Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leend49
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-05 22:12
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Het is een SFP module hé! Zie het als een RJ45 UTP stekker! :)

Het enige wat je sloopt is dat plastic/stickertje eromheen! ;)
En bij deze ben ik compleet voorbereid voor het omzetten naar mijn eigen modem. Zou zeggen fijne avond en ik laat hier wel weten zodra het gelukt is. (en als het niet lukt hoor zeker ook nog d:)b (y) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:59
nero355 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Laat effe weten hoe dat verliep, want ik zit aan hetzelfde te denken i.c.m. de huidige prijzen! :)
Zal ik doen aanvraag is in behandeling, abbo is op 5 januari aangevraagd
En ik kon volgens de dame die ik aan de servicelijn had ivm prijswijziging caiway al eerder overstappen dan ik dacht.
Nog voor de prijswijziging dus is nu omgezet naar zo spoedig mogelijk.

Edit: Actie Delta loopt volgens breedbandwinkel tot 31 december, denk helaas dat ik daarna pas weet hoe het verlopen is. (dus het kan zijn dat er na deze datum geen actie meer is, dus als je echt wil switchen en er niet mee zit met een downtime dan zou ik het nu doen.)

[ Voor 21% gewijzigd door Arjan1986 op 14-01-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joranvk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05-2023
Wij hebben nog een oud Buitengewoon Voordelig pakket voor 54 euro per maand met 250/250 Mbit/s, paar jaar geleden afgesloten via Glasvezel Buitenaf. We hebben destijds zelf een router gekocht, deze zat er toen niet bij (alleen modem).

TV is nog het oude platform, maar paar maanden geleden hebben een brief gehad dat we overgaan op het nieuwe platform en afgelopen week ook een mail gehad dat het over drie weken gaat gebeuren en dat huidige opnames verwijderd worden.

De afgelopen jaren heb ik bewust geen overstap gemaakt naar Delta/nieuw platform Caiway, want vrees dat mogelijkheid om opgenomen programma's onbeperkt door te spoelen (ook reclames) gaat vervallen? Dacht dit namelijk eerder ergens te lezen.

Als dat zo is is overstap naar Delta waarschijnlijk wel de moeite waard bij kortingsactie, omdat TV-product gelijkwaardig of beter zal zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leend49
  • Laatst online: 30-05 22:12
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Het is een SFP module hé! Zie het als een RJ45 UTP stekker! :)

Het enige wat je sloopt is dat plastic/stickertje eromheen! ;)
Super super bedankt, het werkt helemaal mensen die hulp nodig hebben laat maar weten of follow mijn berichten ik krijg op deze manier ook volledige data stroom zonder vertraging... O-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zonet met caiway contact gezocht via facebook dat mijn download snelheid onverklaarbaar fluctueerd maar de upload snelheid wel stabiel blijft getest met een direct aangesloten laptop op het modem. De behulpzame medewerker kon in het caiway genexis modem kijken en zag dat er op poort 1 een hoog aantal drops binnen kwam, wat erg ongebruikelijk is. De medewerker liet mij verschillende hardware en utp kabels testen, maar dat mocht niet baten. Helaas het modem heeft na 8 jaar trouwe dienst zijn beste tijd gehad. Ze gaan mij een ander modem sturen die ook bridge-modus heeft.

Ook heb ik gelijk gepolst wat er eind deze maand staat te wachten met de vrije modem keuze bij caiway. Caiway werkt aan een webpagina waarop alle informatie komt te staan inclusief een lijst van modems.
Ook vroeg ik tot hoever de support gaat voor mensen die een eigen modem willen aansluiten. Dat was een voorspelbare reactie geen support op eigen modems. Dus in het geval van mijn issue waar ik dus flinke aantal drops heb op lanpoort 1 van het genexis modem krijg ik nu wel support maar is het je eigen modem mag het zelf diagnosticeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

lt_cmd_data schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:22:
Caiway werkt aan een webpagina waarop alle informatie komt te staan inclusief een lijst van modems
Vrije modemkeuze indien je één van deze drie modems kiest >:) .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!
True schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Vrije modemkeuze indien je één van deze drie modems kiest >:) .
Nee, dat wordt het niet. De aangenomen regeling staat het niet toe om white-listing te doen. Uiteraard mag een provider kiezen om op het zelf geleverde modem support te leveren maar het moet mogelijk zijn andere modems te gebruiken.

“ Artikel 7. Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
1. De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:
a. limitatieve lijsten hanteert met eindapparaten die aangesloten mogen worden (whitelist);”

Bron:

https://www.acm.nl/sites/...besluit-eindapparaten.pdf

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:01:
[...]

Nee, dat wordt het niet. De aangenomen regeling staat het niet toe om white-listing te doen. Uiteraard mag een provider kiezen om op het zelf geleverde modem support te leveren maar het moet mogelijk zijn andere modems te gebruiken.

“ Artikel 7. Blacklist, whitelist en vrijwillige certificeringsschema’s
1. De ACM is van oordeel dat door een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk niet in overeenstemming wordt gehandeld met artikel 3 van het Besluit eindapparaten indien deze:
a. limitatieve lijsten hanteert met eindapparaten die aangesloten mogen worden (whitelist);”

Bron:

https://www.acm.nl/sites/...besluit-eindapparaten.pdf
Je las denk ik over mijn emoticon heen. Maar we kennen Caiway inmiddels allemaal en mij niets verbaasd mij meer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
Ik was niet duidelijk het klonk niet als een whitelist, maar meer een lijst vanuit de provider welke modems werken aka succesvol getest zijn lijst met suggesties... waarin je vrij bent om daarvan af te wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
lt_cmd_data schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:20:
Ik was niet duidelijk het klonk niet als een whitelist, maar meer een lijst vanuit de provider welke modems werken aka succesvol getest zijn lijst met suggesties... waarin je vrij bent om daarvan af te wijken.
IMHO spreken we niet meer van Modems bij Glasvezel dus in principe zou elke Router gewoon zonder gezeik moeten werken :)

Het enige waarmee je misschien moet opletten is het IPTV geneuzel, maar zelfs dat is tegenwoordig zoveel eenvoudiger geworden dat het echt geen probleem meer mag heten : Alles is Unicast i.p.v. Multicast geworden en daarmee ben je ook gelijk van het IGMP Snooping gezeik af! :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:58:
[...]

IMHO spreken we niet meer van Modems bij Glasvezel dus in principe zou elke Router gewoon zonder gezeik moeten werken :)

Het enige waarmee je misschien moet opletten is het IPTV geneuzel, maar zelfs dat is tegenwoordig zoveel eenvoudiger geworden dat het echt geen probleem meer mag heten : Alles is Unicast i.p.v. Multicast geworden en daarmee ben je ook gelijk van het IGMP Snooping gezeik af! :D
Nou, er zijn toch wel meer zaken die gezien de router vrijheid nog vrijgegeven moeten worden hoor:

- welke SFP specificaties gelden er, voor EPON en GPON (dus frequenties, reikwijdte)
- hoe herken je of je EPON of GPON hebt
- hoe verloopt registratie van de GPON infra thuis
- welke SIP gegevens zijn nodig voor VoIP
- welke DHCP instellingen zijn het best te gebruiken, m.n. DNS servers
- hoe zit het met support als je eigen apparatuur gebruikt
- vlan100 tagging moet toegelicht worden
- vlan102 tagging voor VoIP moet toegelicht worden
- welke Attema adapter heb je nodig om je eigen vezel in te prikken op de NTU, of mag je de verstrekte gebruiken, zo niet, hoe kom je aan die adapter

Bedenk dat niet iedereen die zelf apparatuur wil aansluiten op zoek gaat op Tweakers. Delta/Caiway zal veel van wat hier verspreid over de diverse fora staat ergens op hun website moeten publiceren. Mooi zou zijn a.h.v. een voorbeeld zoals met een Ubiquity EdgeRouter of een geschikte Fritzbox.

En bedenk dat er in de historie van Caiway hele gebieden zijn met coax, met TV over coax etc., hoe moet het daar als je eigen apparatuur wil?

En persoonlijk zou ik graag dat Delta/Caiway voorlichting gaat geven welke firewall instellingen raadzaam zijn bij gebruik van eigen apparatuur, want daar hou ik mijn hart voor vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:03:
Nou, er zijn toch wel meer zaken die gezien de router vrijheid nog vrijgegeven moeten worden hoor:

- welke SFP specificaties gelden er, voor EPON en GPON (dus frequenties, reikwijdte)
- hoe herken je of je EPON of GPON hebt
- hoe verloopt registratie van de GPON infra thuis
GPON is gewoon een kastje dat in feite als Media Converter dient als het goed is dus daar heb je als klant verder weinig aan te doen! :)
- welke SIP gegevens zijn nodig voor VoIP
- vlan102 tagging voor VoIP moet toegelicht worden
VoIP is inderdaad wel een dingetje, want login gegevens en zo, maar verder kan je dat makkelijk zelf fixen :
- Switch die de VLAN's splitst.
- VoIP VLAN die alleen richting VLAN 102 wordt geNAT of gerouteerd :)
- welke DHCP instellingen zijn het best te gebruiken, m.n. DNS servers
Volgens mij heb je daar geen omkijken naar : DHCP aan en gaan met die banaan! :)

Je krijgt alles dynamisch toegewezen inclusief de DNS Servers en anders draai je die toch lekker zelf ?! ;)
- hoe zit het met support als je eigen apparatuur gebruikt
Dat is wel een goeie opzich, maar ik gok dat ze dat net als de rest van de ISP's doen : Volledige eigen verantwoordelijkheid met een eventuele optie om wat meer per maand te betalen voor Support op een X aantal modellen :)
- vlan100 tagging moet toegelicht worden
Dat is in principe niet zo heel moeilijk :)
- welke Attema adapter heb je nodig om je eigen vezel in te prikken op de NTU, of mag je de verstrekte gebruiken, zo niet, hoe kom je aan die adapter
https://www.attema.com/en...t/fiber-termination-unit/
Jij wil de FTU gaan vervangen of zo :?

