Kabeldoorvoer funderingsmuur en vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Hallo allen.

Ik ga aan de gang met isolatie aanbrengen in een 2e deel van onze kruipruimte.

Kort gezegd, dis is een deel kruipruimte onder de garage, dan een funderingsmuur (onderdoor graven) en een stukje woonkamer, en daarna fundering buitenmuur.
In de garage is het kruipruimte-luik.
Onder de garage ga ik door een andere funderingsbalk heen naar de "hoofdkruipruimte" onder de rest van de woning. In dat deel kan ik ook omhoog naar de meterkast.

Wat ik wil:
5 aderige grondkabel naar de buitenmuur van het stukje woonkamer. Daar zit nu een buiten-stopcontact, maar dat is lomp door de muur geboord en een kabel met stekker binnen...

Coax en utp kabel naar het stuk woonkamer, dit is de tv/zithoek.

Vragen:
Voor de kabel naar buiten, hoe kan ik het beste/netste de kabel door de funderingsbalk/buitenmuur doorvoeren?
Gat boren, kabel er doorheen, bus badkamer siliconenkit om het gat op te vullen en wat cement er omheen?
Of duurdere doorvoer kit?
Of met een pvc-buis en bochtjes omhoog laten komen, pvc-buis doorvoer afwerken?

Voor de coax en utp kabel, hoe laat ik deze zo dicht mogelijk bij de muur omhoog komen?
Een verbouw-plan is nieuwe vloer en alles opnieuw laten stucken, dan kan er een gleufje gehakt worden naar/in de muur... Of is er iets anders mogelijk?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:02
Begrijp maar half wat je wil gaan doen. Neem aan een fundering op palen, omdat je onder de fundering door gaat graven. Als je door de funderingsbalk boort dan zou ik 10 cm uit de boven en onderkant weg blijven (daar zit langswapening) en dan schuin omlaag naar buiten boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Ja, de fundering staat op palen, en zo'n 50cm in de grond liggen funderingsbalken.

Plaatje zegt meer inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMoRUBdBr8-TA_DXnn0fo2uS5wk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fHFtKmMlPggZjSBN2XhXjdRS.png?f=user_large

Rood is het kruipruimte-luik in de garage. Daarboven is het stuk wat ook woonkamer is (waar de coax en utp omhoog moeten komen) en daarboven is de buitenmuur waar de grondkabel doorheen moet.

Schuin boren kan, maar stopt niet al het water. Het zal afgedicht moeten worden.
Ideaal zou zijn een soort kabelwartel in een pvc buis, zodat je altijd ook makkelijk de kabel kan verwijderen (mocht dat ooit nodig zijn).

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@DropjesLover ik zou dan gewoon een mantelbuis trekken en boren.
Ik heb laatst 2 mantelbuizen en een grondkabel naar binnen geboord a 40mm per buis. (gat van 50mm geboord) en daar kan je gewoon even mooi gereedschap voor huren inclusief diamantboren watergekoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeIYOaCVIuOFR9a-2aiN3lZx04Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2JlK7d9sogql9WecjWnaO6C.jpg?f=fotoalbum_medium
Totale combi was ruim 1.10m :+ .

Ik ben gewoon ook schuin gaan boren maar ik moest dan wel van buitenaf naar binnen.
Gaten opgevuld met wat zand en 2 bussen pur leeggespoten rondom de mantelbuis. (1 bus per kant van de fundering)
Doordat ik vrij hoog zat en bij de voordeur verwacht ik van het water eerlijk gezegd weinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR_37L1V4Vg7HZEtsQSt4vVEYvc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twWbmphLkinesUO7SyTHev6o.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb 1x net na oplevering wat water in het kruipluik gezien maar dit was hooguit een centimeter of 5 a 10 en zelfs met de vele regen van afgelopen maanden en tijdens mijn booracties was het bij mij gewoon droog.

Het meest linkergat is alleen de steen 50mm geboord om uiteindelijk met een 20mm boor door de fundering te gaan. De 20mm boor was niet lang genoeg :+

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
@GeeMoney da's een nette set zo ja.

Ik heb een goede sds boormachine en 30cm lange 20mm boor, daar zou ik het mee moeten redden.
dan daar een 19mm pvc buis doorheen en afPURren dus?

Overigens, zoals op de tekening staat, de fundering is 30cm dik.
Maar dan is er nog een spouw van 10 en bakstenen van ook 10cm alleen geen idee tot waar dat door loopt / waar dat die op staan.

Ik ga bodemfolie en 12cm PIRplaten plaatsen in de kruipruimte, dus echt hoog wordt het allemaal niet.

[ Voor 44% gewijzigd door DropjesLover op 26-04-2020 19:13 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:27:
@GeeMoney da's een nette set zo ja.

Ik heb een goede sds boormachine en 30cm lange 20mm boor, daar zou ik het mee moeten redden.
dan daar een 19mm pvc buis doorheen en afPURren dus?
Zo hoog mogelijk boren om water te voorkomen en ik heb het inderdaad compleet dicht gespoten met spur. In een 1x 19mm krijg je wel een coax en UTP maar meer ook niet en wees voorzichtig met bochten anders krijg er later helemaal niets meer doorheen als die knakken.

En mijn fundering was minstens 50cm dik, ik denk wel 60. De 50mm boor was namelijk 30cm en verlengstuk nog eens 40 maar die verdwenen compleet voordat ik pas aan de andere kant zichtbaar werd.
En ik ben ook bang dat als je een huis-tuin-keuken SDS hebt, hij niet sterk genoeg is want je moet flink kracht zetten.
Daar had ik de meeste moeite mee eigenlijk.
De hele combi was al zwaar en dan moet je ook nog flink kracht zetten en het boren gaat langzaam, zelfs met de waterkoeling en diamantboren die ik had.

De huur van mijn hele combi was 70 euro voor een hele dag all-in. Ik denk dat die 7 tientjes je heel wat ellende en moeite gaat besparen.

PS. Let bij het kopen van PUR dat deze zo “dicht” mogelijk is. Ik heb die bij een echte bouwzaak gehaald (geen gamma of andere doe het zelver) en was iets van een tientje per bus.

En bij een wand omhoog kan je alleen knap wegwerken als je een flink stuk in je muur kan boren om vervolgens schuin naar je fundering toe te boren en geen flinke knik hoeft te maken.
Toevallig heb ik zo weer een gasleiding geboord voor mijn openhaard maar ik had dan ook geen vloeren om rekening mee te houden en heb daar dus ook deze flinke combi voor ingezet.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 26-04-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Kleine update,

ik heb even op de bouwtekeningen gekeken.
De funderingsmuur/balk waar ik doorheen wil is 300mm dik
De gemetselde buitenmuur, spouw en betonnen binnenmuur staan hier bovenop.

De boor die ik heb is ø20mm en 400mm lang, dus dat gaat goed.

Ik zou kunnen werken met 19mm pvc + bochtjes, en de bochtjes ietsje uithakken aan de buitenkant zodat de leiding strak tegen de muur omhoog komt.

Alleen die afdichting tussen pvc en beton... daar zit minimaal ruimte tussen.

Ik zou een stuk extra kunnen uithakken aan de buitenkant en het afwerken met een Soudal Aquaswell.
Of aan de binnenkant (binnenkant is vorstvrij) en dan wat extra uithakken, vullen met cement of iets anders en vervolgens een stuk van een oplasdoos met achterinvoer als een soort ring overheen schuiven / aandrukken en verlijmen
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/705/211/246/DV_8_4116330_01_4c_NL_20141110161348.jpg

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
19mm buis word krap in een 20mm gat. Al.zou je anders verwachten.

Gewoon een beetje kit er omheen, gebeurt niks mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online
Makrolon schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:15:
19mm buis word krap in een 20mm gat. Al.zou je anders verwachten.

Gewoon een beetje kit er omheen, gebeurt niks mee.
Heb ik in andere plekken in mn huis ook, met inderdaad wat gefrot, voor elkaar gekregen.

Tsja, beetje kit... Er zijn 1001 soorten kit.
Die eerder genoemde Soudal Aquaswell is ook technisch gezien een kit :+

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00
GeeMoney schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:35:
[...]
PS. Let bij het kopen van PUR dat deze zo “dicht” mogelijk is. Ik heb die bij een echte bouwzaak gehaald (geen gamma of andere doe het zelver) en was iets van een tientje per bus.
Pur is totaal niet geschikt om iets af te dichten zodat er geen water in komt.
In het begin werkt het, maar uiteindelijk zuigt het zich vol water en heb je nog niets.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jorn schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:24:
[...]

In het begin werkt het, maar uiteindelijk zuigt het zich vol water en heb je nog niets.
Dat water zal wel meevallen als de kruipruimte de afgelopen regen maanden droog was en je boort zo hoog mogelijk in je fundering en schuin van binnen naar buiten dan geloof ik het wel.
Als het echt continu blank staat moet je inderdaad met ander geschut komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
DropjesLover schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Heb ik in andere plekken in mn huis ook, met inderdaad wat gefrot, voor elkaar gekregen.

Tsja, beetje kit... Er zijn 1001 soorten kit.
Die eerder genoemde Soudal Aquaswell is ook technisch gezien een kit :+
Daarom boor ik altijd 25 als er 19 doorheen moet.

Ik bedoel te zeggen dat t echt niet zo nauw komt met die kit, zonder kit kan ook nog wel, dat kleine beetje vocht wat er eventueel doorheen komt dampt wel weer weg uit de kruipruimte. Meestal komt er vlak bij de gevel.toch geen water omdat de goot vaak wat over steekt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 22:47

Vae Victus

Awesome God

Jorn schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:24:
[...]

Mee eens! Je kan het beste de buitenkanten afsmeren met snelcement (Cebar). Dat is wel waterdicht.
De ruimte rondom de mantelbuis kan wel gewoon met pur, dan aan de buitenkant wegkrabben en afsmeren.

[ Voor 51% gewijzigd door Vae Victus op 03-05-2020 23:34 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:14:
@DropjesLover ik zou dan gewoon een mantelbuis trekken en boren.
Ik heb laatst 2 mantelbuizen en een grondkabel naar binnen geboord a 40mm per buis. (gat van 50mm geboord) en daar kan je gewoon even mooi gereedschap voor huren inclusief diamantboren watergekoeld.

[Afbeelding]
Totale combi was ruim 1.10m :+ .

Ik ben gewoon ook schuin gaan boren maar ik moest dan wel van buitenaf naar binnen.
Gaten opgevuld met wat zand en 2 bussen pur leeggespoten rondom de mantelbuis. (1 bus per kant van de fundering)
Doordat ik vrij hoog zat en bij de voordeur verwacht ik van het water eerlijk gezegd weinig.

[Afbeelding]

Ik heb 1x net na oplevering wat water in het kruipluik gezien maar dit was hooguit een centimeter of 5 a 10 en zelfs met de vele regen van afgelopen maanden en tijdens mijn booracties was het bij mij gewoon droog.

Het meest linkergat is alleen de steen 50mm geboord om uiteindelijk met een 20mm boor door de fundering te gaan. De 20mm boor was niet lang genoeg :+
Het lijkt wel of wij continu met dezelfde projecten bezig zijn 8)

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe blokhut waar zonnepanelen op moeten komen. Dus ook een stroomkabel en als we dan toch bezig zijn gelijk een utp kabel die kant op. Aangezien ik weinig zin heb om een sleuf van 20 meter te gaan graven heb ik bedacht om door mijn kruipruimte te gaan. Dan kom ik namelijk naast mijn meterkast uit en is het een kwestie van nog een paar gaatjes in mijn garagevloer en we zijn klaar.

Ik neem aan dat je van buiten naar binnen hebt geboord? Dan moet je buiten dus een flink gat graven om überhaupt die watergekoelde boor voldoende plek te geven?
Hoe heb je de bekabeling in je kruipruimte gedaan? Ik zag dat je ogen hebt die je in je isolatie draait waar je dan je pvc aan op kunt hangen.
Op de grond leggen is bij mij namelijk geen optie. Mijn kruipruimte is altijd iets bochtig.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• GeeMoney
  • Nu online
PaT schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Het lijkt wel of wij continu met dezelfde projecten bezig zijn 8)

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe blokhut waar zonnepanelen op moeten komen. Dus ook een stroomkabel en als we dan toch bezig zijn gelijk een utp kabel die kant op. Aangezien ik weinig zin heb om een sleuf van 20 meter te gaan graven heb ik bedacht om door mijn kruipruimte te gaan. Dan kom ik namelijk naast mijn meterkast uit en is het een kwestie van nog een paar gaatjes in mijn garagevloer en we zijn klaar.

Ik neem aan dat je van buiten naar binnen hebt geboord? Dan moet je buiten dus een flink gat graven om überhaupt die watergekoelde boor voldoende plek te geven?
Hoe heb je de bekabeling in je kruipruimte gedaan? Ik zag dat je ogen hebt die je in je isolatie draait waar je dan je pvc aan op kunt hangen.
Op de grond leggen is bij mij namelijk geen optie. Mijn kruipruimte is altijd iets bochtig.
Grappig :) Ik heb inderdaad van buiten naar binnen geboord en ik had het geluk dat de grond afgegraven was ivm de oprit die gedaan werd waardoor ik dus al 40cm "diep" was en ik zelf met de schep nog 15cm rondom heb afgegraven en de boor kon plaatsen en gebruiken.
Er liepen bij mij al bestaande buizen richting de meterkast en daar heb ik de mantelbuis met een tie-wrap aan vastgemaakt. Gewicht is het namelijk niet maar zo blijft het in ieder geval op zijn plek inderdaad.

Die boor huren kan ik je sterk aanraden, die gaat er als boter doorheen namelijk vergeleken met een SDS of kleine boor.
Enige lastige is dat je een begin moet maken (ding is zwaar) maar als hij eenmaal in de muur zit dan gaat het soepel en hoef je alleen maar kracht richting de boor te zetten.
Houd wel rekening met een aardig waterballet :) bij de plek waar je staat te boren. Ik heb het 2 keer moeten onderbreken omdat ik moest wachten tot het water weer weggezakt was anders kwam de boorcombi onder water te staan.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
^ je moet de watertoevoer ook niet te hard zetten hé, gewoon iets van flow zodat het vuil weggespoeld wordt is voldoende. Ga niet zonder water boren, dan slijt de boor enorm hard en doorgaans betaal je de slijtage.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
GeeMoney schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:37:
[...]

Dat water zal wel meevallen als de kruipruimte de afgelopen regen maanden droog was en je boort zo hoog mogelijk in je fundering en schuin van binnen naar buiten dan geloof ik het wel.
Als het echt continu blank staat moet je inderdaad met ander geschut komen.
@DropjesLover Bovenstaand is sowieso een goed idee. Altijd het gat van binnen naar buiten laten aflopen, zodat het gat altijd water naar buiten toe afwatert.

Let op: dit betekent wel dat je gat wat langer wordt dan die 300mm. Afhankelijk van hoe schuin je gaat boren kan je met 400mm krap uitkomen. Van te voren uitrekenen m.b.v. pythagoras en je hebt uitsluitsel over de maximale hoek die je kan maken.

[ Voor 18% gewijzigd door rbaidjoe op 27-08-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom door je fundering heen met kans op het raken van wapening?

Je ga al een gat graven onder je fundering door, graaf dan ook een gat onder je buitenste fundering balk door voor het wcd buiten. Geen dure voor nodig en geen kans op beschadigingen aan je balk.

En misschien komt er een beetje water door het gaatje al zou je boren. Als het water al zo hoog komt loopt het uiteindelijk ook onder je funderingsbalk door. En wat jn een kruipruimte is helemaal niet erg, zolang deze maar goed geventileerd is.

• DropjesLover
  • Nu online
Ik heb geheel niet geboord. De funderingsbalken van mn woning staan op de bodem van de kruipruimte.
Ik heb even wat klinkers buiten weggehaald en 2 spanden diep gestoken, laatste restje met een plantenschepje. Ging prima, en minder gedoe dan boren en waterdicht afwerken.

Ben daarna niet meer in de kruipruimte geweest, geen idee of er water staat, maar zou niet moeten aangezien het weer de zelfde situatie is als er voor.

Moet er nog wel eens in verder voor isolatie, en een diamantboor huren voor een inbouw wcd voor kabels enzo. Maar staat laag op de prioriteitenlijst :p

BThGvNeOA

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26

JT

VETAK y0

Mag je eigenlijk 2 YMVK-as kabels door dezelfde mantelbuis laten lopen als ze beide op een andere groep zitten? Ik weet dat je installatiedraad niet door dezelfde mantelbuis mag doen, maar een YMVK-as kabel heeft al zijn eigen mantel met extra bescherming. Wil ook nog UTP naar buiten doen wat in een losse buis moet en ik zie het niet zitten om 3 mantelbuizen te trekken :X En wat voor boor gebruik je eigenlijk voor kalkzandsteen?

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 27-08-2020 16:03 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:58
JT schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:02:
Mag je eigenlijk 2 YMVK-as kabels door dezelfde mantelbuis laten lopen als ze beide op een andere groep zitten? Ik weet dat je installatiedraad niet door dezelfde mantelbuis mag doen, maar een YMVK-as kabel heeft al zijn eigen mantel met extra bescherming. Wil ook nog UTP naar buiten doen wat in een losse buis moet en ik zie het niet zitten om 3 mantelbuizen te trekken :X En wat voor boor gebruik je eigenlijk voor kalkzandsteen?
Ja dit mag*, daarvoor is het ook een mantelbuis ;)

*mag alleen als je inderdaad kabels gebruikt zoals ymvk of xmvk, dat gecombineerd met utp/coax en evt zelfs met tyleen erbij voor water.
Als je losse VD-draad (installatie draad) gebruikt mag het niet.

De regel om geen meerdere groepen in 1 buis te doen is basaal gezegd worden om duidelijk te laten zijn welke draden bij elkaar horen zodat je geen bruine van de ene groep mengt met blauw van groep 2 en evt de aardedraad van groep 3, maar aangezien je kabel gebruikt in zo'n geval is het duidelijk wat bij wat hoort ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb gewoon 1, 20m diep gegraven aan de buitenkant tot ik met mijn hand beton kon voelen ophouden, moest stuk opzij want eerste poging was waar heipaal stond. Aan de binnenkant hoefde ik maar iets van 60cm diep. Daar toen een 40cm grijze buis onderdoor gestoken met aan beide kanten een 90 graden stuk en pijp omhoog daarna aarde + zand terug. En klaar, was 2 uurtjes werk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:31
Annuk schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:11:
[...]

Ja dit mag*, daarvoor is het ook een mantelbuis ;)

*mag alleen als je inderdaad kabels gebruikt zoals ymvk of xmvk, dat gecombineerd met utp/coax en evt zelfs met tyleen erbij voor water.
Als je losse VD-draad (installatie draad) gebruikt mag het niet.
Let op, alleen YMVK mag bij elkaar gebruikt worden in kabelgoten of mantelbuizen. XMVK niet, vanwege de dunnere mantel en de slechtere eigenschappen qua brandwerendheid. Persoonlijk bestel ik altijd YMVK. Voor die meerprijs is het gewoon een wat degelijkere kabel dan een XMVK.

[ Voor 8% gewijzigd door B-lex op 28-08-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:58
@B-lex klopt wat betreft ymvk & xmvk, had ik zo snel ff niet meer aan gedacht.

En als je hier kijkt is ymvk veelal ook nog goedkoper dan xmvk in de bouwmarkt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1