Toon posts:

Waarmee gaten boren in beton voor inbouwdoos?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J.Jesse
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-03 16:35
Hoi allen,

Vandaag ben ik gaten gaan boren in muren van beton en kalkzandsteen om de wandcontactdozen te verlagen.

Hiervoor gebruik ik de boorhamer Bosch GBH 2-28 f met een boorkroon 83 mm van Wolfcraft (Hornbach) in (klop)boorstand.

Kom totaal niet door het beton en heb geen idee hoe nu verder. Over onderstaande foto (2 cm) heb meer dan een uur gedaan. Heb ik krachtiger gereedschap nodig of een andere boorkroon? Kalkzandsteen lukt als zachte pudding.
Zou jullie expertise enorm waarderen!

Zelf vond ik nog deze twee opties:
https://www.gamma.nl/asso...mantboormachine/r/B018245
https://gereedschapverhuu...r-inbouwdozen-hilti-dd110
Is zoiets effectief? (Voor ik ga huren en mijn geld weggooi :P)

En vroeg ik me af of deze het wel kan:
https://www.gamma.nl/asso...-p-change-83-mm/p/B553760

Alle andere suggesties ook heel erg welkom, bedankt!

Alle reacties

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:17

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Euh, niet om je te ontmoedigen, maar in mijn 1976 kiezelbeton kwam de electriciën aan met zijn vaste betonboor kompaan met een watergekoelde enorme boormachine... Was anders ook niet doorheen te komen...

Hier stond een dode link.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Zover ik zie is dat geen pneumatische boor. Die gaan namelijk als boter door beton.
Daarnaast: heeft de boorkroon een diamantlaagje?

Zo'n diamantboor huren kan dus zeker een optie zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Microkid op 20-01-2022 19:21]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:08

Tens

fits the description

J.Jesse schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:17:

Hiervoor gebruik ik de boorhamer Bosch GBH 2-28 f met een boorkroon 83 mm van Wolfcraft (Hornbach) in (klop)boorstand.
niet kloppen of hameren met een dozenboor.

Een diamant dozenboor gaat in elk geval een stuk beter.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
Is wel pneumatisch, maar een relatief licht apparaat. De boorkroon heeft hardmetalen punten, geen diamant. Ik denk dat het met diamant op die machine wel beter gaat. Nog niet supersnel, maar dan kom je er wel doorheen

[Voor 3% gewijzigd door decipherer op 21-01-2022 08:37]

• decipherer
  • Laatst online: 08:20
Tens schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:24:
[...]

niet kloppen of hameren met een dozenboor.

Een diamant dozenboor gaat in elk geval een stuk beter.
Hameren mag wel met een dergelijke boor. Met een diamantboor beter niet. Alhoewel carat ook wel boormachines heeft die kloppen.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:23

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kwaliteit diamantboor halen, niet kloppen, zou dan al beter moeten gaan. Vooral rustig aan doen, lekker wat toeren en geduld.

[Voor 5% gewijzigd door deWit op 20-01-2022 19:36]

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-03 10:34
Hier moet het sowieso wel mee lukken. Kijk ook even of je in de buurt van een Bauhaus woont, daar huur je de eerste dag gratis (behalve slijtage aan de kroon).
Deze zal het nog minder doen dan je huidige kroon want hij is zo gauw te zien niet geschikt om mee te hameren.

Wellicht dat een krachtigere boorhamer ook al gaat met de boorkroon die je hebt. Ik heb uit 'nood' ook wel eens met zo'n zelfde boorkroon een gat staan maken in beton, maar dat was een pneumatische boorhamer met 5 of 6 joule. Dat ging ook niet heel snel, maar in ieder geval geen uren over gedaan. Diamant (watergekoeld) is echter doorgaans de beste optie.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-12-2022

pizzacabonara

It's a put on..

Diamant boor!

https://www.toolstation.n...OexUjlpkYPRRoCcHgQAvD_BwE

[Voor 88% gewijzigd door pizzacabonara op 21-01-2022 11:15]

Poah dikke Massey.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Een diamantboor doet wonderen, maar ook die moet je koelen met water in hard beton.

Hier een huis uit '78. Daar was de electricien ook 30+ minuten bezig per doos.

Blij dat ik een fixed price met 'm had afgesproken :P

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:09
Dat is niet het juiste gereedschap inderdaad. Dan moet je een diamantboor huren met waterkoeling en afchakelautomaat.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• justfuzzy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-03 19:02
Ik heb het hier thuis met zoiets gedaan.
https://www.bol.com/nl/nl...7640182/9300000005017886/

zonder water. Duurde kwartiertje per gat. Niet op kloppen, gewoon laten draaien en de boor het werk laten doen. Niet te hoge toeren, dan brand de boel weg.

Beton was Prefab beton van 10 jaar oud huis. (ter indicatie)

• warhamstr
justfuzzy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:22:
Ik heb het hier thuis met zoiets gedaan.
https://www.bol.com/nl/nl...7640182/9300000005017886/

zonder water. Duurde kwartiertje per gat. Niet op kloppen, gewoon laten draaien en de boor het werk laten doen. Niet te hoge toeren, dan brand de boel weg.

