Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:40:
[...]
Vertekend je foto nou, of lijkt dat een bed van 140 breed? Lekker knus, dat dan weer wel :+
Foto vertekend. We zijn juist recent van een Ikea bed (160cm) naar een nieuwe van 180cm gegaan.
Of, om het correct te zeggen, mijn vrouw heeft er 20 cm bij gekregen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Volgens mij is er iets mis gegaan in het patroon. Je ziet de banen heel duidelijk, dat kan niet de bedoeling zijn, toch?
Yep, dat lijkt inderdaad zo te zijn. Morgen even in real-life kijken hoe storend het is, komt een bed voor dus wellicht niet heel spannend.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Foto vertekend. We zijn juist recent van een Ikea bed (160cm) naar een nieuwe van 180cm gegaan.
Of, om het correct te zeggen, mijn vrouw heeft er 20 cm bij gekregen. :P
Herkenbaar. Hier 3 jaar geleden naar 180 gegaan en zou nu heel graag naar 200 breed willen :9

Sowieso moeten we een nieuw bed, die keus is al wel gemaakt. Ik wil graag een boxspring, al is een normaal bed niet uitgesloten, maar we twijfelen over een hoofdbord. Het is al snel 20/25cm extra die we liever aan het voeten eind hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 09-02-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:04

Rzaan

Altijd zoekende

Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:44:

Wij hebben hem voor 2 uur ingehuurd en per uur betaald. Was goedkoper dan een pakket met allerlei aspecten die wij niet nodig hadden (zoals 3D model; die heb ik zelf al gemaakt).
Mag ik vragen wat je daar voor kwijt was?

Had je ergens een portfolio van hem gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:54
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Mag ik vragen wat je daar voor kwijt was?

Had je ergens een portfolio van hem gezien?
Ik was inclusief reiskosten €270 kwijt,voor 2 uur advies aan huis.
Hij had zelf zijn hele hutkoffer mee met 1001 samples.

Uiteindelijk is hij bijna 2,5 uur geweest met nog advies voor een kleur in de slaapkamer, bij dat behang, advies voor de kleur van de raamdecoratie en lichtplan (globaal).
Verder nog wat tips qua kleuren voor accessoires.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:06:
[...]

Ik was inclusief reiskosten €270 kwijt,voor 2 uur advies aan huis.
Hij had zelf zijn hele hutkoffer mee met 1001 samples.

Uiteindelijk is hij bijna 2,5 uur geweest met nog advies voor een kleur in de slaapkamer, bij dat behang, advies voor de kleur van de raamdecoratie en lichtplan (globaal).
Verder nog wat tips qua kleuren voor accessoires.
Hoe wist je dat hij geknipt was voor jullie?

Ik vraag het omdat ik op TV wel eens ontwerpen zie waarvan ik denk 'eeks, niets voor ons' en die komen dan vaak van dezelfde styliste.
Dus die vrouw zou totaal niet bij ons aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Hoe wist je dat hij geknipt was voor jullie?

Ik vraag het omdat ik op TV wel eens ontwerpen zie waarvan ik denk 'eeks, niets voor ons' en die komen dan vaak van dezelfde styliste.
Dus die vrouw zou totaal niet bij ons aansluiten.
Met name telefonisch contact, voor de rest gewoon maar ervaren! Opzich kunnen dergelijke adviseurs wel redelijk schakelen naar mijn mening. Als jij al enkele aspecten (zoals kleurstaaltjes van Flexa ofzo) verzameld met de kleuren die jullie mooi vinden, zal de adviseur daar echt niet totaal tegenin gaan en dat doorduwen.
Uiteindelijk zijn jullie de betalende klant.

Wij hebben ook enkele adviezen direct de grond in geboord omdat wij niets met bepaalde kleuren hebben. Kwam hij direct met beter passende alternatieven uit zijn trukendoos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56

Niwla

dat dus....

Blik1984 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Hoe heb je de zoektocht naar een interieuradviseur gedaan? Vind het ook wel moeilijk om een grote woonkamer/keuken (bijna 80 m2) een beetje in balans in te richten dat ook qua meubels en muren goed bij elkaar past
Hier online een aantal adviseurs in de omgeving gezocht en reviews nagekeken. Twee keer een vrijblijvend kennismakingsgesprek gehad. Tweede is het geworden. Inmiddels twee gesprekken verder.
1e waren de woonwensen (en welke elementen uit het huidige interieur "moeten" mee)
2e was globale vastlegging inrichtingsplan (n.a.v. 3 voorstellen)
3e moet nog volgen. Hierbij volledig uitgewerkt inrichtingsplan in 2D en 3D, verlichtingsplan, kleuradvies voor benedenverdieping (woonkamer/keuken).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor ons met verrassende uitkomsten waar we erg blij mee zijn dus het was het zeker waard!

[ Voor 3% gewijzigd door Niwla op 09-02-2022 15:06 ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Niwla schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:05:
Voor ons met verrassende uitkomsten waar we erg blij mee zijn dus het was het zeker waard!
Daar hoop ik eigenlijk ook op.
Dat zo'n adviseur met iets komt van 'potverdomme, dat had ik nooooooit kunnen bedenken'
En dan niet een bankstel van 20K adviseren, maar juist in kleur of indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:02
Mag ik vragen/kan je laten zien wat die verassende uitkomsten dan zijn? ik vraag me dan toch altijd af wat het dan is wat je zelf niet bedacht zou hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56

Niwla

dat dus....

Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Dat zo'n adviseur met iets komt van 'potverdomme, dat had ik nooooooit kunnen bedenken'
Aurum schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:23:
Mag ik vragen/kan je laten zien wat die verassende uitkomsten dan zijn? ik vraag me dan toch altijd af wat het dan is wat je zelf niet bedacht zou hebben :)
De plannen moeten nog uitgewerkt worden dus kan het nog niet laten zien.
Maar 1 van die verrassingen voor ons was:

Maar we hebben een split level woonkamer (keuken hoog/woonkamer laag). Hebben wel behoefte aan voldoende kastruimte en hadden eigenlijk aan keuken-kant nét te weinig ruimte om ruim te kunnen zitten aan de eettafel. Ons plan was om het keukenblok toch nog iets in te korten.
Plan is nu dat we reling op de scheiding laten vervallen en dat er een kast op/voor de split komt. Die fungeert aan keukenkant als zitbank aan de eettafel, aan de woonkamer-kant als kast.

Toen we op het idee gebracht zijn online een beetje aan het zoeken geweest. Dit is ongeveer het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecGZczDRkPllQXJ3bbcB4SRY1Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hyeJtcWR6OICzuk0BI9rEN4.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het eenmaal weet denk je: "Ja, natuurlijk!!". Maar zelf waren we nooit hierop gekomen. Ik ben benieuwd welke verrassingen ze nog meer voor ons in petto heeft bij de presentatie van het definitieve ontwerp. :P

EDIT: en ik vind het gewoon erg fijn dan we een PLAN hebben waarvan ik weet dat als we ons daar aan houden het allemaal goed gaat komen en we dus ook zeker weten dat we qua vloer en kleur keuken de juiste keus maken. Wij zijn daar zelf gewoon niet zo goed in 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Niwla op 09-02-2022 15:51 ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:54
Hebben jullie soms een goed idee over hoe zonwering toe te passen op een bloemkozijn? Mijn nieuwbouw huis heeft een bloemkozijn aan de voorkant zitten maar door de uitstekende bovenkant lijkt het niet makkelijk om hier iets aan te monteren wat niet in het zicht komt te hangen.. volgens de tekening zwenken de ramen naar binnen open..is een luifel de enige optie?
Moet binnenkort de optielijst aanleveren en dus aangeven of hier elektra naartoe moet komen liggen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhDW0sQWSCVeLgd-EcerbO9Xrmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xJjj4P9gvTCYYlnRq7l2NyN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kReE2Uq1nKcu4rhXtOaFoxmC_cY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yw2E0NIT0YvxH3VFmgjxCzos.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:52
Wij hebben bijvoorbeeld een geel plafond in de gang, gecombineerd met Spaanse (moderne) tegels bij de voordeur. Of een koperen spatrand bij de keuken. Of aapjes behang ( :') ) op de overloop op de 1e. Of een veel grotere bank dan we zelf van plan waren

Vergeleken met ons durft een interieur architect grotere statements te maken, zowel qua inrichting als qua kleuren. Maar toch blijft het wel kloppen met elkaar.

Dat kunnen wij gewoon niet :D Je blijft toch altijd een beetje hangen in je eigen ideeën en gedachtes. Althans wij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij sommige interieur programma's van VT wonen, of bij verbouwingsprogramma's zoals 'De perfecte verbouwing' (Your Home Made Perfect op de BBC) zie ik toch vaak wel oplossingen waar ik zelf never nooit nie opgekomen zou zijn.
Ook bij het BBC programma The House That £100k Built komt de architect soms met inzichten, die ik briljant vind.
Misschien ben ik een simpele ziel; dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:45
@Niwla grappig deze afbeelding is voor onze woning ook een referentie geweest. Niet qua kleur, maar ook voor keuken en woonkamer.
Bij ons zal deze kast onder het aanrechtblad komen, waardoor het blad dieper wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door El-Vder op 09-02-2022 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Wij hebben ook een binnenhuis architect onder de arm genomen en daar zijn zeker een aantal punten uit gekomen die we (waarschijnlijk) gaan door voeren waar wij totaal niet aan gedacht had. Het enige wat ontbrak was een advies in het afstemmen van kleuren c.q. plaatje van het geheel, misschien volgt dat nog later buiten de oorspronkelijk ontwerp van €650 (incl lichtplan).

1) Locatie van de koelkast in de bijkeuken op een hoek waardoor er achter een kastruimte ontstaat en logisch looproutes ontstaan.
2) Vergroten van de hal tov woonkamer zodat je niet direct in woonkamer binnenkomt (U woning) maar meer in dat buffer stukje tussen de woonkamer en keuken.
3) Badkamer op tweede verdieping op een locatie terwijl ik zelf elke keer op een andere locatie uit kwam.
4) Semi-inloopkast in slaapkamer dmv +/- 30 cm doortrekken van een muur waardoor ook bij de entree een nisje ontstaat.
5) Verplaatsen van trapkastdeur zodat praktischer te gebruiken is en ook beter bereikbaar vanuit de keuken
6) Vaststellen van diverse loop paden door deuren tegenover elkaar te plaatsen of te voorkomen dat de keukenleverancier een te diep eiland plaatst (100 cm ipv 120 cm).

Over het algemeen het gevoel dat ik het zelf (en de aannemer/keukenleverancier) het met name praktisch bekijk terwijl de binnenhuisarchitect ons veel meer mee nam in wat fijn of prettig is om in te wonen. Zo klinkt een grotere gang in eerst instantie helemaal niet praktisch, maar de ruimte die er nu bij komt kwam de woonkamer eigenlijk helemaal niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Volgens mij is het voor z’n stylist juist een sport om alles kloppend te krijgen binnen een bepaald budget.

Als je een onbeperkt budget hebt is het heel makkelijk om alles snel en eenvoudig in te richten omdat er geen beperkingen zijn zoals een binnen muurtje of een trap. Die vervang je snel, immers geld zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-K
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 18:40
Volgende week wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We dachten alles goed geregeld te hebben maar werden net gebeld dat onze keramische tegels die we maanden geleden al besteld hadden in de verkeerde kleur geleverd zijn. Wie weet waar er mooie keramische tegels uit voorraad verkocht worden. Het gaat om 60m2 en de 28e komt de tegelzetter (en aansluitend de keuken leverancier enz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ronald-K schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:05:
Volgende week wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We dachten alles goed geregeld te hebben maar werden net gebeld dat onze keramische tegels die we maanden geleden al besteld hadden in de verkeerde kleur geleverd zijn. Wie weet waar er mooie keramische tegels uit voorraad verkocht worden. Het gaat om 60m2 en de 28e komt de tegelzetter (en aansluitend de keuken leverancier enz...
Lijkt me eerder een probleem van je leverancier. Als hij bijvoorbeeld bij Kebo vandaan haalt en die heeft de juiste kleur op voorraad kan je die vrij snel in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-K
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Lijkt me eerder een probleem van je leverancier. Als hij bijvoorbeeld bij Kebo vandaan haalt en die heeft de juiste kleur op voorraad kan je die vrij snel in huis hebben.
Was het maar zo eenvoudig. Besteld bij de Nederlandse importeur. Tegels komen uit Italië en zijn daar niet meer op voorraad. Omdat deze importeur voor heel Nederland inkoopt weet hij of er ergens nog een paar tegels zijn (60m2) en die zijn er dus niet. Voorlopig is het dus vooral ons probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald-K op 09-02-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:45
@Ronald-K Zo dat is een partij zuur. Misschien kun je een foto van de tegel posten zodat wij kunnen kijken naar een vergelijkbare variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ronald-K schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:50:
[...]

Was het maar zo eenvoudig. Besteld bij de Nederlandse importeur. Tegels komen uit Italië en zijn daar niet meer op voorraad. Omdat deze importeur voor heel Nederland inkoopt weet hij of er ergens nog een paar tegels zijn (60m2) en die zijn er dus niet. Voorlopig is het dus vooral ons probleem.
En hij kan je geen alternatief bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
De interieurontwerper waar wij mee hebben gewerkt voor fase 1 (indeling, elektra, verlichtingsplan) kwam ook met ideeën waar we zelf niet op waren gekomen. We dachten met 8 eigen versies dat we wel alle plekken voor de keuken hadden bedacht, maar zij kwam met de perfecte plek. Zodat ook de woonkamer optimaal ingericht kon worden.

Zo durfde ze ook de badkamer en 2 slaapkamers bij elkaar te trekken zodat er één grote ensuite ontstaat met inloopkast. Daar hadden we zelf nooit aan gedacht en zo hebben we het in de ruwbouw ook laten uitvoeren.

Ook waren er dingen waar we iets minder enthousiast over waren. Zoals het bad op een altaar/podium :'( _O- Out of the box was het zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBAarXmFooymeL64TPLB70Yvpmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1p5D6thkDZ7vQ0n4sNBqrBb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-K
El-Vder schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:53:
@Ronald-K Zo dat is een partij zuur. Misschien kun je een foto van de tegel posten zodat wij kunnen kijken naar een vergelijkbare variant.
Het gaat om de Atlas Concorde Brave in de kleur coke en de afmeting 75x75.
https://www.atlasconcorde...ave-floor-wall/gres/coke/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timsurname
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Ronald-K schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:05:
Welke regio? Bel anders https://www.teunissen-becking.nl/ even. Een grote tegel distributeur die o.a. tegels levert aan bijv. Regge Tegels. (als ik het goed heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:02
ik vind het erg leuk om juist te horen en te zien met wat voor nieuwe inzichten iedereen is gekomen door een interieurstylist/architect!

Het was geen kritiek op of je er wel of niet op zou komen maar ik denk dat het een leuke toevoeging is aan het topic om dat zo eens te bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
We nemen op dit moment een aantal beslissingen over het meerwerk. Ik was nogal verrast om meerdere keren te lezen dat de wifi niet zo goed door het triple glas naar de tuin gaat. Is dit correct? Moet ik ook om een UTP-verbinding naar de tuin vragen? Wat als mijn router op 4m van de schuifpui komt te staan?
Enige ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
raduf schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:05:
We nemen op dit moment een aantal beslissingen over het meerwerk. Ik was nogal verrast om meerdere keren te lezen dat de wifi niet zo goed door het triple glas naar de tuin gaat. Is dit correct? Moet ik ook om een UTP-verbinding naar de tuin vragen? Wat als mijn router op 4m van de schuifpui komt te staan?
Enige ervaringen hiermee?
Je kan nooit genoeg UTP aansluitingen hebben. En bedenk niet wat je nu wil maar wat je over 10 jaar nodig kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:08:
[...]

Je kan nooit genoeg UTP aansluitingen hebben. En bedenk niet wat je nu wil maar wat je over 10 jaar nodig kan hebben.
Ik denk dat utp over 10 jaar antiek is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:57
@Source90 ik denk het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Dat zeiden mensen ook over geen 3,5mm jack in mobiele telefoons. :D Ook mezelf. Tegenwoordig is de kwaliteit van het geluidssignaal bijna net zo goed als bedraad.

Ik geloof ook dat WiFi/6G over 5-10 jaar de norm zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:55
Ronald-K schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Het gaat om de Atlas Concorde Brave in de kleur coke en de afmeting 75x75.
https://www.atlasconcorde...ave-floor-wall/gres/coke/
Mijn ouders twijfelde twee jaar gelden tussen huismerk tegels van leverancier A en atlas concorde van leverancier B. Uiteindelijk huismerk besteld, en toen ze geleverd werden, stond er op de verpakking…. atlas concorde.

Je hebt hier niets aan natuurlijk, maar het geeft aan dat die wereld niet al te doorzichtig is. Mogelijk is er ook nog ergens parallel import oid.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:45
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Ik denk dat utp over 10 jaar antiek is :+
Als de leiding er ligt, maakt dat niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-09 12:21

Insidious

Professionele amateur

Haodeyoude schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:40:
Hebben jullie soms een goed idee over hoe zonwering toe te passen op een bloemkozijn? Mijn nieuwbouw huis heeft een bloemkozijn aan de voorkant zitten maar door de uitstekende bovenkant lijkt het niet makkelijk om hier iets aan te monteren wat niet in het zicht komt te hangen.. volgens de tekening zwenken de ramen naar binnen open..is een luifel de enige optie?
Moet binnenkort de optielijst aanleveren en dus aangeven of hier elektra naartoe moet komen liggen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou hier een screen toepassen. Hoe exact gemonteerd is afhankelijk van de uiteindelijke specificaties van het bloemkozijn. Voeding 230V links of rechts in het kozijn of net naast het kozijn laten aanleggen. De screen uitvoeren met een afstandsbediening en dan hoef je verder ook geen schakelmateriaal meer aan te laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Deleon78 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:31:
[...]

Als de leiding er ligt, maakt dat niet uit :)
Bedoelde meer dat het nogal overkill is om in elke ruimte meerdere UTP leidingen te laten trekken (die in een gemiddeld project al gauw 120+ voor leeg tot 250 voor UTP getrokken kosten), omdat je dit over xx aantal jaar nodig zou kunnen hebben. Ik gok dat over xx aantal jaren nagenoeg alles op WIFI zit en UTP enkel voor bepaalde zaken nog gebruikt wordt.

• kepler
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:55:
[...]

Bedoelde meer dat het nogal overkill is om in elke ruimte meerdere UTP leidingen te laten trekken (die in een gemiddeld project al gauw 120+ voor leeg tot 250 voor UTP getrokken kosten), omdat je dit over xx aantal jaar nodig zou kunnen hebben. Ik gok dat over xx aantal jaren nagenoeg alles op WIFI zit en UTP enkel voor bepaalde zaken nog gebruikt wordt.
Ik weet wel dat wifi (6) bijna compleet geblokt wordt door onze buitenschil, waar triple glas zit. Nu ligt mijn AP niet naast het raam, maar ik heb echt nul bereik in de tuin :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:55:
[...]
Ik heb toch heel bewust wel naar elke kamer in huis minimaal 1 loze leiding laten leggen tbv UTP. Dat heeft me onder de streep enkele duizenden euro’s gekost, maar valt in het niet bij het totale bedrag dat in het huis is gaan zitten.

Alles leuk en aardig met snel(lere) WiFi, maar enerzijds werkt dat alleen goed als je een betrouwbare bedrade basis hebt. En anderzijds wordt de WiFi steeds sneller door het gebruik van bandbreedtes die alleen maar nog moeilijker door onze steeds beter geïsoleerde huizen gaan…

En ik merk bijvoorbeeld ook dat vrijwel al mijn collega’s, incl mezelf, tijdens Corona utp naar de thuiswerkplek getrokken hebben omdat videogesprekken anders niet zonder haperingen mogelijk waren. En dan hebben we het over een +/- 20-25 Software ontwikkelaars die over het algemeen hun thuisnetwerk wel op orde hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

raduf schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:15:
Dat zeiden mensen ook over geen 3,5mm jack in mobiele telefoons. :D Ook mezelf. Tegenwoordig is de kwaliteit van het geluidssignaal bijna net zo goed als bedraad.

Ik geloof ook dat WiFi/6G over 5-10 jaar de norm zal zijn.
Probleem van draadloze communicatie is de Shannon limit. Om meer data doorvoer te krijgen heb je kleinere cellen nodig op hogere frequentie. We komen met wifi-6E en 5G al in de buurt van een cell per ruimte omdat je niet eens meer een wand kan penetreren.

Dus op een gegeven moment zal je per ruimte een access point moeten ophangen en heb je toch weer overal utp nodig.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:15:
[...]

Ik heb toch heel bewust wel naar elke kamer in huis minimaal 1 loze leiding laten leggen tbv UTP. Dat heeft me onder de streep enkele duizenden euro’s gekost, maar valt in het niet bij het totale bedrag dat in het huis is gaan zitten.

Alles leuk en aardig met snel(lere) WiFi, maar enerzijds werkt dat alleen goed als je een betrouwbare bedrade basis hebt. En anderzijds wordt de WiFi steeds sneller door het gebruik van bandbreedtes die alleen maar nog moeilijker door onze steeds beter geïsoleerde huizen gaan…

En ik merk bijvoorbeeld ook dat vrijwel al mijn collega’s, incl mezelf, tijdens Corona utp naar de thuiswerkplek getrokken hebben omdat videogesprekken anders niet zonder haperingen mogelijk waren. En dan hebben we het over een +/- 20-25 Software ontwikkelaars die over het algemeen hun thuisnetwerk wel op orde hebben.
En om niet te vergeten dat UTP veelzijdigers is dan alleen een kabeltje vanaf je modem/switch naar een PC. Zo patch ik straks 2 lijnen om het beamer scherm te kunnen laten zakken of om UTP->HDMI te gebruiken zodat ik netjes de NVR kan laten staan en een ontvanger plaats waar ik wil.

En wat @JackBol al zegt, uiteindelijk gaan we naar een AP per ruimte toe, wellicht niet direct noodzakelijk kwaad maar uiteindelijk leven we in een maatschappij waar alles het hoogst haalbare moet zijn. Zelf toevallig gister nieuwe WiFi 6 AP’s besteld. Nee, niet omdat ik het direct nodig had, maar de huidige AP’s waren alle 3 verschillend qua montage en maat en nog eens zwaar verkleurd.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Maar het is wel zo dat de gemiddelde Nederlander echt niet zoveel utp punten nodig heeft. Voor het overgrote deel is wifi gewoon prima.

Ik zou wel minimaal bij de tv, je werkplek en op elke verdieping een utp punt aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:33:
Maar het is wel zo dat de gemiddelde Nederlander echt niet zoveel utp punten nodig heeft. Voor het overgrote deel is wifi gewoon prima.

Ik zou wel minimaal bij de tv, je werkplek en op elke verdieping een utp punt aanraden.
Je moet vooral kijken naar de toekomst, wij hebben echt overal UTP laten leggen. Bij ons vielen de kosten wel mee en hierdoor zijn we volledig klaar voor de toekomst. Enige waar ik nu geen UTP heb is het toilet en de badkamer. Had beide graag gewild naar hier ging vrouwlief echt voorliggen.

Buiten trek ik direct na de oplevering zelf.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:55
NeonovA schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Update
Ondertussen is het koopcontract getekend en hebben we onze meerwerkopties (ruwbouw) doorgegeven. Enige opmerkelijke vinden we dat de afbouwopties en prijzen pas bekend worden gemaakt nadat de ruwbouw opties zijn verwerkt, iets wat ik niet eerder voorbij heb zien komen. :X

***members only***

Daarnaast viel het mij vies tegen dat je geen optie krijgt voor het aanleveren van een keukentekening. Je kan alleen kiezen tussen 4 verschillende standaardposities van de keukenaansluitingen, waar je ook nog extra voor moet betalen. Kan er bij oplevering nog weer iemand langskomen om de aansluitingen te veranderen. }:|

Tussentijds nog aardig aan het (in)tekenen geweest in Floorplanner om zelf goed inzichtelijk te krijgen hoe het er ongeveer uit komt te zien en/of er zaken zijn die we beter anders kunnen doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Plattegrond BG: https://d3jt1cz8miaxw8.cl...fault_20220208_f161aa.pdf
3D View BG: https://floorplanner.com/360vr/60632877-1644306988

Tot heden erg tevreden over het resultaat. Maar als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik dat graag. :)

Als het goed is krijgen we vandaag een akkoord van de bank voor onze hypotheek en kunnen we daarna om tafel bij de notaris.

To be continued...
Hele kleine, maar wel grappige update:

Gisteren ben ik hier benaderd door een andere tweaker die in hetzelfde project een woning heeft gekocht en mijn post had gelezen. Blijkt het ook nog eens onze buurman te worden. _O- :D

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:17
Echt als ik die plaatjes zie in Floorplanner word ik jaloers. Heb het nu een aantal keer geprobeerd, maar geef het steeds weer op! Die keukens krijg ik nooit fatsoenlijk geplaatst met de juiste kleur en afmeting. Nemen jullie allemaal een standaard keuken qua kleuren of zie ik wat opties over het hoofd 8)7

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Louwke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:27:
Echt als ik die plaatjes zie in Floorplanner word ik jaloers. Heb het nu een aantal keer geprobeerd, maar geef het steeds weer op! Die keukens krijg ik nooit fatsoenlijk geplaatst met de juiste kleur en afmeting. Nemen jullie allemaal een standaard keuken qua kleuren of zie ik wat opties over het hoofd 8)7
Een hele boel mensen hebben het laten doen :+
Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:03:
Zojuist alvast even geschilderd in het nieuwe huis. Had gedacht om de rest ook zelf te doen. Bij deze besloten dat niet te doen :9
[Afbeelding]
Ik had destijds het geluk dat er buiten schilders aan de gang waren. Die hebben binnen ongeveer 2 meter voor mij voorgedaan met uitleg. Daarna heb ik de hele woning, beneden, 3 slaapkamers, hal en overloop in twee en halve dag strak en streeploos kunnen doen. De truk is om de roller vol in de saus te drukken en erg nat op de muur te zetten. Daarna afrollen naar beneden waarna je hem weer nat op de muur zet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C5XG2Rli9rfh9VT_ykVsHm8xjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E9ZgnIQX8z5tYm0M4alc5uJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CybadjnnjFh593K0DDUB3Jd9zGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twHsQArbA6gsZ2M7AXoE8cIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l32-JMYKAGRGjOS9nOtBHcEqpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxVTGzuYfLto9SfAAUohGvoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTZnO2oVTG7_MZKBk0Kmj1j_XRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4bHksNhxpj1w8NVTPoAi8fb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj3ohY0xvIccDMx-TZp_HxF2cbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzmXp8zd2jcyNp9mtKDUTuPs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lonehitman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Ik had destijds het geluk dat er buiten schilderders aan de gang waren. Die hebben binnen ongeveer 2 meter voor mij voorgedaan met uitleg. Daarna heb ik de hele woning beneden 3 slaapkamers, hal en overloop in twee en halve dag strak en streeploos kunnen doen. De truk is om de roller vol in de saus te drukken en erg nat op de muur te zetten. Daarna afrollen naar beneden waarna je hem weer nat op de muur zet. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben kleurenblind en moet daardoor werken met strijklicht. Dat zelfde licht zorgt er voor dat je vlekken blijft zien zolang het droog is.

Eerlijk is eerlijk, je hebt het er strak op weten te krijgen!

Wil je niet wat bij verdienen? :9

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 08:48 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
Farmerwood schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:15:
[...]

Ik heb zonder een echte tweaker te zijn ook naar iedere kamer minimaal 1 loze leiding laten leggen. Hoogstwaarschijnlijk voor UTP als de kids gaan studeren en/of een spelcomputer gaan krijgen. Daarnaast naast iedere rookmelder in de hal een loze leiding tbv een AP voor wifi door het hele huis. Ga dus op iedere verdieping een AP hangen.

Buiten vind ik UTP iets minder spannend, ik geloof wel in de toekomst van 5G en een hotspot draaien vanaf je telefoon. Dat is voor mij prima voor de keren dat ik buiten wil zitten en behoefte heb aan wifi. Wel heb ik nog 2 loze leidingen laten leggen voor toekomstige PoE bewakingscamera's aan de voorzijde en achterzijde.

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:55
Louwke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:27:
Bij floorplanner zit je inderdaad vast aan standaard keukens en je kan niet overal de kleur van aanpassen. Zelf importeren is geen optie helaas. Voor ons voldoet het prima en kunnen we een aardig beeld vormen. Wil je echt alles beter gedetailleerd hebben zal je over moeten stappen op sketchup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:44:
[...]

Je moet vooral kijken naar de toekomst, wij hebben echt overal UTP laten leggen. Bij ons vielen de kosten wel mee en hierdoor zijn we volledig klaar voor de toekomst. Enige waar ik nu geen UTP heb is het toilet en de badkamer. Had beide graag gewild naar hier ging vrouwlief echt voorliggen.

Buiten trek ik direct na de oplevering zelf.
Ja ik ook, en voor de gemiddelde Tweaker klopt dit inderdaad. Maar de gemiddelde Nederlander niet is mijn ervaring :D

Als ik om mijn omgeving kijk zijn de meeste mensen meer dan tevreden met wifi, al dan niet uitgebreid met acces points of zo'n mesh systeem.
En ja je weet niet wat de toekomst brengt, maar tot nu toe wordt steeds meer draadloos.

Je kan ook niet voor alles voorbereiden :P

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb zonder een echte tweaker te zijn ook naar iedere kamer minimaal 1 loze leiding laten leggen. Hoogstwaarschijnlijk voor UTP als de kids gaan studeren en/of een spelcomputer gaan krijgen. Daarnaast naast iedere rookmelder in de hal een loze leiding tbv een AP voor wifi door het hele huis. Ga dus op iedere verdieping een AP hangen.

Buiten vind ik UTP iets minder spannend, ik geloof wel in de toekomst van 5G en een hotspot draaien vanaf je telefoon. Dat is voor mij prima voor de keren dat ik buiten wil zitten en behoefte heb aan wifi. Wel heb ik nog 2 loze leidingen laten leggen voor toekomstige PoE bewakingscamera's aan de voorzijde en achterzijde.
Als je elektra/water naar buiten legt is het een kleine en goedkope moeite om toch ook even 2 UTP’s mee te trekken?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:31
Output is wel een sketchup bestand. Om daar zelf mee te werken is nog wat ingewikkelder dan Floorplanner. Als in; als het je niet lukt om een plattegrond in floorplanner te maken, zou ik niet beginnen aan Sketchup.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:51:
[...]

Als je elektra/water naar buiten legt is het een kleine en goedkope moeite om toch ook even 2 UTP’s mee te trekken?
Niet iedere bouwer is zo flexibel in de opties. Ik kon bijvoorbeeld geen mantelbuis laten aanleggen maar enkel en alleen een grondkabel van 10 meter. Water wordt al vanaf de bouw meegenomen, maar ook hierbij weer zonder de optie om utp erbij mee te nemen.

Mocht UTP écht nodig zijn voor de toekomst, dan kan dat altijd nog achteraf. Maar vooralsnog zie ik daar geen noodzaak voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:17
Zelf ook ervoor gekozen in alle kamers een loze leiding te leggen. Kan die zelf wel trekken wanneer het nodig is. Op elke overloop 1e en zolder een plek voor een AP voor wifi te leggen. Mocht dat genoeg zijn voor de kamers dan heb ik de leidingen over, voor eventuele toekomstige dingen. Wie weet wat voor ontwikkelingen er nog gaan komen. Hoop dat de bouwer een mogelijkheid heeft voor loze leidingen naar buiten, wat er wel op lijkt aangezien ze hem aan de voorzijde aanbieden. Alleen welke maat geen idee. Maar wellicht kan die nog gekozen worden. Maandag kopers gesprek voor de opties dus dan wordt het alles vast leggen en kijken wat de schade is :)

Untappd: Louwke80

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Niet iedere bouwer is zo flexibel in de opties. Ik kon bijvoorbeeld geen mantelbuis laten aanleggen maar enkel en alleen een grondkabel van 10 meter. Water wordt al vanaf de bouw meegenomen, maar ook hierbij weer zonder de optie om utp erbij mee te nemen.

Mocht UTP écht nodig zijn voor de toekomst, dan kan dat altijd nog achteraf. Maar vooralsnog zie ik daar geen noodzaak voor
Wij ook niet hoor, maar ik trek straks zelf wel even een mantelbuis met de juiste kabels er doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wij hebben in ieder geval in elke verblijfsruimte 1 UTP of loze leiding laten doen vanuit de bouw, zodat we dit altijd achteraf konden aanpassen.

Omdat ik van plan was om 'on-wall' AP's te gebruiken hebben we niet naar plafondpunten laten aanleggen. Had ik achteraf wel liever gehad, omdat het signaal te zwak was om hele verdieping te dekken met zo'n AP met de kalkzandsteen muren die we hebben.

Zou dan wel kiezen voor een punt zo centraal mogelijk per verdieping, begane grond dan wel in de gang, zodat je er niet de hele tijd tegenaan kijkt.

Als ik ze naast de rookmelder had gedaan, had het niet gewerkt op de eerste, er loopt namelijk in dat plafond en in de vloer eronder een stalen balk voor de constructie, deze blokkeert het signaal bijna compleet en/of zorgt voor interferentie.

Eerst wilde we het AP ophangen in de 'slaapkamer' welke we in eerste instantie als gedeeld thuis kantoor in gedachte hadden, deze kamer komen dan ook 2 UTP punten uit. Dit is nu de sauna/sport/katten kamer geworden.

Nu hadden we alle keuzes al gemaakt voor COVID en kwamen we er tijdens COVID achter dat samen in 1 ruimte werken niet te doen is, dus nu hebben we beiden een kamer op een andere verdieping voor thuis kantoor, aangezien we beiden 80-100% thuis werken en dit vooralsnog zo blijft, ook na Covid.
  • Op de BG hangt het AP in de meterkast, zo hoog mogelijk.
  • Op de 1e hangt hij in het midden van de gang aan het plafond minimaal een meter van die stalen balk af, om directe interferentie te voorkomen.
  • Op de 2e hangt hij in het midden van de grote wand op 50cm van het plafond af (om ook weer geen interferentie te krijgen op de zonnepanelen erboven)
We hebben ook op de eerste 2 UTP kabels uit de muur laten komen buiten, zodat we daar een buiten AP en een PoE camera kunnen ophangen. Nu gaan we alleen niet voor PoE Camera's, omdat we volledig in Apple HomeKit willen werken en er geen camera's zijn met PoE die daar native mee werken. Het buiten AP moet nog komen, maar ik wacht tot de outdoor Wifi 6 versie beschikbaar is. De Netatmo Presence die we nu op de schuur hebben gehangen, vangt nog genoeg wifi van binnen, scheelt dat we hier 'normaal' HR++ glas hebben en houten kozijnen, waardoor het signaal nog ok naar buiten komt op 2.4Ghz.

Werk zelf voor het grootste deel op Wifi, van de totaal 40 apparaten in huis zijn 10 bedraad (waarvan 3 AP's) rest wifi en dat gaat prima. We werken beiden thuis via Wifi. We hebben dan wel beiden laptops met Wifi 6 chips en goede Wifi 6 AP's (Aruba Instant On AP22) in huis, waardoor het signaal gewoon stabiel is.

Zit genoeg in latency/connectie gevoelige software te werken die bij hikken zouden disconnecten, geen last van.

Sommige buren hebben hier totaal geen rekening mee gehouden, en die janken dat hun wifi niet ver komt, die hadden verwacht dat het vanuit de meterkast wel goed zou zitten 8)7 . Dat kan je wel vergeten met moderne bouw. Vanuit de bouw zat er op de eerste 1 loze leiding in de slaapkamer. Maar de meesten van hen hebben gekozen voor mesh systemen, via trapgat lukt dat nog aardig, maar verwacht niet dat je nog meer dan 100Mbps overhoudt na de tweede mesh hop. Nu is zo'n snelheid prima om op te werken, zolang het stabiel is.

Gallery V&A

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:08
Ik heb mijn KPN Experiabox onder de trap hangen. Die heeft voldoende bereik om het hele huis van Internet te voorzien.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Verwijderd

Blihi schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:57:
Ik heb mijn KPN Experiabox onder de trap hangen. Die heeft voldoende bereik om het hele huis van Internet te voorzien.
Het zit hem er vooral in waarvan je muren zijn gemaakt. Hier veel beton. Beton blokkeert vrijwel alle WiFi signalen. Kalkzandsteen is wat dat betreft veel beter.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:08
Bij mij zijn inderdaad alle binnenmuren van kalkzandsteen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:56:

Omdat ik van plan was om 'on-wall' AP's te gebruiken hebben we niet naar plafondpunten laten aanleggen. Had ik achteraf wel liever gehad, omdat het signaal te zwak was om hele verdieping te dekken met zo'n AP met de kalkzandsteen muren die we hebben.
Hoe ziet zo'n plafondpunt eruit?
Wij gaan verbouwen en wil ook overal goed en stabiel internet.
Ben een totale nono op dit gebied.

Ik vraag hoe het eruit ziet, omdat ik geen lelijk ding aan het plafond wil.
Misschien ben ik een zeikerd, maar ik vind een rookmelder al lelijk.
(Die ik wel ophang, want doodgaan vind ik nog lelijker)

• BiG-GuY

BiG-GuY

Wij hebben ook vloerverwarming per verdieping, dat zijn nog wat extra blokkades van het signaal. Als het AP op de 1e offline is, vang ik alleen rondom de trap een beetje wifi van beneden.

Nu is mijn thuiskantoor ook precies in de kamer aan de compleet andere kant van de trap zeg maar, met nog een badkamer ertussen. Dus zonder het AP op de verdieping kon je dat wel vergeten. Toen ik het AP had in de slaapkamer aan de andere kant van de verdieping naast de trap (achter de stalen balk), bleef er 1-5Mbps over op de wifi in mijn kantoor.

Overigens zou de standaard wifi het sowieso niet trekken met het aantal apparaten dat we in huis hebben. De counter binnen de Aruba app staat nu op 38 apparaten en dan staan de meeste bedrade uit momenteel (consoles).

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 10-02-2022 11:29 ]

Gallery V&A

• BiG-GuY

BiG-GuY

Rzaan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Wij gebruiken deze: Aruba Instant On AP22

Nu hangt hij enkel op de eerste 'zichtbaar', maar het is in de smalle gang, waar ik niet naar het plafond loop te staren, dus boeide ons niet. Wij vonden stabiele Wifi belangrijker. De LEDjes kan je uitzetten, dan valt het al minder op en deze vinden we nog best ok qua uiterlijk, de rookmelders zijn dikker.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 10-02-2022 10:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Rzaan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Je hebt ze in allerlei vormen. Heb zelf deze aangeschaft. Die zijn vrij klein en het LED-lampje is gewoon uit te zetten. Zijn niet zo lelijk als de gemiddelde rookmelder ;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ascension schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Je hebt ze in allerlei vormen. Heb zelf deze aangeschaft. Die zijn vrij klein en het LED-lampje is gewoon uit te zetten. Zijn niet zo lelijk als de gemiddelde rookmelder ;)
Deze en ook die van @BiG-GuY zijn goed te doen.
Als rookmelders er ook zo uitzagen, zou al een slok op een borrel schelen.

Kun je zo'n apparaat bijvoorbeeld wel in een een glazen of plexiglas vorm 'verbergen'.
Ik bedoel meer, dat je hem bijvoorbeeld in een plafond-lamp hangt, of achter iets van kunst zou hangen?
Of dwaal ik nu te ver af of ben ik een beetje gek/gekker aan het worden?

• Ascension
Rzaan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:20:
[...]

Kun je zo'n apparaat bijvoorbeeld wel in een een glazen of plexiglas vorm 'verbergen'.
Ik bedoel meer, dat je hem bijvoorbeeld in een plafond-lamp hangt, of achter iets van kunst zou hangen?
Dat bestaat wel, toevallig professioneel betrokken bij een draadloos netwerk waarbij door de architect allerlei esthetische eisen worden gesteld. Daar maken we gebruik van Oberon mounts. Die hebben behuizingen gemaakt van materiaal dat zo min mogelijk demping heeft en hebben ook behuizingen die overschilderbaar zijn. Is wel professioneel spul, ben zelf niet bekend met consumenten oplossingen op dit gebied.

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Ligt geheel aan het glas, er zijn wel materialen die daarvoor geschikt zijn.

Maar elk object in de buurt van het AP kan het signaal verstoren. Vanuit spectrum analyses kan je ook zien dat je minimaal iets van 25-50cm wilt aanhouden tot het volgende object, om te voorkomen dat het AP daar direct tegenaan loopt te stralen en daardoor zichzelf gaat verzwakken, om interferentie op zichzelf tegen te gaan.

Wij hebben zelf de Netatmo Slimme Rookmelders, die vond ik wel ok qua design, maar ging ons meer om de slimheid en integreerbaarheid in Apple HomeKit, zodat we straks automatiseringen kunnen triggeren als een rookmelder afgaat, zoals raamwering en rolluiken vanzelf open.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 10-02-2022 10:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Wij hebben zelf de Netatmo Slimme Rookmelders, die vond ik wel ok qua design, maar ging ons meer om de slimheid en integreerbaarheid in Apple HomeKit, zodat we straks automatiseringen kunnen triggeren als een rookmelder afgaat, zoals raamwering en rolluiken vanzelf open.
Sorry maar ik snap je hierin echt niet. Volgens dit document gebruikt Netatmo in hun 'Security' producten 143(!!) verschillende soorten libraries van externe partijen.

Tevens heeft z'n ding WiFi en Bluetooth aan boord om 'smart' gemaakt te kunnen worden. Dat betekend nog eens 2 extra factoren die de kans op een storing groter maken.

Ik hoop toch echt niet dat je zelfs je voordeur hebt voorzien van een rolluik:
https://www.rtlnieuws.nl/...ik-brand-levensgevaarlijk
https://www.gld.nl/nieuws...ordeur-af-met-een-rolluik
https://www.inshared.nl/s...gevaarlijk-zijn-bij-brand

Nee, als er brand is maak ik me weinig zorgen over of m'n rolluik wel omhoog gaat, zaak is om zo snel mogelijk buiten te komen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Overigens is gisteren onze binnen sauna geplaatst. Huis wordt zo steeds meer af :) .

Members only:

Tuin/schuur hebben we grotendeels rond. We zijn alleen nog aan kijken voor andere binnendeuren en een schuifdeurwand bij de trap op de eerste.

Doordat alle wanden en vloeren al afgewerkt zijn, zijn we op zoek naar deuren/kozijnen die passen in plaats van de bestaande kozijnen. Opdekdeuren met aluminium kozijn en bovenlicht. Het bovenlicht is te verwijderen, maar dan moet je deuren vinden die in die maat te krijgen zijn.

Helaas is alles custom maten lijkt het, beneden sowieso vanwege plafond op 284cm hoogte. Het liefst hebben we plafondhoge deuren (iets lager, zodat het niet tegen lampen/luchtgaten aankomt). We zijn al bij Steellife geweest en daar werd duidelijk dat zonder compleet nieuwe kozijn, het niet netjes te krijgen is. Maar hun kozijnen zijn veel kleiner, dus dat is niet meer te doen nu.

Iemand ervaring met opdek kozijnen die ze 1op1 konden wisselen met degene die standaard vanuit de bouw kwamen?

Gallery V&A

• Ascension
In onze technische omschrijving staat "Het perceel wordt voorzien van een drainagesysteem door middel van een drainage streng.Voor een goed functionerend drainagesysteem is periodiek onderhoud noodzakelijk. De koper dient zelf voor dit onderhoud zorg te dragen. Om dit onderhoud uit te kunnen voeren worden er daar waar nodig doorspoelputten aangebracht.".

Weet iemand hoe dit er uit zo moeten zien? Hoe kan ik controleren of dit ook daadwerkelijk gebeurd is. Het enige wat ik zelf heb waargenomen is dat er leidingen voor hemelwaterafvoer zijn aangelegd.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Sorry maar ik snap je hierin echt niet. Volgens dit document gebruikt Netatmo in hun 'Security' producten 143(!!) verschillende soorten libraries van externe partijen.

Tevens heeft z'n ding WiFi en Bluetooth aan boord om 'smart' gemaakt te kunnen worden. Dat betekend nog eens 2 extra factoren die de kans op een storing groter maken.

Ik hoop toch echt niet dat je zelfs je voordeur hebt voorzien van een rolluik:
https://www.rtlnieuws.nl/...ik-brand-levensgevaarlijk
https://www.gld.nl/nieuws...ordeur-af-met-een-rolluik
https://www.inshared.nl/s...gevaarlijk-zijn-bij-brand

Nee, als er brand is maak ik me weinig zorgen over of m'n rolluik wel omhoog gaat, zaak is om zo snel mogelijk buiten te komen.
Voordeur kiezen we ervoor om geen rolluik te plaatsen, precies om de redenen van mogelijk geen vluchtroute. Ook zijn we aan het kijken of specifieke rolluiken met zonnecel/accu kunnen, zodat die ook bij stroomonderbreking open kunnen.

De HomeKit integratie werkt overigens volledig lokaal, dus ook als je internet offline is, communicatie met de eigen app niet, maar die gebruik je dan ook niet voor de HomeKit integratie.

Wilde het liefst een op Thread gebaseerde rookmelder, maar die van Eve zijn nog enkel de oude versie, die via enkel BT werken. Eve gaat nog komen met een nieuwe versie, die wel via Thread communiceert, en dat protocol werkt voor alles lokaal, zonder apps/servers van derden.

[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 10-02-2022 11:44 ]

Gallery V&A

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Let wel op dat een rookmelder 50cm vrij moet hangen, je kan een AP dus niet te dicht er op hangen.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Let wel op dat een rookmelder 50cm vrij moet hangen, je kan een AP dus niet te dicht er op hangen.
Voor het AP wil je ook die 50cm wel aanhouden ;) , anders heb je kans op interferentie.

Gallery V&A

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Voor het AP wil je ook die 50cm wel aanhouden ;) , anders heb je kans op interferentie.
Moet ik toch mij origami-papier-kunsten maar weer eens wat opvijzelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:27
Ascension schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:39:
In onze technische omschrijving staat "Het perceel wordt voorzien van een drainagesysteem door middel van een drainage streng.Voor een goed functionerend drainagesysteem is periodiek onderhoud noodzakelijk. De koper dient zelf voor dit onderhoud zorg te dragen. Om dit onderhoud uit te kunnen voeren worden er daar waar nodig doorspoelputten aangebracht.".

Weet iemand hoe dit er uit zo moeten zien? Hoe kan ik controleren of dit ook daadwerkelijk gebeurd is. Het enige wat ik zelf heb waargenomen is dat er leidingen voor hemelwaterafvoer zijn aangelegd.
De doorspoelput steekt uit het maaiveld met een deksel, die moet je kunnen zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njeUOpLpD3tVpqU5euBjPxz0WWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPEqUa5Cnu2AHHhMYBmWHUos.jpg?f=fotoalbum_large

De drainage zelf wordt meestal aangelegd na het uitgraven van de bouwput, dan heeft de bouwer daar profijt van tijdens het maken van de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Voordeur kiezen we ervoor om geen rolluik te plaatsen, precies om de redenen van mogelijk geen vluchtroute. Ook zijn we aan het kijken of specifieke rolluiken met zonnecel/accu kunnen, zodat die ook bij stroomonderbreking open kunnen.

De HomeKit integratie werkt overigens volledig lokaal, dus ook als je internet offline is, communicatie met de eigen app niet, maar die gebruik je dan ook niet voor de HomeKit integratie.

Wilde het liefst een op Thread gebaseerde rookmelder, maar die van Eve zijn nog enkel de oude versie, die via enkel BT werken. Eve gaat nog komen met een nieuwe versie, die wel via Thread communiceert, en dat protocol werkt voor alles lokaal, zonder apps/servers van derden.
Een rolluik op accu is handig als de stroom uitvalt zodat je hem open kan doen. Als je dat alweer wil automatiseren dan heb je sowieso weer een bridge nodig die weer niet werkt zonder accu.

En ik snap dat HomeKit volledig lokaal werkt, maar als je stroom uitvalt heb je er alsnog geen donder aan.

• Ascension
@hansgrave thanks, die doorspoelputten heb ik nog nergens kunnen ontdekken. Ook niet bij de buren. Denk dat ik de aannemer maar eens ga bellen.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Het gaat er niet om of je die 50cm wil aanhouden. Je moet het aanhouden. Er zullen genoeg mensen zijn die denken "Ach, zo'n vaart zal het niet lopen dus 40cm kan ook wel".

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Een rolluik op accu is handig als de stroom uitvalt zodat je hem open kan doen. Als je dat alweer wil automatiseren dan heb je sowieso weer een bridge nodig die weer niet werkt zonder accu.

En ik snap dat HomeKit volledig lokaal werkt, maar als je stroom uitvalt heb je er alsnog geen donder aan.
Heb een UPS in de meterkast en op de 2e, zodat het fysieke netwerk actief blijft, inclusief de eventuele hubs. De wifi blijft dan ook gewoon uitzenden, ook als er geen internet op zit en HomeKit gaat dan volledig door (al eens meegemaakt), de tweede vluchtroute zou bijvoorbeeld via het dakterras zijn, daar gaan we nog iets van een uitklapbare brandtrap monteren, zodat we via de achtertuin kunnen vluchten in zo'n situatie.

Als de meterkast in de fik zou staan, kan je ook niet via de voordeur weg namelijk. Mijn man werkt in de brandinstallaties, dus dat zijn dingen waar we al over nagedacht hebben ;) .
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:01:
[...]
Het gaat er niet om of je die 50cm wil aanhouden. Je moet het aanhouden. Er zullen genoeg mensen zijn die denken "Ach, zo'n vaart zal het niet lopen dus 40cm kan ook wel".
Als het voor de brandmelder moet, dan moet het minimaal 50cm zijn. Ik gaf alleen aan dat het voor AP's ook aan te raden is.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 10-02-2022 12:16 ]

Gallery V&A

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:06:
[...]

Heb een UPS in de meterkast en op de 2e, zodat het fysieke netwerk actief blijft, inclusief de eventuele hubs. De wifi blijft dan ook gewoon uitzenden, ook als er geen internet op zit en HomeKit gaat dan volledig door (al eens meegemaakt), de tweede vluchtroute zou bijvoorbeeld via het dakterras zijn, daar gaan we nog iets van een uitklapbare brandtrap monteren, zodat we via de achtertuin kunnen vluchten in zo'n situatie.

Als de meterkast in de fik zou staan, kan je ook niet via de voordeur weg namelijk. Mijn man werkt in de brandinstallaties, dus dat zijn dingen waar we al over nagedacht hebben ;) .
Jij hebt een Apple TV of HomePod op je UPS hangen? Of heb je een iPad die als reserve draadloze hub dient?

Blijf gewoon van je rookmelders af, die dingen moeten je leven redden en zijn niet gemaakt voor de fun of comfort.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ga ook Netatmo’s ophangen maar die komen wel naast de ‘echte’ rookmelders te hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 12:17 ]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:45
hansgrave schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:58:
[...]

De doorspoelput steekt uit het maaiveld met een deksel, die moet je kunnen zien:
[Afbeelding]

De drainage zelf wordt meestal aangelegd na het uitgraven van de bouwput, dan heeft de bouwer daar profijt van tijdens het maken van de fundering.
Is dat niet een filtratieput? Of is dat hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Jij hebt een Apple TV of HomePod op je UPS hangen? Of heb je een iPad die als reserve draadloze hub dient?

Blijf gewoon van je rookmelders af, die dingen moeten je leven redden en zijn niet gemaakt voor de fun of comfort.
Een HomePod Mini inderdaad, deze rookmelders zijn gewoon officieel toegestaan als rookmelder hoor. En ze werken standalone als rookmelder voor de functie van rookmelder, daar heb je geen apps of connectie voor nodig. Dus afgaan doen ze sowieso bij brand/rook, het enige verschil is dat je er extra dingen mee kan automatiseren wat je met een domme niet kan.

Ook worden deze elke maand vanzelf getest en krijg je daar rapporten van. Hoeveel mensen testen hun normale rookmelders maandelijks? Het is namelijk wel belangrijk om die van tijd tot tijd te testen op de werking. In een zakelijke omgeving heb je daar systemen voor, thuis not so much.

Dus voor ons geven deze rookmelders een veiliger gevoel dan de normale rookmelders.

Je moet vooral zelf doen waar je blij van wordt, vertrouw alleen niet blind op elke rookmelder dat hij het maar gewoon 10 jaar doet.

Gallery V&A

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06
Ik heb bij mij het idee dat ze die 50cm niet hebben aangehouden met sommige rookmelders. Bij de vooroplevering nog eens kijken hoe het zit een foto kan verrekenen. Weet alleen niet wat ik daar van ga zeggen, ben bang dat iedere oplossing waar ze mee gaan komen er niet uit gaat zien. Dan hang ik liever zelf nog een rookmelder op. Dat ben ik toch al van plan en een hitte milder in de technische ruimte waar de omvormer,wasmachine en droger komt.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:11:
[...]
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ga ook Netatmo’s ophangen maar die komen wel naast de ‘echte’ rookmelders te hangen.
Dat is natuurlijk ook een optie, omdat ik geen zin had om extra gaten in het plafond te boren heb ik de bestaande vervangen.

Overigens hebben we eerst de Nest Protects gehad, maar toen waren we nog volledig binnen Google ecosysteem, omdat Google daarin heel stug was heb ik toen besloten om over te stappen op HomeKit toen we ook naar Apple overstapten.

Moet zeggen, beste keuze in Smart Home die we konden maken. Is zoveel meer mee mogelijk en veel stabieler, ook omdat alles lokaal draait qua automatiseringen.

Gallery V&A

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:27:
Ik heb bij mij het idee dat ze die 50cm niet hebben aangehouden met sommige rookmelders. Bij de vooroplevering nog eens kijken hoe het zit een foto kan verrekenen. Weet alleen niet wat ik daar van ga zeggen, ben bang dat iedere oplossing waar ze mee gaan komen er niet uit gaat zien. Dan hang ik liever zelf nog een rookmelder op. Dat ben ik toch al van plan en een hitte milder in de technische ruimte waar de omvormer,wasmachine en droger komt.
Kijk hier even: https://www.elro.eu/nl/ad...-plaats-ik-een-rookmelder

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat is natuurlijk ook een optie, omdat ik geen zin had om extra gaten in het plafond te boren heb ik de bestaande vervangen.

Overigens hebben we eerst de Nest Protects gehad, maar toen waren we nog volledig binnen Google ecosysteem, omdat Google daarin heel stug was heb ik toen besloten om over te stappen op HomeKit toen we ook naar Apple overstapten.

Moet zeggen, beste keuze in Smart Home die we konden maken. Is zoveel meer mee mogelijk en veel stabieler, ook omdat alles lokaal draait qua automatiseringen.
Ik ga ook echt niet in één ruimte meerdere melders hangen en plaatst de Netatmo's alleen in ruimtes waar nu nog geen bestaande rookmelder hangt.

Wat betreft het maandelijks testen: Er is echt een groot deel die het niet doet. Hier worden gelukkig de melders 2x per jaar schoon gemaakt en elk jaar preventief onderhoud aan de batterij.

Maar laten we eerlijk zijn, het zelfde geld voor het testen van de aardlekschakelaars. Die worden echt niet netjes elke maand getest hoor. Sterker nog, ik denk dat het grootste deel het nog nooit gedaan hebt. Jij zal het natuurlijk wel netjes elke maand doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 12:52 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat je een aardlekschakelaar regelmatig moet testen is ook nieuw voor mij.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rzaan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:56:
Dat je een aardlekschakelaar regelmatig moet testen is ook nieuw voor mij.
Yep: https://new.abb.com/low-v...test-uw-aardlekschakelaar

Gister ook door het grote boek van onze woning kunnen bladeren. Heb ‘eindelijk’ een overzicht van welke groet wat is. Nummertje 13 is dan ook een aardlekautomaat voor de patchkast. Had daar wel om gevraagd maar dat was niet bespreekbaar. Uiteindelijk dus toch gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq-qeMX2JHlbHmx5E3qfNVcEuQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bBSs6CCSMB8eTqNgf1hY6Mz.jpg?f=fotoalbum_large

In het zelfde boek stond ook dat de vloerverwarming voor de achtertuin een HOH van 10cm moet hebben, dat hebben ze dus mooi niet gedaan.

[ Voor 101% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 13:13 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Dat is ook een goede inderdaad. Heb daar geen vast patroon in het testen, zet hem er gewoon in als reminder voor mezelf.

En voor ons zijn de rookmelders in de vluchtroutes voldoende, vooralsnog zijn de regels daaromtrent niet veranderd nog toch? Alleen dat in bestaande bouw de rookmelders ook verplicht worden vanaf juli 2022.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:12:
Dat is ook een goede inderdaad. Heb daar geen vast patroon in het testen, zet hem er gewoon in als reminder voor mezelf.

En voor ons zijn de rookmelders in de vluchtroutes voldoende, vooralsnog zijn de regels daaromtrent niet veranderd nog toch? Alleen dat in bestaande bouw de rookmelders ook verplicht worden vanaf juli 2022.
Je man zit toch in de brandmeldinstallaties? Lijkt me dat ze daar ook af en toe wel eens een cursus ‘What’s new’ krijgen?

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 23:12
Ik zie hier veel discussie over loze leidingen/internet. In dat kader heb ik een vraagje waar ik niet uitkom. Wij wonen momenteel ook in een nieuwbouw huis (ong. 4 jaar oud), en in de praktijk merk ik dat ik in de tuin vrijwel geen internet heb wanneer de schuifpui dicht zit. Erg vervelend. Nu ik ga verhuizen naar een andere woning (ook nieuwbouw, projectmatig) wil ik dit voor zijn. Dit is de plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQcn0XM-a_dh6cTeO0Q6mesHTp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6557NJHFChjKeAO3ef3y8ApG.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit het beste doen? De AP voor de BG hangt in de hal, dus de kans dat we daarmee internetbereik in de tuin hebben lijkt mij klein. De tuin is ongeveer 8 meter diep en iets breder dan het huis. Een idee wat ik zelf had was om een loze leiding naast de achterdeur in de garage (binnen) aan te laten leggen, maar dan vrees ik dat het internet in de woonkamer ook via de AP in de garage gaat.

Hoe lossen jullie het 'internet in de tuin-vraagstuk' op?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Je man zit toch in de brandmeldinstallaties? Lijkt me dat ze daar ook af en toe wel eens een cursus ‘What’s new’ krijgen?
Dat is zakelijke dienstverlening, de regels in zakelijke omgevingen zijn heel anders dan in consumenten omgevingen, de zakelijke omgevingen worden ook van tijd tot tijd verplicht gekeurd.

Hij doet zelf overigens niet de installaties, maar is o.a. verantwoordelijk voor het inkoopproces van de hardware en het leveren aan de installateurs, zodat zij hun werk kunnen doen.

Gallery V&A

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tompouce schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:23:
Ik zie hier veel discussie over loze leidingen/internet. In dat kader heb ik een vraagje waar ik niet uitkom. Wij wonen momenteel ook in een nieuwbouw huis (ong. 5 jaar oud), en in de praktijk merk ik dat ik in de tuin vrijwel geen internet heb wanneer de schuifpui dicht zit. Erg vervelend. Nu ik ga verhuizen naar een andere woning (ook nieuwbouw, projectmatig) wil ik dit voor zijn. Dit is de plattegrond:

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste doen? De AP voor de BG hangt in de hal, dus de kans dat we daarmee internetbereik in de tuin hebben lijkt mij klein. De tuin is ongeveer 8 meter diep en iets breder dan het huis. Een idee wat ik zelf had was om een loze leiding naast de achterdeur in de garage (binnen) aan te laten leggen, maar dan vrees ik dat het internet in de woonkamer ook via de AP in de garage gaat.

Wat voor apparatuur ben je van plan te gaan gebruiken? Ik heb straks 4 UniFi AP's hangen en mijn apparaat schakelt gewoon naar het AP wat op dat moment de snelste verbinding kan bieden.

Mijn 4de AP komt 'gewoon' achter in de tuin. Die biedt voldoende dekking om te tuin volledig van WiFI te voorzien.

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 23:12
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Wat voor apparatuur ben je van plan te gaan gebruiken? Ik heb straks 4 UniFi AP's hangen en mijn apparaat schakelt gewoon naar het AP wat op dat moment de snelste verbinding kan bieden.

Mijn 4de AP komt 'gewoon' achter in de tuin. Die biedt voldoende dekking om te tuin volledig van WiFI te voorzien.
Ik ga ook voor Unifi AP's (Wifi 6).

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Dat is zakelijke dienstverlening, de regels in zakelijke omgevingen zijn heel anders dan in consumenten omgevingen, de zakelijke omgevingen worden ook van tijd tot tijd verplicht gekeurd.

Hij doet zelf overigens niet de installaties, maar is o.a. verantwoordelijk voor het inkoopproces van de hardware en het leveren aan de installateurs, zodat zij hun werk kunnen doen.
Alsnog lijkt het me logisch dat iemand die in 'de wereld' zit zich verdiept in de wet en regelgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

@Tompouce wij hebben een loze leiding naar de achtergevel genomen, naast de buitenlamp die daar al ingetekend stond. Die monteren we af en dan komt er een outdoor AP te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tompouce schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Ik ga ook voor Unifi AP's (Wifi 6).
Dan zou ik me niet druk maken met welke AP je apparaat verbind. Kwestie van goed instellen, dan heb je er echt geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Tompouce schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:23:
Ik zie hier veel discussie over loze leidingen/internet. In dat kader heb ik een vraagje waar ik niet uitkom. Wij wonen momenteel ook in een nieuwbouw huis (ong. 4 jaar oud), en in de praktijk merk ik dat ik in de tuin vrijwel geen internet heb wanneer de schuifpui dicht zit. Erg vervelend. Nu ik ga verhuizen naar een andere woning (ook nieuwbouw, projectmatig) wil ik dit voor zijn. Dit is de plattegrond:

[Afbeelding]

Wij hebben dus een UTP in de achtergevel op de eerste laten afmonteren, zodat we daar een buiten AP kunnen plaatsen. Als je buitenwanden/ramen/kozijnen inderdaad voor te veel isolatie zorgen dat het signaal van binnen niet naar buiten komt, heb je omgekeerd hetzelfde ;), dus zal je binnen niet veel signaal vangen van het punt buiten.

Daarbij helpt het om 'slimme' AP's te hebben, degene van Aruba die wij hebben weten van elkaars bestaan af en passen hun zendsterkte aan op degenen die in de buurt hangen. Ook helpen ze met roaming tussen de AP's, zodat je clients sneller van AP wisselen, naar degene die het sterkste signaal levert.

Veel mesh apparatuur doet dat tegenwoordig ook, wel aangeraden om altijd met wired backhaul te nemen, voor een stabieler signaal. Je wilt een systeem wat minimaal Fast Roaming kan op wifi gebied, veel consumenten spul kan dat niet (goed).

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Greebs schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:29:
@Tompouce wij hebben een loze leiding naar de achtergevel genomen, naast de buitenlamp die daar al ingetekend stond. Die monteren we af en dan komt er een outdoor AP te hangen.
Ben ik wel even benieuwd of dat ze die leiding 'gewoon' vlak uit de muur laten komen of niet? Want ben je niet bang dat er regenwater in je buis loopt?

De laatste tijd zie je wel dat een aannemer gewoon een steker aan een kabel knijpt en denkt "Zo heurt dat" terwijl je natuurlijk geen stekker aan een vaste kern kabel wil hebben. Heb het geprobeerd onze aannemer uit te leggen maar tot op heden nog weinig succes gehad...

Eigelijk is het wel simpel: Alle UTP kabels die bij oplevering aanwezig zijn worden afgewerkt op een LSA strook of worden voorzien van keystones.

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

We gaan zien hoe het opgeleverd wordt, ik weet het nog niet. Ik neem aan dat ze rekening houden met dat soort zaken bij leidingen die naar buiten gaan, het is een nette aannemer tot nu toe :)

Het is verder een loze leiding, ik ga zelf afmonteren, dus er wordt niet zomaar een stekkertje opgeknepen in elk geval. Het zal sowieso wel via een doos moeten zodat het netjes kan vermoed ik, en daarna verder naar de AP, dan is er ook nog e.e.a. af te dichten natuurlijk. We gaan het zien, dit is een detail waar ik nog niet zo heel erg bezig mee ben. Als de mogelijkheid er maar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Alsnog lijkt het me logisch dat iemand die in 'de wereld' zit zich verdiept in de wet en regelgeving?
De zakelijke markt voor brandmeld- en ontruimingsinstallaties is niet vergelijkbaar. Maar de kosten ook niet. Zakelijk is alles dicht gebouwd met allerhande NEN-normen en er is echt niks vergelijkbaars met de consumentenmarkt. Het is schandalig dat we nu pas naar 1 rookmelder per verdieping gaan voor consumenten. Zakelijk is het, afhankelijk van de grootte, minimaal 1 melder per ruimte, met nevenindicator, geschakeld met de algemene installatie en dan nog per lus gescheiden. Zakelijk wordt het allemaal getest en meestal gecertificeerd, en getoetst door de brandweer. Consumenten zullen die controles niet hebben maar daar zal het waarschijnlijk in verbinding staan met de verzekering. Niet voldoen = niet uitkeren bij schade.

Als je het als consument perfect wil doen dan kun je in elke gesloten ruimte een rookmelder plaatsen (uiterlijk elke 10 jaar vervangen), test je de apparatuur minimaal 1 keer per jaar (en dan het liefst met rook) en zorg je voor minimaal 2 vluchtroutes. Vergeet niet om je vluchtroutes minimaal 2x per jaar te testen (en te timen). Vergeet hierbij niet dat je in geval van rook meestal weinig tot niks meer kunt zien, dus leer het vooral op de tast.

En dat is dan nog het minimale, uiteraard kun je nog veel meer doen. Te denken aan: zorgen voor voldoende, en geschikte, (automatische) blusmiddelen, adembescherming voor je vluchtroutes, zorg je ervoor dat elektrische apparatuur continue ontdaan worden van stof, ook van binnen (en dan niet alleen je wasdroger) en voorzien worden van tijdige periodiek onderhoud, vervang elektrische apparatuur die ergens beschadigd is en zo kan ik wel door gaan, maar dat is niet voor een nieuwbouwtopic dus hier laat ik het bij.

Ik sluit af met: Je mag zelf bedenken welke rookmelder je gaat ophangen. Als die maar op zijn minst in de luchtweg zit, meestal de hal/trap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:27
Ascension schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:01:
@hansgrave thanks, die doorspoelputten heb ik nog nergens kunnen ontdekken. Ook niet bij de buren. Denk dat ik de aannemer maar eens ga bellen.
Als het een rijtje huizen is zitten de putten vaak op de koppen van het blok
Pagina: 1 ... 82 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.