Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

nokiaan958GB schreef op maandag 14 maart 2016 @ 00:25:
Hoi,

Ik wil ook mijn regenwater gebruiken.
Heb hier 2 stuks 200 liter waterton staan.
Daar zou ik mooi een pomp in kunnen hangen.

Wil het water omdat het geen kalk bevat gebruiken voor:
1. de ruiten van het huis wassen met de slang
2. auto naspoelen na het wassen met de slang

Het gaat om 1. De ruiten op de 1e verdieping zitten 4-5 meter hoog.
Nu heb ik deze pomp op het oog pricewatch unsorted: Gardena Gardena 1742-20 Comfort Regenfasspumpe 4000/2 au...

Wat denken jullie, heeft deze genoeg druk om mijn ruiten boven af te kunnen spoelen?
Andere ideeen en/of oplossingen zijn uiteraard welkom
Het ding levert een druk van 2 bar en kan water tot 20m opwerken. Op 4-5m kun je het dus nog 15 meter omhoog spuiten. Geen probleem dus lijkt me.

[ Voor 76% gewijzigd door CaptJackSparrow op 14-03-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die 2 bar levert hij direct in de pomp natuurlijk en met een lange tuinslang eraan heb je een behoorlijk drukverlies in de slang, dus die 20 hoogteverschil zal tegenvallen, maar het zou genoeg moeten zijn om het water omhoog te krijgen.

Ik vraag me echter wel af: waarom zou je (als je doel het besproeien van de tuin is) geen grondwaterpomp gebruiken? Ik snap dat de waterkwaliteit anders zal zijn, maar voor bewatering van je tuin is het prima en het lijkt me stukken goedkoper dan een grote tank ingraven.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

pietvs schreef op zondag 27 juli 2014 @ 08:23:
[...]

Ik heb eigenlijk geen idee of het beter is om er ook een grondzeil onder te leggen. Dat zal ik eens navragen bij de leverancier. Maar de zak is van behoorlijk dik materiaal gemaakt. De aannemer weet dat er voorzichtig omgegaan moet worden met het leggen van de begane grond vloer omdat er een waterzak onder de vloer komt te liggen. Mocht de zak beschadigen, dan zal de aannemer moeten zorgen dat de zak vervangen wordt. Maar inderdaad is het helemaal geen slecht idee om een grondzeil te halen welke als de zak uitgelegd is erover te leggen en bij de laatste vloerplaat deze er onder uit te trekken zodat de zak niet kan beschadigen. Daar zal ik eens naar kijken in de doe-het-zelf zaak :)

[...]

Ik heb een heel gesprek gehad met de leverancier en hij zei al dat hij meestal het product bij bestaande woningen toepast. De zak kan makkelijk door een kruipluik onder de vloer worden geïnstalleerd. De zak kan op elke maat besteld worden zover ik heb begrepen. Ik heb er eentje van 3x7x0.5. Dus als de zak vol is zal deze ongeveer 50 cm hoog zijn. Ook is het zo dat de meeste huizen vanuit de meterkast al leidingen naar de wc hebben zodat deze in de meterkast makkelijk om te gooien zijn naar de pomp.

Meer informatie en prijzen kan je vinden op http://www.efrarain.nl/
Hoeveel heeft je waterzak installatie gekost (eventueel met meerprijzen) ..

Bah laat maar, de kosten vs de baten zoals eerder gezegd zijn niet realistisch.

2.000,- voor een "waterzak"
1000,- voor leiding/pomp en dit is voorzichtig (te laag geschat)
realistischer is 3 a 4000 voor allerlei zaken eromheen ..

Wij gebruiken nu 21,- per maand aan water, om dit uberhaupt rendabel te maken moet de prijs verdubbelen.

Wat zoiets wel interessanter maakt is dat je bv zwembad verwarming/terraskoeling/zonneboiler gebruikt om zonnewarmte naar je wateropslag zou kunnen doen. kan je de warmte natuurlijk via warmtewisseling wel benutten.

Maar zelfs een dergelijke complexe installatie zou reken op 40 jaar TVT

Momenteel ben ik in mijn tuin aan het graven, en wij hebben last van relatief hoge waterstand.ik zou eerder grond bemaling doen dan een wateropslag :P

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 14-03-2016 22:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 12:11
vso schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:39:
[...]

Hoeveel heeft je waterzak installatie gekost (eventueel met meerprijzen) ..

Bah laat maar, de kosten vs de baten zoals eerder gezegd zijn niet realistisch.

2.000,- voor een "waterzak"
1000,- voor leiding/pomp en dit is voorzichtig (te laag geschat)
realistischer is 3 a 4000 voor allerlei zaken eromheen ..

Wij gebruiken nu 21,- per maand aan water, om dit uberhaupt rendabel te maken moet de prijs verdubbelen.

Wat zoiets wel interessanter maakt is dat je bv zwembad verwarming/terraskoeling/zonneboiler gebruikt om zonnewarmte naar je wateropslag zou kunnen doen. kan je de warmte natuurlijk via warmtewisseling wel benutten.

Maar zelfs een dergelijke complexe installatie zou reken op 40 jaar TVT

Momenteel ben ik in mijn tuin aan het graven, en wij hebben last van relatief hoge waterstand.ik zou eerder grond bemaling doen dan een wateropslag :P
Het klopt wel ongeveer wat je aan bedragen hebt geschat. Ik was totaal rond de 3200 euro kwijt voor alles. Wij gebruiken wat meer water dan normaal. Het gaat ook niet om het TVT bij een waterzak want dat is inderdaad bijna niet te doen. Het gaat mee om het idee. Dat je goed voor het milieu bezig ben. En ook als het hard regent de eerste hoos opvang als de zak nog niet vol is.

Wij hebben ook zonnepanelen en een warmtepomp dus het is het totaal waar wij voor gingen.

Wat de laatste paar jaar wel meetelt is dat de prijs voor water behoorlijk aan het stijgen is door voornamelijk belasting. In sommige gemeente kan je ook vrijstelling of een lager bedrag hoeven te betalen aan rioolzuivering enzovoort.

Het scheelt ook behoorlijk voor je wasmachine. Wij hebben die ook aangesloten en je hoeft nog maar de helft van het wasmiddel toe te voegen en ook is alles veel zachter omdat er geen kalk meer in het water zit. Voor de wasmachine zelf is het ook veel beter omdat er geen kalk meer in zit.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pietvs schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:40:
[...]

Het klopt wel ongeveer wat je aan bedragen hebt geschat. Ik was totaal rond de 3200 euro kwijt voor alles. Wij gebruiken wat meer water dan normaal. Het gaat ook niet om het TVT bij een waterzak want dat is inderdaad bijna niet te doen. Het gaat mee om het idee. Dat je goed voor het milieu bezig ben. En ook als het hard regent de eerste hoos opvang als de zak nog niet vol is.

Wij hebben ook zonnepanelen en een warmtepomp dus het is het totaal waar wij voor gingen.

Wat de laatste paar jaar wel meetelt is dat de prijs voor water behoorlijk aan het stijgen is door voornamelijk belasting. In sommige gemeente kan je ook vrijstelling of een lager bedrag hoeven te betalen aan rioolzuivering enzovoort.

Het scheelt ook behoorlijk voor je wasmachine. Wij hebben die ook aangesloten en je hoeft nog maar de helft van het wasmiddel toe te voegen en ook is alles veel zachter omdat er geen kalk meer in het water zit. Voor de wasmachine zelf is het ook veel beter omdat er geen kalk meer in zit.
Hoooo, kijk als je vrijstellingen "goedkoper" moet je dit wel aftrekken van de aanschaf.. en dan kan het zeker richting intressant gaan ..

De besparing van milieu en wasmiddel is eigenlijk non argumentatie of drog redenatie, want je betaalt meer voor "minder" kwaliteit .. want je kan het water niet consumeren wat je opvangt. (niet zonder behandeling) .
ook het materiaal wat je extra aanschaft kost het milieu meer dan op grote schaal energie opwekken.
je verschuift alleen het probleem.

In de USA is het sneller rendabel omdat je verder weg zit van centrale facaliteiten en dus het economische omslagpunt sneller bereikt. Daarnaast is de afstand ook een groter milieu impact. In NL heb je juist het omgekeerd wegens de grote dichtheid is het voordeel van een centrale water/energie leverancier heel snel rendabel(er) omdat je leverings kosten relatief laag zijn. helaas pikt de overheid erveel graantjes mee.
en het is juist de overheidskosten die het op sommige punten weer rendabel maakt om zelfvoorzienend te zijn.

Daarnaast is een waterzuiverings installatie inhuis relatief voordeliger, omdat je minder om/inbouw kosten hebt. en al je water nuttiger gebruikt word..

Als je bespaar technich bekijkt, en we nemen een periode van 20 jaar, met inflatie en prijsstijging ..
dan is 2.000,- realistisch misschien zelfs 3.000 omdat je effectiever met je water omgaat en minder verbruikt in wasmiddel. Neem daarbij bv je zonnepanneel energie overschot (immers appartuur wordt zuiniger gezins situaties veranderen ..) dan nog zit je bij een omslag van 4.000,- in een extreem geval.

Dan nog is de aanschaf versus water consumptie lastig .. ik ben toch bezig met mijn tuin, ik maak een "waterput" puur omdat het kan, de paar kuub die ik via grondbemaling ophaal is in dit geval effectiever sterker nog ik denk dat bij een goeie (grond)waterstand de besparing op een regenwater tank het zelfs financieel intressant(er) maakt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duco_1967
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-03-2022
O

[ Voor 99% gewijzigd door Duco_1967 op 31-03-2016 20:24 . Reden: Dubbel gepost excuus ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duco_1967
Ook ik ben duurzaam bezig (althans dat vind ik zelf).

In een zwembad (van de action) vang ik 4,5 m3 regenwater op wat afkomstig is van mijn dak. Dit zwembad bevindt zich in de kruipruimte van mijn woning. Middels een regenpijpfilter op de hemelwaterafvoer wordt het water voordat het in het zwembad stroomt gefilterd. Doordat het in de kruipruimte donker is, heb ik geen last van algengroei (groenwater).

Middels een hydrofoorpomp gaat het water naar een duplex regenwater filter. Hierna gaat het water door naar het toilet op de begane grondvloer en naar de voor- en achtertuin. Ik gebruik het water voor:

- besproeien van de tuin;
- autowassen (geen kalk);
- doorspoelen van het toilet.

Besparing per maand is ca. 2,2 m3. In de zomer zal het iets meer zijn. Per jaar ca. 28 m3. Dat is 28.000 liter!

Systeem werkt vanaf augustus 2015 probleemloos!

Investering

Totaal heb ik ca, €350,00 aan kosten gemaakt. En daarnaast een heleboel uurtjes gegraven in de kruipruimte. Zo zie je maar dat duurzaam niet duur hoeft te zijn!

Voor meer info en foto's zie mijn website:

https://www.lekkerduurzaambezig.nl/

Ps. website is nog niet helemaal klaar.

Aanvulling:

Vanwege de droge nazomer (2016) heb ik het systeem twee keer moeten omzetten naar drinkwater. Anders zou ik het toilet niet meer kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Duco_1967 op 09-03-2018 20:08 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ha! Dat is wel hartstikke gaaf om dat op die manier te doen! En je realiseert er echt een flinke waterbesparing mee.

Ik zit eraan te denken om een IBC van 1000 liter in te graven in de tuin, zodat we dat water kunnen oppompen om de tuin te besproeien e.d.

Maar nu nog niet, eerst verder met klussen in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duco_1967
Beetje zoeken en je kan ze gratis afhalen op marktplaats. Succes met klussen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:31

PinusRigida

I put the p in pool.

Ondanks de leeftijd van dit topic ga ik er toch eens het stof af blazen met m'n eigen ervaring hieromtrent. 8)

We hebben een huis gebouwd, sinds een paar maand is alles ook echt àf, inclusief tuinaanleg etc. we wonen er in sinds mei 2016.

We hebben ongeveer 430 vierkante meter grond rondom het huis, waarvan een goeie 150 vierkante meter in terras/opritverharding is aangelegd (heel trots kan ik zeggen dit helemaal zelf te hebben gedaan, maar dit geheel terzijde :*) )

Dus reken op ongeveer 280 vierkante meter grasbedekking, zowel vooraan, achteraan, als aan de zijkant van het huis. (het is een halfopen bebouwing op een hoek)

We hebben een regenwaterput van 10.000 liter met drukpomp in de put en aansluiting op een 3-stappenfilter voor wasmachine, toilet beneden en nog 2extra aftappunten voor tuinslang (vooraan het huis en achteraan)

Onze grasmatten liggen er nu sinds begin september, bijna exact begin september en zodoende is er vorige maand heel heftig gesproeid geweest: letterlijk élke dag dat het droog was -en het was een droge septembermaand- heb ik overvloedig m'n gras staan sproeien.

Maar hey, begin september zat de put nog vol tot aan het boordje en 10.000 liter, dat geraakt toch niet leeg?!

...maar dit weekend maakte onze wasmachine plots raar geluid: ze trok de leiding vacuum... dus putteksel open en ja hoor: nog een kleine 10 centimeter water in de put, zuigmond van pomp stak nét boven het oppervlak...

Uiteraard zijn de vers aangelegde grasmatten de grote boosdoener, en aangezien ik volgende zomer al minder overvloedig m'n gazon zal sproeien denk ik dat 10.000 liter voor een oppervlakte van ongeveer 280 vierkante meter gras wel voldoende is, maar toch nét... zeker als je je regenwater ook gebruikt voor toilet en wasmachine (zelfs de nieuwere zuinige ""A-klasse"" wasmachines verbruiken nog gemiddeld 50 liter per wasbeurt, inclusief voorwas etc...)

Het wordt wel weer snel aangevuld bij ons: al het water van het schuine dak komt via een regenpijp op ons stukje plat dak boven de keuken, dat fungeert als een soort van opvangbak, en vandaaruit gaat het rechtstreeks de put in dus één nachtje regen -gewone zachte regen- zorgt al gauw voor een goeie 10 cm. extra waterpeil in de put. nog een paar nachten en hij is weer vol.

maar toch een raad: heb je meer dan 300 vierkante meter gazon en wil je je regenwater ook nog voor toilet, wasmachine, etc. gaan gebruiken: ga voor een regenwaterput van meer dan 10.000 liter of hij zal snel droog komen te staan.

*nog even editen op gebied van kosten*

- installatie waterput + leidingen: was inclusief andere aannemerswerken die tijdens de bouw werden uitgevoerd dus geen detailprijs hier

- regenwaterfilter + aansluiting op systeem: 280 euro (BWT Pluviofilter Classic2, nu al een stuk goedkoper verkrijgbaar!)

- Drukdompelpomp (Leader): 545 euro: https://www.vepasanitair....s-drukdompelpomp-krm5190m

[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 17-10-2016 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Duco_1967 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:16:
Ook ik ben duurzaam bezig (althans dat vind ik zelf).

In een zwembad (van de action) vang ik 4,5 m3 regenwater op wat afkomstig is van mijn dak. Dit zwembad bevindt zich in de kruipruimte van mijn woning. Middels een regenpijpfilter op de hemelwaterafvoer wordt het water voordat het in het zwembad stroomt gefilterd. Doordat het in de kruipruimte donker is, heb ik geen last van algengroei (groenwater).

Middels een hydrofoorpomp gaat het water naar een duplex regenwater filter. Hierna gaat het water door naar het toilet op de begane grondvloer en naar de voor- en achtertuin. Ik gebruik het water voor:

- besproeien van de tuin;
- autowassen (geen kalk);
- doorspoelen van het toilet.

Besparing per maand is ca. 2,2 m3. In de zomer zal het iets meer zijn. Per jaar ca. 28 m3. Dat is 28.000 liter!

Systeem werkt vanaf augustus 2015 probleemloos!

Investering

Totaal heb ik ca, €350,00 aan kosten gemaakt. En daarnaast een heleboel uurtjes gegraven in de kruipruimte. Zo zie je maar dat duurzaam niet duur hoeft te zijn!

Voor meer info en foto's zie mijn website:

http://martinsteenbergen.jimdo.com/

Ps. website is nog niet helemaal klaar.

[video]
Met dee cijfers op je website
Voor 350,- a 40,- p,j besparing is na 9 jaar rendement. hoewel ik mijn "twijfels" heb is dit meer financieel gezien.
In Belgie zou dit na 3,5 jaar al rendement opleveren wat ik al vele malen aantrekkelijker vinden.

Wel netjes gedaan.
PinusRigida schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:57:
Ondanks de leeftijd van dit topic ga ik er toch eens het stof af blazen met m'n eigen ervaring hieromtrent. 8)
<snip>
Wat een grijs water systeem in NL onrendabel maakt is:
- aanschaf
- schoonmaak/onderhoud (ook de wateropvang moet schoon), filters reinigen, defecte pomp etc..
- Wat alleen vergeten word is "droogpompen" ... teminste dat zie ik niet terug ..

De stelling "ik doe het zelf = dus groen" .. de waterzuiverings installatie is kwa schaalgrote efficienter dan wat je er thuis tegenover kan zetten. (in NL dan) .. door die schaal kost het minder CO2 om gebruiks water te produceren dan je @home alles doet.

als het hier in NL 3.- word dan ga ik nadenken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:34

Nhz

Deventer

Ik wil dit ook gaan toepassen. Wij krijgen van de gemeente Deventer een subsidie voor het afkoppelen van het HWA. De subsidie is 8euro per vierkante meter footprint. Voor ons komt dat neer op ruim 3000euro subsidie. Een mooi bedrag lijkt mij. :)

Ik heb nog geen exacte invulling, maar de oplossing in de kruipruimte zie ik ook wel zitten. We hebben daar voldoende ruimte voor (7x7x1mtr). Eventueel kan je die enorme plas water ook nog gebruiken als warmtebuffer voor je zonnecollectoren. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 02-06 23:31
Nhz schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:15:
Ik wil dit ook gaan toepassen. Wij krijgen van de gemeente Deventer een subsidie voor het afkoppelen van het HWA. De subsidie is 8euro per vierkante meter footprint. Voor ons komt dat neer op ruim 3000euro subsidie. Een mooi bedrag lijkt mij. :)

Ik heb nog geen exacte invulling, maar de oplossing in de kruipruimte zie ik ook wel zitten. We hebben daar voldoende ruimte voor (7x7x1mtr). Eventueel kan je die enorme plas water ook nog gebruiken als warmtebuffer voor je zonnecollectoren. :)
Even voor mijn begrip:
HWA staat toch voor hemelwaterafvoer? En dan heb je het toch over het water wat van je dak afloopt? Ik wist niet eens dat ik daarvoor aangekoppeld zat, laat staan dat ik dit (gesubsidieerd in jouw geval!) kan laten afkoppelen. Loopt hemelwater ook niet regelmatig gewoon de grond in, al dan niet via een grindput oid onderaan de regenpijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:00
Hkuit schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

Even voor mijn begrip:
HWA staat toch voor hemelwaterafvoer? En dan heb je het toch over het water wat van je dak afloopt? Ik wist niet eens dat ik daarvoor aangekoppeld zat, laat staan dat ik dit (gesubsidieerd in jouw geval!) kan laten afkoppelen. Loopt hemelwater ook niet regelmatig gewoon de grond in, al dan niet via een grindput oid onderaan de regenpijp?
Veel, vooral nieuwbouw, woonwijken hebben een gescheiden afvalwater en hemelwater riool (gescheiden riool). Maar in de wat oudere wijken wordt afvalwater en hemelwater in hetzelfde riool afgevoerd (gemengd riool). Dit zorgt bij hevige regenval ervoor dat er niet genoeg afgevoerd kan worden, en het afvalwater via een overstort in het oppervlakte water terechtkomt (of wel afgevoerd wordt, maar gezuiverd wordt = hoge kosten). Dit mag volgens normen een x aantal keer voorkomen in 10 jaar, maar met het oog op de toekomst zal deze norm vaker overscheden gaan worden (hevigere neerslag). Zo werken gemeenten aan het vergroenen van tuinen en daken(bijv. Gemeente Haarlemmermeer), het scheiden van het riool en het creëren van meer waterberging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Hkuit schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:28:
[...]

Even voor mijn begrip:
Klopt, HWA = HemelWaterAfvoer. In de wat oudere wijken van NL zit deze afvoer gewoon gekoppeld aan het reguliere riool (de poepjes en plasjes afvoer :P). In nieuwbouwwijken wordt het HWA teruggegeven aan de natuur. Dit kan bijvoorbeeld door het lozen in aangrenzend oppervlaktewater, of door het simpelweg de grond in te laten lopen.

De gemeente Deventer geeft huishoudens nu subsidie om ouderwetse HWA aan te passen zodat dit water niet meer door het reguliere riool loopt. Beter voor de lokale flora en fauna en minder belasting van riolering, met name bij hevige regenval.

Edit: @Rub147 +1 :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 02-06 23:31
Nhz schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:15:
Ik wil dit ook gaan toepassen. [...] We hebben daar voldoende ruimte voor (7x7x1mtr). Eventueel kan je die enorme plas water ook nog gebruiken als warmtebuffer voor je zonnecollectoren. :)
Ja, dat is potentieel een goed idee. Je krijgt immers nu flink subsidie op een zonneboiler. Lastig wordt het wellicht als je ook continu water verbruikt; oh nee, dat doe je met een zonneboiler ook. Zo'n megaplas water kan wel heel veel (laagwaardige) warmte opslaan. Daar weer een warmtepomp aan koppelen, dan kun je er weer warmer water mee maken. Ook subsidie voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:40
Nhz schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:38:
[...]

Klopt, HWA = HemelWaterAfvoer. In de wat oudere wijken van NL zit deze afvoer gewoon gekoppeld aan het reguliere riool (de poepjes en plasjes afvoer :P). In nieuwbouwwijken wordt het HWA teruggegeven aan de natuur. Dit kan bijvoorbeeld door het lozen in aangrenzend oppervlaktewater, of door het simpelweg de grond in te laten lopen.
Niet per definitie altijd. Moderne verbeterd gescheiden stelsels storten bij de eerste neerslagpiek dit middels een drempel over in het VWA (vuilwaterriool). Omdat anders rubber en andere zooi van de straat ook infiltreert of op het oppervlaktewater wordt geloosd. "Oude" gescheiden stelsels lozen of infiltreren direct.

Daarom is afkoppelen dmv een eigen infiltratieput/vijver in de tuin, opslagvoorziening voor eigen gebruik of bijv. een groen dak ook beter dan afkoppelen door de gemeente zelf. Al die meuk van op de straat vermengd zich dan niet met relatief schoon water. Eigenlijk zijn wat dat betreft nog veel te weinig stimuleringsregelingen door gemeenten. Er wordt vwb vaak nog veel te conservatief gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

marcel87 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:48:
[...]

Niet per definitie altijd. Moderne verbeterd gescheiden stelsels storten bij de eerste neerslagpiek dit middels een drempel over in het VWA (vuilwaterriool). Omdat anders rubber en andere zooi van de straat ook infiltreert of op het oppervlaktewater wordt geloosd. "Oude" gescheiden stelsels lozen of infiltreren direct.

Daarom is afkoppelen dmv een eigen infiltratieput/vijver in de tuin, opslagvoorziening voor eigen gebruik of bijv. een groen dak ook beter dan afkoppelen door de gemeente zelf. Al die meuk van op de straat vermengd zich dan niet met relatief schoon water. Eigenlijk zijn wat dat betreft nog veel te weinig stimuleringsregelingen door gemeenten. Er wordt vwb vaak nog veel te conservatief gedacht.
Bedankt voor de toevoeging cq verbetering, mijn uitleg was ook meer als 'jip en janneke' beschrijving bedoeld. ;)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duco_1967
[quote]vso schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:10:
[...]

Met dee cijfers op je website
Voor 350,- a 40,- p,j besparing is na 9 jaar rendement. hoewel ik mijn "twijfels" heb is dit meer financieel gezien.
In Belgie zou dit na 3,5 jaar al rendement opleveren wat ik al vele malen aantrekkelijker vinden.

Wel netjes gedaan.

[...]

Je hoeft het niet alleen te doen voor het rendement. Het geeft mij een "goed" gevoel als ik het toilet niet doorspoelt met drinkwater. Het brengt ook een stukje besef bij dat we zuinig moeten zijn op ons drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Ha, topic gevonden, maar nog weinig pioniers op dit gebied denk ik gezien het aantal reacties? In Belgie door veel hogere bebouwingsgraad al verplicht en ook in Duitsland gebruikelijker. Ons kwalitatief goede leidingwater is misschien nog te goedkoop. Jammer, om ook hier termen van terugverdientijd te lezen. Nederland moet wakker worden. Om beter voor het klimaat te zorgen en problemen met drinkwatervoorziening en hemelwaterafvoer te voorkomen is elke bijdrage er eentje.

Ik pleit ervoor om hier een emotieaankoop van te maken, zoals de meeste mensen hun auto aanschaffen ;) En als je dan toch wilt rekenen, sluit dan ook je wasmachine aan en reken ook de hoeveelheden minder wasmiddel die je dan nodig hebt!

Laat ik het goede voorbeeld geven, want dit wordt mijn volgende project na PV, L/W WP, ZB ter verdere verduurzaming van ons (bestaande) huis.

Ik heb gekozen voor een Intewa Rainmaster Eco 10 als systeempomp. Gezien het oppervlak van mijn dak(en) en het verbruik/buffering zou ik met een opslagvolume van ca. 4000 liter willen gaan werken - e.e.a. ook berekend via de online berekening. Dit pompsysteem is relatief klein, stil en ook het meest zuinig met energie. Ook heeft het een goede omschakeling naar drinkwater, wanneer de opslag van regenwater onverhoopt leeg raakt. Het vult hiermee niet de opslag bij, maar kan dit rechtstreeks gebruiken.
Waarschijnlijk neem ik dan ook een filter van Intewa, een Purerain.

Ik overweeg een opslag via Zisternendiscount aan te schaffen, die lijken heel goede prijzen te hebben. Een mogelijk alternatief is een waterzak -zgn. pillow tank- die in de kruipruimte kan, maar ook die zijn best prijzig. Ik heb wel een redelijk betaalbare gezien bij Postma kunststof tanks. De opslag is dus nog in overweging. Een paar kuub uit je tuin graven is namelijk ook niet niks.

Ik ben momenteel voor mijn warmtepomp toch bezig met leidingwerk van mijn hele huis, dus hier kan ik alvast rekening mee houden met het gebruik van regenwater. Wel loop ik al tegen een praktisch puntje aan. Ik had bedacht de wasmachine hotfill te maken met gebruik van de zonneboiler. Maar als deze door regenwater moet worden gevoed zou ik er dus eigenlijk nog een klein boilervaatje met spiraal bij willen hebben, apart voor het regenwater. Eens kijken of ik zoiets, van bijvoorbeeld 100 liter, op de kop zou kunnen tikken. De uitdaging is dan wel om hier een sturing voor te gebruiken, zodat ik de zonnewarmte voor beide boilers kan gebruiken. Driewegklep solar heb ik toch nog wel eentje liggen. Alleen even kijken wat prioriteit krijgt en hoe de energie zo nuttig mogelijk te gebruiken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
je wilt dus je regenwater opwarmen met je zonnecollectoren? en dan twijfel je over de prio? ik denk dat die wel duidelijk is toch? hoe vaak was je per dag/week? en hoeveel verbruikt je wasmachine?

wat voor ZB heb je nu? als je nog een spiraal over hebt, kan je die niet als gesloten systeem gebruiken voor je regenwater dan om daar doorheen te laten gaan?

qua prio zou ik het regenwater altijd als laatste doen, omdat een wasmachine geloof ik 52 liter per beurt nodig heeft of zo. 100 liter lijkt mij dan al gauw te veel. hoewel, 1 keer per week gaan er wel een stuk of 4 wassen achter elkaar doorheen.

daar zou je dus goed over moeten nadenken. maar de combinatie regenwater+hotfill lijkt me eentje die niet veel mensen hebben. kan aardig uit de klauwen lopen. heb je al de besparing op je netvlies ook van hotfill? hier scheelde overstap naar hotfill wasmachine gemiddeld over 18 wasbeurten 53% in energie. alles afhankelijk van de temp van de ZB natuurlijk.

heb je al een kleine schatting van je kosten van het regenwaterproject?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dat idee van het opwarmen van regenwater is iets dat ik zelf bedacht. Dit komt vanuit het feit dat ik de hotfill apparatuur al heb liggen. Het hoeft niet, maar als ik een combinatie zou kunnen maken, is het wel leuk. Het zou inderdaad met een zo klein mogelijk volume moeten zijn, en met restwarmte uit de ZB om energetisch interessant te zijn. Mijn zonneboiler heeft in principe geen spiraal meer over. Er is één spiraal voor mijn warmtepomp, dit is voor de slechte dagen, en één voor de zonnecollectoren. Dus bijvoorbeeld met een externe warmtewisselaar is ook een optie. Hier moet ik nog over nadenken. Het moet inventief zijn, en met gebruik van wat budgetvriendelijke extra onderdelen, zoals bv. een platenwisselaar of een mooi klein boilervaatje ergens gebruikt.

Wij wassen wel redelijk veel met drie kinderen, en ook wel regelmatig twee wassen achter elkaar. Ik denk dus wel dat het lonend kan zijn, mits dit zoveel mogelijk met overtollige warmte gedaan wordt.

Regenwaterproject staat momenteel op de volgende raming:
Systeempomp Intewa tweedehands uit Duitsland €350
Regenwateropslag incl. filtering €500-800 (hier probeer ik ook nog koopjes te zoeken) graafwerk doe ik zelf wel.
Nog wat leidingwerk ca. €100 doe ik ook zelf.

Door veel zelf te doen en gebruik te maken van koopjes her en der (tweedehands, outlet etc.) kan ik toch voor een ruime €1000 een mooi systeem draaiende hebben. Dat scheelt minstens de helft met de volledige nieuwprijzen, excl. installatie.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Heb je momenteel een boiler, of een buffer met hygiënespiraal? In het geval van een buffer zou je je warmtepomp direct op het vat kunnen aansluiten, de vrijgekomen spiraal kan je gebruiken voor je regenwater.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Boilervat met twee spiralen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Helaas. ;-)

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Ik bedacht me nog een mooie oplossing die goedkoop kan. Dit naar aanleiding van een filmpje dat ik zag YouTube: Regenwasseraufbereitung - MDR Einfach genial Nachgefragt - 13.09.2011

Blijkbaar hebben veel huizen in Duitsland dergelijke inspectieputten. Wij niet, maar stel nu dat je een grote betonbuis verticaal ingraaft, deze zijn er tot wel 3m diameter. Je hebt dan nog wel een bodem nodig, aanvoer en overloop leidingen en een deksel.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Om dit topic weer wat leven in te blazen: zijn er nog mensen die hier (recent) mee bezig geweest? Ben wel benieuwd. :)

Wij willen ook al ons regenwater gaan opvangen (ca 400m2 dak), maar ik zit straks met de uitdaging dat de helft van onze dakgoten aan de voorkant van het gebouw uit komt (voortuin van circa 2mtr diep) en de helft van de dakgoten aan de achterkant van het huis. We willen in de achtertuin een vat van 10 of 12m3 ingraven. De uitdaging zit hem dus in het aansluiten van de regenpijpen aan de voorkant van het huis, op de tank achterin de tuin.

De regenpijpen onder afschot door de grond om het huis leggen is eigenlijk geen optie en langs de muur is geen gezicht. In de smalle voortuin kan ik ook niet echt goed een kleine tank (met pomp) kwijt. In de woning ligt nu nog een betonvloer op zand, deze vloer willen we gaan vervangen voor een broodjesvloer met kruipruimte. Wellicht is dat straks een optie is. Hebben jullie een dergelijk probleem al eens opgelost?

Aan de voorkant zitten drie regenpijpen van 80mm, kan ik deze op een 110 hoofdleiding door de toekomstige kruipruimte aansluiten? Of is het beter om alle drie deze pijpen naar de tank te laten lopen en daar te filteren?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nhz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:41:
Aan de voorkant zitten drie regenpijpen van 80mm, kan ik deze op een 110 hoofdleiding door de toekomstige kruipruimte aansluiten? Of is het beter om alle drie deze pijpen naar de tank te laten lopen en daar te filteren?
ik vind het wel erg duur in NL om het te doen, je investering haal je er nooit uit.
bij onze belgische buren is dat zeer rendabel,

heb je al eens gedacht aan infiltratie, hiervoor zijn plastic kubussen te koop die aardig wat gewicht kunnen verdragen. en ze zijn geschikt voor regenpijp aansluiting.

Waarom zou je met "grote" diameters werken van voor naar achter ? een dompelpomp van 50,- met tuinslang is meer dan genoeg .. dan doet hij er een uur over om van voor naar achter te "pompen "
er zijn formules voor om je regen (aantal Liters per seconde oid) te kunnen berekenen.

In dit topic staan ook water zakken in de kruipruimte.

Maar als je toch geld uitgeeft om je vloer te laten vervangen .. waarom niet meteen een betonnen water opslag ? aan laten leggen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

vso schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:09:
[...]

ik vind het wel erg duur in NL om het te doen, je investering haal je er nooit uit.
bij onze belgische buren is dat zeer rendabel,
Wij krijgen van de gemeente 8 euro per m2 om af te koppelen, dus een groot deel wordt vergoed.
heb je al eens gedacht aan infiltratie, hiervoor zijn plastic kubussen te koop die aardig wat gewicht kunnen verdragen. en ze zijn geschikt voor regenpijp aansluiting.

Waarom zou je met "grote" diameters werken van voor naar achter ? een dompelpomp van 50,- met tuinslang is meer dan genoeg .. dan doet hij er een uur over om van voor naar achter te "pompen "
er zijn formules voor om je regen (aantal Liters per seconde oid) te kunnen berekenen.
Omdat ik aan de voorkant eigenlijk geen ruimte heb om water op te slaan. De voortuin is min of meer af, daar willen we dus geen grote gaten graven of regentonnen plaatsen.
In dit topic staan ook water zakken in de kruipruimte.

Maar als je toch geld uitgeeft om je vloer te laten vervangen .. waarom niet meteen een betonnen water opslag ? aan laten leggen.
Dat is inderdaad een optie, maar mijn gevoel zegt dat een grote watertank in de tuin (onder het grasveld of terras) verstandiger is. Al dat vocht onder de woning...ik weet het niet.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nhz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:51:
Dat is inderdaad een optie, maar mijn gevoel zegt dat een grote watertank in de tuin (onder het grasveld of terras) verstandiger is. Al dat vocht onder de woning...ik weet het niet.
Afhankelijk van grondwater hoogte is het wellicht toch de meest effectieve manier.
zorg dat je makkelijk toegang houd en ik neem aan dat je de onderkant van je vloer laat isoleren tegen vocht..
dus daar zou je dan niet druk over hoeven te maken.
alleen houd er wel rekening mee dat hij 1x in de x tijd gereinigd moet worden dus toegang is wel belangirjk.

in je tuin/terras beperk je ook in de mogelijkheden van je tuin

http://www.regenwater.com...en/regenwaterput/waterzak

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:40
Maar hoeveel mogelijkheden ga je missen in je tuin? Zo'n tank graaf je een eindje de grond in immers. Enige probleem is misschien dat je daar geen vijver kunt maken of andere diepe ondergrondse constructies, maar waarschijnlijk hoeft dat ook niet per se op de plek van de put?!

Met infiltratiekratten kan je ook wel een put-achtige constructie maken. Met een drukvaste waterdichte folie erom heen heb je een drukbestendige put uit losse componenten... zelf te maken, ondiep en verwijderbaar. Tis alleen onhandig hoe ga je dat ding schoonmaken als dat ooit nodig is... maar in feite heb je hetzelfde probleem bij allerlei infiltratie-constructies, die kkunnen immers ook geleidelijk aan dichtslibben.

Met zo'n waterzak of put in je kruipruimte vraag ik me altijd wel af wat de wisselende bovenbelasting doet op termijn met je funderingen. Alleen om die reden zou ik het al niet in de kruipruimte willen hebben... gezette grond en met evt. gevolgen van dien doe je later niks meer aan... ook niet als je de waterzak/putconstructie verwijdert. Het is immers een soort van plastische vervorming van het korrelskelet. Zeker die voorbeelden op de GEP site waar ze bijv. een kelder met 2m water vullen. Dat is al 20kN/m2 vloeroppervlak extra, echt wel significant en waar zetting igv kaal op de ondergrond ook wel zal plaatsvinden.

In geval van Nhz zou ik gewoon de buizen of 1 grotere buis (125mm of groter...afhankelijk totaal afwaterend opp) door de kruipruimte (kortste weg) leggen en die op een externe put aansluiten. Maar daarvoor heb je ws ook niet per se een kruipruimte nodig, met een gestuurde boring zou dat nu ook al kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

marcel87 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:00:
Maar hoeveel mogelijkheden ga je missen in je tuin? Zo'n tank graaf je een eindje de grond in immers. Enige probleem is misschien dat je daar geen vijver kunt maken of andere diepe ondergrondse constructies, maar waarschijnlijk hoeft dat ook niet per se op de plek van de put?!

[...]

In geval van Nhz zou ik gewoon de buizen of 1 grotere buis (125mm of groter...afhankelijk totaal afwaterend opp) door de kruipruimte (kortste weg) leggen en die op een externe put aansluiten. Maar daarvoor heb je ws ook niet per se een kruipruimte nodig, met een gestuurde boring zou dat nu ook al kunnen.
Wij hebben achter het huis meer dan voldoende ruimte (ca 500m2) voor zo'n put. Dus dat lijkt mij ook de beste optie.

Voor wat betreft die gestuurde boring, kan dat over afstanden van circa 10meter, door fundering en een (diepliggende) betonvloer?

Groetjes Bas

• Luiaard
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/u77dkqk0n/Verzegeld.jpg

Pompunit/besturing Intewa Rainmaster Eco 10 hangt, op de oude plaats van de stadsverwarming :*)
Ik heb ook al een zgn. Wechselsprungfilter, dat een heel efficiënte manier van filteren biedt (http://www.intewa.de/en/products/purain/).

Nu nog een opslag in de tuin graven... goed voornemen voor het nieuwe jaar. Ik zat te kijken naar een kunststof variant van Geratech.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
Ben zelf ook aan het kijken naar regenwateropvang, maar ik moet zeggen, financieel gezien ga ik het er nooit uithalen en ben stiekem ook bang dat alle oplossingen net niet genoeg 'geen omkijken naar' zijn. Ondanks dat toch een beetje aan het kijken :+ (hydrofoob erbij + stroomverbruik, in de winter eventueel bevriezing, filters schoonmaken)

Wat is de ervaring van mensen die een regenwatersysteem gebruiken voor WC en eventueel zelfs wassen?

Verder iemand deze regenwaterschutting gezien: YouTube: Rainwinner
Jammer van de prijs maar heeft ook wel zijn voordelen, bovengronds (makkelijker te onderhouden), en neemt relatief minder ruimte in beslag

Ik zag verder ook nog grotere tanks voor ondergronds: http://www.tankkopen.nl/o...tstof-van-1000-liter.html
€361 voor een 1000l tank. Als je die in de grond zou plaatsen zou je in principe ook bijna geen last hebben van bevriezing (lijkt me). Alleen wel wat lastig met onderhoud.

@Luiaard wat wou je nu uiteindelijk met je opslag doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1200872

Hoi ik dacht 4 x 1000L vaten verticaal op elkaar te plaatsen en met elkaar te verbinden voor de opvang van regenwater van een gigantisch dak. Het onderste IBC vat is met water gevuld dat niet gebruikt wordt. Het dient om hoogte te creëren om genoeg druk te hebben op het water. De drie daarboven staan in verbinding met elkaar. Op het 2de vat (onderaan beginnen met tellen) zou ik een Gardena koppeling willen zetten met 40m lange tuinslang voor het bewateren van een moestuin.

Ik vraag me af of dat het verantwoord is de vaten op elkaar te stapelen en ze te vullen. Ze staan tegen een muur en ik kan de ijzeren frames met elkaar verbinden d.m.v. camionspanriemen. Ik zou ze kunnen verankeren (chemisch) met de muur , maar liefst niet. Of noodzakelijk?
Heeft er iemand dit al eens geprobeerd?

Alle tips welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou ze alsnog in een stalen frame zetten, en ik zou kijken of de ondergrond de belasting aankan, of een betonnen plaat storten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn baas gebruikt het voor zijn toilet en wasmachine. Volgens mij is het ook verplicht (België) bij nieuwbouw.

Je kan het voor bestaande bouw ook een beetje simpel houden denk ik met een flinke regenton voor de tuin (dat verdien je eerder terug).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 13:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

https://www.ibctanks.com/specifications#stackability
2 hoog, 3 voor de kleine (ik denk de 500 liter versies). Ik zou de 1000 liter varianten niet hoger dan 2 stapelen.

Hou wel rekening met algengroei. Ik heb een paar jaar een IBC gehad (redelijk beschut voor de zon aan de noordkant van het huis) en die begon na een tijdje toch aardig groen te worden van binnen.
Heb je de hoogte wel nodig voor de druk? Als je de onderste altijd vol hebt heb je toch al 1 bar. Is dat niet voldoende? Voor een sproeier natuurlijk niet en een druppelslang druppelt waarschijnlijk ook alleen met flinke druk, maar voor een gewone slang misschien wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De onderste hoeft niet vol te zijn voor druk.
Als ze daarboven maar vol zijn :)
1 bar = 10 meter hoogte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, maar dan heb je niets aan de onderste.
En inderdaad, 1 bar is 10 meter, niet 1 meter. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Je hoeft de druk toch niet zelf "op te wekken" met allerlei constructies die jij, uw partner of uw buren niet aangenaam om naar te kijken vindt?
Heel wat pompmerken hebben droge (zelfaanzuig-) én natte (dompel-) pompen die automatisch werken: als ze drukverlies detecteren, pompen ze bij. Lees: als jij water gebruikt, ontstaat er drukverlies en dus schiet de pomp in actie.
Wij hebben ondertussen al 2 jaar een pomp van Gardena (€160 [url="https://www.amazon.de/GARDENA-Hauswasserautomat-LED-Blinklicht-Frequenz-Thermoschutzschalter-Trockenlaufsicherung/dp/B00OB7PYUO]Amz[/url]).
Recent hebben we onze regenwaterput aangesloten op beide toiletten. Het is opmerkelijk hoeveel drinkbaar water we voordien zomaar door het toilet hebben gespoeld! Hardheid en pH meting moet ik nog uitvoeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil ook beginnen met regenwater op te vangen. Hierbij loop ik tegen het probleem aan hoe je makkelijk en betrouwbaar regenwater in een IBC kan opvangen met overstroming bescherming (IBC dicht bij de regenpijp plaatsen kan niet makkelijk).

Omdat een plaatje het probleem al snel veel duidelijker maakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bM0cvDj.png?1

Hierbij kan je dus niet met een regenton vulautomaat werken, de IBC staat namelijk niet recht onder de PVC afvoerbuis met regenwater. Ik dacht aan een elektrische PVC kogelkraan maar die dingen zijn echt duur. Alternatief zou kunnen zijn dat je van PVC naar een veel kleinere diameter messing buis oid gaat en dan met een 'normaal' 1/2" magneetventiel werkt.

Dan zit je alsnog met de uitdaging om betrouwbaar de klep te sturen wanneer het IBC vat volgelopen is.
Ik kan wel wat met een Arduino gaan hobby'en maar als de stroom bijvoorbeeld tijdens een zwaar onweer zou uitvallen zit je alsnog met een overstroming. Als je voor een normaal open magneetventiel kiest (water stroomt de IBC in) dan ben je ook van je stroomvoorziening afhankelijk om de klep gesloten te houden als de IBC vol is.

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 21-05-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wij hebben voor een aanbouw ook een IBC van 1000 liter neergezet met het idee van het water gebruik te gaan maken voor bewatering van de tuin.

Helaas blijkt dat de rotzooi die van het dak komt (troep van bomen, bladeren) de uitgang continue verstopt en vandaar dat we de uitvoer maar gewoon permanent open hebben staan en het water dus ook nooit gebruiken. Ik ben een paar weken geleden een uur of 2/3 met een hogedruk in de weer geweest om de 4cm slib eruit te krijgen, wat een *-werk ":+

Maar goed, ik zou het eigenlijk toch wel graag willen gebruiken om de planten automatisch te bewateren alleen loop ik dus tegen het probleem van de rotzooi aan. Ik heb al flink in de bomen gesnoeid maar dit is niet genoeg. De bomen omzagen is geen optie omdat die van de gemeente zijn. Van die netjes in de regenpijp heb ik ook al aan gedacht maar dan kan ik de goot iedere dag schoon gaan maken in de herfst. Heeft iemand een ander idee of moet ik toch maar zo'n netjes erin gaan zetten?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bedankt :) Zou eens moeten meten of dat past, denk het niet eerlijk gezegd. De regenpijpen lopen namelijk niet recht naar beneden maar meteen naar achter het gebouw in het vat.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:20:
Ik wil ook beginnen met regenwater op te vangen. Hierbij loop ik tegen het probleem aan hoe je makkelijk en betrouwbaar regenwater in een IBC kan opvangen met overstroming bescherming (IBC dicht bij de regenpijp plaatsen kan niet makkelijk).

Omdat een plaatje het probleem al snel veel duidelijker maakt:
[Afbeelding]

Hierbij kan je dus niet met een regenton vulautomaat werken, de IBC staat namelijk niet recht onder de PVC afvoerbuis met regenwater. Ik dacht aan een elektrische PVC kogelkraan maar die dingen zijn echt duur. Alternatief zou kunnen zijn dat je van PVC naar een veel kleinere diameter messing buis oid gaat en dan met een 'normaal' 1/2" magneetventiel werkt.

Dan zit je alsnog met de uitdaging om betrouwbaar de klep te sturen wanneer het IBC vat volgelopen is.
Ik kan wel wat met een Arduino gaan hobby'en maar als de stroom bijvoorbeeld tijdens een zwaar onweer zou uitvallen zit je alsnog met een overstroming. Als je voor een normaal open magneetventiel kiest (water stroomt de IBC in) dan ben je ook van je stroomvoorziening afhankelijk om de klep gesloten te houden als de IBC vol is.
Inmiddels met dank aan @AtomicWing een vlotter afsluiter als oplossing hiervoor gevonden, ik vermeld even voor het archief ook dat de verdere discussie verder gaat in Regenwater opvangen - overloop beveiliging.

@flippo765 ik ben ook aan het kijken naar een goede methode om verschillende IBC tanks met elkaar te verbinden (communicerende vaten). Heb jij inmiddels 25mm tyleenslang tussen de tanks?
Als je het opnieuw zou kunnen doen (doorstroom snelheid, installatiegemak, prijs, betrouwbaarheid tegen lekken), zou je dan eventueel voor 2" 50mm PVC buis gaan tussen de tanks zoals in deze video?
YouTube: Step 5 - IBC Rainwater Harvesting System - Connecting and Venting Tanks

[ Voor 14% gewijzigd door sloth op 31-05-2019 18:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luiaard
Hele tijd geleden, toch mijn regenwaterproject weer opgepakt. In Duitsland is hier zoals bekend veel meer over te lezen en vinden, ook qua aanbieders. Ik heb lang gewikt en gewogen, en nu besloten er definitief voor te gaan.

Setup wordt als volgt:

Tank voor ingraven Rewatec Blueline 4300 liter (RWT Koops levert tegen redelijke meerprijs naar NL)
Deksel Twincover
Intewa Purain wisselsprongfilter
Rewatec toestroomkalmeerder(? Calmed inlet/Zustromberuhiger)
Drijvend zuigmondstuk
+een boel DN100 pijp en bochten en verloop van de standaard 80mm PVC regenwaterbuis

In huis het Intewa Rainmaster Eco pompstation (had ik al op een eerder moment gekocht) die de WC's, wasmachine en tuinkraan verzorgt.

Ik wil liefst zowel het huis als de schuur+toekomstige carport erop aan kunnen sluiten. Er zal nog een boel graafwerk aan te pas komen, hierbij zal ik de handleiding van de tank volgen voor een kwalitatief goede installatie. Ik ga proberen het proces met foto's vast te leggen omdat dit hier in Nederland nog relatief weinig gedaan wordt.
Hier gaat het nu een keer niet om terugverdientijd, want geen subsidie en water is veel te goedkoop. Dit is puur milieuwinst, we gebruiken straks geen drinkwater meer waar het niet nodig is en besparen daarmee waarschijnlijk meer dan de helft van ons verbruik. Gezien de droogteproblemen vind ik het zinvol om regenwater te bufferen en door het jaar heen te kunnen gebruiken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Echt een cool project, en ik ben zeer benieuwd naar het verloop. Drinkwater is idd veel te goedkoop, anders zouden wel meer mensen dit doen.

Ik heb een tijd een kleine regenwaterinstallatie gehad (750 l), en dat was grappig maar daarvan heb ik wel geleerd dat een paar kuub opslag het minimum is wat je moet hebben, en dat is niet triviaal/goedkoop.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luiaard
Ik heb een B-keuze tank genomen bij RWT koops, hierdoor best wat korting en ik heb dan de tank+deksel en toestroom nu voor net iets minder dan 1000 euro thuis geleverd binnenkort. Mijn tank had een beschadiging die in de fabriek met kunststoflassen weer is gerepareerd. Alsnog 10 jaar garantie erop.

De tankgrootte heb ik via diverse rekentools berekend a.d.h.v. dakoppervlak en verbruik.

Je kunt kiezen voor een dompelpomp in de tank, maar ik kies voor een zgn. Hauswasserwerk, dit is een pompstation in huis. De Intewa Rainmaster Eco heeft een laag verbruik en kan omschakelen op drinkwater als de tank leeg is. Deze heb ik destijds gebruikt van de Kleinanzeigen (Duitse Marktplaats) gehaald helemaal compleet met alle toebehoren Volgens mij rond de 250 euro, nieuw is deze iets van 600.

Dan heb ik nog het wisselsprongfilter, die heb ik ook op de kop getikt voor rond de 100 euro.
Totaalplaatje is tot nu iets van 1500 euro zonder het graafwerk en verder leidingwerk. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, hoewel ik misschien het graafwerk voor een paar kuub wel laat doen omdat dit anders wel erg veel wordt.

Weet je wat het is, elk jaar houd ik geld over van mijn zonnepanelen, dat is dan mooi duurzaamheidsgeld dat ik weer in iets anders kan steken, zo voelt het voor mij tenminste.

[ Voor 7% gewijzigd door Luiaard op 08-07-2020 15:20 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Luiaard schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:09:
De Intewa Rainmaster Eco heeft een laag verbruik en kan omschakelen op drinkwater als de tank leeg is.
Als ik dit fillmpje kijk dan lijkt het erop dat ze bij omschakelen op drinkwater dit in een bak laten lopen en het daarna via de pomp naar de verbruikers stuurt. Ik snap waarom ze dat doen, het is een eenvoudige, goedkope en 100% betrouwbare manier om aan de veiligheidseisen te voldoen die moeten voorkomen dat er regenwater per ongeluk het waterleidingnetwordt ingepompt. Maar het knaagt wel een beetje dat je de druk van het leidingwater verloren laat gaan, en dan die druk weer op moet bouwen met een elektrische pomp... Maar het zal niet eenvoudig zijn om iets 100% veiligs te bouwen wat dit nadeeel niet heeft.
Weet je wat het is, elk jaar houd ik geld over van mijn zonnepanelen, dat is dan mooi duurzaamheidsgeld dat ik weer in iets anders kan steken, zo voelt het voor mij tenminste.
Ik geef je groot gelijk. Ik leg die opbrengsten ook weg voor HR++ glas e.d. Gestaag werken aan een 0-energierekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ja dat klopt, om volgens de tapwaterrichtlijnen te werken en geen contaminatie te krijgen doen ze het via een bak. Waarschijnlijk zal bij een goede afstemming van tankvolume met verbruik en dakoppervlak in een bepaalde regio de tank in de praktijk niet vaak leeg zijn. Ik ben zelf vooral benieuwd naar het geluid in de praktijk, hij hangt nu bij mij in de meterkast. Ik neem zelf aan dat wanneer je niks verbruikt de pomp uit is, en pas als er een drukverlies plaatsvindt, deze opnieuw aanslaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Luiaard op 08-07-2020 15:44 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Het is verplicht het waterval principe te gebruiken (een driewegklep of iets mag dus niet), dit geldt voor alles wat druk opbouwt. (Dus ook drukreinigingsketels etc) Je zit er dus aan vast om het water opnieuw op druk te brengen met een pomp.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
De tank is gearriveerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CR5GBPXb/IMG-0526.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sMLppPCq/IMG-0527.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PL81KLtx/IMG-0528.jpg

Nu nog het graafwerk en aansluiten...

Import van EVs

• JeroenH
  • Nu online
Wat een ding! Het doet me denken aan een zeemijn :) Is dit de 4,3 m3 die je een paar posts hoger noemde?

• Luiaard
Ja dit is de 4300 liter versie. Hoogte met schacht is 2,20m.

Met de handleiding erbij gekeken hoe groot het gat moet zijn, gaat toch wel een dikke 20m3 worden wat eruit moet slik

[ Voor 50% gewijzigd door Luiaard op 15-08-2020 21:16 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxXemgFkwDC1Bd9Ix_exledUu1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz2Y664198mJxqOFjcxjFkpJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMoQV1g62KiFbnLIp43Yo7_HLKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SckPH2nzzIeXZ8qS9S2bIvxv.jpg?f=fotoalbum_large
In 2011 heb ik een regentank geplaatst. Daarvoor moest inderdaad wel wat zand weggewerkt worden, en dat wordt steeds zwaarder hoe dieper je graaft... Ik had toen de mazzel van een (gemeente)subsidie en daarmee was het project zonder meer economisch rendabel. Dat zou op meer plekken weer moeten worden ingevoerd, tegelijk met sterke verhoging van de prijs van leidingwater.

• Luiaard
Een vlakke dat is nog iets beter te doen, maar alsnog serieus veel zand.

Import van EVs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Luiaard
Update: gisteren is er dan eindelijk een gat gegraven met een graafmachine, er is in totaal 15m3 uit gegaan en afgevoerd. Dit heb ik uitbesteed gelukkig, anders was het echt niet te doen. Het is hier ook nog eens allemaal kleigrond. Er is tot een diepte van ca. 2m40 uitgegraven, dat is echt een serieus gat. Eerst is hierover een laag zand gegaan die aan is gestampt en waterpas gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9w4zXrJT/IMG-0730.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N9C5w17B/IMG-0735.jpg

De tank is geplaatst en vervolgens is de rest aan mij. Ik heb eerst volgens handleiding 500 liter gevuld om de tank te stabiliseren, vervolgens in etappes zand aanvullen en steeds aanstampen/verdichten. Dit tot ongeveer de helft van de tank, waarna deze ook tot voor de helft is gevuld, een dikke 2000 liter erin. Na nog wat zand aanvullen en stampen rondom ga ik nu naar het leidingwerk kijken. Dit werkt allemaal met DN100 (110 buitendiameter) buis. Ik zal een overgang moeten maken vanaf de standaard 80mm regenbuis. Binnen de tank komt het filter waar ik ook de nodige buis en bochtjes aan pas moet maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8FDFdkzQ/IMG-0738.jpg

Wordt vervolgd...

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:15
Ik kijk uit naar het vervolg. Wat soort zand heb je gebruikt om bij te vullen rond de tank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
Gewoon straatzand, een grind of grind/zandmengsel mag ook. Het gaat om stabiliteit en doorlaatbaarheid. Tevens mag het geen materiaal zijn met scherpe hoeken die de tank kunnen beschadigen. Dus bij grind altijd geronde variant, geen split.Bij mijn tank staat dit alles duidelijk omschreven in de handleiding. Fijn die grundliche Duitsers :)

[ Voor 16% gewijzigd door Luiaard op 07-12-2020 13:32 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Luiaard wat heeft het geintje gekost ? ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
Denk dat ik tussen de €2000-2500 zit met nog redelijk wat zelf doen (leidingwerk huis, tuin) en wat koopjesjagen bij de verschillende componenten.
Tank ca. €1000 met deksel en transport
Graafwerk €750 incl. afvoeren grond en aanleveren zand
Pompsysteem €250 (tweedehands)
Filter €125
Buizen en leidingen ca. €100

Maar goed straks 40-50m3 per jaar aan drinkwater besparen (meer dan de helft van ons verbruik) vind ik waardevol. Levert aan geld niet enorm veel op met €0,70/m3, maar voor het milieu en mijn voetafdruk wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Luiaard op 07-12-2020 13:52 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Luiaard schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:43:
Denk dat ik tussen de €2000-2500 zit met nog redelijk wat zelf doen (leidingwerk huis, tuin) en wat koopjesjagen bij de verschillende componenten.
Tank ca. €1000 met deksel en transport
Graafwerk €750 incl. afvoeren grond en aanleveren zand
Pompsysteem €250 (tweedehands)
Filter €125
Buizen en leidingen ca. €100

Maar goed straks 40-50m3 per jaar aan drinkwater besparen (meer dan de helft van ons verbruik) vind ik waardevol. Levert aan geld niet enorm veel op met €0,70/m3, maar voor het milieu en mijn voetafdruk wel.
Iets wat jij en anderen niet moeten vergeten is dat de grondwaterstand erg belangrijk is, net zoals ingegraven zwembaden/vijvers .. als de grondwaterstand hoger is dan de bodem van je "container" kan je nooit totaal leegpompen anders krijg je een opwaartse druk en zal de container uit de grond verrijzen .. dat is iets wat je niet wilt .. toch ? maar ja ander voordeel bij droogte zakt de grondwater toch .. (als het goed is)

Daarnaast is droogte de laatste tijd een groot issue, 4m3 klinkt veel maar is het niet, ik zou zelf eerder kiezen voor een waterzak van 4m x 8m x 0,5m in de kruipruimte oid .. (16m3) scheelt graven en minder issues met grondwater ..

Milieu/voetafdruk lost je niet op deze wijze op, tandpasta (plastic bolletjes als schuurmiddel), schoonmaak middelen zijn veel gevaarlijker en lastiger uit te filteren.) nog niet afgesproken wat mensen door de plee heen spoelen. die eerder in de mileustraat horen bij chemisch afval.

In Belgie is dit relatief normaal (gebruik regenwater) maar veel Belgen stappen toch liever over naar gefilterd water omdat het regenwater lastig te filteren is wegens bruine/vieze aanslag op bv vaatwasser,kleding en wc bij gebruik van regenwater. waardoor de besparing relatief teniet word gedaan omdat je dingen eerder vervangt vanwege de aanslag.

Ligt eraan hoe je bespaart ... en welke termijn je berekend (10,20 of 30 jaar) . vergeet niet de filtratie en eventuele tank schoonmaak (slib op de bodem) .. dus in jou geval zeg 30 jaar 4.000 euro (onderhoud/vervanging etc) .. = 133,33 per jaar ..aan "kosten" .. zeg 150 als je extra filtratie doet ..

130m3 kost mij 0,50 cent per m3 .. (dit is inclusief belasting/vastrecht etc) stel dat je onder de 10m3 per jaar kan blijven .. dan is de maximale "winst" 60,- over 30 jaar .. 1800 euro, met inflatie wellicht 2500 totaal.

Afgezien dat je een buurman / handhaver oid in tijden van waterstop moet overtuigen dat je een "tank" in de tuin hebt en een eventuele boete en dus extra kosten moet juridisch moet gaan bestrijden.. (geen leuk vooruitzicht) ..

Zeg ik dat het dom is of een slecht plan.. nee dat niet .. ik vind dit beter dan een tuin tegel-tax(negatief) of -regenton verplichting zeker als je een subsidie erop krijgt . Ik vind alleen dat dit netzoals PV gestimuleerd moet worden

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
Grondwater is inderdaad belangrijk om te weten hoe hoog dit staat, anders gaat het drijven. Daar heb ik hier geen last van.
Zo'n zak in je kruipruimte is ook een idee inderdaad, maar ik heb eerder al deze route gekozen.

4300 liter voor alleen wc's spoelen, wasmachine en tuin besproeien is voor ons voldoende en ook voor mijn dakoppervlak in orde. Meer ga ik er niet mee doen en ons verbruik ligt rond de 80m3 per jaar.
Ik voorzie geen problemen met aanslag aangezien ik 1. eerst filter met een wisselsprongfilter, 2. de aanvoer niet de bodem laat opwervelen dus wat er is goed kan bezinken, 3. drijvende verontreinigingen aan het oppervlak bij overloop wegloopt en 4. de opzuiging van water via een drijvende slang gaat.

Milieu/voetafdruk heeft vele facetten en dit is er eentje van die in Nederland nog weinig aandacht heeft. In België is dit verplicht bij nieuwbouw bijvoorbeeld. Ik probeer op diverse manieren mijn steentje bij te dragen met pv-panelen, zonneboiler, warmtepomp, elektrische auto en dit is er een van. Ik ben nu ook net weer bezig met vervanging keuken waarbij alle apparaten die vervangen worden naar een zo zuinig mogelijk niveau gaan.
Het is leuk als het financieel iets oplevert, maar dat hoeft niet kostendekkend te zijn in dit geval. Een hobby mag ook iets kosten. Ik heb nu het geld ervoor en de komende jaren scheelt het me iets in vaste lasten. Mocht water duurder gaan worden wat wel te verwachten is, dan is dat in die zin gunstig.
Hier in Vitens gebied is 1m3 €0,70 nog los van vastrecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 07-12-2020 16:56 ]

Import van EVs

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
Tijd voor de periodieke kick van dit veel te interessante topic ;)

Het topic begint met het idee om goedkope IBC tanks in te graven, en dat dit misschien niet zo'n goed idee is mbt druk en wegroesten van de kooi.

Zijn er desalniettemin mensen die dit toch gedaan hebben, en wat zijn de ervaringen? Ik lees hier (https://gathering.tweaker...message/41243660#41243660) dat @Freemann aan de slag is geweest met vijferfolie en betonplex, maar zie niet precies wat je gedaan hebt. Ingegraven, of netjes buiten gezet?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik heb een sloot achter het huis waarmee ik de tuin sproei en wil nu toch een vat van zo'n 300 liter gaan aansluiten aan hemelwater voor de binnenplanten en als extra buffertje. Punt is alleen dat omdat we in de polders wonen ook met droogte slootwater niet 'op' raakt, dus eigenlijk is dat m'n buffer. Zoek nog een beetje de ratio achter de regenton zeg maar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 02:16
@NiGeLaToR Ik heb een volkstuin waar ik een sloot heb, maar ook een waterput (6m) met zwengelpomp -en- een IBC tank heb staan.

Mijn reden voor de IBC tank = schoon water. Helaas, met de vele tuinen en (bollen)boeren in mijn omgeving durf ik erniet van uit te gaan dat het slootwater echt schoon is (meststoffen, chemicalien). Het grondwater is al beter (maar harder en met meer ijzer), maar het liefst gebruik ik regenwater.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 10:21
Ook ik speelde al heel lang met de gedachte om regenwater te gaan opvangen en dit dan te gebruiken voor de WC spoeling, wasmachine en de tuin mee te sproeien. Dus toen ik destijds een nieuwe aanbouw aan het huis ging bouwen heb ik besloten om daar direct alvast 3 IBC containers in de kruipruimte te zetten.
Voor de duidelijkheid: die kruipruimte is wel 1.60mtr diep. Dit omdat ik mijn fundering op het vaste wilde hebben omdat we op het veen wonen. De IBC’s hebben een gegalvaniseerd stalen kooi frame en staan op kunststof pallets. Dus van vocht hebben ze verder geen last. Ik heb er ook nog een “losse” ring fundering voor gestort waar ze op staan. Gewoon voor de zekerheid. Om niet steeds in de bagger te staan heb ik de bodem van de kruipruimte bestraat met betonklinkers. Kan toch het water de grond in mochten er problemen ontslaan met een gescheurde tank oid 😊

Lang verhaal kort: het is mij ontzettend tegen gevallen als ik eerlijk ben. In het begin werkte alles prima. Had het geheel echt goed overdacht. Had bladvangers en zakfilters in iedere regenpijp, een goed pomp en een heel systeem om de inhoud van de tanks te monitoren. Ook een systeem dat de tanks vulde met leidingwater tot een bepaald minimum mocht het nivo daaronder komen.

Maar na een maand begonnen de problemen. Mijn vrouw klaagde (terecht) dat de was stonk als ze het uit de machine haalde. Ook na het doortrekken van het toilet rook je een wat muffe geur. Dus ben eens naar de tanks gaan kijken. Het water was troebel en toen ik het deksel er afdraaide stonk het gewoon echt. Je moet weten dat we op het platteland wonen midden tussen de akkers. In het voorjaar dan wordt er dus veel geploegd en gedaan op die akkers en velden. Dat geeft ongelofelijk veel stof. Dat slaat neer op de daken en spoelt met een regenbui het dak af en zo onze tanks in. Dat houd zo’n bladvanger en filterzak niet tegen.
Het is echt superfijn zwart stof. Ook hebben we grote eiken voor ons huis staan die in de herfst ontzettend veel blad en troep in onze goten deponeren. Maak soms wel ieder week de goten schoon maar ook daarvan komen er zeer fijne deeltjes in de tank terecht. Die gaan daar dus gewoon rotten en dat veroorzaakt die geur. Heb het nog een tijd met fijnere filters geprobeerd maar die slaan dicht. Hierdoor blijven mijn regenpijpen vol water staan. Ook niet echt handig dus.

Ik ben zelf vaak weg en kan niet van m’n vrouw verwachten dat ze ieder keer filters gaat staan schoonmaken of water tanks staat te spoelen. Dus ben met dit hele avontuur gestopt. Was alle moeite en werk niet waard.

Maar....het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus hebben we het over een andere boeg gegooid en bekijken het via een ander invalshoek. We wilden er toch wat mee doen en hebben nu het volgende bedacht en gerealiseerd:

Wat we nu doen is het wasmachine water apart opvangen in 2 kunststof regentonnen van de Intratuin in diezelfde kelder. Het zijn van die 100 ltr tonnen met zo’n kraantje aan de onderkant. De twee tanks gekoppeld met een tank doorvoer via de bodem. Voor de duidelijkheid: de wasmachine staat dus in de ruimte boven de kruipruimte/kelder. Die hele aanbouw is onze utilty ruimte.

Voor het wasmachine water de tanks in stroomt gaat het door een uitwasbaar pluizen/haren filter. Dit is eigenlijk een zeer fijn aanzuig filter voor een hydrofoor pomp wat zand tegen houd, maar werkt hier goed voor. Makkelijk en snel schoon te maken ook. Even afspoelen onder de kraan en het gaat weer terug het filterhuis in.
Na iedere wasbeurt een heel klein beetje bleek in dit filter gooien zodat dit via de sifon in de tanks terecht komt bij de volgende wasbeurt. Dit voorkomt muf ruiken van dat water. Ik heb het volume zo uitgekiend dat we eigenlijk net rondkunnen komen met de hoeveelheid. Dus al het water wordt regelmatig ververst en staat dus niet lang stil verder. Ik schat dat we 90% van alle toilet bezoek er mee afkunnen dekken. Die overige 10 % is dus gewoon leidingwater. Mochten de tanks te vol raken dan stromen ze rechtstreeks over in het riool.
We wassen best veel. We zijn maar met z’n drieën, maar hebben veel hondenkleden, poezendekentjes en afdroog doeken voor de honden te wassen. Da’s toch ieder keer 45 liter water per was (ik heb het gemeten in emmers)

Ook in deze tanks heb ik een systeem gemaakt wat het niveau aanvult tot een bepaald minimum mochten de tanks te leeg raken. Met dat water wordt nu de WC gespoeld. Dit werkt naar volle tevredenheid! Ik gebruik een SeaFlow pompje voor het transport naar het toilet. Werkt op 230Volt en is zuinig in gebruik. Deze heeft een drukschakelaar ingebouwd maar deze wordt niet gebruikt. Heb gewoon een druk loze tyleen leiding via een terugslagklepje naar het toilet getrokken waar deze uitkomt in de stortbak. Heeft binnen no time de stortbak ook weer vol. Ik heb in de stortbak een vlotterschakelaartje gebouwd die de pomp aanstuurt.

Dit alles loopt ook nog via mijn home automation besturing systeem. Mocht de pomp te lang blijven lopen dan wordt dit gedetecteerd en de boel wordt automatisch gestopt. Tevens wordt er dan een alarm verzonden naar m’n telefoon en het display in de woonkamer. De tanks hebben ook een niveau meting dus op het display kun je zien hoeveel water er aanwezig is voor toilet spoeling. Beetje overkill allemaal maar ach…..hobby. Mijn vrouw vind het wel handig dat display want dan weet ze wanneer ze weer een wasje kan draaien zonder dat het water verloren gaat zeg maar.

Mocht het echt eens mis gaan en alle stroom zou uitvallen dan kan mijn vrouw via een kraantje achter de drukknop plaat van het toilet het gewone leidingwater er weer opzetten. Alles werkt dan weer als vanouds. Dit systeem werkt al een jaar op deze manier. Heb laatst de tanks even geïnspecteerd. Deze waren schoon. Geen laag zeep of drap op de bodem. Beetje vettige aanslag van zeep op de wanden. Dat was alles. Pompje werkt ook prima. Heb trouwens tussen de uitgang van de tanks en het pompje nog zo’n af schroefbaar “zand’ filter zitten. Zat een klein beetje pluis en haar in maar niet veel. Moet zeggen dat dit vele malen beter werkt dan m’n regenwater systeem van destijds. En geeft me minder werk.

Het water is een klein beetje troebel van de zeep resten en de bagger uit die hondenkleden. Maar is verder redelijk schoon en stinkt niet. Mede dankzij dat scheutje bleek denk ik. Ook geen aanslag of randen in het toilet zelf. Ook niet in de spoelbak. Wat zeep aanslag op de wand maar niks wat problemen kan geven. We zijn met dit alles zeer tevreden.

Is het rendabel? weet ik eigenlijk niet. Maar het was een leuk project en een hobby mag wat kosten toch?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Doggieman Leuk om zo in detail jouw avontuur te lezen!

Welk filtersysteem heb je er nog meer tussen zitten?

Ik had begrepen dat je voor wassen ten minste een 3 fasenfilter nodig hebt, omdat het anders inderdaad kan stinken of verkleuren. Maar die extra filter kost qua onderhoud bijna net zoveel als het bespaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
Zwartoog schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:10:
@Doggieman Leuk om zo in detail jouw avontuur te lezen!

Welk filtersysteem heb je er nog meer tussen zitten?
Voor de duidelijkheid: de wasmachine wordt dus gevuld met gewoon schoon leidingwater. Dus geen regenwater. Het water wat uit de wasmachine komt gebruiken we dus om de WC door te spoelen. Dus ook geen regenwater. Misschien hoort mijn hele verhaal wel niet thuis in dit topic omdat dat over gebruik van regenwater gaat. Maar dat gaf mij zoveel problemen dat ik daar andere mensen wel op wilde wijzen voor ze een hoop geld er tegen aan zouden gooien. Zou jammer zijn.
Ik heb dus inderdaad geen water meer om de tuin te sproeien of voor een buitenkraan. Daar gebruik ik nog steeds leidingwater voor. Sproeien doen we toch al bij a nooit en auto wassen ook niet. De zonnepanelen spuit ik 1x per jaar af met leidingwater en nooit kalk aanslag gezien dus ook niet echt een probleem voor ons. Dit alles even als aanvulling.

Nou... om eerlijk te zijn..... helemaal niets verder aan filters. Het water dat uit de afvoerslang komt van de wasmachine gaat door een (afwasbaar) filter dat normaal gebruikt wordt aan de aanzuig kant van een hydrofoor pomp. Ik heb de houder voor dit filter op z'n kop aan de muur gemonteerd. Er ook een aftap kraantje op gemonteerd (was normaal de ontlucht aansluiting) zodat je hem zeker weten leeg kan laten lopen via een slangetje naar de afvoer sifon.
Je kan dan de doorzichtig plastic houder er afdraaien zonder water te morsen. Filter er uitpakken en even afspoelen. Daarna wat gloor of bleek in die houder schenken, filter terug plaatsen en die plastik houder er weer opdraaien. Klaar.

In de zelfde ruimte al waar de wasmachine staat hebben we ook een uitstort gootsteen. Dus dat gaat allemaal zonder gedoe of moeite.

En ja... dat filter moet er echt wel tussen bij ons. Anders ben ik bang dat mijn pompje ooit vast loopt of dat er een uitgang in 1 van de vaten of slangen word geblokkeerd. Hoe goed we die dieren kleden en dekens ook uitkloppen voor we ze wassen.... er zit altijd nog een ongelooflijke hoeveelheid haar en pluis aan zien we nu in dat filter. Dat zie je anders natuurlijk nooit als het allemaal rechtstreeks het riool in loopt.

Zo'n zelfde filter zit er ook tussen tank en pompje. Maar dan 2x zo groot. Dit bevind zich in de kruip kelder dus is iets lastiger bereikbaar. Maar er zit ook bijna niets in als ik eerlijk ben want dat eerste filter haalt eigenlijk alles er al uit. Ik hoef daar dus eigenlijk bijna nooit bij. Ga 1x in de maand wel even kijken daar of alles nog okay is.
De kelder ik trouwens best goed bereikbaar hoor via een groot luik en een ladder. Kan er niet rechtop staan maar ik kan me er makkelijk bewegen en werken.

Wat ik al aangaf eerder: de voorraad is niet zo heel groot. Effectief aan "vuil" water ongeveer 160 liter. Dus 16 a 20 spoel beurten afhankelijk of ik de spoeling onderbreek. E. e. a. Ook afhankelijk of de tanks vol zijn natuurlijk. We hebben ze vaak op half staan afhankelijk van hoe vaak we wassen. Dus de inhoud wordt regelmatig geheel ververst. Staat dus ook niet zo heel lang stil in de tanks. Wanneer ze leeg zijn en we wassen toevallig niet dan wordt de tank minimaal gevuld met schoon leiding water. Dit spoelt en reinigt de tanks ook een beetje.

Ja... het water is wat "grijs" van de zeep en het vuil uit de was zelf. Maar ruikt niet vies. Als je het langer zou laten staan wel denk ik. Vandaar dat we er steeds een scheutje bleek bij gooien. Maar echt heel weinig. Die tanks hebben trouwens ook een deksel en alles is verder redelijk lucht dicht. Dus ook in de kelder ruik je niks. De overloop naar het riool (vanaf de tanks) heeft ook een sifon dus ook geen luchtjes. Zelfde voor de vulpijp naar de tanks. Ook een sifon dus er komen ook geen luchtjes naar de utility ruimte.

Dus in de pot zie je dus wat troebel water. Klopt. Maar we hebben zo'n blauw toilet blokje er in hangen dus zie je dat niet. Werkt allemaal naar volle tevredenheid.

Gezien alle tegenslagen met regenwater heb ik over dit systeem heel lang nagedacht over hoe ik het wilde hebben. Het moest (bijna) onderhouds vrij zijn. Niks aan aanvullende filters kosten en door mijn niet technische vrouw te bedienen zijn. En het moest snel terug te schakelen zijn wanneer dit nodig was. Dat is tot nu toe nog nooit nodig geweest maar het kan heel snel.

[ Voor 10% gewijzigd door Doggieman op 02-10-2022 22:11 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Doggieman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Voor de duidelijkheid: de wasmachine wordt dus gevuld met gewoon schoon leidingwater. Dus geen regenwater. Het water wat uit de wasmachine komt gebruiken we dus om de WC door te spoelen. Dus ook geen regenwater. Misschien hoort mijn hele verhaal wel niet thuis in dit topic omdat dat over gebruik van regenwater gaat. Maar dat gaf mij zoveel problemen dat ik daar andere mensen wel op wilde wijzen voor ze een hoop geld er tegen aan zouden gooien. Zou jammer zijn.
Ik heb dus inderdaad geen water meer om de tuin te sproeien of voor een buitenkraan. Daar gebruik ik nog steeds leidingwater voor. Sproeien doen we toch al bij a nooit en auto wassen ook niet. De zonnepanelen spuit ik 1x per jaar af met leidingwater en nooit kalk aanslag gezien dus ook niet echt een probleem voor ons. Dit alles even als aanvulling.

Nou... om eerlijk te zijn..... helemaal niets verder aan filters. Het water dat uit de afvoerslang komt van de wasmachine gaat door een (afwasbaar) filter dat normaal gebruikt wordt aan de aanzuig kant van een hydrofoor pomp. Ik heb de houder voor dit filter op z'n kop aan de muur gemonteerd. Er ook een aftap kraantje op gemonteerd (was normaal de ontlucht aansluiting) zodat je hem zeker weten leeg kan laten lopen via een slangetje naar de afvoer sifon.
Je kan dan de doorzichtig plastic houder er afdraaien zonder water te morsen. Filter er uitpakken en even afspoelen. Daarna wat gloor of bleek in die houder schenken, filter terug plaatsen en die plastik houder er weer opdraaien. Klaar.

In de zelfde ruimte al waar de wasmachine staat hebben we ook een uitstort gootsteen. Dus dat gaat allemaal zonder gedoe of moeite.

En ja... dat filter moet er echt wel tussen bij ons. Anders ben ik bang dat mijn pompje ooit vast loopt of dat er een uitgang in 1 van de vaten of slangen word geblokkeerd. Hoe goed we die dieren kleden en dekens ook uitkloppen voor we ze wassen.... er zit altijd nog een ongelooflijke hoeveelheid haar en pluis aan zien we nu in dat filter. Dat zie je anders natuurlijk nooit als het allemaal rechtstreeks het riool in loopt.

Zo'n zelfde filter zit er ook tussen tank en pompje. Maar dan 2x zo groot. Dit bevind zich in de kruip kelder dus is iets lastiger bereikbaar. Maar er zit ook bijna niets in als ik eerlijk ben want dat eerste filter haalt eigenlijk alles er al uit. Ik hoef daar dus eigenlijk bijna nooit bij. Ga 1x in de maand wel even kijken daar of alles nog okay is.
De kelder ik trouwens best goed bereikbaar hoor via een groot luik en een ladder. Kan er niet rechtop staan maar ik kan me er makkelijk bewegen en werken.

Wat ik al aangaf eerder: de voorraad is niet zo heel groot. Effectief aan "vuil" water ongeveer 160 liter. Dus 16 a 20 spoel beurten afhankelijk of ik de spoeling onderbreek. E. e. a. Ook afhankelijk of de tanks vol zijn natuurlijk. We hebben ze vaak op half staan afhankelijk van hoe vaak we wassen. Dus de inhoud wordt regelmatig geheel ververst. Staat dus ook niet zo heel lang stil in de tanks. Wanneer ze leeg zijn en we wassen toevallig niet dan wordt de tank minimaal gevuld met schoon leiding water. Dit spoelt en reinigt de tanks ook een beetje.

Ja... het water is wat "grijs" van de zeep en het vuil uit de was zelf. Maar ruikt niet vies. Als je het langer zou laten staan wel denk ik. Vandaar dat we er steeds een scheutje bleek bij gooien. Maar echt heel weinig. Die tanks hebben trouwens ook een deksel en alles is verder redelijk lucht dicht. Dus ook in de kelder ruik je niks. De overloop naar het riool (vanaf de tanks) heeft ook een sifon dus ook geen luchtjes. Zelfde voor de vulpijp naar de tanks. Ook een sifon dus er komen ook geen luchtjes naar de utility ruimte.

Dus in de pot zie je dus wat troebel water. Klopt. Maar we hebben zo'n blauw toilet blokje er in hangen dus zie je dat niet. Werkt allemaal naar volle tevredenheid.

Gezien alle tegenslagen met regenwater heb ik over dit systeem heel lang nagedacht over hoe ik het wilde hebben. Het moest (bijna) onderhouds vrij zijn. Niks aan aanvullende filters kosten en door mijn niet technische vrouw te bedienen zijn. En het moest snel terug te schakelen zijn wanneer dit nodig was. Dat is tot nu toe nog nooit nodig geweest maar het kan heel snel.
Thanks! Je hebt regenwater dus in z'n geheel afgewezen, dat had ik niet door. Mooi systeem ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Doggieman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:59:
Misschien hoort mijn hele verhaal wel niet thuis in dit topic omdat dat over gebruik van regenwater gaat. Maar dat gaf mij zoveel problemen dat ik daar andere mensen wel op wilde wijzen voor ze een hoop geld er tegen aan zouden gooien. Zou jammer zijn.
No offence, maar een zeer groot deel van de Belgen vult de WC en wasmachine al vele jaren met regenwater, en in de meeste gevallen gaat dat gewoon goed. Ik weet niet wat jij 'verkeerd' gedaan hebt, maar een simpel voorfilter + draadfilter + koolstoffilter werkt meestal prima. Als je water te hard stinkt, is het ofwel tijd om het koolfilter te vervangen, of tijd om de put schoon te laten maken (nooit zelf doen, levensgevaarlijk!). In het onwaarschijnlijke geval dat het water alsnog te hard zou ruiken, kan je 2 of zelfs 3 koolfilters achter elkaar zetten en dan ben je ook van de stank af.

Vuil en rottend organisch materiaal uit de put weren is quasi onmogelijk. Ik heb uit je verhaal niet kunnen opmaken of alle tanks regelmatig hebben kunnen overlopen naar de riolering? Een regenwaterput wordt normaalgezien zodanig op volume berekend dat hij minstens af en toe kan overlopen, zodat een deel van het 'vieze' putwater weg kan stromen naar de riolering, en de rest wordt aangelengd met 'schoon' regenwater.

Het zou evengoed jammer zijn dat mensen door jouw verhaal afgeschrikt worden om regenwater te gebruiken, terwijl jouw situatie net een uitzondering is/zou moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Slonzo op 02-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:15
Slonzo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

No offence, maar een zeer groot deel van de Belgen vult de WC en wasmachine al vele jaren met regenwater, en in de meeste gevallen gaat dat gewoon goed. Ik weet niet wat jij 'verkeerd' gedaan hebt, maar een simpel voorfilter + draadfilter + koolstoffilter werkt meestal prima. Als je water te hard stinkt, is het ofwel tijd om het koolfilter te vervangen, of tijd om de put schoon te laten maken (nooit zelf doen, levensgevaarlijk!). In het onwaarschijnlijke geval dat het water alsnog te hard zou ruiken, kan je 2 of zelfs 3 koolfilters achter elkaar zetten en dan ben je ook van de stank af.

Vuil en rottend organisch materiaal uit de put weren is quasi onmogelijk. Ik heb uit je verhaal niet kunnen opmaken of alle tanks regelmatig hebben kunnen overlopen naar de riolering? Een regenwaterput wordt normaalgezien zodanig op volume berekend dat hij minstens af en toe kan overlopen, zodat een deel van het 'vieze' putwater weg kan stromen naar de riolering, en de rest wordt aangelengd met 'schoon' regenwater.

Het zou evengoed jammer zijn dat mensen door jouw verhaal afgeschrikt worden om regenwater te gebruiken, terwijl jouw situatie net een uitzondering is/zou moeten zijn.
Inderdaad vreemd dat de IBC tanks van @Doggieman zijn beginnen stinken. Ik kan beamen dat in België dit geen probleem is. Jaarlijks schoonmaken is wel een vereiste. Hier kruipt men dan in de tank, maar hoe doe je dat bij een IBC container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Slonzo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

No offence, maar een zeer groot deel van de Belgen vult de WC en wasmachine al vele jaren met regenwater, en in de meeste gevallen gaat dat gewoon goed. Ik weet niet wat jij 'verkeerd' gedaan hebt, maar een simpel voorfilter + draadfilter + koolstoffilter werkt meestal prima. Als je water te hard stinkt, is het ofwel tijd om het koolfilter te vervangen, of tijd om de put schoon te laten maken (nooit zelf doen, levensgevaarlijk!).
Non taken! Ik geloof je op je woord dat het vaak goed gaat hoor, maar in mijn geval helaas dus niet. Even los van het feit dat ik het financieel niet aantrekkelijk vind om (vaak) filters te moeten wisselen (zijn ook niet gratis) wil ik eigenlijk ook niet al dat werk van het schoonmaken hebben.

Misschien is inderdaad mijn systeem destijds niet goed doordacht. Was 3000 liter wel teveel om regelmatig over te kunnen lopen naar het riool. Weet uit ervaring wel dat het best een klus is om die IBC's uit te spoelen. Heb dit meerder malen gedaan maar na een tijd lag toch die prut weer op de bodem en begon het weer te stinken.

Misschien dat een "first flush" systeem zou hebben geholpen. Maar ik vind dat er niet mooi uitzien aan m'n gevel en regenpijp. In een test opstelling heb ik ook dat geprobeerd, maar bij lichte regenbuien liep het water er te snel uit. Zodat de IBC's nooit werden gevuld. Bij harde langdurige regen lukte dit wel maar vaak zat daarna het drain gaatje dan weer verstopt zodat die pijp vol bleef staan. Heb diverse diameters geprobeerd maar in mijn situatie werkte het gewoon niet. Voor mij gewoon teveel variabelen en werk.

Die filters die je opsomt zaten er allemaal tussen. Waarvan 1 aan de aan zuigende kant van de pomp. Mocht allemaal niet baten helaas. Ging een tijd goed en dan toch weer mis. Had ook geen terugloop uit het riool oid. Dus er mee gestopt omdat het teveel werk werd naar mijn zin.

Met m'n huidig systeem verder geen kosten meer nu en werkt gewoon altijd.

Mijn tanks werden gevuld via de onderkant. Dit had een technische reden ivm de aansluiting naar de overloop. Misschien dat als het hard regende dat dan alle prut op de bodem op wervelde en dit het water dan weer troebel maakte. Maar ja... Troebel water hoeft niet te stinken. Die prut op de bodem deed dat wel helaas. Want dat was het echt hoor die lucht die ik rook.
Maar ik wil niemand afschrikken om regenwater te gaan gebruiken. Wat ik wil aangeven is dat je goed moet nadenken over het design van je installatie en de kosten van onderhoud. Als dit alles voor jou ok is dan prima toch?
Voor het geld hoef ik het allemaal niet te doen. De besparing is eigenlijk financieel nul. Maar ik vind het wel een prettig idee dat ik water wat ik anders het riool in zou spoelen nu toch eerst nog een keer hergebruik. Plus ik vond het een leuk project om uit te denken en te bouwen. Helemaal met alle meet en regel techniek. Overkill maar wel leuk en nice to have. Denk dat ik er zelfs nog een liter meter ga bouwen zodat ik in m'n systeem kan zien hoeveel water er "bespaard" is.

[ Voor 29% gewijzigd door Doggieman op 03-10-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
vso schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:35:
[...]

Iets wat jij en anderen niet moeten vergeten is dat de grondwaterstand erg belangrijk is, net zoals ingegraven zwembaden/vijvers .. als de grondwaterstand hoger is dan de bodem van je "container" kan je nooit totaal leegpompen anders krijg je een opwaartse druk en zal de container uit de grond verrijzen .. dat is iets wat je niet wilt .. toch ? maar ja ander voordeel bij droogte zakt de grondwater toch .. (als het goed is)

Daarnaast is droogte de laatste tijd een groot issue, 4m3 klinkt veel maar is het niet, ik zou zelf eerder kiezen voor een waterzak van 4m x 8m x 0,5m in de kruipruimte oid .. (16m3) scheelt graven en minder issues met grondwater ..

Milieu/voetafdruk lost je niet op deze wijze op, tandpasta (plastic bolletjes als schuurmiddel), schoonmaak middelen zijn veel gevaarlijker en lastiger uit te filteren.) nog niet afgesproken wat mensen door de plee heen spoelen. die eerder in de mileustraat horen bij chemisch afval.

In Belgie is dit relatief normaal (gebruik regenwater) maar veel Belgen stappen toch liever over naar gefilterd water omdat het regenwater lastig te filteren is wegens bruine/vieze aanslag op bv vaatwasser,kleding en wc bij gebruik van regenwater. waardoor de besparing relatief teniet word gedaan omdat je dingen eerder vervangt vanwege de aanslag.

Ligt eraan hoe je bespaart ... en welke termijn je berekend (10,20 of 30 jaar) . vergeet niet de filtratie en eventuele tank schoonmaak (slib op de bodem) .. dus in jou geval zeg 30 jaar 4.000 euro (onderhoud/vervanging etc) .. = 133,33 per jaar ..aan "kosten" .. zeg 150 als je extra filtratie doet ..

130m3 kost mij 0,50 cent per m3 .. (dit is inclusief belasting/vastrecht etc) stel dat je onder de 10m3 per jaar kan blijven .. dan is de maximale "winst" 60,- over 30 jaar .. 1800 euro, met inflatie wellicht 2500 totaal.

Afgezien dat je een buurman / handhaver oid in tijden van waterstop moet overtuigen dat je een "tank" in de tuin hebt en een eventuele boete en dus extra kosten moet juridisch moet gaan bestrijden.. (geen leuk vooruitzicht) ..

Zeg ik dat het dom is of een slecht plan.. nee dat niet .. ik vind dit beter dan een tuin tegel-tax(negatief) of -regenton verplichting zeker als je een subsidie erop krijgt . Ik vind alleen dat dit netzoals PV gestimuleerd moet worden
wat betreft het grondwater verhaal; een tank gaat pas opdrijven als het gewicht van het verplaatste water groter is dan het gewicht van je tank + alle grond die er bovenop ligt (mits deze boven de grondwaterstand is). Kan dus best zijn dat je hem helemaal leeg kan trekken. Maar dan moet er wel een flink pak grond bovenop liggen, of je grondwaterstand moet niet mega hoog boven de onderkant tank zitten.

Hoeveel water je verplaatst kan je simpel berekenen door het volume van het deel van de tank dat zich onder de grondwaterstand bevindt te vermenigvuldigen met de dichtheid (1000 kg/m^3 voor zoet water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Doggieman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:36:
Ook ik speelde al heel lang met de gedachte om regenwater te gaan opvangen en dit dan te gebruiken voor de WC spoeling, wasmachine en de tuin mee te sproeien. Dus toen ik destijds een nieuwe aanbouw aan het huis ging bouwen heb ik besloten om daar direct alvast 3 IBC containers in de kruipruimte te zetten.
Voor de duidelijkheid: die kruipruimte is wel 1.60mtr diep. Dit omdat ik mijn fundering op het vaste wilde hebben omdat we op het veen wonen. De IBC’s hebben een gegalvaniseerd stalen kooi frame en staan op kunststof pallets. Dus van vocht hebben ze verder geen last. Ik heb er ook nog een “losse” ring fundering voor gestort waar ze op staan. Gewoon voor de zekerheid. Om niet steeds in de bagger te staan heb ik de bodem van de kruipruimte bestraat met betonklinkers. Kan toch het water de grond in mochten er problemen ontslaan met een gescheurde tank oid 😊

Lang verhaal kort: het is mij ontzettend tegen gevallen als ik eerlijk ben. In het begin werkte alles prima. Had het geheel echt goed overdacht. Had bladvangers en zakfilters in iedere regenpijp, een goed pomp en een heel systeem om de inhoud van de tanks te monitoren. Ook een systeem dat de tanks vulde met leidingwater tot een bepaald minimum mocht het nivo daaronder komen.

Maar na een maand begonnen de problemen. Mijn vrouw klaagde (terecht) dat de was stonk als ze het uit de machine haalde. Ook na het doortrekken van het toilet rook je een wat muffe geur. Dus ben eens naar de tanks gaan kijken. Het water was troebel en toen ik het deksel er afdraaide stonk het gewoon echt. Je moet weten dat we op het platteland wonen midden tussen de akkers. In het voorjaar dan wordt er dus veel geploegd en gedaan op die akkers en velden. Dat geeft ongelofelijk veel stof. Dat slaat neer op de daken en spoelt met een regenbui het dak af en zo onze tanks in. Dat houd zo’n bladvanger en filterzak niet tegen.
Het is echt superfijn zwart stof. Ook hebben we grote eiken voor ons huis staan die in de herfst ontzettend veel blad en troep in onze goten deponeren. Maak soms wel ieder week de goten schoon maar ook daarvan komen er zeer fijne deeltjes in de tank terecht. Die gaan daar dus gewoon rotten en dat veroorzaakt die geur. Heb het nog een tijd met fijnere filters geprobeerd maar die slaan dicht. Hierdoor blijven mijn regenpijpen vol water staan. Ook niet echt handig dus.

Ik ben zelf vaak weg en kan niet van m’n vrouw verwachten dat ze ieder keer filters gaat staan schoonmaken of water tanks staat te spoelen. Dus ben met dit hele avontuur gestopt. Was alle moeite en werk niet waard.

Maar....het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus hebben we het over een andere boeg gegooid en bekijken het via een ander invalshoek. We wilden er toch wat mee doen en hebben nu het volgende bedacht en gerealiseerd:

Wat we nu doen is het wasmachine water apart opvangen in 2 kunststof regentonnen van de Intratuin in diezelfde kelder. Het zijn van die 100 ltr tonnen met zo’n kraantje aan de onderkant. De twee tanks gekoppeld met een tank doorvoer via de bodem. Voor de duidelijkheid: de wasmachine staat dus in de ruimte boven de kruipruimte/kelder. Die hele aanbouw is onze utilty ruimte.

Voor het wasmachine water de tanks in stroomt gaat het door een uitwasbaar pluizen/haren filter. Dit is eigenlijk een zeer fijn aanzuig filter voor een hydrofoor pomp wat zand tegen houd, maar werkt hier goed voor. Makkelijk en snel schoon te maken ook. Even afspoelen onder de kraan en het gaat weer terug het filterhuis in.
Na iedere wasbeurt een heel klein beetje bleek in dit filter gooien zodat dit via de sifon in de tanks terecht komt bij de volgende wasbeurt. Dit voorkomt muf ruiken van dat water. Ik heb het volume zo uitgekiend dat we eigenlijk net rondkunnen komen met de hoeveelheid. Dus al het water wordt regelmatig ververst en staat dus niet lang stil verder. Ik schat dat we 90% van alle toilet bezoek er mee afkunnen dekken. Die overige 10 % is dus gewoon leidingwater. Mochten de tanks te vol raken dan stromen ze rechtstreeks over in het riool.
We wassen best veel. We zijn maar met z’n drieën, maar hebben veel hondenkleden, poezendekentjes en afdroog doeken voor de honden te wassen. Da’s toch ieder keer 45 liter water per was (ik heb het gemeten in emmers)

Ook in deze tanks heb ik een systeem gemaakt wat het niveau aanvult tot een bepaald minimum mochten de tanks te leeg raken. Met dat water wordt nu de WC gespoeld. Dit werkt naar volle tevredenheid! Ik gebruik een SeaFlow pompje voor het transport naar het toilet. Werkt op 230Volt en is zuinig in gebruik. Deze heeft een drukschakelaar ingebouwd maar deze wordt niet gebruikt. Heb gewoon een druk loze tyleen leiding via een terugslagklepje naar het toilet getrokken waar deze uitkomt in de stortbak. Heeft binnen no time de stortbak ook weer vol. Ik heb in de stortbak een vlotterschakelaartje gebouwd die de pomp aanstuurt.

Dit alles loopt ook nog via mijn home automation besturing systeem. Mocht de pomp te lang blijven lopen dan wordt dit gedetecteerd en de boel wordt automatisch gestopt. Tevens wordt er dan een alarm verzonden naar m’n telefoon en het display in de woonkamer. De tanks hebben ook een niveau meting dus op het display kun je zien hoeveel water er aanwezig is voor toilet spoeling. Beetje overkill allemaal maar ach…..hobby. Mijn vrouw vind het wel handig dat display want dan weet ze wanneer ze weer een wasje kan draaien zonder dat het water verloren gaat zeg maar.

Mocht het echt eens mis gaan en alle stroom zou uitvallen dan kan mijn vrouw via een kraantje achter de drukknop plaat van het toilet het gewone leidingwater er weer opzetten. Alles werkt dan weer als vanouds. Dit systeem werkt al een jaar op deze manier. Heb laatst de tanks even geïnspecteerd. Deze waren schoon. Geen laag zeep of drap op de bodem. Beetje vettige aanslag van zeep op de wanden. Dat was alles. Pompje werkt ook prima. Heb trouwens tussen de uitgang van de tanks en het pompje nog zo’n af schroefbaar “zand’ filter zitten. Zat een klein beetje pluis en haar in maar niet veel. Moet zeggen dat dit vele malen beter werkt dan m’n regenwater systeem van destijds. En geeft me minder werk.

Het water is een klein beetje troebel van de zeep resten en de bagger uit die hondenkleden. Maar is verder redelijk schoon en stinkt niet. Mede dankzij dat scheutje bleek denk ik. Ook geen aanslag of randen in het toilet zelf. Ook niet in de spoelbak. Wat zeep aanslag op de wand maar niks wat problemen kan geven. We zijn met dit alles zeer tevreden.

Is het rendabel? weet ik eigenlijk niet. Maar het was een leuk project en een hobby mag wat kosten toch?
Je zou een keer een test kunnen doen met een biologisch filter. Dit zijn onderhoudsarme filters waarin bacteriën groeien die via nitrificatie - denitrificatie ammonium uit het water halen. Mogelijk helpt dit tegen de vervuiling van organisch materiaal in je afstromend hemelwater. Waarom een test; deze bacteriën hebben een koolstofbron nodig en ik weet niet of er voldoende zit in je hemelwater om dit op gang te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
johanPo schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 06:47:
[...]

Je zou een keer een test kunnen doen met een biologisch filter. Dit zijn onderhoudsarme filters waarin bacteriën groeien die via nitrificatie - denitrificatie ammonium uit het water halen. Mogelijk helpt dit tegen de vervuiling van organisch materiaal in je afstromend hemelwater. Waarom een test; deze bacteriën hebben een koolstofbron nodig en ik weet niet of er voldoende zit in je hemelwater om dit op gang te houden.
Ja... Als ik ooit weer eens helemaal niks anders te doen heb dan pak ik dit hele project weer eens een keer op misschien. Voor nu vind ik dit alles niet lonen. Niet wat werk en kosten betreft althans.
Zou wel mooi zijn dat ik met regenwater de wasmachine zou kunnen vullen en dan met het afvalwater daarvan ook nog eens de WC zou kunnen doorspoelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Doggieman op 03-10-2022 06:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:30
Hier vang ik 3 emmers water op van de douche en gebruik ik voor de wc. Daarnaast heb ik een regenton van 300 liter en als die vol is gooi ik de emmers (10) vol voor de wc. We proberen zo min mogelijk leidingwater te gebruiken voor de wc. We hebben augustus 2021 tot augustus 2022 115m3 water verbruikt. We zijn sinds augustus 2022 begonnen met water opvangen in emmers en het gebruik van de regenton.

Wij (gezin met drie pubers) willen minder leidingwater gebruiken en willen onder de 100m3 per jaar komen. Economisch niet interessant maar we vinden het zonde van al dat schone leidingwater.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja..zo kan het ook natuurlijk. Als je situatie er zich voor leent dan werken emmers water uit een bad, douce of regenton natuurlijk prima. Lekker low budget ook en meteen uitvoerbaar.

Alleen gaat dat niet voor iedereen op natuurlijk want niet iedereen heeft een WC in z'n douche ruimte. Of kan/wil met emmers gaan sjouwen. Heb het vroeger wel eens gedaan voor nood tijdens de verbouwing. Niet echt handig allemaal. Heb ook al eens een deel er naast gegooid en een emmer vol om getrapt in de WC😬 Toen vond m'n vrouw toch wel dat de waterleiding in de WC prio moest krijgen.

Bovendien heeft het een zeer lage WAF (Wife Acceptance Factor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Doggieman Ik weet niet hoe die filters allemaal werken, maar bij mijn ouderlijk huis zat er een simpel grindfilter voor de regenwaterkelder. Dat grindfilter werkte een beetje als een vetfilter, het water wordt afgeremd en de zwaardere delen zakken neer en het water moet dan over een drempel verder stromen. Dat grind liep dus vol met zand en moest om de paar jaar schoongemaakt worden.
Dat werd vroeger (jaren 30-60) dus gebruikt als water om te consumeren (koken, wassen) en toen na 60 jaar de kelder opengemaakt werd lag er een klein laagje fijn zand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ja... ken het principe. Werkt inderdaad erg goed. Een soort van bezink put. Dit was bij mij helaas niet mogelijk om uit te voeren. Had te weinig hoogte verschil en zou er dan meerdere moeten hebben omdat mijn afvoerbuizen van verschillende kanten komen.

Voor de volgende keer ga ik het wel met een bezink put proberen. Moet er alleen wel weer een extra pomp in het systeem geplaatst worden die het vanuit die put weer naar de opslag pompt. Gezien het stroom verbruik loont het dan weer een stuk minder allemaal (los van de aanschaf van een pomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 15:56
Dag tweakers
Bij mijn vader op het bedrijf wordt op een afdeling redelijk wat water verbruikt. Zo’n 30m3 per week. Dit grotendeels voor het testen van 2de hands wasmachines, toiletten en lavabo’s voor handen wassen.
Ik ben eens aan het bekijken of we hier regenwater voor kunnen gebruiken. Opstellingsgewijs is dit zeer makkelijk te verwezenlijken. Regenwaterbuizen lopen via binnen naar de grond, naast de waterleidingen die als opbouw zijn geplaatst. Eenvoudig dus om een en ander aan te passen.
Waar ik nu vooral mee zit is hoe we het regenwater zouden moeten en kunnen filteren.
Voor thuisgebruik zie je vaak de 3 filters naast elkaar hangen, maar zo proper hoeft het vast niet te zijn. Ik gok dat enkel een sedimentfilter wel zal volstaan. Echter, het gaat over 5-6m3 per dag, en ik het is niet de bedoeling dat er veel drukval is, of dat de filter wekelijks vervangen moet worden.
Wie heeft er ideeën hierover?

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Contacteer wat bedrijven gespecialiseerd in waterrecuperatie, die gaan vast een net plan kunnen opstellen met regenwater én grijswater waarbij alles voorzien is op de nodige filtering en capaciteit rekening houdende met TCO.
Je kan zelf knutselen met filters die zelfreinigend zijn op drukval, en vanalles zelf uitzoeken; maar de zekerheid van een ervaren partner die een nette factuur aflevert is wat je wil als bedrijf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Knikmops schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:39:
Dag tweakers
Wie heeft er ideeën hierover?
5 a 6 000 liter per dag, 30 000 liter per week.
Dat krijg je echt niet elke week gevuld, dus je gaat al snel naar een opslag van 50 a 100k liter?
En dan moet je nog genoeg dakoppervlakte hebben om die boel gevuld te krijgen en te houden.
Lijkt dat je realistisch/haalbaar? Anders zou ik het idee meteen weer afvoeren.

Daarnaast lijkt 5k per dag mij erg hoog om wat 2dehands wasmachines en toiletten te testen? Een wasbeurt is 50-60 liter en een toilet doorspoelen zal tegenwoordig ook onder de 10 liter blijven. Dat zijn erg veel wasbeurten/spoelbeurten op 1 dag :P Is er geen andere grootverbruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ik zou het eigenlijk omdraaien: het water dat je voor testen gebruikt opvangen en filteren.

Als ik het goed begrijp gaat het vooral om testen of een product überhuapt werkt. Dus geen wasjes met zeep of drollen. Dan kun je denk ik met een vrij eenvoudige filter het water een aantal keer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 15:56
Het gaat over een fabriekshal van ongeveer 90x90m, oppervlakte zal geen probleem zijn. Dacht te beginnen met 10k opslag, welke dan eenvoudig uit te breiden is. Sensor er op die pidpa terug aanvult voor als regenwater onder een bepaald niveau komt. Opnieuw gebruiken van water is dan inderdaad tweede stap.
De toiletten zijn trouwens de effectieve toiletten voor het personeel, niet om te testen.

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Pagina: 1 2 3 Laatste