Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:58

vliegnerd

Nintendo fan.

Source90 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 00:35:
Iemand advies voor WOZ waarde?
Ik heb zojuist de aanslag gemeentebelastingen ontvangen met WOZ-pijldatum 01-01-2021. Op dat moment was net pas de grond betaald.
De WOZ die in de aanslag wordt benoemd, is echter zelfs hoger dan de V.O.N. prijs die wij betaald hebben.
De WOZ waarde is de waarde van je huis van een jaar geleden, maar de toestand van het huis wordt bepaald op 1 Jan van dit jaar.

De waardepeildatum is 2021 maar de toestandpeildatum is (voor mijn huis) 1jan2022.
Op die datum was voor mijn huis 60% af (“dak waterdicht”) en de WOZ waarde is de waarde van het object in die toestand op 1 Jan 2021.

In mijn gemeente kun je eenvoudig (website met DigiD) het taxatierapport downloaden. Met toelichting over data en welk deel af was. Dat was verhelderend.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 01-03-2022 08:16 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:00
Zo, inmiddels hebben wij vanuit de gemeente te horen gekregen dat de omgevingsvergunning definitief is en gister kregen we het woningborg certificaat in de mail. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat we de "Hoera" ontvangen.

Wel fijn, tijdens het tekenen van de KAO hebben we gelijk een hypotheek offerte opgevraagd. Rente is inmiddels al van 1,71% naar 2,25% gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwabber_
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-08 20:38
Farmerwood schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:42:
[...]

Wij hebben nu precies een jaar geleden metrotegeltjes over renovlies heen geplakt en dat zit er nog steeds super op.
Helder, bedankt! Met mijn lekenbrein had ik bedacht dat gewoon behang waarschijnlijk niet sterk genoeg is, vandaar de twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Machtig, ik denk slim te zijn door airco voorbereiding door de aannemer te laten aanleggen. Nu bezig met wat offertes op te vragen en meer dan de helft wil geen airco leveren omdat ze alleen volledige installaties doen dus inclusief boren en leveren/leggen van leidingwerk.

Heb één partij gevonden die het wel wil doen maar die rekent alsnog de volledige prijs (dus inclusief gaten boren, leidingwerk, kokers, er) van €1299. Snel verdient voor 2 uur werk.

Ja, ik weet dat de gassen duur zijn, maar dit slaat nergens op.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:
Machtig, ik denk slim te zijn door airco voorbereiding door de aannemer te laten aanleggen. Nu bezig met wat offertes op te vragen en meer dan de helft wil geen airco leveren omdat ze alleen volledige installaties doen dus inclusief boren en leveren/leggen van leidingwerk.

Heb één partij gevonden die het wel wil doen maar die rekent alsnog de volledige prijs (dus inclusief gaten boren, leidingwerk, kokers, er) van €1299. Snel verdient voor 2 uur werk.

Ik heb net gisteren een offerte gehad voor installatie van airco in 3 ruimtes met 1 buitenunit. Ze rekenen bijna 2k installatiekosten. Dat is wel incl boring door dak van de berging, door 1 buitenmuur naar buiten en leidingwerk netjes wegwerken in een zinken regenpijp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb net gisteren een offerte gehad voor installatie van airco in 3 ruimtes met 1 buitenunit. Ze rekenen bijna 2k installatiekosten. Dat is wel incl boring door dak van de berging, door 1 buitenmuur naar buiten en leidingwerk netjes wegwerken in een zinken regenpijp etc.
Dan kan ik die prijs nog wel begrijpen. Hier is het letterlijk buisje op lengte maken, 4 flensen, 4 bouten, 5 kabels strippen en vast zetten, binnen ophangen, kabels vast zetten en vacuüm trekken. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Dan kan ik die prijs nog wel begrijpen. Hier is het letterlijk buisje op lengte maken, 4 flensen, 4 bouten, 5 kabels strippen en vast zetten, binnen ophangen, kabels vast zetten en vacuüm trekken. Bizar.
Dan doe je het toch zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Dan doe je het toch zelf?
Zat airco’s al geplaatst en voorheen had ik een adresje van iemand die ze vacuüm trok voor me. Dat is het enige wat ik niet kan en iemand die alleen dat doet is al helemaal niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Zat airco’s al geplaatst en voorheen had ik een adresje van iemand die ze vacuüm trok voor me. Dat is het enige wat ik niet kan en iemand die alleen dat doet is al helemaal niet te vinden.
Voor €2200 (random eerste hit), wordt je zelf stek-monteur, misschien kun je er zelfs die €1000 overheids subsidie op los laten. Kost je alleen wel een week vakantie, da's dan weer jammer ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
big bang schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Voor €2200 (random eerste hit), wordt je zelf stek-monteur, misschien kun je er zelfs die €1000 overheids subsidie op los laten. Kost je alleen wel een week vakantie, da's dan weer jammer ;)
Afgezien van een week vakantie is het niet heel erg rendabel om nu een certificaat te halen voor één airco. Verder verwacht ik niet binnen nu en 5 jaar nog meer exemplaren te installeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Afgezien van een week vakantie is het niet heel erg rendabel om nu een certificaat te halen voor één airco. Verder verwacht ik niet binnen nu en 5 jaar nog meer exemplaren te installeren :+
Nou, aangezien jij het al lastig vindt om mensen te vinden is het misschien wel een manier om makkelijk wat extra te verdienen :D

On a more serious note heb ik bij ons huis en straks ook ons nieuwe huis redelijk wat ervaring met de basale zaken zoals vloeren leggen, keuken zetten/aftimmerwerk, elektra verleggen, kozijnen schilderen, etc. Ik merk dat vrienden en familie dat ook weten en graag om hulp vragen, maar moet toch maar eens wat grenzen stellen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
finsdefis schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:55:
[...]
On a more serious note heb ik bij ons huis en straks ook ons nieuwe huis redelijk wat ervaring met de basale zaken zoals vloeren leggen, keuken zetten/aftimmerwerk, elektra verleggen, kozijnen schilderen, etc. Ik merk dat vrienden en familie dat ook weten en graag om hulp vragen, maar moet toch maar eens wat grenzen stellen 8)7
Altijd eerst een paar keer oefenen bij een ander, voor dat je bij jezelf aan de slag gaat ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:

Hier op de buurt hebben bewoners het achteraf gedaan. Allemaal lelijke kokers aan de buitenkant van de woning. Nu voelt deze extra investering even zuur. Maar kom hier maar kijken dan wordt je weer happy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Hier op de buurt hebben bewoners het achteraf gedaan. Allemaal lelijke kokers aan de buitenkant van de woning. Nu voelt deze extra investering even zuur. Maar kom hier maar kijken dan wordt je weer happy!
Nee klopt, en als ik niemand anders vind dan betalen we die prijs wel maar het voelt gewoon zuur dat het misbruik wordt gemaakt van de situatie. €1000 aan voorbereidingen laten leggen en daar straks nóg een keer voor betalen.

Bij de installatie zit 5 meter materiaal, leidingen, goten, ed. Die mogen ze dus wel lekker achter laten als we het via hun gaan doen :+

Toegeven, ze hadden besloten dat het makkelijker is om de leidingen verkeerd te leggen. Hierdoor komt de buiten unit ongeveer op de carport te staan… weer een opleverpunt

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
big bang schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Altijd eerst een paar keer oefenen bij een ander, voor dat je bij jezelf aan de slag gaat ;)
Dit is de enige en juiste instelling! Hulde! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
Ik snap überhaupt niet waarom je een airco nodig zou hebben in een nieuwbouwwoning met een grondwarmtepomp. I.c.m. uitstekende isolatie is die prima in staat een nieuwbouwhuis op een acceptabele temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:05:
Ik snap überhaupt niet waarom je een airco nodig zou hebben in een nieuwbouwwoning met een grondwarmtepomp. I.c.m. uitstekende isolatie is die prima in staat een nieuwbouwhuis op een acceptabele temperatuur te houden.
Vloerkoeling is bij lange na niet zo efficiënt als een airco..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ken Wood
Source90 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Wat bedoel je met efficiënt? Nee, het wordt niet zo koud als met airco als je dat bedoelt. Maar vloerkoeling kost weinig energie en de temperatuur die je ermee kunt bereiken is naar mijn mening acceptabel. Dus in die zin is vloerkoeling wel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik heb het altijd warm en slaap graag goed. In het vorige huis pompte een 3.5kW airco de slaapkamer vol koude lucht. Als het buiten 30 graden was sliepen wij heerlijk onder een winter dekbed omdat het 12/13/14 graden was.

