Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:54

Niwla

dat dus....

Alic3 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:21:
Ik krijg net de een factuur omdat er weer een gedeelte klaar is. Nu staat er alleen '3e termijn factuur' op maar het is juist pas de 2e termijn. Maakt dit nog uit? Ik heb de AO erbij gepakt en het bedrag klopt met de 2e termijn. De bedragen kloppen, maar ik vind het een beetje slordig. Het is niet erg handig voor het overzicht vind ik. Wat gaat er nog meer mis vraag je je af :+
Is dit niet de tweede termijn bij het bouwen, maar feitelijk de 3de omdat de levering van de grond als eerste termijn gerekend is?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Niwla schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:56:
[...]

Is dit niet de tweede termijn bij het bouwen, maar feitelijk de 3de omdat de levering van de grond als eerste termijn gerekend is?
In de KAO staan de termijnen genummerd, incl. het bedrag en de werkzaamheden die af moeten zijn.
De grond was bij ons geen termijn, omdat die die meteen aftikt bij de notaris.

Wij hadden op een gegeven moment wel termijn 7 voordat termijn 6 kwam, dus wellicht kan het dat zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ging eens in de kruipruimte kijken en zag dat het best wel vochtig is. De fundering van de buitenmuren is zelfs helemaal nat. Nu is het al een tijdje nat weer en kan het water hier in de buurt slecht weg in de kleigrond.
Maar is dit normaal? Als het goed is is een kruipruimte geventileerd en zal dit weer wegtrekken naar mate het weer beter wordt toch?

Er was zover ik kon zien in ieder geval geen leiding lek.

Fundering buitenmuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loOIfksD87UItnDBj2Yn7NMEJz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deLKYx2EPCr4WluFoZSLn2vD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
NL_Scratch schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:26:
[...] We willen graag een zo strak en glad mogelijk resultaat, waardoor we er over na denken om de boel nog een keer extra te laten glad stucen. Echter met stucen ben ik weer bang voor scheuren en derhalve zitten we ook weer te denken aan renovlies.

Wie kan mij helpen met het maken van de "juiste" keuze. Stucen of Renovlies??
[...]
Ik heb gesproken met een stukadoor/renovliezer/schilder die naar eigen zeggen speialist is in echt strakke wanden. Zijn advies was als je het echt strak én lang mooi wilt hebben dan zowel stuken als renovlies. De stuc zorgt er voor dat je een goede gladde basis hebt, en de renovlies dat het minder makkelijk beschadigd. Met name voor uitwendige hoeken en gebieden zoals de trap is dat van belang. Met kleine kinderen zoals bij ons heb je daar zo een beschadeging te pakken. Het was voor mij de eerste keer dat ik hoorde dat je het ook beide kan doen, maar vond het op zich wel een plausibel verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:06:
Ik ging eens in de kruipruimte kijken en zag dat het best wel vochtig is. De fundering van de buitenmuren is zelfs helemaal nat. Nu is het al een tijdje nat weer en kan het water hier in de buurt slecht weg in de kleigrond.
Maar is dit normaal? Als het goed is is een kruipruimte geventileerd en zal dit weer wegtrekken naar mate het weer beter wordt toch?

Er was zover ik kon zien in ieder geval geen leiding lek.

Fundering buitenmuur:
[Afbeelding]
Dan moeten de ventilatieroosters in de muur en doorvoerbuis niet geblokkeerd worden door overtollig isolatie materiaal.... zoals het vorig jaar bij mijn zus was, bij het betrekken van de 'nieuwe' woning uit 2008!
Je kon na het weghalen goed voelen dat er luchtstroming was, die er daarvoor zeker niet/nauwelijks was.
Hoe het nu in de kruipruimte is weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik zou dus wel even checken of die ventilatie gaten open genoeg zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Marinos83 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:25:
[...]

Ik heb gesproken met een stukadoor/renovliezer/schilder die naar eigen zeggen speialist is in echt strakke wanden. Zijn advies was als je het echt strak én lang mooi wilt hebben dan zowel stuken als renovlies. De stuc zorgt er voor dat je een goede gladde basis hebt, en de renovlies dat het minder makkelijk beschadigd. Met name voor uitwendige hoeken en gebieden zoals de trap is dat van belang. Met kleine kinderen zoals bij ons heb je daar zo een beschadeging te pakken. Het was voor mij de eerste keer dat ik hoorde dat je het ook beide kan doen, maar vond het op zich wel een plausibel verhaal.
Als je 30-40 euro per m2 wilt betalen dan is alles mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Dat valt me nog mee gelukkig, hij rekent 7 euro/m2 voor schuren en pleisteren van wanden, en 10 /m2 voor de renovlies. Dat is wel ex BTW. En exclusief eventuele additionele materialen voor afplakken enzo, die rekenen we tegen kostprijs af. Dus ik neig er naar dat wel te gaan doen, vind het een heel redelijke prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door Marinos83 op 14-12-2021 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
JackBol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:41:
Wat is essentieel gereedschap dat jullie nodig hadden nadat je huis werd opgeleverd?

Ik ga sowieso een nieuwe hoge trap halen en een bouwstofzuiger (een van Karcher is €70 en huren bij boels is €15 per dag).

Daarnaast is dit een mooi moment om mezelf te trakteren op een nieuwe schroefmachine van DeWalt of Makita (tips?)

Is er nog ander gereedschap dat je heb aangeschaft in de eerste weken nadat je je huis kreeg was essentieel was?
Boorhamer (makita dhr202zj hier), accuschroefmachine, boor/bitsets, cellenbetonzaag, multitool, spanningszoeker, verhuisfittingen voor tijdens verbouwing, haspel, ladder/trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Marinos83 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:56:
Dat valt me nog mee gelukkig, hij rekent 7 euro/m2 voor schuren en pleisteren van wanden, en 10 /m2 voor de renovlies. Dat is wel ex BTW. En exclusief eventuele additionele materialen voor afplakken enzo, die rekenen we tegen kostprijs af. Dus ik neig er naar dat wel te gaan doen, vind het een heel redelijke prijs.
Zulke prijzen zou direct voor tekenen. ;) Waar bouw je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
user_tweakers schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:58:
Heeft iemand ook al eens surround speaker kabels in de muur weggewerkt?

Ik wil wel twee rear speakers, maar lijkt me een beetje gedoe om die kabels mooi weg te werken.
Zelf dacht ik door de vloer boren naar de kruipruimte en dan aan de andere kant weer omhoog. 19mm pijpje in de muur verticaal vrezen en dan de kabel er doorheen.

Iemand nog tips / ideeën en eventueel geschikt installatie/schakel materiaal als tip?
Afhankelijk van de lijn en design kan je hier standaard tulp of steekklemmen schakelmateriaal voor gebruiken:
steekklemmen

of

tulp
met https://www.schakelmateri...onnector-rood-voor-d.html en https://www.schakelmateri...assisdeel-female-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Tulp voor speakerkabel? Bedoel je niet banaan?
(Wat een terminologie eigenlijk hahaha)

Volgens mij zijn de voorbeelden die andere gebruiken hier op got wel vaker de revue gepasseerd trouwens. Met wat zoeken kan je ze vast vinden :)

[ Voor 108% gewijzigd door Deleon78 op 15-12-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
RadiQal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:01:
[...]

Afhankelijk van de lijn en design kan je hier standaard tulp of steekklemmen schakelmateriaal voor gebruiken:
steekklemmen

of

tulp
met https://www.schakelmateri...onnector-rood-voor-d.html en https://www.schakelmateri...assisdeel-female-wit.html
Ik zou die banaan niet via een wandcontact deel laten lopen. Is weer een extra koppeling wat weer van invloed kan zijn op de kwaliteit.

Ik heb hier een loze leiding van de ene kant van de kamer naar de andere kant laten leggen. Eén deel voor de versterker, andere voor uitgang kabels rear speakers.
Heb een montageplaat met borstel gekocht en leid de kabels (behoorlijke AWG) door de borstel. Geen montageplaat of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Extra lichtschakelaars, dimmers en wisselschakelaars zijn ontzettend duur in de meerwerk kosten.

Kiezen jullie ervoor om dit toch wel mee te pakken, of achteraf op te lossen met HUE schakelaars?

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:23:
Extra lichtschakelaars, dimmers en wisselschakelaars zijn ontzettend duur in de meerwerk kosten.

Kiezen jullie ervoor om dit toch wel mee te pakken, of achteraf op te lossen met HUE schakelaars?
Probleem met Hue vond ik altijd dat je een telefoon / tablet moest pakken, een lelijke afstandbediening of knop van Hue die niet bij de rest van de schakelaar past.

Inmiddels heb ik geleerd dat er verschillende opties zijn om dat op te lossen. 1) de Friends of Hue schakelaars (in verschillende soorten verkrijgbaar, maar dan moet je wel ook de andere schakelaars naar die types aanpassen om het mooi te maken) 2) een Philips Hue wall switch, die plaats je achter een bestaande schakelaar en daar kun je verschillende Hue lampen mee aansturen.

Ik heb gekozen voor een aantal hotelschakelingen, maar achteraf had ik dat geld liever uitgegeven aan zo'n hue oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984

Ik heb gisteren kopersbegeleiding gehad en we vonden eigenlijk dat alle lampen wel op een logische manier geschakeld werden en we dus geen behoefte hadden aan extra lichtschakelaars e.d. Wel een hoop extra loze leidingen en wcd's gekozen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55

Nee, in mijn idee is dat niet betrouwbaar genoeg. Voor ons moet het altijd mogelijk zijn om het licht fysiek te schakelen, op een logische plek.

Ik doe veel met domotica, maar wil altijd een goede fallback hebben als mijn domotica systeem er om wat voor reden dan ook mee ophoudt.

Dat gezegd hebbende, kan je voor extra bediening wel een draadloze knop gebruiken. Maar als dan iemand met het echte knopje het licht uit doet, werkt dat draadloze knopje ook niet meer :P Dus zal je in de echte schakelaar ook een hue schakelaar moeten inbouwen. Dat wordt allemaal best prijzig denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik lees al een tijdje mee en ben al een hele hoop wijzer geworden, bedankt daarvoor!
Wij hebben in mei de koop/aanneemovereenkomst getekend en zijn eind oktober naar de notaris geweest. Als het goed is begint de bouw binnen 3 maanden. Ik zal me eerst even voorstellen en dan heb ik alvast twee vragen waar jullie hopelijk mee kunnen helpen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan nu de vragen:
- Bij de oplevering van een nieuwbouwwoning moet een energielabel worden afgegeven. Nu hebben wij ervoor gekozen om geen zonnepanelen vanuit de bouw te nemen (veel te duur). Na oplevering willen we het dak wel vol zonnepanelen leggen. Wanneer wordt het energielabel afgegeven? Is dit mogelijk om de zonnepanelen die wij direct na oplevering willen laten installeren hierin mee te nemen? Voor ons is dit relevant omdat we door de zonnepanelen hopen een beter energielabel te krijgen, wat dan als het goed is weer een gunstig effect heeft op onze hypotheekrente. Beetje jammer als we vlak na oplevering een paar honderd euro moeten uitgeven om het energielabel weer aan te passen.
- Wij krijgen een woning met WTW-balansventilatie. Hiervoor komt in de woonkamer 1 CO2 sensor en in 1 van de 4 slaapkamers ook. Klopt het dat dit maar in 1 slaapkamer hoeft (dit zou de slaapkamer van onze dochter worden)? Lijkt me nogal vreemd. Kan dit problemen opleveren met de ventilatie in de andere slaapkamers? De vergunning is aangevraagd op 30 december 2020, dus net op tijd om niet aan de nieuwe regels te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 05:58
Marinos83 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:25:
[...]

Dit beaam ik. Ik heb mijn nieuwe woning ook eerst geheel laten stukadoren (alle muren + verlaagde plafonds). En dan geen dunpleister maar echt laten stukadoren/uitvlakken waardoor alles kaarsrecht is. Bij de wcd's zie je heel goed dat prefab beton alles behalve vlak is. Op sommige plekken ging wel 2,5 cm stucwerk op.

Hierna heeft de schilder alle wanden voorzien van renovlies en 2x gesausd. Echt strakker dan dit ga je het niet krijgen.

De andere kant van het verhaal is dat het natuurlijk een hoop centjes kost. 43eu per m² gemiddeld (wanden & plafonds) was ik kwijt.

Het opbrengen van stuc ging ook in een rap tempo met machine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFxOoWBtNKwMJivW9b0EtrCNaZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6VH7t2eeE5w6RZpEA2uBnml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2VMYaTWvQUbCeIbEElTm2LzBws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1DkhOuIbynxPaM6h7A59Q0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Nog een vraagje..

Q2 zou ik de oplevering hebben. Voor mezelf Q3 aangehouden omdat er altijd wel iets kan uitlopen en omdat ik tijdens de bouw al zag dan mijn rijtje telkens als laatste aan de beurt is. (zowel bij fundering als prefab als dak etc).

Nu is de inmeet dag begin april. Valt er aan de hand van de inmeet datum iets nuttigs te vertellen over de oplevering? Uiteraard kan ik op dat moment het zelf misschien wel een beetje inschatten en weet de bouwer ook meer. Die blijft nu nog vasthouden aan kwartalen.

Alleen de belangrijkste extra lichtschakelaar gedaan bij de achterdeur. Zodat je ook de licht aan kan zetten als je een keer vanaf de achtertuin je woning in komt.

Ik wil ook wel met hue lampen gaan werken. Draadloze wallswitch vind ik niks. Ik wil gewoon normale schakelaars die het altijd doen zonder batterijen. Ze hebben ook een wallswitch module, hiermee lus je gewoon je schakelaar door. Vervolgens wordt je schakelaar gevoed via een knoopcelbatterij. Ook niet echt ideaal als die batterij leeg is. Ook zijn ze best prijzig.

Zelf wil ik achter de meeste lichtschakelaars een shelly monteren. Ik heb me nog niet helemaal ingelezen, maar volgens mij moet dit een van de beste oplossingen zijn voor relatief weinig geld. Alleen gaat het volgens mij wel over wifi, dus die moet dan wel in orde zijn.

https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/

[ Voor 53% gewijzigd door user_tweakers op 15-12-2021 17:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20

Ik wil dit gaan doen met inbouwmodules obv zigbee. Deze sluit je achter de schakelaar aan. Voordeel hiervan is dat je "normale" schakelaar altijd werkt, ook als je smart home systeem eruit ligt. Dit werkt volgens mij ook met Hue, maar zelf neem ik een systeem obv HomeAssistant voor iets meer vrijheid in de te gebruiken spullen.

Hiervoor nemen we wel de hotelschakelingen en worden de wip schakelaars vervangen door pulsschakelaars en is bij elke schakelaar een blauwe draad beschikbaar.
Onze installateur rekent geen extra kosten voor de blauwe draad of de pulsdrukkers, dus dat is ook prettig.

Ik plaats zelf achteraf dimmodules achter deze schakelaars en vervang een aantal door zigbee draaidimmers. (Afdekraam wel van zelfde serie als stopcontacten/schakelaars)
De dimmodules heb ik met black friday voor 25eu op de kop getikt. De draaidimmers kosten ongeveer 50eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Vandaag oplevering gehad. Gelukkig niet veel grote dingen. De afwerking van de wanden is heel netjes. nauwelijks putjes of uitsteeksels. Veel van de muren al grotendeels volledig vlak en wit.

Ik vond dat de keurder van eigen huis wel een beetje laconiek deed over de onbenoemde ruimte op zolder. Ik wees naar een gat/opening in de muur maar hij zei: " ach dat hoeft hier niet zo netjes afgewerkt, hier ga je toch niet slapen". Ik vond dat een beetje raar, omdat het officieel geen verblijfsruimte is betekent toch niet dat ze het niet netjes hoeven af te werken? Gelukkig zei de aannemer dat hij er wel naar wil kijken.

Belangrijkste punt is dat veel contactdozen en lichtpunten op de benedenverdieping het niet deden. Bij de lichtpunten kwamen we erachter omdat de spotjes die we vanuit de bouw hadden laten plaatsen niet aan gingen. Later bleek de stopcontacten beneden ook niet te werken. Hopelijk is dit snel verholpen want wel fijn om tijdens het klussen stroom te hebben. Ik hoop dat de lichtpunten in de rest van de woning wel werkt maar dat hebben nog niet kunnen controleren want er zat nergens een peertje in.

Ik zag ook dat ze bij onze badkamervloertegels de verkeerde voegkleur hebben gebruikt. Het is best wel storend want we hebben keramisch parket in de badkamer we hadden gevraagd om een bruine voeg in dezelfde kleur als de tegel maar we hebben nu een lelijke grijze voeg gekregen. Is dit makkelijk aan te passen of moeten ze de alle tegels er dan uit slopen? Ik wil niet te moeilijk doen maar ik heb wel extra betaald voor mooiere tegels dan is het jammer als je je dan iedere keer aan moet ergeren dan had ik liever de goedkope basis tegel vanuit de bouw genomen en m'n geld aan iets anders besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
user_tweakers schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:06:
Nog een vraagje..

Q2 zou ik de oplevering hebben. Voor mezelf Q3 aangehouden omdat er altijd wel iets kan uitlopen en omdat ik tijdens de bouw al zag dan mijn rijtje telkens als laatste aan de beurt is. (zowel bij fundering als prefab als dak etc).

Nu is de inmeet dag begin april. Valt er aan de hand van de inmeet datum iets nuttigs te vertellen over de oplevering? Uiteraard kan ik op dat moment het zelf misschien wel een beetje inschatten en weet de bouwer ook meer. Die blijft nu nog vasthouden aan kwartalen.
Bij ons willen ze ook niks zeggen over de opleverdatum. Ik weet niet of de timing van de inmeetdag iets zegt, ik denk dat je des te meer af kan leiden aan de vooruitgang die er dan gemaakt is.

Wij hadden een maand geleden een kijkdag met mogelijkheid tot inmeten en de geplande oplevering is eind Q1 of begin Q2 denken ze. Tijdens de inmeetdag stonden de wanden al wel, maar lag er gewoon nog een systeemvloer, zaten er geen ramen in en waren er nog geen vaste trappen geplaatst. De aannemer zei dat ze de trappen zo laat mogelijk erin wilden zetten zodat ze zo netjes mogelijk zouden blijven. Mooi gebaar wel :P

Inmiddels zijn we dus krap een maand verder en is er vanalles gebeurd: dakpannen + ramen geplaatst en kozijnen geschilderd, vloerverwarming gelegd, dekvloeren gestort, zonnepanelen erop... Bizar hoe snel het ineens kan gaan. Nu rest bij ons nog: sanitair (zat er al deels in), installatiewerk ventilatie/warmtepomp/boiler, dak/vloer garage en het in orde maken van de wanden. Ben benieuwd of dat nog 3 maanden duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MemeMaster schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:51:

Ik zag ook dat ze bij onze badkamervloertegels de verkeerde voegkleur hebben gebruikt. Het is best wel storend want we hebben keramisch parket in de badkamer we hadden gevraagd om een bruine voeg in dezelfde kleur als de tegel maar we hebben nu een lelijke grijze voeg gekregen. Is dit makkelijk aan te passen of moeten ze de alle tegels er dan uit slopen? Ik wil niet te moeilijk doen maar ik heb wel extra betaald voor mooiere tegels dan is het jammer als je je dan iedere keer aan moet ergeren dan had ik liever de goedkope basis tegel vanuit de bouw genomen en m'n geld aan iets anders besteed.
vragen of bestellen zijn wel 2 verschillende dingen, maar ze kunnen de voegen uitslijpen. probleem is wel dat er tegels beschadigd kunnen raken (opzich niet jouw probleem, dan moeten ze dat fixen) gewoon eisen wat er in het contract staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Blik1984 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:29:
[...]

Ik heb gisteren kopersbegeleiding gehad en we vonden eigenlijk dat alle lampen wel op een logische manier geschakeld werden en we dus geen behoefte hadden aan extra lichtschakelaars e.d. Wel een hoop extra loze leidingen en wcd's gekozen
Ik heb besloten om achteraf zelf wcd's bij te gaan maken. Met de prijs van 1 wcd aan materiaal kan ik ontzettend veel wcd's bij maken. Ik ben wel benieuwd naar jouw elektra plan, heb je de leidingen en wcd's in een tekening staan? Wellicht breng je mij of een andere Tweaker op ideeen :).

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Voor ons nieuwbouwproject moeten we een besluit nemen over de deuren. De standaard deur is een opdekdeur met bovenlicht. We moeten beslissen of we deze willen veranderen in een deur zonder bovenlicht. Is er echt een nadeel om de deuren bij Bovenlicht te houden?

Persoonlijk vind ik de deuren met bovenlicht mooi en ik vind het zonde van het geld om deze te vervangen (na 1-2 maanden zie je ze niet eens meer). Maar misschien is er iets belangrijks dat ik mis?

Is het ook mogelijk om een kozijn met bovenlicht te hebben maar gebruik te maken van een taatsdeur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijke_w
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-10-2022
raduf schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:46:
Voor ons nieuwbouwproject moeten we een besluit nemen over de deuren. De standaard deur is een opdekdeur met bovenlicht. We moeten beslissen of we deze willen veranderen in een deur zonder bovenlicht. Is er echt een nadeel om de deuren bij Bovenlicht te houden?

Persoonlijk vind ik de deuren met bovenlicht mooi en ik vind het zonde van het geld om deze te vervangen (na 1-2 maanden zie je ze niet eens meer). Maar misschien is er iets belangrijks dat ik mis?

Is het ook mogelijk om een kozijn met bovenlicht te hebben maar gebruik te maken van een taatsdeur?
Wij hebben nu een huis met overal bovenlichten. Een nadeel van bovenlichten bij de slaapkamers vind ik dat je het ganglicht niet aan kan doen zonder dat dat een bak licht geeft in de slaapkamers. Wij worden daar wakker van. Het bovenlicht van de kamer van onze dochter hebben we dichtgemaakt omdat we het anders niet donker genoeg kregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:43:
[...]

Ik heb besloten om achteraf zelf wcd's bij te gaan maken. Met de prijs van 1 wcd aan materiaal kan ik ontzettend veel wcd's bij maken. Ik ben wel benieuwd naar jouw elektra plan, heb je de leidingen en wcd's in een tekening staan? Wellicht breng je mij of een andere Tweaker op ideeen :).
Ik krijg de tekeningen binnenkort, dan kan ik ze wel delen.

Verwacht overigens geen bijzonderheden. Ben niet veel verder gegaan dan in elke hoek een wcd, buiten wcd op achtergevel/voorgevel en op dakterras, loze leiding ter voorbereiding voor zonnewering en screens op het zuiden, loze leidingen bij de rookmelders voor AP en loze leiding op iedere kamer. Ik vond verder alle schakelaars op best logische plekken zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984

Wij hebben het nu ook in ons huidige huis, en voor de slaapkamers is het niet ideaal. Bij het aandoen van licht komt er inderdaad een bak licht in de kamer en je gaat je bezwaard voelen om het licht in de gang aan te doen. Als je daarnaast ook een gang hebt met daglicht komt het er in de zomermaanden op neer dat het al vrij vroeg licht wordt op je slaapkamer via het bovenlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:16:
[...]

