Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
Bteq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:58:
[...]

We maken een Perilex 3fase 400V-16A aansluiting t.b.v. de kookplaat.

De aardlekautomaat 16A wordt rechtstreeks aangesloten achter de hoofdschakelaar (op 3x25A)

Net de laatste bevestiging gehad dat ze het op de huidige 3x 25a gaan aansluiten, dus goed toch? Nogmaals dank voor het meedenken! Zal vanaf nu alleen hierover nog in het kookgroeptopic spammen ;).
Ja, dat is goed. 3 fase Perilex, ookwel krachtstroom, is zoals de naam al zegt "3 fase".
Kabeltje fase 1 (16A) van de kookplaataansluiting gaat op 25 Ampère nummer 1.
Kabeltje fase 2 (16A) van de kookplaataansluiting gaat op 25 Ampère nummer 2.
Kabeltje fase 3 (16A) van de kookplaataansluiting gaat op 25 Ampère nummer 3.
Kabeltje 4: Fase
Kabeltje 5: PE/aarde

Mocht je het kookdeel (meestal verdeeld tussen links: fase 1, rechts fase 2, afzuiging fase 3) op turbo zetten, zou je theoretisch nog 9Ampère voor de overige groepen hebben om onder de nominale 25A van de aansluiting te blijven. Idem voor het andere kookdeel.

Bij de kookgroep wordt het doorgaans als volgt aangesloten, omdat het lekker snel achter 1 aardlekschakelaar wordt geplaatst:
Kabeltje fase 1 (16A) van de kookgroepaansluiting gaat op 25 Ampere nummer 1.
Kabeltje fase 2 (16A) van de kookgroepaansluiting gaat op 25 Ampere nummer 1.

Als je deze op turbo zet (beide kanten) zit je theoretisch al op 32A op een 25A aansluiting.
--> Dit is wel prima als je een 1fase huisaansluiting hebt. Die is geen 25A maar veelal 40A.

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 07-03-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Source90 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Ja, dat is goed. 3 fase Perilex, ookwel krachtstroom, is zoals de naam al zegt "3 fase".
Kabeltje fase 1 (16A) van de kookplaataansluiting gaat op 25 Ampère nummer 1.
Kabeltje fase 2 (16A) van de kookplaataansluiting gaat op 25 Ampère nummer 2.
Kabeltje fase 3 (16A) van de kookplaataansluiting gaat op 25 Ampère nummer 3.

Bij de kookgroep wordt het doorgaans als volgt aangesloten, omdat het lekker snel achter 1 aardlekschakelaar wordt geplaatst:
Kabeltje fase 1 (16A) van de kookgroepaansluiting gaat op 25 Ampere nummer 1.
Kabeltje fase 2 (16A) van de kookgroepaansluiting gaat op 25 Ampere nummer 1.
Precies die kookgroep hadden ze gedaan :( . Heeft dat verder nog rare gevolgen als de stoppen ooit doorslaan dat het op 3 fases zit?

Ik ben jullie ontzettend dankbaar voor alle tips en meedenken en dat dit nog vóór oplevering volgende week wordt aangepast! Verder super tevreden over het koop-en bouwproces en wel zeer benieuwd wat VEH volgende week aan eventuele opleverpunten ziet. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:37
big bang schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Als de kosten om de gebreken te verhelpen minder zijn dan die 5%, mag je afaik alleen die kosten achterhouden. Je kunt daarin misschien wat aan de ruime kant gaan zitten, maar meer is niet meer redelijk. Stel dat je trap het enige opleverpunt is, dan zul je in principe niet meer vast kunnen houden bij de notaris dan wat het zou kosten om de complete trap te laten vervangen door een gerenommeerde partij.
Die 5% blijft 3 maanden staan. Er kunnen punten zijn die je bij de oplevering niet hebt geconstaterd maar die pas tijdens het gebruik naar voren komen.
Als er na die 3 maanden nog punten open staan kun je een bedrag achter laten houden dat in relatie staat tot de kosten van herstel van het gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier ook een vraagje voor de bankgarantie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Bteq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Precies die kookgroep hadden ze gedaan :( . Heeft dat verder nog rare gevolgen als de stoppen ooit doorslaan dat het op 3 fases zit?
Als de kookplaat de boosdoener is, zal de aardlekautomaat (er vanuit gaande dat er een Alamat komt) eruit vliegen (en in het extreme geval ook de hoofdschakelaar). Wanneer de kookgroep op een krachtstroomautomaat zit, heeft hij niets meer te maken met de normale 16A groepen, de automaat zit waarschijnlijk direct op de hoofdgroep aangesloten (of busboard bij ABB). Enkel dan de totale gelijktijdige belasting van de hoofdgroep waar je op moet letten.

Je zou wat zwaardere apparaten die je gelijktijdig gaat gebruiken (zoals oven, tijdens koken) op fase 3 kunnen doen, waarschijnlijk wordt die minder belast dan L1/L2 van de kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
***members only***
Members only:

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
***members only***
Hoe is de relatie met je aannemer? Het lijkt me een kleine moeite voor ze om even de leverancier van die dingen te bellen en de vragen wanneer ze langs gaan komen om dit op te lossen.

Als je een nieuwe laat plaatsen met de zelfde spanningsmaat dan zijn er niet gek veel kosten aan arbeidsloon.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Hoe is de relatie met je aannemer? Het lijkt me een kleine moeite voor ze om even de leverancier van die dingen te bellen en de vragen wanneer ze langs gaan komen om dit op te lossen.

Als je een nieuwe laat plaatsen met de zelfde spanningsmaat dan zijn er niet gek veel kosten aan arbeidsloon.
Uhh, neutraal-goed? :)

Paar kleine dingen zijn verholpen. Prutswerk van een onderaannemer heeft de in-huis elektricien verholpen (zie stuk terug met 16mm flex in holle wand als loze leiding voor zonnepanelen) met een mantelbuis naar de meterkast.

Heb dit echter eind december al aangekaart en, inmiddels bijna 3 maanden verder, is het nog steeds "we wachten op de leverancier" die het moeten komen bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:09:
[...]
Uhh, neutraal-goed? :)

Paar kleine dingen zijn verholpen. Prutswerk van een onderaannemer heeft de in-huis elektricien verholpen (zie stuk terug met 16mm flex in holle wand als loze leiding voor zonnepanelen) met een mantelbuis naar de meterkast.

