Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 10:45
Lijkt me niet duur, 150 euro voor een 400v aansluiting. Wat raden jullie aan? Uitvoeren door de bouwer of achteraf door mijn elektricien. (Vader van een vriendin).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qgBQt0Bv/539580-CD-EBA9-4-F44-B83-F-8-B93-EB263-B26.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joris-Jansen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:48:
Lijkt me niet duur, 150 euro voor een 400v aansluiting. Wat raden jullie aan? Uitvoeren door de bouwer of achteraf door mijn elektricien. (Vader van een vriendin).

[Afbeelding]
Zolang dit inclusief de aanpassing in de meterkast is, zeker doen. De plug aan de kant van de keuken is fysiek niet anders, alleen de kabel indeling is anders.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
BiG-GuY schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Zolang dit inclusief de aanpassing in de meterkast is, zeker doen. De plug aan de kant van de keuken is fysiek niet anders, alleen de kabel indeling is anders.
Er is dus alleen een wijziging in de meterkast nodig of ook in de bekabeling van de meterkast naar de kookplaat?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
BiG-GuY schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:58:
[...]

De plug aan de kant van de keuken is fysiek niet anders, alleen de kabel indeling is anders.
Dat is onjuist
Afbeeldingslocatie: https://test.elektramat.dev/media/wysiwyg/Perilex-wandcontactdozen.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 07-03-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Niemand heeft een 25A perilex nodig voor zijn 7,6 of 11kW inductiekookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ben nog geen 25A kookplaten, ovens/fornuizen tegengekomen voor consumenten gebruik. Als jij er een kan laten zien ben ik wel benieuwd. 16A is al genoeg voor 11kW wat de zwaarste zijn.

Kookgroep vs krachtgroep is enkel andere pin layout in de 16A Perilex, beiden zijn 5 aders.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 07-03-2022 17:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Gaan we weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Rouske schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:19:
[...]

Niemand heeft een 25A perilex nodig voor zijn 7,6 of 11kW inductiekookplaat.
De aansluiting is zwaarder, in mijn optiek moet de stekker dat ook laten zien. Maar ach, terug naar projectmatige zaken :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Haha echt he. Ik sta er nog op spanning van ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Joris-Jansen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:48:

[Afbeelding]
Ik ben er 177 euro voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
c-nan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Ik heb ze al gevraagd of ze het ook nog gaan toevoegen op hun portal. Op hun portal heb je namelijk Dossier -> Facturen. Daar staat de factuur (nog) niet tussen.

Gevraagd of ze 'm alsnog willen toevoegen :)

Maar was ook benieuwd hoe Tweakers hier dus mee omgaan.
Ik heb eerst een test overboeking gedaan, eerst iets van <10 euro overgemaakt en hen laten bevestigen dat zij het ontvangen hebben. Testtransacties is een beetje een gewoonte geworden. Uiteraard wel eerst gevraagd of ze daar oké mee waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
BiG-GuY schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:22:
[...]

Ben nog geen 25A kookplaten, ovens/fornuizen tegengekomen voor consumenten gebruik. Als jij er een kan laten zien ben ik wel benieuwd. 16A is al genoeg voor 11kW wat de zwaarste zijn.

Kookgroep vs krachtgroep is enkel andere pin layout in de 16A Perilex, beiden zijn 5 aders.
Alsjeblieft, 15kW, voor consumenten: https://www.denardi.nl/falcon-nexus-90-inductie. Vereist 25A in de keuken, staat er expliciet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Anakha schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:47:
[...]

Alsjeblieft, 15kW, voor consumenten: https://www.denardi.nl/falcon-nexus-90-inductie. Vereist 25A in de keuken, staat er expliciet bij.
Die is dan ook 15kW, dan heb je inderdaad 25A nodig.

Nog nooit van het merk gehoord. Bijzonder ding, zou er zelf niet vrolijk van worden elk deel heeft meer beperkingen dan de losse elementen die we van Siemens hebben.

Bijkomend heb je dikkere kabels nodig en moet je waarschijnlijk zelfs 3x35A hoofdaansluiting hebben met zo’n ding, omdat je met de gelijktijdigheidsfactor zit.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Iemand nog een bepaald adresje waar ik een afvalbak voor restafval kan huren, naast de standaard adressen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
BiG-GuY schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Die is dan ook 15kW, dan heb je inderdaad 25A nodig.

Nog nooit van het merk gehoord. Bijzonder ding, zou er zelf niet vrolijk van worden elk deel heeft meer beperkingen dan de losse elementen die we van Siemens hebben.

Bijkomend heb je dikkere kabels nodig en moet je waarschijnlijk zelfs 3x35A hoofdaansluiting hebben met zo’n ding, omdat je met de gelijktijdigheidsfactor zit.
Boretti heeft hetzelfde soort apparaten, die van ons is ook zoiets. Je moet het zien als de elektrische equivalent van een groot fornuis. In een flinke keuken worden die al decennia toegepast maar dan was het vaak in de combinatie van koken op gas en de ovens op elektriciteit, dan ontstaat dat vermogensprobleem niet.

Wij hebben hier dus een oplevering gekregen die niet aan de norm voldoet, omdat dat fornuis op een eigen 3x25 zit achter de 3x25 hoofdaansluiting, wel met een hele dikke kabel direct van keuken naar meterkast dus dat is wel netjes gedaan. Door gebruik van het fornuis en andere zaken tegelijk is de hoofdaansluiting er nog nooit uitgeklapt (wel door andere brak aangelegde elektra door de bouwer helaas...).

Ik wil hier nog een keer een goede elektricien wat dingen laten veranderen (de bekabeling in de tuin op een eigen groep/aardlek zetten, om te beginnen |:() en dan eens overleggen of het nog zin heeft om dat ding op 3x20 af te zekeren (moet genoeg zijn maar voldoet ook niet aan norm, maar biedt wel iets) of te kijken hoe ver we komen op 3x16 (gaat vermoedelijk geen problemen opleveren). Ik snap ook niet waarom er niet gewoon 3 stekkers uit zo'n apparaat komen (1 x 3x16 voor de kookplaat 2 x 1x16 voor de ovens), dan mag je het wel gewoon aansluiten.

Dat soort fornuizen is ontworpen vanuit de gedachte dat 5 pitten op boost en 2 ovens op turbogrill met snel opwarmstand probleemloos werkt. Leuk voor een restaurant maar voor ons had er best een limiter ofzo ingemogen, ik denk dat we wel eens 2 pitten op boost hebben gehad met een ovenschotel in oven 1 en broodjes in oven 2 maar dan blijft het ding nog onder de 10kW qua verbruik denk ik. En da's dan met de kerst :P

Ik wou een linkje toevoegen naar de Boretti fornuizen maar die hebben de productlijn aangepast, de combinatie die wij hebben met 5 pitten en 2 ovens hebben ze nu niet meer. Het is 5 pitten en 1 oven of 4 pitten en 2 ovens. Vermogen blijft daarmee met een limiter binnen de 3x16. Voortschrijdend inzicht na installatieellende denk ik _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Jheroun op 08-03-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
@Jheroun wij hebben een ATAG inductie fornuis, die blijft inderdaad op 11kw IPV 15 door een limiet te hebben op het aantal pitten dat tegelijkertijd op een hoge stand kan. Ik begreep van de importeur (dinardi) dat Falcon daar ook mee gaat komen om de Europese markt beter te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Jheroun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:08:
[...]
(de bekabeling in de tuin op een eigen groep/aardlek zetten, om te beginnen |:() en dan eens overleggen of
Komt de kabel vanuit buiten niet in de meterkast binnen in een lasdoos en zo op een andere groep aangesloten?
Indien dat het geval is, zou je de lasdoos kunnen openmaken en een extra kabel naar de meterkast kunnen doen op een nieuwe aardlekautomaat voor de tuin (eigen lasdoos, zie bericht @Wolly ). De oude kabels kan je dan verbinden voor de standaard groep die er al was.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 08-03-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Komt de kabel vanuit buiten niet in de meterkast binnen in een lasdoos en zo op een andere groep aangesloten?
Indien dat het geval is, zou je vanuit de lasdoos een extra kabel naar de meterkast kunnen doen op een nieuwe aardlekautomaat voor de tuin. De oude kabels kan je dan verbinden voor de standaard groep die er al was.
Wel een aparte lasdoos gebruiken voor elke groep!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
lizard87 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Hier een quote uit een bericht van onze aannemer in het begin van de bouw:

***members only***

Altijd dubbel checken en verifiëren dus!
Een collega van mij heeft dit ook gehad, een factuur precies op t moment dat je m verwacht maar met vervalst rekeningnummer.

Sindsdien check ik altijd het rekeningnummer nog een keer extra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ken Wood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat zo'n Bora of soortgelijke kookplaat met afzuiging kost aan extra ruimte onder het aanrechtblad. Ik twijfel nog om ook een Bora te nemen, maar ben bang dat dit ten koste gaat van een lade. Ook heb ik gehoord dat de filters nogal prijzig zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe vaak moeten ze worden vervangen tegen welke kosten?
Wij zijn inderdaad wel een binnenlade kwijt. Er blijft echter genoeg over voor kruiden of bestek, dus je bent geen hele kast kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
nel!s schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:26:
@Jheroun wij hebben een ATAG inductie fornuis, die blijft inderdaad op 11kw IPV 15 door een limiet te hebben op het aantal pitten dat tegelijkertijd op een hoge stand kan. Ik begreep van de importeur (dinardi) dat Falcon daar ook mee gaat komen om de Europese markt beter te kunnen bedienen.
Dat is wel zo handig ja. Voor onze Boretti te laat maar aangezien wij zelf in de praktijk wel binnen die limiet koken denk ik dat een 3x16 er in de praktijk nooit uit zal klappen.

Of het uitmaakt is een tweede. We voldoen nu niet aan die selectiviteit maar waar dat erg voor is weet ik niet. Mocht de hoofdaansluiting heel vaak klappen en vervangen moeten worden dan snap ik dat de netbeheerder de rekening dan naar de consument stuurt maar tot nog toe is dat hier nog nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat zo'n Bora of soortgelijke kookplaat met afzuiging kost aan extra ruimte onder het aanrechtblad. Ik twijfel nog om ook een Bora te nemen, maar ben bang dat dit ten koste gaat van een lade. Ook heb ik gehoord dat de filters nogal prijzig zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe vaak moeten ze worden vervangen tegen welke kosten?
Aangezien we een eiland (120) krijgen met kasten van 60/60 rug-aan-rug hebben we de kast die recht tegenover de afzuigbuis bewust 30 diep gemaakt. Hierdoor is er straks 30cm ruimte voor die buis. In die kast komen de borden en die hoeft niet zo diep. Wordt anders alleen maar een rommel.

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 08-03-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:32
Weet je dat zeker? Volgens mij is de afbeelding die je toont voor een PUXA (met luchtafvoer naar buiten). Wij hebben de PUXU (recirculatie) en die heeft die hele buis naar beneden niet. De ruimte die je daarbij tussen de kasten nodig hebt is veel kleiner. Inbouwdiepte is wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
DJMarcel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:09:
Weet je dat zeker? Volgens mij is de afbeelding die je toont voor een PUXA (met luchtafvoer naar buiten). Wij hebben de PUXU (recirculatie) en die heeft die hele buis naar beneden niet. De ruimte die je daarbij tussen de kasten nodig hebt is veel kleiner. Inbouwdiepte is wel hetzelfde.
Je hebt gelijk, ik las PURA en PUXU ipv PURA en PURU. Ik heb niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
DJMarcel schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:09:
Hoe bevalt de PUXU? Duurt voor ons nog wel meer dan een jaar, maar voor nu lijkt de PUXU mij wel wat voor onze nieuwe keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Laatst online: 20:17
Toppe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:42:
Iemand nog een bepaald adresje waar ik een afvalbak voor restafval kan huren, naast de standaard adressen?
Nieboer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Laatst online: 22-08 13:32
Nuevocasa schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Hoe bevalt de PUXU? Duurt voor ons nog wel meer dan een jaar, maar voor nu lijkt de PUXU mij wel wat voor onze nieuwe keuken.
Weet ik nog niet; m’n nieuwe huis wordt als het goed is over vier weken opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58
Nuevocasa schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Niet aan mij, maar wij hebben nu een half jaar een puxu en die bevalt meer dan prima. Hele goede afzuiging en we merken niet veel aan restluchtjes. Bediening is prima, behalve dat je de timer moet bevestigen (en de rest niet). Dat vergeten we nog wel eens :D

Let op dat je langs de hele plint afblaast, alsin een open randje, anders blaas je de hele tijd tegen je voeten aan. In de zomer op flippers kan dat vervelend zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een PUXU en echt zeer tevreden. De afzuiging is echt heel goed.

Enige puntje is dat hij soms lastig reageert om aan te gaan, je moet een vet vrije plaat hebben en vet vrije vingers. Komt denk ik ook door het schoonmaakspul wat ik ervoor heb, daardoor komt er een vettig laagje op. (Cerafix)

En dat ik heel voorzichtig ben geweest met krassen, maar 1 korreltje zout toch voor een kras heeft gezorgd. Maar dat hebben wel meer mensen las ik in het Bora topic :P Eerste krasje doet altijd pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:23:

Enige puntje is dat hij soms lastig reageert om aan te gaan, je moet een vet vrije plaat hebben en vet vrije vingers. Komt denk ik ook door het schoonmaakspul wat ik ervoor heb, daardoor komt er een vettig laagje op. (Cerafix)

En dat ik heel voorzichtig ben geweest met krassen, maar 1 korreltje zout toch voor een kras heeft gezorgd. Maar dat hebben wel meer mensen las ik in het Bora topic :P Eerste krasje doet altijd pijn.
Elke glasplaat helaas :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Blijft toch gek dat er zoveel mensen zijn die de afzuiging niet naar buiten doen. Is dit een bewuste keuze? Vooral in de zomer krijg je door het koken gigantisch veel extra warmte in de nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
lonehitman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:45:
Blijft toch gek dat er zoveel mensen zijn die de afzuiging niet naar buiten doen. Is dit een bewuste keuze? Vooral in de zomer krijg je door het koken gigantisch veel extra warmte in de nieuwbouwwoning.
Veel aannemers bieden de optie niet om een afvoer naar buiten aan te leggen. Zeker niet vanaf een eiland.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Blijft toch gek dat er zoveel mensen zijn die de afzuiging naar buiten doen. Is dit een bewuste keuze? Vooral in de winter verlies je door het koken gigantisch veel warmte in de nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Als je een WtW hebt, wil je geen afzuiging naar buiten. Verstoort de hele balansventilatie namelijk.

Ook voor je isolatie is zo’n opening naar buiten toe niet bevorderend.

Daarbij hebben we nergens last van met onze ingebouwde afzuiging met plasmafilter in onze Siemens inductieplaat. Zou niet weten waarom we nog afzuiging naar buiten zouden willen hebben in de afzuiger.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Hoe ging het aansluiten door Klomp uiteindelijk met die plaat op een 3-fase perilex? Hebben ze wat geleerd hier vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Hoe ging het aansluiten door Klomp uiteindelijk met die plaat op een 3-fase perilex? Hebben ze wat geleerd hier vorig jaar?
Ik had van te voren een schemaatje gemaakt hoe ze de stekker moesten maken. Dat hebben ze zo gedaan. Verder geen discussie gehad. De Puxu is ook gewoon 3 fase, dus geen discussie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
We willen vanaf de meterkast een tyleen waterleiding naar achterin de tuin leggen (+/- 45meter).

Momenteel denk ik er over om dit als volgt te doen.
Na de watermeter een aftakking naar de waterontharder en de andere aftakking naar deze slang t.b.v. tuin. De aftakking naar de tuin voorzien van een kogelkraan om deze af te sluiten tijdens de winter.
.
Lees dat deze 60 á 80cm ingegraven moet liggen (vorstvrij).
Adviseren jullie om voor/na de kogelkraan ook een terugloopbeveiliging/keerklep toe te voegen? en een mogelijkheid om deze leiding dmv lucht door te kunnen blazen? Aangezien deze slang vanaf de meterkast de grond in gaat tot aan achter in de tuin kan ik geen laagste punt maken om te zorgen dat deze slang leeg loopt. Is dit nodig i.v.m. stilstaand water eventueel voor langere periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Er is laatst een monteur van Bora langs geweest omdat de rand los liet en die heeft ons een hele mooie polijst steen verkocht. We hadden geen krassen, maar de ingebrande vetvlekken waren prima weg te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
kepler schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:12:
[...]

Er is laatst een monteur van Bora langs geweest omdat de rand los liet en die heeft ons een hele mooie polijst steen verkocht. We hadden geen krassen, maar de ingebrande vetvlekken waren prima weg te halen!
Daar kan je ook een wonderspons voor gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:17:
[...]

De klei die je gebruikt voor je auto lak werkt hiervoor ook perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Deleon78 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Dit was 6 euro geloof ik :D We hebben geen wonderspons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
@kepler @Toppe
Ik ben wel benieuwd naar wat jullie gebruiken. Heb je iets van een linkje?

Willekeurige plek waar je wonderspons kan kopen, hier 80 cent per stuk:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wonderspons/p/2509774

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:58:
@kepler @Toppe
Ik ben wel benieuwd naar wat jullie gebruiken. Heb je iets van een linkje?

Willekeurige plek waar je wonderspons kan kopen, hier 80 cent per stuk:
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wonderspons/p/2509774
Ik gebruik dit bij mensen met zo’n plaat die zeggen dat ze hem niet meer goed schoon krijgen.

Wordt nu elke maand gevraagd op de vaste adressen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 06:54:
[...]

Ik gebruik dit bij mensen met zo’n plaat die zeggen dat ze hem niet meer goed schoon krijgen.

Wordt nu elke maand gevraagd op de vaste adressen :+
Neem jij je kookplaat ook mee naa peagant shows? 🤣

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:12:
[...]

Neem jij je kookplaat ook mee naa peagant shows? 🤣
Sttt! Niet verder vertellen graag, straks komt iedereen achter mn hobby!

Maar even serieus, het klinkt gek maar dit werkt echt wel hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Just curious: Zijn jullie tijdens de bouw van jullie huis al fysiek in het huis geweest? Of hebben jullie "netjes" gewacht tot het moment van inmeten en/of oplevering? Uiteraard in overleg met mensen die op de bouwplaats lopen, dus niet op eigen houtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dutchylex schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:01:
Just curious: Zijn jullie tijdens de bouw van jullie huis al fysiek in het huis geweest? Of hebben jullie "netjes" gewacht tot het moment van inmeten en/of oplevering? Uiteraard in overleg met mensen die op de bouwplaats lopen, dus niet op eigen houtje.
Je mag mij niet als maatstaaf nemen want ik mag naar binnen wanneer ik wil als de deur open is. Ondanks mijn frequente bezoeken heb ik niet het idee gehad dat ik ze tot last was. Sterker nog, de meeste vinden het ook wel eens leuk om de opdracht gever te zien en te verstellen wat ze precies doen.

Dat we naar binnen mogen wanneer de deur open is staat vermeld in de KAO, beide partijen hebben er voor getekend dus het is niet illegaal of wat dan ook.

Ook was het wel handig dat we hun planning wisten door het zelf uit te zoeken. Zo hebben we in overleg met de tegelzetter besloten een andere kleur voeg te nemen, de schoonloopmatten groter te maken omdat dit mooier en praktischer is.

Ik denk dat 99% dit niet in hun papieren hebben staan en dat 95% ook niet zomaar naar binnen kan/mag.

En nu dochterlief even aankleden want ‘kijken nieuwehuis’. Opzichter!

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 09-03-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Bij ons werden ze naarmate de tijd vorderde iets flexibeler. Als je de uitvoerder op bouw vroeg of je een kijkje in de woning mocht nemen dan mocht dat meestal wel, vaak liep hij dan met je mee.

Als je dit via de portal aan de kopersbegeleider vroeg was het antwoord steeds: "nee, mag niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tijdens de bouw draagt de aannemer de verantwoordelijkheid voor een veilige bouwplaats. Je mag enkel met toestemming betreden. In theorie hoeft daar niemand voor aanwezig te zijn en in de praktijk mag het eigenlijk altijd wel als er iemand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:22
Netjes gewacht. Er waren genoeg kijkmomenten en de bouwplaats betreden was gewoon echt niet mogelijk. Er hangen ook camera's etc, dus als je het op eigen houtje zou doen zou dat wel kunnen leiden tot een verslechterde relatie met de bouwer.

En je kunt je ook afvragen wat je ermee opschiet om tijdens de bouw er al vaker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
BiG-GuY schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Als je een WtW hebt, wil je geen afzuiging naar buiten. Verstoort de hele balansventilatie namelijk.

Ook voor je isolatie is zo’n opening naar buiten toe niet bevorderend.

Daarbij hebben we nergens last van met onze ingebouwde afzuiging met plasmafilter in onze Siemens inductieplaat. Zou niet weten waarom we nog afzuiging naar buiten zouden willen hebben in de afzuiger.
In ons vorige en ons huidige huis hebben wij een WTW en een afzuiging naar buiten. Er zit in de muur bij ons een dubbele terugslagklep,een geïsoleerde buis naar de kookplaat en in de kookplaat zit nog een terugslagklep volgens mij.

Het beetje extra energie door afzuiging naar buiten weegt niet op tegen alle fijnstof die je de woning weer inblaast met een recirculatiesysteem. Plus de filters in een dergelijk systeem zijn natuurlijk ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ik ben meerdere keren per week naar binnen gesneakt. (3 jaar geleden). Toen er al deuren zonder sloten in zaten had ik standaard een losse klink in mijn auto gelegd om toch de deur open te kunnen maken. Hierdoor heb ik veel foto's van de bouw kunnen nemen. Voornamelijk voor al het leidingwerk zodat ik later kan zien waar de leidingen lopen. Daar heb ik nu al verschillende keren profijt van gehad dat ik terug kon kijken waar wel en geen leidingen lopen. Ook heb ik de aannemer diverse keren op fouten of problemen kunnen wijzen. Hij heeft me wel met een schuin oog aangekeken omdat hij prima wist wat ik aan het doen was maar aan de andere kant had hij er nu ook profijt van omdat zijn fouten nu nog makkelijk te verhelpen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Wij hadden de zelfde uitvoerder als Toppe. We mochten te pas en te onpas komen kijken.

Wij hebben op de dag dat de eerste muren stonden een krat bier en worst in de woning gelegd. Je weet nooit waar het goed voor is haha.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
Met die krat bier kan het twee kanten opgaan. Of de wanden worden een stuk rechter als ze er blij mee zijn na een werkdag of alles staat schots en scheef als ze er aan begin van de werkdag blij mee zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Robertv88 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:39:
We willen vanaf de meterkast een tyleen waterleiding naar achterin de tuin leggen (+/- 45meter).

Momenteel denk ik er over om dit als volgt te doen.
Na de watermeter een aftakking naar de waterontharder en de andere aftakking naar deze slang t.b.v. tuin. De aftakking naar de tuin voorzien van een kogelkraan om deze af te sluiten tijdens de winter.
.
Lees dat deze 60 á 80cm ingegraven moet liggen (vorstvrij).
Adviseren jullie om voor/na de kogelkraan ook een terugloopbeveiliging/keerklep toe te voegen? en een mogelijkheid om deze leiding dmv lucht door te kunnen blazen? Aangezien deze slang vanaf de meterkast de grond in gaat tot aan achter in de tuin kan ik geen laagste punt maken om te zorgen dat deze slang leeg loopt. Is dit nodig i.v.m. stilstaand water eventueel voor langere periode?
Het is volgens mij zelfs verplicht om een terugloopbeveiliging te hebben in dat geval.

Met een fietspomp of compressor kan je simpel je leiding leegblazen door hem aan te sluiten op het aftapkraantje van die beveiliging (doe ik zelf ook bij strenge winters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Gisteren een baaldagje gehad mbt het hele nieuwbouwproject.

Eerst de makelaar die aangaf dat de overdracht bij de notaris nu zeker buiten onze termijn van de hypotheekofferte gaat vallen. We kunnen gelukkig verlengen, maar kost wel 1200 euro per maand.
Voor de beeldvorming, we zouden eerst in december gaan tekenen, toen werd het februari (afspraak stond al), maar toen bleek er een fout te zijn gemaakt in de vergunningaanvraag. Kon het hele circus opnieuw... En je weet, die huizen gaan toch wel gebouwd worden. :+

Daarna de offerte van de vloeren en muren gekregen. Nu dacht ik ruim te hebben gebudgetteerd, maar we kwamen nu gelijk aan de max van het budget, maar zonder dat er nog een kleurtje op de muren zit. Ik had in elk geval geen rekening gehouden met 2k voor plinten...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Wij hadden de zelfde uitvoerder als Toppe. We mochten te pas en te onpas komen kijken.

Wij hebben op de dag dat de eerste muren stonden een krat bier en worst in de woning gelegd. Je weet nooit waar het goed voor is haha.
Goeie strategie! Hier met regelmaat worstenbroodjes, koek en patat gebracht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kw_nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:40:
Gisteren een baaldagje gehad mbt het hele nieuwbouwproject.

Eerst de makelaar die aangaf dat de overdracht bij de notaris nu zeker buiten onze termijn van de hypotheekofferte gaat vallen. We kunnen gelukkig verlengen, maar kost wel 1200 euro per maand.
Voor de beeldvorming, we zouden eerst in december gaan tekenen, toen werd het februari (afspraak stond al), maar toen bleek er een fout te zijn gemaakt in de vergunningaanvraag. Kon het hele circus opnieuw... En je weet, die huizen gaan toch wel gebouwd worden. :+

Daarna de offerte van de vloeren en muren gekregen. Nu dacht ik ruim te hebben gebudgetteerd, maar we kwamen nu gelijk aan de max van het budget, maar zonder dat er nog een kleurtje op de muren zit. Ik had in elk geval geen rekening gehouden met 2k voor plinten...
Die verlengkosten kun je weer aftrekken bij de belasting. Scheelt weer een deel.
2k voor plinten is veel te duur, zelf doen of via stuntenmetplinten laten doen scheelt je al weer veel. Voor 350 euro heb je een goede afkortzaag met een bijbehorende zaagtafel. Daarmee kun je zelf heel goed plinten leggen :)

Rest van je offertes mag je ook posten, hier weet men onderhand wel wat normaal of te duur is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Goeie strategie! Hier met regelmaat worstenbroodjes, koek en patat gebracht :+
Heeft toch niet echt geholpen? De afwerking is hier en daar nog steeds ruk toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Die verlengkosten kun je weer aftrekken bij de belasting. Scheelt weer een deel.
2k voor plinten is veel te duur, zelf doen of via stuntenmetplinten laten doen scheelt je al weer veel. Voor 350 euro heb je een goede afkortzaag met een bijbehorende zaagtafel. Daarmee kun je zelf heel goed plinten leggen :)

Rest van je offertes mag je ook posten, hier weet men onderhand wel wat normaal of te duur is.
Het gaat om 97 meter plint. Ik heb het ooit zelf gedaan, maar daarna gezworen dat ik het nooit meer ga doen :P

Ik deel zo de offerte, even kijken hoe ik het in een handig formaat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kw_nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Het gaat om 97 meter plint. Ik heb het ooit zelf gedaan, maar daarna gezworen dat ik het nooit meer ga doen :P
Dan zou ik stuntenmetplinten.nl eens bekijken. Die doet het voor 9 euro de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Laatst online: 03-10-2024
Wolly schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Het is volgens mij zelfs verplicht om een terugloopbeveiliging te hebben in dat geval.

Met een fietspomp of compressor kan je simpel je leiding leegblazen door hem aan te sluiten op het aftapkraantje van die beveiliging (doe ik zelf ook bij strenge winters).
Bedankt Wolly. Welke terugloopbeveiliging moet ik dan hebben en hoe sluit je hier een fietspomp of compressor op aan. Ik ben niet bekend met terugloopbeveiligingen, maar op de afbeeldingen op internet weet ik niet hoe ik deze zou moeten leegblazen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door Robertv88 op 09-03-2022 11:05 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
kepler schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:32:
[...]
Let op dat je langs de hele plint afblaast, alsin een open randje, anders blaas je de hele tijd tegen je voeten aan. In de zomer op flippers kan dat vervelend zijn :P
Wij hebben het roostertje in de plint aan de achterkant van het eiland laten maken. Geen geblaas tegen de blote voetjes tijdens het koken! 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

lmno31 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:53:
[...]

Ik ben meerdere keren per week naar binnen gesneakt. (3 jaar geleden). Toen er al deuren zonder sloten in zaten had ik standaard een losse klink in mijn auto gelegd om toch de deur open te kunnen maken. Hierdoor heb ik veel foto's van de bouw kunnen nemen. Voornamelijk voor al het leidingwerk zodat ik later kan zien waar de leidingen lopen. Daar heb ik nu al verschillende keren profijt van gehad dat ik terug kon kijken waar wel en geen leidingen lopen. Ook heb ik de aannemer diverse keren op fouten of problemen kunnen wijzen. Hij heeft me wel met een schuin oog aangekeken omdat hij prima wist wat ik aan het doen was maar aan de andere kant had hij er nu ook profijt van omdat zijn fouten nu nog makkelijk te verhelpen waren.
Ik heb tijdens de oplevering van de aannemer een USBtje gekregen met alle relevante info over mijn huis erop. Dit inclusief foto's van het leidingwerk. Jullie niet dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOLRCJ-u4037BhaftItHjuuUCu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95RzFlktIujMz1wkXSgMUByn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIlKOcD0LG1APtH94vYQgkVBA7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0Mxl9dohQFyk2FApTjNukL9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqzSDHQ9zaGRgIAIjIpr_yjGS7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOnXltJdvtnLtoaxqycy5ySh.jpg?f=fotoalbum_tile

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
siemenz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Ik heb tijdens de oplevering van de aannemer een USBtje gekregen met alle relevante info over mijn huis erop. Dit inclusief foto's van het leidingwerk. Jullie niet dan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
2x projectbouw gedaan. Bij de eerste kregen we nog een map met alle info. Geen foto's, maar verder wel alles. De 2e keer kregen we bijna niets, alleen de boekjes van de CV en MV volgens mij. Erg netjes dat je zo'n stickie met alles er op hebt gekregen.
Tijdens de bouw wel digitaal de tekeningen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Nuevocasa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:08:
[...]

2x projectbouw gedaan. Bij de eerste kregen we nog een map met alle info. Geen foto's, maar verder wel alles. De 2e keer kregen we bijna niets, alleen de boekjes van de CV en MV volgens mij. Erg netjes dat je zo'n stickie met alles er op hebt gekregen.
Tijdens de bouw wel digitaal de tekeningen natuurlijk.
Yes en alles mooi gesorteerd, inclusief onderaannemers en hun contactgegevens. Leuk naslagwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSuewXaH17f3cGNLldpjnb0vF6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/py8Hwh2M0g37cbBvbRbaZrUd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Laatst online: 14-09 22:39
[...]

Nope, Ik heb helemaal niks gekregen. Alleen de boekjes van de apparatuur van de keuken en dat was hem. Ik ga nu uitbouwen omdat we toch nog wat ruimte missen en daarvoor heb ik voor de bank een definitief energie label nodig. Zelfs dat had de aannemer niet geregeld. Dat zijn ze dus nu maar aan het doen. Als ze het meteen gedaan hadden was het een paar knaken. Nu moet er helemaal een mannetje (of vrouwtje) komen om de boel te bekijken en foto's te nemen. En dit terwijl ik gewoon de EPC berekening van de woning heb. Stomme bureaucratie in Nederland. Op deze manier houden we elkaar wel bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Heeft toch niet echt geholpen? De afwerking is hier en daar nog steeds ruk toch? :+
Wrijf het er nog maar lekker in, bedankt hè! -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
siemenz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Yes en alles mooi gesorteerd, inclusief onderaannemers en hun contactgegevens. Leuk naslagwerk

[Afbeelding]
Erg netjes! Verwacht niet dat wij zoiets gaan krijgen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben alles in een portaal gekregen, maar geen foto's van vloerverwarming helaas. Wel het legplan in PDF, maar daar heb je weinig aan als de werkelijkheid anders is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:16
[...]
Dat is wel heel netjes. Ik ga tegen de tijd eens informeren of alle digitale tekeningen kan krijgen. Had zelf wel af en toe foto’s gemaakt, maar tijdens de kijkdag waren ze net bezig met de dekvloeren, dus kon alleen bij de buren naar binnen. Helaas dus geen foto’s van de vloerverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
Voor de geïnteresseerde, dit was de offerte voor de vloeren en muren. Kwamen nog wel wat kosten bij voor het om heen werken van een extra kruipruimte (we hebben er 2) en voor een inloopmat:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Prijzen zijn incl egaliseren van de vloer en schuren van de muren. Als ik een beetje online rond klik, dan kan het misschien ietsje goedkoper, maar ook niet heel veel meer. Wat al werd opgemerkt, de plinten zijn misschien aan de dure kant.

[ Voor 0% gewijzigd door kw_nl op 09-03-2022 12:59 . Reden: Vloertype erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

kw_nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:19:
Voor de geïnteresseerde, dit was de offerte voor de vloeren en muren. Kwamen nog wel wat kosten bij voor het om heen werken van een extra kruipruimte (we hebben er 2) en voor een inloopmat:

***members only***

Prijzen zijn incl egaliseren van de vloer en schuren van de muren. Als ik een beetje online rond klik, dan kan het misschien ietsje goedkoper, maar ook niet heel veel meer. Wat al werd opgemerkt, de plinten zijn misschien aan de dure kant.
niet duur hoor. maar goed, je hebt houten vloeren en houten vloeren. Die van ons was 140 eur per m²

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Ik denk dat je budget gewoon vrij krap ingesteld was, want ik zou tekenen voor onder de 20k vloeren en muren voor een huis van 200 m2. Ik heb het dubbele gebudgetteerd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:29
kw_nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:19:

***members only***

Je visgraat is wel heel erg duur vind ik... ik heb het hier inclusief egaliseren en plinten laten leggen voor 55 euro per m2. Goede vloer van Gelasta (4201 om precies te zijn).

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:25
De plint hangt denkt ik er af van het gekozen type.
Is het een standaard met folie omtrokken 9x45 plint, of een 11x120 meranti geschilderde blokplint, inclusief afkitten?

Prijzen zijn verder ook niet zo gek.

Qua oplevering, steeds meer bedrijven zijn zich aan het voorbereiden op het consumenten dossier.
Het is straks regelgeving, en moet er veel overgedragen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

aGraPusher schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Je visgraat is wel heel erg duur vind ik... ik heb het hier inclusief egaliseren en plinten laten leggen voor 55 euro per m2. Goede vloer van Gelasta (4201 om precies te zijn).
ah ik zie nu dat hij/jij PVC heeft. das andere koek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
aGraPusher schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:28:
[...]

er zijn zoveel verschillende vloeren in zoveel verschillende prijsklassen dat een 1op1 vergelijking wel lastig is. Zeker als je het type vloer niet weet.

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 09-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Blik1984 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:28:
Ik denk dat je budget gewoon vrij krap ingesteld was, want ik zou tekenen voor onder de 20k vloeren en muren voor een huis van 200 m2. Ik heb het dubbele gebudgetteerd…
Ons huis is 167m2. Die vierkante meters die er staan zijn incl snijverlies.

Ik had 8000 voor de muren incl sauzen in kleur en 12000 voor de vloer gebudgetteerd
siemenz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:27:
[...]

niet duur hoor. maar goed, je hebt houten vloeren en houten vloeren. Die van ons was 140 eur per m²
Oke, thnx. Het is overigens wel PVC. Maar 140 de vierkante meter :S .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:28:
Ligt echt aan je situatie en eisen/wensen. Wij hebben ook 200 m2 vloeren en zijn 50 euro m2 op de begane kwijt (dus 5000 euro) en 25 euro m2 boven (1e en zolder) kwijt (2500 euro) We leggen het zelf.
De muren laten we pleisteren en (wit) spuiten voor iets minder dan 4000 euro totaal. Een aantal wandjes/kamers behangen we (mijn schoonmoeder :p) zelf. Dus in totaal met gemak onder de 15k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
kw_nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Ons huis is 167m2. Die vierkante meters die er staan zijn incl snijverlies.

Ik had 8000 voor de muren incl sauzen in kleur en 12000 voor de vloer gebudgetteerd
[...]

Oke, thnx. Het is overigens wel PVC. Maar 140 de vierkante meter :S .
Zoals gezegd redden wij dat dus met gemak in ons nieuwe huis van 200m2
Blik1984 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Ik ben niet handig genoeg, en heb te weinig tijd met 3 jonge kids, om het zelf te gaan doen. Daarnaast vvw door het hele huis dus sowieso al gebonden aan pvc/tegels wat gewoon duurder is per m2. Last but not least heb ik ook het plafond nog meegenomen in het budget en vrij ruim gebudgetteerd om niet tekort te komen.

Dus je hebt gelijk, situatie en eisen/wensen zijn vrijwel nooit 100% gelijk
Fair enough! Wij vinden het altijd leuk om zelf wel iets te doen wat simpel is zoals een enkel muurtje behangen of wat vloeren leggen. Zo hebben wij ook PVC genomen maar dan klik met ondervloer zodat het zelf gemakkelijk te leggen is:
code:
1
https://www.terhuerne.com/nl/Eiken-Malaga/1101240015
Enige disclaimer is dat heel misschien de vloer egaal gemaakt moet worden maar dat is niet de verwachting.

[ Voor 51% gewijzigd door Dutchylex op 09-03-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Dutchylex schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:33:
[...]

Ligt echt aan je situatie en eisen/wensen. Wij hebben ook 200 m2 vloeren en zijn 50 euro m2 op de begane kwijt (dus 5000 euro) en 25 euro m2 boven (1e en zolder) kwijt (2500 euro) We leggen het zelf.
De muren laten we pleisteren en (wit) spuiten voor iets minder dan 4000 euro totaal. Een aantal wandjes/kamers behangen we (mijn schoonmoeder :p) zelf. Dus in totaal met gemak onder de 15k.
Ik ben niet handig genoeg, en heb te weinig tijd met 3 jonge kids, om het zelf te gaan doen. Daarnaast vvw door het hele huis dus sowieso al gebonden aan pvc/tegels wat gewoon duurder is per m2. Last but not least heb ik ook het plafond nog meegenomen in het budget en vrij ruim gebudgetteerd om niet tekort te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Dutchylex schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Fair enough! Wij vinden het altijd leuk om zelf wel iets te doen wat simpel is zoals een enkel muurtje behangen of wat vloeren leggen. Zo hebben wij ook PVC genomen maar dan klik met ondervloer zodat het zelf gemakkelijk te leggen is:
code:
1
https://www.terhuerne.com/nl/Eiken-Malaga/1101240015
Enige disclaimer is dat heel misschien de vloer egaal gemaakt moet worden maar dat is niet de verwachting.
Er zijn nog genoeg andere klusjes die ik oppak, zoals:
- douchewand, badkamermeubel en spiegel in 2 badkamers
- trapleuningen aanpassen
- garage wand en vloer
- behangen diverse wandjes
- zelf tegelen wandje keuken

Dat vind ik al best een uitdaging met 3 kids en iemand met 2 linkerhanden. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Hier dezelfde situatie, drie jonge kinderen en drukke baan. Alles wat meer dan 1 dag werk was hebben we eigenlijk uitbesteed. Een flink aantal losse klusjes wel zelf gedaan, maar dat zijn allemaal dingen die in een avond gedaan konden worden of makkelijker op te splitsen in delen (waarbij het ook acceptabel zou zijn om opeens twee weken stil te staan :D). Bijvoorbeeld betegelen technische ruimte, betegelen trapkast, netwerk aanleggen, gordijnen ophangen, etc.

Het is een luxe positie, maar tijdens de koop van het huis al rekening mee gehouden door niet maximaal te kopen en wat meer geld over te houden om zaken uit te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Robertv88 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Bedankt Wolly. Welke terugloopbeveiliging moet ik dan hebben en hoe sluit je hier een fietspomp of compressor op aan. Ik ben niet bekend met terugloopbeveiligingen, maar op de afbeeldingen op internet weet ik niet hoe ik deze zou moeten leegblazen.

***members only***
Minimaal EA, zo dicht mogelijk bij het aftappunt van je hoofdleiding om dood leidingwater te voorkomen.

Zo eentje dus: https://www.installatieva...-kiwa-hendel-blauw-280310

Fietspomp druk je dan op dat blauwe aftapkraantje en dan pompen maar (met buitenkraan geopend).

Zie ook hier de situatie die voor jou geldt: https://www.kraanwaterbeveiliging.nl/gevelkraan.html

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 09-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Formeel mogen we ook niks, maar bij de uitvoerder kon het wel.
Verder kennen we iemand die de sleutel heeft via de aannemer :P via die weg mag natuurlijk eigenlijk absoluut niet, maar is zeker handig.

[ Voor 39% gewijzigd door finsdefis op 09-03-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Er zijn nog genoeg andere klusjes die ik oppak, zoals:
- douchewand, badkamermeubel en spiegel in 2 badkamers
- trapleuningen aanpassen
- garage wand en vloer
- behangen diverse wandjes
- zelf tegelen wandje keuken

Dat vind ik al best een uitdaging met 3 kids en iemand met 2 linkerhanden. :D
Haha, herkenbaar! Hier ook 3 kinderen en een drukke baan maar wij krijgen wel voldoening door zelf wat te klussen en bij onze vorige nieuwbouwwoning (pas 3 jaar geleden) merkte we dat je, ondanks de 2 linkerhanden, heel ver kan komen met een beetje Youtube en Google :p Wij gaan ook nog 3 zolderkamers maken, bedrading/netwerk leggen, wandcontactdozen aanpassen, badkamer meubelen plaatsen etc. Allemaal prima te doen. De tuin gaan we alleen praktisch niets aan doen anders dan planten neerzetten. Is veel te veel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Laatst online: 19:27
Hoe zijn jullie te werk gegaan met het uitzoeken van een bouwbegeleider voor controles tijdens de bouw en bij oplevering? Iemand die de bouwer goed kent, of juist niet? Op goed geluk bij VEH? Anders?

Ik heb zelf behoefte aan iemand die goed op de details let (kierdichting, juiste aansluiting meterkast, uitlijning uitblaasventielen, etc.) en liever 1 opleverpunt teveel ziet, dan iemand die alles mooi vindt en me uitlegt hoe de keukenkastjes open en dicht gaan.

Tips en goede ervaringen mogen ook via PB ;)

PS: Ik heb erg weinig vertrouwen in mijn bouwer, ze maken zich tot nu toe overal makkelijk/goedkoop vanaf

[ Voor 9% gewijzigd door Perseus op 09-03-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Laatst online: 19:27
Dutchylex schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Haha, herkenbaar! Hier ook 3 kinderen en een drukke baan maar wij krijgen wel voldoening door zelf wat te klussen en bij onze vorige nieuwbouwwoning (pas 3 jaar geleden) merkte we dat je, ondanks de 2 linkerhanden, heel ver kan komen met een beetje Youtube en Google :p Wij gaan ook nog 3 zolderkamers maken, bedrading/netwerk leggen, wandcontactdozen aanpassen, badkamer meubelen plaatsen etc. Allemaal prima te doen. De tuin gaan we alleen praktisch niets aan doen anders dan planten neerzetten. Is veel te veel...
Op deze manier denken geeft wel veel rust. Sommige mensen willen perse alles op dag 1 na de sleuteloverdracht spik en span hebben. Als je zo wat doelen stelt en er geen harde deadline aan hangt, beleef je er inderdaad veel plezier aan en geeft het voldoening. Zeker die haast bij een perfecte grasmat of haag snap ik nooit zo. Een tuin kost jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

lonehitman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:51:
[...]

In ons vorige en ons huidige huis hebben wij een WTW en een afzuiging naar buiten. Er zit in de muur bij ons een dubbele terugslagklep,een geïsoleerde buis naar de kookplaat en in de kookplaat zit nog een terugslagklep volgens mij.

Het beetje extra energie door afzuiging naar buiten weegt niet op tegen alle fijnstof die je de woning weer inblaast met een recirculatiesysteem. Plus de filters in een dergelijk systeem zijn natuurlijk ook niet gratis.
De meningen hierover zijn verdeeld, https://www.bewustnieuwbo...t-buitenafvoer-geeft-lek/ .

Ligt dus ook heel erg aan hoe het aangelegd wordt, velen zullen het achteraf doen, waardoor het niet meetelt voor je energielabel/metingen.

Overigens gaat onze WtW ook gewoon harder blazen/zuigen door de stijgende CO2 in de woonkeuken en de stijgende vochtigheid in de afvoerkanalen als we aan het koken zijn. Ook de afzuiging in de Siemens kookplaat past zich dynamisch aan naar wat hij detecteert. Als je wat langer aan het bakken/koken bent, gaat hij al snel naar heel hard afzuigen.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 09-03-2022 16:48 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bteq
Morgen eindelijk de oplevering van mijn nieuwbouwhuis (bijna twee jaar lang op gewacht vanaf inschrijving en loting)!!! Zal een paar foto's spammen. Zal de meterkast de 3fase hebben in plaats van de beruchte kookgroep....?!?! Wordt vervolgd! 😉

Nogmaals dank voor alle tips, informatie, feedback en inspiratie!

Ik kreeg zojuist trouwens ook de link om mezelf te kunnen inloggen op MySolarEdge om de opbrengst van de zonnepanelen te zien en ik moet zeggen dat dit weertje ervoor een dikke prima is! Iemand die ook deze app heeft?

[ Voor 37% gewijzigd door Bteq op 09-03-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:26:
Morgen eindelijk de oplevering van mijn nieuwbouwhuis (bijna twee jaar lang op gewacht vanaf inschrijving en loting)!!! Zal een paar foto's spammen. Zal de meterkast de 3fase hebben in plaats van de beruchte kookgroep....?!?! Wordt vervolgd! 😉

Nogmaals dank voor alle tips, informatie, feedback en inspiratie!

Ik kreeg zojuist trouwens ook de link om mezelf te kunnen inloggen op MySolarEdge om de opbrengst van de zonnepanelen te zien en ik moet zeggen dat dit weertje ervoor een dikke prima is! Iemand die ook deze app heeft?
Heb zelf ook SolarEdge gehad en de eerste weken kijk je met regelmaat, op een gegeven moment word het wekelijks, maandelijks om vervolgens nooit meer te kijken :+

Succes morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:32:
[...]

Heb zelf ook SolarEdge gehad en de eerste weken kijk je met regelmaat, op een gegeven moment word het wekelijks, maandelijks om vervolgens nooit meer te kijken :+

Succes morgen!
Haha dankjewel! Dat geloof ik inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Perseus schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Op deze manier denken geeft wel veel rust. Sommige mensen willen perse alles op dag 1 na de sleuteloverdracht spik en span hebben. Als je zo wat doelen stelt en er geen harde deadline aan hangt, beleef je er inderdaad veel plezier aan en geeft het voldoening. Zeker die haast bij een perfecte grasmat of haag snap ik nooit zo. Een tuin kost jaren.
Dit is ook weer per situatie afhankelijk. Zou mij juist erg veel stress bezorgen als ik veel zelf ga doen. Ik heb namelijk alle kamers na verhuizing nodig en heb niet de mogelijkheid om een paar maanden de tijd te nemen om de tweede verdieping af te werken. Dus als ik ga verhuizen moet binnen gewoon “woonklaar” zijn. Ik krijg juist rust doordat ik de grote klussen uit ga besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:32:
[...]
Dit kan ik ook wel bevestigen :)
Al hou ik het de laatste 2 weken aardig bij. Gisteren telescoopborstel besteld om de panelen schoon te kunnen maken. Zitten onder het bouwstop en opbrengst per paneel begint steeds meer uit elkaar te lopen daardoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Wij hebben een ongeleid projectiel van 2 rond rennen en dan geeft een haag mij juist veel rust, ze kan de tuin niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Dit kan ik ook wel bevestigen :)
Al hou ik het de laatste 2 weken aardig bij. Gisteren telescoopborstel besteld om de panelen schoon te kunnen maken. Zitten onder het bouwstop en opbrengst per paneel begint steeds meer uit elkaar te lopen daardoor
Wij lieten het doen door de glazenwasser waarna er steevast een Albatros overvloog en het onder scheet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[...]

Maar maanden/jaren in een onafgemaakt huis zitten geeft ook niet echt rust. Wij werken juist beter bij redelijk strakke (eigen) deadlines.

Wat betreft de tuin, die hebben we bijna direct laten aanleggen met een mooie grasmat. Uiteraard heeft de beplanting wel tijd nodig. De reden? Voornamelijk diezelfde drie jonge kinderen :D Zo fijn om ze gewoon zonder zorgen de tuin in te kunnen sturen en normaal onze fietsen uit de garage te kunnen pakken zonder laarzen nodig te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
kepler schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:24:
[...]

Maar maanden/jaren in een onafgemaakt huis zitten geeft ook niet echt rust. Wij werken juist beter bij redelijk strakke (eigen) deadlines.

Wat betreft de tuin, die hebben we bijna direct laten aanleggen met een mooie grasmat. Uiteraard heeft de beplanting wel tijd nodig. De reden? Voornamelijk diezelfde drie jonge kinderen :D Zo fijn om ze gewoon zonder zorgen de tuin in te kunnen sturen en normaal onze fietsen uit de garage te kunnen pakken zonder laarzen nodig te hebben :P
Onze planning:

- Morgen oplevering.
- Rest van maart: plafond en muren (plafond stucen, renovlies, schilderen en behang). Badkamermeubels plaatsen. De badkamer is al betegeld en de wc is al betegeld. In beide ruimtes nog wel de basiskranen vervangen.

- April: vloeren (tegels 120 x 120 en 80x80), zolder nog niet over uit (enige ruimte zonder vloerverwarming).
- Mei: de keuken en de tuin.

Daartussen ruimte voor drogen, tegenslagen etc.
Eind mei en juni komen de meubels binnen. De kinderkamer kan in mei in elkaar worden gezet.

Tussen deze geplande zaken op zolder alle verhuisdozen zetten voor het uitzoekwerk, nog wat meuk die vriendin verkoopt etc.

We zullen vast wat vergeten, tegenslagen hebben etc. maar belangrijkste is dat we er ook wel naar uit hebben gekeken en kunnen genieten van het langzaam omtoveren tot ons eigen huisje. Wat ons betreft is van maart tot mei (wonende bij schoonouders....) nog te overzien haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 09-03-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Bteq schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Onze planning:

- Morgen oplevering.
- Rest van maart: plafond en muren (plafond stucen, renovlies, schilderen en behang). Badkamermeubels plaatsen. De badkamer is al betegeld en de wc is al betegeld. In beide ruimtes nog wel de basiskranen vervangen.

- April: vloeren (tegels 120 x 120 en 80x80), zolder nog niet over uit (enige ruimte zonder vloerverwarming).
- Mei: de keuken en de tuin.

Daartussen ruimte voor drogen, tegenslagen etc.
Eind mei en juni komen de meubels binnen. De kinderkamer kan in mei in elkaar worden gezet.

Tussen deze geplande zaken op zolder alle verhuisdozen zetten voor het uitzoekwerk, nog wat meuk die vriendin verkoopt etc.

We zullen vast wat vergeten, tegenslagen hebben etc. maar belangrijkste is dat we er ook wel naar uit hebben gekeken en kunnen genieten van het langzaam omtoveren tot ons eigen huisje. Wat ons betreft is van maart tot mei (wonende bij schoonouders....) nog te overzien haha.
Wij hadden drie maanden om alles klaar te (laten) maken tot de verhuizing. Stuccen, badkamers, verven, vloeren en keuken. Dat is soort van gelukt, de grote badkamer was twee weken na de verhuizing klaar. En de wc beneden zijn ze nu aan het afmaken ivm vertraging levering tegels van een half jaar :')

Tussendoor wat losse klusjes gedaan zoals berging inrichten, garage verven, etc.

We wonen er nu een half jaar en bijna alles is af. Alleen de verlichting moet nog komen, dit gaan we zaterdag bestellen.

Maar binnen een jaar na oplevering zijn alle grote dingen klaar. Het enige wat nog open staat dadelijk is de speelkamer/bioscoopkamer en het klusgedeelte van de berging. Maar dat zijn leuke projecten voor later :D
Pagina: 1 ... 94 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.