Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja.Batata007 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:15:
Vraagje wat betreft hoogte van wandlichtpunt in de badkamer, deze zit bij ons in de badkamer op 200cm vanaf de vloer. Wij willen een spiegel met ingebouwde verlichting. We willen het wandlichtpunt niet zien indien mogelijk. Is het dan verstandig om deze nu al te laten verplaatsen zodat de spiegel eroverheen geplaatst kan worden?
De tegelrand is 10 cm en het bad zelf is 80 breed. Hoe dik de witte rand is durf ik zo niet te zeggen. Onder de tegel zit gewoon hout en groene gipsplaat. Douchekop is ongeveer 3 cm.Batata007 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:08:
[...]
Dit ziet er inderdaad goed uit. Wij moeten de gaten ij de badrand zelf maken, dus we krijgen er niet zo’n “muurtje” bij. Is de totaliteit van jouw tegelstrip +badrand nu 10 cm? Enig idee wat het diameter nu is van je handdouche etc?
Hier komt een anhydriet dekvloer. In overleg met de leverancier van de taatsdeur hebben we de aannemer een blokje van 10x10cm laten zetten op de plek waar geen leidingen mogen komen. Dan zit je altijd goed. Dit dus:Tompouce schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:52:
Hi Tweakers, ik heb een vraagje.
Onze bouwer zet het volgende in de TO:
[...]
En is hier sprake van een cementdekvloer? Dat vroeg onze (externe) deurenleverancier. Wij willen namelijk een aluminium taatsdeur laten plaatsen, en bij een cementdekvloer van minimaal 0,8 cm hoeft er volgens de leverancier geen rekening gehouden te worden met het ligplan van de vloerverwarming.
Alvast dank!
:strip_exif()/f/image/xkjRp7aYTdc9QbmvhYc5kKeq.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige waar je op moet letten is dat dit zonder instructies alsnog fout kan gaan bij de aanleg van de dekvloer. Als zij hier niet van op de hoogte zijn, zie ik ze een stuk puin wel opruimen zonder na te denken (is in topic al paar keer voorbij gekomen).millerman_sf schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:43:
[...]
Hier komt een anhydriet dekvloer. In overleg met de leverancier van de taatsdeur hebben we de aannemer een blokje van 10x10cm laten zetten op de plek waar geen leidingen mogen komen. Dan zit je altijd goed. Dit dus:
[Afbeelding]
En wat is dan het probleem, het gaat er toch om dat je veilig kunt boren?Deleon78 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Enige waar je op moet letten is dat dit zonder instructies alsnog fout kan gaan bij de aanleg van de dekvloer. Als zij hier niet van op de hoogte zijn, zie ik ze een stuk puin wel opruimen zonder na te denken (is in topic al paar keer voorbij gekomen).
Beste oplossing is gewoon de vloer openhakken met het vuistje en een kleine beitel, dan zie je snel genoeg waar de leiding loopt. (en hoeft echt niet groot te zijn: ik had een gaatje van 2 bij 2 cm en kon daar mooi 2 leidingen doorheen boren, zeker toen ik de waterleiding zag liggen, gewoon netjes ernaast prikken en je weet zeker dat je niets raakt). Kost wel effe tijd (half uurtje), maar een leiding raken kost meer tijd (en centjes)millerman_sf schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:19:
Ik heb juist gevraagd om dat blokje weer weg te halen nu ik de positie van de leidingen heb vastgelegd. Het gaat er inderdaad om dat de boor niet door een leiding gaat.
Andere optie is om de vloer kletsnat te maken en de VV goed op te stoken en dan goed opletten.Sammy_tukker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Beste oplossing is gewoon de vloer openhakken met het vuistje en een kleine beitel, dan zie je snel genoeg waar de leiding loopt. (en hoeft echt niet groot te zijn: ik had een gaatje van 2 bij 2 cm en kon daar mooi 2 leidingen doorheen boren, zeker toen ik de waterleiding zag liggen, gewoon netjes ernaast prikken en je weet zeker dat je niets raakt). Kost wel effe tijd (half uurtje), maar een leiding raken kost meer tijd (en centjes)
Waar de leiding ligt, trekt deze als eerste droog.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
https://www.marktplaats.nl/q/warmtebeeldcamera/ Geeft een aantal mensen die er een verhuren voor een schappelijk bedrag.
Correct. My bad, dacht dat daar ook geen vloer moest komendeejeebv schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:17:
[...]
En wat is dan het probleem, het gaat er toch om dat je veilig kunt boren?
Dat is wel erg vervelend zeg... Maar gelukkig valt zoiets volgens mij 6 jaar na oplevering onder garantie, in elk geval in geval van Woningborg. Het gebeurde bij ons ook en is verder netjes opgelost, hoewel ze er 2x voor langs moesten komen omdat de eerste keer niet voldoende was.MemeMaster schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:36:
[Afbeelding]
We hadden weinig opleverpunten nu helaas wel iets wat lijkt op lekkage bij de dakschotten. Gelukkig wel binnen onze 3 maanden termijn.
[ Voor 9% gewijzigd door finsdefis op 31-01-2022 15:25 ]
@MemeMaster Wel vervelend dat er ook allerlei kleurtjes boven komen drijven, als het eenmaal droog is moet dat wel schoongemaakt en geschilderd worden. Wij hadden naast water dat een glazen lamp in liep gelukkig alleen vochtig stucwerk wat nagenoeg zonder verkleuring opdroogde.
Het huidige weertype is overigens ideaal voor lektests. Veel regen en harde wind. Uit het noordwesten hadden we die nog niet gehad dus dit is de laatste test voor onze eerdere lekkage. Ik heb al driekwart jaar geen vochtplek gezien bij horizontale regen dus ik denk dat het goed zit maar je weet nooit
En natuurlijk wat foto's
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 31-01-2022 23:21 ]
Gefeliciteerd met het mooie huis!!
Ik heb een vraag. Wat bedoel je precies met "direct elektra doen voor zonwering"? Je bedoelt dat het goed is om hiervoor een stroompunt (loze leiding) te hebben als het huis bij je wordt afgeleverd? Of bedoel je ook gewoon de hele zonwering installatie doen? Ik ben ook verrast door de hoge kosten hiervan... 16k ???
Thanks!raduf schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:47:
@BiG-GuY H
Gefeliciteerd met het mooie huis!!
Ik heb een vraag. Wat bedoel je precies met "direct elektra doen voor zonwering"? Je bedoelt dat het goed is om hiervoor een stroompunt (loze leiding) te hebben als het huis bij je wordt afgeleverd? Of bedoel je ook gewoon de hele zonwering installatie doen? Ik ben ook verrast door de hoge kosten hiervan... 16k ???
De 16k bevat enkel de elektrische rolluiken en de montage op alle ramen/deuren m.u.v. de voordeur.
Het elektra werk zelf zit hier nog niet in. Het idee is nu om die af te takken van buiten lamp punten en dan de kabel op de voegen te doen in een vergelijkbare kleur als de voeg. Als we het vanuit de bouw hadden gedaan, konden ze het via de binnenkant in de muren wegwerken naar buiten toe, maar aangezien alle wanden al afgewerkt zijn, is dat niet echt een optie nu
We hadden gehoopt dat de buiten screens meer deden tegen warmte en zicht, maar in de avond zie je van binnen naar buiten niks, omgekeerd zie je van buiten alles binnen… zeker toen we nog geen gordijnen hadden was dat niet fijn.
We hebben er nu bewust voor gekozen om de binnen zonwering niet verduisterend te doen, omdat we het met de rolluiken 100% kunnen verduisteren wanneer we dat willen. Het verduisterend aspect zorgt ervoor dat we aan beide kanten van het huis, rolluiken doen. De ramen in de slaapkamer hebben we tijdelijk maar afgeplakt met verduisterend rolgordijnen van IKEA, zodat we iig in een volledig donkere kamer kunnen slapen.
Alle ramen/franse balkondeuren kunnen volledig open en in draai/kiep stand naar binnen toe, dus waren ook beperkt in wat we konden doen op de verschillende plekken. Zo zijn we uitgekomen op wave en vouwgordijnen.
16k... Hoeveel ramen mogen dat zijn?BiG-GuY schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:19:
[...]
Thanks!
De 16k bevat enkel de elektrische rolluiken en de montage op alle ramen/deuren m.u.v. de voordeur.
Het elektra werk zelf zit hier nog niet in. Het idee is nu om die af te takken van buiten lamp punten en dan de kabel op de voegen te doen in een vergelijkbare kleur als de voeg. Als we het vanuit de bouw hadden gedaan, konden ze het via de binnenkant in de muren wegwerken naar buiten toe, maar aangezien alle wanden al afgewerkt zijn, is dat niet echt een optie nu.
We hadden gehoopt dat de screens meer deden tegen warmte en zicht, maar in de avond zie je van binnen naar buiten niks, omgekeerd zie je van buiten alles binnen… zeker toen we nog geen gordijnen hadden was dat niet fijn.
We hebben er nu bewust voor gekozen om de binnen zonwering niet verduisterend te doen, omdat we het met de rolluiken 100% kunnen verduisteren wanneer we dat willen. Het verduisterend aspect zorgt ervoor dat we aan beide kanten rolluiken doen, de ramen in slaapkamer hebben we tijdelijk maar afgeplakt met verduisterend rolgordijnen van IKEA, zodat we iig in een volledig donkere kamer kunnen slapen.
Alle ramen/franse balkondeuren kunnen volledig open en in draai/kiep stand naar binnen toe, dus waren ook beperkt in wat we konden doen op de verschillende plekken. Zo zijn we uitgekomen op wave en vouwgordijnen.
Om de warmte buiten te houden zou je toch echt aan de buitenkant iets moet hebben. Anders warmt alsnog het screen op die het volgens afgeeft aan de kamer. Wij hebben voor de warmte in ons huidige huis een simpel screen en moet zeggen dat het ook de inkijk erg goed beperkt.BiG-GuY schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:19:
[...]
We hadden gehoopt dat de screens meer deden tegen warmte en zicht, maar in de avond zie je van binnen naar buiten niks, omgekeerd zie je van buiten alles binnen… zeker toen we nog geen gordijnen hadden was dat niet fijn.
Dit hebben we in ons huidige huis ook, maar hoe mooi hoge ramen ook zijn het zorgt wel voor een etalage effect en beperkt erg in de indeling.Alle ramen/franse balkondeuren kunnen volledig open en in draai/kiep stand naar binnen toe, dus waren ook beperkt in wat we konden doen op de verschillende plekken. Zo zijn we uitgekomen op wave en vouwgordijnen.
Overigens wel kudo's voor de inrichting van het huis, het ziet er mooi uit! Ik schrok alleen wel van sommige kostenposten, maar belangrijkste is dat je er zelf tevreden mee bent (los van de screens..).
Die 16k is nog niet uitgegeven, de screens zitten aan de buitenkant en zat in de VON prijs, daar waren geen opties in, ja elektrisch maken van de bestaande screens, achteraf hadden we dus enkel de stroomvoorbereiding willen hebben, nu hebben we de standaard screens laten plaatsen. Die zitten dus ook enkel aan de Zuid kant, omdat je daar zon moet kunnen tegen houden, het doet alleen niet genoeg.Sinny schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:58:
[...]
16k... Hoeveel ramen mogen dat zijn?Zo te horen een dure investering zonder het gewenste resultaat?
Het gaat in totaal om 13 raampartijen. Dus dat tikt wel aan. Ook omdat we elektrisch willen, rolluiken niet elektrisch wil je alleen echt niet meer, de screens zijn nog te doen met een handmatige stokbediening, wat ze nu zijn. Het is irritant maar nog niet te zwaar.
We willen het vooral elektrisch hebben, zodat we het kunnen automatiseren en in de nacht ook als inbraak werende maatregel. En bij brand kunnen we automatisch bepaalde gordijnen/rolluiken laten openen, zodat we ook via andere wegen naar buiten kunnen dan de voordeur.
De screens zijn dus al aan de buitenkant, mogelijk dat hier verschillende types in zijn hoor, maar met rolluiken heb je 100% zeker dat het volledig dicht is, dus dat zal beter werken. Screens zijn iets goedkoper in aanschaf, maar we vonden het zonde om dan van screen type 1 naar screen type 2 te gaan en gaan dan maar volledig voor rolluiken.Deveon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:21:
[...]
Om de warmte buiten te houden zou je toch echt aan de buitenkant iets moet hebben. Anders warmt alsnog het screen op die het volgens afgeeft aan de kamer. Wij hebben voor de warmte in ons huidige huis een simpel screen en moet zeggen dat het ook de inkijk erg goed beperkt.
[...]
Dit hebben we in ons huidige huis ook, maar hoe mooi hoge ramen ook zijn het zorgt wel voor een etalage effect en beperkt erg in de indeling.
Overigens wel kudo's voor de inrichting van het huis, het ziet er mooi uit! Ik schrok alleen wel van sommige kostenposten, maar belangrijkste is dat je er zelf tevreden mee bent (los van de screens..).
Thanks, ben wel benieuwd welke kostenposten je van schrikt.
We hebben beiden consoles om op te gamen, daar was een TV wel bij benodigd, omdat we tegelijk willen kunnen spelen hebben we het zo opgelost, dit is de helft van de tweede verdieping, in het andere deel zit mijn man zijn bureau/thuis werkplek, vanwege de inrichting van de ruimte was dit niet makkelijk te splitsen in aparte ruimtes, maar dit werkt voor ons prima.GeeMoney schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:47:
@BiG-GuY Wat is het idee van die ruimte met 2 tv's ?
Allebei met een koptelefoon op?
En je hebt een hoop kasten op maat laten maken? Kun je daar iets meer over vertellen?
We spelen dan niet echt dezelfde game, dus beetje afhankelijk van wat we spelen of we koptelefoon opzetten.
De kasten zelf zijn standaard IKEA keukenkasten, het blad erbovenop is maatwerk van IKEA. Voor mijn thuis kantoor op de eerste was de muur net iets meer dan 3m, dus paste de kastjes zonder aanpassing. Helaas op de tweede was de muur net 2,97-2,98m waardoor we deze wel 1 kastje onder en 1 kastje boven hebben bijgeschaafd. Bij de onderste rij het meest rechter kastje en bij de bovenste rij de middelste.
Klopt en rolluiken isoleren ook nog extra maar vind zelf de uitstraling van een screen wat binnen het kozijn valt rustiger.BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:57:
[...]
De screens zijn dus al aan de buitenkant, mogelijk dat hier verschillende types in zijn hoor, maar met rolluiken heb je 100% zeker dat het volledig dicht is, dus dat zal beter werken. Screens zijn iets goedkoper in aanschaf, maar we vonden het zonde om dan van screen type 1 naar screen type 2 te gaan en gaan dan maar volledig voor rolluiken.
[...]
De keuken, vloerverwarming en traprenovatie verbaasde mij met name. Die laatste heb ik geen vergelijking voor maar vond het met name veel geld voor een trap, maar denk dat het bij jullie wel mooi de ruimtes met elkaar verbind.
Voor de keuken hebben wij een paar weken geleden een offerte gekregen voor een eiland van 300x100 (keramiek) plus vergelijkbare kastenwand (4 hogekasten + 140 "koffienis") met twee 60cm ovens (1 stoom), Quooker en kookplaat met afzuiging en plasma filter. Min de stelpost van 3k kwam dat uit op 19k inclusief al het elektra werk. Het enige wat we daarmee eigenlijk niet gedaan hebben is een wijnkoeler (mijn vrouw was vergeten dat niemand dat drinkt) en gekoeld water uit de Quooker (voor dat geld zet ik liever een Amerikaanse koelkast in de bijkeuken).
Daarnaast hadden wij al vloerverarming op de eerste verdieping standaard en betalen €1850 bij voor de tweede verdieping, met name vanwege de mogelijk om te koelen. In ons huidige huis (2016) stijgt namelijk al voldoende warmte naar boven (open trap) dat de vloerverwarming op de begane grond alles warm houdt. Uiteindelijk trouwens gekozen om een deel van de tweede etage niet van vloerverwarming te voorzien maar de prijs bleef gelijk.
Overweeg ook een buitenjaloezieën, wij hebben beneden Rafstores van Roma https://romabenelux.nl/buitenjaloezieenBiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:57:
[...]
Die 16k is nog niet uitgegeven, de screens zitten aan de buitenkant en zat in de VON prijs, daar waren geen opties in, ja elektrisch maken van de bestaande screens, achteraf hadden we dus enkel de stroomvoorbereiding willen hebben, nu hebben we de standaard screens laten plaatsen. Die zitten dus ook enkel aan de Zuid kant, omdat je daar zon moet kunnen tegen houden, het doet alleen niet genoeg.
Het gaat in totaal om 13 raampartijen. Dus dat tikt wel aan. Ook omdat we elektrisch willen, rolluiken niet elektrisch wil je alleen echt niet meer, de screens zijn nog te doen met een handmatige stokbediening, wat ze nu zijn. Het is irritant maar nog niet te zwaar.
We willen het vooral elektrisch hebben, zodat we het kunnen automatiseren en in de nacht ook als inbraak werende maatregel. En bij brand kunnen we automatisch bepaalde gordijnen/rolluiken laten openen, zodat we ook via andere wegen naar buiten kunnen dan de voordeur.
[...]
De screens zijn dus al aan de buitenkant, mogelijk dat hier verschillende types in zijn hoor, maar met rolluiken heb je 100% zeker dat het volledig dicht is, dus dat zal beter werken. Screens zijn iets goedkoper in aanschaf, maar we vonden het zonde om dan van screen type 1 naar screen type 2 te gaan en gaan dan maar volledig voor rolluiken.
Als deze dicht zitten zijn ze net zo dicht als rolluiken, maar je kunt ze ook gedeeltelijk open zetten, waardoor je niet compleet in het donker zit terwijl de zon wel goed buiten gehouden wordt.
Je kunt natuurlijk ook rolluiken plaatsen die op zonne-energie werkenBiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:57:
[...]
Die 16k is nog niet uitgegeven, de screens zitten aan de buitenkant en zat in de VON prijs, daar waren geen opties in, ja elektrisch maken van de bestaande screens, achteraf hadden we dus enkel de stroomvoorbereiding willen hebben, nu hebben we de standaard screens laten plaatsen. Die zitten dus ook enkel aan de Zuid kant, omdat je daar zon moet kunnen tegen houden, het doet alleen niet genoeg.
[...]
[...]
We hebben beiden consoles om op te gamen, daar was een TV wel bij benodigd, omdat we tegelijk willen kunnen spelen hebben we het zo opgelost, dit is de helft van de tweede verdieping, in het andere deel zit mijn man zijn bureau/thuis werkplek, vanwege de inrichting van de ruimte was dit niet makkelijk te splitsen in aparte ruimtes, maar dit werkt voor ons prima.
We spelen dan niet echt dezelfde game, dus beetje afhankelijk van wat we spelen of we koptelefoon opzetten.
De kasten zelf zijn standaard IKEA keukenkasten, het blad erbovenop is maatwerk van IKEA. Voor mijn thuis kantoor op de eerste was de muur net iets meer dan 3m, dus paste de kastjes zonder aanpassing. Helaas op de tweede was de muur net 2,97-2,98m waardoor we deze wel 1 kastje onder en 1 kastje boven hebben bijgeschaafd. Bij de onderste rij het meest rechter kastje en bij de bovenste rij de middelste.
We willen inderdaad nog naar een leverancier gaan die ook dit merk voert, naast Alulux en Heroal. Wat voor ons wel belangrijk is, is het inbraak werende aspect, weet niet zeker of die jaloezieën daar ook mee helpen.deejeebv schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Overweeg ook een buitenjaloezieën, wij hebben beneden Rafstores van Roma https://romabenelux.nl/buitenjaloezieen
Als deze dicht zitten zijn ze net zo dicht als rolluiken, maar je kunt ze ook gedeeltelijk open zetten, waardoor je niet compleet in het donker zit terwijl de zon wel goed buiten gehouden wordt.
Moet er wel genoeg zon op schijnen. De noord kant schijnt uiteraard nooit zon op. In de winter komt er op de benedenverdieping praktisch geen zon direct op die ramen. Dus weet nog niet of er voldoende licht opgevangen gaat worden om de rolluiken minimaal 2x per dag op/neer te kunnen laten gaan.Krijgertje1979 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Je kunt natuurlijk ook rolluiken plaatsen die op zonne-energie werken
Ook willen we de rolluiken in de dag monteren, wat op alle plekken moet passen behalve bij de openslaande deuren van de tuin en dakterras, daar gaan ze op de dag, anders kunnen die deuren niet meer open haha. Bij de woonkamer aan de voorkant hangt de bak dan wel diep, waardoor er denk ik geheel geen zon op de bak gaat komen.
We hebben de buiten rolluiken nog niet definitief gekozen, we hadden bij de partij waar de binnen zonwering hebben gehaald om een idee te krijgen ook de buiten zonwering laten offreren. We gaan nog vergelijken en verschillende merken bekijken. Dit is op basis van Alutech met Somfy RTS motoren.
Maar die zijn niet inbraakwerend, toch?deejeebv schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Overweeg ook een buitenjaloezieën, wij hebben beneden Rafstores van Roma https://romabenelux.nl/buitenjaloezieen
KeukenDeveon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:54:
[...]
Klopt en rolluiken isoleren ook nog extra maar vind zelf de uitstraling van een screen wat binnen het kozijn valt rustiger.
De keuken, vloerverwarming en traprenovatie verbaasde mij met name. Die laatste heb ik geen vergelijking voor maar vond het met name veel geld voor een trap, maar denk dat het bij jullie wel mooi de ruimtes met elkaar verbind.