Heb dit echter eind december al aangekaart en, inmiddels bijna 3 maanden verder, is het nog steeds "we wachten op de leverancier" die het moeten komen bekijken.
Dan zou ik nog eens aankaarten dat ze de leverancier moeten inschakelen om tot een oplossing te komen en, zolang ze dat niet doen, jij een bepaald bedrag vasthoud op de 5% regeling. Zo'n aannemer wil graag zijn centjes.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Popovic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 10:40
Ik wou dat ik dit topic eerder gevonden had. Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning en de ruwbouw is al aardig ver gevorderd (de kap/dakbeschot zit er al op) en ze gaan nu dakkapellen plaatsen, buitenmuur maken, etc.
Veel discussiepunten hebben bij ons ook gespeeld, en had deze input best kunnen gebruiken. Gelukkig wel veel goede keuzes gemaakt, maar zojuist wel de installateur gemaild die alle electra binnen het project doet, omdat ik zo het vermoeden heb dat wij ook een kookgroep 2x16A achter 1 fase krijgen...

Korte intro:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Deze week de opleverdatum te horen gekregen! Behoorlijke opluchting want alle planning die inmiddels is gedaan kan dus doorgaan.

Er stond wel een interessante passage in het document:
In afwijking van de KAO, artikel 18, maken wij geen gebruik van de Bankgarantie 5% regeling. U kunt In verband met het Opschortingsrecht, indien u dat wenst, 5% van de opleverings-termijn In depot op de rekening van notaris X storten. Deze mogelijkheid staat met de vereiste gegevens op de betreffende factuur vermeld.
Zal dit zijn vanwege de negatieve rente boven een ton die ingaat per 1 april? Want dan snap ik het wel, alleen jammer van de notaris kosten die dan bij de koper komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Stealth2000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:33:
Deze week de opleverdatum te horen gekregen! Behoorlijke opluchting want alle planning die inmiddels is gedaan kan dus doorgaan.

Er stond wel een interessante passage in het document:

[...]

Zal dit zijn vanwege de negatieve rente boven een ton die ingaat per 1 april? Want dan snap ik het wel, alleen jammer van de notaris kosten die dan bij de koper komen te liggen.
Komt een beetje raar over, ik neem aan dat ze toch ook hun handtekening onder hetzelfde contract hebben gezet? Lijkt me dat ze dan toch echt wel eerst moeten vragen of je akkoord bent met de wijziging, al helemaal wanneer het je extra geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Komt een beetje raar over, ik neem aan dat ze toch ook hun handtekening onder hetzelfde contract hebben gezet? Lijkt me dat ze dan toch echt wel eerst moeten vragen of je akkoord bent met de wijziging, al helemaal wanneer het je extra geld kost.
Het kan ook zijn dat ze geen bank garantie krijgen bij een Woningborg of iets. Die hebben op dit moment meer aanmeldingen dan cash dus ergens snap ik het wel. Elke bank garantie drukt namelijk op je financiële ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Toppe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:20:
[...]

Het kan ook zijn dat ze geen bank garantie krijgen bij een Woningborg of iets. Die hebben op dit moment meer aanmeldingen dan cash dus ergens snap ik het wel. Elke bank garantie drukt namelijk op je financiële ruimte.
Ik neem aan dat ze die bankgarantie meteen bij aanvang hebben moeten regelen. De notaris zal niet passeren als aan een voorwaarde uit de KAO niet voldaan is. Even gecontroleerd en dat heeft de notaris specifiek nog apart benoemd dat het gecontroleerd is. De bankgarantie hoeft namelijk niet bij hetzelfde notariskantoor gedeponeerd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Ik neem aan dat ze die bankgarantie meteen bij aanvang hebben moeten regelen. De notaris zal niet passeren als aan een voorwaarde uit de KAO niet voldaan is. Even gecontroleerd en dat heeft de notaris specifiek nog apart benoemd dat het gecontroleerd is. De bankgarantie hoeft namelijk niet bij hetzelfde notariskantoor gedeponeerd te worden.
Bank garantie maakt geen onderdeel van de ontbindende voorwaarde hoor, althans niet bij onze Woningborg papieren. Ze kunnen er voor kiezen een bank garantie te deponeren óf die 5% aan de notaris te betalen.

Ik betaal zelf liever die 5% aan de notaris dan dat ik de bank garantie van Woningborg heb. Onze bank garantie stamt uit 2018 en ik moet maar ‘hopen’ dat deze nog geldig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 04-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:17
Bteq schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:08:
[...]
Ik heb dezelfde aansluiting. Met daarop een vrijstaande 5 pitter met oven. Ik had ineens twee kookpitten die niets deden. Foutmelding op het display die niet in het boekje stond. Andere pitten en oven deden het prima. Bleek 1 hoofdschakelaar doorgeslagen. Duurde even voordat ik doorhad wat er aan de hand was. Voor de rest zaten er groepen op voor de bovenverdiepingen dus ik had niet door wat er nog meer uit stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 23:46
In onze keuzelijst staat voor electrische zonwering het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ1ooFv6nTNNX4Out_RXEG0a0bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyVSVPpqSD3TETsFN5dXKwYM.png?f=fotoalbum_large

Nou heb ik geen verstand van electrische zonwering. Daarom stel ik even hier de vraag, wellicht heeft hier iemand kennis/ervaring. Als ik deze optie neem, zit ik dan goed? Ik weet niet of een STAK-3 stekker de norm is bij electrische zonneschermen, en of 30/20cm een logische locatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
cvanatten schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb dezelfde aansluiting. Met daarop een vrijstaande 5 pitter met oven. Ik had ineens twee kookpitten die niets deden. Foutmelding op het display die niet in het boekje stond. Andere pitten en oven deden het prima. Bleek 1 hoofdschakelaar doorgeslagen. Duurde even voordat ik doorhad wat er aan de hand was. Voor de rest zaten er groepen op voor de bovenverdiepingen dus ik had niet door wat er nog meer uit stond.
Dan had je geen kookgroep, want die zit meestal op 1 fase en dus op 1 hoofdzekering. Wel gevaarlijk trouwens als de helft van het apparaat nog onder spanning staat. Dit keer toevallig de helft waar ook de electronica op zit, dus dan weet je dat er nog spanning op staat. Maar als het de andere helft was zou het serieus gevaarlijk zijn. Daarom is een kookgroep ook 2 gekoppelde automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
cvanatten schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Goed om te weten! Haha ja dat wel even raar geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Z___Z schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Dan had je geen kookgroep, want die zit meestal op 1 fase en dus op 1 hoofdzekering. Wel gevaarlijk trouwens als de helft van het apparaat nog onder spanning staat. Dit keer toevallig de helft waar ook de electronica op zit, dus dan weet je dat er nog spanning op staat. Maar als het de andere helft was zou het serieus gevaarlijk zijn. Daarom is een kookgroep ook 2 gekoppelde automaten.
Maar hoe is dat zometeen dan bij de Bora op 3fase? De aardlekautomaat 16A wordt rechtstreeks aangesloten achter de hoofdschakelaar (op 3x25A) Kan dan ook een deel nog op spanning staan, of zullen alledrie de fasen bij problemen uitslaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 05-03-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Update, ons huis in "waterdicht" :) Garage moet er nog wel aangebouwd worden... Nog even (2-3 maanden) geduld voor oplevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3otKOCSCNNa2C1Qu8xE_lV8xSbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOT3nehOsjDfvicQK5EpbCUC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AU5-GyezMLLxrke9cRXv-rOz7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMU49tCYO9xJhAffqrHNW5JE.jpg?f=fotoalbum_large

(rechts is ons huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tompouce schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:17:

[Afbeelding]

Nou heb ik geen verstand van electrische zonwering. Daarom stel ik even hier de vraag, wellicht heeft hier iemand kennis/ervaring. Als ik deze optie neem, zit ik dan goed? Ik weet niet of een STAK-3 stekker de norm is bij electrische zonneschermen, en of 30/20cm een logische locatie is?
Een bedrade schakelaar aan de wand voor zonwering is redelijk passe, ik werd nog net niet uitgelachten toen ik dit opperde bij diverse schermverkopers. Tegenwoordig is het Somfy wat de klok slaat, met afstandsbediening (kan ook op de muur geplakt worden) of bediening via telefoon. Het is dus belangrijk dat er een snoer met spanning (230V) bij het scherm komt, er hoeft niet per sé een schakelaar tussen.

Ik weet niet of die stekker de norm is, maar een installateur kan die stekker er natuurlijk afknippen als hij anders wenst.

Er is nog wel een reden om een bedrade schakelaar te hebben en dat is als je fanatiek met home automation bezig bent en Fibaro oid ertussen wilt zetten. Is ook al een keer besproken in dit topic volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 05-03-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Dutchylex schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:26:
Update, ons huis in "waterdicht" :) Garage moet er nog wel aangebouwd worden... Nog even (2-3 maanden) geduld voor oplevering.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(rechts is ons huis)
“Breed” huis. Of niet? Dacht eerst dat het er 3 onder 1 kap waren

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Iemand al wel eens mee gemaakt dat er geen sleutel word afgegeven in verband met het aantal opleverpunten?

We hebben ondertussen een aardige lijst dat ze nog wel een weekje werk hebben.

Zo hebben we zojuist geconstateerd dat alle inbouw spots afgekeurd worden ivm NEN1010.
Wanneer is een woning / privé-gedeelte niet voor bewoning geschikt?
Als essentiële zaken niet zijn uitgevoerd. Denkt u aan sanitair & tegelwerk in de badkamer en het toilet dat wel is overeengekomen, maar niet is aangebracht. Of de nutsvoorzieningen die niet functioneren (tenzij het niet aanbrengen / aansluiten het gevolg is van overeengekomen minderwerk).

Of als in een appartementengebouw de gemeenschappelijke gedeelten niet veilig zijn of niet blijvend benut kunnen worden.
De ondernemer weigert mij de sleutels uit te reiken. Mag dat?
Dat mag alleen wanneer u, uitgezonderd de eventuele depotstelling bij de notaris in het kader van de 5% regeling, niet aan uw (financiële) verplichtingen heeft voldaan.
Wanneer mag ik de oplevering weigeren?
De oplevering van het huis/privé-gedeelte mag u weigeren wanneer het niet voor bewoning geschikt is.
Iemand al eens zo’n situatie meegemaakt?

Members only:

[ Voor 74% gewijzigd door Toppe op 05-03-2022 14:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:05:
Iemand al wel eens mee gemaakt dat er geen sleutel word afgegeven in verband met het aantal opleverpunten?

Zo hebben we zojuist geconstateerd dat alle inbouw spots afgekeurd worden ivm NEN1010.

[...]

[...]

[...]

***members only***
Ha Toppe

Ik heb nu ongeveer 2 jaar forum ervaring maar volgens mij ben jij ook een extreme controle freak/cq kritisch.

Dat kan een kwaliteit zijn, maar ook voor strubbelingen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Ha Toppe

Ik heb nu ongeveer 2 jaar forum ervaring maar volgens mij ben jij ook een extreme controle freak/cq kritisch.

Dat kan een kwaliteit zijn, maar ook voor strubbelingen zorgen.

[ Voor 91% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 19:07

[...]

[...]

[...]

***members only***
Dan stellen ze toch de oplevering gewoon uit?

En waarop zijn de spots afgekeurd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Dan stellen ze toch de oplevering gewoon uit?

En waarop zijn de spots afgekeurd dan?

[ Voor 53% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 20-09 20:17
Z___Z schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb ook geen kookgroep maar 3 fasen perilex die verdeeld is over de 3 hoofdgroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:50:
[...]

Ben zelf geen NEN1010 kenner maar mijn directe buurman keurt NEN1010 installaties.

Maar ze gebruiken lampen/armaturen zonder enkele IP certificering in de natte cel. En die zelfde spots gebruiken ze in de hele woning, dus ook buiten is alles automatisch afgekeurd.

Zal de complete lijst met punten met jullie delen als alles is afgehandeld :)
Ah dat is Idd gevaarlijk.

Ik heb “gewoon” ip65 op m’n badkamer gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:13

MIjn overbuurman heeft ruim een jaar geleden geweigerd de oplevering te aanvaarden. Maar dat was vanwege het financiële risico. Als je de oplevering aanvaard ben je eigenaar en zijn bepaalde risico's vanaf dat moment dus voor jouw rekening. In dit geval werd de oplevering geweigerd omdat de door de aannemer gezette uitbouw nog niet was vergund. . . .

Korte tijd later volgde een bouwstop door de gemeente en het faillisement van de aannemer :-(
Onlangs is de beste man eindelijk in zijn nieuwe woning ingetrokken. Vier gezinnen wachten nog steeds op de oplevering van hun woning.
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Kritisch zeker. Maar het niet volgen van de NEN1010 is volstrekt onacceptabel.
......

Maar goed de vraag was niet of ik een zeikerd ben want ja, dat ben ik!
Ben ook redelijk kritisch maar weet van een hoop zaken niet genoeg om het allemaal goed te beoordelen. Daar heb je zo'n man van VEH (of andere firma) voor. Bij mij stonden er 65 punten op de lijst, een paar woning verder nog meer en de top-scorer ging over de 100 heen. |:( |:( :-(

[ Voor 21% gewijzigd door Dronium op 05-03-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:09:
[...]

MIjn overbuurman heeft ruim een jaar geleden geweigerd de oplevering te aanvaarden. Maar dat was vanwege het financiële risico. Als je de oplevering aanvaard ben je eigenaar en zijn bepaalde risico's vanaf dat moment dus voor jouw rekening. In dit geval werd de oplevering geweigerd omdat de door de aannemer gezette uitbouw nog niet was vergund. . . .

