Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:04

Hemel(s)water

Hemelwater / regenwater is iets moois, maar we gooien het maar al te makkelijk door het riool. Er zijn plekken in Nederland waar hemelwater gescheiden afgevoerd wordt, maar je kunt het zonder al te veel problemen inzetten voor gebruik in en rond het huis. Denk daarbij niet alleen aan de tuin besproeien, maar ook aan het doorspoelen van je toilet.

Hoe aanpakken?
De eerste stap is de opvang van het regenwater. Iedereen kent wel de regenton, maar er zijn voor redelijke prijzen veel grotere tanks te koop. Voor een paar honderd euro heb je al tanks van duizenden liters.
Een belangrijk onderdeel van de tankkeuze is "waar wordt hij geplaatst". Er zijn tanks die je op de grond plaatst, en tanks die je ingraaft.

Een ingegraven tank blijft (in bijna alle gevallen) vorstvrij. Ook blijft het water koel (circa 13 graden C). Een ander voordeel is dat de tank geen ruimte bovengronds inneemt. Er zijn verschillende sterktes leverbaar, de ene tank kan probleemloos onder een oprit geplaatst worden, terwijl een andere tegen de krachten van boven beschermd moet worden.

Een tank heeft twee aansluitingen nodig:
1) Een inlaat waarlangs hemelwater naar binnen geleid kan worden.
2) Een overloop voor het moment dat de tank vol is (deze zit uiteraard hoger dan de inlaat).

De overloop kan op het riool aangesloten worden, zoals je dat normaal met de regenpijp al doet.

Waarvoor geschikt?
Om van het water gebruik te maken kan een waterpomp gebruikt worden. De keuze is hier legio, van simpele dompelpomp (voor besproeiing) tot uitgebreide hydrofoorpomp met filters (voor drinkwater).

En financieel?
De prijs van drinkwater uit de kraan ligt tussen de 75 cent tot 1,25 euro per m3 - zie deze tarievenwijzer. Deze kosten spaar je uit met elke m3 hemelwater die je inzet.

Hoe groot moet mijn tank zijn?
De omvang van je tank is afhankelijk van waarvoor je het wilt gebruiken. Hoe groter je tuin, des te meer water heb je nodig. Houd ook rekening met de afmetingen van het dak waarvan je hemelwater wilt opvangen. In Nederland valt jaarlijks tussen de 700mm en 900mm neerslag, dat is gemiddeld 0,8m3 regenwater per vierkante meter plat dak die je kunt opvangen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Omdat ik mij aan het verdiepen ben in manieren om regenwater in te zetten om mijn tuin in de toekomst te besproeien leek het mij wel aardig om er een topic aan te wijden. Ik zit zelf ook nog vol vragen en samen valt er ongetwijfeld een interessant topic neer te zetten.

Ik ben op dit moment bezig met het zoeken van een geschikt volume tank voor in mijn tuin, ik kom er alleen nog niet uit hoeveel liter ik wil kunnen opslaan. De regenpijpen die ik ga aansluiten krijgen jaarlijks zo'n 56 kuub te verwerken. Ik wil het water vooral voor het bijvullen van mijn vijver (5 kuub) en het besproeien van mijn tuin (110 m3) gaan inzetten. Ik zit te denken aan 3.000 à 4.000 liter als tankvolume.

Zijn er waterhamsteraars die hier meer ervaring mee hebben en hun mening willen geven?

TS zal de komende periode zo nu en dan aangepast/uitgebreid gaan worden :)

edit: nou, dat avontuur was van korte duur, nadat ik er vandaag achter kwam dat een grondwaterput incl. pomp op 575,- inclusief alles zit heb ik besloten om in ieder geval geen regenwatertank aan te leggen en misschien in de toekomst een grondwaterbron aan te laten leggen. Mocht iemand interesse hebben (ooit) om de TS in dit topic over te nemen / uit te breiden, stuur dan een PB'tje.

[ Voor 18% gewijzigd door coyote1980 op 21-05-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387149

Lijkt mij ook ideaal om je wc mee door te spoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Op zich sta ik geheel achter het gebruik van dit soort besparende middelen, het is gewoon zonde om gezuiverd drinkwater te gebruiken om je toilet mee door te spoelen. Sterker, het is eigenlijk gewoon te zot voor woorden!

Echter, als je uitgaat van een dak van +/- 80 m² levert zo'n systeem gemiddeld per jaar 64 m³ op. Dit moet via een apart aan te leggen leidingsysteem naar je toiletruimtes toe. Aangezien schoon drinkwater in Nederland eigenlijk gewoon veel te goedkoop is is een dergelijk systeem, helemaal bij achteraf aanleggen, compleet onrendabel.

Al met al, economisch lijkt het me compleet onaantrekkelijk. Puur uit ideaal is het natuurlijk een prachtige manier van ecologisch denken.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

bij nieuwbouw kan je extra grijswaterleidingen laten leggen maar in oudbouw lijkt het me inderdaad een dure linkse hobby om je wc door te spoelen met hemelwater.

Voor de tuin, lijkt het me ideaal. Een grote (ondergrondse) watertank in combinatie met een dompelpomp moet voor weinig geld wel te regelen zijn.

maar verwacht er niet rijk van te worden }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Ik sta op het punt mijn tuin (woestijn) aan te laten leggen. De bestrating alhans, en dan is het ideaal om meteen zo'n tank in te laten graven. Let wel, voor een 3.000 litertank komt zo'n 4 m3 grond vrij die je moet afvoeren. Dus een tuinaanleg is een ideaal moment om zoiets mee te nemen.

Het besproeien van mijn tuin met jaarlijks de nodige m3 leidingwater was de hoofdreden om een tank te installeren. Ik heb alleen geen idee hoeveel water je voor een tuin met gazon / mooie borders er per jaar verbruikt kan/zal worden. Ik begreep dat er met sproeien een kuub per uur gerekend kan worden. Stel je sproeit 20 weken 3 maal per week een uurtje of 2 (ruim genomen) dan zit je op 20*3*2=80 kuub per jaar aan sproeiwater.

Die tank in de grond moet probleemloos 20 jaar meegaan, maar met de huidige waterprijzen is het vooral de feel-good factor die je aanspoort. Als je al 80 kuub uit die tank zou kunnen halen, dam levert dat netto ca. 80 per jaar op. Na 10 jaar moet je dan break-even kunnen bereiken bij een installatie van enkele duizenden liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Probleem is natuurlijk wel dat je tank niet zo snel bijgevuld wordt in het seizoen dat je moet sproeien. Je moet dus een voldoende grote buffer hebben (3 kuub is best veel denk ik, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot die tuin wordt....)
En dan zorgen dat je zoveel mogelijk water in die tank krijgt bij een flinke zomerse onweersbui.... daar moet je het dan van hebben.

Edit: je rekent daar met 6 kuub per week in het 'sproeiseizoen'
Dan moet dus elke week tweemaal je buffer aangevuld worden....ga je natuurlijk nooit halen. Denk dat je die besparing minimaal door de helft kan delen dan.

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 21-05-2012 14:51 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
NovapaX schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:49:
Probleem is natuurlijk wel dat je tank niet zo snel bijgevuld wordt in het seizoen dat je moet sproeien. Je moet dus een voldoende grote buffer hebben (3 kuub is best veel denk ik, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot die tuin wordt....)
En dan zorgen dat je zoveel mogelijk water in die tank krijgt bij een flinke zomerse onweersbui.... daar moet je het dan van hebben.
Als het klopt dat je met sproeien een kuub per uur erdoor jaagt (anyone?), dan is een reservoir van 3 kuub dus na 3 uur sproeien leeg...

Aangezien regen soms weken op zich laat wachten is 4.000 liter alweer meer voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

coyote1980 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:05:
De prijs van een liter drinkwater uit de kraan ligt tussen de 75 cent tot 1,25 euro per m3 - zie deze tarievenwijzer. Deze kosten spaar je uit met elke m3 hemelwater die je inzet.
Noem je nu de prijs van 1 liter water (dm3) of 1 m3 (1000 liter) :? , 't staat er een beetje vaag ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Raven schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:52:
[...]

Noem je nu de prijs van 1 liter water (dm3) of 1 m3 (1000 liter) :? , 't staat er een beetje vaag ;)
Thanks, aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Persoonlijk vindt ik een kuub per uur wel heel erg veel...
En volgens mij ben je met twee keer per week een uur sproeien al een heel eind.... geheel afhankelijk van de grootte van je tuin natuurlijk. Ik zou zelf voor de planten kijken naar zo'n druppel-systeem... gevoelsmatig lijkt met dat efficiënter en beter af te regelen.

Als het flink heeft geregend hoef je natuurlijk niet te sproeien en dat water kun je dan voor de volgende week gebruiken natuurlijk...

Maar als je toch aan het graven ben zou ik sowieso de grootst haalbare buffer plaatsen :)

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 21-05-2012 14:58 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:22

Punkrocker

Mostly harmless

Wij hebben een 3 m3 tank liggen puur voor het toilet door te spoelen. En dat blijkt dan ook net genoeg te zijn (drie persoonshuishouden). Als je het water wilt gebruiken voor én de tuin én het toilet moet je dus in ieder geval groter dan 3 m3 ingraven!

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Voor de tuin is een waterton ingraven leuk.. je moet dan echter wel een stuk hebben waar je verder geen wilde dingen kan neerzetten en een waterton van 3m3 is ook niet goedkoop. Als je dan toch een dompelpomp gaat gebruiken, waarom sla je dan geen puls? Kost je 100 euro(eenmalig) of je doet het zelf voor de helft. Vervolgens mag je vergunningsvrij het water uit de grond pompen tot een bepaald aantal kuub(en dat is veel..). Heb het zelf ook gedaan. Zit op 6 meter diepte en bij mij is dit genoeg om het hele jaar door mooi schoon water er uit te pompen. Het neemt ook niet meer dan 50x50cm aan ruimte in beslag.

Een tussenoplossing lijkt me dan ook idealer:
Klein reservoir, zeg 50/100 liter voor als je snel veel water nodig hebt en een kleine pomp die(indien er niet genoeg regenwater meer in zit) dit bijvult met grondwater.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2012 20:02 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
water is te goedkoop.

ons gebruik afgelopen jaar (371 dagen) 79m3.
kosten: 0,65 per m3.
dat maakt 51,35 euro.

vast recht kosten: 72,89 euro per jaar (365 dagen) ex gemeentelijke heffingen.

het is perfect schoon water.
je kunt het zelfs gebotteld krijgen.

en ja ik spoel mijn wc dus met mineraal water. 8)7 8)7 8)7

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik heb me laten vertellen dat ons kraanwater schoner is dan duur water uit van die flesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:26:
vast recht kosten: 72,89 euro per jaar (365 dagen) ex gemeentelijke heffingen.
Ik ken een geval voor een studentenhuis met 14 bewoners waar het vastrecht een stuk hoger ligt (omdat ze ook allemaal een gootsteen op de kamer hebben). De gemeente heeft een regeling dat de rioolbelasting vervalt zodra je de toiletten met hemelwater spoelt (omdat dit vrij veel water gebruikt). De eigenaar heeft zo'n systeem geïnstalleerd en dat spaarde In dit geval zo'n 1500 euro per jaar aan rioolrecht.

Het nadeel van dit systeem is wel dat je een pomp en een drukvat nodig hebt. Deze gebruiken elektriciteit en zijn enigszins onderhoudsgevoelig. Meestal hebben dergelijke installaties een terugslagklep en aansluiting op de waterleiding om de pomp te kunnen overbruggen tijdens onderhoud/storingen. Niet door kunnen trekken van toilet is irritant. Tevens kan een dergelijke installatie hinderlijk lawaai maken indien niet goed geïnstalleerd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Bij mijn ouders hebben ze een grote regenput. Maar telkens je het toilet doortrekt slaat de pomp aan. Dat verbruikt dan toch elektriciteit? Zie je dat verschil dan niet teniet gaan door een hogere elektriciteitsfactuur? Of hebben jullie een systeem waarbij je helemaal geen pomp nodig hebt >:)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Gewoon de watertank op het dak zetten.

...Gaat ie lekken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
skelleniels schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:53:
Bij mijn ouders hebben ze een grote regenput. Maar telkens je het toilet doortrekt slaat de pomp aan. Dat verbruikt dan toch elektriciteit? Zie je dat verschil dan niet teniet gaan door een hogere elektriciteitsfactuur? Of hebben jullie een systeem waarbij je helemaal geen pomp nodig hebt >:)
Dat is een simpel rekensommetje:
Wat is het vermogen van de pomp en hoeveel water wordt er gepompt? Dan kan je het zo uitrekenen :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af welke termijn je echt gaat besparen.

als je het goed wilt doen dan leg je de afwatering van je dak om naar centrale regenton. Je tuin leg je zodanig aan dat bv 70cm onder het oppervlak (of lager) een plastic laag legt waar je extra water opvangt.. overtollig water ---> riool. door dat je je tuin als extra "water opvang" gebruikt kan je ook water wat je op je tuin sproeit weer terug winnen ..

aanleg/materiaal en oud huis of nieuw huis moet je al rekening mee houden. Maar wat gemaks halve vergeten word is hoeveel Watt verbruik je om je opgevangen regenwater naar de WC te pompen ..

Zou het bv niet beter zijn om bij het aanleg van een nieuw huis een "gedeelte" van je kelder als water opvang te benutten. zo'n tank ingraven heeft ook wat nadelen .. hoelang duurt het voordat het zand en alles wat er bovenop zit .. teveel druk aan de zijkant geeft.. waardoor je gevaar op instoring krijgt..

Overgens kan je ook douche/afwas(vaatwasser)/wasmachine water eraan toevoegen .. of in aparte tank ..
dit water gefilterd is denk ik ook erg geschikt voor wc spoeling/auto reiniging (alleen wel naspoelen met regenwater) ..

Stel dat je 200,- aan water verbruikt over 10 jaar gemiddeld (inclusief inflaties etc)
zou je voor 24.000,- gebruiken. dat houd in dat je installatie ongeveer 10 tot 15.000 mag kosten ..
inclusief stroom verbruik voor het "oppompen" houd er rekening mee dat je nog steeds water verbruikt uit de kraan.

Denk dat je zeker in NL je kosten er alleen uit haalt als je niet beperkt tot 1 huis maar bv 10 of 20
inclusief zonnepanelen enzv ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Jij rekent nu met 200,- per maand. Het is echter 200,- per jaar (en dan moet je flink de kraan openzetten hoor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Simpel Hydrofoorpompje van 2kW pompt ongeveer 6m³/u, dus dat is 0,33kWh/m³ en bij €0,21 per kWh zo'n €0,07 /m³.

Hier gaat het regenwater de sloot in en als ik het weer nodig heb komt het via twee pulsen weer omhoog. Als het écht droog is sproeien we hier het gazon, de tuin en soms de wei. Een paar uur twee hydrofoorpompjes, daar houd geen regenton het tegen uit.

Misschien is dat in de stad anders, maar hier heeft een loonwerker in minder dan tien minuten een puls in grond zitten en kun je praktisch ongelimiteerd water omhoog halen. Alleen als je kalkvrij water nodig hebt is een ton een optie IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bartvl schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:19:
Jij rekent nu met 200,- per maand. Het is echter 200,- per jaar (en dan moet je flink de kraan openzetten hoor!)
Bewust gedaan, omdat je over 10 jaar niet weet wat de prijs is maar ga der van uit dat je tussen de 30% en 50% meer betaald daarnaast belastingen etc .. Stel dat je nu 100,- betaald en over 10 jaar 300,- voor het zelfde verbruik . en daar boven op nog belasting rekenen..

Let op je waterverbruik veranderd niet alleen de "bron" veranderd, dus zuinigere apparaten zoals vaatwassers of wc die met 2L doorspoelt ipv 10L (noem maar voorbeeld) is in alle gevallen voordelig(er)

Als je zoiets aanlegt moet je een paar dingen in je berekening meenemen.
"regenton water " verbruik (aantal m3)+ elektra verbruik van pomp(en) + leiding water (in m3) = Prijs A (als alles aangelegd is en operationeel is dit wat je gebruikt werkelijkheid)

Het totaal aantal m3 (regenton + leiding water) x prijs van leiding water = prijs B (dit is wat je normaal zou verbruiken zonder aansluiting)

Wat is het verschil tussen Prijs A en prijs B ? Ik denk dat in het begin (dus op dit moment) de prijs van A duurder zal zijn dan B en dus worden je kosten van het "aanleggen" alleen maar duurder..

Dus is prijs B goedkoper dan Prijs A dan word je investering duurder. Is het andersom ga je rendement halen.
en is na x tijd de kosten eruit en ga je dan pas winst maken.

Bij zonnepannelen (pv) is dit rendement duidelijker .. want je levert X terug wat Y(per kw) waard is je aanschaf is Z na een sommetje (en tijd) weet je ongeveer wanneer je installatie geld opleverd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

vso schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:43:
[...]

Bewust gedaan, omdat je over 10 jaar niet weet wat de prijs is maar ga der van uit dat je tussen de 30% en 50% meer betaald daarnaast belastingen etc .. Stel dat je nu 100,- betaald en over 10 jaar 300,- voor het zelfde verbruik . en daar boven op nog belasting rekenen..

...
30% en 50% is toch echt iets anders dan 1200%. Belastingen doen in principe niet mee, tenzij je in een gemeente woont waar je korting krijgt als je water opvangt en gebruikt (lees ik net hierboven :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 17:44
Ik heb ook al eens over zoiets na zitten te denken, maar de enige toepassing voor dit water die ik kan verzinnen is het toilet.

Op de bovengenoemde website wordt ook de wasmachine er op aangesloten (en wordt er gesproken over de vaatwasser).

Wat zijn hier de voor- / nadelen van? Enige dat ik kan bedenken is dat het regenwater minder schoon is dan het drinkwater en dat daardoor de was/vaat ook minder schoon wordt oid.

Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Regenwater is juist schoner voor je wasmachine. Er zit namelijk geen kalk in. Hierdoor heb je veel minder wasmiddel nodig. Microbiologisch leven in je regenwater zou beperkt moeten zijn (als je het water voldoende beschermd opslaat) en dat resterende beetje wordt door je wasmiddel afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En zuurgraad enzo? Ondanks dat zure regen geen hype meer is is ons regenwater toch aan de zure kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een andere manier om water te besparen voor het besproeien van de tuin in droge perioden is... het bedekken van de aarde met houtsnippers.

