Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
twi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:30:
We hebben overigens aan de voorkant mooie afgewerkte kozijnen, waarbij het eigenlijk zonde is zonwering te plaatsen. Nu zouden we dat voor die 3 dagen in 2021 niet echt nodig hebben gehad, en zijn we voornemens om geen zonwering (en dus ook geen loze leidingen naar de gevel) te laten aanleggen. Maar is er iemand die met een soortgelijk "probleem" zat en daar een creatieve oplossing voor heeft bedacht, wat niet ten koste gaat van het aanzicht van de woning? En dan gaat het met name om boven. BG zou ik nog wel kunnen markiezen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij gaan waarschijnlijk voor zonnescherm met zuignappen. Nu is het daarvoor wel handig als de ramen zodanig open kunnen dat je er gewoon bij kan. Voor ons gaat het om deze: https://suneclipse.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
IJkijk schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:02:
Eindelijk het bericht gekregen dat ze bij ons gestart zijn met de bouw (boringen voor de bodemwarmtepomp)!! Nu maar hopen dat het vanaf nu lekker opschiet! *O*
Mag ik vragen waar? Ons huis wordt bijna opgeleverd (Tot Morgen Geerpark fase 1 Vlijmen) en in fase 2 (waar ik nieuwsgierig naar ben haha) zie ik de apparatuur voor het boren klaarstaan. Toevallig daar? Superleuk he als het zichtbaarder/tastbaar wordt?! Sowieso als mensen goede/slechte ervaringen hebben met een bodemwarmtepomp, pm me!

[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 16-02-2022 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Bteq schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Mag ik vragen waar? Ons huis wordt bijna opgeleverd (Tot Morgen Geerpark fase 1 Vlijmen) en in fase 2 (waar ik nieuwsgierig naar ben haha) zie ik de apparatuur voor het boren klaarstaan. Toevallig daar? Superleuk he als het zichtbaarder/tastbaar wordt?! Sowieso als mensen goede/slechte ervaringen hebben met een bodemwarmtepomp, pm me!
Daar is een apart topic voor: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

• Bteq

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-09 13:25
@twi welcome to the club.. ik zit hier al een jaar over te tobben. Die suneclipse schermen zijn dan misschien wel een oplossing, maar dan kijk ik denk ik toch liever naar een film van Llumar of 3M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
Bteq schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Project Heeren van Vroondaal in Den Haag. Ja, wij zijn echt superblij dat het nu echt gaat beginnen. Naar mijn idee hebben we erg lang moeten wachten (koop/aanneemovereenkomst getekend in mei, eind oktober notaris).

• IJkijk
Karolijn schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Wij gaan waarschijnlijk voor zonnescherm met zuignappen. Nu is het daarvoor wel handig als de ramen zodanig open kunnen dat je er gewoon bij kan. Voor ons gaat het om deze: https://suneclipse.nl/
Wij hebben SunEclipse schermen gekocht voor de kamer van onze dochter in ons huidige huis. Blijven goed zitten en houden de warmte goed buiten. Voor ons nieuwe huis zou ik denk ik wel sneller gaan voor een versie als een zipscreen, die je wel makkelijk open kan doen als je gewoon naar buiten wil kijken. Maar daar zit ook een ander prijskaartje aan natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
twi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:21:
Hoe verloopt/verliep het contact met de aankoopbegeleiders bij jullie? Hebben jullie afspraken gehad tbv het doornemen of verduidelijken van de meerwerk opties? Onze partij stuurt met name op schriftelijk contact, wat mij persoonlijk wat apart over komt.

Ook omdat we naar mijn idee al vrij laat überhaupt toegang tot het woondossier hebben gekregen en dus contact hebben kunnen leggen. Onze hypotheek op basis van zelf ingeschat meerwerk en de geleverde optieliist is namelijk al rond, koop- en aanneem overeenkomst al getekend.
Interessant onderwerp. Onze ervaring is erg positief. Soms duurt het wel eens een weekje tot je een antwoord krijgt, maar dat is het enige. Tekeningen zijn wel 6-7x zonder problemen aangepast. Soms omdat we over bepaalde zaken er nog niet uit waren, soms omdat ze een foutje hadden gemaakt (dingen als enkel WCD ipv dubbel ingetekend), soms omdat we op basis van de nieuwe tekening tot andere inzichten kwamen. Was allemaal geen probleem. Ook zaken die niet standaard in de optielijst stonden (extra riolering + waterleiding naar zolder en garage, ander formaat garage, loze leiding die niet naar meterkast ging, verplaatsen zonnepalen etc.) waren prima mogelijk en werden tegen schappelijke prijzen aangeboden.

Uit esthetisch oogpunt wilden wij de garage iets korter laten uitvoeren omdat deze anders net achter de achtergevel uit zou steken, hiermee werd de prijs van de garage zelfs evenredig goedkoper :D

Wij hebben nu woensdag a.s. eindelijk de afspraak bij de notaris! Afgelopen augustus de KAO getekend, nu eindelijk de aktes. Zag wel dat er met het graafwerk overigens al is gestart buiten. ;)

• IJkijk
Hoe verloopt/verliep het contact met de aankoopbegeleiders bij jullie? Hebben jullie afspraken gehad tbv het doornemen of verduidelijken van de meerwerk opties? Onze partij stuurt met name op schriftelijk contact, wat mij persoonlijk wat apart over komt.

Ook omdat we naar mijn idee al vrij laat überhaupt toegang tot het woondossier hebben gekregen en dus contact hebben kunnen leggen. Onze hypotheek op basis van zelf ingeschat meerwerk en de geleverde optieliist is namelijk al rond, koop- en aanneem overeenkomst al getekend.
Dit is mij erg tegengevallen. Geen kopersgesprek gehad, alleen contact via telefoon en volgjewoning portaal. Wordt op zich wel snel gereageerd, maar het lijkt af en toe alsof de kopersbegeleider erg haar best doet om ons niet te begrijpen... Er wordt alleen pro-actief gecommuniceerd als het echt nodig is anders hoor je niets of moet je er zelf om vragen. Erg frustrerend af en toe. Gelukkig zijn ze verder wel redelijk flexibel en lijken we uiteindelijk wel overal uit te komen, het kost alleen veel tijd en energie.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:08
Vraagje over het aanzuigpunt buiten van onze WTW. Het is nu met een mooie buis op een semi-random plek geplaatst. Alleen ligt de buis bij de rand eigenlijk in de weg voor onze zonnepanelen, als ik de buis iets meer opschuif richting de rand kunnen we een paar panelen extra kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-PSghk4KOUn4Qqm3CPx6ocoBcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5LExCs6GWFop7xLL1DwVaGG.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik kan vinden mag dit punt niet binnen 3m van de erfgrens en logischerwijs ook niet in de buurt van een riool-ontluchter. Dus iets meer opschuiven richting de rand is volgens mij de meest praktische oplossing. Maar zie ik daarbij iets over het hoofd? Mag/kan dat zomaar?

Ik kan hem eventueel (na overleg met buren, last zullen ze er niet van hebben) ook inkorten tot na het 2e bevestiging punt?

[ Voor 9% gewijzigd door kepler op 17-02-2022 10:49 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:47:
Vraagje over het aanzuigpunt buiten van onze WTW. Het is nu met een mooie buis op een semi-random plek geplaatst. Alleen ligt de buis bij de rand eigenlijk in de weg voor onze zonnepanelen, als ik de buis iets meer opschuif richting de rand kunnen we een paar panelen extra kwijt.

[Afbeelding]

Zover ik kan vinden mag dit punt niet binnen 3m van de erfgrens en logischerwijs ook niet in de buurt van een riool-ontluchter. Dus iets meer opschuiven richting de rand is volgens mij de meest praktische oplossing. Maar zie ik daarbij iets over het hoofd? Mag/kan dat zomaar?

Ik kan hem eventueel (na overleg met buren, last zullen ze er niet van hebben) ook inkorten tot na het 2e bevestiging punt?
Even hier invullen
https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor

Waar heb je gelezen dat het niet bij de erfgrens zou mogen?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Even hier invullen

Voor een warmtepomp zijn ook aanvullende regels maar volgens mij gelden deze niet voor een WTW installatie.

@kepler geeft de aannemer aan dat hij niet dichter dan 3m op de erfgrens mag?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Wolly schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Even hier invullen

30cm verlengen lijkt me niet opeens een probleem worden? Ik zal eens kijken of ik die kan invullen :D
Korter lijkt me helemaal geen probleem.
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Voor een warmtepomp zijn ook aanvullende regels maar volgens mij gelden deze niet voor een WTW installatie.

@kepler geeft de aannemer aan dat hij niet dichter dan 3m op de erfgrens mag?
Tja ik kan het nu niet meer vinden. Ik had het ergens gevonden online, maar misschien zit ik er naast

• Wolly
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:04:
[...]

30cm verlengen lijkt me niet opeens een probleem worden? Ik zal eens kijken of ik die kan invullen :D
Korter lijkt me helemaal geen probleem.
Verlengen moet wel kunnen gezien ze in die link spreken over minimale afstanden (mits je niet bij de afvoerpijp van de buurman komt).

Verkorten is dan weer wat problematischer, je hebt kans dat je dan niet aan de norm voldoet/

• kepler
Wolly schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Verlengen moet wel kunnen gezien ze in die link spreken over minimale afstanden (mits je niet bij de afvoerpijp van de buurman komt).

Verkorten is dan weer wat problematischer, je hebt kans dat je dan niet aan de norm voldoet/
ah ik dacht dat het over de lengte ging van de buis ivm limitaties op de toevoer. Maar het gaat om afstand tot (rook)afvoer punten, duidelijk :D

Dan verleng ik hem wel en leg ik die buis gewoon dichter bij de rand. Dan zit ik sowieso goed.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]

ah ik dacht dat het over de lengte ging van de buis ivm limitaties op de toevoer. Maar het gaat om afstand tot (rook)afvoer punten, duidelijk :D

Dan verleng ik hem wel en leg ik die buis gewoon dichter bij de rand. Dan zit ik sowieso goed.
Je kan ze ook stapelen hé >:)

• Wolly
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Het idee is dat je niet afgevoerde lucht opnieuw inzuigt en ook dat je dus geen lucht van CV installaties of rioolontluchting inzuigt.

Pak gelijk de ondersteuning van de buis aan, deze is nu wel heel minimaal gebeugeld vind ik.

• kepler
Wolly schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Het idee is dat je niet afgevoerde lucht opnieuw inzuigt en ook dat je dus geen lucht van CV installaties of rioolontluchting inzuigt.

Pak gelijk de ondersteuning van de buis aan, deze is nu wel heel minimaal gebeugeld vind ik.
Daarom ga ik hem niet inkorten, dan zit ik sowieso goed.

Ik zal ook wat extra ondersteuning kopen (mits niet weg gewaaid morgen :X )

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

IJkijk schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Project Heeren van Vroondaal in Den Haag. Ja, wij zijn echt superblij dat het nu echt gaat beginnen. Naar mijn idee hebben we erg lang moeten wachten (koop/aanneemovereenkomst getekend in mei, eind oktober notaris).
We zijn laatst door die wijk heengereden, omdat de bouwstijl van een deel van de woningen overeenkomt met ons project in Voorschoten (Het Fortuyn van Voorschoten), wat iets kleinschaliger is maar ook Synchroon als projectontwikkelaar heeft. We hebben onze ogen uitgekeken! Prachtige woningen. Bij ons project ontbreken de wat luxere/grotere woningen (met erkers), maar we hopen dat de uitvoering bij ons net zo gaat zijn als daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BADgoofy2000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:12

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We hadden één persoon waar we met onze vragen terecht konden. De eerste keer een gesprek via Teams (ivm covid) en verder via de berichten box. Toen we nog een keer meerdere wijzigingen wilden doorgeven, konden we een nieuw teams gesprek plannen. En als ik via de berichten box iets doorgaf wat niet duidelijk was, dan belden ze even voor verduidelijking. De tekeningen zijn ook bijna altijd correct opgeleverd, maar het blijft wel zaak dat je dit zelf goed controleert.

Verder ook wel veel mogelijk wat niet in de optielijst stond. En af en toe verschenen er ook nog nieuwe opties in de lijst, die blijkbaar aan de buren geleverd waren. Geen gezeur over of iets wel of niet kan en wat het kost.

Ik dacht dat dit normaal was, maar ik lees nu zoveel andere verhalen dat onze begeleiding er positief uitspringt :)

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
BADgoofy2000 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik dacht dat dit normaal was, maar ik lees nu zoveel andere verhalen dat onze begeleiding er positief uitspringt :)
Hier inderdaad dezelfde aannemer. Ook mijn enige ervaring, dus was ook verrast om de veelal negatieve reacties hier te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 17-02-2022 13:23 ]

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Hoe meer ik hier lees des te blijer ik (met terugwerkende kracht) ben met de communicatie van onze bouwer. Tijdens de bouw dan, daarna werd het wel minder..

Wij hadden een startbijeenkomst waar we kennis konden maken met alle kopers van dat moment (er was toen een aantal huizen nog niet verkocht). Dit was nét voor corona. Daarna hadden we (in coronatijd) een tweetal afspraken met onze begeleider. Eerst over de ruwbouwopties, daarna over alle andere opties (waarbij ook meteen een afspraak over de badkamer zat, met iemand anders binnen het bedrijf).
De begeleider had veel technische kennis en kon alles goed uitleggen. Er was ook heel veel mogelijk. Maar dat komt misschien omdat het bedrijf eigenlijk een villabouwer is, die nu een keer projectbouw deed.

Wij hebben bijvoorbeeld een lichtstraat boven de eettafel, die niet standaard op de optielijst staat. Bij ons begon de begeleider er zelf over ('Er zijn mensen die een lichtstraat boven hun bed willen'...). Achteraf zijn wij het enige huis met een lichtstraat, dus ik vraag me nog steeds af of dat echt zo was of dat het gewoon een verkooppraatje was. Maar bij onze directe buren is hij er niet over begonnen. Net als een dakraam in de (inpandige) berging; wij hadden zelf gevraagd of een lichtbuis mogelijk zou zijn, zodat er in ieder geval natuurlijk licht in de berging zouden hebben. Toen kregen we dat dakraam als alternatief aangeboden. Maar als je dat niet had gevraagd weet je dus niet dat dat ook tot de mogelijkheden behoorde. Onze buren balen dus wel een beetje dat zij verder niet naar extra opties hebben gevraagd, want zo'n dakraam hadden ze ook wel gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kiwi70 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:54:
Onze buren balen dus wel een beetje dat zij verder niet naar extra opties hebben gevraagd, want zo'n dakraam hadden ze ook wel gewild.
Members only:

@Kiwi70 zo'n welkom bijeenkomst is wel erg netjes. Zeker als er ook wat vragen gesteld kunnen worden. Kost de aannemer wel een avondje maar dan heb je waarschijnlijk wel 80% van algemene vragen meteen beantwoord en heb je straks niet 100 de zelfde vragen in je mailbox!

[ Voor 39% gewijzigd door Toppe op 17-02-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Zo staat het ingetekend...
Dat is wel heel suf ja, er staat duidelijk 'Optioneel' bij...

Die bijeenkomst was inderdaad heel fijn! Eerst een algemeen praatje, waarbij we vragen konden stellen. Daarna de mogelijkheid om kennis te maken met de projectleveranciers en de toekomstige buren, en waarbij we ook alvast een beetje rond konden kijken in de 'showroom' waar we later die 2 andere afspraken ook hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 22:34
Bij mijn project zijn ze ook begonnen :)

Ik ben in het weekeind eens langsgereden na het heien afgerond was. Er komen 5 aaneengesloten blokkendozen van ongeveer 10x10 mtr. Bij mij komt er nog een houten opbouw op aan het voorste deel.

Om de 5 meter in de lengte zijn er palen geslagen met telkens 5 per rij met uitzondering van de uitersten daar slechts 3 palen. Is dat normaal? Oké er staat op die plekken geen dubbele muur maar op de tussenmuren van de woning zelf zijn er ook 5 palen 8)7 Ook geen extra palen nodig voor de opbouw?

Tevens bizar veel half opgebrand brandhout naast de palen, weerstand van de lokale aso's :?
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bteq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1r4MkNfpONXXukc1-WtNZ3x7j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMPNjHyZd6anscsXlYilD2JM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPvQD4FcgFmGd8Q_7JZNyJSph3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CohLHXqqZp1Puerb4Q2QiuFS.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag nog wat foto's genomen van ons blok. De voorkant is voorzien van de regenpijpen, vensterbanken en "sproeiers" (edit: afvoer ) voor overtollig water.

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 17-02-2022 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

Shabbaman

Got love?

IJkijk schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Oh, dan word je mijn achterbuurman.

@larsg dat "brandhout" wordt gebruikt als prop bij het slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Shabbaman op 17-02-2022 17:36 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Wolly
  • Niet online
Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag nog wat foto's genomen van ons blok. De voorkant is voorzien van de regenpijpen, vensterbanken en sproeiers voor overtollig water.
Sproeiers? Je bedoelt de bladvangers?

• Bteq
Wolly schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Sproeiers? Je bedoelt de bladvangers?
Ik begreep dat die zwarte pijpjes uit de grond voor overtollig (regen)water zijn (bijvoorbeeld als de ondergrondse wateropvang in de tuin te vol raakt) . Die liggen in heel de wijk (veel groen en water in de wijk, aardwarmtepompen, waterslinger die door heel de wijk loopt).

[ Voor 23% gewijzigd door Bteq op 17-02-2022 17:50 ]

• Wolly
  • Niet online
Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Ik begreep dat die zwarte pijpjes uit de grond voor overtollig (regen)water zijn (bijvoorbeeld als de ondergrondse wateropvang in de tuin te vol raakt) . Die liggen in heel de wijk (veel groen en water in de wijk, aardwarmtepompen, waterslinger die door heel de wijk loopt).
Ah je bedoelt die periscoopjes. Grappig, dat kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Wolly schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Ah je bedoelt die periscoopjes. Grappig, dat kende ik nog niet.
Ja die haha. Idd periscoopjes haha. Ben wel benieuwd wanneer ze afgaan en of ze bijvoorbeeld afgaan als schoonmoeder langsloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bteq op 17-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bteq schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:55:
[...]
Ja die haha. Idd periscoopjes haha. Ben wel benieuwd wanneer ze afgaan en of ze bijvoorbeeld afgaan als schoonmoeder langsloopt.
Als het bij jullie hetzelfde werkt als bij ons, dan zijn het geen 'sproeiers die af kunnen gaan'. De hemelwaterafvoer (HWA) wordt steeds vaker niet op het riool aangesloten, maar komt via zo'n pijpje weer bovengronds om het water af te voeren naar bv een wadi of sloot in de straat. Doel is simpel: Hou regenwater in de grond waar het valt en voer het niet af.

Bij ons komt de hwa uit in een 'normale put' in de voortuin en die zie je dus bij elke regenbui overstromen met het water dat net ervoor op de daken gevallen is. De put staat dus ook standaard tot de rand gevuld met water.
Het zou kunnen dat er nog ergens een opvangbak tussen zit, maar dat is bij ons niet het geval. Heb nog foto's van de bouw waarop je duidelijk kan zien dat alle regenpijpen samen komen in 1 buis dat is die put geworden.

In onze papieren heet het een exfiltratieput. Blijkbaar een vinding van onze aannemer dat woord, want de enige hit op Google is van mezelf eerder in dit topic. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 17-02-2022 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Farmerwood schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:44:
[...]

In onze papieren heet het een exfiltratieput. Blijkbaar een vinding van onze aannemer dat woord, want de enige hit op Google is van mezelf eerder in dit topic. :+
Infiltratieput bedoelde ze waarschijnlijk _O-

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Als het bij jullie hetzelfde werkt als bij ons, dan zijn het geen 'sproeiers die af kunnen gaan'. De hemelwaterafvoer (HWA) wordt steeds vaker niet op het riool aangesloten, maar komt via zo'n pijpje weer bovengronds om het water af te voeren naar bv een wadi of sloot in de straat. Doel is simpel: Hou regenwater in de grond waar het valt en voer het niet af.

Bij ons komt de hwa uit in een 'normale put' in de voortuin en die zie je dus bij elke regenbui overstromen met het water dat net ervoor op de daken gevallen is. De put staat dus ook standaard tot de rand gevuld met water.
Het zou kunnen dat er nog ergens een opvangbak tussen zit, maar dat is bij ons niet het geval. Heb nog foto's van de bouw waarop je duidelijk kan zien dat alle regenpijpen samen komen in 1 buis dat is die put geworden.

https://www.nieuwbouw-zei...-2021-wijz-29-06-2021.pdf

Pagina 9, alinea onder onderste dik gedrukte kop :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
En laat dat nou precies mijn aannemer (en dezelfde architect) zijn. :P
EiT schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:16:
[...]

Infiltratieput bedoelde ze waarschijnlijk _O-
Het is wel echt wezenlijk anders dan een infiltratieput, want het water wordt dus vanuit de HWA-riolering op de straat geloosd. Dus ergens snap ik de naam exfiltratieput wel, maar het lijkt geen officieel woord te zijn.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:16:
[...]

En laat dat nou precies mijn aannemer (en dezelfde architect) zijn. :P

[...]
Een tien voor woorden verzinnen, een nul voor ventilatie berekeningen toch? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag nog wat foto's genomen van ons blok. De voorkant is voorzien van de regenpijpen, vensterbanken en sproeiers voor overtollig water.
Lijkt verdomd veel op die luidspreker uit de Teletubbies _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLHIh2FtBjv5_ebBo2dN7QxLf9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSyOhIgjhCCt8BSy11JkMWHD.jpg?f=fotoalbum_large

• Bteq
[...]

Dank voor de informatie! Dan zal het dat wel zijn en helaas niet mijn schoonmoeder ondersproeien, maar wel het regenwater afvoeren naar inderdaad de sloot/waterslinger aan het einde van ons straatje.

• Bteq
Toppe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Lijkt verdomd veel op die luidspreker uit de Teletubbies _O-
[Afbeelding]
Haha jep. En er staan er een stuk of 600 in de hele nieuwbouwwijk.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:36

d0s

sssst

Redelijk normaal tegenwoordig, afvoer bovengronds naar WADI vanuit een exfiltratieput. Hier ook de hele wijk voorzien van die dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door d0s op 17-02-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Farmerwood schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:16:

Het is wel echt wezenlijk anders dan een infiltratieput, want het water wordt dus vanuit de HWA-riolering op de straat geloosd. Dus ergens snap ik de naam exfiltratieput wel, maar het lijkt geen officieel woord te zijn.
Er zit nog een stap tussen. Die infiltratieputten hebben meestal capaciteit om zo’n 100 tot 300 liter aan water op te vangen. Als het miezert of rustig regent loopt die put niet vol en infiltreert het weg in de bodem via de onderkant van de put.

Probleem is wanneer het stortregent en die put op een gegeven moment vol zit. Dan wil je dat het water veilig afvloeit. Daar zijn deze periscopen voor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:08:
[...]
Er zit nog een stap tussen. Die infiltratieputten hebben meestal capaciteit om zo’n 100 tot 300 liter aan water op te vangen. Als het miezert of rustig regent loopt die put niet vol en infiltreert het weg in de bodem via de onderkant van de put.

Probleem is wanneer het stortregent en die put op een gegeven moment vol zit. Dan wil je dat het water veilig afvloeit. Daar zijn deze periscopen voor.
Klinkt aannemelijk, maar ik zou dan verwachten dat het waterpeil in die putten na een tijdje geen regen (significant) daalt en hij staat bij vrijwel iedereen in de straat altijd tot de rand vol water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:00

Shabbaman

Got love?

Farmerwood schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:08:
[...]

Klinkt aannemelijk, maar ik zou dan verwachten dat het waterpeil in die putten na een tijdje geen regen (significant) daalt en hij staat bij vrijwel iedereen in de straat altijd tot de rand vol water.
Klinkt alsof het water niet weg kan lopen. Woon je op zand of op klei?

Wij hadden trouwens het idee om in onze tuin een soort wadi aan te leggen en dan de regenpijp af te koppelen. Daar krijg je zowaar subsidie voor van het waterschap. Nu we hier wonen en de tuin er daadwerkelijk is hebben we gekozen voor een klep in de regenpijp ipv volledig afkoppelen, en tot dusver heb ik nog niet de neiging gehad om de klep zo te zetten dat mijn tuin vol water loopt. Ondanks dat we iets van een halve meter hebben laten afgraven blijft er nog vrij veel water staan. Niet in de wadi overigens, want het gras groeit nog niet.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Klinkt inderdaad alsof het grondwaterpijl dan hoog staat, die put werkt twee kanten op lijkt me, qua contact met 'grondwater'. Alsin hij kan het water afvoeren aan de grond en omgekeerd kan het grondwater in die put gaan staan, als het grondwater hoog staat. Heb je toevallig ook een vochtige kruipruimte onder de woning?

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 17:10

TiMMieJ

PSN: Orixez

Deleon78 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Wat is hier uniek aan? Het blijft dezelfde trap met een kleurtje :)
Ja zo kan je alles kapot redeneren ;). Met de overzet is het dezelfde trap verdikken met een plankje er op....

Ons idee bij uniek zijn is:

- Beton look zonder dat de treden veel dikker worden zoals met alle overzet materialen;
- Geen in onze ogen lelijke strip op de kopse kanten van de treden maar volledig naadloos;
- Makkelijk schoon te houden en af te nemen;
- Ook kan de trap vloeiend over gaan in de vloer wanneer je deze laat stuccen;
- Uiteraard alles mogelijk qua kleur denk aan metaaldeeltjes/glitters/kleuren;
- Mogelijk om een patroon zoals krokodil in je trap te laten rollen.

Opties genoeg zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Afvoerpijp afgebroken en geen van de werklui hebben dit natuurlijk gedaan. Hoe ga ik dit nu weer fixen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skR4M3sd-GN3W9RX81gceBLkg58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXv3mAXiDoQ9pUkTaSNX38FU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2sPLxbkS1QKs96dqqXgYxbiZ5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EknG5bcTFCRNV2xbe4No8aFt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e22y-QneXZ8RJZXPNU_GFtlZWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ivZ5EiV0saCl0OEA92bgoG4.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

TiMMieJ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:11:
[...]

Ja zo kan je alles kapot redeneren ;). Met de overzet is het dezelfde trap verdikken met een plankje er op....

Ons idee bij uniek zijn is:

- Beton look zonder dat de treden veel dikker worden zoals met alle overzet materialen;
- Geen in onze ogen lelijke strip op de kopse kanten van de treden maar volledig naadloos;
- Makkelijk schoon te houden en af te nemen;
- Ook kan de trap vloeiend over gaan in de vloer wanneer je deze laat stuccen;
- Uiteraard alles mogelijk qua kleur denk aan metaaldeeltjes/glitters/kleuren;
- Mogelijk om een patroon zoals krokodil in je trap te laten rollen.

Opties genoeg zeg maar ;)
Heb eerlijk gezegd niet eerder gezien dat vloeren/trappen ook gestuct kunnen worden. Hoe zit het met de hardheid van het materiaal? Heb je geen risico op scheuren, zeker bij een slechte vuren trap eronder? De trap zelf scheurt namelijk al als je er niks mee doet, maar ook als je hem verft gaat die vuren trap echt wel scheuren vertonen in de eerste jaren.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 17:10

TiMMieJ

PSN: Orixez

BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Heb eerlijk gezegd niet eerder gezien dat vloeren/trappen ook gestuct kunnen worden. Hoe zit het met de hardheid van het materiaal? Heb je geen risico op scheuren, zeker bij een slechte vuren trap eronder? De trap zelf scheurt namelijk al als je er niks mee doet, maar ook als je hem verft gaat die vuren trap echt wel scheuren vertonen in de eerste jaren.
Het is een mix van betoncire en een coating die hem de elasticiteit moet geven om mee te bewegen inderdaad. Het heetft wel 4 weken nodig om volledig goed gezet/gehard te zijn. Het zou dus geen probleem moeten zijn en anders kan ik over een tijdje antwoord geven hier op ;). Oplevering huis is medio/eind Q2 dus van de zomer gaat het op de trap bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

JackBol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:23:
Afvoerpijp afgebroken en geen van de werklui hebben dit natuurlijk gedaan. Hoe ga ik dit nu weer fixen…

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo'n pijp breekt niet zomaar, kan misschien een fout vanuit de bouw zijn? Even contact opnemen met de aannemer lijkt me dan slimste? Waar zit deze pijp?

In mijn vorige appartement hebben we gehad dat de afvoer in de keuken lek bleek na 8 jaar, toen er onderzocht werd waarom, bleek er een scheurtje te zitten die door de beunhazen die de keuken geplaatst hadden veroorzaakt was. Uiteraard niks meer met die keukenboer te doen, dus was mijn probleem.

De doorvoer in het keukenkastje was scheef gesneden waardoor een hoek in het hout constant op de afvoerpijp drukte, en in de afvoerpijp zat een snee van waarschijnlijk fout gezaagd... Dit zat allemaal achter een houten achterschot dus had ik natuurlijk nooit gezien en de vorige bewoners ook niet, verwacht ik. Na verloop van tijd en wat warme zomers was het plastic zo gaan werken dat de hele vloer onder en rondom de keuken compleet vochtig geworden was, vloer kon ik weggooien en de zandcement dekvloer moest met machines gedroogd worden, had gelukkig geen appartementen onder mij, anders hadden die mogelijk lekkage gehad via mijn keuken...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:30
Heeft er iemand ervaring met het terugstorten van het elektra verbruik vanuit de aannemer? Wij hebben een leveringscontract afgesloten tijdens de bouwfase voor het plaatsen van de meter en tijdens de oplevering zijn de meterstanden genoteerd. Dit verbruik wil de aannemer verrekenen met 0,25 cent per Kwh. Werkt dit altijd zo of om moet ik mijn factuur van het energiebedrijf gewoon naar de aannemer sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:27
JackBol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:23:
Aan de diktes rondom te zien lijkt dit ding verwarmt te zijn. Waarschijnlijk om het passend te maken. Sowieso hoe dan ook terug naar de bouwer hiermee dat is gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Malt1982 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:40:
Heeft er iemand ervaring met het terugstorten van het elektra verbruik vanuit de aannemer? Wij hebben een leveringscontract afgesloten tijdens de bouwfase voor het plaatsen van de meter en tijdens de oplevering zijn de meterstanden genoteerd. Dit verbruik wil de aannemer verrekenen met 0,25 cent per Kwh. Werkt dit altijd zo of om moet ik mijn factuur van het energiebedrijf gewoon naar de aannemer sturen?
Een energiecontract dien je pas af te sluiten op het moment dat je de sleutel hebt... Alles daarvoor is verantwoording van de aannemer en is hun probleem om het aan te laten sluiten op een tijdelijke voorziening.

Bij ons zijn de meterstanden genoteerd tijdens sleuteloverdracht. Bij Eneco hebben we deze doorgegeven bij het starten van ons contract. Alles daarvoor bestaat niet voor ons contract.

Met welke reden had je zelf een contract afgesloten voor overdracht?

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 18-02-2022 10:52 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Een energiecontract dien je pas af te sluiten op het moment dat je de sleutel hebt... Alles daarvoor is verantwoording van de aannemer en is hun probleem om het aan te laten sluiten op een tijdelijke voorziening.

Bij ons zijn de meterstanden genoteerd tijdens sleuteloverdracht. Bij Eneco hebben we deze doorgegeven bij het starten van ons contract. Alles daarvoor bestaat niet voor ons contract.

Voordat ze de meter plaatsen moet er een leveringscontract opzitten anders plaatsen ze de meter niet en dit was makkelijker als de kopers dit zouden regelen. Het verbruik wordt wel door de aannemer gecrediteerd maar weet zo niet of dan het voorstel reëel is of dat ik zelf mijn factuur door kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:27
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag nog wat foto's genomen van ons blok. De voorkant is voorzien van de regenpijpen, vensterbanken en "sproeiers" (edit: afvoer ) voor overtollig water.
Dit systeem is toch wel vragen om problemen. Hierbij moet je er van uit gaan dat die bladvanger op de regenpijp 100% van de troep afvangt aan takjes bladeren etc want ik zie hier geen mogelijkheid om die infiltratieput schoon te maken. Aangezien dit altijd op eigen grond is, is het ook nog eens je eigen verantwoordelijkheid om dit schoon te houden.

Wij hebben gewoon een deksel die je open kan maken en dan kan je met je handen dat ding leegscheppen. Recht daaronder zit de ondergrondse waterberging. Tevens verwacht ik een mooie kuil van al het water dat daar uit gaat stromen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Moesten wij ook hoor en @lonehitman ook gok ik zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Malt1982 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:40:
Wat zegt je contract? Als je minder betaald vooral je mond houden en als je meer betaald even kopietje contract opsturen en zeggen dat je meer wilt. €0.25 lijkt me op dit moment wat aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Malt1982 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Voordat ze de meter plaatsen moet er een leveringscontract opzitten anders plaatsen ze de meter niet en dit was makkelijker als de kopers dit zouden regelen. Het verbruik wordt wel door de aannemer gecrediteerd maar weet zo niet of dan het voorstel reëel is of dat ik zelf mijn factuur door kan sturen.
Zonder meter kunnen ook de standen niet opgeschreven worden lijkt me. Wat @BiG-GuY zegt, probleem altijd bij de aannemer laten en zelf een contract vanaf de overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

In ons geval was de sleuteloverdracht maar 5 dagen na de voorschouw. Op de dag van overdacht heb ik gewoon energiecontract afgesloten en de meterstanden van de overdracht datum doorgegeven.

In ons geval was dat dan Warmte en Elektra bij Eneco, de meters zaten er gewoon in bij oplevering... De meters zelf zijn verantwoording van de aannemer, die moet dat regelen met de netbeheerder.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Wat zegt je contract? Als je minder betaald vooral je mond houden en als je meer betaald even kopietje contract opsturen en zeggen dat je meer wilt. €0.25 lijkt me op dit moment wat aan de lage kant.
Ja het contract voor oplevering afsluiten. Alle energiekosten tot de oplevering worden vergoed door de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
Prima dan weet ik genoeg en ga ik even sparren met de aannemer. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Vipertje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Dit systeem is toch wel vragen om problemen. Hierbij moet je er van uit gaan dat die bladvanger op de regenpijp 100% van de troep afvangt aan takjes bladeren etc want ik zie hier geen mogelijkheid om die infiltratieput schoon te maken. Aangezien dit altijd op eigen grond is, is ook nog eens je eigen verantwoordelijkheid om dit schoon te houden.

Wij hebben gewoon een deksel die je open kan maken en dan kan je met handen dat ding leegscheppen. Recht daaronder zit de ondergrondse waterberging. Tevens verwacht ik een mooie kuil van al het water dat daar uit gaat stromen :)
Ik snap je gedachte, maar ik hoor goede verhalen van wijkgenoten die dit systeem al hebben (en me hebben uitgelegd dat het geen sproeier is haha). We gaan het zien en ik ga in ieder geval mijn achtertuin en voortuin niet helemaal vol betegelen. Hopelijk helpt het mee dat er veel groen en water is in de wijk. Achter in de tuin ligt in ieder geval ook een opvang voor regenwater en die kan je schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bteq schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Ik snap je gedachte, maar ik hoor goede verhalen van wijkgenoten die dit systeem al hebben (en me hebben uitgelegd dat het geen sproeier is haha). We gaan het zien en ik ga in ieder geval mijn achtertuin en voortuin niet helemaal vol betegelen. Hopelijk helpt het mee dat er veel groen en water is in de wijk. Achter in de tuin ligt in ieder geval ook een opvang voor regenwater en die kan je schoonmaken.
Die wijkgenoten hebben dat waarschijnlijk ook pas een paar jaar?

Het is denk ik nog wel iets wat in de kinderschoenen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Wolly schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Die wijkgenoten hebben dat waarschijnlijk ook pas een paar jaar?

Het is denk ik nog wel iets wat in de kinderschoenen staat.
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiL3vbtI-ywrrtxi0GxY4X7f8eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeST90CIE4IFjDp3nR3EKow2.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag kijkdag / inmeten. Daarbij zag ik deze rookmelder in de hal op de 2e verdieping. Is dit een gebruikelijke oplossing? Ik snap dat ze geen draden door het dak heen leggen (verlichtingspunten zitten ook op de wanden) maar heel sierlijk vind ik het niet. Misschien maar zelf tegen die tijd de rookmelder tegen het schuine plafond schroeven en draadje over muur laten lopen? Of is er een reden waarom dat niet mag / wenselijk is?

[ Voor 3% gewijzigd door Marinos83 op 18-02-2022 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Marinos83 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:03:
[Afbeelding]

Vandaag kijkdag / inmeten. Daarbij zag ik deze rookmelder in de hal op de 2e verdieping. Is dit een gebruikelijke oplossing? Ik snap dat ze geen draden door het dak heen leggen (verlichtingspunten zitten ook op de wanden) maar heel sierlijk vind ik het niet. Misschien maar zelf tegen die tijd de rookmelder tegen het schuine plafond schroeven en draadje over muur laten lopen? Of is er een reden waarom dat niet mag / wenselijk is?
Met een schuin oplopend plafond heb je dat de lucht bovenin de nok stil kan staan. Daardoor kan de rook niet door de stilstaande lucht heen. Daarvoor wordt dit vaak gedaan, dat je alarmering sneller gaat. Brandwondenstichting adviseert 90 cm vanaf het hoogst gemeten punt en de Brandweer houdt het op 50 cm van muur of hoek.

[ Voor 0% gewijzigd door Henri-Alexander op 18-02-2022 13:42 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Klinkt alsof het water niet weg kan lopen. Woon je op zand of op klei?
Dikke laag klei.
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:37:
Klinkt inderdaad alsof het grondwaterpijl dan hoog staat, die put werkt twee kanten op lijkt me, qua contact met 'grondwater'. Alsin hij kan het water afvoeren aan de grond en omgekeerd kan het grondwater in die put gaan staan, als het grondwater hoog staat. Heb je toevallig ook een vochtige kruipruimte onder de woning?
We hebben nu een jaar de sleutel. Al een paar maanden niet in de kruipruimte geweest en nooit vocht opgemerkt daar. En dat terwijl we vlak naast de dijk van de Waal wonen.

Misschien gewoon voor de gein die put eens een keer leeg halen om te zien hoe hij in elkaar zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 18-02-2022 15:36 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag is de kerst op de taart geplaatst, de taatsdeur van De Rooy Metaaldesign.
Members only:

"Alles" is nu klaar en dus tijd om van het huis te genieten en een hier een stuk minder vragen beantwoorden of men moet stuccen of renovliezen ;)

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:37:
Vandaag is de kerst op de taart geplaatst, de taatsdeur van De Rooy Metaaldesign.

***members only***
"Alles" is nu klaar en dus tijd om van het huis te genieten en een hier een stuk minder vragen beantwoorden of men moet stuccen of renovliezen ;)
:w
Misschien ergens gemist, maar hoe is het met je gevel afgelopen die met de staalborstel bewerkt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Misschien ergens gemist, maar hoe is het met je gevel afgelopen die met de staalborstel bewerkt was?
Daar is een gevelexpert (derde partij) voor ingeschakeld, die steentje voor steentje gaat bewerken en bijkleuren. Blijkbaar een gangbare manier van restaureren. Alleen moet de gevel daar goed droog voor zijn, en dat is die al een paar maanden niet :/

Daarnaast heb ik daarvoor nog 4000,- achter gehouden als bankgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:47
Mijn nieuwbouwwoning is 2 maanden terug opgeleverd. Nu zie de regenpijp er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So1SEm1kQz_OWkTFSUrafReAKPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hrcPAMZrf3L91rjgOYGUCMw3.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt iets van roest / aanslag te zijn? Wat denken jullie, reden om een melding te doen bij de aannemer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:13
Gloeiende, de zinken rand is van een hele rij woningen gewaaid en is nu tegen mijn gevel en kozijndorpels aan het stoten :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Marinos83 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:03:
[Afbeelding]

Dit is geplaatst volgens de voorschriften, het ziet er niet uit maar is de enige garantie op een goede werking vanuit de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Rudyy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:06:
Mijn nieuwbouwwoning is 2 maanden terug opgeleverd. Nu zie de regenpijp er zo uit:

[Afbeelding]

Dit lijkt iets van roest / aanslag te zijn? Wat denken jullie, reden om een melding te doen bij de aannemer?
Dit is over een poosje egaal mat, dit hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
wortelsoft schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:59:
Gloeiende, de zinken rand is van een hele rij woningen gewaaid en is nu tegen mijn gevel en kozijndorpels aan het stoten :(
Hier is onze net geplaatste schutting deur uit de muur gebroken...aantal bakstenen kapot... Wind staat precies op die schutting :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Onze buurtapp wordt momenteel overspoeld met foto’s van daken waar dakpannen weg zijn.
Zijn zelf vandaag niet thuis, dus maar hopen op niet teveel schade. Kreeg al wat foto’s van buren dat de trampoline door de tuin stuiterde en het winddoek aan ons hekwerk is vrijwel helemaal los gescheurd.

Kreeg ook een filmpje van de buurman waarop enkele huizen in aanbouw te zien zijn waar alle ramen open staan te klapperen in de wind. En de hele wijk schijnt bezaaid te liggen met bouwafval dat uit de containers waait…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 19:40

Rzaan

Altijd zoekende

Welke regios spelen de hier boven beschreven problemen met de storm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:13
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:27:
West Brabant voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Regio Nijmegen voor mij.
Ben zelf momenteel in Groningen en hier begon het vanaf 19:00 steeds meer los te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:35:
[...]

Regio Nijmegen voor mij.
Ben zelf momenteel in Groningen en hier begon het vanaf 19:00 steeds meer los te gaan.
Reed ned op de N33 vanuit Veendam richting Assen, ben maa zin het midden gaan rijden, niet normmaal.

Morgen eens kijken of de aannemer herstelwerk geeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hier regio Alkmaar. Mis een 8-tal dakpannen inmiddels waarvan 5 uit de nok.
Ook 8m schutting omver inmiddels. Betonnen palen zijn gewoon afgebroken.

Members only:

Dit zijn foto’s van vanmiddag en de piek lijkt er nu te zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Hallo allemaal,

Ik heb een dilemma. Ik weet niet zeker waar ik een tweede router op de BG moet plaatsen. Het hoofdmodem komt binnen bij de meterkast. Ik wil een tweede UTP aansluiting in de BG plaatsen en kreeg van een vriend het advies om deze naast de tv te plaatsen zodat ik de tv ook bekabeld op internet kan aansluiten. (positie A.).

Ik denk echter dat positie B. de BG beter zou dekken (diagonaal met de hoofdmodem), tv zal goed genoeg signal hebben en werken met wifi van B., het is dichter bij de tuin en ik bespaar ook 235eur (omdat de A. helemaal niet in het oorspronkelijke plan, dus ik moest het toevoegen).

Als ik B. niet als UTP gebruik blijft dat voorlopig een simpele loze leiding.

Hebben jullie hiervoor suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2fqBnsBcOvSdFUjPT69RaYQKIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3vkZgs7yq9pW0aukRcBkYunQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Regio Delft, heb met m'n netatmo windmeter een windstoot van bijna windkracht 8 gemeten, in de tuin :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@raduf Met B heb je ook nog fatsoenlijke dekking in de tuin. Ik zie geen reden waarom A better is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:04:
@raduf Met B heb je ook nog fatsoenlijke dekking in de tuin. Ik zie geen reden waarom A better is.
Zou daar niet zomaar vanuit gaan, die 2 meter maakt weinig afstand als je het mij vraagt. Zeker bij HR+++ glas neemt het bereik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Wij twijfelen over een uitbouw. De woning zelf is 160m2. De uitbouw van 2.4m bij 5.7m kost momenteel 31.950 euro. Is dit momenteel met de huidige prijzen een realistische prijs?! De tuin is niet al te groot, 11m bij 6m…

[ Voor 4% gewijzigd door averroes1198 op 18-02-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Zou daar niet zomaar vanuit gaan, die 2 meter maakt weinig afstand als je het mij vraagt. Zeker bij HR+++ glas neemt het bereik af.
In onze huidige nieuwbouwwoning uit 2016 zijn de muren nog erger, al hebben wij HR++ wat volgens mij nog steeds de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
averroes1198 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:47:
Wij twijfelen over een uitbouw. De woning zelf is 160m2. De uitbouw van 2.4m bij 5.7m kost momenteel 31.950 euro. Is dit momenteel met de huidige prijzen een realistische prijs?! De tuin is niet al te groot, 11m bij 6m…
Discussie komt regelmatig voorbij.
Belangrijke vraag voor jezelf: hoe belangrijk vind je de tuin?
Kun je niet een uitbouw van 1.20 bij 5.7 wellicht als alternatief nemen? (Dat het niet op de lijst staat wil niet zeggen dat het ook niet mogelijk is, vragen staat vrij!)

Een tuin minder diep dan 10m zou ik zelf niet willen.
Gaat je berging/schuur er ook nog af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raduf
Hangt ook af van de straat ervoor. Als het een autovrije straat is, dan voelt het als een park, heb je niet zo'n grote tuin nodig en is de 2.4x5.7 meer waard als woonruimte. Voor ons was de prijs hetzelfde en we hebben voor deze optie gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:26:
[...]

Dus...moet ik wifi-signaal met positie A. in de tuin verwachten of een HR+++ glas blokkeert dat volledig, zelfs als de router in positie A. staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Members only:

Momenteel heb ik een optie op een appartement, zie boven. Daar gaat een deel eigen geld in, en vandaar mijn vraag:
Waarom zou ik wanden en vloer meenemen in de hypotheek? Als het toch uit eigen zak komt, dan kan het toch beter na oplevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
raduf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Dus...moet ik wifi-signaal met positie A. in de tuin verwachten of een HR+++ glas blokkeert dat volledig, zelfs als de router in positie A. staat?
Dat weet ik niet. Het is lastig om dit soort dingen te voorspellen en daar wil ik me niet aan branden. Maar ja, hoe hoger de isolatie waarde hoe groter de kans op beperkt signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
GeeMoney schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Discussie komt regelmatig voorbij.
Belangrijke vraag voor jezelf: hoe belangrijk vind je de tuin?
Kun je niet een uitbouw van 1.20 bij 5.7 wellicht als alternatief nemen? (Dat het niet op de lijst staat wil niet zeggen dat het ook niet mogelijk is, vragen staat vrij!)

Een tuin minder diep dan 10m zou ik zelf niet willen.
Gaat je berging/schuur er ook nog af?
raduf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:14:
Hangt ook af van de straat ervoor. Als het een autovrije straat is, dan voelt het als een park, heb je niet zo'n grote tuin nodig en is de 2.4x5.7 meer waard als woonruimte. Voor ons was de prijs hetzelfde en we hebben voor deze optie gekozen.
1.2m is overigens ook mogelijk voor 21.950 euro, maar dat is weer nadelig qua m2 prijs vergeleken met de 2.4x5.7m.

De achtertuin is op het noorden gelegen en grenst aan een mandelig parkeerterrein waar ook weer andere woningen aangrenzen, dit alles in één U-vorm. Aan de voorkant hebben we de stoep, een groenstrook van 20/25 meter, dan de straat en aan de overkant daarvan een rijtje tweekappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:07
averroes1198 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:27:
[...]

[...]

1.2m is overigens ook mogelijk voor 21.950 euro, maar dat is weer nadelig qua m2 prijs vergeleken met de 2.4x5.7m.

De achtertuin is op het noorden gelegen en grenst aan een mandelig parkeerterrein waar ook weer andere woningen aangrenzen, dit alles in één U-vorm. Aan de voorkant hebben we de stoep, een groenstrook van 20/25 meter, dan de straat en aan de overkant daarvan een rijtje tweekappers.
Jeetje, wat een prijzen. Het is dan ook weer een jaar geleden dat wij de optielijst hadden.. Maar daar stond een 1,2x5,7 (binnenmaten) uitbouw er voor 9k op. 2,4 uitbouw was 17k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Ultra schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:21:
***members only***

Momenteel heb ik een optie op een appartement, zie boven. Daar gaat een deel eigen geld in, en vandaar mijn vraag:
Waarom zou ik wanden en vloer meenemen in de hypotheek? Als het toch uit eigen zak komt, dan kan het toch beter na oplevering?
Volgens mij haal je van alles door elkaar. Want het gaat en over financiering, en over moment uitvoering van werkzaamheden? Die twee zaken hebben naar mijn weten niets met elkaar te maken.

Je kunt wanden/vloeren* of uit een bouwdepot (financiering/hypotheek) betalen, of uit eigen zak. Die werkzaamheden zullen veelal na oplevering gebeuren, tenzij je aannemer daar opties/mogelijkheden voor aanbiedt tijdens de bouw.

Wat is de vraag nu precies?

(*: verlijmde/vaste vloeren in elk geval)
averroes1198 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:27:
[...]

[...]

Die paar duizend verschil op de per m2-prijs van die twee opties zou ik niet over nadenken. Ja, een van de twee is misschien de 'betere deal', maar daar denk je nooit meer aan wanneer het opgeleverd is en je er woont. Waar je je wel aan gaat storen is als je te veel of te weinig uitgebouwd hebt en dit niet naar wens is.

Dus goed afwegen wat ruimte in huis vs. ruimte in de tuin voor jullie waard is, hoe jullie die gaan gebruiken, en daar de keuze op baseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Ultra schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:21:
***members only***

Als je eigen geld inbrengt kan het zijn dat je in een lagere risicoklasse terecht komt en kan dat net weer 0,1% rente of meer schelen. Dus als je spaargeld gaat gebruiken wat je nu al hebt, kan het soms slim zijn om dat vooraf al op te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
@Ultra Als je voor hypotheek gaat hou je je opties open. Vaak kost het allemaal toch meer dan verwacht, en dan is het fijn als je wat ruimte hebt met het spaargeld achter de hand. Wil je toch liever een lagere hypotheek, dan kan je ook gewoon aflossen en daarmee ook de lagere risicoklasse krijgen. Maar andersom is lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Marinos83 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:18:
@Ultra Als je voor hypotheek gaat hou je je opties open. Vaak kost het allemaal toch meer dan verwacht, en dan is het fijn als je wat ruimte hebt met het spaargeld achter de hand. Wil je toch liever een lagere hypotheek, dan kan je ook gewoon aflossen en daarmee ook de lagere risicoklasse krijgen. Maar andersom is lastiger.
Dat is ook een optie.... Alleen als je het van tevoren niet op geeft en ook niet mee neemt in je hypotheek, weet de bank niet dat je het voor je huis gebruikt en kom je zeker niet in een lagere risicoklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Greebs schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Volgens mij haal je van alles door elkaar. Want het gaat en over financiering, en over moment uitvoering van werkzaamheden? Die twee zaken hebben naar mijn weten niets met elkaar te maken.

Je kunt wanden/vloeren* of uit een bouwdepot (financiering/hypotheek) betalen, of uit eigen zak. Die werkzaamheden zullen veelal na oplevering gebeuren, tenzij je aannemer daar opties/mogelijkheden voor aanbiedt tijdens de bouw.

Wat is de vraag nu precies?

(*: verlijmde/vaste vloeren in elk geval)
Ik was op zoek naar of er in de timing ergens wat zou kunnen knellen. Bijv. als het meegefinancierd is via bouwdepot dat het sneller uitgevoerd kan worden. Ik noem maar wat. De financieel adviseur waar ik als eerste mee heb gesproken leek het gek te vinden vloeren/wanden _niet_ mee te nemen. Als dat puur een financiële keuze is, prima! Ik had niet anders verwacht, maar better safe than sorry :) .

De aannemer heeft geen opties voor vloeren/wanden tijdens de bouw voor zover ik (nu) weet. Dus dan weet ik denk ik genoeg :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:00
Nuevocasa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:35:
[...]

Dat is ook een optie.... Alleen als je het van tevoren niet op geeft en ook niet mee neemt in je hypotheek, weet de bank niet dat je het voor je huis gebruikt en kom je zeker niet in een lagere risicoklasse.
De risicoklasse (risico-opslag) is een eenvoudige berekening obv waarde van je huis tov je hypotheekwaarde.
Deze kan wordt ook gedurende de looptijd aangepast na bv aflossing (helaas niet proactief).
(Weet alleen niet 100% zeker of elke bank dit zo maar doet, maar dacht dat het verplicht was)
Ik snap niet waar je het over hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Deleon78 op 18-02-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Deleon78 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:08:
[...]

De risicoklasse is een eenvoudige berekening obv waarde van je huis tov je hypotheekwaarde.
Deze kan wordt ook gedurende de looptijd aangepast (helaas niet proactief).

Ik snap niet waar je het over hebt.
Hoe ga jij aantonen dat die waarde toch hoger is.... Een taxatierapport is niet gratis. Dus bij nieuwbouw kun je het beter aangeven van tevoren als je toch van plan bent je spaargeld aan je huis te besteden.
Pagina: 1 ... 86 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.