Korte tijd later volgde een bouwstop door de gemeente en het faillisement van de aannemer :-(
Onlangs is de beste man eindelijk in zijn nieuwe woning ingetrokken. Vier gezinnen wachten nog steeds op de oplevering van hun woning.
Hier is het vooral cosmetische puntjes en wat er daadwerkelijk vervangen moet worden zal zo rond de €2500 zitten. Dat risico ben ik wel bereid te nemen.

Wel kut voor die mensen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dronium schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:09:

Ben ook redelijk kritisch maar weet van een hoop zaken niet genoeg om het allemaal goed te beoordelen. Daar heb je zo'n man van VEH (of andere firma) voor. Bij mij stonden er 65 punten op de lijst, een paar woning verder nog meer en de top-scorer ging over de 100 heen. |:( |:( :-(
We nemen een partij uit Nijmegen mee. Blijkbaar kennen de 'keurder' en de 'opleveraar' elkaar nogal goed... Met regelmaat samen een biertje drinken enzo.

[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 05-03-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:28
Iemand enig idee wat dit is?

Situatie op 27-02-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRE6skchMi0yHpb2PcVvF5hdLzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk5GM5uLpsKlCZ00dzyap2B0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbpK0UBDsMDtPnjcbzfMaZIUm7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmo3tEM3ppfRaEmmH0LPSPLB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxfRiCucq2F4EaISrRS9zNoIjGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOeWBCEWzl4czuFKqwuXPplR.jpg?f=fotoalbum_tile

Zojuist gekeken en schrok me kapot.. het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky37Aq2ajFKdJppoMPHIUckPma4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEBLwrSi9QEgz6mMoU6mjoIN.jpg?f=fotoalbum_large

Video: https://youtube.com/shorts/kfHpYw4PRF4?feature=share

Dit is toch niet normaal?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:40
Mijn eerste gedachte was gelijk uitbloeiing van mortel.

https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/uitbloeiing.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:28
Ja dat dacht ik ook, maar is het normaal dat het zo extreem is?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:28:
Nog een voorbeeld: Ik geef aan dat ik airco in de slaapkamer wil (15m2) en gevraagd of ze de voorbereidingen kunnen treffen. Geen probleem, en ze hadden er ervaring mee. Nu blijkt dat ze 1/4” en 5/8” leiding te hebben neergelegd. Hierdoor kan ik alleen een 7kW model of hoger aansluiten simpelweg omdat ze niet opletten. Overigens heb ook nergens getekend voor deze leiding maat.
Hebben zij wel ergens voor getekend of gespecificeerd wat ze zouden aanleggen? Je kunt wel makkelijk zeggen 'ze hebben het verkeerd gedaan' maar als je zelf je wensen niet expliciet hebt gemaakt kunnen ze dat net zo goed bij je terugleggen. Ze hebben die aircovoorbereiding wel geplaatst. Misschien is het niet wat jij in gedachten had, maar dat maakt het niet direct fout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
aGraPusher schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar is het normaal dat het zo extreem is?
Een droge vriezende periode na een hele natte in Februari kan dit veroorzaken, er is weinig aan te doen en trekt vanzelf weg al kan dat een hele poos duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
siemenz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:39:
[...]

“Breed” huis. Of niet? Dacht eerst dat het er 3 onder 1 kap waren
Ja, de beukmaat is 8,5 meter en 10 meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34
Tompouce schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:17:

[Afbeelding]

Wij hebben ook totaal geen ervaring met elektrische zonwering, dus we zijn laatst bij een showroom geweest. Daar kregen we o.a. te horen dat de plek die vanuit de aannemer logisch is (door een voeg heen bijvoorbeeld), niet altijd de meest handige plek is voor de ophang van elektrische zonwering. Wij kregen in ieder geval als tip om het heel goed af te laten spreken tussen de aannemer en toekomstige zonwering-leverancier. Misschien kan je eens langsgaan bij een showroom, dan word je daar vast wel geholpen.

Overigens zitten wij nu te denken aan zonwering op zonne-energie, waarbij de zonwering hun eigen zonnepaneeltje en accu heeft en compleet losstaat van het stroomnetwerk. Hiervoor is ook geen aansluiting van binnen naar buiten nodig. Het heeft wel een meerprijs, maar we schatten in dat die lager of even hoog is als we zouden betalen voor aansluitingen voor elektrische zonwering bij de aannemer (325 euro voor ons). Ook lijkt het ons wat netter staan. Daarnaast komt dit minder precies en hoeven we dus niet die precieze maten tussen aannemer en zonwering-leverancier af te spreken. Misschien ook interessant om eens naar te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
aGraPusher schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:37:
Iemand enig idee wat dit is?

Situatie op 27-02-2022
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Zojuist gekeken en schrok me kapot.. het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]

Video: https://youtube.com/shorts/kfHpYw4PRF4?feature=share

Dit is toch niet normaal?
Dit bij onze buren:
Members only:

Wij hebben een andere steensoort en gelukkig niet dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Aannemer gaat gewoon garantie eisen van de fabrikant hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:09

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:06:
Machtig, ik denk slim te zijn door airco voorbereiding door de aannemer te laten aanleggen. Nu bezig met wat offertes op te vragen en meer dan de helft wil geen airco leveren omdat ze alleen volledige installaties doen dus inclusief boren en leveren/leggen van leidingwerk.
Goh, ditzelfde heb ik met de voorbereiding zonnepanelen (bekabeling+werkschakelaar) vanuit de bouw. Er zijn zonnepaneel-installateurs die daar niks op aan willen sluiten omdat ze daarmee de totale installatie niet kunnen keuren 8)7 |:( Of ze brengen gewoon volledige installatie in rekening ondanks dat ik duidelijk aangegeven heb wat er wel en niet aanwezig is. 8)7

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Goh, ditzelfde heb ik met de voorbereiding zonnepanelen (bekabeling+werkschakelaar) vanuit de bouw. Er zijn zonnepaneel-installateurs die daar niks op aan willen sluiten omdat ze daarmee de totale installatie niet kunnen keuren 8)7 |:( Of ze brengen gewoon volledige installatie in rekening ondanks dat ik duidelijk aangegeven heb wat er wel en niet aanwezig is. 8)7
Die zijn ze bij mij vergeten aan te leggen :(

Ik heb nog wel een adresje, werken door heel Nederland, geen idee wat ze qua prijs doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:09

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Ik heb nog wel een adresje, werken door heel Nederland, geen idee wat ze qua prijs doen ;)
Ik hoor graag :9

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:18
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:56:
Nog even m’n frustratie kwijt, wat klopt hier niet?
[Afbeelding]
Ontluchting mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:25:
[...]

Dat dacht ik ook en zou ook al beginnen te zeuren destijds. Maar de draden komen in de groepenkast uit en er kan zo een groep op als het goed is.

En dat van jouw spots. De Nen regeling mbt spots gaat volgens mij over de bereikbaarheid van de aansluitingen ed..?

En eigenlijk ben je al akkoord gegaan met alle bouwfouten/opleverpunten. Je bent immers al aan het verven ed. voor de oplevering. Dat is met dit in het achterhoofd, met terugwerkende kracht misschien niet zo slim geweest ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:05:
[...]

Dat dacht ik ook en zou ook al beginnen te zeuren destijds. Maar de draden komen in de groepenkast uit en er kan zo een groep op als het goed is.

En dat van jouw spots. De Nen regeling mbt spots gaat volgens mij over de bereikbaarheid van de aansluitingen ed..?

En eigenlijk ben je al akkoord gegaan met alle bouwfouten/opleverpunten. Je bent immers al aan het verven ed. voor de oplevering. Dat is met dit in het achterhoofd, met terugwerkende kracht misschien niet zo slim geweest ??

[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
[...]

De draden? Ze zijn die hele kabel vergeten! Bij m’n buurman ligt hij wél!

Spots in de douche moeten minimaal IP65/IP66 zijn, ik heb IP00. Weet niet of je spots in je badkamer hebt maar zou eens kijken. Weet bijna zeker dat ze het bij jou ook fout hebben gedaan.
[Afbeelding]

Het schilderen en behangen moest ik van de aannemer maar met hun zelf regelen, hij wou er niet tussen zitten. Prima, dat is gebeurt. JdB is zelfs langs geweest op het moment dat de nuts er in kwam en heeft gezien dat dit allemaal gebeurt is, z’n opzichter ook, niemand zegt er wat van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds4kPjtyJ7jSn5SIy4MUfjiKsdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iuVPlh8WmpUhffhg9JseT6D9.jpg?f=user_large
Er zitten ip20 spots in onze badkamer op een hoogte van 265 cm. Op deze hoogte is ip20 afdoende mits je een goede afzuiging hebt.

Ip20 is stofdicht volgens mij? Deze zal jij er ook in hebben @Toppe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]
Er zitten ip20 spots in onze badkamer op een hoogte van 265 cm. Op deze hoogte is ip20 afdoende mits je een goede afzuiging hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 07:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Nee. Zit geen certificering op. De zelfde armaturen gebruiken ze door de hele woning en ook buiten. Onder een carport en de dakoverstek moet je IP23 lampen/armaturen gebruiken en ook die zijn niet gecertificeerd.

Maar goed, er gaat een volledige NEN1010 keuring plaats vinden dus we gaan het zien.
Een IP-certificering mag je niet zomaar op je product plakken, want daar zijn kosten aan verbonden.

Als er dus geen certificering op zit, dan betekent het dus niet meteen dat het niet voldoet. Het kan nog steeds stof- en waterdicht zijn.
Uiteraard zal je aannemer wel aannemelijk moeten kunnen maken dat het aan de eisen voor gebruik in de betreffende zone in de badkamer voldoet.

Hier een artikel uit de c’t over IP-certificeringen. Het artikel is wat meer gericht op smartphones en wearables, maar het is ook van toepassing op jouw verlichting.
Kosten om te keuren bij bv het TUV voor een IP-certificering zijn niet heel erg hoog, maar het is niet verplicht om te doen en fabrikanten kunnen er dus op bezuinigen. Ook in NL zijn er partijen die die keuringen doen zoals KEMA en Dekra.

[ Voor 23% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2022 08:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:05:
[...]

Nee

spoiler:
Bovenste buis loopt naar rechts dunner af. Nee, er zit geen bocht in of is verbogen.
Je slaat nu wel een beetje door hoor Toppe. Wat is hier het probleem van?

Dat airco verhaal is zoals @Pannencouque het aangeeft ook multi interpretabel en wat @Farmerwood ook zegt: er is ook nog geen bewijs dat je Lampies niet goed zijn en wat jou betreft moeten alle lampjes er al uit.

No offense verder, maar wellicht is het ook goed om wat tegengas te krijgen zonder dat daar gelijk een belang ( zoals van dit random forum lid) achter zit.

Je had met je eerste aannemer ook al ruzie. Toen heb je dat huis niet gekocht. Met de 2e lijkt het ook al geen sprookjes huwelijk terwijl hij volgens mij al best meegaand is kwa werkzaamheden onder jouw eigen beheer in de woning vóór oplevering.

Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn

[ Voor 24% gewijzigd door siemenz op 06-03-2022 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Niwla schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Onze zonnepaneel installateur vond het geen probleem en juist handig :D
Een andere die we benaderd hebben deed er wel wat moeilijker over, maar wilde het wel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
[...]

De draden? Ze zijn die hele kabel vergeten! Bij m’n buurman ligt hij wél!

Spots in de douche moeten minimaal IP65/IP66 zijn, ik heb IP00. Weet niet of je spots in je badkamer hebt maar zou eens kijken. Weet bijna zeker dat ze het bij jou ook fout hebben gedaan.
[Afbeelding]

Het schilderen en behangen moest ik van de aannemer maar met hun zelf regelen, hij wou er niet tussen zitten. Prima, dat is gebeurt. JdB is zelfs langs geweest op het moment dat de nuts er in kwam en heeft gezien dat dit allemaal gebeurt is, z’n opzichter ook, niemand zegt er wat van.
Dit plaatje is recent nog voorbij gekomen en werd door een van de huis electriciens ontkracht.
Weet de strekking van het verhaal niet meer maar kwam erop neer dat de wettelijke eisen minder streng zijn dat het plaatje impliceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
Hallo allemaal

Ik heb net gesprek gehad met keukenboer en die vertelde mij dat een Bora kookplaat met recirculatie afzuigen niet samengaat met vloerkoeling. Hierdoor zou je condens vorming kunnen krijgen. Leek mij sterk verhaal aangezien onder keukenblok geen leidingen liggen. Heeft iemand hier over gehoord of meer informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Maartenteraar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:08:
Hallo allemaal

Ik heb net gesprek gehad met keukenboer en die vertelde mij dat een Bora kookplaat met recirculatie afzuigen niet samengaat met vloerkoeling. Hierdoor zou je condens vorming kunnen krijgen. Leek mij sterk verhaal aangezien onder keukenblok geen leidingen liggen. Heeft iemand hier over gehoord of meer informatie?
Hier vloerkoeling en recirculatie Miele maar na 2 zomers nergens last van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Maartenteraar schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:08:
Leek mij sterk verhaal aangezien onder keukenblok geen leidingen liggen. Heeft iemand hier over gehoord of meer informatie?
En hier heb je gelijk je antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Je slaat nu wel een beetje door hoor Toppe. Wat is hier het probleem van?
Afzeiken mag best maar lees nou eerst even alle berichten. Dan weet je wat beter hoe het verhaal in elkaar steekt.

Any how, ik meld me over 2 weken wel weer en dan zullen we zien op hoeveel punten ik gelijk heb gekregen.

Nieuwe album van Stromae is uit, wat een lekker album hoor!

Doei!

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 06-03-2022 08:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Afzeiken mag best maar lees nou eerst even alle berichten. Dan weet je wat beter hoe het verhaal in elkaar steekt.

Any how, ik meld me over 2 weken wel weer en dan zullen we zien op hoeveel punten ik gelijk heb gekregen.

Doei!
Toppe. Het is zeker niet als afzeiken bedoeld, maar een beetje weerstand of tegenspraak kan ik geen kwaad toch?

Dit is volgens mij niet het “laten we Toppe gelijk geven” topic.

Jij post je bevindingen en dit forum reageert. Zo werkt dit forum en dat is nou ook juist de bedoeling toch?

Het is toch hoogst uitzonderlijk dat schilders, behangers al voor oplevering werkzaamheden voor jou mogen uitvoeren? Wie ga je nu de schuld geven van schades aan deuren, kozijnen etc bij oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Toppe schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:56:
[...].

Nieuwe album van Stromae is uit, wat een lekker album hoor!
Toppe où t’es

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
GeeMoney schreef op zondag 6 maart 2022 @ 03:15:
[...]

Ok ok kijk dat klinkt goed :)
Is dat dan ook een systeem met plint afblazing (of hoe dat ook mag heetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 6 maart 2022 @ 03:15:
[...]

Het is juist een boost voor je vloerkoeling.... Hij kan overigens wel gelijk hebben, warme lucht op koude vloer. Maar dat word bij het nablazen weer opgedroogd. En evt condensatie zal vooral voorkomen bij tegels, en die hebben niet zoveel moeite met een paar druppels vocht..

En als het al zo is, is het allemaal wel op te lossen. Matje over de vloer (onder het keukenblok), Ta verhogen etc.... Zou er iig niet je apparatuurkeuzes op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Onze keukenlevencier gaf toen aan dat het niet vaak problemen geeft, maar dat ze zich gewoon indekken voor de kleine kans dat het wel een probleem geeft.

Ben zelf nog steeds wel blij met onze afzuigkap. Werkt beter dan de Bora van onze buren heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:45:
Onze keukenlevencier gaf toen aan dat het niet vaak problemen geeft, maar dat ze zich gewoon indekken voor de kleine kans dat het wel een probleem geeft.

Ben zelf nog steeds wel blij met onze afzuigkap. Werkt beter dan de Bora van onze buren heb ik het idee.
Grappig, ik ben nog steeds heel blij met onze Bora. Maar goed, onze vorige afzuigkap was bijna 20 jaar oud dus niet te vergelijken. Winst voor mij is vooral dat ik m'n hoofd niet constant stoot tegen dat onding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lonehitman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

zone 3 bestaat niet meer in de nieuwe nen1010

Afbeeldingslocatie: https://test.elektramat.dev/media/wysiwyg/Badkamerzones-afbeelding.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Volgende week als alles goed is tekenen voor een nieuwbouw project! Dus zal vanaf nu komende periode (1,5 jaar) hier ook af en toe meelezen.

Members only:

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Pannencouque schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:53:
[...]
Grappig, ik ben nog steeds heel blij met onze Bora. Maar goed, onze vorige afzuigkap was bijna 20 jaar oud dus niet te vergelijken. Winst voor mij is vooral dat ik m'n hoofd niet constant stoot tegen dat onding.
Tegenwoordig heb je andere modellen (bv schuin), maar vooral ook opties om hem hoger te hangen. Knappe jongen die zn hoofd daar tegen aan stoot :)
(Mijn eis was hetzelfde: geen dingen waar je je hoofd tegen stoot zoals bovenkastjes en afzuigkap)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Deleon78 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Tegenwoordig heb je andere modellen (bv schuin), maar vooral ook opties om hem hoger te hangen. Knappe jongen die zn hoofd daar tegen aan stoot :)
(Mijn eis was hetzelfde: geen dingen waar je je hoofd tegen stoot zoals bovenkastjes en afzuigkap)
De onderkant van de bovenkasten zit op ongeveer 160 cm. Zowel mijn vrouw als ik zijn langer dan 180cm en nog nooit mijn hoofd gestoten.
Hier iets minder goed te zien, maar de bovenkasten zijn 35 cm diep en het aanrechtblad 60 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znCKM2x8nBM2CUHIC_jEP3OdIi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v07OIKczq3FDNTFm0XJPA19Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
twain4me schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:56:
[...]

zone 3 bestaat niet meer in de nieuwe nen1010

[Afbeelding]
Dat klopt idd.

Buiten zone 2 mogen apparaten en aansluitingen gebruikt worden, zolang deze geaard zijn. Let op: de indeling in deze zones geldt alleen voor woningen mét een aardlekschakelaar. Is deze niet aanwezig, zoals in oudere huizen soms nog voorkomt, dan mogen eigenlijk geen stopcontacten of schakelaars gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

lonehitman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:39:
[...]

Dat klopt idd.

Buiten zone 2 mogen apparaten en aansluitingen gebruikt worden, zolang deze geaard zijn. Let op: de indeling in deze zones geldt alleen voor woningen mét een aardlekschakelaar. Is deze niet aanwezig, zoals in oudere huizen soms nog voorkomt, dan mogen eigenlijk geen stopcontacten of schakelaars gebruikt worden.
Ik neem aan dat @Toppe gewoon aardlekschakelaars heeft ;) dus er hoeft geen ip20 aan het plafond gewoon alleen met een aarddraadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:28:
[...]

[...]

De onderkant van de bovenkasten zit op ongeveer 160 cm. Zowel mijn vrouw als ik zijn langer dan 180cm en nog nooit mijn hoofd gestoten.
Hier iets minder goed te zien, maar de bovenkasten zijn 35 cm diep en het aanrechtblad 60 cm.

[Afbeelding]
Onze vorige afzuigkap hing hoger dan 160 en ik heb daar tig keer m'n harses aan gestoten. Wel wat dieper van 35cm natuurlijk. Hoe dan ook, wij wilden graag de downdraft, dus wat dat betreft zijn we sowieso tevreden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12

[...]

[...]

[...]

***members only***
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Vipertje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:52:
[...]

Nee dit is niet goed. Ik heb ook zo'n Nibe bodem warmtepomp en je hebt onderstaande nodig in je huiskamer om de temperatuur van die ruimte in te stellen. Tevens kan je kan nog wat settings aanpassen ten behoeve van je warm tap water etc etc. Dit is een bekabelde thermostaat die rechtstreeks op de Nibe aangesloten moet worden, dus als die ontbreekt zorg dan minstens dat de kabel er ligt en in je muur uitkomt!

Er is vervolgens nog een kabel nodig naar je vloerverwarming verdeler(s) die ook naar de warmtepomp moet. Dit is noodzakelijk zodat de verdeler met behulp van thermische motors per vloerverwarming groep de temperatuur kan aansturen. Vraag ook goed naar de regeling met betrekking tot koud water als je een Nibe met vloerkoeling hebt anders snappen je thermostaten in de ruimtes niet wat er gebeurt en zetten ze de groepen dicht.

Kijk ook maar even goed aan je voor of achtergevel of daar wel de temperatuur sensor zit voor de buiten temperatuur, die is ook nodig.

https://www.installatieva...tebediening-rmu-40-067064
De buiten temperatuursensor hangt wel aan de gevel.
Ze geven aan dat zij tegenwoordig eigenlijk alleen een binnen temperatuursensor hangen i.p.v. een thermostaat, omdat je er niet aan moet zitten als hij ingesteld is en mocht je dit nog wel willen doe, moet je naar de trapkast lopen waar de warmtepomp staat. Hier kan je dan de instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
Robertv88 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:55:
[...]

De buiten temperatuursensor hangt wel aan de gevel.
Ze geven aan dat zij tegenwoordig eigenlijk alleen een binnen temperatuursensor hangen i.p.v. een thermostaat, omdat je er niet aan moet zitten als hij ingesteld is en mocht je dit nog wel willen doe, moet je naar de trapkast lopen waar de warmtepomp staat. Hier kan je dan de instellingen aanpassen.
Het echte verhaal is waarschijnlijk dat ze je een SMO 20 controle unit hebben gegeven die geen mogelijkheid heeft voor zo’n thermostaat ipv een SMO 40. Dat bespaard ze weer 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
[...]
Ik ben wel benieuwd wat zo'n Bora of soortgelijke kookplaat met afzuiging kost aan extra ruimte onder het aanrechtblad. Ik twijfel nog om ook een Bora te nemen, maar ben bang dat dit ten koste gaat van een lade. Ook heb ik gehoord dat de filters nogal prijzig zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe vaak moeten ze worden vervangen tegen welke kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ken Wood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat zo'n Bora of soortgelijke kookplaat met afzuiging kost aan extra ruimte onder het aanrechtblad. Ik twijfel nog om ook een Bora te nemen, maar ben bang dat dit ten koste gaat van een lade. Ook heb ik gehoord dat de filters nogal prijzig zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe vaak moeten ze worden vervangen tegen welke kosten?
Die inbouw informatie is prima te vinden hoor. De keukenleverancier spiegelde onze wel aardig prijzige filters voor maar dat was deels volgens mij ook om het plasma filter te verkopen waar je zo gezegd op lange termijn voordeliger mee uit was. Als je keuze daarvan afhangt zou ik aanraden om het zelf even op te zoeken. Overigens is Bora niet de enige met ingebouwde afzuiging hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ken Wood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Hij is ongeveer 20cm hoog, valt erg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Die inbouw informatie is prima te vinden hoor. De keukenleverancier spiegelde onze wel aardig prijzige filters voor maar dat was deels volgens mij ook om het plasma filter te verkopen waar je zo gezegd op lange termijn voordeliger mee uit was. Als je keuze daarvan afhangt zou ik aanraden om het zelf even op te zoeken. Overigens is Bora niet de enige met ingebouwde afzuiging hé.
Ik had inderdaad een beetje moeite moeten doen. Bij de Bora Puru is 20 centimeter zo te zien. Ik weet dat er andere inductiekookplaten met afzuiging bestaan, maar de Bora Puru kwam geloof ik als beste uit de test van de Consumentenbond. En die is ook nog enigszins betaalbaar. Het wordt of bladafzuiging of plafond. Zo'n RVS kap vlak boven je hoofd vind ik niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Vipertje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Het echte verhaal is waarschijnlijk dat ze je een SMO 20 controle unit hebben gegeven die geen mogelijkheid heeft voor zo’n thermostaat ipv een SMO 40. Dat bespaard ze weer 300 euro
Hoe kan ik de verschillen zien tussen de SMO 20 en SMO 40? Dan kan ik daar op letten bij de oplevering?
Vind het nog steeds apart dat op onze tekening de letters "th" staan, dat suggereert dat er een thermostaat hangt en geen temperatuursensor.
Daarnaast staat in de technische documentatie "De verwarmingsinstallatie wordt bediend door een kamerthermostaat in de woonkamer.", dus wil het bij oplevering nogmaals aan de kaart stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Source90 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:30:
[...]

[...]

[...]

Vliegnerd helaas gelijk in dezen :'(
De toelichting van de aangifte kreeg ik blijkbaar apart nagestuurd..

[Afbeelding]

Onze gemeente rekent mooi met 01-01-2022 dus, net opgeleverd op die datum.
Achja, kan er ook wel bij }:O
Ik heb nog eens goed naar onze aanslag gemeentelijke belastingen gekeken en zie het volgende staan:
1. onroerende zaakbelasting eigenaar 01-01-2022 € 315.000 woning 0,1413 % 445,10
2. onroerende zaakbelasting eigenaar 01-01-2022 € 162.000 niet-woning 0,3115 % 504,63

De eerste is van mijn huidige woning en de WOZ-waarde staat op zo'n 60% van verkoopbedrag. Dus prima.
De tweede regel is van ons nieuwbouwhuis, 3 maart opgeleverd, dus die waarde die daar staat vind ik ook prima :)

Alleen valt met het verschil in percentage zo op. 0,14 vs 0,31. Weet iemand zo waarom daar zo'n verschil in zit?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Ken Wood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Ik had inderdaad een beetje moeite moeten doen. Bij de Bora Puru is 20 centimeter zo te zien. Ik weet dat er andere inductiekookplaten met afzuiging bestaan, maar de Bora Puru kwam geloof ik als beste uit de test van de Consumentenbond. En die is ook nog enigszins betaalbaar. Het wordt of bladafzuiging of plafond. Zo'n RVS kap vlak boven je hoofd vind ik niks.
Wij hebben de Puru X, en inderdaad iets van 20cm eronder. Die lade gebruiken we voor alle kruiden, die zijn niet zo hoog meestal :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ChUcKiE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Ik heb nog eens goed naar onze aanslag gemeentelijke belastingen gekeken en zie het volgende staan:
1. onroerende zaakbelasting eigenaar 01-01-2022 € 315.000 woning 0,1413 % 445,10
2. onroerende zaakbelasting eigenaar 01-01-2022 € 162.000 niet-woning 0,3115 % 504,63

De eerste is van mijn huidige woning en de WOZ-waarde staat op zo'n 60% van verkoopbedrag. Dus prima.
De tweede regel is van ons nieuwbouwhuis, 3 maart opgeleverd, dus die waarde die daar staat vind ik ook prima :)

Alleen valt met het verschil in percentage zo op. 0,14 vs 0,31. Weet iemand zo waarom daar zo'n verschil in zit?
Woning in aanbouw zou ook in de categorie woning moeten vallen geloof ik. Alleen als je bouwgrond hebt waar nog niet gestart is met bouwen valt het kavel onder niet-woning categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Z___Z schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Woning in aanbouw zou ook in de categorie woning moeten vallen geloof ik. Alleen als je bouwgrond hebt waar nog niet gestart is met bouwen valt het kavel onder niet-woning categorie.
Aha ok, thanks. De woning was op de peildatum nagenoeg klaar. Ik zal maar eens gaan bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 09:26
Z___Z schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:55:
[...]

@ChUcKiE

mocht je huis nog in bouwfase zijn geweest:

mogen ze 20% van de waarde tellen wanneer de fundering ligt
en loopt op tot 60% wanneer het lucht en waterdicht is.

dit loopt op tot 100% wanneer de woning woonbaar is gekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

badboyqxy schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:26:
[...]

@ChUcKiE

mocht je huis nog in bouwfase zijn geweest:

mogen ze 20% van de waarde tellen wanneer de fundering ligt
en loopt op tot 60% wanneer het lucht en waterdicht is.

dit loopt op tot 100% wanneer de woning woonbaar is gekeurd.
Ik moet eerlijk zeggen dart het bedrag (160.000) me eigenlijk niet eens zo heel veel interesseert. Die is gewoon erg laag aangehouden heb ik het idee omdat het huis nagenoeg klaar was, dus prima. Het zit hem vooral in het verschil in percentage en wat Z___Z aangeeft, dat het wellicht dus in een verkeerde categorie valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ChUcKiE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dart het bedrag (160.000) me eigenlijk niet eens zo heel veel interesseert. Die is gewoon erg laag aangehouden heb ik het idee omdat het huis nagenoeg klaar was, dus prima. Het zit hem vooral in het verschil in percentage en wat Z___Z aangeeft, dat het wellicht dus in een verkeerde categorie valt?
Kan ook per gemeente verschillen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 18:29
Wij hebben onze 1e factuur binnen van de aannemer (10% van aanneemsom). Deze is per e-mail binnengekomen, op de portal van de aannemer is deze factuur niet te zien.

Het gaat om grote bedragen en e-mail vind ik nogal scam gevoelig.

Hoe ontvangen jullie de facturen, per e-mail? Of via de portal van de aannemer?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat moet dan wel een erg gerichte scam actie zijn. Valideer eventueel even het rekeningnummer van de aannemer dan komt het geld in ieder geval daar aan. Let wel op of de werkzaamheden ook gereed zijn voordat je de opdracht tot betaling geeft. Als je betaalt voor iets wat niet opgeleverd is en woningborg wordt aangesproken dan betaal je dat termijn dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:39:
Dat moet dan wel een erg gerichte scam actie zijn. Valideer eventueel even het rekeningnummer van de aannemer dan komt het geld in ieder geval daar aan. Let wel op of de werkzaamheden ook gereed zijn voordat je de opdracht tot betaling geeft. Als je betaalt voor iets wat niet opgeleverd is en woningborg wordt aangesproken dan betaal je dat termijn dubbel.
"Start bouw"

Er zijn wat hekken geplaatst en de grond is netjes gemaakt, dus van start kan je wel spreken, dus we gaan gewoon betalen.

Het moet inderdaad wel een gerichte scam zijn, heb je gelijk in. Iedereen denkt altijd wel van "mij overkomt zoiets niet", totdat het je overkomt :)

Rekeningnummer checken is wel een goede, alleen is dit onze 1e factuur, dus we weten niet wat het juiste rekeningnummer moet zijn. In hun portal of op de website kan ik het in ieder geval niet terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
c-nan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:43:
[...]

"Start bouw"

Er zijn wat hekken geplaatst en de grond is netjes gemaakt, dus van start kan je wel spreken, dus we gaan gewoon betalen.

Het moet inderdaad wel een gerichte scam zijn, heb je gelijk in. Iedereen denkt altijd wel van "mij overkomt zoiets niet", totdat het je overkomt :)

Rekeningnummer checken is wel een goede, alleen is dit onze 1e factuur, dus we weten niet wat het juiste rekeningnummer moet zijn. In hun portal of op de website kan ik het in ieder geval niet terug vinden.
Dan even navragen voor de zekerheid. Soms staat het ook op hun website.
Bij ons stond het geloof ik ook op het koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
SquareOne schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Dan even navragen voor de zekerheid. Soms staat het ook op hun website.
Bij ons stond het geloof ik ook op het koopcontract.
Ik heb ze al gevraagd of ze het ook nog gaan toevoegen op hun portal. Op hun portal heb je namelijk Dossier -> Facturen. Daar staat de factuur (nog) niet tussen.

Gevraagd of ze 'm alsnog willen toevoegen :)

Maar was ook benieuwd hoe Tweakers hier dus mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:00

BiG-GuY

Wij kregen ze nog traditioneel via de post. Eerste keer wel gecheckt met hun dat het klopte. Voelt toch raar dat soort bedragen overboeken :+ .

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Het is een aannemer dus het portaal zal zijn beperkingen hebben. Meestal is een belletje sneller of een berichtje via het portaal (dat werkt meestal prima) als er geen haast achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
BiG-GuY schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:42:
Wij kregen ze nog traditioneel via de post. Eerste keer wel gecheckt met hun dat het klopte. Voelt toch raar dat soort bedragen overboeken :+ .
Dat hebben wij ook gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
c-nan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Ik heb ze al gevraagd of ze het ook nog gaan toevoegen op hun portal. Op hun portal heb je namelijk Dossier -> Facturen. Daar staat de factuur (nog) niet tussen.

Ik kreeg de eerste rekening via de post en via de mail. Daarna gekozen voor alleen via de mail. Wel steeds check check dubbelcheck op rekeningnummer etc. Ik had een volledig (nieuw)bouwdepot waar alle fases uit betaald zijn, dus via de portal het vaste rekeningnummer + naam toegevoegd waar de factuurbedragen naartoe moesten, dus opzich was dat makkelijk. Meerwerk was wel uit eigen zak, dus betaallimiet verhogen en drie keer checken voordat ik het overmaakte haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

ChUcKiE schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Is per gemeente verschillend. Veel gemeenten hebben hoger tarief voor “woning in aanbouw” omdat de waarde vaak onrealistisch laag is. Onder de streep betaal je met een dubbel tarief toch weer normaal belasting.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:25
c-nan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Hier een quote uit een bericht van onze aannemer in het begin van de bouw:

Members only:

Altijd dubbel checken en verifiëren dus!
Pagina: 1 ... 93 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.