Voor de keuken hebben wij een paar weken geleden een offerte gekregen voor een eiland van 300x100 (keramiek) plus vergelijkbare kastenwand (4 hogekasten + 140 "koffienis") met twee 60cm ovens (1 stoom), Quooker en kookplaat met afzuiging en plasma filter. Min de stelpost van 3k kwam dat uit op 19k inclusief al het elektra werk. Het enige wat we daarmee eigenlijk niet gedaan hebben is een wijnkoeler (mijn vrouw was vergeten dat niemand dat drinkt) en gekoeld water uit de Quooker (voor dat geld zet ik liever een Amerikaanse koelkast in de bijkeuken).
Daarnaast hadden wij al vloerverarming op de eerste verdieping standaard en betalen €1850 bij voor de tweede verdieping, met name vanwege de mogelijk om te koelen. In ons huidige huis (2016) stijgt namelijk al voldoende warmte naar boven (open trap) dat de vloerverwarming op de begane grond alles warm houdt. Uiteindelijk trouwens gekozen om een deel van de tweede etage niet van vloerverwarming te voorzien maar de prijs bleef gelijk.
De keuken zal ik uitsplitsen, dan heb je een idee:
De prijzen zijn inclusief het werk om het te plaatsen, wat erg netjes is gedaan. Alle apparaten zijn Smart/HomeConnect waar dat kon, want dit vonden we belangrijk. Enkel de koelkast/vriezer niet. De middelste kast in de kastenwand is volledig op maat gemaakt met 3 interne lades die ook op maat zijn gemaakt.
En de Quooker met koud/bruisend water vinden we ook heel fijn. We hebben hiervoor een Amerikaanse koelkast gehad voor water/ijs. Uiteindelijk gebruikten we enkel het water, maar we dronken wel veel spa, dan is dit veel ecologischer en goedkoper.
Vloerverwarming
Voor de vloerverwarming hadden we niet veel keuze, achteraf ga je het niet doen en wij vonden het belangrijk om geen radiatoren meer te hebben. Overal waar ze kwamen stonden ze in de weg en we vinden ze ook lelijk. Als je er design radiatoren voor had geplaatst, was je niet veel goedkoper uitgeweest en was je nog steeds die ruimte kwijt geweest. We zijn erg blij dat we het gedaan hebben, buren die ervoor gekozen hebben de radiatoren te houden, ergeren zich enorm aan de locaties en de beperkingen voor je ruimte indeling daardoor.
De kosten voor de apparatuur die ze gebruikt hebben voor de multizone regeling per verdieping was al tegen de €1000, dus vonden de prijzen niet zo gek. Op de eerste zijn het dus 4 zones die we los van elkaar kunnen aansturen. De tweede is 1 zone, maar is ook 1 ruimte dus dat is prima. Heb achteraf wel de thermostaten vervangen, omdat die dus niet slim te maken waren. Helaas geen keuzes mogelijk in het project daarvoor. Voordeel is wel dat het originele systeem volledig bedraad is aangelegd, waardoor elk systeem te plaatsen is nu. Ze hadden kunnen besparen door het draadloos te maken bijvoorbeeld, dat hebben ze niet gedaan.
Heb helaas geen informatie of het 10 of 15cm HoH is gelegd. We hebben een mooie tekening gehad bij de oplevering in het opleverdocument, maar daar staat netjes bij 'aan de tekening zijn geen rechten te ontlenen', dus daar kan je niet zoveel mee. We hebben enkel verwarming, geen koeling.
Traprenovatie
Helaas is de trap vanuit de bouw in slechte staat, enkel grondverf ruw afgewerkte vurenhouten trap. Vanuit het project kon je via een partij HPL-overzettreden (toplaag 1mm dik) laten plaatsen. Dat was tijdens de bouw 2,2k per trap, maar ben blij dat we dat niet gedaan hebben, sommige buren hebben het gedaan en die hebben dan nu mooie treden, maar de rest is net zo lelijk onafgewerkt...
De traprenovatie kiezen we voor een oplossing waarbij echt eikenhout (4mm dik) gebruikt wordt, zodat de vernieuwde trap zeker 25+ jaar meegaat. Alternatief was om HPL-overzettreden te doen, dan kan je klaar zijn voor grofweg de helft voor de twee trappen, maar dat oogt minder mooi en gaat veel korter mee. Het type hout wat ze nu gaan gebruiken kan ook na verloop van tijd opgeschuurd worden om zo weer een nieuwe kleur op te doen als je dat zou willen. Het zal nu gelakt worden in een Dark Ash kleur.
In deze markt zijn ze scherp geprijsd, we hadden eerder Upstairs over de vloer, die rekenden voor HPL-opzettreden per trap al meer dan 9k en wilden de rest niet verder afwerken.
We laten het nu uitvoeren door Bas van Genderen, klein bedrijfje dat we gevonden hadden via Google. En tot zover erg tevreden met alle communicatie, showroom bezoek en thuis afspraak. Ze gaan bij ons de volledige trappen aanpakken en de trap tussen de 1e en 2e ook dichtmaken, dat is nu een open trap. Enige jammere is dat ze pas in week 50 plek hebben, we hebben echt 2 weken terug de opdracht ingeschoten.
Wij hebben diverse partijen over de vloer gehad, kwam gemiddeld op 2,5-4k per trap. Is bovenstaande prijs inclusief zijwangen? Of enkel de trede/stootbord?BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:08:
[...]
In deze markt zijn ze scherp geprijsd, we hadden eerder Upstairs over de vloer, die rekenden voor HPL-opzettreden per trap al meer dan 9k en wilden de rest niet verder afwerken.
We laten het nu uitvoeren door Bas van Genderen, klein bedrijfje dat we gevonden hadden via Google. En tot zover erg tevreden met alle communicatie, showroom bezoek en thuis afspraak. Ze gaan bij ons de volledige trappen aanpakken en de trap tussen de 1e en 2e ook dichtmaken, dat is nu een open trap. Enige jammere is dat ze pas in week 50 plek hebben, we hebben echt 2 weken terug de opdracht ingeschoten.
Ben in ieder geval benieuwd naar het eindresultaat en ik sla deze op
Edit: Kreeg een disclaimer bij opvragen offerte dat ze niet in mijn regio komen. Vind persoonlijk Zaltbommel -> Haaglanden niet zo enorm ver.
Desondanks kon ik de offerte wel versturen. Ben benieuwd, pas in 2023 nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 01-02-2022 12:30 ]
Jeetje, wat een prijzen. Kun je dan niet beter gewoon een nieuwe trap laten plaatsen?Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Wij hebben diverse partijen over de vloer gehad, kwam gemiddeld op 2,5-4k per trap. Is bovenstaande prijs inclusief zijwangen? Of enkel de trede/stootbord?
Edit: Kreeg een disclaimer bij opvragen offerte dat ze niet in mijn regio komen. Vind persoonlijk Zaltbommel -> Haaglanden niet zo enorm ver.![]()
Zeker die 9k van Upstairs, daar heb je gewoon een eikenhouten trap voor.
Die sponsormomenten van TV moeten ergens terugverdiend worden.bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Jeetje, wat een prijzen. Kun je dan niet beter gewoon een nieuwe trap laten plaatsen?
9K is absurd.
Helaas is de keuze in projectbouw inderdaad wat beperkt en soms moet je blij zijn dat het mogelijk is ook al is het eigenlijk veel te duur. Uiteindelijk is het belangrijkste wat je het zelf waard vind. Wij hebben ook een tijdje volledig zelfbouw overwogen maar niet uit de loting gekomen en uitgeweken naar projectbouw. Bij zelfbouw is het toch een stuk goedkoper om standaard upgrades te doen als stompe deuren ipv opdek en hardhouten trap ipv vuren. Ook (extra) muren of het verplaatsen van aansluitingen, ramen en deuren is dan vaak kosteloos.BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Keuken
De keuken zal ik uitsplitsen, dan heb je een idee:
***members only***
De prijzen zijn inclusief het werk om het te plaatsen, wat erg netjes is gedaan. Alle apparaten zijn Smart/HomeConnect waar dat kon, want dit vonden we belangrijk. Enkel de koelkast/vriezer niet. De middelste kast in de kastenwand is volledig op maat gemaakt met 3 interne lades die ook op maat zijn gemaakt.
En de Quooker met koud/bruisend water vinden we ook heel fijn. We hebben hiervoor een Amerikaanse koelkast gehad voor water/ijs. Uiteindelijk gebruikten we enkel het water, maar we dronken wel veel spa, dan is dit veel ecologischer en goedkoper.
Vloerverwarming
Voor de vloerverwarming hadden we niet veel keuze, achteraf ga je het niet doen en wij vonden het belangrijk om geen radiatoren meer te hebben. Overal waar ze kwamen stonden ze in de weg en we vinden ze ook lelijk. Als je er design radiatoren voor had geplaatst, was je niet veel goedkoper uitgeweest en was je nog steeds die ruimte kwijt geweest. We zijn erg blij dat we het gedaan hebben, buren die ervoor gekozen hebben de radiatoren te houden, ergeren zich enorm aan de locaties en de beperkingen voor je ruimte indeling daardoor.
De kosten voor de apparatuur die ze gebruikt hebben voor de multizone regeling per verdieping was al tegen de €1000, dus vonden de prijzen niet zo gek. Op de eerste zijn het dus 4 zones die we los van elkaar kunnen aansturen. De tweede is 1 zone, maar is ook 1 ruimte dus dat is prima. Heb achteraf wel de thermostaten vervangen, omdat die dus niet slim te maken waren. Helaas geen keuzes mogelijk in het project daarvoor. Voordeel is wel dat het originele systeem volledig bedraad is aangelegd, waardoor elk systeem te plaatsen is nu. Ze hadden kunnen besparen door het draadloos te maken bijvoorbeeld, dat hebben ze niet gedaan.
Heb helaas geen informatie of het 10 of 15cm HoH is gelegd. We hebben een mooie tekening gehad bij de oplevering in het opleverdocument, maar daar staat netjes bij 'aan de tekening zijn geen rechten te ontlenen', dus daar kan je niet zoveel mee. We hebben enkel verwarming, geen koeling.
Traprenovatie
Helaas is de trap vanuit de bouw in slechte staat, enkel grondverf ruw afgewerkte vurenhouten trap. Vanuit het project kon je via een partij HPL-overzettreden (toplaag 1mm dik) laten plaatsen. Dat was tijdens de bouw 2,2k per trap, maar ben blij dat we dat niet gedaan hebben, sommige buren hebben het gedaan en die hebben dan nu mooie treden, maar de rest is net zo lelijk onafgewerkt...
De traprenovatie kiezen we voor een oplossing waarbij echt eikenhout (4mm dik) gebruikt wordt, zodat de vernieuwde trap zeker 25+ jaar meegaat. Alternatief was om HPL-overzettreden te doen, dan kan je klaar zijn voor grofweg de helft voor de twee trappen, maar dat oogt minder mooi en gaat veel korter mee. Het type hout wat ze nu gaan gebruiken kan ook na verloop van tijd opgeschuurd worden om zo weer een nieuwe kleur op te doen als je dat zou willen. Het zal nu gelakt worden in een Dark Ash kleur.
Zo had onze interieur architect ook grote plannen met het verplaatsen van de deur van de trapkast maar dan moest de thermostaat en de leiding daarvan verplaatst worden van de hoek van de trap naar een koof in het midden. Dat ging de aannemer toch iets te ver voor projectbouw helaas.
Qua keuken denk ik het grote verschil inderdaad zit in de kast en apparatuur. Ik zat nog te kijken of er in de middelste kast geen ingebouwde Amerikaanse koelkast verstopt zat want die kunnen ook aardig aan de prijs zitten, al mis je dan het beste onderdeel met de koudwater tap. Onze apparatuur is van Pelgrim vanwege 8 jaar fabrieksgarantie maar zie qua adviesprijzen geen grote verschillen met Siemens, al staat Siemens wel wat beter bekend. Tot slot hebben wij één "standaard" hoge kast met daarin één grote deur en daar achter 7-8 lades maar geen idee wat dat kost omdat wij enkel een totaalprijs hebben van de keukenleverancier plus een specificatie van benodigdheden vanuit de bouw.
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouwwoning (nog vroeg in het process) en volg dit topic al een tijdje, nu tijd om even voor te stellen:
[ Voor 11% gewijzigd door Oliesjeik1 op 01-02-2022 19:15 ]
d'n oliesjeik
Dit is inclusief:Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Wij hebben diverse partijen over de vloer gehad, kwam gemiddeld op 2,5-4k per trap. Is bovenstaande prijs inclusief zijwangen? Of enkel de trede/stootbord?
Edit: Kreeg een disclaimer bij opvragen offerte dat ze niet in mijn regio komen. Vind persoonlijk Zaltbommel -> Haaglanden niet zo enorm ver.![]()
- Eikenhouten traptrede met toplaag van 4mm (met antislip)
- Eikenhouten neuslijsten (laatste treden per verdieping met nette aansluiting op bestaande tegels)
- Eikenhouten leuningen met blinde montage
- HPL Stootborden
- HPL Zijwangen
- Week aan manuren voor twee man, alles is handwerk en wordt op locatie op maat gemaakt buiten in een bus/bakwagen van hun, dus geen rotzooi in je woning.
Trap vervangen is helaas niet te doen, doordat we op de begane grond niet achter de trap kunnen komen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:36:
[...]
Jeetje, wat een prijzen. Kun je dan niet beter gewoon een nieuwe trap laten plaatsen?
Doordat we deze vorm keuken hebben genomen, was er geen plek voor een trapkast. Ook wonen we al in de woning en werken we grotendeels vanuit huis, dus een paar dagen zonder trap in huis zou lastig zijn.
We hebben wel gekeken naar opties voor een compleet nieuwe trap, maar al die partijen verwijderden de oude niet en vanwege de begane grond hebben we daarvoor ook niemand over de vloer gehad, omdat het toch geen zin had.
Vanuit de bouw konden we niks aan de basis van de trap aanpassen dus. Los van dat we er geen budget voor over hadden tijdens de bouw, is het wel iets wat we bij een volgende keer in onze gedachten zullen houden.
Nu is ons plan, om oud te worden in deze woning. Buiten de twee katten die in mei komen, hebben we geen verdere plannen voor uitbreiding van het gezin. Dus we zullen niet snel meer ruimte nodig hebben dan dit.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 01-02-2022 13:00 ]
Ik heb zelf rolluiken met een stroomkabel door de gevel geboord, maar mijn buren hebben op alle ramen en deuren rolluiken geplaatst die werken op zonnepanelen en die ervaren geen enkel probleem om alle rolluiken meerdere malen per dag op en neer te laten ook aan de schaduwkant van de woning. Er zou alleen daglicht nodig zijn om de accu op te laden. Als ik zo online kijk, lijkt dat ook vrij standaard te zijn.BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:24:
[...]
We willen inderdaad nog naar een leverancier gaan die ook dit merk voert, naast Alulux en Heroal. Wat voor ons wel belangrijk is, is het inbraak werende aspect, weet niet zeker of die jaloezieën daar ook mee helpen.
[...]
Moet er wel genoeg zon op schijnen. De noord kant schijnt uiteraard nooit zon op. In de winter komt er op de benedenverdieping praktisch geen zon direct op die ramen. Dus weet nog niet of er voldoende licht opgevangen gaat worden om de rolluiken minimaal 2x per dag op/neer te kunnen laten gaan.
Ook willen we de rolluiken in de dag monteren, wat op alle plekken moet passen behalve bij de openslaande deuren van de tuin en dakterras, daar gaan ze op de dag, anders kunnen die deuren niet meer open haha. Bij de woonkamer aan de voorkant hangt de bak dan wel diep, waardoor er denk ik geheel geen zon op de bak gaat komen.
We hebben de buiten rolluiken nog niet definitief gekozen, we hadden bij de partij waar de binnen zonwering hebben gehaald om een idee te krijgen ook de buiten zonwering laten offreren. We gaan nog vergelijken en verschillende merken bekijken. Dit is op basis van Alutech met Somfy RTS motoren.
Het klinkt me toch heel erg als kapitaalvernietiging, vooral qua tijd.BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Dit is inclusief:[...]
- Eikenhouten neuslijsten (laatste treden per verdieping met nette aansluiting op bestaande tegels)
- HPL Stootborden
- HPL Zijwangen
- Week aan manuren voor twee man, alles is handwerk en wordt op locatie op maat gemaakt buiten in een bus/bakwagen van hun, dus geen rotzooi in je woning.
Trap vervangen is helaas niet te doen, doordat we op de begane grond niet achter de trap kunnen komen.
Doordat we deze vorm keuken hebben genomen, was er geen plek voor een trapkast. Ook wonen we al in de woning en werken we grotendeels vanuit huis, dus een paar dagen zonder trap in huis zou lastig zijn.
We hebben wel gekeken naar opties voor een compleet nieuwe trap, maar al die partijen verwijderden de oude niet en vanwege de begane grond hebben we daarvoor ook niemand over de vloer gehad, omdat het toch geen zin had.
Vanuit de bouw konden we niks aan de basis van de trap aanpassen dus. Los van dat we er geen budget voor over hadden tijdens de bouw, is het wel iets wat we bij een volgende keer in onze gedachten zullen houden.
Nu is ons plan, om oud te worden in deze woning. Buiten de twee katten die in mei komen, hebben we geen verdere plannen voor uitbreiding van het gezin. Dus we zullen niet snel meer ruimte nodig hebben dan dit.
Wij hebben 2 Yellow Poplar trappen, beide dubbelkwart laten plaatsen. Samen rond de EUR4000 incl, en elke trap was ongeveer 2,5u montage (ter plekke in elkaar gezet).
Trap verwijderen, grote recipro voor het lompe werk icm een multitool en in een paar uur heb je alles beneden liggen. Eigenlijk zonde (trap kan in principe gewoon MP op als je m netjes demonteerd) maar dat is het zo ook.
Het lastige is dus dat je de nieuwe trap niet kan monteren, het slopen van de oude is het probleem niet eens. De trap van BG naar 1e loopt achter de meterkast en toilet langs en het hele stuk onder die trap kan je dus fysiek niet komen. De montage van traptreden gebeurt naar wat ik heb kunnen vinden altijd aan de achterkant van de treden.bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:02:
[...]
Het klinkt me toch heel erg als kapitaalvernietiging, vooral qua tijd.
Wij hebben 2 Yellow Poplar trappen, beide dubbelkwart laten plaatsen. Rond de EUR4000 incl, en elke trap was ongeveer 2,5u montage (ter plekke in elkaar gezet).
Trap verwijderen, grote recipro voor het lompe werk icm een multitool en in een paar uur heb je alles beneden liggen.
De trap tussen de 1e en 2e zou technisch kunnen, al lopen de balken van de trap wel door, zou je dat anders kunnen doen, maar dat gaat nog steeds niet mooi zijn als je enkel die trap vervangt.
Bij ons zaten de trappen er dan ook in voor de binnenwanden van het toilet waren afgemaakt. Die trappen hebben er dus maanden ingezeten voor de oplevering er was. Er zaten wel 'bescherm' kartonnen op geniet, ook mooi met spijkers erdoorheen... Dus we hebben per trede ook wat gaatjes erin.
Sommige buren hebben het licht laten schuren en daarna simpelweg in witte verf laten zetten. Maar ziet er nog steeds niet heel mooi uit.
Vurenhouten trappen zijn dan ook drama, dat hout zou eigenlijk verboden moeten worden als hout voor een trap. Helemaal niet stevig genoeg. zelfs als je altijd met sokken op en af loopt krijg je butsen en flinke slijtage en zul je regelmatig moeten bijwerken. Voor ons een reden om direct vanaf de bouw voor een eikenhouten trap te kiezen. De zijwanden blijven wel wit, maar om eerlijk te zijn hebben die niet zoveel te lijden en die zien er bij ons na 12 jaar nog steeds prima uitBiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:13:
[...]
Het lastige is dus dat je de nieuwe trap niet kan monteren, het slopen van de oude is het probleem niet eens. De trap van BG naar 1e loopt achter de meterkast en toilet langs en het hele stuk onder die trap kan je dus fysiek niet komen. De montage van traptreden gebeurt naar wat ik heb kunnen vinden altijd aan de achterkant van de treden.
De trap tussen de 1e en 2e zou technisch kunnen, al lopen de balken van de trap wel door, zou je dat anders kunnen doen, maar dat gaat nog steeds niet mooi zijn als je enkel die trap vervangt.
Bij ons zaten de trappen er dan ook in voor de binnenwanden van het toilet waren afgemaakt. Die trappen hebben er dus maanden ingezeten voor de oplevering er was. Er zaten wel 'bescherm' kartonnen op geniet, ook mooi met spijkers erdoorheen... Dus we hebben per trede ook wat gaatjes erin.
Sommige buren hebben het licht laten schuren en daarna simpelweg in witte verf laten zetten. Maar ziet er nog steeds niet heel mooi uit.
Heel eerlijk had ik ook meer verwacht van de vurenhouten trappen, had geen ervaring met recente bouw waar een trap in zat (voorheen enkel in appartementen gewoond). Maar dat het deze staat zou zijn, hadden we niet verwacht. Voor de rest zijn we erg tevreden over de kwaliteit, maar dit is echt een domper.Blik1984 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Vurenhouten trappen zijn dan ook drama, dat hout zou eigenlijk verboden moeten worden als hout voor een trap. Helemaal niet stevig genoeg. zelfs als je altijd met sokken op en af loopt krijg je butsen en flinke slijtage en zul je regelmatig moeten bijwerken. Voor ons een reden om direct vanaf de bouw voor een eikenhouten trap te kiezen. De zijwanden blijven wel wit, maar om eerlijk te zijn hebben die niet zoveel te lijden en die zien er bij ons na 12 jaar nog steeds prima uit
Een volgende woning is dat zeker iets dat we anders zouden doen. Weet ook niet of een volgende woning ook projectbouw zou zijn, maar zelfbouw is ook niet heilig. Want je bent heel erg afhankelijk van degenen die het voor je kunnen uitvoeren.
Helaas was er bij ons geen enkele mogelijkheid om enige keuze in trapmateriaal door te voeren. Ben al blij dat ik de open trap naar een dichte trap kon wijzigen.Blik1984 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Vurenhouten trappen zijn dan ook drama, dat hout zou eigenlijk verboden moeten worden als hout voor een trap. Helemaal niet stevig genoeg. zelfs als je altijd met sokken op en af loopt krijg je butsen en flinke slijtage en zul je regelmatig moeten bijwerken. Voor ons een reden om direct vanaf de bouw voor een eikenhouten trap te kiezen. De zijwanden blijven wel wit, maar om eerlijk te zijn hebben die niet zoveel te lijden en die zien er bij ons na 12 jaar nog steeds prima uit
Dan valt de prijs allerzins mee in mijn ogen. Wij zijn enkel op zoek naar eiken tredes, LED verlichting in de trede (om-en-om) en stootborden met een weltrede bovenaan. Zou ik verwachten dat ik een stuk goedkoper uit zal zijn zonder zijwangen/leuningen.BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:59:
[...]
Dit is inclusief:Ze doen ook HPL-traptreden, voor als je goedkopere opties wilt, maar we wilden dan gelijk klaar zijn voor een lange tijd. We zijn nog aan het twijfelen of we RAL9010/Wit of toch een andere kleur HPL laten doen. Kosten zijn gelijk
- HPL Stootborden
- HPL Zijwangen
Wij gaan nu ook simpelweg een wit likje verf over de grondverf doen en die goedkope halve manen erop totdat de trap uitgewerkt is.
Qua leuningen gaan wij voor steigerbuis, vond ik erg strak eruit zien
We zitten wel met sommige ramen over de grens van de kleinere motoren, waardoor de opties beperkter zijn. Maar het is nog wel iets wat in ons achterhoofd houden.Krijgertje1979 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:01:
[...]
Ik heb zelf rolluiken met een stroomkabel door de gevel geboord, maar mijn buren hebben op alle ramen en deuren rolluiken geplaatst die werken op zonnepanelen en die ervaren geen enkel probleem om alle rolluiken meerdere malen per dag op en neer te laten ook aan de schaduwkant van de woning. Er zou alleen daglicht nodig zijn om de accu op te laden. Als ik zo online kijk, lijkt dat ook vrij standaard te zijn.
Overigens moeten de raamweringen binnen op de begane grond ook via buiten gevoed worden, of in ieder geval dat is ons plan, die lopen nu met deels verlengkabels over de grond, zodat we ze konden gebruiken, maar dit willen we zeker niet zo houden. Dus voor de begane grond wilden we dat sowieso doen. Ik heb een hekel aan kabelgoten, en we hebben toch houten kozijnen, dus kabeltje is er zo doorheen gewerkt naar buiten.
Op de verdiepingen hebben we de draai/kiepdeuren met accu's gedaan binnen en de wave gordijnen hebben 1 kant die altijd bedekt is, dus daar konden we mooi de stroomkabel achter wegwerken binnendoor.
Die 8k is voor beide trappen bij ons. Dus dan zit je op grofweg 4k per trap. Dat vonden we voor wat ze ervoor doen zeker niet duur. Ja het blijft geld, maar vergeleken met anderen in de markt, is het niet duur.Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:32:
[...]
Helaas was er bij ons geen enkele mogelijkheid om enige keuze in trapmateriaal door te voeren. Ben al blij dat ik de open trap naar een dichte trap kon wijzigen.
[...]
Dan valt de prijs allerzins mee in mijn ogen. Wij zijn enkel op zoek naar eiken tredes, LED verlichting in de trede (om-en-om) en stootborden met een weltrede bovenaan. Zou ik verwachten dat ik een stuk goedkoper uit zal zijn zonder zijwangen/leuningen.
Wij gaan nu ook simpelweg een wit likje verf over de grondverf doen en die goedkope halve manen erop totdat de trap uitgewerkt is.
Qua leuningen gaan wij voor steigerbuis, vond ik erg strak eruit zien
[Afbeelding]
LED-verlichting doen ze ook, maar vanwege de onmogelijkheid om beneden achter de trap te komen, was dat niet te doen voor een normaal bedrag. Ze hadden dan bij alle treden stukken eruit moeten nemen om de kabels in weg te werken, en als er ooit eentje stuk ging, was dat niet makkelijk te vervangen. Dus we hebben dat idee laten varen.
In jouw geval zal je een stuk lager uitkomen ja. We hebben ook nog wat panelen die bedekt gaan worden met nieuwe HPL platen, omdat het gewoon heel slecht afgewerkt is.
Overigens ziet jouw trap er heel veel beter uit zo dan onze...
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 01-02-2022 13:41 ]
Die foto is niet onze trapBiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:39:
[...]
Die 8k is voor beide trappen bij ons. Dus dan zit je op grofweg 4k per trap. Dat vonden we voor wat ze ervoor doen zeker niet duur. Ja het blijft geld, maar vergeleken met anderen in de markt, is het niet duur.
LED-verlichting doen ze ook, maar vanwege de onmogelijkheid om beneden achter de trap te komen, was dat niet te doen voor een normaal bedrag. Ze hadden dan bij alle treden stukken eruit moeten nemen om de kabels in weg te werken, en als er ooit eentje stuk ging, was dat niet makkelijk te vervangen. Dus we hebben dat idee laten varen.
In jouw geval zal je een stuk lager uitkomen ja. We hebben ook nog wat panelen die bedekt gaan worden met nieuwe HPL platen, omdat het gewoon heel slecht afgewerkt is.
Overigens ziet jouw trap er heel veel beter uit zo dan onze...

Wij kregen een simpele in-de-grondverf gezette trap met beschermfolie erop. Zitten al diverse butsjes en deukjes in, zonder rare kapriolen te hebben uitgehaald.
Ik ben bijna 4k per trap kwijt voor overzet tredes en stootborden incl. LED bij de semi-maffia van Upstairz en Stairz en soortgelijke. Als bovenstaande lijst 8k voor beide trappen is, hoop ik een stuk lager uit te komen.
In de trapkast onder de begane grond heb ik vanuit de bouw een elektrapunt laten aanleggen voor trapverlichting, dat zal geen probleem zijn. LED zal ook enkel op begane grond trap zijn.
Ben benieuwd waar ze mee komen.

Kwaliteit schijnt ook niet geweldig te zijn, enkel grote publiciteit bij VT-wonen programma's en het verkoopt wel.
Ik krijg ze over 2 weken voor een offerte.Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:49:
[...]
Die foto is niet onze trap![]()
Wij kregen een simpele in-de-grondverf gezette trap met beschermfolie erop. Zitten al diverse butsjes en deukjes in, zonder rare kapriolen te hebben uitgehaald.
Ik ben bijna 4k per trap kwijt voor overzet tredes en stootborden incl. LED bij de semi-maffia van Upstairz en Stairz en soortgelijke. Als bovenstaande lijst 8k voor beide trappen is, hoop ik een stuk lager uit te komen.
In de trapkast onder de begane grond heb ik vanuit de bouw een elektrapunt laten aanleggen voor trapverlichting, dat zal geen probleem zijn. LED zal ook enkel op begane grond trap zijn.
Ben benieuwd waar ze mee komen.Erger dan de offerte van Upstairz zal het niet worden. En nog vrolijk achteraan bellen en vertellen dat dit de scherpste prijs is die ze nu kunnen bieden. Wel binnen een week akkoord geven anders gaan de prijzen weer omhoog
![]()
Kwaliteit schijnt ook niet geweldig te zijn, enkel grote publiciteit bij VT-wonen programma's en het verkoopt wel.
Volgens mij bieden ze eigenlijk allemaal hetzelfde hoor. HPL of een andere toplaag op een stuk samengeperst hout wat in 1 dag compleet op maat gemaakt wordt voor je deur en gemonteerd, toch ?
Een upgrade naar een eiken trap was hier vanuit de bouw 6k dus als ik voor 2.5k Upstairs kan laten komen en de boel ziet er daarna strak uit dan valt dat nog mee.
Ik heb 2 schilder offertes binnen en met speciale kit dan af te kitten en die komen op 1k per trap maar moet je dus elke 3-4 jaar herhalen.
Voor enkel die treden en stootborden, verwachtten ze 2 dagen aan werk te hebben (1 trap per dag).
Voordeel van de partij waar we nu voor gaan is dat de treden zelf dus geen HPL-bedekking krijgen in wat wij gekozen hebben. De eikenhouten toplaag is veel sterker en zal daardoor veel langer meegaan en omdat het echt hout is, kan je het later altijd bijschuren en eventueel een andere kleur lakken. Heb eigenlijk geen andere partijen gevonden die een echte houten toplaag doen.
[ Voor 32% gewijzigd door BiG-GuY op 01-02-2022 14:17 ]
Helaas en beetje een domper:BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:53:
Wij vonden het ook absurd en hebben het bij het eerste gesprek gelaten. Want dat gaan we echt niet uitgeven aan HPL treden. Daarbij zouden we nog steeds veel kwijt zijn voor het afwerken van de rest, waar we dan weer iemand anders voor moesten regelen. Dus daar zaten we niet op te wachten.
Aanvraag was voor 2023 en het is nog geen 80km rijden. Geen offerte dus.
Tot straks de markt weer inzakt, dan komen ze weer in heel Nederland…Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:02:
[...]
Helaas en beetje een domper:
***members only***
.
Dichte trap van 30 jaar oud laten schilderen en kitten. Na 2 weken zaten de eerste scheurtjes er alweer in, ondanks dat we de stootborden al extra vast geschoten hadden met nagels van 40mm lang (ja om en om naar boven en beneden gericht) en een schilder hadden die echt wel wist wat je deed. Volgende keer zou ik bij die zelfde trap hoek profieltjes monteren zodat z’n stootbord niet naar achter kan.GeeMoney schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Ik heb 2 schilder offertes binnen en met speciale kit dan af te kitten en die komen op 1k per trap maar moet je dus elke 3-4 jaar herhalen.
Verlichting is super eenvoudig zelf te doen… ik had voor nog geen €150 onder elke trede een strip op de volledige breedte, RGBWW en individueel te bedienen. Onweer op je trap, schitterend
En weet niet welke je kleur je wilt, maar wit is echt niet handig. Ziet er echt super strak uit de dag nadat hij geschilderd is maar na 4 weken zie je alweer lelijke plekken, hoe voorzichtig je ook doet.
Voor nu lekker in de grond verf en over 2 jaar zien we wel verder.
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 01-02-2022 15:26 ]
Jammer, maar snap wel dat ze grenzen stellen waar ze komen. Ze hebben het al best druk, anders is het niet bijna 50 weken wachten.Source90 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:02:
[...]
Helaas en beetje een domper:
***members only***
.
Ook voor COVID hadden ze wel wachttijden hoor, maar sinds COVID zijn ook veel niet nieuwbouw klanten aan het renoveren. Vroeger hadden ze een wachttijd van 25-30 weken.
Het is een klein familiebedrijf, om de kwaliteit hoog te houden, schakelen ze ook niet bij met externen, daar is ook wat voor te zeggen.
Bij upstairs was het duidelijk een massa productie.
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 01-02-2022 16:13 ]
We zitten eraan te denken om de HPL delen zwart/antraciet te doen. Om zo accent aan te brengen, de stoot borden zullen zelfde kleur worden als de eikenhouten treden. We houden niet van wit, maar de muren blijven voorlopig wit.Toppe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:22:
[...]
Dichte trap van 30 jaar oud laten schilderen en kitten. Na 2 weken zaten de eerste scheurtjes er alweer in, ondanks dat we de stootborden al extra vast geschoten hadden met nagels van 40mm lang (ja om en om naar boven en beneden gericht) en een schilder hadden die echt wel wist wat je deed. Volgende keer zou ik bij die zelfde trap hoek profieltjes monteren zodat z’n stootbord niet naar achter kan.
Verlichting is super eenvoudig zelf te doen… ik had voor nog geen €150 onder elke trede een strip op de volledige breedte, RGBWW en individueel te bedienen. Onweer op je trap, schitterend
En weet niet welke je kleur je wilt, maar wit is echt niet handig. Ziet er echt super strak uit de dag nadat hij geschilderd is maar na 4 weken zie je alweer lelijke plekken, hoe voorzichtig je ook doet.
Voor nu lekker in de grond verf en over 2 jaar zien we wel verder.
We hebben ook antraciet schakel materiaal gedaan en de binnendeuren gaan we ook zwart/antraciet doen en waarschijnlijk de plinten in zelfde stijl. Maar dat hebben we nog niet definitief besloten.
Vandaar ook wel jammer dat ze geen offerte geven (al zouden ze aangeven dat ik pas in 2023 aan de beurt ben; ook primaBiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:11:
[...]
Jammer, maar snap wel dat ze grenzen stellen waar ze komen. Ze hebben het al best druk, anders is het niet bijna 50 weken wachten.
Ook voor COVID hadden ze wel wachttijden hoor, maar sinds COVID zijn ook veel niet nieuwbouw klanten aan het renoveren. Vroeger hadden ze een wachttijd van 25-30 weken.
Het is een klein familiebedrijf, om de kwaliteit hoog te houden, schakelen ze ook niet bij met externen, daar is ook wat voor te zeggen.
Bij upstairs was het duidelijk een massa productie.
Probeer het volgend jaar nog eens, wellicht helpt eens langs gaan in de showroom ook met het krijgen van een prijsje/opdracht.
Hadden ze wel even mogen zeggen bij de oplevering dan hadden we niet drie dagen onnodig zonder warm water gezeten.
[ Voor 5% gewijzigd door MemeMaster op 01-02-2022 19:02 ]
[ Voor 100% gewijzigd door MemeMaster op 01-02-2022 18:59 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Oliesjeik1 op 01-02-2022 19:37 . Reden: verkeerde post ]
d'n oliesjeik
Als je hem uit zet, of laag? Wel vaag...MemeMaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:58:
Reactie van bouwer gehad n.a.v klacht over gebrek aan warm water in huis. We hebben een lucht/ warmte warmtepomp van ecoforest en schijnbaar heb je geen warm water als je de thermostaat voor de vloerverwarming uitzet (dus niet de waterpomp zelf). Ik vind het wel een rare constructie of is dit normaal? Hoezo heeft het uitzetten van je vloerverwarming thermostaat effect op je warm water toevoer naar je kraan? Kan iemand me dit misschien uitleggen? Ik kan online niks vinden dat het zo werkt.
Hadden ze wel even mogen zeggen bij de oplevering dan hadden we niet drie dagen onnodig zonder warm water gezeten.
Zie originele post link hieronder.
Opties onder discussieOliesjeik1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:59:
Dag allen,
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouwwoning (nog vroeg in het process) en volg dit topic al een tijdje, nu tijd om even voor te stellen:
***members only***
In de optielijst staat o.a.
- Buitenkraan in de achtergevel = 925EUR
- Grondkabel tbv buitenverlichting aan de achtergevel op aparte schakelaar = 550EUR
- Schrobput onder buitenkraan = 700EUR
- Voorziening t.b.v. opladen elektrische auto = 210EUR
Nu zit ik mij af te vragen of ik dit wellicht gewoon zelf moet doen.. In de openingspost staat het volgende:
Optie 1 valt waarschijnlijk af omdat ze dat gewoon niet gaan doen.Toppe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:56:Buitenvoorzieningen
Toepassingen:
Laadpaal, wcds in de tuin, buitenverlichting in de tuin of langs de oprit.
Buitenkraan, beregeningsinstallatie, ...
Opties:Note Laat leidingen die in de grond komen altijd op een eigen groep + aardlek zetten! Bij problemen wil je niet dat de aardlek meteen een deel van je huis mee trekt.
- Mantelbuizen door de aannemer naar buiten laten leggen waar je later zelf leidingen doorheen kan trekken. Doe er het liefst 2 zodat water en elektra een eigen buis kunnen krijgen.
- Indien je een kruipruimte hebt is het relatief makkelijk om achteraf nog zelf elektra, water, etc naar buiten door te trekken. Dit kan door zelf een mantelbuis te boren of (indien je een funderingsbalk op heipalen hebt) door het gewoon onder de fundering door te trekken.
- Je kunt natuurlijk ook de aannemer alles al aan laten leggen. Hier zit over het algemeen wel een bijzonder hoog prijskaartje aan.
Optie 3 is zoals gezegd duur
Optie 2 zou kunnen. Er is een kruipruimte; maar heeft iemand dit weleens gedaan? Viel het mee of tegen? Wellicht wat linkjes naar goede info op het web?
[edit] zie nu op tweakers ook wel wat posts voorbijkomen zoals Kabeldoorvoer funderingsmuur en vloer
Zal eens verder zoeken maar hou me nog steeds aanbevolen als er iemand een goede tutorial heeft...
[ Voor 6% gewijzigd door Oliesjeik1 op 01-02-2022 19:35 ]
d'n oliesjeik
Buitenkraan: Echt belachelijk.Oliesjeik1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:28:
Heb aan de originele post even impressie toegevoegd van hoe het eruit komt te zien![]()
[...]
Opties onder discussie
- Grondkabel tbv buitenverlichting aan de achtergevel op aparte schakelaar = 550EUR
Nu zit ik mij af te vragen of ik dit wellicht gewoon zelf moet doen.. In de openingspost staat het volgende:
[...]
Optie 1 valt waarschijnlijk af omdat ze dat gewoon niet gaan doen.
Optie 2 zou kunnen. Er is een kruipruimte; maar heeft iemand dit weleens gedaan? Viel het mee of tegen? Wellicht wat linkjes naar goede info op het web?
Grondkabel: Kan je zelf doen als je de kennis hebt. €3 per meter en zeg eens €50 aan klein materiaal.
Schrobput: Moet je afvoer en alles voor aanleggen. Ook hier: Als je het zelf kan is het goedkoper
Laadpaal: Wat doen ze qua montage? Kabel uit de muur of uit de grond?
Welk exact type heb je? Wat ik in de handleiding zie van de ecoAIR 1-7 is dat hij in verschillende programma's kan draaien. Mogelijk dat programma zomer een optie is? Dan mag hij niet verwarmen voor de verwarming, maar de modus sanitair warm water kan wel draaien dan. Zodat hij het boilervat vult met warm water. Heeft de boiler wel stroom?MemeMaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:58:
Reactie van bouwer gehad n.a.v klacht over gebrek aan warm water in huis. We hebben een lucht/ warmte warmtepomp van ecoforest en schijnbaar heb je geen warm water als je de thermostaat voor de vloerverwarming uitzet (dus niet de waterpomp zelf). Ik vind het wel een rare constructie of is dit normaal? Hoezo heeft het uitzetten van je vloerverwarming thermostaat effect op je warm water toevoer naar je kraan? Kan iemand me dit misschien uitleggen? Ik kan online niks vinden dat het zo werkt.
Weet je of je een doorlopende kruipruimte hebt onder de woning? Zo niet is het heel lastig om achteraf te doen.Oliesjeik1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:28:
Heb aan de originele post even impressie toegevoegd van hoe het eruit komt te zien![]()
[...]
Opties onder discussie
[...]
[edit] zie nu op tweakers ook wel wat posts voorbijkomen zoals Kabeldoorvoer funderingsmuur en vloer
Zal eens verder zoeken maar hou me nog steeds aanbevolen als er iemand een goede tutorial heeft...
Bij ons bleek door de constructie enkel de gang kruipruimte toegankelijk nadat de begane grond vloer gestort werd, daardoor is de kruipruimte praktisch nutteloos. We hebben daarom de buitenkraan achter wel gedaan en de schuur laten voorzien van een eigen groep, i.p.v. de gedeelde groep afgetakt uit de woning.
Nu extra nuttig, nu we ook zonnepanelen plannen op onze nieuwe schuur die de 'oude' gaat vervangen.
Niet direct een antwoord op je vraag. Maar is het niet gewoon dat je een aantal keren kan drukken op de 'boost'. Dus 3x klikken is 3x15= 45 minuten op hogere stand.Scuderia110 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:02:
Even een vraag over mechanische ventilatie. We wonen hier nu pas, maar die MV is bagger, als je hem hoger zet gaat ie na een kwartier weer op een hele lage stand. Ik zit eraan te denken om dat ding gewoon te vervangen, en met sensors te laten werken. Als je dus aan het douchen bent dat ie snapt dat die ruimte even op een hoge stand moet. Iemand goede ervaring met zo'n systeem (en welke dan?), qua werkzaamheden lijkt het me eenvoudig, die unit vervangen en zorgen voor sensors in de verschillende ruimtes. We hebben dus nog een cv en ventilatieroosters.
Zo werkte het altijd bij mijn 'oudere' mv
Hier een Duco box uit 2017 en daar werk het ook zo.Eierkoekie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Niet direct een antwoord op je vraag. Maar is het niet gewoon dat je een aantal keren kan drukken op de 'boost'. Dus 3x klikken is 3x15= 45 minuten op hogere stand.
Mooie prijs voor de buitenkraan plus schrobput, daar betaalde ik 725 voor in totaal. En dat terwijl er sowieso aan de achterzijde al eentje standaard bij zat.Oliesjeik1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Opties onder discussie
[...]
Grondkabel is wel duur, maar wel fijn om te hebben. Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde betaal
Die voorziening moet je even vragen wat het inhoudt. Als het met aanleg elektra is, is het wel goedkoop. Bij mij kostte een loze leiding van meterkast naar buiten (1 recht boorgat door 1 muur) al 130 euro. En dan had ik nog niks
Ingedrukt houden is bij ons ook nog vast zetten op die stand. Hij heeft de handleiding zeker niet gelezen?!Eierkoekie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Niet direct een antwoord op je vraag. Maar is het niet gewoon dat je een aantal keren kan drukken op de 'boost'. Dus 3x klikken is 3x15= 45 minuten op hogere stand.
(Had ik ook niet tot ik me er zo aan ergerde dat ik het niet meer kon tegenhouden
We hebben een EcoGeo basic. Qua programma's zijn er veel mogelijkheden om de thermostaat altijd aan te houden natuurlijk. Mijn punt is alleen: waarom kan de thermostaat voor de verwarming niet gewoon uit kan zonder dat je ook meteen je warm water verliest. Ik zou het nog snappen als we de stopcontact uit de warmtepomp hadden gehaald maar we hebben de warmtepomp niet aangeraakt alleen de thermostaat, die alleen gemaakt is om vloerverwarming te regelen?BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:45:
[...]
Welk exact type heb je? Wat ik in de handleiding zie van de ecoAIR 1-7 is dat hij in verschillende programma's kan draaien. Mogelijk dat programma zomer een optie is? Dan mag hij niet verwarmen voor de verwarming, maar de modus sanitair warm water kan wel draaien dan. Zodat hij het boilervat vult met warm water. Heeft de boiler wel stroom?
Maar als dat ze werkt met warmtepompen moet ik er gewoon aan wennen denk ik. Ik heb hier totaal geen verstand van dus de installeur kan me van alles wijsmaken.
Samengevat, omdat er in de zomer te weinig warmte het huis binnenkomt, zal de warmtepomp de grond niet voldoende verwarmen voor de winter. Voor mij is dit onzin... Ik kan gordijnen ophangen en het zou bijna hetzelfde effect hebben. Ik wilde net een elektra punt aanvragen voor een zonwering, maar hij waarschuwde me voor het verliezen van garantie op het huis. Is iemand van jullie dit tot nu toe tegengekomen?Mag ik zonwering toepassen en welk type zonwering kan worden toegepast?
Zonwering wordt toegepast ter voorkoming van de toepassing van de woning, maar de energie/warmte in de wordt ook nuttig gebruikt. De gebruikte warmte uit de woning om de bodem te regenereren en koude uit de bodem terug naar de woning. Dit zorgt voor een bijzonder aangenaam en comfortabel klimaat en is dan ook lager dan de buitentemperatuur. Hierom deskundige wij, als u zonwering wilt toepassen, het eerste jaar te ervaren hoe de topkoeling van de warmtepomp behaald over te stappen op de zonwering aan de buitenzijde van de woning. Een luifel van een uitvalscherm kan worden toegepast mits dit bouwkundig is toegestaan door de aannemer, waarbij een betere keuze is dan te kiezen voor een zonwering aan de binnenkant van de woning als alternatief.
Hoe groot wordt je nieuwe schuur? Wij willen ook een neerzetten in de tuin, maar ik heb geen idee hoe ik moet bepalen hoe groot deze moet worden. Tuin zelf is iets van 9x11m.BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:48:
[...]
Weet je of je een doorlopende kruipruimte hebt onder de woning? Zo niet is het heel lastig om achteraf te doen.
Bij ons bleek door de constructie enkel de gang kruipruimte toegankelijk nadat de begane grond vloer gestort werd, daardoor is de kruipruimte praktisch nutteloos. We hebben daarom de buitenkraan achter wel gedaan en de schuur laten voorzien van een eigen groep, i.p.v. de gedeelde groep afgetakt uit de woning.
Nu extra nuttig, nu we ook zonnepanelen plannen op onze nieuwe schuur die de 'oude' gaat vervangen.
Dat is niet normaal. Je warm water wordt opgewarmd met water wat qua temperatuur veel hoger is dan het water wat gebruikt wordt voor je vloerverwarming. Als dat niet zo zou zijn dan had je niet op die vloer kunnen lopen zonder brandwonden op te lopen.MemeMaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:42:
[...]
We hebben een EcoGeo basic. Qua programma's zijn er veel mogelijkheden om de thermostaat altijd aan te houden natuurlijk. Mijn punt is alleen: waarom kan de thermostaat voor de verwarming niet gewoon uit kan zonder dat je ook meteen je warm water verliest. Ik zou het nog snappen als we de stopcontact uit de warmtepomp hadden gehaald maar we hebben de warmtepomp niet aangeraakt alleen de thermostaat, die alleen gemaakt is om vloerverwarming te regelen?
Maar als dat ze werkt met warmtepompen moet ik er gewoon aan wennen denk ik. Ik heb hier totaal geen verstand van dus de installeur kan me van alles wijsmaken.
Ik denk dat je installateur maar even alles op schrift moet zetten want ik vermoed dat er een misverstand is.
ik weet niet of je die buitenput echt als afvoer wil gebruiken of alleen om lekwater etc op te vangen en hoever het riool weg is, maar je zou eventueel ook zoiets kunnen overwegen.Oliesjeik1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Opties onder discussie
[...]
http://www.hout-en-bouwma...elf-afwateringsputten.php
De EcoGeo is een grondwater warmtepomp. Het is niet logisch dat je geen warm water kan hebben als je niet aan het verwarmen bent. Hoe doe je dat in de zomer dan? Lijkt me niet dat je warm water wilt rondpompen in de zomer… lijkt me een fout instelling of foute installatie. Helaas weten veel aannemers niks van warmtepompen en geven ze je bullshit antwoorden…MemeMaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:42:
[...]
We hebben een EcoGeo basic. Qua programma's zijn er veel mogelijkheden om de thermostaat altijd aan te houden natuurlijk. Mijn punt is alleen: waarom kan de thermostaat voor de verwarming niet gewoon uit kan zonder dat je ook meteen je warm water verliest. Ik zou het nog snappen als we de stopcontact uit de warmtepomp hadden gehaald maar we hebben de warmtepomp niet aangeraakt alleen de thermostaat, die alleen gemaakt is om vloerverwarming te regelen?
De nieuwe schuur wordt grofweg 7,5x2,5m. Onze tuin is grofweg 7,5x8m.Z___Z schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:04:
[...]
Hoe groot wordt je nieuwe schuur? Wij willen ook een neerzetten in de tuin, maar ik heb geen idee hoe ik moet bepalen hoe groot deze moet worden. Tuin zelf is iets van 9x11m.
Dit is het idee wat nu bij de hovenier ligt en waarop onze offerte is gebaseerd.
De witte vlakken zijn meubels.
:strip_exif()/f/image/kp2afV8zE12DR12Z72T7afFz.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb nu diverse offertes binnen maar totaal geen kaas gegeten wat betreft verschillen.
Sondering rapport kan ik nog wel wat uit opmaken. Echter heb ik geen idee of 133 mm2 nodig is (offerte 1) of beter 168/180 mm2 palen kan gebruiken (offerte 2) met daarop een 20cm cementvloer (offerte 1) of een 18cm vloer (offerte 2). Waarbij de één 13 palen slaat (offerte 1) en de ander 11 palen (offerte 2).
Waar kan ik als leek hier info over vinden?
Is voor onderheid terras voor veranda, schuur en carport.
@D.deJong wellicht?
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 02-02-2022 13:59 ]
Dacht dat de afgelopen jaren ook in de MV boxen standaard een sensor zat. Welk type gaat het om? De meeste hebben vier standen, 1-2-3 zou hij moeten vasthouden de vierde is sensor of tijd gestuurd.Scuderia110 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:02:
Even een vraag over mechanische ventilatie. We wonen hier nu pas, maar die MV is bagger, als je hem hoger zet gaat ie na een kwartier weer op een hele lage stand. Ik zit eraan te denken om dat ding gewoon te vervangen, en met sensors te laten werken. Als je dus aan het douchen bent dat ie snapt dat die ruimte even op een hoge stand moet. Iemand goede ervaring met zo'n systeem (en welke dan?), qua werkzaamheden lijkt het me eenvoudig, die unit vervangen en zorgen voor sensors in de verschillende ruimtes. We hebben dus nog een cv en ventilatieroosters.
Bij Duco kan je ook de knop ingedrukt houden om hem echt vast te houden of meerdere keren dezelfde indrukken voor 45min.
Grondgebonden? Klopt dat wel? Onze warmtepomp staat op zolder met afvoer in het dek. EcoGeo is de merknaam die ik vond in de opleverdocument...BiG-GuY schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:50:
[...]
De EcoGeo is een grondwater warmtepomp. Het is niet logisch dat je geen warm water kan hebben als je niet aan het verwarmen bent. Hoe doe je dat in de zomer dan? Lijkt me niet dat je warm water wilt rondpompen in de zomer… lijkt me een fout instelling of foute installatie. Helaas weten veel aannemers niks van warmtepompen en geven ze je bullshit antwoorden…
Hier wat meer info: https://ecoforest.com/wp-..._pumps_EN_v2021_02_LQ.pdf
Overigens kan gewoon verwarming in de WP, ook een EcoGeo, uitzetten en tapwater aan laten staan.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Maar los van de soort, hoort hij echt tap water te kunnen geven terwijl je thermostaat niet verwarmt. Wat zie je op het display qua logo’s? Maak anders een foto.
Voorbeeld 1;
Warmwaterleiding voor de keuken zit niet op een positie waar wij de spoelbak willen, vanuit de projectleverancier kreeg ik te horen (niet dat we daar de keuken gaan kopen) dat het verplaatsen van de warmwaterleiding niet mogelijk is, deze wil ik daarom laten vervallen. Hiervoor wil de aannemer geen minderprijs verrekenen.
Voorbeeld 2:
Vervallen elektrapunt en of aanpassen elektrapunt in de keuken? Bijvoorbeeld van WCD op aparte groep naar een loze leiding oid.
Het lijkt erop alsof er maar 1 kant op gerekend kan worden en dat is richting de zak van de aannemer.
Iedere afwijking van de standaard is een risico op communicatiefoutjes en herstelwerkzaamheden, dat prijzen ze in.
[ Voor 13% gewijzigd door millerman_sf op 02-02-2022 09:26 ]
Al met al waren we nog steeds €3145 kwijt aan die aanpassingen, waar €640 voor 4 inbouwspots in de keuken was. Wel heel blij dat ze dat alsnog konden doen, al was het geen optie in de standaard lijst hebben we ernaar gevraagd en was het mogelijk. We vinden het veel mooier dan een spotbak/balk op het plafond.
Verder dus €2067 voor aanpassingen in de keuken, waaronder veel meer groepen, een krachtgroep (i.p.v. kookgroep) en verplaatsen van leidingen/afvoer.
Voor de keuken hadden ze standaard enkel de kookgroep en 1 losse groep voor de 'close-in boiler', omdat er geen warmwater leiding naar de keuken loopt. Dus met de keuken moest je sowieso uitbreiden, want zelfs met 1 oven zou je al een extra groep moeten hebben...
En in ons project was dus voor de keuken niks opgenomen verder in de VON.
We zijn verder wel tevreden over de projectleverancier en de geleverde kwaliteit. Als we het achteraf door een andere partij hadden laten doen, waren we misschien iets goedkoper geweest, maar dan hadden we zeker een maand geen keuken gehad, nu konden we direct intrekken.
Op zichzelf is het gebruikelijk dat vervallen van zaken waar materiaalkosten een klein onderdeel van zijn, niet tot een minderprijs leiden en soms zelfs een meerprijs, omdat het werk wat nodig is (tekeningen aanpassen / zorgen dat het goed komt tijdens de bouw) duurder is dan gewoon standaard uitvoeren.Agostino schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:15:
Wat is eigenlijk gebruikelijk? Indien je bepaalde (elektra) punten niet wil nemen die er standaard vanuit de bouw inzitten, behoor je dit dan te kunnen verrekenen?
Voorbeeld 1;
Warmwaterleiding voor de keuken zit niet op een positie waar wij de spoelbak willen, vanuit de projectleverancier kreeg ik te horen (niet dat we daar de keuken gaan kopen) dat het verplaatsen van de warmwaterleiding niet mogelijk is, deze wil ik daarom laten vervallen. Hiervoor wil de aannemer geen minderprijs verrekenen.
Wel vind ik het heel rigide dat je de warmwater leiding naar de keuken niet mag laten verplaatsen, zelfs niet voor een meerprijs; daar zou ik stampij over gaan maken bij de verkoper en ook de projectbouwer.
- Buitenkraan in de achtergevel = 925EUROliesjeik1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:28:
[...]
Opties onder discussie
[...]
Stevige prijs.. Als je niet handig bent, je kunt ook iemand inhuren.. Wij hebben dit voor 275 euro (incl materiaal) laten aansluiten na oplevering.
Dit zijn van die zaken als je een kruipruimte hebt, wel zelf kunt doen.. wellicht in de technische installatie een alamat (aardlekautomaat) laten installeren waaraan je deze kabel later zelf kunt aansluiten..
Putje met wat materiaal kost ongeveer 50 euro.. dit zou je meekunnen nemen tijdens het tegelen in de tuin en aansluiten op de regenafvoer, als je hem alleen gebruikt om water af te voeren van bijv een zwembadje in de zomer.
die prijs valt mee, helemaal in vergelijking met die grondkabel..
iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com
Even vragen of ze die voorziening ook in de achtertuin kunnen makenGNML schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:28:
[...]
die prijs valt mee, helemaal in vergelijking met die grondkabel..
It's time to play the music, it's time to light the lights
inderdaad wel een goede vraag wat er onder "voorziening" valt.. is dat alleen een loze leiding of ook de additionele groep(en) in de meterkast?Ascension schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
Die voorziening zal waarschijnlijk een loze leiding van 25mm zijn en niet meer dan dat?
Heb je in dit geval een vorstvrije buitenkraan gekregen (binnendeel/aansluiting in spouw) of opbouw en afsluitbaar? Indien vorstvrij ben ik wel geïnteresseerd in wat meer info hoe dit uitgevoerd is?GNML schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:28:
[...]
Stevige prijs.. Als je niet handig bent, je kunt ook iemand inhuren.. Wij hebben dit voor 275 euro (incl materiaal) laten aansluiten na oplevering.
Dit betreft vast ook koud water en de afvoer neem ik aan? Bij ons is verplaatsen alleen mogelijk bij afname keuken bij projectleverancier bij derden alleen water/afvoer op standaard plek.Agostino schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:15:
Wat is eigenlijk gebruikelijk? Indien je bepaalde (elektra) punten niet wil nemen die er standaard vanuit de bouw inzitten, behoor je dit dan te kunnen verrekenen?
Voorbeeld 1;
Voorbeeld 2:
Vervallen elektrapunt en of aanpassen elektrapunt in de keuken? Bijvoorbeeld van WCD op aparte groep naar een loze leiding oid.
Het lijkt erop alsof er maar 1 kant op gerekend kan worden en dat is richting de zak van de aannemer.
Dat lijkt me toch ook een vorm van koppelverkoop die wat mij betreft verboden zou moeten wordenVendetta_X schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:13:
Bij ons is verplaatsen alleen mogelijk bij afname keuken bij projectleverancier bij derden alleen water/afvoer op standaard plek.
Dit is bij ons ook, maar de prijs voor de keuken was heel schappelijk. Overigens was de V.O.N. prijs ook inclusief keuken en is de aannemer natuurlijk vrij in met welke onderaannemer ze werken.big bang schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Dat lijkt me toch ook een vorm van koppelverkoop die wat mij betreft verboden zou moeten worden.
Zo waren wij voor het upgraden van de deuren ook beperkt tot de tool van Swedex. Stompe deur naar de woonkamer? Dat kan alleen als je trapkast, toilet en meterkast ook stomp maakt voor €600 per stuk. Het deurbeslag moest vervolgens ook op eerste verdieping toegepast worden. De keuken ervaring was dan toch beter.
[ Voor 27% gewijzigd door Deveon op 02-02-2022 13:40 ]
Eens, heel bijzonder. Zelfde geldt voor de leidingtekening, wordt alleen geaccepteerd van de projectleverancier. Wil je bij een ander moet je zelf je elektra aangeven in een omgeving die aannemer beschikbaar stelt.big bang schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Dat lijkt me toch ook een vorm van koppelverkoop die wat mij betreft verboden zou moeten worden.
Het kan nog gekker, voor badkamer is er niet eens een leverancier, dus standaard zaken afnemen (tegels, sanitair) of casco. Geen mogelijkheid tot aanpassingen.
Aight, als de VON prijs inclusief keuken is dan vind ik het verdedigbaar, maar indien exclusief keuken en alleen aan te passen via projectleverancier neigt imho naar maffiapraktijkenDeveon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:38:
[...]
Overigens was de V.O.N. prijs ook inclusief keuken en is de aannemer natuurlijk vrij in met welke onderaannemer ze werken.
Grootste kostenposten:
- Screens op zuiden
- gordijnen
- plisse / duettes
- verlichting (binnen en buiten)
- eettafel en stoelen
- Kasten
We hebben in ieder geval een mooi spaardoel voor de komende anderhalf jaar zullen we maar zeggen
Wij hebben stoelen van 30€ per stuk en stoelen van €2000 euro. Zelfde voor verlichting (het idee).Blik1984 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:10:
Ik heb gisteren eens met de vrouw in huis samengezeten om een budget op te stellen voor inrichting. Zodat we een beetje een idee hebben van waar we rekening mee moeten houden als het huis is opgeleverd. Vond het toch tegenvallen waar we op uit kwamen. Ik kom uit op een kostenpost van €40k voor de inrichting van het huis.
Grootste kostenposten:
- Screens op zuiden
- gordijnen
- plisse / duettes
- eettafel en stoelen
- Kasten
We hebben in ieder geval een mooi spaardoel voor de komende anderhalf jaar zullen we maar zeggen. Vraag aan de ervaringsdeskundigen, wat zijn jullie kwijt geweest aan inrichting en wat waren jullie grootste kostenposten?
Misschien zijn aantallen een beter middel?
Dan moet je alleen alle ruimtes en ramen even benoemen
Koud water en de afvoer kon wel begreep ik, het probleem zit hem er volgens de keukenleverancier van het project in dat de aannemer bang is dat door het verplaatsen van de warmwaterleiding niet de eisen van woningborg gehaald worden.Vendetta_X schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:13:
[...]
Dit betreft vast ook koud water en de afvoer neem ik aan? Bij ons is verplaatsen alleen mogelijk bij afname keuken bij projectleverancier bij derden alleen water/afvoer op standaard plek.
dit is een vorstvrije kraan, echter zit de kraan bij ons aan de garage welke tijdens het plaatsen van de spouw is ingebouwd. via werkspot heb ik destijds een oproep gedaan.Haodeyoude schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Heb je in dit geval een vorstvrije buitenkraan gekregen (binnendeel/aansluiting in spouw) of opbouw en afsluitbaar? Indien vorstvrij ben ik wel geïnteresseerd in wat meer info hoe dit uitgevoerd is?
ik gok dat bij een spouwmuur de kruipruimte ingeboord wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door GNML op 02-02-2022 15:18 ]
Ligt heel erg aan wat je wilt, welke kwaliteit en welke functionaliteit je wilt. Wij waren meer kwijt, maar hebben met bepaalde spullen bewust meer uitgegeven dan we vroeger hadden gedaan. Met de gedachte dat spullen ook langer meegaan.Blik1984 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:10:
Ik heb gisteren eens met de vrouw in huis samengezeten om een budget op te stellen voor inrichting. Zodat we een beetje een idee hebben van waar we rekening mee moeten houden als het huis is opgeleverd. Vond het toch tegenvallen waar we op uit kwamen. Ik kom uit op een kostenpost van €40k voor de inrichting van het huis.
Grootste kostenposten:
- Screens op zuiden
- gordijnen
- plisse / duettes
- eettafel en stoelen
- Kasten
We hebben in ieder geval een mooi spaardoel voor de komende anderhalf jaar zullen we maar zeggen. Vraag aan de ervaringsdeskundigen, wat zijn jullie kwijt geweest aan inrichting en wat waren jullie grootste kostenposten?
Daarbij wilden we alle raamwering elektrisch hebben, dat voegt aardig wat aan de prijs toe per stuk.
Wat is wijsheid, is de installateur hier *te* voorzichtig?Vervuild snel en wordt dan vaak met aggressief middel schoongemaakt waardoor de voeg stuk gaat. Zilvergrijs is een goed alternatief.
Epoxy voeg, verkleurt niet en wél schimmel vrij in tegenstelling tot de beloftes bij een traditionele voegStealth2000 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:24:
Dilemma's. Mijn bouwer/installateur appte net na het doornemen van de badkamer betegeling. Voor de lichte tegels hadden we blijkbaar gekozen voor een witte voeg. Hij waarschuwde hiervoor uit praktisch oogpunt.
[...]
Wat is wijsheid, is de installateur hier *te* voorzichtig?
Ik betwijfel of een project bouwer dat gaat toepassenToppe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:34:
[...]
Epoxy voeg, verkleurt niet en wél schimmel vrij in tegenstelling tot de beloftes bij een traditionele voeg
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.