Wij hebben in ieder geval in elke verblijfsruimte 1 UTP of loze leiding laten doen vanuit de bouw, zodat we dit altijd achteraf konden aanpassen.
Omdat ik van plan was om 'on-wall' AP's te gebruiken hebben we niet naar plafondpunten laten aanleggen. Had ik achteraf wel liever gehad, omdat het signaal te zwak was om hele verdieping te dekken met zo'n AP met de kalkzandsteen muren die we hebben.
Zou dan wel kiezen voor een punt zo centraal mogelijk per verdieping, begane grond dan wel in de gang, zodat je er niet de hele tijd tegenaan kijkt.
Als ik ze naast de rookmelder had gedaan, had het niet gewerkt op de eerste, er loopt namelijk in dat plafond en in de vloer eronder een stalen balk voor de constructie, deze blokkeert het signaal bijna compleet en/of zorgt voor interferentie.
Eerst wilde we het AP ophangen in de 'slaapkamer' welke we in eerste instantie als gedeeld thuis kantoor in gedachte hadden, deze kamer komen dan ook 2 UTP punten uit. Dit is nu de sauna/sport/katten kamer geworden.
Nu hadden we alle keuzes al gemaakt voor COVID en kwamen we er tijdens COVID achter dat samen in 1 ruimte werken niet te doen is, dus nu hebben we beiden een kamer op een andere verdieping voor thuis kantoor, aangezien we beiden 80-100% thuis werken en dit vooralsnog zo blijft, ook na Covid.
- Op de BG hangt het AP in de meterkast, zo hoog mogelijk.
- Op de 1e hangt hij in het midden van de gang aan het plafond minimaal een meter van die stalen balk af, om directe interferentie te voorkomen.
- Op de 2e hangt hij in het midden van de grote wand op 50cm van het plafond af (om ook weer geen interferentie te krijgen op de zonnepanelen erboven)
We hebben ook op de eerste 2 UTP kabels uit de muur laten komen buiten, zodat we daar een buiten AP en een PoE camera kunnen ophangen. Nu gaan we alleen niet voor PoE Camera's, omdat we volledig in Apple HomeKit willen werken en er geen camera's zijn met PoE die daar native mee werken. Het buiten AP moet nog komen, maar ik wacht tot de outdoor Wifi 6 versie beschikbaar is. De Netatmo Presence die we nu op de schuur hebben gehangen, vangt nog genoeg wifi van binnen, scheelt dat we hier 'normaal' HR++ glas hebben en houten kozijnen, waardoor het signaal nog ok naar buiten komt op 2.4Ghz.
Werk zelf voor het grootste deel op Wifi, van de totaal 40 apparaten in huis zijn 10 bedraad (waarvan 3 AP's) rest wifi en dat gaat prima. We werken beiden thuis via Wifi. We hebben dan wel beiden laptops met Wifi 6 chips en goede Wifi 6 AP's (Aruba Instant On AP22) in huis, waardoor het signaal gewoon stabiel is.
Zit genoeg in latency/connectie gevoelige software te werken die bij hikken zouden disconnecten, geen last van.
Sommige buren hebben hier totaal geen rekening mee gehouden, en die janken dat hun wifi niet ver komt, die hadden verwacht dat het vanuit de meterkast wel goed zou zitten

. Dat kan je wel vergeten met moderne bouw. Vanuit de bouw zat er op de eerste 1 loze leiding in de slaapkamer. Maar de meesten van hen hebben gekozen voor mesh systemen, via trapgat lukt dat nog aardig, maar verwacht niet dat je nog meer dan 100Mbps overhoudt na de tweede mesh hop. Nu is zo'n snelheid prima om op te werken, zolang het stabiel is.