Ondanks de leeftijd van dit topic ga ik er toch eens het stof af blazen met m'n eigen ervaring hieromtrent.
We hebben een huis gebouwd, sinds een paar maand is alles ook echt àf, inclusief tuinaanleg etc. we wonen er in sinds mei 2016.
We hebben ongeveer 430 vierkante meter grond rondom het huis, waarvan een goeie 150 vierkante meter in terras/opritverharding is aangelegd (heel trots kan ik zeggen dit helemaal zelf te hebben gedaan, maar dit geheel terzijde

)
Dus reken op ongeveer 280 vierkante meter grasbedekking, zowel vooraan, achteraan, als aan de zijkant van het huis. (het is een halfopen bebouwing op een hoek)
We hebben een regenwaterput van 10.000 liter met drukpomp in de put en aansluiting op een 3-stappenfilter voor wasmachine, toilet beneden en nog 2extra aftappunten voor tuinslang (vooraan het huis en achteraan)
Onze grasmatten liggen er nu sinds begin september, bijna exact begin september en zodoende is er vorige maand heel heftig gesproeid geweest: letterlijk élke dag dat het droog was -en het was een droge septembermaand- heb ik overvloedig m'n gras staan sproeien.
Maar hey, begin september zat de put nog vol tot aan het boordje en 10.000 liter, dat geraakt toch niet leeg?!
...maar dit weekend maakte onze wasmachine plots raar geluid: ze trok de leiding vacuum... dus putteksel open en ja hoor: nog een kleine 10 centimeter water in de put, zuigmond van pomp stak nét boven het oppervlak...
Uiteraard zijn de vers aangelegde grasmatten de grote boosdoener, en aangezien ik volgende zomer al minder overvloedig m'n gazon zal sproeien denk ik dat 10.000 liter voor een oppervlakte van ongeveer 280 vierkante meter gras wel voldoende is, maar toch nét... zeker als je je regenwater ook gebruikt voor toilet en wasmachine (zelfs de nieuwere zuinige ""A-klasse"" wasmachines verbruiken nog gemiddeld 50 liter per wasbeurt, inclusief voorwas etc...)
Het wordt wel weer snel aangevuld bij ons: al het water van het schuine dak komt via een regenpijp op ons stukje plat dak boven de keuken, dat fungeert als een soort van opvangbak, en vandaaruit gaat het rechtstreeks de put in dus één nachtje regen -gewone zachte regen- zorgt al gauw voor een goeie 10 cm. extra waterpeil in de put. nog een paar nachten en hij is weer vol.
maar toch een raad: heb je meer dan 300 vierkante meter gazon en wil je je regenwater ook nog voor toilet, wasmachine, etc. gaan gebruiken: ga voor een regenwaterput van meer dan 10.000 liter of hij zal snel droog komen te staan.
*nog even editen op gebied van kosten*
- installatie waterput + leidingen: was inclusief andere aannemerswerken die tijdens de bouw werden uitgevoerd dus geen detailprijs hier
- regenwaterfilter + aansluiting op systeem: 280 euro (BWT Pluviofilter Classic2, nu al een stuk goedkoper verkrijgbaar!)
- Drukdompelpomp (Leader): 545 euro:
https://www.vepasanitair....s-drukdompelpomp-krm5190m
[
Voor 8% gewijzigd door
PinusRigida op 17-10-2016 15:09
]