Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

net als ik ghana, ze gebruiken balletjes die als ze in contact komen met water op zwellen.
Door daar genoeg van in te doen, krijg je een drijvende laag van balletjes, die er voor zorgen dat de muggen zicht niet in het wc gat nestelen (ghana wc, gat in de grond van een meter of 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die larven hangen toch ook aan het wateroppervlak door de oppervlaktespanning? Zinken en verdrinken ze niet als je er af en toe een druppeltje afwasmiddel of zoiets in laat vallen wat die oppervlaktespanning doet afnemen?

Of het oppervlakte even besproeit met een plantensproeier met een verdunde zeepoplossing?

[ Voor 17% gewijzigd door CaptJackSparrow op 23-04-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Vergeet ook niet dat ze via de regenpijp naar binnen kunnen vliegen als je alleen een stuk muggengaas over het gat van de deksel doet :)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:34
Zojuist een kleine reparatie gedaan aan onze regenwateropvanginstallatie (details hier). Er was een contactje losgeschoten van de 220V-schakelaar. Ik snap niet goed hoe dit heeft kunnen gebeuren daar het 220V-gedeelte goed afgeschermd zit, maar wellicht is het gaan werken door warmte/koudecycli.

Het pompje zat ook een klein beetje vast, maar door hem met de hand één slagje te geven loopt hij weer als een zonnetje. Ik moet hem volgend seizoen maar vóór de eerste vorst binnenhalen denk ik, dat is beter voor de levensduur.

Ik heb heb de eerste eetbare plantjes weer uitgezet en die krijgen nu dus lekker regenwater!

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
NBK schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 18:50:
Vergeet ook niet dat ze via de regenpijp naar binnen kunnen vliegen als je alleen een stuk muggengaas over het gat van de deksel doet :)
De bedoeling was ook een gaasje in de regenpijp (of beter, er onder). Water is meestal kleiner dan muggen, dus kan er gewoon door.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Door een regenpijp komt ook wel de nodige troep mee. Vooral in de herfst met het vallen van de bladeren. Dan raakt een gaasje zeer snel verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Je zou een waterslot kunnen toepassen maar aan waterslot is ook stilstaand water :/

Maar wat ik me eigenlijk afvraag. Wat doen jullie in de winter? Kraan open om het vat leeg te laten lopen of hopen dat de boel niet kapot vriest?

Ik hoop zelf ooit een waterkelder onder me nieuwe schuur te kunnen gaan bouwen maar dat is momenteel financieel gezien totaal onhaalbaar vrees ik :(

[ Voor 64% gewijzigd door NBK op 23-04-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik hevel de vaten leeg en haal het pompje in huis. IJs maakt veel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513784

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:55:
Door een regenpijp komt ook wel de nodige troep mee. Vooral in de herfst met het vallen van de bladeren. Dan raakt een gaasje zeer snel verstopt.
Oplossing voor al het vuil wat zich verzameld in de dakgoten is er al - dakgootfilters. Filtereren aan het begin is het meest effectief. Hoef je daarnaast ook niet meer je dakgoten elk jaar te reinigen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 513784 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 06:21:
[...]

Oplossing voor al het vuil wat zich verzameld in de dakgoten is er al - dakgootfilters. Filtereren aan het begin is het meest effectief. Hoef je daarnaast ook niet meer je dakgoten elk jaar te reinigen _/-\o_ .
Ik ging zelf uit van zo'n bladfilter bovenaan de regenpijp.
Maar die filters (eigenlijk gewoon je hele dakgoot vullen met poreus schuim) die jij noemt lijken me nog een heel stuk beter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

RocketKoen schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 12:19:
[...]

Ik ging zelf uit van zo'n bladfilter bovenaan de regenpijp.
Maar die filters (eigenlijk gewoon je hele dakgoot vullen met poreus schuim) die jij noemt lijken me nog een heel stuk beter.
Ziet er goed uit maar ik kan me alleen niet voorstellen dat het geen invloed heeft op de afvoer capaciteit van je dakgoot. Misschien niet onmiddellijk maar zeker na verloop van tijd. Dan moet je ieder jaar je filters schoon maken in plaats van je dakgoot...

Nou is de capaciteit van je dakgoot vaak veel hoger dan die van het stuk afvoer pijp dat eraan vast zit maar met die overdreven stortbuien die we tegenwoordig af en toe hebben is het wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door NBK op 27-04-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NBK schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:42:
[...]

Ziet er goed uit maar ik kan me alleen niet voorstellen dat het geen invloed heeft op de afvoer capaciteit van je dakgoot. Misschien niet onmiddellijk maar zeker na verloop van tijd. Dan moet je ieder jaar je filters schoon maken in plaats van je dakgoot...

Nou is de capaciteit van je dakgoot vaak veel hoger dan die van het stuk afvoer pijp dat eraan vast zit maar met die overdreven stortbuien die we tegenwoordig af en toe hebben is het wel iets om rekening mee te houden.
Overstromende dakgoten komen bijna nooit door een dakgoot die niet breed genoeg is, maar een verstopte pijp.
Zonder filter gaat alle zooi naar de pijp, en hoopt het daar op. Met filter heb je net zoveel rotzooi, maar blijft het op zn plek liggen. En duurt het veel langer voordat het overlast veroorzaakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het begin is er:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/j923yg.jpg

Nu nog even ingraven (gat zit er al :9 ) en een betonnen muurtje erom heen.

Aan een regenwaterfilter zat ik hier aan te denken:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/33p6f4h.jpg

Redelijk onderhoudsvrij. Ik had nog niet gehoord van dakgootfilters. Dat kan prima als voorfiltering.
Alle tips zijn welkom.
Voorlopig alleen regenwater voor in de tuin/ ramen wassen/ fiets wassen.
Daarna richting het huis voor de wasmaschine en eventueel toiletten.
En de zonnepaneeltjes op het dak kalkvrij schoonmaken :P
Moet er echter wel een bypass op de aanvoer van de tank voor de "groene" zeepresten af te voeren.
Omdat dit weer via de dakgoot terug komt.

Er komt ook nog een niveaumeting op en een stille hydrofoor pomp.
Onderaan een pomp om het in de wintermaanden in 1 keer leeg te pompen.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2013 22:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Dat filter ziet er leuk uit maar vrees dat het problemen gaat geven.
'Blad'afval komt met water en al uit je dakgoot. Door de overdaad aan water zat het vuil makkelijk meespoelen. In het filter gaat dat water richting je opvang tank en het bladafval gaat met een klein beetje water door richting hoofdriool. Je heb dus grote kans dat het bladafval zich gaat ophopen in het stuk riolering dat na het filter zit.

Bovendien ben ik altijd benauwd voor de kant dat bij grote belasting van het riool (stortbuien) er rioolwater via het riool terugkomt richting de opslagtank. Nou zijn daar wel terugslagkleppen voor maar die verergeren het ophoopprobleem waarschijnlijk alleen maar.
Maar dat probleem speelt bij alle ondergrondse opslag met een overstort richting het riool.

[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 01-05-2013 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

NBK schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 19:54:
Dat filter ziet er leuk uit maar vrees dat het problemen gaat geven.
'Blad'afval komt met water en al uit je dakgoot. Door de overdaad aan water zat het vuil makkelijk meespoelen. In het filter gaat dat water richting je opvang tank en het bladafval gaat met een klein beetje water door richting hoofdriool. Je heb dus grote kans dat het bladafval zich gaat ophopen in het stuk riolering dat na het filter zit.

Bovendien ben ik altijd benauwd voor de kant dat bij grote belasting van het riool (stortbuien) er rioolwater via het riool terugkomt richting de opslagtank. Nou zijn daar wel terugslagkleppen voor maar die verergeren het ophoopprobleem waarschijnlijk alleen maar.
Maar dat probleem speelt bij alle ondergrondse opslag met een overstort richting het riool.
allemaal eenvoudig op te lossen:
organische afval is te filteren middels een zandfilter
grote belasting is op te vangen door OF minder dakoppervlak op te vangen OF de opslag te oversizen.

Wij gaan binnenkort een opslag van 1,4m3 in de kruipruimte maken.
Daarop wordt zo'n 40m2 dakoppervlak aangesloten met 2 "zandfilters".
Oost/West met resp. 15/25m3 en daar komen 2 zandfilter op met een "voor buffer" van +/- 30 liter.
De zandfilter hebben een capaciteit van +/- 0,5-1 liter per minuut.

Als het 24uur lang 1mm per uur regent, dan kunnen we in het beste geval 960 liter opvangen.
Daarnaast zullen we in veel gevallen op de dag ook nog enkele 10tallen liter water verbruiken.

Op de opslag gaan we 2 WC's en de wasmachine aansluiten. Het water van de wasmachine gaan we nog nafilteren met een buisfilter.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Het idee van dat filter in die put is dat je er geen omkijken naar zou moeten hebben.

Een zandfilter is niet onderhoudsvrij. Eigenlijk zou je het filter met enige regelmaat door moeten kunnen spoelen om kanaalvorming in het zand en vastkoeken van het zand en vuil te voorkomen. En alsnog moet je af en toe het zand vervangen. Bedenk ook dat als er een laag bladafval boven op het zand komt te liggen dit een 'waterdichte' laag zal vormen richting het zand. Daar hebben ze wel weer wat op bedacht met verschillende materialen in de zandfilters maar dat is op zo'n kleine schaal niet toe te passen schat ik.

En het probleem met rioolwater terug uit het riool speelt alleen bij ondergrondse opslag met overstort naar het riool. Met overcapaciteit van je tank vang je wel je eigen overbelasting op maar zolang je een overstort heb richting het riool loop je risico dat er rioolwater terug komt. En je buffer zo groot maken dat je geen overstort nodig heb is wel een heel erg dure oplossing.

Minder dakoppervlak is vaak niet handig omdat je dan in drogere tijden misschien droog komt te staan en eigenlijk is het wel prettig om het teveel aan water eerst via je tank te laten stromen en dan pas naar het riool. Op die manier ververs je het water in je tank wat meer.

Maar als je die verversing niet belangrijk vind kun je met een niveauregeling wel een motorkraan sturen die de regenafvoer bovengronds omleid naar het riool. Of gewoon een afsluiter met vlotter gebruiken op de aanvoer van je tank en dan een T-stuk op je dak afvoer om het teveel aan water daar alsnog af te voeren. Beetje ouderwets maar dat werkt ook als de stroom is uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 23:57
Hallo,

Ik lees veel op tweakers, ik post weinig, maar nu wordt het toch eens tijd dat ik weer wat post.

Ik wil het ook zo als flippo gaan doen met 2 ibc containers en bovengronds.
ik heb een Florabest hydrofoorpomp al aangeschaft van de lidl, vorige week, deze heeft een automatisch start en stop systeem.
Ik wil een 2e wc vlotter in de toilet maken en hier met tyleen slang een aansluiting opmaken, tevens een extra buitenkraan om de tuin te sproeien.
Ook ga ik het met hout afwerken om het netjes te houden. De hydrofoor pomp plaats ik hier ook in, ik hoop dat hij niet te veel lawaai maakt overigens.

Ik zie dat je alleen onderin de tanks hebt verbonden, kan je dit ook niet beter boven in doen?
Het op hoogte brengen van de ibc containers lijkt mij ook iets meer vorst bescherming bij kans op vorst aan de grond.
Hoeverre helpt het om de ombouw van binnen met 50mm polystyreen platen af te werken? ik zou graag bij vorst het systeem nog kunnen benutten zonder dat er wat stuk vriest.

Flippo heb jij nog dingen die je beter anders had gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Als je het echt primair voor de toilet wilt gebruiken, dan zou ik het niet buiten plaatsen. Wij hebben 2x200 liter vaten in de half inpandige enkelsteens schuur staan en de pomp is vorig jaar winter(feb.2012) deel bevroren geweest. Het waren vooral de slangen en een deel van het voorfilter die bevroren waren, maar we konden 2 weken niets met het systeem.... We hebben geluk gehad dat de pomp het nog doet.....

Kijk er dus goed mee uit...

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daarbij, met de winters van afgelopen jaar, als een IBC je goed bevriest duurt het lang voordat hij weer ontdooid is. Een stuk langer dan het bevriezen.
Zelfs in een regenton zit nog dagenlang ijs nadat het niet meer vriest. Ik denk niet dat je ze (zonder verwarming) vorstvrij houdt als de IBC's buiten staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Hoelang doe je met die 2x 200 ltr dan? Is dat niet wat weinig voor backup?
Ik heb wel een kelder waarin ik die 200 ltr vaten wel in zou moeten krijgen. 2x 1,8x 1,8 ongeveer
Als ik nu van de ibc's bovengronds naar 2 van die regentonnen heen ga en dan daar de hydrofoor pomp plaatst en een leiding naar het toilet aanleg? En een leiding weer naar 1 of 2 buitenkranen.
In de winter als het dan gaat vriezen sluit ik de ibc's af en heb dan nog wel 2x200ltr reserve.
Maar omdat het lager staat wil ik niet dat de tonnen overlopen in mijn kelder.
Daar liggen ook mijn pelletkorrels opgeslagen voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wij zijn met 2 personen, gebruiken dat water alleen voor de WC-spoelingen.
Daarbij "delen" wij vaak een toilet spoeling en doen dan +/- 2 weken met die 400liter water.

Wat bevriezen betreft;
Je bent bekent met het fenomeen dat water uitzet als het bevriest? Water zet +/- 7-10% uit en ik betwijfel of een IBC centimeters uit kan zetten/rekken....

Je kan (en denk ook moet) op de tonnen altijd een overloop naar het riool maken. Bij ons staan de tonnen boven elkaar.
- De bovenste ton wordt gevuld.
- De bovenste ton is middels een WC-vlotter "verbonden" aan de onderste
- De bovenste ton heeft een overloop naar de onderste
- De onderste ton zit op de Hydrofoor aangesloten.
- De onderste ton heeft een overloop naar het riool

Er ligt hier een stuk vijverfolie klaar waarmee ik een +/- 1000liter groot bassin in de kruipruimte ga maken.
Helaas nog geen tijd gehad om het te doen....

Als dat klaar is, dan willen we kijken of het water schoon genoeg is voor de wasmachine. Als dat bevalt, dan sluiten we mogelijk de Vaatwasser er ook op aan. Tuin geven we water vanuit de sluit en dan gebruiken we alleen nog maar leidingwater voor koken, douchen en drinken..... (eeuhh en de vijver...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Wij zijn ook met zijn 2, dus 2 weken moet ook lukken.
Mischien kan ik wel 2x2 tonnen of 3x2 tonnen in mijn kelder plaatsen.
Wat is de hoogte en diameter van een ton?
Mijn kelder ligt lager dan mijn afvoer, de diepte is 1,8 mtr helemaal bovenin zou ik misschien net een overloop kunnen maken die door de kruipruimte naar een put afloopt.
Als ik een regenton automaat op een regenpijp gebruik zal deze boven de kelder diepte uitkomen, zou dit werken als overstort? (de afvoer buis van de regen pijp zal dan waarschijnlijk tot aan de vul automaat volstaan.

Zijn de tonnen waterdicht? zijn ze lekvrij goed te koppelen?
Ik ben echt bang dat mijn kelder onderzou kunnen lopen, maar daar heb ik geen vorst problemen.

Voor mijn tuinwater zou ik dus een seperate oplossing kunnen nemen, deze in de winter gewoon leeg laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

master30 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 19:21:
Wij zijn ook met zijn 2, dus 2 weken moet ook lukken.
Mischien kan ik wel 2x2 tonnen of 3x2 tonnen in mijn kelder plaatsen.
Wat is de hoogte en diameter van een ton?
Mijn kelder ligt lager dan mijn afvoer, de diepte is 1,8 mtr helemaal bovenin zou ik misschien net een overloop kunnen maken die door de kruipruimte naar een put afloopt.
Als ik een regenton automaat op een regenpijp gebruik zal deze boven de kelder diepte uitkomen, zou dit werken als overstort? (de afvoer buis van de regen pijp zal dan waarschijnlijk tot aan de vul automaat volstaan.

Zijn de tonnen waterdicht? zijn ze lekvrij goed te koppelen?
Ik ben echt bang dat mijn kelder onderzou kunnen lopen, maar daar heb ik geen vorst problemen.

Voor mijn tuinwater zou ik dus een seperate oplossing kunnen nemen, deze in de winter gewoon leeg laten lopen.
Ik heb van Marktplaats 2 "gratis" tonen gehaald en die waren volledig waterdicht.

De afmeting van de tonen varieren heel sterk, daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen...

Wat je kan doen;
Er zijn tonnen die een losse deksel hebben met een aparte sluiting. Je kan in die deksel een PVC doorvoer maken en die aansluiten op je riolering. Dan ben je altijd waterdicht en door een onluchtingsventiel EN terugslagklep toe te passen voorkom je overdruk en terugloop uit het riool.

Tonnen zijn tegenwoordig redelijk goed te koppelen. Er zijn mooie PVC doorvoeren tekoop EN goede Poly kitten die kunststof<>kunststof kunnen verlijmen.

Kun je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Freemann schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:37:
[...]

Ik heb van Marktplaats 2 "gratis" tonen gehaald en die waren volledig waterdicht.

De afmeting van de tonen varieren heel sterk, daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen...

Wat je kan doen;
Er zijn tonnen die een losse deksel hebben met een aparte sluiting. Je kan in die deksel een PVC doorvoer maken en die aansluiten op je riolering. Dan ben je altijd waterdicht en door een onluchtingsventiel EN terugslagklep toe te passen voorkom je overdruk en terugloop uit het riool.

Tonnen zijn tegenwoordig redelijk goed te koppelen. Er zijn mooie PVC doorvoeren tekoop EN goede Poly kitten die kunststof<>kunststof kunnen verlijmen.

Kun je hier iets mee?
Ja zeker, ik ga alle opties eens goed overdenken.
Ik wil het lowbudget, maar wel veilig doen.
Desnoods ga ik eerst testen met opslag buiten om te kijken hoe het bevalt, later kan ik altijd iets vorstvrij proberen te realiseren, als vervanging of gewoon als extra project, mocht het te ingewikkeld worden dan koppel ik met vorst de boel wel af en wacht op beter weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

master30 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:12:
[...]

Ja zeker, ik ga alle opties eens goed overdenken.
Ik wil het lowbudget, maar wel veilig doen.
Desnoods ga ik eerst testen met opslag buiten om te kijken hoe het bevalt, later kan ik altijd iets vorstvrij proberen te realiseren, als vervanging of gewoon als extra project, mocht het te ingewikkeld worden dan koppel ik met vorst de boel wel af en wacht op beter weer.
Weet niet hoever je ondertussen bent, maar hier staat een buffer van >3m3 op stapel en heb dan 2 tonnen over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Ik heb inmiddels 2 ibc containers met elkaar verbonden met 50mm pvc pijp (wat zijn die aansluit gevallen op de ibc naar 50mm pvc belachelijk duur, ik had er 2 nodig :( )
Heb 3 goten omgeleid zodat het de ibc's in loopt.
Ik heb er een T50 filter van dbcom tussen gezet.

Nu zoek ik nog een aansluiting van die pvc 50 mm naar mijn hydrofoorpomp en ik las ook dat er een terugslagklep tussen moest ivm drooglopen.
Van de pomp wil ik een buitenkraan aanleggen.
Als alles dan naar behoren werkt, wil ik het dan naar mijn toilet de leiding gaan aanleggen.

Alles staan voorlopig nog buiten onder een afdak (gemaakt met pv panelen :) )
Als het goed bevalt ga ik de boel waarschijnlijk in mijn tuinhuis plaatsten en vorst vrij aanleggen.

in de tanks heeft soja olie gezeten, dat is een kloten werk omdat schoon te krijgen, ik doe het met hoge druk reiniger, maar het is erg kleverige troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik kan gratis ibc mee krijgen van het werk en zat te denken om er 2 in te graven onder de carport maar zou dat vorstvrij genoeg zijn, de pomp kan eventueel wel binnen geplaatst worden.

Iemand een idee?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IBC's ingraven is geen goed idee, ze zijn niet drukbestendig, en ik zou er al helemaal geen auto bovenop zetten. Voor ingraven heb je speciale kunstoffen of betonnen tanks.

IBC's alleen bovengronds opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 23:02:
IBC's ingraven is geen goed idee, ze zijn niet drukbestendig, en ik zou er al helemaal geen auto bovenop zetten. Voor ingraven heb je speciale kunstoffen of betonnen tanks.

IBC's alleen bovengronds opstellen.
Ok, ja de druk had ik nog niet bij stil gestaan, het zou dan wel net onder de tegels zijn dus geen druk van boven iedergeval.
Maar wel iets om serieus over na te denken inderdaad, bovengronds vind ik geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rol-Co schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 23:47:
Ok, ja de druk had ik nog niet bij stil gestaan, het zou dan wel net onder de tegels zijn dus geen druk van boven iedergeval.
Maar wel iets om serieus over na te denken inderdaad, bovengronds vind ik geen gezicht.
Maar wel druk vanaf de zijkant, zeker als ze leeg zijn. En ze kunnen zeker niet het gewicht van een auto dragen. Kijk je op een goede ochtend uit het raam, ligt je auto in een gat in de grond. Wel duurzaam, niet prettig. Op zijn minst zonde van het regenwater ;)

Kijk, tanks zoals deze zijn er speciaal voor gemaakt, die kunnen de druk aan door hun verstevigingsribbels, en er kan ook een auto op staan ("befahrbar"). Maar ja, niet gratis.

Als bovengronds qua uiterlijk een probleem is, dan timmer je er van geïmpregneerd toch een mooi omhulsel omheen? Maar als leegmaken bij vorst een bezwaar is kom je toch uit bij ingraven - en daarmee dus bij een tank die daarvoor geschikt is. That's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rol-Co schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 23:47:
[...]

Maar wel een auto van 1000 kg. Of waar gebruik je de carport voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maasluip schreef op zondag 08 september 2013 @ 08:41:
[...]

Maar wel een auto van 1000 kg. Of waar gebruik je de carport voor?
Ja 1500 kg inderdaad, op 4 punten natuurlijk dus die meter breed van de ibc in de midden dacht ik, of ik moet hem heel kort bij het huis doen, de eerste 1,5-2m staat geen auto maar lopen we alleen.

Op het werk zetten we er 1 bar druk op, dan zou je geen pomp nodig hebben, maar wel een compressortje die hem op druk houd.
Is een geschakelde pomp met vlottermelder misschien toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rol-Co schreef op zondag 08 september 2013 @ 08:56:
Op het werk zetten we er 1 bar druk op, dan zou je geen pomp nodig hebben, maar wel een compressortje die hem op druk houd.
Hoe stroomt het regenwater er dan in? Dat gaat niet vanzelf als je tank onder 1 bar overdruk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zondag 08 september 2013 @ 09:26:
[...]

Hoe stroomt het regenwater er dan in? Dat gaat niet vanzelf als je tank onder 1 bar overdruk staat.
Nee kan hier ook niet, je krijgt er geen druk op met een open regenpijp er aan, dat moet je met allerlei geschakelde kleppen en besturing gaan werken, veel te lastig en duur. Gewoon een pompje gebruiken.

Het is ook nog maar een brainfart, geen hoge prio omdat ik het hooguit voor 1 ( van de 2 ) wc zou kunnen gebruiken. Eerst een rookgasww maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Rol-Co schreef op zondag 08 september 2013 @ 08:56:
[...]

Ja 1500 kg inderdaad, op 4 punten natuurlijk dus die meter breed van de ibc in de midden dacht ik, of ik moet hem heel kort bij het huis doen, de eerste 1,5-2m staat geen auto maar lopen we alleen.

Is een geschakelde pomp met vlottermelder misschien toch beter.
Je hebt niet alleen druk van bovenaf. Ze gaan ook drijven op het grondwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
blissard schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:45:
Je hebt niet alleen druk van bovenaf. Ze gaan ook drijven op het grondwater
Da's makkelijk: gewoon je auto erop zetten en niet meer weghalen. Nog duurzaam ook :P

Maar het is waar, in gebieden met een hoge grondwaterstand wordt volgens mij het gebruik van betonnen tanks aangeraden.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 08-09-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat volgens mij een goede optie is als je met grondwater zit is een waterzak:
http://watertank.en.aliba...er_collecting_system.html

Die gooi je in de kruipruimte, en zit je ook niet met bevriezen van leidingen enzo.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dat is wel een mooi systeem! Denk dat dat ook wel vorstbestendig is! :D

Je zou ook gewoon een klimop tegen die IBC's kunnen planten, dan zijn ze ook binnen de korste keren verborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Paul C schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:57:

Je zou ook gewoon een klimop tegen die IBC's kunnen planten, dan zijn ze ook binnen de korste keren verborgen.
Of oude hard houten plinten, denken ze gelijk dat je een jacuzzi hebt, althans dat dachten de buren bij ons wel in het voorbij lopen.
:)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op zondag 08 september 2013 @ 09:26:
[...]

10 meter regenpijp en je bent de man. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 18:40
Zelf zit ik in de waterwereld. Ik moet zeggen dat ik hier een aantal toffe projecten voorbij zie komen. Echter er is iets dat mij zorgen baart. Zeker voor de tweakers met de bovengrondse wateropslagen. Houden jullie ook de temperatuur bij van het water?

Het lijkt me dat in de zomer de watertemperaturen in de buurt komen wat voor legionella aangenaam wordt. Op het moment dat je gaat sproeien loop je het risico om de bacterie te verspreiden. Voor kinderen of mensen met een zwakker immuunsysteem niet raadzaam.

Wat doen jullie om dit te bestreiden/ te monitoren?

[ Voor 5% gewijzigd door Dekaasboer op 08-09-2013 20:48 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
iemand nog een tip hoe ik oude soja olie resten uit een ibc kan krijgen?
Ik ben al een paar uur druk geweest met een hoge drukreiniger, dat gaat heel langzaam.
Dat spul is net kauwgum, ik wil het er toch helemaal uit hebben, lijkt me niet lekker voor de hydrofoor pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Met iets wat olie in water oplost? Heel veel afwasmiddel? :) Misschien (ook) met heet water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
JeroenH schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:28:
Met iets wat olie in water oplost? Heel veel afwasmiddel? :) Misschien (ook) met heet water.
denk dat ik met een schrobberborstel eerst ga voor borstelen en dan met hoge druk na reinigen, ik wil het perfect schoon.

Ik heb nog een vraag over de aansluiting van ibc naar hydrofoorpomp.

Ik heb nu speciale verlopen van de ibc naar 50mm.
hier op heb ik op ibc 1 een haakse schuifmachet en dan naar ibc 2 een t-stuk en dan ga ik naar de pomp.
Gaat dit goed met schuifmachetten?
Hoe sluit ik dit aan op de pomp, ik kan niet zosnel een voorbeeld vinden.
kan ik op de uitgang van de pomp zon gardena klik systeem zetten zodat ik met een tuinslang kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

master30 schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:36:
[...]

denk dat ik met een schrobberborstel eerst ga voor borstelen en dan met hoge druk na reinigen, ik wil het perfect schoon.

Ik heb nog een vraag over de aansluiting van ibc naar hydrofoorpomp.

Ik heb nu speciale verlopen van de ibc naar 50mm.
hier op heb ik op ibc 1 een haakse schuifmachet en dan naar ibc 2 een t-stuk en dan ga ik naar de pomp.
Gaat dit goed met schuifmachetten?
Hoe sluit ik dit aan op de pomp, ik kan niet zosnel een voorbeeld vinden.
kan ik op de uitgang van de pomp zon gardena klik systeem zetten zodat ik met een tuinslang kan testen?
Kijk hier even
http://www.frankberg.nl/ibc-adapters.html#.UizR-WthiSM

De olie die in de ibc zit gebruiken wij voor marinade, schoonmaken van de machines doen we met schuim en heet water en hoge druk, met koud gebeurd er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Heb je straks 500 kuub water verontreinigt om een paar kuub per jaar regenwater op te vangen om je tuin mee water te geven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
de adapters heb ik,
ik moet alleen iets om van 50mm pvc naar de ingang van de pomp te gaan,
morgen maar eens bij de warmte service gaan vragen.
kunnen schuifmanchetten de druk dan wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NBK schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:51:
Heb je straks 500 kuub water verontreinigt om een paar kuub per jaar regenwater op te vangen om je tuin mee water te geven :/
Dat is een goed punt. IBC's lijken aantrekkelijk (want 'GRATIS') maar ze hebben toch ook nadelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
NBK schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:51:
soja olie?

heb ik bij een bedrijf weg wat gehaktballen maakt.

lijkt mij toch iets anders als gewone olie, maar ik heb er ook geen verstand van,

volgens mij als je er mosterd bij doet en goed roert dan heb je mayonaise.

Wel lekker motiverend zo'n antwoord, ik ben ook maar bezig met een hobby die wat uit de hand loopt. :?

[ Voor 7% gewijzigd door master30 op 08-09-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:54:
[...]

Dat is een goed punt. IBC's lijken aantrekkelijk (want 'GRATIS') maar ze hebben toch ook nadelen...
Op mijn werk zijn de olie ibc niet gratis, dat zijn statiegeld ibc en gaan terug, de gratis versie heeft een soort desinfectie in gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Wil je niet demotiveren hoor :)

Dompel eens een vogel in water met zeep en soja olie en kijk of ie het overleefd...

Maar zeker bij dit soort dingen is het milieu technisch gezien soms helemaal niet goed om er wat aan te doen.

Leidingwater wordt in Nederland op zo'n grote schaal geproduceerd dat het heel efficiënt gebeurd. Een paar kuub meer of minder maakt niet zoveel uit. Vandaar ook dat het zo goedkoop is.

Als we nu per huishouden een opslag tank uit Duitsland gaan halen (zijn in Nederland te duur of niet te krijgen), ingraven, hydrofor erop etc dan gaat echt milieu er echt niet op vooruit vrees ik.
Beton is ook heel milieubelastend dus een betonnen bak storten is eigenlijk ook een heel grote milieubelasting. En hoe lang gaat zo iets mee? Na 10,15 of 20 jaar is je pomp waarschijnlijk verrot. En na 20, 30 misschien 40 jaar heb je kans dat je opvangtank begint te scheuren/lekken

Het word een ander verhaal als het vanuit de nieuwbouw meekomt of als het echt grootschalig verplicht word waardoor de tanks ook in Nederland goed verkrijgbaar worden.

[ Voor 17% gewijzigd door NBK op 08-09-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goed verhaal NBK. Dat zijn inderdaad goede vragen om te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
master30 schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:26:
iemand nog een tip hoe ik oude soja olie resten uit een ibc kan krijgen?
Ik ben al een paar uur druk geweest met een hoge drukreiniger, dat gaat heel langzaam.
Dat spul is net kauwgum, ik wil het er toch helemaal uit hebben, lijkt me niet lekker voor de hydrofoor pomp.
Waarom zou je de IBC schoonmaken. Als het spul zo goed vastzit, gaat het niet zomaar in je pomp zitten. Als je toch een schone wilt, voor €30,- koop je een schone op marktplaats, lijkt me een beter plan.
@Rol-co; Ingraven kan wel, maar dan een bekisting van betonplex of zoiets er omheen. Eventueel vullen met EPS tegen bevriezing. Wordt wel wat duurder, maar dan heb je ook wat.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NBK schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:07:
[...]

Wil je niet demotiveren hoor :)

Dompel eens een vogel in water met zeep en soja olie en kijk of ie het overleefd...

Maar zeker bij dit soort dingen is het milieu technisch gezien soms helemaal niet goed om er wat aan te doen.

Leidingwater wordt in Nederland op zo'n grote schaal geproduceerd dat het heel efficiënt gebeurd. Een paar kuub meer of minder maakt niet zoveel uit. Vandaar ook dat het zo goedkoop is.

Als we nu per huishouden een opslag tank uit Duitsland gaan halen (zijn in Nederland te duur of niet te krijgen), ingraven, hydrofor erop etc dan gaat echt milieu er echt niet op vooruit vrees ik.
Beton is ook heel milieubelastend dus een betonnen bak storten is eigenlijk ook een heel grote milieubelasting. En hoe lang gaat zo iets mee? Na 10,15 of 20 jaar is je pomp waarschijnlijk verrot. En na 20, 30 misschien 40 jaar heb je kans dat je opvangtank begint te scheuren/lekken

Het word een ander verhaal als het vanuit de nieuwbouw meekomt of als het echt grootschalig verplicht word waardoor de tanks ook in Nederland goed verkrijgbaar worden.
toon volledige bericht
Kan mij in jouw verhaal vinden.
Maar als je het van deze kant bekijkt;
Ontlasting (dubbelzinnig >:) van het rioolingssysteem?

Het is de afgelopen jaren meer dan eens voorkomen dat er zoveel regen viel, dat de zuiveringen/gemalen/sloten/rioolen het niet aankonden en er (zwaar) verontreinigd water gelost moest worden.

Heb een tijd terug zitten lezen dat als iedere NL een regenwater buffer heeft van 100liter, dan ontlast dat het rioolering/afwaterings stelsel enorm. Er werd zelfs gesteld dat er dan ook geen (extra) investeringen in het rioolstelsel hoeft te worden gedaan om de hoosbuien op te kunnen vangen en verwerken.
Daarbij ontlast het dan ook de rioolingzuiveringen (die voorkomen dat verontreinigd water in de rivieren/zee wordt geloost), sloten, gemalen, etc. etc. en als je dit opgevangen water dan ook weer wordt inzet als grijswater en gefaseerd in het riool loslaat.... ik zeg dat dat richting een win:win situatie gaat.

Het is maar van welke kant je het bekijkt, maar persoonlijk denk ik dat er zeer zeker winst te behalen valt.

Wij gaan binnenkort van 400liter buffer naar +/- 3000liter. De 400liter wordt nu ingezet voor WC en daar doen we +/- 2 tot 3 weken mee. Maar met de 3000liter gaan we ook de wasmachine, mogelijk de vaatwasser en natuurlijk de tuin ermee voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Ja, ontlasting van rioolsysteem dacht ik later pas weer aan. Ik woon hier niet in een woonwijk maar langs een 'polderweg'. Het regenwater loopt hier via HWA gewoon de sloot in. Een woonwijk is voor mij vreemd gebied ;)

Als je in een wijk woont waar het regenwater het (gemengd)riool in gaat wordt het verhaal wel anders. Je gaat dan schoon regenwater vervuilen in het riool. Elke liter water die dan niet het riool in gaat is er weer 1 want het kost ontzettend veel energie om dat water weer schoon te krijgen. Ik woon redelijk dicht bij een zuiveringsinstallatie en ben ooit een keer op bezoek geweest. Als je dan ziet wat er continue aan pompen en beluchters etc. staat te draaien.

Maar eigenlijk is het dan 'beter' om al het regenwater gewoon via een grindput af te voeren naar het grondwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:52
Dekaasboer schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:47:
Zelf zit ik in de waterwereld. Ik moet zeggen dat ik hier een aantal toffe projecten voorbij zie komen. Echter er is iets dat mij zorgen baart. Zeker voor de tweakers met de bovengrondse wateropslagen. Houden jullie ook de temperatuur bij van het water?

Het lijkt me dat in de zomer de watertemperaturen in de buurt komen wat voor legionella aangenaam wordt. Op het moment dat je gaat sproeien loop je het risico om de bacterie te verspreiden. Voor kinderen of mensen met een zwakker immuunsysteem niet raadzaam.

Wat doen jullie om dit te bestreiden/ te monitoren?
Vind dit wel een goede vraag... maar een antwoord heb ik niet.
Heb gisteren zelf 2 oude 225 liter wijnvaten gebruiksklaar gemaakt incl kraantje om regenwater in op vangen en te gaan gebruiken voor de tuin... (30mm gat op de bovenkant met een gaasje zodat het water erin kan lopen maar geen takjes of beestjes erin kunnen, voor de overloop ook een 30mm gat geboord voorzien van een slang.)

Welke tips heb je voor ons ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Zorgen dat het water kouder blijft dan 25 graden want tussen de 25 en 60 graden is ideaal voor de groei van de Legionella bacterie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mr-Leo schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:14:
Zorgen dat het water kouder blijft dan 25 graden want tussen de 25 en 60 graden is ideaal voor de groei van de Legionella bacterie
Ligt er maar net aan wat je met het water gaat doen.
Legionella is pas schadelijk als je het in je luchtwegen krijgt. Dus niet aansluiten op een sproei installatie ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NBK schreef op maandag 09 september 2013 @ 08:54:
Ja, ontlasting van rioolsysteem dacht ik later pas weer aan. Ik woon hier niet in een woonwijk maar langs een 'polderweg'. Het regenwater loopt hier via HWA gewoon de sloot in. Een woonwijk is voor mij vreemd gebied ;)

Als je in een wijk woont waar het regenwater het (gemengd)riool in gaat wordt het verhaal wel anders. Je gaat dan schoon regenwater vervuilen in het riool. Elke liter water die dan niet het riool in gaat is er weer 1 want het kost ontzettend veel energie om dat water weer schoon te krijgen. Ik woon redelijk dicht bij een zuiveringsinstallatie en ben ooit een keer op bezoek geweest. Als je dan ziet wat er continue aan pompen en beluchters etc. staat te draaien.

Maar eigenlijk is het dan 'beter' om al het regenwater gewoon via een grindput af te voeren naar het grondwater.
Niet alleen het "verwateren" van het riool water is een probleem, ook HWA naar sloten lozen is een probleem.
Wij wonen zelf langs een sloot en als het een dag flink regend, dan komt het water in deze sloot 20-30 en in extreme situatie >40 cm omhoog. Deze sloot is (hele ruw schatting) 50x50m en 120x10m groot en dat geeft 3700m2. Dit oppervlak vermenigvuldigd met 0,25m water wat uit de lucht komt, kom ik op 925m3 water voor alleen onze sloot. Daar heb je wel een paar flinke pompen voor nodig om dat af te voeren richting de grote(re) waterwegen....

Nu is onze sloot wel extreem en het gaat om het idee van hoeveel water er dan gebufferd wordt in een sloot en dat dat weggepompt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Goede discussie, ik heb het hier (in dit topic) al eens uitgelegd:
Paul C in "Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/.."

Het argument dat de milieubelasting van drinkwater in Nederland relatief laag is, klopt helemaal. Ook de het energieverbruik van de RWZI's is erg beperkt.
Het energieverbruik voor de productie van drinkwater is in NL gemiddeld 0,47 kWh/m³.
Het energieverbruik voor de zuivering van rioolwater is in NL gemiddeld 26,6kWh/persoon/jaar.
Het energieverbruik voor het transport van rioolwater is in NL gemiddeld 0,11kWh/m³.
De totale emissie in CO2 equivalent voor het verbruik van 1m³ water in Nederland is 1,5kg (36% is direct emissie, dus dat blijft hetzelfde als je regewater gaat gebruiken).
http://dewiki.nl/index.php/Water_besparen#cite_note-1

Maar er zijn andere voordelen aan het gebruik van regenwater:
- Als het riool mogelijk overbelast raakt tijdens piekperiodes, kan het voorkomen dat er direct rioolwater op het oppervlaktewater wordt geloosd. Regenwateropvang vermindert dat direct, hoewel directe lozing wel een redelijk uitzonderlijke situatie is in NL.
- Als je regenwatergebruik voor de wasmachine, dan is dat kalkvrij: Geen wasverzachter en véél minder wasmiddel.
- Het is sowieso kalkvrij, dus ideaal om de ramen en je auto mee te wassen, want je hoeft niet te zeemen of af te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan wel een voorbeeldje geven:
Dit is RWZI Venlo. Door schaalvergroting verzorgt deze een groot gebied, de volgende RWZI's in de buurt zijn Venray, Weert en Roermond.
Het grijze vlak in het midden is de regenwateroverstort 1e fase en 2e fase (betonnen bak, aangelegd ergens jaren 90). Het grasveld links daarvan is de regenwateroverstort 3e fase. Dus als de eerste 2 fases het niet aan kan dan wordt het teveel (waarvan hopelijk het grootste aandeel vaste stof al in de betonnen bak bezonken is) gewoon op het gras geloost.
Ongezuiverd in de Maas lozen mag niet en nog altijd hebben RWZI's een lozingsvergunning nodig om onze gezuiverde sh!t (99,5% schoon) te "lozen". Het is schoner dan het maaswater zelf.

En dat is nog exclusief de ondergrondse buffers die op verschillende plekken in het verzorgingsgebied zijn neergelegd zodat de pompgemalen in geval van nood even stilgezet kunnen worden.

Bij mij gaat alles van de achterkant van het huis ook gewoon de grond in. Zaterdagmorgen had ik de regenton leeg laten lopen, 's middags zat hij weer vol. 220 liter, doe dat maal 2000 huishoudens waar ik woon en je hebt 440 kubieke meter water. Van één morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 18:40
pielle007 schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:05:
[...]

Vind dit wel een goede vraag... maar een antwoord heb ik niet.
Heb gisteren zelf 2 oude 225 liter wijnvaten gebruiksklaar gemaakt incl kraantje om regenwater in op vangen en te gaan gebruiken voor de tuin... (30mm gat op de bovenkant met een gaasje zodat het water erin kan lopen maar geen takjes of beestjes erin kunnen, voor de overloop ook een 30mm gat geboord voorzien van een slang.)

Welke tips heb je voor ons ?
Hieronder word al aangegeven dat de temperatuur een factor is. Ik zal het eens intern neerleggen. We geven ook adviesen over het aanleggen van vloerverwarming. (kan koudwater leidingen opwarmen met gevolgen vandien) Wellicht dat dit een puntje is om mee te nemen..

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
Dekaasboer schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:54:
[...]

Hieronder word al aangegeven dat de temperatuur een factor is. Ik zal het eens intern neerleggen. We geven ook adviesen over het aanleggen van vloerverwarming. (kan koudwater leidingen opwarmen met gevolgen vandien) Wellicht dat dit een puntje is om mee te nemen..
neem ook deze effen mee.

iemand die die een tonnetje of 2 dus ongeveer 500 liter water opslaat.
die heeft op het moment dat het warme seizoen begind binnen no time de voorraad weer leeg en dan is het gevaar ook weg.
pas als iemand meer gaat opslaan begind het een probleem te worden.
en dan zie je meestal dat de opslag de grond in gaat of de kruipruimte in en is het eigenlijk ook niet zo een groot probleem, dan blijft het wel koel.

ik zelf doe als het echt warm is makkelijk 500 liter per dag de tuin in gooien.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

las gisteren dat het gem. NL leidingwater een CO2 footprint heeft van 3 gram per liter en gebotteld water 500 keer meer.

Het lozen van ongezuiverd rioolwater is dan wel illegaal/strafbaar, maar komt/kwam toch nog geregeld voor;
https://www.google.nl/sea..._max%3A01-01-2014&tbm=nws

Hier in onze gemeente wordt op dit moment, na heeeel veeeel gesteggel over kosten, een boven ( grondwaterniveau) opslag/waterbekken gerealiseerd voor 2,5 miljoen liter water.
[editten]
kleine correctie;
het is 2,5 miljoen kubieke meter wateropslag en dat wordt gerealiseerd met een gesloten grondbalans.
Wat direct inhoud dat er ook 2,5 miljoen kubieke meter grond verzet moet worden.... :|
[/editten]

Het project kost dan ook velen miljoenen en wordt uiteindelijk door de lokale belastingbetaler betaald. Het aanleggen van dit project brengt de nodige milieu belasting met zich mee. Daarnaast moet het water vanuit de omliggende meren(zandputten)/rivieren en sloten naar dit reservoir worden gepompt om van daaruit weer langzaam aan de natuur terug te geven(loslaten in droge tijden). Als wij nu met vele kleine buffer een grote decentrale buffer creëren, dan scheelt dat (terugkerend in onderhoud;)gemeenschapsgeld, milieu belasting, kWh's voor het verpompen etc. Daarnaast kan dit water nuttig en decentraal in worden gezet door bijv. planten water te geven en meer van die dingen die eerder genoemd zijn. Dit kan allemaal niet als het centraal opgeslagen ligt...

hier ook nog wat links over het het vervangen van een eindgemaal in onze gemeente:
http://www.zoetermeer.nl/meerzicht/gemaal-oostergo_42721/
http://www.zoetermeer.nl/...w-rioolgemaalo_11897.html
http://www.zoetermeer.nl/...en-buffertanko_11899.html

Let ook op de volgende tekst:
Het rioolstelsel kan een deel van het extra afvalwateraanbod in het stelsel zelf opslaan of via zogeheten 'noodoverstorten' lozen op het oppervlaktewater. Het rioolstelsel van Zoetermeer heeft relatief weinig buffercapaciteit. Daarnaast zijn er maar heel weinig noodoverstortpunten. Dit betekent dat in extreme situaties al snel relatief veel ongezuiverd afvalwater op het schone oppervlaktewater geloosd moet worden. Om deze onwenselijke situaties zoveel mogelijk te beperken legt de gemeente extra buffercapaciteit in de vorm van buffertanks aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 09-09-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
drielp schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:00:
[...]

Waarom zou je de IBC schoonmaken. Als het spul zo goed vastzit, gaat het niet zomaar in je pomp zitten.
Dat is dan ook waar, laat het maar mooi zitten.

Had ze met schuifmanchetten verbonden en ben er nu achter dat dat niet betrouwbaar is, de bakken waren vol en toen schoot er een stuk los, ff 2000 ltr water in de tuin :( , liep zo onder de schuurdoor door, gelukkig een tegelvloertje, dus wat dweilwerk en weer schoon.
Dat worden dus verlijmen van de aansluitingen en geen schuifmanchetten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

master30 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:40:
[...]

Dat is dan ook waar, laat het maar mooi zitten.

Had ze met schuifmanchetten verbonden en ben er nu achter dat dat niet betrouwbaar is, de bakken waren vol en toen schoot er een stuk los, ff 2000 ltr water in de tuin :( , liep zo onder de schuurdoor door, gelukkig een tegelvloertje, dus wat dweilwerk en weer schoon.
Dat worden dus verlijmen van de aansluitingen en geen schuifmanchetten gebruiken.
Maar deze dagen is het binnen 24 uur weer vol :+

Het plensde behoorlijk gisteren en vandaag

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Freemann schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:51:
[...]

Niet alleen het "verwateren" van het riool water is een probleem, ook HWA naar sloten lozen is een probleem.
Wij wonen zelf langs een sloot en als het een dag flink regend, dan komt het water in deze sloot 20-30 en in extreme situatie >40 cm omhoog. Deze sloot is (hele ruw schatting) 50x50m en 120x10m groot en dat geeft 3700m2. Dit oppervlak vermenigvuldigd met 0,25m water wat uit de lucht komt, kom ik op 925m3 water voor alleen onze sloot. Daar heb je wel een paar flinke pompen voor nodig om dat af te voeren richting de grote(re) waterwegen....

Nu is onze sloot wel extreem en het gaat om het idee van hoeveel water er dan gebufferd wordt in een sloot en dat dat weggepompt moet worden.
Hier hebben de sloten langs de weg een overstort naar de grotere en bredere sloten verder achter in het land en daar liggen ook wat meertjes en plassen. Dat water ligt 40cm lager dan het water in de sloten hier om het huis. Voor dat die meertjes en grote sloten 40cm omhoog gekomen zijn moet het wel heel lang en hard regenen.
Alleen als je het regenwater zou bufferen en tijdens een warme periode zou uitsproeien over je tuin zodat het kan verdampen hoeft het niet weggepompt te worden. Anders komt het toch op een of andere manier bij een pomp terecht.
Regenwater afvoeren in een grind put zorgt ook voor het opvangen van de piekbelasting. Het duurt best lang voor het water via grondwater weer bij de sloten terecht komt.
Maar liever al het HWA naar de sloot dan naar het riool hoor. Dan maar een iets groter gemaal bouwen. Dat is beter dan een riool dat via de overstort gaat of HWA wat nodeloos wordt vervuild.

[ Voor 5% gewijzigd door NBK op 10-09-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

http://www.nu.nl/economie...eidingwaterbelasting.html

kwam hem gisteren al tegen, maar ben toch blij dat de 2,5m3 wateropslag in de kruipruimte bijna klaar is :D

Regenwater gaat gebruikt worden voor 2 WC's, wasmachine en mogelijk de vaatwasser.
Er komt na de pomp een 3-fasen filter wat moet zorgen voor kleur en geurloos water.
Naast de besparing op leidingwater en de kosten die daarmee gemoeid zijn, moet het kalkvrije water ook minder belastend zijn voor de (vaat)wasmachine en zouden we kunnen besparen op (vaat)wasmiddelen.

Vanavond kruipen we maar weer is in de kruipruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Naar aanleiding van posts en bezorgdheid in;
Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik ben niet de enige die dit doet;
http://my-eco-projects.nl...tuinieren-met-regenwater/

Wat betreft de voordelen van water opslaan in de kruipruimte;
- water kan/zal niet bevriezen (de 400 liter in onze schuur is al eens in slush-puppy veranderd)
- het water heeft in de kruipruimte een vrij constante temp. tov opslaan in de schuur of in de buitenlucht
- water komt niet in contact met zonlicht
- doordat het water in de kruipruimte door het jaar heen een constante en lage temp. ( >5 & <15c is de verwachting) en niet in contact komt met zonlicht, zal er ook geen algengroei ontstaan.
- ander groot voordeel is dat het water in de kruipruimte geen leefruimte inneemt

nadelen;
De ruimte is qua afmetingen niet ideaal voor opslag, waardoor de bak een groot oppervlak krijgt. Een groot oppervlak betekend meer verdamping van water.
Echter verdampt water alleen als de condities "optimaal" zijn;
1. er moet lucht verplaatsing zijn (wind)
2. er moet zon of warmte zijn (omgeving temp)
3. de mate van verdamping hangt af van de luchtvochtigheid

Via de volgende site kan de verdamping berekend worden;
http://www.lenntech.nl/calculators/verdamping.htm

bij;
wind; 1ms
zon uren: 0
temp; 15c
luchtvochtigheid:10%
is er een verdamping van 4mm per dag.

de bak wordt 3 bij 3 meter en 4mm is 36 liter vocht.
Echter gaat de bak aan de bovenkant afgedekt worden met twee lagen dekzeil.
Hierdoor zal de waterdamp niet of nauwelijks uit de bak kunnen ontsnappen.
In de winter zal de waterdamp ook tegen het koude <5c dekzeil condenseren en mogelijk is dat in de zomer ook het geval.

wat beveiliging betreft;
http://www.knmi.nl/cms/content/29600/
hier staat een stukje over gemiddelde regenval in NL
De bak wordt "aangesloten" op ong. 50m2 dak oppervlak. Per vierkante meter valt er in NL ong. 800 liter per jaar. Dat zou betekenen dat ons dak per jaar gemiddeld 40m3 water te verwerken krijgt.
knmi
Een willekeurige plaats in ons land krijgt gemiddeld vijf keer per jaar een hoeveelheid van minstens 20 en 24 mm binnen een etmaal; een etmaalsom van minstens 26 tot 32 mm komt ongeveer twee keer per jaar voor en eens per tien jaar valt er minstens 50 tot 62 mm op een dag.
- 5 etmalen per jaar met per etmaal 24mm/24liter regen per m2 en dat geeft 24liter * 50 = 1200liter in 1 dag en dat 5 x per jaar

- 2 etmalen per jaar met per etmaal 32mm/32liter regen per m2 en dat geeft 32liter * 50 = 1600liter in 1 dag en dat 2 x per jaar

- 1 etmalen per 10 jaar met per etmaal 64mm/64liter regen per m2 en dat geeft 64liter * 50 = 3200liter in 1 dag en dat 1 x per 10 jaar
knmi
In ons grillige klimaat kunnen de klimatologische cijfers echter van jaar tot jaar en van dag tot dag behoorlijk variëren. Tijdens zware buien kan er 's zomers plaatselijk wel meer dan 100 millimeter op een dag vallen. De grootste neerslaghoeveelheid ooit in één etmaal op een weerstation van het KNMI (Voorthuizen, augustus 1948) gemeten bedraagt ruim 200 millimeter.
- 1 etmalen per jaar met per etmaal 100mm/100liter regen per m2 en dat geeft 100liter * 50 = 5000liter in 1 dag en dat 's zomers met (Zeer) plaatselijke buien.

Overigens komt er nog een "beveiliging";
PVC 40mm kogelkranen voor iedere dakdeel zodat 1 of beide dakdelen afgeschakeld kunnen worden bij (verwachte) heftige buien terwijl de bak bijv. >70% vol is. Ons dakoppervlak is onevenredig verdeeld met 1/3 en 2/3. We kunnen dan bijv. zeggen; We gaan op vakantie en schakelen het grote dakdeel af waardoor er nog maar 15m2 dakoppervlak af wordt gevangen en bij extreme regenval van 100mm is dat nog "maar" 1500 liter per dag.

In het kruipruimte topic werd ook een lus geopperd;
Helaas is dat voor ons niet optimaal. Dit omdat de gemeentelijke hemelwaterafvoer (op het oog) lager ligt dan de bak. Bij heftige regenval kan er een "backflow" ontstaan richting onze kruipruimte met alle gevolgen van dien voor onze kruipruimte EN die van de buren (de ruimte staan tenslotte met elkaar in verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Bij huizen die geen gemeentelijke regenwaterafvoer hebben is tegenwoordig een grindput gebruikelijk. Die zou jij ook kunnen maken, en daar het overloopventiel op aansluiten.

Een andere oplossing om er voor te zorgen dat bij hevige regen je kruipruimte niet overstroomt door een hoger waterniveau/druk in het afvoersysteem is een simpel ventiel of terugslagklep.
Alleen dan zit je nog met het probleem dat jou regenwater ook nergens heen kan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
bedankt voor de heldere uiteen zetting, toeval wil dat mijn vriendin er laatst over begon. ze vond de het zonde dat regenwater niet nuttiger kon worden gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2023
Om maar eens een stomme vraag te stellen: zou het een heel gek idee zijn om een oud waterbed op de kop te tikken om dan de zak in je kruipruimte te leggen ? Volgens mij kan daar ook een liter of 800 in, netjes afgesloten, beetje omkisting erom, of ingraven. Moet je denk ik wel even inventief zijn qua leidingwerk, maar dat mag dan ook niet het grootste probleem zijn.

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@RocketKoen;
Had zelf ook al aan een infiltratieput zitten denken. Er zijn genoeg simpele voorbeelden;
https://www.google.nl/sea...ieput+zelf+maken&tbm=isch
Echter zit ik ermee dan grondwater in de kruipruimte maar +/- 30 cm diep zit EN ik op de een of andere manier een put moet zien te graven EN een behoorlijke hoeveelheid grind in de kruipruimte moet zien te krijgen.....
Terugslagklep had ik ook naar gekeken en zou een oplossing zijn voor lichte tot matige regenval waarbij het riool niet overbelast is en mijn bak vol zit. Echter als de bak vol zit en er is langdurige en hevige regen, dan loopt als nog de kruipruimte vol. Als ik het zo bekijk, dan moet ik in die gevallen ten aller tijden zien te voorkomen dat er nog water de kruipruimte in gaat. Met dat in het achterhoofd, lijken mij de kogelkranen een ideale oplossing. Mocht de bak bij op vakantie gaan al nagenoeg vol zitten, dan gaan de kranen dicht en gaat al het regenwater direct het riool in en is er geen probleem. Wordt er een dag lang matig tot zware regen voorspelt en is de bak half vol dan kan ik bijv. alleen het kleine dak open laten en het grote dak dicht doen.

@ATS79;
Regenwater is ideaal voor NIET hygiënisch(drinken, douchen, baden, etc) gebruik. Het water is misschien iets zuurder maar wel 99% kalkvrij en dus ideaal voor gebruik in wasmachines en vaatwassers.

@charops;
Dat is denk ik nog niet eens zo'n gek idee. Ik heb echt geen idee hoe en wat voor aansluitingen er op zo'n zak zitten. Zou dan ook niet weten of het redelijkerwijs mogelijk is om er (extra) aansluitingen/leidingen op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In de tuinbouw zie je vaak een vlotter van PVC buis of EPS die een plaat voor de instroompijp draait. Heel low-tech en betrouwbaar. Kan even geen foto vinden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Proton_;
Heb je hier een voorbeeld in de vorm van een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik kan dus geen foto vinden :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
----------  / klep
instroom   /
----------o
           \
            \
             +-.  vlotter
 ~~~~~~~~~~~ |_| ~~~~~~~~

Zal anders maandag een foto maken, ik loop er elke doordeweekse dag langs.

Helemaal lekvrij is het niet, maar dat hoeft ook niet. Als de klep dicht is, is je bassin op 5 centimeter na vol en gaat 90% vanzelf het riool in.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:17
Freemann schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:30:
Naar aanleiding van posts en bezorgdheid in;
Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Ik ben niet de enige die dit doet;
http://my-eco-projects.nl...tuinieren-met-regenwater/

Wat betreft de voordelen van water opslaan in de kruipruimte;
- water kan/zal niet bevriezen (de 400 liter in onze schuur is al eens in slush-puppy veranderd)
- het water heeft in de kruipruimte een vrij constante temp. tov opslaan in de schuur of in de buitenlucht
- water komt niet in contact met zonlicht
- doordat het water in de kruipruimte door het jaar heen een constante en lage temp. ( >5 & <15c is de verwachting) en niet in contact komt met zonlicht, zal er ook geen algengroei ontstaan.
- ander groot voordeel is dat het water in de kruipruimte geen leefruimte inneemt
Thnx voor je uitleg hier.

Het valt me echter op in de link die geeft dat men daar wel nadrukkelijk heeft gekozen voor o.a. filtering van het water. Niet om algengroei tegen te gaan, dat bedoelde ik eerder ook niet, maar om de rotzooi eruit te zeven... :)
De bak wordt "aangesloten" op ong. 50m2 dak oppervlak. Per vierkante meter valt er in NL ong. 800 liter per jaar. Dat zou betekenen dat ons dak per jaar gemiddeld 40m3 water te verwerken krijgt.
Toch nog aardig wat, kan je je res. 10x mee vullen per jaar, theoretisch gezegd. :)
KNIP
- 1 etmalen per 10 jaar met per etmaal 64mm/64liter regen per m2 en dat geeft 64liter * 50 = 3200liter in 1 dag en dat 1 x per 10 jaar
Niet perse tegen jou maar in het algemeen:
Persoonlijk twijfel ik of dit zo te stellen is en dus ook aan de juistheid van de KNMI site. De kans 1:10 betekend simpelweg nooit per se dat het maar 1x per 10 jaar voor komt. Het kan, maar het kan ook niet... dat is de kans die bestaat dat het zo voorkomt. Het kan ook zo maar 2x per jaar gebeuren of 1x per 20 jaar. Gemiddeld gezien is de kans 1:10 over een bepaald tijdbestek, een feit van 1:10 hoeft dat niet te zijn.

Om een voorbeeld te geven van die minimaal 64mm/etmaal komen al twee data in mij naar boven in de recente verleden tijd:
- 26 augustus 2010 @ Ruulo: ~130mm/etmaal
- 10 september 2013 @ Ruurlo: ~90mm/etmaal

Dat is dan meetdata van een bekende lokale weerman. Tevens te vinden als ik me niet vergis op [url=http://www.hetweeractueel.nl[/]Het Weer Actueel[/]. Staat wel bij dat data indicatief moet worden genomen, maar dat staat bij alle niet officiele KNM-stations... . Maar goed, toch wel 2 datums die ik zo nog weet te herinneren van de laatste paar jaar, terwijl dat dit dus al niet zou kunnen in het voorbeeld van KNMI.
In het kruipruimte topic werd ook een lus geopperd;
Helaas is dat voor ons niet optimaal. Dit omdat de gemeentelijke hemelwaterafvoer (op het oog) lager ligt dan de bak. Bij heftige regenval kan er een "backflow" ontstaan richting onze kruipruimte met alle gevolgen van dien voor onze kruipruimte EN die van de buren (de ruimte staan tenslotte met elkaar in verbinding).
Lus zoals anderen het hier al zeiden idd. Dus met afsluiter/terugslagklep.

Enige waarom ik mij "zorgen" maak is omdat iedereen graag zijn kruipruimte zoveel mogelijk vochtvrij wil hebben en dan lees je opeens dat een tweaker er een dik bassin in wil bouwen. Wel afgedekt, maar toch niet 100% zonder risico. Een afgesloten put in de tuin komt bijv. met dezelfde eigenschappen (wat je eerder noemde: vrijwel dezelfde temp, geen zonlicht, water zal niet snel bevriezen), alleen heb je dan niet zo veel narigheid met mogelijk overlopen of meuk dat erin bezinkt en dat je vervolgens makkelijker erbij kunt om het eruit te halen. De overloop zou je dan met een naastliggende grindkoffer/vijver kunnen realiseren... tis alleen dat je daar een gat voor moet maken, terwijl de kruipruimte al leeg is, dat is waar natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Proton_;
Ben benieuwd!

@marcel87;
Filtering was ik vergeten en gaat er ook ZEKER komen. Heb 2 tonnen van 60 liter staan die als "zandfilter" ingezet gaan worden met op de toplaag worteldoek om het grove vuil op te vangen. Ook ga ik een "eerste" regenval filter inzetten. Dit is een opvangbak die als doel heeft om na een droogte periode de eerste bijv. 20 liter die van het dak komt te isoleren. Hiermee voorkom je dat opgehoopte vogelpoep, zand/stof, grofvuil etc. in de bak terecht komt.

First Flush Diverter;
YouTube: DIY first flush diverter PART ONE

Wat de regenval betreft;
Uitzonderingen bepalen de "regel".
Gemiddelden zijn niet voor niets gemiddelden en ook die zullen vooral plaatselijk ALTIJD anders zijn.
Wat voor zonuren geldt, gaat natuurlijk ook op voor regenval. Lokaal kan er per jaar veel meer of minder zonneschijn zijn en daar doe je niets aan....
Ik kan/wil/durf het risico te nemen van 1 x per jaar een HOOSbui. De echte hoosbuien hebben een kort karakter en kort heftig is geen probleem. Zelf vind ik de langdurige en matig intense buien dan veel "gevaarlijker". Maar we gaan het meemaken.

Mijn inziens kan ik de meeste situatie ondervangen door dakdelen uit te schakelen.
Ook kan ik de pomp richting het riool laten lozen om zo te voorkomen dat de boel overstroomt. Eventueel ik op afstand (als ik niet thuis ben) doen. Dit kan ik doen met een NC magneetventieel dat ik bijv. met een plugwise plug open kan zetten, zodat deze richting het riool gaat spuwen.

Wat een bak in de tuin betreft;
We hebben al een bak in de tuin van 10m3.... Alleen zwemmen hier een paar hele mooie/lieve/leuke/tamme koi-tjes in :) Onze tuin heeft GEEN achterom en de 10m3 grond is er met een hijskraan uitgehaald. Als ik nu WEER een bak van 3m3 moet gaan graven dan kan ik denk ik ook meteen mijn koffer pakken..... Ben het 100% met je eens dat dat een beter oplossing zou zijn (3m3 bak) maar dat zit er bij ons helaas niet in. Momenteel staan er 2 tonnen van 200 liter in de schuur en daarvan is de WAF reeds aan het aflopen. De schuur is vol en vriendin lief ziet graag dat die ruimte vrij komt (waar ik haar geen ongelijk in kan geven).

Het kan dus idd allemaal beter, maar in onze situatie is dit de minst slechte "oplossing".
Zelf zie ik geen problemen qua vocht in de kruipruimte. Zo'n 2 jaar geleden hadden we de druppels aan de leidingen hangen. Vervolgens hebben we de +/- 60m2 zeer vochtige zandgrond afgedekt met folie. Nu komt er 9m2 (amper 15% van de zandgrond) oppervlak aan water bij en dat wordt dan afgedekt met 2 lagen dekzeil.
Maar ook dit gaan we meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-02 12:18
Waarom een tank in de kruipruimte? Een watertank onder de goot van het dak en boven de toilet op de 1e verdieping zou een betere plek zijn. Dan heb je geen hydrofoor en drukvat meer nodig. Dat bespaart kosten, onderhoud en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Cobalt;
Hoe had je dit in gedachten;
Een watertank onder de goot van het dak en boven de toilet op de 1e verdieping zou een betere plek zijn
Bij een huis met 2 schuine en ongelijke dakvlakken concreet in gedachten?

Dit is het zij-aanzicht van ons huis;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7uYxzgLFckytDFc8E5R189yp/full.png

Dat zou betekenen dat ik 2 tanks moet gaan maken die beide op respectievelijk de 1ste en beganegrond aan het plafond hangen. Denk dat ik mijn "doodvonnis" teken als ik 2 bakken van ieder 1m3 aan het plafond of op een hoger gelegen verdieping ga maken..... oftewel WAF < 0%

Overigens staat de hydrofoorpomp met ingebouwd drukvat al 6 jaar zijn rondjes te draaien.
Betonplex is 2dehands van internet (7,2m2 voor €30)
Vijverfolie is 2dehands van internet (4x4=16m2 voor €50)
Wat leidingwerk en koppelingen a €50 totaal
2 vaten van 60 liter voor filtering a €20 totaal
2 dekzeilen a €16 totaal
Hydrofoorpomp was <€150 en draait nu 6 jaar
het duurste is het 3fase filter a €200, maar dat noem ik een schijntje als je kijkt naar de veiligheid die je ermee afdwingt/koopt. Dit filter komt na de pomp en zorgt voor kleurloos, geurloos water dat richting drinkwater kwaliteit gaat, maar niet 100% bacterieel gezuiverd is. Dit water kan prima in vaatwaatsers (>65c programma) en wasmachines gebruikt worden. Het filter verwijderd dus geen bacterien en hierdoor kan je het niet drinken, maar na koken heb je water dat 100% kleurloos, geurloos, kalkvrij, medicijnvrij, chemicaliënvrij water dat wel gedronken kan worden.
De pomp heb ik zelf al afgeschreven en gaat dus niet meer mee in de investering van deze "tank".

Totaal kom ik voor deze tank op;
€366

Afgelopen jaar hebben wij ong. €180 aan betaald voor 130m3 water. Het komend jaar komt er nog €0,15-0,18 per m3 aan nieuwe verbruik belastingen bij en dat is voor ons zo'n €20-25. Voor ons wordt het volgens jaar dus zo'n €200 aan water. Als wij ons leidingwaterverbruik met zeg 30% kunnen verlagen dmv regenwater, dan is dat zo'n €70.

Stroomverbruik van de pomp;
Momenteel verbruikt de pomp +/- 600-800Wh per maand, wat nog geen 10kWh en €2,65 per jaar is.
De pomp zal icm de vaatwasser en wasmachine vermoedelijk dubbel zoveel gaan gebruiken en laten we zeggen €6 per jaar aan stroom.

366/(70-6) = 5,7 jaar TVT voor dit hele verhaal.

Voor de toekomst speel ik nog met het idee om een "kleine" buffer van +/- 150 liter op zolder te maken. Deze buffer wil ik dan met PV-stroom vullen en door de dag door zwaartekracht leeg laten lopen bij watervraag door WC/vaatwasser/wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/drawings/d/1dXZeQiaw2tyEvJZZvV6ouyQzU7UjQB7aHgNgR74SKPU/pub?w=530&h=440

De klep zelf kreeg ik niet op de foto (vanwege sloot) maar ik denk dat het wel duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Aha op die fiets, thanx!!

Dit geeft serieuze stof tot nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560009

Hoi, misschien moet je hier even kijken, hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden ;)

knip

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 05-12-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Laatst online: 09-05 00:58
Ik ben ook aan het kijken voor een regenwateropvang systeem voor mijn nieuwbouwwoning. Maar dan eentje voor in de kruipruimte omdat daar plek zat is. Ik zat te kijken naar het systeem van http://www.efrarain.nl. Heeft iemand ervaring met zo'n soort systeem?

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Een compleet basissysteem, inclusief waterzak van 4.500 liter, pomp en slangen/pijpen van filter naar pomp kost € 2.225,--, inclusief 6% btw.

----------
Wat een geld en dit is exclusief montage nog..
De buffer is véél te klein. Slechts 4,5 kuub water kan dit systeem bufferen. Neerslag valt echter niet gelijkmatig door het jaar heen. De helft jaar ligt dit systeem dus werkeloos in je kruipruimte. Voor gezinnen niet aan te raden. Voor een alleenstaande voldoet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
LaserJet schreef op maandag 07 april 2014 @ 20:24:
Een compleet basissysteem, inclusief waterzak van 4.500 liter, pomp en slangen/pijpen van filter naar pomp kost € 2.225,--, inclusief 6% btw.

----------
Wat een geld en dit is exclusief montage nog..
De buffer is véél te klein. Slechts 4,5 kuub water kan dit systeem bufferen. Neerslag valt echter niet gelijkmatig door het jaar heen. De helft jaar ligt dit systeem dus werkeloos in je kruipruimte. Voor gezinnen niet aan te raden. Voor een alleenstaande voldoet het wel.
Ik heb ze een mailtje gestuurd want ik wil minimaal 7500 liter waterzak. Anders is het inderdaad veel te veel geld voor een te kleine buffer.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kun je niet beter gaan voor regenwaterinfiltratie met een grondwaterpomp? Het slaan van een put kost een paar honderd euro en infiltratie kun je ook zelf aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:50
Zit ik ook regelmatig aan te denken. In combi met een 1000L tank.
Weet iemand toevallig hoe diep je in middelburg moet zitten?
Ik weet is natuurlijk plek afhankelijk, maar wil toch graag weten of het 5m is of 15m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, Middelburg... Dan zit je op 1 meter al op zout water of zo >:)
Nee, serieus: het grondwaterpeil zal zeker niet diep zijn daar. Hier op de zandgronden van Noord-Limburg zit je rond 20 meter. Maar als je al zo laag woont is infiltratie ook iets wat je goed moet bekijken. Hier loopt het water zonder problemen de grond in, in de laag gelegen gebieden van Nederland is dat niet zo vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
Lord Anubis schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 23:42:
Zit ik ook regelmatig aan te denken. In combi met een 1000L tank.
Weet iemand toevallig hoe diep je in middelburg moet zitten?
Ik weet is natuurlijk plek afhankelijk, maar wil toch graag weten of het 5m is of 15m.
als ik het goed begrijp dan licht jouw plaats lager als dat je denkt. ;)
dus grond water is niet al te diep.

zoek eens bij de gemeente (of bij de delta werken) naar info.
soms geeft het waterschap ook wel eens informatie.

vaak hebben echt oude boerderijen ook nog een water put.
dat was voor mij een schat aan informatie over de ondergrond..

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Hmmm, bedankt heren.
Ik heb anderhalve meter geboort voor de gein, en er is water. Zakte daarna wel wat weg. Zal volgende week nog wat dieper gaan.

Dit een goed plan voor klei grond?
Pijp van 200mm met gaten pijp er in met open bodem voor slang.
En dan kiezels tussen de pijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
Maasluip schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 07:15:
Kun je niet beter gaan voor regenwaterinfiltratie met een grondwaterpomp? Het slaan van een put kost een paar honderd euro en infiltratie kun je ook zelf aanleggen.
Beide buren hebben een bron maar het water wat daaruit komt is niet echt geschikt voor de wasmachine. Zit vol met ijzer hier in de buurt dus dat is niet echt een optie.

Ik had een email gestuurd naar EfraRain voor een grotere tank en kreeg meteen een mailtje terug of ik de funderingstekeningen en de ontwerp/bestek tekening kon doorgeven. Ze hebben die ontvangen en een complete berekening gemaakt van wat het dak kon opvangen en adviseerde een 10.000 liter waterzak bij het systeem. Dat is al veel beter dan de 4.500 liter die ze standaard leveren. En de prijs was maar iets hoger dan de 2.225 euro waarmee ze adverteren op hun website. Het systeem is zo eenvoudig dat je het zelf kan aanleggen en aansluiten. Ik moet nog even overleggen en dan de installateur van de riolering/waterleidingen opdracht geven om een gescheiden systeem aan te leggen en alle regenafvoeren op een punt in de kruipruimte samen te laten komen om daar het systeem tussen te zetten.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Wat een prijzen, ik heb het voor ongeveer 160 euro (ex diesel) gedaan en er komt geen pomp bij kijken.

Ik heb het systeem nu een jaar in gebruik, op een grote zoektocht na zonder problemen.
Nu zie ik wel dat ik hier nog niet vermeld heb dat het systeem sinds augustus probleemloos werkt op de WC, wel duurt het 10 min voor de stortbak vult maar dit is nog geen probleem in het huishouden.
Foto's: http://s1217.photobucket..../library/Regenwateropslag

Ik heb onder het huis door eeen tyleenslang gebruikt van 25mm doorsnede daarna in de meterkast omhoog en gereduceerd naar 12mm om aan te sluiten aan het wc kraantje.
In de meterkast is een 4tal kleppen gekomen waarmee ik over kan schakelen tussen drink en regenwater voor beide WC's
Ondertussen hangt er een inbouwtoilet, deze doet er 12min over om te vullen.
Dit is ook geen probleem bij een 2persoon huishouden maar bij bezoek begint het toch iets te lang te worden.

Om dit te verbeteren wil ik op de IBCkoppeling een tankdoorvoernippel maken van 22mm, deze aansluiten op de 25mm tyleenslang om doorstroming te verbeteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.keukenkraan.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/144x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/S/1/S1245_15.jpg

Waar ik ook nog aan zit te denken is de vorstbescherming (afgelopen winter viel gelukkig mee).
Ik ga de kraan en aansluitingen tegen de bijkeuken aan hangen en isoleren, de tyleenslang iets dieper ingraven(50cm) en dan moet alles de grootste periode van de winter wel vorstvrij blijven.
Ik zit hier 12km van zee af dus echt zware winters krijgen wij hier niet veel.
En anders kan er een slang in de afvoer waardoor de hele tank leegloopt in het normale hemelwaterafvoersysteem en de tank ook eens leegspoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
flippo765 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:23:
Wat een prijzen, ik heb het voor ongeveer 160 euro (ex diesel) gedaan en er komt geen pomp bij kijken.
Ik heb niet zoveel keuze. De grond is gesaneerd en afgedekt. Ik mag niet in de grond graven en dan moet ik een vergunning aanvragen en een plan maken. Dat is allemaal veel te complex. Voor mij was alleen een waterzak in de kruipruimte een optie.

Ze gaan volgende maand beginnen met bouwen en ik maak dan wel foto's van hoe en wat. Want ik heb nu een waterzak van 3x7x0.5 = 10.5m3 dus 10.500 liter. En alles wordt geïnstalleerd opgeleverd omdat ik gewoon wil dat het allemaal goed zit. Netjes met een buitenkraan erop zodat we ook water uit de zak voor de bloemetjes kunnen gebruiken.

Het is dan wel een stuk duurder dan zelf doen maarja, je moet wat :) Het is in ieder geval wel goed voor het millieu en daar doen we het ook voor.

System Specs - Homepage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietvs
Vandaag is de regenwateropvang geplaatst door de leverancier.

10.500 liter waterzakl met een membraampomp en filter.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_01.jpg
Waterzak met de koppeling met het filter (in de achtergrond te zien achter de fundering)

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_02.jpg
Het filter, hierop is de waterzak aangesloten maar dat is niet meer te zien omdat de grond alweer is gedicht. De wateraanvoer is wel goed te zien voor het toevoegen van water als de waterzak leeg is. De aanvoer en afvoer van het hemelwater en overtollig hemelwater zijn dichtgemaakt zodat er geen troep in kan komen. Dat gaat de loodgieter na de bouwvak allemaal aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_03.jpg
Overzicht van alle leidingen, de waterzak welke opgevouwen is zodat deze niet beschadigd. De membraampomp met drukvat staat op de fundering. Deze komt in de bijkeuken en moet later in de bouw geplaatst worden.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Zou er toch nog wat over heen gooien kwa zeil.
Eén of twee grondzeilen erover is beter voorkomen dan dichtplakken.
Als straks de betonnen balken of platen gelegd worden en je spreid het uit, dan alsnog de zeilen erover en pas op het laatste moment de zeilen eraf en al wat vullen. Zou zelfs een grondzeil er onder leggen, of zou dit slecht zijn i.v.m vocht tussen de twee zeilen in de loop van de jaren?

Was aan het kijken voor die 1000L tanks. Maar dit is wel mooi, compact zo. Zou eigelijk nog net door het kruipluik kunnen bij mij. scheelt me graven in de tuin.
Wat zijn de min/max temperaturen?
hoe hoog als vol? 50-60 cm?
Heb je prijs/product link naar dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
Lord Anubis schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 16:25:
Zou er toch nog wat over heen gooien kwa zeil.
Eén of twee grondzeilen erover is beter voorkomen dan dichtplakken.
Als straks de betonnen balken of platen gelegd worden en je spreid het uit, dan alsnog de zeilen erover en pas op het laatste moment de zeilen eraf en al wat vullen. Zou zelfs een grondzeil er onder leggen, of zou dit slecht zijn i.v.m vocht tussen de twee zeilen in de loop van de jaren?
Ik heb eigenlijk geen idee of het beter is om er ook een grondzeil onder te leggen. Dat zal ik eens navragen bij de leverancier. Maar de zak is van behoorlijk dik materiaal gemaakt. De aannemer weet dat er voorzichtig omgegaan moet worden met het leggen van de begane grond vloer omdat er een waterzak onder de vloer komt te liggen. Mocht de zak beschadigen, dan zal de aannemer moeten zorgen dat de zak vervangen wordt. Maar inderdaad is het helemaal geen slecht idee om een grondzeil te halen welke als de zak uitgelegd is erover te leggen en bij de laatste vloerplaat deze er onder uit te trekken zodat de zak niet kan beschadigen. Daar zal ik eens naar kijken in de doe-het-zelf zaak :)
Lord Anubis schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 16:25:
Was aan het kijken voor die 1000L tanks. Maar dit is wel mooi, compact zo. Zou eigelijk nog net door het kruipluik kunnen bij mij. scheelt me graven in de tuin.
Wat zijn de min/max temperaturen?
hoe hoog als vol? 50-60 cm?
Heb je prijs/product link naar dit?
Ik heb een heel gesprek gehad met de leverancier en hij zei al dat hij meestal het product bij bestaande woningen toepast. De zak kan makkelijk door een kruipluik onder de vloer worden geïnstalleerd. De zak kan op elke maat besteld worden zover ik heb begrepen. Ik heb er eentje van 3x7x0.5. Dus als de zak vol is zal deze ongeveer 50 cm hoog zijn. Ook is het zo dat de meeste huizen vanuit de meterkast al leidingen naar de wc hebben zodat deze in de meterkast makkelijk om te gooien zijn naar de pomp.

Meer informatie en prijzen kan je vinden op http://www.efrarain.nl/

System Specs - Homepage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietvs
Vorige week in mijn vakantie de waterleiding welke naar het filter loopt geïsoleerd, de afvoer aangesloten en stroomleiding aangelegd.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_04.jpg
Vorstprotectielint om de waterleiding heen. Er zit een detector in de draad die er voor zorgt als het water onder de 5 graden wordt dat de verwarming aan gaat in het lint en gebruikt maximaal 20 watt als de verwarming vol aan staat.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_05.jpg
Isoleren van de leiding en vorstprotectielint met isolatiebuis.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_06.jpg
Intapen van de isolatie met waterdichte tape zodat er geen water in de isolatie kan gaan zitten.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_07.jpg
Filter aansluiten op de waterafvoer naar de sloot. Er zit tevens nog een extra aansluiting op de afvoer waar ik later de drainage op heb aangesloten welke om het huis ligt zodat er geen waterplassen straks om het huis liggen.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_08.jpg
Water(dicht/afstotend) stopcontact waar de vorstprotectielint is aangesloten. Buitenkabel gaat naar de meterkast en wordt daar later aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://home.vanstralen.org/images/water_09.jpg
Extra foto waar de waterzak compleet te zien is voordat de vloer erop gaat. Nu maar hopen dat alles goed werkt. In het funderingsgedeelte waar de zak ligt zit ook een kruipluik zodat als het niet goed werkt er altijd iemand bij kan om het na te kijken en onderhoud te plegen indien nodig.

System Specs - Homepage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Mooi werk, als meerdere mensen dit gaan aanschaffen zal het zeker goedkoper worden en voor iedereen interessant om te doen.
Ook de gemeente heeft hier veel belang bij daar je toch een behoorlijke plens water uit het riool laat als het hard regent.

Goed dat je gelijk aan vorstbescherming denkt, hier moet ik daar nog aan beginnen maar een warmtelint is wel een goede oplossing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hoi,

Ik wil ook mijn regenwater gebruiken.
Heb hier 2 stuks 200 liter waterton staan.
Daar zou ik mooi een pomp in kunnen hangen.

Wil het water omdat het geen kalk bevat gebruiken voor:
1. de ruiten van het huis wassen met de slang
2. auto naspoelen na het wassen met de slang

Het gaat om 1. De ruiten op de 1e verdieping zitten 4-5 meter hoog.
Nu heb ik deze pomp op het oog pricewatch unsorted: Gardena Gardena 1742-20 Comfort Regenfasspumpe 4000/2 au...

Wat denken jullie, heeft deze genoeg druk om mijn ruiten boven af te kunnen spoelen?
Andere ideeen en/of oplossingen zijn uiteraard welkom

[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 14-03-2016 00:26 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste