Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Toppe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:59:
[...]

Bij de upgrade van opdek naar stomp zat dus voor €110 ook een stomp kozijn, of begrijp ik je niet goed? Want als dat zo is kan je weinig van die prijs zeggen :)
Ja klopt, viel mij ook zeer mee.

Ik bedenk me nu wel, dat de offerte die ik heb het enkel heeft over de meerprijzen. Wellicht betaalde ik al een hele som voor de standaard spulletjes maar zit dat verwerkt in de prijs van het huis. Maar daar gaan we nooit achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
HaikoW schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:10:
[...]

De woning wordt nu gebouwd (de vloer ligt er net in)
Ik snap ook niet hoe ze er nu achterkomen dat de leidingen van de WC's niet meegenomen zijn en vooral niet waarom ze dan denken dat een schacht door twee kamers de oplossing is. Waarom niet door de schacht die in het ontwerp meegenomen is?

De garantie van woningborg gaat in 3 maanden na oplevering, denk dat zij nu nog niet hierin geinteresseerd zijn.
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Je kunt ze altijd even bellen. Mijn ervaring is dat ze goed meedenken. Zij hebben ook liever dat problemen nu op gelost worden dan later. Het schijnt dat SWK moeilijker doet.
We hebben bezwaar aangetekend en aangegeven dat een mogelijk alternatief is om de schacht in de hoek van een erker te bouwen. Wordt vervolgd....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:55:
[...]

Ik vrees dat dat bij ons ook het geval gaat zijn. Benedenverdieping is wel stomp, maar 1ste en 2de verdieping is stalen kozijn en opdek. En om het te veranderen naar stomp moet je uiteraard ook het kozijn aanpassen naar hardhout, de demo website gaf zo’n 800 euro aan per deur…
Wij hebben stalen kozijnen met stompe deuren. Maar dat is van Svedex. Geen idee of Berkvens dat ook aanbiedt. Bij ons was het onderdeel van een pakket.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

raduf schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:04:
@107mb ,@marijke_w @Toppe
Bedankt voor de adviezen!
Hoe zit het met de opdekdeur vs Stompe deur? Is een stompe deur echt de moeite waard of is dat meer een luxe zaak zodat de bouwer geld van je krijgt?

De prijs voor een deur zonder bovenlicht is 290eur en een stompe deur zonder bovenlicht 445eur. Dat vinden we best veel extra geld als we het voor alle deuren willen doen.
Het is echt een kwestie van smaak, prioriteiten en budget. Voorheen heb ik in elke woning stalen kozijnen met bovenlicht en kartonnen opdekdeuren gehad, ik vond dat niets. Dit wilde ik pertinent niet meer in de woning die we ons nu (en voor langere tijd) echt eigen kunnen maken. Anderen wonen er tientallen jaren mee en doet het niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
c-nan schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:27:
[...]

Ons eerste indruk met hen was ook heel positief. Meedenkend. Echter nu een paar maanden later gaat het contact erg moeizaam. Ik heb een aantal vragen uitstaan waar ik al een paar weken op wacht.

Veel plezier en succes de komende tijd :)
Om hier nog even op terug te komen..!

Inmiddels hier een paar maanden verder en de deadline voor alle opties nadert (31 december). Ik moet zeggen dat ik nog altijd erg tevreden met de aannemer in deze fase. De prijzen voor meerwerk zijn (als ik de google sheet uit de startpost vergelijk) bijzonder redelijk en ook aanvullende wensen die niet op de optielijst staan zijn mogelijk en heel netjes geprijsd. In januari komt de hoerabrief *O* maar tot nu toe zeker geen klachten.

Members only: Aannemer
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overigens iets minder enthousiast over de 'huisleverancier' van sanitair en keukens,
Members only: Huisleverancier
. Uiteindelijk besloten om het tegelwerk in de badkamer wel door hen uit te laten voeren (anders kwam de badkamer casco, zonder vvw), maar verder een zo leeg mogelijke badkamer besteld. Die richten we zelf na oplevering wel in. Dat was verder geen probleem. Keuken komt van een externe leverancier.

De deuren gingen ook via de huisleverancier. Hiervan had ik het idee dat deze wel netjes geprijsd waren. Stompe deuren waren alleen helaas niet mogelijk.

Members only: Deuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

Hier was beneden verdieping standaard met stompe deuren zonder boven licht (waren standaard ook maar 2 deuren).

Boven alles ook naar stomp en zonder bovenlicht laten upgraden.

In ons vorig huis hadden wij bovenlicht en moest de kinderkamers afplakken ivm met licht. Nu zijn ze iets groter en willen ze de deur open hebben voor wat licht :S

Waar ik wel spijt van heb is dat wij de kozijnen en deuren niet hebben geüpgraded. Ik kreeg geen duidelijkheid of de kozijnen hardhout of vuren zouden worden. Daarom besloten om het achteraf te doen, wat natuurlijk nooit gebeurd. Hier hangen zelfs na 2 jaar de peertjes nog aan het plafon, in onze vorige woning was dat ook nog zo tot wij er uit gingen :D

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Hoeveel loze leidingen gaan jullie bij het TV punt aanleggen.
Ik heb bij het TV punt 1 vaste pijp met CAI liggen, maar daar moet nog 2x UTP bij:
1x voor mijn Shield
1x voor mijn Ziggo Next

Gaat dat passen, of toch maar voor de zekerheid nog een loze leiding erbij leggen?

Ik lees hier wisselende ervaringen over. In het onderstaande topic wordt aangegeven dat dit moet passen, maar ik kom ook ervaringen tegen dat vanwege het werken met bochten, het goed mogelijk is dat er maar 1 kabel in past.
UTP en COAX door één loze leiding?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 00:38
Strider schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:00:
Ik heb bij het TV punt 1 vaste pijp met CAI liggen, maar daar moet nog 2x UTP bij:
1x voor mijn Shield
1x voor mijn Ziggo Next

Gaat dat passen, of toch maar voor de zekerheid nog een loze leiding erbij leggen?

Ik lees hier wisselende ervaringen over. In het onderstaande topic wordt aangegeven dat dit moet passen, maar ik kom ook ervaringen tegen dat vanwege het werken met bochten, het goed mogelijk is dat er maar 1 kabel in past.
heb je die CAI nodig dan? En waarom een dedicated UTP voor Shield en Ziggo Next? Kan toch wel op 1 UTP?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
funk-e schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:04:
[...]

heb je die CAI nodig dan? En waarom een dedicated UTP voor Shield en Ziggo Next? Kan toch wel op 1 UTP?
Volgens mij heeft mijn Ziggo Next CAI nodig, en ik kan 1 UTP kabel toch niet opsplitsen in 2x :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
Strider schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:06:
[...]

Volgens mij heeft mijn Ziggo Next CAI nodig, en ik kan 1 UTP kabel toch niet opsplitsen in 2x :+
met een switch toch? of zeg ik iets geks?
ik heb 1 utp naar mijn switch in mijn tvkast: vanuit die switch gaan er 3 x utp naar: KPN-kastje, LG TV, Apple TV

Ah ok, ik lees: ik heb UTP nodig voor Ziggo Next, maar dat is dus ook nog met CAI. Dan heb je geen keuze inderdaad.
Live TV gaat via de coax kabel en on-demand gaat via internet.

[ Voor 29% gewijzigd door funk-e op 17-12-2021 10:12 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
1x voor mijn Shield
1x voor mijn Ziggo Next

Ik had eerder KPN en als je zonder veel gedoe die TV ontvanger ook aangesloten wilde dan was een aparte UTP daarvoor vereist. (had te maken met een ander vlan voor tv tov internet dacht ik). Ik had daarom dus 2 utp's naar de televisiewand. Met een kleine PoE unifi switch zorgde ik er dan voor dat de TV zelf, consoles etc. daar van bekabeld netwerk was voorzien. Meer kabels kreeg ik daar niet, en de PoE scheelde weer een stekker.
CAI is bij mij in het hele huis al vervangen door loze leidingen. Ik trek zelf overal wel UTP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
1x voor mijn Shield
1x voor mijn Ziggo Next

Zelf heb ik gebruik gemaakt van onderstaand link, werkte perfect.

https://www.kabelshop.nl/...T1000-i22752-t240990.html

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Bravertal schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:15:
[...]

Zelf heb ik gebruik gemaakt van onderstaand link, werkte perfect.

https://www.kabelshop.nl/...T1000-i22752-t240990.html
he dat is handig, nog nooit eerder van gehoord. Toch handig voor als je ziggo hebt

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:58
Wij hebben een mooi kantel kiep raam/deur. Er is echter maar 17 mm ruimte tussen raamkozijn en stelkozijn :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X4LXDk0/IMG-20210518-072934.jpg

We hebben nu plisse gordijnen hangen die aan het kozijn vastzitten met van die clipjes boven en onder. Dit geeft echter teveel licht naar binnen. Het licht ontsnapt via de zijkanten naar binnen w

Ik zat daarom te denken om verduisterende gordijnen op te hangen maar daardoor zal de deur niet meer openen gaan denk ik.

Weet iemand of er iets is als afneembare gordijlrails zijn ? Ik heb lopen zoeken, maar kan niet echt iets vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
Stealth2000 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:11:
[...]

Ik had eerder KPN en als je zonder veel gedoe die TV ontvanger ook aangesloten wilde dan was een aparte UTP daarvoor vereist. (had te maken met een ander vlan voor tv tov internet dacht ik). Ik had daarom dus 2 utp's naar de televisiewand. Met een kleine PoE unifi switch zorgde ik er dan voor dat de TV zelf, consoles etc. daar van bekabeld netwerk was voorzien. Meer kabels kreeg ik daar niet, en de PoE scheelde weer een stekker.
CAI is bij mij in het hele huis al vervangen door loze leidingen. Ik trek zelf overal wel UTP.
Dat is nu niet (meer) zo. Ik heb op mijn slaapkamer zelfs de volgende situatie:
Powerline adapter vanuit stopcontact > switch > KPN-kastje

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:17:
Wij hebben een mooi kantel kiep raam/deur. Er is echter maar 17 mm ruimte tussen raamkozijn en stelkozijn :

[Afbeelding]

We hebben nu plisse gordijnen hangen die aan het kozijn vastzitten met van die clipjes boven en onder. Dit geeft echter teveel licht naar binnen. Het licht ontsnapt via de zijkanten naar binnen w

Ik zat daarom te denken om verduisterende gordijnen op te hangen maar daardoor zal de deur niet meer openen gaan denk ik.

Weet iemand of er iets is als afneembare gordijlrails zijn ? Ik heb lopen zoeken, maar kan niet echt iets vinden.
Je kan eventueel de gipsplaten bovenaan het kozijn de laatste 5-8 centimeter weghalen / inkepen zodat je meer verticale ruimte hebt voor je nieuwe gordijn / plisse?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
_eLMo_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:29:
[...]

Je kan eventueel de gipsplaten bovenaan het kozijn de laatste 5-8 centimeter weghalen / inkepen zodat je meer verticale ruimte hebt voor je nieuwe gordijn / plisse?
Ja daar zat ik ook aan te denken. Het is alleen dat nu allemaal al gestuct en geverfd is. De foto die ik heb gepost is een oude foto van tijdens de bouw. Ik weet niet of het daar beter van word als ik dat ga slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Ik heb eigenlijk alleen maar met CAI gerekend voor in de woonkamer, ik ga er vanuit dat in de toekomst (lees: mijn kinderen) alles via streaming gaan doen. Gekke gedachte of moet ik toch rekening houden met meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blik1984 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:39:
Ik heb eigenlijk alleen maar met CAI gerekend voor in de woonkamer, ik ga er vanuit dat in de toekomst (lees: mijn kinderen) alles via streaming gaan doen. Gekke gedachte of moet ik toch rekening houden met meer?
Ik zou juist UTP leggen.
De KPN en nieuwste Ziggo STB hebben allebei een UTP verbinding nodig. Dus wat je ook kiest, je hebt UTP nodig.

Daarnaast kan je met zoiets wel Coax signaal over UTP transporteren, maar andersom gaat nooit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:44:
[...]

Ik zou juist UTP leggen.
De KPN en nieuwste Ziggo STB hebben allebei een UTP verbinding nodig. Dus wat je ook kiest, je hebt UTP nodig.

Daarnaast kan je met zoiets wel Coax signaal over UTP transporteren, maar andersom gaat nooit.
Heb 2 loze leidingen voor richting de TV-hoek, UTP was ik sowieso al vanuit gegaan. Al was het maar voor andere apparatuur zoals de PS5 die er komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Blik1984 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:39:
Zelf heb ik in elke slaapkamer utp en coax. Tv's zijn op beide aangesloten. Wifi via ubiquiti schotels.

Wat is wijsheid, geen flauw idee maar ik ben blij dat ik die loze leidingen heb laten plaatsen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blik1984 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:46:
[...]

Heb 2 loze leidingen voor richting de TV-hoek, UTP was ik sowieso al vanuit gegaan. Al was het maar voor andere apparatuur zoals de PS5 die er komt te staan.
Ah ik denk dat ik je vraag verkeerd om las.
Je hebt alleen in de woonkamer CAI gelegd. Dus niet in andere ruimtes.
Ik dacht dat je in de woonkamer alleen CAI gelegd had. Dus geen andere draden.

Dan zit je wel goed. Ik heb niet eens meer CAI voor de woonkamer. Ik heb zo'n setje van die Muxlab dingen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Bravertal schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:47:
[...]

Zelf heb ik in elke slaapkamer utp en coax. Tv's zijn op beide aangesloten. Wifi via ubiquiti schotels.

Wat is wijsheid, geen flauw idee maar ik ben blij dat ik die loze leidingen heb laten plaatsen.
Ik heb naar iedere kamer minimaal 1 loze leiding tbv UTP. Ik verwacht geen CAI nodig te hebben op de slaapkamers. Als de kids dan TV willen kijken doen ze dat maar via streaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:50:
[...]

Ah ik denk dat ik je vraag verkeerd om las.
Je hebt alleen in de woonkamer CAI gelegd. Dus niet in andere ruimtes.
Ik dacht dat je in de woonkamer alleen CAI gelegd had. Dus geen andere draden.

Dan zit je wel goed. Ik heb niet eens meer CAI voor de woonkamer. Ik heb zo'n setje van die Muxlab dingen gekocht.
Het is zelfs zo dat ik 2 loze leidingen heb aangelegd naar de tv-hoek. Indien nodig kan ik er daarvan 1 gebruiken voor de Coax. Indien dat niet nodig is heb ik 2 loze leidingen voor UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Onlangs heb ik wat besteld op supermagnete, waar ze magneten in alle soorten en maten hebben. Ik kan met voorstellend dat je die op het plafond monteert, en daar dan een standaard stalen gordijnrail op "plakt".

offtopic:
ik heb geen aandelen in supermagnetem en er zijn vast andere winkels te vinden die vergelijkbare waar verkopen ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-08 11:04

[Afbeelding]

En zoiets dan. Is ook verduisterend en geen rails nodig. Bestaat volgens mij van verschillende merken;

https://www.123jaloezie.n...nKJPVjWu1NzhoCmuAQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-08 11:04
nel!s schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:31:
[...]

Veel eikenhouten balken constructies voor schuur woningen worden tegenwoordig met 4 planken uitgevoerd IPV massief eikenhout, ivm de kosten. Ik zou vragen of ze je staal kunnen 'inpakken' in mooi eikenhout. Wij hebben zelf massief eikenhout in ons nieuwbouwhuis verwerkt en dat is esthetisch de beste keuze (naast leemstuc) die we hebben gemaakt, nu we er een tijdje wonen.
Dat zou best een oplossing zijn om het mooier te maken. Ik zie dat er ook zoiets als kant en klare overzet balken bestaan. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
RCreator schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:26:
[...]

En zoiets dan. Is ook verduisterend en geen rails nodig. Bestaat volgens mij van verschillende merken;

https://www.123jaloezie.n...nKJPVjWu1NzhoCmuAQAvD_BwE
Bedankt voor de tip ! Het systeem gaat echter maar tot 230 cm, het raam is 233 cm...

Edit : dit systeem zou wel moeten passen (tot 240 cm) :

https://www.mijnraamdecoratie.nl/plisse-kliksysteem

Ik ga even op onderzoek uit :)

[ Voor 13% gewijzigd door vortexnl1982 op 17-12-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Stealth2000 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:11:
[...]

Dat is niet meer nodig bij KPN. Zorg in de meterkast voor een goede "managed switch" en je kunt je TV gewoon in ieder willekeurig UTP poortje pluggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

We krijgen donderdag de sleutel! Moor voor kerst, kunnen we twee weken klussen.
@voog eindelijk die bouwput uit de tuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2024
Beste tweakers,

Heeft een van jullie ervaring met het infrezen van spots direct in het plafond in plaats van in een verlaagd plafond? Ik heb net een offerte gekregen van dit bedrijf: https://debetonboorder.nl/

Ze klinken heel professioneel als ik ze bel en ik kom uit op ongeveer 2100 EUR voor 15 gaten en een aantal groeven voor de inbouwspots.

Ik vraag me ook af wat voor spots hier in gaan. De meeste spots hebben van die haakjes om ze straks tegen het verlaagd plafond aan te drukken, maar als het een gat is, hoe zet je ze dan vast?

Hopelijk kan iemand me helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kan dat zomaar in je plafond? Bij kanaalplaten kun je niet zomaar gaten boren en ook bij breedplaten zou ik voorzichtig zijn. Voor je het weet zit je door de plaat heen in de leidingen die op de plaat liggen (water/elektra)

Die plaat is maar een paar centimeter dik. Daar liggen de leidingen op en daar bovenop de bewapening met gestort beton.

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 17-12-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaten kan wel, maar dan krijg je er geen draden heen. Dus moet je ook sleuven frezen, en dat mag niet.

Normaalgesproken zitten die spotgaten er in vanuit de bouw, of boren ze die tijdens de bouw. En regelen ze bedrading vanuit boven. Dus de vloer die er boven ligt bevat de leidingen. Zo is dat nu ook met je normale lichtpunten.

Achteraf is dat volgens mij niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
Ik zie toch echt heel veel buren hier die het gewoon doen. Ik zie gefreezde gaten in het plafond en ook sleuven voor de bedrading... Bel de personen van https://debetonboorder.nl/. Die weten wat ze doen. Hij gaf wel aan dat het niet aan te raden is als het plafond van die v-naden heeft.

Hoe dan ook, hoe bevestig je de spots?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou je echt even afvragen of je dat wel wilt… Gaten boren is 1 ding, maar ik zou echt geen sleuven durven frezen in de kanaalplaten.

Hier kan een kleine klusvakantie beginnen. Zojuist een lading Ikea pakketten bezorgd hier die de bijkeuken moeten gaan worden.
Helaas was het blad niet leverbaar, dus die moet ik nog ophalen bij de lokale Ikea.
Bezorgen was trouwens omdat de spoelbak niet in de winkel te koop is, maar alleen te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OC5gPXJIGAfiTnKbdwHgagrpXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6FqKE7sQW3CsQWhCEzvPWjx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

cxsmike schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:58:
Beste tweakers,

Heeft een van jullie ervaring met het infrezen van spots direct in het plafond in plaats van in een verlaagd plafond? Ik heb net een offerte gekregen van dit bedrijf: https://debetonboorder.nl/

Ze klinken heel professioneel als ik ze bel en ik kom uit op ongeveer 2100 EUR voor 15 gaten en een aantal groeven voor de inbouwspots.

Ik vraag me ook af wat voor spots hier in gaan. De meeste spots hebben van die haakjes om ze straks tegen het verlaagd plafond aan te drukken, maar als het een gat is, hoe zet je ze dan vast?

Ik heb spotboxen laten plaatsen door de breedplaat-fabrikant. Die zijn dus ingegoten in het beton.
Ik mocht op een A4tje aankruisen waar ik ze wilde hebben en de constructeur heeft ze allemaal een beetje verschoven om constructie-technische redenen.

Ik zou zeker niet zomaar in je breedplaten of kanaalplaten gaan boren zonder met een constructeur te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie op hun website dat ze nooit totaan de bewapening boren, dus dat betekent dat ze er wel over nagedacht hebben. Maar dat betekent volgens mij ook dat je geen GU10 spots zoals Hue kan plaatsen, maar enkel die platte 'Gamma-rommel'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Door onduidelijke levertijden van een leverancier kon onze bouwer pas heel laat aangeven dat ze kunnen opleveren. Vandaag hebben we dus te horen gekregen dat ze 23 dec gaan opleveren.

Nu geeft de bouwer aan:
Members only:

Het is me gelukt om een afspraak met VEH te maken voor die datum, dus dat zit goed.

Dit schijnt een eis te zijn van Woningborg. Iedereen wil voor de kerst nog opgeleverd hebben, zowel de bouwer als wij, dus ik zie niet precies wat het probleem zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:21:
Door onduidelijke levertijden van een leverancier kon onze bouwer pas heel laat aangeven dat ze kunnen opleveren. Vandaag hebben we dus te horen gekregen dat ze 23 dec gaan opleveren.

Nu geeft de bouwer aan:

***members only***

Het is me gelukt om een afspraak met VEH te maken voor die datum, dus dat zit goed.

Dit schijnt een eis te zijn van Woningborg. Iedereen wil voor de kerst nog opgeleverd hebben, zowel de bouwer als wij, dus ik zie niet precies wat het probleem zou zijn?
Weet je wel zeker dat je graag voor Kerst opgeleverd wil krijgen, on zulke short notice? Bij ons destijds was de helft van de straat vlak voor Kerst, ook maar iets van 2 weken ervoor duidelijk, en de rest (waaronder wij) 1 februari. Het regelen van alle vloeren, muren en andere mannetjes was voor ons een stuk makkelijker. Degene die voor Kerst de sleutel kregen, hebben in de vakantie vrijwel nix nuttigs kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jurjen_g schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:42:
[...]

Weet je wel zeker dat je graag voor Kerst opgeleverd wil krijgen, on zulke short notice? Bij ons destijds was de helft van de straat vlak voor Kerst, ook maar iets van 2 weken ervoor duidelijk, en de rest (waaronder wij) 1 februari. Het regelen van alle vloeren, muren en andere mannetjes was voor ons een stuk makkelijker. Degene die voor Kerst de sleutel kregen, hebben in de vakantie vrijwel nix nuttigs kunnen doen.
De planning was begin December, maar dat liep uit omdat een toeleverancier zijn materialen niet kon leveren.
Ik heb de timmerman en elektricien al ingeboekt voor week 1 en de stukadoor voor week 2.

Dus ik ben alleszins gelukkig dat het alsnog is gelukt. Kan ik mooi de laatste week van het jaar voorbereiden voor de vaklui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cxsmike schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:18:
Ik zie toch echt heel veel buren hier die het gewoon doen. Ik zie gefreezde gaten in het plafond en ook sleuven voor de bedrading... Bel de personen van https://debetonboorder.nl/. Die weten wat ze doen. Hij gaf wel aan dat het niet aan te raden is als het plafond van die v-naden heeft.
Dat is een beetje een vreemde opmerking, want zowel kanaalplaten als breedplaten hebben v-naden, tenzij die dicht gestuct zijn, maar dan is dat een dun laagje stuc.

Je moet het natuurlijk zelf weten, het is jouw huis.
Hoe dan ook, hoe bevestig je de spots?
Normaal heb je inderdaad een spotbox. Die heeft ruimte om de spot in weg te werken en ook ruimte voor de aansluitklem voor de bedrading, die meestal iets schuin naast de spot steekt. Geen idee hoe je dat zou doen bij een later ingeboord gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:21:
Toch prima? Juist hiervoor zullen ze die regel in het leven hebben geroepen. Anders kan een aannemer -in theorie- om 16:59 mailtje sturen dat je de volgende dag om 08:00 een oplevering hebt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
Blihi schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:13:
[...]

Dat is niet meer nodig bij KPN. Zorg in de meterkast voor een goede "managed switch" en je kunt je TV gewoon in ieder willekeurig UTP poortje pluggen.
Inderdaad, ik heb deze twee jongens aangesloten. Destijds al een beetje rekening mee gehouden met het aantal WCD's kiezen voor de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgPs2d-_69AC7ZpNPkO8drdbjLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xie9WIAQdtSwyCPrPTWSTlZC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 17-12-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

witterholt schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:01:
[...]

Inderdaad, ik heb deze twee jongens aangesloten. Destijds al een beetje rekening mee gehouden met het aantal WCD's kiezen voor de meterkast.
[Afbeelding]
Volgens mij zijn dat switches? 2960s of 3560s?
En heb je alleen IGMP snooping of ook de IGMP proxy draaien?
Volgens mij is het de bedoeling namelijk dat die switches het multicast verkeer uit VLAN 6 naar VLAN 4 routeren, maar dat gaat uiteraard niet automatisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:28:
[...]

Volgens mij is het de bedoeling namelijk dat die switches het multicast verkeer uit VLAN 6 naar VLAN 4 routeren, maar dat gaat uiteraard niet automatisch.
Nee, het zijn Cisco managed switches van het type CBS250-8PP-E-2G; dan heb je gelijk voor 45w POE erbij. Het is een vrij recente serie voor thuis- en kleine kantoren welke zowel via een eenvoudige web interface als de CLI ingesteld kan worden. De VLAN functionaliteit heb ik voor nu even uit staan.
Ik heb deze gekozen vanwege de bescheiden afmetingen, dat ie geen ventilator heeft en de "eco" modus waardoor ie relatief zuinig in gebruik is.

[ Voor 34% gewijzigd door witterholt op 18-12-2021 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
cxsmike schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:58:
Beste tweakers,

Ik heb mn plafond 5cm laten verlagen (incl gips en stuclaag 6cm). Dat zal niet niet veel meer dan die 2100 gekost hebben. Voordeel, je bent in de toekomst flexibel als je ergens anders lampen oid wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:28:
[...]

Jawel, dat gaat helemaal automatisch hier. Ik heb een Netgear Prosafe hangen en die hoef je helemaal niet te configureren om dit werkend te krijgen. KPN biedt die zelf ook aan als optie (de GS105E, ik heb een 16 poorts versie).

Dus, UTP vanuit de glasvezelkast naar de XPeriabox V10a (die hangt bij mij centraal in huis onder de trap), dan een UTP kabel vanuit die glasvezelkast terug naar de meterkast en daar in de Prosafe.

Vanuit de Prosafe gaan de kabels het huis door en via verschillende switches naar de eindgebruikers, waaronder de TV en de Settopbox van KPN. Geen centje pijn en niet meerdere kabels nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:41:
We krijgen donderdag de sleutel! Moor voor kerst, kunnen we twee weken klussen.
@voog eindelijk die bouwput uit de tuin ;)
Koffie staat klaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:01:
[...]

Wat een bakbeesten.

Mijn Prosafe is aanzienlijk compacter, maar biedt geen PoE. Daarvoor heb ik nog een tweede, 5-poorts switch. Dat geeft ook meteen de mogelijkheid om die camera's rechtstreeks met het tweede
UTP poortje van de NAS te verbinden. Zo blijft het camera verkeer gescheiden en hoeft dat niet over de grote switch (is toch een behoolijke bandbreedte, die camera's).

Verder staan in de meterkast nog de NAS, de Raspberry Pi als PiHole DNS en sensorlogger en een UPS waar al die apparaten aan zitten. Valt de stroom uit, dan blijft in ieder geval de meterkast nog een hele tijd doordraaien (zodat de IP camera's in ieder geval blijven werken). Ik heb maar 1 stopcontact nodig, met een verdeeldoos achter die UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 23:46
Wij hadden gisteren een afspraak met een interieurdesigner. Die gaf aan dat (visgraat) PVC ook goed doorgelegd kan worden in de badkamer en toiletten. Ik heb op internet gezocht en het kan er wel mooi uit zien. Heeft iemand hier ervaring met PVC in de badkamer/toilet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf geen ervaring mee maar heb een kennis (professional) die dat enkele jaren geleden al aangaf dat prima mogelijk was en gedaan werd. Bij ons in de woonkamer zijn de plinten ook gemaakt van de vloer waardoor water nergens heen kan. Zelf gaan wij alleen de vloer doortrekken in de WC.

PVC in de badkamer zou ik zelf niet aandurven. De vloer ligt vaak hoger en zit er nog steeds een dorpel. Daarnaast heb je in de badkamer niet alleen met water te maken maar met douchen met warm water wat ook effect kan hebben op loslaten van de lijm. Als je het doet zou in in ieder geval de standaard tegel als onderlaag overwegen zodat vochtschade beperkt blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:46
Tompouce schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:00:
Heeft iemand hier ervaring met PVC in de badkamer/toilet?
Niet in de badkamer, maar we hebben het hier wel door laten leggen in het toilet op de begane grond (Therdex 6043 visgraat). Ziet er goed uit en bevalt heel prima tot nu toe (oplevering in maart). Er komen natuurlijk nooit emmers water op de grond in het toilet, dus het hoeft niet heel waterdicht te zijn om toch werkbaar te zijn. En het houdt gewoon even makkelijk schoon als de rest van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 22:27
Deveon schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:33:
Zelf geen ervaring mee maar heb een kennis (professional) die dat enkele jaren geleden al aangaf dat prima mogelijk was en gedaan werd. Bij ons in de woonkamer zijn de plinten ook gemaakt van de vloer waardoor water nergens heen kan. Zelf gaan wij alleen de vloer doortrekken in de WC.

PVC in de badkamer zou ik zelf niet aandurven. De vloer ligt vaak hoger en zit er nog steeds een dorpel. Daarnaast heb je in de badkamer niet alleen met water te maken maar met douchen met warm water wat ook effect kan hebben op loslaten van de lijm. Als je het doet zou in in ieder geval de standaard tegel als onderlaag overwegen zodat vochtschade beperkt blijft.
PVC in de badkamer hebben wij ook overwogen, maar dan wel een douchebak zoals deze. Ik denk dat het geen prettige klus is om het afschot naar de drain te laten egaliseren. Denk dat het vragen om problemen is. Vandaar de keuze voor een douchebak. Verder blijkt dat pvc geplakt kan worden met verschillende soorten lijm. Denk dat daar ook rekening mee gehouden moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn de naden van verlijmd PVC & klik PVC niet waterdicht. Je zult het dan nog moeten coaten, voor bijv. in een douche.

Wij hebben verlijmd pvc op de slaapkamer waar ook een vrijstaand bad staat, maar dat is niet te vergelijken met een douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De ene PVC vloer is de andere ook niet. Niet alleen het materiaal speelt een rol maar ook het vakmanschap. Ik zou het dus zeker alleen laten doen als de partij er voldoende ervaring mee heeft.

Wij hebben het destijds laten leggen met plinten gemaakt van de stroken. Kitrand ertussen en werd letterlijk een lage badkuip genoemd en dat het zo ook in een badkamer kan (douche weet ik niet). Dit is alleen wel een bekende die normaal alleen B2B doet en daarom ook pvc legt die ook commercieel gebruikt kan worden in bijv een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Iemand een manier gevonden om met Floorplanner de WoodUpp of vergelijkbare houten panelen op de muur te zetten? Ik wil graag kijken hoe het staat, maar het zit helaas niet in de standaard meubel bibliotheek.

En nog een andere Floorplanner vraag: iemand een idee hoe je verschillende kleurvlakken op de muur kan maken? Ik wil kijken hoe het staat als ik de bovenste 30 cm een witte band schilder, om de ruimte wat groter te laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU1IjcAkBHf2r-Amz3_mD1pmJO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHRJpWRAsQo4eQysmszeduGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJmO2CC-Rt0XhG9byvhVd_cLggA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEp18ycjtFUn62uB6ABUwKpb.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer eens op de bouwplaats van onze ieuwe woning geweest en hierbij viel me op dat 1 van de 2 bronnen echt recht onder de fundering geboord is.

Weet iemand hier of dit verder geen kwaad kan? De fundering is er dan dus blijkbaar bovenop gestort en daarna is het uitgegraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Succes iedereen die de sleutel krijgt in het midden van de lockdown....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
m-designz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag weer eens op de bouwplaats van onze ieuwe woning geweest en hierbij viel me op dat 1 van de 2 bronnen echt recht onder de fundering geboord is.

Weet iemand hier of dit verder geen kwaad kan? De fundering is er dan dus blijkbaar bovenop gestort en daarna is het uitgegraven.
Dat maakt echt niks uit, niet voor de fundering en ook niet voor de bron. Je hoeft er nooit meer bij te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Vanmiddag de deuren uitgezocht bij een andere partij, aangezien Berkvens niet kon leveren wat we wilden. Voor wie benieuwd is naar de kosten van zoiets: het worden nu deuren van spaanplaat ipv honingraat, hardhouten kozijnen, kamerhoog, stomp, verdekte scharnieren en magneetslot. Kost ~€1600 per deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Marinos83 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:20:
Iemand een manier gevonden om met Floorplanner de WoodUpp of vergelijkbare houten panelen op de muur te zetten? Ik wil graag kijken hoe het staat, maar het zit helaas niet in de standaard meubel bibliotheek.

En nog een andere Floorplanner vraag: iemand een idee hoe je verschillende kleurvlakken op de muur kan maken? Ik wil kijken hoe het staat als ik de bovenste 30 cm een witte band schilder, om de ruimte wat groter te laten lijken.
Antwoord op je harde vraag, dit kan volgens mij niet. Ik pakte vaak een wit meubel (keukenkastje bij v) en dan de afmetingen aanpassen naar bijv 2m breed 10cm dik en dan gewoon in de muur zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
millerman_sf schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:05:
Vanmiddag de deuren uitgezocht bij een andere partij, aangezien Berkvens niet kon leveren wat we wilden. Voor wie benieuwd is naar de kosten van zoiets: het worden nu deuren van spaanplaat ipv honingraat, hardhouten kozijnen, kamerhoog, stomp, verdekte scharnieren en magneetslot. Kost ~€1600 per deur.
Poh prijzig zeg. Weet je ook per optie wat de meerkosten zijn? En dan doel ik eigenlijk op de hardhouten kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lache man, weer een lockdown :z . Kunnen vaklui nog wel aan hun spullen komen, bijvoorbeeld tegellijm? Hoe ging dat in de vorige lockdown eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 14:22
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:05:
Lache man, weer een lockdown :z . Kunnen vaklui nog wel aan hun spullen komen, bijvoorbeeld tegellijm? Hoe ging dat in de vorige lockdown eigenlijk?
De bouwmarkten waren open voor profs met een pasje, ook de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

Sowieso vond ik vertragingen mbt Corona voor ons meevallen. Ja er was blijkbaar schaarste van materialen, maar geen bizarre vertragingen van 3-6 maanden. Er was zeker uitval van personeel in ons project, maar dus niet al te veel last van gehad.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@Blihi thanks!

@Verwijderd vorig jaar kon je bijv. gamma online bestellen en dan dezelfde dag afhalen. Verwacht dat dat nu weer zo zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ja geen zorgen, de groothandels blijven gewoon open. Normaal gesproken is het de week tussen kerst en oud en nieuw vrij rustig en bouwt de drukte langzaam op naar normaal niveau eind Januari maar ik verwacht dat het amper zal afzwakken en dat de vakken eind aankomende week behoorlijk leeg zijn om tweede week januari weer ‘aangevuld’ te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Voorgaande lockdowns was het zo dat zakelijk wel doorging. Kwam je een keuken uitzoeken via de projectleverancier werd je geholpen, kwam je als particulier dan bleef de deur dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
B2C is gesloten inderdaad, B2B blijft open doorgaans, omdat het niet publiekelijk toegankelijk is.
praliwi schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:56:
[...]

Poh prijzig zeg. Weet je ook per optie wat de meerkosten zijn? En dan doel ik eigenlijk op de hardhouten kozijnen.
Veel opties heb ik wel los, maar de basis van de deur en het kozijn inclusief regulier beslag niet. Dat komt op net geen €700 per deur exclusief montage. Dat komt op ongeveer €250 per deur.

[ Voor 10% gewijzigd door millerman_sf op 18-12-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe ging dat in de vorige lockdown eigenlijk?
Wij kregen afgelopen januari in de lockdown de sleutel.
In de praktijk konden we alles nog wel krijgen, maar het duurde allemaal gewoon veel langer. Even snel naar de bouwmarkt om iets te halen kon niet en met bestellen + afhalen ging er steeds minimaal 4 uur overheen. Dus vooral zaak goed te plannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Marinos83 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:20:

Het is mij gelukt om een houten wandpaneel te plaatsen in floorplanner. Ik heb dit gedaan door een tweede laag muur te plaatsen en die heel dun te maken zodat het niet te veel uitsteekt van de normale muur. Je kunt vervolgens alleen dat stukje muur allerlei kleuren en motieven geven en dus ook iets dat lijkt op woodup. Een andere optie is dat je je muur laat bestaan uit twee delen, dan kun je eentje een andere kleur/motief geven. Hopelijk is deze uitleg niet te vaag. Ik ben een totale amateur dus misschien is er nog een betere manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z3ICHAjCm5EIBOqfit6aPI09qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHwvCNr3tDK5q6yFpuuzImdZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MemeMaster op 18-12-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Farmerwood schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:32:
[...]

Wij kregen afgelopen januari in de lockdown de sleutel.
In de praktijk konden we alles nog wel krijgen, maar het duurde allemaal gewoon veel langer. Even snel naar de bouwmarkt om iets te halen kon niet en met bestellen + afhalen ging er steeds minimaal 4 uur overheen. Dus vooral zaak goed te plannen.
Ik heb deze week de sleutel gekregen.. ik vind het al een grote handicap dat ik niet even snel naar de action kan voor goedkope zooi ;( . gewoon dingen die je eenmalig gebruikt voor het klussen/ verhuizen en niet per se van kwaliteit hoeven te zijn. Helaas ook geen tijd gehad om vandaag nog even in te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
millerman_sf schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:20:
B2C is gesloten inderdaad, B2B blijft open doorgaans, omdat het niet publiekelijk toegankelijk is.
Tegenwoordig is het vrij makkelijk om een pas aan te vragen voor de groothandel hoor. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
JackBol schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:17:
Ik zie op hun website dat ze nooit totaan de bewapening boren, dus dat betekent dat ze er wel over nagedacht hebben. Maar dat betekent volgens mij ook dat je geen GU10 spots zoals Hue kan plaatsen, maar enkel die platte 'Gamma-rommel'.
Waar heb je dat gelezen? En hoe diep moet je dan eigenlijk boren om bij de bewapening te komen?
Dus die GU10 spots van hue zijn dieper/hoger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
Cagdas schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:42:
[...]

PVC in de badkamer hebben wij ook overwogen, maar dan wel een douchebak zoals deze. Ik denk dat het geen prettige klus is om het afschot naar de drain te laten egaliseren. Denk dat het vragen om problemen is. Vandaar de keuze voor een douchebak. Verder blijkt dat pvc geplakt kan worden met verschillende soorten lijm. Denk dat daar ook rekening mee gehouden moet worden.
Die heb ik ook!
Goede keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

cxsmike schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:36:
[...]

Waar heb je dat gelezen? En hoe diep moet je dan eigenlijk boren om bij de bewapening te komen?
Dus die GU10 spots van hue zijn dieper/hoger?
Die breedplaten zijn zo'n 7cm. Je hebt dus al kans om die wapening te raken als je je 3 a 4cm diep boort.
Een GU10 spot is al 58mm zonder voetje, dus dat haal je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Ben bezig met de verlichting, moet dat op korte termijn doorgeven aan de koopbegeleidster.
We hebben een eiland. Zit er nu aan te denken de verlichting als volgt te doen (dus 3 opbouwspots boven het eiland en twee inbouwspots voor de kastenwand).

Qua uitlijning vind ik het nog wat lastig, denk dat de spots voor de kastenwand mooi tussen de kasten geplaatst moeten worden, en dat de opbouwspots verdeeld moeten worden boven het eiland. Je krijgt ze dan alleen niet mooi met elkaar uitgelijnd. Maar ik denk dat dat niet zo storend is?

Wat denken jullie? En hebben we zo genoeg verlichting, en de verlichting boven het eiland goed gepositioneerd?. Vind de verlichting best lastig!

Wellicht moeten de spots boven het eiland allemaal precies boven 1/3e van het eiland (dus de buitenste twee wat naar binnen), om een betere afstand tussen de spots te krijgen? Dan lijnen ze al helemaal niet meer uit met de spots van de kastenwand, zou dat storend zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1-M4pV9QW8GN4dyiCaLos7_S9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1oPGB9A43nLKtoP0mkHP6MtL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdIiLNwy1df2C7Om8JB3fgMyIVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFuT5XKZbbOLDPsK1KwlWJ1V.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8PBSTosZ5xCU_swa4MDmeGAte4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HDyNOpmEVJqHeZXae7KCftxV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door praliwi op 19-12-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:24:
Ben bezig met de verlichting, moet dat op korte termijn doorgeven aan de koopbegeleidster.
We hebben een eiland. Zit er nu aan te denken de verlichting als volgt te doen (dus 3 opbouwspots boven het eiland en twee inbouwspots voor de kastenwand).

Qua uitlijning vind ik het nog wat lastig, denk dat de spots voor de kastenwand mooi tussen de kasten geplaatst moeten worden, en dat de opbouwspots verdeeld moeten worden boven het eiland. Je krijgt ze dan alleen niet mooi met elkaar uitgelijnd. Maar ik denk dat dat niet zo storend is?

Wat denken jullie? En hebben we zo genoeg verlichting, en de verlichting boven het eiland goed gepositioneerd?. Vind de verlichting best lastig!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja Als je het hele eiland paar cm naar links doet en ze dan uitlijnt ben je er toch?

Nevermind. 90cm is al niet super veel loop ruimte en dat wil je niet nog eerder verkleinen.

Wat voor plafond is het? Als het kant en klare delen zijn dan zou je nog wel eens bedrogen uit kunnen komen als het inderdaad noodzakelijk is ze op de plaat wat naar links of rechts te verschuiven.

Mijn voorkeur zou zoiets zijn voor je kastenwand. Kan je draaien, je bent niet afhankelijk van maat voering, je kan er zo een extra lamp bij hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sX5RMO3vZXe4b5gqa3-r10FHY-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cl2AjynRATL1gAahzzmMG2rq.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 19-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Ik zou het voorstel van @Toppe dan eerder boven je eiland hangen en bij je kastenwand gewoon 3 spots in het plafond.
Die zijn er ook gewoon kantelbaar, dimbaar en GU10 (heb ik zelf ook).
Ik vind zo’n rails eigenlijk teveel opvallen maar bij een eiland staat het nog wel.
Het voorbeeld van de woonkamer vind ik zelf echt lelijk.
Smaken verschillen gelukkig :).

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 19-12-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Wellicht moeten de spots boven het eiland allemaal precies boven 1/3e van het eiland (dus de buitenste twee wat naar binnen), om een betere afstand tussen de spots te krijgen? Dan lijnen ze al helemaal niet meer uit met de spots van de kastenwand, zou dat storend zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt dan neem ik aan downdraft afzuiging? Anders zou je ook nog van die design afzuigkap met bijpassende lampen kunnen overwegen, dus geen spotjes maar grotere 'kegels' (heb ff geen plaatje). Voor spotjes kun je ook nog gewoon een plank met 3 of 4 spotjes overwegen, is makkelijker voor de maatvoering en hoef je maar 1 plafondpunt te laten maken. Wij hadden er destijds eigenlijk niet lang genoeg over nagedacht maar zoals wij het hebben is in elk geval genoeg licht (let niet op de rommel, ik moet nog afruimen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBgGf1InvS__3f-eVdj84KX2qw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQ6YNyltO4yVVyT9JC347uth.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door jurjen_g op 19-12-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben ongeveer dezelfde opstelling. Gekozen voor de lampen boven het midden van het werkblad.

Uitlijning met de achterwand losgelaten vanwege 3 VS 2 lampen, je staat er toch nooit recht voor en zoals je bij mij ziet zitten er nog 2 WTW afzuigventielen.... Wat het minder strak doet ogen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnLE4h1gWDOTXe4dBHIiY_MLyXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsmItiQQtRCM0AjA3DFubHst.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb boven het eiland een dimbaar ledpaneel van 30x120. En boven de kastenwand spots in een koof. Dat krijg je altijd netjes (als je het zelf doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Allen bedankt voor de antwoorden en foto's!
aprofet schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:36:
[...]

Wij hebben ongeveer dezelfde opstelling. Gekozen voor de lampen boven het midden van het werkblad.

Uitlijning met de achterwand losgelaten vanwege 3 VS 2 lampen, je staat er toch nooit recht voor en zoals je bij mij ziet zitten er nog 2 WTW afzuigventielen.... Wat het minder strak doet ogen...

[Afbeelding]
Hoeveel afstand heb je tussen de spots boven het eiland? En hoe lang is je eiland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
praliwi schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:05:
Allen bedankt voor de antwoorden en foto's!

[...]

Hoeveel afstand heb je tussen de spots boven het eiland? En hoe lang is je eiland?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE_5HEgLsojipX6yvERCfl5Ye9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaFZ9nfToJBHKVUCzQYkxrqf.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LglWGIQHILCd8OL4rMFYKlhAtgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BWOQoRTE10diFQp0CsnN5nu.jpg?f=fotoalbum_large
Blad is 3 meter,
De 3 spotjes zitten hier recht boven, dus
0,50 - 1,50 - 2,50.
Dat leek ons het beste qua lichtopbrengst op het aanrecht.

Edit: het uitlijnen van de spotboxen kan een beetje tricky zijn, in onze badkamer boven zitten de spotboxen net niet in op 1 lijn, dat zie je pas bij de oplevering, en dan is het eigenlijk te laat om er nog iets aan te doen... (Kleine lettertjes "circa maten" "valt binnen de toleranties" etc etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door aprofet op 19-12-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:54:
Ik zou het voorstel van @Toppe dan eerder boven je eiland hangen en bij je kastenwand gewoon 3 spots in het plafond.
Die zijn er ook gewoon kantelbaar, dimbaar en GU10 (heb ik zelf ook).
Ik vind zo’n rails eigenlijk teveel opvallen maar bij een eiland staat het nog wel.
Het voorbeeld van de woonkamer vind ik zelf echt lelijk.
Smaken verschillen gelukkig :).
Dit is ook niet mijn smaak maar ging meer voor het beeld :) gelukkig zijn er nog 1000 modellen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
In totaal 200 meter damwand geplaatst achter alle woningen.

Iemand in de achterliggende straat had waterschap nog gebeld om te klagen. Iemand van het waterschap ter plaatsen geweest en die heeft even aangegeven waar de wand exact mag komen en koos er voor om alles op één lijn te zetten ipv per kavel kijken. Bij ons is er ruim 2 meter bij gekomen.

Zijn elementen van 175 hoog en 12 dik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSSCn51Y_S8RU8tN42M15MOa9gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E17skcKcRvBfr4qJQ9mOlamV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:22:

Iemand in de achterliggende straat had waterschap nog gebeld om te klagen. Iemand van het waterschap ter plaatsen geweest en die heeft even aangegeven waar de wand exact mag komen en koos er voor om alles op één lijn te zetten ipv per kavel kijken. Bij ons is er ruim 2 meter bij gekomen.

[Afbeelding]
Dit is toch een keermuur en geen damwand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Afas schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:29:
[...]

Dit is toch een keermuur en geen damwand?
Klopt. Woord damwand is alleen al zo vaak gebruikt binnen het project dat ik het begin over te nemen :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online

[Afbeelding]
Moet alleen nog prikkeldraad bovenop ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[Afbeelding]
Dat ziet er toch niet uit. Ik snap wel dat je achterburen hierover klagen. Wordt dit nog afgewerkt of is dit de uiteindelijke situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:55:
[...]

Dat ziet er toch niet uit. Ik snap wel dat je achterburen hierover klagen. Wordt dit nog afgewerkt of is dit de uiteindelijke situatie?
Gezien de tuinen van de achterburen zo op het eerste gezicht, denk ik dat men vrij weinig geeft om afwerking :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Z___Z schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:55:
[...]

Een deel van die mensen willen ons het leven zuur maken voordat we er überhaupt wonen. Als ze dat niet doen had er een hele boel in overleg gekund.

Zelf contact gehad met onze achter buren en die waren wel blij met deze wand. Zag er netjes uit en die mensen komen er vrijwel nooit achter. Wel hebben ze een stuk grond in gebruik wat van ons is en hierin hebben ze twee opties gehad:
- Grond blijven gebruiken maar zijn dan verantwoordelijk voor de schoonmaak van de sloot. Netjes via de notaris die wij zullen betalen.
- Grond leeg maken en aan ons terug geven.

Tijdens ons gesprek ging hun voorkeur duidelijk naar de eerste optie uit.

Het is dat we wel weten wie de melder is en dat zijn niet de mensen achter ons. Als dat wél het geval was dan hadden ze alles kunnen verplaatsen ed.

Overigens wordt onze rotzooi natuurlijk wel netjes weg gehaald en worden de buizen nog afgezaagd omdat nu het uiteinde hoger ligt dan waar hij de wand uit komt.

Hier kijken wij op uit:
Members only:

Edit: het hoogte verschil is inderdaad fors maar dat was een eis vanuit de gemeente.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 19-12-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Toppe schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:12:
[...]

Een deel van die mensen willen ons het leven zuur maken voordat we er überhaupt wonen. Als ze dat niet doen had er een hele boel in overleg gekund.

Zelf contact gehad met onze achter buren en die waren wel blij met deze wand. Zag er netjes uit en die mensen komen er vrijwel nooit achter. Wel hebben ze een stuk grond in gebruik wat van ons is en hierin hebben ze twee opties gehad:
- Grond blijven gebruiken maar zijn dan verantwoordelijk voor de schoonmaak van de sloot. Netjes via de notaris die wij zullen betalen.

Het is dat we wel weten wie de melder is en dat zijn niet de mensen achter ons. Als dat wél het geval was dan hadden ze alles kunnen verplaatsen ed.

Overigens wordt onze rotzooi natuurlijk wel netjes weg gehaald en worden de buizen nog afgezaagd omdat nu het uiteinde hoger ligt dan waar hij de wand uit komt.

Hier kijken wij op uit:

***members only***

Edit: het hoogte verschil is inderdaad fors maar dat was een eis vanuit de gemeente.
Tja, ik zou er ook niet blij van worden als je opeens op een rij huizen/betonwand kijkt ipv een weiland (?). Ik weet niet precies hoe het gegaan is, maar als het bestemmingsplan opeens gewijzigd zijn hebben ze ook nog grotendeels gelijk zou ik zeggen.

Maar dat moet natuurlijk niet op de bewoners afgereageerd worden. Jullie kunnen er (neem ik aan) ook niks aan doen.

We hebben hier exact dezelfde situatie, maar gelukkig hebben we goed contact met de buren die er al heel lang wonen. Die zijn vooral boos op de gemeente :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:53:
[...]

Tja, ik zou er ook niet blij van worden als je opeens op een rij huizen/betonwand kijkt ipv een weiland (?). Ik weet niet precies hoe het gegaan is, maar als het bestemmingsplan opeens gewijzigd zijn hebben ze ook nog grotendeels gelijk zou ik zeggen.

Maar dat moet natuurlijk niet op de bewoners afgereageerd worden. Jullie kunnen er (neem ik aan) ook niks aan doen.

We hebben hier exact dezelfde situatie, maar gelukkig hebben we goed contact met de buren die er al heel lang wonen. Die zijn vooral boos op de gemeente :D
Klopt, maar er was altijd al duidelijk dat er een keer woningen gaan komen. Alleen wanneer was de vraag.

Het schijnt ook dat die zelfde groep mensen zoveel weerstand hebben geboden dat de aannemer er op failliet is gegaan terwijl er -op papier- was begonnen met de bouw. Maar goed, er is niemand die het wil bevestigen of ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
NVM.

[ Voor 97% gewijzigd door Toppe op 19-12-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Moet je wel voor naar Emmerich scheuren. Ik denk dat je er al snel 100 moet halen om er een positieve business case op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:47:
[...]

Moet je wel voor naar Emmerich scheuren. Ik denk dat je er al snel 100 moet halen om er een positieve business case op te maken.
Haha, wij rijden naar Papenburg en doen altijd meteen alle bekende winkels aan. Kom toch wel elke week in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:12:
[...]

Wel bijzonder dat je hier zelf achteraan moest. Dat hoort de projectontwikkelaar natuurlijk vooraf te regelen.

Begrijp ik het goed dat de sloot dan eigenlijk van jullie is en ook nog een meter ofzo achter die sloot? Dan zou ik eerder kijken of ik dat stuk niet gewoon kon verkopen aan de achterburen.

Hier kijken wij op uit:

***members only***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:26:
[...]

Wel bijzonder dat je hier zelf achteraan moest. Dat hoort de projectontwikkelaar natuurlijk vooraf te regelen.

Begrijp ik het goed dat de sloot dan eigenlijk van jullie is en ook nog een meter ofzo achter die sloot? Dan zou ik eerder kijken of ik dat stuk niet gewoon kon verkopen aan de achterburen.

[...]
De aannemer gaat de erfgrenzen pas uitzetten met de oplevering en daar konden we met die wand niet op wachten.

En de sloot is ooit getekend door een drie jarige want zo scheef loopt hij, de erfgrenzen van de percelen is wel kaars recht dus hebben sommige mensen (waaronder wij) nog een stukje grond aan de andere kant van de sloot.

Verkopen hebben we geen zin in, ik kan me voorstellen dat die mensen die er nu wonen geen zin hebben in onnodig extra kosten.

En al zouden we het bij het kadaster laten aanpassen dan zijn wij nog steeds verantwoordelijk voor de schoonmaak, raar maar waar.

De kosten om het allemaal bij de notaris te laten vast leggen is zo’n €600/€800. Na 8 jaar hebben we er dus pas een financieel voordeel aan maar het praktische voordeel begint meteen. Natuurlijk zouden we het buiten de notaris om kunnen regelen maar ik heb geen zin in welke vorm van discussie dan ook achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:20:
Voor de mensen die nog weten dat ik een lichtpunt moest verplaatsen voor een taatsdeur, het betere beunwerk is geschied:

[Afbeelding]

:P Nu mag de stukadoor het verder netjes maken.

Via het kanaal was niet te doen, dit was veel makkelijker.

Iemand trouwens een idee hoeveel mm een stukadoor ongeveer op een onafgewerkt nieuwbouwplafond smeert?
Inmiddels is dit probleem ook succesvol opgelost en afgerond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaH4esrKILoA-bFsL-McLc9s5cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQjPsiwGc3NwMECCfWUCajYi.jpg?f=fotoalbum_large

Officieel te dicht bij de rookmelder, maar who cares. Die lamp zal nooit lang branden :)
Pagina: 1 ... 65 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.