Sommige mensen stoken die kachel op naar 22 graden in de winter. Dan trek ik dus een korte broek aan en slippers. Mensen kijken je alleen een beetje raar aan als je dan zo de supermarkt in loopt omdat ik te lui ben weer een lange broek aan te doen als ik weg ga.

En een nieuwbouw woning is leuk, maar zodra de warmte in je huis zit houdt de isolatie die warmte ook binnen, soort oven :9

2 dagen boven de 10 graden is sowieso korte broeken weer

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Dit, en vloerkoeling trekt hem hooguit een graad of 4 naar beneden. Dat betekend in hoog zomer dat het geen 26 maar 22 graden binnen is. Nog steeds warm :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ken Wood
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Ik heb het altijd warm en slaap graag goed. In het vorige huis pompte een 3.5kW airco de slaapkamer vol koude lucht. Als het buiten 30 graden was sliepen wij heerlijk onder een winter dekbed omdat het 12/13/14 graden was.

Sommige mensen stoken die kachel op naar 22 graden in de winter. Dan trek ik dus een korte broek aan en slippers. Mensen kijken je alleen een beetje raar aan als je dan zo de supermarkt in loopt omdat ik te lui ben weer een lange broek aan te doen als ik weg ga.

En een nieuwbouw woning is leuk, maar zodra de warmte in je huis zit houdt de isolatie die warmte ook binnen, soort oven :9
Sorry hoor, maar in de zomer onder een winterdekbed slapen terwijl het 30 graden is omdat de airco op 13 graden staat? 8)7 Lijkt me onnodige belasting van het milieu.

Ik ben het wel met je eens dat als de warmte eenmaal je in huis zit, dat deze dan blijft hangen. Luchten door de ramen open te zetten op de koele momenten helpt dan al heel wat. Ja dat is wat meer werk dan de airco inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Sorry hoor, maar in de zomer onder een winterdekbed slapen terwijl het 30 graden is omdat de airco op 13 graden staat? 8)7 Lijkt me erg kwalijk voor het milieu.

Ik ben het wel met je eens dat als de warmte eenmaal je in huis zit, dat deze dan blijft hangen. Luchten door de ramen open te zetten op de koele momenten helpt dan al heel wat. Ja dat is wat meer werk dan de airco inschakelen.
Wat is er kwalijk aan dan? Ding hangt alleen op de slaapkamer. Er zitten houten jaloezieën voor de ramen, extra gordijnen en een raam weg gelaten. Als hij aanstaat blijft dit allemaal dicht. Sterker nog, zodra de lux waarde boven de 25 komt voor langer dan 2 minuten gaat hij automatisch uit en verder staat hij altijd in eco stand.

Daarbij kost hij ongeveer een euro per dag aan energie in het hoog seizoen, voor een stukje comfort heb ik dat er graag voor over.

Je raam open zetten is niet het zelfde als de airco aanzetten hoor. De luchtvochtigheid in Nederland is relatief hoog vergeleken met andere landen met hoge temperaturen. Die zelfde luchtvochtigheid zorgt voor dat plakkerige gevoel, een raam helpt daar niet tegen. Airco wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Niet elke woning heeft een warmtepomp met koeling he…

Door klimaatverandering konen er ook steeds meer hoge pieken qua warmte, dus het wordt steeds interessanter om een airco te nemen.

Wij laten de aansluiting alvast leggen in ieder geval en kijken het de 1e zomer aan om te zuen of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Door klimaatverandering konen er ook steeds meer hoge pieken qua warmte, dus het wordt steeds interessanter om een airco te nemen.

Wij laten de aansluiting alvast leggen in ieder geval en kijken het de 1e zomer aan om te zuen of het nodig is.
Verwacht niet dat de installatie voordeliger word door je leidingwerk nu al te leggen. Hij wordt eerder nog duurder. Heb ondertussen 10 installateurs gesproken en 7 willen niet een airco aansluiten op bestaand leidingwerk. Ze geven allemaal wel realistische redenen. Wat ik vooral terug hoor is dat niemand kan vertellen hoe de leidingen liggen qua bochten werk. Als ze het zelf aanleggen weten ze hoe alles gebogen is en kunnen ze je garantie geven.

Tot nu toe twee partijen gevonden die het wel willen doen. Één levert een 2.5kW Panasonic (zonder WiFi) á €2025 en de ander levert een Daikin (met WiFi) á €2200.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ken Wood
Requiem19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Nee, dat klopt. Maar ook dan zijn er mogelijkheden om de warmte in je huis tegen te gaan. Met goede raambekleding kom je al een heel eind.

Je kunt het ook omdraaien: doordat iedereen airco's neemt is er steeds meer klimaatverandering. Ik ben niet tegen airco's, maar vraag me wel af in hoeverre het nou echt nodig is in een goed geïsoleerde woning. En er is nog een verschil met de temperatuur naar een acceptabele 18 graden brengen of naar 12 graden omdat je per se onder je winterdekbed wil slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Nee, dat klopt. Maar ook dan zijn er mogelijkheden om de warmte in je huis tegen te gaan. Met goede raambekleding kom je al een heel eind.

Je kunt het ook omdraaien: doordat iedereen airco's neemt is er steeds meer klimaatverandering. Ik ben niet tegen airco's, maar vraag me wel af in hoeverre het nou echt nodig is in een goed geïsoleerde woning. En er is nog een verschil met de temperatuur naar een acceptabele 18 graden brengen of naar 12 graden omdat je per se onder je winterdekbed wil slapen.
Een airco is gewoon een warmtepomp hoor. Moeten we die dan ook maar verbieden?

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Airco’s draaien vooral als de zon hard schijnt en je panelen zoveel stroom opwekken dat het energienet overbelast raakt. Ideaal om je eigen stroom te gebruiken dan toch? Hoe slecht is het dan nog voor het milieu?

En daarnaast vind ik vooral dat iedereen zelf moet weten hoe warm of koud hij z’n huis stookt. Mn schoonouders houden constant 23.1 graden aan in hun huis, ik vind het vreselijk. Maar moet ik daar nu echt wat van gaan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Sorry hoor, maar in de zomer onder een winterdekbed slapen terwijl het 30 graden is omdat de airco op 13 graden staat? 8)7 Lijkt me onnodige belasting van het milieu.

Wij hebben ook geen Airco laten aanleggen, we hebben vloerkoeling en een WTW met een bypass. Die paar nachten dat de temperatuur buiten niet onder de 20 graden komt overleven we ook wel.

Aan de andere kant is een nieuwbouwwoning pas slecht voor het milieu :P Zeker met onze afmetingen. Had ik het bij de oplevering nog over, de man van VEH zei dat we behoorlijk duurzaam bezig zijn. Waarop ik zei, eigenlijk niet want dan hadden we beter een Tiny House kunnen bouwen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Wij hebben ook geen Airco laten aanleggen, we hebben vloerkoeling en een WTW met een bypass. Die paar nachten dat de temperatuur buiten niet onder de 20 graden komt overleven we ook wel.

Aan de andere kant is een nieuwbouwwoning pas slecht voor het milieu :P Zeker met onze afmetingen. Had ik het bij de oplevering nog over, de man van VEH zei dat we behoorlijk duurzaam bezig zijn. Waarop ik zei, eigenlijk niet want dan hadden we beter een Tiny House kunnen bouwen :P
En die Tiny houses zijn vaak van hout, wat weer goed is voor de CO2 uitstoot :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

Die bullshit met koeling is al zo vaak voorbij gekomen. Een WP kan het huis prima op 22 graden houden, ook al is het 30-40 graden buiten. Je moet alleen geen ramen of deuren naar buiten open zetten.

25 juli 2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXwvz9D4dR_U0RTtB_mNNzZpfZQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ycl7VKQMXh6RH5AhGzzFxz7h.jpg?f=fotoalbum_medium
https://www.knmi.nl/kenni...019-op-weerstation-deelen

Succes met je airco.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
EiT schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:16:
Die bullshit met koeling is al zo vaak voorbij gekomen. Een WP kan het huis prima op 22 graden houden, ook al is het 30-40 graden buiten. Je moet alleen geen ramen of deuren naar buiten open zetten.

25 juli 2019
[Afbeelding]

Succes met je airco.
Leuke N=1 quote, waar we NIETS aan hebben.

Heb je ook kwantitatieve data, zodat het een constructieve dialoog kan worden? :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

25 juli 2019
[Afbeelding]

Succes met je airco.
Sterk staaltje journalistiek!

Daarbij houdt mijn warmtepomp straks de slaapkamer lekker koud want een airco is niets anders dan een lucht/lucht warmtepomp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Requiem19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Airco’s draaien vooral als de zon hard schijnt en je panelen zoveel stroom opwekken dat het energienet overbelast raakt. Ideaal om je eigen stroom te gebruiken dan toch? Hoe slecht is het dan nog voor het milieu?

En daarnaast vind ik vooral dat iedereen zelf moet weten hoe warm of koud hij z’n huis stookt. Mn schoonouders houden constant 23.1 graden aan in hun huis, ik vind het vreselijk. Maar moet ik daar nu echt wat van gaan vinden?
Airco's in woonhuizen draaien volgens mij vooral 's nachts om de slaapkamer te koelen. Dus als de zon niet schijnt.
En met die laatste redenering kun je alles goedpraten. Ik vind dat iedereen zo hard moet rijden als hij zelf wil. Moet ik daar nu echt wat van gaan vinden?

Een airco is veel minder efficiënt dan een warmtepomp. Zeker als je vergelijkt met een grondwarmtepomp.

https://www.milieucentraa...warmtepomp-slim-gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Airco's in woonhuizen draaien volgens mij vooral 's nachts om de slaapkamer te koelen. Dus als de zon niet schijnt.
En met die laatste redenering kun je alles goedpraten. Ik vind dat iedereen zo hard moet rijden als hij zelf wil. Moet ik daar nu echt wat van gaan vinden?

Een airco is veel minder efficiënt dan een warmtepomp. Zeker als je vergelijkt met een grondwarmtepomp.

In goed geisoleerde woningen zal de airco voor het slapen draaien. Zodra het afgekoekd is blijft dat ook langer zo

Laten we dan even de checklist gaan aflopen:

- Stook je hout?
- Doe je aan BBQ in de tuin?
- pak je de fiets voor ritjes korter dan 20km?
- rijd je elektrisch?
- pak je de trein voor vakanties?
- vlieg je bewust niet?
- eet je geen vlees?

En je voorbeeld met autorijden is niet heel treffend: er is een gereguleerde maximum snelheid…

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 01-03-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Laten we voorop stellen dat een airco ook een warmtepomp is.

En je vergelijkt nu een lucht/lucht warmtepomp met een bodemwarmtepomp. Laten we appels met appels vergelijken.

Een SCOP zegt niet alles, maar van onze 4.6kW lucht/lucht warmtepomp is het 4,54 en van een 5kW airco (4.2/5/6kW) 4,2. De verschillen vind ik de verwaarlozen. Zeker omdat een airco niet 24x365 aanstaat.

Maar goed. Dit wordt een zelfde discussie als ‘hoe goed is een EV voor het milieu’

Ben wel even benieuwd hoeveel EV rijders hun accu uitsluitend overdag opladen. Hier in het noorden laadt iedereen z’n EV ‘s nachts op. Dan schijnt de zon ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Laten we voorop stellen dat een airco ook een warmtepomp is.

En je vergelijkt nu een lucht/lucht warmtepomp met een bodemwarmtepomp. Laten we appels met appels vergelijken.

Een SCOP zegt niet alles, maar van onze 4.6kW lucht/lucht warmtepomp is het 4,54 en van een 5kW airco (4.2/5/6kW) 4,2. De verschillen vind ik de verwaarlozen. Zeker omdat een airco niet 24x365 aanstaat.

Maar goed. Dit wordt een zelfde discussie als ‘hoe goed is een EV voor het milieu’

Ben wel even benieuwd hoeveel EV rijders hun accu uitsluitend overdag opladen. Hier in het noorden laadt iedereen z’n EV ‘s nachts op. Dan schijnt de zon ook niet.
Waar precies vergelijk een lucht/lucht warmtepomp met een bodemwarmtepomp?
Requiem19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:43:
[...]

In goed geisoleerde woningen zal de airco voor het slapen draaien. Zodra het afgekoekd is blijft dat ook langer zo

- Stook je hout?
- rijd je elektrisch?
- vlieg je bewust niet?
- eet je geen vlees?

En je voorbeeld met autorijden is niet heel treffend: er is een gereguleerde maximum snelheid…
Wat is de bedoeling van je checklist? Dat ik die invul ofzo om mezelf te verantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Waar precies vergelijk een lucht/lucht warmtepomp met een bodemwarmtepomp?
[...]

Wat is de bedoeling van je checklist? Dat ik die invul ofzo om mezelf te verantwoorden?
“Een airco is veel minder efficiënt dan een warmtepomp. Zeker als je vergelijkt met een grondwarmtepomp. ”

Je moet lucht/lucht lekker met elkaar vergelijken en niet met en bodemwarmtepomp.

En nogmaals: Een airco is een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:55:
[...]

“Een airco is veel minder efficiënt dan een warmtepomp. Zeker als je vergelijkt met een grondwarmtepomp. ”

Je moet lucht/lucht lekker met elkaar vergelijken en niet met en bodemwarmtepomp.

En nogmaals: Een airco is een warmtepomp.
Hier vergelijk ik een airco met warmtepomp (lucht dan wel water). De vergelijking tussen een lucht/lucht wp en een grondwater-wp heb ik nooit gemaakt. Daar gaat de discussie ook niet over.

En het klopt dat een airco een lucht/lucht-warmtepomp is, maar toch zijn ze niet hetzelfde. Met een wp kun je je hele huis verwarmen of koelen. Een airco (een splitunit i.c.) is bedoeld voor één ruimte en is niet bedoeld als hoofdverwarming/koeling van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Requiem19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:43:
[...]

- Stook je hout?
- rijd je elektrisch?
- vlieg je bewust niet?
- eet je geen vlees?

leuk lijstjes!

- Nee
- Gasbbq (is dat duurzaam?)
- Ja
- Ja en de andere hybride (1/20)
- Nee, maar ik werk in de luchtvaart dus werkverschaffing
- zie hierboven
- 1x in de week

Heb ik gewonnen? 8) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
kepler schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:06:
[...]
leuk lijstjes!

- Nee
- Ja
- zie hierboven
- 1x in de week

Als je van baan wisselt kom je een heel eind 😜.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Requiem19 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:10:
[...]

Als je van baan wisselt kom je een heel eind 😜.
Haha ik werk in de composiet, dus je zou het soort van duurzaam kunnen noemen. Hoe lichter hoe minder kerosine! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:06:
[...]
leuk lijstjes!

- Nee
- Ja
- zie hierboven
- 1x in de week

Laten we hier niet de illusie creëren dat elektrisch rijden wél goed is voor het milieu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Hier vergelijk ik een airco met warmtepomp (lucht dan wel water). De vergelijking tussen een lucht/lucht wp en een grondwater-wp heb ik nooit gemaakt. Daar gaat de discussie ook niet over.

En het klopt dat een airco een lucht/lucht-warmtepomp is, maar toch zijn ze niet hetzelfde. Met een wp kun je je hele huis verwarmen of koelen. Een airco (een splitunit i.c.) is bedoeld voor één ruimte en is niet bedoeld als hoofdverwarming/koeling van de woning.
Met een 5kW airco (of 6kW, maakt in gebruik niets uit) kan ik ook een heel huis verwarmen of koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23

25 juli 2019
[Afbeelding]

Succes met je airco.
Eerste eis is dat je de zon buiten houdt met buitenzonwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Laten we hier niet de illusie creëren dat elektrisch rijden wél goed is voor het milieu…
Nee niks wat wij doen is goed voor het milieu, maar elektrisch rijden (met groene stroom) is zeker wel minder slecht voor het milieu dan de benzines en diesels van deze wereld. Maar goed, dat is offtopic :P

Wij hebben net de bestelling geplaatst voor 20 zonnepanelen, het huis nog duurzamer maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Nee niks wat wij doen is goed voor het milieu, maar elektrisch rijden (met groene stroom) is zeker wel minder slecht voor het milieu dan de benzines en diesels van deze wereld. Maar goed, dat is offtopic :P

Wij hebben net de bestelling geplaatst voor 20 zonnepanelen, het huis nog duurzamer maken 8)
Duurzamer? Reken 320kg CO2 per paneel wat geproduceerd wordt, 6400 kilo CO2!

Ontopic:
Tuurlijk moeten we problemen onze uitstoot zoveel mogelijk te beperken maar ik wil ook een stukje comfort. Mijn huis is mijn thuis en ik wil me daar prettig, veilig en comfortabel voelen. Als iemand zich er aan stoort dat ik heerlijk slaap onder de airco dan is dat vervelend, maar je doet het er maar mee. Ik probeer, ondanks dat ik comfort wil, wel rekening te houden met door het sluiten van deuren en ramen en deze zoveel mogelijk dicht te houden met jaloezieën en gordijnen.

