Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Blijf het raar vinden dat ze de glasvezel niet gewoon meteen naar binnen leggen, straks komt de zelfde onder aannemer langs om z’n gat, wat hij 4 weken geleden heeft dicht gegooid, weer open te graven en de glasvezel, die hij aan de kant heeft gelegd, door een buisje naar binnen te duwen. Lijken wel ambtenaren :9
Dat is exact wat er gebeurde, op een gegeven moment waren volgens mij Ziggo en KPN tegelijk bezig, in aparte gaten :')
Ik heb ze ook zelf er maar op gewezen dat het om een project met 4 huizen ging en dat ze die het beste tegelijk konden aanleggen. Vonden ze wel een goed idee... :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerwood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Zullen we de netwerkdetails bewaren voor een ander topic?
ga jij altijd naar een forum om met jezelf discusie te voeren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:12:
[...]

“ Ubiquiti ben ik geen fan van, die laat ik met werk vaak genoeg weghalen om betere spullen op te hangen bij klanten :+ , kan zijn dat het voor een thuis omgeving prima is, maar ik blijf bij m’n Aruba IO.”
Tenzij je in de IAP-3XX reeks of hoger gaat shoppen is dat gewoon dezelfde prul als Ubquiti ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Tenzij je in de IAP-3XX reeks of hoger gaat shoppen is dat gewoon dezelfde prul als Ubquiti ;)
offtopic:
Dat was een quote van een ander hè, ik heb m’n huis volhangen met UniFi :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

toch maar eens vragen hier wat jullie gedachten zijn:

Ons nieuwbouwhuis (net buiten Rotterdam) werd in Juni 2019 op de markt gezet met een VON prijs van EUR 1.1mln. De verkoop ging toen der tijd niet echt hard, dus we konden maart 2020 het koopcontract tekenen tegen dezelfde prijs. Een paar andere huizen in hetzelfde project waren 6 maanden later binnen een dag verkocht tegen 10% hogere prijs Het huis zal deze zomer klaar zijn waarbij we in totaal nog 350K hebben uitgegeven aan gehele interieur incl aanleg van de tuin. Dus totale investering is 1.450K.

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat de waardestijging (of daling) is wanneer het huis helemaal klaar is. Het huis zit niet echt in een courante categorie en er staan ook geen huizen te koop als referentie, dus ik weet niet of je de gemiddelde prijsstijging van 10% hierop kunt hanteren.

Alvast bedankt, R

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
FJ Cruiser schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:55:

Ons nieuwbouwhuis (net buiten Rotterdam) werd in Juni 2019 op de markt gezet met een VON prijs van EUR 1.1mln. De verkoop ging toen der tijd niet echt hard, dus we konden maart 2020 het koopcontract tekenen tegen dezelfde prijs. Een paar andere huizen in hetzelfde project waren 6 maanden later binnen een dag verkocht tegen 10% hogere prijs Het huis zal deze zomer klaar zijn waarbij we in totaal nog 350K hebben uitgegeven aan gehele interieur incl aanleg van de tuin. Dus totale investering is 1.450K.

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat de waardestijging (of daling) is wanneer het huis helemaal klaar is. Het huis zit niet echt in een courante categorie en er staan ook geen huizen te koop als referentie, dus ik weet niet of je de gemiddelde prijsstijging van 10% hierop kunt hanteren.

Alvast bedankt, R
Denk dat je beter hier terecht kan: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

Nou ben ik geen expert, maar op basis van deze informatie wordt het wel een beetje natte vinger werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
FJ Cruiser schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:55:

Alvast bedankt, R
Waarom wil je dit persé weten?
Als je het hebt gekocht om in te wonen is de waarde naderhand toch niet zo belangrijk?
Als je het echt wilt weten laat je het taxeren, die €600,- moet geen probleem zijn lijkt mij ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@FJ Cruiser Waarom wil je de waarde weten? Voor een lagere risicotarief zou je voor een paar tientjes een taxatie van Calcasa overwegen maar check eerst of de geldverstrekker dat accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
Hier ook geen expert maar weet wel dat een interieur niet echt een bijdrage levert bij een taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Deveon schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:00:
@FJ Cruiser Waarom wil je de waarde weten? Voor een lagere risicotarief zou je voor een paar tientjes een taxatie van Calcasa overwegen maar check eerst of de geldverstrekker dat accepteert.
Gaat 'maar' tot 750k, althans via de ABN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Wij hebben een bodem warmtepomp, maar op de begaande grond hangt een wit kastje waarvan de koopbegeleider aangeeft dit de een temperatuur ontvanger is. Blijkbaar hebben wij op onze begaande grond geen thermostaat waar we de temperatuur kunnen aanpassen. Is dit gebruikelijk of hoort er een thermostaat te hangen waar we dit kunnen aanpassen. Onze slaapkamers en badkamer hebben elk wel een thermostaat waar we dit per ruimte kunnen instellen.

Daarnaast sluit de aannemer de Nibe warmtepomp ook niet aan op internet dmv Uplink functie. Mis ik dan noemenswaardige functionaliteiten?

Hoor het graag.

[ Voor 13% gewijzigd door Robertv88 op 02-03-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Robertv88 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:07:
Wij hebben een bodem warmtepomp, maar op de begaande grond hangt een wit kastje waarvan de koopbegeleider aangeeft dit de een temperatuur ontvanger is. Blijkbaar hebben wij op onze begaande grond geen thermostaat waar we de temperatuur kunnen aanpassen. Is dit gebruikelijk of hoort er een thermostaat te hangen waar we dit kunnen aanpassen. Onze slaapkamers en badkamer hebben elk wel een thermostaat waar we dit per ruimte kunnen instellen.
Hoor het graag.
En thermostaat lijkt me handig, hoe kan je anders de juiste temperatuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:49:
[...]

En thermostaat lijkt me handig, hoe kan je anders de juiste temperatuur instellen?
Koopbegeleider geeft aan dat ik dit maar eenmalig moet instellen op de warmtepomp. En info bij oplevering volgt, maar wil voorbereid zijn om hierop een reactie te kunnen geven. Mij lijkt het normaal om je temperatuur dmv een thermostaat te kunnen aanpassen of aflezen ivm op de warmtepomp te moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Robertv88 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Koopbegeleider geeft aan dat ik dit maar eenmalig moet instellen op de warmtepomp. En info bij oplevering volgt, maar wil voorbereid zijn om hierop een reactie te kunnen geven. Mij lijkt het normaal om je temperatuur dmv een thermostaat te kunnen aanpassen of aflezen ivm op de warmtepomp te moeten kijken.
Sowieso iemand mee nemen naar de oplevering :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
De oplevering van mijn woning is afgeblazen vanwege straatwerk van de gemeente is mijn blok w.b.t. oplevering ertussenuit gegooid en worden we aan het eind geplaatst. Oplever datum onbekend zoek het maar uit met de leveranciers die je gepland hebt. :( Wat een schoften zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Dit inmiddels als antwoord gehad mbt kookgroep Bora. Iemand ervaringen met de stijgende vastrechtkosten en welke oplossing raden jullie mij aan?

Voor de zekerheid nogmaals het dilemma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9wsqtNYKE_n1ti7OZgVleO1LhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/terXjl2XbxB7hzcePfdw4wsK.jpg?f=fotoalbum_large

Reactie op vraag hoe ze dit gaan oplossen met dank aan het kookgroep topic en jullie reacties! :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0wYzZ0I_v02FdlkLz2ApFMAdMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRBHmaIDfZUDHLkzCN1Wpick.jpg?f=fotoalbum_large

Vond het toch wel informatief om hem in dit topic te plaatsen! Dit zijn dus de oplossingen die zij aanrijken voor het Bora probleem achter 1 25a (2groepen 32a) waardoor je maar 5.6Kw hebt. Welke raden jullie mij aan?

[ Voor 46% gewijzigd door Bteq op 03-03-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:10:
Dit inmiddels als antwoord gehad mbt kookgroep Bora. Iemand ervaringen met de stijgende vastrechtkosten?
Neem aan dat ze gewoon de kosten bedoelen die je periodiek aan de netbeheerder betaald. Voor een 3x35A of 40A betaal je gewoon meer dan 25A, die kosten kan je zo opzoeken de netbeheerder van het gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dit inmiddels als antwoord gehad mbt kookgroep Bora. Iemand ervaringen met de stijgende vastrechtkosten en welke oplossing raden jullie mij aan?

[Afbeelding]

Vond het toch wel informatief om hem in dit topic te plaatsen! Dit zijn dus de oplossingen die zij aanrijken voor het Bora probleem achter 1 25a (2groepen 32a) waardoor je maar 5.6Kw hebt. Welke raden jullie mij aan?
Ik wordt al misselijk van die 500 woningen per jaar opmerking, de hoeveelheid woningen maakt geen reet uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Ik wordt al misselijk van die 500 woningen per jaar opmerking, de hoeveelheid woningen maakt geen reet uit!
Helemaal eens (je zegt eigenlijk het 500x fout te doen haha)! Laat vooropstaan dat de rest van de bouw en samenwerking goed is gegaan, maar ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven hoe hierop te reageren en welke keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Helemaal eens (je zegt eigenlijk het 500x fout te doen haha)! Laat vooropstaan dat de rest van de bouw en samenwerking goed is gegaan, maar ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven hoe hierop te reageren en welke keuze te maken.
Ik denk dat @Source90 hier een prima antwoord op kan geven.

Overigens doet onze aannemer dat ook steeds "Nee we bouwen al 10 jaar 70 woningen per jaar dus we weten heus wel wat we doen" waardoor het voor mij een sport wordt om elk puntje wat niet klopt te gaan benoemen. "Met 700 woningen zou je toch weten dat het zo niet hoort" :+

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 03-03-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Facerafter schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Neem aan dat ze gewoon de kosten bedoelen die je periodiek aan de netbeheerder betaald. Voor een 3x35A of 40A betaal je gewoon meer dan 25A, die kosten kan je zo opzoeken de netbeheerder van het gebied.
Hier bij Enexis is het €22,30 per maand of €83,57 per maand voor 3x35A. Vind dat nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

[Afbeelding]

Reactie op vraag hoe ze dit gaan oplossen met dank aan het kookgroep topic en jullie reacties! :

[Afbeelding]

De tweede optie is de enige juiste. Je hele hoofdaansluiting verhogen omdat zij te koppig zijn slaat natuurlijk nergens op, is wel voor hun makkelijker.

Dit is hooguit eenmalig een extra bedrag voor de aanpassingen in de meterkast en aan de kookplaat kant. Wij hebben hier tijdens het bouwen al rekening mee gehouden en ook aangevraagd dat ze het als krachtgroep (400V) zouden opleveren. Dit koste bij ons ook extra. In jullie geval is er zat ruimte in die kast dus is het niet zoveel werk, bij ons hebben ze de kast ook moeten uitbreiden.

Uiteindelijk was het bij ons bij voorschouw nog steeds fout en was het toen gefixt bij oplevering. De kookplaat was een dag later aangepast door de keukenleverancier qua aansluiting.

Overigens is de discussie niet of de kookplaat werkt of niet. Praktisch alle kookplaten kunnen op beide manieren worden gebruikt, het is alleen dat je nooit de boost functie aan beide kanten tegelijk kan gebruiken als je hem niet met 3 fases voedt (krachtstroom). Anders wordt namelijk de afzuiger gedeeld met een van de twee kanten van je kookplaat, waardoor je aan die kant geen booster kan gebruiken. Met water koken toch wel fijn. Wij hoeven nu niet na te denken op welke plek we de pan neerzetten waar je water wilt koken.

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 03-03-2022 13:37 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
BiG-GuY schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:32:
[...]

De tweede optie is de enige juiste. Je hele hoofdaansluiting verhogen omdat zij te koppig zijn slaat natuurlijk nergens op, is wel voor hun makkelijker.

Dit is hooguit eenmalig een extra bedrag voor de aanpassingen in de meterkast en aan de kookplaat kant. Wij hebben hier tijdens het bouwen al rekening mee gehouden en ook aangevraagd dat ze het als krachtgroep (400V) zouden opleveren. Dit koste bij ons ook extra.

Uiteindelijk was het bij ons bij voorschouw nog steeds fout en was het toen gefixt bij oplevering. De kookplaat was een dag later aangepast door de keukenleverancier qua aansluiting.
Dank voor je bericht en ik neem het mee. En wat maakt dat het dan goed is? Ziet die groep alsnog niet achter een 25a hoofdschakelaar of? Hopelijk kan je me dat uitleggen (ben er helaas een leek in). Of is het dan goed omdat het simpelweg 400vx25a is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Nuevocasa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Hier bij Enexis is het €22,30 per maand of €83,57 per maand voor 3x35A. Vind dat nogal een verschil.
Ik heb ook Enexis. Wat mij betreft is optie 1 gewoon not done. Zij mogen gewoon zorgen dat ik 7.6 correct kan gebruiken toch? Als dat via een 400V aansluiting kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:44
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Dank voor je bericht en ik neem het mee. En wat maakt dat het dan goed is? Ziet die groep alsnog niet achter een 25a hoofdschakelaar of? Hopelijk kan je me dat uitleggen (ben er helaas een leek in). Of is het dan goed omdat het simpelweg 400vx25a is?
Die "400v" groep, is in feite een drie fase groep, dus 3x16A. In plaats van 2x 16A te verdelen over één fase (dus 32A op een 25A fase), waarbij je dus de hoofdzekering op die fase kunt triggeren, word nu de 3x 16A over alle drie de 25A fases verdeeld.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Ik heb ook Enexis. Wat mij betreft is optie 1 gewoon not done. Zij mogen gewoon zorgen dat ik 7.6 correct kan gebruiken toch? Als dat via een 400V aansluiting kan?
Heb je de OP gelezen? Daar staat een heel stuk hierover: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
big bang schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Die "400v" groep, is in feite een drie fase groep, dus 3x16A. In plaats van 2x 16A te verdelen over één fase (dus 32A op een 25A fase), waarbij je dus de hoofdzekering op die fase kunt triggeren, word nu de 3x 16A over alle drie de 25A fases verdeeld.
Super!!!! Ze bellen me zo, dus deze informatie en check en dubbelcheck neem ik mooi mee. Echt ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Super!!!! Ze bellen me zo, dus deze informatie en check en dubbelcheck neem ik mooi mee. Echt ontzettend bedankt!
Om je te besparen van een koude kermis: je zal waarschijnlijk alle kosten hiervoor moeten dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Om je te besparen van een koude kermis: je zal waarschijnlijk alle kosten hiervoor moeten dragen.
Haha tjah...hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
wortelsoft schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:03:
De oplevering van mijn woning is afgeblazen vanwege straatwerk van de gemeente is mijn blok w.b.t. oplevering ertussen gegooid en worden we aan het eind geplaatst. Oplever datum onbekend zoek het maar uit met de leveranciers die je gepland hebt. :( Wat een schoften zijn het.
Hier bijna hetzelfde. Oplevering zou nu ongeveer zijn maar hier was het straatwerk over het hoofd gezien door de projectontwikkelaar. En dus kan/mag de bouwer niet opleveren. Opleverdatum onbekend nu. Ook fijn plannen...Pffff Daarbij kan het nog zo zijn dat ze toestemming krijgen om rijplaten neer te leggen en ze toch weer snel kunnen starten met opleveren. Ondertussen vraagt elke leverancier/installateur wel een datum voor de planning. Naar achteren kan, naar voren halen, is vrijwel onmogelijk. Heb nu alles maar naar juni gegooid maar kan dus straks 2 maanden met een leeg huis zitten. Zo frustrerend :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon achteraf (laten) doen. Je aannemer gaat je hier een rekening voor sturen die veel hoger is dan de werkelijke kosten. Het enige wat je moet aanschaffen is een 3F 16A Bkar alamat. Voor de rest is het enkel wat kabeltjes los schroeven, omwisselen en opnieuw vastschroeven.

Als je het aan durft, kun je hier op tweakers wel wat fotos plaatsen en dan kunnen we je exact vertellen wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
JackBol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Gewoon achteraf (laten) doen. Je aannemer gaat je hier een rekening voor sturen die veel hoger is dan de werkelijke kosten. Het enige wat je moet aanschaffen is een 3F 16A Bkar alamat. Voor de rest is het enkel wat kabeltjes los schroeven, omwisselen en opnieuw vastschroeven.

Als je het aan durft, kun je hier op tweakers wel wat fotos plaatsen en dan kunnen we je exact vertellen wat je moet doen.
Ze willen voor mij de 400volt aansluiting en aanpassingen in de meterkast doen voor 177 euro. Doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Ze willen voor mij de 400volt aansluiting en aanpassingen in de meterkast doen voor 177 euro. Doen?
Die alamat zelf kost je al 130. Dus voor €47 ben je van al het gezeik af. Wel moet je zorgen dat iemand je kookplaat ook even omzet, voordat je de perilex terug plaatst anders doet het allemaal poef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
JackBol schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Die alamat zelf kost je al 130. Dus voor €47 ben je van al het gezeik af. Wel moet je zorgen dat iemand je kookplaat ook even omzet, voordat je de perilex terug plaatst anders doet het allemaal poef.
Ik begreep dat het keukenbedrijf eerst een stroommeting doet voordat ze de Bora aansluiten. In ieder geval geven ze me gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05
wow 147 euro, dat zou voor mij een no-brainer zijn. Van 2 naar 3 fase in de keuken kostte mij recent, na sluiten deadline 395 euro...

                           

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hier was het 90 euro (2020 prijzen), voor dat bedrag dacht ik doe maar, geen zin in die discussie over wat er nou precies in de NEN staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
[...]

Ik vermoed dat ze de oplossing tegen kostprijs (materiaal + uurtje werk) ongeveer hebben aangeboden, omdat ze ook geen zin hebben om hier achteraf weer gezeik van te krijgen. Ik zou die €177 aftikken en en vrolijk door gaan met je leven, en blij zijn dat het zo is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Voor zo'n bedrag zou ik het zeker doen. Als je keuken nog niet aangesloten is dan ziet de installateur dit vanzelf ja, bij ons was de kookplaat dus al aangesloten met kookgroep voor opleveren, dat hebben ze daarna aangepast. Gelukkig wel allemaal snel opgelost.

Onze Siemens plaat deed gelukkig geen poef, maar herkende dat hij fout aangesloten was na aanpassen meterkast.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 03-03-2022 14:45 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Lauryn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Hier bijna hetzelfde. Oplevering zou nu ongeveer zijn maar hier was het straatwerk over het hoofd gezien door de projectontwikkelaar. En dus kan/mag de bouwer niet opleveren. Opleverdatum onbekend nu. Ook fijn plannen...Pffff Daarbij kan het nog zo zijn dat ze toestemming krijgen om rijplaten neer te leggen en ze toch weer snel kunnen starten met opleveren. Ondertussen vraagt elke leverancier/installateur wel een datum voor de planning. Naar achteren kan, naar voren halen, is vrijwel onmogelijk. Heb nu alles maar naar juni gegooid maar kan dus straks 2 maanden met een leeg huis zitten. Zo frustrerend :-(
Dat is heel zuur ja, bij ons kregen we een maand voor de bouwvak te horen dat onze woning (samen met de 3 andere aan het looppad) niet opgeleverd zou worden voor de bouwvak, doordat de gemeente niet kon garanderen dat de straat en riolering klaar zou zijn.

Uiteindelijk kregen we toen 1,5 week later alsnog een datum voor de voorschouw en oplevering 1 week voor de bouwvak begon... Wij hadden gelukkig niks hoeven verplaatsen omdat het meeste tijdens de bouw gedaan werd.

Buren van ons hebben daardoor een maand zonder keuken gezeten, want die hadden nog een week gewacht met verplaatsen van de installatie, maar omdat er maar geen update kwam dat het wel ging lukken voor de bouwvak, hebben ze het toen laten verplaatsen tot na de bouwvak. Toen het bericht kwam dat het toch wel lukte voor de bouwvak, was er geen plek meer voor de installatie. Zelfde probleem hadden ze met hun vloerenman voor de hardhouten vloer die ze beneden lieten leggen... Gelukkig konden ze in de tussentijd wel de behanger/renovliezer aan de slag laten gaan.

Ben blij dat we al dat soort dingen tijdens project hebben gedaan, scheelde veel gedoe achteraf en met planning. Ik werkte al vanuit mijn nieuwe huis de dag na oplevering :*) .

Gallery V&A

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Onze door de aannemer beschadigde gevel is vandaag gefixed door een gevelspecialist. Eerst heeft hij de betreffende gevelstenen gezandstraald met glasparels en daarna stuk voor stuk weer bijgekleurd.

Ik had het niet verwacht en was bang dat er opnieuw gemetseld moest worden. Gelukkig opgelost :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Foto van voor en na?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
Laatste update (sorry voor de spam). Voor 177euro krijg ik een 400v aansluiting voor de Bora + op hun kosten de aanpassingen in de meterkast. Ergens vinden ze het vervelend dat ze dit nu mogelijk ook aan andere kopers moeten terugkoppelen, aan de andere kant gaan ze nadenken hoe toekomstige kopers te informeren in hun koperskeuzeproces.
Ik heb bijvoorbeeld tijdens de koperskeuze nooit geweten dat ik toen al voor een 400v aansluiting kon kiezen. Het is dat ik dus met toeval een foto van de meterkast hier plaats en jullie geweldige feedback erop kwam. Hun reactie:

EG06: Perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt ipv. 2x230Volt

Het leveren en aanbrengen van een perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt 16 Ampere in plaats van de standaard perilex aansluiting 2x 230V.

In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst.

Goed toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Bteq op 03-03-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:15:
Laatste update (sorry voor de spam). Voor 177euro krijg ik een 400v aansluiting voor de Bora + op hun kosten de aanpassingen in de meterkast. Ergens vinden ze het vervelend dat ze dit nu mogelijk ook aan andere kopers moeten terugkoppelen, aan de andere kant gaan ze nadenken hoe toekomstige kopers te informeren in hun koperskeuzeproces.
Ik heb bijvoorbeeld tijdens de koperskeuze nooit geweten dat ik toen al voor een 400v aansluiting kon kiezen. Het is dat ik dus met toeval een foto van de meterkast hier plaats en jullie geweldige feedback erop kwam. Hun reactie:

EG06: Perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt ipv. 2x230Volt

Het leveren en aanbrengen van een perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt 16 Ampere in plaats van de standaard perilex aansluiting 2x 230V.

In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst.

Goed toch?
Als EG06 een merkwerk optie was dan is het toch duidelijk omschreven? Ik weet natuurlijk de volgorde niet maar toen wij op installatie gesprek moesten komen was dat ook het moment om de keuken tekeningen in te leveren. Meteen aangegeven dat ik 400v wil en dat is gewoon genoteerd zonder extra kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 03-03-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Als EG06 een merkwerk optie was dan is het toch duidelijk omschreven? Ik weet natuurlijk de volgorde niet maar toen wij op installatie gesprek moesten komen was dat ook het moment om de keuken tekeningen in te leveren. Meteen aangegeven dat ik 400v wil en dat is gewoon genoteerd zonder extra kosten.
Klopt dat staat nu in de koperskeuzelijst (ook voor aanstaande projecten), maar is toen nooit uitleg over geweest (niet door keukenbedrijf of geadviseerd door de bouwer). Dat had mijn insziens wel gemogen. Maar wat mij betreft lossen ze het keurig op en zeggen ze ook dit in toekomst mee te nemen naar toekomstige projecten, al is het maar om de koper de verschillende opties voor te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Klopt dat staat nu in de koperskeuzelijst (ook voor aanstaande projecten), maar is toen nooit uitleg over geweest (niet door keukenbedrijf of geadviseerd door de bouwer). Dat had mijn insziens wel gemogen. Maar wat mij betreft lossen ze het keurig op en zeggen ze ook dit in toekomst mee te nemen naar toekomstige projecten, al is het maar om de koper de verschillende opties voor te leggen.
Maar het is niet terecht om die fout bij je aannemer neer te leggen. Je keuken leverancier moet een technische tekening aanleveren en je aannemer installeert hetgeen wat er gevraagd wordt. Dit is exact het zelfde als die "wij bouwen 500 woningen per jaar" instelling "Maar zo verkopen we alle keukens". Ja, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Maar het is niet terecht om die fout bij je aannemer neer te leggen. Je keuken leverancier moet een technische tekening aanleveren en je aannemer installeert hetgeen wat er gevraagd wordt. Dit is exact het zelfde als die "wij bouwen 500 woningen per jaar" instelling "Maar zo verkopen we alle keukens". Ja, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
Naja ik heb het voorgelegd (ze nergens van beschuldigd) en gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Ik vind ook oprecht dat ze het prima oplossen en meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:56:
[...]

Naja ik heb het voorgelegd (ze nergens van beschuldigd) en gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Ik vind ook oprecht dat ze het prima oplossen en meedenken.
Snap ik, maar omdat je aangeeft dat ze hier wel uitleg over hadden mogen geven reageerde ik even. Ik snap je wel hoor maar het is voor een werkvoorbereider (of met wie je het gesprek ook voert) onmogelijk om alle punten die mogelijk zijn te gaan uitleggen.

Maar goed, het is opgelost! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bteq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:15:
100% prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Wij waren vanaf het allereerste moment op de hoogte van de aansluitwaarde. Bij het uitzoeken van de keuken hebben wij het toen al direct gevraagd en bij doornemen van elektra meerwerk hebben wij het direct gemeld dat het een 400V moest worden. Dat ze toen alsnog de kookgroep hadden gebruikt zorgde wel voor wat discussie tussen ons en de verantwoordelijke van de elektra: “Nee dit is gewoon volgens NEN normen” werd er gezegd. Wij hadden het geluk dat we hier al vanaf dag 1 bovenop zaten waardoor het bij ons wel aangepast was tussen voorschouw en oplevering (daar zat trouwens maar vier dagen tussen dus wel heel snel aangepast). Andere bewoners hebben nu gewoon kookplaten op kookgroepen omdat zij er niet vanaf begin af aan bovenop zaten.

Het zal volgens NEN zijn maar als ik een kookplaat van 4,5 duizend euro koop dan wil ik die wel 100% kunnen gebruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Henri-Alexander schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:14:
Wij waren vanaf het allereerste moment op de hoogte van de aansluitwaarde. Bij het uitzoeken van de keuken hebben wij het toen al direct gevraagd en bij doornemen van elektra meerwerk hebben wij het direct gemeld dat het een 400V moest worden. Dat ze toen alsnog de kookgroep hadden gebruikt zorgde wel voor wat discussie tussen ons en de verantwoordelijke van de elektra: “Nee dit is gewoon volgens NEN normen” werd er gezegd. Wij hadden het geluk dat we hier al vanaf dag 1 bovenop zaten waardoor het bij ons wel aangepast was tussen voorschouw en oplevering (daar zat trouwens maar vier dagen tussen dus wel heel snel aangepast). Andere bewoners hebben nu gewoon kookplaten op kookgroepen omdat zij er niet vanaf begin af aan bovenop zaten.

Het zal volgens NEN zijn maar als ik een kookplaat van 4,5 duizend euro koop dan wil ik die wel 100% kunnen gebruiken…
Wat voor plaat heb je? Een V-Zug? Gaggenau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Wat voor plaat heb je? Een V-Zug? Gaggenau?
Siemens IQ700. Nog geen enkele spijt van gehad. En ik weet het, shoppen bij Keukenloods had het goedkoper gekund, maar wij hebben het gewoon via de keukenboer gedaan en die hanteerde list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Henri-Alexander schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Siemens IQ700. Nog geen enkele spijt van gehad. En ik weet het, shoppen bij Keukenloods had het goedkoper gekund, maar wij hebben het gewoon via de keukenboer gedaan en die hanteerde list.
Het is wel degene met flexinductie en ingebouwde afzuiging met plasmafilter.

Siemens EX807LX67E

Overigens zie ik dat bij dit specifieke model er weinig concurrentie in is, praktisch iedereen noemt enkel de list prijs die nu zelfs gestegen is vergeleken met toen wij kochten. Ook niemand met voorraad.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Lauryn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Ja en dan komen ze met: we melden opleverdatum twee weken van te voren’, ja daar kun je wel wat mee ook naar je werk toe |:(

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Henri-Alexander schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Wij hebben ook de keuken via aangesloten partij gedaan en heel prettig ervaren. Bij diezelfde partij ook de badkamer uitgekozen en die ervaring was aanzienlijk minder, ondanks dat het met de eigenaar was (was teveel met andere zaken bezig). Voor de keuken weten we wat we krijgen met een totaalprijs maar voor de badkamers is alles tot de details gespecificeerd en als je dan enkele zaken zelf gaat op zoeken merk je dat je voor sommige zaken meer dan het dubbele betaald. Persoonlijk vind ik de keuken offerte dan prettiger want hoe makkelijk het ook is ik ga niet (bijv) de spiegel uit de badkamer offerte halen om het voor de helft zelf te regelen.

