Is idd hetzelfde, je kunt ermee doorspoelen en infiltreren.Deleon78 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:14:
[...]
Is dat niet een filtratieput? Of is dat hetzelfde?
Met dank aan de worstenbroodjes zeker?Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:04:
[...]
Nummertje 13 is dan ook een aardlekautomaat voor de patchkast. Had daar wel om gevraagd maar dat was niet bespreekbaar. Uiteindelijk dus toch gedaan.
[Afbeelding]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Dat zal zeker niet tegengewerkt hebbenbig bang schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:53:
[...]
Met dank aan de worstenbroodjes zeker?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Iedereen bedankt voor de tips.Ronald-K schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:05:
Volgende week wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We dachten alles goed geregeld te hebben maar werden net gebeld dat onze keramische tegels die we maanden geleden al besteld hadden in de verkeerde kleur geleverd zijn. Wie weet waar er mooie keramische tegels uit voorraad verkocht worden. Het gaat om 60m2 en de 28e komt de tegelzetter (en aansluitend de keuken leverancier enz...
Vandaag een vergelijkbare tegel kunnen vinden die op voorraad was bij Intertegel in Dordrecht. Fijne zaak met goed advies en scherpe prijzen.
@Toppe Betekent dit dat je een bekabelde internetverbinding naar de berging hebt en daar een AP geplaatst? Zo ja, is dit ondergronds?Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:26:
[...]
Mijn 4de AP komt 'gewoon' achter in de tuin. Die biedt voldoende dekking om te tuin volledig van WiFI te voorzien.
Ik weet niet zeker of onze aannemer dit zou accepteren/willen.
Nee, zodra we de tuin gaan doen leg ik meteen een mantelbuis van de kruipruimte naar de achterkant van de tuin. Trek daar UTP doorheen.raduf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:54:
[...]
@Toppe Betekent dit dat je een bekabelde internetverbinding naar de berging hebt en daar een AP geplaatst? Zo ja, is dit ondergronds?
Ik weet niet zeker of onze aannemer dit zou accepteren/willen.
Overigens kan een aannemer overal een leiding leggen zolang het maar in het zelfde pand is.
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 19:59 ]
Echter. Hoe doe je dat als je een camera wilt installeren ? In de meterkast is een klein patxhpanel een mooie oplossing maar op de gevel ? Camera hebben meestal een female connector?Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:33:
[...]
Ben ik wel even benieuwd of dat ze die leiding 'gewoon' vlak uit de muur laten komen of niet? Want ben je niet bang dat er regenwater in je buis loopt?
De laatste tijd zie je wel dat een aannemer gewoon een steker aan een kabel knijpt en denkt "Zo heurt dat" terwijl je natuurlijk geen stekker aan een vaste kern kabel wil hebben. Heb het geprobeerd onze aannemer uit te leggen maar tot op heden nog weinig succes gehad...
Eigelijk is het wel simpel: Alle UTP kabels die bij oplevering aanwezig zijn worden afgewerkt op een LSA strook of worden voorzien van keystones.
Daarom hebben alle grote merken ook montage dozen die je tegen de muur schroeft, over je eigen kabel heen, en op de deksel schroef je de camera.Len020 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:59:
[...]
Echter. Hoe doe je dat als je een camera wilt installeren ? In de meterkast is een klein patxhpanel een mooie oplossing maar op de gevel ? Camera hebben meestal een female connector?
Hier kan je dan weer een keystone op zetten en een klein patchkabeltje gebruiken.
Zoiets, dat het anders kan: Klopt, maar dit is wel de ‘officiële’ manier.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qE2FcRyAmgTKIYrEbOcr03qV.jpg?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 20:03 ]
Wordt een drukke boel dan in die junction box.Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:00:
[...]
Daarom hebben alle grote merken ook montage dozen die je tegen de muur schroeft, over je eigen kabel heen, en op de deksel schroef je de camera.
Hier kan je dan weer een keystone op zetten en een klein patchkabeltje gebruiken.
Zoiets, dat het anders kan: Klopt, maar dit is wel de ‘officiële’ manier.
[Afbeelding]
Zit meer ruimte in dat je zou denkenLen020 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Wordt een drukke boel dan in die junction box.
Wordt eens tijd dat ze fatsoenlijke IP67 UTP dozen gaan maken
Buis schuin af laten lopen en kabels met flexibele aders trekken. Of gewoon utp plugjes geschikt voor harde kern gebruiken. Voor de bandbreedte die die camera's nodig hebben hoef je je daar echt niet druk over te maken.Len020 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:59:
[...]
Echter. Hoe doe je dat als je een camera wilt installeren ? In de meterkast is een klein patxhpanel een mooie oplossing maar op de gevel ? Camera hebben meestal een female connector?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Edit: Wat maak ik me ook druk. Ik ga even lekker verder met Pringles eten en filmpje kijken toedeloe!Blihi schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:13:
[...]
Buis schuin af laten lopen en kabels met flexibele aders trekken. Of gewoon utp plugjes geschikt voor harde kern gebruiken. Voor de bandbreedte die die camera's nodig hebben hoef je je daar echt niet druk over te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 10-02-2022 20:29 ]
Thanks voor je suggestie. Ik denk indd dat een screen het zicht het minst zal blokkeren. Na oplevering maar eens zien of er toch een mogelijkheid is om de bak op de "uitstekende bovenkant" te monteren.Insidious schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:37:
[...]
Ik zou hier een screen toepassen. Hoe exact gemonteerd is afhankelijk van de uiteindelijke specificaties van het bloemkozijn. Voeding 230V links of rechts in het kozijn of net naast het kozijn laten aanleggen. De screen uitvoeren met een afstandsbediening en dan hoef je verder ook geen schakelmateriaal meer aan te laten leggen.
Heb nog een vraag over taatsdeur voorbereiding. Mijn bouwer heeft onderstaande optie in de optielijst staan:
Als ik de discussies in dit topic een beetje goed interpreteer plaatst men bij een "echte stalen taatsdeur" een inbouw vloerpot, maar bij een alu (lichtere) taatsdeur vaak gewoon een opbouw schanier op de vloer. Vaak staat bij de alu leverancier ook dat men gewoon "op" de vloerverwarming kan werken, ik neem aan doordat ze niet al te lange schroeven gebruiken.Het realiseren van een vloerpot van 300 x 100mm en ca. 60-70 mm diep. Vloerpot voorzien van gips. Koper wenst deze optie voor het later te plaatsen van een taatsdeur.
Ten behoeven van deze positie wordt de ruimte vrij gehouden van vloerverwarming.
Nu vind ik een alu taatsdeur prima, maar vraag me wel af of gips nou zo`n stevige keuze is als je daar in gaat lopen schroeven t.o.v. een cementdekvloer. Wat zouden jullie doen, toch de voorbereiding optie pakken? Ik kan natuurlijk desnoods dat gips eruit hakken en er wat cement in smeren maar daar wordt het op deze dikte vaak niet steviger van..
Frits Jurgens een scharnier die slechts 8mm de grond in gaat en dus veilig genoeg zou zijn voor vloerverwarming. Een aannemer biedt je deze optie aan zodat je zeker wet dat je de vloerverwarming niet zal raken.Haodeyoude schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 02:50:
[...]
Thanks voor je suggestie. Ik denk indd dat een screen het zicht het minst zal blokkeren. Na oplevering maar eens zien of er toch een mogelijkheid is om de bak op de "uitstekende bovenkant" te monteren.
Heb nog een vraag over taatsdeur voorbereiding. Mijn bouwer heeft onderstaande optie in de optielijst staan:
[...]
Als ik de discussies in dit topic een beetje goed interpreteer plaatst men bij een "echte stalen taatsdeur" een inbouw vloerpot, maar bij een alu (lichtere) taatsdeur vaak gewoon een opbouw schanier op de vloer. Vaak staat bij de alu leverancier ook dat men gewoon "op" de vloerverwarming kan werken, ik neem aan doordat ze niet al te lange schroeven gebruiken.
Nu vind ik een alu taatsdeur prima, maar vraag me wel af of gips nou zo`n stevige keuze is als je daar in gaat lopen schroeven t.o.v. een cementdekvloer. Wat zouden jullie doen, toch de voorbereiding optie pakken? Ik kan natuurlijk desnoods dat gips eruit hakken en er wat cement in smeren maar daar wordt het op deze dikte vaak niet steviger van..
Tegenwoordig is het niet meer nodig om uitsparingen te maken.Haodeyoude schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 02:50:
Als ik de discussies in dit topic een beetje goed interpreteer plaatst men bij een "echte stalen taatsdeur"
Wij laten een echte stalen taatsdeur plaatsen (305x120cm) welke richting 100kg gaat.
Deze staat op een scharnierpunt dat met chemische ankers 9mm de vloer in gaat. Als je de taatsdeur op tegels plaatst, haal je niet eens de cementdekvloer.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Zijn er ook nep stalen deuren? Anders kan je ook gewoon stalen deur of alu deur of houten deur zeggen. “Echt” voegt niks toe.
Mag ik vragen welke leverancier?JackBol schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Tegenwoordig is het niet meer nodig om uitsparingen te maken.
Wij laten een echte stalen taatsdeur plaatsen (305x120cm) welke richting 100kg gaat.
Deze staat op een scharnierpunt dat met chemische ankers 9mm de vloer in gaat. Als je de taatsdeur op tegels plaatst, haal je niet eens de cementdekvloer.
niets moet......behalve adem halen
Zolang GewoonGers glashard aluminium deuren verkoopt als stalen deuren is het wel goed het onderscheid te makenDeleon78 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:53:
Zijn er ook nep stalen deuren? Anders kan je ook gewoon stalen deur of alu deur of houten deur zeggen. “Echt” voegt niks toe.

Dat is echt debiel hahaha.Niwla schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Zolang GewoonGers glashard aluminium deuren verkoopt als stalen deuren is het wel goed het onderscheid te maken![]()
Overigens zijn de deuren overwegend van glas en wegen ze allemaal al best wat
Inmiddels al een maandje of 7 de sleutels, we zitten helemaal op onze plek.
Vorige week kreeg ik de gecombineerd aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2022 binnen.
Start bouw in 2020, sleutel overdracht juli 2021.
Op het factuur van de gemeente staat WOZ peildatum 1-1-21.
Als ik dan online zoek, dan moet je het volgende doen: totale koopsom (grond+huis) €400k, op 1-1-21 was het huis voor 30% gereed.
€400k * 30% = woz waarde van €120K op 1-1-21
Op deze website: https://www.waarderingska...ngen/woningen-in-aanbouw/ staat het volgende:
Iemand anders die hiermee ervaring hebt?
Vorige week kreeg ik de gecombineerd aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2022 binnen.
Als ik dan online zoek, dan moet je het volgende doen: totale koopsom (grond+huis) €400k, op 1-1-21 was het huis voor 30% gereed.
Op deze website: https://www.waarderingska...ngen/woningen-in-aanbouw/ staat het volgende:
Dit wil dus zeggen dat de peildatum zoals die op mijn aanslag staat van 1-1-2021 niet klopt, en dat dat 1-1-2022 moet zijn?WOZ-waarde van nieuwbouwwoningen.
Wanneer een nieuwbouwwoning in de loop van 2021 is opgeleverd, wordt de waarde bepaald naar de toestand van die woning op 1 januari 2022. Deze woning wordt daardoor in 2022 gewaardeerd als afgebouwde woning, en niet meer als woning in aanbouw.
Nee de waarde van je huis op 1-1-2021 in de toestand van 1-1-2022. Dus ze doen alsof je huis op 1-1-2021 al afgebouwd is.Dacuuu schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:19:
Inmiddels al een maandje of 7 de sleutels, we zitten helemaal op onze plek.
[...]
Dit wil dus zeggen dat de peildatum zoals die op mijn aanslag staat van 1-1-2021 niet klopt, en dat dat 1-1-2022 moet zijn?
Zelf dat ook gehad in 2018. Huis was juni 2017 opgeleverd.
[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 11-02-2022 14:23 ]
Ok, dus mijn aanslag klopt wel. Maar ik kan het dan niet hebben dat er dan 1-1-21 staat als peildatum.Nuevocasa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Nee de waarde van je huis op 1-1-2021 in de toestand van 1-1-2022. Dus ze doen alsof je huis op 1-1-2021 al afgebouwd is.

Gezien de prijsstijgingen is dat alleen maar gunstigerDacuuu schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Ok, dus mijn aanslag klopt wel. Maar ik kan het dan niet hebben dat er dan 1-1-21 staat als peildatum.
Kleine tip voor degene die een taatsdeur zoeken: Vandaag hebben wij bij Cloozdoors in Barneveld een taatsdeur van "echt" metaal staal (dus geen allu) gekocht. de scharnieren gaan 7 mm de vloer in en dit bedrijf heeft echt mooie opties qua indeling etc. Doordat ze 1 stuk glas gebruiken kunnen ze ook custom profielen etc. toepassen. En de prijs was ook prima!
FTFYDutchylex schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Kleine tip voor degene die een taatsdeur zoeken: Vandaag hebben wij bij Cloozdoors in Barneveld een taatsdeur van "echt" staal (dus geen allu) gekocht. de scharnieren gaan 7 mm de vloer in en dit bedrijf heeft echt mooie opties qua indeling etc. Doordat ze 1 stuk glas gebruiken kunnen ze ook custom profielen etc. toepassen. En de prijs was ook prima!
aluminium is metaal
Hoe weet je al die moeilijke dingen en dat soort termen?Toppe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:00:
[...]
Daarom hebben alle grote merken ook montage dozen die je tegen de muur schroeft, over je eigen kabel heen, en op de deksel schroef je de camera.
Ik moet alles 28 x teruglezen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
BADgoofy2000 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:14:
***members only***
Members only:
Inloggen
Maakt niet uit. Er zijn maar 2 scharniersystemen in de markt, Argenta en FritsJurgens. Beide hebben maar 9 mm nodig.
Ging me ook meer om de deurenleverancierJackBol schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:30:
[...]
Maakt niet uit. Er zijn maar 2 scharniersystemen in de markt, Argenta en FritsJurgens. Beide hebben maar 9 mm nodig.
Lijkt me iets te kort door de bocht. Mijn taatsdeur is gemonteerd met Stealt Pivot van https://www.portapivot.com/. Die zitten wel met schroeven van 50 mm in de vloer en plafond.JackBol schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:30:
[...]
Stalen Deuren Meesters in Obdam.
Verwijderd
Onze deur komt volgende week vrijdag, van De Rooy met Frits Jurgens scharnier. Die gaat 9mm de grond in.
Ik ben zeer benieuwd en er volgen natuurlijk foto's
Nu snap ik waarom zo'n deur zo duur is. Het scharnier maar eens gegoogled en dat kost al 1000 euro.Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:48:
Onze deur komt volgende week vrijdag, van De Rooy met Frits Jurgens scharnier. Die gaat 9mm de grond in.
https://www.ijzerwarenwin...scb-deurgewicht-max-119kg
nouja, bijna 900 dan...
https://www.schreuderenco.nl/fritsjurgens-system-m
[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 11-02-2022 15:51 ]
Die binnenkant is ook mega fascinerend.SquareOne schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
[...]
Nu snap ik waarom zo'n deur zo duur is. Het scharnier maar eens gegoogled en dat kost al 1000 euro.
https://www.ijzerwarenwin...scb-deurgewicht-max-119kg
nouja, bijna 900 dan...
https://www.schreuderenco.nl/fritsjurgens-system-m
Het is een compleet hydraulisch mechanisme. Wanneer je de deur openzwaait "laadt" je de deur op door olie in een vaatje te persen via een terugslagklep. Als je de deur weer los laat, stroomt de olie via ventielen terug naar het reservoir. Die FJ scharnieren hebben 3 ventielen die individueel de zwenk, zwaai-snelheid en oscillatie kunnen regelen.
Ook in de voet zit engineering. De puntbelasting wordt in de voet met een weggewerkt roterend mechanisme over 4cm2 verdeeld, waardoor de puntbelasting minder dan een kwart van het gewicht van de deur is.
[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 11-02-2022 15:57 ]
Verwijderd
Ik wil niet dat een taatsdeur zwabbert, en elke andere deur die ik heb gezien zwabbert. Dus vandaar gekozen voor een FJ scharnier
Kan je mij iets meer vertellen over de prijzen?Dutchylex schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Kleine tip voor degene die een taatsdeur zoeken: Vandaag hebben wij bij Cloozdoors in Barneveld een taatsdeur van "echt" metaal staal (dus geen allu) gekocht. de scharnieren gaan 7 mm de vloer in en dit bedrijf heeft echt mooie opties qua indeling etc. Doordat ze 1 stuk glas gebruiken kunnen ze ook custom profielen etc. toepassen. En de prijs was ook prima!
Onze eerste badkamerofferte was hoger dan ons budget. Toen bleek dat er inderdaad veel arbeidsloon in ging zitten vanwege de 60x60 tegels. We zijn toen voor kleinere rechthoekige tegels gegaan en dat haalde de prijs van de tegels omlaag maar ook de arbeidsloon. 60x60 op de muur leggen is een stuk duurder dan op de grond dus we hebben de 60x60 wel door het hele huis op de grond laten leggen maar wandtegels zijn we voor een ander merk en maar gegaan. En geen spijt van gehad. Nog steeds zeer tevreden.BADgoofy2000 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:14:
***members only***
Wij waren voor een stalen deur van 1m x 2,6m ongeveer 2300 euro kwijt. Zwart gecoat, de handgreep volledig van boven naar beneden en 2 "vakken" in het raam. Wij vonden vooral de afwerking erg mooi ne netjes.Thomas19903 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:02:
[...]
Kan je mij iets meer vertellen over de prijzen?
Vandaag bij aannemer geweest voor afbouw opties. Ze werken met decolijn trappen van 'Vos trappen te Zwolle'. Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? Zijn vooral benieuwd hoe ze die trap netjes houden tijdens de bouw. Kwam met de zoekfunctie op 0 hits
https://www.vostrappen.nl/Vendetta_X schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:18:
Vandaag bij aannemer geweest voor afbouw opties. Ze werken met decolijn trappen van 'Vos trappen te Zwolle'. Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft? Zijn vooral benieuwd hoe ze die trap netjes houden tijdens de bouw. Kwam met de zoekfunctie op 0 hits
Of bedoelde je dat niet?
Yes die!Runner15 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:36:
[...]
https://www.vostrappen.nl/
Of bedoelde je dat niet?
Tredes zullen gewoon afgedekt worden met iets van een bescherm folie of karton. Leuningen over het algemeen niet, kans op schade daar is kleiner.Vendetta_X schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:18:
Bij ons zijn de palen en hekjes ook beschadigd tijdens de bouw want inderdaad, alleen treden worden afgedekt.Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:41:
[...]
Tredes zullen gewoon afgedekt worden met iets van een bescherm folie of karton. Leuningen over het algemeen niet, kans op schade daar is kleiner.
Dan zijn ze wel als beesten tekeer gegaan. Gelukkig vervoeren ze bij ons geen bouw materialen over de trap.Henri-Alexander schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:44:
[...]
Bij ons zijn de palen en hekjes ook beschadigd tijdens de bouw want inderdaad, alleen treden worden afgedekt.
Trap had bij ons wel wat beschadigingen tijdens het plaatsen. Die beschadigingen waren er al in de fabriek want ze hebben er gewoon grondverf overheen gesmeerd. Gelukkig was het patat dag dus ze hebben alles mooi hersteld met 2K epoxy
Hou er maar gewoon rekening mee dat je nog met de trap aan de slag moet. Standaard is vrijwel alles van vurenhout en dus relatief zacht.Vendetta_X schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:18:
Inmiddels een jaar de sleutel hier en zijn nu eens beetje aan het kijken wat we met de trap zullen gaan doen. We neigen naar overzettreden, want als we alleen zouden gaan verven moeten we eerst tientallen putjes dicht gaan smeren en het is dan wachten op nieuwe putjes en deuken...
Yep, wij gaan de zelfde strategie hanteren. Het hout moet steeds sneller van kap naar bouw en heeft dus minder lang te tijd om ‘kwalitatief goed te worden’ of je betaald er serieus de hoofdprijs voor.Farmerwood schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Hou er maar gewoon rekening mee dat je nog met de trap aan de slag moet. Standaard is vrijwel alles van vurenhout en dus relatief zacht.
Inmiddels een jaar de sleutel hier en zijn nu eens beetje aan het kijken wat we met de trap zullen gaan doen. We neigen naar overzettreden, want als we alleen zouden gaan verven moeten we eerst tientallen putjes dicht gaan smeren en het is dan wachten op nieuwe putjes en deuken...
:strip_exif()/f/image/o4Jgcu95FfuUVYSXZecC8ijd.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijkdag gehad en zo de trap aangetroffen 😩 de koopbegeleider vond het ook bijzonder. We laten de trap verven en de treden bekleden met Desso tapijt, maar dan wel als alles geregeld is qua verhuizing en zooi.
[ Voor 16% gewijzigd door HvR1601 op 11-02-2022 21:02 ]
Is voor ons ook de reden geweest dat we voor overzettreden zijn gegaan. In ons geval dan 4mm eikenhout toplaag, maar ook de HPL opties zijn veel mooier dan de standaard vuren houten trappen opschuren en verven.
Buren van ons hebben de standaard trap laten opschuren/verven doen, en het ziet er zeker beter uit, maar nog steeds blijft de kwaliteit slecht van de vuren houten trap
.
Buren van ons hebben de standaard trap laten opschuren/verven doen, en het ziet er zeker beter uit, maar nog steeds blijft de kwaliteit slecht van de vuren houten trap
Hier zien wij een renovatie als enige goede oplossing. Dan is de trap voor de komende 20 jaar mooi.
[ Voor 52% gewijzigd door Henri-Alexander op 11-02-2022 21:01 ]
4mm volledig eiken of een HPL versie? Ondanks dat eiken een relatief harde hout soort is krijg je er toch weer beschadigingen op, al zijn het maar vlekken.Henri-Alexander schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:00:
Hier zien wij een renovatie als enige goede oplossing. Buren hebben de trap na oplevering professioneel laten verven maar bij niemand vinden wij het echt mooi geworden. Wij gaan dus voor renovatie met 4mm eiken. We zijn in week 50 ingepland.
Dat wordt dus lastig als de trap al bekleed is.Farmerwood schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Hou er maar gewoon rekening mee dat je nog met de trap aan de slag moet. Standaard is vrijwel alles van vurenhout en dus relatief zacht.
Vos levert kant en klaar als ik het goed begrijp. Grenen met laminaat boven en onderkant.
Volledig voor de treden en leuning, HPL voor stootborden en wangen. Nog twee keer volledig op te schuren dus, en altijd opnieuw te oliën indien je continue een andere kleur wilt. We lopen zonder schoenen in huis en geolied valt vochtopname wel mee (zolang je gemorste koffie wel schoonmaakt natuurlijk).Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:02:
[...]
4mm volledig eiken of een HPL versie? Ondanks dat eiken een relatief harde hout soort is krijg je er toch weer beschadigingen op, al zijn het maar vlekken.
Wat zijn je ervaringen met dit scharniersysteem? Wij kregen het ook geoffreerd bij een Weekamp deur.deejeebv schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:36:
[...]
Lijkt me iets te kort door de bocht. Mijn taatsdeur is gemonteerd met Stealt Pivot van https://www.portapivot.com/. Die zitten wel met schroeven van 50 mm in de vloer en plafond.
Hallo allemaal!
Na flink wat negatieve berichten over Bouwcenter Nobel als huisleverancier van onze aannemer Roosdom Tijhuis zijn wij vorige week uitgenodigd om onze keuken, badkamer en deuren daar uit te kiezen.
Daarnaast ben ik erg te spreken over de snelheid en bereikbaarheid van Nobel wat betreft aanpassingen. Dit is soms al binnen een half uur. En we kregen een hotelovernachting en goede lunch dus alles was voor ons top geregeld.
Na alle negatieve berichten en ervaringen wilde ik graag mijn positieve ervaring over Bouwcenter Nobel in combinatie met Roosdom Tijhuis kwijt.
Na flink wat negatieve berichten over Bouwcenter Nobel als huisleverancier van onze aannemer Roosdom Tijhuis zijn wij vorige week uitgenodigd om onze keuken, badkamer en deuren daar uit te kiezen.
Members only:
Inloggen
Daarnaast ben ik erg te spreken over de snelheid en bereikbaarheid van Nobel wat betreft aanpassingen. Dit is soms al binnen een half uur. En we kregen een hotelovernachting en goede lunch dus alles was voor ons top geregeld.
Na alle negatieve berichten en ervaringen wilde ik graag mijn positieve ervaring over Bouwcenter Nobel in combinatie met Roosdom Tijhuis kwijt.
Zou sowieso iedereen adviseren om de vuren trap ofwel te vervangen voor een van steviger hout ofwel een traprenovatie te doen met overzettreden. Vuren hout blijf je je hele leven lang “spijt” van houden en onderhoud aan houdenFarmerwood schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:49:
[...]
We hebben (nog) geen offertes opgevraagd voor vervangen omdat we er eigenlijk vanuit gaan dat dat ons nu even te duur wordt. Ook een jaar na oplevering vliegt het geld er namelijk nog steeds uit naar inrichting van het huis… Valt toch wel tegen.Blik1984 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Zou sowieso iedereen adviseren om de vuren trap ofwel te vervangen voor een van steviger hout ofwel een traprenovatie te doen met overzettreden. Vuren hout blijf je je hele leven lang “spijt” van houden en onderhoud aan houden
Volgende maand gaan we de tuin definitief doen. Ondanks dat we het deels zelf doen gaat het inclusief overkapping minimaal 25k kosten lijkt het. Gisteren ook 2de offerte voor airco gehad. Moet ook zeker op 5k rekenen voor 3 verdiepingen airco. Wil er ook mee verwarmen en dat drijft de prijs nog iets op.
Ook de eethoek moet nog definitief ingericht…
Onze woning wordt rond de bouwvak opgeleverd en we zijn nu beetje aan het kijken wat voor vloer we willen.
Eigenlijk nog totaal geen idee, hoeft geen toptopkwaliteit te zijn maar willen ook geen simpele laminaat vloer.
Heeft iemand toevallig een overzichtje wat op het moment ongeveer de richtprijzen zijn voor de verschillende vloeren incl. leggen etc.
Wij kijken op het moment naar Novilon, marmoleum, PVC (alledrie betonlook) of toch lamelparket (licht eiken).
Gietvloer en hout ook mooi, maar 60,- per m2 is wel beetje max wat willen uitgeven.
Het is voor de begane grond, boven gaan we voor en goedkope oplossing.
Bedankt alvast!!
Eigenlijk nog totaal geen idee, hoeft geen toptopkwaliteit te zijn maar willen ook geen simpele laminaat vloer.
Heeft iemand toevallig een overzichtje wat op het moment ongeveer de richtprijzen zijn voor de verschillende vloeren incl. leggen etc.
Wij kijken op het moment naar Novilon, marmoleum, PVC (alledrie betonlook) of toch lamelparket (licht eiken).
Gietvloer en hout ook mooi, maar 60,- per m2 is wel beetje max wat willen uitgeven.
Bedankt alvast!!
@Pingu007 Als je vloerverwarming hebt, let er dan op dat het daar mee compatibel dient te zijn. Verder kunnen wij je zo weinig adviseren zonder meer te weten over je stijl of wensen.
Wij he ben marmoleum en zijn er blij mee. Is een duurzamere keuze dan Novilon of pvc.Pingu007 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:42:
Onze woning wordt rond de bouwvak opgeleverd en we zijn nu beetje aan het kijken wat voor vloer we willen.
Bedankt alvast!!
Wij hebben beneden voor tegels gekozen en boven voor PVC.Pingu007 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:42:
Bedankt alvast!!
We hebben vloerverwarming in het hele huis, maar dior de goede isolatie, hoeft er amper gestookt te worden, met als gevolg dat de tegelvloer altijd koud aanvoelt.
Tl:dr ik zou niet meer voor tegels kiezen.
Yep vloerverwaming op de BG en 1ste.big bang schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:37:
@Pingu007 Als je vloerverwarming hebt, let er dan op dat het daar mee compatibel dient te zijn. Verder kunnen wij je zo weinig adviseren zonder meer te weten over je stijl of wensen.
Lichtgrijze betonlook of wellicht toch licht eiken lamelparket, twijfelen nog beetje over...laatste hebben we altijd al gehad maar willen dus nu eigenlijk iets anders ondanks dat we het nog steeds wel mooi vinden.
Geschatte woonduur in deze woning is ongeveer 5 jaar dus vandaar dat we geen hoofdprijs willen betalen.
Vijf jaar houd bijna iedere vloer het wel vol. Pak gewoon de goedkoopste die je mooi vind en geschikt is voor LTV.
Wat is op het moment beetje mooi materiaal met vriendelijke prijs? Liever geen laminaat ;-)big bang schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:03:
Vijf jaar houd bijna iedere vloer het wel vol. Pak gewoon de goedkoopste die je mooi vind en geschikt is voor LTV.
Klik pvc en dan zelf leggen?Pingu007 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:07:
[...]
Wat is op het moment beetje mooi materiaal met vriendelijke prijs? Liever geen laminaat ;-)
Zelf leggen wil ik op de verdiepingen nog wel proberen maar BG zeker niet ;-)
blottle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:54:
Hallo allemaal!
Members only:
Inloggen
Onze oplevering is over +- 2 maanden en dan hebben we nog iets waar we nog geen ideale oplossing voor hebben, de raambekleding... We hebben een aantal ideeën van wat we wel en niet willen, maar als iemand nog een ander idee heeft horen we het graag!
Bijna alle ramen op de slaapkamers hebben glasroeden (kunststofkozijnen). Initieel dachten we aan plisse gordijnen (verduisterend) via een 'klik magneet systeem' (per raam), alleen dan zitten de glasroeden in de weg.
Wat we nu overwegen (de links zijn voorbeelden):
1. Rolluiken buiten op zonne-energie (met accu erin). We hebben geen stroompunten/voorbereiding laten aanbrengen buiten daarom op zonne-energie. Nadeel: uitstraling van huis is mooier zonder rolluiken.
2. Plisse gordijnen via magneet systeem, maar dan per 'raam deel' een frame. Nadeel: minder mooi denk ik en in de slaapkamer waar wij gaan slapen hebben we voor de 2 ramen daar 5 frames nodig. Nog even los van de kosten zie ik mijzelf die nog niet iedere dag open en dicht doen.
3. Plisse gordijnen via klem systeem, dan gaan we op onze slaapkamer van 5 naar 3 plisse gordijnen. Nadeel, kan volgens mij nooit helemaal verduisterend zijn. De klemmen zijn ook niet mooi.
Wat niet: (rol)gordijnen vinden we niet mooi. jaloezieën, niet mooi. Shutters, vinden we mooi maar laten te veel licht door.
Iemand nog een fabulous idee?
Bijna alle ramen op de slaapkamers hebben glasroeden (kunststofkozijnen). Initieel dachten we aan plisse gordijnen (verduisterend) via een 'klik magneet systeem' (per raam), alleen dan zitten de glasroeden in de weg.
1. Rolluiken buiten op zonne-energie (met accu erin). We hebben geen stroompunten/voorbereiding laten aanbrengen buiten daarom op zonne-energie. Nadeel: uitstraling van huis is mooier zonder rolluiken.
2. Plisse gordijnen via magneet systeem, maar dan per 'raam deel' een frame. Nadeel: minder mooi denk ik en in de slaapkamer waar wij gaan slapen hebben we voor de 2 ramen daar 5 frames nodig. Nog even los van de kosten zie ik mijzelf die nog niet iedere dag open en dicht doen.
3. Plisse gordijnen via klem systeem, dan gaan we op onze slaapkamer van 5 naar 3 plisse gordijnen. Nadeel, kan volgens mij nooit helemaal verduisterend zijn. De klemmen zijn ook niet mooi.
Wat niet: (rol)gordijnen vinden we niet mooi. jaloezieën, niet mooi. Shutters, vinden we mooi maar laten te veel licht door.
Members only:
Inloggen
[ Voor 0% gewijzigd door DialOut op 12-02-2022 18:03 . Reden: shutters nog erbij gezet ]
Nvm
[ Voor 111% gewijzigd door BTS op 12-02-2022 19:19 ]
www.highflow.nl
Wij hebben gekozen voor (elektrische) vouwgordijnen die niet verduisteren aan de binnenkant en gaan voor o.a. verduistering rolluiken plaatsen buiten.DialOut schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:55:
Onze oplevering is over +- 2 maanden en dan hebben we nog iets waar we nog geen ideale oplossing voor hebben, de raambekleding... We hebben een aantal ideeën van wat we wel en niet willen, maar als iemand nog een ander idee heeft horen we het graag!
***members only***
https://www.elti.nl/produkten/vouwgordijnen/
Onze zijn van het type Roman 2D, qua stof/ballijn patroon.
Plissé vonden we beiden heel lelijk en normale gordijnen haat ik met een passie. Wave gordijn vonden we wel mooi, vanwege ruimte/kozijnen konden we die niet overal toepassen, dus die hebben we in twee kamers gedaan.
Je kan er ook voor kiezen om wel verduisterende vouwgordijnen te doen binnen, als je niet buiten ook wat wilt doen.
Omdat we elektrisch wilden, waren de opties beperkt. Er zijn ook vouwgordijnen met klemsystemen voor kiepramen/deuren, onze bungelen als je de deuren in kiepstand hebt, maar we hebben de ramen zelden open, vanwege de WtW in de woning, dus was voor ons niet een probleem. Door de vouwgordijnen zie je zo geen ophangsysteem omdat de bak achter het gordijn zit.
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 12-02-2022 19:38 ]
Goed, werd vandaag gebeld door de tegel zetter om even de exacte maten van de schoonloopmat te bepalen.
Maar in de auto gestapt om even fysiek te kunnen overleggen.
Hij zou de tegels die in de woonkamer komen doorleggen in het toilet ivm dorpel die ze niet plakken. Was hij het niet mee eens en gaat nu zelfs 2 dorpels plakken, geheel kosteloos en plakt het toilet ook nog even.
Nog een flinke tas met koeken mee genomen, hij blij, ik blij, iedereen blij.
Maar in de auto gestapt om even fysiek te kunnen overleggen.
Hij zou de tegels die in de woonkamer komen doorleggen in het toilet ivm dorpel die ze niet plakken. Was hij het niet mee eens en gaat nu zelfs 2 dorpels plakken, geheel kosteloos en plakt het toilet ook nog even.
Nog een flinke tas met koeken mee genomen, hij blij, ik blij, iedereen blij.
Uiteraard kan het altijd goedkoper. Maar ik vond de prijzen niet schokkend. We zijn er van te voren ook met het idee naartoe gegaan dat het schreeuwend duur zou zijn. Maar dat vond ik het dus niet.
Probleem is natuurlijk dat ze gebruik maken van een soort van koppelverkoop. Zeker wat betreft de deuren en badkamer en toilet. Voor je de KAO tekent is dat allemaal duidelijk en ik vind dat dus eigenlijk ook geen probleem. Net als bij sommige auto’s: niet bij de dealer onderhouden? Dan heb je geen gratis wegenwacht of korting op sommige services.
Maar wat betreft sanitair werd met ons erg goed meegedacht. Bijvoorbeeld met de wateraansluiting bij de wasbak in de badkamer. Deze zit nu op een rare plek voor ons, zodat we later een wasmeubel kunnen ophangen wat we graag willen. De adviseur heeft zelfs een tekening gemaakt hoe het dan zou kunnen worden. Maar gaf al aan dat we dat ook super goed achteraf kunnen doen. Zelfde voor de douchedeur/wand. Dus wat dat betreft vind ik het erg fijn dat ze zo goed meedenken, zonder dat ze die oplossing willen verkopen.
Wat betreft de keuken, die 700 euro aan extra groepen en stopcontacten zitten al in de offerte van Nobel. Dit moet je dus wel meerekenen bij andere offertes. En die 640 euro “boete” moet je ook gewoon rekenen bij andere keukenboeren. Het is niet netjes, maar je weet van te voren dat je dat gaat betalen dus daar reken je dan toch op. Die 3750 aan keukencheque is inderdaad een wassenneus. Maar ik heb gewoon een excelletje en daar komen de nettoprijzen in te staan. En onder aan de streep is het gewoon een keurige prijs en meer gemak. Er komt nog genoeg op ons af dus blij dat we de keuken en badkamer nu hebben afgetikt voor iets waar wij ons goed bij voelen :-)
Balen, wij gaan op de begane grond 120 bij 120 cm tegels leggen en boven 80 bij 80cm. Voelt het ook niet van het koude af?burnedhardware schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Wij hebben beneden voor tegels gekozen en boven voor PVC.
We hebben vloerverwarming in het hele huis, maar dior de goede isolatie, hoeft er amper gestookt te worden, met als gevolg dat de tegelvloer altijd koud aanvoelt.
Tl:dr ik zou niet meer voor tegels kiezen.
:strip_exif()/f/image/QnqTBSt3hdYYRBWZwAvrYDC9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben wel blij dat de tegel zelf "warmte" uitstraalt dan maar haha.
[ Voor 36% gewijzigd door Bteq op 12-02-2022 20:18 ]
Wij hebben over de hele woning over drie verdiepingen dezelfde 60x60cm tegels gedaan. Inclusief toilet en badkamer. We zijn erg blij met de tegels en zouden niet anders willen.Bteq schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Balen, wij gaan op de begane grond 120 bij 120 cm tegels leggen en boven 80 bij 80cm. Voelt het ook niet van het koude af?Verwacht ook geen wonderen ofzo, maar als er wel verwarmd moet worden, hoop ik dat toch wel een beetje in de tegel te merken.
[Afbeelding]
Ben wel blij dat de tegel zelf "warmte" uitstraalt dan maar haha.
Als de vloerverwarming niet bezig is kan het koud aanvoelen ja, maar dat is met andere vloertypes ook het geval, zeker als je het vergelijkt met de momenten dat de vloer wel verwarmt… heb mijn tado’s zo ingericht dat we met een warme vloer wakker worden en naar bed gaan maar overdag is het boven grotendeels uit
Thanks voor de info! Ga het over een tijdje ervaren. Misschien weet jij of iemand anders dit: Er is een opstookprotocol voor het nieuwbouwhuis waarvan wij 10 maart de sleutel krijgen en ook de verdere uitleg over dat protocol, maar tijdens het tegels leggen ga je dan weer van voor af aan beginnen (verwarmen tijdelijk onderbreken) vanwege het uitharden van het voegwerk? Of wat is handig/wijsheid?BiG-GuY schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Wij hebben over de hele woning over drie verdiepingen dezelfde 60x60cm tegels gedaan. Inclusief toilet en badkamer. We zijn erg blij met de tegels en zouden niet anders willen.
Als de vloerverwarming niet bezig is kan het koud aanvoelen ja, maar dat is met andere vloertypes ook het geval, zeker als je het vergelijkt met de momenten dat de vloer wel verwarmt… heb mijn tado’s zo ingericht dat we met een warme vloer wakker worden en naar bed gaan maar overdag is het boven grotendeels uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Bteq op 12-02-2022 20:40 ]
Opstart protocol hoeft niet nog eens na het voegen.Bteq schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:36:
[...]
Thanks voor de info! Ga het over een tijdje ervaren. Misschien weet jij of iemand anders dit: Er is een opstookprotocol voor het nieuwbouwhuis waarvan wij 10 maart de sleutel krijgen, maar tijdens het tegels leggen ga je dan weer van voor af aan beginnen (verwarmen tijdelijk onderbreken) vanwege het uitharden van het voegwerk? Of wat is handig/wijsheid?
Handige tips hier en fijn om ervaringen te lezen.
Een vraagje. Wij krijgen een drive in woning.
De leef keuken komt beneden en de woonkamer op de 1e. Nu willen wij niet elke keer de trap aflopen voor drinken.
Weet iemand een leuke en mooie oplossing.
Met koelkast, waterkoker, koffie zet apparaat.
Misschien spoelbak? En ruimte voor wat lekkers.
De leef keuken komt beneden en de woonkamer op de 1e. Nu willen wij niet elke keer de trap aflopen voor drinken.
Ken je huis niet, maar volgens mij is een klein keuken blokje in een passende stijl hierin de beste oplossing. Als je geen water/spoelbak nodig hebt zou je ook een mooie kast kunnen (laten) maken.Rick13 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:39:
Handige tips hier en fijn om ervaringen te lezen.
Blokje van 120cm breed met een onderbouw koelkast lijkt me al voldoende?
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 12-02-2022 20:42 ]
Wij hebben lage temp verwarming, maar er is (zeker zonder verwarming) een significant verschil tussen de tegels in de badkamer en onze houten vloer beneden. De houten vloer voelt nooit echt koud en de tegels zeker wel.BiG-GuY schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Wij hebben over de hele woning over drie verdiepingen dezelfde 60x60cm tegels gedaan. Inclusief toilet en badkamer. We zijn erg blij met de tegels en zouden niet anders willen.
Als de vloerverwarming niet bezig is kan het koud aanvoelen ja, maar dat is met andere vloertypes ook het geval, zeker als je het vergelijkt met de momenten dat de vloer wel verwarmt… heb mijn tado’s zo ingericht dat we met een warme vloer wakker worden en naar bed gaan maar overdag is het boven grotendeels uit.
Bedankt. Water is wel handig. Anders moet je telkens naar beneden om je waterkoker of koffiezetapparaat te vullen.Toppe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:42:
[...]
Ken je huis niet, maar volgens mij is een klein keuken blokje in een passende stijl hierin de beste oplossing. Als je geen water/spoelbak nodig hebt zou je ook een mooie kast kunnen (laten) maken.
Blokje van 120cm breed met een onderbouw koelkast lijkt me al voldoende?
@Rick13 in het keuken topic was er laatst iemand met een keuken die een los blokje had met een kleine wasbak en kraan, oa voor koffie apparaat. Was wel in de keuken, maar zou prima ook op andere verdieping kunnen. Misschien staat er nog wel meer inspiratie in dat topic.
Bij ons was de woning opgeleverd in juli. Vloer was een paar weken voor oplevering gelegd. We hebben het opstoken in september gedaan. Advies was om 1-2 maanden te wachten nadat de tegels gelegd waren voor het opstoken.Bteq schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:36:
[...]
Thanks voor de info! Ga het over een tijdje ervaren. Misschien weet jij of iemand anders dit: Er is een opstookprotocol voor het nieuwbouwhuis waarvan wij 10 maart de sleutel krijgen en ook de verdere uitleg over dat protocol, maar tijdens het tegels leggen ga je dan weer van voor af aan beginnen (verwarmen tijdelijk onderbreken) vanwege het uitharden van het voegwerk? Of wat is handig/wijsheid?
Thanks voor je advies! Scheelt dat de vloer in april wordt gelegd (renovlies, behang en sauzen, kasten maken etc in maart, tegels april, keuken en tuin in mei) en daarna wat warmere maanden komen en we niet in de winter zitten?!BiG-GuY schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:06:
[...]
Bij ons was de woning opgeleverd in juli. Vloer was een paar weken voor oplevering gelegd. We hebben het opstoken in september gedaan. Advies was om 1-2 maanden te wachten nadat de tegels gelegd waren voor het opstoken.
Oh het zal zeker een verschil zijn. Zeg alleen dat wij het niet als probleem ervaren.kepler schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:46:
[...]
Wij hebben lage temp verwarming, maar er is (zeker zonder verwarming) een significant verschil tussen de tegels in de badkamer en onze houten vloer beneden. De houten vloer voelt nooit echt koud en de tegels zeker wel.
We hebben de verwarming pas sinds oktober echt aan gehad, dus de eerste 3 maanden zijn ze niet verwarmd, nu hebben we wel vloerverwarming die tot 40C door de vloer kan pompen, weet niet hoeveel verschil dat maakt met echt lage temp onder de 30C.
Ik bedoelde meer dat een houten vloer zonder vloerverwarming lang niet zo koud voelt als een tegelvloer. Ik loop iig niet graag op blote voeten over die vloer, gelukkig alleen de badkamerBiG-GuY schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:12:
[...]
Oh het zal zeker een verschil zijn. Zeg alleen dat wij het niet als probleem ervaren.
We hebben de verwarming pas sinds oktober echt aan gehad, dus de eerste 3 maanden zijn ze niet verwarmd, nu hebben we wel vloerverwarming die tot 40C door de vloer kan pompen, weet niet hoeveel verschil dat maakt met echt lage temp onder de 30C.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk
Vraagje betreft de normen en/of verstandigheid:
Ik was vandaag in de kruipruimte aan het zwemmen (jeej veengrond en een paar meter onder NAP, met 25cm water), om de aansluitingen voor onze stoomoven te maken. Waterleiding afgetakt en afvoer gemaakt.
(Ook een kleine kikkerpopulatie daar, mooi tegen muggen)
Nu zag ik ook onderstaande en een fototje van geschoten:
Vraag 2, hierop voortbordurend.. Heeft het zin om. als het hopelijk droog is in de zomer, de gehele kruipruimte van bodemfolie tot aan bovenkant muren te plakken, om water te voorkomen?
Geen idee of dat helpt bij woningen met kruipruimte onder NAP.
Tevens is het een 2^1 met doorlopende kruipruimte, dan moet ik ergens een afscheiding maken naar het deel van de buren gok ik.
Ik was vandaag in de kruipruimte aan het zwemmen (jeej veengrond en een paar meter onder NAP, met 25cm water), om de aansluitingen voor onze stoomoven te maken. Waterleiding afgetakt en afvoer gemaakt.
(Ook een kleine kikkerpopulatie daar, mooi tegen muggen)
Nu zag ik ook onderstaande en een fototje van geschoten:
Members only:
Inloggen
Vraag 2, hierop voortbordurend.. Heeft het zin om. als het hopelijk droog is in de zomer, de gehele kruipruimte van bodemfolie tot aan bovenkant muren te plakken, om water te voorkomen?
Geen idee of dat helpt bij woningen met kruipruimte onder NAP.
Tevens is het een 2^1 met doorlopende kruipruimte, dan moet ik ergens een afscheiding maken naar het deel van de buren gok ik.
[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 12-02-2022 21:51 ]
Wij zitten met een dilemma over onze deurpositie naar de woonkamer.
Wat zou voor jullie de voorkeur zijn? We tobben hier al aardig lang over
Members only:
Inloggen
[ Voor 17% gewijzigd door Eierkoekie op 13-02-2022 19:22 ]
@Eierkoekie lastig inschatten obv een deel van een plattegrond. Er komt geen tv ofzo? En heb je het al een ingetekend met meubilair?
Obv dit plaatje en hoe ik zou gaan zitten, zou ik voor B gaan. Vooral omdat je bij A de doorloop in je woonkamer creëert en in B zit dat in je hal, daarmee hou je meer functionele ruimte in je woonkamer met B.
Bij A is jassen ophangen wel lastiger denk ik, dat muurtje tussen de hal en de woonkamer daar zwaait je wc deur misschien tegen aan. Waar zou je de jassen willen hangen, op achterste wand? Van A is een nadeel ook dat ontvangst en de doorloop van meerdere mensen, dan moet de woonkamer deur open. Ik weet ook niet of je meer bruikbare ruimte hebt, want het is een doorloop geworden.
Bij B kan je een lekker stoel bij de erker in de hoek zetten (bij muur bij hal) en een bank tegen de muur, of nog een stoel. De meeste gebruikte jassen direct naast de voordeur, evt andere op achterste wand.
Mbt verhuizing, kan dat via achter? En anders steek je eerst naar voren via wc deur open? Of koop je nieuw meubilair ;-)
Obv dit plaatje en hoe ik zou gaan zitten, zou ik voor B gaan. Vooral omdat je bij A de doorloop in je woonkamer creëert en in B zit dat in je hal, daarmee hou je meer functionele ruimte in je woonkamer met B.
Bij A is jassen ophangen wel lastiger denk ik, dat muurtje tussen de hal en de woonkamer daar zwaait je wc deur misschien tegen aan. Waar zou je de jassen willen hangen, op achterste wand? Van A is een nadeel ook dat ontvangst en de doorloop van meerdere mensen, dan moet de woonkamer deur open. Ik weet ook niet of je meer bruikbare ruimte hebt, want het is een doorloop geworden.
Bij B kan je een lekker stoel bij de erker in de hoek zetten (bij muur bij hal) en een bank tegen de muur, of nog een stoel. De meeste gebruikte jassen direct naast de voordeur, evt andere op achterste wand.
Mbt verhuizing, kan dat via achter? En anders steek je eerst naar voren via wc deur open? Of koop je nieuw meubilair ;-)
Verwijderd
Hoe dan, volgens mij hebben we een even grote tuin? Dan moet je overkapping het duurste zijn van de tuin.Farmerwood schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Ondanks dat we het deels zelf doen gaat het inclusief overkapping minimaal 25k kosten lijkt het.
Hier 28k voor voor/achter/oprit en overkapping, en alles wit laten doen. Behalve de overkapping, die plaats ik zelf, maar die is al wel tot een bouwpakket gezaagd.
En ook geen zuinige materialen, gewoon twee keramische terrassen.
Wellicht een regio-verschil?Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Hoe dan, volgens mij hebben we een even grote tuin? Dan moet je overkapping het duurste zijn van de tuin.
Hier 28k voor voor/achter/oprit en overkapping, en alles wit laten doen. Behalve de overkapping, die plaats ik zelf, maar die is al wel tot een bouwpakket gezaagd.
Vriend van me in Twente is categorisch in alles goedkoper uit dan een vriend in Landsmeer.
Om hier een beter beeld bij te hebben, heb je ook de hele plattegrond voor deze verdieping?Eierkoekie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:55:
***members only***
Onze aannemer rommelt met de sluitingsdatums. We zijn benieuwd of we dit maar moeten toestaan of dat we hier nog iets tegen kunnen doen.
Communicatie in nieuwsbrief:
Sluitingsdata
De sluitingsdata zijn voor dit project vastgesteld:
Bouwkundige opties (Benaming in homeDNA ruwbouwopties): 25-02-2022
Maatwerk opties; loodgieter/elektra/centrale verwarming/showroom keuken/indeling en sanitair opties (benaming homeDNA afbouw): 30-03-2022
Afbouwopties; Tegelpakket, trappen, vensterbanken, binnendeuren (benaming homeDNA extern): 30-03-2022
In onze online portal stond 25-2 ruwbouw
30-3 afbouw
Vorige week is hier (zonder communicatie) 25-2 sluitingsdatum 2+3 maatwerk bijgezet. Geen idee trouwens wat die 2 en 3 zijn, in de maatwerk lijst nergens te vinden.
Dit weekend in de 'showroom' bij aannemer geweest en woonconsulent gesproken. Die gooien het op een interpretatie verschil, "met ruwbouw bedoelen wij alle maatwerk" Toen nieuwsbrief laten zien, "ja dat klopt niet"
Wij komen door deze onduidelijk redelijk in een time squeeze. Kunnen we hier iets tegen doen of moeten we dat maar gewoon accepteren?
Communicatie in nieuwsbrief:
Sluitingsdata
De sluitingsdata zijn voor dit project vastgesteld:
Bouwkundige opties (Benaming in homeDNA ruwbouwopties): 25-02-2022
Maatwerk opties; loodgieter/elektra/centrale verwarming/showroom keuken/indeling en sanitair opties (benaming homeDNA afbouw): 30-03-2022
Afbouwopties; Tegelpakket, trappen, vensterbanken, binnendeuren (benaming homeDNA extern): 30-03-2022
In onze online portal stond 25-2 ruwbouw
30-3 afbouw
Vorige week is hier (zonder communicatie) 25-2 sluitingsdatum 2+3 maatwerk bijgezet. Geen idee trouwens wat die 2 en 3 zijn, in de maatwerk lijst nergens te vinden.
Dit weekend in de 'showroom' bij aannemer geweest en woonconsulent gesproken. Die gooien het op een interpretatie verschil, "met ruwbouw bedoelen wij alle maatwerk" Toen nieuwsbrief laten zien, "ja dat klopt niet"
Wij komen door deze onduidelijk redelijk in een time squeeze. Kunnen we hier iets tegen doen of moeten we dat maar gewoon accepteren?
Aangeven dat je uitgegaan bent van die nieuwsbrief, daarna vertellen waar je in de knel komt en meer tijd voor nodig hebt (en hoeveel). Evt aan bouw vragen welke van de knelpunten ze eerst reactie op willen. Concreet maken wat probleem is.
Als je er voor iets niet uitkomt zou ik daar wel een punt van maken, want keuzes die je nu maakt zijn (meestal) voor jaren. En een interpretatie verschil lijkt mij sterk als je een aparte deadline hebt voor afbouw, dan kan dat toch nooit opeens onder ruwbouw vallen.
Als je er voor iets niet uitkomt zou ik daar wel een punt van maken, want keuzes die je nu maakt zijn (meestal) voor jaren. En een interpretatie verschil lijkt mij sterk als je een aparte deadline hebt voor afbouw, dan kan dat toch nooit opeens onder ruwbouw vallen.
We hebben vorig jaar voor een zacht prijsje de oprit erin laten leggen (5.3 x 10.5m), zelf achter een groot terras gelegd en heb voor 150 euro graszoden in de tuin uitgerold.Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:28:
[...]
Hoe dan, volgens mij hebben we een even grote tuin? Dan moet je overkapping het duurste zijn van de tuin.
Tuin achter is 9x11m.
Afgelopen tijd een definitiever tuinontwerp gemaakt waarbij het bestaande terras en de oprit grotendeels intact blijven.
Grote kostenposten worden:
- Overkapping van 5x3m waar ik ook graag glazen schuifdeuren bij wil en er moet natuuurlijk nog een loungeset in komen. Ik reken in totaal op +/- 10k hiervoor en daarmee is het idd de grootste kostenpost. De hovenier kwam met Noesk aan om de overkapping te bestellen. Offerte is aangevraagd, maar ik verwacht een beetje dat het me te duur wordt. Al is mijn vrouw er al helemaal weg van..
- Pergola boven het terras van 4x4m + 1 kant die door gaat lopen tot achterin de tuin. Hier komt een schommel aan.
- Trampoline van 3.3x2.2m (a 800 euro) en daarvoor moet nog een gat gegraven worden en grond afgevoerd.
- 6 bomen. 3 langs de oprit en 3 in de tuin. Opgeteld toch een aardig bedrag als ik geen sprietjes ga plaatsen. Hoe groot ze precies worden hangt nog even van de prijs/lengte verhouding af op het moment van aankoop. (Mrt/apr)
- Verlichting en druppelslangen voor de hele tuin. Ga ik zelf doen, maar reken wel op minimaal 1k aan materiaal.
- Naast de grond van de trampoline adviseerde de hovenier om ook de grond rond de bomen tot 150cm af te graven. Hij rekent nu ruim 2k voor die grondwerkzaamheden. Ben nog aan het kijken of ik dat zelf goedkoper kan doen.
Qua aanleg met de hovenier afgesproken dat we het samen doen. Ik help zo'n 50 uur volgens de offerte.
Wat ook mee speelt momenteel is dat we de komende tijd eigenlijk nauwelijks tijd hebben om zelf grote projecten op te pakken en we de tuin voor de zomer wel graag af willen hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 13-02-2022 11:28 ]
Heb je niet een foto??Dutchylex schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:15:
[...]
Wij waren voor een stalen deur van 1m x 2,6m ongeveer 2300 euro kwijt. Zwart gecoat, de handgreep volledig van boven naar beneden en 2 "vakken" in het raam. Wij vonden vooral de afwerking erg mooi ne netjes.
Een hovenier is gewoon duur.Farmerwood schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:03:
[...]
We hebben vorig jaar voor een zacht prijsje de oprit erin laten leggen (5.3 x 10.5m), zelf achter een groot terras gelegd en heb voor 150 euro graszoden in de tuin uitgerold.
Tuin achter is 9x11m.
Afgelopen tijd een definitiever tuinontwerp gemaakt waarbij het bestaande terras en de oprit grotendeels intact blijven.
Grote kostenposten worden:
- Overkapping van 5x3m waar ik ook graag glazen schuifdeuren bij wil en er moet natuuurlijk nog een loungeset in komen. Ik reken in totaal op +/- 10k hiervoor en daarmee is het idd de grootste kostenpost. De hovenier kwam met Noesk aan om de overkapping te bestellen. Offerte is aangevraagd, maar ik verwacht een beetje dat het me te duur wordt. Al is mijn vrouw er al helemaal weg van..
- Pergola boven het terras van 4x4m + 1 kant die door gaat lopen tot achterin de tuin. Hier komt een schommel aan.
- Trampoline van 3.3x2.2m (a 800 euro) en daarvoor moet nog een gat gegraven worden en grond afgevoerd.
- 6 bomen. 3 langs de oprit en 3 in de tuin. Niet groot, maar opgeteld toch een aardig smak geld.
- Verlichting en druppelslangen voor de hele tuin.rondwerkzaamheden, dus
- Naast de grond van de trampoline adviseerde de hovenier om ook de grond rond de bomen tot 150cm af te graven. Hij rekent nu ruim 2k voor die grondwerkzaamheden. Ben nog aan het kijken of ik dat zelf goedkoper kan doen.
Qua aanleg met de hovenier afgesproken dat we het samen doen. Ik help zo'n 50 uur volgens de offerte.
Wat ook mee speelt momenteel is dat we de komende tijd eigenlijk nauwelijks tijd hebben om zelf grote projecten op te pakken en we de tuin voor de zomer wel graag af willen hebben.
Ik heb uiteindelijk alles in eigen beheer gedaan en de specialisten per vak gebied opgezocht. Dit scheelde aanzienlijk maar betekend wel een langere doorlooptijd want niet iedereen sluit natuurlijk netjes op elkaar aan.
Dat is het voordeel van de hovenier. Alleen jij kan bepalen wat belangrijker is, tijd, of geld.
Mijn tuin is flink groter en hier ging het dus om ruim het dubbele waar de hoveniers mee kwamen, exclusief overkapping van 6,5x4,5 die ik in de planning had.
3 bedrijven aangeschreven voor de overkapping maar kwamen allemaal op 20k+ .
Uiteindelijk die ook zelf neergezet en glazen wanden besteld bij foravida punt nl (fors goedkoper dan bij de kant en klare bouwers en het zijn gewoon dezelfde wanden) nu staat hij voor 8k.
Wederom, tijd of geld
Ik heb het nooit uitgezocht, maar ik denk dat het de moeite kost om een Pools bedrijf in te huren.
Poolse hovenier, stratenmaker, timmerman.
Met apparatuur en alles.
Gewoon uit Polen laten komen (dus niet Polen die hier al werken)
Maar een gespecialiseerd Pools bedrijfje dat normaliter tuinen en aanverwanten aanlegt in Poznan of Wroclaw.
Alleen de materialen in Nederland kopen.
Ik denk als je de reiskosten betaalt, ze onderbrengt in een vakantiehuisje voor een week en ze nog wat centjes geeft om te kunnen eten, dat je dan alsnog veel goedkoper uit bent.
En als je zelf voor het eten zorgt en eventueel ook slaapplekken, dan helemaal.
Gasten gaan rustig 10 - 12 uur per dag door.
Er zit zo'n enorm verschil in de prijs.
We proberen nu dus een compromis te sluiten door een hovenier in te huren die net voor zichzelf begonnen is, maar wel een hoop ervaring en connecties heeft, wat portfolio wil opbouwen en zelf mee te helpen om zo duur uurloon te besparen.
En nu focus op wat echt moet. Ik graaf nu wat mantelbuizen in en dan leg ik later zelf elektra en druppelslangen aan. Maar ik reken die (materiaal)kosten wel al mee nu.
Ik zou zeker voor optie B gaan (de standaard). Vooral omdat je het huis mooier zou "splitsen". Anders moet je elke keer via de keuken de woonkamer bereiken.Eierkoekie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:55:
***members only***
Ik had een soortgelijk dilemma hierover en ik kreeg het advies van een vriend die architect is om gewoon de standaardoptie te behouden.
Een idee zou ook zijn om voor optie B te gaan, maar dan met een schuifdeur. Maar dat is best kostbaar.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.