Wij zijn ook druk bezig met alle nieuwbouwperikelen. Met alle informatie in dit topic (en elders) slaan we ons er wel doorheen, alvast dank aan alle bijdragen. Wij zitten echt nog in de keuzefase: keukens, badkamers, elektra, etc.
Ik wil daarom nu alvast een probleem voorkomen: het al dan niet verkeerd aansluiten van de keuken op de meterkast. Heb de openingspost gelezen en ook wat reacties/andere topics en google, maar ik heb nog nooit met meterkasten heb gewerkt. Ik stel de vraag hier omdat het me niet gaat over de specifieke apparatuur maar over de meterkast, maar als ik even naar het keukentopic moet, hoor ik het ook graag

. Met mijn middelbare schoolnatuurkunde kom ik op het volgende.
Onze keukenapparatuur gaat bestaan uit:
- Quooker van 2200 W - geen aparte groep nodig, maar niet delen met Afwasmachine?
- Afwasmachine van 2400 W - geen aparte groep nodig, maar niet delen met Quooker?
- Oven van 3680 W - aparte groep nodig
- Combi-oven van 3680 W - aparte groep nodig
- Kookplaat (inductie) van 7400 W - minimaal 2 groepen nodig, maar volgens mij mis ik dan 40W vermogen (of de optie om zwaarder te kiezen in de toekomst..)
- Vriezer/Koelkast/Lampen - kan gedeeld worden binnen 1 groep of met Quooker/afwasmachine
Ik krijg van het project het volgende mee:
- NEN1010 norm
- 2 groepen tbv het kooktoestel
- 1 groep tbv warmtepomp
- 1 groep tbv wasmachine
- 1 groep tbv PV-panelen
- 1 groep tbv elektra algemeen.
- 1 groep voor de droger (vanuit optielijst)
Volgens mij moet ik dus nog minimaal 3 (oven, combi, quooker of afwasmachine), misschien 4 extra (quooker en afwasmachine apart?) groepen laten aansluiten voor de keuken? En wat te doen met de kookplaat? Wil er prima voor betalen om het allemaal voor te zijn, maar wil het ook zelf kunnen uitleggen wanneer e.e.a. aanvraag.
Mochten mensen nog fotos van de vermoedelijke keuken willen zien kan ik die uiteraard delen (in het keukentopic)
Wat betreft aardlek heb ik geen idee, maar ga ik er vanuit dat ze het goed aanleggen - misschien naïef dus als mensen daar opmerkingen over hebben

.