@Cobalt;
Hoe had je dit in gedachten;
Een watertank onder de goot van het dak en boven de toilet op de 1e verdieping zou een betere plek zijn
Bij een huis met 2 schuine en ongelijke dakvlakken concreet in gedachten?
Dit is het zij-aanzicht van ons huis;
Dat zou betekenen dat ik 2 tanks moet gaan maken die beide op respectievelijk de 1ste en beganegrond aan het plafond hangen. Denk dat ik mijn "doodvonnis" teken als ik 2 bakken van ieder 1m3 aan het plafond of op een hoger gelegen verdieping ga maken..... oftewel WAF < 0%
Overigens staat de hydrofoorpomp met ingebouwd drukvat al 6 jaar zijn rondjes te draaien.
Betonplex is 2dehands van internet (7,2m2 voor €30)
Vijverfolie is 2dehands van internet (4x4=16m2 voor €50)
Wat leidingwerk en koppelingen a €50 totaal
2 vaten van 60 liter voor filtering a €20 totaal
2 dekzeilen a €16 totaal
Hydrofoorpomp was <€150 en draait nu 6 jaar
het duurste is het 3fase filter a €200, maar dat noem ik een schijntje als je kijkt naar de veiligheid die je ermee afdwingt/koopt. Dit filter komt na de pomp en zorgt voor kleurloos, geurloos water dat richting drinkwater kwaliteit gaat, maar niet 100% bacterieel gezuiverd is. Dit water kan prima in vaatwaatsers (>65c programma) en wasmachines gebruikt worden. Het filter verwijderd dus geen bacterien en hierdoor kan je het niet drinken, maar na koken heb je water dat 100% kleurloos, geurloos, kalkvrij, medicijnvrij, chemicaliënvrij water dat wel gedronken kan worden.
De pomp heb ik zelf al afgeschreven en gaat dus niet meer mee in de investering van deze "tank".
Totaal kom ik voor deze tank op;
€366
Afgelopen jaar hebben wij ong. €180 aan betaald voor 130m3 water. Het komend jaar komt er nog €0,15-0,18 per m3 aan nieuwe verbruik belastingen bij en dat is voor ons zo'n €20-25. Voor ons wordt het volgens jaar dus zo'n €200 aan water. Als wij ons leidingwaterverbruik met zeg 30% kunnen verlagen dmv regenwater, dan is dat zo'n €70.
Stroomverbruik van de pomp;
Momenteel verbruikt de pomp +/- 600-800Wh per maand, wat nog geen 10kWh en €2,65 per jaar is.
De pomp zal icm de vaatwasser en wasmachine vermoedelijk dubbel zoveel gaan gebruiken en laten we zeggen €6 per jaar aan stroom.
366/(70-6) = 5,7 jaar TVT voor dit hele verhaal.
Voor de toekomst speel ik nog met het idee om een "kleine" buffer van +/- 150 liter op zolder te maken. Deze buffer wil ik dan met PV-stroom vullen en door de dag door zwaartekracht leeg laten lopen bij watervraag door WC/vaatwasser/wasmachine.