Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Ultra schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Ik was op zoek naar of er in de timing ergens wat zou kunnen knellen. Bijv. als het meegefinancierd is via bouwdepot dat het sneller uitgevoerd kan worden. Ik noem maar wat. De financieel adviseur waar ik als eerste mee heb gesproken leek het gek te vinden vloeren/wanden _niet_ mee te nemen. Als dat puur een financiële keuze is, prima! Ik had niet anders verwacht, maar better safe than sorry :) .

De aannemer heeft geen opties voor vloeren/wanden tijdens de bouw voor zover ik (nu) weet. Dus dan weet ik denk ik genoeg :D .
Qua uitvoering/timing zit er geen verschil in inderdaad. Er zijn nog wat andere zaken het afwegen waard, bijvoorbeeld wat boven jouw reactie genoemd wordt. Dat zal misschien ook de reden zijn dat de financieel adviseur er wat gek op reageert.

(Als je een bedrag nu meeneemt in de hypotheek voor wanden/vloeren, komt dit in je bouwdepot. Als je dat geld uiteindelijk niet gebruikt, dan blijft dat in je bouwdepot staan. Op een gegeven moment wordt je bouwdepot opgeheven en wordt het evt. resterende bedrag afgelost op je hypotheek.

Uiteindelijk heb je dan bijna hetzelfde resultaat als wanneer je het niet in de hypotheek hebt meegenomen en zelf betaald hebt, maar heb je wel op elk moment gedurende de bouw nog de optie om het wel vanuit het bouwdepot te betalen. Oftewel, je kan evt. tegenvallers wat beter opvangen.)

[ Voor 27% gewijzigd door Greebs op 18-02-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:00
Nuevocasa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Hoe ga jij aantonen dat die waarde toch hoger is.... Een taxatierapport is niet gratis. Dus bij nieuwbouw kun je het beter aangeven van tevoren als je toch van plan bent je spaargeld aan je huis te besteden.
Een taxatierapport kost een paar honderd euro. Dat heb je snel genoeg terugverdiend (wederom een eenvoudige rekensom). Overigens mag woz-waarde vaak ook volgens mij.
Daarmee koop je flexibiliteit die de meeste mensen wel nodig hebben dan wel fijn vinden.

Maar dat kan ieder voor zichzelf uitmaken. Je zegt niks raars, begrijp me niet verkeerd. Maar ik zou het achteraf doen als je niet zeker weet dat je het geld over hebt. Er kan veel gebeuren, “je kan het maar een keer goed doen”, prijsverhogingen, niet perfect budgetteren, “oh dat is mooi!”, etc :)

[ Voor 24% gewijzigd door Deleon78 op 18-02-2022 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Deleon78 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Een taxatierapport kost een paar honderd euro. Dat heb je snel genoeg terugverdiend (wederom een eenvoudige rekensom). Overigens mag woz-waarde vaak ook volgens mij.
Daarmee koop je flexibiliteit die de meeste mensen wel nodig hebben dan wel fijn vinden.
Sommige banken accepteren ook calcasa, dat is nog goedkoper ;) Maar lang niet alle. Ik geef ook alleen maar aan als je het van te voren toch al weet dat je er eigen geld in gaat stoppen het slim is dat gewoon aan te geven, dan zijn die paar honderd euro (tussen de €550 - €750) alsnog een beetje zonde en onnodig. De WOZ is bij ons altijd al veel te laag, dat loopt sowieso een jaar achter.

Edit: je bent trouwens nog steeds redelijk flexibel hoor. Heb bij ons huidige huis het geld uiteindelijk aan andere zaken uitgegeven dan dat ik had aangegeven bij de bank. Zolang je maar de factuur/ bonnetjes inlevert voor zaken van het huis doet de bank niet moeilijk ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Nuevocasa op 18-02-2022 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deleon78 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:08:
[...]

De risicoklasse (risico-opslag) is een eenvoudige berekening obv waarde van je huis tov je hypotheekwaarde.
Deze kan wordt ook gedurende de looptijd aangepast na bv aflossing (helaas niet proactief).
(Weet alleen niet 100% zeker of elke bank dit zo maar doet, maar dacht dat het verplicht was)
Ik snap niet waar je het over hebt.
Bij onze Triodos Hypotheek gebeurt dit wel vanzelf, dus zodra we een groter deel afgelost hebben en je daarmee in een lagere risicoschaal terecht komt, wordt vanzelf het rentepercentage daarop aangepast.

Voor een tussentijdse taxatie heb je uiteraard wel een rapport nodig.

@Ultra
Betreffende eigen inbreng van hypotheek. Let op dat je bij sommige banken je eigen inleg bij de woning vooraf moet overmaken naar de bank en het dan alsnog in het bouwdepot gaat. Dit geld volgens mij enkel voor zaken die tijdens de bouw gedaan worden.

Dus alles wat je achteraf doet is je eigen probleem, zolang je de hypotheek aan de bank op tijd betaald, boeit het ze niet wat je met je geld doet.

In ons project waren vloeren ook geen officiële optie, we hadden dit zelf gevraagd bij de badkamerleverancier van het project, omdat we overal tegels wilden. Dit was dan ook iets wat we niet vooraf in bouwdepot hadden zitten, maar wel tijdens de bouw hebben laten doen met eigen geld.

[ Voor 32% gewijzigd door BiG-GuY op 18-02-2022 23:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:36:
[...]

Bij onze Triodos Hypotheek gebeurt dit wel vanzelf, dus zodra we een groter deel afgelost hebben en je daarmee in een lagere risicoschaal terecht komt, wordt vanzelf het rentepercentage daarop aangepast.

Voor een tussentijdse taxatie heb je uiteraard wel een rapport nodig.

Betreffende eigen inbreng van hypotheek. Let op dat je bij sommige banken je eigen inleg bij de woning vooraf moet overmaken naar de bank en het dan alsnog in het bouwdepot gaat. Dit geld volgens mij enkel voor zaken die tijdens de bouw gedaan worden.

Dus alles wat je achteraf doet is je eigen probleem, zolang je de hypotheek aan de bank op tijd betaald, boeit het ze niet wat je met je geld doet.
Bij aflossing geld dat voor alle banken volgens mij. Dat is tegenwoordig dacht ik zelfs wettelijk geregeld.

Ging nu even om bij nieuwbouw en investeringen met eigen spaargeld in het huis. Of je dat van te voren aan zou geven of niet. Beide heeft wat voordelen. Als je het van te voren aangeeft schat de bank direct de waarde van je huis hoger in wat gunstig kan zijn voor je LTV/ rente. Je moet wel bij een hypotheek altijd eerst je eigen geld inleggen voordat de bank met het hypotheekgeld over de brug komt. En je kunt het dan alleen aan je huis/tuin besteden en niet aan een auto, vakantie of boot.
Als je het niet op geeft ben je dus helemaal vrij. Als je het achteraf dan aan je huis of tuin besteed weet de bank dat natuurlijk niet automatisch en kan het zijn dat je daardoor net in een hogere risicoklasse zit. Daar is wat aan te doen maar zitten dus vaak kosten aan vast. Taxatierapport is tussen de €550 en €750.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Nuevocasa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:30:
[...]

Sommige banken accepteren ook calcasa, dat is nog goedkoper ;) Maar lang niet alle. Ik geef ook alleen maar aan als je het van te voren toch al weet dat je er eigen geld in gaat stoppen het slim is dat gewoon aan te geven, dan zijn die paar honderd euro (tussen de €550 - €750) alsnog een beetje zonde en onnodig. De WOZ is bij ons altijd al veel te laag, dat loopt sowieso een jaar achter.

Edit: je bent trouwens nog steeds redelijk flexibel hoor. Heb bij ons huidige huis het geld uiteindelijk aan andere zaken uitgegeven dan dat ik had aangegeven bij de bank. Zolang je maar de factuur/ bonnetjes inlevert voor zaken van het huis doet de bank niet moeilijk ;)
Ik zit nu zelf in de afwink mogelijkheid, heb ook veel cash betaald. Had alleen de keuken en basis aanneemsom in bouwdepot zitten. Dit is dan ook de waarde. In praktijk heeft het huis 70k meer gekost en daarnaast veel uren, want heb best wel wat zelf gedaan. Hyptheekverstrekker accepteerd ook calcasa alleen, geeft calcasa geen rapport uit voor ons huis. Hier had ik niet op gerekend, dacht er met een calcasa rapport wel te zijn. Dus is of nog een kleine 50k extra aflossen uit box 3 halen of 0.15% extra rente betalen of taxatierapport van +/- €600,00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Nuevocasa schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:53:
[...]

Bij aflossing geld dat voor alle banken volgens mij. Dat is tegenwoordig dacht ik zelfs wettelijk geregeld.

Ging nu even om bij nieuwbouw en investeringen met eigen spaargeld in het huis. Of je dat van te voren aan zou geven of niet. Beide heeft wat voordelen. Als je het van te voren aangeeft schat de bank direct de waarde van je huis hoger in wat gunstig kan zijn voor je LTV/ rente. Je moet wel bij een hypotheek altijd eerst je eigen geld inleggen voordat de bank met het hypotheekgeld over de brug komt. En je kunt het dan alleen aan je huis/tuin besteden en niet aan een auto, vakantie of boot.
Als je het niet op geeft ben je dus helemaal vrij. Als je het achteraf dan aan je huis of tuin besteed weet de bank dat natuurlijk niet automatisch en kan het zijn dat je daardoor net in een hogere risicoklasse zit. Daar is wat aan te doen maar zitten dus vaak kosten aan vast. Taxatierapport is tussen de €550 en €750.
Automatisch neerschalen is helaas niet verplicht. Bij de ING heb je zelfs per 5% een schaal en mag je bij elke stap “administratiekosten” betalen voor het verwerken van de wijziging. Een van de redenen waarom we niet voor ING gegaan zijn, ook al leek hun aanbod leuk met een “lagere” rente.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Hanzul schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:54:
[...]

