Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:22
Wij hebben vanuit de bouw een aantal opties gekregen voor het aanbrengen van geel zand. Nu heb ik geen idee of de genoemde prijzen hoog, laag of marktconform zijn. Het zou ons enorm helpen als iemand hier daar iets over zou kunnen zeggen O+

Optie 1:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. terras achtertuin, circa 4 mtr. uit de achtergevel van de woning.

Ca. 50 mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor terras € 18,75 per m2 incl. BTW.

Optie 2:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. terras + achterzijde zij-aanbouw.

Ca. 50 mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor zijkant woning € 18,75 per m2 incl. BTW.

Optie 3:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. gehele achtertuin.

Ca. 50 mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor gehele achtertuin € 18,75 per m2 incl. BTW.

Optie 4:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. zijkant woning.

Ca. 50 mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor zijkant woning € 18,75 per m2 incl. BTW.

Optie 5:
Aanbrengen geel zand (GEEN puin) pakket met een zand dikte van circa 40 cm t.p.v. oprit.

Ca. 50mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor gehele oprit € 28,75 per m2 incl. BTW.

Het afgraven en het verspreiden van het gele zand bij de gekozen opties is inbegrepen.Het niet aanvullen van het perceel is niet mogelijk i.v.m. de aansluiting op het openbaar gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door Nano2009 op 07-02-2022 16:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsxoORUdDOzkAW-_E8JzMWUQ2E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25pciEGGevK42kZV9IxhMA4j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeoB3QnQOu5Y7FLBaD6cvaqROdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiRLVpCXdUiRpRonG0obbfb1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyO60yF6fKhy_zuHVuU0hKvXzsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsKXbza5Z69IC9c66M4mdpj5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3so8otJpbY-v3sq57FPnVh-9CTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQs9BILfRAiSb3D1GlDTFmEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-LCJl7dNIiR1JxeSPEcf4GOM6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv9hLWREugar5SYONhCc9i7J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9a_tnQRgZmJ6BJA994LsP043pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8ld6R48gq1YkCwTDlBdFkmM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYLEIEiwE1bLgPINWsTBkdhRtg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDyg32Q5OpumGZx4fgfUAN8v.jpg?f=fotoalbum_large

Hier foto's van onze derde koperskijkdag (N.O.M. woning, 16 zonnepanelen, aardwarmtepomp, 510x1084 cm). 10 maart de oplevering!

Tips m.b.t. waar op te letten horen we graag! We hebben iemand ingehuurd via Verening Eigen Huis voor de oplevering/verbaal opmaken. Tot nu toe ziet alles er goed uit, op een paar kleine zaken na, zoals 1 bredere vnaad in het plafond.
Wij begrepen dat de apparatuur voor de aardwarmtepomp op een internetaansluiting zit? Iemand hier ervaringen mee? Nogmaals tips altijd welkom (hier al zoveel geleerd, dank allen!) en als er andersom vragen zijn, altijd welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door Bteq op 07-02-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:42:
Per 4 installatie automaten moet je één aardlek automaat hebben.

Iemand enig idee voor hoeveel groepen een krachtstroomgroep (400v) mee telt?

@Blihi @Farmerwood misschien?
Dat is ook 1 groep. Net als een kookgroep. Dus achter 1 3-fase aardlek mogen 4 krachtgroepen of 3 enkelfase groepen en 1 krachtgroep, etc.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wij hebben een dilemma met het keukenblad en de vensterbank. Ben benieuwd of jullie nog tips of mooie oplossingen hebben.

Onze keuken komt op 94 cm hoogte. Bij inmeten bleek dat de vensterbank op 9,41 cm gaat komen. De afstand is werkelijk 99,6 cm. Maar daar moet nog +- 5,5 cm dekvloer vanaf.

De vensterbank komt dan +- 1 mm boven het keukenblad uit. Bovendien neemt de vensterbank zonder aanpassingen ook nog eens een hap uit het blad. Wat zouden jullie doen?

Wij denken aan het inkorten van de vensterbank zodat deze gelijk loopt met de muur. De keuken verhogen zodat deze exact gelijk is met de vensterbank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Muta schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:00:
Wij hebben een dilemma met het keukenblad en de vensterbank. Ben benieuwd of jullie nog tips of mooie oplossingen hebben.

Onze keuken komt op 94 cm hoogte. Bij inmeten bleek dat de vensterbank op 9,41 cm gaat komen. De afstand is werkelijk 99,6 cm. Maar daar moet nog +- 5,5 cm dekvloer vanaf.

De vensterbank komt dan +- 1 mm boven het keukenblad uit. Bovendien neemt de vensterbank zonder aanpassingen ook nog eens een hap uit het blad. Wat zouden jullie doen?

Wij denken aan het inkorten van de vensterbank zodat deze gelijk loopt met de muur. De keuken verhogen zodat deze exact gelijk is met de vensterbank.
Vensterbank niet laten monteren en de keukenboer vragen die later in te meten en dat stukje keukenblad ook als vensterbank door te laten trekken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:35:
[...]

Vensterbank niet laten monteren en de keukenboer vragen die later in te meten en dat stukje keukenblad ook als vensterbank door te laten trekken ?
@Muta Dit is precies wat wij hebben gedaan, onze situatie is precies het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nano2009 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:50:
Wij hebben vanuit de bouw een aantal opties gekregen voor het aanbrengen van geel zand. Nu heb ik geen idee of de genoemde prijzen hoog, laag of marktconform zijn. Het zou ons enorm helpen als iemand hier daar iets over zou kunnen zeggen O+

Optie 1:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. terras achtertuin, circa 4 mtr. uit de achtergevel van de woning.

Ca. 50 mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor terras € 18,75 per m2 incl. BTW.

Optie 2:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. terras + achterzijde zij-aanbouw.

Optie 3:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. gehele achtertuin.

Ca. 50 mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor gehele achtertuin € 18,75 per m2 incl. BTW.

Optie 4:
Aanbrengen geel zand pakket met een zand dikte van circa 25 cm t.p.v. zijkant woning.

Optie 5:
Aanbrengen geel zand (GEEN puin) pakket met een zand dikte van circa 40 cm t.p.v. oprit.

Ca. 50mm onder peil onafgewerkt/niet verdicht. Prijs voor gehele oprit € 28,75 per m2 incl. BTW.

Het afgraven en het verspreiden van het gele zand bij de gekozen opties is inbegrepen.Het niet aanvullen van het perceel is niet mogelijk i.v.m. de aansluiting op het openbaar gebied.
Geen puin nemen. Wil je ooit een leiding ingraven moet je eerst op een cursus pikhouweel.

Verder, niet extreem goedkoop maar het niet aanvullen is geen optie schrijf je dus je hebt geen keus lijkt me?

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 08-02-2022 07:25 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nano2009 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:50:

Optie 1:

Optie 2:

Optie 3:

Optie 4:

Optie 5:

Ik zou zeggen: Laat dit over aan degene die het terras of de tuin aan gaat leggen. Hier was de optie ook vanuit de bouw. Bij degenen die dat gedaan hebben ziet de oprit er niet uit omdat de totaal verkeerde ondergrond gebruikt is.

In onze tuin is alle bestrating gelegd op 15 cm puin +_5 cm gestabiliseerd zandbed. De oprit heeft 20 cm puin + gestabiliseerd zandbed en het terras van keramische tegels ligt op 15 cm puin en 5 cm speciaal mengsel geschikt voor keramiek.

In totaal is er 22 kuub puingranulaat in gegaan en dat kostte de tuinman een dag werk om te verwerken. Daar zaten de kosten niet. Onze oprit ligt er nog even vlak bij als bij oplevering.

@Toppe heeft wel gelijk: Zorg dat je eerst alle leidingen legt, want je wilt later niet door die puinlaag heen gaan graven. Leg bijvoorbeeld wat mantelbuizen (25mm ofzo) waar je later wellicht iets door wilt trekken. Ik heb zelf op een paar plaatsen een 110 PVC buis ingegraven onder het terras door.

Denk voor leidingen aan: elektra (gebruik altijd 5-aderige kabel, dan kun je alle kanten op met schakelaars), laagspanning (12 of 24 volt tuinverlichting), water (voor een eventueel sproeisysteem).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:54
Afgelopen Zondag even gaan kijken bij ons huis, het dak lag er op. Nog zonder dakpannen, dakraam etc.
Krijg ik Maandag ochtend om 9uur al een factuur "Waterdicht maken van het dak van de woning 20%". Nou dat lijkt mij sterk, dan hebben ze wel erg hard gewerkt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
@Blihi ik zou jouw bouwer nu niet als maatstaaf nemen eerlijk gezegd gezien je tientallen issues :+ . Vanuit meerdere projecten kan het best lonen om de grond of puin toch door de aannemer/ontwikkelaar te laten storten. Bij onze vorige woning bleek dat spot goedkoop te zijn namelijk. (Misschien te maken met andere projecten die ze dan hebben ofzo?)

Bij mijn huidige woning begonnen ze er niet aan dus moest het achteraf.

En puin onder een oprit is wel degelijk aan te raden, zeker als je met zware voertuigen als elektrische auto's gaat rijden. Uiteraard eerst de mantelbuizen of leidingen verwerken en dan pas het puin :) .
Op het puin krijg je altijd nog een zandlaag voor je uiteindelijk straatwerk.
En ik zou ook altijd alles "op laten sluiten" qua straatwerk met bandjes ook al zeggen ze dat het niet persé hoeft. Die bandjes zijn het geld niet en dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 08-02-2022 08:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:42
NeonovA schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:09:
Wat gaat de tijd toch snel, het is bijna 3 jaar geleden dat wij hier gereageerd hadden dat we onze nieuwe rijwoning bijna konden betrekken. Hoewel we prima wonen begon het toch een beetje te knagen. We wilde eigenlijk toch wel een eigen oprit en berging/garage hebben en het liefst een 2-onder-1 kap of als even mogelijk zelfs vrijstaand. Dit laatste is uiteindelijk niet gelukt, maar we kunnen wel melden dat we zijn ingeloot voor een nieuwe 2-onder-1 kap woning op jawel... zo'n 300m afstand van ons huidige woning. We kunnen het project letterlijk gebouwd zien worden vanuit onze slaapkamer. _/-\o_

We kunnen zelf nog maar amper geloven dat we daadwerkelijk zijn ingeloot, dit gezien de grote hoeveelheid belangstellende tijdens het verkoopevenement begin december. Aantal aanmeldingen daarvoor lag toen lag op meer dan 200+ maar de goden waren ons schijnbaar goed gezind want onze eerste voorkeur is het uiteindelijk ook geworden.

Gegevens woning:
Woningoppervlakte: 139 m2
Kaveloppervlakte: 256 m2
Tuinligging: Zuid-oost

Uiteraard zal ik de voortgang hier gaan bijhouden, we zullen namelijk vast ook wel weer tegen zaken aanlopen die handig zijn om hier in dit topic voor te leggen. Vorige keer ook erg veel handige tips voorbij zien komen hier dus ga zodra wat ik wat vrije tijd heb nog even wat pagina's teruglezen. :)
Update
Ondertussen is het koopcontract getekend en hebben we onze meerwerkopties (ruwbouw) doorgegeven. Enige opmerkelijke vinden we dat de afbouwopties en prijzen pas bekend worden gemaakt nadat de ruwbouw opties zijn verwerkt, iets wat ik niet eerder voorbij heb zien komen. :X

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarnaast viel het mij vies tegen dat je geen optie krijgt voor het aanleveren van een keukentekening. Je kan alleen kiezen tussen 4 verschillende standaardposities van de keukenaansluitingen, waar je ook nog extra voor moet betalen. Kan er bij oplevering nog weer iemand langskomen om de aansluitingen te veranderen. }:|

Tussentijds nog aardig aan het (in)tekenen geweest in Floorplanner om zelf goed inzichtelijk te krijgen hoe het er ongeveer uit komt te zien en/of er zaken zijn die we beter anders kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9K0uLjRzaQZHt17ilHX-p7QDyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WAIvXpjK5VlwxLjkDSpF2rx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCWbm3vrQYCGxZSLYsbRwOn-Cyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tlifr3A27oK7zgMEcutkTZyo.jpg?f=fotoalbum_large

Plattegrond BG: https://d3jt1cz8miaxw8.cl...fault_20220208_f161aa.pdf
3D View BG: https://floorplanner.com/360vr/60632877-1644306988

Tot heden erg tevreden over het resultaat. Maar als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik dat graag. :)

Als het goed is krijgen we vandaag een akkoord van de bank voor onze hypotheek en kunnen we daarna om tafel bij de notaris.

To be continued...

[ Voor 4% gewijzigd door NeonovA op 20-02-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NeonovA schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:32:
[...]
Daarnaast viel het mij vies tegen dat je geen optie krijgt voor het aanleveren van een keukentekening. Je kan alleen kiezen tussen 4 verschillende standaardposities van de keukenaansluitingen, waar je ook nog extra voor moet betalen. Kan er bij oplevering nog weer iemand langskomen om de aansluitingen te veranderen. }:|
Zulk soort vreemde beperkingen (keuken) heb ik ook. Dat is redelijk uniek in vergelijking met de ervaringen hier. Ik kan bijvoorbeeld ook niet eletrapunten verplaatsen. Alles moet uit voorgedefinieerde opties gekozen worden.
Tot heden erg tevreden over het resultaat. Maar als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik dat graag. :)
Enige wat ik zo snel zie is dat je keukenkastjes en blad voor een raam plaatst. Persoonlijk vind ik dat iets minder mooi. Ik begrijp wel waarom je dat zo doet. Oja, sommige mensen vinden het niet handig om "warmte" (oven) en "koud" (koelkast) naast elkaar te plaatsen.

Let verder ook op de kosten die gevraagd worden. Bij sommige veranderingen vragen ze soms goede prijzen, soms totaal niet. Bijvoorbeeld een ander voorraadvat, de meerprijs volgens bouwers is hoger dan het grotere vat los nieuw kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Zojuist alvast even geschilderd in het nieuwe huis. Had gedacht om de rest ook zelf te doen. Bij deze besloten dat niet te doen :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0fSWL-IxG24v-mREOxdi3fHhrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnXdu7q33VO9QslgR9srDY0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:02
Haha ja dachten wij in eerste instantie ook te gaan doen. Nu bezig met een stukadoor die ook meteen alles in de latex zet met een kleurtje, voor een kleine meer prijs. Denk ook niet dat ik die moeite dan ga nemen om het zelf te doen. Zeker ook niet omdat we een lange lengte willen met een lambrisering van verf zeg maar

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:03:
Zojuist alvast even geschilderd in het nieuwe huis. Had gedacht om de rest ook zelf te doen. Bij deze besloten dat niet te doen :9
[Afbeelding]
Valt tegen he? Zeker rood/bruin is een bijzonder lastige kleur om goed te doen. En dan ook nog op een muur met strijklicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
GeeMoney schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:18:
@Blihi ik zou jouw bouwer nu niet als maatstaaf nemen eerlijk gezegd gezien je tientallen issues :+ . Vanuit meerdere projecten kan het best lonen om de grond of puin toch door de aannemer/ontwikkelaar te laten storten. Bij onze vorige woning bleek dat spot goedkoop te zijn namelijk. (Misschien te maken met andere projecten die ze dan hebben ofzo?)
Dat is ook weer een punt. Maar inderdaad, kijk gewoon even naar prijzen.
Bij mijn huidige woning begonnen ze er niet aan dus moest het achteraf.

En puin onder een oprit is wel degelijk aan te raden, zeker als je met zware voertuigen als elektrische auto's gaat rijden. Uiteraard eerst de mantelbuizen of leidingen verwerken en dan pas het puin :) .
Op het puin krijg je altijd nog een zandlaag voor je uiteindelijk straatwerk.
En ik zou ook altijd alles "op laten sluiten" qua straatwerk met bandjes ook al zeggen ze dat het niet persé hoeft. Die bandjes zijn het geld niet en dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt.
Inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:13

HaikoW

International man of mystery

We hebben zojuist te horen gekregen dat er drie kijkdagen gepland zijn voor onze nieuwbouwwoning. Goede zaak!
Waar ik echter van sta te kijken is dat ze slechts 1-uur duren en dat er maximaal twee personen mogen komen.
Is dit redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
HaikoW schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:55:
We hebben zojuist te horen gekregen dat er drie kijkdagen gepland zijn voor onze nieuwbouwwoning. Goede zaak!
Waar ik echter van sta te kijken is dat ze slechts 1-uur duren en dat er maximaal twee personen mogen komen.
Is dit redelijk?
Same here. Al waren ze bij de laatste kijkdag iets soepeleren als bijv. de keukenzaak wilde komen inmeten. Formeel mocht er dan maar 1 bewoner komen en de keukenadviseur. In de praktijk werd er niet zo'n probleem gemaakt van kopers (2 personen) + adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Is dit redelijk?
Dat heeft met de Corona maatregelen te maken. Als ik het goed begrijp maken ze er geen probleem van als er iemand meekomt die professioneel daar moet zijn (inmeten keuken, adviseur bouw, etc.) want die tellen niet mee.

De aannemer wil liever niet dat de hele familie door het huis banjert. Formeel is de aannemer nog verantwoordelijk als er wat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Valt tegen he? Zeker rood/bruin is een bijzonder lastige kleur om goed te doen. En dan ook nog op een muur met strijklicht.
Niet te doen. Gelukkig is het alleen een onderlaag voor het behang zodat je geen witte naad ziet als het niet helemaal lekker aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:13

HaikoW

International man of mystery

Blihi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Als ik het goed begrijp maken ze er geen probleem van als er iemand meekomt die professioneel daar moet zijn (inmeten keuken, adviseur bouw, etc.) want die tellen niet mee.
Nee, dit tellen wel mee. Dus als er iemand van de keukenleverancier moet komen, dan kan een van ons niet meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:50

vliegnerd

Nintendo fan.

HaikoW schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Nee, dit tellen wel mee. Dus als er iemand van de keukenleverancier moet komen, dan kan een van ons niet meer komen.
Bij ons ook dit soort regels. Maar de vloeren boer is zelf langsgereden op een ander moment: geen enkel probleem. Die lui kennen elkaar meestal.

Onder de 16j op een bouwplaats mag sowieso niet. Nooit.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:52
Blihi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Dat heeft met de Corona maatregelen te maken. Als ik het goed begrijp maken ze er geen probleem van als er iemand meekomt die professioneel daar moet zijn (inmeten keuken, adviseur bouw, etc.) want die tellen niet mee.

De aannemer wil liever niet dat de hele familie door het huis banjert. Formeel is de aannemer nog verantwoordelijk als er wat gebeurt.
wij kregen 1 kijkdag van 1,5 uur (midden in de winter van 15:00 tot 16:30).
Erg nuttig aangezien we vanaf 16:00 uur niets meer konden zien.
|:(

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:52
Zitten de volgende items niet iets te dicht bij elkaar getekend? Ik heb de vraag gesteld of ik de rookmelder indien die verplicht is in de keuken kan verplaatsen naar meer richting het raam.

Volgens de basistekening gaat alles op de volgende manier gepositioneerd worden. Ik heb het idee dat die rookmelder niks gaat doen indien de mechanische ventilatie aanstaat. Die overigens ook op een beroerde plek zit, keukenkastjes moeten aan de voorkant gelijk lopen met de hoge kasten en de bovenkant wouden we afwerken.

Voor de verlichting willen we zo'n rail plaatsen waar je diverse spotje in kan hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H4XQNZm_WZJV0FcW2ht6p2YdWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/je4K3by0mNPrVieNdz2LS0CR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
[...]

Update
Ondertussen is het koopcontract getekend en hebben we onze meerwerkopties (ruwbouw) doorgegeven. Enige opmerkelijke vinden we dat de afbouwopties en prijzen pas bekend worden gemaakt nadat de ruwbouw opties zijn verwerkt, iets wat ik niet eerder voorbij heb zien komen. :X

***members only***

Tussentijds nog aardig aan het (in)tekenen geweest in Floorplanner om zelf goed inzichtelijk te krijgen hoe het er ongeveer uit komt te zien en/of er zaken zijn die we beter anders kunnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het goed is krijgen we vandaag een akkoord van de bank voor onze hypotheek en kunnen we daarna om tafel bij de notaris.

To be continued...
Leuk om te zien! Persoonlijk zou ik meer kleur willen maar het ziet er wel helemaal af uit. Ben zelf ook bezig met Floorplanner maar had de optie om een 3D link te delen nog niet gevonden, ga ik ook doen. Leuke manier om feedback te krijgen maar ook handig om de plannen te delen met bijvoorbeeld de schilder en stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:09

EiT

Is rookmelder in de keuken verplicht? Bij ons hangt er een in de hal, niet in de keuken.

Bij de buren zit deze wel in de keuken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EiT schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:44:
Is rookmelder in de keuken verplicht? Bij ons hangt er een in de hal, niet in de keuken.

Zal eerder een hittemelder zijn, een rookmelder in een keuken lijkt mij lastig werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
vliegnerd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Bij ons ook dit soort regels. Maar de vloeren boer is zelf langsgereden op een ander moment: geen enkel probleem. Die lui kennen elkaar meestal.

Onder de 16j op een bouwplaats mag sowieso niet. Nooit.
Onze baby van toen een maand oud mocht gelukkig wel mee in de draagzak :D
De oudere kinderen hebben we inderdaad nooit mee maar binnen genomen tijdens de bouw, vonden we zelf te gevaarlijk. Van een afstandje kijken was voor hun prima (toen 2 en 4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Is dit redelijk?
Ik blijf me verbazen over die kijk dagen. Ik kan echt gewoon te pas en te onpas naar binnen lopen en doe dat ook... Pak gevulde koeken onder de arm en die gasten vinden het reuze gezellig om te vertellen over hun werkzaamheden. Zelfs gewoon staan schilderen voor de oplevering... :9

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 08-02-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
EiT schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:44:

Een rookmelder hang je op plekken waar er normaal nooit rook mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvR1601
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:47
Eindelijk een iets specifiekere oplever prognose. Eind april - begin mei 2022, iets makkelijker plannen met onze eigen partijen.

We krijgen aankomende donderdag de eerste, en wrs laatste, kijkdag welgeteld één uur de tijd om rond te kijken. Mogen wel 4 personen mee. Stucadoor komt mee, vloerenboer komt pas inmeten na oplevering en Veneta pas als de dunpleister erop zit.

Mijn vrouw is vorige week zaterdag toen het hek open stond even naar de voordeur gelopen en heeft naar binnen gekeken voor 3 seconden. Maandag erop meteen een bericht dat het betreden van de bouwplaats niet toegestaan is, maar we wilde toch graag weten hoe het stond met dekvloer etc.

[ Voor 27% gewijzigd door HvR1601 op 08-02-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Grote verschillen tussen hoe bouwers dit aanpakken :). Wel logisch dat ze niet te pas en te onpas iedereen toelaten. Lijkt me ook dat zij aansprakelijk zijn als er iets misgaat doordat er bijv iets op iemands hoofd valt etc.

In ons geval (KBK Bouw) vond ik het best wel goed geregeld:

- Eerste kijkdag enkele maanden na begin bouw: begane grond vloer lag er, perceel was uitgemeten en 'meet the neighbours'
- 2e kijkdag na 7 maanden: alle verdiepingen, vloeren af en dak erop
- 3e kijkdag 2,5 maand later: laatste kijkdag en inmeetmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:50

vliegnerd

Nintendo fan.

Hier 1 kijk/inmeetdag. Maar wel elke week een nieuwsbrief met bouwvoorgang. EDIT: Dat zijn een paar zinnetjes voor elk blok. "Deze week zijn de warmtepompen in blok X geinstalleerd. De tegelzetter is bezig in ...". En dan een stapel foto's.
Members only:

Dus je weet redelijk hoe het ervoor staat. Ik denk dat dat veel scheelt.

[ Voor 29% gewijzigd door vliegnerd op 08-02-2022 15:20 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09
vliegnerd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:18:
Hier 1 kijk/inmeetdag. Maar wel elke week een nieuwsbrief met bouwvoorgang.

***members only***

Dus je weet redelijk hoe het ervoor staat. Ik denk dat dat veel scheelt.
elke week een update?! Hier bij
Members only:
al sinds halverwege december niets vernomen...

bedankt voor de reminder, gelijk maar even een mailtje eruit gegooid naar ze..

[ Voor 10% gewijzigd door jessy100 op 08-02-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:39
Kupauw schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:59:
[...]

Al eens gekeken naar het dunpleisteren van je woning? Heeft dezelfde gladde afwerking als traditionele stuc en kost nagenoeg hetzelfde als renovlies. Kan alleen toegepast worden op vlakke muren zoals die worden opgeleverd bij nieuwbouw woningen.

Droogtijd is zeer kort in tegenstelling tot gewone stuc aangezien ze maar een laag van max 3mm aanbrengen.

Wij hebben voor een woning van 185m2 een offerte voor zowel renovlies als dunpleister laten maken. Dunpleister was 300 euro duurder.
Het valt mij op dat online indicaties van stucwerk wel erg uiteen lopen. Wat heeft het jou in de praktijk gekost? Bij ons gaat het toevallig ook om een woning van 185m2, waar ik nu dunpleister probeer te begroten.

Wij hebben deze week een nieuwbouwwoning gekocht. Fijn om hier zoveel ervaringen te kunnen lezen. Ik zal mij nog verder voorstellen als we een stap verder zijn. 8)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Ik kan echt gewoon te pas en te onpas naar binnen lopen en doe dat ook...
Ik dus ook, bij jouw woning. Daarom kijkdagen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Ik dus ook, bij jouw woning. Daarom kijkdagen :)
Tja, er is voor beide wat te zeggen maar zelfs op de KAO staat gewoon dat we naar binnen mogen:
tijdens de bouw van uw woning kunt u de bouwwerkzaamheden in de woning volgen als medewerkers van ons of onderaannemers in de woning aanwezig zijn. (Er wordt geen bouwsleutel afgegeven.)
Al wel vaker voor gekomen dat ze mij even vragen hoe ik bepaalde dingen ga afwerken of hoe ik dat exact voor me zag.

Mes snijdt aan twee kanten maar tot nu toe vinden ze het op de werkvloer geen probleem en juist wel gezellig (y)

[ Voor 58% gewijzigd door Toppe op 08-02-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
  • Laatst online: 13-08 15:04
rubenos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Het valt mij op dat online indicaties van stucwerk wel erg uiteen lopen. Wat heeft het jou in de praktijk gekost? Bij ons gaat het toevallig ook om een woning van 185m2, waar ik nu dunpleister probeer te begroten.

Wij hebben deze week een nieuwbouwwoning gekocht. Fijn om hier zoveel ervaringen te kunnen lezen. Ik zal mij nog verder voorstellen als we een stap verder zijn. 8)
Tjah is lastig op te splitsen in onze offerte. We hebben wat zaken later laten doen in verband met uitvallende aannemers. Maar we zitten onder de streep rond de 8k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Wij willen in onze nieuwbouw de deur van de gang naar de woonkamer vervangen door een plafondhoge glas in kunstof/staal deur.
Via de deurenleverancier van het project kan dit voor 1600,-. Dit lijkt me wat aan de hoge kant voor deze deur:
https://www.onlinedeurenk...-nova-design-black-ndb901
die hier voor 436,- te koop is.

Of komen daar nog veel kosten bij, plaatsen ga ik sowieso laten doen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Pingu007 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:00:
Wij willen in onze nieuwbouw de deur van de gang naar de woonkamer vervangen door een plafondhoge glas in kunstof/staal deur.
Via de deurenleverancier van het project kan dit voor 1600,-. Dit lijkt me wat aan de hoge kant voor deze deur:
https://www.onlinedeurenk...-nova-design-black-ndb901
die hier voor 436,- te koop is.

Of komen daar nog veel kosten bij, plaatsen ga ik sowieso laten doen.

Bedankt alvast!
Gaat het alleen om de deur, of moet er ook iets worden aangepast aan een kozijn?
De deur die je post gaat maximaal tot 231cm, dat lijkt me niet plafond hoog.
In vele standaardmaten leverbaar (afwijkende maten zijn niet mogelijk)

[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 08-02-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
SquareOne schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Gaat het alleen om de deur, of moet er ook iets worden aangepast aan een kozijn?
De deur die je post gaat maximaal tot 231cm, dat lijkt me niet plafond hoog.

[...]
Ja komt dan ook ander kozijn in (vermoed ik..)

Idd maar tot 231. Dus idd dat of deur met kozijn gewoon nemen en dan later hogere deur plaatsen.

Waar zou je dan op uitkomen qua prijs ongeveer?

[ Voor 18% gewijzigd door Pingu007 op 08-02-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Pingu007 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Ja komt dan ook ander kozijn in (vermoed ik..)

Idd maar tot 231. Dus idd dat of deur met kozijn gewoon nemen en dan later hogere deur plaatsen.

Waar zou je dan op uitkomen qua prijs ongeveer?
Ik heb geen flauw idee. Maar begrijp ook niet wat je nu precies wilt. Volgens mij vergelijk je appels met peren.

De aannemer biedt een plafondhoge deur, incl. kozijn en montage aan voor 1600 euro.
Jij plaatst enkel een losse deur, excl. kozijn, excl. montage met standaardmaten van maximaal 231cm voor 436 euro...

Ik zou dus eerst uitzoeken wat
1) De exacte deur kost die de aannemer levert (plafond hoog)
2) Wat het verschil in prijs van het kozijn is
3) Een inschatting maken van de kosten van plaatsing achteraf

Krijg je nog geld terug als je een deur en kozijn laat vervallen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56

Niwla

dat dus....

Members only:

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
Requiem19 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:10:
Grote verschillen tussen hoe bouwers dit aanpakken :). Wel logisch dat ze niet te pas en te onpas iedereen toelaten. Lijkt me ook dat zij aansprakelijk zijn als er iets misgaat doordat er bijv iets op iemands hoofd valt etc.

In ons geval (KBK Bouw) vond ik het best wel goed geregeld:

- Eerste kijkdag enkele maanden na begin bouw: begane grond vloer lag er, perceel was uitgemeten en 'meet the neighbours'
- 2e kijkdag na 7 maanden: alle verdiepingen, vloeren af en dak erop
- 3e kijkdag 2,5 maand later: laatste kijkdag en inmeetmoment.
Bij ons ook precies zo! Op zich prima verdeeld en er werd niet moeilijk gedaan als je met meer dan vier mensen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gaat rap hè? Niet normaal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Gaat rap hè? Niet normaal :+
Echt wel…. Ik ken het wel van horen zeggen… maar als het je eigen woning betreft….. DAMN!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Echt wel…. Ik ken het wel van horen zeggen… maar als het je eigen woning betreft….. DAMN!
Lekker van genieten. Weet nog hoe ik rond liep toen onze woning in 3 dagen compleet stond :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
xares schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:35:
Afgelopen Zondag even gaan kijken bij ons huis, het dak lag er op. Nog zonder dakpannen, dakraam etc.
Krijg ik Maandag ochtend om 9uur al een factuur "Waterdicht maken van het dak van de woning 20%". Nou dat lijkt mij sterk, dan hebben ze wel erg hard gewerkt. 8)7
Hebben wij ook gehad. Was weken te vroeg.... Simpele melding bij de aannemer en werd gezegd dat t 'foutje' was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
[...]

Update

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

To be continued...
Nice!!!

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 09-02-2022 00:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Net de uitnodiging voor de voorschouw ontvangen, over 4 of 5 weken de sleuteloverdracht *O* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lekker dan. Vraag me dan vooral af waarom ze het zo willen, er zijn vanuit hun toch niet echt concrete voorstellen gekomen?

Als ze nou naar de arbitrage van de bouw willen dan zou ik het misschien begrijpen: Er moet een oplossing komen maar ze willen er geen geld in steken en ze hopen dat het bluf is en jullie er niet naar toe stappen.

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 09-02-2022 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:26:
[...]

Lekker dan. Vraag me dan vooral af waarom ze het zo willen, er zijn vanuit hun toch niet echt concrete voorstellen gekomen?

Als ze nou naar de arbitrage van de bouw willen dan zou ik het misschien begrijpen: Er moet een oplossing komen maar ze willen er geen geld in steken en ze hopen dat het bluf is en jullie er niet naar toe stappen.
Of dat ze het zelf ook ff helemaal niet meer weten (te hoog gegrepen) en hopen ook via deze weg een oplossingsrichting te vinden die ze zelf nog niet gezien hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
bottom line schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Nou, na overleg met de kopersbegeleiding kunnen we als het goed is die rookmelder laten vervallen in de keuken, heb het idee dat deze extra is geplaatst. Scheelt weer verplaatsingskosten :P

Weet iemand of er pas een aanvraag voor woningborg certificering gedaan kan worden als de omgevingsvergunning definitief is? Tijdens het tekenen van de KAO waren er vanuit de projectontwikkelaar 2 ontbindende voorwaarden:
- verkrijgen omgevingsvergunning
- woningborg certificaat

Nu is bij ons de omgevingsvergunning goed gekeurd, en is alleen nog het wachten op een woningborg certificaat voordat alles kan beginnen. Beoogde planning van de bouw is eind maart 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
SquareOne schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:25:
[...]

Ik heb geen flauw idee. Maar begrijp ook niet wat je nu precies wilt. Volgens mij vergelijk je appels met peren.

De aannemer biedt een plafondhoge deur, incl. kozijn en montage aan voor 1600 euro.
Jij plaatst enkel een losse deur, excl. kozijn, excl. montage met standaardmaten van maximaal 231cm voor 436 euro...

Ik zou dus eerst uitzoeken wat
1) De exacte deur kost die de aannemer levert (plafond hoog)
2) Wat het verschil in prijs van het kozijn is
3) Een inschatting maken van de kosten van plaatsing achteraf

Krijg je nog geld terug als je een deur en kozijn laat vervallen?
Sorry was beetje onduidelijk verhaal idd.
Hieronder de standaard deur en de eventuele keuze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRvqNFjQrA5zxgJD4J4Smp_ojqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67rtEJvfG7pWvyNGuNfN5UGe.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik de standaard deur met bovenlicht vervang door de Svedex Nova Design Black NDB901 kost me dat via het project 1664,- (hoop wel dat het kozijn ook zwart geleverd kan worden, die vraag heb ik gemaild)
Wat ik me afvraag is hoeveel goedkoper dit kan als ik zelf een deur bestel incl. plaatsing etc.

Toen ik voor het eerst die prijs zag schrok ik daar wel van gezien de lage prijs van de deur die ik elders online tegenkwam, maar wellicht kom je in totaal dan toch ook nog wel flink hoger uit.

Krijg geen geld terug voor het laten vervallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
bottom line schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Een rookmelder hang je op plekken waar rook ontstaat en ontsnappingswegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Pingu007 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]
Als ik de standaard deur met bovenlicht vervang door de Svedex Nova Design Black NDB901 kost me dat via het project 1664,- (hoop wel dat het kozijn ook zwart geleverd kan worden, die vraag heb ik gemaild)
Wat ik me afvraag is hoeveel goedkoper dit kan als ik zelf een deur bestel incl. plaatsing etc.

Toen ik voor het eerst die prijs zag schrok ik daar wel van gezien de lage prijs van de deur die ik elders online tegenkwam, maar wellicht kom je in totaal dan toch ook nog wel flink hoger uit.

Toen wij de Svedex deurentool mochten gebruiken, werden alle deuren in het huis aangepast als je een ander type deur selecteerde. Dus misschien even kijken of in de rest van de tool je deuren ook zijn aangepast naar de NDB951. In totaal was ik met een klein beetje voor ander beslag iets meer kwijt dan het bedrag dat je hierboven noemt.

edit: en Svedex heeft helaas geen zwarte kozijnen, dus zelf schilderen na oplevering is dan je enige optie.

[ Voor 3% gewijzigd door jeehaa op 09-02-2022 09:51 ]

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jeehaa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Toen wij de Svedex deurentool mochten gebruiken, werden alle deuren in het huis aangepast als je een ander type deur selecteerde. Dus misschien even kijken of in de rest van de tool je deuren ook zijn aangepast naar de NDB951. In totaal was ik met een klein beetje voor ander beslag iets meer kwijt dan het bedrag dat je hierboven noemt.
Okay dat is wel goede om op te letten.
Heb jij dezelfde deur gekozen? Ook zwart en dan met zwarte kozijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Pingu007 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb de 903 en de 953 besteld. Met zwarte paumellen voor de 903 en iets ander garnituur voor de overige binnendeuren. Veranderde net mijn post hierboven toen je antwoordde, maar dus geen zwarte kozijnen.

                           

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
Pingu007 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Hangt er ook even vanaf wat je doet met de wand toch? Als deze wit is zou ik het kozijn ook wit houden, dan valt het amper op en leg je echt het nadruk op de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Deleon78 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Een rookmelder hang je op plekken waar rook ontstaat en ontsnappingswegen.
Deze kennis uit je vinger gezogen?

Rookmelders hang je op plekken waar je in normale omstandigheden geen rook kunt terugvinden. En dan best nog op een plaats zodat je dit hoort wanneer je werkt / doucht / slaapt.
Een rookmelder heeft 0 nut in de keuken, want als daar rook ontstaat, ben je 9999 kansen van de 10.000 bezig met koken.

Eigenlijk zou je net buiten de slaapkamers je rookmelder moeten hangen, of net waar je trapgat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Niwla schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:11:
[...]
Of dat ze het zelf ook ff helemaal niet meer weten (te hoog gegrepen) en hopen ook via deze weg een oplossingsrichting te vinden die ze zelf nog niet gezien hebben?
Ik blijf me er vooral over verbazen dat ze inmiddels, incl alles, nu 7x met die berekening bezig geweest zijn waarvan minimaal 4x de hele berekening gedaan is en er nog geen kloppende ventilatiebalans ligt...
Dit zou (bijna) dagelijks werk moeten zijn voor degene die die berekeningen maakt.

In dat opzicht heb ik ook gewoon een sterke zaak tegen ze. het feit dat ze de berekening inmiddels zo vaak opnieuw gemaakt hebben bewijst al dat ze zelf ook geconcludeerd hebben dat ze fout zaten/zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
bottom line schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Deze kennis uit je vinger gezogen?

Rookmelders hang je op plekken waar je in normale omstandigheden geen rook kunt terugvinden. En dan best nog op een plaats zodat je dit hoort wanneer je werkt / doucht / slaapt.
Een rookmelder heeft 0 nut in de keuken, want als daar rook ontstaat, ben je 9999 kansen van de 10.000 bezig met koken.

Eigenlijk zou je net buiten de slaapkamers je rookmelder moeten hangen, of net waar je trapgat is.
Zo heel veel verschil in wat jij zegt en wat ik zeg is er niet hoor. Je doet alsof de wereld te klein is.

Tuurlijk hang je een rookmelder niet boven de open haard. Maar je hangt hem ook niet op de zolder in een hoekje waar nooit iemand komt en waar geen brandgevaar is.
Daar waar de grootste kans is op ontstaan van brand, op elke verdieping en je houdt rekening met vluchtwegen.

Ik zou zeggen, lees de norm er eens op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
jeehaa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb de 903 en de 953 besteld. Met zwarte paumellen voor de 903 en iets ander garnituur voor de overige binnendeuren. Veranderde net mijn post hierboven toen je antwoordde, maar dus geen zwarte kozijnen.
En de prijs per deur was dus vergelijkbaar? Dan vind ik het ook wel weer fijn als die er inzit bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jeehaa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:47:
[...]

edit: en Svedex heeft helaas geen zwarte kozijnen, dus zelf schilderen na oplevering is dan je enige optie.
Bij ons werden alleen de kozijnen (per verdieping) en beslag op alle deur toegepast, maar de deuren niet. Uiteindelijk maar gekozen om alleen het beslag te doen want wil eigenlijk naar de woonkamer een stompe deur en moest hiervoor x4 betalen voor de trapkast, meterkast en wc terwijl het al een erg dure upgrade was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Nu wil ik niets zeggen over je kookkunsten, maar als je dermate hoeveelheid rook hebt dat je brandalarm af gaat dan doe je iets niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Ik blijf me er vooral over verbazen dat ze inmiddels, incl alles, nu 7x met die berekening bezig geweest zijn waarvan minimaal 4x de hele berekening gedaan is en er nog geen kloppende ventilatiebalans ligt...
Dit zou (bijna) dagelijks werk moeten zijn voor degene die die berekeningen maakt.

In dat opzicht heb ik ook gewoon een sterke zaak tegen ze. het feit dat ze de berekening inmiddels zo vaak opnieuw gemaakt hebben bewijst al dat ze zelf ook geconcludeerd hebben dat ze fout zaten/zitten.
Ik blijf mij verbazen dat je nu weer de suggestie van de bouwer volgt om naar woningbemiddeling te gaan.

In Oktober schreef je immers dit
Tussendoor ook even goed nieuws:
Net de projectleider gesproken en die komt hier a.s vrijdagochtend langs om persoonlijk over het hele mechanische ventilatieprobleem te spreken. Hij heeft het overgenomen van de uitvoerder omdat het allemaal veel te lang duurde inmiddels vond hij.
Eindelijk lijkt er dan toch wat schot in de zaak te komen. Is wel hun laatste kans. Als de projectleider niet snel meters maakt, dan krijgen ze geen uitstel meer van een juridische stap.
Je bent onderhand al 1,5 jaar bezig denk ik en blijkbaar houdt de bouwer je nog steeds aan het lijntje. Heb je uberhaupt wel juridische hulp ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Deleon78 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Zo heel veel verschil in wat jij zegt en wat ik zeg is er niet hoor. Je doet alsof de wereld te klein is.

Tuurlijk hang je een rookmelder niet boven de open haard. Maar je hangt hem ook niet op de zolder in een hoekje waar nooit iemand komt en waar geen brandgevaar is.
Daar waar de grootste kans is op ontstaan van brand, op elke verdieping en je houdt rekening met vluchtwegen.

Deel het stukje van de norm eens, waarin staat dat je dit bij de bron van rook moet hangen?
Want een open haard / keuken horen echt wel onder deze definitie.
Of ga je bij elk elektrisch apparaat een rookmelder hangen, wat een brand kan veroorzaken wanneer het kapot gaat?

Ik hang een rookmelder liever op bij de deur van de zolder dan in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
Deveon schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Nu wil ik niets zeggen over je kookkunsten, maar als je dermate hoeveelheid rook hebt dat je brandalarm af gaat dan doe je iets niet goed..
Hier is de rookmelder op de overloop wel eens afgegaan door stoom vanuit de douche. Ik zou echt geen rookmelder in m'n keuken willen. Die zou hier echt wel eens af gaan zonder heel gek te doen. Je hoeft de deksel maar van een grote pan stamppot wat kookt af te halen en er kan stoom langs de afzuigkap gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
bottom line schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Deel het stukje van de norm eens, waarin staat dat je dit bij de bron van rook moet hangen?
Of ga je bij elk elektrisch apparaat een rookmelder hangen, wat een brand kan veroorzaken wanneer het kapot gaat?

https://www.brandpreventi...-is-nen-2555-bouwbesluit/ overal verwijzen ze naar de NEN 2555.
m het bouwbesluit goed toe te passen moet je voldoen aan de volgende montage-eisen.

De rookmelder moet aangesloten zijn op 230v/lichtnet
De rookmelders moeten onderling gekoppeld zijn (bedraad of draadloos)
Monteer in elke vluchtroute één rookmelder
Minimaal 0,5 meter vanaf de muur op het plafond bevestigen
Minimaal 65 dB behalen en in een slaapruimte minimaal 75 decibel (rookmelders geven standaard 85dB alarmsignaal)
Door deze norm zijn de vluchtroutes altijd veilig en wordt elk persoon in het gebouw geattendeerd op een brand.
Dus, vluchtroutes als in overloop is per verdieping verplicht. In de keuken hoeft dus volgens de Norm gene melder te komen. Ook logisch, indien men zou verplichten dat er een melder in de keuken moet lijkt het me dat er ook 1 moet komen in je meterkast en 1 in de technische ruimte (warmtepomp, omvormer e.d.). Dat zijn de plekken waar de meeste onstekingsbronnen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Ik werk bij een installateur van brandmeldsystemen en rookmelders gaan ook vaak af door (grote) vaatwassers, dan moeten die melders vervangen worden voor thermische melders en dan gaat het goed.

Het absolute minimum wat je wilt hebben is 1 melder op elke verdieping in elke luchtstroom. Meestal is dat de hal richting de trap. Als je er maar eentje hebt en die op de bovenste verdieping plaatst dan hoor je die elders niet, en als de rook daar zit dan ben je al te laat om te vluchten.

Waar veel mensen nog de fout mee in gaan is een set-and-forget mentaliteit met rookmelders. De meeste consumentenrookmelders hebben een houdbaarheid van 10 jaar na fabricage (dus niet bij installatiedatum) dus houd er rekening mee dat ze af en toe vervangen moeten worden. Daarnaast is het raadzaam om de melders eens in de zoveel tijd te controleren op werking. En als je er een hebt op 9v batterij dan moet je bij een lage spanning indicatie direct de batterij vervangen, niet denken dat die dan nog wel even mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Deleon78 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:06:
[...]

Ik weet niet wat de norm is, maar hij is vrij streng. Bij ons (2018 opgeleverd) kwamen ze na een paar maanden uit het niets ineens extra rookmelders ophangen in de slaapkamers, omdat "i.v.m. de extra etage die we hebben, de vluchtweg zodanig lang is dat er meer rookmelders nodig zijn". Blijkbaar als je het een halve seconde eerder hoort is dat genoeg... Nu hangen er hier in de woning - echt waar - 10 stuks: hal, eetkeuken, woonkamer, overloop 2e, overloop 3e, en alle 5 slaapkamers.

Die in de eetkamer, woonkamer en beide overlopen hangen inderdaad in de luchtstroom nabij open trappenhuis, dus ze hebben het wel netjes gedaan als ik het zo lees.

[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 09-02-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nuevocasa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Hier is de rookmelder op de overloop wel eens afgegaan door stoom vanuit de douche. Ik zou echt geen rookmelder in m'n keuken willen. Die zou hier echt wel eens af gaan zonder heel gek te doen. Je hoeft de deksel maar van een grote pan stamppot wat kookt af te halen en er kan stoom langs de afzuigkap gaan.
Same, maar die in keuken slechts één keer in 6 jaar omdat er nog iets in de oven stond en nooit tijdens bewust koken. Je moet de rookmelder natuurlijk ook niet direct er boven hangen maar bij ons zit die een meter of 2 van de oven en kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeonovA
bkor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:01:
[...]

Zulk soort vreemde beperkingen (keuken) heb ik ook. Dat is redelijk uniek in vergelijking met de ervaringen hier. Ik kan bijvoorbeeld ook niet eletrapunten verplaatsen. Alles moet uit voorgedefinieerde opties gekozen worden.
Ergens ben ik bang dat wij dat ook gaan krijgen, loopt het bij jullie ook via de applicatie Woonon toevallig? Opzich erg makkelijk en overzichtelijk maar volgens mij zit je hier altijd vast aan standaard aanpassingen.
bkor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:01:
Enige wat ik zo snel zie is dat je keukenkastjes en blad voor een raam plaatst. Persoonlijk vind ik dat iets minder mooi. Ik begrijp wel waarom je dat zo doet. Oja, sommige mensen vinden het niet handig om "warmte" (oven) en "koud" (koelkast) naast elkaar te plaatsen.

Let verder ook op de kosten die gevraagd worden. Bij sommige veranderingen vragen ze soms goede prijzen, soms totaal niet. Bijvoorbeeld een ander voorraadvat, de meerprijs volgens bouwers is hoger dan het grotere vat los nieuw kost.
Ja wij zijn er ook niet erg blij mee dat de keukenkastjes zo voor het raam komen te staan maar gezien het grote raam heb je weinig andere keus met wat wij willen. Wel hebben wij het geluk dat de keuken aan de noord-west kant zit waardoor er pas ergens aan het eind van de dag wat zonlicht op komt te staan.

Koelkast en oven hebben we nu ook al naast elkaar. Hier hebben wij geen moeite mee. Ja als de oven openstaat en je doet de koelkast open zal er wat warmteoverdracht zijn, maar dat is maar in zeer kleine mate.
Marinos83 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Leuk om te zien! Persoonlijk zou ik meer kleur willen maar het ziet er wel helemaal af uit.
Wij zijn zelf wel een beetje van de hier op tweakers genoemde "50 shades of grey" style. :+ Nu komt er nog wel wat meer kleur in uiteindelijk, niet alles accessoires etc staan ingetekend nog.
Marinos83 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Ben zelf ook bezig met Floorplanner maar had de optie om een 3D link te delen nog niet gevonden, ga ik ook doen. Leuke manier om feedback te krijgen maar ook handig om de plannen te delen met bijvoorbeeld de schilder en stukadoor.
Let wel op dat je een 3d render alleen kunt doen als je het project binnen Floorplanner upgrade. Kost je iets van 8 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
bottom line schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Ik heb bewust een rookmelder in de berging laten ophangen, hoewel dat niet verplicht is. De rook ontstaat daar het eerst, dit is een afgesloten ruimte, ik wil zo snel mogelijk gewaarschuwd worden als daar brand ontstaat.
In deze ruimte staat de wasdroger hangt de omvormer van de zonnepanelen en wordt regelmatig een elektrische fiets geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Agostino schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:24:
[...]

https://www.brandpreventi...-is-nen-2555-bouwbesluit/ overal verwijzen ze naar de NEN 2555.

[...]

Dus, vluchtroutes als in overloop is per verdieping verplicht. In de keuken hoeft dus volgens de Norm gene melder te komen. Ook logisch, indien men zou verplichten dat er een melder in de keuken moet lijkt het me dat er ook 1 moet komen in je meterkast en 1 in de technische ruimte (warmtepomp, omvormer e.d.). Dat zijn de plekken waar de meeste onstekingsbronnen zitten.
Hierbij is de definitie van vluchtroute ook van belang.

@bottom line
De norm zegt niks over verplichting van ophangen bij ontstekingsbronnen. De norm beschrijft het minimale.
Jij hebt het telkens over plekken waar je bewust rook genereert. Dat is gewoon onzinnig om over te praten. Ik heb het over ontstekingsbronnen, daar waar grootste kans is op brand. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Zo heb ik bv bij de meterkast, keuken, garage/bijkeuken (auto/cv), technische ruimte (serverhok, verdeelkast) melders hangen. Dat is geen eis, maar kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Agostino schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:06:
[...]

Nou, na overleg met de kopersbegeleiding kunnen we als het goed is die rookmelder laten vervallen in de keuken, heb het idee dat deze extra is geplaatst. Scheelt weer verplaatsingskosten :P

Weet iemand of er pas een aanvraag voor woningborg certificering gedaan kan worden als de omgevingsvergunning definitief is? Tijdens het tekenen van de KAO waren er vanuit de projectontwikkelaar 2 ontbindende voorwaarden:
- verkrijgen omgevingsvergunning
- woningborg certificaat

Nu is bij ons de omgevingsvergunning goed gekeurd, en is alleen nog het wachten op een woningborg certificaat voordat alles kan beginnen. Beoogde planning van de bouw is eind maart 2022.
Als het goed is heb je al een planregistratienummer van Woningborg gekregen, je zou ze even kunnen bellen en vragen hoe het er mee staat. Bij ons hebben ze hem uiteindelijk in sneltreinvaart er doorheen gekregen nadat het wachten was op aanvullende documenten van de aannemer.

Een van onze buren is zelfs eerst gaan tekenen omdat Woningborg het certificaat niet meer op tijd in hun bezit kon krijgen. Dat is natuurlijk wel netjes met de notaris geregeld die al een kopie had ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Probleem met kozijnen en nieuwbouw is dat de kans op schades gewoon groter is. Bij een gegrond kozijn is het vervelend maar die moet je toch nog lakken. Zwarte kozijnen zijn 99/100 keer al afgelakt bij levering omdat er gaat vanuit wordt gegaan dat die als renovatie worden toegepast.

Het vervangen kan denk ik voor zo'n €1000/€1200. Deur met beslag en kozijn kost je rond de €800 en plaatsen zou je zo'n €400 kosten.

Ik zou zelf aangeven dat je akkoord gaat met €1600 mits het kozijn zwart geschilderd word na oplevering. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Als het goed is heb je al een planregistratienummer van Woningborg gekregen, je zou ze even kunnen bellen en vragen hoe het er mee staat. Bij ons hebben ze hem uiteindelijk in sneltreinvaart er doorheen gekregen nadat het wachten was op aanvullende documenten van de aannemer.

Een van onze buren is zelfs eerst gaan tekenen omdat Woningborg het certificaat niet meer op tijd in hun bezit kon krijgen. Dat is natuurlijk wel netjes met de notaris geregeld die al een kopie had ontvangen.
Slim, heb inderdaad een plannummer. Ga wel even contact met ze opnemen. Ik verwacht dat het allemaal goed kom, maar zou graag de status willen weten. Dit voor het passeren van de hypotheek en de geldigheid van de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

FrankSpin schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Is dit toevallig in Meerstad? Heb je volgens mij wel geluk met de bouwer. Werkt erg netjes!
Dat klopt! (Bekend daar?)
Ik heb er geen verstand van maar vind de realisatie tot nu toe erg mooi gaan inderdaad.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NeonovA schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:46:
[...]
Ergens ben ik bang dat wij dat ook gaan krijgen, loopt het bij jullie ook via de applicatie Woonon toevallig? Opzich erg makkelijk en overzichtelijk maar volgens mij zit je hier altijd vast aan standaard aanpassingen.
Woonon inderdaad. Hier ergens in het topic kan je een ervaring zien dat geen enkele koper een uitzondering kreeg op de bouw. Dit na het uitwisselen van de ervaringen van andere kopers. Dat je echt helemaal niets in het plattegrond kan aanpassen is erg frustrerend (ik zou wat dingen anders willen). Ik heb dit trouwens al een paar keer aangedragen, volgens de makelaar/koop begeleiding is niks kunnen aanpassen compleet normaal. Misschien voor hun, niet voor wat ik hier allemaal lees!

Prijzen: Een enkel elektrapunt is net zo duur als b.v. 2 op dezelfde plek. Ik heb het liefst op zoveel mogelijk plekken stroom. Echter is het nauwelijks meer werk (of kosten) om er 2 te plaatsen ipv 1. Hierdoor bijna alle plekken 1 elektrapunt gekozen. Van een enkele elektrapunt een dubbele (of meer) maken is behoorlijk makkelijk. Ik heb al bij wat kennissen meegeholpen om extra elektrapunten te plaatsen. Zodra er al iets zit is dat niet echt moeilijk. Plus voor het prijsverschil kan ik prima nog een apparaat kopen.

Wat me verder frustreert is dat je dus ook niet lege buizen ergens kan laten plaatsen. Of extra grote buizen (richting technische ruimte bv). In vergelijking met de ervaring van anderen hier lijkt het enorm op een bestaande woning kopen en vervolgens tijd kwijt zijn om alles op de goede plek te plaatsen.

Verder: heel veel mensen zetten alles op Instagram. Ik volg sommige mensen om te zien hoe bij anderen werkte. Dit aangezien werken met "Woonon" behoorlijk anders is dan dit topic. Veel tips uit dit topic kan je niet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat een gedoe. Je blijft er ook mee bezig. Voor zover ik weet is dit ook een probleem bij het laatste huis in ons project (ik heb het zelf opgelost).

het inschakelen van Woningborg is verstandig en het verbaast me eigenlijk dat dat nog niet eerder gedaan is. Bij ons hielp het echt om de aannemer in beweging te krijgen bij de laatste opleverpunten.

De bemiddeling door Woningborg is niet bindend, maar doordat de aannemer het voorstelt moeten ze wel met een heel goed verhaal komen willen ze er uiteindelijk niet in mee gaan. Dat telt bij de raad voor arbitrage ook mee.

Houd er wel rekening mee dat soms een gebrek niet hersteld hoeft te worden omdat de kosten voor het herstel niet opwegen tegen het gebrek. Een ingegoten kanalensysteem kun je niet achteraf vervangen. Dat zou dermate duur worden dat dat niet in relatie staat tot het probleem. De vraag is dus eigenlijk welke oplossing jullie voor ogen hebben? Zijn er zwaardere ventilatie-units beschikbaar in de markt die het probleem oplossen? Is het mogelijk om een zone-gestuurde ventilatie-unit aan te leggen? Is een leidingtraject mogelijk voor eventuele extra buizen? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bkor schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Woonon inderdaad. Hier ergens in het topic kan je een ervaring zien dat geen enkele koper een uitzondering kreeg op de bouw. Dit na het uitwisselen van de ervaringen van andere kopers. Dat je echt helemaal niets in het plattegrond kan aanpassen is erg frustrerend (ik zou wat dingen anders willen). Ik heb dit trouwens al een paar keer aangedragen, volgens de makelaar/koop begeleiding is niks kunnen aanpassen compleet normaal. Misschien voor hun, niet voor wat ik hier allemaal lees!

Prijzen: Een enkel elektrapunt is net zo duur als b.v. 2 op dezelfde plek. Ik heb het liefst op zoveel mogelijk plekken stroom. Echter is het nauwelijks meer werk (of kosten) om er 2 te plaatsen ipv 1. Hierdoor bijna alle plekken 1 elektrapunt gekozen. Van een enkele elektrapunt een dubbele (of meer) maken is behoorlijk makkelijk. Ik heb al bij wat kennissen meegeholpen om extra elektrapunten te plaatsen. Zodra er al iets zit is dat niet echt moeilijk. Plus voor het prijsverschil kan ik prima nog een apparaat kopen.

Wat me verder frustreert is dat je dus ook niet lege buizen ergens kan laten plaatsen. Of extra grote buizen (richting technische ruimte bv). In vergelijking met de ervaring van anderen hier lijkt het enorm op een bestaande woning kopen en vervolgens tijd kwijt zijn om alles op de goede plek te plaatsen.

Verder: heel veel mensen zetten alles op Instagram. Ik volg sommige mensen om te zien hoe bij anderen werkte. Dit aangezien werken met "Woonon" behoorlijk anders is dan dit topic. Veel tips uit dit topic kan je niet toepassen.
Ik denk dat wat je hier leest wel een beetje de uitschieters zijn hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vanochtend even bij de behanger een kleine blijk van waardering gebracht. Meteen even moeten wachten omdat we niet zeker wisten of er genoeg behang was voor deze muur en kozijn.

Wordt nog wel wat :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljfed7B_nzUNM5XuZHmSrT9liiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qAPAaWNdyFy60DL8u0OjPaR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:17:
[...]
het inschakelen van Woningborg is verstandig en het verbaast me eigenlijk dat dat nog niet eerder gedaan is. Bij ons hielp het echt om de aannemer in beweging te krijgen bij de laatste opleverpunten.

De bemiddeling door Woningborg is niet bindend, maar doordat de aannemer het voorstelt moeten ze wel met een heel goed verhaal komen willen ze er uiteindelijk niet in mee gaan. Dat telt bij de raad voor arbitrage ook mee.
Woningborg is wel meegenomen in de communicatie met de aannemer om in ieder geval een stuk dossier op te bouwen. Ze hebben in eerste instantie zelf aangegeven zich er nog niet mee te willen bemoeien om de aannemer de kans te geven het eerst zelf op te lossen.
En volgens mij wisten ze zich er ook gewoon niet zo goed raad mee omdat (nog steeds) niet exact duidelijk is hoe groot het probleem is en wat er dus moet gebeuren om het op te lossen.
Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:17:
[...]
Houd er wel rekening mee dat soms een gebrek niet hersteld hoeft te worden omdat de kosten voor het herstel niet opwegen tegen het gebrek. Een ingegoten kanalensysteem kun je niet achteraf vervangen. Dat zou dermate duur worden dat dat niet in relatie staat tot het probleem. De vraag is dus eigenlijk welke oplossing jullie voor ogen hebben? Zijn er zwaardere ventilatie-units beschikbaar in de markt die het probleem oplossen? Is het mogelijk om een zone-gestuurde ventilatie-unit aan te leggen? Is een leidingtraject mogelijk voor eventuele extra buizen? etc.
Dat we het huis niet tot op de begane grond gaan afbreken om een andere buis in te storten moge duidelijk zijn idd. Niemand die dat ook zou willen.
Het voorstel van de aannemer was nu om boven extra hard af te gaan zuigen i.c.m een gat onder de deur naar de hal oplopend tot 45!!! mm bij enkele huizen. Daarbij gingen ze naar onze mening alsnog weer de mist in met de benodigde ventilatie.

Voor mij is op dit moment de enige reële oplossing om een extra buis vanaf zolder naar beneden te trekken in een lepe hoek van de trap en dan door de muur naar de woonkamer te boren. En daarbij de benodigde extra roosters in de ramen plaatsen. Daarmee wordt de capaciteit die we nu tekort komen ruimschoots aangevuld.
Bijkomend voordeel daarvan is dat ik later zelf de Duco Silent zou kunnen vervangen door de Focus en per zone kan gaan afzuigen. We hebben namelijk wel aparte buizen per verdieping liggen.

Die oplossing is technisch goed haalbaar en heeft als enige echte impact dat er een hoekje uit de, nog standaard vurenhouten, trap naar zolder moet om de pijp te plaatsen. De MV box zelf hang zowat naast het trapgat en er zit 1 mdf plaat tussen.

Deze oplossing is alleen niet zo makkelijk voor alle andere woningen...

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 09-02-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:12
[...]

[Afbeelding]

Voor die prijzen zou ik hier kijken en een kamerhoge deur nemen. (~1200-1300 €)
Of gelijk een taatsdeur (~1700€)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:21:
Vanochtend even bij de behanger een kleine blijk van waardering gebracht. Meteen even moeten wachten omdat we niet zeker wisten of er genoeg behang was voor deze muur en kozijn.

Wordt nog wel wat :9

[Afbeelding]
Ook redelijk spannend behang, mooi!
Hier zit er een dier op de muur :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHF_sh5vSFxr3H2gTsd2SlUYgPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMbtFZMo5OLzqKlCTkdVMnsA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 09-02-2022 12:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Ook redelijk spannend behang, mooi!
Hier zit er een dier op de muur :P

[Afbeelding]
Nice, is weer eens wat anders. Deze krijg ik net doorgestuurd van de behanger in slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8n972zL9rmbFy9SZwhjnMVtnp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDkTyWfN6SvzbFvzHTuD2Q6d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Nice, is weer eens wat anders. Dit is de slaapkamer:
[Afbeelding]
Bij ons komt dit in de slaapkamer (1 wand):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNLjzoijMlUy9X2_f9nIV2O23ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mGs7IIW50rQGksfqrmQDkIk.jpg?f=fotoalbum_large

Beide zijn Eijffinger Skin collectie (300551 en 300535)

Die 300551 is wel bizar. 3D behang met "hoger gelegen" strepen (zwarte), waar een zachte stof op zit (velours/suède achtig). Ben benieuwd hoe het schoon te houden is.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 09-02-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Bij ons komt dit in de slaapkamer (1 wand):
[Afbeelding]

Beide zijn Eijffinger Skin collectie (300551 en 300535)

Die 300551 is wel bizar. 3D behang met "hoger gelegen" strepen (zwarte), waar een zachte stof op zit (velours/suède achtig). Ben benieuwd hoe het schoon te houden is.
Ik wou net zeggen, €165 per rol is natuurlijk echt extreem qua prijs maar als het 3d met velours is snap ik het wel. Met 3 rollen zit je alleen al wel op de €500. En dan hopen dat je behanger het niet verneukt :+

Zou alleen wel de wand eerst even in de latex zetten in een kleur die er bij past, als je dan toch een klein naadje hebt dan zie je het niet.

Ah, er zit weer een "Te zien in VT Wonen" tax op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Ik wou net zeggen, €165 per rol is natuurlijk echt extreem qua prijs maar als het 3d met velours is snap ik het wel. Met 3 rollen zit je alleen al wel op de €500. En dan hopen dat je behanger het niet verneukt :+

Zou alleen wel de wand eerst even in de latex zetten in een kleur die er bij past, als je dan toch een klein naadje hebt dan zie je het niet.

Ah, er zit weer een "Te zien in VT Wonen" tax op
Wij hebben het blok rondom (U woning) gedaan a 8 rollen 🤡. Deel wel wat foto's als het klaar is en keuken staat.
Gelukkig in de winkel wel iets goedkoper dan adviesprijs.

Uiteindelijk met interieur adviseur hierop uitgekomen. Waarschijnlijk zelf niet hierna gekeken als we zelf naar de winkel waren gegaan.
Nu hopen dat het in de praktijk net zo gaaf wordt {met de taatsdeur en keuken} als op papier.. I hope so :+

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 09-02-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Wij hebben het blok rondom (U woning) gedaan a 8 rollen 🤡. Deel wel wat foto's als het klaar is en keuken staat.

Uiteindelijk met interieur adviseur hierop uitgekomen. Waarschijnlijk zelf niet hierna gekeken. Waarschijnlijk wordt het wel gaaf met de taatsdeur en keuken. I hope so :+
Ja een interieur adviseur weet wel wat ze moeten gebruiken om tot een gaaf eind resultaat te kijken. Hebben er ook wel over nagedacht maar het is vaak toch vrij trend gevoelig en we weten opzich wel wat we willen dus dat maakt het makkelijker.

Soms denk je wel, hou je klep en doe je werk maar goed, dat nemen we maar voor zien op dat soort momenten.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J2LM8T_ZBTYzlDfVNvvh57zT5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qPtNQk6CGHvZjD1GWwantOYc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
bkor schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Dat voorspelt weinig goeds voor ons als ik het zo hoor...

Wij waren ook van plan om extra leidingen te laten plaatsen voor o.a. netwerkkabels op alle kamers en voor toekomstige zonnepanelen etc, nog niet wetende dat dit dus helemaal geen optie gaat worden waarschijnlijk. 7(8)7

Ergens hebben wij dan geluk gehad, want wij hebben het nog voor elkaar gekregen om een deur naar de garage te plaatsen zonder de garage om te bouwen tot woonkamer/extra kamer. Dat was namelijk ook al geen optie. Daarnaast konden we ook niet kiezen voor alleen het isoleren van de garage. Echter omdat de makelaar contact heeft gehad met een projectleider, welke per e-mail had toegezegd dat dit mogelijk was, werd er voor ons een uitzondering gemaakt.

Zal ook wel meteen de laatste uitzondering zijn geweest ben ik bang. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:11:
[...]

Uiteindelijk met interieur adviseur hierop uitgekomen. Waarschijnlijk zelf niet hierna gekeken als we zelf naar de winkel waren gegaan.
Nu hopen dat het in de praktijk net zo gaaf wordt {met de taatsdeur en keuken} als op papier.. I hope so :+
Hoe heb je de zoektocht naar een interieuradviseur gedaan? Vind het ook wel moeilijk om een grote woonkamer/keuken (bijna 80 m2) een beetje in balans in te richten dat ook qua meubels en muren goed bij elkaar past

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ook een kleine duit in het zakje behang/verf. Zo zien de 3 slaapkamers hier eruit. Alleen het Nijntje thema bestaat uit verf en een Ixxi. Beide andere kamers is behang. (En dat nachtkastje moet idd nog een keer vervangen worden :+ )

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:35:
Ook een kleine duit in het zakje behang/verf. Zo zien de 3 slaapkamers hier eruit. Alleen het Nijntje thema bestaat uit verf en een Ixxi. Beide andere kamers is behang. (En dat nachtkastje moet idd nog een keer vervangen worden :+ )

***members only***
Vertekend je foto nou, of lijkt dat een bed van 140 breed? Lekker knus, dat dan weer wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Hoe heb je de zoektocht naar een interieuradviseur gedaan? Vind het ook wel moeilijk om een grote woonkamer/keuken (bijna 80 m2) een beetje in balans in te richten dat ook qua meubels en muren goed bij elkaar past
Voornamelijk recensies lezen en met de meeste (heb er stuk of 5 aangeschreven) telefonisch contact gehad. Met deze klikte het direct (was ook de enige man in het rijtje van adviseurs).
Hij had meerdere pakketten, waaronder hele indelingen maken en lichtplannen, etc.

Wij wilde eigenlijk enkel advies voor de kleuren op de muur, in combinatie met de meubels en vloer. Uiteindelijk ook nog wat advies over lampen mee gesnoept, was enkel wat ideeën omdat er nog geen meubels, etc. stonden.

Wij hebben hem voor 2 uur ingehuurd en per uur betaald. Was goedkoper dan een pakket met allerlei aspecten die wij niet nodig hadden (zoals 3D model; die heb ik zelf al gemaakt).

Als je regio ZH zit, kan ik hem aanbevelen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Nice, is weer eens wat anders. Deze krijg ik net doorgestuurd van de behanger in slaapkamer:
[Afbeelding]
Volgens mij is er iets mis gegaan in het patroon. Je ziet de banen heel duidelijk, dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
diabyte schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Plattegrond CAD-tekening van de bouwer gekregen en daar op ingetekend met AutoCAD, inclusief maatvoering vanaf twee verschillende muren tot het hart van bijv. het lichtpunt. Dat konden ze vervolgens zo overnemen.

Maar datzelfde kan ook op een geprinte tekening en het daar met afstand tot bijv. muren intekenen.
Quote even.

Wij zijn ook zo ver, en hebben gelukkig de DWG-tekening voorhanden. Ik heb lopen klooien met AutoCAD (en andere programma's) maar heb er 0 ervaring mee. Ben al wel zo ver dat ik de layers van elkaar kan scheiden en dus weet welke die van de elektra is, maar heb geen idee hoe ik de gebruikte symbolen opnieuw kan gebruiken of uberhaupt huidige symbolen kan selecteren/verplaatsen. Ervaring in dit soort programma's is beperkt tot klooien in photoshop en premiere pro.

Heb je toevallig een simpele tutorial (mag 2u duren) voor dit soort handelingen of kun je een alternatief programma aanwijzen? Doe het graag digitaal ivm problemen die ik inderdaad ook zou verwachten.

Ander alternatief zou inderdaad met de hand zijn..
Pagina: 1 ... 81 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.