Jackssonss schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:13:
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd en ik word steeds enthousiaster. Ik heb het plafondspuitwerk laten vervallen omdat ik het betonnen plafond in het zicht wil houden. Het plafond ziet er erg strak en gaaf uit, alhoewel her en der wat beschadigingen zitten.
Echter, aangezien ik een uitbouw heb ligt er op de overgang naar de uitbouw dwars een stalen balk. Die is heel erg provisorisch weggewerkt met wat (op het oog) piepschuim. Toen ik vroeg of ze dit nog aftimmerden kreeg ik te horen dat het zo blijft omdat ik het spuitwerk heb laten vervallen. Dit vond ik merkwaardig. In de omschrijving van het minderwerk staat immers ook het volgende:
Het vervallen van het plafond en wand-spuitwerk op de gehele beganegrond vloer. Incl. het wandspuitwerk in de toilet en badkamer indien van toepassing.
Daarin wordt niet gerept over het vervallen van het timmerwerk en gaat het alleen om het spuitwerk. Als ik het plafond zo zou laten spuiten is het geen gezicht.
Heb ik hier een punt of staan zij zo in hun recht?
In onze woning is geen timmerwerk op de stalen balk in het plafond hoor. De stalen balk loopt zo strak in lijn met de betonplaten dat je dat niet onzichtbaar kon doen zonder hele plafond te verlagen, en dat deden ze niet.
De plafonds waar overheen spack zit, hebben de ruwe stalen balk direct onder de spac, in ieder geval op de eerste verdieping is dat duidelijker zichtbaar geworden, want precies waar de balk loopt zijn lijnen ontstaan, die je vooral ziet met lichtval vanaf de zijkant.
Nu zit ik in dat kleine stuk gang waar het zichtbaar is niet naar het plafond te staren dus boeit ons niet echt.
Op de begane grond loopt die balk over ons eiland in de keuken heen, de inbouw spotjes zitten daardoor iets anders, omdat je die niet in die balk kon monteren uiteraard.
Bij sommige woningen in het project stak die balk echt uit, hun begane grond is nog hoger qua plafond (zeker 2,9m), daar hebben ze wel iets omheen gedaan, maar vind het bij ons mooier omdat het op zelfde niveau als plafond is.
Dus nee, vind het niet gek dat ze met die balk niks doen, als je ervoor kiest om het plafond onafgewerkt te laten.
Staat er in de TO wel iets over wat ze wel zouden doen met het werk? Als ze in de TO wel noemen dat daar een plaat zou komen en bij minder werk niet dat die plaat vervalt. Dan heb je zeker een punt. Als die hele plaat überhaupt niet gespecificeerd wordt, wordt het een lastige.
Nu ben ik geen bouwkundige, maar dit is wel iets wat eventueel bij oplever keuring ter sprake kan komen, mogelijk dat die keurder je dan kan helpen om het alsnog te laten afwerken.
Verwacht overigens niet dat dat op de mooiste manier zal zijn. Onafgewerkt hout die er grof tegenaan gemonteerd zal zijn, enkel grondverf erop. Dat is helaas ook hoe het bij ons gedaan is bij de standaard trappen. Een van de redenen dat we de hele trap laten renoveren.
[
Voor 13% gewijzigd door
BiG-GuY op 04-02-2022 07:33
]