Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-09 07:45
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Vanuit het vorige gesprek begreep ik dat het omwisselen van de toilet en de douche niet mogelijk is vanwege de afvoer die men met sleuven in de kanaalplaat vloer wil aanbrengen. Ik ga dit nog een keer aanvragen. Dit ook mij de beste oplossing.
Ik zou dat zeker navragen. Het maakt de badkamer wel een stuk ruimtelijker en bruikbaar. De wc zit direct aan de schacht, volgens mij kunnen ze die gelijk aankoppelen en is er geen sleuf nodig.
Misschien wel de afvoer van de douche, bedenk ik mij nu.

[ Voor 4% gewijzigd door El-Vder op 04-02-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
@Agostino wc een kwartslag draaien en op de plek van de douche zetten.
Wellicht je mengkraan van de douche dan in het kleine uitstekende muurstukje laten maken van die schacht zodat je de volle diepte en breedte kan benutten als douche in die hoek want ivm je deur wordt hij wel ietsje kleiner dan zoals hij nu is ingetekend.
Of, als dat past, je bad een kwartslag draaien en in het verlengde van je huidige douche zetten en dan je wastafel naar de hoek rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:52
GeeMoney schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:24:
@Agostino wc een kwartslag draaien en op de plek van de douche zetten.
Wellicht je mengkraan van de douche dan in het kleine uitstekende muurstukje laten maken van die schacht zodat je de volle diepte en breedte kan benutten als douche in die hoek want ivm je deur wordt hij wel ietsje kleiner dan zoals hij nu is ingetekend.
Of, als dat past, je bad een kwartslag draaien en in het verlengde van je huidige douche zetten en dan je wastafel naar de hoek rechtsonder.
Helaas is die optie niet mogelijk, de sleuf voor de afvoer loopt via de rand van het bad naar de douche.

Heeft de douche wand nog een effect voor de indeling van de zones? Daarnaast zie ik nu bij de optie tekening dat er gewoon een stopcontact enz ingetekend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r62ZmBDxLKciVbMiC1HrfxkdXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK0p6Z1rfRXbGCNWVl8YyrN0.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist geeft de kopersbegeleiding ook aan dat we de badkamer met een halve meter kunnen vergroten, hierdoor gaat de grote slaapkamer wel wat kleiner worden. Breedte van de wand gaat dan van 3,5 meter naar 3 meter. Misschien is dat wel de optie om een iets ruimere badkamer te krijgen, waarbij je zelfs een dubbele wastafel kan plaatsen en gewoon een stopcontact kan plaatsen zonder proberen. Optie is wel weer € 1250,- :/

[ Voor 14% gewijzigd door Agostino op 04-02-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
We zijn laatst eindelijk op de bouw geweest, na al bijna 2 jaar in het proces te zitten (!). Super leuk om eindelijk een keer in ons huis te kunnen lopen. Paar punten die opvielen die ik graag hier ven check. Wat kunnen we verwachten qua afwerking van de trap, en dan met name de hekjes want dat vonden we er nou niet echt netjes uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgEib03CDa4SXIrgcRKdnvOXTuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMKIHJwp23eF7MBWkPKmWeW6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD35-n1980ipAJH7QGk42XJWKfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYhOLLIjSYBvcOJqhHgSG61f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWWNB_SI2tAUJySise1BFDwYKhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3T7XRtYgbFubL222VHUa8yJ.jpg?f=fotoalbum_large

Moeten we hier al over beginnen, of even afwachten of ze dit zelf nog netjes gaan maken?

En daarnaast de dakplaten onder het schuine dak, we hebben 2 slaapkamers met zo'n dak. Nog tips wat we daar kunnen doen qua afwerking?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Or9-e5YukDh53-A_RHfRrl-8DRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsRpLUiqgK63iZK3BxpRKlkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apE4G4OYcgjLaO-aidAXdkW9_pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILqiv3y785g4kAaMo5SJZesw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-09 16:04

Rzaan

Altijd zoekende

Marinos83 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:35:
We zijn laatst eindelijk op de bouw geweest, na al bijna 2 jaar in het proces te zitten (!). Super leuk om eindelijk een keer in ons huis te kunnen lopen. Paar punten die opvielen die ik graag hier ven check. Wat kunnen we verwachten qua afwerking van de trap, en dan met name de hekjes want dat vonden we er nou niet echt netjes uit zien:
Ik wil geen doemdenker zijn, maar ik kan me zomaar voorstellen dat als je er iets van zegt, dat ze dan komen met 'dat werkt de schilder later af'.
Totdat de schilder komt en die enorm gaat vloeken.
Beetje dichtplamuren hoort bij hun vak.
Maar hoek bijschaven dan weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
Man man, dat traphek kan een kleuter netter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Helaas is die optie niet mogelijk, de sleuf voor de afvoer loopt via de rand van het bad naar de douche.

Heeft de douche wand nog een effect voor de indeling van de zones? Daarnaast zie ik nu bij de optie tekening dat er gewoon een stopcontact enz ingetekend is.

[Afbeelding]

Zojuist geeft de kopersbegeleiding ook aan dat we de badkamer met een halve meter kunnen vergroten, hierdoor gaat de grote slaapkamer wel wat kleiner worden. Breedte van de wand gaat dan van 3,5 meter naar 3 meter. Misschien is dat wel de optie om een iets ruimere badkamer te krijgen, waarbij je zelfs een dubbele wastafel kan plaatsen en gewoon een stopcontact kan plaatsen zonder proberen. Optie is wel weer € 1250,- :/
50cm extra en dan een dubbele wastafel is nog steeds niet echt ruim. En die 50cm heb je maar aan één wandje nodig.

Bad er uit :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Marinos83 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moeten we hier al over beginnen, of even afwachten of ze dit zelf nog netjes gaan maken?

En daarnaast de dakplaten onder het schuine dak, we hebben 2 slaapkamers met zo'n dak. Nog tips wat we daar kunnen doen qua afwerking?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uh ja, mijn oude schilder zou zich hier helemaal opgewonden van worden. Die man heeft echt een liefde voor 2k epoxy plamuur.

Wat een amateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:01:
[...]
Heb je een plattegrond/afbeelding van de verdieping om te zien hoe je slaapkamer er dan uit komt te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:51:
[...]

50cm extra en dan een dubbele wastafel is nog steeds niet echt ruim. En die 50cm heb je maar aan één wandje nodig.

Bad er uit :9
Haha, er is hier iemand naast mij die graag een bad wil. Met dubbele wastafel zou ook een wastafel van 100 cm kunnen zijn.

En tja, het is een badkamer. Zolang ie prima ingericht is vinden we het prima. Ter vergelijking. Badkamer is nu een wastafel in de slaapkamer en een toilet met daarnaast douche in een appartementje in Amsterdam. Dus, we gaan er altijd op vooruit. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Haha, er is hier iemand naast mij die graag een bad wil. Met dubbele wastafel zou ook een wastafel van 100 cm kunnen zijn.

En tja, het is een badkamer. Zolang ie prima ingericht is vinden we het prima. Ter vergelijking. Badkamer is nu een wastafel in de slaapkamer en een toilet met daarnaast douche in een appartementje in Amsterdam. Dus, we gaan er altijd op vooruit. 😋
Casco opleveren, dan is er een hoop meer mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
El-Vder schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Heb je een plattegrond/afbeelding van de verdieping om te zien hoe je slaapkamer er dan uit komt te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RnazS5zfqjE8G7d81yRV4VfqhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KLZlifYx3lE8VwntMH4fun5.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel is dan dat je bij een bed van 180 breed Max 60 cm aan beide kanten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Casco opleveren, dan is er een hoop meer mogelijk?
Casco opleveren is leidingen volgens de 0 tekening, zoals het plaatje dus. Daarnaast een schandalig bedrag terug krijgen van €1950,- dat is dan nog excl aanpassingen voor het bad (waarbij vergroten boiler naar 300l) inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
@Agostino ik moet dit even goed op de pc bekijken maar bad draaien naar waar wastafel zit is misschien een oplossing. En dan wastafel aan wand waar bad nu staat.
60cm naast bed is nog wel te doen. En kastenwand tegenover het bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
El-Vder schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:25:
@Agostino ik moet dit even goed op de pc bekijken maar bad draaien naar waar wastafel zit is misschien een oplossing. En dan wastafel aan wand waar bad nu staat.
60cm naast bed is nog wel te doen. En kastenwand tegenover het bed.
Die optie is niet mogelijk vanwege de afvoer die via een sleuf in de kanaalplaat vloer aangebracht gaat worden. Dit was ook mijn eerste vraag tijdens het gesprek met de sanitair leverancier. Heb maar gevraagd of we volgende week een nieuwe afspraak kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]

Nadeel is dan dat je bij een bed van 180 breed Max 60 cm aan beide kanten hebt.
Je slaapkamerraam is wel heel klein voor het aantal m2. Jammer dat het bouwbesluit tot dit soort oplossingen leidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Agostino schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Die optie is niet mogelijk vanwege de afvoer die via een sleuf in de kanaalplaat vloer aangebracht gaat worden. Dit was ook mijn eerste vraag tijdens het gesprek met de sanitair leverancier. Heb maar gevraagd of we volgende week een nieuwe afspraak kunnen hebben.
Je moet ergens een concessie doen. Grotere badkamer is kleinere slaapkamer. Als je een bad wil ben je beperkt in je wastafel.

Je hebt niet veel keus dan gewoon te accepteren hoe het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agostino
Z___Z schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Je slaapkamerraam is wel heel klein voor het aantal m2. Jammer dat het bouwbesluit tot dit soort oplossingen leidt.
Ooh dit was ff een indeling die ik snel van de Kopersbegeleiding als voorbeeld heb gekregen van een woning ook in hetzelfde blok. Ons raam is een stuk groter. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Agostino Bad in de slaapkamer plaatsen :) We hebben ook zo'n grote slaapkammer en kleine badkamer. We wilden geen propvolle badkamer, dus de aannemer bood aan een afvoer + warm/koud + aardemat in de slaapkamer te plaatsen als voorbereiding.

Nu staat er een halfvrijstaand bad en ik moet zeggen dat het heel relaxed is :) We waren eerst bang voor een hoge luchtvochtigheid, maar dat bad heeft met een raampje op kiepstand 0 invloed op de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:01
Wij zijn nu in de fase dat we lichtpunten, wcd's en dergelijke moeten doorgeven. Sommige lichtpunten willen wij vrij precies op plekken hebben zitten (bijv. in het midden boven de bar van keuken). Hoe hebben jullie dit soort informatie aan jullie contactpersoon doorgegeven? Hebben jullie toevallig voorbeelden hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Thomas19903 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:41:
Wij zijn nu in de fase dat we lichtpunten, wcd's en dergelijke moeten doorgeven. Sommige lichtpunten willen wij vrij precies op plekken hebben zitten (bijv. in het midden boven de bar van keuken). Hoe hebben jullie dit soort informatie aan jullie contactpersoon doorgegeven? Hebben jullie toevallig voorbeelden hiervan?
Plattegrond CAD-tekening van de bouwer gekregen en daar op ingetekend met AutoCAD, inclusief maatvoering vanaf twee verschillende muren tot het hart van bijv. het lichtpunt. Dat konden ze vervolgens zo overnemen.

Maar datzelfde kan ook op een geprinte tekening en het daar met afstand tot bijv. muren intekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tekenen , tekenen en nog eens tekenen.. nooit via een beschrijving doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
Verwijderd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:36:
@Agostino Bad in de slaapkamer plaatsen :) We hebben ook zo'n grote slaapkammer en kleine badkamer. We wilden geen propvolle badkamer, dus de aannemer bood aan een afvoer + warm/koud + aardemat in de slaapkamer te plaatsen als voorbereiding.

Nu staat er een halfvrijstaand bad en ik moet zeggen dat het heel relaxed is :) We waren eerst bang voor een hoge luchtvochtigheid, maar dat bad heeft met een raampje op kiepstand 0 invloed op de luchtvochtigheid.
Tot nu toe is de aannemer niet echt meedenkend. Dus denk niet dat die optie er is. Het zal waarschijnlijk een iets kleinere slaapkamer worden. Nu denk je alles uit, straks doe je het gewoon met wat je hebt qua indeling. Het is ons eerste koophuis, dus geen plek voor de komende 20 jaar maar wel een plek waar eventueel wat gezinsuitbreiding kan komen, dus is een grotere badkamer chiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
Gewoon in de pdf tekeningen aangeven door middel van opmerkingen. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnYJpNrP3QMGgglsc0v3SoPuKxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zw8Cv1NRf2wKmVH12C1q5gFp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
Agostino schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Gewoon in de pdf tekeningen aangeven door middel van opmerkingen. Zie hieronder.

[Afbeelding]
Daar staat dus geen maatvoering…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Deleon78 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Daar staat dus geen maatvoering…
Nee, maar bedoelde meer als voorbeeld hoe je het kan aangeven op een .PDF bestand. Indien je een WCD op 500 mm uit de wand wil hebben kun je dat toch in de omschrijving aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Bij ons zit er eindelijk wat beweging in qua bouw en dat maakt het toch allemaal weer even wat leuker! Wij hebben de KAO reeds in dec 2020 getekend en er is vorig jaar nog een 'scare' geweest met een volhardende bezwaarmaker, maar dat is gelukkig met een sisser afgelopen. (Overigens loopt alles nog steeds keurig op schema, dus _/-\o_ voor de ontwikkelaar/aannemer.)

Het is een groot project, en we kunnen het niet zomaar zien. Gelukkig heeft de bouwer elke twee maanden een kijkmiddag al vanaf het prille begin. We hebben daar al gestaan toen er alleen nog maar heipalen te zien waren, binnenkort mogen we weer. Tussendoor gaan we af en toe met een drone kijken, want het is allemaal toch wel heel leuk. (Daar zitten wat leuke foto's ook wel tussen van het project, maar ik twijfel nog een beetje hoe ik die kan delen zonder meteen mijn nieuwe adres helemaal weg te geven.)

Ze zijn nu bezig met de fundering, zie onderstaande foto. Iemand enig idee wat de rode buis is? Deze is maar bij een enkele andere woning te zien, en het enige dat we niet echt kunnen plaatsen, dus onze interesse is gewekt :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klein update: Metselwerk al een stuk verder en het dak begint vorm aan te nemen. Het begint net een huis te worden nu :) Ben benieuwd wanneer het dak erop gaat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-g0mNO7lt2Vtp0Z60Yxcm50nrjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJs0UqChSVHY8ID4v5hmufI7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 02:09
Agostino schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Nee, maar bedoelde meer als voorbeeld hoe je het kan aangeven op een .PDF bestand. Indien je een WCD op 500 mm uit de wand wil hebben kun je dat toch in de omschrijving aangeven?
Dat gaat geheid problemen opleveren, ik zou het desnoods uitprinten en met de hand intekenen en (goede) maatvoering erbij.

Tenzij je nog een gesprek/moment hebt waarbij je de tekeningen kan controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:50

vliegnerd

Nintendo fan.

@Greebs rood in de meterkast is “elektra” dus het lijkt een buis voor elektra naar tuin/schuur/garage.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
kepler schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:00:
[...]
Dat gaat geheid problemen opleveren, ik zou het desnoods uitprinten en met de hand intekenen en (goede) maatvoering erbij.

Tenzij je nog een gesprek/moment hebt waarbij je de tekeningen kan controleren.
Ja, tekeningen kregen wij steeds eerst in concept met offerte aangeleverd. Daar konden we steeds controleren of dat goed was en desnoods aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wij hebben alles gewoon ingetekend en daarna met de aannemer om tafel gaan zitten. Die heeft alles op hun manier mogen vast leggen.

Aannemer heeft een vaste structuur dus er kan qua papier werk niets fout gaan:
- Concept per mail
- Bij akkoord in tweevoud per post
- Beide exemplaren tekenen en retour voor bepaalde datum.
- Binnen een week één exemplaar die gemarkeerd is met ‘Gezien’ en handtekeningen van de juiste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Greebs inderdaad een mantelbuis voor elektra naar buiten. Diegene zonder hebben dat dus niet afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:46
<delete>

[ Voor 98% gewijzigd door 737freak op 05-02-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Per 4 installatie automaten moet je één aardlek automaat hebben.

Iemand enig idee voor hoeveel groepen een krachtstroomgroep (400v) mee telt?

@Blihi @Farmerwood misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:42:

@Blihi @Farmerwood misschien?
Waarom geen alamat? Heb je geen last van aantal groepen/aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:48:
[...]
Waarom geen alamat? Heb je geen last van aantal groepen/aardlek.
Omdat de aannemer het al geplaatst heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Omdat de aannemer het al geplaatst heeft ;)
Bij ons zat er een Flexomaat krachtstroom samen met nog 1 groep op een 4pin aardlekschakelaar.
Zou zeggen dat het 3 fases zijn en meetelt als 3x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:52:
[...]

Bij ons zat er een Flexomaat krachtstroom samen met nog 1 groep op een 4pin aardlekschakelaar.
Zou zeggen dat het 3 fases zijn en meetelt als 3x?
Dat was ook mijn denkwijze, maar ik weet dus niet of dat klopt. In dit geval combineert de aannemer een krachtstroomgroep en 2 losse groepen op één aardlek.

Voor nu even de vraag in een ander topic gesteld :+

[ Voor 79% gewijzigd door Toppe op 05-02-2022 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:42:

Voor zover mij bekend hebben krachtgroepen, in ieder geval die waar jij nu op doelt, altijd hun eigen aardlekschakelaar. Het is tenslotte een combinatie van 3 groepen die gezamenlijke aardlekschakelaar delen om ze altijd tegelijk af te schakelen.

Ze vallen daarmee dan niet onder die regel van 4 groepen per aardlekschakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 18:40

BiG-GuY

Als ze met 4 polige aardleks werken, werken ze op basis van een oude standaard:

Tot en met 1 juli 2016 mogen 3 fase groepenkasten verkocht en geïnstalleerd worden waarbij installatieautomaten (groepen) aangesloten worden op een 4-polige aardlekschakelaar. Een 4-polige aardlekschakelaar is een 3 fase aardlekschakelaar. Na ingang van de NEN 1010:2015 is dit niet meer toegestaan. De 4-polige aardlekschakelaar zal niet verdwijnen, maar zal enkel voor een andere toepassing gebruikt worden.

Volgens de NEN 1010:2015 mogen installatieautomaten enkel nog op een 2-polige aardlekschakelaar worden aangesloten. De regel blijft nog steeds dat er maximaal vier installatieautomaten op één aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. Minder mag altijd! Het verschil tussen de toepassing van de aardlekschakelaar in de NEN 1010:2007 en NEN 1010:2015 is onder andere gebaseerd op de verdeling van de lekstromen van groepen in een 3 fase aansluiting.

Zoals hierboven omschreven zit een groot verschil tussen de NEN 1010 normering in de toepassing van de aardlekschakelaar in de groepenkast. Waar eerder een 3 fase aardlekschakelaar gebruikt werd in een 3 fase groepenkast, zullen nu ‘1 fase’ varianten gebruikt worden in de groepenkast. Met andere woorden: de 2-polige (2P) aardlekschakelaar wordt de standaard aardlekbeveiliging indien u installatieautomaten in uw groepenkast plaatst.

Waar u eerder drie maal een 4-polige (4P) aardlekschakelaar in uw 3 fase groepenkast zou selecteren voor bijvoorbeeld 10 installatieautomaten en een kookgroep (fornuisgroep), zullen dit vanaf 1 juli 2016 drie 2-polige aardlekschakelaars zijn.

Naast de installatieautomaten (1-polig + nul) mogen ook fornuisgroepen (ook wel kookgroepen genoemd) niet meer aangesloten worden op een aardlekschakelaar 4P. De aardlekschakelaar 2P zal zodoende toegepast gaan worden in de 1 fase en 3 fase groepenkasten.

Het is niet verplicht om een inductie kookplaat te beveiligen achter een aardlekschakelaar, echter adviseren wij dit wel altijd te doen.

Er is hierop wel een kleine aanpassing geweest in 2017:
Onlangs is in de NEN 1010 gewijzigd dat 1P+N installatieautomaten wel aangesloten mogen worden 4-polige aardlekschakelaars. Echter wordt aangeven dat het niet wenselijk is (en om zodoende 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken).

In onze kast is de krachtgroep zodoende aangesloten direct na de hoofdschakelaar. Er was nog discussie over wel of geen aardlek tussen die krachtgroep en de hoofdschakelaar. Die zit er nu dus niet tussen en volgens de elektricien hoefde dat niet, omdat de kookplaat niet telde als een aangesloten apparaat met losse stekker, Perilex zou daar niet onder vallen.

Er bestaan ook krachtgroep aardlekautomaten, die gewoon in 1x 4DIN krachtgroep en aardlek zijn, maar die zijn uiteraard duurder, en dit zou voldoende zijn.

De 3x 2-polige 2DIN aardleks zijn gebruikt voor de 9 automaten. De zonnepanelen zijn weer aangesloten op een eigen 1DIN aardlekautomaat.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 06-02-2022 08:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Farmerwood schreef op zondag 6 februari 2022 @ 06:50:
[...]

Voor zover mij bekend hebben krachtgroepen, in ieder geval die waar jij nu op doelt, altijd hun eigen aardlekschakelaar. Het is tenslotte een combinatie van 3 groepen die gezamenlijke aardlekschakelaar delen om ze altijd tegelijk af te schakelen.

Ze vallen daarmee dan niet onder die regel van 4 groepen per aardlekschakelaar.
@Toppe
Incorrect. Krachtgroep telt voor 1. Er mogen dus meerdere op 1 4-polige aardlek.

En je opmerking dat een krachtgroep een interne aardlekschakelaar heeft is echt pertinente onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:43:
[...]

@Toppe
Incorrect. Krachtgroep telt voor 1. Er mogen dus meerdere op 1 4-polige aardlek.

En je opmerking dat een krachtgroep een interne aardlekschakelaar heeft is echt pertinente onzin.
Zoals gezegd ‘voor zover mij bekend ‘.
De krachtgroep in mijn meterkast heeft een aardlekschakelaar en ik ging er vanuit dat @Toppe het over zo een heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZJqbYQnA0tfTpE24VeQmUqVzPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoV6P6IGVJPQZfAYQd7hziPS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Farmerwood op 06-02-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@Farmerwood

Foto’s zeggen meer, dus bij deze. Maar ondertussen (thanks @JackBol, @Source90) zijn we er achter dat dit gewoon klopt.

Groep 13 zit niet op een eigen aardlek maar ik zou ook niet weten waar die groep voor is.

Tevens zijn de groepen 14 en 15 B20 ipv B16 automaten. Waarom? Geen idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCkHBjBEg_CpAhCp8oPG80cX1AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMayjyu1tkfCFfVSlmFlxhC8.jpg?f=fotoalbum_large

Verder wel beetje balen qua indeling, had graag nog 2 eigen groepen naar de tuin gelegd maar dat met deze opstelling niet lekker mogelijk. Na oplevering maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

Edit zie dat ze hier weer een ander type stopcontact hebben toegepast. Die gaat op het lijstje opleverpunten :+

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 06-02-2022 09:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
De eerste keer dat ik een inbouwstopcontact zie in een meterkast op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:29:
De eerste keer dat ik een inbouwstopcontact zie in een meterkast op die manier.
Dubbeldoos systeem hé. Alleen dus wel de verkeerde lijn én ze zitten niet horizontaal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:59:
@Farmerwood

Foto’s zeggen meer, dus bij deze. Maar ondertussen (thanks @JackBol, @Source90) zijn we er achter dat dit gewoon klopt.

Groep 13 zit niet op een eigen aardlek maar ik zou ook niet weten waar die groep voor is.

Tevens zijn de groepen 14 en 15 B20 ipv B16 automaten. Waarom? Geen idee.
[Afbeelding]

Verder wel beetje balen qua indeling, had graag nog 2 eigen groepen naar de tuin gelegd maar dat met deze opstelling niet lekker mogelijk. Na oplevering maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

Edit zie dat ze hier weer een ander type stopcontact hebben toegepast. Die gaat op het lijstje opleverpunten :+
B20s zijn voor WP?
Waar is de alamat 13 voor?
Verder heel erg zonde van de ruimte die de 3 (!!) overbodige 4p aardlekschakelaars innemen.. Dat kunnen allemaal 2p varianten zijn.
Farmerwood schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Zoals gezegd ‘voor zover mij bekend ‘.
De krachtgroep in mijn meterkast heeft een aardlekschakelaar en ik ging er vanuit dat @Toppe het over zo een heeft.

[Afbeelding]
Dat is een alamat, geen installatie automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:42:
[...]

B20s zijn voor WP?
Waar is de alamat 13 voor?
Verder heel erg zonde van de ruimte die de 3 (!!) overbodige 4p aardlekschakelaars innemen.. Dat kunnen allemaal 2p varianten zijn.
[...]

Dat is een alamat, geen installatie automaat.
Waar 13 voor is: Geen flauw idee. Kaart is niet ingevuld dus kan het ook niet zien.

B20's voor de warmtepomp zou kunnen maar ik heb ook nog airco voorbereiding inclusief afwerking op de meterkast, zou daar dus ook voor kunnen zijn.

En ja, die ruimte is zonde. Mag je ook gewoon groepen op de hoogte zetten dan? Dan vervang ik ze zelf wel zodat er weer wat ruimte vrij komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Waar 13 voor is: Geen flauw idee. Kaart is niet ingevuld dus kan het ook niet zien.

B20's voor de warmtepomp zou kunnen maar ik heb ook nog airco voorbereiding inclusief afwerking op de meterkast, zou daar dus ook voor kunnen zijn.

En ja, die ruimte is zonde. Mag je ook gewoon groepen op de hoogte zetten dan? Dan vervang ik ze zelf wel zodat er weer wat ruimte vrij komt :+
Beter even in het electra topic vragen, ABB heeft ook die busboard kasten, weet niet hoe het hier zit.

Maar vreemd is het wel, volgens de norm is het ongewenst, het is duurder en neemt meer plek in. Enige pluspunt is dat de onderste rij er strakker uitziet.

Mbt je tuingroepen, je hebt nu al plek voor 3 stuks 2p alamats, dus daar hoef je het niet perse voor te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-02-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
bbbrumbrum schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Beter even in het electra topic vragen, ABB heeft ook die busboard kasten, weet niet hoe het hier zit.

Maar vreemd is het wel, volgens de norm is het ongewenst, het is duurder en neemt meer plek in. Enige pluspunt is dat de onderste rij er strakker uitziet.
Nee, dit is goedkoper en ook exact de reden dat ze het zo doen. Elke cent besparen.

Die flexomaat is ongeveer 13€ incl. BTW. = €65 voor 5x. Die 4pin Aardlekschakelaar is 51€ incl. BTW.
Totaal €116 incl BTW

VS

2x flexomaat = 26€
1x 2pin aardlekschakelaar = 32€
1x Aardlekautomaat krachtstroom (fornuis 4p) = 103€
Totaal 161€ incl btw

Scheelt ze 50€ per huishouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 06-02-2022 10:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Dubbeldoos systeem hé. Alleen dus wel de verkeerde lijn én ze zitten niet horizontaal :+
Boeit jou dat werkelijk wat in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Nee, dit is goedkoper en ook exact de reden dat ze het zo doen. Elke cent besparen.

Die flexomaat is ongeveer 13€ incl. BTW. = €65 voor 5x. Die 4pin Aardlekschakelaar is 51€ incl. BTW.
Totaal €116 incl BTW

VS

2x flexomaat = 26€
Totaal 161€ incl btw

Ik verwacht dat het in dit geval meer een gevalletje "Zo doen we het altijd" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Totaal €116 incl BTW

VS

2x flexomaat = 26€
Totaal 161€ incl btw

Hebben we het over hetzelfde?

De alamat is niet voor de kookplaat (gelukkig), dat is de meest linker krachtgroep.

Maar is een 2p aardlek echt goedkoper dan de 4p variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:50

vliegnerd

Nintendo fan.

[...]

Het viel me in “mijn” nieuwbouwproject ook al op dat de 2 meterkasten waarvan ik foto’s gezien heb in de bouwupdates van de bouwer (waaronder die van mijn huis) er 3x 4p aardlek gebruikt werd en dan 3 gekoppelde 1p automaten voor de 400v 3fase kookgroep itt tot de verwachtte 3fase alamat.

Blijkbaar iets goedkoper… overigens kostte een 3fase kookgroep tov de standaard dubbele kookgroep op 1 fase 400 euro meerwerk.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Bij onze aannemer hebben we de volgende optie in de Keuzelijst

Dubbele wandcontactdoos in meterkast als opbouw (170eur) - "Het leveren en plaatsen van een dubbele wandcontactdoos met randaarde zonder groepsuitbreiding als opbouw in de meterkast."

Kan iemand adviseren hoe belangrijk dit is/hoe nuttig? Heb ik zo'n WCD nodig in de meterkast?
Ik denk dat er standaard een is, dus dit zou extra zijn. Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
raduf schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:33:

Dubbele wandcontactdoos in meterkast als opbouw (170eur) - "Het leveren en plaatsen van een dubbele wandcontactdoos met randaarde zonder groepsuitbreiding als opbouw in de meterkast."

Kan iemand adviseren hoe belangrijk dit is/hoe nuttig? Heb ik zo'n WCD nodig in de meterkast?
Als er standaard een enkele WCD zit kun je daar toch prima een goede verdeeldoos aan hangen? Zet die vast op het achterhoud van de meterkast heb je het zelfde effect voor een fractie van de prijs. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09

Doen!
Stroom voor je deurbel, zaklamp tijdens stroomuitval, modems, etc.

(Ik ga er van uit dat er geen wcd aanwezig is, itt @Agostino. Kan ook inderdaad)

[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 06-02-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:18

WCD in de meterkast heb je sowieso nodig voor je router en eventuele switch. Maar ik mag toch aannemen dat dit standaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
vliegnerd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Het viel me in “mijn” nieuwbouwproject ook al op dat de 2 meterkasten waarvan ik foto’s gezien heb in de bouwupdates van de bouwer (waaronder die van mijn huis) er 3x 4p aardlek gebruikt werd en dan 3 gekoppelde 1p automaten voor de 400v 3fase kookgroep itt tot de verwachtte 3fase alamat.

Blijkbaar iets goedkoper… overigens kostte een 3fase kookgroep tov de standaard dubbele kookgroep op 1 fase 400 euro meerwerk.
Grote voordeel van een 4P ALS is dat een kookgroep hierbij een prima oplossing is en je daarvoor niet hoeft te upgraden naar een 3 fase alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Is dat €170 voor een dubbel in plaats van een enkel stopcontact..? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:21
Als er standaard geen wc’s in de meterkast zit, zit er meestal wel een lasdoos .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APlL0yYP6-toXVvmbwm0BKlCBvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDXRu6VueZtMTlgwVjatCUQr.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kan je zeer gemakkelijk een dubbele opbouw wcd opzetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnaBbRjmhX9N9GHX80HledTukr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDVKR8d6LtpC76cu0RrdU7wp.jpg?f=fotoalbum_large

Kost nog geen €35,- en 10 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Iemand tips voor houtsoort schutting?
Onze buren komen nu met een schutting aan van Douglas/Lariks.
Heb geen verstand van hout. Wat is waaibomenhout en wat blijft redelijk goed na jaren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KING-RICHIE
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi, Ik ben een paar maanden aan het meegluren en nu eindelijk de tijd genomen om mezelf voor te stellen. Ik ben een semi-allochtoon, dus moet je mijn slechte Nederlands maar door de vingers zien... ;-)

Members only:

Wij hebben onze keuzes inmiddels bekendgemaakt en de laatste wijziginen in de optielijst doorgegeven. De fundering is vorige week uitgegraven, dus zal binnenkort het "echt werk" gaan beginnen.
Voor het maken van veel keuzes, hebben we veel aan de input van deze forum gehad (al was het maar in de vorm van gluren), waarvoor onze enorme dank! Hier zit een berg aan zinvolle informatie die erg nuttig bleek te zijn in de vele gesprekken die we hebben moeten voeren met verschillende partijen.

Mijn advies voor iedereen die het wilt hebben: Vraag altijd om korting, nee heb je, ja kan je krijgen toch? Zo hebben we toch een aantal duizenden euros al zonder al te veel moeite eraf kunnen krijgen. En dat zijn euros die je dan ergens anders weer in kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:37:
Heb geen verstand van hout. Wat is waaibomenhout en wat blijft redelijk goed na jaren?
Douglas is ondertussen vrijwel de standaard. Je moet hem alleen niet op de grond hebben staan, iets van een bandje/beton/grind er onder is aan te raden.

Het verkleurt wel meer dan bijvoorbeeld vuren geïmpregneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rob-T6 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:36:
Als er standaard geen wc’s in de meterkast zit, zit er meestal wel een lasdoos .

[Afbeelding]

Daar kan je zeer gemakkelijk een dubbele opbouw wcd opzetten

[Afbeelding]

Kost nog geen €35,- en 10 minuten
Zou er niet vanuit gaan, zou niet weten waarom ze dit standaard in een meterkast zouden plaatsen, afgezien van een stopcontact.

En z’n opbouw module kost tientje bij de groothandel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
48m3 is heeuul veel zand. Moet wel met een dumper, 600e wel veel voor huur oid. Goede 8 kuub voor terras. 40 voor de oprit lijkt me erg veel. Moet er flink opgehoogd worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Vendetta_X op 06-02-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 10:55
Prima hoor. Als je hem om de zoveel tijd beitst blijft hij ook de mooie oranje achtige kleur houden. Is wat duurder hout dan vuren en grenen. Wel plaatsen met betondbandjes eronder en betonpalen ertussen, gaat erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
praliwi schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Prima hoor. Als je hem om de zoveel tijd beitst blijft hij ook de mooie oranje achtige kleur houden. Is wat duurder hout dan vuren en grenen. Wel plaatsen met betondbandjes eronder en betonpalen ertussen, gaat erg lang mee.
Betonpalen zou ik graag willen, buren niet.
Members only:

Voor de rest kan het mij niet zoveel schelen, zolang het hout maar geen waaibomenhout is. Met deze tussenweg kan ik nog wel leven. Anders hadden ze hem op hun eigen grond mogen plaatsen. Maar zou het mij het dubbele kosten als ik een eigen schutting er naast zou moeten zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 06-02-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vendetta_X schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:26:
[...]

48m3 is heeuul veel zand. Moet wel met een dumper, 600e wel veel voor huur oid. Goede 8 kuub voor terras. 40 voor de oprit lijkt me erg veel. Moet er flink opgehoogd worden?
Ja, er moet echt wel wat bij. Die hoeveelheid twijfel ik ook echt niet aan.

Die €740 die ik voor 48 kuub zand betaal is inclusief transport vanaf de laad naar de los locatie.

Prijzen in de afbeelding in de MO tag zijn exclusief BTW. €1800 voor 48 kuub zand inclusief transport is gewoon veel te veel, tenzei hij alles in een bigbag laat komen ofzo.

Natuurlijk ook de vraag naar hem gesteld maar het blijft nu angstvallig stil.

Voor nu gaan we het zand zelf maar regelen, €1100 verschil is gewoon te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:40:
[...]

***members only***

Voor de rest kan het mij niet zoveel schelen, zolang het hout maar geen waaibomenhout is. Met deze tussenweg kan ik nog wel leven. Anders hadden ze hem op hun eigen grond mogen plaatsen. Maar zou het mij het dubbele kosten als ik een eigen schutting er naast zou moeten zetten.
Die beton banden zijn meteen 180 breed en die klem je tussen de beton palen. Hoe ga je die band nu opsluiten?

En lariks/Douglas wil je absoluut niet in de natte grond hebben, zelfs niet behandeld. Je gaat dus al twee hout soorten krijgen.

Zou zelf ook aangeven dat je zelf nog een offerte gaat opvragen voor het zelfde werk om te kijken of hij qua prijs wel acceptabel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 06-02-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe die tractor met dumper gebruiken ze om het zand van voor naar achter te “kruien” natuurlijk.
En 750,- voor 48m3 zand inclusief transport? Dat is gewoon echt goedkoop in deze tijd.
Ik heb 1,5 jaar geleden omgerekend €24,- per kuub betaald inclusief transport. (In de btw)

Die betonbanden tussen die palen hoef je niet nog eens op te sluiten want die schuiven klem tussen die palen als een soort messing-groef verbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 06-02-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Laatst online: 21:46

skate master

Autodesk Educator Expert

Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:43:
[...]

Ja, er moet echt wel wat bij. Die hoeveelheid twijfel ik ook echt niet aan.

Die €740 die ik voor 48 kuub zand betaal is inclusief transport vanaf de laad naar de los locatie.

Prijzen in de afbeelding in de MO tag zijn exclusief BTW. €1800 voor 48 kuub zand inclusief transport is gewoon veel te veel, tenzei hij alles in een bigbag laat komen ofzo.

Natuurlijk ook de vraag naar hem gesteld maar het blijft nu angstvallig stil.

Voor nu gaan we het zand zelf maar regelen, €1100 verschil is gewoon te groot.
volgens je lijstje gaat het om m2 (vierkante meter) en geen kuubs.
Dan zou €20 leveren en aanbrengen moeten zijn. Dus inlc transport en verdichten/ uitvlakken.
De dumper is prijzig, maar heb je waarschijnlijk nodig om de grond wie ontgraven wordt af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:50:
@Toppe die tractor met dumper gebruiken ze om het zand van voor naar achter te “kruien” natuurlijk.
En 750,- voor 48m3 zand inclusief transport? Dat is gewoon echt goedkoop in deze tijd.
Ik heb 1,5 jaar geleden omgerekend €24,- per kuub betaald inclusief transport. (In de btw)
Ja, all-in tarief. Hier in de regio zitten meerdere locaties waar zand wordt afgegraven. En als ik het een beetje snel bestel kunnen ze zo met een 50 tons wagen achter het huis komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
skate master schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:51:
[...]
volgens je lijstje gaat het om m2 (vierkante meter) en geen kuubs.
Dan zou €20 leveren en aanbrengen moeten zijn. Dus inlc transport en verdichten/ uitvlakken.
De dumper is prijzig, maar heb je waarschijnlijk nodig om de grond wie ontgraven wordt af te voeren.
Klopt, is een tik fout. Grond uitgraven hoeft niet. Er moet dik 20cm aan de achterkant verhoogd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Laatst online: 21:46

skate master

Autodesk Educator Expert

Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Klopt, is een tik fout. Grond uitgraven hoeft niet. Er moet dik 20cm aan de achterkant verhoogd worden.
Weet je zeker dat de hoeveelheden kloppen?
Met deze kuubs zand kun je bijna 0,5 m ophogen onder je bestrating.
Lijkt mij wat veel, of je huis staat op een terp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
skate master schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Weet je zeker dat de hoeveelheden kloppen?
Met deze kuubs zand kun je bijna 0,5 m ophogen onder je bestrating.
Lijkt mij wat veel, of je huis staat op een terp.
Ja, het klopt echt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Nu ben ik geen stratenmaker, maar als je ruim 0.5m moet verhogen kan je dan niet beter een deel hele goedkope grond nemen? Ik heb begrepen dat alleen maar de laatste 20cm zand hoeft te zijn.
Of maakt dat helemaal niks uit in prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Nu ben ik geen stratenmaker, maar als je ruim 0.5m moet verhogen kan je dan niet beter een deel hele goedkope grond nemen? Ik heb begrepen dat alleen maar de laatste 20cm zand hoeft te zijn.
Of maakt dat helemaal niks uit in prijs?
Kan het krijgen voor €15 per kuub. Vraag me af wat er goedkoper is. Hooguit puin maar geen zin in, wil je straks een leiding leggen sta je 3 weten te hakken. En als je er ooit vanaf wilt zit je weer met dat PFAS gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Kan het krijgen voor €15 per kuub. Vraag me af wat er goedkoper is. Hooguit puin maar geen zin in, wil je straks een leiding leggen sta je 3 weten te hakken. En als je er ooit vanaf wilt zit je weer met dat PFAS gedoe
Nee ik heb ook geen idee, maar misschien kan je ergens een deal sluiten waar ze net aan het afgraven zijn. Zeker in een nieuwbouw wijk liggen er regelmatig her en der bergen grond, waar onderling gebruik van gemaakt wordt (heb ik gehoord van onze aannemer).

En ik hoop voor je dat het nog wel even duurt voordat je alles weer gaat afgraven :D

Edit: wij hadden het geluk dat de gemeente nog moest ophogen en die hebben het gratis extra opgehoogd tot 30cm onder peil. Dat was wel hele slechte grond, maar op die diepte maakt het weinig uit.

[ Voor 12% gewijzigd door kepler op 06-02-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Nee ik heb ook geen idee, maar misschien kan je ergens een deal sluiten waar ze net aan het afgraven zijn. Zeker in een nieuwbouw wijk liggen er regelmatig her en der bergen grond, waar onderling gebruik van gemaakt wordt (heb ik gehoord van onze aannemer).

En ik hoop voor je dat het nog wel even duurt voordat je alles weer gaat afgraven :D
Haha ze hebben hier al wel veel afgegraven, is allemaal weer achter in de tuin gestort om damwand te vullen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 18:40

BiG-GuY

Wij zijn (samen met meeste buren) voor geïmpregneerd Red Class gegaan. Dit zou 15+ jaar zonder behandelen goed moeten blijven.

Members only:

Rechterkant gaan we zelfde type doen en dan volledig dicht. We zullen in de nieuwe schuur een opening maken aan de kant van het looppad, zodat we via de schuur naar de tuin kunnen achterom. Aangezien we nooit van buiten in de achtertuin zullen gaan als we niet een fiets/motor mee hebben.

Heb even geen foto van toen het af was, kan ik morgen maken. Inclusief overzicht shot over de andere tuinen heen.

Zonder betonpalen/platen kan je wel vergeten als je hout wilt gebruiken. Dan blijft enkel composiet over als ze het beton niet willen. Wij vinden het wel mooi zo, met contrasterende kleuren.

Ze leveren ook een lichtgrijze versie als je de donkere te donker vind.

[ Voor 40% gewijzigd door BiG-GuY op 06-02-2022 21:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Source90 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:40:
[...]

***members only***

Hardhouten palen zou wellicht kunnen, maar men gebruikt tegenwoordig niet voor niets beton :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Haha ze hebben hier al wel veel afgegraven, is allemaal weer achter in de tuin gestort om damwand te vullen :9
Ik bedoel dus een straat verder op ;)
Hier zijn ze komende 3 jaar nog aan het bouwen, grond zat. Ze rijden af en aan met trekkers met grond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
praliwi schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:45:
[...]

Hardhouten palen zou wellicht kunnen, maar men gebruikt tegenwoordig niet voor niets beton :)
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 06-02-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Lariks/Douglas of geïmpregneerd grenen blijft zo 20 jaar goed hoor. Als t maar niet de grond in gaat. Alleen de palen wil je van hardhout of t liefst beton.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Douglas blijft, als het niet in verbinding met natte grond staat, jaren mooi. Alleen de kleur wordt minder.

Een antraciet betonpaal is na 2 jaar ook volledig verkleurt. Zou je weer je schutting los moeten halen om met betonverf aan de slag te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 06-02-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 18:09

EiT

Gewoon HK-Lazuur gebruiken, blijft de kleur wel mooi.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Douglas blijft, als het niet in verbinding met natte grond staat, jaren mooi. Alleen de kleur wordt minder.

Een antraciet betonpaal is na 2 jaar ook volledig verkleurt. Zou je weer je schutting los moeten halen om met betonverf aan de slag te gaan.
Makrolon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Lariks/Douglas of geïmpregneerd grenen blijft zo 20 jaar goed hoor. Als t maar niet de grond in gaat. Alleen de palen wil je van hardhout of t liefst beton.
Gaat mij niet echt om de kleur :o

Als ik Douglas/Lariks google, kom ik op naaldhout en daar wordt aangegeven dat het binnen een paar jaar weg is. In de offerte van de buren lees ik "geschaafd Lariks/Douglas onder afdak gemonteerde schermen, met L-beslag tussen de palen". Lees niets over impregneren. Wel al aangegeven dat ze dit moeten navragen voor ik er akkoord mee ga.

Is hardhout voor de palen überhaupt niet beter qua levensduur, niet verkleuring. Om dat Douglas elke paar jaar in de pantzerbeits te zetten om het overeind te houden, zit ik ook niet op de wachten }:O

Heb maar zelf wat offertes opgevraagd om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 17:03
Source90 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:46:
[...]

[...]

Als ik Douglas/Lariks google, kom ik op naaldhout en daar wordt aangegeven dat het binnen een paar jaar weg is. In de offerte van de buren lees ik "geschaafd Lariks/Douglas onder afdak gemonteerde schermen, met L-beslag tussen de palen". Lees niets over impregneren. Wel al aangegeven dat ze dit moeten navragen voor ik er akkoord mee ga.

Is hardhout voor de palen überhaupt niet beter qua levensduur, niet verkleuring. Om dat Douglas elke paar jaar in de pantzerbeits te zetten om het overeind te houden, zit ik ook niet op de wachten }:O

Hier hardhouten palen met Douglas schermen er tussen. Staat inmiddels 5 jaar. De schermen zijn wat grijzer geworden maar verder geen centje pijn. Gaat echt nog jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Lariks Douglas is ook een rare benaming. Het is of Lariks of Douglas, waarbij Lariks en zeker Siberisch Lariks al redelijk duurzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
[...]

[...]

Zoals anderen zeggen, de schermen zelf kunnen prima in Douglas, die hebben geen grondcontact. Gaat om de palen, die moeten van hardhout of beton zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Maar als het zo belangrijk voor je is (logischerwijs), waarom laat je dan alles via de buren regelen? Gewoon beide een paar offertes aanvragen en er samen eentje uitkiezen? Of willen zij het perse regelen via hun hovenier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

[...]

Als je het met de grond in contact laat komen is het zo weg, zolang dat niet het geval is blijft het jaren staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Jheroun schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:22:
Hier hetzelfde. De lekkage waar wij last van hadden was anderhalf jaar na oplevering opgelost. Waar het door kwam was lang onduidelijk maar de bouwer ging er iedere keer gewoon netjes mee aan de slag.

...

Het huidige weertype is overigens ideaal voor lektests. Veel regen en harde wind. Uit het noordwesten hadden we die nog niet gehad dus dit is de laatste test voor onze eerdere lekkage. Ik heb al driekwart jaar geen vochtplek gezien bij horizontale regen dus ik denk dat het goed zit maar je weet nooit ;)
(self) Quoted for truth -O-

De lekkage die opgelost leek is bij ons weer terug. Niet door de noordwester storm van vorige week maar door de zuidwester van gisteren. Oplevering van ons huis was in 2019 maar dit blijft jaarlijks terugkomen. Vanaf zaterdagavond regende het onophoudelijk en was er continue een W/ZW wind van ongeveer kracht 6. Kennelijk iets dat veel in februari voorkomt. Alle stortbuien van het afgelopen jaar waar opritten van blank kwamen te staan en schuren door volliepen leverden geen problemen op maar als het lang aanhoud in combinatie met wind komt er bij ons ergens water binnen en die komt weer naar buiten in onze kleedkamer. Patroon hetzelfde als voorgaande jaren, vochtplek op het plafond en een paar uur later druppelt het vanaf een lamp een meter verderop naar beneden. Alles bij elkaar is er niet meer dan een paarhonderd milliliter uitgedruppeld maar leuk is anders natuurlijk. De kringen op het plafond zijn nu al weer een stuk opgedroogd, als het droog is zie je het nauwelijks dus het is vrij schoon water.

Ik heb de bouwer wederom ingelicht maar die gaan vermoedelijk weer iemand met een kitspuit langs sturen die een nieuw gat gaat dichtkitten. Ik wil parallel zelf door een meer bouwtechnisch persoon onderzoek laten doen. Dat de kosten uiteindelijk voor de bouwer horen te zijn interesseert me niet zo gek veel meer, ik wil een oplossing.

Wij zijn lid van VEH maar naast de opleverkeuring, de spoedhulp en de juridische hulp zie ik daar niet direct opties. Heeft iemand hier tips? Het lijkt me handig als er in de spouwmuur wordt gekeken met een camera ofzo maar wie bel je daarvoor, een bouwkundig ingenieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Je moet ergens een concessie doen. Grotere badkamer is kleinere slaapkamer. Als je een bad wil ben je beperkt in je wastafel.

Je hebt niet veel keus dan gewoon te accepteren hoe het is.
Oplossing is een stuk eenvoudiger, vanuit de leverancier van de badkamer een glazenwand mee nemen, wel prijzig en er kan gewoon een stopcontact naast de wastafel. Vroeg vrijdag via de mail of ze een alternatief hadden toen was het antwoord nee. Nu telefonisch kan het e.e.a. wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jheroun schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:12:
[...]

(self) Quoted for truth -O-

De lekkage die opgelost leek is bij ons weer terug. Niet door de noordwester storm van vorige week maar door de zuidwester van gisteren. Oplevering van ons huis was in 2019 maar dit blijft jaarlijks terugkomen. Vanaf zaterdagavond regende het onophoudelijk en was er continue een W/ZW wind van ongeveer kracht 6. Kennelijk iets dat veel in februari voorkomt. Alle stortbuien van het afgelopen jaar waar opritten van blank kwamen te staan en schuren door volliepen leverden geen problemen op maar als het lang aanhoud in combinatie met wind komt er bij ons ergens water binnen en die komt weer naar buiten in onze kleedkamer. Patroon hetzelfde als voorgaande jaren, vochtplek op het plafond en een paar uur later druppelt het vanaf een lamp een meter verderop naar beneden. Alles bij elkaar is er niet meer dan een paarhonderd milliliter uitgedruppeld maar leuk is anders natuurlijk. De kringen op het plafond zijn nu al weer een stuk opgedroogd, als het droog is zie je het nauwelijks dus het is vrij schoon water.

Ik heb de bouwer wederom ingelicht maar die gaan vermoedelijk weer iemand met een kitspuit langs sturen die een nieuw gat gaat dichtkitten. Ik wil parallel zelf door een meer bouwtechnisch persoon onderzoek laten doen. Dat de kosten uiteindelijk voor de bouwer horen te zijn interesseert me niet zo gek veel meer, ik wil een oplossing.

Wij zijn lid van VEH maar naast de opleverkeuring, de spoedhulp en de juridische hulp zie ik daar niet direct opties. Heeft iemand hier tips? Het lijkt me handig als er in de spouwmuur wordt gekeken met een camera ofzo maar wie bel je daarvoor, een bouwkundig ingenieur?
https://www.lekrecherche.nl/camera-bouw-inspectie/

Volgens mij precies wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Heb jij toevallig ervaring met die partij? Het blijkt best lastig om betrouwbare partijen te zoeken als ik de reviews op google een beetje doorneem.

Maar zo'n soort inspectie zoek ik inderdaad. Uiteraard heb ik het liefst dat de bouwer zelf een expert inschakeld die dit soort onderzoek doet maar als zij weer visueel willen inspecteren en met kit aan de slag gaan vermoed ik dat het volgende winter weer een natte boel wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 13:57
Jheroun schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Heb jij toevallig ervaring met die partij? Het blijkt best lastig om betrouwbare partijen te zoeken als ik de reviews op google een beetje doorneem.

Maar zo'n soort inspectie zoek ik inderdaad. Uiteraard heb ik het liefst dat de bouwer zelf een expert inschakeld die dit soort onderzoek doet maar als zij weer visueel willen inspecteren en met kit aan de slag gaan vermoed ik dat het volgende winter weer een natte boel wordt.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jheroun schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:10:
[...]

2 keer via verzekeringswerk hun over de vloer gehad. Rapport nooit officieel gezien ivm verzekering. Prima werk.

Pagina: 1 ... 80 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.