Beton was Prefab beton van 10 jaar oud huis. (ter indicatie)
Geschikt voor boren in:
  • Steen
  • Metselsteen
  • Kalkzandsteen
Da is echt wat anders dan het beton van TS.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
decipherer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Hameren mag wel met een dergelijke boor. Met een diamantboor beter niet. Alhoewel carat ook wel boormachines heeft die kloppen.
Mag wel, maar werkt zelden beter. Gewoon dat ding zijn werk laten doen geeft meestal een veel beter resultaat.

[removed]

• justfuzzy
warhamstr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Geschikt voor boren in:
  • Steen
  • Metselsteen
  • Kalkzandsteen
[/quote]
Da is echt wat anders dan het beton van TS.
Ik zeg alleen wat ik gebruikt heb en dat het daar prima mee lukte in beton. En met beleid natuurlijk.
En ja, ik weet wat beton is ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:27

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De boren die hierboven gelinkt worden en degene die TS gebruikt zijn allemaal niet voor in keihard beton zoals dit, lees de beschrijving maar. Het lukt misschien wel, maar na één gat kun je de boor weggooien. Als je in een muur zoals dit wil boren heb je een watergekoelde diamantboor nodig. Watergekoeld omdat je anders je boorkop veel te snel opverbruikt.

Het gat is één, maar je zult ook nog een sleuf moeten frezen voor de leiding. Hoe ga je dat netjes doen :?

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2022 11:25]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• justfuzzy
ThinkPad schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
De boren die hierboven gelinkt worden en degene die TS gebruikt zijn allemaal niet voor in keihard beton zoals dit, lees de beschrijving maar. Het lukt misschien wel, maar na één gat kun je de boor weggooien. Als je in een muur zoals dit wil boren heb je een watergekoelde diamantboor nodig. Watergekoeld omdat je anders je boorkop veel te snel opverbruikt.

Het gat is één, maar je zult ook nog een sleuf moeten frezen voor de leiding. Hoe ga je dat netjes doen :?
Sleuvenfrees van de lidl. Ging ook prima. Wel even afzuigen, want geeft wel behoorlijk wat stof :D

• warhamstr
ThinkPad schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
...Watergekoeld omdat je anders je boorkop veel te snel opverbruikt....
En om de zaagsnede te spoelen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:27

ThinkPad

Met de Hilti van de verhuursite uit de topicstart zou het moeten kunnen. Regel er ook een waterstofzuiger bij om het toegevoerde water af te voeren, anders wordt het wel erg een waterballet. En vergis je niet in de slijtagekosten van de boor. Huren kan dan nog best wel een prijzig grapje worden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Ik heb zelf door betonnen vloer 4 gaten van 127mm geboord met zo'n gehuurde diamantboor met water. Ik heb er de tuinslang niet op gezet, maar zachtjes met zo'n rugsproeier op de boor gesproeid (en uiteraard de boor zijn werk laten doen, wel regelmatig even boor terugtrekken om vuil los te laten komen). De slijtage was nauwelijks te meten bij het inleveren.
Ze hadden net een andere boor teruggekregen, van iemand die dacht het zonder water te kunnen: diamant "tanden" van de boor afgebroken, die mocht 250€ betalen voor de boor....

Dus denk niet om te besparen door geen water te gebruiken, dat kost je enkel meer.

En zorg dat alle gaten netjes afgetekend staan, dan kan je 's ochtends huren en meteen alle gaten boren; zou zonde zijn extra dag te moeten betalen voor een gaatje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:01
Gewoon nieuwsgierig:
ALS het met zo'n ronde-dozen-boor al lukt om volledig de diepte van het gat te halen, hoe krijg je uiteindelijk het stuk beton uit de muur? Want het zit toch nog steeds aan de achterkant (diep in de muur dus) nog vast?

Overigens heb ik het zelf in m'n vorige huis ook eens gedaan, zo'n gat maken. Met een dozen-boor met diamantkop, maar ook bij mij wilde het niet verder dan een halve centimeter of zo. Zonder water gedaan, want wilde de muur en laminaatvloer niet beschadigen.

Mijn oplossing: met een boorhamer en 5mm boortjes het gat omcirkelen - dus op die cirkel een flink aantal gaten boren - en vervolgens een beitel op de boorhamer zetten om het gat uit te diepen. Het werd geen mooi gat, maar wel bruikbaar genoeg voor een inbouwdoos. En met de afdekkap van de inbouwdoos zag je er verder niets van.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31
J.Jesse schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:17:
Hoi allen,

Vandaag ben ik gaten gaan boren in muren van beton en kalkzandsteen om de wandcontactdozen te verlagen.

Kom totaal niet door het beton en heb geen idee hoe nu verder. Over onderstaande foto (2 cm) heb meer dan een uur gedaan. Heb ik krachtiger gereedschap nodig of een andere boorkroon? Kalkzandsteen lukt als zachte pudding.
Zou jullie expertise enorm waarderen!

Zelf vond ik nog deze twee opties:
https://www.gamma.nl/asso...mantboormachine/r/B018245
https://gereedschapverhuu...r-inbouwdozen-hilti-dd110
Is zoiets effectief? (Voor ik ga huren en mijn geld weggooi :P)

Alle andere suggesties ook heel erg welkom, bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Diamant boor huren met een bouwstofzuiger en gaan met die banaan.
Gelijk even een sleuven frees / zaag halen en ook daar bij bouwstofzuiger er op en gaan met die banaan.
vanaalten schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:03:
Gewoon nieuwsgierig:
ALS het met zo'n ronde-dozen-boor al lukt om volledig de diepte van het gat te halen, hoe krijg je uiteindelijk het stuk beton uit de muur? Want het zit toch nog steeds aan de achterkant (diep in de muur dus) nog vast?
Van boortje naar bijtel in de boorhamer.
Van boren naar hameren en dan dat bijteltje boven op het ronde pluggetje wat nog over is zetten en hoppa na een seconde heb je een mooie betonnen plug.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:12
Als je veel gaten moet in beton, paar euro uitgeven aan de lokale betonboorder. (was in mijn geval sneller en goedkoper dan materiaal huren)

Als het er maar een paar zijn in beton, de methode met gaatjes eromheen maken met kleine boortjes en de beitel, wordt niet mooi, maar als er nog gestuct moet worden of de muur afgewerkt zie je er niks meer van.

Kalkzandsteen, baksteen gaat zelf makkelijk met een diamantversie, of met geduld met de versie die je al hebt.

Hier 60 dozen met dezelfde boorhamer in dit soort muren ingeboord. (wel beduidend zachtere steensoorten dan kiezelbeton).

[Voor 48% gewijzigd door mjjveldt op 21-01-2022 13:34]

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 10:47
Ik heb het ook in mijn beton muur gedaan met rondom gaten boren en paar in het midden en dan met beutel in boormachine uithakken. Gebruik dan wel diepte instelling of tape om de boor voor de diepte.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:44
mjjveldt schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:22:
Als je veel gaten moet in beton, paar euro uitgeven aan de lokale betonboorder. (was in mijn geval sneller en goedkoper dan materiaal huren)

Als het er maar een paar zijn in beton, de methode met gaatjes eromheen maken met kleine boortjes en de beitel, wordt niet mooi, maar als er nog gestuct moet worden of de muur afgewerkt zie je er niks meer van.

Kalkzandsteen, baksteen gaat zelf makkelijk met een diamantversie, of met geduld met de versie die je al hebt.

Hier 60 dozen met dezelfde boorhamer in dit soort muren ingeboord. (wel beduidend zachtere steensoorten dan kiezelbeton).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is zo zacht als boter in verlijking met beton van TS.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:58

septillion

Zelfde set gebruikt toevallig. Niet kloppen en veel geduld hebben. Ik liet hem echt wel wat sneller draaien. En als ik een echt hard stuk had boorde ik daar even met een 8mm (wel kloppen). Zo 55 stuks weten te plaatsen :)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49
De enige manier om hier doorheen te gaan is met een watergekoelde diamantboor.. huren bij boels, inclusief boor.
Oud beton uit de jaren 70/80 is echt kei en keihard en kwam ik met de waterboor nog vrij lastig doorheen.. het kost echt veel kracht en geduld, maar dan lukt t wel..
Had hem zelf op stand 3, stand 4 is vrij pittig en dan wordt je boorkop wel heel snel heet.. dan moet je water harder laten stromen en dan wordt het wel snel een zwembad.. ik zou 3 doen, dat werkte het beste..

Elke andere optie is geklooi, dus zou het goed doen..
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Yup, werkt prima, is een stuk goedkoper dan zo'n diamantboor, geeft minder zooi (geen water), maar duurt wel iets langer.
Wel kleine nuance, "werkt prima" is wel subjectief vind ik. Ik ben ook zo begonnen als jij schetst maar mijn diamantboor brak gewoon af op de kop door het gewapende beton. Als je het goed wilt doen moet je met water boren. Een andere optie kan wel, maar als je zekerheid wilt moet je een grote boor + waterboor huren..

[Voor 57% gewijzigd door ID-College op 21-01-2022 16:57]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
septillion schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:25:
Zelfde set gebruikt toevallig. Niet kloppen en veel geduld hebben. Ik liet hem echt wel wat sneller draaien. En als ik een echt hard stuk had boorde ik daar even met een 8mm (wel kloppen). Zo 55 stuks weten te plaatsen :)
Yup, werkt prima, is een stuk goedkoper dan zo'n diamantboor, geeft minder zooi (geen water), maar duurt wel iets langer.

[removed]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 23:35

Part

Helemaal niets.....

Stap 1:
Deze knop in de middelste stand zetten. Namelijk draaien een slaan (boor + hamer).

Blijft een beetje behelpen met dit soort dozen boor. Beter een diamant boor voor droog gebruik kopen. Dan moet je wel alleen draaien gebruiken en niet de slag functie.

• Rofdof
  • Laatst online: 19-08-2022
strandbal schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:20:
Euh, niet om je te ontmoedigen, maar in mijn 1976 kiezelbeton kwam de electriciën aan met zijn vaste betonboor kompaan met een watergekoelde enorme boormachine... Was anders ook niet doorheen te komen...
Dat uitgeharde beton van idd die bouwjaren zijn een crime. Daar is geen doorkomen aan haast.
Wij hebben een carat diamantboor waarmee je nat kan boren. Dat werkt wel.
Maar dan de sleuven. Hier een hele zware eibenstock sleuvenfrees maar wow…. Oud beton uit die jaren….