Onze kookplaat heeft trouwens (ook) een aansluitwaarde van 7,4 KW en kan op zowel 2 als 3 fases aangesloten worden volgens de instructies (1x32A ook mogelijk). Op 2 fases zelfs met 2 nullen speciaal voor Nederland en de rest van de wereld moet het met 1 nul op 2 fases doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:41
Deveon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Wij hebben ook de keuken via aangesloten partij gedaan en heel prettig ervaren. Bij diezelfde partij ook de badkamer uitgekozen en die ervaring was aanzienlijk minder, ondanks dat het met de eigenaar was (was teveel met andere zaken bezig). Voor de keuken weten we wat we krijgen met een totaalprijs maar voor de badkamers is alles tot de details gespecificeerd en als je dan enkele zaken zelf gaat op zoeken merk je dat je voor sommige zaken meer dan het dubbele betaald. Persoonlijk vind ik de keuken offerte dan prettiger want hoe makkelijk het ook is ik ga niet (bijv) de spiegel uit de badkamer offerte halen om het voor de helft zelf te regelen.
Hebben we bij de badkamer juist expliciet wel voor gekozen om een aantal onderdelen zelf te doen. De montagekosten voor spiegel, douchewand en badkamermeubel liepen echt de spuigaten uit en dat in combinatie met een te hoge verkoopprijs zonder onderhandelruimte waren dat makkelijke besparingen. Scheelde op 2 badkamers bijna 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Blik1984 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Scheelde op 2 badkamers bijna 8k
Oef. Je moet wel heel stevig verdienen of een enorme kluns zijn, om dat niet rendabel te laten zijn (zeker als je bruto/netto verschil mee rekent). Heb je echt twee linker handen, dan is er vast wel iemand te vinden die het voor je wil doen voor een stuk schappelijker bedrag dan die 8k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wij hebben ook het meubel, de spiegel en het fonteintje in het toilet uit de offerte gehaald. Besparen we zo'n € 4.5k mee. Echt bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Deveon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Onze kookplaat heeft trouwens (ook) een aansluitwaarde van 7,4 KW en kan op zowel 2 als 3 fases aangesloten worden volgens de instructies (1x32A ook mogelijk). Op 2 fases zelfs met 2 nullen speciaal voor Nederland en de rest van de wereld moet het met 1 nul op 2 fases doen.
Bij de Siemens is dat inderdaad ook mogelijk. 4 verschillende manieren van aansluiten. Ligt alleen aan de stroomverdeling van je huis welke het beste past en voldoet aan NEN1010.

In ons geval waren beiden compleet gespecificeerd en waren zuster bedrijven van elkaar. De badkamer zaak zat op de eerste verdieping van het pand. Maar waren wel echt gescheiden bedrijven.

We hebben wat prijzen vergeleken en hadden wel iets kunnen besparen door bepaalde dingen achteraf te doen. Maar niet zo extreem als ik in het topic terugzie. En voor ons was het gemak en aansprakelijkheid ook een belangrijke. Als we enkel spiegelkast/wastafel zelf hadden gedaan, hadden we misschien €500 bespaard. Dat was het niet waard. Kranen in badkamer is allemaal inbouw, inclusief douche/regendouche etc. Dat kan je achteraf niet doen als de rest van de kamer al klaar is.

We waren 14k kwijt voor een badkamer met toilet en een los toilet beneden. Tegels tot plafond in beide kamers. Dus viel voor ons mee. Het type tegels en welke kleur kranen/knoppen maakte een groot verschil. We zijn uiteindelijk voor chromen kranen gegaan wel van Hotbath die heel degelijk zijn, met matzwarte kranen en luxere tegels zaten we over de 24k.

Buren hebben op de tweede verdieping ook een badkamer laten plaatsen. Die waren iets van 26k kwijt voor twee complete badkamers en een los toilet beneden.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 03-03-2022 19:11 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
RegularJohn schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:43:
Wij hebben ook het meubel, de spiegel en het fonteintje in het toilet uit de offerte gehaald. Besparen we zo'n € 4.5k mee. Echt bizar...
En dan heb je wel exact dezelfde spullen? Dat is dan idd een bizar verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Niet exact het zelfde, maar zeker vergelijkbaar. Vooral de installatiekosten scheelde al een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:40:
[...]

Hebben we bij de badkamer juist expliciet wel voor gekozen om een aantal onderdelen zelf te doen. De montagekosten voor spiegel, douchewand en badkamermeubel liepen echt de spuigaten uit en dat in combinatie met een te hoge verkoopprijs zonder onderhandelruimte waren dat makkelijke besparingen. Scheelde op 2 badkamers bijna 8k
Dat klink exact als bij ons...Ze durfde gewoon 1300 euro te vragen bijvoorbeeld voor een regendouche die online voor 600 te krijgen is. Ik snap dat ze lastig met online prijzen mee kunnen maar 50-60% extra is wel "iets" te gek. Zelfde voor wastafel, kranen en kasjes. Nu laten wij alleen tegelen, afmonteren van de aansluitingen en het toilet. De rest lekker zelf doen. Scheelde 6k bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
Dutchylex schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Dat klink exact als bij ons...Ze durfde gewoon 1300 euro te vragen bijvoorbeeld voor een regendouche die online voor 600 te krijgen is. Ik snap dat ze lastig met online prijzen mee kunnen maar 50-60% extra is wel "iets" te gek. Zelfde voor wastafel, kranen en kasjes. Nu laten wij alleen tegelen, afmonteren van de aansluitingen en het toilet. De rest lekker zelf doen. Scheelde 6k bij ons.
Ik vond die prijzen tov internet nog niet eens het meest storend. Ik vond het absurd dat er een (forse) meerprijs werd gerekend voor het ophangen van (bijv) een andere toilet pot dan standaard. Idem voor alle andere artikelen in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:41
kepler schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Alleen voor de montage van een spiegel durfden ze al 300 euro te vragen, 500 euro voor de montage van de douchewand en ruim 1000 voor de montage van het badmeubel. Doe dat keer 2 en het scheelt dus al bijna 4k te pakken op enkel en alleen de montage. Nu ben ik niet superhandig, maar een spiegel, douchewand en badmeubel ophangen lukt me wel samen met een vriend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dutchylex schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Wij hebben €1300 betaald voor een inloopdouche met regendouche, inclusief nis en alles volledig gemonteerd *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

@Blihi zou je hier ook nog een check willen doen? Vandaag is ons huis opgeleverd. Over drie weken komt er een keuken met oa Bora kookplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niFDNc4tnzRQhT2Ra30M9zbzriE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RkZteHWay0PW71DmTppQISd.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien niet helemaal duidelijk te lezen, maar de tweede rij 4de van links of zo (nummer 11) is de kookplaat.
In de keuken ligt er zo'n plankje met een perilex stopcontact.

[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 03-03-2022 20:16 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:14:
@Blihi zou je hier ook nog een check willen doen? Vandaag is ons huis opgeleverd. Over drie weken komt er een keuken met oa Bora kookplaat.

[Afbeelding]

Misschien niet helemaal duidelijk te lezen, maar de tweede rij 4de van links of zo (nummer 11) is de kookplaat.
In de keuken ligt er zo'n plankje met een perilex stopcontact.
Krachtgroep is 3 modules breed… jij hebt 2 breed dus zal kookgroep zijn.

@Blihi heeft hier een mooi plaatje staan: Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 03-03-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BiG-GuY schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:59:
[...]
We waren 14k kwijt voor een badkamer met toilet en een los toilet beneden. Tegels tot plafond in beide kamers. Dus viel voor ons mee. Het type tegels en welke kleur kranen/knoppen maakte een groot verschil. We zijn uiteindelijk voor chromen kranen gegaan wel van Hotbath die heel degelijk zijn, met matzwarte kranen en luxere tegels zaten we over de 24k.

Buren hebben op de tweede verdieping ook een badkamer laten plaatsen. Die waren iets van 26k kwijt voor twee complete badkamers en een los toilet beneden.
Hier 15k voor wc en badkamer plus nog betonciré in eigen beheer. Ik las achteraf iemand hier die de standaard badkamer sanitair had gebruikt voor de tweede etage. Achteraf was dat slim geweest maar nu wordt de zolder kaal opgeleverd en volgt de indeling tot tweede etage in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Alleen voor de montage van een spiegel durfden ze al 300 euro te vragen, 500 euro voor de montage van de douchewand en ruim 1000 voor de montage van het badmeubel. Doe dat keer 2 en het scheelt dus al bijna 4k te pakken op enkel en alleen de montage. Nu ben ik niet superhandig, maar een spiegel, douchewand en badmeubel ophangen lukt me wel samen met een vriend…
Ik vond de spiegel ophangen nog best moeilijk :P

Is de badkamer meubel ook inclusief aansluiten van kranen en afvoer?

Maar je hebt gelijk is een hoop geld, wij betalen onze badkamer aannemer per uur. Stik goedkoper dan die prijzen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Krachtgroep is 3 modules breed… jij hebt 2 breed dus zal kookgroep zijn.

@Blihi heeft hier een mooi plaatje staan: Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Bedankt voor de link, daar zou mijn post beter passen….val ik met mijn setup nu onder “voldoende”?

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 03-03-2022 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Bedankt voor de link, daar zou mijn post beter passen….val ik met mijn setup nu onder “voldoende”?
Dit lijkt gewoon fout. Groep 11 lijkt identiek aan het foute plaatje in die post van Blihi.
Het is zelfs nog fouter dan dat plaatje, want eigenlijk moeten de groepen gekoppeld worden zodat ze altijd beiden tegelijk afvallen.

Edit:
Heb dat plaatje van @Blihi even aan de startport toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 03-03-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Wat @Farmerwood al zegt. En jij hebt nog eens extra groepen op je aardlek zitten en dat zie ik in dat plaatje niet terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Hebben ze netjes gedaan, zie je niets meer van (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Farmerwood schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Dit lijkt gewoon fout. Groep 11 lijkt identiek aan het foute plaatje in die post van Blihi.
Het is zelfs nog fouter dan dat plaatje, want eigenlijk moeten de groepen gekoppeld worden zodat ze altijd beiden tegelijk afvallen.

Edit:
Heb dat plaatje van @Blihi even aan de startport toegevoegd.
Sorry voor de vragen, maar hier ben ik gewoon niet in thuis en jullie ervaring helpt enorm waarvoor dank! _/-\o_
Wat zou ik de Elektricien kunnen vragen mbt mijn huidige setup (+ de mogelijkheden die de meterkast + aanwezige ruimte bieden) in vergelijking met zoals het zou moeten?
Moet er eigenlijk een andere automaat? in, draadjes anders aangesloten worden?
Overigens staat er in de "technische" tekening van de keukenzaak het volgende:
Aparte groep en perilex voor kookplaat (2 fase) (7,6kW)

Is de beschrijving in de technische tekening ook fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Net definitief akkoord gegeven op een offerte voor airco in woonkamer/keuken (75 m2), slaapkamer die op zuiden ligt (18m2) en de werkkamer op zolder (30m2).

Met een 7.1 kW buitenunit van Mitsubishi Heavy Industries (SCM 71 ZS-W) zou dit ook ruim voldoende moeten zijn om te kunnen verwarmen.
Opdracht gegund na 3 offertes, die maximaal enkele honderden euro's uit elkaar lagen, aan een lokaal bedrijf met een zeer complete offerte. Er is zelfs een zinken regenpijp opgenomen waarin het leidingwwerk vanaf de zolder naar buiten in weggewerkt zal worden.

Met een verwachte prijsstijging van 600-800 euro voor de kosten van het warmtenet dit jaar is de +/- 1000 euro extra voor een wat zwaardere buitenunit wel te verantwoorden.

Over 6 weken komen ze installeren :-)
Heb bij de bouw geen specifieke voorbreiding op airco gedaan. Alleen wat extra loze leidingen hier en daar.

De unit beneden komt tegen de muur waar de berging aan grenst. Leidingwerk gaat door de muur en dan direct het dak door naar de buitenunit die er recht boven komt.

In onze slaapkamer komt een klein stukje leiding zichtbaar op de muur en gaat dan laag bij de grond naar buiten de uitbouw op en daar uit het zicht van de tuin naar de buitenunit.

Op zolder komt de unit op de overloop een klein stukje in het zicht 2m boven de trap naar zolder en verdwijnt dan achter het knieschot. Doorvoer naar buiten door de achtergevel en daaar in een zinken regenpijp naar de uitbouw. Op de gevel zit nu nog geen regenpijp, dus het is niet overduidelijk meteen een dummy.

[ Voor 33% gewijzigd door Farmerwood op 03-03-2022 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
ChUcKiE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Aan de aardlekschakelaar te zien, zit deze zo goed als zeker niet verdeeld over twee fases. Je hebt dus het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Farmerwood schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:23:
Net definitief akkoord gegeven op een offerte voor airco in woonkamer/keuken (75 m2), slaapkamer die op zuiden ligt (18m2) en de werkkamer op zolder (30m2).

Met een 7.1 kW buitenunit van Mitsubishi Heavy Industries (SCM 71 ZS-W) zou dit ook ruim voldoende moeten zijn om te kunnen verwarmen.
Opdracht gegund na 3 offertes, die maximaal enkele honderden euro's uit elkaar lagen, aan een lokaal bedrijf met een zeer complete offerte. Er is zelfs een zinken regenpijp opgenomen waarin het leidingwwerk vanaf de zolder naar buiten in weggewerkt zal worden.

Met een verwachte prijsstijging van 600-800 euro voor de kosten van het warmtenet dit jaar is de +/- 1000 euro extra voor een wat zwaardere buitenunit wel te verantwoorden.

Over 6 weken komen ze installeren :-)
Heb bij de bouw geen specifieke voorbreiding op airco gedaan. Alleen wat extra loze leidingen hier en daar.

De unit beneden komt tegen de muur waar de berging aan grenst. Leidingwerk gaat door de muur en dan direct het dak door naar de buitenunit die er recht boven komt.

In onze slaapkamer komt een klein stukje leiding zichtbaar op de muur en gaat dan laag bij de grond naar buiten de uitbouw op en daar uit het zicht van de tuin naar de buitenunit.

Op zolder komt de unit op de overloop een klein stukje in het zicht 2m boven de trap naar zolder en verdwijnt dan achter het knieschot. Doorvoer naar buiten door de achtergevel en daaar in een zinken regenpijp naar de uitbouw. Op de gevel zit nu nog geen regenpijp, dus het is niet overduidelijk meteen een dummy.
Hoeveel was de totale offerte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Sorry voor de vragen, maar hier ben ik gewoon niet in thuis en jullie ervaring helpt enorm waarvoor dank! _/-\o_
Wat zou ik de Elektricien kunnen vragen mbt mijn huidige setup (+ de mogelijkheden die de meterkast + aanwezige ruimte bieden) in vergelijking met zoals het zou moeten?
Moet er eigenlijk een andere automaat? in, draadjes anders aangesloten worden?
Overigens staat er in de "technische" tekening van de keukenzaak het volgende:

De beschrijving in de technische tekening geeft aan dat je een kookplaat hebt die aan 7.6 kW voldoende heeft. Dat kan zowel met de 3-fase krachtgroep (de goede oplossing) en de 2-fase (uitbreidbaar naar 3-fase) 'voldoende' oplossing gerealiseerd worden.

De 'foute' oplossing is ten alle tijden fout ongeacht wat je keukenleverancier in de technische tekening gezet heeft. Het voldoet gewoon niet aan de norm omdat je een 3-fase hoofdaansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Krijgertje1979 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Ook benieuwd, @Farmerwood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Krijgertje1979 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:35:
[...]
Heb 3 offertes gehad waarvan de goedkoopste 6700 euro was. Relatief hoog, maar dat is om 2 redenen.
1: Het enorme oppervlakte/inhoud van de te koelen ruimte. (De zolder is ook nog eens 4.5m hoog)
2: Dat we ook willen verwarmen en het geen uren moet duren voor het warm is.

In totaal bijna 2000 euro installatiekosten omdat het 1 buitenunit, 3 binnenunits, 3 doorvoeren door muren en 1 dakdoorvoer betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 03-03-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 20:10
Wellicht een rare vraag, maar heeft iemand van jullie vanuit de bouw gekozen voor sloten op de slaapkamers?

Nu hebben we standaard alleen op 1 slaapkamer een slot, maar willen dit op alle slaapkamers doen. Bouwer geeft aan dat er alleen klaviersloten op kunnen en geen cilindersloten, maar volgens mij kun je slaviersloten niet vervangen door een smartlock (zonder in de deur te moeten zagen).

Hoor het graag als jullie ervaringen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

@Farmerwood Trouwens wat een snelle installatie termijn zeg. Vorig jaar en het jaar ervoor zat ik rond deze tijd op een eerste mogelijkheid zo ergens einde van het jaar! En altijd goed om een lokale ondernemer te steunen. Zeker als het financieel weinig meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:40:
@Farmerwood Trouwens wat een snelle installatie termijn zeg. Vorig jaar en het jaar ervoor zat ik rond deze tijd op een eerste mogelijkheid zo ergens einde van het jaar! En altijd goed om een lokale ondernemer te steunen. Zeker als het financieel weinig meer uitmaakt.
We proberen zoveel mogelijk lokaal te doen en daar hebben we best iets extra's voor over. Al zitten er wel grenzen aan natuurlijk :)
Laatst ook iemand van de zonnepanelen even weer over de vloer gehad om met iets kleins te helpen. Doen ze gewoon even zonder er iets voor te rekenen.

We wilden eerst eigenlijk nog even de zomer afwachten, maar kreeg naar aanleiding van mijn eerdere offerteaanvraag een berichtje van ze dat ze per 1 april de prijzen met 8-10% moeten verhogen ivm gestegen prijzen. Ze konden nu nog snel leveren.
Een van de andere leveranciers gaf zelfs aan binnen 2 weken te kunnen installeren. Tijden zullen wel weer oplopen zodra het warmer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Farmerwood schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:36:
[...]

De beschrijving in de technische tekening geeft aan dat je een kookplaat hebt die aan 7.6 kW voldoende heeft. Dat kan zowel met de 3-fase krachtgroep (de goede oplossing) en de 2-fase (uitbreidbaar naar 3-fase) 'voldoende' oplossing gerealiseerd worden.

De 'foute' oplossing is ten alle tijden fout ongeacht wat je keukenleverancier in de technische tekening gezet heeft. Het voldoet gewoon niet aan de norm omdat je een 3-fase hoofdaansluiting hebt.
Ik denk dat ik maar ga aangeven dat ik er iets over gelezen heb en ik het idee krijg dat de huidige installatie/setup beter zou kunnen en dan het plaatje van @Blihi mee stuur in de hoop dat hij dan wel moet toegeven dat het wel beter zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Nog 1 vraagje met betrekking tot de Bora en de zonnepanelen op een 3fase omvormer:

Ik krijg dus vóór de oplevering volgende week de aanpassing in de meterkast vanwege mijn Bora gespam hier: perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt 16 Ampere in plaats van de standaard perilex aansluiting 2x 230V. In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst.

Nou zitten mijn zonnepanelen op een 3fase omvormer. 16 panelen a 325wp, totaalvermogen 5200 wp. Op de foto hieronder in het midden te zien.

Mijn hoofdaansluiting is 3x 25a. Komen de Bora en de zonnepanelen met elkaar in de problemen als ze beide 3fase zijn?

Bijgevoegd de huidige indeling (die 3fase voor de Bora wordt dus nog aangepast en de kookgroep verdwijnt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9wsqtNYKE_n1ti7OZgVleO1LhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/terXjl2XbxB7hzcePfdw4wsK.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna stop ik met het hele stroom gebeuren, want inmiddels komt er stroom uit mijn oren. Laatste vraag dus: als ik zometeen 3fase krijg voor de Bora en mijn zonnepanelen zitten op een 3fase omvormer, zit dat elkaar in de weg op die 3x 25a hoofdaansluitingen?

Nogmaals dank voor alle hulp en ik ben toe aan een pilsje haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Bteq op 04-03-2022 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
Robertv88 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:07:

Daarnaast sluit de aannemer de Nibe warmtepomp ook niet aan op internet dmv Uplink functie. Mis ik dan noemenswaardige functionaliteiten?

Hoor het graag.
Nee dit is niet goed. Ik heb ook zo'n Nibe bodem warmtepomp en je hebt onderstaande nodig in je huiskamer om de temperatuur van die ruimte in te stellen. Tevens kan je kan nog wat settings aanpassen ten behoeve van je warm tap water etc etc. Dit is een bekabelde thermostaat die rechtstreeks op de Nibe aangesloten moet worden, dus als die ontbreekt zorg dan minstens dat de kabel er ligt en in je muur uitkomt!

Er is vervolgens nog een kabel nodig naar je vloerverwarming verdeler(s) die ook naar de warmtepomp moet. Dit is noodzakelijk zodat de verdeler met behulp van thermische motors per vloerverwarming groep de temperatuur kan aansturen. Vraag ook goed naar de regeling met betrekking tot koud water als je een Nibe met vloerkoeling hebt anders snappen je thermostaten in de ruimtes niet wat er gebeurt en zetten ze de groepen dicht.

Kijk ook maar even goed aan je voor of achtergevel of daar wel de temperatuur sensor zit voor de buiten temperatuur, die is ook nodig.

https://www.installatieva...tebediening-rmu-40-067064

[ Voor 8% gewijzigd door Vipertje op 04-03-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bteq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:34:
Nog 1 vraagje met betrekking tot de Bora en de zonnepanelen op een 3fase omvormer:

Ik krijg dus vóór de oplevering volgende week de aanpassing in de meterkast vanwege mijn Bora gespam hier: perilex wandcontactdoos 3 fase 400Volt 16 Ampere in plaats van de standaard perilex aansluiting 2x 230V. In de meterkast wordt een 4-polige aardlekautomaat in plaats van een 2x230Volt kookgroep geplaatst.

Nou zitten mijn zonnepanelen op een 3fase omvormer. 16 panelen a 325wp, totaalvermogen 5200 wp. Op de foto hieronder in het midden te zien.

Mijn hoofdaansluiting is 3x 25a. Komen de Bora en de zonnepanelen met elkaar in de problemen als ze beide 3fase zijn?

Bijgevoegd de huidige indeling (die 3fase voor de Bora wordt dus nog aangepast en de kookgroep verdwijnt).

[Afbeelding]

Hierna stop ik met het hele stroom gebeuren, want inmiddels komt er stroom uit mijn oren. Laatste vraag dus: als ik zometeen 3fase krijg voor de Bora en mijn zonnepanelen zitten op een 3fase omvormer, zit dat elkaar in de weg op die 3x 25a hoofdaansluitingen?

Nogmaals dank voor alle hulp en ik ben toe aan een pilsje haha.
Er is in dit topic een theoretisch heel verhaal dat je een mogelijkheid hebt dat er 41A over je automaten loopt die gespecificeerd zijn voor 40A. Maar daar ga je met 5200wp in de praktijk niet tegenaan lopen. Mocht je ooit je hoofdaansluiting upgraden naar 3x35A dan is dit wel een puntje van aandacht.

Voor de rest zitten die kookplaat en PV elkaar totaal niet in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:22
Farmerwood schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:36:
[...]

2-fase is maar 7,4kW, dus eigenlijk incorrect. Ik heb ook 7,6kW op laten nemen om ze te dwingen 3-fase te maken. Ik heb in mailwisselingen ook vastliggen dat dit 3-fase moet zijn, maar de tekening zegt 7,6kW. Ben benieuwd of ze het nog moeten aanpassen achteraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

millerman_sf schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:10:
[...]

2-fase is maar 7,4kW, dus eigenlijk incorrect. Ik heb ook 7,6kW op laten nemen om ze te dwingen 3-fase te maken. Ik heb in mailwisselingen ook vastliggen dat dit 3-fase moet zijn, maar de tekening zegt 7,6kW. Ben benieuwd of ze het nog moeten aanpassen achteraf :)
2 fase is ook prima hoor. Die plaat gaat sowieso slechts 2 van de drie fases benutten dus de 3e aansluiten heeft geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

JackBol schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:15:
[...]

2 fase is ook prima hoor. Die plaat gaat sowieso slechts 2 van de drie fases benutten dus de 3e aansluiten heeft geen toegevoegde waarde.
Bij de 7,4kW units die ingebouwde afzuiging hebben wordt de derde fase gebruikt voor de afzuigunit, zodat de eerste twee volledig beschikbaar zijn per helft van de plaat.

Nu is de afzuiger maar 200W dus stelt niks voor, maar die wordt anders gedeeld met de tweede fase, waardoor die kant alsnog gelimiteerd wordt in de plaat. Dus daadwerkelijk op 3 fasen aansluiten heeft nog steeds voordelen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Bij de 7,4kW units die ingebouwde afzuiging hebben wordt de derde fase gebruikt voor de afzuigunit, zodat de eerste twee volledig beschikbaar zijn per helft van de plaat.

Nu is de afzuiger maar 200W dus stelt niks voor, maar die wordt anders gedeeld met de tweede fase, waardoor die kant alsnog gelimiteerd wordt in de plaat. Dus daadwerkelijk op 3 fasen aansluiten heeft nog steeds voordelen.
millerman_sf schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 07:10:
[...]

Señor Sjon in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Zenix schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:28:
Ik heb weer een aantal bedrijven gesproken, ook die zakelijke inspecties doen voor verzekeringen. De meeste bedrijven geven aan dat ze het zelf niet op deze manier hadden aangesloten, maar dat ze op basis van de norm het nou ook niet zouden afkeuren als ze een keuring gaan doen. Ik heb met inmiddels al 20 bedrijven contact gehad.

Dus nogmaals het verzoek, als jullie een bedrijf weten die deze norm wel strikt hanteert hoor ik het graag.
Laten we de discussie over kookgroepen lekker in het topic voeren waar hij voor bedoeld is. Link staat boven snel reageren.

[ Voor 52% gewijzigd door Toppe op 04-03-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Dat hebben ze uiteindelijk toch nog netjes weten op te lossen, daar zie je inderdaad niks meer van.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Ik ben benaderd door de aannemer voor de tweede handtekening. Echter, we hebben nog een krakende trap als nagekomen punt. Hiervan hebben ze gezegd dat het trappenbedrijf pas na een stookseizoen langskomt. Volgens mij verder niets. Is het reeël om de tweede handtekening niet te zetten tot dit laatste punt ook is aangepakt, of is een toezegging dat dit gaat gebeuren, ook voldoende om wel te tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:02:
Ik ben benaderd door de aannemer voor de tweede handtekening. Echter, we hebben nog een krakende trap als nagekomen punt. Hiervan hebben ze gezegd dat het trappenbedrijf pas na een stookseizoen langskomt. Volgens mij verder niets. Is het reeël om de tweede handtekening niet te zetten tot dit laatste punt ook is aangepakt, of is een toezegging dat dit gaat gebeuren, ook voldoende om wel te tekenen?
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel vertrouwen je in je aannemer hebt dat hij zich aan die belofte houdt. Zorg er in ieder geval voor dat je de afspraak zwart op wit hebt dat ze na het stookseizoen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainC
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-09 15:48
Hoe verloopt zoiets normaliter? Wanneer je bij de oplevering nog openstaande punten hebt.
Jij graag ziet dat ze deze oplossen en je daarom het laatste bedrag achter de hand houdt, maar de aannemer zegt je krijgt de sleutel niet als je de laatste termijn niet betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MainC schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Hoe verloopt zoiets normaliter? Wanneer je bij de oplevering nog openstaande punten hebt.
Jij graag ziet dat ze deze oplossen en je daarom het laatste bedrag achter de hand houdt, maar de aannemer zegt je krijgt de sleutel niet als je de laatste termijn niet betaald?
Daarom stort je of 5% bij de notaris of je aannemer heeft een bank garantie afgesloten bij Woningborg of vergelijkbaar. Die 5% kan je dan vast houden als je nog punten hebt die opgelost moeten worden maar de aannemer weet wel zeker dat je het geld gewoon "hebt"

Meer informatie: https://www.eigenhuis.nl/...g/vijf-procent-regeling#/

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 04-03-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Toppe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:46:
[...]
Die 5% kan je dan vast houden als je nog punten hebt die opgelost moeten worden maar de aannemer weet wel zeker dat je het geld gewoon "hebt"
Als de kosten om de gebreken te verhelpen minder zijn dan die 5%, mag je afaik alleen die kosten achterhouden. Je kunt daarin misschien wat aan de ruime kant gaan zitten, maar meer is niet meer redelijk. Stel dat je trap het enige opleverpunt is, dan zul je in principe niet meer vast kunnen houden bij de notaris dan wat het zou kosten om de complete trap te laten vervangen door een gerenommeerde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
big bang schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Als de kosten om de gebreken te verhelpen minder zijn dan die 5%, mag je afaik alleen die kosten achterhouden. Je kunt daarin misschien wat aan de ruime kant gaan zitten, maar meer is niet meer redelijk. Stel dat je trap het enige opleverpunt is, dan zul je in principe niet meer vast kunnen houden bij de notaris dan wat het zou kosten om de complete trap te laten vervangen door een gerenommeerde partij.
Dat dus. Overigens is dat voor zover ik begrepen heb ook nog een verschil tussen opleverpunten en nagekomen punten. Voor de nagekomen punten mag je geen 5% achterhouden, hoorde ik? Als het onredelijk veel is, kan de aannemer weer rente gaan rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Farmerwood schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:40:
[...]

[...]

Heb 3 offertes gehad waarvan de goedkoopste 6700 euro was. Relatief hoog, maar dat is om 2 redenen.
1: Het enorme oppervlakte/inhoud van de te koelen ruimte. (De zolder is ook nog eens 4.5m hoog)
2: Dat we ook willen verwarmen en het geen uren moet duren voor het warm is.

In totaal bijna 2000 euro installatiekosten omdat het 1 buitenunit, 3 binnenunits, 3 doorvoeren door muren en 1 dakdoorvoer betreft.
Lokaal is regio Nijmegen toch? :)

Ik hoor bij tevredenheid graag bij wie je op de offerte in bent gegaan. :)

Komend najaar/begin volgend jaar na oplevering zal er hier ook wat moeten gebeuren met onze south facing kant van onze woning, ben ik bang. Zonwering zal de eerste stap zijn, maar vermoed dat dat niet genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:44:
[...]

We maken een Perilex 3fase 400V-16A aansluiting t.b.v. de kookplaat.

De aardlekautomaat 16A wordt rechtstreeks aangesloten achter de hoofdschakelaar (op 3x25A)

Net de laatste bevestiging gehad dat ze het op de huidige 3x 25a gaan aansluiten, dus goed toch? Nogmaals dank voor het meedenken! Zal vanaf nu alleen hierover nog in het kookgroeptopic spammen ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 04-03-2022 11:59 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.