Ik zit nu zelf in de afwink mogelijkheid, heb ook veel cash betaald. Had alleen de keuken en basis aanneemsom in bouwdepot zitten. Dit is dan ook de waarde. In praktijk heeft het huis 70k meer gekost. Hyptheekverstrekker accepteerd ook calcasa alleen, geeft calcasa geen rapport uit voor ons huis. Hier had ik niet op gerekend, dacht er met een calcasa rapport wel te ziijn. Dus is of nog een kleine 50k extra aflossen uit box 3 halen of 0.15% extra rente betalen of taxatierapport van +/- €600,00.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoelde. Voelt als zonde geld. Maar met die 0,15% heb je die €600 denk ik zo terug verdiend? Met de huidige prijsstijgingen is de prijs misschien nog wel meer dan die 70k gestegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wij laten nog wel wat dingen achteraf doen. En gaan dan zeker ook een taxatierapport laten doen, met de huidige markt zouden we daarmee in één klap naar de laagste 65% schaal gaan, wat bij ons aanzienlijk zou schelen, zeker op de lange termijn.

Mooie bij nieuwbouw is dat bijna elke € die je erin stopt telt als een € extra waarde. Ook voor een bouwdepot doen banken daar niet moeilijk over. Bestaande bouw is minder makkelijk.

[ Voor 54% gewijzigd door BiG-GuY op 19-02-2022 00:01 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dank allen! Ik zal de LTV in de gaten houden. Kans is klein dat het uitmaakt, maar je weet het nooit :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:54
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Automatisch neerschalen is helaas niet verplicht. Bij de ING heb je zelfs per 5% een schaal en mag je bij elke stap “administratiekosten” betalen voor het verwerken van de wijziging. Een van de redenen waarom we niet voor ING gegaan zijn, ook al leek hun aanbod leuk met een “lagere” rente.
Ik heb een hypotheek uit 2015 en 2020 bij ING en heb nog nooit administratiekosten voor een renteverlaging vanwege de LTV hoeven betalen. Is dat wat nieuws van ze?
Een belletje was altijd genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hanzul schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:54:
[...]

Ik zit nu zelf in de afwink mogelijkheid, heb ook veel cash betaald. Had alleen de keuken en basis aanneemsom in bouwdepot zitten. Dit is dan ook de waarde. In praktijk heeft het huis 70k meer gekost. Hyptheekverstrekker accepteerd ook calcasa alleen, geeft calcasa geen rapport uit voor ons huis. Hier had ik niet op gerekend, dacht er met een calcasa rapport wel te ziijn. Dus is of nog een kleine 50k extra aflossen uit box 3 halen of 0.15% extra rente betalen of taxatierapport van +/- €600,00.
€600 voor een taxatie? Wij hebben €325 betaald voor een taxatie, al was dat ondertussen 2 jaar geleden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Homer-Simpson schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 07:39:
[...]

Ik heb een hypotheek uit 2015 en 2020 bij ING en heb nog nooit administratiekosten voor een renteverlaging vanwege de LTV hoeven betalen. Is dat wat nieuws van ze?
Een belletje was altijd genoeg.
Mijn ouders hadden een ING Hypotheek uit 2012 waar dat wel nodig was en de adviseur voor de nieuwe Hypotheek gaf ook aan dat ING heel veel stappen hanteert. Misschien dat het nog verschilt per type hypotheek.

Verschil blijft dat ik bij Triodos niet eens hoef te bellen hierover.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals je kan zien scheelt het in ons geval aanzienlijk deze zijn ook nog 19j vast en het zijn stappen op 75% en 65%, weet alleen niet wat de stappen boven 75% zijn, aangezien we sinds begin al onder de 85% zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door BiG-GuY op 19-02-2022 09:31 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Toppe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:10:
[...]

€600 voor een taxatie? Wij hebben €325 betaald voor een taxatie, al was dat ondertussen 2 jaar geleden.
Was het maar zo feest. Vroeger was een taxatie idd rond de €350,00. Bij prijsvechters nog wat lager. Nu door de nieuwe regels, ben je echt ongeverr €600,00. Kwijt was toch ff een tegenvaller, zeker als calcasa geen model taxatie doet voor nieuwbouw.

https://weblog.independer...breider-maar-ook-duurder/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:57
raduf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:58:
Hallo allemaal,

Ik heb een dilemma. Ik weet niet zeker waar ik een tweede router op de BG moet plaatsen. Het hoofdmodem komt binnen bij de meterkast. Ik wil een tweede UTP aansluiting in de BG plaatsen en kreeg van een vriend het advies om deze naast de tv te plaatsen zodat ik de tv ook bekabeld op internet kan aansluiten. (positie A.).

Ik denk echter dat positie B. de BG beter zou dekken (diagonaal met de hoofdmodem), tv zal goed genoeg signal hebben en werken met wifi van B., het is dichter bij de tuin en ik bespaar ook 235eur (omdat de A. helemaal niet in het oorspronkelijke plan, dus ik moest het toevoegen).

Als ik B. niet als UTP gebruik blijft dat voorlopig een simpele loze leiding.

Hebben jullie hiervoor suggesties?

[Afbeelding]
Heb je IP TV zoals KPN, T-mobile? Dan heb je echt UTP nodig bij de TV…

WiFi vanuit binnen voor je tuin kan je bijna zeker wel vergeten. Mijn AccesPoint hangt naast de schuifpui, maar als die dicht is, is het bereik in de tuin nagenoeg 0.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

raduf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:58:
Hallo allemaal,

Ik heb een dilemma. Ik weet niet zeker waar ik een tweede router op de BG moet plaatsen. Het hoofdmodem komt binnen bij de meterkast. Ik wil een tweede UTP aansluiting in de BG plaatsen en kreeg van een vriend het advies om deze naast de tv te plaatsen zodat ik de tv ook bekabeld op internet kan aansluiten. (positie A.).

Ik denk echter dat positie B. de BG beter zou dekken (diagonaal met de hoofdmodem), tv zal goed genoeg signal hebben en werken met wifi van B., het is dichter bij de tuin en ik bespaar ook 235eur (omdat de A. helemaal niet in het oorspronkelijke plan, dus ik moest het toevoegen).

Als ik B. niet als UTP gebruik blijft dat voorlopig een simpele loze leiding.

Hebben jullie hiervoor suggesties?

[Afbeelding]
Ligt heel erg aan je buiten muur/gevel/glas hoeveel signaal erdoorheen komt.

Onze woning is gemaakt met kalkzandsteen blokken en houten kozijnen (HR++ glas) voor/achter in woning. Signaal komt best ver naar buiten, zelfs met AP in de meterkast. 4G/5G binnen is ook sterk.

Signaal tussen de verdiepingen is wel bijna niet bestaand, door een combinatie van gewapend betonnen vloeren en vloerverwarming op elke verdieping.

Met nieuwbouw is advies om in ieder geval op elke verdieping een centraal UTP punt voor WiFi te hebben. Omdat je meterkast zo ver verwijderd is van je woonruimte en de warmtepomp er direct naast zit, wil je sowieso A of B een wifi punt doen ja.

Omdat we tijdens de bouw niet wisten hoeveel signaal naar buiten zou komen, hebben we ook een netwerkkabel naar de buitengevel laten aanleggen op de eerste verdieping, daar moet nog een buiten AP komen, omdat we buiten enkel wat 2.4Ghz dekking hebben nu, wat niet heel bruikbaar is.

De WiFi camera op de huidige schuur op grofweg 6m van de achtergevel heeft net aan, net niet genoeg bereik, valt soms weg.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52
Nou de score van vannacht is dat de stuc gevel onder de krassen en butsen zit :( Gelukkig nog voor de oplevering, maar ik hoop wel dat ze de zinken trim nu beter vast gaan zetten en dat ze dit netjes kunnen repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:40

Rzaan

Altijd zoekende

@raduf
Ik doe een duit in het zakje maar dikke kans dat je er niks mee kan.
Zelf totale nono op dit vlak namelijk.

Van de week is in ons nieuwe huis (geen nieuwbouw, maar bouwjaar 1980, ± 240 M2, betonnen vloeren, dikke muren. Begane grond, 1ste en zolder) een KPN aansluiting gekomen.
Kastje in de meterkast.
Superwifi geplaatst in het verste punt hiervandaan op de begane grond.
Uitstekend internet beneden.
Op de 1ste etage goed internet.
Daarna nog een kabel gelegd vanuit de meterkast naar een 2de Superwifi op de zolder.
Nu in het hele huis uitstekend internet.
Op een rustig moment op de dag ook in de tuin 30 meter verder.

In de toekomst ga ik echter wel naar elke verdieping een leiding leggen om bekabeld vanuit de meterkast daarnaar toe te kunnen.
Ook een pijp onder de grond naar de schuur achter in de tuin. Wederom daar een Superwifi.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 19-02-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Toppe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Er is een hoop veranderd. Vorig jaar taxatie laten uitvoeren voor €495, dat was toen een van de voordeligste taxateurs die ik kon vinden (in Rotterdam). Zijn tarief is dit jaar €695, blijkbaar door nieuwe regelgeving.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vandaag eens rondje gelopen om alvast wat punten te noteren. Dit pareltje wil ik jullie niet onthouden :') :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFgXvacrbiN38nt20H_0WO8sWWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dcjg9U0yelDKQwGnRxMvnJWD.jpg?f=fotoalbum_large

Links en rechts zijn knieschotten.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 19-02-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:25:
Vandaag eens rondje gelopen om alvast wat punten te noteren. Dit pareltje wil ik jullie niet onthouden :') :')

[Afbeelding]

Iemand die liefde voor z'n vak heeft zou dat toch zelf wel door hebben...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Waarom neem je aan dat ie het niet door heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:34:
[...]

En de schilder zegt nog ‘ik kijk wel even of ik er wat van kan maken’ nou, geef die hoop maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Waarom neem je aan dat ie het niet door heeft?
Foto wel gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kijkend naar hoe er gewerkt wordt in de bouw is het voor degene die deze fout gemaakt heeft meestal in eigen (financieel) nadeel om hier iets over te zeggen tegen zijn opdrachtgever en het meteen te herstellen. Als het nu opgelost moet worden is het een nieuwe opdracht incl bijbehorende betaling.
Dus het is wel te begrijpen dat het zo gaat, maar als koper is het daardoor dus extra zaak om goed op te letten.

Neem aan dat @Deleon78 daar ook op doelde.

[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 19-02-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Kijkend naar hoe er gewerkt wordt in de bouw is het voor degene die deze fout gemaakt heeft meestal in eigen (financieel) nadeel om hier iets over te zeggen tegen zijn opdrachtgever en het meteen te herstellen. Als het nu opgelost moet worden is het een nieuwe opdracht incl bijbehorende betaling.
Dus het is wel te begrijpen dat het zo gaat, maar als koper is het daardoor dus extra zaak om goed op te letten.

Deze aannemer heeft nog ouderwets personeel in dienst, deze timmerman is ook gewoon in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
Hoe delen jullie de zolder van jullie nieuwbouwwoning in?
Gisteren voor het eerst een kijkmoment gehad en beseffen nu pas hoe groot/hoog de zolder is.
We hebben wel gekozen voor wat extra lichtpunten en WCD’s.
Hoe kunnen we de ruimte (en hoogte! straks nuttig indelen?
We willen er in ieder geval een soort chill/game/logeer ruimte van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aguYIvJ786XA6vUaGkpzXDctTHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp5UNnspMc6VF4FDfeAlxVlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZu4zUsnDHG2__D0PcoW-FJuy_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCFtcgTmnlhAuBvs5VMZxDle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vITQUD9a51bqixLu5RhKW6d50-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9Rg0YCYYMiEkVI2wwru6qs7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Indien mogelijk zou ik nog wat dakramen toevoegen, lijkt erg donker, maar kan ook door de foto komen.

Wij hebben de zolder achteraf ingedeeld omdat we dit op tekening zo lastig vonden met schuine wanden. Gewoon terwijl je er staat een beetje spelen en schuiven met de ruimte, bij ons kwam er een slaapkamer, een badkamer en een onbenoemde ruimte. Zou het de volgende keer weer zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart0ving
Komt door foto idd. En de bruine dakpanelen helpen ook niet mee.

Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16

[Afbeelding]

Ik snap dat het niet de allermooiste oplossing is, maar kan je hierbij ook echt eisen dat ze het anders maken? Lijkt alsof het best veel werk is om het aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bart0ving schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:14:
Gisteren voor het eerst een kijkmoment gehad en beseffen nu pas hoe groot/hoog de zolder is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
4.5m nokhoogte zo te zien? Dan kun je er in principe een extra verdieping in zetten als opberg zolder, maar dat kost je wel het ruimtelijke gevoel. Ben erg blij dat wij het zelf gewoon open gehouden hebben. Iedereen die op bezoek is bij ons is onder de indruk van het heerlijke ruime gevoel in de kamer.

Ik zou wel kijken dat je de trap afsluit met een deur. Dat scheelt zo ontzettend in het geluid dat naar beneden door dringt dat dat wel een investering waard is. Verschil met ons vorige huis, met open zolder, is enorm.

Om opbergruimte te maken hebben wij een plafondhoge kast gemaakt. Bovenin de dingen die we nauwelijks nodig hebben zoals restjes verf en de kerst spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Ik snap dat het niet de allermooiste oplossing is, maar kan je hierbij ook echt eisen dat ze het anders maken? Lijkt alsof het best veel werk is om het aan te passen?
Dat gaan we zien… ik heb in elk geval besloten niet iemand via VEH mee te nemen aangezien de keurder in deze regio wat mij betreft iets te goed bevriend is met medewerkers van de aannemer.

Zit hier lokaal iemand die ervaring heeft met nieuwbouw opleveringen en die kent deze aannemer niet. Heb daar meer vertrouwen in.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 19-02-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Farmerwood schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:20:
[...]

4.5m nokhoogte zo te zien? Dan kun je er in principe een extra verdieping in zetten als opberg zolder, maar dat kost je wel het ruimtelijke gevoel. Ben erg blij dat wij het zelf gewoon open gehouden hebben. Iedereen die op bezoek is bij ons is onder de indruk van het heerlijke ruime gevoel in de kamer.

Ik zou wel kijken dat je de trap afsluit met een deur. Dat scheelt zo ontzettend in het geluid dat naar beneden door dringt dat dat wel een investering waard is. Verschil met ons vorige huis, met open zolder, is enorm.

Om opbergruimte te maken hebben wij een plafondhoge kast gemaakt. Bovenin de dingen die we nauwelijks nodig hebben zoals restjes verf en de kerst spullen.
Toevallig foto’s van? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie ruimte, daar kan je in ieder geval alle kanten mee op. Belangrijkste vraag is wat je mist op de andere twee verdiepingen.

Bij onze komen er twee slaapkamers, kleine badkamer en een technische ruimte die ook als opslag voldoet. De overloop in het midden krijgt denk ik een regulier plat plafond. De opslag in de nok hebben we verder niet nodig, misschien bij de kamers betrekken maar vind het erg lastig om een beeld van te krijgen gezien we nu een plat dak hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
@kw_nl @BiG-GuY Bedankt voor de antwoorden! Tot slot houd ik stand A. (bij de tv). Ik begrijp dat de wifi in de tuin hoogstwaarschijnlijk wordt geblokkeerd door de muren en HR+++.

Ik moet dus een alternatieve oplossing voor wifi in de tuin vinden. Mischien een CAT6 aansluiting op de buitengevel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
raduf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:25:
@kw_nl @BiG-GuY Bedankt voor de antwoorden! Tot slot houd ik stand A. (bij de tv). Ik begrijp dat de wifi in de tuin hoogstwaarschijnlijk wordt geblokkeerd door de muren en HR+++.

Ik moet dus een alternatieve oplossing voor wifi in de tuin vinden. Mischien een CAT6 aansluiting op de buitengevel.
Je hebt speciale outdoor accespoints, alleen denk ik niet dat wij er eentje gaan plaatsen op korte termijn. Als we in de tuin zitten dan doen we toch geen data-intensieve dingen, dan genieten we van het mooie weer :D Dan is voor beetje browsen op de telefoon 5g meer dan prima.

Alhoewel ik ook collega's had die wel eens in de tuin zaten te werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 23:52
Bijvoorbeeld zo? Waarbij je de ruimte boven de berging ook nog kunt benutten. In de logeerruimte (of slaapkamer/hobbyruimte) blijft de hoogte tot de nok zichtbaar.
Ik kan niet zo heel goed inschatten of de hobbyruimte in de hoogte zo hoog genoeg is en of je daar voldoende licht hebt voor je hobby. Maar op papier omruilen is zo gedaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5TQT8KPvKQkmII72JibIOC58Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0Ind8zJQ4MhzGDdVNRmdTJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 20-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Laatst online: 06-06 13:13
kepler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:39:
[...]

Je hebt speciale outdoor accespoints, alleen denk ik niet dat wij er eentje gaan plaatsen op korte termijn. Als we in de tuin zitten dan doen we toch geen data-intensieve dingen, dan genieten we van het mooie weer :D Dan is voor beetje browsen op de telefoon 5g meer dan prima.

Alhoewel ik ook collega's had die wel eens in de tuin zaten te werken :P
Onze tuin is 8 diep 7,5 breed en we laten aan het einde een grote schuur bouwen. Om die goed te beveiligen willen wij wel outdoor WiFi voor camera’s en sensoren. De camera die er nu hangt die hangt aan de gevel van de oude schuur en die verbinding valt vaak al weg, dus een camera IN de schuur heeft al helemaal geen kans van slagen. Ik snap dat niet iedereen die usecase heeft. :)

Nu alleen wachten tot de WiFi 6 outdoor AP’s eindelijk komen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
Henri-Alexander schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:37:
[...]

Onze tuin is 8 diep 7,5 breed en we laten aan het einde een grote schuur bouwen. Om die goed te beveiligen willen wij wel outdoor WiFi voor camera’s en sensoren. De camera die er nu hangt die hangt aan de gevel van de oude schuur en die verbinding valt vaak al weg, dus een camera IN de schuur heeft al helemaal geen kans van slagen. Ik snap dat niet iedereen die usecase heeft. :)

Moet je lekker wachten op WiFi 6e? :+ , die heeft namelijk een dermate kort bereik dat je nu beter een goede 2.4/5Ghz AP kan halen.
Binnen een 6 ophangen kan ik misschien nog bij inkomen maar buiten is het wat zonde van het geld.

Hoe hoger de band/frequentie hoe korter/minder goed het bereik is op die band. Optimaal genieten van je WiFi 6e doe je dus overdreven gezegd als je er recht onder staat. 4 meter naar links en hij kakt in of valt terug naar 5/2.4 . En omdat de standaard nieuw is zal hij zeer waarschijnlijk duurder zijn dan nu een buitenmodel op de kop tikken die 5Ghz doet tot 1800mbps ofzo.