Waarom zou je het signaal willen versterken ?!
Bedenk dat niet iedereen die zelf apparatuur wil aansluiten op zoek gaat op Tweakers. Delta/Caiway zal veel van wat hier verspreid over de diverse fora staat ergens op hun website moeten publiceren. Mooi zou zijn a.h.v. een voorbeeld zoals met een Ubiquity EdgeRouter of een geschikte Fritzbox.
Dat is waar, maar ik denk ook niet dat het meteen storm loopt op het moment dat het beschikbaar wordt, want laten we eerlijk zijn : Wie zoiets al wilde doen heeft het al lang gedaan! :D
En bedenk dat er in de historie van Caiway hele gebieden zijn met coax, met TV over coax etc., hoe moet het daar als je eigen apparatuur wil?
Overstappen op het nieuwe abonnement gedoe/type aansluiting en lekker aan de IPTV over de WAN heen! :)

Heb je Coax Internet en geen Glasvezel dan moet je daar maar gewoon mee leren leven en eventueel Caiway smeken om een Bridge Mode van je Kabelmodem :+
En persoonlijk zou ik graag dat Delta/Caiway voorlichting gaat geven welke firewall instellingen raadzaam zijn bij gebruik van eigen apparatuur, want daar hou ik mijn hart voor vast.
Dat gaat niet gebeuren! Weet ik vrijwel 100% zeker! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:58:
[...]

GPON is gewoon een kastje dat in feite als Media Converter dient als het goed is dus daar heb je als klant verder weinig aan te doen! :)

[...]

VoIP is inderdaad wel een dingetje, want login gegevens en zo, maar verder kan je dat makkelijk zelf fixen :
- Switch die de VLAN's splitst.
- VoIP VLAN die alleen richting VLAN 102 wordt geNAT of gerouteerd :)

[...]

Volgens mij heb je daar geen omkijken naar : DHCP aan en gaan met die banaan! :)

Je krijgt alles dynamisch toegewezen inclusief de DNS Servers en anders draai je die toch lekker zelf ?! ;)

[...]

Dat is wel een goeie opzich, maar ik gok dat ze dat net als de rest van de ISP's doen : Volledige eigen verantwoordelijkheid met een eventuele optie om wat meer per maand te betalen voor Support op een X aantal modellen :)

[...]

Dat is in principe niet zo heel moeilijk :)

[...]

https://www.attema.com/en...t/fiber-termination-unit/
Jij wil de FTU gaan vervangen of zo :?

Waarom zou je het signaal willen versterken ?!

[...]

Dat is waar, maar ik denk ook niet dat het meteen storm loopt op het moment dat het beschikbaar wordt, want laten we eerlijk zijn : Wie zoiets al wilde doen heeft het al lang gedaan! :D

[...]

Overstappen op het nieuwe abonnement gedoe/type aansluiting en lekker aan de IPTV over de WAN heen! :)

Heb je Coax Internet en geen Glasvezel dan moet je daar maar gewoon mee leren leven en eventueel Caiway smeken om een Bridge Mode van je Kabelmodem :+

[...]

Dat gaat niet gebeuren! Weet ik vrijwel 100% zeker! :+
Uiteraard zijn alle dingen die je nog even noemt mij ook bekend. Maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat mindere techneuten aan de slag gaan met bijvoorbeeld een Fritzbox en dan de door mij genoemde vragen beantwoord moeten zien.

Paar kleine correcties:

GPON is geen kastje maar een techniek. Die registratie vereist van de SFP of media converter. Bij KPN doet een monteur dat en neemt de monteur dus ook de ONT mee. En dat is juist de crux, ook die ONT behoort na deze maand tot het klantdomein en wordt dus vrij. Hoe ga je die - als ze al los te koop komen - registreren?

Delta/Caiway klanten hebben een passieve FTU van Attema. Die is niet van jou maar is domein van de provider. Mijn punt was of je de plastic adapter (inschuifmodule noemt Attema dat) die er in poort 1 zit of aan het Genexis/Nokia modem dan los mag halen en gebruiken, want die is dus niet van jou! Of er komt toestemming, of ze komen te koop. Dat moet uitgesproken worden. Er staat nl. in de AV van Delta/Caiway dat je geen modificatie aan de geleverde apparatuur mag doorvoeren. Denk aan juridische en technische gevolgen als er schade komt. Mensen die een LC plug er in gaan rammen, of een SC UPC en de vezel beschadigen. Waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid?

Dat DHCP en dus de IP adressen van de DNS servers standaard zal zijn lijkt me logisch ja, desalniettemin lijkt het me nuttig voor de knutselende medemens als die info gepubliceerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:07:
Mijn punt was dat mindere techneuten aan de slag gaan met bijvoorbeeld een Fritzbox en dan de door mij genoemde vragen beantwoord moeten zien.
De mindere techneuten moeten überhaupt niet met dergelijke dingen aan de slag gaan en gewoon iemand die er WEL verstand van heeft erbij halen of desnoods inhuren, maar dan moet een dergelijke actie eerst überhaupt al in hun hoofd opkomen... :)
Paar kleine correcties:

GPON is geen kastje maar een techniek. Die registratie vereist van de SFP of media converter. Bij KPN doet een monteur dat en neemt de monteur dus ook de ONT mee. En dat is juist de crux, ook die ONT behoort na deze maand tot het klantdomein en wordt dus vrij. Hoe ga je die - als ze al los te koop komen - registreren?
Dat weet ik ook allemaal wel, maar laten we eerlijk wezen :
Is het echt een ramp om één van deze kastjes : xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
In je meterkast te hebben die niet van jou zijn :?

Ik zie dat net als een Bridged Modem van een Kabel ISP en IMHO is dat gewoon prima zo! :Y)
Delta/Caiway klanten hebben een passieve FTU van Attema. Die is niet van jou maar is domein van de provider.
Mijn punt was of je de plastic adapter (inschuifmodule noemt Attema dat) die er in poort 1 zit of aan het Genexis/Nokia modem dan los mag halen en gebruiken, want die is dus niet van jou! Of er komt toestemming, of ze komen te koop.
Dat doen we toch nu al soort van zonder toestemming van Caiway/Delta :?
Dat moet uitgesproken worden. Er staat nl. in de AV van Delta/Caiway dat je geen modificatie aan de geleverde apparatuur mag doorvoeren. Denk aan juridische en technische gevolgen als er schade komt. Mensen die een LC plug er in gaan rammen, of een SC UPC en de vezel beschadigen. Waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid?
Als je dingen beschadigd moet achterlaten om iets te doen dan ben je gewoon een beunhaas die daar überhaupt niet aan had moeten beginnen! :P
Dat DHCP en dus de IP adressen van de DNS servers standaard zal zijn lijkt me logisch ja, desalniettemin lijkt het me nuttig voor de knutselende medemens als die info gepubliceerd gaat worden.
Dat dan weer wel! :)

Is ook één van de eerste dingen die ik maar een beetje vaag vond toen ik Caiway abonnee werd en uiteindelijk ben ik dus maar gewoon volledig onafhankelijk qua DNS gegaan : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:57:

[...]

Dat doen we toch nu al soort van zonder toestemming van Caiway/Delta :?
Ja, maar dat betekent niet dat dat ok. is natuurlijk. En als procentueel meer mensen dit gaan doen komen er problemen, zeker bij GPON.

Overigens lees ik in de toelichting van de ACM: “Bij het zelf aansluiten van een glasmodem (ook wel Optical Network Terminal genoemd) op een passieve netwerkaansluitpunt (FTU) bestaat er een risico dat het netwerkaansluitpunt beschadigd of vervuild raakt. Schade en/of vervuiling toegebracht aan het netwerkaansluitpunt door de eindgebruiker zelf, komt voor rekening van de eindgebruiker.”

Dus dat hoeft een provider alleen maar in de voorwaarden over te nemen. Waarbij het denk ik fair is als gepubliceerd wordt wat een richtprijs is voor herstel, zodat knutselaars het risico kunnen inschatten.

[ Voor 47% gewijzigd door ernstoud op 16-01-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:10:
Ja, maar dat betekent niet dat dat ok. is natuurlijk. En als procentueel meer mensen dit gaan doen komen er problemen, zeker bij GPON.
Daarom gewoon dat kleine kastje ertussen houden en de UTP in je eigen meuk prikken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:10:
[...]....
Overigens lees ik in de toelichting van de ACM: “Bij het zelf aansluiten van een glasmodem (ook wel Optical Network Terminal genoemd) op een passieve netwerkaansluitpunt (FTU) bestaat er een risico dat het netwerkaansluitpunt beschadigd of vervuild raakt. Schade en/of vervuiling toegebracht aan het netwerkaansluitpunt door de eindgebruiker zelf, komt voor rekening van de eindgebruiker.”
Hoe zit dat dan met de doe- het-zelf - pakketten van Caiway/Delta en de bijbehorende instructies?

Ik weet niet hoeveel mensen een monteur laten komen, maar zou me kunnen voorstellen dat er ook veel mensen zijn die het zelf aansluiten, omdat Caiway die mogelijkheid biedt.

Als er dan b.v. stof in het aansluitpunt komt, wie is er dan verantwoordelijk? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rfbroek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:10:
[...]

Hoe zit dat dan met de doe- het-zelf - pakketten van Caiway/Delta en de bijbehorende instructies?

Ik weet niet hoeveel mensen een monteur laten komen, maar zou me kunnen voorstellen dat veel mensen het zelf aansluiten, omdat Caiway die mogelijkheid biedt.

Als er dan b.v. stof in het aansluitpunt komt, wie is er dan verantwoordelijk? :?
Redelijkheid en billijkheid. Als er in de instructies staat dat je daar iets moet loshalen en vast moet drukken (met kracht) en het gaat mis dan is er echt geen rechter die jou daar niet je gelijk in geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:10:
[...]

Ik weet niet hoeveel mensen een monteur laten komen, maar zou me kunnen voorstellen dat er ook veel mensen zijn die het zelf aansluiten, omdat Caiway die mogelijkheid biedt.

Dat is een wezenlijk verschil, je gebruikt dan de spullen van de provider in bruikleen met de voorwaarden in de AV. Dat is duidelijk, de provider geeft instructies. Gaat er dan iets mis zal de provider best garant staan.

Maar als je eigen apparatuur gebruikt en de FTU gaat stuk. Wat dan? Dat moet de provider denk ik toelichten. Wat mag je wel en wat mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom Caiway en Delta hun modems niet in bridge willen zetten voor consumenten die er zelf om vragen. Dat zou het gebruik van eigen apparatuur al makkelijker maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

rfbroek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:26:
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom Caiway en Delta hun modems niet in bridge willen zetten voor consumenten die er zelf om vragen. Dat zou het gebruik van eigen apparatuur al makkelijker maken lijkt me.
Omdat ze dat moeten testen en ze moeten dan firmware dan op meerdere facetten up-to-date houden en dat kost geld. En waarom zouden ze als ze diezelfde klanten ook kunnen voorzien in hun behoefte door het sturen van een andere router (Titanium i.p.v. Platinum).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
rfbroek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:26:
Ik heb vandaag de bevestiging gekregen dat caiway een ander glasmodem gaat opsturen ivm mijn 8-jaar oude Genexis Titanium-52 bridge-modus met defecte lanpoort. De medewerker heeft er duidelijk met caps erbij gezet dat verstuurde modem een bridge-modus exemplaar moet zijn die ze naar mij moeten opsturen. De medewerker zelf wonend in een ziggo gebied had zijn modem ook in bridge staan, dus begreep meteen waarom.

De medewerker gaf ook aan dat 99% van de klanten hun apparatuur direct op het modem aansluiten en geen tweede device willen in de meterkast, zo is het ook bij andere providers. Utp erin prikken en gaan.
Ik gaf aan dat bij ziggo het beter geregeld is daar staat het modem standaard in router modus en heeft ziggo duidelijke handleiding op hun webpagina staan waar dus 1% van hun klanten hem zelf in bridge kunnen zetten, daarmee kan je beide klantgroepen tevreden mee stellen.

De medewerker gaf wel aan dat de kans groot is dat ik deze week dan een gebruikt bridge modem exemplaar krijg, maar dat boeit mij echt niet zolang hij maar in bridge kan, stabiel is en de glasaansluiting schoon is (geen vette vingers). Bij ontvangst controleren ze het modem zodra ik hem aansluit nog eens extra of de lijn stabiel is.
Hij gaf ook aan dat het zeker mogelijk is als andere klanten een bridge-modus exemplaar willen deze om te ruilen is, maar dan krijgen deze klanten ook mogelijk een gebruikt exemplaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Kleine tip van mijn kant. Prijzen gaan per 1-3 natuurlijk omhoog. Heb zelf gebeld met klantenservice en gevraagd voor korting. Kreeg 2 maanden gratis. Simpel bespaard :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb vandaag de bevestiging gekregen dat caiway een ander glasmodem gaat opsturen ivm mijn 8-jaar oude Genexis Titanium-52 bridge-modus met defecte lanpoort. De medewerker heeft er duidelijk met caps erbij gezet dat verstuurde modem een bridge-modus exemplaar moet zijn die ze naar mij moeten opsturen. De medewerker zelf wonend in een ziggo gebied had zijn modem ook in bridge staan, dus begreep meteen waarom.

De medewerker gaf ook aan dat 99% van de klanten hun apparatuur direct op het modem aansluiten en geen tweede device willen in de meterkast, zo is het ook bij andere providers. Utp erin prikken en gaan.
Ik gaf aan dat bij ziggo het beter geregeld is daar staat het modem standaard in router modus en heeft ziggo duidelijke handleiding op hun webpagina staan waar dus 1% van hun klanten hem zelf in bridge kunnen zetten, daarmee kan je beide klantgroepen tevreden mee stellen.

De medewerker gaf wel aan dat de kans groot is dat ik deze week dan een gebruikt bridge modem exemplaar krijg, maar dat boeit mij echt niet zolang hij maar in bridge kan, stabiel is en de glasaansluiting schoon is (geen vette vingers). Bij ontvangst controleren ze het modem zodra ik hem aansluit nog eens extra of de lijn stabiel is.
Hij gaf ook aan dat het zeker mogelijk is als andere klanten een bridge-modus exemplaar willen deze om te ruilen is, maar dan krijgen deze klanten ook mogelijk een gebruikt exemplaar.
Dat betekent dus zoals verwacht na ruim 10 jaar dat Genexis de Titanium reeks niet meer kan leveren. Wel een beetje wonderlijk dat een provider dergelijke oude apparatuur, zelfs gebruikte, nog levert. Enerzijds innoveren en op het scherpst van de snede acteren (GPON, praten over 25Gbps, voor eind 2022 alles omzetten etc.), anderzijds verouderde apparatuur blijven ondersteunen.

En dat terwijl er natuurlijk een configuratie te maken is waarbij ook een Platinum 7840 in bridge gezet kan worden. Maar dat moet Genexis maken en dat doen ze om de een of andere reden niet. Het is gewoon OpenWRT en dat kan in bridge gezet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:33:
[...]

Omdat ze dat moeten testen en ze moeten dan firmware dan op meerdere facetten up-to-date houden en dat kost geld. En waarom zouden ze als ze diezelfde klanten ook kunnen voorzien in hun behoefte door het sturen van een andere router (Titanium i.p.v. Platinum).
Firmware komt van Genexis, de fabrikant. Niet van Delta of Caiway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
True schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:33:
De configuratie en firmware staan los van elkaar dus dat maakt echt geen bal uit! :)
ernstoud schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:08:
En dat terwijl er natuurlijk een configuratie te maken is waarbij ook een Platinum 7840 in bridge gezet kan worden. Maar dat moet Genexis maken en dat doen ze om de een of andere reden niet. Het is gewoon OpenWRT en dat kan in bridge gezet worden.
Geef me SSH toegang tot de Genexis 7840 en ik fix het zelf wel! :Y)

Maar dat zou natuurlijk te leuk en handig zijn dus een NO GO!!! _O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:11:
[...]

De configuratie en firmware staan los van elkaar dus dat maakt echt geen bal uit! :)

[...]

Geef me SSH toegang tot de Genexis 7840 en ik fix het zelf wel! :Y)

Maar dat zou natuurlijk te leuk en handig zijn dus een NO GO!!! _O- :+
Die SSH toegang is relatief (als je parate kennis hebt van Linux, Putty, Python e.d.) eenvoudig te verkrijgen met firmware 3.14. Maar die is recent ge-update naar 3.16 en daarbij is dit gat gedicht.

Overigens is met toegang deze router in bridge krijgen niet simpel omdat om de een of andere reden in de OpenWRT community, wiki e.d. dit erg weinig aandacht krijgt. Je zult zelf de scripts en .conf bestanden moeten gaan aanpassen. En bij een restart is alles dan weer weg.

Toevoeging; en er staat voor hardware offloading (dus layer 2/3 in een dedicated chip afhandelen en niet door de CPU) ook de nodige firmware op en of die voor bridge anders moet zijn is ook een vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 17-01-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:39:
[...]

NEE :P

Zie :

[...]

d:)b

Poort 2 is namelijk ooit bedoeld geweest voor een eventuele non-Caiway/Delta provider! ;)
Poort 2 is ook voor de andere aanbieders en is pas actief als je daar een abonnement afsluit.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• suedje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:18
Joranvk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:04:
Wij hebben nog een oud Buitengewoon Voordelig pakket voor 54 euro per maand met 250/250 Mbit/s, paar jaar geleden afgesloten via Glasvezel Buitenaf. We hebben destijds zelf een router gekocht, deze zat er toen niet bij (alleen modem).

TV is nog het oude platform, maar paar maanden geleden hebben een brief gehad dat we overgaan op het nieuwe platform en afgelopen week ook een mail gehad dat het over drie weken gaat gebeuren en dat huidige opnames verwijderd worden.

De afgelopen jaren heb ik bewust geen overstap gemaakt naar Delta/nieuw platform Caiway, want vrees dat mogelijkheid om opgenomen programma's onbeperkt door te spoelen (ook reclames) gaat vervallen? Dacht dit namelijk eerder ergens te lezen.

Als dat zo is is overstap naar Delta waarschijnlijk wel de moeite waard bij kortingsactie, omdat TV-product gelijkwaardig of beter zal zijn?
Wij hebben een Gewoon Voordelig pakket bij Caiway. Afgelopen maandag een email ontvangen dat de snelheid omhoog gaat maar ook de prijs, nieuwe prijs wordt Euro 58.50 per maand. Toch maar eens gaan bellen ivm. de mogelijkheid om naar Delta te gaan. Werd doorverbonden met een andere medewerker. Contract wordt nu omgezet naar Internet +TV Slim voor Euro 47,50 per maand (incl. bellen).
Krijg er nu t.o.v. mijn huidige abonnement interactieve tv met 2 ontvangers bij (voorlopig ook nog tv via de Coax) en ga minder betalen dan nu. Bellen loont,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 21:50
suedje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:02:
Wij hebben een Gewoon Voordelig pakket bij Caiway. Afgelopen maandag een email ontvangen dat de snelheid omhoog gaat maar ook de prijs, nieuwe prijs wordt Euro 58.50 per maand. Toch maar eens gaan bellen ivm. de mogelijkheid om naar Delta te gaan. Werd doorverbonden met een andere medewerker. Contract wordt nu omgezet naar Internet +TV Slim voor Euro 47,50 per maand (incl. bellen).
Krijg er nu t.o.v. mijn huidige abonnement interactieve tv met 2 ontvangers bij (voorlopig ook nog tv via de Coax) en ga minder betalen dan nu. Bellen loont,
Dat is zeker een mooie optie. Ik was zelf ook aan het kijken om over te stappen van mijn Gewoon Voordelig abonnement naar Delta. Ookal heb ik nog niks vernomen van Caiway over een prijs- en snelheidsverhoging van mijn huidige abonnement (zit nu op 350 Mbit/s en nog het oude TV platform).
Het nieuwe Internet+TV slim abonnement is voor mij ook meer dan snel genoeg. Dit is dan enkel een administatieve aanpassing toch zonder dat je opnieuw je verbinding moet activeren met een evt nieuwe modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suedje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:18
Kevsk schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Dat is zeker een mooie optie. Ik was zelf ook aan het kijken om over te stappen van mijn Gewoon Voordelig naar Delta. Ookal heb ik nog niks vernomen can Caiway over een prijs- en snelheidsverhoging van mijn huidige abonnement (zit nu op 350 Mbit/s en nog het oude TV platform).
Het nieuwe Internet+TV slim abonnement is voor mij ook meer dan snel genoeg. Dit is dan enkel een administatieve aanpassing toch zonder dat je opnieuw je verbinding moet activeren met een evt nieuwe modem?
Ik zag dat anderen al vorige week een email over de snelheid en prijs verhoging hadden ontvangen, ik afgelopen maandag, die email zal vast nog naar je komen.
Over de aanpassing weet ik verder alleen dat er 2 tv ontvangers worden gestuurd aan mij en dat het ongeveer 2 tot 3 weken zou duren voordat ik zou zijn overgezet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
lt_cmd_data schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]
Caiway heeft mij inderdaad een gebruikte Genexis Titanium-22 geleverd gister met productie datum 2015-10-11. Ik heb de defecte (lanpoort 1) Genexis Titanium-52 vervangen met Genexis Titanium-22. Ook deze Titanium staat als verwacht in brige-modus dus geen gedoe met DMZ. Na een lijn meeting door caiway zijn de problemen verholpen, lanport 1 en glas verbinding zien er goed uit op deze >7,5 jaar modem. Nog een weekje testen op stabiliteit en dan kan het oude modem gratis retour verstuurd worden.
suedje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:02:
[...]
Bedankt voor de tip €17,45 pm dat is een flinke korting en dan ga je van 350mbit naar 500mbit! op de site kost per 1 maart Internet +TV Slim (500mbit) abonnement €64,95. Ik verleng met succes mijn internet only ook jaarlijks om de korting te behouden. Het is alleen nog even timen in het jaar wanneer de beste aanbiedingen er zijn voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shmp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:22
Poeh, heb vandaag ook de mail gehad met de wijziging. Ik heb het aloude abonnement Alles-in-1-Glas Standaard. Deze gaan ze verhogen van 500 naar 600 mbit. Ik zit nog op het oude TV platform en heb een modem in bridge. Maak ook zelfs nog gebruik van koper + smartcard voor een TV.

Kosten na wijziging €68,50

Nu is de vraag, is overstappen zinvol.. Aangezien ik ook nog gebruik maak van koper is Delta geen optie in deze. De prijs kan het aanbod amper meer verantwoorden.. *zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Caiway heeft mij inderdaad een gebruikte Genexis Titanium-22 geleverd gister met productie datum 2015-10-11. Ik heb de defecte (lanpoort 1) Genexis Titanium-52 vervangen met Genexis Titanium-22. Ook deze Titanium staat als verwacht in brige-modus dus geen gedoe met DMZ. Na een lijn meeting door caiway zijn de problemen verholpen, lanport 1 en glas verbinding zien er goed uit op deze >7,5 jaar modem. Nog een weekje testen op stabiliteit en dan kan het oude modem gratis retour verstuurd worden.
Mooi! De vraag rijst hoe lang eigenlijk de levensduur is van de laser diode in een SFP. Stel (zal wel niet) dat die Titanium 7 jaar aangesloten is geweest, hoe sterk is dan het signaal nog?

Update: Lijkt me niet dat je je zorgen moet maken... ik heb wat gegoogled en kom Mean Time Between Failure data tegen van SFP in de honderden jaren...

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 19-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
shmp schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:55:
Poeh, heb vandaag ook de mail gehad met de wijziging. Ik heb het aloude abonnement Alles-in-1-Glas Standaard. Deze gaan ze verhogen van 500 naar 600 mbit. Ik zit nog op het oude TV platform en heb een modem in bridge. Maak ook zelfs nog gebruik van koper + smartcard voor een TV.

Kosten na wijziging €68,50

Nu is de vraag, is overstappen zinvol.. Aangezien ik ook nog gebruik maak van koper is Delta geen optie in deze. De prijs kan het aanbod amper meer verantwoorden.. *zucht*
Ik had deze vraag vandaag gesteld aan caiway facebook tijdens de lijn check: Wat er gebeurd er met abonnees die nog TV kijken via CI-Smartcard (coax) met een oud abonnement uit 2014 Glas Gewoon voordelig (tarieven link) en willen overstappen naar een nieuw abbonement Internet & TV Voordelig? Verliezen deze klanten CI-Smartcard (coax)? Caiway Reactie: Zolang coax beschikbaar is, dan leveren we dit altijd kosteloos naast het glasvezelabonnement.
Bron Caiway Televisie kijken via coax-kabel: Bestel je een Internet & TV glasvezelpakket, dan krijg je naast de interactieve tv-ontvanger ook digitale televisie via de kabel erbij.
Het was nog duidelijker als er stond "digitale televisie via de coaxkabel erbij." Je kan hier zien wat het verschil is in zender aanbod. Full hd=coax en full hd over iptv = glas.

Of je de bestaande modem in bridge kan blijven behouden moet je denk ik even aangeven. Tip stel die vraag eerst via dm facebook of twitter omdat daar de technische mensen zitten(reactie tijd is meestal 12 á 24 uur), voordat je gaat bellen om over de prijs te onderhandelen. Technisch gezien is er geen enkele reden om je bestaande modem in te ruilen. Zo heb ik een defect bridge modem vervangen door een reeds gebruikte bridge modem met een internet only pakket.

Kortom overstappen naar een nieuw glas abonnement loont je kan jaarlijkse telefonisch onderhandelen over de prijs en je kan blijven kijken je via CI-Smartcard (coax).

[ Voor 4% gewijzigd door lt_cmd_data op 19-01-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
lt_cmd_data schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:10:
Tip stel die vraag eerst via dm facebook of twitter omdat daar de technische mensen zitten(reactie tijd is meestal 12 á 24 uur)
De trieste realiteit waarin we tegenwoordig leven... :| :/

Vroeger...

Toen je gewoon via de telefoon of e-mail de juiste informatie kreeg! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

BlazeMuis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:31:
@True

Even een snelle opsomming van wat ik al een lange tijd gebruik (en had gebruikt).

Om gebruik te maken van je eigen router i.c.m. glasvezel van Caiway en Delta zonder het modem welke je krijgt heb je de volgende producten nodig:

Een router welke VLAN tagging op de WAN zijde ondersteund.

Media Converter indien je geen router met SFP poort hebt; de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L is hiervoor perfect, deze heb ik zelf ook een tijdje gebruikt i.c.m. een Ubiquiti USG.

Hiervoor gebruik je de volgende (goedkope) SFP; https://www.fs.com/de-en/products/29892.html

De exacte glasvezel kabel welke je nodig hebt; (lengte naar keuze uiteraard); https://www.fs.com/de-en/products/41664.html

VLAN configureren op 100 en je hebt internet 8)

Mocht je net zoals ik een UDM Pro hebben, dan past en werkt dezelfde SFP module gewoon zonder problemen.
Vandaag heb ik mijn installatiepakket ontvangen voor mijn Delta/Caiway glasvezelaansluiting. Ik heb momenteel nog een KPN ADSL installatie met Fritzbox 7590 draaien (incl wifi mesh netwerk). Ik zou graag de Fritzbox gaan gebruiken als router. Nu begrijp ik dat de geleverde Genexis 7840 geen bridge mode ondersteund en kwam ik bovenstaand stappenplan tegen.

Ik lees elders dat dit niet meer zou werken voor XGS-PON verbindingen?

@BlazeMuis of iemand anders kun je bevestigen of ontkennen of dit stappenplan ook werkt / blijft werken voor XGS-PON verbindingen voordat ik voor niks een mediaconverter aanschaf 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zandpaddo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Vandaag heb ik mijn installatiepakket ontvangen voor mijn Delta/Caiway glasvezelaansluiting. Ik heb momenteel nog een KPN ADSL installatie met Fritzbox 7590 draaien (incl wifi mesh netwerk). Ik zou graag de Fritzbox gaan gebruiken als router. Nu begrijp ik dat de geleverde Genexis 7840 geen bridge mode ondersteund en kwam ik bovenstaand stappenplan tegen.

Ik lees elders dat dit niet meer zou werken voor XGS-PON verbindingen?

@BlazeMuis of iemand anders kun je bevestigen of ontkennen of dit stappenplan ook werkt / blijft werken voor XGS-PON verbindingen voordat ik voor niks een mediaconverter aanschaf 8)
Als je de Genexis 7840 geleverd hebt gekregen heb je EPON en geen XGS-PON. Bij de laatste wordt een Nokia modem geleverd. Dus kun je met een mediaconverter en passende SFP en eigen router aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

ernstoud schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Als je de Genexis 7840 geleverd hebt gekregen heb je EPON en geen XGS-PON. Bij de laatste wordt een Nokia modem geleverd. Dus kun je met een mediaconverter en passende SFP en eigen router aan de slag.
Thanks, dudielijk. Maar Delta claimt volledig over te gaan op XGS PON voor eind 2022 . Na een XGSPON upgrade is dit dus niet meer mogelijk. En werkt (als delta haar ambities waarmaakt) dan hooguit een jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
zandpaddo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:26:
Zoals zo vaak al uitgelegd :
- Sluit je Genexis 7840 aan en activeer de aansluiting van je abonnement!
- Koop zoiets : pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
- Pak je Genexis 7840 en haal de SFP eruit.
- Prop die in de TP-Link MC220L
- Trek een UTP kabel naar je FRITZ!Box WAN UTP Poort : https://en.avm.de/product...technical-specifications/
- Zet je WAN Poort op VLAN 100 Tagged en DHCP IP adres.

KLAAR!!! :Y) :*)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 19-01-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zandpaddo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Thanks, dudielijk. Maar Delta claimt volledig over te gaan op XGS PON voor eind 2022 . Na een XGSPON upgrade is dit dus niet meer mogelijk. En werkt (als delta haar ambities waarmaakt) dan hooguit een jaar?
Voorspellingen doen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

Ik voorspel dat de EPON infra omzetten naar XGS-PON veel langer gaat duren. In alle POP’s apparatuur plaatsen, de vele honderdduizenden klanten nieuwe routers bezorgen etc. etc… ik schat vele jaren. Hier in het buitengebied is Delta/Caiway net een jaar operationeel. Het is kapitaalvernietiging om aan die infra nu te knutselen. En waarom? Hoeveel mensen gaan een abonnement van 8 Gbps afsluiten? We gaan het zien.

En ook voor XGS-PON zal een oplossing voor aansluiten van eigen apparatuur na 27 januari moeten komen, dat is immers wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:33:
[...]

- Trek een UTP kabel naar je FRITZ!Box WAN UTP Poort : https://en.avm.de/product...technical-specifications/
- Zet je WAN Poort op VLAN 300 Tagged en DHCP IP adres.

VLAN100, niet 300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Oops... :$

Geen idee waarom ik ineens het WAN VLAN van T-Mobile heb genoemd! 8)7

Aangepast! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

nero355 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:33:
[...]

- Zet je WAN Poort op VLAN 100 Tagged en DHCP IP adres.

ernstoud schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Voorspellingen doen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

Ik voorspel dat de EPON infra omzetten naar XGS-PON veel langer gaat duren. In alle POP’s apparatuur plaatsen, de vele honderdduizenden klanten nieuwe routers bezorgen etc. etc… ik schat vele jaren. Hier in het buitengebied is Delta/Caiway net een jaar operationeel. Het is kapitaalvernietiging om aan die infra nu te knutselen. En waarom? Hoeveel mensen gaan een abonnement van 8 Gbps afsluiten? We gaan het zien.

En ook voor XGS-PON zal een oplossing voor aansluiten van eigen apparatuur na 27 januari moeten komen, dat is immers wetgeving.
Thanks beiden, spullen besteld en nu nog dagje geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnndoh
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit met mijn gewoon voordelig incl ontvangers en vast onbeperkt bellen op 78 euro per maand.
Naar delta overstappen win ik er niets bij behalve 1000 downloaden / upload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik ken ook mensen die zijn in een euforiestemming overstapt van Caiway naar Delta, maar missen het televisiekijken over de coaxkabel enorm!

Het is maar net wat je over hebt voor ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:51
@dolopfriet breng me weer aan het twijfelen….
Ik heb coax van caiway met een humax 5200c . Zolang dit apparaat nog werkt blijf ik voor tv via coax bij caiway.
Internet en bellen gaat nu nog via xs4kpn. Ik ben al aan het voorbereiden (kabeltjes leggen) voor overstap naar….tja Delta…met internet only en bellen. En als de humax het begeeft ook iptv bij Delta. Maar dan is de coax verwenen.
Dus toch maar weer eens alle voor en nadelen op een rijtje zetten…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
nnndoh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:23:
Ik zit met mijn gewoon voordelig incl ontvangers en vast onbeperkt bellen op 78 euro per maand.
Naar delta overstappen win ik er niets bij behalve 1000 downloaden / upload.
Als je geld wilt besparen dan zou je eens kunnen kijken naar :
- Internet Only bij Caiway of Delta.
- Sim Only voor je mobiele telefoon die vaak ook onbeperkt bellen oplevert.
- Of eventueel een losse VoIP SIP provider zoeken...
- En dan nog iets van streaming abonnement voor het Reclame TV gedoe :)
dolopfriet schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:22:
Ik ken ook mensen die zijn in een euforiestemming overstapt van Caiway naar Delta, maar missen het televisiekijken over de coaxkabel enorm!

Het is maar net wat je over hebt voor ongemak.
Het is maar net waar je aan gehecht bent : Ik zou het echt totaal niet missen! :Y)
fmrama schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:30:
Internet en bellen gaat nu nog via xs4kpn.
Als dat een Glasvezel variant is dan zou ik lekker bij KPN blijven! d:)b

xDSL hangt een beetje af van wat je wensen zijn en wat het je oplevert en zo, maar VDSL2/VVDSL2/BVDSL2 via een wijkkastje is best wel goed te doen! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:51
Bij xs4kpn zit ik op vdsl 50 mbits. En caiway voor tv coax. (Resp 53 en 29 euro pmnd)
Bij overstap naar alles in 1 bij delta of caiway scheelt me dat ca. 300 euro per jaar. Bij caiway iets minder, maar dan heb je nog coax als uitval en kan ik de humax evt nog inzetten. (Ook zonde om dat ding in de kast te zetten verstoffen).
Voorals nog is mijn plan A. Internet only +bellen bij Delta. En de coax nog bij caiway. Totdat de humax het begeeft.

[ Voor 19% gewijzigd door fmrama op 20-01-2022 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steef84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:52
Zojuist maar mijn Gewoon Voordeling + TV abonnement telefonisch verlengt. Ik kreeg 2 keuzes.

Ik heb gekozen voor 2 maanden vrijstelling voor abonnementsgeld, aangezien de andere optie was overschakelen naar nieuw abonnement op het nieuwe platform met 2 iptv ontvangers en iets sneller internet. Daar ik geen sneller internet gebruik en ook de iptv decoders niet zou gebruiken (nlziet + alle streamingsdiensten) heb ik dus maar mijn huidige abo Gewoon Voordelig verlengt met een jaar. Scheelt toch weer 2 x 56 euro met een belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
Ik heb ook maar de opzegging de deur uit gedaan… prijsverhoging alleen internet naar 44,50; voor 50ct meer krijg ik bij Delta 1Gbps en een vast ip adres.
Enige nadeel is de Genexis switch, maar die kan gewoon in bridge gezet worden #24/7 technische helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Deshmir schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:28:
Ik heb ook maar de opzegging de deur uit gedaan… prijsverhoging alleen internet naar 44,50; voor 50ct meer krijg ik bij Delta 1Gbps en een vast ip adres.
Enige nadeel is de Genexis switch, maar die kan gewoon in bridge gezet worden #24/7 technische helpdesk
Tell me more please! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat moet over een zakelijk abo met Titanium gaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@nero355
Die sales medewerker gaf aan dat ik een nieuwe genexis kreeg die wel router+wifi functionaliteit heeft, maar die dus in bridge gezet kan worden.
Ik wilde namelijk geen wifi, en dat kon niet apart uitgezet worden.
Verder inderdaad wat @ernstoud aangeeft, het business pack erbij genomen; dat heeft een vast ip en is 12mnd gratis. (Gewoon op de consumenten pagina trouwens)

[ Voor 5% gewijzigd door Deshmir op 21-01-2022 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Deshmir dan heb je weer een heerlijk deskundige medewerker aan de lijn gehad. De wifi kan echt wel apart uitgezet worden.
Of hij inmiddels in bridge gezet kan worden zal mij benieuwen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
@PaT We zullen het zien inderdaad, voordeel is dat je de 24/7 technische ondersteuning erbij krijgt. dus maandag 22/2 hang ik met die gasten aan de telefoon om die genexis functioneel te slachten :+

(en anders hebben we natuurlijk de mogelijkheid om de boel gewoon te cancellen binnen 14 dagen, en dan gaat de 4G voor thuis van de camping even aan tot ik de boel van Caiway weer up en running heb).

[ Voor 33% gewijzigd door Deshmir op 21-01-2022 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shmp
lt_cmd_data schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Ik had deze vraag vandaag gesteld aan caiway facebook tijdens de lijn check: Wat er gebeurd er met abonnees die nog TV kijken via CI-Smartcard (coax) met een oud abonnement uit 2014 Glas Gewoon voordelig (tarieven link) en willen overstappen naar een nieuw abbonement Internet & TV Voordelig? Verliezen deze klanten CI-Smartcard (coax)? Caiway Reactie: Zolang coax beschikbaar is, dan leveren we dit altijd kosteloos naast het glasvezelabonnement.

[...]

Het was nog duidelijker als er stond "digitale televisie via de coaxkabel erbij." Je kan hier zien wat het verschil is in zender aanbod. Full hd=coax en full hd over iptv = glas.

Of je de bestaande modem in bridge kan blijven behouden moet je denk ik even aangeven. Tip stel die vraag eerst via dm facebook of twitter omdat daar de technische mensen zitten(reactie tijd is meestal 12 á 24 uur), voordat je gaat bellen om over de prijs te onderhandelen. Technisch gezien is er geen enkele reden om je bestaande modem in te ruilen. Zo heb ik een defect bridge modem vervangen door een reeds gebruikte bridge modem met een internet only pakket.

Kortom overstappen naar een nieuw glas abonnement loont je kan jaarlijkse telefonisch onderhandelen over de prijs en je kan blijven kijken je via CI-Smartcard (coax).
Ook ik heb mijn “stoute” schoenen aangetrokken en gebeld. Zoals ik al eerder ook heb gelezen krijg ik nu Internet en TV slim + vast bellen voor 47,50. Dit met behoud van huidige bridge-modem.
De giga snel is ook ter sprake geweest en was €55,- (57,50 met bellen)

Ook hier weer: bellen loont!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deshmir schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:17:
@nero355
Die sales medewerker gaf aan dat ik een nieuwe genexis kreeg die wel router+wifi functionaliteit heeft, maar die dus in bridge gezet kan worden.
Ik wilde namelijk geen wifi, en dat kon niet apart uitgezet worden.
Verder inderdaad wat @ernstoud aangeeft, het business pack erbij genomen; dat heeft een vast ip en is 12mnd gratis. (Gewoon op de consumenten pagina trouwens)
Als de geleverde router in bridge staat - vermoedelijk dus een Genexis Titanium - dan heeft dat device per definitie geen WiFi. In bridge betekent geen routering, 1 IP adres (je openbare van Caiway) en dus geen WiFi. Want een access point is benaderbaar door meerdere clients en moet dus NAT toepassen.

Kortom, als alles goed gaat krijg je een Titanium-22.

En uiteraard kan WiFi op de Platinum 7840 wel gewoon uitgezet worden. Waar is de tijd gebleven dat sales mensen wisten wat ze verkopen… oh wacht; dat is nooit zo geweest :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Deshmir schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:58:
(en anders hebben we natuurlijk de mogelijkheid om de boel gewoon te cancellen binnen 14 dagen, en dan gaat de 4G voor thuis van de camping even aan tot ik de boel van Caiway weer up en running heb).
Meestal wordt er niets opgeleverd tot na de 14 dagen of als je afziet van deze termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:45:
[...]Waar is de tijd gebleven dat sales mensen wisten wat ze verkopen… oh wacht; dat is nooit zo geweest :'(
Andersom als je wel verstand hebt van de techniek wil je geen saai sales praatje houden. Maar enige "basis info" bij sales door tijdens de verkoop door de klant een keuze te kunnen aanbieden tussen nieuwe Platinum(=alles in 1 WiFi aka plug and play) of oudere Titanium(=bridge-modus, dus een losse (WiFi)router) zou wel prettig zijn. Of gewoon de vraag stellen wilt u een eigen losse router aansluiten? zowel telefonisch als online bestel proces ontbreekt nu.

Het is een kwestie van je medewerkers beter trainen en het belscript aanpassen met een FAQ lijst. Ook qua communicatie op de website kan Caiway nog flink wat stappen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ben wel klaar met mijn ge-experimenteer met een Titanium-22.

Ligt nu in de kast en dat is wel zonde, compleet met aansluitplaat en glasvezel. Ik weet niet van welke provider deze afkomstig is, ik heb hem via MP gratis verworven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GayKSxpRi06j74VDUS19tViNH4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V9B5lLMdAf4lqrpC3sTiCuJm.jpg?f=user_large

Stuur maar PM als iemand hier er wat aan heeft (gratis af te halen). Geen "garantie" dat dit device werkt op een Delta of Caiway netwerk maar na een reset zal dat denk ik wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
lt_cmd_data schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:16:
Maar enige "basis info" bij sales door tijdens de verkoop door de klant een keuze te kunnen aanbieden tussen nieuwe Platinum(=alles in 1 WiFi aka plug and play) of oudere Titanium(=bridge-modus, dus een losse (WiFi)router) zou wel prettig zijn.

Of gewoon de vraag stellen wilt u een eigen losse router aansluiten? zowel telefonisch als online bestel proces ontbreekt nu.

Het is een kwestie van je medewerkers beter trainen en het belscript aanpassen met een FAQ lijst. Ook qua communicatie op de website kan Caiway nog flink wat stappen maken.
Ja, maar dat zou allemaal te leuk, logisch en handig zijn en daar doen bedrijven tegenwoordig niet meer aan! :+
Andersom als je wel verstand hebt van de techniek wil je geen saai sales praatje houden.
Was wel humor destijds toen ik Internet Only telefonisch wilde bestellen :

Zij : "Meneer, mag ik vragen wat u met uw internetverbinding zoal doet ?"
Ik : "Ik weet heel zeker dat ik genoeg zal hebben aan de verbinding dus laten we dat gedeelte maar overslaan!"
Zij : "Oww... OK... :$ "

_O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:32:
[...]
Was wel humor destijds toen ik Internet Only telefonisch wilde bestellen :

Zij : "Meneer, mag ik vragen wat u met uw internetverbinding zoal doet ?"
Ik : "Ik weet heel zeker dat ik genoeg zal hebben aan de verbinding dus laten we dat gedeelte maar overslaan!"
Zij : "Oww... OK... :$ "

_O- :+
Ik: Na aantal sales vragen... Weet u of de huidige Genexis Platinum 7840 modem die u nu levert aan klanten in de toekomst wel bridge-modus gaat ondersteunen zoals de huidige Titanium modems?
... Stilte op de lijn... Ik: hallo?
Zij: Jeetje ik kan u als sales medewerker prima uitleggen wanneer u een glas of coax modem nodig heeft maar daar stopt mijn kennis echt :+ Voordat soort complexe vragen verwijs ik u naar de technische dienst. Te vinden in het telefonische keuze.

maar daar stopt mijn kennis... :F aka ik ga geen enkele moeite voor u doen bel nog maar een keer... mijn tip: verrijk je kennis door te vragen aan een collega of noteer de vraag d.m.v. ticket in te schieten en geef ruim aan binnen x dagen een antwoord kan verwachten. Dat is het juiste verschil maken op de afdeling sales.

Mijn conclusie ik bel 1x per jaar caiway voor jaarlijkse verlengkorting en hou het voor de rest lekker bij facebook of twitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
lt_cmd_data schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:26:
maar daar stopt mijn kennis... :F aka ik ga geen enkele moeite voor u doen bel nog maar een keer...

mijn tip: verrijk je kennis door te vragen aan een collega of noteer de vraag d.m.v. ticket in te schieten en geef ruim aan binnen x dagen een antwoord kan verwachten. Dat is het juiste verschil maken op de afdeling sales.
Dan moet je ook gemotiveerd zijn als werknemer zijnde en die soort lijkt uitgestorven te zijn! :X _O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc
  • Laatst online: 11-09 17:56

ofc

De wijzigingen van Buitengewoon Slim:
From: "Caiway" <no-reply@mailing.caiw.nl>
Subject: Wijziging in uw Caiway abonnement
Date: Thu, 20 Jan 2022 14:07:14 GMT

Geachte meneer, mevrouw XXXXXXXX,

Per 1 maart 2022 veranderen er een aantal zaken in onze abonnementen. Dit is omdat wij doorlopend onze producten verbeteren en de capaciteit van ons netwerk verhogen. We vertellen u graag wat dit voor u betekent.

Internetsnelheid omhoog
We verhogen uw internetsnelheid van 500 naar 600 Mbit/s. Dat is dus nog sneller internetten, streamen en bestanden up- en downloaden.

Prijswijziging abonnement
Het maandtarief van uw Buitengewoon Slim abonnement gaat van 65,00 euro naar 66,24 euro. U vindt het nieuwe tarief eind februari terug op uw factuur voor maart 2022.

Meer informatie
Kijk op caiway.nl/wijzigingen2022 voor meer informatie over de wijzigingen en veelgestelde vragen.

Tip: Ontvangt u al combikorting op uw internetabonnement?
Combineer internet met mobiel en profiteer elke maand van 5 euro combikorting. Bekijk hier welke bundel het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
Caiway

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Even een toelichting.

Er is op dit en op het Delta forum veel sprake van het voordeel van bridge mode op de Titanium-22. Ik denk dat dit wat uitleg nodig heeft.

Ik heb de afgelopen tijd wat gerommeld met zo’n Titanium-22, gratis verkregen via MP. Open gemaakt, terminal aan serial port, firmware (kernel versie 2.6… allemachtig… dat is oud!) bekeken e.d.

Een Titanium-22 publiceert het externe IP adres (van VLAN100) op poort 1 van het device. Voor de rest doet het gewoon intern routing, firewalling e.d., het is dus een zgn. half-bridge. VoIP (VLAN102) gaat naar de 2 TEL aansluitingen en VLAN1 is gewoon het beheer netwerk van Delta of Caiway. De provider kan firmware updaten, storing zoeken e.d. via GAPS (beheersysteem van Genexis, al end-of-life) en TR-069.

Kortom, met de Titanium-22 bestaat je “eigen controle”, zoals veel tweakers hier als wens hebben, eigenlijk alleen uit zelf bepalen hoe je het externe IP adres in je eigen netwerk routeert.

Plaats je er een router achter en doe je verder weinig (DMZ, eigen DNS, QoS, dat soort dingen) dan is er geen wezenlijk verschil tussen het gebruik van een Platinum 7840 of een Titanium-22.

Wil je echt zelf alles beheren, dan is een media converter op het glas een veel betere oplossing waarbij je wel VoIP kwijt raakt (totdat Delta gedwongen wordt de SIP gegevens vrij te geven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ofc schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:29:
De wijzigingen van Buitengewoon Slim:

[...]
Daarover gesproken :

Ik heb ook gisteren een brief gekregen met de officiële bevestiging dat de boel duurder wordt en mijn Internet Only abonnement 50 Mbps sneller wordt mocht iemand dat interessant vinden :)
ernstoud schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:11:
Wil je echt zelf alles beheren, dan is een media converter op het glas een veel betere oplossing waarbij je wel VoIP kwijt raakt (totdat Delta gedwongen wordt de SIP gegevens vrij te geven).
Of je propt de Genexis SFP in je Switch die SFP poorten heeft! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc

ofc

Plaats je er een router achter en doe je verder weinig (DMZ, eigen DNS, QoS, dat soort dingen) dan is er geen wezenlijk verschil tussen het gebruik van een Platinum 7840 of een Titanium-22.
Ik heb mijn 'router' als DMZ host ingesteld op de Platinum 7840. Dubbele NAT is wat mij betreft geen probleem en ook een IP protocol 41 IPv6 tunnel is mogelijk. Wel onhandig dat een DNS server niet mogelijk is, omdat poort 53 geblokkeerd is.

In 2019 werden de 7840 configuratie instellingen zoals DMZ en WiFi-uit na iedere reboot gereset, maar dat is opgelost in een firmware update.
Misschien dat je met twee extra SFP modules (een U en D paar) de 7840 achter de router zou kunnen plaatsen en VLAN 102 door kunnen geven naar de 7840?
Zoiets dus:
ftu ---(glasvezel)--- media converter ---(utp)--- router ---(utp)--- media converter ---(glasvezel)--- 7840

Of zou de ethernet WAN poort van de 7840 daar misschien voor gebruikt kunnen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ofc schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:55:
[...]

Ik heb mijn 'router' als DMZ host ingesteld op de Platinum 7840. Dubbele NAT is wat mij betreft geen probleem en ook een IP protocol 41 IPv6 tunnel is mogelijk. Wel onhandig dat een DNS server niet mogelijk is, omdat poort 53 geblokkeerd is.

In 2019 werden de 7840 configuratie instellingen zoals DMZ en WiFi-uit na iedere reboot gereset, maar dat is opgelost in een firmware update.

[...]

Misschien dat je met twee extra SFP modules (een U en D paar) de 7840 achter de router zou kunnen plaatsen en VLAN 102 door kunnen geven naar de 7840?
Zoiets dus:
ftu ---(glasvezel)--- media converter ---(utp)--- router ---(utp)--- media converter ---(glasvezel)--- 7840

Of zou de ethernet WAN poort van de 7840 daar misschien voor gebruikt kunnen worden?
Ik denk dat dat zou kunnen werken, zelfs zonder glasvezel, dus van je router met UTP naar de rode WAN poort van de 7840.

Het is al eens hier voor VoIP gerealiseerd:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62858292

Je hebt dus wel een goede switch met vlan tagging nodig in je router. Dat kunnen de meesten wel, zeker een EdgeRouter X SFP die dus dan rechtstreeks aan het glas kan.

Interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ofc

ofc

ernstoud schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:07:
[...]

Ik denk dat dat zou kunnen werken, zelfs zonder glasvezel, dus van je router met UTP naar de rode WAN poort van de 7840.

Je hebt dus wel een goede switch met vlan tagging nodig in je router. Dat kunnen de meesten wel, zeker een EdgeRouter X SFP die dus dan rechtstreeks aan het glas kan.

Interessante optie.
Die post had ik blijkbaar gemist (of weer vergeten).
Dan kan dus gewoon de WAN ethernet poort gebruikt worden en is mijn oplossing via glasvezel onnodig complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
Wil je echt alles zelf beheren kan je ook de Media converter weglaten en een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro direct aansluiten op de FTU. (Volgens dit topic).

FTU > Caiway Genexis Platinum => pc/laptop
FTU > Caiway Genexis Titanium => Router => pc/laptop
FTU > Media converter => Router => pc/laptop
FTU > Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro => pc/laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Wil je echt alles zelf beheren kan je ook de Media converter weglaten en een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro direct aansluiten op de FTU. (Volgens dit topic).

Zeker. Een media converter is volledig “passief”, daar hoef je geen beheer op te doen. Een UDM Pro is wel prijzig. Heb je alle functionaliteit daar niet van nodig is een Ubiquiti EdgeRouter X SFP een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ofc schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:55:
Zoiets dus:

Ik geloof dat KPN klanten zoiets vroeger deden met de ExperiaBox toen het VoIP VLAN eenmaal wegviel : Aansluiten als Client in hun netwerk die dan als VoIP ATA diende :)
ernstoud schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:07:
ofc schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:26:
Die post had ik blijkbaar gemist (of weer vergeten).
Dan kan dus gewoon de WAN ethernet poort gebruikt worden en is mijn oplossing via glasvezel onnodig complex.
De Ethernet WAN van de Genexis is Disabled voor zover ik weet :?

Interessante optie.
Je krijgt problemen op het moment dat je dingen gaat Bridgen geloof ik : Alles gaat dan via de CPU en stresst die teveel, maar de EdgeRouter X modellen hebben een Hardware Switch dus misschien speelt daar dat probleem niet :)
lt_cmd_data schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:48:

Ik zou dan liever dit doen :
Of dit proberen :
ernstoud schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:37:
Een media converter is volledig “passief”, daar hoef je geen beheer op te doen. Een UDM Pro is wel prijzig. Heb je alle functionaliteit daar niet van nodig is een Ubiquiti EdgeRouter X SFP een prima oplossing.
Want de UDM reeks heeft echt veel teveel rare bugs/issues/quirks waar je niet vrolijk van wordt! -O-

De EdgeRouter reeks is IMHO een veel betrouwbaardere oplossing! :Y) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MPvDam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Helemaal mee eens dan hebben we namelijk alles in eigen hand.
Je kan je nummer ook migreren naar een VOIP provider zoals budgetphone en dan goedkoper bellen. Als je geen "vast" telefoonnummer nodig hebt kun je ook een van de vele internationale VOIP providers gebruiken zoals voipbuster of internetcalls en voor een habbekrats naar binnen en buitenland bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:28
wian schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Je kan je nummer ook migreren naar een VOIP provider zoals budgetphone en dan goedkoper bellen. Als je geen "vast" telefoonnummer nodig hebt kun je ook een van de vele internationale VOIP providers gebruiken zoals voipbuster of internetcalls en voor een habbekrats naar binnen en buitenland bellen.
Ik ben alleen bang, dat als je overstapt met je telefoonnummer, je dus geen alles-in-1 pakket meer hebt, en dus meer gaat betalen.

Dat hebben ze hier ook gefl*kt met T-Mobile Thuis destijds. We wilden niet meer bellen, dus opgezegd, en de abonnementsprijs ging met 4 euro per maand omhoog, want we hadden geen alles-in-1 meer.

En dus gebeld (mobiel :P ), maar de systemen daar konden dat niet meer verwerken :Z Ook niet om weer hetzelfde nummer toe te voegen, om zo het oude pakket weer samen te stellen. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Polyphemus schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:09:
De systemen daar konden dat niet meer verwerken :Z
Ook niet om weer hetzelfde nummer toe te voegen, om zo het oude pakket weer samen te stellen. 7(8)7
Mooie reden om alles op te zeggen! >:) :*)

Maar effe serieus :

Wie belt er nog via een vaste telefoon :?

- Mobiel bellen is onbeperkt voor € 7,95 of zo...
- Om over alle alternatieve manieren om met elkaar te (beeld)bellen maar te zwijgen!

Ik heb alle telefoonaansluitingen in huis omgetoverd in prachtige (In) Wall accesspoints voor de WiFi door de CAT5e kabels te ontkoppelen van elkaar en te hergebruiken i.c.m. RJ45 stekkertjes! 8) :*) :Y) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb de telefoonkabel hier ook vervangen door netwerkkabel. Maar heb nog wel een DECT telefoon en een VOIP adapter. Als je veel naar het buitenland belt is VOIP bellen een stuk goedkoper dan mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shmp
nero355 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:38:
[...]

Maar effe serieus :

- Om over alle alternatieve manieren om met elkaar te (beeld)bellen maar te zwijgen!

Ik heb alle telefoonaansluitingen in huis omgetoverd in prachtige (In) Wall accesspoints voor de WiFi door de CAT5e kabels te ontkoppelen van elkaar en te hergebruiken i.c.m. RJ45 stekkertjes! 8) :*) :Y) d:)b
Of je huis is zo goed geisoleerd dat het mobiele signaal om te huilen is :/

Vandaar dat wij als backup altijd nog via de vast lijn te bereiken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nero355 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:38:
[...]

Maar effe serieus :

Of je woont in Essendael waar het bereik van mobiele telefonie al sinds 2009 om te janken is....
Polyphemus schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Ik ben alleen bang, dat als je overstapt met je telefoonnummer, je dus geen alles-in-1 pakket meer hebt, en dus meer gaat betalen.

Dat hebben ze hier ook gefl*kt met T-Mobile Thuis destijds. We wilden niet meer bellen, dus opgezegd, en de abonnementsprijs ging met 4 euro per maand omhoog, want we hadden geen alles-in-1 meer.

En dus gebeld (mobiel :P ), maar de systemen daar konden dat niet meer verwerken :Z Ook niet om weer hetzelfde nummer toe te voegen, om zo het oude pakket weer samen te stellen. 7(8)7
En weet je, dat is gewoon gelul. Ik heb ooit een nieuw vast nummer aangevraagd omdat ik gek werd van de Microsoft scammers. Toen ik een jaar later verhuisde had ik bijna weer mijn oude nummer terug gehad. Die nummers worden echt niet gelijk aan iemand anders uitgegeven.

[ Voor 40% gewijzigd door PaT op 24-01-2022 15:02 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PaT schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Of je woont in Essendael waar het bereik van mobiele telefonie al sinds 2009 om te janken is....

[...]

En weet je, dat is gewoon gelul. Ik heb ooit een nieuw vast nummer aangevraagd omdat ik gek werd van de Microsoft scammers. Toen ik een jaar later verhuisde had ik bijna weer mijn oude nummer terug gehad. Die nummers worden echt niet gelijk aan iemand anders uitgegeven.
ACM stelt verplicht 6 maanden bevriezing van een nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:28
[...]

[...]

Het ging er mij meer om dat ze, omdat we een 'oud' pakket hadden bij T-Mobile, ze dat niet meer in hun systemen konden verwerken, omdat er wat was geconverteerd bla bla. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
[...]
[...]
Ervaar hetzelfde probleem maar sinds ik gebruik maak van VoWiFi nergens last meer van, maar ben dan wel sterk afhankelijk van Caiway want als dat weg valt moet ik op zolder bellen.

[ Voor 41% gewijzigd door lt_cmd_data op 24-01-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Laatst online: 10-03 17:27
Ik heb nu Alles-in-1 Glas G700 dat kost me E75,50 voor E79 krijg ik Internet en Televisie
Giga Snel - is er iemand die ervaring heeft met zo'n upgrade, krijg je nieuwe apparatuur of blijft je modem wat het is en wordt je ge-upgrade naar 1 Gb/s of beter overgaan naar Delta (goedkoper)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
w1mm13 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:15:
Ik heb nu Alles-in-1 Glas G700 dat kost me E75,50 voor E79 krijg ik Internet en Televisie
Giga Snel - is er iemand die ervaring heeft met zo'n upgrade, krijg je nieuwe apparatuur of blijft je modem wat het is en wordt je ge-upgrade naar 1 Gb/s of beter overgaan naar Delta (goedkoper)
Is bij mij ook aangekondigd: G700 wordt G800. Tot nu toe geen verhoging gehad. In de brief staat ook niets over andere apparatuur dus dat verwacht ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w1mm13 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:15:
Yep. Dat is precies de upgrade die ik een paar maanden geleden deed. Om de een of andere reden wordt dat dan een nieuw abonnement, weer van een jaar. Upgrade gebeurde geruisloos zonder uitval maar ik kreeg wel een nieuwe settop box. Dat duurde een dag dus ik had een dag geen TV. Ook de app werkte niet meer, moest daar even achteraan, dat duurde ook nog een dag.

Die settop boxen zijn dus gekoppeld aan je abonnement, zal wel een beveiliging zijn. Einde abo, einde TV.

Houdt er dus rekening mee dat je weer voor een jaar een abonnement afsluit. Dat werd me overigens wel verteld.

Ik betaal 81,50 inclusief telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:41:
[...]

Is bij mij ook aangekondigd: G700 wordt G800. Tot nu toe geen verhoging gehad. In de brief staat ook niets over andere apparatuur dus dat verwacht ik niet.
Zo’n door Caiway geïnitieerde upgrade is natuurlijk anders dan zelf een upgrade doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik wilde m'n snelheid ook verhogen, maar dan zit je dus inderdaad gelijk aan een jaarabonnement kwijt.. Dan hoeft het van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
  • Laatst online: 10-03 17:27
ernstoud schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:43:
Houdt er dus rekening mee dat je weer voor een jaar een abonnement afsluit. Dat werd me overigens wel verteld.
Hmm, opnieuw een jaar er aan vast, daar had ik even niet gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
Hallo, ik heb gisteren Caiway glasvezel besteld hier in de omgeving. Dit pakket om duidelijk te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXrZdMA1PTTfINU7ZmqjuM05rkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oflc4rAW3ULHTFeVbWQ4yYTy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe dit omdat er dan gratis glasvezel in huis komt, heb nu als enige optie Ziggo kabel...
Na een jaar wellicht naar KPN glas. Afhankelijk of Caiway bevalt, het is zeker niet mijn eerste keus. Maar het is wel goedkoop. En wellicht maak onbekend onbemind?

Nu even een vraag waar ik niet uitkom als ik diverse draadjes en linkjes bekijk. Dat gaat soms gelijk erg ver.
Is de standaard router (welke?) voldoende goed om gewoon de standaard zaken te doen? Wat vind ik standaard?
  • Een MESH netwerk vastkoppelen met een eigen SID naam.
  • Enkele beveiligingscamera's die op vast ip staan aankoppelen.
  • Verder veel switches in huis, dat is vanwege de vele vaste internet punten in huis.
  • Ofwel, is de router voldoende aanpasbaar voor dagelijks gebruik.
Daarnaast: Mijn tv zelf gaat op internet. Bij KPN, die ik eerder in een ander huis als provider had, kon de tv-ontvanger en internet aansluiting in dezelfde switch, de router snapte dan dat de TV een ander bron signaal (VLAN?) nodig had dan bijv. mijn tv of computer. Werkt dat bij Caiway ook zo?
Of dien ik te voorzien in 2 fysieke utp kabels, naar tv-ontvanger en in dit geval de tv zelf?
Alles kan bij mij, maar gaat me even over de routing.

Bedankt voor diegene die me hierbij kan helpen of wat wegwijs kan maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:38:
Na een jaar wellicht naar KPN glas. Afhankelijk of Caiway bevalt, het is zeker niet mijn eerste keus. Maar het is wel goedkoop. En wellicht maak onbekend onbemind?
Weet je zeker dat je in een gebied woont waar je zowel Caiway als KPN glasvezel kunt afnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
True schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Weet je zeker dat je in een gebied woont waar je zowel Caiway als KPN glasvezel kunt afnemen?
Eerste jaar iig niet, verplicht caiway of delta, en glas in huis. Daarna zou het moeten kunnen. Ik kan altijd terug naar Ziggo als het uiteindelijk niet kan, dus verder weinig risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Avigoorn fair enough.

Je kunt indien je switches hebt met ICMP snooping via dezelfde kabels internet als IPTV laten laten gaan.
Ik heb geen ervaring met de Genexis Platinum van Caiway omdat ik mijn eigen router gebruik dus kan je daar helaas weinig over zeggen. Dat hoeft niet heel duur of heel moeilijk te zijn:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X &
pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
of:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hallo, ik heb gisteren Caiway glasvezel besteld hier in de omgeving. Dit pakket om duidelijk te zijn:
[Afbeelding]

Ik doe dit omdat er dan gratis glasvezel in huis komt, heb nu als enige optie Ziggo kabel...

Nu even een vraag waar ik niet uitkom als ik diverse draadjes en linkjes bekijk. Dat gaat soms gelijk erg ver.
Is de standaard router (welke?) voldoende goed om gewoon de standaard zaken te doen? Wat vind ik standaard?
  • Een MESH netwerk vastkoppelen met een eigen SID naam.
  • Enkele beveiligingscamera's die op vast ip staan aankoppelen.
  • Verder veel switches in huis, dat is vanwege de vele vaste internet punten in huis.
  • Ofwel, is de router voldoende aanpasbaar voor dagelijks gebruik.
Daarnaast: Mijn tv zelf gaat op internet. Bij KPN, die ik eerder in een ander huis als provider had, kon de tv-ontvanger en internet aansluiting in dezelfde switch, de router snapte dan dat de TV een ander bron signaal (VLAN?) nodig had dan bijv. mijn tv of computer. Werkt dat bij Caiway ook zo?
Of dien ik te voorzien in 2 fysieke utp kabels, naar tv-ontvanger en in dit geval de tv zelf?
Alles kan bij mij, maar gaat me even over de routing.

Bedankt voor diegene die me hierbij kan helpen of wat wegwijs kan maken!
Ik denk niet dat KPN ooit gaat leveren over het Delta netwerk en ook geen glas gaat aanleggen in gebieden waar al glas ligt.

Al je vragen zijn positief te beantwoorden. De router die je krijgt, de Genexis Platinum 7840 is voor gewoon gebruik prima. WiFi is erg zwak door de slechte interne antennes maar je noemt WiFi niet als eis. Anders een eigen beter access point gebruiken of de aanbieding van de Deco M5 gebruiken.

De 7840 kent geen mesh functie dus dan is een mesh te bouwen door middel van die Deco’s of een ander extern eerste mesh access point.

De plaats van de 7840 is nog wel een punt, de glasvezel zit er vast aan en is iets van 1,5 meter. Verlengen of vervangen kan.

Stel gerust andere vragen.

Update: Ik zie in het scherm dat je toont, giga snel van 1,5 Gbps… huh? Dat zou impliceren dat je op XGS-PON komt, de nieuwe Caiway/Delta infra. Dan geldt bovenstaande info over de 7840 niet maar krijg je een Nokia modem waar grotendeels hetzelfde voor geldt. Die router kent zover ik weet wel mesh. Geen ervaring mee, nog slechts weinig mensen hebben deze router.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 26-01-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
ernstoud schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Ik denk niet dat KPN ooit gaat leveren over het Delta netwerk en ook geen glas gaat aanleggen in gebieden waar al glas ligt.

Al je vragen zijn positief te beantwoorden. De router die je krijgt, de Genexis Platinum 7840 is voor gewoon gebruik prima. WiFi is erg zwak door de slechte interne antennes maar je noemt WiFi niet als eis. Anders een eigen beter access point gebruiken of de aanbieding van de Deco M5 gebruiken.

De 7840 kent geen mesh functie dus dan is een mesh te bouwen door middel van die Deco’s of een ander extern eerste mesh access point.

De plaats van de 7840 is nog wel een punt, de glasvezel zit er vast aan en is iets van 1,5 meter. Verlengen of vervangen kan.

Stel gerust andere vragen.
Dank ook!

KPN/Delta Netwerk. Helder. Geen issue ook. Als ik maar glasvezel in me huis heb. Kan altijd glas internet houden (zakelijk/werk) en Ziggo weer nemen als tv echt slecht is. Welja ;)

Deco M5 aanbieding er idd bij gedaan. 1 jaar gratis. Heb nu de M4 via Ziggo. Voor wifi voldoende.
Uiteindelijk gaan er wat systemen rechtstreeks bekabeld op de glasvezel dus prima.

De plaats goed punt, maar ook dat lost zich op. Ruimte genoeg, en wss dus plug en play op het huidige netwerk in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Verstandige keuzes! d:)b
Is de standaard router (welke?) voldoende goed om gewoon de standaard zaken te doen?
Die is gewoon prima als Router zijnde en het enige wat je misschien wil zijn wat extra eigen Switches en Accesspoints en daarna is het gewoon gaan met die banaan! :Y) ;)
Een MESH netwerk vastkoppelen met een eigen SSID naam.
Vergeet Mesh en alles wat je denkt dat het is en trek gewoon kabels door je huis heen en sluit daarop Switches en Accesspoint aan zoals het hoort! ;)
Enkele beveiligingscamera's die op vast ip staan aankoppelen.
Dat is geheel aan jou en niet relevant...
Verder veel switches in huis, dat is vanwege de vele vaste internet punten in huis.
Dat kan gewoon! d:)b
Ofwel, is de router voldoende aanpasbaar voor dagelijks gebruik.
Dat is die sowieso en anders zou Caiway/Delta hem niet uitleveren! ;)
Mijn tv zelf gaat op internet.
Doen ze helaas tegenwoordig allemaal :+
Bij KPN, die ik eerder in een ander huis als provider had, kon de tv-ontvanger en internet aansluiting in dezelfde switch, de router snapte dan dat de TV een ander bron signaal (VLAN?) nodig had dan bijv. mijn tv of computer. Werkt dat bij Caiway ook zo?
Ietsje anders, maar het komt op hetzelfde neer, want dit klopt namelijk niet meer :
True schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:28:
Je kunt indien je switches hebt met ICMP snooping via dezelfde kabels internet als IPTV laten laten gaan.
Nieuwe klanten kijken IPTV gewoon over de Internetverbinding heen en alles is Unicast geworden! ;)
Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:44:
Deco M5 aanbieding er idd bij gedaan. 1 jaar gratis. Heb nu de M4 via Ziggo. Voor wifi voldoende.
Uiteindelijk gaan er wat systemen rechtstreeks bekabeld op de glasvezel dus prima.
Ik zou dan gewoon lekker die M4 set als bedraade Accesspoints door het huis heen inzetten! d:)b

Scheelt je weer geld... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
nero355 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Verstandige keuzes! d:)b

[...]

Die is gewoon prima als Router zijnde en het enige wat je misschien wil zijn wat extra eigen Switches en Accesspoints en daarna is het gewoon gaan met die banaan! :Y) ;)

[...]

Vergeet Mesh en alles wat je denkt dat het is en trek gewoon kabels door je huis heen en sluit daarop Switches en Accesspoint aan zoals het hoort!

[...]

Dat is geheel aan jou en niet relevant...

[...]

Dat kan gewoon! d:)b

[...]

Dat is die sowieso en anders zou Caiway/Delta hem niet uitleveren! ;)

[...]

Doen ze helaas tegenwoordig allemaal :+

[...]

Ietsje anders, maar het komt op hetzelfde neer, want dit klopt namelijk niet meer :

[...]

Nieuwe klanten kijken IPTV gewoon over de Internetverbinding heen en alles is Unicast geworden! ;)

[...]

Ik zou dan gewoon lekker die M4 set als bedraade Accesspoints door het huis heen inzetten! d:)b

Scheelt je weer geld... ;)
Dank dank.

Qua mesh/accespoints. De m4 is nu ook huur van Ziggo, dat wordt dan de M5 via Caiway. 8)
En ze staan nu ook bedraad door het huis heen, dus dan hebben we het over hetzelfde volgens mij. Dus acces point en geen Mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:41:
De m4 is nu ook huur van Ziggo, dat wordt dan de M5 via Caiway. 8)
De M4 set was toch die Triple Set aanbieding voor € 99 van Ziggo :?

Ik zou zoiets nooit huren, want je koopt ze één keer en met een beetje geluk gaan ze vervolgens heel lang mee! :)
En ze staan nu ook bedraad door het huis heen, dus dan hebben we het over hetzelfde volgens mij. Dus acces point en geen Mesh.
Verstandig! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
nero355 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:45:
[...]

De M4 set was toch die Triple Set aanbieding voor € 99 van Ziggo :?

Ik zou zoiets nooit huren, want je koopt ze één keer en met een beetje geluk gaan ze vervolgens heel lang mee! :)

[...]
Je bracht me aan het twijfelen. Maar ik betaal 2,50 euro per maand. Tot nu toe goedkoper dan kopen. (Ik kan ze natuurlijk nu niet verkopen ;))

Eerste jaar is nu gratis. Ik zal dan eens zien wat ik doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avigoorn schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Je bracht me aan het twijfelen. Maar ik betaal 2,50 euro per maand. Tot nu toe goedkoper dan kopen. (Ik kan ze natuurlijk nu niet verkopen ;))

Eerste jaar is nu gratis. Ik zal dan eens zien wat ik doe.
Staat er iets in de voorwaarden over die set inleveren na een jaar? Want ik kan me zo voorstellen dat er staat dat je - net als bij telefoons in mobiele abonnementen - als je ze retourneert of het abonnement beeindigt dan een "restschuld" moet betalen?

Het lijkt me toch niet zinvol voor Caiway om ze een jaar gratis te verstrekken en dat iedereen ze dan kosteloos kan retourneren. Wat moet Caiway met die apparatuur dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
ernstoud schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Staat er iets in de voorwaarden over die set inleveren na een jaar? Want ik kan me zo voorstellen dat er staat dat je - net als bij telefoons in mobiele abonnementen - als je ze retourneert of het abonnement beeindigt dan een "restschuld" moet betalen?

Het lijkt me toch niet zinvol voor Caiway om ze een jaar gratis te verstrekken en dat iedereen ze dan kosteloos kan retourneren. Wat moet Caiway met die apparatuur dan?
Ik keek er precies ook zo naar. Maar het zal je verbazen :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-dlYrEyclBReaVxIxvaH3tBpu8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ofmC2FSAXlfRrJ42sXqkhgcn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kycQEZEWAvW8zMNJlkNoKdbtF8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zgYIcFCDEKFOtKK0rE7C1042.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 10 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie