PSP123 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:47:
Goedemorgen,
Mijn vriendin en ik willen ook een nieuwbouw woning gaan kopen, in het concept van de koop-/aannemingsovereenkomst staat onderstaande:
"Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van
het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de
Ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de
overige termijnen, te berekenen als volgt:
a.1. over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de
grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering doch niet eerder dan 2 weken
na het vervallen van de opschortende voorwaarden;
a.2. over de overige onder III.A.2. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde
termijnbedragen (inclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering;
b. over de overige termijnen (inclusief omzetbelasting) vanaf de vervaldatum tot aan de datum
van de Levering.
Deze rente dient eveneens bij de Levering te worden voldaan. Op de dag van de Levering wordt het
op dat moment reeds verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom opeisbaar.
Paraaf de Ondernemer: Paraaf de Verkrijger:
koop-/aannemingsovereenkomst eengezinshuizen 2020 (eigen grond) - overeenkomst 6 / 15
vastgesteld op 01 januari 2021
6. Indien en voor zover de Verkrijger een reeds opeisbaar gedeelte van de koop-/aanneemsom of
enige andere uit hoofde van de op deze overeenkomst van toepassing zijnde Algemene
Voorwaarden opeisbare betaling niet op de daarvoor gestelde vervaldag heeft voldaan, en de
bepalingen in het vorige lid van dit artikel niet van toepassing zijn, is de Verkrijger daarover aan de
Ondernemer een rente van 6% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die der
voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit deze
overeenkomst en / of tussen partijen nader te maken afspraken.
7. De rente als bedoeld in de leden 5 en 6 van dit artikel wordt vermeerderd met omzetbelasting"
Nu heb ik al gezocht in de vorige delen van dit topic, klopt het dat de 6% alleen van toepassing is als er geen sprake meer is van opschortende voorwaarden? En dit percentage dus alleen in rekening wordt gebracht in de periode na de 'hoera-brief' en voor het tekenen bij de notaris?
Tevens ben ik benieuwd of jullie in deze gekte op de huizenmarkt met succes de 6% omlaag hebben onderhandeld? Mijn huidige woning heb ik namelijk gekocht in 2015 en toen heb ik de 6% naar het rentepercentage kunnen wijzigen van mijn huidige hypotheek 2.15%.
Rentepercentage voor deze nieuwbouwwoning zal op 1.19% uitkomen.
Tot slot, in 2015 ging de 6% alleen over de grondkosten, nu in 2021 over de grondkosten en overige termijnen is dit doorgaans het geval?