Ik heb een Unifi hangen in een dubbele wand van mijn overkapping die hoofdzakelijk 2.4 uitzend voor mijn beregeningspomp onder andere die aan de andere kant van de tuin staat en bereik is vol. (18 meter verderop)
De 5Ghz band is vol bereikbaar in de overkapping zelf maar daarbuiten (vanwege glas onder andere) schakelt hij terug naar 2.4 .

Edit: wifi6 of 6e, that’s the wuestion :p.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 19-02-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
@GeeMoney ben je niet in de war met WiFi 6e, die werkt op de 6ghz band. WiFi 6 is gewoon 2.4 en 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
Ascension schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:51:
@GeeMoney ben je niet in de war met WiFi 6e, die werkt op de 6ghz band. WiFi 6 is gewoon 2.4 en 5ghz.
Ja, ik dacht dat het daarover ging aangezien “normaal” 6 toch gewoon leverbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Wardriving wordt wel erg makkelijk met een extra ap buiten met tientallen meters range :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
[...]

Dan zou ik, naast water en stroom, ook gewoon een utp kabel trekken naar de schuur. Stuk beter dan wifi :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Een combinatie die niet bestaat. Als je die schuur toch nog laat bouwen trek dan zoals @kepler al zegt gewoon even wat UTP kabeltjes mee en neem een fatsoenlijke PoE camera.

WiFi Jammer kost 7 tientjes op Ali en z’n ding is voor dat soort gespuis een ideale oplossing om te zorgen je camera in elk geval geen signaal meer heeft met je router/accesspoint.

Of je moet je camera voorzien van 4G, dan zit je ook nog wel veilig.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

We willen alles met HKSV gebruiken, er zijn geen PoE camera’s met officiële HKSV, alle niet officiële hebben teveel vertraging. Ik wil geen NVR/NAS gebruiken voor mijn camera’s en ik wil geen Chinese merken qua camera’s.

Toen we de opties kozen voor de woning, hadden we dus wel twee UTP uit de gevel laten trekken aan de achterkant, maar doordat er geen HKSV PoE camera’s zijn te vinden, ga ik die UTP nu niet inzetten voor een camera, een van de twee is voor de buiten WiFi.

We gebruiken nu de Netatmo Presence, de floodlight daarvan werkt best goed, daar heb je sowieso 230V voor nodig.

Binnen hebben we overal de WiFi 6 (AP22) versie, als we buiten de WiFi 5 (AP17) versie ophangen zal dat signaal ook naar binnen komen en invloed op signaal binnen kunnen hebben, vandaar dat we buiten ook 6 willen. 6E slaan we sowieso over. Geen camera’s die 6/6E ondersteunen overigens, maar gaat erom dat we daarna jaren klaar zijn, tot over 5 jaar WiFi 7 gemeengoed is.

We werken met Aruba Instant On, die hebben in hun lineup momenteel enkel een indoor WiFi 6 model. Outdoor enkel WiFi 5 Wave 2.

Ubiquiti ben ik geen fan van, die laat ik met werk vaak genoeg weghalen om betere spullen op te hangen bij klanten :+ , kan zijn dat het voor een thuis omgeving prima is, maar ik blijf bij m’n Aruba IO.

UTP trekken naar schuur gaat niet meer lukken, aangezien we geen kruipruimte hebben, en zoals gezegd hebben we daar niks aan voor camera’s.

Ook hebben we voor andere dingen WiFi in de schuur nodig, dus dan zou je het AP in de schuur kunnen hangen, we hebben gelukkig wel een eigen groep naar de schuur laten trekken vanuit de bouw, dus kunnen daar wel overal mee naartoe.

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:28:
We willen alles met HKSV gebruiken, er zijn geen PoE camera’s met officiële HKSV, alle niet officiële hebben teveel vertraging. Ik wil geen NVR/NAS gebruiken voor mijn camera’s.

Toen we de opties kozen voor de woning, hadden we dus wel twee UTP uit de gevel laten trekken aan de achterkant, maar doordat er geen nuttige PoE camera’s zijn te vinden, ga ik die UTP nu niet inzetten voor een camera, een van de twee is voor de buiten WiFi.

We gebruiken nu de Netatmo Presence, de floodlight daarvan werkt best goed ook, daar heb je sowieso 230V voor nodig.

Binnen hebben we overal de WiFi 6 (AP22) versie, als we buiten de WiFi 5 (AP17) versie ophangen zal dat signaal ook naar binnen komen en invloed op signaal binnen kunnen hebben, vandaar dat we buiten ook 6 willen. Geen camera’s die dat ondersteunen overigens, maar gaat erom dat we daarna jaren klaar zijn, tot over 5 jaar WiFi 7 gemeengoed is.

We werken met Aruba Instant On, die hebben in hun lineup momenteel enkel een indoor WiFi 6 model. Outdoor enkel WiFi 5 Wave 2.

Ubiquity ben ik geen fan van, die laat ik met werk vaak genoeg weghalen om betere spullen op te hangen bij klanten :+) , kan zijn dat het voor een thuis omgeving prima is, maar ik blijf bij m’n Aruba IO.

UTP trekken naar schuur gaat niet meer lukken, aangezien we geen kruipruimte hebben, en zoals gezegd hebben we daar niks aan voor camera’s.

Ook hebben we voor andere dingen WiFi in de schuur nodig, dus dan zou je het AP in de schuur kunnen hangen, we hebben gelukkig wel een eigen groep naar de schuur laten trekken vanuit de bouw, dus kunnen daar wel overal mee naartoe.
offtopic:
- Onofficiële HSV plug-in
- 8MP 4K Camera
- 3 Full resolution streams
- Gekoppeld aan NVR én server
- Grens detectie, bewegingsdetectie én richting detectie actief op camera
- Gezichtherkenning en object detectie aan op de plug-in
- Inclusief audio

Weet niet wat jij teveel vertraging vind maar dit is rente snel. Straks ook de Netatmo deurbel via deze constructie gebruiken, is veel sneller dan de officiële HomeKit ondersteuning.

Overigens wil je geen Chinese camera’s en ik vermoed dat je doelt op Hikvision en Dahau vanwege hun mogelijke spionage opties? En dan wil je je beelden wel in de cloud op slaan. Bijzondere keuze.

Maar te hopen dat de boefjes straks geen WiFi jammer bij je mee nemen, heb je nul beelden.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
@Henri-Alexander @kepler @GeeMoney

Bedankt!

De dilemma voor ons op dit moment is of we een loze leiding op de achtergevel moeten nemen. Het kost 405eur! Het is dus niet goedkoop.

Ik denk ook dat als we in de tuin zitten dan doen we toch geen data-intensieve dingen en 5G zal genoeg zijn. Maar voor camera's/sensoren zal dit in de toekomst wellicht nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
raduf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:16:
@Henri-Alexander @kepler @GeeMoney

Bedankt!

De dilemma voor ons op dit moment is of we een loze leiding op de achtergevel moeten nemen. Het kost 405eur! Het is dus niet goedkoop.

Ik denk ook dat als we in de tuin zitten dan doen we toch geen data-intensieve dingen en 5G zal genoeg zijn. Maar voor camera's/sensoren zal dit in de toekomst wellicht nodig zijn.
Hoe ga je de tuin indelen? Komt er nog iets van een schuurtje/overkapping? Daar kan je prima een AP ophangen.

Wij laten straks door de stratenmaker een geul graven waar ik een mantelbuis doorheen leg met elektra en UTP, water komt er los naast. Zodra de overkapping komt ga ik daar alles in afwerken. Kost je wellicht €150 aan materiaal maar veel goedkoper dan die €405 die je benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:16
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:40:
[...]

offtopic:
- 8MP 4K Camera
- Inclusief audio

Weet niet wat jij teveel vertraging vind maar dit is rente snel. Straks ook de Netatmo deurbel via deze constructie gebruiken, is veel sneller dan de officiële HomeKit ondersteuning.

Overigens wil je geen Chinese camera’s en ik vermoed dat je doelt op Hikvision en Dahau vanwege hun mogelijke spionage opties? En dan wil je je beelden wel in de cloud op slaan. Bijzondere keuze.

Maar te hopen dat de boefjes straks geen WiFi jammer bij je mee nemen, heb je nul beelden.

[YouTube: 20 February 2022]
Wat voor camera heb je hangen of ga je ophangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Wat voor camera heb je hangen of ga je ophangen?
Hikvision DS-2CD2387G2. Je hebt ook de 4MP versie en dat is dan de 2347.

Enige nadeel van HSV is dat hij alleen H264 accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:40:
[...]

offtopic:
- 8MP 4K Camera
- Inclusief audio

[YouTube: 20 February 2022]
De responsetijd is een stuk vlotter dan ik eerder heb getest met onofficiële HKSV implementaties, dus dit zou nog te doen zijn, helaas HikVision. Google Home was al helemaal om te janken, duurde vaak 4-5sec…

En ja de “mogelijke” spionage van de Chinese camera’s staat me tegen, maar al voordat dat naar buiten kwam, wilde ik geen Chinese camera’s. Is niet de eerste keer dat gebruikers bij andere gebruikers hun camera’s konden komen, zelfs zonder dat die gebruikers gebruik maakten van cloud opslag…

Bij Apple heb ik er wel vertrouwen in dat dat soort shit niet gebeurd, ook omdat het volledig encrypted is vanaf de camera tot de servers.

Samen met de Apple TV reageert de Netatmo deurbel trouwens heel vlot. Binnen een fractie van een seconde zie je het beeld al met de officiële implementatie. Nog geen HKSV helaas, wel normale HomeKit video.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56

[Afbeelding]

Niet bepaald een opleverpunt, dit is technisch perfect uitgevoerd en slechts een smaakgevoelig dingetje.
Op de foto lijkt het dat het knikpunt tussen kap en knieschot niet op 1 lijn zit en dan is dit de oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 20-02-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Farmerwood schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Wie zegt dat dit fout is en dat er financiële consequenties aan vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:47:
[...]

De responsetijd is een stuk vlotter dan ik eerder heb getest met onofficiële HKSV implementaties, dus dit zou nog te doen zijn, helaas HikVision. Google Home was al helemaal om te janken, duurde vaak 4-5sec…

En ja de “mogelijke” spionage van de Chinese camera’s staat me tegen, maar al voordat dat naar buiten kwam, wilde ik geen Chinese camera’s. Is niet de eerste keer dat gebruikers bij andere gebruikers hun camera’s konden komen, zelfs zonder dat die gebruikers gebruik maakten van cloud opslag…

Bij Apple heb ik er wel vertrouwen in dat dat soort shit niet gebeurd, ook omdat het volledig encrypted is vanaf de camera tot de servers.

Samen met de Apple TV reageert de Netatmo deurbel trouwens heel vlot. Binnen een fractie van een seconde zie je het beeld al met de officiële implementatie. Nog geen HKSV helaas, wel normale HomeKit video.
Daarom moet je wat mij betreft al je apparaten in een eigen VLAN stoppen en de toegang naar buiten zoveel mogelijk beperken. Dat is de enige manier om de boel goed veilig te krijgen. Hikvision en Dahau komen dan wel eens waar in het nieuws maar de andere fabrikanten zijn zeker niet heilig.

Overigens is dit geen specifieke Hikvsion plugin hoor, elke camera met een RTSP stream kan je gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Wie zegt dat dit fout is en dat er financiële consequenties aan vast zitten.
Omdat het in de 3 andere hoeken wél goed zit en alleen die hoek niet klopt. Dat is ook meteen de reden dat het in mijn ogen wél een oplever punt is. Als het niet anders had gekund had je dit in alle hoeken gehad, niet alleen in deze hoek.

Als het knikpunt niet gelijk zou zijn dan hebben ze daar de fout al gemaakt en is het niet iets wat pas zichtbaar zou worden bij de eindafwerking.

@lonehitman had jij toevallig ook afgetimmerde zolder vanuit de bouw? Zo ja, zit dit bij jou ook zo?

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
@Toppe Omdat het in de 3 andere hoeken wél goed zit en alleen die hoek niet klopt. Dat is ook meteen de reden dat het in mijn ogen wél een oplever punt is. Als het niet anders had gekund had je dit in alle hoeken gehad, niet alleen in deze hoek.

Dat is nog steeds geen reden dat het geaccepteerd zou worden als opleverpunt, vinden dat je gelijk hebt is geen garantie dat je gelijk hebt en krijgt.
Als de lijn tussen knieschot en schuine kap op 1 lijn zit dan zouden de plinten ook wel op 1 lijn zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 20-02-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:55:
@Toppe Omdat het in de 3 andere hoeken wél goed zit en alleen die hoek niet klopt. Dat is ook meteen de reden dat het in mijn ogen wél een oplever punt is. Als het niet anders had gekund had je dit in alle hoeken gehad, niet alleen in deze hoek.

Dat is nog steeds geen reden dat het geaccepteerd zou worden als opleverpunt, vinden dat je gelijk hebt is geen garantie dat je gelijk hebt en krijgt.
Als de lijn tussen knieschot en schuine kap op 1 lijn zit dan zouden de plinten ook wel op 1 lijn zitten.
Dit lijn klopt niet, dat ben ik wel met je eens maar dat hadden ze gewoon heel simpel kunnen herstellen door even een lat onder het frame van de knieschotten te zetten. Daardoor komt hij hoger te staan en dus verder naar voren. Latje kost je nog geen tientje.

Ze hebben er gipsplaat voor gezet, die hadden ze dus ook prima 4cm breder kunnen afsnijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Dit lijn klopt niet, dat ben ik wel met je eens maar dat hadden ze gewoon heel simpel kunnen herstellen door even een lat onder het frame van de knieschotten te zetten. Daardoor komt hij hoger te staan en dus verder naar voren. Latje kost je nog geen tientje.

Ze hebben er gipsplaat voor gezet, die hadden ze dus ook prima 4cm breder kunnen afsnijden.
Even een knieschot uitvullen? *knip*
En hier begint het ge jij-bak. Nergens voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Even een knieschot uitvullen? Ik hoor al dat je bar weinig verstand van constructieve zaken hebt.
Een knieschot heeft echt niet altijd een constructieve werking hoor. Zie: https://www.joostdevree.nl/shtmls/knieschot.shtml

Ze zijn hier puur ter afwerking van de ruimte. Mijn buurman heeft geen afgewerkte zolder en dus ook geen knieschotten.

Wellicht de volgende keer eerst even beter onderzoek doen voordat je de conclusie trekt dat ik ergens geen verstand van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Een knieschot heeft echt niet altijd een constructieve werking hoor. Zie: https://www.joostdevree.nl/shtmls/knieschot.shtml

Ze zijn hier puur ter afwerking van de ruimte. Mijn buurman heeft geen afgewerkte zolder en dus ook geen knieschotten.

Wellicht de volgende keer eerst even beter onderzoek doen voordat je de conclusie trekt dat ik ergens geen verstand van heb.
9 van de 10 keer staan die er om constructieve redenen, dat Joost zegt dat het soms constructief is is gewoon onzin want er is geen aannemer die tegenwoordig dat soort zaken voor de sier plaatst.
*knip*
Op de man en ranten.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Jij noemt het knieschotten ik niet
Jij noemt het knie schot:

“ Als de lijn tussen knieschot en schuine kap op 1 lijn zit dan zouden de plinten ook wel op 1 lijn zitten.”

Zie hier: D.deJong in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Als een knieschot inderdaad onderdeel is van de constructie is het lastiger maar in dit geval is dat niet het geval en hadden ze hem prima kunnen opvullen of anders gewoon een nieuwe kunnen maken.

Punt blijft dat dit niet had gehoeven.

[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

9 van de 10 keer staan die er om constructieve redenen, dat Joost zegt dat het soms constructief is is gewoon onzin want er is geen aannemer die tegenwoordig dat soort zaken voor de sier plaatst.
*knip*
9 van de 10 keer ja, in dit geval is dat niet het geval want bij niemand zijn de geplaatst tenzij je een afgewerkte zolder hebt. Daaruit kan ik dus de conclusie trekken dat dit niet constructief is en dus hadden ze dit gewoon moeten maken zodat het allemaal netjes aansluit.

*knip*
Niet in meegaan aub.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:44 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:34:
[...]

9 van de 10 keer ja, in dit geval is dat niet het geval want bij niemand zijn de geplaatst tenzij je een afgewerkte zolder hebt. Daaruit kan ik dus de conclusie trekken dat dit niet constructief is en dus hadden ze dit gewoon moeten maken zodat het allemaal netjes aansluit.

En doe niet alsof een woningbouw heilig is, daar boeit het geen reet hoe iets opgeleverd wordt en een aannemer weet dat en daar wordt dus juist vaak rag werk geleverd.
*knip*
Dit voegt helemaal niets toe.

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Het boeit mij verder niet of je gelijk krijgt bij je aannemer, bij mij zou je het zeker niet krijgen.
Ik ben overigens blij dat ik uit de woningbouw ben en alleen nog maar voor niet particuliere opdrachtgevers werk ipv het geneuzel en gedram van particuliertjes.
Tja, voor jou is/was een woning één van de velen.

Voor iemand die er gaat wonen praktisch een 24/7 leefomgeving. Beetje neerbuigend om het dan maar af te doen als gedram en geneuzel. Ben blij dat ik een aannemer en uitvoerder heb waar gewoon een redelijk en niet-veroordelend gesprek mee te voeren is. Die ook een beetje empathie toont ("Ja, dat zou ik zelf ook niet in mijn huis willen.") en een voor beide partijen redelijke oplossing zoekt. Als ik het zo hoor is het ook maar goed dat je uit de woningbouw bent gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 20-02-2022 12:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kepler
[...]

.
Ik ben overigens blij dat ik uit de woningbouw ben en alleen nog maar voor niet particuliere opdrachtgevers werk ipv het geneuzel en gedram van particuliertjes.
Dat is voor iedereen beter denk ik :D

Alsof je als particulier geen recht op een goed (afgewerkt) huis... Ik ben het met je eens dat sommige mensen wel heel ver gaan, maar andersom natuurlijk precies hetzelfde. Aannemers doen vaak ook net zo moeilijk om iets wat zo op te lossen is, maar dat ze er gewoon geen zin in hebben.

Als je gewoon normaal met elkaar in gesprek gaat is er met de meeste mensen wel een goede oplossing te vinden. Dit was ook zo met onze aannemer/uitvoerder en na overleg kon het meeste opgelost worden in het werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
finsdefis schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Tja, voor jou is/was een woning één van de velen.

Voor iemand die er gaat wonen praktisch een 24/7 leefomgeving. Beetje neerbuigend om het dan maar af te doen als gedram en geneuzel. Ben blij dat ik een aannemer en uitvoerder heb waar gewoon een redelijk en niet-veroordelend gesprek mee te voeren is. Als ik het zo hoor is het ook maar goed dat je uit de woningbouw bent gegaan.
Neuzelen over een aftimmerlatje heb ik inderdaad een mening over, een opleverpunt denken te hebben gevonden *knip*
Denigrerend en het mag allemaal wel vriendelijker.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
kepler schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Dat is voor iedereen beter denk ik :D

Alsof je als particulier geen recht op een goed (afgewerkt) huis... Ik ben het met je eens dat sommige mensen wel heel ver gaan, maar andersom natuurlijk precies hetzelfde. Aannemers doen vaak ook net zo moeilijk om iets wat zo op te lossen is, maar dat ze er gewoon geen zin in hebben.

Als je gewoon normaal met elkaar in gesprek gaat is er met de meeste mensen wel een goede oplossing te vinden. Dit was ook zo met onze aannemer/uitvoerder en na overleg kon het meeste opgelost worden in het werk.
Daar zit het probleem, normaal communiceren ipv de aannemer door het slijk halen op openbare fora.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:16
Lekker opgestaan vanochtend @D.deJong ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Neuzelen over een aftimmerlatje heb ik inderdaad een mening over, een opleverpunt denken te hebben gevonden en deze vol trots delen op Tweakers met de mededeling dat alle aannemers prutsers zijn heb ik ook een sterke mening over.
Kijk, dat snap ik dan weer enigszins. Maar je karakterisering van 'particuliertjes' en 'gedram' is nogal neerbuigend in de algemene zin.

Het is als particuliere koper denk ik gewoon lastig het voor jezelf goed te doen: jezelf online in detail inlezen kan je ook allerlei hoofdpijnen opleveren over onnodige zaken waar je je niet druk om zou hoeven maken. Verkeerde lezingen en interpretaties van normen, mensen die elkaar opjutten met oplevereisen etc.

Maar aan de andere kant is alles zomaar slikken ook weer niet verstandig als het om het dak boven je hoofd gaat.

Anyway, onze aannemer is er ook wel klaar mee. Ze willen graag door naar het volgende project en ons huis snel opleveren, maar er zijn wat specifieke modellen Ducoboxen en elektra-installatiemateriaal slecht leverbaar. En het vocht is nog niet goed genoeg uit de muren, met name in de uitbouw, wat ik me goed voor kan stellen gezien het weer.

Noob-vraag trouwens, weet iemand waarmee (ytong)muren meestal afgewerkt worden? Is dat gewoon een erg dunne pleisterlaag? Bij ons is het al erg netjes wit in elk geval, je ziet de naden nauwelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Neuzelen over een aftimmerlatje heb ik inderdaad een mening over, een opleverpunt denken te hebben gevonden en deze vol trots delen op Tweakers met de mededeling dat alle aannemers prutsers zijn heb ik ook een sterke mening over.
Mijn aannemer vertelt trots bij ieder gesprek dat hij ruim 70 woningen per jaar bouwt en dus wel weet hoe het moet. Als je arrogant gaat doen dat je wel weet hoe het moet kan je verwachten dat een tegenpartij dan ook echt elk puntje gaat benoemen.

Is het z’n big deal? Nee, dit is gelukkig maar een berghok maar dat zou geen verschil moeten maken. Feit is dat wij opdrachtgever zijn en dat een aannemer moet doen wat we afgesproken hebben. Zou toch wat zijn als je straks in één keer een witte gevel hebt ‘want is makkelijker’

Ondertussen heb ik ruim 60 punten gevonden waarvan er 25 echt wel hersteld moeten gaan worden. Zo heb ik bijvoorbeeld aangegeven dat ik de box van de vloerverwarming in de badkamer onder het bad meubel wil. Kan allemaal. Ze hebben hem daar op 24 november geplaatst en op 2 december zat hij opeens zonder reden een halve meter naar rechts. De zelfde aannemer denkt dat ik een plafond doos met een UTP kabel in het plafond makkelijker vind dan een losse kabel zoals ik meermaals heb aangegeven en zo ook op de tekening staat. Is het een ramp? Nee, maar niet zoals afgesproken.

*knip*
Niet meegaan op de man aub.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Hier zijn ook de zinken muurafdekkers van een halve meter breed in een groot deel van de wijk eraf gewaaid en daardoor ook diverse auto's beschadigd.
Ik vraag me af of bij deze breedte hier niet meer klangen onder zouden moeten zitten, om de 30cm. bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLAK5_EO0JY8xbLRhOsVBEUN4mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJR3Q94K6nKUMPt9yZPf3ou5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
witterholt schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:14:
Hier zijn ook de zinken muurafdekkers van een halve meter breed in een groot deel van de wijk eraf gewaaid en daardoor ook diverse auto's beschadigd.
Ik vraag me af of bij deze breedte hier niet meer klangen onder zouden moeten zitten, om de 30cm. bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
De materiaaldikte van de klangen lijkt aan de dunne kant en ik had persoonlijk aan de binnenzijde nog een parkertje gegeven om de kap te borgen. Het blijft natuurlijk wel stormschade waar de aannemer helaas niet zo heel veel aan kan doen, dit soort weer is niks tegen bestand en is gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 17:20
bkor schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Woonon inderdaad. Hier ergens in het topic kan je een ervaring zien dat geen enkele koper een uitzondering kreeg op de bouw. Dit na het uitwisselen van de ervaringen van andere kopers. Dat je echt helemaal niets in het plattegrond kan aanpassen is erg frustrerend (ik zou wat dingen anders willen). Ik heb dit trouwens al een paar keer aangedragen, volgens de makelaar/koop begeleiding is niks kunnen aanpassen compleet normaal. Misschien voor hun, niet voor wat ik hier allemaal lees!

Prijzen: Een enkel elektrapunt is net zo duur als b.v. 2 op dezelfde plek. Ik heb het liefst op zoveel mogelijk plekken stroom. Echter is het nauwelijks meer werk (of kosten) om er 2 te plaatsen ipv 1. Hierdoor bijna alle plekken 1 elektrapunt gekozen. Van een enkele elektrapunt een dubbele (of meer) maken is behoorlijk makkelijk. Ik heb al bij wat kennissen meegeholpen om extra elektrapunten te plaatsen. Zodra er al iets zit is dat niet echt moeilijk. Plus voor het prijsverschil kan ik prima nog een apparaat kopen.

Wat me verder frustreert is dat je dus ook niet lege buizen ergens kan laten plaatsen. Of extra grote buizen (richting technische ruimte bv). In vergelijking met de ervaring van anderen hier lijkt het enorm op een bestaande woning kopen en vervolgens tijd kwijt zijn om alles op de goede plek te plaatsen.

Verder: heel veel mensen zetten alles op Instagram. Ik volg sommige mensen om te zien hoe bij anderen werkte. Dit aangezien werken met "Woonon" behoorlijk anders is dan dit topic. Veel tips uit dit topic kan je niet toepassen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zit dan wel niet in de bouw, maar heb aan producten gewerkt die wel iets meer kosten dan 20 miljoen.
Dat wil niet zeggen dat je dan de kantjes eraf kan lopen.
Je moet gewoon voor elk project je best doen.
En toegeven dat je fouten maakt, en dat je 'onderaannemers' er heel vaak met de pet naar gooien.
Elke klant is er eentje en die moet je allemaal serieus te woord staan.

De keren dat ik in een discussie kom/kwam met 'onderaannemers' die gewoon het 'grote stappen, snel thuis'-principe aanhangen, die te dom zijn om te poepen en die steeds met zinnen komen als 'dat ziet niemand, alleen jij' of 'ik zit al 20 jaar in het vak; ik zal het wel weten toch?' of 'ga je nou lopen klagen over een probleem van 6 tientjes in een project van tig miljoen?'.

In de bouw zal het wel niet anders zijn, en D.deJong lijkt hier een voorbeeld van.
Ik zeg lijkt, want ik weet het niet zeker.
Kan ook dat vandaag zijn of haar partner naar gedaan heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 20-02-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wat een prijzen, echt heel bizar. Heb je ook nog een gesprek met de werkvoorbereider op kantoor? Soms kan het helpen om gewoon dit soort dingen te uiten om te kijken of je tot een oplossing kan komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:08:
[...]
Ik heb niet het idee dat je mijn reactie helemaal goed hebt geïnterpreteerd. Ik ageer tegen het publiekelijk cancelen van aannemers en hun personeel als zijnde allemaal prutsers, het zijn nou eenmaal enkel degene die iets te klagen hebben die het hardst roepen en het liefst op Facebook of zoals hier op Tweakers waardoor er een negatief beeld is ontstaan.
We hebben de discussie eerder gehad en vanuit beide kanten valt iets te zeggen over arrogantie van de andere kant.
Je mening over de gemiddelde particuliere koper zal zeker hout snijden, maar als de pot de ketel aan het verwijten is dat hij zwart ziet...

Mijn achting voor de aannemer van mijn huis is inmiddels vrijwel op het absolute nulpunt. En dat komt vooral door de arrogantie en overduidelijke onkunde die ze tonen i.c.m een volledig gebrek aan (kwaliteits)controle op hun processen. In dit geval gaat het over de opzet en berekeningen van de (mechanische) ventilatie, maar als het hele bedrijf op dezelfde manier werkt...
En dan hebben we het hier over een middelgrote aannemer die door heel (midden) Nederland bouwt en zelf inmiddels ook toegegeven heeft dat die controle er simpelweg niet was.

De aannemer heeft inmiddels 7! ventilatieberekeningen gemaakt, heeft pertinent geweigerd toelichting te geven op hun methode om die balans te berekenen en moet iedere keer weer toegeven dat ze fout zaten als ik de fouten aanwijs in hun berekenen en opnieuw beginnen. De projectleider heeft me na de laatste berekening belooft om toelichting 'van de fabrikant' dat het zo echt goed is, maar inmiddels hebben zowel VEH als Woningborg de berekening ook bestempeld als compleet fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 20-02-2022 14:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Onze zolder/washok/logeerkamer. (1 foto van direct na oplevering waar nu de kast staat.)
De kast staat tegen de muur die de verdieping in 2 kamers verdeeld.
Hele kast is 60 cm diep ruim 4m breed en 4.5m hoog (in de nok)
De andere kant van de kamer staat nog vol verhuisdozen en laat ik dus even buiten beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd7xOHof2o3VWceQEM0-wJH9snc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YatT7ZAyUromYJlgI6hS9aaX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCe2FRRI9V8BQbQ2x986TgU-bU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lc52efUl7fqWzLt43rA233ni.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISA2baVkoNdV6ratT0fSc1PuEzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7mZX1IMBppNDwD2CoZpFGtl.jpg?f=fotoalbum_tile

De werk/studeer/sport/2de woonkamer:
In totaal 31 m2 groot en ook hier is de nok 4.5m. De kamer heeft een extra hoek met hoog plafond doordat het dak van de buren haaks op ons huis staat.
Zelf een iets verlaagd plafond erin gemaakt voor de ledpanelen.

Op dit moment staan er alleen meubels uit ons oude huis in zoals de bank, 2 boekenkasten en daarnaast mijn thuiswerkplek. Ook de fietstrainer staat er met 2 wielrenfietsen die er afwisselend op staan.
Definitieve inrichting hier doen we op een later moment. Ik neig momenteel naar het (laten) maken van een custom boekenkast tot in de nok, beetje bibliotheek idee, maar dan niet vanaf de grond en dan de bank eronder. Andere optie zou nog kunnen zijn om er toch een kleine vide in te zetten als 'speelhut' voor de kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1nQyfpK8RrrcUUPxrvoOssemd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpvtZXmqWpgTsBkWDTrANtT6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giAq1Yf1205VNFa-jzyJpYnd8uQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auKVDWpaFrs2jUBWLtp7W44H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-A1y1lSz1YKJcoTwd9oOoLp0y_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtp02LwGAaNt2pFWklTuwUtk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeR3BdKNAqPOz6dhjFE-claIYvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrlqfyX10MjifCPkKmkoJCuA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKR4pZgCKyDYzuVxqaO8w_ByoY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOZAOotM16Plet8xzEFQPvlU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX9BjWtQPzPno195Qb-G2Lksjy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWkQpBuenZJdXgPl62lGH2Z6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzGx-EHLWP-uYU2FVHZncYwLejM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBILhuFF18KTqrhoE7oQJnP5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erlsErPH8TMbHxloxy0-r-kU5Pg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nz5KKYrC6IbdAe5uHvE6UU2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Onze zolder/washok/logeerkamer. (1 foto van direct na oplevering waar nu de kast staat.)
De kast staat tegen de muur die de verdieping in 2 kamers verdeeld.
Hele kast is 60 cm diep ruim 4m breed en 4.5m hoog (in de nok)
De andere kant van de kamer staat nog vol verhuisdozen en laat ik dus even buiten beeld.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De werk/studeer/sport/2de woonkamer:
In totaal 31 m2 groot en ook hier is de nok 4.5m. De kamer heeft een extra hoek met hoog plafond doordat het dak van de buren haaks op ons huis staat.
Zelf een iets verlaagd plafond erin gemaakt voor de ledpanelen.

Op dit moment staan er alleen meubels uit ons oude huis in zoals de bank, 2 boekenkasten en daarnaast mijn thuiswerkplek. Ook de fietstrainer staat er met 2 wielrenfietsen die er afwisselend op staan.
Definitieve inrichting hier doen we op een later moment. Ik neig momenteel naar het (laten) maken van een custom boekenkast tot in de nok, beetje bibliotheek idee, maar dan niet vanaf de grond en dan de bank eronder. Andere optie zou nog kunnen zijn om er toch een kleine vide in te zetten als 'speelhut' voor de kinderen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je die kast in je washok zelf gemaakt? Grappig zo met die deuren en die hoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Heb je die kast in je washok zelf gemaakt? Grappig zo met die deuren en die hoeken!
Een vriend van ons is timmerman en maakt dit soort kasten als dagelijks werk. Hij heeft toch wel het zeer ruime leeuwendeel van de kast gebouwd.

Hij komt uit Groningen, dus als je nog een goede timmerman zoekt moet je maar ff een DM sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:20:
[...]

Hoe ga je de tuin indelen? Komt er nog iets van een schuurtje/overkapping? Daar kan je prima een AP ophangen.

Wij laten straks door de stratenmaker een geul graven waar ik een mantelbuis doorheen leg met elektra en UTP, water komt er los naast. Zodra de overkapping komt ga ik daar alles in afwerken. Kost je wellicht €150 aan materiaal maar veel goedkoper dan die €405 die je benoemd.
Maar hoe ga je UTP-kabel naar de berging trekken als je niet eerst een UTP-aansluiting aan de achterzijde hebt? Daarom heb ik eerst een loze leiding nodig (405eur). Misschien vergeet ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
raduf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Maar hoe ga je UTP-kabel naar de berging trekken als je niet eerst een UTP-aansluiting aan de achterzijde hebt? Daarom heb ik eerst een loze leiding nodig (405eur). Misschien vergeet ik iets.
Heb je een kruipruimte? Dan kan je onder de fundering door (of er dwars doorheen) en op die manier naar je meterkast. Ook ideaal als je nog stroom naar je tuin wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

*knip*
Niet blijven stoken aub.

[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 20-02-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

70 opleverpunten voor de daadwerkelijke oplevering... pfoe, ik zou het gelijk weer te koop zetten.

Wij hadden er 2 :+ Zelfde aannemer als Farmerwood. Het hele project is over het algemeen wel tevreden over hen. Behalve de communicatie in het begin met de kopersbegeleider, maar dat had iedereen. In het hele project ben ik de enige die de bankgarantie heeft moeten gebruiken, voor een vlek op de gevel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:13:
70 opleverpunten voor de daadwerkelijke oplevering... pfoe, ik zou het gelijk weer te koop zetten.

Wij hadden er 2 :+ Zelfde aannemer als Farmerwood. Het hele project is over het algemeen wel tevreden over hen. Behalve de communicatie in het begin met de kopersbegeleider, maar dat had iedereen. In het hele project ben ik de enige die de bankgarantie heeft moeten gebruiken, voor een vlek op de gevel :P
Als je op mij doelt: Het zijn er veel maar dan kijk ik echt met een kritische blik. Serieus zijn het rond de 25 punten maar laten we voorop stellen dat de aannemer natuurlijk nog niet klaar is. Ik had gehoopt mijn puntjes alvast te kunnen delen met ze maar dat wordt verre van gewaardeerd, helaas.

Belangrijkste punten:
- Kras in kozijn buitengevel
- Schilderwerk in de garage is maar voor de helft gebeurt
- Voorbereiding zonnepanelen niet uitgevoerd
- Kabel op rol naar achtertuin niet uitgevoerd
- Op een tweetal plekken verkeerd schakelmateriaal gebruikt, half opbouw ipv 2x inbouw
- Afwerking rondom dakraam is ronduit slecht, plaatmateriaal steekt overal zo'n 2cm uit
- Vloerverwarming regelaar in badkamer op verkeerde plek

Daarna worden het wat minder balangrijke punten zoals stopcontact in de badkamer op de verkeerde hoogte, plaatsing van nis in badkamerwand is raar (aan het einde) en overal zitten nietjes in de kozijnen.

Ik verwacht dat alle minder belangrijke punten voor die tijd nog wel worden opgelost, wellicht wordt het schilderwerk in de garage nog opgelost en de kabel op rol naar de achtertuin. Als dat zou is blijven er 5 "serieuze" punten over, ik teken er voor.

@Rzaan heb je het nummer van die aannemer? Wat een vaksjaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:13:

Is die vlek al opgelost, of heb ik dat stukje gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:42:
Ik heb ook nog een paar opleverpuntjes.
Is dit hoe je net aangekochte huis is overgedragen?
Wat een hoog HMMIK-gehalte. Verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Pingu007 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Sorry was beetje onduidelijk verhaal idd.
Hieronder de standaard deur en de eventuele keuze:
[Afbeelding]
Als ik de standaard deur met bovenlicht vervang door de Svedex Nova Design Black NDB901 kost me dat via het project 1664,- (hoop wel dat het kozijn ook zwart geleverd kan worden, die vraag heb ik gemaild)
Wat ik me afvraag is hoeveel goedkoper dit kan als ik zelf een deur bestel incl. plaatsing etc.

Toen ik voor het eerst die prijs zag schrok ik daar wel van gezien de lage prijs van de deur die ik elders online tegenkwam, maar wellicht kom je in totaal dan toch ook nog wel flink hoger uit.

Krijg geen geld terug voor het laten vervallen..
Denk dat ik gewoon de standaard deuren erin laat zetten met bovenlicht (100,- per deur voor zonder)
Dan kijk ik zelf wel welke deur ik precies wil vervangen, sowieso de deur van hal naar woonkamer maar die kan ik waarschijnlijk zelf wel gewoon vervangen ondanks mijn 2 linkerhanden ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toke_gt schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Is dit hoe je net aangekochte huis is overgedragen?
Wat een hoog HMMIK-gehalte. Verschrikkelijk.
Voor de duidelijkheid, die foto’s komen bij Kakhiel vandaan (die het vast op internet ergens gevonden heeft). Zou erg zijn als je echt zulke fouten hebt in NL bouw haha.

Lijkt me als grap bedoeld om het topic weer wat luchtiger te maken :+ .
Pingu007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Denk dat ik gewoon de standaard deuren erin laat zetten met bovenlicht (100,- per deur voor zonder)
Dan kijk ik zelf wel welke deur ik precies wil vervangen, sowieso de deur van hal naar woonkamer maar die kan ik waarschijnlijk zelf wel gewoon vervangen ondanks mijn 2 linkerhanden ;-)
Wordt er ook aangegeven hoe ze dichtmaken voor dat bedrag? Heb zo’n vermoeden dat ze een wit glazen plaat in doen i.p.v. doorzichtig glas. Muur dichtmaken was bij ons veel duurder per deur (en hebben we dus niet gedaan).

Let ook op de hoogte van je muren, bij ons is alles hoger dan standaard, waardoor simpelweg deur vervangen niet mogelijk is, omdat geen enkele standaard deur past qua hoogte :( .

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 20-02-2022 17:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Let ook op de hoogte van je muren, bij ons is alles hoger dan standaard, waardoor simpelweg deur vervangen niet mogelijk is, omdat geen enkele standaard deur past qua hoogte :( .
Dat wist je toch toen je het kocht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
BiG-GuY schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Voor de duidelijkheid, die foto’s komen bij Kakhiel vandaan (die het vast op internet ergens gevonden heeft). Zou erg zijn als je echt zulke fouten hebt in NL bouw haha.
Ah ja, tuurlijk. |:( Ik ben ook veel te serieus op de zondagmiddag. Maar aangezien @Rzaan een bestaande woning heeft gekocht, telde ik het even verkeerd op. Gelukkig maar. Je zal zo’n toilet of raampje aantreffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik doe helemaal niet alsof woningbouw heilig is, ik zeg dat ik blij ben dat ik niet meer voor klantjes zo als jij werk maar alleen nog maar projecten van minimaal 20 miljoen bouw en gewoon normaal met een professionele opdrachtgever en opzichter te maken heb ipv met piepeltjes die hun wijsheid van internet moeten halen, stampvoetend hun gelijk proberen te halen bij de uitvoerder in de keet en hun mening op Tweakers delen alsof het waarheid is.
Prettige dag verder.
Ik begrijp dit wel, er is niks vervelender dan voor particulieren werken. Voor een groot deel kun je nog wel werken, maar bij een klein deel is het nooit goed, al geef je ze een miljoen dan hadden het er twee moeten zijn.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat een uitvoerder 50 woningen per jaar bouwt en de gemiddelde particulier 1 woning in de 50 jaar koopt. Wat voor die aannemer de normaalste zaak vd wereld is ligt die particulier van wakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:15:
[...]

Dat wist je toch toen je het kocht?
Hoogte was niet exact gespecificeerd hoor, niet van de muren en niet van de deuren. Zeker de begane grond is veel hoger dan standaard. Het zou in eerste instantie rond de 265-270cm hoogte worden toen we erom vroegen, maar is uiteindelijk 284cm geworden op de begane grond.

De eerste en tweede verdieping zijn wel een meer standaard 263-264cm hoogte. Vanuit de normeringen is dacht ik 260cm de minimale hoogte die gehanteerd wordt per verdieping.

Dan nog gaan de kozijnen tot het plafond met een custom maat deur eronder. Dus als je de deur wilt vervangen, zal je ook het glas moeten vervangen.

Nu moet ik wel zeggen dat we tijdens de bouw geen budget hadden om ook maar iets met de deuren te doen, op dat moment vonden we het ook niet belangrijk en gingen we er een beetje vanuit dat het niet zo moeilijk was om het achteraf te doen als we het later wel wilden doen.

Als we de deuren gaan vervangen, willen we het wel in de hele woning doen, niet enkel beneden. We leven immers in de hele woning en niet alleen beneden… dat werd tijdens de bouw sowieso een dure aangelegenheid.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Hoogte was niet exact gespecificeerd hoor, niet van de muren en niet van de deuren. Zeker de begane grond is veel hoger dan standaard. Het zou in eerste instantie rond de 265-270cm hoogte worden toen we erom vroegen, maar is uiteindelijk 284cm geworden op de begane grond.

De eerste en tweede verdieping zijn wel een meer standaard 263-264cm hoogte. Vanuit de normeringen is dacht ik 260cm de minimale hoogte die gehanteerd wordt per verdieping.

Dan nog gaan de kozijnen tot het plafond met een custom maat deur eronder. Dus als je de deur wilt vervangen, zal je ook het glas moeten vervangen.

Nu moet ik wel zeggen dat we tijdens de bouw geen budget hadden om ook maar iets met de deuren te doen, op dat moment vonden we het ook niet belangrijk en gingen we er een beetje vanuit dat het niet zo moeilijk was om het achteraf te doen als we het later wel wilden doen.

Als we de deuren gaan vervangen, willen we het wel in de hele woning doen, niet enkel beneden. We leven immers in de hele woning en niet alleen beneden… dat werd tijdens de bouw sowieso een dure aangelegenheid.
Ah oke, hier staan de maten per deur gewoon in de tekening en ook nog eens in de technische omschrijving. Wel raar dat ze dat niet vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:45:
[...]

Ah oke, hier staan de maten per deur gewoon in de tekening en ook nog eens in de technische omschrijving. Wel raar dat ze dat niet vermelden.
In de technische omschrijving worden geheel geen maten genoemd. In de technische tekeningen zie je in het bovenaanzicht wel alle maten (al eerder gepost door ons), maar de zij aanzichten (enkel buiten) zijn enkel schematisch zonder maten, wel aangegeven of ramen/balkondeuren draai/kiep zijn.

We zijn verder tevreden over hoe het gelopen is en met de geleverde kwaliteit en ook met de afhandeling van de enkele kleine gebreken die we hadden.

Zoals in dit topic wel gemerkt kan worden, is de informatievoorziening per aannemer erg verschillend.

Sommige buren hebben het niet gevraagd en zijn maar gewoon uitgegaan van 260cm hoogte, omdat hun vorige woning dat ook had… Gordijnen waren niet in de juiste maat gemaakt dus. We hebben er expres mee gewacht tot we in de woning zaten, ook omdat we op dat moment nog niet wisten hoe goed enkel de buiten screens zouden bevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 20-02-2022 18:04 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toke_gt schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:16:
[...]

Ah ja, tuurlijk. |:( Ik ben ook veel te serieus op de zondagmiddag. Maar aangezien @Rzaan een bestaande woning heeft gekocht, telde ik het even verkeerd op. Gelukkig maar. Je zal zo’n toilet of raampje aantreffen.
Dan zou ik echt gek worden.
Ik wilde inderdaad wat luchtigheid brengen na wat hardere woorden eerder in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:21:
[...]
Dan zou ik echt gek worden.
Ik wilde inderdaad wat luchtigheid brengen na wat hardere woorden eerder in het topic.
Hulde daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Omdat het in de 3 andere hoeken wél goed zit en alleen die hoek niet klopt. Dat is ook meteen de reden dat het in mijn ogen wél een oplever punt is. Als het niet anders had gekund had je dit in alle hoeken gehad, niet alleen in deze hoek.

Als het knikpunt niet gelijk zou zijn dan hebben ze daar de fout al gemaakt en is het niet iets wat pas zichtbaar zou worden bij de eindafwerking.

@lonehitman had jij toevallig ook afgetimmerde zolder vanuit de bouw? Zo ja, zit dit bij jou ook zo?
Nee dat vonden wij te duur. We hebben het zelf gedaan en hebben zelfs gips tegen de groene platen. In totaal nog geen 1500 euro inclusief kozijnen, deuren en deurbeslag en dakraam.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNiYhaagQ8Ct27lJLzND9RMCgXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oEgTMUmYhQ2KxdQjBH8bhbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00yPI5_r2Cb3ZTIT9gM43JC9kX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/433kFF29BT5gWOxNOdwEBVau.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door lonehitman op 20-02-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Nee dat vonden wij te duur. We hebben het zelf gedaan en hebben zelfs gips tegen de groene platen. In totaal nog geen 1500 euro inclusief kozijnen, deuren en deurbeslag en dakraam.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is je techniek hok nu groter dan normaal?

En ja, achteraf gezien had ik het beter zelf kunnen doen maar goed, toen dachten we nog dat we langer in Almere zouden blijven… zelfde geld voor de vloer, al krijgen de buren die pas ergens eind maart dus dat is ons geluk dan weer.

Heb je het dakraam zelf geplaatst? €1500 voor al het materiaal inclusief plaatsen is wel heel erg voordelig :+

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 20-02-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Is je techniek hok nu groter dan normaal?

En ja, achteraf gezien had ik het beter zelf kunnen doen maar goed, toen dachten we nog dat we langer in Almere zouden blijven… zelfde geld voor de vloer, al krijgen de buren die pas ergens eind maart dus dat is ons geluk dan weer.

Heb je het dakraam zelf geplaatst? €1500 voor al het materiaal inclusief plaatsen is wel heel erg voordelig :+
De afmetingen zijn precies het zelfde als op de tekening van U.Veenstra. alleen de knieschotten hebben wij lager geplaatst. Het Velux dakraam 160x94 hebben we nieuw via marktplaats gekocht en zelf geplaatst. (Neef van mij gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:17
Ik zit nu in het traject om zaken te gaan regelen voor het renovlies en moet getallen doorgeven. Even een vraag: moet ik dan ook dr zolder meenemen? En dan alleen de rechte wanden of ook de schuine?
Eigenlijk nog niet over nagedacht hoe de afwerking op zolder

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1 ... 87 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.