Ik heb al weer de nodige jaren geleden een hakselaar aangeschaft (Aldi) om met name de tuin minder onderhoudsintensief te maken omdat dat bedekken met houtsnippers ook de onkruidgroei fors belemmert. Je moet dan natuurlijk wel bij voorkeur voldoende 'houtig' tuinafval produceren om in de behoefte te voorzien. Bijkomend voordeel van die bedekking is dat de verdamping uit de bodem met 2/3e of zo (ik ben het precieze percentage kwijt - voorzover je van een precies percentage kunt spreken natuurlijk - is allemaal googlebaar - heb ik indertijd ook gedaan) afneemt waardoor de noodzaak om in droge perioden te sproeien fors afneemt dan wel tot nul wordt gereduceerd. Daarnaast vormen die houtsnippers een vorm van 'slow release' meststof want in de loop van enkele jaren breekt het natuurlijk af (verrotting) en komen zo de bestanddelen weer in de bodem terecht waar de begroeiing dan weer de benodigde voedingstoffen uit kan halen.

Drie vliegen in één klap dus. ;) Minder onkruid, waterbesparing en bemesting. Geen slechte deal voor een vrij bescheiden investering (plus natuurlijk het werk van het verhakselen en uitstrooien en een beetje stroom) maar je 'groene container' puilt ook weer minder snel uit wat ook weer een extra voordeel kan zijn als je geregeld afvalafvoercapaciteit tekort komt.

Ik heb alleen ontdekt dat ik zelf onvoldoende houtig afval produceer om de bedekking qua dikte volledig op peil te houden in relatie tot de oppervlakte van de (begroeide) tuin gezien de afname door die afbraak maar daar heb ik ook weer een oplossing voor gevonden. :)

Als men dit onderwerp interessant vindt zal ik hier in een volgende posting evt. meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bartvl schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:53:
[...]

30% en 50% is toch echt iets anders dan 1200%. Belastingen doen in principe niet mee, tenzij je in een gemeente woont waar je korting krijgt als je water opvangt en gebruikt (lees ik net hierboven :P).
Als je appels met peren vergelijkt dan lees je het goed :+

Volgens mij betaal je belasting over de verbruikte eenheden. + andere belastingen.
aaajeetee schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:58:
Op de bovengenoemde website wordt ook de wasmachine er op aangesloten (en wordt er gesproken over de vaatwasser).

Wat zijn hier de voor- / nadelen van? Enige dat ik kan bedenken is dat het regenwater minder schoon is dan het drinkwater en dat daardoor de was/vaat ook minder schoon wordt oid.
Je kan er natuurlijk filters tussen zetten (indien nodig) daarnaast verhitten (zonneboilers oid) en slimme waterschakelaars kan je een eind komen.
- Er zijn schakelaars die warmwater leveren (vanuit je zonne boiler installatie) moment dat het verwarmings element aanslaat (ofzo)

Daarnaast kan je ook filteren zoals bij de watervoorraden in de duinen, gewoon door zand en zwaartekracht..
is je water opvangst capaciteit groot genoeg kan je wc, douche, vaatwasser, wasmachine en zelfs je water voor je aardappels /spaggetti/thee/koffie gebruiken .. (na koken is het wel redelijk geschikt voor consumptie)

Probleempunten zijn waar water stilstaat met daarbij op een ideale temp voor bacterie-en. Daarom is de chloor concentratie in bv spanje zo hoog (en is tap water niet echt geschikt voor directe consumptie) en risico op diarree.

Als je denk ik vanaf de 30,- per maand bespaart, met een max investering van 5.000 dan zou het wellicht lucatief worden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:16
Ik ben het ook aan het overwegen voor mijn huis. Het vergt inderdaad nogal wat aanpassingen, maar ik moet toch met het leidingwerk aan de slag, dus ik leg gewoon een extra buis aan, dat is nu het werk niet.

Over de winstgevendheid van het geheel heb ik ook sterk mijn twijfels. Ik heb nog geen goed beeld van mijn waterverbruik, maar ik denk dat de terugverdientijd erg tegen zal vallen. Vooral als je ook de elektriciteit meeneemt in het plaatje. Aan de andere kant, met vijverfolie, een paar flinke balken en wat plaatmateriaal, moet je zelf ook wel een goed gat kunnen graven en de nodige opslag creëren.

Investering hele grove schatting
Hydrofoor met vat: 160 euro
Vijverfolie 4x6m a 1mm: 130 euro
Balken en plaatmateriaal: 150 euro
Leidingwerk: 200 euro

Als je het slim doet, graaf je een gat, gooi je er vijferfolie in. Langs de rand gooi je wat puin in een geul, dit functioneert als overloop en het overtollige water loopt zo de grond in (of je gebruikt een dreinagebuis de verkeerde kant op). Eventueel kun je er nog een rand langs metselen, er zijn vast wel wat bakstenen te vinden op marktplaats. Ik vind het zonde om schoon hemelwater te dumpen in het riool. De grond kan het water prima filteren.

Dan resteert alleen nog heel veel werk, in de vorm van graven en leidingen leggen. Al met al moet het binnen de 1000 euro toch zeker wel lukken.

Die grote tanks zijn inderdaad erg duur, dat viel mij ook op. Dit zijn natuurlijk mooi rotatiegegoten delen waarvan geen hele grote oplage is, dus dat kost wat.

Andere dingen waaraan je nog kan denken als vat:
- Silo (diervoeder)
- Metselen/beton (lijkt me wat overdreven)
- Meer ideeën?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

storeman schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:44:

Andere dingen waaraan je nog kan denken als vat:
- Silo (diervoeder)
- Metselen/beton (lijkt me wat overdreven)
- Meer ideeën?
Een IBC:
Afbeeldingslocatie: http://images.kruizinga.nl/products/thumbslarge/avfoto/0035-hp.jpg

Op marktplaats te koop voor minder dan 50 euro, wel even reinigen.

[ Voor 65% gewijzigd door flippo765 op 21-05-2012 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Het probleem in NL is dat je grondwater niveau vrij hoog is .. (afhankelijk waar je woont)
je tuin oppervlak .. (over het algemeen te klein) .

Neem nu die 1000L vaten met metalen geraamtes

Meest ideale is denk ik groot gat te graven .. (hopen dat grondwater en de grond niet "inzakt")
2 tot 3 (of meer) als je deze vaten "traps gewijs" ingraaft kan je overloop van ton A naar B en van B naar C enzv .. ton C pomp je uit .. eventueel extra "pijpen" om je pomp te verplaatsen (en pijlstok .. gebruik)

Als je beton eronder neerlegt als fundering en het metalen geraamte van die tonnen gebruikt als versteviging .. (dus beton om die dingen heengieten) dan zal het metaal niet zo snel wegroesten ..
Eerst de tonnen vullen met water voordat ze tegendruk geven aan het beton. ;)
Beton zie ik als extra versteviging zodat je redelijk erbovenop kan "bouwen"

Kan je redelijk schoon je vaatwas/douche/wasmachine/douche water weer recyclen .. dit doe je door in je tuin een biologische watervijver filtratie systeem (vaatwasser --> pijp --> filtervijver --> ton)
Wat inhoud dat je schoonmaak produkten biologisch verantwoord zijn.

Als je 80% zou kunnen besparen .. en je betaalt normaal 20,- per maand dan bespaar je 16 euro op water ..
Maar die 16 euro moet je dan wel de elektra kosten, de aanleg dekken .. das 192,- per jaar
dan zou je voor 1000,- (inclusief 5 jaar aan elektra voor de installatie) kosten dekkend moeten zijn ..

De "stank" van de filtratie vijver (laat staan de ruimte die het inneemt), de materiaal kosten + de moeite.
Ik denk dat je van geluk mag spreken als je na 6 jaar "winst" gaat maken .. (op dit moment)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Een handig document:
http://www.vewin.nl/SiteC...ieken%202012%20lowres.pdf

Met name pagina's:
24-25: Waterverbruik gemiddelde huishoudens
32: Waterprijs

Je kunt de ontwikkeling van de waterprijs hier mooi zien. Sinds 2004 blijkt de prijs niet of nauwelijks gestegen. Of je er derhalve zomaar vanuit kan gaan dat de prijs in de toekomst sterk zal stijgen, lijkt me wat voorbarig. Als ik zo kijk zou ik de inflatie aanhouden, maar meer ook niet. Je kunt jezelf in dit soort situaties beter niet te rijk rekenen ;).

Besparing zou plaatsvinden op ( in liter per persoon per dag):
Toilet: 35
Wassen van kleding: 16
Overig (tuin, autowassen etc): 5
---------------------------------------------------
Een besparing van 20m³ per persoon per jaar = 30 euro per persoon per jaar

Verbruik hydrofoor van 1300 watt met capaciteit van 5400 liter per uur:
20 / 5.4 * 1.3 = 3,3 KWh

Met een energieprijs van zeg 0,90 €/KWh kost dit dus 3 euro.

Een totale besparing zou dan uitkomen op 27 euro per persoon per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
En wat vinden we ervan om een waterput te laten slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

marz01 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:13:
Is dat niet aan regels gebonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
daar zijn inderdaad bepaald regels voor, die volgens mij per gemeente of provincie kunnen verschillen. Ik meen dat je vooral beperkt wordt door een maximum aan liters water of iets dergelijks. Heb me er ooit in verdiept, maar nog niet laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor berekeningen hoeveel water je moet bufferen
http://www.regenwater.com/ klik op de regenwater module, rekenfaktor komt van de Belgische overheid als ik het goed heb.

Regenwater is ideaal als je er ook mee gaat wassen, bespaart ook nog eens tot zo'n 50 % wasmiddel (normaal gaat de andere 50% op aan het afbreken van de hardheid van het water)

Doe het niet om de kosten maar voor ....
Ik geloof dat je een aardig probleem hebt als je dat niet aangevraagd hebt, tevens is regenwater beter gebruik van de algemene middelen/grondstoffen
Want regenwater gaat niet het riool in (uitgaande dat je nog niet op een gescheiden aansluiting hebt) en dus minder behandelen van afvalwater.
Je onttrekt geen "bronwater"

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
het is op sommige plaatsen aan regels gebonden.
en van wisselende kwaliteit.

bij mij zou het goed kunnen.
kan het allen niet gebruiken voor de vijver.
niet voor de wc.
niet voor de was.
wel voor de tuin.

regenwater kun je weer wel gebruiken voor de wc,was.
en de vijver is wel een beetjes oppassen.
maar de vijver is altijd een moeilijke.
regenwater bevat geen tot minimaal kalk dat scheelt poetsen op de wc en is beter voor de was.

ik hoop dat ik dit jaar nog fase 1 voor de opvang in gang gezet krijg.
ik heb een voortuintje nodig voor de opvang.
anders heb ik geen regenpijp. :-(

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bij mij gaat de regenpijp dwars door mijn huis heen en komt in de kruipruimte uit.... samen met de standleiding van het riool.
Bij een flinke regenbui klatert dat aardig daaronder.

Ik zou dus op moeten slaan in de kruipruimte.... maar hoe?
Die waterzakken zijn peperduur.
Zelf iets maken? Maar wat?

Edit:
heb al wat gevonden denk ik:
http://my-eco-projects.nl...-tuinieren-met-regenwater
http://my-eco-projects.nl...-tuinieren-met-regenwater

[ Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 22-05-2012 13:52 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

storeman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 09:28:
Een totale besparing zou dan uitkomen op 27 euro per persoon per jaar.
Maar hoe lang gaat de pomp mee? Want deze moet je wel elke 15 jaar jaar vervangen worden, misschien max 20 jaar:
De levensduur van een pompinstallatie is afhankelijk van vele factoren, zo is het bij hydrofoorsets vaak niet nodig om deze na 10 jaar te vervangen, gemiddeld gaan deze 12 tot 15 jaar mee.
Wij van WC-eend.Prijs van zij'n hydrofoor ligt op ongeveer 200-300 euro, excl installatie. Dus je hebt sowieso 10 jaar nodig om die hydrofoor eruit te halen.

Tevens moet je de installatie periodiek reinigen (elk jaar?) want regenwater is natuurlijk geen zuiver water en kan allemaal zand, bladeren, stof etc in de filters komen. Mogelijk moet je ook dit filter vervangen jaarlijks, ook weer kosten.

Bovendien moet je beseffen dat de leiding naar de hydrofoor ook niet te lang kan zijn want dan verlies je druk. Dat wil dus zeggen dat je lawaai kan gaan krijgen van de hydrofoor.

Ik heb in Bali huizen gezien met een dergelijke installatie en ik vind dergelijke pompen hinderlijk irritant. Elke keer slaat hoorbaar de pomp aan als iemand even water pakt. Die moet je goed isoleren.

Het zou veel beter zijn als je een dergelijke hydrofoor met bijvoorbeeld een heel woningblok organiseert. Het is echter zo dat 'grijswaterprojecten' op grotere schaal in Nederland momenteel zijn verboden omdat men nogal veel klust en dan grijswater en normaal water door elkaar haalt wat gezondheidsrisico's van dien heeft. Het verschilt per gemeente.

Regenwater lijkt misschien schoon, maar met vogelpoep e.d. kan het ernstig vervuild zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Prijs van zij'n hydrofoor ligt op ongeveer 200-300 euro, excl installatie. Dus je hebt sowieso 10 jaar nodig om die hydrofoor eruit te halen.
Deze prijs lijkt me realistisch. Bovendien is installeren niet erg spannend. Die dingen zijn tegenwoordig allemaal zelfaanzuigend. Slang eraan, leiding eraan en stekker erin.
Je zou ook kunnen kiezen voor een losse pomp en een los expansievat, dan kun je ervoor kiezen een groter vat te nemen. Hierdoor hoeft de pomp niet zo vaak aan te slaan. Echter schrik ik behoorlijk van de prijs van zo'n expansievat. 100liter vat is zo 500 euro.

Een waterput laten slaan is mijn inziens geen duurzame optie. Natuurlijk gebruik je zo minder drinkwater, wat positief is, maar je onttrekt dit aan de natuurlijke filterprocedure door de grond. Natuurlijk hoef je dan geen tank aan te leggen, maar de waterkwaliteit kan sterk verschillen. Als je een goed bedrijf hebt die zo'n put slaat, dan kan deze tests doen om de waterkwaliteit te meten op verschillende dieptes. Ik kan iemand die een put heeft laten slaan, en uiteindelijk op 9 meter diep uitkwam, maar daar ook perfect water vond, dit is dan ook drinkbaar.

Nu ik zo wat heb gerekend en berichten heb gelezen van mede tweakers, lijkt met me vooralsnog niet erg rendabel en zou dit alleen maar vanuit ideologisch oogpunt gedaan worden. Bij een huishouden van 5 personen wordt het echter wel een ander verhaal, 100 euro per jaar is zeker wel iets wat het overwegen waard is. In 5 jaar kun je wel zo'n beetje break-even draaien.
Regenwater lijkt misschien schoon, maar met vogelpoep e.d. kan het ernstig vervuild zijn.
Dit is zeker iets om in acht te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Ik gebruik het regenwater voor in de tuin bij droge dagen en voor mijn woonkamer planten. Sommige blijven maar groeien en ik doe er niet eens iets van kunstmest of zo bij.

Mijn regentonnen (210 liter per regenton) :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/05.%20Regentonnen/index.php?resize=1&image=DSC06265.JPG&screenwidth=1280

Het werkt super en een beetje extra bewegen op de dag is ook geen verkeerd idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 29-05 23:41
Hier in België is iedereen verplicht om bij een nieuwbouw of verbouwing een regenwaterput te voorzien , tenzij je kan aantonen dat er geen plaats voor is (bv rijwoning is stad zonder tuin/koertje.

Afhankelijk van de dakoppervlakte eisen ze een bepaalde grootte (met een minimum van 7500liter).
Het water mag je herbruiken voor wc/poetsen/wasmachine, maar niet voor iets van menselijke consumptie (dan krijg je geen keuring op je stadswatercircuit).
Elke koppeling tussen beide systemen (stadswater en regenwater) is ten strengste verboden (weigering keuring of afsluiten stadswater), teneinde te voorkomen dat het "vuile" regenwater in het "propere" stadswaternet kan komen.

De reden van de verplichting in Belgie is om het rioleringsstelsel wat te ontlasten (eerst vullen zich de regenwatertanks, dan pas de riolering), maar het is natuurlijk een mooie besparing op het waterverbruik.

Persoonlijk heb ik mijn put wat groter genomen: verplicht moest ik 15.000l steken, maar ik heb er 30.000l voorzien.

Het verbruik is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar volgens m'n tellertje hier, zit ik op een gemiddelde van 100liter per dag (3 personen). Een sproeibeurt in de tuin durft wel eens richting 400liter te gaan. (je moet je natuurlijk dan ook niet inhouden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Promy schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:09:
Elke koppeling tussen beide systemen (stadswater en regenwater) is ten strengste verboden (weigering keuring of afsluiten stadswater), teneinde te voorkomen dat het "vuile" regenwater in het "propere" stadswaternet kan komen.
Dit kan in Nederland alleen met een goedgekeurde terugslagklep icm een afsluiter. Anders zou je in geval dat je tank leeg is je toilet niet meer door kunnen spoelen.

Blijkbaar vertrouwt men in België hun eigen bouwkunsten niet ;) . Er moet minimaal 2 cm tussen zitten.

Zie pagina 45 van het regelement: http://www.water-link.be/...hnisch_reglement_2009.pdf

edit: Wat mij sowieso op valt aan dit regelement is dat men er ook bijna vanuit gaat dat sommige mensen ook een hydrofoor gebruiken voor het drinkwater. Dit is in Nederland ongekend, misschien op op een paar afgelegen locaties nodig. In Nederland is er een minimale waterdruk verplicht vanuit de waterleverancier.

[ Voor 37% gewijzigd door LauPro op 23-05-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 29-05 23:41
even off-topic: het gebruik van een drukverhogingsgroep voor stadswater is hier in België ook eerder uitzonderlijk.

De regels voor koppeling stadswater/regenwater zijn inderdaad fameus overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Promy schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:32:
even off-topic: het gebruik van een drukverhogingsgroep voor stadswater is hier in België ook eerder uitzonderlijk.

De regels voor koppeling stadswater/regenwater zijn inderdaad fameus overkill
het mag overkill zijn.
daar ben ik het wel mee eens.

maar ik weet ook hoe sommige klussers dingen oplossen,
en kan mij die regels eigenlijk wel voorstellen.

je zult maar zoon buurman hebben die allerlei zaken door elkaar haalt.
en zijn regen water terug pompt het leiding water net in.

dan kan het rap heel druk worden in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik ben hier op dit moment ook naar aan het kijken.

Tot op heden zie ik het als volgt voor me:

Ik schaf 4 IBC tanks aan (ongeveer €100,- op marktplaats)
Graaf deze de voortuin in, deze komen dan mooi tegen de gevel van de woning te staan.
Met een buis, of inline-filter (voorbeeld http://www.aquafix.nl/bes...men/Regenwaterfilters.pdf) zorg ik ervoor dat er geen troep in de tanks komt.
Die IBC tanks die hebben onder een uitloop waar ik ze middels een pvc buis en soepele vebindings stukken aan elkaar wil verbinden. Dit zorgt er dan tevens voor dat alle tanks zich gelijkmatig vullen en legen.
Binnenshuis zet ik een hydrofoorpomp neer die diverse toepassingen gaat krijgen (tuin sproeien, toilet vullen, auto wassen enz)

Qua elektronica om alles aan elkaar te knopen:
Met een aantal flowmeters wil ik controleren waar er water gevraagd wordt.
Deze flowmeters (digitaal, wel of geen flow) worden verbonden met een Arduino die, via een relais, de hydrofoor aanzet en de juiste klep omzet om te schakelen van leidingwater naar regenwater.
Op het moment dat de flow stopt (kraan dicht, toilet vol etc) zet de Arduino de pomp uit en de betreffende klep weer in de leidingwater stand zodat, bij een lege tank, er toch water is. De Arduino krijgt daarnaast ook nog input van een vlotterschakelaar zodat het hele systeem alleen in werking treed als de tanks met water gevuld zijn. Daarnaast moet er ook nog een minimum vlotter schakelaar in komen die er voor zorgt dat, wanneer de tanks bijna leeg zijn, er automagisch weer terug geschakeld wordt naar leiding water.

Mis ik nu iets?

Edit
Ik lees net dat een hydrofoor pomp zelf een druksensor heeft die, indien nodig, de pomp aanzet. In dat geval heb ik de Arduino niet nodig om de pomp aan te zetten. Dit betekent wel dat ik er ook voor zou kunnen kiezen om een eenvoudiger systeem op te zetten met een veel lichtere centrifugaal pomp. Deze hoeft alleen maar de druk van het leidingnet te evenaren. Door de minimum sensor in het vat kan ik ervoor zorgen dat de pomp niet zonder water komt te staan. Daarnaast denk ik dat dat qua electriciteit ook aantrekkelijker is aangezien een hydrofoor pomp constant aan kan slaan wat een grotere aanloopstroom van de motor met zich mee brengt. Overigens denk ik dat een centrifugaalpomp goedkoper is dan een hydrofoorpomp aangezien er minder onderdelen inztten...

[ Voor 19% gewijzigd door Mike2k op 26-06-2012 13:21 . Reden: Huiswerk niet goed gedaan ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alhoewel het doel waarvoor ik het wil gebruiken wat anders is dan dat van dit topic kan ik me voorstellen dat ook anderen dit interessant zouden kunnen vinden.

Ik zoek een klein waterverbruiktelwerk dat compact genoeg is om het in een langs een muur lopende leiding te kunnen monteren. Het hoeft niet zo supernauwkeurig te zijn als officiële watermeters. Een paar procent afwijking is geen probleem. Ikzelf wil het gebruiken om het warmwaterverbruik te kunnen meten (en dat zullen anderen wellicht ook interessant vinden) maar inzicht in de hoeveelheid regenwater die je gebruikt (en dus aan kraanwater bespaart) zal menigeen hier op zich ook een interessant gegeven vinden.

Iemand enig idee of zoiets bestaat en waar dat te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:11
http://www.sandervunderin...s/nl/d340_watermeter.html

Of anders rondzoeken op conrad ofzo

[edit]
Ik zou de meter trouwens vóór de CV ketel of geiser zetten. Watermeters die warm kunnen worden zijn nogal duur :)

[ Voor 38% gewijzigd door Xiphalon op 26-06-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

darkmage schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:26:
Ik zou de meter trouwens vóór de CV ketel of geiser zetten. Watermeters die warm kunnen worden zijn nogal duur :)
Dat was ik (natuurlijk) ook van plan. In dit geval in de aanvoerleiding van een gasboiler.

Jammer dat er geen merk/type informatie op die site staat. Zou hem ook liefst wat voordeliger geprijsd zien. Deze is denk ik van een nauwkeurigheidsniveau dat ik niet nodig heb. Wil ik de aanschaf kunnen terugverdienen door inzicht in het warmwaterverbruik te krijgen en dat evt. aan te passen/terug te dringen dan wordt dat moeilijker naarmate de kosten van zo'n meter hoger zijn.

Tikje wonderlijk dat dit bij een elektromaterialen webshop te vinden is. En Conrad zou ik ook niet direct aan denken om te gaan kijken.

Oh ja... dat vergat ik nog (omdat het wat off-topic gaat - sorry daarvoor). Omdat het hier een separate gasboiler betreft zou ik ook een gasverbruiktelwerk in de aanvoerleiding kunnen zetten. Ook daarvoor geldt dat de kosten verantwoord moeten zijn in relatie tot de na te streven besparing.

Iemand daar nog een suggestie voor?

[ Voor 16% gewijzigd door CaptJackSparrow op 26-06-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 18:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:45:
[...]
Jammer dat er geen merk/type informatie op die site staat. Zou hem ook liefst wat voordeliger geprijsd zien.
Afbeeldingslocatie: https://www3.technischeunie.com/TUPics/Artikel/2614931.gif
Kan ik aan komen voor 31 euro incl BTW.
Kaliber/doorlaat DN15
Uitvoering aansluiting Buitendraad
Aansluitmaat 3/4 "
Nom. meetvermogen per uur 1,5 m³
Max. meetvermogen per uur 3 m³
Max. watertemperatuur. 30 °C
Nauwkeurigheidsklasse B
Max. werkdruk 16 bar
Telwerkbereik 99999 m³
Kleinste aanwijzing 0,05 l
Montage Horizontaal/verticaal
Met keerklep Nee
Geschikt voor impulsgever Ja
Inbouwlengte 110 mm
Hoogte 75 mm
Breedte 72 mm
Omdat het hier een separate gasboiler betreft zou ik ook een gasverbruiktelwerk in de aanvoerleiding kunnen zetten.
Afbeeldingslocatie: https://www4.technischeunie.com/images/search_thumbnails/787036.jpgEen gasmeter zit al snel op de 150 euro...
Anoniem: 423695 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:11:
Mijn regentonnen (210 liter per regenton) :
[afbeelding]
_/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 26-06-2012 14:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
Hoe ga je voorkomen dat die vaten opdrijven? De krachten die hierbij spelen kun je eenvoudig onderschatten. Die tanks van jou tillen eenvoudig twee personenauto's op.
Mike2k schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:42:
Ik ben hier op dit moment ook naar aan het kijken.

Tot op heden zie ik het als volgt voor me:

Ik schaf 4 IBC tanks aan (ongeveer €100,- op marktplaats)
Graaf deze de voortuin in, deze komen dan mooi tegen de gevel van de woning te staan.
Met een buis, of inline-filter (voorbeeld http://www.aquafix.nl/bes...men/Regenwaterfilters.pdf) zorg ik ervoor dat er geen troep in de tanks komt.
Die IBC tanks die hebben onder een uitloop waar ik ze middels een pvc buis en soepele vebindings stukken aan elkaar wil verbinden. Dit zorgt er dan tevens voor dat alle tanks zich gelijkmatig vullen en legen.
Binnenshuis zet ik een hydrofoorpomp neer die diverse toepassingen gaat krijgen (tuin sproeien, toilet vullen, auto wassen enz)

Qua elektronica om alles aan elkaar te knopen:
Met een aantal flowmeters wil ik controleren waar er water gevraagd wordt.
Deze flowmeters (digitaal, wel of geen flow) worden verbonden met een Arduino die, via een relais, de hydrofoor aanzet en de juiste klep omzet om te schakelen van leidingwater naar regenwater.
Op het moment dat de flow stopt (kraan dicht, toilet vol etc) zet de Arduino de pomp uit en de betreffende klep weer in de leidingwater stand zodat, bij een lege tank, er toch water is. De Arduino krijgt daarnaast ook nog input van een vlotterschakelaar zodat het hele systeem alleen in werking treed als de tanks met water gevuld zijn. Daarnaast moet er ook nog een minimum vlotter schakelaar in komen die er voor zorgt dat, wanneer de tanks bijna leeg zijn, er automagisch weer terug geschakeld wordt naar leiding water.

Mis ik nu iets?

Edit
Ik lees net dat een hydrofoor pomp zelf een druksensor heeft die, indien nodig, de pomp aanzet. In dat geval heb ik de Arduino niet nodig om de pomp aan te zetten. Dit betekent wel dat ik er ook voor zou kunnen kiezen om een eenvoudiger systeem op te zetten met een veel lichtere centrifugaal pomp. Deze hoeft alleen maar de druk van het leidingnet te evenaren. Door de minimum sensor in het vat kan ik ervoor zorgen dat de pomp niet zonder water komt te staan. Daarnaast denk ik dat dat qua electriciteit ook aantrekkelijker is aangezien een hydrofoor pomp constant aan kan slaan wat een grotere aanloopstroom van de motor met zich mee brengt. Overigens denk ik dat een centrifugaalpomp goedkoper is dan een hydrofoorpomp aangezien er minder onderdelen inztten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
blissard schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:08:
Hoe ga je voorkomen dat die vaten opdrijven? De krachten die hierbij spelen kun je eenvoudig onderschatten. Die tanks van jou tillen eenvoudig twee personenauto's op.

[...]
Als het grondwater hoog genoeg komt. Dat is niet overal het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als je met grondwater/opdrijven zit zou ik gewoon iets ruimer uitgraven en een betonnen plaat of balken storten die aan de zijkanten een stuk uitsteken en ze daarin of daarop fixeren.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 02-07-2012 16:33 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hier staan in de schuur 2 tonnen met een netto inhoud van +/- 200liter per stuk.
Ze staan boven elkaar en de bovenste wordt gevoed door regenwater van het schuine dak.
De bovenste stand vult, middels een WC-vlotter, de onderste tank waardoor deze nooit kan overstromen.
De bovenste ton heeft een overloop naar de onderste en de onderste tank heeft een overloop naar het riool.

De onderste tank wordt middels een WC vlotter, aan de waterleiding, op een min. inhoud van +/- 20 liter gehouden.

Op de onderste ton zit een "goedkope" gardena Classic-Hydrofoorpomp-3/4 Classic pomp (uit mijn hoofd rond de €150,=) en die voedt 2 WC.

Wij kunnen, met een 2 pers. huishouden, ong. 2 weken de WC doortrekken :)

het hele "systeem" heeft ong. €300 gekost en qua stroom zijn we per maand ong. 500W per maand kwijt.

En er zijn plannen om iets in de kruipruimte te realiseren zodat er weer ruimte in de schuur vrij komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 02-07-2012 18:29 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
pcmadman schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:19:
[...]

Als het grondwater hoog genoeg komt. Dat is niet overal het geval.
Tuurlijk. Ik ben het moerasland in het westen gewend. Niet over nagedacht dat er ook wel eens hoger gebouwd wordt :-)

Als je de tanks in het grondwater gaat bouwen, zul je zowieso wel wat maatregelen moeten nemen (bronnering tijdens de aanleg bijvoorbeeld) Je moet toch al gauw een gat van 1,5 diep gaan graven.
oplossing van Novapax is een goede. Maar als je zo ver gaat (er moet toch al snel een serieuze hoeveelheid gewapend beton in, bekisting stellen, etc) kun je volgens mij beter wat betonputten kopen en door een aannemer laten plaatsen. Een gat van 10 kuub graaf je toch ook niet met het handje. Een kraan heb je dus toch al staan, en 2e hands betonputten zijn niet duurder dan een vloertje storten op 2 meter onder maaiveld.

[ Voor 29% gewijzigd door blissard op 02-07-2012 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
En als je wel in het moerasland van het westen woont graaf je alleen het gat: kun je er onbeperkt (regen)water uit scheppen, zonder dat je de rest van de contraptie voor het opvangen en opslaan hoeft aan te leggen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
pcmadman schreef op maandag 09 juli 2012 @ 03:19:
En als je wel in het moerasland van het westen woont graaf je alleen het gat: kun je er onbeperkt (regen)water uit scheppen, zonder dat je de rest van de contraptie voor het opvangen en opslaan hoeft aan te leggen! ;)
Die contraptie voor het opvangen ligt er meestal al :P

Op zich is het gebruiken van regenwater erg duurzaam. Maar gezien de moeite van enorme tanks verzinken, hydroforen en overloop beveiligingen. Is het niet makkelijker om een grondwaterpomp te gebruiken?

Je moet toch aparte leidingen aanleggen naar je WC's. Als je meteen een schakeldraad langs de leiding legt, kun je de pomp aansturen met de vlotter in je WC.
En een grondwaterput slaan is (in het grootste deel van NL) een stuk makkelijker/goedkoper dan honderden liters aan tanks ingraven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RocketKoen schreef op maandag 09 juli 2012 @ 08:32:
[...]
Op zich is het gebruiken van regenwater erg duurzaam. Maar gezien de moeite van enorme tanks verzinken, hydroforen en overloop beveiligingen. Is het niet makkelijker om een grondwaterpomp te gebruiken?
Een mooie bijwerking van het gebruiken van regenwater is dat je hiermee het riool ontlast en dus ook de energie die het kost om het te zuiveren. Ik gebruik zelf gewoon een gietertje om de stortbak af en toe bij te vullen. Bespaart qua geld geen drol, maar ik wil eens zien met hoe weinig drinkwater ik kan doorkomen in een jaar 8)

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 09-07-2012 09:38 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
antonboonstra schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:37:
[...]

Een mooie bijwerking van het gebruiken van regenwater is dat je hiermee het riool ontlast en dus ook de energie die het kost om het te zuiveren. Ik gebruik zelf gewoon een gietertje om de stortbak af en toe bij te vullen. Bespaart qua geld geen drol, maar ik wil eens zien met hoe weinig drinkwater ik kan doorkomen in een jaar 8)
Met het niet gebruiken van drinkwater bespaar je inderdaad een hoop. Ik denk niet dat het opvangen van regenwater de rioolzuivering ontlast.
Ik zie die installaties meer als een drinkwater producent. Of het regenwater nu via het riool, een rivier of het grondwater daar komt maakt weinig uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RocketKoen schreef op maandag 09 juli 2012 @ 09:42:
[...]
Of het regenwater nu via het riool, een rivier of het grondwater daar komt maakt weinig uit.
In het ene geval komt het regenwater én het drinkwater om je toilet door te spoelen in het riool. In het andere geval komt het regenwater niet rechtstreeks maar via je toilet in het riool. Hierdoor is het drinkwater component bespaard, maar ook de belasting van het riool met extra drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dat argument geldt alleen als je hemelwaterafvoer ook werkelijk is aangesloten op het riool. Steeds vaker is dat (terecht) verboden bij nieuwbouw en moet het hemelwater geïnfiltreerd worden. Zo hebben wij ook bij de verbouwing van ons huis 10jr geleden al de hemelwaterafvoer gescheiden van het riool en lozen nu op de sloot voor ons huis.

Grondwater kun je trouwens minder goed gebruiken (is meer vervuild) dan regenwater, dus er is wel een goede reden om de extra moeite te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Hier heb je gewoon gescheiden riolering (is/word overal verplicht) en gaat alles via putten naar de bestemming, hemelwater neem de afslag sloot en grijswater gaat naar de zuivering.
Wanneer je dus hemelwater gaat opvangen is daar meer ruimte voor ander water en stroomt dat beter door.
Grijswater blijft hetzelfde belast, je wisselt alleen van drinkwater naar regenwater.
De rioolzuivering word wel minder belast want ze hoeven nu minder drinkwater te maken en kunnen het als hemelwater in de sloot kwijt.
De weg die het water aflegt is ook een stuk korter:
- natuur>huis>regenton>huis>rioolzuivering>natuur of drinkwater
- natuur of riool>rioolzuivering>huis>rioolzuivering>natuur of drinkwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
pcmadman schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:29:
Grondwater kun je trouwens minder goed gebruiken (is meer vervuild) dan regenwater, dus er is wel een goede reden om de extra moeite te doen.
Ik zou niet weten waarom regenwater > grondwater om de wc mee door te spoelen, of de plantjes water te geven.
Volgens mij kun je je er zelfs prima mee wassen. Zolang je het maar niet drinkt, of naast Chemie-pack woont

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:11:
[...]
Ik zou niet weten waarom regenwater > grondwater om de wc mee door te spoelen, of de plantjes water te geven.
Volgens mij kun je je er zelfs prima mee wassen. Zolang je het maar niet drinkt, of naast Chemie-pack woont
Op flink wat plaatsen in nederland zit er veel ijzer in het grondwater. Zodra daar zuurstof bij komt, krijg je hele vieze rode smurrie die alles verstopt of de was roze maakt. Hemelwater heeft dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Nog een ander groot voordeel als je regenwater opvangt wat anders het riool in zou gaan:
Je ontlast het riool op de momenten van piekbelasting (= zware regenval). Dat is belangrijk, want als de rwzi's de aanvoer van water niet aankunnen bij hevige regenval, dan lozen ze het overschot op het oppervlaktewater. Dit zorgt dan voor een vervuiling van het oppervlakte water.

http://www.riool.info/publiek/pages/showPage.do?itemid=2502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
pcmadman schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:24:
Nog een ander groot voordeel als je regenwater opvangt wat anders het riool in zou gaan:
Je ontlast het riool op de momenten van piekbelasting (= zware regenval). Dat is belangrijk, want als de rwzi's de aanvoer van water niet aankunnen bij hevige regenval, dan lozen ze het overschot op het oppervlaktewater. Dit zorgt dan voor een vervuiling van het oppervlakte water.

http://www.riool.info/publiek/pages/showPage.do?itemid=2502
Je regenpijpen aansluiten op het riool mag dus daarom al lang niet meer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

pcmadman schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:24:
En het levert ook fikse boetes op naar ik leerde toen jaren geleden er 's avonds laat na veel regenval er zes grote tankwagens volgepompt werden uit het zeer volle en snelstromende riool op de hoek van de straat en die afgevoerd werden. Ik heb er even bij staan kijken en een praatje gemaakt. Ik meen dat er elders een probleem met de riolering was waardoor er meer water door de buis hier moest en er overstort in het oppervlaktewater van de polder dreigde. Die zes tankwagens waren denk ik goedkoper dan de boete alhoewel men natuurlijk ook uit goed milieubeheer zal willen proberen dergelijke overstort te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RocketKoen schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:26:
[...]
Je regenpijpen aansluiten op het riool mag dus daarom al lang niet meer.
Je zegt dit zo stellig, maar als er geen apart regenwaterriool is kun je toch niet anders? Ik kan mij voorstellen dat in nieuwbouwwijken inderdaad een apart riool hiervoor is aangelegd, maar ik schat dat in meer dan 80% van de gevallen de regenwaterafvoer wel op het riool zit. Als je in deze gevallen een regenton er tussen zet om de eerste regenval op te vangen, dan ontlast je hiermee toch het riool en de waterzuivering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Je betaald dan ook voor hemelwater afvoer via het riool als je hiervoor bent aangesloten(bij mij gaat het ook via het riool weg).

Overigens zijn ze in sommige gemeenten bezig met het aanleggen van een rioolsysteem voor hemelwater wat iedereen met elkaar deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

antonboonstra schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:21:
[...]

Je zegt dit zo stellig, maar als er geen apart regenwaterriool is kun je toch niet anders? Ik kan mij voorstellen dat in nieuwbouwwijken inderdaad een apart riool hiervoor is aangelegd, maar ik schat dat in meer dan 80% van de gevallen de regenwaterafvoer wel op het riool zit. Als je in deze gevallen een regenton er tussen zet om de eerste regenval op te vangen, dan ontlast je hiermee toch het riool en de waterzuivering?
Nou, een regenton (van wat voor formaat dan ook) is BESLIST NIET voldoende om de overlast af te vangen als het echt fout gaat. En het gaat steeds vaker fout: frequent zeer extreme neerslag in zeer korte tijd. Ga je met geen enkele regenton redden. Mijn regenton is, als het hier echt van bil gaat, binnen een paar minuutjes vol (200 liter, 300 of meer zal niet veel uitmaken). De rest van de hoosbui gaat dan linea recta het riool in.

We hebben hier voor diverse hemelwater afvoeren nu in totaal vier keer 200 liter staan, ikzelf nog backup van 100 liter. Die zijn allemaal vol na een hoosbui. Als je echter een droge periode hebt, zijn ze ook weer allemaal binnen een paar weken leeg (als de buurvrouw rijkelijk het gazon beplenst, to no avail, want droogte kan ook te lang duren).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik heb hier ook 200 liter staan en ben van plan hier 600 van te maken.
Ik woon in een rijtjeshuis van 10 woningen, als die nu allemaal 200 liter hebben denk ik toch echt wel dat dit een behoorlijke piekbelasting van het hemelwaterriool af zal halen.

Ik weet niet precies hoe Belgie het voor elkaar heeft maar ik denk wel dat hun voorlopen met regenwaterhergebruik en we naar hun kunnen kijken naar voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Voor degenen die het interessant vinden: hier is het verslag van de bouw van mijn regenwateropvanginstallatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/06/Regenwateropvangsysteem.png

http://www.solarwebsite.n...installatie-grote-update/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

flippo765 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:42:
Ik woon in een rijtjeshuis van 10 woningen, als die nu allemaal 200 liter hebben denk ik toch echt wel dat dit een behoorlijke piekbelasting van het hemelwaterriool af zal halen.

Ik weet niet precies hoe Belgie het voor elkaar heeft maar ik denk wel dat hun voorlopen met regenwaterhergebruik en we naar hun kunnen kijken naar voorbeelden.
Sinds 2006 wetgeving voor nieuwbouw (en verbouw?) voor eigen buffering van hemelwater.
Sinds 2006 al + 200 bouwprojecten een negatief bouw advies http://www.hoofdbovenwater.be/index.cfm?Id=276

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

ollie1965 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:50:
[...]

Sinds 2006 wetgeving voor nieuwbouw (en verbouw?) voor eigen buffering van hemelwater.
Sinds 2006 al + 200 bouwprojecten een negatief bouw advies http://www.hoofdbovenwater.be/index.cfm?Id=276
Wat ik daar lees is dat er gebouwd zou gaan worden in gebieden met kans op overstromingen.
Dit lijkt me niet veel met het bufferen van hemelwater te maken hebben?
Sinds de invoering van de watertoets in 2006 kregen al 207 bouwprojecten een negatief advies, dat schrijft de Streekkrant donderdag. Bij de watertoets wordt nagegaan of een bouwproject al dan niet schadelijke gevolgen kan hebben voor de waterhuishouding in de regio, of met andere woorden: of er kans is op overstromingen.
Ze houden wel toezicht op waterhuishouding en daarmee ook de scheiding tussen hemelwater, afvalwater en drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

flippo765 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:59:
[...]

Wat ik daar lees is dat er gebouwd zou gaan worden in gebieden met kans op overstromingen.
Dit lijkt me niet veel met het bufferen van hemelwater te maken hebben?

[...]

Ze houden wel toezicht op waterhuishouding en daarmee ook de scheiding tussen hemelwater, afvalwater en drinkwater.
...... Google is toch ook jouw vriendje :+
VLAREM II wetgeving

Simpel uitgewerkt en gelijk een tabel met verhoudingen.

Als je het echt wilt weten kijk je bij www.lne.be

Wat was het ook al weer ........ eerst zelf zoeken dan vragen en melden wat je al gedaan/gevonden had en dan krijg je antwoord :+ })

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik zoek niks en voeg ook niks, droeg alleen tips aan.
Ben eerst nog druk met EPS zoeken voor vloerisolatie dus heb neit veel tijd om dingen uit te zoeken.
Maar dat tabelletje is misschien wel een goede richtlijn om te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.awouters.be/images/fotos/regenwaterputvolume.jpg

Bedankt voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

KifArU schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:22:
[...]

Op flink wat plaatsen in nederland zit er veel ijzer in het grondwater. Zodra daar zuurstof bij komt, krijg je hele vieze rode smurrie die alles verstopt of de was roze maakt. Hemelwater heeft dat probleem niet.
Aha, daarom is de afwatering langs een paar grote stukken land bij de boer roestbruin :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nadat ik van de week zonnepanelen geplaatst heb, ben ik ook steeds verder gaan nadenken over besparing.
Toen heb ik dit topic gevonden.
Jammer dat het erg stil is geworden op dit forum onderwerp.
Uiteraard geen snelle terugverdientijd met regenwater opvang, gezien de relatief lage huidige prijzen voor leidingwater, maar toch een interresant onderwerp.
Vooral het kalkvrij zijn van regenwater, (gratis) besproeien van de tuin en (gratis) doorspoelen van de wc(s).

Ik ben van plan om een tank te plaatsen. Het gat zit er al, was bedoeld voor een vijver, maar dit plan is van de baan.
Ik heb deze leverancier gevonden: Link
Heeft iemand nog andere linkjes? Schijnt in duitsland ook goedkoper te zijn om aan te schaffen ivm hogere waterprijs?
Vooral de betonnen opvang bak incl. filter heeft mijn interesse, alhoewel ik geen opkomend grondwater heb.
Ik kan hem plaatsen naast de rioolpijp, waar nu zowiezo het regenwater wordt afgevoerd, van mijn schuurtje en mijn dak van het rijtjeshuis (en de 2 buren)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2013 22:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wij hebben tijdens de verbouwing van ons huis ook een grijswaterleiding aangelegd.
De leiding loopt vanuit de schuur, naar de wc op de beganegrond, naar de wc op de eerste verdieping en loopt dan door naar zolder alwaar hij afgedopt is.

In de schuur staan 2(gratis) tonnen van 220L (lang leve MarktPlaats) en als pomp gebruiken we een Gardena. De totale investering lag op <300 en de besparing is onbekend :D

Momenteel doen we met een 2 personen (beide 4 dagen werken) zo'n 2,5-3 weken met de +/-400L.

Het plan is er wel om in de kruipruimte een waterbassin te maken waar +/- 3-5m3 in opgeslagen kan worden. Zodra dit bassin gerealiseerd is, gaat de wasmachine ook aangesloten worden. De tuin geven we overigens water met slootwater middels een droogpomp opstelling.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
AUijtdehaag schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:44:
Ik heb deze leverancier gevonden: Link
Heeft iemand nog andere linkjes? Schijnt in duitsland ook goedkoper te zijn om aan te schaffen ivm hogere waterprijs?
Dbcom heeft veel maar is wel duur. Je kunt inderdaad voor veel minder geld dezelfde (of betere) spullen bestellen bij Duitse webshops. Dbcom heeft wel goede service trouwens; een extra onderdeeltje wat ik vergeten was te bestellen (mijn fout) werd kostenloos en snel nagestuurd.
Freemann schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 10:18:
als pomp gebruiken we een Gardena.
Kun je daar iets meer over vertellen? Is het een pomp met een hydrofoor?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:21:
[...]
Kun je daar iets meer over vertellen? Is het een pomp met een hydrofoor?
Dat is inderdaad een Hydrofoorpomp en wel de Gardena 3000/4.
Welke een jaar of vier geleden (uit mijn hoofd) rond de €130-140 en het voor mij een heel interessante pomp maakte.

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 05-01-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

http://www.nu.nl/opmerkel...edereen-douche-plast.html

is ook een idee/oplossing >:) :D

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 09-01-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

En als je door het plassen langer onder de douche staat, gebruik je alsnog meer water wat ook nog eens verwarmd is! Lijkt mij juist absoluut niet duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
antonboonstra schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:00:
En als je door het plassen langer onder de douche staat, gebruik je alsnog meer water wat ook nog eens verwarmd is! Lijkt mij juist absoluut niet duurzaam.
WTW? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ach ja, wij hebben in de douche een gieter staan waarin we het koude water uit de warmwaterleiding opvangen. Dat is zo'n 6-8 liter en daarmee spoelen wij de kleine boodschap door. Ook spoelen wij de WC standaard al met grijs/hemel -water door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik was helemaal vergeten dit ik de TS was....drama

Ben nog steeds van plan om 4 IBC tanks te plaatsen alleen het verhaal met de opwaartse stuwing heeft me wel aan het denken gezet...

Al met al is het iets wat ik niet zomaar even kan doen helaas...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

antonboonstra schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:00:
Als je kan multitasken is het inderdaad lonend, als je net zoals ik niet gaat inzepen tijdens het dretsen is het alleen maar belastend-er.
Als je uitgaat van een wc met doortrekregelaar (beste benaming die ik kon bedenken voor het stoppen van de doorstroom uit het reservoir) heb je tijdens het doorspoelen na het klateren aan een liter water genoeg, en kan je er zolang over doen als je wilt.
Sta je onder een douche, met waterbesparende kop á 7 liter per minuut, zou je óf tegelijkertijd met het wassen moeten sassen, of er stilstaand in 1/7 minuut (=8,57 seconde) je natuurlijke drainage zijn werk laten doen. Lukt dat, dan spaar je jezelf de verlichting voor de retirade uit (7W spaarlamp in mijn geval, als je een minuut rekent scheelt het toch 0.000116666667 kWh, én natuurlijk die liter water :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wij gebruiken regenwater voor het strijken.
Nooit meer kalkafzetting in het apparaat.

Omdat wij een paar honderd meter van de Duitse grens wonen, komen we ook wel eens in dat land.
Hellwig staat hoog aangeschreven bij ons.
Komen nog zelden bij de NEEderlandse bouwmarkten. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nog beter is plassen in de regenwatertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dreamvoid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:58:
Nog beter is plassen in de regenwatertank.
Wel ff een Chloor tablet erin mieteren.... Anders stinkt je vaat en/of wasgoed naar zeik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

flippo765 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:42:

Even een quote van mezelf, ondertussen ook een regenwateropvang project gestart.
Ik heb voor 3 taarten een tweetal IBC tanks op MP weten te bemachtigen.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/IMG-20130319-WA0004_zps7dfc6c92.jpg
Deze op hoogte geplaatst zodat er geen pomp benodigd is:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/IMG-20130319-WA0022_zps7d7e1aec.jpg
Aan de onderkant een leiding gelegd waar de overlopen in uitkomen.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/IMG-20130319-WA0024_zpsf46298a9.jpg
Verder heb ik het geheel dichtgebouwd met hout, koppelingen heb ik op Ebay gevonden voor 20 euro en hier heb ik een paar weken op moeten wachten (In Nederland betaalde ik 40 euro per koppeling).
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/IMG-20130325-WA0002_zps48583c39.jpg
Koppelingen zijn van de week binnengekomen (Van IBC naar tuinslang) en heb alles aangesloten, de bedoeling is beide slangen met elkaar te verbinden en vervolgen daar een kraan op aan te sluiten.
Het is alleen apart dat de tanken op de een of andere manier niet gelijk komen, ik heb 1 tank gevuld met 500 liter water om te kijken of er niks lekt en daarna de tanks verbonden.
Naar mijn idee zou dan volgens de communicerende vaten het waterpeil gelijk moeten komen, echter dit blijkt niet het geval:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/20130420_221207_zps19676086.jpg
Het kan zijn dat dit wat tijd in beslag neemt en zal morgen kijken hoe de situatie dan is.

De tuin kan in ieder geval weer voorzien worden van regenwater, misschien later dit jaar kijken of de WC hier ook op aangesloten kan worden.
Ik weet alleen niet of dan valdruk genoeg is om de stortbak mee te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flippo765 schreef op zondag 21 april 2013 @ 00:28:
[...]
Naar mijn idee zou dan volgens de communicerende vaten het waterpeil gelijk moeten komen, echter dit blijkt niet het geval:
Misschien een domme opmerking maar ik schiet hem er toch maar in.
Al eens nagedacht over een ontluchtingsgaatje in de vaten?
Draai anders het deksel eens een beetje open.
Misschien dat de vaten dan beter communiceren.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike70 op 21-04-2013 00:50 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Mike70 schreef op zondag 21 april 2013 @ 00:49:
[...]

Misschien een domme opmerking maar ik schiet hem er toch maar in.
Al eens nagedacht over een ontluchtingsgaatje in de vaten?
Draai anders het deksel eens een beetje open.
Misschien dat de vaten dan beter communiceren.
Zeker geen domme opmerking.
Dat zou kunnen maar beide vaten hebben een overstroompijp (nog niet op foto) naar de hemelwaterafvoer, ik had het idee dat de druk daar wel gelijk zou moeten zijn en er dus geen drukverschil bovenin de vaten kan ontstaan.
Ik zal morgen kijken wat het verschil is zonder deksels.

Misschien ben ik wel te onrustig en duurt het door de lage druk en dunne leiding (tuinslang) gewoon lang om te egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

flippo765 schreef op zondag 21 april 2013 @ 01:03:
[...]

Zeker geen domme opmerking.
Dat zou kunnen maar beide vaten hebben een overstroompijp (nog niet op foto) naar de hemelwaterafvoer, ik had het idee dat de druk daar wel gelijk zou moeten zijn en er dus geen drukverschil bovenin de vaten kan ontstaan.
Ik zal morgen kijken wat het verschil is zonder deksels.

Misschien ben ik wel te onrustig en duurt het door de lage druk en dunne leiding (tuinslang) gewoon lang om te egaliseren.
Ik weet niet hoe lang je gewacht hebt voordat je het verschil zag (wat je getoond hebt dmv de foto).
Maar de flow door een tuinslang (20mm) is niet echt groot zeker niet bij een maximaal hoogte verschil van 50cm (500L in IBC van 1000L), en hoe verder de nivellering is hoe langzamer het gaat.
Ik weet niet hoe je de tanks vult, als dat op 1 tank is en je gebruikt de aansluiting van je dak (wat zo te zien is dus 2 daken) heb je je overstort misschien vaker nodig dan je denkt.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Hallo,

Wellicht dat je aan de volgende set foto's iets hebt. In die set zie je 5 regentonnen, die met elkaar verbonden zijn met een 18mm dikke tuinslang. Deze dikte wordt ook wel eens gebruikt bij vijvers, tot zover ik het weet.

- Voorbeeld van 5 regentonnen van elk 210L

Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/fotos/05.%20Regentonnen/DSC06265.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Het idee om aan de onderkant te egaliseren komt van jouw, dacht alleen dat je gewone tuinslang had gebruikt.
Koppeling van de IBC komt van Ebay voor rond de 10 euro per stuk.
Ik had eerst alles met tuinslang en gardena koppelingen aangesloten, hiermee duurt het een dag voor de vaten ge-egaliseerd zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/20130422_180055_zpsc6388a89.jpg
Nu heb ik de slangen ingekort en redelijk strak op een 12mm leiding aangesloten, hier takken de verbruikers vanaf, (druppelslang, buren en de kraan in het zicht).
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/20130422_180051_zps9a510d63.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Regenwateropslag/20130422_180105_zps4cdf019e.jpg

Hierna alles weer netjes dichtgebouwd om te zorgen dat er geen algengroei komt, ook wil ik niet dat de watertemperatuur te hoog oploopt zodat er kans is op legionella, ik hoop in ieder geval dat het 's nachts genoeg afkoelt om deze kans uit te sluiten.
Ik denk dat op deze manier alles beter kan stromen en dat de tanken gelijk trekken voordat (met regensnelheid) de ene tank overloopt.
Eerst moet er maar eens 1500 liter water op dak vallen en dat is de laatste tijd in de Noordkop behoorlijk een probleem.

Daarna gaan we kijken of het mogelijk is om de stortbak van de WC op valdruk te vullen maar als ik dit zo zie denk ik niet dat dit gaat lukken.

[ Voor 24% gewijzigd door flippo765 op 22-04-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 423695 schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:30:
Hallo,

Wellicht dat je aan de volgende set foto's iets hebt. In die set zie je 5 regentonnen, die met elkaar verbonden zijn met een 18mm dikke tuinslang. Deze dikte wordt ook wel eens gebruikt bij vijvers, tot zover ik het weet.

- Voorbeeld van 5 regentonnen van elk 210L

[afbeelding]
Hoe hou je ongedierte weg? Ik heb een zo'n ton en binnen no-time komen er muggen in. Op gegeven moment zitten er honderden larven in het water, en een paar dagen later zijn dat natuurlijk muggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:56:
[...]

Hoe hou je ongedierte weg? Ik heb een zo'n ton en binnen no-time komen er muggen in. Op gegeven moment zitten er honderden larven in het water, en een paar dagen later zijn dat natuurlijk muggen.
Volgens mij is het nog geen muggenseizoen.
Maar met een filter op de ingang zou het toch opgelost zijn?
Muggen leggen hun eieren alleen in stilstaand water, dus niet in je dakgoot. En als ze niet in je ton kunnen komen krijg je ook geen eieren.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 2 3 Laatste