Iedereen moet vooral doen wat voor hem of haar goed voelt.

[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:48:
[...]

Duurzamer? Reken 320kg CO2 per paneel wat geproduceerd wordt, 6400 kilo CO2!

Ontopic:
Tuurlijk moeten we problemen onze uitstoot zoveel mogelijk te beperken maar ik wil ook een stukje comfort. Mijn huis is mijn thuis en ik wil me daar prettig, veilig en comfortabel voelen. Als iemand zich er aan stoort dat ik heerlijk slaap onder de airco dan is dat vervelend, maar je doet het er maar mee. Ik probeer, ondanks dat ik comfort wil, wel rekening te houden met door het sluiten van deuren en ramen en deze zoveel mogelijk dicht te houden met jaloezieën en gordijnen.

Iedereen moet vooral doen wat voor hem of haar goed voelt.
Dan ook het volgende regeltje van die site gebruiken :+

"De CO2 reductie die plaatsvindt bij de energieopwekking bedraagt 0,46 Kg CO2 per kWh."

Wij hebben 19 panelen van 380WP op het dak liggen.
19 panelen x 320KG CO2 = 6080 KG

380WP x 19 = 7.220WP
Omrekenfactor voor Nederland: 0,85 KWh/WP
7.220WP x 0,85 = 6.137 KWh/jaar
6.137 KWh x 0.46Kg = 2823,02 KG CO2 besparing per jaar

In drie jaar heb ik de CO2 uitstoot er uit, die panelen hebben 25 jaar opbrengstgarantie van 91%>

In 20 jaar heb ik 60.000 (!) KG CO2 bespaard :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Dan ook het volgende regeltje van die site gebruiken :+

"De CO2 reductie die plaatsvindt bij de energieopwekking bedraagt 0,46 Kg CO2 per kWh."

Wij hebben 19 panelen van 380WP op het dak liggen.
19 panelen x 320KG CO2 = 6080 KG

380WP x 19 = 7.220WP
Omrekenfactor voor Nederland: 0,85 KWh/WP
7.220WP x 0,85 = 6.137 KWh/jaar
6.137 KWh x 0.46Kg = 2823,02 KG CO2 besparing per jaar

In drie jaar heb ik de CO2 uitstoot er uit, die panelen hebben 25 jaar opbrengstgarantie van 91%>

In 20 jaar heb ik 60.000 (!) KG CO2 bespaard :>
Haha heb alleen de eerste hit bekeken. Tuurlijk verdien je het terug. Overstappen op groene energie. Dan is de uitstoot als het goed is 0kg, scheelt je weer 6400 kilo ;)

Overigens heb ik het wel over de productie, alle transport kosten en dergelijke komen daar nog extra bij, reken 6 maanden extra ;)

Als je een contract hebt voor grijze stroom moet je die er nog even afhalen. Wat je opwekt lever je wel terug om vervolgens weer grijze stroom af te nemen als de zon niet schijnt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De panelen / CO2 en milieudiscussie past beter in De Duurzame Kroeg deel 4

Graag weer ontopic :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Laten we elkaar in elkaars waarde laten. De een kiest een airco de ander gaat met het vliegtuig naar ZO-Azië.

Laten we het over de gestelde vraag hebben ipv met vingertje wijzen want klimaat en afdwalen in afkeuring van keuzes die mensen nemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Zwabber_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:40:
Kun je tegelen over renovlies? Ik kom er op Google niet heel veel wijzer uit. Wij zijn van plan de muren te laten renovliezen, en voor de keuken zijn we aan het kijken naar metrotegeltjes. Kan dit gewoon over de renovlies heen? Of moet dat deel dan 'kaal' gelaten worden? Dat laatste leek me nogal lastig om strak te krijgen..

***members only***
Ik heb twee tegelzetters gevraagd en die geven beide aan dat de renovlies het beste kan worden verwijderd voordat ze de keukenachterwand tegelen. Anders is er een grote kans dat ze eraf komen zeggen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Farmerwood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:21:
[...]

Ik kreeg vorig jaar van de gemeente als WOZ-waarde de prijs die wij voor de grond betaald hadden plus een paar duizend extra. Dus zou daarop insteken idd. Uit je reactie begrijp ik dat de bouw toen überhaupt nog niet begonnen was.

Hier in afwachting van de eerste ’echte’ WOZ-waarde. Nog niks gehad van de gemeente helaas en online ook nog niet
Farmerwood schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 06:21:
[...]

Ik kreeg vorig jaar van de gemeente als WOZ-waarde de prijs die wij voor de grond betaald hadden plus een paar duizend extra. Dus zou daarop insteken idd. Uit je reactie begrijp ik dat de bouw toen überhaupt nog niet begonnen was.

Hier in afwachting van de eerste ’echte’ WOZ-waarde. Nog niks gehad van de gemeente helaas en online ook nog niet
vliegnerd schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:14:
[...]

De WOZ waarde is de waarde van je huis van een jaar geleden, maar de toestand van het huis wordt bepaald op 1 Jan van dit jaar.

De waardepeildatum is 2021 maar de toestandpeildatum is (voor mijn huis) 1jan2022.
Op die datum was voor mijn huis 60% af (“dak waterdicht”) en de WOZ waarde is de waarde van het object in die toestand op 1 Jan 2021.

In mijn gemeente kun je eenvoudig (website met DigiD) het taxatierapport downloaden. Met toelichting over data en welk deel af was. Dat was verhelderend.
Vliegnerd helaas gelijk in dezen :'(
De toelichting van de aangifte kreeg ik blijkbaar apart nagestuurd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDTRlrYcdkmnFhS7k3R5D174RbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NOHZw1IH0igaJR3dCGKr5L2t.png?f=fotoalbum_large

Onze gemeente rekent mooi met 01-01-2022 dus, net opgeleverd op die datum.
Achja, kan er ook wel bij }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Dat is toch gewoon verkapt de kas spekken?
Met alles rekenen ze met gegevens van een jaar oud behalve bij een nieuwbouw woning. Dan nemen we lekker de prijs van 1 maand geleden ondanks dat je er niet woont niets, zelfs geen stap formeel binnen mag zetten.

Vast weer een ambtenaar een schouderklopje voor gekregen sjonge jonge.

#hetgaatalweer :p

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:48:
Dat is toch gewoon verkapt de kas spekken?
Met alles rekenen ze met gegevens van een jaar oud behalve bij een nieuwbouw woning. Dan nemen we lekker de prijs van 1 maand geleden ondanks dat je er niet woont niets, zelfs geen stap formeel binnen mag zetten.

Vast weer een ambtenaar een schouderklopje voor gekregen sjonge jonge.

#hetgaatalweer :p
Onze WOZ waarde is minder dan waar we de grond voor hebben gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Same same. Op 1 januari 2021 was de bouw al even begonnen. Toch is de WOZ ongeveer de helft van de koopsom van de grond. Geeft maar aan hoe hoog die koopsom wel niet was :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Onze WOZ waarde is minder dan waar we de grond voor hebben gekocht :+
Wat is je adres? Dan teken ik even bezwaar aan :9 :+ .
Mijn WOZ is in 3 jaar tijd (start bouw tot nu, 2 jaar wonen) bijna verviervoudigd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Wat is je adres? Dan teken ik even bezwaar aan :9 :+ .
Mijn WOZ is in 3 jaar tijd (start bouw tot nu, 2 jaar wonen) bijna verviervoudigd :X
Postbus 20018 2500 EA

Toch benieuwd hoeveel mensen gaan kijken waar dit is :+

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 01-03-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Señor Sjon schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Bijzonder, aangezien vrijwel elke trappenfabrikant de trap zelf de woningen inschuift en monteert. Wat kan de aannemer dan exact verkeerd doen?
Weet ik ook niet? Vandaag de aannemer gesproken en die bevestigde wel dat er veel klachten waren, maar ze liefst pas in de zomer aan de slag gaan om zoveel mogelijk werking eruit te hebben en iedereen daarna zo lang mogelijk tevreden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Postbus 20018 2500 EA

Toch benieuwd hoeveel mensen gaan kijken waar dit is :+
hoef niet te kijken, ik herken hem :+ (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ben wel even benieuwd, bij ons ligt de glasvezel nog niet naar binnen. Wel een mantelbuis vanaf de meterkast naar de erfgrens, waar ook de vezel zelf ligt.

Nu is de planning om 13 April te verhuizen en dan wil ik wel graag internet maar heb er een hard hoofd in dat de glasvezel dan al acties is. Er ligt geen koper meer.

Ik wil geen Ziggo dus dan blijft iets van 4G voor thuis over, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:37:
Ben wel even benieuwd, bij ons ligt de glasvezel nog niet naar binnen. Wel een mantelbuis vanaf de meterkast naar de erfgrens, waar ook de vezel zelf ligt.

Nu is de planning om 13 April te verhuizen en dan wil ik wel graag internet maar heb er een hard hoofd in dat de glasvezel dan al acties is. Er ligt geen koper meer.

Ik wil geen Ziggo dus dan blijft iets van 4G voor thuis over, of zie ik iets over het hoofd?
Probeer KPN of de glasvezelaanbidder in je regio even te bellen of hij niet wellicht nog voor oplevering of zeer kort na oplevering gelijk doorgetrokken en afgemonteerd kan worden?
Liefst nu al natuurlijk, bij ons lag hij al in de meterkast bij oplevering.

Bij ons kwamen ze binnen 3 weken na oplevering van de woning het hele blok aansluiten al lag de vezel dus al los in de meterkast.

En anders even ontgiften :P for the time being.
Telefoon als mobiele hotspot kan natuurlijk ook mits je abbo toereikend is.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Probeer KPN of de glasvezelaanbidder in je regio even te bellen of hij niet wellicht nog voor oplevering of zeer kort na oplevering gelijk doorgetrokken en afgemonteerd kan worden?
Liefst nu al natuurlijk, bij ons lag hij al in de meterkast bij oplevering.

Bij ons kwamen ze binnen 3 weken na oplevering van de woning het hele blok aansluiten al lag de vezel dus al los in de meterkast.

En anders even ontgiften :P for the time being.
Telefoon als mobiele hotspot kan natuurlijk ook mits je abbo toereikend is.
Heb KPNNerwerk al gesproken en ze hebben de opdracht doorgezet naar Volker en wessels om hem aan te sluiten. Ik weet alleen dat ze bij KPNNerwerk goed zijn in beloftes. M’n ouders hebben 9 maanden moeten wachten terwijl ze steeds hoorde ‘nee met 2 weken is alles geregeld’. Dat geeft weinig hoop.

Heb een unlimited bundel maar daarmee ga ik niet m’n lampen kunnen aan en uit zetten omdat alle bridges bedraad aangesloten zijn. 4G modem is dan de enigste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:37:

Als je KPN aanvraagt en er ligt nog geen aansluiting bij oplevering, dan kan je een 5G modem krijgen en Digitenne kastje voor de TV.

Wij hebben 3 maanden voor de oplevering KPN aangevraagd. Mijn vriendin zei nog, dat is veel te vroeg. Nou nee dus :D Ik heb er wel veel achteraan moeten bellen...

Ik kreeg toen ook direct contact met KPNNetwerk en die hebben me toen goed geholpen/op de hoogte gehouden.

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 02-03-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:35:
[...]

Als je KPN aanvraagt en er ligt nog geen aansluiting bij oplevering, dan kan je een 5G modem krijgen en Digitenne kastje voor de TV.

Wij hebben 3 maanden voor de oplevering KPN aangevraagd. Mijn vriendin zei nog, dat is veel te vroeg. Nou nee dus :D Ik heb er wel veel achteraan moeten bellen...

Ik kreeg toen ook direct contact met KPNNetwerk en die hebben me toen goed geholpen/op de hoogte gehouden.
Ah, goed om te horen. Dat 5G modem heeft gewoon een UTP aansluiting voor een vast netwerk? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Zo ver is het nog niet, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het moet :)

Wij krijgen straks een loze leiding 20cm onder de grond op onze achtergevel. Achterin de tuin hebben we een klein hokje (met stroom) waar ik een Access Point wil installeren. Via de loze leiding wil ik UTP trekken. De aannemer wilde de loze leiding niet doortrekken. Hij gaf aan dat ik dat het beste achteraf kon doen met een mantelbuis. Zijn er verloopstukken van een loze leiding/PVC buis naar mantelbuizen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:05:
Zo ver is het nog niet, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het moet :)

Wij krijgen straks een loze leiding 20cm onder de grond op onze achtergevel. Achterin de tuin hebben we een klein hokje (met stroom) waar ik een Access Point wil installeren. Via de loze leiding wil ik UTP trekken. De aannemer wilde de loze leiding niet doortrekken. Hij gaf aan dat ik dat het beste achteraf kon doen met een mantelbuis. Zijn er verloopstukken van een loze leiding/PVC buis naar mantelbuizen?
Sowieso moet je tape’n/lijmen. Als hij wat uitsteekt gewoon mantelbuis er overheen zetten en met aluminiumtape vastplakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Ah, goed om te horen. Dat 5G modem heeft gewoon een UTP aansluiting voor een vast netwerk? :o
Koop gewoon zelf een klein 4/5G modem/hotspot waar je zelf een (Lebara) (pre-paid) SIM-kaart in drukt. Als je er 1 koopt die USB-voeding heeft is het meteen ideaal voor op vakantie/in de auto om internet te delen met andere apparaten zonder dataverbinding. Dingen kosten tussen de 30-100 euro afhankelijk van wat je wilt.

Heb jarenlang zo'n ding gehad voor als ik voor werk in het buitenland op reis was met laptop van de zaak + eigen telefoon.
Wil binnenkort nog een keer een nieuwe halen nu we 2 kleine kinderen op de achterbank hebben tijdens vakantie. Kunnen we mooi Netflix streamen op 2 tablets die achterin hangen en die tablet remote bedienen vanaf de voorbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Heb KPNNerwerk al gesproken en ze hebben de opdracht doorgezet naar Volker en wessels om hem aan te sluiten. Ik weet alleen dat ze bij KPNNerwerk goed zijn in beloftes. M’n ouders hebben 9 maanden moeten wachten terwijl ze steeds hoorde ‘nee met 2 weken is alles geregeld’. Dat geeft weinig hoop.

Heb een unlimited bundel maar daarmee ga ik niet m’n lampen kunnen aan en uit zetten omdat alle bridges bedraad aangesloten zijn. 4G modem is dan de enigste optie.
Hoezo niet? Je gaat een UDMP gebruiken toch? Je hebt geen internet nodig om de lampen aan te zetten, enkel verbonden zijn met WiFi.

Om te verbinden met WIFi heb je geen internet aansluiting nodig, enkel communicatie naar buiten werkt vanzelfsprekend niet (en daarmee ook op afstand aanzetten van lampen).

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 02-03-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Hoezo niet? Je gaat een UDMP gebruiken toch? Je hebt geen internet nodig om de lampen aan te zetten, enkel verbonden zijn met WiFi.

Om te verbinden met WIFi heb je geen internet aansluiting nodig, enkel communicatie naar buiten werkt vanzelfsprekend niet (en daarmee ook op afstand aanzetten van lampen).
Klopt. Maar ik ga straks niet 4 weken zonder internet zitten zodra we verhuist zijn en heb geen zin om te gaan zitten klootviolen met een hotspot.

Ik zal KPN eens bellen. Gek genoeg zeggen ze allemaal dat er een DSL lijn ligt, maar die ligt er niet. Is ook nooit opdracht voor gegeven om die aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Uuh goede vraag, weet ik eigenlijk niet :D

Ik had de eerste weken toch geen tijd voor Home automation :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Koop gewoon zelf een klein 4/5G modem/hotspot waar je zelf een (Lebara) (pre-paid) SIM-kaart in drukt. Als je er 1 koopt die USB-voeding heeft is het meteen ideaal voor op vakantie/in de auto om internet te delen met andere apparaten zonder dataverbinding. Dingen kosten tussen de 30-100 euro afhankelijk van wat je wilt.

Heb jarenlang zo'n ding gehad voor als ik voor werk in het buitenland op reis was met laptop van de zaak + eigen telefoon.
Wil binnenkort nog een keer een nieuwe halen nu we 2 kleine kinderen op de achterbank hebben tijdens vakantie. Kunnen we mooi Netflix streamen op 2 tablets die achterin hangen en die tablet remote bedienen vanaf de voorbank.
Heb z’n ding in de auto liggen, alleen geen vaste aansluiting en dat wil ik juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

In onze woning was de glasvezel al afgemonteerd voor oplevering, T-Mobile kon de dag na opleveren al installeren. Had het expres wat vroeger aangevraagd, want tussen dat bekend was wat de oplevering werd hadden we niet eens 2 weken de tijd. Ze hanteren normaal 3 weken levertijd met glas.

Als je toch voor een UDM Pro gaat, kan je ook hun 4G Back-up oplossing halen. Heb je alleen een Sim nodig die erin kan, dus als KPN die kan bieden ter overbrugging…

https://eu.store.ui.com/products/unifi-lte-pro

Ben nog aan twijfelen om die ook te halen, is helaas enkel 4G CAT4 dus snelheid is beperkt. (Zelfde met veel van die goedkopere mobiele hotspots). Er bestaan ook mobiele hotspots die een UTP poort hebben, zijn wel wat duurder. Netgear en Huawei hebben die.

Ben overigens recent overgestapt op:
1x UniFi UDM Pro (4TB WD Purple)
2x UniFi USW 16 PoE Switch
4x UniFi U6 Pro AP
1x UniFi G4 Doorbell
2x UniFi G4 Pro 4K Camera

Tot zover best tevreden mee. 160Mhz WiFi 6 (5Ghz) knalt best wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb7MPZ9UG6cPe9Ph3VxyVmJFFBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TQgNTkcFPyqwO0FS9qY03HvE.jpg?f=user_large

Ook de camera’s zijn echt heel erg scherp. Met Homebridge werkt het goed en snel met HomeKit Secure Video.

[ Voor 31% gewijzigd door BiG-GuY op 02-03-2022 13:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:57:
Als je toch voor een UDM Pro gaat, kan je ook hun 4G Back-up oplossing halen. Heb je alleen een Sim nodig die erin kan, dus als KPN die kan bieden ter overbrugging…

https://eu.store.ui.com/products/unifi-lte-pro

Ben nog aan twijfelen om die ook te halen, is helaas enkel 4G CAT4 dus snelheid is beperkt. (Zelfde met veel van die goedkopere mobiele hotspots). Er bestaan ook mobiele hotspots die een UTP poort hebben, zijn wel wat duurder. Netgear en Huawei hebben die.

Ben overigens recent overgestapt op:
1x UniFi UDM Pro (4TB WD Purple)
2x UniFi USW 16 PoE Switch
4x UniFi U6 Pro AP
1x UniFi G4 Doorbell
2x UniFi G4 Pro 4K Camera

Tot zover best tevreden mee. 160Mhz WiFi 6 (5Ghz) knalt best wel.
[Afbeelding]

Ook de camera’s zijn echt heel erg scherp. Met Homebridge werkt het goed en snel met HomeKit Secure Video.

In onze woning was de glasvezel al afgemonteerd voor oplevering, T-Mobile kon de dag na opleveren al installeren. Had het expres wat vroeger aangevraagd, want tussen dat bekend was wat de oplevering werd hadden we niet eens 2 weken de tijd. Ze hanteren normaal 3 weken levertijd met glas.
“ Ubiquiti ben ik geen fan van, die laat ik met werk vaak genoeg weghalen om betere spullen op te hangen bij klanten :+ , kan zijn dat het voor een thuis omgeving prima is, maar ik blijf bij m’n Aruba IO.”

Vraag me vooral af, waarom ben je overgestapt? Die quote is nog geen twee weken oud ofzo?

Any how: €229 voor een tijdelijke oplossing vind ik aardig wat centjes. Zeker als ik nu weet dat de doorloop tijd van aanvraag tot actieve verbinding 30 dagen is.

Kan waarschijnlijk van iemand een 4G modem overnemen voor weinig zodat als het langer duurt ik van KPN een simkaart krijg die daar wel weer inpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:12:
[...]

“ Ubiquiti ben ik geen fan van, die laat ik met werk vaak genoeg weghalen om betere spullen op te hangen bij klanten :+ , kan zijn dat het voor een thuis omgeving prima is, maar ik blijf bij m’n Aruba IO.”

Vraag me vooral af, waarom ben je overgestapt? Die quote is nog geen twee weken oud ofzo?
Heb nog geen ervaring gehad met hun Wifi 6 oplossingen, alle ervaringen die ik ermee had waren met hun Wifi 5 apparaten en ging mij in eerste instantie om de Camera's/NVR aan te pakken. Toen ik die binnen had ging het toch kriebelen dat ik alles in één systeem wilde hebben. Daarbij is Unifi niet Chinees en draait nu letterlijk alles lokaal (m.u.v. HKSV maar dat is encrypted en bij Apple).

Heb mijn Aruba IO nog liggen, mocht ik binnen de eerste maand veel issues ervaren met de Unifi Wifi 6, tot zover gaat het goed.

Wilde ook al een tijd een andere router dan T-Mobile zelf levert, en dan sloot de UDMP prima aan met wat ik erin wilde hebben. Nu alleen kijken hoe stabiel hij is, draai er nu een week op.

Daarbij irriteerde ik me eraan dat Aruba IO gewoon helemaal niks laat weten over hun planning met wanneer ze gaan komen met nieuwe hardware. Kan zomaar zijn dat hun buiten AP met Wifi 6 pas in 2023 gaat komen, en zo lang wilde ik niet wachten. Ook hebben ze nog geen 160Mhz support en is er maar 1 model met Wifi 6 in het assortiment.

Overigens is de eenvoud bij Aruba IO wel duidelijk hoger, maar ben niet voor niks een tweaker en netwerkspecialist in m'n werk :+ . Zonder specifieke config erin, werkt de Aruba met alles op Auto qua wifi configuratie simpel en snel. De Unifi heeft meer tweaking nodig.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Heb nog geen ervaring gehad met hun Wifi 6 oplossingen, alle ervaringen die ik ermee had waren met hun Wifi 5 apparaten en ging mij in eerste instantie om de Camera's/NVR aan te pakken. Toen ik die binnen had ging het toch kriebelen dat ik alles in één systeem wilde hebben. Daarbij is Unifi niet Chinees en draait nu letterlijk alles lokaal (m.u.v. HKSV maar dat is encrypted en bij Apple).

Heb mijn Aruba IO nog liggen, mocht ik binnen de eerste maand veel issues ervaren met de Unifi Wifi 6, tot zover gaat het goed.

Wilde ook al een tijd een andere router dan T-Mobile zelf levert, en dan sloot de UDMP prima aan met wat ik erin wilde hebben. Nu alleen kijken hoe stabiel hij is, draai er nu een week op.

Daarbij irriteerde ik me eraan dat Aruba IO gewoon helemaal niks laat weten over hun planning met wanneer ze gaan komen met nieuwe hardware. Kan zomaar zijn dat hun buiten AP met Wifi 6 pas in 2023 gaat komen, en zo lang wilde ik niet wachten. Ook hebben ze nog geen 160Mhz support en is er maar 1 model met Wifi 6 in het assortiment.

Overigens is de eenvoud bij Aruba IO wel duidelijk hoger, maar ben niet voor niks een tweaker en netwerkspecialist in m'n werk :+ . Zonder specifieke config erin, werkt de Aruba met alles op Auto qua wifi configuratie simpel en snel. De Unifi heeft meer tweaking nodig.
Planning bij Aruba ruk? Sterkte bij UniFi, die zijn nog erger, geloof me.

Overigens een deal kunnen sluiten met een 4G modem mét UTP aansluiting voor 1/5de van de LTE Pro prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Planning bij Aruba ruk? Sterkte bij UniFi, die zijn nog erger, geloof me.

Overigens een deal kunnen sluiten met een 4G modem mét UTP aansluiting voor 1/5de van de LTE Pro prijs.
Netwerkland in z'n algeheel is nu compleet ruk vanwege o.a. Covid. Ook Ruckus geeft nu Q3/Q4 aan en belooft niks, verschil is dat ze iig wel een planning hebben en een complete productline up gelanceerd hebben.

Aruba IO is duidelijk een zijtak voor Aruba. De Aruba Enterprise lijnen is meer focus op en maken ze gewoon release schedules voor e.d. Aruba IO is wel volledig stabiel, dus vermoed dat ze langzamer zijn in ontwikkeling en daarmee ook minder snel met nieuwe hardware komen.

Bij de IO serie komen nieuwe modellen 'uit de lucht' vallen lijkt het, nergens kan ik aan planningen komen. Zo hebben ze recent een compleet nieuwe switch serie gelanceerd, zonder iets van tevoren aan te kondigen dat het zou komen en zijn er ondertussen drie series waar ze veel modellen in hebben per serie.

En ja er zijn zat andere oplossingen met 4G/5G en UTP-aansluiting, hun oplossing vind ik niet zo interessant qua specs tegenover prijs. Als je bijvoorbeeld naar Huawei kijkt heb je dan een 5G/CAT20 modem voor zo'n prijs. Enige voordeel van de Unifi oplossing is dat hij volledig integreert en dat je hem niet fysiek aan de UDMP hoeft aan te sluiten, hij kan op een willekeurig punt op je netwerk geprikt worden en zal automatisch als Fail-over in je UDMP terecht komen.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 02-03-2022 13:51 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Welkom in het grote projectmatige nieuwe netwerk topic. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:02:
We kunnen er ook ‘Het grote MV faal topic’ van maken? :9

Ondertussen al wat opgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

:+

Wilde nog reageren over het WoZ-waarde onderwerp. Zijn er ook anderen die in 2021 opgeleverd zijn en die nu nog geen WoZ-waarde hebben gehad van de gemeente?

Van mijn vorige woning (ook in gemeente Utrecht) hebben we gewoon 2 weken terug de WoZ-waarde rapporten gehad. En onze nieuwe woning is dus in juli 2021 opgeleverd.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:03:
[...]
We kunnen er ook ‘Het grote MV faal topic’ van maken? :9

Ondertussen al wat opgeschoten?
Ik kreeg gisteren bericht van de rechtsbijstand dat het doorgezet is naar een gespecialiseerde jurist die uiterlijk 9 maart contact met me op zal nemen.
Buurvrouw heeft gisteren kort met het advocatenkantoor gesproken waar haar zaak naar doorgeschoven is. Kantoor zit hier in de stad. Morgen uitgebreider contact.

Hoewel de zaken volgens de verzekering gekoppeld zouden worden lijkt dat nu niet het geval te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Ik kreeg gisteren bericht van de rechtsbijstand dat het doorgezet is naar een gespecialiseerde jurist die uiterlijk 9 maart contact met me op zal nemen.
Buurvrouw heeft gisteren kort met het advocatenkantoor gesproken waar haar zaak naar doorgeschoven is. Kantoor zit hier in de stad. Morgen uitgebreider contact.

Hoewel de zaken volgens de verzekering gekoppeld zouden worden lijkt dat nu niet het geval te zijn...
Zucht. Ik zou hier dus echt niet tegen kunnen, wat een gezeik is het toch. En dan maar hopen dat er straks wat nuttigs uitkomt en niet dat ze zeggen ‘ja, accepteer het maar want een gang naar de rechtszaal geeft je niet veel kans’ ofzo…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:05:
[...]

:+

Wilde nog reageren over het WoZ-waarde onderwerp. Zijn er ook anderen die in 2021 opgeleverd zijn en die nu nog geen WoZ-waarde hebben gehad van de gemeente?

Van mijn vorige woning (ook in gemeente Utrecht) hebben we gewoon 2 weken terug de WoZ-waarde rapporten gehad. En onze nieuwe woning is dus in juli 2021 opgeleverd.
Niets te vinden op https://www.wozwaardeloket.nl/ ?
Lijkt ook per gemeente te verschillen, zo zie ik bij sommige huizen wel al de waarde op peildatum 01-01-2021 staan.

[ Voor 10% gewijzigd door finsdefis op 02-03-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Zucht. Ik zou hier dus echt niet tegen kunnen, wat een gezeik is het toch. En dan maar hopen dat er straks wat nuttigs uitkomt en niet dat ze zeggen ‘ja, accepteer het maar want een gang naar de rechtszaal geeft je niet veel kans’ ofzo…
Volgens mij hebben we een best sterke zaak. Ik wil in eerste instantie gewoon een acceptabele bouwkundige oplossing die voor goede ventilatie in huis zorgt.
Over een eventuele schadeclaim gaan we het later wel hebben. Of zo'n claim er komt zal er vooral vanaf hangen hoe ik aan het einde terug kijk op de zaak en houding van de aannemer. Feit is dat ze momenteel nog niet in de plus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:05:
Zijn er ook anderen die in 2021 opgeleverd zijn en die nu nog geen WoZ-waarde hebben gehad van de gemeente?
Check. Wachten ook nog. Oplevering januari 2021 en laatste WOZ die te vinden is heeft peildatum 1-1-2020.

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 02-03-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

finsdefis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Niets te vinden op https://www.wozwaardeloket.nl/ ?
Lijkt ook per gemeente te verschillen, zo zie ik bij sommige huizen wel al de waarde op peildatum 01-01-2021 staan.
Nope helaas. Daar check ik vaker de waardes inderdaad, ook wanneer nieuwe dingen op Funda komen om een beetje te zien wat de markt doet.

Moet in de komende maanden mijn appartement in dezelfde wijk nog te koop zetten. Dus wel handig om dat een beetje in de gaten te houden. Appartement heef overigens een stijging gehad van 13% van de WoZ ten opzichte van vorig jaar, en we zien op Funda dat alles boven WoZ-waarde aangeboden wordt, dus zal nog wel wat meer op komen. Maken ons daar dus geen zorgen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRjUfLUOkywIccjNxsw-p8CTu-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0YrcfikTTiiP2ThABRsxVEmM.png?f=user_large

Wel mooi hoe bouwjaar 2019 is, terwijl ze pas in 2020 begonnen zijn met grondwerk. 2019 zal wel afronding plan zijn, originele plan was wel dat ze in 2019 zouden beginnen.
Farmerwood schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Check. Wachten ook nog. Oplevering januari 2021 en laatste WOZ die te vinden is heeft peildatum 1-1-2020.
Bijzonder, dat ze dat nog niet hebben na zo lange tijd.

[ Voor 45% gewijzigd door BiG-GuY op 02-03-2022 14:25 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Any how: €229 voor een tijdelijke oplossing vind ik aardig wat centjes. Zeker als ik nu weet dat de doorloop tijd van aanvraag tot actieve verbinding 30 dagen is.

Kan waarschijnlijk van iemand een 4G modem overnemen voor weinig zodat als het langer duurt ik van KPN een simkaart krijg die daar wel weer inpast.
Misschien heb ik wat gemist, maar zou een gewone TP-Link router met 4G niet werken? Geen idee of die alleen als "modem" ingesteld kan worden overigens. Ik gebruik zo'n ding nu in mijn nieuwbouwhuis om de omvormer van de zonnepanelen op aan te sluiten, zodat alles netjes opgeleverd kan worden bij de overdracht (morgen).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Misschien heb ik wat gemist, maar zou een gewone TP-Link router met 4G niet werken? Geen idee of die alleen als "modem" ingesteld kan worden overigens. Ik gebruik zo'n ding nu in mijn nieuwbouwhuis om de omvormer van de zonnepanelen op aan te sluiten, zodat alles netjes opgeleverd kan worden bij de overdracht (morgen).
Router met 4G = Modem :9 heb nu een Teltonika RUT240 op de kop getikt, blijft daarna lekker zitten als backup :)

Blijf het raar vinden dat ze de glasvezel niet gewoon meteen naar binnen leggen, straks komt de zelfde onder aannemer langs om z’n gat, wat hij 4 weken geleden heeft dicht gegooid, weer open te graven en de glasvezel, die hij aan de kant heeft gelegd, door een buisje naar binnen te duwen. Lijken wel ambtenaren :9

Was altijd in de veronderstelling dat ze met de oplevering elektra, water, CAI én glas/koper moesten aanleggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 02-03-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Router met 4G = Modem :9 heb nu een Teltonika RUT240 op de kop getikt, blijft daarna lekker zitten als backup :)

Blijf het raar vinden dat ze de glasvezel niet gewoon meteen naar binnen leggen, straks komt de zelfde onder aannemer langs om z’n gat, wat hij 4 weken geleden heeft dicht gegooid, weer open te graven en de glasvezel, die hij aan de kant heeft gelegd, door een buisje naar binnen te duwen. Lijken wel ambtenaren :9

Was altijd in de veronderstelling dat ze met de oplevering elektra, water, CAI én glas/koper moesten aanleggen?
Toevallig ook niet zo'n stuk tekst ergens in de documentatie:
"Telefoon en kabel: De aansluitpunten voor telefoon en centraal antennesysteem worden door uw leverancier pas in de meterkast afgemonteerd nadat u een telefoon en/of internetaansluiting hebt aangevraagd bij een aanbieder. De aanleg en aansluitkosten tot aan de meterkast zijn voor rekening van de koper."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ChUcKiE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Een TP-Link router met 4G, heeft inderdaad een 4G modem ingebouwd. Dus dat zal prima kunnen als dat voldoet. Ik zat meer te kijken naar een permanente oplossing voor bij ons thuis Toppe voor een korte termijn oplossing tot de glasvezel aangesloten kan worden.

Nu kan ik gewoon op m'n telefoon hotspotten waar ik toch Onbeperkt 5G op heb maar een back-up optie die niet te duur is, zou wel fijn zijn. Heb nog geen ervaring met deze partij, maar het aanbod klinkt interessant voor €12 per maand.

Overigens stond in onze originele koopdocumenten dat de aansluiting van glas/CAI niet inbegrepen was en verantwoording was voor koper. Later in het project hebben we bevestigd gekregen van de verkoopbegeleider dat het wel gewoon door hun aangevraagd is en opgeleverd zou worden.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 02-03-2022 14:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vendetta_X schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Toevallig ook niet zo'n stuk tekst ergens in de documentatie:
"Telefoon en kabel: De aansluitpunten voor telefoon en centraal antennesysteem worden door uw leverancier pas in de meterkast afgemonteerd nadat u een telefoon en/of internetaansluiting hebt aangevraagd bij een aanbieder. De aanleg en aansluitkosten tot aan de meterkast zijn voor rekening van de koper."
Alleen dat ze water en elektra aansluiten en dat die kosten voor hun zijn. Ze hebben glas en CAI mee genomen uit ‘service’s CAI is aangelegd, glas niet terwijl dat normaal gesproken altijd gelijktijdig gebeurt met de CAI.

Maar goed met een doorlooptijd van 30 dagen is het geen ramp en hang ik de RUT240 wel op.

offtopic:
@BiG-GuY 100mb stook je zo weg. Heb nu Tmobile 7gb ook voor €12

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 02-03-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Bij ons had de aannemer netjes twee mantelbuizen vanaf de straat tot in de meterkast gelegd, speciaal voor glasvezel en ziggo (die ik niet ga afnemen omdat ze 1750 euro aansluitkosten vroegen). Toen ik op de dag van aanleg even langsfietste zag ik al een kraantje staan en een geul vanaf de straat tot de buiten muur van het huis. 8)7 gewoon zonde.......want wederom door de fundering geboord en door het vloertje van de meterkast om vervolgens 5 cm naast een van de mantelbuizen uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Bij ons had de aannemer netjes twee mantelbuizen vanaf de straat tot in de meterkast gelegd, speciaal voor glasvezel en ziggo (die ik niet ga afnemen omdat ze 1750 euro aansluitkosten vroegen). Toen ik op de dag van aanleg even langsfietste zag ik al een kraantje staan en een geul vanaf de straat tot de buiten muur van het huis. 8)7 gewoon zonde.......want wederom door de fundering geboord en door het vloertje van de meterkast om vervolgens 5 cm naast een van de mantelbuizen uit te komen.
€1750 voor glas of ziggo? Wel vreemd trouwens, hier kost het niets. Ook glas is gratis.

Vind die kosten wel echt bizar hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Een TP-Link router met 4G, heeft inderdaad een 4G modem ingebouwd. Dus dat zal prima kunnen als dat voldoet. Ik zat meer te kijken naar een permanente oplossing voor bij ons thuis Toppe voor een korte termijn oplossing tot de glasvezel aangesloten kan worden.

Nu kan ik gewoon op m'n telefoon hotspotten waar ik toch Onbeperkt 5G op heb maar een back-up optie die niet te duur is, zou wel fijn zijn. Heb nog geen ervaring met deze partij, maar het aanbod klinkt interessant voor €12 per maand.

Overigens stond in onze originele koopdocumenten dat de aansluiting van glas/CAI niet inbegrepen was en verantwoording was voor koper. Later in het project hebben we bevestigd gekregen van de verkoopbegeleider dat het wel gewoon door hun aangevraagd is en opgeleverd zou worden.
Ik doelde meer ook op de vraag of deze 4G router later als backup ingezet kan worden op je UDM SE/Pro. en je dus geen 229 euro hoeft uit te geven maar gewoon een 60 euro of zo
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:01:
[...]

€1750 voor glas of ziggo? Wel vreemd trouwens, hier kost het niets. Ook glas is gratis.
1750 voor Ziggo, glas was "gratis" omdat ik daar een verhuizing kon aanvragen.

[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 02-03-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Ik doelde meer ook op de vraag of deze 4G router later als backup ingezet kan worden op je UDM SE/Pro.
Ja, kwestie van kabeltje omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:56:
[...]
offtopic:
@BiG-GuY 100mb stook je zo weg. Heb nu Tmobile 7gb ook voor €12
offtopic:
Waar zie jij 100MB? De FUP omvat een week aan onbeperkte data per maand grofweg. Dus als hoofdinternet niet te gebruiken, maar als back-up prima. Met mijn T-Mobile 10GB per dagbundel ga je er ook snel doorheen als je dat voor thuis verkeer gebruikt hoor. Vandaar dat ik naar iets anders wilde kijken. Alternatief zou zijn om een T-Mobile 4G voor Thuis af te nemen ernaast, maar dan betaal ik meer voor mijn back-up dan voor de normale lijn :+

[ Voor 76% gewijzigd door BiG-GuY op 02-03-2022 15:12 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:06:
[...]

offtopic:
Waar zie jij 100MB? De FUP omvat een week aan onbeperkte data per maand grofweg. Dus als hoofdinternet niet te gebruiken, maar als back-up prima. Met mijn T-Mobile 10GB per dagbundel ga je er ook snel doorheen als je dat voor thuis verkeer gebruikt hoor. Vandaar dat ik naar iets anders wilde kijken. Alternatief zou zijn om een T-Mobile 4G voor Thuis af te nemen ernaast, maar dan betaal ik meer voor mijn back-up dan voor de normale lijn :+
Niet verder gekeken, tientje per maand + belasting is ook €12 vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bij ons was het aansluiten van Glas en Ziggo ook gratis. Sterker nog het Ziggo signaal is actief terwijl ik dat niet afgesloten heb. Dus kan naar ongecodeerd DVB-C kijken als ik dat wil.

De UDM Pro/SE heeft inderdaad een tweede WAN-poort (SFP+) die je kan gebruiken om een tweede lijn in te prikken, dat kan ook een 4G modem/router zijn met UTP d.m.v. een SFP met UTP-poort. Technisch moet je de volgorde ook kunnen aanpassen, maar door een software fout moet dat in het begin van een schone config, van wat ik heb kunnen vinden...

Helaas zit ik op een GPON-netwerk, dus kan niet simpelweg een SFP+ in mijn UDM Pro steken om direct op T-Mobile glas aan te sluiten, de Unifi GPON wordt (nog) niet ondersteund. Dus heb de T-Mobile GPON ONT aangesloten op de UTP WAN van de UDM Pro en heb de SFP+ voor nu nog vrij.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

BiG-GuY schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:12:
Bij ons was het aansluiten van Glas en Ziggo ook gratis. Sterker nog het Ziggo signaal is actief terwijl ik dat niet afgesloten heb. Dus kan naar ongecodeerd DVB-C kijken als ik dat wil.

De UDM Pro/SE heeft inderdaad een tweede WAN-poort (SFP+) die je kan gebruiken om een tweede lijn in te prikken, dat kan ook een 4G modem/router zijn met UTP d.m.v. een SFP met UTP-poort. Technisch moet je de volgorde ook kunnen aanpassen, maar door een software fout moet dat in het begin van een schone config, van wat ik heb kunnen vinden...

Helaas zit ik op een GPON-netwerk, dus kan niet simpelweg een SFP+ in mijn UDM Pro steken om direct op T-Mobile glas aan te sluiten, de Unifi GPON wordt (nog) niet ondersteund. Dus heb de T-Mobile GPON ONT aangesloten op de UTP WAN van de UDM Pro en heb de SFP+ voor nu nog vrij.
Aha ok. Ik heb de UDM SE ondertussen al werkend gekregen, rechtsreeks op glas op mijn huidige aansluiting.
Dat werkt gewoon prima. De 16de wordt het signaal in mijn nieuwe woning ook actief en dan ga ik daar de hele handel aansluiten. De TP-Link router ga ik daar dan tijdelijk uitzetten en dan zie ik later wel of ik die als backup wil gaan gebruiken of toch maar weer gewoon op de schap en mijn Symio abonnement stopzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zullen we de netwerkdetails bewaren voor een ander topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:01:
[...]

1750 voor Ziggo, glas was "gratis" omdat ik daar een verhuizing kon aanvragen.
Allemachtig. Betaal je eerst de hoofdprijs voor een woning moet je daarna nog even extra tikken voor een dom kabeltje.

Je zou toch verwachten dat een verkopende partij een huis compleet oplevert. Wat wordt het hierna, schakelmateriaal zonder raampjes?

Ik maar denken dat een notaris of advocaat met een dikke stift schreef :+

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 02-03-2022 16:02 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.