Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stealth2000 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:24:
Dilemma's. Mijn bouwer/installateur appte net na het doornemen van de badkamer betegeling. Voor de lichte tegels hadden we blijkbaar gekozen voor een witte voeg. Hij waarschuwde hiervoor uit praktisch oogpunt.

[...]

Wat is wijsheid, is de installateur hier *te* voorzichtig?
Wij hebben twee verschillende grijstinten voor de wandtegels. De lichtere kleur tegel heeft een lichtgrijze voeg, de donkergrijze tegels hebben een donkerdere grijze voeg.

Vanuit de informatie uit onze verkoop documentatie kunnen we opmaken dat het om voegen op basis van kalk is, aangezien je geen antikalk mag gebruiken. Lichtgrijs/zilvergrijs lijkt me beter dan wit, want wit houd je niet lang wit.

[ Voor 33% gewijzigd door BiG-GuY op 02-02-2022 15:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
BiG-GuY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:13:
Ze hebben zo te zien inderdaad combi’s van de EcoGeo en een Air unit. Je kan het makkelijk zien, heb je buiten zo’n grote unit met een fan erin zoals je in die brochure ziet? Die staat meestal op dak. Als je die niet hebt, moet het wel een grondwater bron zijn die gebruikt wordt.

Maar los van de soort, hoort hij echt tap water te kunnen geven terwijl je thermostaat niet verwarmt. Wat zie je op het display qua logo’s? Maak anders een foto.
Ik heb inderdaad EcoGEO met zo'n airunit. Ik zal morgen met de installateur bellen en doorvragen. De vorige keer heb ik trouwens alleen iemand van de receptie gesproken die de boodschap aan mij moest doorgeven niet iemand met echt technische kennis 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 20:19
Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:01:
Iemand hier kennis over heipalen/fundering?
Heb nu diverse offertes binnen maar totaal geen kaas gegeten wat betreft verschillen.

Sondering rapport kan ik nog wel wat uit opmaken. Echter heb ik geen idee of 133 mm2 nodig is (offerte 1) of beter 168/180 mm2 palen kan gebruiken (offerte 2) met daarop een 20cm cementvloer (offerte 1) of een 18cm vloer (offerte 2). Waarbij de één 13 palen slaat (offerte 1) en de ander 11 palen (offerte 2).

Waar kan ik als leek hier info over vinden?

Is voor onderheid terras voor veranda, schuur en carport.

@D.deJong wellicht?
Wat schrijft de constructeur voor?
Dunne paaltjes maar 2 meer of iets dikkere en 2 minder begrijp ik uit je vraag. Het zal allebei voldoen aan je wensen (een veranda en terras weegt niet de hele wereld) maar zonder berekening en tekening van een constructeur weten wij niet of het verschil uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo86
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-11-2022
Beste Tweakers,

wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht, het gaat om houtskeletbouw afgewerkt met gipsplaten-plafond.
Nu willen we oa graag in de keuken 4 inbouwspots. We hebben daar 1 centraal doos/lichtpunt waar we de spots op aan willen sluiten.
Ik ben totaal niet handig maar wil wel graag weten hoe we dit aan moeten pakken. Kan ik daar weer rustig over zijn. :)
Gaan deze inbouwspots lukken zonder verlaagd plafond en zo ja hoe pakken we dit aan? Kunnen we dan de kabels wegwerken boven het plafond?
Of moeten we kijken naar een alternatief voor inbouwspots?

Bedankt alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 23-09 20:19
Mo86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:21:
Beste Tweakers,

wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht, het gaat om houtskeletbouw afgewerkt met gipsplaten-plafond.
Nu willen we oa graag in de keuken 4 inbouwspots. We hebben daar 1 centraal doos/lichtpunt waar we de spots op aan willen sluiten.
Ik ben totaal niet handig maar wil wel graag weten hoe we dit aan moeten pakken. Kan ik daar weer rustig over zijn. :)
Gaan deze inbouwspots lukken zonder verlaagd plafond en zo ja hoe pakken we dit aan? Kunnen we dan de kabels wegwerken boven het plafond?

Een gipsplaten plafond is vaak gemonteerd op rachelhout of metalstud en daardoor zou er ruimte moet zijn om de spotjes in te bouwen en de bedrading achter het plafond te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:00

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Ik betwijfel of een project bouwer dat gaat toepassen :Y)
Nee. Maar het is wel wijsheid :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Toppe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Nee. Maar het is wel wijsheid :+
Haha, bedankt. Ik heb het voorgelegd. Ben benieuwd, tot nu toe kan er heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Stealth2000 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Haha, bedankt. Ik heb het voorgelegd. Ben benieuwd, tot nu toe kan er heel erg veel.
Het is vooral een ander prijs kaartje. Ben benieuwd wat ze zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
Hebben jullie ervaring met het volgende? We gaan behang bestellen voor de kinderkamer. Dit is 1 grote afbeelding. De muur is
273 hoog
427 breed
7 cm hoge plint

Het behang dat we willen bestellen kan geleverd worden in verschillende hoogtes 270 of 280. De breedte in 438 en 463.

Je zou zeggen dat 270 hoog genoeg is omdat we een 7cm plint gaan plaatsen. Of neem ik dan een risico? En is de breedte voldoende als ik 438 neem?

...less is more

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Scuderia110 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:02:
Even een vraag over mechanische ventilatie. We wonen hier nu pas, maar die MV is bagger, als je hem hoger zet gaat ie na een kwartier weer op een hele lage stand. Ik zit eraan te denken om dat ding gewoon te vervangen, en met sensors te laten werken. Als je dus aan het douchen bent dat ie snapt dat die ruimte even op een hoge stand moet. Iemand goede ervaring met zo'n systeem (en welke dan?), qua werkzaamheden lijkt het me eenvoudig, die unit vervangen en zorgen voor sensors in de verschillende ruimtes. We hebben dus nog een cv en ventilatieroosters.
Je hebt een Duco las ik in een andere reactie. Even zoeken hier op het forum. Er is een topic waar besproken wordt hoe je makkelijk zelf een kabeltje kan maken om met de Duco software de instellingen aan te passen. Die 15 min is gewoon een instelling die je zo kan verhogen. Heb hem zelf op 30 gezet en dat werkt goed bij ons (in de badkamer)

Voor Duco zijn er ook vochtsensors te koop. Zowel voor in de badkamer zelf als in de MV box.

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 03-02-2022 08:04 . Reden: Link naar topic toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 23-09 22:00
Mo86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:21:

Een gat maken, even groot als het spotje. En dan er een met je hand ingaan, om te voelen wat er allemaal mogelijk is.

Met gipsplafond + hsb is er erg veel mogelijk, en gemakkelijk, zonder dat je veel in het zicht moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
funk-e schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:05:
Hebben jullie ervaring met het volgende? We gaan behang bestellen voor de kinderkamer. Dit is 1 grote afbeelding. De muur is
273 hoog
427 breed
7 cm hoge plint

Het behang dat we willen bestellen kan geleverd worden in verschillende hoogtes 270 of 280. De breedte in 438 en 463.

Je zou zeggen dat 270 hoog genoeg is omdat we een 7cm plint gaan plaatsen. Of neem ik dan een risico? En is de breedte voldoende als ik 438 neem?
270x438. Waarom zou je groter willen? Dat snij je er af en gooi je weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
funk-e schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:05:
273 hoog
427 breed
7 cm hoge plint

Wat adviseert de leverancier van het behang? Is er gepland hoe die afbeelding op de muur komt?

Wij hebben in ons huis een viertal muren grafisch behang, dat hebben we er overigens niet zelf op geplakt. De leverancier van het behang had een planningstool waarmee ongeveer inzichtelijk werd welke banen waar kwamen en wat voor snijverliezen er dan zijn. De behangers hebben de rest gedaan.

Bij een foto, kaart of kunstwerk moet je wel wat meer plannen dan bij een egaal wit behangetje. Is de onderkant zien belangrijk, juist de bovenkant, of zit er iets in het midden wat je liever niet achter een deurpost of thermostaat ziet verdwijnen? Dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Hallo mede-Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee in dit forum, en ook wij hebben inmiddels een nieuwbouw woning gekocht. Ik heb me nog niet voorgesteld hier, en zodra ik iets meer tijd heb zal ik daar even een post voor opzetten.

Wij zijn momenteel in het traject dat we de koop-/aanneemovereenkomst getekend hebben en de opties aan het vaststellen zijn. Bij het eerste gesprek met de kopersbegeleiding kregen we tekeningen van de woning met de opties hierop ingetekend. Hier zijn de locaties van 2 ramen opeens aangepast ten opzichte van de eerste tekeningen (met een 30cm opgeschoven). Het gevolg hiervan is dat we voor geen 70cm blinde muur hebben vanuit de hoek gezien, maar maar 40 cm. Dit is waar wij een deel van de keuken willen plaatsen, en deze zal dus deels voor het raam gaan komen.

Het project geeft aan dat dit allemaal bouw is waar de woningen via mallen ter plaatsen gestort wordt, dus de gevels in principe vast liggen en nit aan te passen zijn. Mijn vraag is nu, mag de bouwer/het project de locatie van een raam zomaar aanpassen ten opzichte van de tekeningen die we bij de koop aanneemovereenkomst hadden? Wij zijn ons nu aan het afvragen of dit iets is om moeilijk over te doen, of de wijziging te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Wat is op het moment een beetje de "Go to" vloer als je voor betonlook (licht)grijs wilt gaan?
En inclusief leggen etc. op maximaal 60,- per m2 komt.

Onze nieuwbouw eengezinswoning wordt deze zomer opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Sjonge jonge, ik wil bij het kozijn van de woonkamer deur geen vloerverwarming laten leggen, zodat er in de toekomst altijd nog de optie voor een taatsdeur is.
Kan dit volgens de aannemer alleen maar door middel van plaatsing van een Ytong blokje @ €150,- :X

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:01
Strider schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:12:
Sjonge jonge, ik wil bij het kozijn van de woonkamer deur geen vloerverwarming laten leggen, zodat er in de toekomst altijd nog de optie voor een taatsdeur is.
Kan dit volgens de aannemer alleen maar door middel van plaatsing van een Ytong blokje @ €150,- :X
Huh, een ytong blokje? Waar plaatsen ze die dan.

Hier was meerprijs voor iets dergelijks ook zoiets. Geld zit ‘m vooral in aanpassen van tekening en coördineren dat het goed gaat. Alles andere dan standaard kan fout gaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

TheTMC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:57:

Het project geeft aan dat dit allemaal bouw is waar de woningen via mallen ter plaatsen gestort wordt, dus de gevels in principe vast liggen en nit aan te passen zijn. Mijn vraag is nu, mag de bouwer/het project de locatie van een raam zomaar aanpassen ten opzichte van de tekeningen die we bij de koop aanneemovereenkomst hadden? Wij zijn ons nu aan het afvragen of dit iets is om moeilijk over te doen, of de wijziging te accepteren.
Kijk even in de KAO welke documenten er als bijlage aan verbonden zijn, dit zal een van de laatste artikelen in de overeenkomst zijn meestal. Als daar een verkooptekening genoemd staat van voor deze wijziging, dan kan je protest maken. Indien het dan niet naar die staat te herstellen is (om wat voor reden dan ook), dan volgt meestal een schadevergoeding.
Pingu007 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:06:
Wat is op het moment een beetje de "Go to" vloer als je voor betonlook (licht)grijs wilt gaan?
En inclusief leggen etc. op maximaal 60,- per m2 komt.

Onze nieuwbouw eengezinswoning wordt deze zomer opgeleverd.
Bedoel je welk type vloer, of een specifiek merk+artikel? Voor 60 per m2 maximaal gelegd zit je aan PVC/marmoleum denk ik qua betonlook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:44
TheTMC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:57:
Hallo mede-Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee in dit forum, en ook wij hebben inmiddels een nieuwbouw woning gekocht. Ik heb me nog niet voorgesteld hier, en zodra ik iets meer tijd heb zal ik daar even een post voor opzetten.

Wij zijn momenteel in het traject dat we de koop-/aanneemovereenkomst getekend hebben en de opties aan het vaststellen zijn. Bij het eerste gesprek met de kopersbegeleiding kregen we tekeningen van de woning met de opties hierop ingetekend. Hier zijn de locaties van 2 ramen opeens aangepast ten opzichte van de eerste tekeningen (met een 30cm opgeschoven). Het gevolg hiervan is dat we voor geen 70cm blinde muur hebben vanuit de hoek gezien, maar maar 40 cm. Dit is waar wij een deel van de keuken willen plaatsen, en deze zal dus deels voor het raam gaan komen.

Ben hier ook wel benieuwd naar, onze aannemer heeft namelijk ook opeens iets veranderd aan de tekening dat wat ons betreft best wel wat impact maakt. Iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Greebs schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Kijk even in de KAO welke documenten er als bijlage aan verbonden zijn, dit zal een van de laatste artikelen in de overeenkomst zijn meestal. Als daar een verkooptekening genoemd staat van voor deze wijziging, dan kan je protest maken. Indien het dan niet naar die staat te herstellen is (om wat voor reden dan ook), dan volgt meestal een schadevergoeding.

[...]
Ja deze tekeningen staan vermeld, en dat zijn nog de oude versies (specifiek gedateerd) waar wij het huis op uitgekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Laatst online: 17-09 11:34

[...]

Bedoel je welk type vloer, of een specifiek merk+artikel? Voor 60 per m2 maximaal gelegd zit je aan PVC/marmoleum denk ik qua betonlook.
Type vloer inderdaad. Zaten eigenlijk steeds aan Novilon te denken, maar lees dat dat wellicht wat achterhaald is inmiddels.

De woning gaat in principe 5 jaar door ons bewoond worden is het plan, dus het hoeft geen vloer te worden die 20 jaar meegaat.
Krasjes zou ik minder erg vinden dan dat ik naden erg vind ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

[...]
Tenzei ze het onder de noemer ‘noodzakelijk’ gooien wat in deze te verwachten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
TheTMC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Ja deze tekeningen staan vermeld, en dat zijn nog de oude versies (specifiek gedateerd) waar wij het huis op uitgekozen hebben.
Even contact opnemen met Woningborg/SWK hoe ze hier mee omgaan? Mochten die je niet kunnen helpen zou je, als je lid bent, contact kunnen opnemen met de juridische afdeling van VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Tenzei ze het onder de noemer ‘noodzakelijk’ gooien wat in deze te verwachten is.
Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. Omdat het bouwen is met mallen, en volgens mij alle andere woningen dit raam net anders hebben zitten, zal het wel noodzakelijk zijn om volgens de mal te bouwen. Het lijkt me dan onrealistisch dat ze na storten van de beneden verdieping het gat voor het raam moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Strider schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:12:
Bij ons werden alle vloerverwarmingsvrije zones (en we haddennog wat wensen qua zones :'( ) qua adminstratie meegenomen onder de post 'vloerverwarmingsvrije zone keuken' a 250 euro. Vond ik dan weer heel netjes. Ben wel benieuwd of alles uiteindelijk goed gaat, maar dan huren we wel een warmtecamera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@TheTMC @Blik1984 Het zal vast om een of andere reden noodzakelijk zijn of onder de kleine lettertjes vallen, ze doen het wel met een reden maar dat kan ook gewoon hun eigen portemonnee zijn.

Eea hangt ook nog af van hoe ver je in het proces bent. Je zal niet de eerste zijn bij wie ze komen met de optie om de KAO kostenloos te ontbinden, dan verkopen ze dat huis wel aan iemand anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
TheTMC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. Omdat het bouwen is met mallen, en volgens mij alle andere woningen dit raam net anders hebben zitten, zal het wel noodzakelijk zijn om volgens de mal te bouwen. Het lijkt me dan onrealistisch dat ze na storten van de beneden verdieping het gat voor het raam moeten aanpassen.
Klopt. En al zou je een schade vergoeding kunnen krijgen is het de vraag of je daar zoveel tijd in wil/kan steken. Ik zou zelf niet 6 maanden gaan liggen ‘vechten’ voor €1000 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
SquareOne schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Huh, een ytong blokje? Waar plaatsen ze die dan.

Hier was meerprijs voor iets dergelijks ook zoiets. Geld zit ‘m vooral in aanpassen van tekening en coördineren dat het goed gaat. Alles andere dan standaard kan fout gaan…
Langs het kozijn, blok van 300x100.
Volgens de aannemer moet dat omdat ze zo de slang om het blokje heenleggen, anders zou dat niet gaan.

Mijn aannemer is hier heel strict in, ze zegt, of een Ytong blok, of er komt gewoon vloerverwarming te liggen :/

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Volgens de aannemer moet dat omdat ze zo de slang om het blokje heenleggen, anders zou dat niet gaan.

Mijn aannemer is hier heel strict in, ze zegt, of een Ytong blok, of er komt gewoon vloerverwarming te liggen :/
Vaak wordt er een apart bedrijf ingehuurd om de VV te leggen, als ze dan bij elke woning moeten aangeven waar wel/geen VV te leggen wordt het chaos.

Opzich is de keus voor z’n blok dan wel te begrijpen duur, maar wel je enigste garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:28:
[...]

TheTMC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ook als het 'noodzakelijk' is is daar niet de kous zomaar mee af. Anders kan elke wijziging zo afgedaan worden ten nadele van koper. Bij sommige dingen is er al een voorbehoud qua locaties (leidingen, doorvoeren, etc. etc.), maar voor de positie van ramen/kozijnen mag je er toch vanuit gaan dat dit aardig vaststaat.

Als deze wijziging toch doorgevoerd wordt en is er geen andere (billijke) oplossing, dan heb je gewoon recht op een schadevergoeding, omdat het afbreuk doet aan hoe je de woning wilde gaan gebruiken. VEH-jurist heeft mij dit toentertijd laten weten toen wij met iets soortgelijks zaten.

Overigens was dit gesprek toen enkel om informatie in te winnen. Uiteindelijk heb ik het samen met de aannemer opgelost. Dat lijkt mij ook de route om hier te behandelen. Gewoon aangeven dat je niet akkoord bent met de wijziging, ook waarom (heel belangrijk!), en dat je samen naar een oplossing wilt zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Beste,
Bij onze nieuwbouwwoning is de badkamer inmiddels voorzien van tegels en zijn de voegen ingewanden. We hebben voor de volledige badkamer dezelfde voegkleur cementgrijs gevraagd. 3 van de 4 muren hebben een donkerdere voeg gekregen dan qaar wij voor gekozen hebben in de showroom. Degene die de tegels levert stelt voor om de voegen te kleuren met fuga fresca. Ze kunnen echter geen garanties geven hoe mooi dir zal blijven op langer termijn. Zelf ben ik in de badkamer bang dat dit een lapmiddel is en ik eventueel later spijt van krijg. Iemand ervaring mee het tegenvallende voegkleur?
Donkere wand heeft een lichte voeg tov de lichte tegels. Het is geen gezichtsbedrog ivm contrast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdtNikVawd2snLgvuc2kUmO-Ru0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3Vuk4wys21GaGonsumNax8k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Greebs schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:38:
[...]

[...]

Ook als het 'noodzakelijk' is is daar niet de kous zomaar mee af. Anders kan elke wijziging zo afgedaan worden ten nadele van koper. Bij sommige dingen is er al een voorbehoud qua locaties (leidingen, doorvoeren, etc. etc.), maar voor de positie van ramen/kozijnen mag je er toch vanuit gaan dat dit aardig vaststaat.

Als deze wijziging toch doorgevoerd wordt en is er geen andere (billijke) oplossing, dan heb je gewoon recht op een schadevergoeding, omdat het afbreuk doet aan hoe je de woning wilde gaan gebruiken. VEH-jurist heeft mij dit toentertijd laten weten toen wij met iets soortgelijks zaten.

Overigens was dit gesprek toen enkel om informatie in te winnen. Uiteindelijk heb ik het samen met de aannemer opgelost. Dat lijkt mij ook de route om hier te behandelen. Gewoon aangeven dat je niet akkoord bent met de wijziging, ook waarom (heel belangrijk!), en dat je samen naar een oplossing wilt zoeken.
Dan nog de vraag, wil je hier heel veel strijd om gaan voeren met een aannemer? De waarde van z’n vergoeding is heel lastig te bepalen en je weet dus niet waarmee het eindigt. Voor het zelfde geld ga je procederen en eindig je met lege handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTMC
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Klopt. En al zou je een schade vergoeding kunnen krijgen is het de vraag of je daar zoveel tijd in wil/kan steken. Ik zou zelf niet 6 maanden gaan liggen ‘vechten’ voor €1000 of zo.
Mee eens, en we zijn ons ook aan het afvragen of we daar zin in hebben. Maar het is wel jammer want je hebt een beeld bij hoe je die ruimte wil indelen, en dat wordt nu wel anders. Is dat het waard om daar veel tijd en energie in te stoppen, dat weet ik nog niet.
Greebs schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:38:
[...]

[...]

Net even snel SWK gebeld. Die geven aan dat er in de SWK artikelen voorwaardes zitten waarmee ze mogen afwijken, dus die ga ik eens rustig doorlezen. Verder is het advies in ieder geval een open discussie te starten waarom ze afwijken en mochten we van mening zijn dat het niet terecht is, kunnen we altijd de route op naar geschillen commissie etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:17
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:45:

Dan nog de vraag, wil je hier heel veel strijd om gaan voeren met een aannemer? De waarde van z’n vergoeding is heel lastig te bepalen en je weet dus niet waarmee het eindigt. Voor het zelfde geld ga je procederen en eindig je met lege handen.
Je kunt toch altijd nog kiezen om niet verder te gaan met het proces? Ik zou gewoon beginnen om samen met de aannemer naar een oplossing te zoeken die voor jouw werkt. Misschien kom je er wel gewoon uit... En als schadevergoeding kun je ook proberen bijvoorbeeld wat meerwerk gratis te krijgen oid. Vaak is dat al makkelijker te regelen dan harde euro's.

[ Voor 11% gewijzigd door big bang op 03-02-2022 13:48 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Robertv88 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:42:
Beste,
Bij onze nieuwbouwwoning is de badkamer inmiddels voorzien van tegels en zijn de voegen ingewanden. We hebben voor de volledige badkamer dezelfde voegkleur cementgrijs gevraagd. 3 van de 4 muren hebben een donkerdere voeg gekregen dan qaar wij voor gekozen hebben in de showroom. Degene die de tegels levert stelt voor om de voegen te kleuren met fuga fresca. Ze kunnen echter geen garanties geven hoe mooi dir zal blijven op langer termijn. Zelf ben ik in de badkamer bang dat dit een lapmiddel is en ik eventueel later spijt van krijg. Iemand ervaring mee het tegenvallende voegkleur?
Donkere wand heeft een lichte voeg tov de lichte tegels. Het is geen gezichtsbedrog ivm contrast.
[Afbeelding]
Die donkere wand wil je niet met een donkere voeg toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Beste,
[Afbeelding]
Zou voorstellen dat ze met een voeg frees alles er uit halen en opnieuw doen. Enige juiste in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Die donkere wand wil je niet met een donkere voeg toch?
Volgens mij is de wand met de hexagon wél de juiste voeg maar is de rest te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-09 10:39
Onlangs heb ik de vooroplevering van mijn woning gehad. Over het algemeen ben ik tevreden, maar toen ik de toiletruimte op de verdieping betrad, zag ik met grote verbazing dat de mv-kanaal op de wand is gepositioneerd. De wc op de begane grond heeft de mv-kanaal op het plafond.

Ik heb gauw de technische tekeningen (voor casco afname) erbij gepakt en er daar staat in dat de positie van de mv-kanaal "n.t.b." is. Ik heb dure tegels gekocht om de achterwand van de wc te bekleden. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko__sAU0dFb3PVo88l1stArM2-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1vIVg7aky8o8etX8JtnWzSr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Dat is voor iedereen anders. Ik zou denk ik ook niet gaan procederen, maar dat ligt er ook aan waar het precies om gaat natuurlijk. Maar er zit nog héél veel tussen zomaar accepteren en procederen, en dat hoeft helemaal niet meteen een strijd te zijn (was het bij mij ook niet, heel prettig contact hierover met kopersbegeleiding, en dat vonden zij ook). Wellicht is er dus nog een andere oplossing. Of stellen ze een of andere tegemoetkoming, materieel of financieel, voor. En dan bepaal je zelf of dat voldoende is of niet; het hoeft natuurlijk niet perfect 1:1 de schade te vergoeden, want dat is bijna niet vast te stellen inderdaad.
TheTMC schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:46:
[...]
Net even snel SWK gebeld. Die geven aan dat er in de SWK artikelen voorwaardes zitten waarmee ze mogen afwijken, dus die ga ik eens rustig doorlezen. Verder is het advies in ieder geval een open discussie te starten waarom ze afwijken en mochten we van mening zijn dat het niet terecht is, kunnen we altijd de route op naar geschillen commissie etc.
Dit zou ik dus ook zeker doen, dat was een beetje mijn punt. Naast dat je het niet zomaar onvoorwaardelijk hoeft te accepteren deze wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
@Robertv88 welke voeg is fout volgens jullie?
Die op de hexagon wand vind ik wel mooi, daarmee benadruk je de vorm van de tegels. Bij de andere tegels vind ik de voeg aan de donkere kant. Gaat het daarover?

Edit: de post van @Wolly verwarde me een beetje. Schijnt toch om andere voeg te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 03-02-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Cagdas schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:51:
Onlangs heb ik de vooroplevering van mijn woning gehad. Over het algemeen ben ik tevreden, maar toen ik de toiletruimte op de verdieping betrad, zag ik met grote verbazing dat de mv-kanaal op de wand is gepositioneerd. De wc op de begane grond heeft de mv-kanaal op het plafond.

Ik heb gauw de technische tekeningen (voor casco afname) erbij gepakt en er daar staat in dat de positie van de mv-kanaal "n.t.b." is. Ik heb dure tegels gekocht om de achterwand van de wc te bekleden. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

[Afbeelding]
Het was nog te bepalen op jou tekening. Wandje lekker dicht maken, tegelen en opzoek gaan naar een mooi MV ventiel en die er in plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Zou voorstellen dat ze met een voeg frees alles er uit halen en opnieuw doen. Enige juiste in deze.
Dat. En erna met een loep alle tegels controleren op beschadigingen want ik denk niet dat zo'n frees schadevrij werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Dat. En erna met een loep alle tegels controleren op beschadigingen want ik denk niet dat zo'n frees schadevrij werkt.
Dat lijkt me monniken werk. Dan zou ik als aannemer de boel er uit slopen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Hangt van de persoon af die hem hanteert. Maar z’n frees is meestal van vrij slap materiaal aangezien een voeg niet extreem hard is. Als je hem op een tegel zet slijt -als het goed is- je frees sneller dan een tegel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Dat lijkt me monniken werk. Dan zou ik als aannemer de boel er uit slopen en opnieuw beginnen.
Kan natuurlijk ook, maar dit was mooie klusje voor een stagiaire :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47
@Robertv88 Is die hexagon toevallig Cottoceramix Esamarine? Hebben we ook staan voor de badkamer en het is lastig om er een goed voorbeeld van te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door millerman_sf op 03-02-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jheroun schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:33:
@TheTMC @Blik1984 Het zal vast om een of andere reden noodzakelijk zijn of onder de kleine lettertjes vallen, ze doen het wel met een reden maar dat kan ook gewoon hun eigen portemonnee zijn.

Eea hangt ook nog af van hoe ver je in het proces bent. Je zal niet de eerste zijn bij wie ze komen met de optie om de KAO kostenloos te ontbinden, dan verkopen ze dat huis wel aan iemand anders :P
We kregen 1 dag voor sluiting van ruwbouwopties een nieuwe tekening en kwamen erachter dat er opeens een hele grote balk ingetekend staat in de keuken. Dit naast de al vrij pontificale steunpilaar die al ingetekend staat (die was wel vantevoren bekend). Zie ook de snip hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn2s3ajghe7d4fmaqxVsSP0Wq3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbuURkLX24shU0KfaSTZ28NA.png?f=user_large

Uiteraard eerst maar gevraagd wat die balk exact betekent voor hoe het plafond eruit komt te zien en of het ook nog impact heeft op de steunpilaar die nu ingetekend staat. Blijft vooralsnog angstvallig 2 weken lang stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:34:
[...]

We kregen 1 dag voor sluiting van ruwbouwopties een nieuwe tekening en kwamen erachter dat er opeens een hele grote balk ingetekend staat in de keuken. Dit naast de al vrij pontificale steunpilaar die al ingetekend staat (die was wel vantevoren bekend). Zie ook de snip hieronder

[Afbeelding]

Uiteraard eerst maar gevraagd wat die balk exact betekent voor hoe het plafond eruit komt te zien en of het ook nog impact heeft op de steunpilaar die nu ingetekend staat. Blijft vooralsnog angstvallig 2 weken lang stil.
Ik neem aan dat het je het hebt over die balk waar 720 ingetekend staat?

Kan prima zijn dat je er niets van ziet en dat ze ben juist ingetekend hebben zodat je weet dat je daar qua keuken niet meer kan doen zoals spotjes of afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:14:
[...]

270x438. Waarom zou je groter willen? Dat snij je er af en gooi je weer weg.
Je komt eigenlijk 3 cm te kort en behangt dus niet de hele muur. Ik weet niet of dat een probleem is. Plint is idd 7cm. Het gaat bij mij om een prefab nieuwbouwwoning, maar ik kan me voorstellen dat bij een oudere woning een muur niet helemaal recht is.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Kan prima zijn dat je er niets van ziet en dat ze ben juist ingetekend hebben zodat je weet dat je daar qua keuken niet meer kan doen zoals spotjes of afzuiging.
Dat soort zaken zijn bij ons niet mogelijk in de betonnen vloerplaten en zouden we het plafond voor moeten verlagen. Deze balk is dan wel een mooie insteek om aan de keuken kan dit te verlagen zodat het één geheel wordt met ruimte voor spotjes en/of afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
funk-e schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Je komt eigenlijk 3 cm te kort en behangt dus niet de hele muur. Ik weet niet of dat een probleem is. Plint is idd 7cm. Het gaat bij mij om een prefab nieuwbouwwoning, maar ik kan me voorstellen dat bij een oudere woning een muur niet helemaal recht is.
Het hangt even af van je motief maar als het kan zou ik hem strak tegen de bovenkant laten plakken en de plint er overheen. Niet gaan snijden als het niet nodig is. Weet je zeker dat hij aan de onderkant alsnog goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pingu007 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Type vloer inderdaad. Zaten eigenlijk steeds aan Novilon te denken, maar lees dat dat wellicht wat achterhaald is inmiddels.

De woning gaat in principe 5 jaar door ons bewoond worden is het plan, dus het hoeft geen vloer te worden die 20 jaar meegaat.
Krasjes zou ik minder erg vinden dan dat ik naden erg vind ;-)
Ons is aangeraden om voor Marmoleum te gaan in plaats van Novilon. Het wordt al langere tijd gebruikt, kan naadloos gelegd worden, watervast, slijtvast, ect. Novilon heeft volgens mij een hardere(?) toplaag die gevoeliger is. Als de vloer maar 5 jaar mee hoeft te gaan dan is laminaat van de Ikea het voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Het hangt even af van je motief maar als het kan zou ik hem strak tegen de bovenkant laten plakken en de plint er overheen. Niet gaan snijden als het niet nodig is. Weet je zeker dat hij aan de onderkant alsnog goed zit.
Het gaat trouwens om 1 grote afbeelding en geen herhalingen.

Heb toch even met de behanger gebel en hij geeft aan dat ik de 280 variant moet bestellen. 270 is volgens hem echt te krap, mocht er ergens iets niet recht zijn.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:14
Strider schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Logisch toch? Ik vind het best een practische oplossing, anders moeten ze tekeningen gaan aanpassen, deze opnieuw checken en verdelen. Stuk duurder en meer risico op fouten dan een ytong blokje.
Ja het is duur voor een blokje, maar voor wat je wil bereiken niet. Ik zou het geen probleem vinden voor die prijs.

Edit: ik zou wel een foto vragen van het geplaatste blokje :D

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 03-02-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Ik neem aan dat het je het hebt over die balk waar 720 ingetekend staat?

Dat kan inderdaad, dus er is nog geen man overboord. De vraag staat uit bij de kopersbegeleiding dus die zullen daar vast wel binnenkort antwoord op geven
Deveon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Dat soort zaken zijn bij ons niet mogelijk in de betonnen vloerplaten en zouden we het plafond voor moeten verlagen. Deze balk is dan wel een mooie insteek om aan de keuken kan dit te verlagen zodat het één geheel wordt met ruimte voor spotjes en/of afzuiging.
Dit is inderdaad de andere mogelijkheid. Maar dan ga ik wel in protest en wil om uitstel vragen en opnieuw om de tekentafel te gaan met de keukenboer. Want er is rekening gehouden met een koof in de keuken en extra hoge keukenkasten. Met een verlaagd plafond is dat niet meer mogelijk. Ook verwacht ik dan dat door de additionele draagbalk de steunpilaar niet meer nodig gaat zijn. En dan wil ik ook de keuken iets anders intekenen (eiland net wat groter).