• Rofdof
Part schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:57:
[Afbeelding]

Stap 1:
Deze knop in de middelste stand zetten. Namelijk draaien een slaan (boor + hamer).

Blijft een beetje behelpen met dit soort dozen boor. Beter een diamant boor voor droog gebruik kopen. Dan moet je wel alleen draaien gebruiken en niet de slag functie.
Echt dus nooit op die stand. Alleen boren.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rofdof schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:22:
[...]

Echt dus nooit op die stand. Alleen boren.
Ga je het ook de fabrikant uitleggen, ;)
https://www.wolfcraft.com...SDS-Plus-Mandrel/p/P_5480

Deze hardmetalen (tungsten carbide) doze boren zijn namelijk voor boorhamers in tegenstelling tot diamant boren die je zonder slag functie moet gebruiken.

• Rofdof
Part schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Deze hardmetalen (tungsten carbide) doze boren zijn namelijk voor boorhamers in tegenstelling tot diamant boren die je zonder slag functie moet gebruiken.
Ik zou heel graag zien dat de vertegenwoordiger dat probeert in 40 jaar oud prefab beton.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rofdof schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Ik zou heel graag zien dat de vertegenwoordiger dat probeert in 40 jaar oud beton.
Het blijven ondingen dat is zeker maar met een hardmetalen (dozen) boor op beton zonder de hamerfunctie is helemaal kansloos.
Pak maar een een gewone SDS boor en kijk hoe dat gaat in beton met alleen draaien. >:)

• Rofdof
Part schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:41:
[...]

Het blijven ondingen dat is zeker maar met een hardmetalen (dozen) boor op beton zonder de hamerfunctie is helemaal kansloos.
Pak maar een een gewone SDS boor en kijk hoe dat gaat in beton met alleen draaien. >:)
Daarvoor hebben wij dus een diamantboor waar je dus ook de tuinslang op aan kunt sluiten. Maar in echt hard beton is alles wat droog boort waardeloos. Ook die van wolfacraft. Wij hebben duurdere en betere boren dan wolfscraft. Maar in beton beginnen wij daar niet meer aan zonder speciaal gereedschap

Dit dus

https://mastertools.nl/pr...fRev-IjRXoQhoC0pcQAvD_BwE

[Voor 14% gewijzigd door Rofdof op 21-01-2022 18:50]

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rofdof schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:46:
[...]

Daarvoor hebben wij dus een diamantboor waar je dus ook de tuinslang op aan kunt sluiten. Maar in echt hard beton is alles wat droog boort waardeloos. Ook die van wolfacraft. Wij hebben duurdere en betere boren dan wolfscraft. Maar in beton beginnen wij daar niet meer aan zonder speciaal gereedschap
Dat is mooi maar voor de topic starter is stap 1: Hamerstand aanzetten.
Lukt het dan ook niet stap 2: Diamant boor huren/kopen/lenen/uitbesteden etc.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:17
vanaalten schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:03:
Gewoon nieuwsgierig:
Even selectief quoten, ik ben daar ook wel benieuwd naar, hoe werkt dat dan?

• Rofdof
DePaul schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Even selectief quoten, ik ben daar ook wel benieuwd naar, hoe werkt dat dan?
Smalle beitel ertussen en erop meppen en hopen dat alles afbreekt. Anders bijhakken.

Die prefab beton wanden zijn gewoon zwaar k*t.
Bikkelhard.

Mijn broertje had ooit een renovatie aangenomen. Had niet goed gekeken naar de wanden. Ipv halve dag boren en sleuven frezen werd het 2 dagen inclusief behoorlijk wat slijtage aan diamantboren en schijven.
Mazzeltje voor de klant. Zuur voor hem 😂

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-03 20:44

Bluebe

Roar

Ik denk dat wij een vergelijkbare klopboormachine hebben, mijn boorkop is wel iets anders. Ik heb het onlangs ook hier in de garage geprobeerd en ik kreeg het ook niet voor elkaar. Waarom niet? Omdat er blijkbaar echt techniek bij komt kijken, want mijn schoonvader had het wel zo voor elkaar met mijn spullen.

Je moet echt wisselen tussen hoge/lage snelheid en een beetje blijven heen en weer draaien zodat de kop echt grip krijgt en flink kracht zetten. Alleen de boor in de muur zetten en vol gas en maar blijven drukken dan gebeurt er maar bar weinig.

Zodra je klaar ben met boren, de hele kop moet zo'n beetje de muur in dan beitel je het er zo uit met bijv. een hamer en koudbeitel.

[Voor 23% gewijzigd door Bluebe op 21-01-2022 19:33]

• Rofdof
Bluebe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:26:
Ik denk dat wij een vergelijkbare klopboormachine hebben, mijn boorkop is wel iets anders. Ik heb het onlangs ook hier in de garage geprobeerd en ik kreeg het ook niet voor elkaar. Waarom niet? Omdat er blijkbaar echt techniek bij komt kijken, want mijn schoonvader had het wel zo voor elkaar met mijn spullen.

Je moet echt wisselen tussen hoge/lage snelheid en een beetje blijven heen en weer draaien zodat de kop echt grip krijgt en flink kracht zetten. Alleen de boor in de muur zetten en vol gas en maar blijven drukken dan gebeurt er maar bar weinig.

Zodra je klaar ben met boren, de hele kop moet zo'n beetje de muur in dan beitel je het er zo uit met bijv. een hamer en koudbeitel.

[Afbeelding]
Tijd voor je schoonpa om een bedrijf op te richten. Dan kunnen al die betonboorbedrijven inpakken.

• Bluebe

Bluebe

Roar

Rofdof schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Tijd voor je schoonpa om een bedrijf op te richten. Dan kunnen al die betonboorbedrijven inpakken.
Het sarcasme straalt er van af ;) het ene beton is het andere niet, maar ik wou er alleen maar mee zeggen dat het mij ook niet lukte toen ik gewoon vol gas met wat kracht er ook niet doorheen kwam hier thuis.

• Rofdof
Bluebe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Het sarcasme straalt er van af ;) het ene beton is het andere niet, maar ik wou er alleen maar mee zeggen dat het mij ook niet lukte toen ik gewoon vol gas met wat kracht er ook niet doorheen kwam hier thuis.
De meeste installateurs kunnen wel een boor eerst onder een hoek laten draaien. Ja er is een techniek voor om erin te komen maar daarna is het dom vasthouden.

• Bluebe

Bluebe

Roar

Rofdof schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:08:
[...]

De meeste installateurs kunnen wel een boor eerst onder een hoek laten draaien. Ja er is een techniek voor om erin te komen maar daarna is het dom vasthouden.
Ja maar het gaat er toch juist om dat Jesse het zelf wilt doen. Met het gebruikte materiaal is het niet voldoende om als je er in bent dan maar recht vooruit te boren want dan kom je er gewoon niet doorheen.

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:17
Als je het met je huidige gereedschap wilt doen, zou ik eerst de centreergaten voorboren met een betonboortje 6. Daarna de dozenboor erop zonder kloppen. die centreerboren zijn meestal het grootste probleem om verder in het beton te komen. mocht je dan nog niet verder het beton inkomen, dan als eerder aangehaald gaatjes prikken met betonboortje op de cirkel die je met je dozenboor gemaakt hebt en dan uitkappen.

Een watergekoelde diamantboor is natuurlijk het juiste gereedschap voor de klus.

Denk ook aan een goede stofafzuiging en/of mondkapje. Los van de troep is quartzstof ook niet echt bepaald goed voor je gezondheid.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
goede dozenboor.. met bijpassen de machine.. en een hoop geduld..

mogelijk dat een watergekoelde dozenboor fijner is maar die kan je niet altijd toepassen..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:43
Om eens een alternatieve oplossing te suggereren:

Gebruik een slijpschijf /slijptol. Liefst met diamantschijf uiteraard. En dan vierkante gaten maken (vierkant uitslijpen en met de klopboormachine en bijhorende beitel het binnenste wegkappen. (Je machine is net wat aan de lichte kant om ze echt als beitel te gebruiken, maar goed.) Eventueel slijp je er ook nog een diagonaal in om het uitkappen makkelijker te maken.
En gebruik vierkante inbouwdozen :-)

Uiteraard zal het niet helemaal perfect uitgeslepen zijn en zit je met uilopertjes langs de zijden want een slijpschijf is nu eenmaal rond en als je in het midden diep genoeg wil geraken... Maar ik ga er van uit dat je de inbouwdozen zowiezo eerst vastpleistert en alles later nog gestukt wordt.

Tot slot: een betonnen muur is vaak om een goede reden van beton. Een bouwkundig ingenieur zal dan vaak zeggen dat je dit soort dingen eigenlijk niet hoort te doen aangezien dit de constructie potentieel verzwakt en je dus alles maar in opbouw moet doen op die betonnen muur (of een voorzetwand moet gebruiken)

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:47

Asteroid9

General Failure

Waar haal je vierkante inbouwdozen vandaan en hoe ga je daar regulier nederlands schakelmateriaal op vastzetten?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:46
Asteroid9 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:19:
Waar haal je vierkante inbouwdozen vandaan en hoe ga je daar regulier nederlands schakelmateriaal op vastzetten?
Zoiets? https://www.elektrototaal...metsel-inbouwdoos-4134874

Moet je veel boren in beton dan is nat boren met diamant de beste oplossing.
Voor een paar dozen kan je met "gewoon" gereedschap ook wel uitvoeren, duurt alleen langer.
Anders boor en freesmachine huren en een waterstofzuiger _/-\o_

• bomberboy
Asteroid9 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:19:
Ik doelde op deze: https://www.helia-elektro...98/universele-inbouwdozen
Zie ook bijhorend filmpje: YouTube: HELIA Q Range NL

Deze lijken ook beschikbaar op Nederlandse webshops (zoek op helia inbouwdoos). Geen idee of deze wel of niet volgens de Nederlandse normen wel of niet mogen gebruikt worden, maar ik zie niet direct een reden waarom niet.

En indien je toch ronde wil gebruiken. Als je gat groot genoeg is kan je nog altijd ronde gebruiken. Vierkante zijn nu eenmaal makkelijker ;-). Maar goed, ik heb al wel vaker verschillen gemerkt tussen België en Nederland op deze site. (ik snap nog altijd niet waarom in Nederland niemand preflex buizen met draad erin wil gebruiken)

Maar om on topic te blijven. Indien je geen water + diamantboor wil gebruiken is een slijptol in mijn ogen het eenvoudigste en snelste alternatief. Alle andere alternatieven blijft een beetje aanmodderen. Ik denk dat dat de belangrijkste conclusie is van het topic tot nu toe.

[Voor 4% gewijzigd door bomberboy op 22-01-2022 10:51]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-03 23:20
Wanneer ik zoveel moeite zou moeten doen om iets in de (keiharde) beton te kunnen krijgen dan zou ik zelf overwegen om opbouw wandcontactdozen te plaatsen. Laag boven de plint en kabelgoten gebruiken. Daar kun je ook je andere kabels in kwijt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-03 23:53
Heb hier ook rechthoekige gaten in het beton gezaagd. Ik heb hiervoor een muurzaag gebruikt. Dit ging als boter. Dag van te voren alles aftekenen en klaar zetten. Attema ronde inbouwdoos gebruiken en vastzetten met roodband. Waterstofzuiger niet vergeten.

• Yaksa
bomberboy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:50:
[...]Maar om on topic te blijven. Indien je geen water + diamantboor wil gebruiken is een slijptol in mijn ogen het eenvoudigste en snelste alternatief. Alle andere alternatieven blijft een beetje aanmodderen. Ik denk dat dat de belangrijkste conclusie is van het topic tot nu toe.
Dan moet je wel een slijptol hebben met afzuiging tegen steenstof. Doe je dat met een simpele haakse slijper zonder die mogelijkheid dan kun je je slijper waarschijnlijk na gebruik weggooien. Steenstof is een crime wanneer het in de motor terechtkomt. (Vraag maar aan de NASA 8) )

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
Hier jaren 60 beton woning met (soort van?) kiezels in beton.

Voor de dozen deze gebruikt op een bosch boorhamer. 15 minuten per gat. Na 60 gaten nog steeds te gebruiken:
PRODIAMANT Premium diamant blikjesverlager metselwerk 82 mm x M16 PDX957.638 82 mm 7 diamantsegmenten lange levensduur https://www.amazon.nl/dp/...7QRB?_encoding=UTF8&psc=1
Niet vergeten de losse center te kopen. Die center boor moet je ook elke keer er uit halen zodra de gatenzaag een paar millimeter in de muur zit. (Center boor was wel zo bot, maar met een normale boor voorboren en dan center gebruiken enkel voor sturing werkt prima)

Voor de sleuven een sleuvenfrees van HBM:
https://www.hbm-machines....n-en-2-reserve-diamantsch.

Door de 40 sleuven van die 60 gaten zijn wel de schijven zo goed als op. Maar deze oplossingen kosten evenveel als beide apparaten 1 a 2 dagen huren, werkt perfect en kan ze nog steeds gebruiken.

[Voor 19% gewijzigd door Cyriel85 op 22-01-2022 11:50]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-03 15:04
Part schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Ik heb nog nooit ergens expliciet gelezen dat een dozenboor (of kernboor) met hamerstand gebruikt mag/moet/kan worden. Wel heb ik vaak gelezen dat het expliciet wordt afgeraden. Vaker nog wordt dat stukje niet expliciet genoemd. Ook in de link die jij deelt blijft het gebruik van de hamerstand achterwege.
Er staat slechts dat de boor voorzien is van een SDS opname, en daarmee geschikt voor hamerboormachines. Nergens staat dat het geschikt is voor de activiteit: hamerboren.

Ik wil graag wijzer worden, dus verlicht me s.v.p. als je een expliciete, ondubbelzinnige aanwijzing ziet waaruit blijkt dat de bewuste boor, of enige andere kernboor eventueel, geschikt is voor gebruik in klopstand of hamerstand.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:40:

Voor de dozen deze gebruikt op een bosch boorhamer. 15 minuten per gat. Na 60 gaten nog steeds te gebruiken:
PRODIAMANT Premium diamant blikjesverlager metselwerk 82 mm x M16 PDX957.638 82 mm 7 diamantsegmenten lange levensduur https://www.amazon.nl/dp/...7QRB?_encoding=UTF8&psc=1
Niet vergeten de losse center te kopen. Die center boor moet je ook elke keer er uit halen zodra de gatenzaag een paar millimeter in de muur zit. (Center boor was wel zo bot, maar met een normale boor voorboren en dan center gebruiken enkel voor sturing werkt prima)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de sleuven een sleuvenfrees van HBM:
https://www.hbm-machines....n-en-2-reserve-diamantsch.

Door de 40 sleuven van die 60 gaten zijn wel de schijven zo goed als op. Maar deze oplossingen kosten evenveel als beide apparaten 1 a 2 dagen huren, werkt perfect en kan ze nog steeds gebruiken.
Ik had ook zo'n grote diamantboor maar dan met een husqvarna van de boels, met waterkoeling.. die had 4 standen en begint heel langzaam, maar als hij eenmaal draait, dan gaat hij zo alleknetters snel dat je boor zo weg smelt :P
Geduld moet je hebben, heb b.v. zelf de boor te hard gezet waardoor de kop aardig naar de gallemiezen is gegaan. Dat is wel key, ongeacht wat je doet.. niet te heet laten worden want dan is t snel gedaan met je boor :P

• bomberboy
Yaksa schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Dan moet je wel een slijptol hebben met afzuiging tegen steenstof.
De rode draad in het topic is degelijk materiaal en het juiste gereedschap voor de taak.
Een goede Hilti heeft daar weinig moeite mee. Ook zonder afzuiging. Maar dan best wel met stofmasker. (nee, niet zo'n mondkapje 😇)
Maar (degelijke) bouwstofzuiger helpt zeker.

• Yaksa
bomberboy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:31:
[...]De rode draad in het topic is degelijk materiaal en het juiste gereedschap voor de taak.
Een goede Hilti heeft daar weinig moeite mee. Ook zonder afzuiging. Maar dan best wel met stofmasker. (nee, niet zo'n mondkapje 😇)
Maar (degelijke) bouwstofzuiger helpt zeker.
Dat is iets anders dan claimen dat iemand dit met 'n willekeurige slijptol zou kunnen.
Overigens, ook Hilti raadt een afzuiging aan : 'Bij het bewerken van een minerale ondergrond zoals beton of steen wordt geadviseerd een stofafzuigkap te gebruiken die is afgestemd op een geschikte Hilti stofzuiger.'

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:01
Valt het met zo’n watergekoeld systeem goed te doen om de muur en vloer netjes en droog te houden? Ik verwacht eerlijk gezegd dat het een natte stoffige bende wordt…

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:48
Ik heb twee keer een grote, watergekoelde boormachine met diamantboor gehuurd. In beide gevallen kon het water goed weglopen (de ene keer was voor een gat in de gevel boven een dak, de andere keer in een badkamer recht boven een doucheput). Nat wordt het zeker, maar het loopt recht naar beneden. Als je het opvangt valt het reuze mee (het spettert niet in het rond o.i.d.). Stof is er eigenlijk nauwelijks.

• Part

Part

Helemaal niets.....

rbaidjoe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Ik heb nog nooit ergens expliciet gelezen dat een dozenboor (of kernboor) met hamerstand gebruikt mag/moet/kan worden. Wel heb ik vaak gelezen dat het expliciet wordt afgeraden. Vaker nog wordt dat stukje niet expliciet genoemd. Ook in de link die jij deelt blijft het gebruik van de hamerstand achterwege.
Er staat slechts dat de boor voorzien is van een SDS opname, en daarmee geschikt voor hamerboormachines. Nergens staat dat het geschikt is voor de activiteit: hamerboren.

Ik wil graag wijzer worden, dus verlicht me s.v.p. als je een expliciete, ondubbelzinnige aanwijzing ziet waaruit blijkt dat de bewuste boor, of enige andere kernboor eventueel, geschikt is voor gebruik in klopstand of hamerstand.
Er staat:
Additional product specification
2 discharge holes
impact and shock resistant
Specially hardened, precise, wear-resistant drill shank

En:
is especially suitable for use with hammer drills.

Als je iets gaat aanbevelen als impact boor en als speciaal voor hamerboren maar het niet mag gebruiken als impact gereedschap dan zou dat wel heel expliciet aangegeven moeten zijn.
Maar probeer het zelf maar met een hardmetalen boor in beton zonder hamer of klopstand. ;)

Anders deze van een ander merk:
https://www.kwb.eu/de/hei.../hohlbohrkrone-hartmetall
Daar geven ze aan dat deze schlagbohrfest is.

Je kan het ook wel zien aan de vorm van het gedeelte van de SDS aansluiting naar de kom. Deze is bij een diamant boor vlak en een paar mm dik omdat hij geen slagkracht hoeft door te geven maar alleen de draai beweging. Bij dozen boren die wel ontworpen zijn voor slagkracht is de vorm en dikte van het materiaal zo dat de slag kracht ook goed doorgegeven kan worden.

• rbaidjoe
Part schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Er staat:

impact and shock resistant

En:
is especially suitable for use with hammer drills.

Je kan het ook wel zien aan de vorm van het gedeelte van de SDS aansluiting naar de kom. Deze is bij een diamant boor vlak en een paar mm dik omdat hij geen slagkracht hoeft door te geven maar alleen de draai beweging. Bij dozen boren die wel ontworpen zijn voor slagkracht is de vorm en dikte van het materiaal zo dat de slag kracht ook goed doorgegeven kan worden.
- kan tegen een stootje, wellicht dat een diamantboor bij vallen stuk kan gaan?
- geschikt voor hamerboormachines vanwege de sds opname
- qua dimensionering heb je een punt. qua ervaring wellicht idem, ik geloof je meteen.

Ik vraag me wel af waarom een fabrikant e.e.a. niet zodanig formuleert dat er geen speld tussen te krijgen is: bij uitstek geschikt voor gebruik in een boorhamer met de hamer/klopstand ingeschakeld.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-03 10:34
rbaidjoe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:18:
[...]

- kan tegen een stootje, wellicht dat een diamantboor bij vallen stuk kan gaan?
- geschikt voor hamerboormachines vanwege de sds opname
- qua dimensionering heb je een punt. qua ervaring wellicht idem, ik geloof je meteen.

Ik vraag me wel af waarom een fabrikant e.e.a. niet zodanig formuleert dat er geen speld tussen te krijgen is: bij uitstek geschikt voor gebruik in een boorhamer met de hamer/klopstand ingeschakeld.
Bij een boor met wolfraamcarbide punt/tanden, met SDS-opname en door de fabrikant aangegeven geschikt voor beton en voor gebruik in een boorhamer, ga ik er direct vanuit dat je hierbij de hamerstand gebruikt. Veel verder dan een paar krasjes op het beton kom je anders niet. Tenzij expliciet vermeld staat dat je dit niet moet doen zoals je wel eens bij diamantboren ziet, maar daar verklapt het gebruik van diamant het eigenlijk al en die hebben doorgaans een andere opname.

• rbaidjoe
@jordje @Part
Dank voor jullie ervaringen. weer wat geleerd.

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:37
Het is een prijzige boor, maar werkt uitstekend. Ik heb hier zo'n 50 gaten in de betonnen draagmuren mee geboord in mijn nieuwbouwwoning.

https://www.gereedschapce...droog-beton-82mm-m16.html

Een dozenboor nooit met klopstand gebruiken, alleen boren.

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-03 10:58
Eddie001 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:34:
Als je het met je huidige gereedschap wilt doen, zou ik eerst de centreergaten voorboren met een betonboortje 6. Daarna de dozenboor erop zonder kloppen. die centreerboren zijn meestal het grootste probleem om verder in het beton te komen. mocht je dan nog niet verder het beton inkomen, dan als eerder aangehaald gaatjes prikken met betonboortje op de cirkel die je met je dozenboor gemaakt hebt en dan uitkappen.

Een watergekoelde diamantboor is natuurlijk het juiste gereedschap voor de klus.

Denk ook aan een goede stofafzuiging en/of mondkapje. Los van de troep is quartzstof ook niet echt bepaald goed voor je gezondheid.
Dat is ook hoe ik het heb aangepakt vorig jaar in mijn jaren '80 huis met betonmuren. Daarnaast een emmer water ernaast waarin de boorkop kon afkoelen/spoelen voordat ik terug de muur in ging.

• Rofdof
DynaSpan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Dat is ook hoe ik het heb aangepakt vorig jaar in mijn jaren '80 huis met betonmuren. Daarnaast een emmer water ernaast waarin de boorkop kon afkoelen/spoelen voordat ik terug de muur in ging.
Dan kun je beter er iemand bij hebben met een gieter of een gifspuit. Eenmaal bezig zou ik hem er niet steeds uithalen.

En met zware diamantboormachines oppassen. Er zit beveiliging op wanneer de kop vast slaat maar die wil niet altijd direct ingrijpen. Mijn broertje heeft al twee maal zijn hand/pols flink bezeerd 😂

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:09
Cyriel85 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:40:

[Afbeelding]
Lijkt met gatenkaas dat jaren-60 beton :?

Hier een huis uit 1985. Zelf geprobeerd met boorhamer en die 82mm dozenboor van de hornbach. Na 15 min geconcludeerd dat het zeker 20 minuten per gat zou gaan duren. Zodoende iemand ingehuurd die het heeft gedaan (stuk of 20 gaten en sleuven frezen). Bleek wel meer een betonsloper van beroep, maar als je iemand in het weekend je k*t klussen wilt laten opknappen mag je niet te kritisch zijn. Mijn conclusie was dus dat je of zelf echt goed gereedschap en geduld moet hebben of het beter kunt uitbesteden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De meeste boor en zaagwerkzaamheden in beton voer je uit met watergekoelde diamantboren/zagen. Daarbij wordt het koelwater opgevangen en afgevoerd. oa te huur https://www.lemerij.nl/hu...ine-boren-tot-diam-170-mm

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
Onno ! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Lijkt met gatenkaas dat jaren-60 beton :?

Hier een huis uit 1985. Zelf geprobeerd met boorhamer en die 82mm dozenboor van de hornbach. Na 15 min geconcludeerd dat het zeker 20 minuten per gat zou gaan duren. Zodoende iemand ingehuurd die het heeft gedaan (stuk of 20 gaten en sleuven frezen). Bleek wel meer een betonsloper van beroep, maar als je iemand in het weekend je k*t klussen wilt laten opknappen mag je niet te kritisch zijn. Mijn conclusie was dus dat je of zelf echt goed gereedschap en geduld moet hebben of het beter kunt uitbesteden.
Zijn een soort steentjes, geen idee wat voor materiaal precies:

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-03 15:23
Hoe zit dit met een woning uit 1960? Ook betonnen muren waar je vrijwel niet doorheen komt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee