Regenwater opvangen - overloop beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dit is een crosspost uit sloth in "Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..". Omdat er daar geen reacties komen, probeer ik het hier. Hopelijk is dit niet tegen het beleid.

Ik wil beginnen met regenwater op te vangen. Hierbij loop ik tegen het probleem aan hoe je makkelijk en betrouwbaar regenwater in een IBC kan opvangen met overstroming bescherming (IBC dicht bij de regenpijp plaatsen kan niet makkelijk).

Omdat een plaatje het probleem al snel veel duidelijker maakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bM0cvDj.png?1

Hierbij kan je dus niet met een regenton vulautomaat werken, de IBC staat namelijk niet recht onder de PVC afvoerbuis met regenwater. Ik dacht aan een elektrische PVC kogelkraan maar die dingen zijn echt duur. Alternatief zou kunnen zijn dat je van PVC naar een veel kleinere diameter messing buis oid gaat en dan met een 'normaal' 1/2" magneetventiel werkt.

Dan zit je alsnog met de uitdaging om betrouwbaar de klep te sturen wanneer het IBC vat volgelopen is.
Ik kan wel wat met een Arduino gaan hobby'en maar als de stroom bijvoorbeeld tijdens een zwaar onweer zou uitvallen zit je alsnog met overloop en wateroverlast. Als je voor een normaal open magneetventiel kiest (water stroomt de IBC in) dan ben je ook van je stroomvoorziening afhankelijk om de klep gesloten te houden als de IBC vol is.

Zien jullie een andere haalbare en betaalbare oplossing die als het even kan ook nog failproof is?

Beste antwoord (via sloth op 30-05-2019 17:58)

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:03
Balkeerklep, ofwel een terugslagklep met een drijvende bal. Zodra de bal drijft sluit deze de aanvoer af. Wel een aftakking maken zodat de overflow ergens heen kan lopen.

Ander alternatief is een vlotter afsluiter, werkt als hetzelfde principe als je toilet reservoir.

Een en ander afhankelijk hoeveel ruimte je hebt en hoeveel waterdruk je gegarandeerd wilt afblokken.

[ Voor 60% gewijzigd door AtomicWing op 29-05-2019 18:54 . Reden: Meer details ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:03
Balkeerklep, ofwel een terugslagklep met een drijvende bal. Zodra de bal drijft sluit deze de aanvoer af. Wel een aftakking maken zodat de overflow ergens heen kan lopen.

Ander alternatief is een vlotter afsluiter, werkt als hetzelfde principe als je toilet reservoir.

Een en ander afhankelijk hoeveel ruimte je hebt en hoeveel waterdruk je gegarandeerd wilt afblokken.

[ Voor 60% gewijzigd door AtomicWing op 29-05-2019 18:54 . Reden: Meer details ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:52
Boven in ton afvoerpijpje. Als hij vol zit dan laat je door dat pijpje gewoon in de tuin afwateren? Mn ouders hebben achter het huis zelfs een 2e regenton op zo een pijpje zitten. Die voorraad heb je met de droge zomers best wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
AtomicWing schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:24:

Top advies! Erg bedankt. Een vlotter ventiel is exact het type oplossing waar ik naar op zoek ben: eenvoudig, betrouwbaar (mechanisch, geen elektriciteit nodig), en goed te doen van prijs.

Ik zit alleen nog even te kijken naar de maat, 1/2" kan maar tot 20 liter per minuut aan, 1" tot 65 liter/min, maar is 4 keer zo duur. Het is moeilijk om in te schatten want ik heb er geen ervaring mee, 1/2" zou mogelijk voor een bottleneck kunnen zorgen bij een fikse stortbui? Dus dat er alsnog, bij een lage tank door de beperkte doorvoer capaciteit naar de IBC, regenwater naar de riolering gaat i.p.v. de IBC te vullen. Zou ook ergens zonde zijn natuurlijk.
bangkirai schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:26:
Boven in ton afvoerpijpje. Als hij vol zit dan laat je door dat pijpje gewoon in de tuin afwateren? Mn ouders hebben achter het huis zelfs een 2e regenton op zo een pijpje zitten. Die voorraad heb je met de droge zomers best wel nodig.
De IBC komt binnen te staan en het is niet erg makkelijk om een extra afvoer naar buiten te maken, dus dit is helaas geen optie.

[ Voor 18% gewijzigd door sloth op 30-05-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@sloth hmmm je geeft wel erg weinig info ... hoe kunnen we weten wat je max liter per minuut is? daarvoor moet je opvang oppervlakte weten enzo .

Maar je gaat het binnen zetten en hebt geen "afvoer" ? dat is niet handig, je hebt bezinking (vervuiling) van je regenwater dus dat wil je erg laag in de ton af kunnen voeren (slib) en als hij vol is moet er een overstort hebben waarbij als de ton overstroomt (volledig gevuld) afgevoerd word.

Stel je bent weg en het regent zo heftig dan zou het binnen overstromen. .. :(

Je kan bv buiten de opvang laten verzamelen in een "ton" en ergens in de de ton de aanvoer naar IBC maken, paar centimeter (bv 4) erboven maak je een gat waar overschot eruit kan..

De ton buiten, is je buffer & voorfilter & overstroom beveiliging, de aansluiting met IBC kan je dan maken op de gewenste grote, wanneer het te heftig regent of de IBC afgesloten is zal de toevoer afgesloten naar IBC en zal al het water overstromen in de ton buiten en voorkom je binnen "waterpret"

hoe hoog je de aansluiting van de IBC in de ton buiten maakt en de overstroom beveiliging bepaalt alleen hoeveel "voorraad" je buiten hebt. de (balkeerklep?) afsluiter van de IBC zorg ervoor dat hij nooit kan overstromen.

Stel dat de (buffer)ton buiten per cm 5 liter houd en je IBC begint op 10cm hoogte heb je 50liter altijd in de ton zitten, doe je de overstroom beveiliging op 30cm vanaf de IBC aansluiting dan kan bij een "heftige" regenbui je ton vullen met 20Liter per minuut, buffer = 150 liter (30x5liter)

Bijkomend voordeel is dat je buffer-ton ook gelijk een filter is, zet een afsluiter buiten erop en een filter op je toevoer naar IBC en je kan het filter van tijd tot tijd schoonmaken. (minder slib in de IBC)

Andere optie is de uitstroom van de regenpijpen laag in de buffer ton, en de ibc invoer (laag) maar in de ton de ibc pijp verlengen naar op 1/2 of 1/3de van de ton hoogte .. zelfde effect, minder buffer maar ook minder vuil (makkelijker toegang tot eventuele filter) nog steeds de balklepafsluiiter bij IBC nodig. en de ton overstroomt bij heftig regenval.. alleen nog een max van 20L per minuut gegarandeerd .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://haxo.zilvercdn.nl/uploads/product/images/8714915401105_3.jpg

Hiermee is het toch opgelost? Zodra het water in de ton te hoog staat loopt het gewoon door de afvoer verder. Volgens mij niet zo heel lastig allemaal? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is niet bedoeld als overloopbeveiliging en zal ook weinig doen. Dat ding moet je in de regenpijp monteren en zal altijd hoger dan de ingang van de IBC zijn, dus die zal altijd water blijven toevoeren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
vso schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:58:
@sloth hmmm je geeft wel erg weinig info ... hoe kunnen we weten wat je max liter per minuut is? daarvoor moet je opvang oppervlakte weten enzo .

Maar je gaat het binnen zetten en hebt geen "afvoer" ? dat is niet handig, je hebt bezinking (vervuiling) van je regenwater dus dat wil je erg laag in de ton af kunnen voeren (slib) en als hij vol is moet er een overstort hebben waarbij als de ton overstroomt (volledig gevuld) afgevoerd word.

Stel je bent weg en het regent zo heftig dan zou het binnen overstromen. .. :(

Je kan bv buiten de opvang laten verzamelen in een "ton" en ergens in de de ton de aanvoer naar IBC maken, paar centimeter (bv 4) erboven maak je een gat waar overschot eruit kan..

De ton buiten, is je buffer & voorfilter & overstroom beveiliging, de aansluiting met IBC kan je dan maken op de gewenste grote, wanneer het te heftig regent of de IBC afgesloten is zal de toevoer afgesloten naar IBC en zal al het water overstromen in de ton buiten en voorkom je binnen "waterpret"

hoe hoog je de aansluiting van de IBC in de ton buiten maakt en de overstroom beveiliging bepaalt alleen hoeveel "voorraad" je buiten hebt. de (balkeerklep?) afsluiter van de IBC zorg ervoor dat hij nooit kan overstromen.

Stel dat de (buffer)ton buiten per cm 5 liter houd en je IBC begint op 10cm hoogte heb je 50liter altijd in de ton zitten, doe je de overstroom beveiliging op 30cm vanaf de IBC aansluiting dan kan bij een "heftige" regenbui je ton vullen met 20Liter per minuut, buffer = 150 liter (30x5liter)

Bijkomend voordeel is dat je buffer-ton ook gelijk een filter is, zet een afsluiter buiten erop en een filter op je toevoer naar IBC en je kan het filter van tijd tot tijd schoonmaken. (minder slib in de IBC)

Andere optie is de uitstroom van de regenpijpen laag in de buffer ton, en de ibc invoer (laag) maar in de ton de ibc pijp verlengen naar op 1/2 of 1/3de van de ton hoogte .. zelfde effect, minder buffer maar ook minder vuil (makkelijker toegang tot eventuele filter) nog steeds de balklepafsluiiter bij IBC nodig. en de ton overstroomt bij heftig regenval.. alleen nog een max van 20L per minuut gegarandeerd .
Klopt, ook omdat het al een hap tekst was en zo TL;DR te vermijden :) Ik hoop dat deze post het e.e.a. duidelijker maakt.
In (het plaatje van) de TS staat 1 IBC, in werkelijkheid wil ik er 3-4 met elkaar verbinden (communicerende vaten) om de opvang capaciteit te verhogen.

Er zijn al pijpleidingen (afvoerbuis 110mm) die binnen samen komen met de afvoer van het regenwater van het dak naar de riolering. Ik wil hier van gaan aftappen om maximale opvang te kunnen realiseren. Verder schat ik dat het dak zo'n 50 m² is. Een 1" vlotterventiel lijkt me dan toch beter, zeker omdat ik deze betaalbare kunststof 1" tot 60 liter/minuut heb gevonden.

De bedoeling is dat 1 IBC dienst doet als aanvoer ton (helaas geen makkelijke optie om dit dit buiten te doen, ook omwille van muggen/algen/extra kans op veteranenziekte) waarna het water doorstroomt naar de andere vaten.
Om dit te kunnen doen moet je schijnbaar wel voldoende verluchting hebben, dus is het belangrijk om het water niet tot boven in de IBC's te laten stromen want anders krijg je overloop via de vulopening. Ik moet ook een 25mm/1" gat maken boven in de eerste IBC om het water in aan te voeren, hier sluit ik dan het vlotter ventiel op aan. Ik wil vermijden dat door een niet 100% waterdicht boorgat hier water door kan gaan lekken.

Van zodra het waterpeil van de eerste IBC het maximum heeft bereikt, zou de klep moeten sluiten, en loopt dan in de 25mm/1" PVC buis vol (rode aanvoer buis op de tekening). Zodra dat is gebeurd verwacht ik gewoon dat het water verder richting de riolering via de 110mm afvoerbuis stroomt.

In Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/.. las ik wat van trage werking van de communicerende vaten die via een tuinslang met elkaar waren verbonden. De man in het filmpje gebruikt ook 2" / 50mm PVC dus daar moet ik ook nog even naar kijken m.b.t. aansluitingen en kosten. Ook wil ik op 1 vat een dubbele verbinding met een kraan om een tuinslang op aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 31-05-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:03:
Dat is niet bedoeld als overloopbeveiliging en zal ook weinig doen. Dat ding moet je in de regenpijp monteren en zal altijd hoger dan de ingang van de IBC zijn, dus die zal altijd water blijven toevoeren.
Wanneer de IBC luchtdicht is (of je gebruikt een waterzak) dan zou dit toch wel moeten werken, ook al monteer je deze overloopbeveiliging een stuk hoger?

Zit zelf naar een regenwaterzak oplossing te kijken die je in de kruipruimte neerlegt en dacht met zo'n overloopbeveiliging op tuinnivo (90cm boven plafond kruipruimte) er wel te zijn...
Pagina: 1