfde site, en andere) van 4 naar 6 ms. en dan soms dagen later weer naar 4, soms 3 en zelfs 2.

Nu alweer een paar dagen 6.

Ook zie ik naar Ookla speedtest sites (Breedband Arnhem en XS4All) die mij altijd 940/930 gaven, een siginificant lagere upload, soms dips naar 700. Enige “goede” Speedtest site die gewoon 940/930 blijft geven is Vodafone/Ziggo.

Lijkt er op dat Delta af en toe na middernacht in routering iets verandert of anders tweaks doet.

Anderen ervaring?

(Het blijft overigens wonderlijk dat de speedtests naar Delta//Caiway zowat de allerslechtste resultaten geven.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27

lier

MikroTik nerd

Heel herkenbaar, @ernstoud , zie ook mijn logging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1p0Z0QnqR2BrhScmZHXtQDXhnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY8d9f7wXYLOgWGyclVLLsL5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog niet de moeite genomen om te achterhalen wat de reden hiervoor is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:15:
Heel herkenbaar, @ernstoud , zie ook mijn logging:

[Afbeelding]

Heb nog niet de moeite genomen om te achterhalen wat de reden hiervoor is.
Dank.

Gedeelde “smart” is halve “smart”!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
Hier toevallig iemand die zijn Caiway/Delta glasvezel in een Cisco router (C1111-8P) termineert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:40:
Vraagje voor tweakers hier die performance meten van hun verbinding.

Heb 1Gbps abo.

Ik zie soms na middernacht sprongen in de latency. Die gaat dan soms (naar dezelfde site, en andere) van 4 naar 6 ms. en dan soms dagen later weer naar 4, soms 3 en zelfs 2.

Nu alweer een paar dagen 6.

Ook zie ik naar Ookla speedtest sites (Breedband Arnhem en XS4All) die mij altijd 940/930 gaven, een siginificant lagere upload, soms dips naar 700. Enige “goede” Speedtest site die gewoon 940/930 blijft geven is Vodafone/Ziggo.

Lijkt er op dat Delta af en toe na middernacht in routering iets verandert of anders tweaks doet.

Anderen ervaring?

(Het blijft overigens wonderlijk dat de speedtests naar Delta//Caiway zowat de allerslechtste resultaten geven.)
Als je externe sites/tools gebruikt dan meet je de performance van de externe site en het internet mee, dus dan zegt het niet zo veel over jouw verbinding.

Latency van jouw verbinding is een in orde van grootte gelijk: meetfout, drukte op de lijn. Pas als hij voor langere tijd (uur) naar 50 zou gaan, heb je een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Als je externe sites/tools gebruikt dan meet je de performance van de externe site en het internet mee, dus dan zegt het niet zo veel over jouw verbinding.

Latency van jouw verbinding is een in orde van grootte gelijk: meetfout, drukte op de lijn. Pas als hij voor langere tijd (uur) naar 50 zou gaan, heb je een punt.
Uiteraard heb je gelijk. Maar je kent mijn setup op de latency e.d. te meten natuurlijk niet...

Ik meet elk uur met een SpeedTest, als de waardes significant afwijken van "normaal" dan wordt een andere SpeedTest server gebruikt uit een lijst van betrouwbare (lees: ze geven consistent waarden die overeenkomen met mijn Caiway abonnement). Dat draait nu al een jaar. En dan zie je dus de dingen die ik noem.

Daarnaast ping ik elke paar secondes naar een vaste snelle server, nl. google.com, die uiteraard behoorlijk stabiel is want google zorgt goed voor snelle verbindingen. En dan gaat het natuurlijk niet over de uitschieters maar over het gemiddelde.

En als je dan vaak rond middernacht (over tienduizenden pings sinds een jaar gemeten) de ping naar die server van 3 of 4 naar 6 of 7 ziet gaan (en soms dagen later weer terug), is er op dat moment iets aan de hand. Zoals op het plaatje hierboven ook te zien is, ook bij anderen. Dan ligt het niet aan google.nl, speedtest of andere infra maar aan routering ergens onderweg, druk knooppunt etc. En dat was mijn vraag.

Wat er aan de hand is weten we niet maar ik vermoed her-routeren van verkeer. Niet door congestie want dat lijkt me sterk rond die tijd.

Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, dat je niet zeker weet wat je nu precies meet. Maar door over een jaar te meten zie je wel regelmatig terugkerende zaken. Waarbij het er niet om gaat of de gemeten waarde voor de latency de "juiste" waarde is, maar of het fluctueert op een rare manier. En dan rijst dus de vraag, waarom dat zo is. En dat kan het Delta NOC denk ik alleen beantwoorden.

Ze lezen hier mee dus het zou fijn zijn als er eens iemand van het NOC dit soort zaken zou toelichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:53:
Uiteraard heb je gelijk. Maar je kent mijn setup op de latency e.d. te meten natuurlijk niet...
Maakt het wat uit :?

Ik vind dat je met bepaalde dingen niet te ver moet gaan, vooral als je beseft dat er lijnen zijn waarop een ping van 18 ms of zo als de laagste waarde wordt beschouwd! :o

IMHO kan je pas echt van een probleem spreken op het moment dat je constant richting de 100 ms naar je directe Gateway zit, zoals een tijdje geleden het geval was tijdens al die vage flooding problemen...

En bovendien zegt de ping eigenlijk ook weer niks, want een Router die bij je ISP draait en waarmee je ISP aan de AMS-IX zit en allerlei andere peerings behandelt pings als het minst belangrijke type verkeer en al die pings staan in feite achteraan in de rij of in ieder geval heel laag op de prioriteitelijst! ;)

Dit ook :
En als je dan vaak rond middernacht (over tienduizenden pings sinds een jaar gemeten) de ping naar die server van 3 of 4 naar 6 of 7 ziet gaan (en soms dagen later weer terug), is er op dat moment iets aan de hand. Zoals op het plaatje hierboven ook te zien is, ook bij anderen. Dan ligt het niet aan google.nl, speedtest of andere infra maar aan routering ergens onderweg, druk knooppunt etc. En dat was mijn vraag.

Wat er aan de hand is weten we niet maar ik vermoed her-routeren van verkeer. Niet door congestie want dat lijkt me sterk rond die tijd.
Peerings en/of de routes die je verkeer neemt zijn zo dynamisch dat je daar wat pas aan gaat beïnvloeden op het moment dat er een probleem is dus ook daarmee zou ik me als klant zijnde niet teveel bezig houden...

Wat ik wel zeker weet, maar niet de reden voor de veranderingen hoeft te zijn : Onderhoud vindt vaak in de nacht plaats en al helemaal aan dat soort grote belangrijke systemen!
Het hoeft niet eens bij Caiway/Delta te zijn, maar juist één van hun peers of gewoon simpelweg iemand die je via een aantal tussenstappen bereikt en dus geen directe peering van ze is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Maakt het wat uit :?

Ik vind dat je met bepaalde dingen niet te ver moet gaan, vooral als je beseft dat er lijnen zijn waarop een ping van 18 ms of zo als de laagste waarde wordt beschouwd! :o

IMHO kan je pas echt van een probleem spreken op het moment dat je constant richting de 100 ms naar je directe Gateway zit, zoals een tijdje geleden het geval was tijdens al die vage flooding problemen...

En bovendien zegt de ping eigenlijk ook weer niks, want een Router die bij je ISP draait en waarmee je ISP aan de AMS-IX zit en allerlei andere peerings behandelt pings als het minst belangrijke type verkeer en al die pings staan in feite achteraan in de rij of in ieder geval heel laag op de prioriteitelijst! ;)

Dit ook :

[...]

Peerings en/of de routes die je verkeer neemt zijn zo dynamisch dat je daar wat pas aan gaat beïnvloeden op het moment dat er een probleem is dus ook daarmee zou ik me als klant zijnde niet teveel bezig houden...

Wat ik wel zeker weet, maar niet de reden voor de veranderingen hoeft te zijn : Onderhoud vindt vaak in de nacht plaats en al helemaal aan dat soort grote belangrijke systemen!
Het hoeft niet eens bij Caiway/Delta te zijn, maar juist één van hun peers of gewoon simpelweg iemand die je via een aantal tussenstappen bereikt en dus geen directe peering van ze is! :)
Jommes, jommes. Ik vroeg niet om een cursus netwerk technologie ;) .

De genoemde zaken zijn me bekend. De vraag was of er een verklaring zou zijn en of anderen dit ook zagen. Dat laatste is dus beantwoord. En de verklaring die ligt in de laatste alinea van je betoog denk ik. Onderhoud. Bij weserve.nl is regelmatig te lezen dat DFN last van flooding heeft, dan is grote schoonmaak zinvol 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:19:
Jommes, jommes. Ik vroeg niet om een cursus netwerk technologie ;)

De genoemde zaken zijn me bekend.
Tja, dat kan ik niet ruiken! :P :+
De vraag was of er een verklaring zou zijn en of anderen dit ook zagen. Dat laatste is dus beantwoord. En de verklaring die ligt in de laatste alinea van je betoog denk ik. Onderhoud.
d:)b
Bij weserve.nl is regelmatig te lezen dat DFN last van flooding heeft, dan is grote schoonmaak zinvol 8)
DAMN... :o

Nog steeds :?

Arme NOC medewerkers... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:20
Inmiddels heb je voor hetzelfde geld een veel snellere glasvebinding dan coax zie ik hier.

Zijn er nog redenen om op coax te blijven of is het advies overstappen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• w1mm13
w1mm13 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:39:
Hier toevallig iemand die zijn Caiway/Delta glasvezel in een Cisco router (C1111-8P) termineert ?
Spullen zijn binnen, vezel al vast in de inschuifmodule gedaan, nu nog tijd :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUBPAdsO3DNc1prQlFYtX9imkFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmMO17DF7ey1H9YdWggGxcJE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
w1mm13 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:39:
Als ik dit zo lees : https://community.cisco.c...1-8p-and-poe/td-p/3696863

Dan kom je er vast wel uit wat betreft de juiste CISCO IOS instellingen toepassen, want anders koop je zo'n apparaat niet voor thuisgebruik :? :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
@nero355 Ik krijg het wel aan de praat maar (nog) niet zo als ik wil :-( even simpel een wan interface op het juiste vlan etc. is 5 minuten werk ... maar ik wil 1 van de switch-ports laten bridgen met de wan interface en dat lijkt vooralsnog niet mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
w1mm13 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:13:
maar ik wil 1 van de switch-ports laten bridgen met de wan interface en dat lijkt vooralsnog niet mogelijk te zijn.
Dat moet je ook niet willen, want vaak betekent dat extra CPU Load vanwege die Bridge namelijk!

Nou weet ik niet zeker of dat ook het geval is bij dat CISCO model, maar bij andere merken is het vaak wel zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
In het kader van "bellen loont" heb ik afgelopen Vrijdag Caiway gebeld of ze een mooi aanbod voor me hadden.

Geen probleem hoor dat hadden ze wel, alleen deed "het systeem" dat bepaalt wat voor aanbod ze mogen doen het niet.

Maar ik zou vandaag dan rond kwart voor 5 worden teruggebeld,, want ze wilden me wel als trouwe klant houden, en ik hoefde echt niet over te stappen naar Delta (of een ander).

En je raad het nooit: Ze hebben uiteraard niet gebeld. |:( Alleen daardoor zou ik al willen overstappen, maar bij Delta kom je natuurlijk van de regen in de drup.

Het blijkt ze nog steeds niet te boeien of klanten tevreden zijn of niet. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Nou ik heb Caiway dan toch gesproken.

Ze boden me 2 maanden gratis (internet only) aan ,OF een jaar 1Gb + een Deco set in bruikleen voor € 45,00 p.m. Exact dezelfde aanbieding als die van Delta dus.

Enige belangrijke verschil: Bij Caiway gaat het na het eerste jaar € 64,50 + € 3,00 pm kosten, en bij Delta € 50,00 pm (prijs voor de Deco set na het eerste jaar weet ik nog niet, maar voor het gemak neem ik even aan ook € 3,00).

Dat scheelt dus € 14,50 p.m. En daarom ben ik zojuist overgestapt naar Delta.(gaat in per 1 maart).
Ik moet rekening houden met een dag downtime.

Overigens bezwoer de verkoopmedewerker dat Delta en Caiway toch echt 2 autonome bedrijven zijn, met gescheiden bedrijfsvoering .

Ik weet het natuurlijk niet of het echt zo is, maar als ze toch 1 bedrijf zijn maken ze extra kosten. 8)7

Want modem en Deco terugsturen naar Caiway,,en dan precies hetzelfde setje gaan ontvangen van Delta.
Zo hou je mensen wel aan het werk, waarvan de postbode het meest :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rfbroek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:16:

Ze boden me 2 maanden gratis (internet only) aan ,OF een jaar 1Gb + een Deco set in bruikleen voor € 45,00 p.m. Exact dezelfde aanbieding als die van Delta dus.

Enige belangrijke verschil: Bij Caiway gaat het na het eerste jaar € 64,50 + € 3,00 pm kosten, en bij Delta € 50,00 pm (prijs voor de Deco set na het eerste jaar weet ik nog niet, maar voor het gemak neem ik even aan ook € 3,00).

Dat scheelt dus € 14,50 p.m. En daarom ben ik zojuist overgestapt naar Delta.(gaat in per 1 maart).
Ik moet rekening houden met een dag downtime.

Overigens bezwoer de verkoopmedewerker dat Delta en Caiway toch echt 2 autonome bedrijven zijn, met gescheiden bedrijfsvoering .

Ik weet het natuurlijk niet of het echt zo is, maar als ze toch 1 bedrijf zijn maken ze extra kosten. 8)7

Want modem en Deco terugsturen naar Caiway,,en dan precies hetzelfde setje gaan ontvangen van Delta.
Zo hou je mensen wel aan het werk, waarvan de postbode het meest :N
Wikipedia:

“Eind 2017 is het bedrijf (CAIW) in handen gekomen van het Zweedse investeringsfonds EQT[2]. EQT was ook al eigenaar van de Zeeuwse kabelexploitant DELTA en voegde beide bedrijven per 1 augustus 2018 samen binnen één holding DELTA Fiber Nederland [3].

Per 1 januari 2020 is CAIW opgehouden als zelfstandig bedrijf en vond de juridische fusie plaats met DELTA Fiber Nederland. Het bedrijf heeft aan de klanten laten weten, dat DELTA Fiber Nederland B.V. nu de formele contractpartij geworden is.[4] De klanten blijven bediend onder de merknaam Caiway. De oude juridische entiteiten (CAIW Holding B.V. en CAIW Diensten B.V.) zijn uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.”

Caiway is dus een merknaam, geen juridische entiteit. Het CBS stelt: “ Een bedrijf bestaat uit een of meer juridische eenheden.”

Kortom: Caiway is geen bedrijf, maar een handelsnaam van DFN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roberto......
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-08-2024
rfbroek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:16:

Hmm vandaag ook gebeld maar ik betaal nu 1 jaar 1Gb voor 50 per maand. Heb je het beter gedaan dan ik. Misschien omdat ik elk jaar korting vraag :9
Had ook eerst Delta gebeld maar kreeg kansloze medewerkers aan de lijn met mijn vraag over het modem. Dacht laat maar zitten voor die paar tientjes. Pak de korting van Delta volgend jaar wel met hun nieuwe snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 21:21
ernstoud schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Wikipedia:

“Eind 2017 is het bedrijf (CAIW) in handen gekomen van het Zweedse investeringsfonds EQT[2]. EQT was ook al eigenaar van de Zeeuwse kabelexploitant DELTA en voegde beide bedrijven per 1 augustus 2018 samen binnen één holding DELTA Fiber Nederland [3].

Per 1 januari 2020 is CAIW opgehouden als zelfstandig bedrijf en vond de juridische fusie plaats met DELTA Fiber Nederland. Het bedrijf heeft aan de klanten laten weten, dat DELTA Fiber Nederland B.V. nu de formele contractpartij geworden is.[4] De klanten blijven bediend onder de merknaam Caiway. De oude juridische entiteiten (CAIW Holding B.V. en CAIW Diensten B.V.) zijn uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.”

Caiway is dus een merknaam, geen juridische entiteit. Het CBS stelt: “ Een bedrijf bestaat uit een of meer juridische eenheden.”

Kortom: Caiway is geen bedrijf, maar een handelsnaam van DFN.
En als aanvulling hierop, in de algemene voorwaarden van Caiway staat bij de definities (als bevestiging van de Wikipedia quote hierboven):
DELTA Fiber Nederland B.V.: handelend onder de merknaam Caiway, statutair gevestigd te
Middelburg. Vestigingsadres: Overschieseweg 203, 3112 NB Schiedam.
Pagina: 1 ... 11 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie