UTP en COAX door één loze leiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:13
Hallo Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwbouwhuis gekocht. Dit moet nog gebouwd gaan worden, maar ik heb er wel voor gekozen om voor alle opties m.b.t. loze leidingen te gaan. Zo worden er in totaal zes extra loze leidingen aangebracht. :)

In de woonkamer is standaard één loze leiding aanwezig, en nu wordt er dus aan de andere kant van de woonkamer nog een extra loze leiding aangebracht (op de plaats waar mijn TV meubel komt).

Nu zou ik vanuit de meterkast graag één CAT6 UTP en één COAX kabel willen trekken naar de TV hoek. De loze leiding heeft een diameter van 19mm. Nu ben ik benieuwd of dit gaat passen?

Volgens mij wel, alleen begreep ik dat CAT6 stugger is dan CAT5e, en de COAX kabels die ik hier heb liggen zijn ook niet de dunste. Ik weet ook niet of ik veel bochtenwerk tegen ga komen.

Is dit een beetje makkelijk te doen als je bij Boels een trekveer huurt? Verder nog zaken waar ik wellicht rekening mee moet houden?

Beste antwoord (via DedSec85 op 18-06-2021 14:57)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:25
door een 19mm pijp gaat dit zeer gemakkelijk :)
zelfs RG6 coax + 2x cat6 u/utp past prima als het overal vaste pijp is

wel goed veel 3M glijmiddel gebruiken :)

edit : als het nog gebouwd moet worden ... EISEN dat ze OVERAL vaste pijp met correcte bochten gebruiken
dit soort flexibel meuk is ABSOLUUT TE VERMIJDEN als het nog gebouwd moet worden (en ja het is caps waardig)

dit is dus waardeloos .. werkt snel voor de electricien maar knikt snel wat resulteerd in een onbruikbare buis
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/elasticsearch/product/6/0/5760-400-preflex-buis-222570.jpg

als de electricien het toch teveel werk vind om vaste pijp te installeren ... (en ja het is tegen de tweakers visie)
laat dan overal voorbedrade buis leggen + een reserve
die voorbedrade buizen zijn wel niet geschikt om opnieuw door te trekken , das het jammere dan
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/2316258-0/koka799-2x-utp-cat5e-100-meter.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door ijske op 31-05-2021 13:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Met 19mm gaat dat wel lukken mits je geen flexibele buis gebruikt hebben.
Ik heb hier coax en cat 6 kabel op meerdere plekken in huis terwijl hier alles 16mm buis is.

Als het goed is heeft de installateur een trekdraad in de loze leidingen achter gelaten, die kun je gebruiken om de kabel gezamenlijk erdoor te trekken.
Is er geen trekdraad dan is een trekveer verstandig.

En neem wel gewoon cat 6 utp en geen onzin met afgeschermde kabel zoals sftp of ander varianten of nog erger cat6a of cat7.

Afscherming in thuissituaties is onzinnig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:25
door een 19mm pijp gaat dit zeer gemakkelijk :)
zelfs RG6 coax + 2x cat6 u/utp past prima als het overal vaste pijp is

edit : als het nog gebouwd moet worden ... EISEN dat ze OVERAL vaste pijp met correcte bochten gebruiken
dit soort flexibel meuk is ABSOLUUT TE VERMIJDEN als het nog gebouwd moet worden (en ja het is caps waardig)

dit is dus waardeloos .. werkt snel voor de electricien maar knikt snel wat resulteerd in een onbruikbare buis
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/elasticsearch/product/6/0/5760-400-preflex-buis-222570.jpg

als de electricien het toch teveel werk vind om vaste pijp te installeren ... (en ja het is tegen de tweakers visie)
laat dan overal voorbedrade buis leggen + een reserve
die voorbedrade buizen zijn wel niet geschikt om opnieuw door te trekken , das het jammere dan
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/2316258-0/koka799-2x-utp-cat5e-100-meter.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door ijske op 31-05-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Precies, maar geen zeep of andere soorten vet.
Daar metsel je zeer effectief de buis mee dicht en zul je nooit meer iets kunnen wijzigen want alles zal dan muurvast komen te zitten.

Als je een compressor hebt is het ook wel slim de buis eerst even door te blazen, daarmee blaas je al het eventuele gruis weg dat als een soort schuurpapier werkt waardoor de kabel heel slecht glijd bij het trekken.
Heb je geen compressor zet dan de stofzuiger er even op.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ijske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:06:
Uitvoerder bij ons op de bouw van ons huis noemde dat trekvet :X :P

In mijn huidige woning die ik vorig jaar heb gekocht heb ik overigens naar een aantal punten, zoals de zolder, meterkast en schuur glasvezel getrokken, met stekkers en al. Hiermee ben je meteen voorbereid op de toekomst en heb je een galvanische scheiding tussen de componenten. Dit is ook een stuk dunner waardoor je hierna zonder problemen ook coax erdoor kan leggen.
DedSec85 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:35:
Is dit een beetje makkelijk te doen als je bij Boels een trekveer huurt? Verder nog zaken waar ik wellicht rekening mee moet houden?
Huren??

https://www.toolstation.n...Xf0XdJ4NVnb4aAoHeEALw_wcB

Zo'n ding kost 12 euro voor 10 meter.

[ Voor 32% gewijzigd door Fairy op 31-05-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Glas is een dure grap, je hebt dan een switch met dure sfp's nodig en aan de device kant mediaconverters (of ook weer een switch met sfp).
En volkomen onzinnig, want cat 6 UTP kan tot 55m 10Gbps aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben(V) schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:15:
Glas is een dure grap, je hebt dan een switch met dure sfp's nodig en aan de device kant mediaconverters (of ook weer een switch met sfp).
En volkomen onzinnig, want cat 6 UTP kan tot 55m 10Gbps aan.
Onzinnig, misschien, maar een ronde coax en een ronde UTP door 1 buisje kan voor problemen zorgen. Dan is een glasvezel een uitkomst. Een OM3 kabel is overigens wel weer een stuk goedkoper dan UTP.

Een SFP en een mediaconverter kost tegenwoordig de kop ook niet meer.

https://www.fs.com/products/119644.html

https://www.fs.com/products/11774.html

5,80 eur voor een SFP.

Als je netwerk wil leggen naar buiten, bijvoorbeeld een schuur, dan zou ik zeker voor glas gaan, want UTP kan spanning uit de lucht, zoals onweer oppikken en zelf met onweer in de buurt kan dit toch je switchpoorten opblazen.

20 jaar geleden had een kennis van mij UTP onder de straat door gegraven, de overbuurman had kabel en bij hem was dat niet beschikbaar. Hij moest alleen wel bijna elke maand 2 nieuwe switches kopen omdat een beetje gedonder in de lucht de switch opblies :)

Al met al blijft het wel wat duurder, maar ik heb er zelf bewust voor gekozen. Daarnaast had ik al de beschikking over switches en SFP's, dus was een no brainer, maar zelfs als ik er wat in moest investeren zou ik het zo weer doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Fairy op 31-05-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Broodje aap verhaal, zoiets kan alleen als er ergens in de buurt een inslag is.
Dat kan een keer voorkomen maar regelmatig natuurlijk nooit.

En de kans dat het op die netwerkkabel terecht komt en niet op je elektriciteit kabels of je coax of telefoonkabel is vrijwel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben(V) schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:28:
Broodje aap verhaal, zoiets kan alleen als er ergens in de buurt een inslag is.
Dat kan een keer voorkomen maar regelmatig natuurlijk nooit.

En de kans dat het op die netwerkkabel terecht komt en niet op je elektriciteit kabels of je coax of telefoonkabel is vrijwel nihil.
Gast ik was er zelf 2x bij toen het gebeurde....!

Beetje gedonder in de lucht en het lampje van de switch ging uit, poort gefrituurd, dus om dit als broodje aap af te doen slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:05

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Fairy @Ben(V) Broodje-aap verhaal of niet, het verhaal stopt nu.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:34
Fairy schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:11:

In mijn huidige woning die ik vorig jaar heb gekocht heb ik overigens naar een aantal punten, zoals de zolder, meterkast en schuur glasvezel getrokken, met stekkers en al. Hiermee ben je meteen voorbereid op de toekomst en heb je een galvanische scheiding tussen de componenten. Dit is ook een stuk dunner waardoor je hierna zonder problemen ook coax erdoor kan leggen.
Als je er glas in legt, lijkt het mij niet zo verstandig om er daarna nog een COAX bij te trekken.
Glas is wel iets gevoeliger dan een UTP of een COAX, kans is groot dat je m kapot trekt.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rensjuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Als je er glas in legt, lijkt het mij niet zo verstandig om er daarna nog een COAX bij te trekken.
Glas is wel iets gevoeliger dan een UTP of een COAX, kans is groot dat je m kapot trekt.
Die kans is aanwezig, het is mij ook een keer gebeurd, maar als de coax al eenmaal ligt krijg je die stekkertjes er niet meer doorheen.

Als je de middelen hebt om er zelf stekkers aan te zetten dan zou ik ze gewoon achteraf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:23
Zou als tip niet alleen kijken naar het middel maar ook het doel dat het moet dienen. Ik ben nu bezig om UTP naar boven te trekken maar heb nog heel veel Cat5e liggen wat ik gewoon ga gebruiken, ik sluit er een Omvormer/TV/Mediabox op aan, ze krijgen dan wel alle 3 hun eigen maar alle 3 hebben ze niks aan meer dan 100Mbps, sterker nog de omvormer zou nog overweg kunnen met 10Mbps. Dus dure glasvezel/Cat7 of voor wat dat betreft Cat6 is totaal overbodig, zelfs Cat5 i.p.v. Cat5e kan nog. De kans is groter dat je allang 2 keer verhuisd bent dan dat je actief 10Gbps nodig gaat hebben.

Tuurlijk als je nu moet kiezen zou je kunnen overwegen om Cat6 te doen die iets meer toekomst heeft, maar waarschijnlijk kan je ook prima met Cat5e uit de voeten, scheelt geld en ruimte in je leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:12
Ben(V) schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:04:
Met 19mm gaat dat wel lukken mits je geen flexibele buis gebruikt hebben.
Ik heb hier coax en cat 6 kabel op meerdere plekken in huis terwijl hier alles 16mm buis is.
Met 16mm moet je ook maar geluk hebben om 2 kabels doorheen te krijgen. 19mm gaat een stuk makkelijker ja.
Als het goed is heeft de installateur een trekdraad in de loze leidingen achter gelaten, die kun je gebruiken om de kabel gezamenlijk erdoor te trekken.
Is er geen trekdraad dan is een trekveer verstandig.
Die zwarte draad? Dat is controledraad en geen trekdraad. Niet echt ideaal als trekdraad.
En neem wel gewoon cat 6 utp en geen onzin met afgeschermde kabel zoals sftp of ander varianten of nog erger cat6a of cat7.

Afscherming in thuissituaties is onzinnig.
Helemaal eens met het laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:13
Allen, hartstikke dank voor jullie antwoorden en reacties!
Voor wat ik nu begrepen heb worden er geen flexibele pijpen gelegd, dus dat scheelt weer.

Dat 3M Lube is wel een goed idee. Ik verwacht het nog niet direct nodig te hebben gezien 19mm genoeg zou moeten zijn, maar handig om te weten dat dit bestaat! :)

Er zit een controledraad in de loze leidingen. In de optiepapieren staat uitdrukkelijk dat deze niet geschikt is als trekdraad, dus ik koop zelf wel een trekdraad of huur er eentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Ik ben een paar weken geleden verhuisd en wilde dit ook doen (door 16 mm buis). Het is niet gelukt, blijft toch echt behelpen. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar KPN waardoor ik überhaupt geen COAX meer nodig heb (en was tevens goedkoper uit). Wel nog een tip: ik had een combikabel kabel gekocht, waarvan de COAX kabel uiteindelijk niet geschikt was voor Ziggo. Let daar even op als je zo'n combikabel koopt. Ik heb vaak genoeg gemerkt dat een goeie COAX heel veel verschil maakt, maar dus ook een stuk dikker is en daardoor moeilijker door een buis te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:13
ik heb destijds (2002) alle loze leidingen als 19mm (3/4) laten uitvoeren. Ik heb er toen per leiding 2x cat5(Gbit netwerk) + 1x coax voor sat tv doorheen getrokken. het langste stuk was ca 18m. Dit kostte wat inspanning met netjes de 3 kabels invoeren. Het werkt nu na 19 jaar allemaal nog steeds naar behoren.
Pagina: 1