Sowieso niet echt handig van ze om een dergelijke wijziging 1 dag voor sluiting mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 11:38
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd en ik word steeds enthousiaster. Ik heb het plafondspuitwerk laten vervallen omdat ik het betonnen plafond in het zicht wil houden. Het plafond ziet er erg strak en gaaf uit, alhoewel her en der wat beschadigingen zitten.

Echter, aangezien ik een uitbouw heb ligt er op de overgang naar de uitbouw dwars een stalen balk. Die is heel erg provisorisch weggewerkt met wat (op het oog) piepschuim. Toen ik vroeg of ze dit nog aftimmerden kreeg ik te horen dat het zo blijft omdat ik het spuitwerk heb laten vervallen. Dit vond ik merkwaardig. In de omschrijving van het minderwerk staat immers ook het volgende:
Het vervallen van het plafond en wand-spuitwerk op de gehele beganegrond vloer. Incl. het wandspuitwerk in de toilet en badkamer indien van toepassing.

Daarin wordt niet gerept over het vervallen van het timmerwerk en gaat het alleen om het spuitwerk. Als ik het plafond zo zou laten spuiten is het geen gezicht.

Heb ik hier een punt of staan zij zo in hun recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Ah, ja, ik denk ondertussen aan HSB. Dit is z’n stalen balk bij ons. Zie er niets meer van :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV2v6j-ZPoo6sLgad4XJnlv6P_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQxyruL8uRHSS8BAD3ykKSto.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 13:46
Jackssonss schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:13:
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd en ik word steeds enthousiaster. Ik heb het plafondspuitwerk laten vervallen omdat ik het betonnen plafond in het zicht wil houden. Het plafond ziet er erg strak en gaaf uit, alhoewel her en der wat beschadigingen zitten.

Echter, aangezien ik een uitbouw heb ligt er op de overgang naar de uitbouw dwars een stalen balk. Die is heel erg provisorisch weggewerkt met wat (op het oog) piepschuim. Toen ik vroeg of ze dit nog aftimmerden kreeg ik te horen dat het zo blijft omdat ik het spuitwerk heb laten vervallen. Dit vond ik merkwaardig. In de omschrijving van het minderwerk staat immers ook het volgende:
Het vervallen van het plafond en wand-spuitwerk op de gehele beganegrond vloer. Incl. het wandspuitwerk in de toilet en badkamer indien van toepassing.

Daarin wordt niet gerept over het vervallen van het timmerwerk en gaat het alleen om het spuitwerk. Als ik het plafond zo zou laten spuiten is het geen gezicht.

Je laat het spuitwerk vervallen en dan dus ook de aftimmering lijkt mij want die is er alleen maar omdat ze anders niet kunnen spuiten.

@Toppe je biljarttafel staat er al zie ik :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
GeeMoney schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Je laat het spuitwerk vervallen en dan dus ook de aftimmering lijkt mij want die is er alleen maar omdat ze anders niet kunnen spuiten.

@Toppe je biljarttafel staat er al zie ik :+ .
Dank voor je snelle reactie. Ja, dat zeiden ze dus, maar dat staat niet in de omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 13:46
Jackssonss schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Ja, dat zeiden ze dus, maar dat staat niet in de omschrijving.
Je kan hem ook omdraaien: nergens staat dat er wel een aftimmering komt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:05
GeeMoney schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik zou de vraag stellen hoe ze denken aan de brandwerendheid van de constructie te kunnen voldoen: alle stalen draagdelen moeten worden afgetimmerd met gips oid ivm brandwerendheid. Je hebt het spuitwerk laten vervallen, niet de brandwerendheid :(

Overigens is dit een tijdje geleden soortgelijk besproken:
Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
GeeMoney schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:25:
[...]

De aftimmering is onderdeel van het spuitwerk zeggen ze dus het zou heel logisch zijn als ze dat bij de omschrijving zouden aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:17
Jackssonss schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:32:
[...]

De aftimmering is onderdeel van het spuitwerk zeggen ze dus het zou heel logisch zijn als ze dat bij de omschrijving zouden aangeven.
Ze kunnen zo veel onder de noemer spuitwerk laten vallen. What's next? De voordeur en dakpannen vallen ook onder het spuitwerk?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Sammy_tukker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Ik zou de vraag stellen hoe ze denken aan de brandwerendheid van de constructie te kunnen voldoen: alle stalen draagdelen moeten worden afgetimmerd met gips oid ivm brandwerendheid. Je hebt het spuitwerk laten vervallen, niet de brandwerendheid :(

Overigens is dit een tijdje geleden soortgelijk besproken:
Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Dat is een goed punt en dat ga ik aankaarten. Thanks!
big bang schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Ze kunnen zo veel onder de noemer spuitwerk laten vallen. What's next? De voordeur en dakpannen vallen ook onder het spuitwerk?
Ja, precies. Vandaar dat ik het daar ook niet mee eens ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Het ligt aan de situatie of stalen draagdelen moeten worden afgetimmerd ivm brandwerendheid, dat is geen zekerheidje. Een rijtjeshuis is één brandcompartiment en in de regel zal het huis van de buren niet instorten bij het verloren gaan van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
millerman_sf schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:20:
@Robertv88 Is die hexagon toevallig Cottoceramix Esamarine? Hebben we ook staan voor de badkamer en het is lastig om er een goed voorbeeld van te vinden.
De hexagon is de cir miami esagona green blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Beste,
[Afbeelding]
Heb even op m'n eigen bericht gequote, omdat meerdere dezelfde vraag hadden.
Ik ben tevreden over de wand met de hexagon. Deze voegkleur komt ook overeen met de staal. De lichte muur heeft een te donkere voegkleur en wijkt ook af dus van de hexagon muur.

Ben juist ook weer huiverig voor het verwijderen van de voegen en de eventuele gevolgen van het beschadigen van de tegels. Als er dadelijk 1 kapot gaat en ze gaan weer 1 tegel vervangen ziet het er misschien ook niet uit.
Alternatief is het verven van de voeg, maar daar heb ik ook twijfels over.

Weet ook niet of dit onder de veelvoorkomende toleranties valt. Ze geven nu aan dat het te maken heeft met verschillend materiaal, ander moment ingewassen, misschien andere verhouding van voegsel, andere vochtigheid in woning...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 12:00
goldmemberf1 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:02:
Over geluidswering...Misschien hebben jullie een idee wat te doen in onderstaande situatie.

Verhaal: standaard nieuwbouw rijtjeshuis aan een drukke weg. Bij de oplevering op 17 juni heeft Vereniging Eigen Huis geconstateerd dat de ervaren geluidsbelasting binnen mogelijk niet voldeed aan de wettelijke eisen.

Dit heb ik op 28 juni doorgezet naar de aannemer met het verzoek om de metingen en juiste cijfers te overhandigen, alsmede welke maatregelen (zoals suskasten en extra isolerend glas) daadwerkelijk genomen zijn. Geen reactie.
Op 3 augustus hebben we een herinnering gestuurd, maar weer zonder reactie.
Op 1 november heb ik wederom contact gezocht en toen werd aangegeven dat de metingen in de week van 7 november gepland stonden.

Je raadt het al: tot op heden nog steeds geen reactie. Wij willen inmiddels wel weten waar we aan toe zijn, en zijn benieuwd wat we in deze situatie kunnen doen om het toch wat dwingender te maken. We hebben verder geen rechtsbijstandsverzekering o.i.d, dus zijn benieuwd wat onze mogelijkheden zijn.
Even hierop terugkomend:
- Aannemer heeft inmiddels gereageerd en geeft toe dat de geluidswerende maatregelen op punten niet voldoen. D.w.z: de gebruikte ventilatieroosters voldoen niet, alsmede het gebruikte glas in de draaiende delen (de ramen bestaan uit een vast gedeelte aan de onderzijde en een draai/kiepraam aan de bovenzijde).

Aannemer wil nu met mij in gesprek of we een deal hierop kunnen maken (geen idee wat hij hiermee bedoelt), of dat hij de benodigde aanpassingen moet verrichten. Daarbij wel opmerkend dat de nieuwe suskasten een behoorlijk stuk meer zullen uitsteken dan de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Robertv88 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:21:
[...]

Heb even op m'n eigen bericht gequote, omdat meerdere dezelfde vraag hadden.
Ik ben tevreden over de wand met de hexagon. Deze voegkleur komt ook overeen met de staal. De lichte muur heeft een te donkere voegkleur en wijkt ook af dus van de hexagon muur.

Ben juist ook weer huiverig voor het verwijderen van de voegen en de eventuele gevolgen van het beschadigen van de tegels. Als er dadelijk 1 kapot gaat en ze gaan weer 1 tegel vervangen ziet het er misschien ook niet uit.
Alternatief is het verven van de voeg, maar daar heb ik ook twijfels over.

Weet ook niet of dit onder de veelvoorkomende toleranties valt. Ze geven nu aan dat het te maken heeft met verschillend materiaal, ander moment ingewassen, misschien andere verhouding van voegsel, andere vochtigheid in woning...
Sorry, maar dat is echt onzin. Als ze gewoon netjes de voeg aanmaken zoals voorgeschreven dan heb je amper tot niet kleur verschil.

Ze hebben gewoon twee verschillende kleuren gebruikt en zoeken nu een uitweg.

Als ze vol blijven houden dat het de zelfde kleur is en dat het komt voor de voeg/vochtigheid/temperatuur/verhouding ed laat ze dan maar de fabrikant van die voeg langs komen om tekst en uitleg te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
goldmemberf1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Even hierop terugkomend:
- Aannemer heeft inmiddels gereageerd en geeft toe dat de geluidswerende maatregelen op punten niet voldoen. D.w.z: de gebruikte ventilatieroosters voldoen niet, alsmede het gebruikte glas in de draaiende delen (de ramen bestaan uit een vast gedeelte aan de onderzijde en een draai/kiepraam aan de bovenzijde).

Aannemer wil nu met mij in gesprek of we een deal hierop kunnen maken (geen idee wat hij hiermee bedoelt), of dat hij de benodigde aanpassingen moet verrichten. Daarbij wel opmerkend dat de nieuwe suskasten een behoorlijk stuk meer zullen uitsteken dan de huidige.
Zo’n deal zal bestaan uit een stukje financiële tegemoetkoming en dan laat jij het hier verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Zo’n deal zal bestaan uit een stukje financiële tegemoetkoming en dan laat jij het hier verder bij.
Ik heb geen idee waar ik dan aan moet denken. Zijn daar maatstaven voor? Doet natuurlijk ook wel e.e.a. met de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
goldmemberf1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Ik heb geen idee waar ik dan aan moet denken. Zijn daar maatstaven voor? Doet natuurlijk ook wel e.e.a. met de woningwaarde.
Nee, dat wordt gewoon handje klap. En vraag me in hoeverre het écht invloed gaat hebben op je woningwaarde. En al zou dat zo zijn dan is het heel lastig om te bepalen wat het daadwerkelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Maximaal de kosten voor herstel, maar gezien het een “deal” is zal de aannemer er ook wat bij willen winnen.

Je hebt nu een half jaar de woonervaring, is het storend genoeg om herstel te verlangen of ben je met een zakje geld ook tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:25
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Sorry, maar dat is echt onzin. Als ze gewoon netjes de voeg aanmaken zoals voorgeschreven dan heb je amper tot niet kleur verschil.

Als ze vol blijven houden dat het de zelfde kleur is en dat het komt voor de voeg/vochtigheid/temperatuur/verhouding ed laat ze dan maar de fabrikant van die voeg langs komen om tekst en uitleg te geven.
Kan uit de posts niet opmaken of het daadwerkelijk een andere kleur is of dat dit zo lijkt. Hoe is het geconstateerd dat het verschillende kleuren zijn?
Het oog is ontzettend goed in voorliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Maximaal de kosten voor herstel, maar gezien het een “deal” is zal de aannemer er ook wat bij willen winnen.

Je hebt nu een half jaar de woonervaring, is het storend genoeg om herstel te verlangen of ben je met een zakje geld ook tevreden?
Is natuurlijk ook heel persoonlijk dit. Mijn vriendin heeft er minder last van dan ik. Maar ik doe ook studiowerk, dus het mag zeker wat stiller op m.n. de werkkamer/studio.

Het geluid piekt bij een nat wegdek en voorbijrijdende vrachtwagen meer dan 42 Db. Voor zover ik begreep is 33Db de maximale norm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:00
goldmemberf1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Is natuurlijk ook heel persoonlijk dit. Mijn vriendin heeft er minder last van dan ik. Maar ik doe ook studiowerk, dus het mag zeker wat stiller op m.n. de werkkamer/studio.

Het geluid piekt bij een nat wegdek en voorbijrijdende vrachtwagen meer dan 42 Db. Voor zover ik begreep is 33Db de maximale norm.
Dan zou ik een iets grotere kast voor lief nemen en het laten aanpassen.
Eventueel zou je bij een derde partij kunnen opvragen wat zoiets gaat kosten.. Goedkoper dan de aannemer (lees: wat je terug krijgt aan compensatie) zal je echter niet uitkomen schat ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:00
Wilt iemand met een taatsdeur een plinten en foto maken hoe zij dit gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:31
@Robertv88 gewoon lekker laten zitten die voeg, ziet er toch mooi uit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Heb ik met een opleveringskeur eventueel meer bijstand?

Deleon78 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:33:

[...]

Kan uit de posts niet opmaken of het daadwerkelijk een andere kleur is of dat dit zo lijkt. Hoe is het geconstateerd dat het verschillende kleuren zijn?
Het oog is ontzettend goed in voorliegen.
Hen een sample bij het bedrijf opgehaald dat ik destijds goed heb gekeurd. Bij de donkere muur komt de voeg overeen en bij de lichte muur is deze duidelijk donkerder. De tegelzetter en leverancier blijft zeggen dat het voegsel gelijk is en dit kan gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Ascension schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:48:
@Robertv88 gewoon lekker laten zitten die voeg, ziet er toch mooi uit zo?
Van mij had het contrast bij de lichte muur minder mogen zijn. Wilde dat de muur met hexagons de eyecatcher was en de rest neutraal, maar door contrast met de donkere voeg met lichte tegel wordt dit nu ook aanwezig. Zeker ook omdat de voegkleur niet overeenkomend is, maar zo wel in opdracht is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Robertv88 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Heb ik met een opleveringskeur eventueel meer bijstand?
[...]

Hen een sample bij het bedrijf opgehaald dat ik destijds goed heb gekeurd. Bij de donkere muur komt de voeg overeen en bij de lichte muur is deze duidelijk donkerder. De tegelzetter en leverancier blijft zeggen dat het voegsel gelijk is en dit kan gebeuren...
Ik was in de veronderstelling dat ze al toegegeven hadden dat er echt twee verschillende kleuren zijn.

In de basis hebben ze gelijk, er zit optisch verschil tussen één voeg kleur en meerdere tegels. Daar doe je niets tegen.

Als je een voeg gaat bij kleuren geeft dat nu wel een beter beeld maar de kans dat je straks op één muur kleur verschil hebt is aanwezig.

Enige manier om écht te kijken of het een verschillende voeg is: Op de hoeken je tegels volledig afplakken tot je alleen maar tape en voeg ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 03-02-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat ze al toegegeven hadden dat er echt twee verschillende kleuren zijn.

In de basis hebben ze gelijk, er zit optisch verschil tussen één voeg kleur en meerdere tegels. Daar doe je niets tegen.

Als je een voeg gaat bij kleuren geeft dat nu wel een beter beeld maar de kans dat je straks op één muur kleur verschil hebt is aanwezig.

Enige manier om écht te kijken of het een verschillende voeg is: Op de hoeken je tegels volledig afplakken tot je alleen maar tape en voeg ziet.
Ze hebben toegegeven dat de voeg anders is, maar dat komt volgens hun eventueel door alle genoemde factoren.
Het is ook echt een andere kleur voeg en niet alleen optisch.
Ze willen over de voegen verven ook geen garanties geven over hoe lang dit dekkend is en of dit afhankelijk hoe nat het wordt ook nog meer gevolgen gaat hebben.
Hoe groot is het risico dat tegels beschadigen als deze eruit geslepen worden? Wil natuurlijk ook niet dat nieuwe badkamer beschadigd tegels heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Robertv88 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Ze hebben toegegeven dat de voeg anders is, maar dat komt volgens hun eventueel door alle genoemde factoren.
Het is ook echt een andere kleur voeg en niet alleen optisch.
Ze willen over de voegen verven ook geen garanties geven over hoe lang dit dekkend is en of dit afhankelijk hoe nat het wordt ook nog meer gevolgen gaat hebben.
Hoe groot is het risico dat tegels beschadigen als deze eruit geslepen worden? Wil natuurlijk ook niet dat nieuwe badkamer beschadigd tegels heeft.
Uiteindelijk komt de kwaliteit in dit niet afhankelijk van het gereedschap maar de gebruiker. De RUBIScraper. Het is geen fijn klusje maar als je de slag eenmaal te pakken hebt gaat het relatief snel.

Als het volgens hun écht door andere factoren komt kan je altijd nog vragen welk merk het is en dan eens contact met hun opnemen. Ik weet dat Forbo (Eurocol) gewoon hun vertegenwoordiger langs kan sturen. Idem met PCI of Schönox

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 03-02-2022 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
Inmiddels woon ik bijna een half jaar in mijn nieuwbouwhuis. In die tijd nog nooit warme voeten gehad in de badkamer, waar een optionele lus vloerverwarming is aangesloten op de handkoekradiator. Na wat meldingen van buren met hetzelfde probleem even in de archieven gedoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq7WrgZJ_oRZ-vGLMphWp-tiuts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVKTgUSppRMRdzNF7BeNmVjn.jpg?f=fotoalbum_large
Spot de fout ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
1337aldi schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:21:
Inmiddels woon ik bijna een half jaar in mijn nieuwbouwhuis. In die tijd nog nooit warme voeten gehad in de badkamer, waar een optionele lus vloerverwarming is aangesloten op de handkoekradiator. Na wat meldingen van buren met hetzelfde probleem even in de archieven gedoken:
[Afbeelding]
Spot de fout ;w
Verkeerde kleur mantelbuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Niet online
1337aldi schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:21:
[Afbeelding]
Spot de fout ;w
Oeps dat meen je toch niet, geen aanvoer :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wel heel efficiënt, zo’n geïsoleerde leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Uiteindelijk komt de kwaliteit in dit niet afhankelijk van het gereedschap maar de gebruiker. De RUBIScraper. Het is geen fijn klusje maar als je de slag eenmaal te pakken hebt gaat het relatief snel.

Als het volgens hun écht door andere factoren komt kan je altijd nog vragen welk merk het is en dan eens contact met hun opnemen. Ik weet dat Forbo (Eurocol) gewoon hun vertegenwoordiger langs kan sturen. Idem met PCI of Schönox
Volgens was het mapei voegsel. Op zich lijkt het wel te doen met die tool.
Ben wel benieuwd of ze überhaupt mee wilen denken of dat ik het gewoon moet accepteren van ze.

[ Voor 6% gewijzigd door Robertv88 op 03-02-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Ah, ja, ik denk ondertussen aan HSB. Dit is z’n stalen balk bij ons. Zie er niets meer van :9
[Afbeelding]
Je bouwer heeft nog nooit van LVL’s gehoord? Jezus wat een hoop massief hout tegen elkaar aan gezet op sommige plekken….
Stalen ligger had ook uit hout gekunnen, maar weet niet of dat kostentechnisch en qua hoogte handig was geweest.

Hoe hebben ze die stalen staander aan buitenzijde geisoleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-02-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Je bouwer heeft nog nooit van LVL’s gehoord? Jezus wat een hoop massief hout tegen elkaar aan gezet op sommige plekken….
Stalen ligger had ook uit hout gekunnen, maar weet niet of dat kostentechnisch en qua hoogte handig was geweest.

Hoe hebben ze die stalen staander aan buitenzijde geisoleerd?
Dit is de buitenkant. Niet goed te zien dus. De aannemer laat alles gewoon pre-fab in z’n fabriekshal bouwen en hijst daarna alles op z’n plek. Er zal qua constructie wel over na gedacht zijn of het te veel is of niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1QYokqqZjlR86oxQE6K7H2LKUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H3z8uGwPC2cc9WAIBBOKNsxl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Jackssonss schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:13:

In onze woning is geen timmerwerk op de stalen balk in het plafond hoor. De stalen balk loopt zo strak in lijn met de betonplaten dat je dat niet onzichtbaar kon doen zonder hele plafond te verlagen, en dat deden ze niet.

De plafonds waar overheen spack zit, hebben de ruwe stalen balk direct onder de spac, in ieder geval op de eerste verdieping is dat duidelijker zichtbaar geworden, want precies waar de balk loopt zijn lijnen ontstaan, die je vooral ziet met lichtval vanaf de zijkant.

Nu zit ik in dat kleine stuk gang waar het zichtbaar is niet naar het plafond te staren dus boeit ons niet echt.

Op de begane grond loopt die balk over ons eiland in de keuken heen, de inbouw spotjes zitten daardoor iets anders, omdat je die niet in die balk kon monteren uiteraard.

Bij sommige woningen in het project stak die balk echt uit, hun begane grond is nog hoger qua plafond (zeker 2,9m), daar hebben ze wel iets omheen gedaan, maar vind het bij ons mooier omdat het op zelfde niveau als plafond is.

Dus nee, vind het niet gek dat ze met die balk niks doen, als je ervoor kiest om het plafond onafgewerkt te laten.

Staat er in de TO wel iets over wat ze wel zouden doen met het werk? Als ze in de TO wel noemen dat daar een plaat zou komen en bij minder werk niet dat die plaat vervalt. Dan heb je zeker een punt. Als die hele plaat überhaupt niet gespecificeerd wordt, wordt het een lastige.

Nu ben ik geen bouwkundige, maar dit is wel iets wat eventueel bij oplever keuring ter sprake kan komen, mogelijk dat die keurder je dan kan helpen om het alsnog te laten afwerken.

Verwacht overigens niet dat dat op de mooiste manier zal zijn. Onafgewerkt hout die er grof tegenaan gemonteerd zal zijn, enkel grondverf erop. Dat is helaas ook hoe het bij ons gedaan is bij de standaard trappen. Een van de redenen dat we de hele trap laten renoveren.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2022 07:33 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
BiG-GuY schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 07:26:
[...]

In onze woning is geen timmerwerk op de stalen balk in het plafond hoor. De stalen balk loopt zo strak in lijn met de betonplaten dat je dat niet onzichtbaar kon doen zonder hele plafond te verlagen, en dat deden ze niet.

De plafonds waar overheen spack zit, hebben de ruwe stalen balk direct onder de spac, in ieder geval op de eerste verdieping is dat duidelijker zichtbaar geworden, want precies waar de balk loopt zijn lijnen ontstaan, die je vooral ziet met lichtval vanaf de zijkant.

Nu zit ik in dat kleine stuk gang waar het zichtbaar is niet naar het plafond te staren dus boeit ons niet echt.

Op de begane grond loopt die balk over ons eiland in de keuken heen, de inbouw spotjes zitten daardoor iets anders, omdat je die niet in die balk kon monteren uiteraard.

Bij sommige woningen in het project stak die balk echt uit, hun begane grond is nog hoger qua plafond (zeker 2,9m), daar hebben ze wel iets omheen gedaan, maar vind het bij ons mooier omdat het op zelfde niveau als plafond is.

Dus nee, vind het niet gek dat ze met die balk niks doen, als je ervoor kiest om het plafond onafgewerkt te laten.

Staat er in de TO wel iets over wat ze wel zouden doen met het werk? Als ze in de TO wel noemen dat daar een plaat zou komen en bij minder werk niet dat die plaat vervalt. Dan heb je zeker een punt. Als die hele plaat überhaupt niet gespecificeerd wordt, wordt het een lastige.

Nu ben ik geen bouwkundige, maar dit is wel iets wat eventueel bij oplever keuring ter sprake kan komen, mogelijk dat die keurder je dan kan helpen om het alsnog te laten afwerken.

Verwacht overigens niet dat dat op de mooiste manier zal zijn. Onafgewerkt hout die er grof tegenaan gemonteerd zal zijn, enkel grondverf erop. Dat is helaas ook hoe het bij ons gedaan is bij de standaard trappen. Een van de redenen dat we de hele trap laten renoveren.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Volgens mij ligt die drager bij mij iets hoger dan de onderzijde van het betonnen plafond. Ik moet nog eens rustig kijken wat ik ermee ga doen. Wellicht haal ik dan maar het provisorische timmerwerk weg en beits en lak ik die drager.

Volgens mij staat er in de TO niet hoe het plafond bij de uitbouw wordt afgewerkt, maar dat ga ik even checken.

Ik zal dat inderdaad bij oplevering aan de expert vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Toppe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:04:
[...]

Het is vooral een ander prijs kaartje. Ben benieuwd wat ze zeggen :)
Het antwoord was nee :+ Kosten-technisch en organisatorisch niet mogelijk, zelfs niet toen ik aangaf wel over de kosten te willen praten. De witte voeg zit niet op de vloer, enkel de wanden, dus we houden het op wit.

Ondertussen is het alweer februari en zou volgende maand de oplevering zijn. Heel spannend want volgens mij moet er nog heel wat gebeuren. (nuts, warmtepomp, keuken, badkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:36
ik twijfel even of de post hier het beste kan of in het badkamertopic, maar ik probeer het eerst even hier. Wij willen graag de optie voor een bad in onze badkamer, dan komt de badkamer er ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd5PEHd18nXuvKh4-nWruEZF0Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60xtLpnvCanCdqjsGGmaGRQG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu krijg ik te horen dat er indien de optie voor het bad gekozen gaat worden en de badkamer niet vergroot gaat worden er geen mogelijkheid is voor het realiseren van een wandcontactdoos bij de wastafel. Deze zal dan onder de schakelaar van de lichtknop geplaatst worden. Daarnaast zal het lichtpunt van de spiegel i.p.v. 1800 mm hoog op 2400 mm hoog geplaatst worden.

Bij de douche zal een douchewand geplaatst worden die gelijk loopt met het bad, net boven de wastafel richting het lichtpunt van het plafond.

De reden dat dit niet geplaatst mag worden is omdat dit allemaal volgens de badkamerleverancier in de "Natte" zone valt en dat mag volgens de NEN1010 niet.

Nu heb ik onderstaande plaatje gevonden wat volgens mij uit de NEN1010 komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP0xfyZRehpTzThQPpdM0o4_6Pg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ho2qvRqhMZD8nr5PRbWk5rXZ.png?f=user_large

Weet iemand hoe dit zit? In mijn optiek valt de ruimte waar wij een wandcontactdoos in zone 2, dus kan een stopcontact met IP44 toch prima geplaatst worden? Of is dit te kort door de bocht?

Overigens komt er volgens mij op het eind van het bad nog een elektrische radiator die aangesloten is op een wand contactdoos.

[ Voor 4% gewijzigd door Agostino op 04-02-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:56:
ik twijfel even of de post hier het beste kan of in het badkamertopic, maar ik probeer het eerst even hier. Wij willen graag de optie voor een bad in onze badkamer, dan komt de badkamer er ongeveer zo uit te zien:

[Afbeelding]

Nu krijg ik te horen dat er indien de optie voor het bad gekozen gaat worden en de badkamer niet vergroot gaat worden er geen mogelijkheid is voor het realiseren van een wandcontactdoos bij de wastafel. Deze zal dan onder de schakelaar van de lichtknop geplaatst worden. Daarnaast zal het lichtpunt van de spiegel i.p.v. 1800 mm hoog op 2400 mm hoog geplaatst worden.

Bij de douche zal een douchewand geplaatst worden die gelijk loopt met het bad, net boven de wastafel richting het lichtpunt van het plafond.

De reden dat dit niet geplaatst mag worden is omdat dit allemaal volgens de badkamerleverancier in de "Natte" zone valt en dat mag volgens de NEN1010 niet.

[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit zit? In mijn optiek valt de ruimte waar wij een wandcontactdoos in zone 2, dus kan een stopcontact met IP44 toch prima geplaatst worden? Of is dit te kort door de bocht?

Overigens komt er volgens mij op het eind van het bad nog een elektrische radiator die aangesloten is op een wand contactdoos.
Denk dat je je verkijkt over hoe krap deze badkamer zo gaat zijn. Nu kan ik niet beoordelen hoe 'groot' de toekomstige bewoners zijn, maar ik zou me niet kunnen draaien in die badkamer.

Onze badkamer is een vergelijkbaar formaat en we hebben bewust gekozen voor een ruimere douche over de volle breedte, waar jij nu de badkuip hebt zitten. Alle elektra zit bij ons netjes meer dan 0,5m van een nette zone af.

Wat de aannemer zegt over de NEN1010 klopt, zo dicht bij een natte zone mogen zijn geen stopcontact plaatsen, heb zo'n vermoeden dat de elektrische radiator ook niet gaat mogen met die badkuip zo dichtbij.

Overigens hebben wij nog nooit de radiator aangehad, we gebruiken hem enkel als handdoek hanger... De vloerverwarming is meer dan voldoende om de kamer boven de 21C te houden, en zelfs die staat bijna niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 04-02-2022 14:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Volle boel die badkamer, dat wordt een flinke groothoeklens als het ooit op Funda komt :+

Kan je niet het toilet verwisselen met de douche, dan kan de contactdoor toch wel aan de rechterkand van je wastafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welk schakelmateriaal heb je? Is daar wel een IP44 binnen variant voor te verkrijgen? Verder klopt het wel dat dit zone 2 is en dat je hier dus -in theorie- een IP44 stopcontact kan plaatsen.

In mijn optiek is je wens niet onhaalbaar, alleen de manier waarop is even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
BiG-GuY schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Denk dat je je verkijkt over hoe krap deze badkamer zo gaat zijn. Nu kan ik niet beoordelen hoe 'groot' de toekomstige bewoners zijn, maar ik zou me niet kunnen draaien in die badkamer.

Onze badkamer is een vergelijkbaar formaat en we hebben bewust gekozen voor een ruimere douche over de volle breedte, waar jij nu de badkuip hebt zitten. Alle elektra zit bij ons netjes meer dan 0,5m van een nette zone af.

Wat de aannemer zegt over de NEN1010 klopt, zo dicht bij een natte zone mogen zijn geen stopcontact plaatsen, heb zo'n vermoeden dat de elektrische radiator ook niet gaat mogen met die badkuip zo dichtbij.

Overigens hebben wij nog nooit de radiator aangehad, we gebruiken hem enkel als handdoek hanger... De vloerverwarming is meer dan voldoende om de kamer boven de 21C te houden, en zelfs die staat bijna niet aan.
Ja, heel vele ruimte is er niet. De hele badkamer is 2,2 meter bij 3 meter.

Vanuit het vorige gesprek begreep ik dat het omwisselen van de toilet en de douche niet mogelijk is vanwege de afvoer die men met sleuven in de kanaalplaat vloer wil aanbrengen. Ik ga dit nog een keer aanvragen. Dit ook mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Welk schakelmateriaal heb je? Is daar wel een IP44 binnen variant voor te verkrijgen? Verder klopt het wel dat dit zone 2 is en dat je hier dus -in theorie- een IP44 stopcontact kan plaatsen.

In mijn optiek is je wens niet onhaalbaar, alleen de manier waarop is even de vraag.
Schakelmateriaal is nog niet duidelijk, ja, kleur wit meer kon de kopersbegeleiding me niet vertellen. Ik dacht zelf ook aan een stopcontact met IP44 en een klepje, als je deze naast de douchewand plaatst zit je 600 mm uit de rand van het bad.

Ik zie op een andere tekening dat een stopcontact bij de wastafel wel op 350 mm mag zitten van de projectleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Ja, heel vele ruimte is er niet. De hele badkamer is 2,2 meter bij 3 meter.

Vanuit het vorige gesprek begreep ik dat het omwisselen van de toilet en de douche niet mogelijk is vanwege de afvoer die men met sleuven in de kanaalplaat vloer wil aanbrengen. Ik ga dit nog een keer aanvragen. Dit ook mij de beste oplossing.
En anders kijken of je het toilet niet kan omwisselen voor je wastafel.

Pagina: 1 ... 79 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.