• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Onze Nilan kan de lucht zelf koelen. Het is 'topkoeling' je kunt dit zeker niet met airco vergelijken. De capaciteit in aantal m3/h is daarvoor te laag. Wij hebben daarnaast ook vloerkoeling.
Waar moet ik aan denken qua impact op temperatuur, 1-2 graden minder dan als je het niet zou hebben?

Huis moet nog gebouwd worden, dus geen idee of koeling al inbegrepen zit in het systeem en zo ja, wat de capaciteit is

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Blik1984 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Waar moet ik aan denken qua impact op temperatuur, 1-2 graden minder dan als je het niet zou hebben?

Huis moet nog gebouwd worden, dus geen idee of koeling al inbegrepen zit in het systeem en zo ja, wat de capaciteit is
Ik denk 3-4 graden. Het meest effectief is de zon uit je huis houden met buitenzonwering.
Voordeel is wel dat er ook vocht aan de lucht onttrokken wordt, daardoor voelt het minder benauwd.

• Blik1984
  • Nu online
deejeebv schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Ik denk 3-4 graden. Het meest effectief is de zon uit je huis houden met buitenzonwering.
Voordeel is wel dat er ook vocht aan de lucht onttrokken wordt, daardoor voelt het minder benauwd.
Klinkt goed, we hebben helaas 1 kamer waar we de zon niet buiten kunnen houden omdat we daar een gebogen raam hebben. Dat raam zit op het Oosten/Zuiden (buigt ongeveer 90 graden mee met het huis). Daarvoor hadden we sowieso al wel een airco gepland staan. Maar alsnog een fijn idee dat de balansventilatie best nog wel wat impact kan maken op de temp in huis

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MemeMaster schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Bij mij hangt het ook op de eerste verdieping daar is geen meterkast. Werd geadviseerd door electrische installatiebedrijf vanuit de bouw. Ik heb ook eentje op zolder maar daar werkt de gratis wifi punt van ziggo ook prima. "Je hebt echt bedrade aansluiting nodig voor goed internet op alle verdiepingen" geldt volgens mij niet voor de meeste mensen die genoeg hebben aan basic Internet.
Wij hebben ook basic internet, maar ik weet wat voor gezeik slecht internet kan zijn. Daar heb ik geen zin in.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:13
Vandaag naar een stalen deur bij een staalboer om de hoek wezen kijken, kost iets van € 1800. Hij gebruikt de Argenta Pivotica Pro scharnier. Is zo'n scharnier nu zoveel slechter dan 1 van FritsJurgens?

BlaBlaBla

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-11 20:04
kepler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:38:
Een vraagje over de warmtepomp, of eigenlijk buffervat. Ons huis is opgeleverd in mei 2021, maar intussen hebben we het al (bijna) 2x moeten bij vullen.
Ergens in november bijgevuld tot 1.5bar en hij is nu weer gezakt tot 1 bar. Toen ik daar naar vroeg bij de installateur zei hij dat het normaal is voor nieuwbouw en dat alle lucht er langzaam uitgaat.

Is dit echt normaal of moet ik wat verder doorvragen bij de installateur?

(Slechte 2 weken voor de installateur trouwens, 2 weken geleden de WTW kapot gegaan en van de week is er een moer van een snelkoppeling spontaan gebroken, met lekkage tot gevolg in de meterkast... Gelukkig waren we er heel snel bij)
Als er automatische ontluchters aanwezig zijn in het systeem dan heeft de installateur wel een punt. Zoniet dan is er misschien wel wat anders aan de hand.
Een gebroken 'moer' van een koppeling is wel een vreemd geval zeg !

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
kepler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:38:
Een vraagje over de warmtepomp, of eigenlijk buffervat. Ons huis is opgeleverd in mei 2021, maar intussen hebben we het al (bijna) 2x moeten bij vullen.
Ergens in november bijgevuld tot 1.5bar en hij is nu weer gezakt tot 1 bar. Toen ik daar naar vroeg bij de installateur zei hij dat het normaal is voor nieuwbouw en dat alle lucht er langzaam uitgaat.

Is dit echt normaal of moet ik wat verder doorvragen bij de installateur?
Ik heb er ge n verstand van, maar omdat wij hier ook sinds mei wonen was ik wel nieuwsgierig hoe de druk van ons buffervat is. Ik heb dus net even gekeken hij: staat op 1,3. Ik weet niet hoe hoog de druk was toen we hier kwamen wonen, maar we hebben in ieder geval nog nooit iets bijgevuld.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
Beamer1 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Als er automatische ontluchters aanwezig zijn in het systeem dan heeft de installateur wel een punt. Zoniet dan is er misschien wel wat anders aan de hand.
Een gebroken 'moer' van een koppeling is wel een vreemd geval zeg !
Geen idee of er automatisch ontluchters zijn, hoe kan ik dat zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C59mKc78aeOmT15CY9L-vvRbj8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDwIYJs8ZFAx2Xq0fl8VtTKw.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste knelkoppeling na de meter...

• Beamer1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-11 20:04
kepler schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:00:
[...]

Geen idee of er automatisch ontluchters zijn, hoe kan ik dat zien?

[Afbeelding]
Eerste knelkoppeling na de meter...
Een soort van luchtpotje van messing of kunststof met een ventieltje erop. Meest ideale positie is op het hoogste punt, maar ze kunnen overal zitten. Zo'n gescheurde knel moer kom je niet vaak tegen, hij lijkt wel doorgezaagd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcxu3p4TJhvQI-h6lNNWfiVrySY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JYpjt03QzNpPXXKPZ1DXquSd.jpg?f=user_large

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Weet niet of iedereen heeft meegekregen maar voor master-slave discussies en het bouwbesluit: Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

• kepler
Beamer1 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Een soort van luchtpotje van messing of kunststof met een ventieltje erop. Meest ideale positie is op het hoogste punt, maar ze kunnen overal zitten. Zo'n gescheurde knel moer kom je niet vaak tegen, hij lijkt wel doorgezaagd ;)

[Afbeelding]
Ja zoiets zit bovenop het buffervat, dus dan zal ik hem voorlopig even blijven bijvullen.

Ja, hij is heel netjes gebroken. Zo te zien is er al langer een klein scheurtje geweest (die binnenkant is donker) en daarna in 1 keer helemaal door (dat lichte gedeelte van de barst). Hoe die initiële beschadiging er in komt, geen idee...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:29:
[...]

Ja zoiets zit bovenop het buffervat, dus dan zal ik hem voorlopig even blijven bijvullen.
Zorg je er weL voor dat er geen lucht in je vulslang zit als je gaat vullen? Anders blijf je bezig.

Dus altijd de vulslang er pas op draaien als het water tot op het randje van de slang staat.

• kepler
Wolly schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:59:
[...]

Zorg je er weL voor dat er geen lucht in je vulslang zit als je gaat vullen? Anders blijf je bezig.

Dus altijd de vulslang er pas op draaien als het water tot op het randje van de slang staat.
Ja dat is nog een ander issue, het lukt niet om zelf bij te vullen, druk/debiet is te laag... Daar ben ik ook nog mee bezig, net het waterbedrijf gemaild om te checken of er bv het filter bij de meter verstopt zit (tip van de loodgieter)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-11 10:08
Nog even een vraagje over zonnepanelen.
Ik heb een offerte liggen voor een systeem met 20x QCELLS Q.Peak DUO 380 WP ALL BLK ML-G9 en Enphase micro-omvormers voor 9600 euro (ex btw). Ik vind dat behoorlijk veel geld.
Opstelling is oost rondom dakkapel, west rondom dakkapel, en een paar panelen op de uitbouw. Verwachting is wel dat er eea aan schaduw van de buren een rol gaat spelen in het systeem. Echter, heb ik dan die micro-omvormers nodig of is SolarEdge ook gewoon prima?
Verkoper sprak over 10% meer rendement voor Enphase, maar dat zie ik bij online infopagina's nergens terug?

Iemand advies of feedback hierop? Ik kom op 1,25 per WP. Niet heel goedkoop volgens mij.

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-11 15:04
Pannencouque schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:42:
Nog even een vraagje over zonnepanelen.
Ik heb een offerte liggen voor een systeem met 20x QCELLS Q.Peak DUO 380 WP ALL BLK ML-G9 en Enphase micro-omvormers voor 9600 euro (ex btw). Ik vind dat behoorlijk veel geld.
Opstelling is oost rondom dakkapel, west rondom dakkapel, en een paar panelen op de uitbouw. Verwachting is wel dat er eea aan schaduw van de buren een rol gaat spelen in het systeem. Echter, heb ik dan die micro-omvormers nodig of is SolarEdge ook gewoon prima?
Verkoper sprak over 10% meer rendement voor Enphase, maar dat zie ik bij online infopagina's nergens terug?

Iemand advies of feedback hierop? Ik kom op 1,25 per WP. Niet heel goedkoop volgens mij.
Ik zou het hier even proberen..

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:41
Aankomende week moeten wij de eerste ronde met opties doorgeven aan de bouwer. We twijfelen nog over 1 ding - voor 1650 euro extra hebben we triple glas ipv hr++. Is dit het geld waard, en waarom?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Comfort. Mits je balansventilatie hebt. Als boven het triple glas alsnog ijspegellucht naar binnen waait heb je er in dat opzicht weinig aan.
Zijn van die dingen die je maar 1x goed kan doen.

• kepler
Thomas19903 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:46:
Aankomende week moeten wij de eerste ronde met opties doorgeven aan de bouwer. We twijfelen nog over 1 ding - voor 1650 euro extra hebben we triple glas ipv hr++. Is dit het geld
waard, en waarom?
Wij hebben het ook en merken dat het stiller is en minder koudeval bij de ramen. Maar goed, we hebben nu ook een WTW en geen roosters. Dus beetje moeilijk vergelijken met het oude huis :D

• Thomas19903
kepler schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Wij hebben het ook en merken dat het stiller is en minder koudeval bij de ramen. Maar goed, we hebben nu ook een WTW en geen roosters. Dus beetje moeilijk vergelijken met het oude huis :D
Goed om te weten dat het qua comfort dus al prettiger is. We krijgen ook WTW.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Aankomende week moeten wij de eerste ronde met opties doorgeven aan de bouwer. We twijfelen nog over 1 ding - voor 1650 euro extra hebben we triple glas ipv hr++. Is dit het geld waard, en waarom?
Later kan je dit niet doen voor deze prijs. Zou voor ons een no-brainer zijn.

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:06
De zolder van mijn nieuwbouw woning krijgt volgens de technische omschrijving "Plafond: Dakhout en -platen onafgewerkt in het zicht in kleur bruin/groen". Nu wil ik op termijn de zolder in gebruik nemen als slaapkamer en voor nu als berging/washok gebruiken. Aangezien ik de rest van de woning (en muren van de zolder) wil laten dupleisteren+latex spuiten vraag ik mij af wat handig/mogelijk is met dit plafond; iemand ervaring met dit meteen mee te laten latexspuiten of spack spuiten? Of moet het eerst hiervoor afgewerkt worden met gipsplaten oid?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is dat echt voor heel het huis?? Zou voor mij een no-brainer zijn aangezien ik thermisch maar met name akoestisch comfort erg op prijs stel.

Helaas was het bij ons niet mogelijk voor een schappelijk bedrag ivm kozijnen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Haodeyoude schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:02:
De zolder van mijn nieuwbouw woning krijgt volgens de technische omschrijving "Plafond: Dakhout en -platen onafgewerkt in het zicht in kleur bruin/groen". Nu wil ik op termijn de zolder in gebruik nemen als slaapkamer en voor nu als berging/washok gebruiken. Aangezien ik de rest van de woning (en muren van de zolder) wil laten dupleisteren+latex spuiten vraag ik mij af wat handig/mogelijk is met dit plafond; iemand ervaring met dit meteen mee te laten latexspuiten of spack spuiten? Of moet het eerst hiervoor afgewerkt worden met gipsplaten oid?
Die platen zijn spaanplaat (hout) dat kan je of direct verven of eerst behangen, gipsmortel blijft niet zitten op hout dus dan moet je dat eerst voorzien van gipsplaat oid.

• Wolly
  • Niet online
Je volgende kans om het te te doen is over 25 jaar.

Voor dit soort dingen (triple glas, vloerverwarming, douchewarmteterugwin) heb je vaak maar 1x in de zoveel jaar de gelegenheid.

• Thomas19903
finsdefis schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Is dat echt voor heel het huis?? Zou voor mij een no-brainer zijn aangezien ik thermisch maar met name akoestisch comfort erg op prijs stel.

Helaas was het bij ons niet mogelijk voor een schappelijk bedrag ivm kozijnen.
Yes alles, alleen niet de dakramen.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:27

Rzaan

Altijd zoekende

Je krijgt met Triple glas toch ook relatief meer subsidie?

https://www.milieucentraa...-7-1sFRQa75xoCVjsQAvD_BwE

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-10 16:26

Niwla

dat dus....

Dat zal ik de zak van de bouwer verdwijnen denk ik?

niets moet......behalve adem halen

• deejeebv
  • Nu online
Niwla schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Dat zal ik de zak van de bouwer verdwijnen denk ik?
Nieuwbouw komt niet voor subsidie in aanmerking.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Heeft iemand een ballpark figure voor een realistische prijs voor een verlaagd plafond?

Oppervlakte is ongeveer 140m2. Volledig afgewerkt schilderklaar hebben we nu een offerte van 10k ex btw. Dat voelt vrij prijzig?

• kepler
Requiem19 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:30:
Heeft iemand een ballpark figure voor een realistische prijs voor een verlaagd plafond?

Oppervlakte is ongeveer 140m2. Volledig afgewerkt schilderklaar hebben we nu een offerte van 10k ex btw. Dat voelt vrij prijzig?
Klinkt niet heel gek toch? Is het 1 ruimte? Zitten er nog (veel) lichtpunten in? En er moet ook nog gestuct worden voor schilderklaar?goede stucadoor kost makkelijk 18 euro de m2.

• Requiem19
  • Nu online
kepler schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Klinkt niet heel gek toch? Is het 1 ruimte? Zitten er nog (veel) lichtpunten in? En er moet ook nog gestuct worden voor schilderklaar?goede stucadoor kost makkelijk 18 euro de m2.
Stuccen zit er niet bij in.

Zijn 2 verdiepingen. Beneden 1 grote ruimte + hal en boven 4 ruimtes.

Wel veel lichtpunten idd… maar ok, ballpark figure is dus ‘redelijk normaal’ als ik jou begrijp :-).

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-10 16:26

Niwla

dat dus....

deejeebv schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Nieuwbouw komt niet voor subsidie in aanmerking.
Is dat specifiek voor alleen voor HR++ glas dan? Want onder andere de subsidie op onze bodemwarmtepomp straks komt toe aan de bouwer volgens onze KAO.

niets moet......behalve adem halen

• kepler
Requiem19 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Wel veel lichtpunten idd… maar ok, ballpark figure is dus ‘redelijk normaal’ als ik jou begrijp :-).
Nou ja, ik heb het niet zelf laten doen, maar ik heb wel gezien bij de buren dat ze er best lang mee bezig waren met een paar man.

Het is een hoop geld, maar op het eerste gezicht vind ik het geen gek bedrag.

Gewoon nog een offerte aanvragen ergens.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:30:

Hier alleen begane grond, 80m2, ca 6 cm verlaagd. Paar dgn werk, ik heb in uren betaald en materialen zelf geregeld dus weet het niet precies. Maar totaal incl volledig indelen zolder (slaapkamer, cv hok en badkamer) iets van 6k zonder btw.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Nou ja, ik heb het niet zelf laten doen, maar ik heb wel gezien bij de buren dat ze er best lang mee bezig waren met een paar man.

Het is een hoop geld, maar op het eerste gezicht vind ik het geen gek bedrag.

Gewoon nog een offerte aanvragen ergens.
Als ze gewoon blik gebruiken vind ik €10.000 voor 140m2 best veel hoor. En of je nou 1 of 5 lichtpunten hebt zou qua prijs niet eens heel erg moeten schelen.

• deejeebv
  • Nu online
Niwla schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Is dat specifiek voor alleen voor HR++ glas dan? Want onder andere de subsidie op onze bodemwarmtepomp straks komt toe aan de bouwer volgens onze KAO.
Als de omgevingsvergunning voor 30 juni 2018 is aangevraagd kan er subsidie voor de warmtepomp worden verkregen, is de vergunning van na die datum niet.
Bron: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

• Scuderia110
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Teruggerekend € 70 per m2 is best veel voor een verlaagd plafond. Is dit met btw? Willen ze het niet zwart doen? Hier hebben ze van die stalen hangertjes aan het plafond gemaakt en dan stucplaten ertegen, het liefst zo groot mogelijke platen, ze hebben een soort lift waarmee ze die tegen het plafond tillen, gaat echt supersnel als je een club hebt die dit vaak doet.

Oh, zie ex btw, ik vind het echt veel dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Scuderia110 op 22-01-2022 21:11 ]

• Requiem19
  • Nu online
@Scuderia110 is ex btw. We vragen nog wat offertes op.

• kepler
Toppe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Als ze gewoon blik gebruiken vind ik €10.000 voor 140m2 best veel hoor. En of je nou 1 of 5 lichtpunten hebt zou qua prijs niet eens heel erg moeten schelen.
Dan waren ze gewoon heel lang bezig bij de buren :D Dan heb ik niks gezegd :P

Ik zou bij zulke bedragen sowieso meerdere offertes aanvragen

• Scuderia110
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:11:
Succes, de partij die het voor mij deed werkt normaal niet voor particulieren anders had ik de gegevens door kunnen geven. Maar elke beetje timmerman kan er een strak plafond in maken voor je, maar zie ze ook prutsen met het hele plafond uitraggelen. Als je spotjes neemt, zorg dat ze erin passen, ze hebben soms van die blokken eraan zitten waardoor je wat hoogte nodig hebt, anders krijg je die niet boven je plafond, daar heb ik de hoogte op afgestemd.

Ik ben in de war, in mn vorige woning waren het van die hangertjes, hier met blik waar ze de platen tegenaan geschroefd hebben. Heb er geen foto van helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door Scuderia110 op 22-01-2022 21:22 ]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:11:
Welke regio? Wellicht heb ik nog wel iemand.

• Shillen
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10 21:15
De afgelopen uren heb ik mij rot gezocht naar goede informatie om wat voor energiecontract af te sluiten. Heel veel websites / berekeningstools houden geen rekening met onze situatie. Wat is er aan te raden om op dit moment te kiezen? Vast of variabel? En hoe kunnen we een goede berekening van ons verbruik doen?

Onze situatie: Per februari krijgen we onze nieuwbouwwoning opgeleverd:

• Energielabel A++++

• Triple glas

• Bodemwarmtepomp WPU 5g

• 12x zonnepanelen

• Hoekwoning

• 2 personen

• Gasloos

Bijna alle energie maatschappijen houden geen rekening met bijv. een bodemwarmtepomp en bij veel websites kunnen we uberhaupt niet alleen stroom aanvinken. Er wordt ook vaak gevraagd om je verbruik e.d. in te vullen, maar die weten wij uiteraard nog niet. Is het handig om nu een variabel contract af te sluiten en te wachten tot ~ april?

[ Voor 8% gewijzigd door Shillen op 22-01-2022 21:59 ]

• Blik1984
  • Nu online
Shillen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:41:
De afgelopen uren heb ik mij rot gezocht naar goede informatie om wat voor energiecontract af te sluiten. Heel veel websites / berekeningstools houden geen rekening met onze situatie. Wat is er aan te raden om op dit moment te kiezen? Vast of variabel? En hoe kunnen we een goede berekening van ons verbruik doen? Het lijkt ons het handigste om eem variabel contract te nemen tot in ieder geval april/juli?

Onze situatie: Per februari krijgen we onze nieuwbouwwoning opgeleverd:

• Energielabel A++++

• Triple glas

• Bodemwarmtepomp WPU 5g

• 12x zonnepanelen

• Hoekwoning

• 2 personen

• Gasloos

Bijna alle energie maatschappijen houden geen rekening met bijv. een bodemwarmtepomp en bij veel websites kunnen we uberhaupt niet alleen stroom aanvinken. Er wordt ook vaak gevraagd om je verbruik e.d. in te vullen, maar die weten wij uiteraard nog niet. Is het handig om nu een variabel contract af te sluiten en te wachten tot ~ april?
Kies een maatschappij waarbij je mag salderen, en verder maakt het volgens mij weinig uit. Een energiemaatschappij geeft je volgens mij geen extra korting als je 2000, 4000 of 8000 kwh verbruikt?

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Shillen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:41:
Ik ben de afgelopen weken aan het kijken geweest voor een nieuw energiecontract. Had vorig jaar toen we de sleutel kregen een jaarcontract afgesloten met het idee verder te kijken zodra we meer inzicht hebben in ons energieverbruik.

Probleem momenteel is helaas dat veel energiedleveranciers eigenlijk geen zin lijken te hebben in nieuwe klanten... Ze zijn verplicht een modelcontract aan te bieden, maar leuke aanbiedingen omzetten in een contract werd in ieder geval 3 weken terug weinig aangeboden.
Dus nu maar weer een jaar verlengd...

Heb zelf het voordeel dat we voor bijna 5000 kWh aan zonnepanelen op het dak hebben liggen en het verbruik nu rond de 3000 kWh zit + gasloos huis. Dus het is meer de vraag hoeveel ik terug krijg dan wat ik moet betalen.

• Wolly
  • Niet online
Niwla schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Subsidie geldt al een tijdje niet meer voor nieuwbouw, denk dat je aannemer niets krijgt.

• Requiem19
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Welke regio? Wellicht heb ik nog wel iemand.
Purmerend, Noord Holland.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:53:
[...]

Kies een maatschappij waarbij je mag salderen, en verder maakt het volgens mij weinig uit. Een energiemaatschappij geeft je volgens mij geen extra korting als je 2000, 4000 of 8000 kwh verbruikt?
Je mág salderen? Dat mag iedereen.
Alleen je nettoverbruik hoef je af te tikken, alleen sommige leveranciers hebben daar wat aparte varianten op.

Bij netto terugleveren zoals @Farmerwood is maar 1 ding van belang: het teruglevertarief. Dat ze €1/kWh vragen voor levering boeit dan niet.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Redelijk in de richting. Stuur maar een PB als je interesse hebt. Niet de aller goedkoopste maar wél super werk.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-11 20:46
Wij zijn ook druk bezig met alle nieuwbouwperikelen. Met alle informatie in dit topic (en elders) slaan we ons er wel doorheen, alvast dank aan alle bijdragen. Wij zitten echt nog in de keuzefase: keukens, badkamers, elektra, etc.

Ik wil daarom nu alvast een probleem voorkomen: het al dan niet verkeerd aansluiten van de keuken op de meterkast. Heb de openingspost gelezen en ook wat reacties/andere topics en google, maar ik heb nog nooit met meterkasten heb gewerkt. Ik stel de vraag hier omdat het me niet gaat over de specifieke apparatuur maar over de meterkast, maar als ik even naar het keukentopic moet, hoor ik het ook graag :). Met mijn middelbare schoolnatuurkunde kom ik op het volgende.

Onze keukenapparatuur gaat bestaan uit:
- Quooker van 2200 W - geen aparte groep nodig, maar niet delen met Afwasmachine?
- Afwasmachine van 2400 W - geen aparte groep nodig, maar niet delen met Quooker?
- Oven van 3680 W - aparte groep nodig
- Combi-oven van 3680 W - aparte groep nodig
- Kookplaat (inductie) van 7400 W - minimaal 2 groepen nodig, maar volgens mij mis ik dan 40W vermogen (of de optie om zwaarder te kiezen in de toekomst..)
- Vriezer/Koelkast/Lampen - kan gedeeld worden binnen 1 groep of met Quooker/afwasmachine

Ik krijg van het project het volgende mee:
- NEN1010 norm
- 2 groepen tbv het kooktoestel
- 1 groep tbv warmtepomp
- 1 groep tbv wasmachine
- 1 groep tbv PV-panelen
- 1 groep tbv elektra algemeen.
- 1 groep voor de droger (vanuit optielijst)

Volgens mij moet ik dus nog minimaal 3 (oven, combi, quooker of afwasmachine), misschien 4 extra (quooker en afwasmachine apart?) groepen laten aansluiten voor de keuken? En wat te doen met de kookplaat? Wil er prima voor betalen om het allemaal voor te zijn, maar wil het ook zelf kunnen uitleggen wanneer e.e.a. aanvraag.

Mochten mensen nog fotos van de vermoedelijke keuken willen zien kan ik die uiteraard delen (in het keukentopic) :)

Wat betreft aardlek heb ik geen idee, maar ga ik er vanuit dat ze het goed aanleggen - misschien naïef dus als mensen daar opmerkingen over hebben ;).

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:16
Giku schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:23:
Wij zijn ook druk bezig met alle nieuwbouwperikelen. Met alle informatie in dit topic (en elders) slaan we ons er wel doorheen, alvast dank aan alle bijdragen. Wij zitten echt nog in de keuzefase: keukens, badkamers, elektra, etc.

Ik wil daarom nu alvast een probleem voorkomen: het al dan niet verkeerd aansluiten van de keuken op de meterkast. Heb de openingspost gelezen en ook wat reacties/andere topics en google, maar ik heb nog nooit met meterkasten heb gewerkt. Ik stel de vraag hier omdat het me niet gaat over de specifieke apparatuur maar over de meterkast, maar als ik even naar het keukentopic moet, hoor ik het ook graag :). Met mijn middelbare schoolnatuurkunde kom ik op het volgende.

Onze keukenapparatuur gaat bestaan uit:
- Quooker van 2200 W - geen aparte groep nodig, maar niet delen met Afwasmachine?
- Afwasmachine van 2400 W - geen aparte groep nodig, maar niet delen met Quooker?
- Oven van 3680 W - aparte groep nodig
- Combi-oven van 3680 W - aparte groep nodig
- Kookplaat (inductie) van 7400 W - minimaal 2 groepen nodig, maar volgens mij mis ik dan 40W vermogen (of de optie om zwaarder te kiezen in de toekomst..)
- Vriezer/Koelkast/Lampen - kan gedeeld worden binnen 1 groep of met Quooker/afwasmachine

Ik krijg van het project het volgende mee:
- NEN1010 norm
- 2 groepen tbv het kooktoestel
- 1 groep tbv warmtepomp
- 1 groep tbv wasmachine
- 1 groep tbv PV-panelen
- 1 groep tbv elektra algemeen.
- 1 groep voor de droger (vanuit optielijst)

Volgens mij moet ik dus nog minimaal 3 (oven, combi, quooker of afwasmachine), misschien 4 extra (quooker en afwasmachine apart?) groepen laten aansluiten voor de keuken? Wil er prima voor betalen om het allemaal voor te zijn, maar wil het ook zelf kunnen uitleggen wanneer e.e.a. aanvraag.

Mochten mensen nog fotos van de vermoedelijke keuken willen zien kan ik die uiteraard delen (in het keukentopic) :)

Wat betreft aardlek heb ik geen idee, maar ga ik er vanuit dat ze het goed aanleggen - misschien naïef dus als mensen daar opmerkingen over hebben ;).
Heb hier de quooker en de vaatwasser voor de zekerheid beide een eigen groep gegeven. Net zoals de ovens. Voor de koelkast geen eigen groep.

Voor de kookplaat een 3-fase kookgroep.

• Wolly
  • Niet online
Quooker en vaatwasser gewoon op aparte groep doen.

Al is het alleen maar omdat je dan veel sneller een apparaat kan elimineren als er iets mis gaat.

• Giku
SquareOne schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Heb hier de quooker en de vaatwasser voor de zekerheid beide een eigen groep gegeven. Net zoals de ovens. Voor de koelkast geen eigen groep.

Voor de kookplaat een 3-fase kookgroep.
Thanks! Dus even kijken hoe moeilijk ze doen over realiseren van 3-fase aansluitingen, ben er vroeg bij dus goede hoop.
Wolly schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:36:
Quooker en vaatwasser gewoon op aparte groep doen.

Al is het alleen maar omdat je dan veel sneller een apparaat kan elimineren als er iets mis gaat.
Zelfde als hierboven dus. Prima :) Thanks voor antwoorden

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:48
Giku schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Thanks! Dus even kijken hoe moeilijk ze doen over realiseren van 3-fase aansluitingen, ben er vroeg bij dus goede hoop.

[...]

Zelfde als hierboven dus. Prima :) Thanks voor antwoorden
Ga je de keuken via de projectleverancier aanschaffen, of een derde partij? Zou op de technische tekening laten zetten dat er een 400V krachtstroom aansluiting moet komen voor de kookplaat.

• Farmerwood
  • Niet online
Giku schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:23:
Als je een 3-fase hoofdaansluiting krijgt, en dat is het meest waarschijnlijk, dan zou ik gewoon meteen die 11 KW krachtgroep laten installeren ipv een kookgroep. Dan krijg je ook geen gezeik met kookgroepen en of dat wel of niet mag. En een toekomstige zwaardere kookplaat kan dan altijd zonder aanpassingen geinstalleerd worden.

• Giku
Source90 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Ga je de keuken via de projectleverancier aanschaffen, of een derde partij? Zou op de technische tekening laten zetten dat er een 400V krachtstroom aansluiting moet komen voor de kookplaat.
Via een derde partij (scheelde nogal wat). Die heeft wel netjes in de technische tekening aangegeven dat de kookplaat 7,4KW nodig heeft (en de rest ook) maar geen specifieke groepenverdeling geëist, ben dus bang dat de projectbouwer me gaat afschepen met de huidige 2x16A - want 'wat is die 40w vermogen nou' - als ik het niet voortijdig vraag.
Farmerwood schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Als je een 3-fase hoofdaansluiting krijgt, en dat is het meest waarschijnlijk, dan zou ik gewoon meteen die 11 KW krachtgroep laten installeren ipv een kookgroep. Dan krijg je ook geen gezeik met kookgroepen en of dat wel of niet mag. En een toekomstige zwaardere kookplaat kan dan altijd zonder aanpassingen geinstalleerd worden.
Helder :)

Op zich werkt de aannemer tot nu toe goed mee bij allerlei vragen, maar dit zou de eerste 'vervelende' kunnen zijn, dus ik wil een beetje weten wat ik vraag en waarom. Mocht de bouwer moeilijk doen, dan laat ik in overleg de keukenleverancier de vereiste groepen gewoon bijschrijven op de technische tekening dus. Bedankt voor de antwoorden :)

• Source90
Giku schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Via een derde partij (scheelde nogal wat). Die heeft wel netjes in de technische tekening aangegeven dat de kookplaat 7,4KW nodig heeft (en de rest ook) maar geen specifieke groepenverdeling geëist, ben dus bang dat de projectbouwer me gaat afschepen met de huidige 2x16A - want 'wat is die 40w vermogen nou' - als ik het niet voortijdig vraag.

[...]

Helder :)

Op zich werkt de aannemer tot nu toe goed mee bij allerlei vragen, maar dit zou de eerste 'vervelende' kunnen zijn, dus ik wil een beetje weten wat ik vraag en waarom. Mocht de bouwer moeilijk doen, dan laat ik in overleg de keukenleverancier de vereiste groepen gewoon bijschrijven op de technische tekening dus. Bedankt voor de antwoorden :)
Je bent nu bezig met de aansluitingen, ik ga er vanuit dat de deadline nog niet gesloten is?
Dan kan je de technische tekening toch ook laten wijzigen naar 400V?

• Giku
Source90 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Je bent nu bezig met de aansluitingen, ik ga er vanuit dat de deadline nog niet gesloten is?
Dan kan je de technische tekening toch ook laten wijzigen naar 400V?
Ja, heb je eigenlijk ook wel gelijk in, ik bel eerst wel even met de keukenleverancier!

• Source90
Giku schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Ja, heb je eigenlijk ook wel gelijk in, ik bel eerst wel even met de keukenleverancier!
Weet de bouw veel of jij er een 7kwh of 11kwh kookplaat aan hangt :p

Voor de quooker en vaatwasser kan je ook een energieverdeler gebruiken:
https://www.warmteservice...nergieverdeler/p/18425255

Netter is echter een eigen groep.

[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 24-01-2022 12:23 ]

• appelthree
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 12:17
Heeft iemand ervaring met het na oplevering plaatsen van een lichtstraat in de aanbouw? Aannemer biedt alleen kleine lichtkoepels aan voor serieus veel geld, dus die optie hebben we laten zitten.

De aanbouw is op het noorden, dus maak met niet zo veel zorgen dat het te warm gaat worden. Om vergelijkbare isolatiewaarden te halen wil ik wel voor triple glas gaan. Verder heb ik begrepen dat het verstandig is een constructeur een berekening/ontwerp te laten maken ivm draagconstructie van het dak.

Iemand nog andere tips of ideeën?

[ Voor 9% gewijzigd door appelthree op 24-01-2022 12:47 ]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
appelthree schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:47:
Heeft iemand ervaring met het na oplevering plaatsen van een lichtstraat in de aanbouw? Aannemer biedt alleen kleine lichtkoepels aan voor serieus veel geld, dus die optie hebben we laten zitten.

De aanbouw is op het noorden, dus maak met niet zo veel zorgen dat het te warm gaat worden. Om vergelijkbare isolatiewaarden te halen wil ik wel voor triple glas gaan. Verder heb ik begrepen dat het verstandig is een constructeur een berekening/ontwerp te laten maken ivm draagconstructie van het dak.

Hebben hier her en der geïnformeerd.

Ik zou eens wat vrijblijvende offertes opvragen om te kijken wat je wilt. Eventueel zou je kunnen aangeven dat je zelf alle voorbereidende werkzaamheden uitvoert.Niet alle aannemers die z’n ding plaatsen worden er vrolijk van als je een constructeur in de arm neemt omdat ze dan met bepaalde voorschriften moeten werken. Als je constructie zegt ‘schroef 5x160 elke 30cm’ dan kan je aannemer niet denken ‘ach, 4x140 elke 50cm werkt ook’.

Als je dan zeker weet dat je z’n ding wilt: vergunningsaanvraag bij de gemeente opvragen en met die tekeningen naar een constructeur gaan en vragen wat er nodig is om dit allemaal netjes te regelen.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
appelthree schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:47:

Bij ons kon het niet na oplevering vanwege de plaatsing van leidingen (volgens mij wtw). lichtstraat via bouwer gedaan toen konden ze wel de leidingen verleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoISCdL8u_VaQUXBT2DTwQf_oHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiujJV3a2HKX8ZzwEYrtqpm7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door MemeMaster op 24-01-2022 16:27 ]

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mochten mensen twijfelen over kleuren, je besteld hier voor nog geen €5,50 een 250ml blik latex in kleur. Gipsplaatje bij de bouwmarkt en je hebt een mooi proef stuk!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:02:
Mochten mensen twijfelen over kleuren, je besteld hier voor nog geen €5,50 een 250ml blik latex in kleur. Gipsplaatje bij de bouwmarkt en je hebt een mooi proef stuk!
Ook altijd handig met verven om wat van die kleine 250 ml bewaarblikken te halen. Standaard te krijgen bij bv de Gamma.
Wij hebben laatst wat van die ophangrails gekocht die je kan verven en dan is het wel ideaal als je nog een restje verf hebt en niet een groot bijna leeg blik hoeft te bewaren.

Mocht je zoiets niet gedaan hebben, dan is bovenstaande tip van @Toppe ook heel handig. :)

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Ook altijd handig met verven om wat van die kleine 250 ml bewaarblikken te halen. Standaard te krijgen bij bv de Gamma.
Wij hebben laatst wat van die ophangrails gekocht die je kan verven en dan is het wel ideaal als je nog een restje verf hebt en niet een groot bijna leeg blik hoeft te bewaren.

Mocht je zoiets niet gedaan hebben, dan is bovenstaande tip van @Toppe ook heel handig. :)
Meen mij te herinneren dat gamma en praxis sowieso van die kleine blikjes latex verkocht, nergens meer te vinden! :(

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:16
Toppe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Meen mij te herinneren dat gamma en praxis sowieso van die kleine blikjes verkocht, nergens meer te vinden! :(
Ze staan toch in de link van @Farmerwood

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dat is een leeg blik, ik had het over 250ml latex. Was alleen weer niet duidelijk zie ik :+

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 24-01-2022 16:23 ]

• Scuderia110
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Dat dus, ik heb een 11,1kw kookplaat laten tekenen ondanks dat het een Bora zou worden, dan weet je zeker dat het goedkomt volgens mij.

• kepler
Farmerwood schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Andere tip, koop van die lege flesjes met een kwastje (nagellak flesjes) en vul die met de verschillende kleuren verf die je altijd over hebt. Als je dan kleine beschadigingen hebt kan je die heel makkelijk even bijstippen.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tip mania hier! Iemand nog goeie tips? :+

• kepler
Toppe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:22:
Tip mania hier! Iemand nog goeie tips? :+
Nep camera van een tientje ophangen vlak na de oplevering, bij twee keer kijken is het wel duidelijk maar grote kans dat ze voor het gemak toch de buren kiezen ;)

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 12:44
Zijn er mensen die hier bij hun nieuwbouwwoning ervaring hebben met het uitboren van gaten voor stopcontacten en/of frezen van leidingwerk in de prefab betonnen muren? Sowieso zou het met een watergekoelde diamantboor moeten(?), maar wat zijn er mensen met positieve of negatie ervaringen?

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:34
Haassiej schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:58:
Zijn er mensen die hier bij hun nieuwbouwwoning ervaring hebben met het uitboren van gaten voor stopcontacten en/of frezen van leidingwerk in de prefab betonnen muren? Sowieso zou het met een watergekoelde diamantboor moeten(?), maar wat zijn er mensen met positieve of negatie ervaringen?
Ook wel benieuwd naar, achteraf gezien wil ik nog wat leidingen verplaatsen. Bijvoorbeeld UTP en stopcontact achter de TV die aan de muur hangt.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Haassiej schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:58:
Ken verschillende mensen die dit hebben laten doen via De Beronboorder. Konden snel, werken netjes en zijn redelijk scherp qua prijs.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:56
Waarmee gaten boren in beton voor inbouwdoos?
Hier is er een hele discussie over.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gratis cadeau van de aannemer, geen 180l maar 230l boiler, gratis en voor niets :9

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
@Greebs @Daan @Sammy_tukker @badboyqxy

Beetje laat, maar nog bedankt voor jullie reacties! Wij hebben besloten het maar bij de stalen deurkozijnen te houden en niet te upgraden naar hout. Misschien dat we nog wat offertes gaan opvragen hoeveel het zou kosten om na oplevering de kozijnen te vervangen, maar dat voelt ook als enorme verspilling. Misschien ook maar gewoon wennen aan het idee van stalen kozijnen...

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-10 23:17

koekjah

Luctor et emergo

Bij ons wordt het binnenblad van de wanden uitgevoerd met kalkzandsteen lijmwerk, ga er vanuit dat ik hier - gezien de dikte - mijn leidingen wel in kwijt kan. Dacht eigenlijk dat dit standaard was, maar kennelijk dus niet.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij zijn aan het nadenken over de indeling van de zolder, en daarmee dus ook de indeling van het dak.

Er zit standaard een dakraam op het noordoosten. Die willen we upgraden naar 114x118 cm ipv 78 x 98 voor 300 euro.

Aan de andere kant, op het zuidwesten, is er vanuit de bouwer een optie voor een dakraam van 78 x 98 of 114 x 118. Die laatste kost 1800 euro. Ik vind het nogal duur, maar wil er een slaapruimte van maken, dus gelijk licht en ventilatie in orde maken. Achteraf zal vast goedkoper zijn, maar dan zit je (denk ik) weer met zonnepanelen die eraf of opzij moeten, en dan moet je weer zelf dingen regelen.

Dat dakraam op het zuidwesten kan je combineren met max 8 zonnepanelen. Dat is ook direct het maximum voor de standaard omvormer. Een upgrade daarvan kost 550 euro.

We hebben nu gekozen voor een groot dakraam aan beide kanten, in combinatie met 8 zonnepanelen aan de zuidwestzijde. Zit ondertussen weer te twijfelen; geen mogelijkheden meer om 3 of 4 extra panelen te plaatsen (achteraf), en ook aan de minder interessante noordoostzijde zit je dan op een max van 8.

Toch maar kleine dakramen laten zetten dan?

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Grote dakramen (via bouwer of achteraf als je iets goedkoper wilt), geen extra zonnepanelen nemen vanuit de bouw, maar achteraf alles (goed en goedkoper) regelen. Zonnepanelen vanuit de bouwer weet je en nooit wat je krijgt, en het is schreeuwend duur.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Greebs schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:51:
Grote dakramen (via bouwer of achteraf als je iets goedkoper wilt), geen extra zonnepanelen nemen vanuit de bouw, maar achteraf alles (goed en goedkoper) regelen. Zonnepanelen vanuit de bouwer weet je en nooit wat je krijgt, en het is schreeuwend duur.
Dat laatste valt mee, vanuit de bouw komen er standaard 4 op, een extra paneel kost 375 per stuk, dus totaal 1400 euro voor 4 panelen erbij vind ik niet onredelijk. Zijn 330 Wp panelen.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:14
Greebs schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:51:
Verschilt per bouwer, bij ons waren ze 325/stuk extra.. daarvoor ga ik niet een losse aannemer fixen.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje, op de technische tekening staat iets wat ik niet helemaal begrijp. Wellicht dat iemand hier weet wat dit betekend? Gaat om het blauwe omcirkelde, "120-185/200-100"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUFgwGxkPKbw7v2p_KHhK07wX7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aaFzrTkyeaxy7Cgs9XTFUnN.png?f=fotoalbum_large

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 21:15
@Chip. Ik vermoed: 120 zijn de schuine streepjes, 185 de driehoekige, 15 als tussenruimte (200-185), 100 voor zwarte balk?

[ Voor 4% gewijzigd door DialOut op 26-01-2022 23:29 ]

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:55
Even wat advies nodig. We willen in onze badkamer achteraf zelf een halfvrijstaand bad (laten) plaatsen. Doordat we het tegelwerk/afvoeren etc wel door de projectontwikkelaar laten doen, willen zij alle posities op de technische tekening aangegeven hebben.

Het halfvrijstaand bad moet er een van 170 X 75 zijn. Nu heb ik zelf het volgende bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD9wzOLL79W2gZpCkJyc9e6lx2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bOYzdddJJKKYFCHvY5DST3Oh.jpg?f=user_large

Voor de badkranen dacht ik dat de meest logische keuze is om deze in het midden te plaatsen, maar op welke hoogte? Op diverse websites lees ik alles tussen de 60 en 75 cm. Als ik bijv naar dit bad kijk, dan is de hoogte daarvan 56 cm:
https://www.x2o.nl/balman...ad-170x78cm-mat-wit-59161

Is 75 cm vanaf de afgewerkte vloer een logische hoogte?

Voor de afvoer heb ik gekozen deze ook in het midden van het bad te plaatsen (qua lengte) en bijna in het midden qua breedte. Ik zag dat deze aangesloten worden met flexibele badafvoer, dus zou de exacte positie niet al te veel moeten uitmaken. Of is dat stom gedacht? :)

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Batata007 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:08:
Even wat advies nodig. We willen in onze badkamer achteraf zelf een halfvrijstaand bad (laten) plaatsen. Doordat we het tegelwerk/afvoeren etc wel door de projectontwikkelaar laten doen, willen zij alle posities op de technische tekening aangegeven hebben.

Het halfvrijstaand bad moet er een van 170 X 75 zijn. Nu heb ik zelf het volgende bedacht:

[Afbeelding]

Voor de badkranen dacht ik dat de meest logische keuze is om deze in het midden te plaatsen, maar op welke hoogte? Op diverse websites lees ik alles tussen de 60 en 75 cm. Als ik bijv naar dit bad kijk, dan is de hoogte daarvan 56 cm:

Voor de afvoer heb ik gekozen deze ook in het midden van het bad te plaatsen (qua lengte) en bijna in het midden qua breedte. Ik zag dat deze aangesloten worden met flexibele badafvoer, dus zou de exacte positie niet al te veel moeten uitmaken. Of is dat stom gedacht? :)
Ik zou de wc en de douche omdraaien: dan krijg je een veel grotere inloopdouche en als je een glaswand op je bad plaatst dan blijft de boel super netjes droog.

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:33
Sammy_tukker schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Ik zou de wc en de douche omdraaien: dan krijg je een veel grotere inloopdouche en als je een glaswand op je bad plaatst dan blijft de boel super netjes droog.
Eens. Zo hebben wij het ook gedaan. Dan creëer je ook meer 'loopvlak' rondom de deur, en heb je daar voldoende bewegingsruimte.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[Afbeelding]

Hou je rekening met de dikte van de wand tegels? 85cm vanaf muur A is door de aannemer gerekend vanaf de casco wand. Tegeltje met wat lijm is al snel 15/20mm. En je bad zal nooit klem zitten ivm kit randen enzo. Het ‘hart’ van je bad schuift dus al rustig 3cm op. Als je de kraan dus netjes in het midden doet en deze blijkt toch iets te zijn opgeschoven ziet dat er een beetje knullig uit.

Er vanuitgaande dat het alleen een bad is zonder douche functie zou z’n 10cm boven het bad al voldoende moeten zijn. Hoe hoger je hem hangt hoe sneller het water afkoelt.

Edit: geen idee hoe je uit komt maar je zou ook bewust kunnen kiezen om het bad 10cm verder naar rechts op te schuiven en dan een klein plateau tussen het bad en wand “A” te plaatsen. Heb je ruimte voor een fles zeep, je telefoon, kop thee of z’n nek kussentje. Zorgt er gelijk voor dat je kraan altijd op de juiste plek zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 27-01-2022 08:45 ]

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:55
Sammy_tukker schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Je bedoeld de wc in de hoek boven, en inloopdouche op de plek van de wc? Hadden we inderdaad ook overwogen, maar helaas wil de projectontwikkelaar daar niet aan “ivm standleiding”. Als ik dat zou willen, zou ik alles casco moeten laten opleveren en het zelf achteraf doen..
Dat zou ons te veel kosten + mogelijk risico van lekkages etc etc.

• Farmerwood
  • Niet online
Vraagje voor de klussende mensen hier waarvoor ik niet direct een topic wil openen en Google me niet direct biedt.

Ben momenteel bezig om een bijkeuken op te bouwen in de berging en daar komt ook een kraan en spoelbak in. Die kraan wil ik aansluiten op de reeds aanwezig (buiten)kraan op de muur met 3/4" schroefdraad die de aannemer geplaatst heeft. Wel zo makkelijk om het water direct daar nog af te kunnen sluiten. De kraan zelf heeft een slang met 3/8" schroefdraad.
Omdat ik het eerst even met alleen koud water ga doen heb ik vanmorgen een T-stuk gekocht om op de bestaande kraan te schroeven. Dan kan ik daar voorlopig beide slangen van de nieuwe kraan op aansluiten.
Op beide uiteinden een L-vormig verloopstuk om uiteindelijk op een 3/8" eind te komen waarop de kraan past. Hele set ziet er best wel uit als hoop gefreubel uiteindelijk, maar moest het ff doen met wat beschikbaar was.

Anyway, de vraag: Als ik alles vast draai tot het niet verder kan, dan zit het in hoeken die niet handig uit komen.
Dus zit me nu af te vragen hoe ik dit zo vast zet dat de hoek tussen 3/4" stuk voor op de kraan precies 90 graden verschil heeft met beide stukken waar de kraan op komt. Eigenlijk zoals nu op de foto dus. Maar nu zit het niet heel vast gedraaid met alleen wat waterstop tape ertussen.

@Farmerwood is voor het eerst in zijn leven bezig met dit soort koppelingen voor water. Verder alleen wat met tyleen gedaan tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck9o_yBAZDF4hFMXvyFxtdXZGFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3kiMeXp9WzSvn1OUIOxGv5F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 27-01-2022 13:08 ]

• kepler

[Afbeelding]

Ik zou eerst definitief het bad kiezen, dan heb je gewoon de definitieve afmetingen en hoogte.

Wij hebben ook zo'n solid surface bad, maar dan helemaal vrijstaand. Daar moest de afvoer in de vloer juist iets uit het midden geplaatst worden, juist om die flexibele slang+sifon makkelijk aan te sluiten. En we hadden ook best nog wat ruimte eronder nodig (iets van 12cm), maar in ons geval hebben we zelf de dekvloer gestort en konden we dus die ruimte overhouden.

Voor de visueel ingestelde mensen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLnnc-Nx6jI3J8S-glUvC930ejg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo0w3kk8jRJCWkDGyvJTmBf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O-eztFEiGIqxZElXS7UQ-BJjdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WDz8SnSywKeXbpsiHBnRVHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, laat je heel goed adviseren en kies nu het bad uit wat je wil plaatsen. Niet alles past zomaar

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
Farmerwood schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:07:
Vraagje voor de klussende mensen hier waarvoor ik niet direct een topic wil openen en Google me niet direct biedt.

Ben momenteel bezig om een bijkeuken op te bouwen in de berging en daar komt ook een kraan en spoelbak in. Die kraan wil ik aansluiten op de reeds aanwezig (buiten)kraan op de muur met 3/4" schroefdraad die de aannemer geplaatst heeft. Wel zo makkelijk om het water direct daar nog af te kunnen sluiten. De kraan zelf heeft een slang met 3/8" schroefdraad.
Omdat ik het eerst even met alleen koud water ga doen heb ik vanmorgen een T-stuk gekocht om op de bestaande kraan te schroeven. Dan kan ik daar voorlopig beide slangen van de nieuwe kraan op aansluiten.
Op beide uiteinden een L-vormig verloopstuk om uiteindelijk op een 3/8" eind te komen waarop de kraan past. Hele set ziet er best wel uit als hoop gefreubel uiteindelijk, maar moest het ff doen met wat beschikbaar was.

Anyway, de vraag: Als ik alles vast draai tot het niet verder kan, dan zit het in hoeken die niet handig uit komen.
Dus zit me nu af te vragen hoe ik dit zo vast zet dat de hoek tussen 3/4" stuk voor op de kraan precies 90 graden verschil heeft met beide stukken waar de kraan op komt. Eigenlijk zoals nu op de foto dus. Maar nu zit het niet heel vast gedraaid met alleen wat waterstop tape ertussen.

@Farmerwood is voor het eerst in zijn leven bezig met dit soort koppelingen voor water. Verder alleen wat met tyleen gedaan tot nu toe.

[Afbeelding]
Locktite 55 gebruiken

• Farmerwood
  • Niet online
En dan in plaats van die tape die ik nu gebruikt heb lijkt me. Ik dacht dat die tape (ongeveer) hetzelfde deed. Blijkbaar toch niet. tnx

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:07:

[Afbeelding]
Uh, begrijp ik het goed dat je één kraan met twee slangen (warm/koud) op één kraan wilt aansluiten? Was dan een eindstop op je warmwaterslang niet voldoende? Dan had je gewoon met een 3/4" naar 3/8" slang kunnen werken... Was je meteen van die gekke bochten af en hoef je niet te kloten met van die gastec tape of Loctite. Die laatste is wel het beste maar vergt wat oefenen ;)

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:09:
[...]
Uh, begrijp ik het goed dat je één kraan met twee slangen (warm/koud) op één kraan wilt aansluiten? Was dan een eindstop op je warmwaterslang niet voldoende? Dan had je gewoon met een 3/4" naar 3/8" slang kunnen werken... Was je meteen van die gekke bochten af en hoef je niet te kloten met van die gastec tape of Loctite. Die laatste is wel het beste maar vergt wat oefenen ;)
Ik had er al een eindstop op gezet toen iemand me erop attendeerde dat ik daarmee wellicht een bron van legionella krijg in die slang. Het is in feite een tijdelijke oplossing, want wil tzt warm water naar de berging doortrekken en ook aansluiten.
Dus ben ff snel naar de Gamma gereden en gekeken wat ze daar hebben. Qua flexibele slangen was er niks met 3/4" binnen voor om de buitenkraan naar 3/8" buiten waar de aansluiting van de kraan op past.
Die link van jou is ook precie verkeerd om voor de 3/8" aansluiting.

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:59:
[...]

Ik had er al een eindstop op gezet toen iemand me erop attendeerde dat ik daarmee wellicht een bron van legionella krijg in die slang. Het is in feite een tijdelijke oplossing, want wil tzt warm water naar de berging doortrekken en ook aansluiten.
Dus ben ff snel naar de Gamma gereden en gekeken wat ze daar hebben. Qua flexibele slangen was er niks met 3/4" binnen voor om de buitenkraan naar 3/8" buiten waar de aansluiting van de kraan op past.
Die link van jou is ook precie verkeerd om voor de 3/8" aansluiting.
Die link is binnen binnen draad. Had je alleen een verloopje nodig gehad.

Wat betreft legionella, maak me er weinig zorgen om. Heb ‘t in het vorige tuin gedaan en daar werd de kraan zeker 4 maanden niet gebruikt. Even doorspoelen en hij is weer schoon :+

En gamma is kut wat dat betreft. Volgende keer beter een Warmteservice of Wasco.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 27-01-2022 16:01 ]

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

koelkast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:54:
[...]

Dat laatste valt mee, vanuit de bouw komen er standaard 4 op, een extra paneel kost 375 per stuk, dus totaal 1400 euro voor 4 panelen erbij vind ik niet onredelijk. Zijn 330 Wp panelen.
jessy100 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Verschilt per bouwer, bij ons waren ze 325/stuk extra.. daarvoor ga ik niet een losse aannemer fixen.
Ieder z'n ding. Het zijn geen hele schofterige prijzen inderdaad, maar het kan (veel) beter. Zeker wanneer er aangegeven wordt dat je het maximale wilt halen uit je dakoppervlak en opbrengst etc., dan zou ik alsnog zeggen: doe het achteraf. Juist bij zoiets als zonnepanelen is dat relatief eenvoudig te regelen. Het is geen casco badkamer of een uitbouw of zo.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-11 21:14
Toppe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Die link is binnen binnen draad. Had je alleen een verloopje nodig gehad.

Wat betreft legionella, maak me er weinig zorgen om. Heb ‘t in het vorige tuin gedaan en daar werd de kraan zeker 4 maanden niet gebruikt. Even doorspoelen en hij is weer schoon :+

En gamma is kut wat dat betreft. Volgende keer beter een Warmteservice of Wasco.
Ja joh, die legionella voorschriften zijn er alleen om je te pesten! :p

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Ja joh, die legionella voorschriften zijn er alleen om je te pesten! :p
Zolang je het niet inademt is er niets aan de hand hoor. En daarom spoel de boel ook goed door ;)
Besmetting met legionella gebeurt via de longen. U kunt alleen besmet raken als u besmette druppeltjes waternevel inademt. Bijvoorbeeld in douches of bubbelbaden, in de omgeving van natte koeltorens of afvalwaterzuiveringsinstallaties. Het is niet gevaarlijk om besmet water te drinken.

• Source90
Echt bizar dit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik doe het ze niet na
Morgen voegen, schoonmaken en in de ochtend is het al klaar. Bi-zar.

@wortelsoft

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
@Source90 Ziet er goed uit!

Ik had vandaag kijk en inmeetdag. Vloer leverancier heeft eerst al vergeten om een een pvc legger te regelen en toen ik daarna vroeg alsnog geregeld maar met de oude prognose datum. Dus nu wordt de pvc op 1e en 2e waarschijnlijk 1,5 maand na oplevering gelegd. Ik loop behoorlijk te balen. Het zag er wel goed uit, badkamer en wc zagen er op het eerste gezicht netjes uit. Enige verkeerde was dat waarschijnlijk 1 van mijn loze leidingen een andere bestemming (wcd voor verdeler) heeft gekregen, dat zullen ze even recht moeten zetten.
Pagina: 1 ... 76 ... 362 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.