Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Niwla

dat dus....

RegularJohn schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:55:
Heb je toevallig een schuur achter in de tuin waar je stroom hebt? Daar zou je een powerline adapter kunnen aansluiten misschien.
Powerline mét wifi inderdaad :)

Linkje

[ Voor 28% gewijzigd door Niwla op 01-06-2021 12:25 ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

c-nan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:17:
Voor de mensen met een warmtepomp en boiler. Wat waren de opties en hoe groot hebben jullie de boiler genomen?

Bij ons is 150 liter standaard en optioneel te vergroten naar 200 liter tegen een meerprijs van 415,00.

Van vrienden hoor ik dat 150 te weinig is, van de makelaar dat 200 ruim voldoende moet zijn. Van iemand anders hoor ik weer "neem minimaal 300 liter".
Hier standaard 200L en dat vinden we prima. We zijn met z'n vieren thuis en krijgen straks ook een bad. Wel wil ik nog een douche WTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:09
OMX2000 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:36:
Hoe zit het bij jullie mbt communicatie over de planning en oplevering? Ons huis wordt door van Wanrooij gebouwd. Een project van 66 huizen verdeeld over twee velden, en 13 blokken. Het eerste blok zal in de 2e week van juni opgeleverd gaan worden. Maar over blok 10-13 zijn ze opvallend terughoudend en noemen ze Q1 2022.

Nu snap ik dat ze een slag om de arm houden. Maar je wilt toch dik 3 maanden voor oplevering wel een redelijke indicatie krijgen. Dus weeknummers in plaats van kwartalen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Niwla schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Hier standaard 200L en dat vinden we prima. We zijn met z'n vieren thuis en krijgen straks ook een bad. Wel wil ik nog een douche WTW.
Bij ons zit er standaard 200L in, maar wij kunnen deze nog uitbreiden met 150L of 200L. Dan komt er een extra boilervat bij te staan. Wij zijn met vieren en hebben straks een douche en los bad.
Waarschijnlijk nemen dan nog de 200L extra erbij.
Later uitbreiden was een lastig karwei volgens de kopersbegeleider.

Liever teveel, dan te weinig denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Volgens mij heb je met 200L nooit te weinig. Het is volgens mij gewoon een juiste planning opzetten. Wat heb je er aan om 400L warm water beschikbaar te houden terwijl dat alleen maar geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:26
Voor de mensen met een warmtepomp en boiler. Wat waren de opties en hoe groot hebben jullie de boiler genomen?

Bij ons is 150 liter standaard en optioneel te vergroten naar 200 liter tegen een meerprijs van 415,00.

Van vrienden hoor ik dat 150 te weinig is, van de makelaar dat 200 ruim voldoende moet zijn. Van iemand anders hoor ik weer "neem minimaal 300 liter".
Ik kreeg standaard 150 met douche WTW en ik heb gekozen voor uitbreiden naar 200 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Natuurlijk zullen ze een planning hebben maar die willen ze niet communiceren. Mocht er namelijk wat tegen zitten en het duurt 4/6 weken langer dan wat ze op voorhand zeggen dan baal je namelijk en moeten ze dat weer uitleggen.

Ik weet zeker dat 75% van de mensen gewoon de schilder gaan plannen ondanks dat er staat onder voorbehoud.

Ons project moet halverwege februari klaar zijn (1ste week november + 12 weken maar wij gaan uit van halverwege maart :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:49

ChUcKiE

Dus........

Bij ons werd met een bad en stortdouche 500l upgrade geadviseerd. Kost iets van €1250 meen ik. Daar hebben we maar voor gekozen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17

Als ik zou kunnen zou ik het grootste nemen eerlijk gezegd. Wij krijgen 270 liter, maar zou graag naar 300 of hoger gaan (2 badkamers met een dubbele douche en een bad), maar helaas, dat gaat niet vanuit het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:00
Netjes dat jullie allemaal kunnen uitbreiden, volgens de optielijst kunnen wij enkel van 150 liter naar 200 liter uitbreiden terwijl wij 300 liter zouden willen (better safe than sorry).

Staat in ieder geval op mijn lijstje om te bespreken, wellicht dat het een en ander toch mogelijk is.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 06:50

Ben momenteel ook bezig met de meerwerklijst. Ik heb voor nu de 300ltr variant gekozen (standaard was 200ltr). We zijn met 2 volw. + 2 kids, douchen vrij lang en gaan graag in bad. Meerpijs is 3100€ maar ik moet er niet aan denken (tijdelijk) zonder warm water te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

sunnybird schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:40:
Volgens mij heb je met 200L nooit te weinig. Het is volgens mij gewoon een juiste planning opzetten. Wat heb je er aan om 400L warm water beschikbaar te houden terwijl dat alleen maar geld kost.
Dat is ook mijn idee inderdaad. Keuken heeft hier geen sww i.v.m. quooker en voor de rest moet je gewoon een beetje rekening houden met elkaar. Ik verwacht dat ik in de praktijk niet tegen beperkingen aan ga lopen in ons gebruik van het bad en de douche.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ik schreef het al eerder, maar wij hebben onze boiler juist laten verkleinen, omdat we aan 180 liter echt meer dan genoeg hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

RAFA schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Ben momenteel ook bezig met de meerwerklijst. Ik heb voor nu de 300ltr variant gekozen (standaard was 200ltr). We zijn met 2 volw. + 2 kids, douchen vrij lang en gaan graag in bad. Meerpijs is 3100€ maar ik moet er niet aan denken (tijdelijk) zonder warm water te zitten.
Als je dat risico niet wil lopen is een doorstroomboiler misschien een optie? Ik word hierin nog gehinderd door enige kennis maar deze warmt (zoals ik het interpreteer) het water alsnog elektrisch voor je op mocht je voorraad beneden een bepaalde temperatuur komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RAFA schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Woot! Een stroomboiler is voordeliger aangezien je ook niet aan het verwarmen bent voor water wat je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 06:50
Toppe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Woot! Een stroomboiler is voordeliger aangezien je ook niet aan het verwarmen bent voor water wat je niet gebruikt.
Prijs viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Maar 'schijnbaar' moet er nogal wat aangepast worden en is de 300ltr een externe boiler. Qua type (Ecodan) heb ik verder geen antwoord meer gekregen. Onze klantcoordinator vindt het blijkbaar nogal lastig om concrete antwoorden op mijn vragen te geven....hoogst irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RAFA schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Prijs viel me eerlijk gezegd een beetje tegen. Maar 'schijnbaar' moet er nogal wat aangepast worden en is de 300ltr een externe boiler. Qua type (Ecodan) heb ik verder geen antwoord meer gekregen. Onze klantcoordinator vindt het blijkbaar nogal lastig om concrete antwoorden op mijn vragen te geven....hoogst irritant.
Hoe vager de antwoorden zijn hoe makkelijker ze zich er vanaf maken. Dat is denk ik wel overal.

Nu we het over niet antwoorden hebben… @Farmerwood hoe staat het nou met de ventilatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Meestal (of altijd?) zit er ook gewoon een electrisch element in de boilers die warmtepompen gebruiken, het zou interessant kunnen zijn om te kijken wat de terugverdientijd is van een 50l grotere boiler voor ettelijke duizenden euro's als je die extra inhoud maar sporadisch gebruikt en net zo goed met een paar dubbeltjes had kunnen opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Mwah,.. COP1 he. WP doet minimaal COP2 en over het jaar wss 2,5-3. Met grotere boiler kun je lagere boilertemp aanhouden, wat een nog hogere COP geeft en minder verlies naar de ruimte, want kleinere dT.

Daarnaast is het in de stookseizoen geen verlies als de boiler binnen verwarmde schil staat.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-06-2021 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:10
Kun je niet gewoon uitrekenen wat je nodig denkt te hebben dan? In ons project hebben we dit gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJVGIc472aKtqerMVsATjkT1JMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLrQYeZdn9ZhmV2f0mUgoQm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 19:56
Ik twijfel of ik in mijn toekomstig werkkamer airconditioning moet nemen of niet. Wil sowieso screens aan de buitenzijde maar als het dan niet koel genoeg blijft de mogelijkheid hebben alsnog een airco te installeren. Heb een loze leiding laten maken naar de kamer die ik eigenlijk wil gebruiken voor UTP. In hoeverre moet een airco echt op een eigen groep? Het gaat om een ruimte van zo'n 60m3 dus een kleine unit is voldoende. Als ik dan naar een set van Mitsubishi kijk zie ik dat het opgenomen vermogen maximaal 540 watt is, dat lijkt me dan toch prima te kunnen op een bestaande groep er vanuitgaande dat ik niet al teveel apparaten aansluit uiteraard? En als ik toch een aparte groep gebruik, kan het kwaad om een FTP (foiled twisted pair) naast elektra te leggen; ik weet dat het volgens de NEN-normen niet mag maar mogen en kunnen zijn natuurlijk verschillende dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Ascension schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:53:
Ik twijfel of ik in mijn toekomstig werkkamer airconditioning moet nemen of niet. Wil sowieso screens aan de buitenzijde maar als het dan niet koel genoeg blijft de mogelijkheid hebben alsnog een airco te installeren. Heb een loze leiding laten maken naar de kamer die ik eigenlijk wil gebruiken voor UTP. In hoeverre moet een airco echt op een eigen groep? Het gaat om een ruimte van zo'n 60m3 dus een kleine unit is voldoende. Als ik dan naar een set van Mitsubishi kijk zie ik dat het opgenomen vermogen maximaal 540 watt is, dat lijkt me dan toch prima te kunnen op een bestaande groep er vanuitgaande dat ik niet al teveel apparaten aansluit uiteraard? En als ik toch een aparte groep gebruik, kan het kwaad om een FTP (foiled twisted pair) naast elektra te leggen; ik weet dat het volgens de NEN-normen niet mag maar mogen en kunnen zijn natuurlijk verschillende dingen ;)
Je moet er rekening mee houde dat je stoompunt buiten voor de airco zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35

150 is wel aan de krappe kant maar als je alleen of alleen met een partner bent kan het best wel uit als je niet te lang doucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Hanzul schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Je moet er rekening mee houde dat je stoompunt buiten voor de airco zit
Is dat zo? In mijn vorige appartement heb ik airco aan laten leggen en volgens mij werd die gevoed vanuit de binnenunit. Was ook een Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41
Ascension schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:53:
en heeft de airco ook nog iets nodig voor afvoer vocht?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Hoe vager de antwoorden zijn hoe makkelijker ze zich er vanaf maken. Dat is denk ik wel overal.

Nu we het over niet antwoorden hebben… @Farmerwood hoe staat het nou met de ventilatie?
Retorische vraag (helaas). :(

Heb inmiddels volgens mij van 4 verschillende mensen van Reinbouw de belofte dat ze me 'deze week' of zelf 'over een uur' een update zullen sturen. Allemaal weken tot maanden geleden gedaan.
Iedere keer als ik bel is de persoon in kwestie niet beschikbaar en wordt een terugbelverzoek aangemaakt. En uiteraard wordt je nooit terug gebeld...

Heb inmiddels wel van 2 verschillende mensen gehoord dat ze momenteel vooral druk zijn het op te lossen voor fase 3 waarvan de bouw uiterlijk in september moet starten.
Dat bevestigt wel meteen dat het probleem echt heel groot is, want dan zijn er dus ruim 100 huizen getekend met ventilatie die niet voldoet en niemand die het opgemerkt heeft tot deze leek bij de kijkdag vroeg waarom er geen ventilatieroosters in de woonkamer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Kees_frl ja, dat kan met een pompje het dak op worden gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Retorische vraag (helaas). :(

Heb inmiddels volgens mij van 4 verschillende mensen van Reinbouw de belofte dat ze me 'deze week' of zelf 'over een uur' een update zullen sturen. Allemaal weken tot maanden geleden gedaan.
Iedere keer als ik bel is de persoon in kwestie niet beschikbaar en wordt een terugbelverzoek aangemaakt. En uiteraard wordt je nooit terug gebeld...

Heb inmiddels wel van 2 verschillende mensen gehoord dat ze momenteel vooral druk zijn het op te lossen voor fase 3 waarvan de bouw uiterlijk in september moet starten.
Dat bevestigt wel meteen dat het probleem echt heel groot is, want dan zijn er dus ruim 100 huizen getekend met ventilatie die niet voldoet en niemand die het opgemerkt heeft tot deze leek bij de kijkdag vroeg waarom er geen ventilatieroosters in de woonkamer zitten.
Pffff, kan je er geen juridische druk achter zetten, vaak helpt dat nog wel een beetje. Dat ze het druk hebben is te begrijpen maar even iemand terug bellen is een kleine moeite…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Hier ook geüpgraded van 150 naar 200L.

We hebben wel een douchegoot WTW maar daar heb ik eigenlijk niet zo veel vertrouwen in. Als in ik geloof dat het werkt, maar is het geen gedoe als het steeds verstopt met haar? We hebben het idee om dit er bij het plaatsen van de nieuwe badkamer maar uit te halen. Ook omdat er een gigantisch lelijke douchegoot bij hoort. Dan voldoen we bij oplevering aan de EPC norm, maar na oplevering hebben we dan sowieso genoeg aan 200 liter met 2 personen. Dan maar geen douchegoot wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

Tijntje

Hello?!

Wij zitten bij een Heijmans project en ook daar is het 4 weken van te voren. Echter hebben wij ons personeel al gewoon ingepland maanden van tevoren op de opleverprognose. Op die manier zijn wij er in ieder geval van verzekerd dat ze allemaal kunnen.
Had de oplevering later geweest hadden we moeten gaan schuiven.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

Alic3 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:30:
Hier ook geüpgraded van 150 naar 200L.

We hebben wel een douchegoot WTW maar daar heb ik eigenlijk niet zo veel vertrouwen in. Als in ik geloof dat het werkt, maar is het geen gedoe als het steeds verstopt met haar? We hebben het idee om dit er bij het plaatsen van de nieuwe badkamer maar uit te halen. Ook omdat er een gigantisch lelijke douchegoot bij hoort. Dan voldoen we bij oplevering aan de EPC norm, maar na oplevering hebben we dan sowieso genoeg aan 200 liter met 2 personen. Dan maar geen douchegoot wtw.
Er zijn verschillende soorten douche wtw. Ik wil graag een verticale douche wtw in de ruimte onder de badkamer (als de aannemer daar aan wil). Die is dus wezenlijk anders dan de douchegoot wtw die jij hebt.

https://www.technea.nl/pr...-wtw-qb1-21/#omschrijving

[ Voor 3% gewijzigd door Niwla op 01-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:56
feelthepower schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:39:
Kun je niet gewoon uitrekenen wat je nodig denkt te hebben dan? In ons project hebben we dit gekregen:

[Afbeelding]
Als ik de tabel lees, gaan ze al uit van een WTW. Onze kopersbegeleiding wilt daar niet aan. Kon hoog of laag springen, maar wtw stond niet op het menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
kevinvi schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:59:
[...]

150 is wel aan de krappe kant maar als je alleen of alleen met een partner bent kan het best wel uit als je niet te lang doucht.
En afhankelijk van de tijden dat je douche/bad gebruikt. Mijn partner douchet in de avond en ik in de ochtend. In de tussentijd is hij al lang weer opgewarmd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

Ten eerste wil ik iedereen bedanken die hier zijn of haar ervaringen deelt. Tot op heden is dit topic voor mij erg waardevol gebleken, en heeft me tot nu toe erg geholpen. Ik moet zeggen dat alle tips en informatie die in dit topic te vinden is me ook al ontzettend veel uitzoekwerk heeft gescheeld. Ook wij hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht, en na een poosje hier te hebben meegelezen zal ik mezelf toch eens introduceren.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
hyb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:23:
Ten eerste wil ik iedereen bedanken die hier zijn of haar ervaringen deelt. Tot op heden is dit topic voor mij erg waardevol gebleken, en heeft me tot nu toe erg geholpen. Ik moet zeggen dat alle tips en informatie die in dit topic te vinden is me ook al ontzettend veel uitzoekwerk heeft gescheeld. Ook wij hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht, en na een poosje hier te hebben meegelezen zal ik mezelf toch eens introduceren.

***members only***
Lichtstraat O+

Helaas bij ons niet vanuit het project mogelijk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Bij ons kostte de lichtstraat (100x200 cm, met warmtewerend glas en een lichtpunt in het midden) 7350 euro. Maar ik heb er tot nu toe nog voor geen cent spijt van, hij is z'n geld meer dan waard. Iedereen die komt kijken vindt het een prachtig ding (en dat is het ook). En we hebben er nu al heel veel plezier van (we wonen net een paar dagen in ons nieuwe huis). Altijd doen dus, als je de mogelijkheid hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-08 13:30
Oplevering is in zicht, eind deze maand is het zover! oOo

Zijn er mensen met een wtw leiding in de hal (afgewerkt met een bekisting)?

Wat wij nu weer meemaken...
Er loopt een koperen wtw leiding verticaal in de hal/entree. (Fase 1 van het project heeft deze leiding keurig in de meterkast).
Deze leiding hebben ze met hout afgetimmerd. Echter omdat deze volgens het bouwbesluit toegankelijk moet zijn is de bekisting met torx schroeven vastgezet.

Naast het feit dat je deze houten bekisting naast gibo natuurlijk nooit mooi egaal kan afwerken steken er dan ook nog eens schroeven uit...

Zijn nu in gesprek met de aannemer om dit op te lossen.
De leiding kan in dit stadium niet meer worden verplaatst, soms moet je dan een consessie doen. Wij willen dit dan ook met gipsplaten en een soort van deurtje afgewerkt zien.

Hoe denken jullie hierover?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV8gou1MEsumG0uASGbH5-CMiWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymr8U8iOJW4iPGLUVGfuiMXV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kc9TSFwImYhr3zMj2GONLHscRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paNju5K0Xc2XGScn7Zg5txIS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBf6QyCX504fu8ONlc58mtX3IDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agbhPOPgSRb5EqTs51aC7b56.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXfZMB0ZtUKw5Pn7-j2aGOwqzvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSxjJGxJb8Lb5Zhy0tpEmFFE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

Kiwi70 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:02:
Bij ons kostte de lichtstraat (100x200 cm, met warmtewerend glas en een lichtpunt in het midden) 7350 euro. Maar ik heb er tot nu toe nog voor geen cent spijt van, hij is z'n geld meer dan waard. Iedereen die komt kijken vindt het een prachtig ding (en dat is het ook). En we hebben er nu al heel veel plezier van (we wonen net een paar dagen in ons nieuwe huis). Altijd doen dus, als je de mogelijkheid hebt!
We hebben het inderdaad bij een woning van de vorige fase gezien en zodoende toch de keuze gemaakt. Schrok wel wat van de prijs, maar onze wordt dan wel 4x1m. :9

Lichtpunt lijkt me ook tof. Hoe heb je dit uiteindelijk gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Celluiar schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:04:

Er loopt een koperen wtw leiding verticaal in de hal/entree. (Fase 1 van het project heeft deze leiding keurig in de meterkast).
Deze leiding hebben ze met hout afgetimmerd. Echter omdat deze volgens het bouwbesluit toegankelijk moet zijn is de bekisting met tork schroeven vastgezet.

Naast het feit dat je deze houten bekisting naast gibo natuurlijk nooit mooi egaal kan afwerken steken er dan ook nog eens schroeven uit...

De leiding kan in dit stadium niet meer worden verplaatst, soms moet je dan een consessie doen. Wij willen dit dan ook met gipsplaten en een soort van deurtje afgewerkt zien.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje knullig, maar hoevaak moet je er bij zijn? (Ik heb me niet hierin verdiept, dus oprecht geen idee) maar gewoon overheen stucen? Voorstrijken en je kan er zo overheen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:28

CoronelHimself

Division Brabant

Toppe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:16:
[...]

Beetje knullig, maar hoevaak moet je er bij zijn? (Ik heb me niet hierin verdiept, dus oprecht geen idee) maar gewoon overheen stucen? Voorstrijken en je kan er zo overheen :)
Hopelijk nooit :X
Bij mij komt hij in een hoek van de trap te staan, en ja ben gewoon van plan om het netjes af te werken en dan hopen dat er nooit een storing/ probleem ontstaat.

Er zijn volgens de norm NEN1006, 2 dingen nodig
1 De WTW moet bereikbaar blijven
2 Mogelijke lekkage moet zichtbaar zijn. Geen idee hoe je dat op deze foto moet kunnen zien, maar bij mij kan ik gewoon onder de trap kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door CoronelHimself op 01-06-2021 19:26 ]

Steam - PTR83

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
hyb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:12:
[...]
Lichtpunt lijkt me ook tof. Hoe heb je dit uiteindelijk gemaakt?
Er is vanuit het project een kabel van een lichtschakelaar naar het midden van de lichtstraat getrokken (door het plafond en het metaal van de lichtstraat, dat kon gelukkig bij dit merk). Met bloed, zweet en tranen hebben we vervolgens zelf een lamp aan de lichtstraat bevestigd (met twee harpsluitingen waarin we aan beide kanten een puntige bout hebben gedraaid, straks tegen het metaal aan). Het kostte de nodige hoofdbrekens, maar uiteindelijk hangt 'ie. De fabrikant van de lichtstraatggaf aaan dat we in het metaal konden boren, maar dat vonden we toch te eng, met die schuine ruiten aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kiwi70 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:20:
[...]

Er is vanuit het project een kabel van een lichtschakelaar naar het midden van de lichtstraat getrokken (door het plafond en het metaal van de lichtstraat, dat kon gelukkig bij dit merk). Met bloed, zweet en tranen hebben we vervolgens zelf een lamp aan de lichtstraat bevestigd (met twee harpsluitingen waarin we aan beide kanten een puntige bout hebben gedraaid, straks tegen het metaal aan). Het kostte de nodige hoofdbrekens, maar uiteindelijk hangt 'ie. De fabrikant van de lichtstraatggaf aaan dat we in het metaal konden boren, maar dat vonden we toch te eng, met die schuine ruiten aan beide kanten.
Heb je foto’s? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
CoronelHimself schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Hopelijk nooit :X
Bij mij komt hij in een hoek van de trap te staan, en ja ben gewoon van plan om het netjes af te werken en dan hopen dat er nooit een storing/ probleem ontstaat.

Er zijn volgens de norm NEN1006, 2 dingen nodig
1 De WTW moet bereikbaar blijven
2 Mogelijke lekkage moet zichtbaar zijn. Geen idee hoe je dat op deze foto moet kunnen zien, maar bij mij kan ik gewoon onder de trap kijken.
Ja.. mogelijke lekkage zie je wel hoor. Die kleine druppeltjes zie je niet zo goed maar uiteindelijk ga je het merken.

Ik zou even maandje wachten en daarna gewoon stucen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
Toppe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:16:
[...]

Wel aangedacht, maar hout gaat werken.
Lees toch overal dat je beter met gipsplaten aan de gang kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Celluiar schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:39:
[...]

Wel aangedacht, maar hout gaat werken.
Lees toch overal dat je beter met gipsplaten aan de gang kan gaan.
Dan haal je het hout er af en doe je er een stucplaatje op. Ben je voor een tientje klaar. Enige wat je nodig hebt is een rolmaat, stanley mes en een paar schroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:15
@c-nan Naast alle staatjes en ervaringen van anderen: Hou er ook rekening mee hoe warm (of heet) je je douche en bad wil hebben. En natuurlijk de inhoud van het bad.

Ik ben alleen en heb een WP met boiler van 180 liter voor het douchen (regendouche) is dat geen enkel probleem ook als ik nóg langer blijf dan ik normaal al doe. Maar mijn bad is wat groter en heb ik graag lekker heet en dat is maar krap aan, maar dat kan ook aan de instellingen van de WP liggen. Daar ben ik nog mee aan het experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Deze leiding hebben ze met hout afgetimmerd. Echter omdat deze volgens het bouwbesluit toegankelijk moet zijn is de bekisting met tork schroeven vastgezet.

[Afbeelding]
Waarom moet hij toegankelijk zijn? Ga je je PVC ook toegankelijk houden? Gewoon dichtsmeren. Snap niet waarom ze zo panisch doen voor die hele kleine kans dat hij een keer gaat lekken. Beetje gips opnieuw zetten en afsmeren is ook niet het einde van de wereld.

Ga de mijne echt niet achter een deurtje zetten.

Edit: wat @CoronelHimself zegt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:47:
[...]

Waarom moet hij toegankelijk zijn? Ga je je PVC ook toegankelijk houden? Gewoon dichtsmeren. Snap niet waarom ze zo panisch doen voor die hele kleine kans dat hij een keer gaat lekken. Beetje gips opnieuw zetten en afsmeren is ook niet het einde van de wereld.

Ga de mijne echt niet achter een deurtje zetten.

Edit: wat @CoronelHimself zegt dus.
Omdat het officieel een apparaat is en apparatuur toegankelijk moet zijn voor onderhoud.

Bron : Inspecteur van VEH die bij mijn oplevering de douche WTW niet kon vinden.

Dat dat kwam omdat de WTW uberhaupt niet geplaatst is . . . das weer een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:55:
[...]
Pffff, kan je er geen juridische druk achter zetten, vaak helpt dat nog wel een beetje. Dat ze het druk hebben is te begrijpen maar even iemand terug bellen is een kleine moeite…
Bij juridische hulp van VEH gaven ze aan dat ik de aannemer tot 3 maanden na de oplevering sowieso nergens toe kan verplichten aangezien ze dan nog tijd hebben om het op te lossen. De laatste 5% staat inmiddels vast, maar dat heeft nog weinig effect gehad lijkt het.
Die 3 maanden verliepen inmiddels 6 weken geleden. Ik was van plan ze uiterlijk nu nog 6 weken te geven en dan idd juridische stappen te nemen. Dan ben ik in alle opzichten heel redelijk geweest lijkt me zo.

[Afbeelding]
Netjes is absoluut anders en ze maken zich er zo wel makkelijk vanaf. Ze hadden op z'n minst verzonken schroeven kunnen gebruiken zodat je ze minder goed ziet...
Als je zelf een beetje handig bent, dan zou ik het lekker zelf oppakken en het opnieuw doen. Dan kun je er ook meteen wat isolatiemateriaal tussen drukken, want dat zit er vast ook niet nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dronium schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:00:
[...]

Omdat het officieel een apparaat is en apparatuur toegankelijk moet zijn voor onderhoud.

Bron : Inspecteur van VEH die bij mijn oplevering de douche WTW niet kon vinden.

Dat dat kwam omdat de WTW uberhaupt niet geplaatst is . . . das weer een ander verhaal
Onderhoud??? Het is gewoon een koperen pijp. Met boven en onder een koppeling erop gesoldeerd.
Gipsplaat ervoor, keer boos worden en je kunt erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Onderhoud??? Het is gewoon een koperen pijp. Met boven en onder een koppeling erop gesoldeerd.
Wij hebben zo’n nieuwbouwhuis waarbij de warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie en wtw als huur werd aangeboden om de von lekker laag te houden.

Wij hebben het afgekocht en daar zit dan wel de eerste 5 jaar “onderhoud” in:
  • Reinigen PV panelen (jaarlijks)
  • Douche wrw kanaal reinigen (agressieve rommel erin kieperen en even naapoelen)
  • Wtw filters vervangen en een extra setje achterlaten
Na die eerste 5 jaar is die optie 44€/maand + inflatie sinds 2019. Dus zo’n 600€/jaar.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, maar zo mag de aannemer het dus niet opleveren, want niet toegankelijk.
burnedhardware schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:21:
[...]

Wij hebben zo’n nieuwbouwhuis waarbij de warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie en wtw als huur werd aangeboden om de von lekker laag te houden.

Wij hebben het afgekocht en daar zit dan wel de eerste 5 jaar “onderhoud” in:
  • Reinigen PV panelen (jaarlijks)
  • Douche wrw kanaal reinigen (agressieve rommel erin kieperen en even naapoelen)
  • Wtw filters vervangen en een extra setje achterlaten
Na die eerste 5 jaar is die optie 44€/maand + inflatie sinds 2019. Dus zo’n 600€/jaar.... :X
Wat een prijzen. Lijkt meer op gelegaliseerde oplichting. 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Dronium op 01-06-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartpl1
  • Laatst online: 12:39

Ik heb gekozen voor vergroten van 150 liter naar 200 liter voor een gezin van 5 personen.
We nemen geen bad en douchen nooit met 5 man achter elkaar maar verspreid (ochtend/avond, niet dagelijks). Dan moet 200 liter volstaan. Meerprijs was voor ons 550.Als we naar 270 liter zouden opschalen werd het ruim 1000 euro duurder.
Bouw moet bij ons nog starten, kan dus nog niet aangeven of de 200 liter echt volstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
Ik heb geprobeerd de bevestiging in beeld te krijgen, maar op ruim 3,5 meter hoogte is dat nog niet zo makkelijk...
De lamp hangt dus met een schroef aan zoiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g60-rdw1v1PU4ODMW0g8D26RJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZohFwSfeKmgbcSSzaQxDyuzE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I40YaE2dRPp3FKz_Xg0nFMd64Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAWaCWM4HOGexcPgGwLWynDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCPTwEctsyjEw9BAkJ3TRCQxQzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcSlu46PWa3NUcC09X3ui5TB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat we een harp- of D-sluiting hadden gebruikt, maar het blijken C-profielklemmen te zijn, zoals op onderstaande foto. In plaats van het boutje zit er aan twee kanten een puntige bout ingeschroefd, met in totaal vier moeren per klem om het geheel goed vast te kunnen klemmen. In het andere schroefgat (rechts op de foto, maar bij ons dus onderaan) hangt de lamp met een boutje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbmMcVe1DPn8CBUlTZyK7om-hkE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DkjYT6fLmTH6VE2KWaWPvNoJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kiwi70 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:58:
[...]

Ik heb geprobeerd de bevestiging in beeld te krijgen, maar op ruim 3,5 meter hoogte is dat nog niet zo makkelijk...
De lamp hangt dus met een schroef aan zoiets

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik dacht dat we een harp- of D-sluiting hadden gebruikt, maar het blijken C-profielklemmen te zijn, zoals op onderstaande foto. In plaats van het boutje zit er aan twee kanten een puntige bout ingeschroefd, met in totaal vier moeren per klem om het geheel goed vast te kunnen klemmen. In het andere schroefgat (rechts op de foto, maar bij ons dus onderaan) hangt de lamp met een boutje.

[Afbeelding]
Heul gaaf! Dit zie je niet heel veel! En nog steeds jaloers op die lichtstraat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hyb

hyb

@Kiwi70 Deftige oplossing. Waar komt uiteindelijk je elektra vandaan. Van links/rechts en dan het plafond in en naar de schakelaar?

Weet niet of ik me aan iets dergelijks durf te wagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
Hoe de kabel precies loopt weet niet. Hij loopt via het plafond het frame in, en komt precies in het midden van het frame (in de kruising van de metalen profielen) naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
bartpl1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:55:
[...]

Ik heb gekozen voor vergroten van 150 liter naar 200 liter voor een gezin van 5 personen.
We nemen geen bad en douchen nooit met 5 man achter elkaar maar verspreid (ochtend/avond, niet dagelijks). Dan moet 200 liter volstaan. Meerprijs was voor ons 550.Als we naar 270 liter zouden opschalen werd het ruim 1000 euro duurder.
Bouw moet bij ons nog starten, kan dus nog niet aangeven of de 200 liter echt volstaat.
Totdat er wel 5x achter gedoucht wordt en/of er vriendjes vriendinnetjes komen, en jij een koude douche hebt.

Wij hebben ook een gezin van 5, maar gekozen voor een 300ltr boiler. Wel iets duurder uiteraard, maar voor die 1000 euro zou ik zeker weten naar 270 gaan. Verspreid over je hypotheek is dat peanuts, maar ik zou me echt gaan ergeren als ik een paar keer per jaar een koude douche heb te pakken in de ochtend :') Maar dat is persoonlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:10
kepler schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:45:
[...]

Wel iets duurder uiteraard, maar voor die 1000 euro zou ik zeker weten naar 270 gaan. Verspreid over je hypotheek is dat peanuts, maar ik zou me echt gaan ergeren als ik een paar keer per jaar een koude douche heb te pakken in de ochtend :') Maar dat is persoonlijk :P
Die 1000 euro, dat is over de looptijd van de hypotheek (360 maanden) wel 2,7 euro per maand, en dankzij inflatie voelt dat ook nog eens elk jaar als een kleiner bedrag.
Dat is natuurlijk een veel te hoog bedrag voor die zekerheid van comfort :+

Wij zijn zelf voor vergroting van 180 naar 300 gegaan voor een iets hoger bedrag zodat we nadat het bad is volgelopen, ook nog kunnen douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
Farmerwood schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:06:
[...]

Netjes is absoluut anders en ze maken zich er zo wel makkelijk vanaf. Ze hadden op z'n minst verzonken schroeven kunnen gebruiken zodat je ze minder goed ziet...
Als je zelf een beetje handig bent, dan zou ik het lekker zelf oppakken en het opnieuw doen. Dan kun je er ook meteen wat isolatiemateriaal tussen drukken, want dat zit er vast ook niet nu.
Precies, zo dachten wij er ook over. Neemt niet weg dat ik eigenlijk vind dat ze zelf met zo'n oplossing moeten komen. Maarja zoals reeds genoemd, die toegankelijkheid...

We komen er wel uit natuurlijk maar het is toch jammer zoiets.
Toegankelijkheid is in ieder geval van korte duur! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik vraag mij af waar de cyclone rotator bovenin is gebleven, deze zorgt ervoor dat het water over de gehele pijp wordt verdeeld. Voorheen deed met dat ook wel met 45 graden bochtjes maar bij jou zie ik een 90 graden knie uit de muur komen.

Zit er we een EA afsluiter op de onderingang van de buis?

Zie https://www.technea.nl/wp...tw_Showersave_QB1-21C.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
Wolly schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:58:
[...]

Ik vraag mij af waar de cyclone rotator bovenin is gebleven, deze zorgt ervoor dat het water over de gehele pijp wordt verdeeld. Voorheen deed met dat ook wel met 45 graden bochtjes maar bij jou zie ik een 90 graden knie uit de muur komen.

Zit er we een EA afsluiter op de onderingang van de buis?

Zie https://www.technea.nl/wp...tw_Showersave_QB1-21C.pdf
Ja, lijkt er wel op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB7KHkmNVtf6M0HpiTPXlvpeU2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR6f9UzPnFhhUofADog4IOcr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Heeft iemand ervaring met
Members only:

Opzich behoorlijk positieve reviews op Google. Hedendaags weet je echter niet meer wat fake is en echt :+
Eerstehands ervaring van een mede-tweaker is altijd mooi meegenomen.

Deze partij heeft een mooie lijn tegels. Met name de Marazzi Planet spreekt ons aan.

Ook daar weer de vraag of iemand deze lijn kent? Of is alles van Merazzi wel als kwalitatief okay te bestempelen?

En waar staat een Supergrass Ekho qua kwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 02-06-2021 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

Wat hebben degene met een verticale douche wtw betaald voor deze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Laatst online: 08:47
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik willen ook een nieuwbouw woning gaan kopen, in het concept van de koop-/aannemingsovereenkomst staat onderstaande:

"Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van
het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de
Ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de
overige termijnen, te berekenen als volgt:
a.1. over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de
grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering doch niet eerder dan 2 weken
na het vervallen van de opschortende voorwaarden;
a.2. over de overige onder III.A.2. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde
termijnbedragen (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering;
b. over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum
van de Levering.
Deze rente dient eveneens bij de Levering te worden voldaan. Op de dag van de Levering wordt het
op dat moment reeds verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom opeisbaar.
Paraaf de Ondernemer: Paraaf de Verkrijger:
koop-/aannemingsovereenkomst eengezinshuizen 2020 (eigen grond) - overeenkomst 6 / 15
vastgesteld op 01 januari 2021
6. Indien en voor zover de Verkrijger een reeds opeisbaar gedeelte van de koop-/aanneemsom of
enige andere uit hoofde van de op deze overeenkomst van toepassing zijnde Algemene
Voorwaarden opeisbare betaling niet op de daarvoor gestelde vervaldag heeft voldaan, en de
bepalingen in het vorige lid van dit artikel niet van toepassing zijn, is de Verkrijger daarover aan de
Ondernemer een rente van 6% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die der
voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit deze
overeenkomst en / of tussen partijen nader te maken afspraken.
7. De rente als bedoeld in de leden 5 en 6 van dit artikel wordt vermeerderd met omzetbelasting"

Nu heb ik al gezocht in de vorige delen van dit topic, klopt het dat de 6% alleen van toepassing is als er geen sprake meer is van opschortende voorwaarden? En dit percentage dus alleen in rekening wordt gebracht in de periode na de 'hoera-brief' en voor het tekenen bij de notaris?

Tevens ben ik benieuwd of jullie in deze gekte op de huizenmarkt met succes de 6% omlaag hebben onderhandeld? Mijn huidige woning heb ik namelijk gekocht in 2015 en toen heb ik de 6% naar het rentepercentage kunnen wijzigen van mijn huidige hypotheek 2.15%.
Rentepercentage voor deze nieuwbouwwoning zal op 1.19% uitkomen.

Tot slot, in 2015 ging de 6% alleen over de grondkosten, nu in 2021 over de grondkosten en overige termijnen is dit doorgaans het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:49
Vraag met betrekking tot opstookprotecol.
De aannemer voert in principe géén opstookprotocol uit voorafgaand aan oplevering. Tenzij de vloer wordt aangeschaft bij een aangesloten projectleverancier. In dat geval zal de aannemer het opstookprotocol uitvoeren en legt de projectleverancier de vloer vóór oplevering. De aannemer ontvangt hiervoor 5% van de totale prijs van de vloer, én de projectleverancier vangt zelf 10% extra omdat ze de korting bij het plaatsen van tegels na oplevering laten vervallen.

Op zich geen probleem, alleen kunnen zij de vloer niet leveren die we mooi vinden.
Voor de berging hebben ze wel een geschikte tegel en dat willen we best voorafgaand aan oplevering laten plaatsen. Kan het opstookprotocol apart worden gedraaid voor de berging of moet dan de hele benedenverdieping/woning worden gedaan? Er is géén aparte thermostaat in de berging, maar voor zover ik nu heb begrepen wel een aparte 'lus'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Laatst online: 04-09 08:49
Source90 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:49:
***members only***

Opzich behoorlijk positieve reviews op Google. Hedendaags weet je echter niet meer wat fake is en echt :+

Deze partij heeft een mooie lijn tegels. Met name de Marazzi Planet spreekt ons aan.

Ook daar weer de vraag of iemand deze lijn kent? Of is alles van Merazzi wel als kwalitatief okay te bestempelen?

Ik ben daar laatst in de showroom geweest. Op de website adverteren ze met 1500m2 aan showroom, maar ik gok dat dat gewoon alle tegelvlakken bij elkaar opgeteld zijn. Werd er verder persoonlijk niet heel warm van, verkoper had nogal praatjes ;) Heb er niks gekocht dus kan daar niks over zeggen qua ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
***members only***

Greatsword in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
Hier ging het even over die partij.
@Greatsword is daar geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:00:
Vraag met betrekking tot opstookprotecol.
De aannemer voert in principe géén opstookprotocol uit voorafgaand aan oplevering. Tenzij de vloer wordt aangeschaft bij een aangesloten projectleverancier. In dat geval zal de aannemer het opstookprotocol uitvoeren en legt de projectleverancier de vloer vóór oplevering. De aannemer ontvangt hiervoor 5% van de totale prijs van de vloer, én de projectleverancier vangt zelf 10% extra omdat ze de korting bij het plaatsen van tegels na oplevering laten vervallen.

Op zich geen probleem, alleen kunnen zij de vloer niet leveren die we mooi vinden.
Voor de berging hebben ze wel een geschikte tegel en dat willen we best voorafgaand aan oplevering laten plaatsen. Kan het opstookprotocol apart worden gedraaid voor de berging of moet dan de hele benedenverdieping/woning worden gedaan? Er is géén aparte thermostaat in de berging, maar voor zover ik nu heb begrepen wel een aparte 'lus'.
Waarom zou je dit apart willen trekken? Is alleen maar meer werk (zones op verdeler dichtdraaien etc) en het moet toch uitgevoerd worden voor de rest van de verdieping.... Het is overigens meestal gewoon 1 setting op de WP activeren en de rest gaat vanzelf, dus echt "werk" is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
PSP123 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:47:
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik willen ook een nieuwbouw woning gaan kopen, in het concept van de koop-/aannemingsovereenkomst staat onderstaande:

"Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van
het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de
Ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de
overige termijnen, te berekenen als volgt:
a.1. over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de
grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering doch niet eerder dan 2 weken
na het vervallen van de opschortende voorwaarden;
a.2. over de overige onder III.A.2. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde
termijnbedragen (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering;
b. over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum
van de Levering.
Deze rente dient eveneens bij de Levering te worden voldaan. Op de dag van de Levering wordt het
op dat moment reeds verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom opeisbaar.
Paraaf de Ondernemer: Paraaf de Verkrijger:
koop-/aannemingsovereenkomst eengezinshuizen 2020 (eigen grond) - overeenkomst 6 / 15
vastgesteld op 01 januari 2021
6. Indien en voor zover de Verkrijger een reeds opeisbaar gedeelte van de koop-/aanneemsom of
enige andere uit hoofde van de op deze overeenkomst van toepassing zijnde Algemene
Voorwaarden opeisbare betaling niet op de daarvoor gestelde vervaldag heeft voldaan, en de
bepalingen in het vorige lid van dit artikel niet van toepassing zijn, is de Verkrijger daarover aan de
Ondernemer een rente van 6% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die der
voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit deze
overeenkomst en / of tussen partijen nader te maken afspraken.
7. De rente als bedoeld in de leden 5 en 6 van dit artikel wordt vermeerderd met omzetbelasting"

Nu heb ik al gezocht in de vorige delen van dit topic, klopt het dat de 6% alleen van toepassing is als er geen sprake meer is van opschortende voorwaarden? En dit percentage dus alleen in rekening wordt gebracht in de periode na de 'hoera-brief' en voor het tekenen bij de notaris?

Tevens ben ik benieuwd of jullie in deze gekte op de huizenmarkt met succes de 6% omlaag hebben onderhandeld? Mijn huidige woning heb ik namelijk gekocht in 2015 en toen heb ik de 6% naar het rentepercentage kunnen wijzigen van mijn huidige hypotheek 2.15%.
Rentepercentage voor deze nieuwbouwwoning zal op 1.19% uitkomen.

Tot slot, in 2015 ging de 6% alleen over de grondkosten, nu in 2021 over de grondkosten en overige termijnen is dit doorgaans het geval?
benader je verkoopadviseur hierover en maak duidelijke afspraken!

volgens onze adviseur was dit ëen stok achter de deur om de overdracht van de grond snel plaats te laten vinden zodra de ontwikkelaar de grond over kan dragen (en het dus niet maanden duurt voordat ze hun geld voor de grond hebben. de datum waarop deze bouwrente zou gaan lopen was ca 1 maand na het eerste moment waarop de grond kon worden overgedragen aan de kopers.

die omzetbelasting heb ik laten schrappen, omdat dat belasting over belasting was (6% over een bedrag inc BTW en daaroverheen nog een keer BTW) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 08:11

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij is de eerste verdieping er zojuist opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8FW-9vhE5JGEhYfM2L52Cz-s_s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2XGL3Ue9XEUfSEDrRTwl0sc.jpg?f=fotoalbum_medium

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bbbrumbrum schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Waarom zou je dit apart willen trekken? Is alleen maar meer werk (zones op verdeler dichtdraaien etc) en het moet toch uitgevoerd worden voor de rest van de verdieping.... Het is overigens meestal gewoon 1 setting op de WP activeren en de rest gaat vanzelf, dus echt "werk" is het niet.
Excuus voor de onduidelijkheid in mijn post:
- aannemer voert opstookprotecol in principe niet uit (ook nog tegen losse betaling), tenzij vloer aangeschaft via projectleverancier. In dat geval wordt de vloer voor oplevering geplaatst
- liefst hebben wij de vloer voor oplevering al in de woning (scheelt tijd) maar projectleverancier heeft niet de vloer die we mooi vinden, dus dat is geen optie
- Voor de bering hebben ze wel een geschikte vloer, die wil ik best door de projectleverancier laten plaatsen

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

***members only***

Het is een zaak waarbij ze niet willen vertellen welk merk tegel + type ze hebben liggen en in de plaats daarvan hun eigen naampjes verzonnen hebben. Daar houd ik persoonlijk niet van. Als je tegels wilt kijken, ga naar Tegelhuys montfoort. Alhoewel ze daar ook hun eigen tegellijm, voeg en allerlei schoonmaak meuk op een offerte zetten, als je alleen om tegels vraagt :+

Uiteindelijk bij Regge-Tegels heb ik mijn bestelling geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celluiar
Verwijderd schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Uiteindelijk bij Regge-Tegels heb ik mijn bestelling geplaatst.
Hier ook Regge-Tegels op advies van @GeeMoney.
Helemaal naartoe afgereisd vanuit regio Alkmaar :D.

Mooie zaak, had het groter verwacht. Goed advies en ze komen uiteindelijk in juli de tegels bij ons leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Niwla schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:13:
Wat hebben degene met een verticale douche wtw betaald voor deze optie?
Deze was bij mij standaard, ik ben wel voor koop gegaan i.p.v. huur van de klimaatinstallaties voor 11,5k -> 8 zonnepanelen + omvormer + WTW met zonneregeling, verticale douche wtw + bodemwarmtepomp + 5 jaar onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

***members only***
Yep, @SquareOne had mijn bericht al gelinkt.

Volgende week komen ze bij mij inmeten.

Wat @Verwijderd zegt klopt, dus als je echt iets op de site ziet, dan dien je van te voren even te vragen of ze het ook hebben liggen.

Als je gewoon iets wilt kopen op het oog uit de showroom, dan hebben ze een leuk assortiment.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

WooT! Eindelijk toegang tot het portaal van de bouwer. Vrijdag moeten we onze installatietechnische opties bevestigen 8)7

Een wens van mij was een voorbereiding voor een 3-fasen omvormer op zolder. Kosten €650,-
Een Kabel 5x4mm2 van ca. 20 mm met een Pvc buis 25mm hard pvc gemonteerd incl. Werkschakelaar. Let op, geen extra groep en niet afgemonteerd in de meterkast wel op de werkschakelaar.
De positie van de omvormer zit vlak bij de lepe hoek van de trappen, dus een kabel zou ook eenvoudig vanaf omvormer achter de knieschotten langs door de lepe hoek naar beneden kunnen.
Komt deze lepe hoek normaal gesproken helemaal uit in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Greatsword schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Yep, @SquareOne had mijn bericht al gelinkt.

Volgende week komen ze bij mij inmeten.

Wat @Verwijderd zegt klopt, dus als je echt iets op de site ziet, dan dien je van te voren even te vragen of ze het ook hebben liggen.

Als je gewoon iets wilt kopen op het oog uit de showroom, dan hebben ze een leuk assortiment.
Thanks! Wij zijn inderdaad opzoek naar enkele specifieke modellen. Ik denk dat het dan niet uitmaakt of ze hun eigen naam of geen gegevens erop hebben. Zolang ze maar de juiste tegels leveren. Ben benieuwd wat jouw ervaring is met de tegelzetter. Mag ik vragen wat de tegelzetter per m2 vraagt, als indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:

Hier zijn ze van eerste verdiepingsvloer naar dak bijna erop in twee keer knipperen. :D

Bizar hoe snel ze het uit de grond stampen. Zelfs met prefab muren had ik niet verwacht dat binnen enkele weken van fundering tot bijna volledige woning zou gaan.
Bij de andere woning zitten de kozijnen een de deuren er zelfs al in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sta ik net even wat karretjes af te spoelen in de tuin. En eigelijk wel zonde, ik gebruik gewoon drinkwater en spoel zo weer 100 liter weg.

Dat brengt me op het idee om een flinke ondergrondse tank in te graven. Ik kwam hier een mooie 5200 liter tank tegen: https://www.tankkopen.nl/...-nautilus-5200-liter.html

Maar wie heeft hier ervaring mee? Naast de HWA wil ik ook 2 putjes er op aansluiten. Ik zou dan een aparte kraan willen waar ik een tuinslang op kan aansluiten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:44:
Sta ik net even wat karretjes af te spoelen in de tuin. En eigelijk wel zonde, ik gebruik gewoon drinkwater en spoel zo weer 100 liter weg.

Dat brengt me op het idee om een flinke ondergrondse tank in te graven. Ik kwam hier een mooie 5200 liter tank tegen: https://www.tankkopen.nl/...-nautilus-5200-liter.html

Maar wie heeft hier ervaring mee? Naast de HWA wil ik ook 2 putjes er op aansluiten. Ik zou dan een aparte kraan willen waar ik een tuinslang op kan aansluiten…
Ik gok veel Belgen, aangezien het daar verplicht is.

Er is ook een topic voor: Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Toppe waarom gelijk zo'n grote, een kleine regenton is een stuk eenvoudiger en dan heb je ook geen pomp nodig omdat je gewoon je sproeier aan de onderkant aan kan sluiten. Hebben natuurlijk wel een stuk minder capaciteit maar ik vraag me af of je echt 5200 liter nodig hebt (tenzij we misschien elk jaar een zomer krijgen als de afgelopen paar jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Nu online

Niwla

dat dus....

We krijgen op een aantal plaatsen centraal UTP via een PVC-leiding uit het plafond voor een AP.

Hier wordt exact hetzelfde bedrag voor gerekend als een volledige extra UTP-aansluiting (loze leidingen doen ze niet aan). Dus incl. door en front. Iemand deze zelfde ervaring? Of werd voor zo'n "vereenvoudigde aansluiting" dan ook minder gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:44:

Je hebt ook van die zakken die je in je kruipruimte kan leggen:

https://justnimbus.com/

Kan je het nog een stap verder doen en ook voor de wc gebruiken bv. Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Source90 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Ben benieuwd wat jouw ervaring is met de tegelzetter.

Mag ik vragen wat de tegelzetter per m2 vraagt, als indicatie?
Dat zal ik je begin augustus laten weten want dan komen ze hem leggen.

Prijs vergelijkbaar met de meeste wat ik tot nu toe gezien heb, c.a. 45,- per m2,

We hebben wel hele grote tegels 120x120 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ascension schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:51:
@Toppe waarom gelijk zo'n grote, een kleine regenton is een stuk eenvoudiger en dan heb je ook geen pomp nodig omdat je gewoon je sproeier aan de onderkant aan kan sluiten. Hebben natuurlijk wel een stuk minder capaciteit maar ik vraag me af of je echt 5200 liter nodig hebt (tenzij we misschien elk jaar een zomer krijgen als de afgelopen paar jaar).
Wij gebruiken best veel water om te sproeien enzo en ik verwacht dat ze zomers wel steeds warmer gaan worden.

5200l is veel, maar ik denk met ons gebruik niet overdreven veel.

@kepler ik wil juist de kruipruimte vrij houden/cq zeker zijn van geen lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:29
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:15:
[...]

Let op waterkwaliteit, algen, etc, overflows. Komt vaak meer bij kijken dan je denkt :(
Goed filter er voor. Overflow gaat zo de sloot in, komt die ook nog eens van pas :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Goed filter er voor. Overflow gaat zo de sloot in, komt die ook nog eens van pas :+
Waarom haal je water dan niet uit de sloot? Onze tuin grenst aan een sloot, waar het hwa op uitkomt. Ik ben van plan om daar een pomp in te hangen, al dan niet een regenton gevuld houden met die pomp, en daar het water voor de tuin vandaan te halen.

Scheelt een hoop geld :D Wel minder schoon, maar voor de tuin sproeien prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Greatsword schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Dat zal ik je begin augustus laten weten want dan komen ze hem leggen.

Prijs vergelijkbaar met de meeste wat ik tot nu toe gezien heb, c.a. 45,- per m2,

We hebben wel hele grote tegels 120x120 ;)
Is dat incl. BTW? Dan is het al goedkoper dan ik veelal voorbij zie komen a 55-60€/m2 :)

Wij hebben ook een aanvraag gedaan.
Heb ook een aanvraag lopen bij een tegelzetter, ben benieuwd met wat voor prijzen hij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Toppe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Waarom niet gewoon een grondput slaan. Zijn wij voornemens om te doen. Kost ongeveer €300/€400. Dan nog een pomp erop voor €150,00 en klaar ben je.

Wij hebben trouwens wel standaart infultratie op terrein, gaat om een 3kuub betonnenbak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hanzul schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Waarom niet gewoon een grondput slaan. Zijn wij voornemens om te doen. Kost ongeveer €300/€400. Dan nog een pomp erop voor €150,00 en klaar ben je.

Wij hebben trouwens wel standaart infultratie op terrein, gaat om een 3kuub betonnenbak.
Omdat er ijzer in dat water zit en ik niet met een tuinslang ga sproeien maar lekker laat ingraven.

Dat ijzer is precies de reden dat mijn ouders hun put niet meer gaan gebruiken. 1 keer vergeten de was binnen te halen en je kan alles weg gooien…

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 02-06-2021 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Waarom haal je water dan niet uit de sloot? Onze tuin grenst aan een sloot, waar het hwa op uitkomt. Ik ben van plan om daar een pomp in te hangen, al dan niet een regenton gevuld houden met die pomp, en daar het water voor de tuin vandaan te halen.

Scheelt een hoop geld :D Wel minder schoon, maar voor de tuin sproeien prima
Omdat de sloot in de zomer gewoon droog staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Omdat de sloot in de zomer gewoon droog staat…
Haha ja dat is geen sloot maar tijdelijke wateropvang ;) Jammer, was handig geweest!

Je weet zeker dat ze dat niet gaan aanpassen nog? In onze wijk zijn ze nog volop bezig met de waterwegen aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Toppe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Omdat er ijzer in dat water zit en ik niet met een tuinslang ga sproeien maar lekker laat ingraven.
Oke, als er roest in het water zit houdt het op..
Wij gaan ook niet met de slang doen, hoor.
Met jouw optie heb ik geen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Source90 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Is dat incl. BTW? Dan is het al goedkoper dan ik veelal voorbij zie komen a 55-60€/m2 :)

Heb ook een aanvraag lopen bij een tegelzetter, ben benieuwd met wat voor prijzen hij komt.
Incl BTW inderdaad, maar wij hebben bijvoorbeeld geen Visgraat patroon.

Ik heb begrepen dat dat wel wat arbeidsintensiever is vandaar ook de hogere prijs.

Hier in ieder geval goed kunnen onderhandelen over de prijs, dus zorg dat je voor jezelf ook een budget in gedachten hebt. (Vraag of je even mag overleggen met je partner etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Source90 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Ik was gisteren bij een tegelbedrijf in Ridderkerk 60x60 kwam op 35/m2 voor leggen grote houtlook kwam op 45/m2, kwamen nog wel losse posten bij voor b.v. primer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Toppe prima streven overigens hoor. Helaas wordt bij ons de hemelafvoer in de gevel gemetseld dus kan er zelf niet eenvoudig bij anders had ik ook zeker een regenton geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Haha ja dat is geen sloot maar tijdelijke wateropvang ;) Jammer, was handig geweest!

Je weet zeker dat ze dat niet gaan aanpassen nog? In onze wijk zijn ze nog volop bezig met de waterwegen aanleggen
Yep. De waterwegen zijn al aangelegd voordat het de verkoop inging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:44:
@Toppe prima streven overigens hoor. Helaas wordt bij ons de hemelafvoer in de gevel gemetseld dus kan er zelf niet eenvoudig bij anders had ik ook zeker een regenton geplaatst :)
Aan 'onze' kant van Lent hebben alle huizen aan de straat een zogenaamde 'exfiltratieput' aan de voorzijde van de kavel. Alle HWA's komen hier uit en het water wordt zo afgevoerd naar de openbare weg en wadi's.
Het lijkt een gewone put, maar hij staat altijd tot aan de rand vol water.

Heb er ook al over zitten denken hoe ik dat water evt kan afvangen voor in de tuin. Helaas hebben wij nergens regenpijpen op plekken waar er handig een regenton onder kan.
Een optie zou kunnen zijn om zo'n ton als @Toppe noemt ernaast in de voortuin in te graven naast de exfiltratieput als opslag. Al is 5200 liter wel erg veel voor ons denk ik.

Maar heb momenteel ook elke avond de sproeier +/- een uur aan staan in de tuin...

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 02-06-2021 13:54 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.