Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
kepler schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Wij hadden drie maanden om alles klaar te (laten) maken tot de verhuizing. Stuccen, badkamers, verven, vloeren en keuken. Dat is soort van gelukt, de grote badkamer was twee weken na de verhuizing klaar. En de wc beneden zijn ze nu aan het afmaken ivm vertraging levering tegels van een half jaar :')

Tussendoor wat losse klusjes gedaan zoals berging inrichten, garage verven, etc.

We wonen er nu een half jaar en bijna alles is af. Alleen de verlichting moet nog komen, dit gaan we zaterdag bestellen.

Maar binnen een jaar na oplevering zijn alle grote dingen klaar. Het enige wat nog open staat dadelijk is de speelkamer/bioscoopkamer en het klusgedeelte van de berging. Maar dat zijn leuke projecten voor later :D
Mooi toch! Ohja en maandag komen de schuttingen al. Komt goed. Toch vooral benieuwd naar de meterkast en VEH keuring morgen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Bteq schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:32:
Badkamermeubels plaatsen. De badkamer is al betegeld en de wc is al betegeld. In beide ruimtes nog wel de basiskranen vervangen.
Hoe heb je dit precies aangepakt? De projectleverancier van badkamers de basis laten plaatsen, maar meubels en kranen (achteraf) elders gehaald? Heb je bijvoorbeeld met de plaatsing van de kranen volledig rekening gehouden met de eigen badkamermeubels?

Wij zitten ook te denken om de badkamer vanuit de bouw zo basis mogelijk, maar volledig functioneel op te laten leveren en met vervanging van kranen en meubels achteraf het naar onze wens te maken. De minderprijs voor badkamer + toilet (en nog eens het daardoor niet afwerken van de muren en dekvloer in de badkamer) is namelijk dusdanig laag (1800 euro) dat het vermoedelijk minimaal 10k duurder wordt als we het niet door de projectleverancier laten inrichten.

[ Voor 3% gewijzigd door twi op 09-03-2022 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
twi schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Hoe heb je dit precies aangepakt? De projectleverancier van badkamers de basis laten plaatsen, maar meubels en kranen (achteraf) elders gehaald? Heb je bijvoorbeeld met de plaatsing van de kranen volledig rekening gehouden met de eigen badkamermeubels?

Wij zitten ook te denken om de badkamer vanuit de bouw zo basis mogelijk, maar volledig functioneel op te laten leveren en met vervanging van kranen en meubels achteraf het naar onze wens te maken. De minderprijs voor badkamer + toilet (en nog eens het daardoor niet afwerken van de muren en dekvloer in de badkamer) is namelijk dusdanig laag (1800 euro) dat het vermoedelijk minimaal 10k duurder wordt als we het niet door de projectleverancier laten inrichten.
Wc beneden wel naar wens qua tegels en randloze softclose wc. Het fonteintje standaard en daar komt dit weekend een gouden kraan op.

Badkamer: Alles naar wens laten betegelen. Wc ook helemaal naar wens. Helaas konden we de standaard wasbak en douchekraan niet laten vervallen, maar we hebben via Praxis een op het oog niet beschadigd showroommodel van een Bruijnzeel kast met waskom kunnen bemachtigen en een hoge kast + spiegel met licht (van 1400 voor 400).

Douchekraan: Met geluk een gouden kraan gevonden met dezelfde afmetingen en de kraan die bij de waskom zat gaan we vervangen voor een andere gouden kraan. De standaard wastafel vonden we op het oog vrij laag hangen, dus gelukkig kunnen we de boorgaten achter de kast laten vallen (rekening houdende met de hoogte van de waskom). Eigenlijk achteraf gezien wat geluk gehad dus, maar wij vonden het ook fijn de eerste maanden functioneel met de standaard wastafel en douche in ieder geval te kunnen douchen etc. maar al snel kriebelde het wel om het gewoon helemaal naar je eigen smaak af te maken...

Wij zaten met dezelfde gedachte als jou/jullie en voor een relatief klein bedrag kan je het naderhand toch nog eigen maken. Mocht je weten dat je het gelijk gaat vervangen zou je kunnen vragen of ze het simpelweg niet willen ophangen ivm boorgaten. Minderprijs vonden wij ook tegenvallen en qua tegelkeuze dik tevreden, alleen de beperkte en dure keuze qua badkamermeubels voor iets wat je net niet wil vonden wij echt tegenvallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bteq op 09-03-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:58:
[...]
Wij lieten het doen door de glazenwasser waarna er steevast een Albatros overvloog en het onder scheet…
Glazenwassers vragen hier allemaal 20-25 euro en dan willen ze de 2de verdieping niet eens doen. Laat staan het dak/zonnepanelen…
En dan hebben we al met de halve wijk 1 glazenwasser ingehuurd, dus hij komt niet alleen voor ons.
Lokale zonnepanelen bedrijf vraagt 85 euro om mijn 16 panelen schoon te maken.

Morgen komt een uitschuifbare telescoopborstel binnen van 12.8m lang incl borstels voor ramen en zonnepanelen. En gewoon standaard Gardena aansluiting.

Kost me 300 euro in totaal, dus in 1 jaar terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Glazenwassers vragen hier allemaal 20-25 euro en dan willen ze de 2de verdieping niet eens doen. Laat staan het dak/zonnepanelen…
En dan hebben we al met de halve wijk 1 glazenwasser ingehuurd, dus hij komt niet alleen voor ons.

Morgen komt een uitschuifbare telescoopborstel binnen van 12.8m lang incl borstels voor ramen en zonnepanelen. En gewoon standaard Gardena aansluiting.

Wauw. Vorige woning lieten we elke 4 weken doen voor €12,50 en de panelen deed 1x in de drie maanden voor €25. Tuurlijk is zo’n borstel uiteindelijk goedkoper maar dit geeft wat meer gemak.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gister plinten besteld bij OnlineVloerenSpecislist.nl en die laat het gewoon leveren door plintenenprofielencentrale, een van de grotere groothandels in deze artikelen.

Post ter info :)

offtopic:
Oude overbuurman deed nog ouderwetse parket vloeren en bestelde daar altijd zijn artikelen. Had al wel eens vernomen dat heel veel van die plinten verkopers hun spullen daar halen en dat je dus vrijwel altijd gewoon een A kwaliteit kwijt

[ Voor 40% gewijzigd door Toppe op 10-03-2022 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

[...]

Hier 30 euro het hele huis zonder zonnepanelen.

Ik dacht eerst ook om alles zelf aan te schaffen en te doen. Maar het is;
1. Best lastig om echt goed glazen te wassen.
2. Kost best veel tijd, en aangezien wij beide 40 uur werken besteden we onze vrije tijd liever aan dingen die we wel leuk vinden.
3. Materiaal is idd ook duur, een goede ladder bijvoorbeeld moet je ook weer ergens opslaan. Telescoopladdertjes zijn niet lang genoeg.

Dus die 30 euro per 8 weken is het me meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Mijn tijd is mij meer waard dan geld. :+

Overigens betalen wij hier 20 euro voor 3 etages waarvan 4 raampartijen van onder tot boven en 3-3,5m breed. Zonnepanelen worden eenmalig (na 3 jaar) meegenomen voor €4 per stuk wat uiteindelijk neer komt op €50 voor 14 stuks. Nu ben ik bij het plaatsen van de zonnepanelen wel op het dak geweest maar geen fan van de hoogte (zonder railing) :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:20:
[...]

2. Kost best veel tijd, en aangezien wij beide 40 uur werken besteden we onze vrije tijd liever aan dingen die we wel leuk vinden.
3. Materiaal is idd ook duur, een goede ladder bijvoorbeeld moet je ook weer ergens opslaan. Telescoopladdertjes zijn niet lang genoeg.

Telescoopladders zijn er ook van 6+ meter :+
Voor de rest eensch met de rest

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Eindelijk de oprit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RllQ-uGJ5WLN6XMPjrXyxoEKRME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gkje2o8wShkMZjHKGkaRBYnQ.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wij hebben bijna een identieke voordeur/raampjes (zal wel standaard zijn tegenwoordig).
Wat doen jullie met die kleine raampjes?
Beetje ielig voor raamdeco denk ik, wellicht wat privacy folie 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Source90 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Wij hebben bijna een identieke voordeur/raampjes (zal wel standaard zijn tegenwoordig).
Wij hebben daarop statisch raamfolie gedaan van de Hornbach. Zelfde voor het smalle raam in de badkamer.

Officieel wordt het afgeraden bij HR++/HR+++ glas, maar zolang je het hele raam bedekt, moet dat geen probleem zijn, ook staat er bij ons zelden direct zonlicht op.

Aangezien onze ingang en badkamerraam aan een looppad zitten vonden we het niet een fijn idee dat mensen daar naar binnen kijken wanneer ze langslopen. En raamwering aan de binnenkant kan je vergeten in die maten of niet vochtgeschikt voor badkamer.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BiG-GuY schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Wij hebben daarop statisch raamfolie gedaan van de Hornbach. Zelfde voor het smalle raam in de badkamer.

Officieel wordt het afgeraden bij HR++/HR+++ glas, maar zolang je het hele raam bedekt, moet dat geen probleem zijn, ook staat er bij ons zelden direct zonlicht op.

Aangezien onze ingang en badkamerraam aan een looppad zitten vonden we het niet een fijn idee dat mensen daar naar binnen kijken wanneer ze langslopen. En raamwering aan de binnenkant kan je vergeten in die maten of niet vochtgeschikt voor badkamer.
Smal raam in de badkamer, was het maar zo'n feest :o

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Raamfolie ben ik een beetje huiverig voor, zoals je zelf zegt met HR++. Bij ons is de deur wel een groot deel van de dag in de zon.
Lees dat dit wel zou kunnen (aldus de wij-van-wc-eend zelf): https://www.raamfolie-win...23678806/Binnenzijde.html
https://www.raamfolie-winkel.nl/blinderingsfolie

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 10-03-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Wat is het effect van raamfolie op HR+++ glas? Waarom is dit niet aan te bevelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 23:16

siemenz

Koetje

Source90 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:42:
[...]

***members only***

Raamfolie ben ik een beetje huiverig voor, zoals je zelf zegt met HR++. Bij ons is de deur wel een groot deel van de dag in de zon.
Lees dat dit wel zou kunnen (aldus de wij-van-wc-eend zelf): https://www.raamfolie-win...23678806/Binnenzijde.html
maak je je zorgen om de boobies van jou of van je wederhelft?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Ken Wood schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:53:
Wat is het effect van raamfolie op HR+++ glas? Waarom is dit niet aan te bevelen?
Vanwege thermische breuken die daardoor makkelijker zouden kunnen optreden.

Zie bijvoorbeeld https://glascompleet.nl/thermische-breuk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Source90 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:42:
[...]

***members only***

Als het glas eenmaal breekt, vervangen we het dan wel voor melkglas :+ . Op deze manier hebben we dat bespaart tot het zou gebeuren. Heb het in mijn appartement ook gehad, daar zat het al geplakt sinds 2012, niks mee gebeurd... Ook HR++ .

Wel belangrijk dat het hele glas oppervlak dan bedekt is. Anders krijg je dus de thermische breuk vanwege druk verschillen. Dit kan ook ontstaan als je raamwering aan binnenkant strak op raam hebt overigens.

Bij HR+++ moet je het bijna altijd aan de buitenkant plakken, wil je dit voorkomen. Degene die wij hebben zitten aan binnenkant.

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Wij hebben voor dit gekozen.

https://www.plakfoliewebs...aamtextiel-Chalk-(137-cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:18
[...]

Misschien ben ik gek hierin. Maar waarom zou je voor een paar kleine raampjes in de gang, op een plek waar eigenlijk niemand langsloopt, raamfolie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Misschien ben ik gek hierin. Maar waarom zou je voor een paar kleine raampjes in de gang, op een plek waar eigenlijk niemand langsloopt, raamfolie doen?
Omdat je vanuit onze gang direct, via de glazen deur, doorkijkt richting de woonkamer. Iemand die langsloopt of bij de voordeur staat hoeft niet mijn woonkamer in te kijken.
Onze deur is gespiegeld tegenover die van Jackbol, bij ons zitten de kleine raampjes aan de straatkant.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 10-03-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06 13:34
Wij hebben 30m erfgrens met de naastgelegen kavel. Op dit kavel komt over ongeveer 10 meter in het midden een 3m hoge muur van een garage + uitbouw van de naastgelegen woning. Er blijft effectief zo'n 20cm open tussen de erfgens en die muur. Wat is de meest elegante oplossing voor de erfgens afscheiding in zo'n geval? Heb je in de tuin een schutting die als het ware over de werkelijke erfgrens loopt, en vervolgens de hoek om gaat naar de muur van de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:37:
Wij hebben 30m erfgrens met de naastgelegen kavel. Op dit kavel komt over ongeveer 10 meter in het midden een 3m hoge muur van een garage + uitbouw van de naastgelegen woning. Er blijft effectief zo'n 20cm open tussen de erfgens en die muur. Wat is de meest elegante oplossing voor de erfgens afscheiding in zo'n geval? Heb je in de tuin een schutting die als het ware over de werkelijke erfgrens loopt, en vervolgens de hoek om gaat naar de muur van de buren?
Dicht metselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier (zie foto paar post hierboven) komt een garage aan onze woning en 2cm van de woning van de buren. Zo dicht mogelijk die richting op (is tenslotte mijn grond). Tegen de buren mogen we echter niet aanbouwen, dicht smeren is geen optie (is ook maar 2 cm). Zal bij Nel!s niet anders zijn gok is.

Wellicht wel deels wat JackBol zegt; muur doortrekken tot bijna de erfgrens en er een rubber strip tegenaan plakken (vastgemaakt aan eigen deel). Zo is het wel afgesloten (en voor ons belangrijker; geen tochtgat meer), maar geen enkel deel is vastgenageld aan de muur van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Wij hebben lekker ouderwets een gordijn om de voordeur/het raampje heen :9 deze matchend met de gordijnen in de woonkamer. Kleedt onze entree toch weer wat meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Wacht, nee, voor het totaalbeeld, wij hebben nog een stuk tuin aan de zijkant. Hier een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpR3XS10mflYGj30dcEE1V_jeMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D9sBhEmRLiS8azsKeT0J0Ata.png?f=fotoalbum_large
Wij zijn de rechter woning, en dit is de tekening van waar de bouwer van onze buren een deel van ons tuin wil gebruiken voor het metselen van de muur tegen de erf grens (de rode rechthoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:55
nel!s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Wacht, nee, voor het totaalbeeld, wij hebben nog een stuk tuin aan de zijkant. Hier een plaatje:
[Afbeelding]
Wij zijn de rechter woning, en dit is de tekening van waar de bouwer van onze buren een deel van ons tuin wil gebruiken voor het metselen van de muur tegen de erf grens (de rode rechthoek).
Gewoon palen in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik denk dat ik het niet goed uitleg :D

Mijn huidige oplossing is ruwweg de blauwe lijn die over de echte erfgrens loopt in de tuin en langs de oprit, en dan een stukje (20cm) over het erf vd buren naar hun garagemuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn-F1rfqbt7j-Z1a1aTdFYDulRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0F1nB0ziz4YJEQTWBGsSwSpo.png?f=fotoalbum_large

Is dit de meest elegante oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Mijn huidige oplossing is ruwweg de blauwe lijn die over de echte erfgrens loopt in de tuin en langs de oprit, en dan een stukje (20cm) over het erf vd buren naar hun garagemuur:
[Afbeelding]

Het lijkt mij niet wenselijk om dat strookje van 20cm zo maar toe te eigenen en daarnaast krijg je zelf ook een rare hoek in je tuin. Het mooiste lijkt mij om dat stuk op te vullen met een stuk heg/groen, uiteraard wel in overleg want het is niet jou grond.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 10-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Waarom niet even met je buren in gesprek gaan? Dit is gewoon ordinair landjepik terwijl er vaak in overleg heel veel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
[...]

[Afbeelding]

Je zou het bestemmingsplan er eens op na kunnen slaan. Bij ons moet je op/tegen de erfgrens bouwen of minimaal 1 meter van de erfgrens bouwen. Zal wel voor zulke gevallen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
Toppe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Waarom niet even met je buren in gesprek gaan? Dit is gewoon ordinair landjepik terwijl er vaak in overleg heel veel mogelijk is.
Tjonge wat kun jij lelijk kort door de bocht komen zeg. Ik ben al lang in gesprek met de buren maar er zijn gezamenlijk op zoek naar een mooie oplossing.

@Deleon78 dat is een interessant punt, ik zal het nagaan. Wat zijn de implicaties als ze hier niet aan voldoen? Verschuift de erfgrens naar het punt waar de muur staat, of anders?

[ Voor 18% gewijzigd door nel!s op 10-03-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 06:19:
[...]
Wauw. Vorige woning lieten we elke 4 weken doen voor €12,50 en de panelen deed 1x in de drie maanden voor €25. Tuurlijk is zo’n borstel uiteindelijk goedkoper maar dit geeft wat meer gemak.
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:20:
[...]

Deveon schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:53:
[...]
Mijn tijd is mij meer waard dan geld. :+

Overigens betalen wij hier 20 euro voor 3 etages waarvan 4 raampartijen van onder tot boven en 3-3,5m breed. Zonnepanelen worden eenmalig (na 3 jaar) meegenomen voor €4 per stuk wat uiteindelijk neer komt op €50 voor 14 stuks. Nu ben ik bij het plaatsen van de zonnepanelen wel op het dak geweest maar geen fan van de hoogte (zonder railing) :N
Source90 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Telescoopladders zijn er ook van 6+ meter :+
Voor de rest eensch met de rest
Ik heb al een ladder die in 3 stukken uit kan schuiven tot ruim 6m. Dus de dakgoot bereik ik zonder problemen.
Verder ook maar ff zien hoeveel tijd het kost. Zelfs als ik alleen 1 a 2x per zelf de zonnepanelen schoon maak verdien ik die borstel ruim terug.
Heb trouwens wel het voordeel dat de zonnepanelen recht boven de oprit hangen naast de deur van de berging. Ladder staat dus binnen 1 minuut op zijn plaats en dan is het tuinslag aansluiten en boenen maar. Hoop zelfs dat ik het zonder ladder net red gewoon met uitgeschoven borstel vanaf de oprit. (Heb nu de langste borstel gekocht die redelijk geprijst was. Voor 18m moest je ineens 1700 euro betalen ipv 300 voor 13m.

Mijn vrije tijd is me ook veel waard, maar als ik in zeg 30 min mijn zonnepanelen schoon heb en meteen ff de ramen in de woonkamer mee kan pakken is het me dat wel waard hoor. Ook niet iets dat dagelijks moet tenslotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59
[...]

Wij hebben ook twee smalle ramen in de badkamer, maar daar Luxaflex laten ophangen. Onder de goede hoek kan je niet naar binnen kijken, maar krijg je wel zonlicht binnen. Plakfolie vonden we lelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:36:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb al een ladder die in 3 stukken uit kan schuiven tot ruim 6m. Dus de dakgoot bereik ik zonder problemen.
Verder ook maar ff zien hoeveel tijd het kost. Zelfs als ik alleen 1 a 2x per zelf de zonnepanelen schoon maak verdien ik die borstel ruim terug.
Heb trouwens wel het voordeel dat de zonnepanelen recht boven de oprit hangen naast de deur van de berging. Ladder staat dus binnen 1 minuut op zijn plaats en dan is het tuinslag aansluiten en boenen maar. Hoop zelfs dat ik het zonder ladder net red gewoon met uitgeschoven borstel vanaf de oprit. (Heb nu de langste borstel gekocht die redelijk geprijst was. Voor 18m moest je ineens 1700 euro betalen ipv 300 voor 13m.

Mijn vrije tijd is me ook veel waard, maar als ik in zeg 30 min mijn zonnepanelen schoon heb en meteen ff de ramen in de woonkamer mee kan pakken is het me dat wel waard hoor. Ook niet iets dat dagelijks moet tenslotte.
Ik heb mijn zonnepanelen in 9 jaar tijd nog nooit schoongemaakt, en merk ook vrij weinig van lagere opbrengst in de loop vd tijd. Scheelt wel dat mijn zonnepanelen op een plek staan waar eigenlijk weinig kan komen qua vuiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:58:
[...]
Ik heb mijn zonnepanelen in 9 jaar tijd nog nooit schoongemaakt, en merk ook vrij weinig van lagere opbrengst in de loop vd tijd. Scheelt wel dat mijn zonnepanelen op een plek staan waar eigenlijk weinig kan komen qua vuiligheid.
Bij ons zie je nu heel duidelijk dat ze vies zijn. Hoop bouwstof en zand verwacht is. Tegenover ons wordt nog gebouwd. Ook de opbrengst per paneel begint steeds meer uit elkaar te lopen. Dus voor mij een goede indicatie dat ze schoon moeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
nel!s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Tjonge wat kun jij lelijk kort door de bocht komen zeg. Ik ben al lang in gesprek met de buren maar er zijn gezamenlijk op zoek naar een mooie oplossing.

@Deleon78 dat is een interessant punt, ik zal het nagaan. Wat zijn de implicaties als ze hier niet aan voldoen? Verschuift de erfgrens naar het punt waar de muur staat, of anders?
Wat gebeurt er als je niet conform het plan bouwt? Ik weet de details niet, maar volgend mij verschilt het per geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Ons huidige huis is 2,5 laags en kijk dus op de onderste laag met zonnepanelen en die zijn toch wel erg vies.geworden in 3 jaar tijd. Ik laat ze nu maar schoonmaken in de hoop dat het volgend jaar bij verkoop nog redelijk uit ziet en nog enigszins deze kosten kan terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Deleon78 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Wat gebeurt er als je niet conform het plan bouwt? Ik weet de details niet, maar volgend mij verschilt het per geval.
Ik kan zo snel niets vinden in het bestemmingsplan over de erfgrens, maar eigenlijk denk ik dat die 20cm gewoon binnen de marge valt van wat mag als je op de grens bouwt. Het is alleen een rare uitkomst met een verspringing over wat eigenlijk gewoon een rechte lijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
nel!s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Ik kan zo snel niets vinden in het bestemmingsplan over de erfgrens, maar eigenlijk denk ik dat die 20cm gewoon binnen de marge valt van wat mag als je op de grens bouwt. Het is alleen een rare uitkomst met een verspringing over wat eigenlijk gewoon een rechte lijn is.
Ik geloof niet dat ik het met je eens ben wat betreft die marge, maar ik zou je niet kunnen zeggen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
nel!s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Zo was het niet bedoeld hoor :9 snap wat je bedoeld. Reageerde toen ik voor een stoplicht stond.

Maar als je buren akkoord gaan kan wat je voorstelt toch prima?

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 10-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:36:
[...]

[...]

[...]

[...]

Gebruik je wel kalk vrij water :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:43:
[...]

Gebruik je wel kalk vrij water :+
We hebben een waterontharder, dus moet goed komen zolang ik hem niet per ongeluk aan de buitenkraan knoop want die valt buiten de ontharder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-06 18:16
Onlangs een erratum gehad met dat zij vergeten waren de co2 detectie units aan te geven op de bouwtekening. Nou is het zo dat ik zoveel mogelijk schakelmateriaal en de thermostaat op een stukje muur heb laten plaatsen.

De originele locatie is met blauw aangegeven. De wand met al mijn schakelmateriaal is met groen aangegeven. Nu is mijn vraag. Is het prima om de co2 detectie unit te verplaatsen naar de wand met al het schakelmateriaal (optie A) zonder dat het zijn functie verliest om co2 te detecteren? Of het gewoon laten op de originele plek (optie B).

Indien optie A dan wil ik het denk ik links naast de videofoon plaatsen. Wat is jullie mening?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/elPRWwR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nxbWebK.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:13:
Onlangs een erratum gehad met dat zij vergeten waren de co2 detectie units aan te geven op de bouwtekening. Nou is het zo dat ik zoveel mogelijk schakelmateriaal en de thermostaat op een stukje muur heb laten plaatsen.

De originele locatie is met blauw aangegeven. De wand met al mijn schakelmateriaal is met groen aangegeven. Nu is mijn vraag. Is het prima om de co2 detectie unit te verplaatsen naar de wand met al het schakelmateriaal (optie A) zonder dat het zijn functie verliest om co2 te detecteren? Of het gewoon laten op de originele plek (optie B).

Indien optie A dan wil ik het denk ik links naast de videofoon plaatsen. Wat is jullie mening?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar zitten de ventielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
cacao70 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Offtopic: in ieder geval genoeg elektra en loze leidingen op de onderste wand :D :+ _/-\o_ :9~ O+ twijfel welk icoontje het best van toepassing is

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 10-03-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Toppe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:30:
[...]

Waar zitten de ventielen?
Twee in het keukengebied en twee vlak bij de ingang van het balkon .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GDNBDoI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
SquareOne schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Offtopic: in ieder geval genoeg elektra en loze leidingen op de onderste wand :D :+ _/-\o_ :9~ O+ twijfel welk icoontje het best van toepassing is
Hahaha jaa, wil zoveel mogelijk bedraad aansluiten qua internet o.a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:06:
[...]

Twee in het keukengebied en twee vlak bij de ingang van het balkon .

[Afbeelding]
Dan is het denk ik wel de beste plek, anders kom je waarschijnlijk in de knoei met je lucht stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Toppe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Dan is het denk ik wel de beste plek, anders kom je waarschijnlijk in de knoei met je lucht stroom
Sorry, bedoel je optie A (groen) of optie B (blauw) op de tekening die ik had gepost ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Sorry, bedoel je optie A (groen) of optie B (blauw) op de tekening die ik had gepost ?
B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Thanks. Wat is jouw idee over het totale idee. Ik dacht namelijk al de het schakelmateriaal op 1 stuk muur te hebben. Nu heb ik dan de unit (ongeveer ter grootte van een schakelknop ) op het ander muurtje. Misschien overthink ik het allemaal hoor. Maar zou je het ander materiaal anders indelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
cacao70 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Thanks. Wat is jouw idee over het totale idee. Ik dacht namelijk al de het schakelmateriaal op 1 stuk muur te hebben. Nu heb ik dan de unit (ongeveer ter grootte van een schakelknop ) op het ander muurtje. Misschien overthink ik het allemaal hoor. Maar zou je het ander materiaal anders indelen ?
Je schakelaars gebruik je, z’n CO2 meter zelden tot nooit, lekker daar laten zitten en de rest op dat andere muurtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Bteq waar blijven de foto’s? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Haha ben zo weer bij het huis! Mag ik spammen? Nee zal het bescheiden houden! Drukke dag gisteren pff. Zometeen ff meterkast foto maken hint hint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:34:
[...]

Haha ben zo weer bij het huis! Mag ik spammen? Nee zal het bescheiden houden! Drukke dag gisteren pff. Zometeen ff meterkast foto maken hint hint.
Tuurlijk mag je spammen :+

@Bteq ben je de weg kwijt? :9

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 11-03-2022 17:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bteq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQvjzaM-6lZLRD6KzEqIc7LcDVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erpdogzbHKDYnlBlf6UWCgGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZZKwl-E27rTWOFfPHBt8WHGBv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRcMyhngGNAULfEw0ojKDMl4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0NyMqkzpVV9scI1i8BRhTF8uAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhKYST3DoezHH8UElTqVg9jc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijMjpsHwLOYeClyUld3ahAacOYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlyQn5ngUOvgovEcMtJRpfC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrk2ImGEbBg2AeC9Je6mUNob8l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqvbFDyKZtv3915gCOB7Irjo.jpg?f=fotoalbum_large

Klein voorproefje! 3fase ipv kookgroep toch?!

Komende week de muren renovlies, saus en sommige met een behangmotiefje (Arte, krokodillenbehang etc) en daarna de tegels. Lekker gevoel eindelijk in mijn eigen huis te zijn!

[ Voor 45% gewijzigd door Bteq op 11-03-2022 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GVSK1bU0PEBJsAfRVfva23qAGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5rGibpAkjHfjjJ2GJKm1zJl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hEdTVilNQHSx3QJ-6bZj7JqcSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yyKS7AxBjg5vDLkMD9rX7sc.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het zaag werk hebben ze een mobiele gekoelde zaagtafel moeten meenemen omdat het met de haakse slijper niet ging…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEorwPUCgs2qLZ7AJqSLdMvoWVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5so9LmruIQD0cHZZ9NUzZ6g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klein voorproefje! 3fase ipv kookgroep toch?!

Komende week de muren renovlies, saus en sommige met een behangmotiefje (Arte, krokodillenbehang etc) en daarna de tegels. Lekker gevoel eindelijk in mijn eigen huis te zijn!
Ziet er goed uit. Nu nog wat werk verzetten, sterkte ;)

Dit is je groep: https://www.123groepenkas...utomaat-4-polig-C16A-30mA is dus prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:29:
[...]

Ziet er goed uit. Nu nog wat werk verzetten, sterkte ;)

Dit is je groep: https://www.123groepenkas...utomaat-4-polig-C16A-30mA is dus prima
Haha thanks en inderdaad! Zal af en toe wat spammen. Eind mei willen we er uiterlijk in, dus lekker op her gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Haha thanks en inderdaad! Zal af en toe wat spammen. Eind mei willen we er uiterlijk in, dus lekker op her gemak.
Eind mei? Dan heb je ruim de tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wel apart dat ze standaard uit de bouw voor C-kar kiezen bij een kookplaat

Op de foto zie ik B16, leek mij al logischer.

Je zal deze hebben:
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

[ Voor 71% gewijzigd door Source90 op 11-03-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:55
Source90 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:49:
Wel apart dat ze standaard uit de bouw voor C-kar kiezen bij een kookplaat

Op de foto zie ik B16, leek mij al logischer.

Je zal deze hebben:
https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html
Zo te zien is het bij @Bteq ook nog eens de 0,3A (300mA) versie... en niet de 0,03A (30mA).

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 11-03-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Rouske schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Zo te zien is het bij @Bteq ook nog eens de 0,3A (300mA) versie... en niet de 0,03A (30mA).
Is dat goed of slecht? Ik moet toch niet weer met die kookgroep / 3fase aan de gang he ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:55
Bteq schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:23:
[...]
Is dat goed of slecht? Ik moet toch niet weer met die kookgroep / 3fase aan de gang he ;)?
Neem aan de kookplaat via perilex stekker, dus tja volgens mij dan eigenlijk 30mA en niet 300mA, wellicht beter om dat in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 te bespreken :) , daar zit meer kennis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bteq schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JackBol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:22:
klaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor het zaag werk hebben ze een mobiele gekoelde zaagtafel moeten meenemen omdat het met de haakse slijper niet ging…
[Afbeelding]
Zijn dat 3 CM keramische tegels in het zand waar je je auto op gaat zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Oke dan ga ik morgen met een shovel naar de keet van de bouwer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Ik schat 5 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 23:26
Eergisteren kijkmiddag op de bouw gehad, op zich redelijk tevreden over de voortgang. Vandaag te horen gekregen dat de woning 4 april wordt opgeleverd. Ik zit nog met één puntje. In één van de slaapkamers zit de verdeler van de vloerverwarming voor de 1e verdieping. Ik vroeg mij af of zoiets ook geluid maakt? De aannemer maakt er ook nog een omkasting omheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSE-oM0lY4adIfe0IbPO-8bXRYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XaVZfnKQXSBGtBXJFvjm1sJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2UPz2av_foqkCy6p5-z8jsJmt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3mepbPpxbNSgkvI9OcAOti1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0QcIpvsqSc6m-qv3UROZjNBBtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5DOgaT7PA0eCNldyewta2NU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59
Fonsz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:47:
Eergisteren kijkmiddag op de bouw gehad, op zich redelijk tevreden over de voortgang. Vandaag te horen gekregen dat de woning 4 april wordt opgeleverd. Ik zit nog met één puntje. In één van de slaapkamers zit de verdeler van de vloerverwarming voor de 1e verdieping. Ik vroeg mij af of zoiets ook geluid maakt? De aannemer maakt er ook nog een omkasting omheen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben het ook op de slaapkamer en horen er niks van. Maar verwarming op de 1e heeft tot nu toe weinig aangestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Fonsz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt eraan of er een actieve pomp in zit. Afhankelijk van je warmtesysteem kan het zonder pompen per verdeler.

In ons geval heeft elke verdeler een pomp. Op vol vermogen hoor ik die duidelijk, dus heb de onze zachter gezet qua druk. Tevens laat ik de mijne s’nachts uitgaan, om elektriciteit te besparen. In die paar uur in de nacht zakt de temperatuur minimaal.

Bij ons zit die op de BG in de woonkamer, op de eerste in een kleinere slaapkamer (die wij niet als slaapkamer gebruiken) en op de tweede in de wasruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 11-03-2022 21:15 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 23:26
BiG-GuY schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:13:
[...]

Ligt eraan of er een actieve pomp in zit. Afhankelijk van je warmtesysteem kan het zonder pompen per verdeler.

In ons geval heeft elke verdeler een pomp. Op vol vermogen hoor ik die duidelijk, dus heb de onze zachter gezet qua druk. Tevens laat ik de mijne s’nachts uitgaan, om elektriciteit te besparen. In die paar uur in de nacht zakt de temperatuur minimaal.

Bij ons zit die op de BG in de woonkamer, op de eerste in een kleinere slaapkamer (die wij niet als slaapkamer gebruiken) en op de tweede in de wasruimte.
Volgens de aannemer komt er nog een pomp tussen. Dit hadden ze overigens niet eerder gezegd wat wel jammer is. Wij hebben nog 1 verdeler op de bgg, maar die zit in de trapkast. Die op de foto zit dus op de slaapkamer. Nu gaan we ook nog een maatwerkkast plaatsen, waardoor het geluid waarschijnlijk ook nog wordt gedempt. Het afslaan van de pomp 's nachts is een goede tip. Doe je dit door de thermostaat lager te zetten in de betreffende ruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Fonsz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Volgens de aannemer komt er nog een pomp tussen. Dit hadden ze overigens niet eerder gezegd wat wel jammer is. Wij hebben nog 1 verdeler op de bgg, maar die zit in de trapkast. Die op de foto zit dus op de slaapkamer. Nu gaan we ook nog een maatwerkkast plaatsen, waardoor het geluid waarschijnlijk ook nog wordt gedempt. Het afslaan van de pomp 's nachts is een goede tip. Doe je dit door de thermostaat lager te zetten in de betreffende ruimte?
Nee, een tijdschakelaar op de stekker van je pomp. Of een pompschakelaar die reageert op temperatuur, dan werkt wat jij zegt ook.

Is goed op te lossen dus, maar ik zou eerst ff kijken wat het qua lawaai doet. Misschien valt het mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 11-03-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Idd 3cm keramiek (90x90), ze zijn in het cement gelegd. Ik mag er 3 weken niet op met de auto maar ze verzekeren me dat ik er naderhand een tank op kan parkeren.

De ondergrond is bouwzand. Daar gooien ze een heel dun mengel van cement en water overheen en leggen daar de tegel op.

Het veranderd na het leggen pas in mortel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds_b0IjtTAERnbj6v5lNttVsYZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdqMJaXBe2upNMWsQyWiDIxz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door JackBol op 11-03-2022 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Idd 3cm keramiek (90x90), ze zijn in het cement gelegd. Ik mag er 3 weken niet op met de auto maar ze verzekeren me dat ik er naderhand een tank op kan parkeren.

De ondergrond is bouwzand. Daar gooien ze een heel dun mengel van cement en water overheen en leggen daar de tegel op.

Het veranderd na het leggen pas in mortel.

[Afbeelding]
Weer een optie geleerd, bedankt! Kan me voorstellen dat je dan altijd 100% draaglaag hebt en inderdaad niets kan breken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Nee, een tijdschakelaar op de stekker van je pomp. Of een pompschakelaar die reageert op temperatuur, dan werkt wat jij zegt ook.

Is goed op te lossen dus, maar ik zou eerst ff kijken wat het qua lawaai doet. Misschien valt het mee.
Heb zelf een Eve Energy Plug erop gezet per pomp, zodat ik ook het verbruik kan bijhouden per pomp. En omdat het een A label pomp is, die al in verhouding zuinig zijn, mag je deze niet te vaak per dag aan/uit laten gaan. Vandaar dat ik geen pompschakelaar heb gehaald. Deze kan ik zelf programmeren wanneer aan/uit te gaan.

Wanneer het eenmaal warm genoeg is dat ik niet hoef te verwarmen, zal ik de programma’s aanpassen naar 5min aan per dag, zodat je niet hebt dat de pompen te lang stil staan.

In ons geval is het 22-43W per pomp constant als ze aanstaan. Met drie stuks tikt dat wel aan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:02
Cruiseganger schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:50:
Vandaag op FD.nl een vrij dramatisch stuk over de huidige stijging van de bouwkosten en dan is het dus een samenloop van meerdere externe oorzaken die er al waren waarbij nu door de gevolgen van de Oekraine oorlog het zover is gekomen dat
bouwbedrijven geen opdrachten meer aannemen waarbij de opdrachtgever fixed cost wil. Lopende projecten worden nu meestal met verlies of alternatieve goedkoppere materialen (mist contractueel toegestaan) wel afgebouwd. Het verbond van bouwondernemingen adviseert haar leden nu alleen nog met een door hun net opgestelde “Oost Europa clausule” projecten aan te nemen maar dan komt het risico van verdere prijsstijgingen van bouwmaterialen volledig bij de opdrachtgever te liggen. Eergisteren was al in het nieuws dat een gemiddelde nieuwbouwtussenwoning in korte tijd door combinatie van de mega stijging van de energiekosten en de kosten van bouwmaterialen 20% (!) duurder is geworden. Houtbouw waar nu veel door gemeenten op wordt ingezet vanwege minder CO2 gebruik bij de bouw, wordt ook onbetaalbaar nu het grootste gedeelte dat in de Nederlandse bouw wordt gebruikt net uit Rusland en Wit Rusland werd geimporteerd.En dan lees ik net dat ministere Hugo de Jonge een wetsvoorstel aan het uitwerken is waarbij tot 2030 900.000 nieuwbouwwoningen moeten worden gebouwd waarvan maar liefst 2/3 betaalbaar is voor lagere en middenklasse. Ik wens hem veel succes !
Crosspost uit het huizenmarkt topic hierboven.

Meer mensen waarbij de bouw binnenkort begint of waarbij de bouw net begonnen is die dit niet echt lekker vinden klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 10:23
praliwi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Meer mensen waarbij de bouw binnenkort begint of waarbij de bouw net begonnen is die dit niet echt lekker vinden klinken?
Die van ons wordt door de BAM gebouwd, ik had al eens gevraagd naar de kans op vertraging door een tekort aan materialen. Maar onze contactpersoon vertelde dat de BAM met concept woningen werkt en dat de materialen feitelijk al klaar liggen. Of het ook echt zo is, dat moeten we dan maar afwachten. Maar echt fijn klinkt het niet.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
kw_nl schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Die van ons wordt door de BAM gebouwd, ik had al eens gevraagd naar de kans op vertraging door een tekort aan materialen. Maar onze contactpersoon vertelde dat de BAM met concept woningen werkt en dat de materialen feitelijk al klaar liggen. Of het ook echt zo is, dat moeten we dan maar afwachten. Maar echt fijn klinkt het niet.
Ik meen dat onze bouwer zoiets ook vertelde een tijd geleden ja. Toch maar eens vragen hoe ze dit allemaal nu ervaren als ik ze weer eens spreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Hier staat start bouw eind mei gepland, voor zover dat haalbaar is. Klinkt inderdaad niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Er zit meestel een ontwikkelaar tussen, dus in principe zijn risico. Zolang dit soort clausules niet in de woningborg contracten opgenomen worden niks aan de hand lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:51

twi

Scuderia110 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:18:
Er zit meestel een ontwikkelaar tussen, dus in principe zijn risico. Zolang dit soort clausules niet in de woningborg contracten opgenomen worden niks aan de hand lijkt me.
Juridisch niet nee, maar praktisch is een ander verhaal. Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat lopen, ze moeten voor ons nog beginnen met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
twi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:38:
[...]
Juridisch niet nee, maar praktisch is een ander verhaal. Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat lopen, ze moeten voor ons nog beginnen met de bouw.
Dit dus. Zit meer te denken aan dat ze dan toch andere keuzes gaan maken of op bepaalde zaken gaan proberen te besparen. De verantwoordelijke partij, wie dat dan ook is, zal toch gaan proberen risico's te verkleinen en of verliezen te minimaliseren?

[ Voor 14% gewijzigd door praliwi op 12-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

De bouw moet bij ons ergens deze weken gaan beginnen, hoop niet dat het impact gaat hebben op de kwaliteit van de huizen die gebouwd gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:20
praliwi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Dit dus. Zit meer te denken aan dat ze dan toch andere keuzes gaan maken of op bepaalde zaken gaan proberen te besparen. De verantwoordelijke partij, wie dat dan ook is, zal toch gaan proberen risico's te verkleinen en of verliezen te minimaliseren?
Kosten drukken is iets dat aannemers altijd doen/proberen. Daarom bestaat er zoiets als een aanneemovereenkomst, technische beschrijving etc. En een garantiefonds dat ervoor zorgt dat het huis wordt afgebouwd als de aannemer over de kop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
burnedhardware schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Kosten drukken is iets dat aannemers altijd doen/proberen. Daarom bestaat er zoiets als een aanneemovereenkomst, technische beschrijving etc. En een garantiefonds dat ervoor zorgt dat het huis wordt afgebouwd als de aannemer over de kop gaat.
Dat begrijp ik, maar niet alles staat tot in de kleinste details beschreven natuurlijk. Er zijn vast aannemers die voor bepaalde materiaal of personeel nu net iets andere keuzes maken dan normaal, mocht dat nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
praliwi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Dat begrijp ik, maar niet alles staat tot in de kleinste details beschreven natuurlijk. Er zijn vast aannemers die voor bepaalde materiaal of personeel nu net iets andere keuzes maken dan normaal, mocht dat nodig zijn?
Wat wil je horen? :)
Ik hoor vooral angst praten. Wat beschreven is krijg je en wat niet beschreven is wist je al niet wat je ging krijgen.
Praat jezelf geen FUD en negatieve ervaring aan :)

[ Voor 19% gewijzigd door Deleon78 op 12-03-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hier was er wat vertraging met de levering van dakpannen en apparatuur voor de ventilatie. Verder niets. Maar wel al vorig jaar begonnen met de bouw. Bij een ander project in de buurt lag de bouw 3 maanden stil vanwege leveringsproblemen met o.a. isolatiemateriaal. Was ook nog wel te overzien.

Als je op dit moment al een KAO getekend hebt dan zit het in elk geval met het te betalen bedrag wel goed. Vraag me echt af hoe geldverstrekkers om zouden gaan als er niet met fixed cost gewerkt wordt naar kopers... lijkt me niet te verantwoorden toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:19:
[...]

Wat @Deleon78 ook al zegt.

Je hebt een KAO en een TO getekend en de aannemer is zich verplicht daaraan te houden.

Dit soort informatie is vaak niet heel specifiek, even als voorbeeld een kozijn. Daarover zullen ze vast leggen: Kozijnen kleur 9010 met houtnerf.

Op de vraag of de aannemer voor een slechtere kwaliteit mag gaan dan afgesproken in de EPC berekening: Nee.

Het niet vermelden van dit soort informatie is ook voor jou gunstig, ze kunnen namelijk eenvoudig wisselen van leverancier. Anders moeten ze straks alle kopers af om te vragen of ze instemmen met een wijziging. Afgezien van het resultaat zorgt dat ook voor onnodige vertraging.

Wij hebben geen enkele vertraging gehad door Corona* of leveringsproblemen

*1 dag vertraging bij de nuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
finsdefis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:18:
Hier was er wat vertraging met de levering van dakpannen en apparatuur voor de ventilatie. Verder niets. Maar wel al vorig jaar begonnen met de bouw. Bij een ander project in de buurt lag de bouw 3 maanden stil vanwege leveringsproblemen met o.a. isolatiemateriaal. Was ook nog wel te overzien.

Als je op dit moment al een KAO getekend hebt dan zit het in elk geval met het te betalen bedrag wel goed. Vraag me echt af hoe geldverstrekkers om zouden gaan als er niet met fixed cost gewerkt wordt naar kopers... lijkt me niet te verantwoorden toch?
Aannemers blijven op de zelfde manier inkopen en zullen hun tarieven (flink) verhogen onder de noemer dat alle kosten stijgen.

Vaak hebben aannemers meerjarige contracten afgesloten waarin een maximale verhoging per jaar is opgenomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bteq
@Toppe ik had gezegd af en toe nog wat te spammen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz_1zMAXceE6hwIHO9VTLj0yuYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMHYMjgpqHxMWksvUqsINhyr.jpg?f=fotoalbum_large

Kraantje vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9WuoM-JjrP6QijMtGRK-bLkYfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScWsGefhCLyEu06oJYWHXlY8.jpg?f=fotoalbum_large

Het goud komt nu echt heel fout over zie ik haha. Met het eigen oogje is hij minder fel/foutgoud/kitsch.

[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 12-03-2022 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bteq
Bteq schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het goud komt nu echt heel fout over zie ik haha. Met het eigen oogje is hij minder fel/foutgoud/kitsch.
Zal vandeweek nog een foto posten als de muren Urban Taupe zijn geverfd + Arte in de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:35:

Kraantje vervangen:

[Afbeelding]

Showroommodel van Bruijnzeel inmiddels opgehangen:

[Afbeelding]

Uh, ja, best opvallend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nu de oprit erin zit, ben ik op zoek naar deurstoppers die ik aan de grond vast kan maken.
Zijn er hier ervaringen met magnetische deurstoppers?

Zoiets zeg maar?

Afbeeldingslocatie: https://images.nexusapp.co/assets/cd/87/f3/194624105.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
JackBol schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:08:
Nu de oprit erin zit, ben ik op zoek naar deurstoppers die ik aan de grond vast kan maken.

Zoiets zeg maar?

[Afbeelding]
Ik krijg al zere voeten als ik er naar kijk >:)

Wij zijn voor van die Dictator veerpennen gegaan die je aan de deur schroeft, echt ideaal! En voor het voorkomen van impact op muren als de deur wind vangt, gewoon rubberen deurstoppers tegen de betreffende muren.

[ Voor 10% gewijzigd door nel!s op 13-03-2022 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:08:

Zoiets zeg maar?

[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar deze in een voeg van de oprit gestoken met een lange spijker. Was bedoeld als snelle, tijdelijke oplossing, maar het werkt eigenlijk prima. Dus het zit er nog steeds. Ruim een jaar inmiddels.

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/289759/21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 16:25
Onze nieuwbouw woning zal worden aangesloten op de HVC (stadsver(w)arming). Ik kan alleen niet echt vinden of je dit ook kan weigeren of opzeggen? Makelaar kan me er eigenlijk ook weinig over vertellen.

Het liefst wil ik een warmtepomp met panelen op dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 22-06 23:14
ColeJ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:33:
Onze nieuwbouw woning zal worden aangesloten op de HVC (stadsver(w)arming). Ik kan alleen niet echt vinden of je dit ook kan weigeren of opzeggen? Makelaar kan me er eigenlijk ook weinig over vertellen.

Dat moet in je koopcontract staan. Dit is bijvoorbeeld het geval in Schuytgraaf, een wijk in Arnhem welke verplicht op warmtenet moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:11
Bij Ennatuurlijk was het een kwestie van een mailtje sturen met de melding dat ik een warmtepomp laat installeren. Normaal rekenen ze €430 voor een afsluiting, nu €0 omdat ik vroeg om sowieso niet aan te sluiten.

Dat de unit al geplaatst is in de woning, hadden ze kennelijk zelf niet door.

Maar het staat daar ook duidelijk in de algemene voorwaarden. Kun je die voor HVC niet vinden of opvragen? Of je belt ze gewoon even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
ColeJ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:33:

In mijn koopcontract is dit als verplichting opgenomen.
Pagina: 1 ... 95 ... 351 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.