vragen of bestellen zijn wel 2 verschillende dingen, maar ze kunnen de voegen uitslijpen. probleem is wel dat er tegels beschadigd kunnen raken (opzich niet jouw probleem, dan moeten ze dat fixen) gewoon eisen wat er in het contract staat.
Op de offerte voor het tegelwerk staat op 1 plek "grijs" voor voegwerk badkamer vloer en op een andere plek in dezelfde offerte staat "grijsbruin". Ik had geen idee hoe de kleur die we hebben gekozen in de schowroom heet dus ik heb er verder niet op gelet.

Blijkbaar zijn grijs en grijsbruin dus wel verschillende kleuren. Dus ja als ze mogelijk willen doen kunnen ze ons daar wel op pakken. Sowieso zeggen die namen van kleuren op een offerte niks. De tegel stond op de offerte bijvoorbeeld als "cognac bruin" daarvan wist ik ook niet precies hoe het eruit ziet ze hadden het net zo goed "donker eiken" kunnen noemen er zat bij de offerte geen kleurvoorbeelden ik ging er dus vanuit dat dit gewoon overeenkomt met de tegel die ik had uitgekozen, zelfde geldt voor de kleur van de voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-08 11:04
Ik lees hier al een tijd mee sinds we een jaar geleden een nieuwbouwwoning hebben gekocht en als veel tips mee kunnen nemen in kiezen van de ruwbouw opties en andere dingen om op te letten. Nu begint de bouw al aardig te vorderen. Begane grond en eerste verdieping zijn geplaatst en pas geleden ook de dakspanten. Nu valt het op dat de plaatsing van de dakspant afwijkt van de verkooptekening.

In de tekening lijkt de balk in de nok te zitten (het is ruimtelijk wat ingewikkeld aangezien er twee nokken en een stuk plat dak zijn. Maar zie hieronder de tekening en wat ik me had voorgesteld qua spanten in het blauw.

Members only:

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat het stucwerk een maandje heeft kunnen drogen is de schilder inmiddels ook klaar. Super strak geworden.
Members only:

Nu de vloer nog, een voor ons onbekende vakman, dus altijd weer spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:57:
Nadat het stucwerk een maandje heeft kunnen drogen is de schilder inmiddels ook klaar. Super strak geworden.

***members only***

Is dit een U woonkamer?
Mag ik vragen waar jij lichtschakelaars hebt geplaatst :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:00:
[...]

Is dit een U woonkamer?
Mag ik vragen waar jij lichtschakelaars hebt geplaatst :+
Onder de thermostaat zit lamp links en lamp rechts. Aan de achtergevel zit nog de lamp voor boven de keuken. Niet heel handig, maar alles wordt toch Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
RCreator schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:52:
Ik lees hier al een tijd mee sinds we een jaar geleden een nieuwbouwwoning hebben gekocht en als veel tips mee kunnen nemen in kiezen van de ruwbouw opties en andere dingen om op te letten. Nu begint de bouw al aardig te vorderen. Begane grond en eerste verdieping zijn geplaatst en pas geleden ook de dakspanten. Nu valt het op dat de plaatsing van de dakspant afwijkt van de verkooptekening.

In de tekening lijkt de balk in de nok te zitten (het is ruimtelijk wat ingewikkeld aangezien er twee nokken en een stuk plat dak zijn. Maar zie hieronder de tekening en wat ik me had voorgesteld qua spanten in het blauw.

***members only***
Heel vreemd, zeker dat ze hier eenzijdig van afwijken, in het nadeel van de koper. In mijn ogen kan dat echt niet, tenzij het constuctie technische niet kan. Hadden ze dan wel eerder kunnen uitzoeken, maar dat terzijden, want hoe is er dan een vergunning voor gegeven? Dan moeten die berekeningen toch gemaakt zijn?

Bij ons zijn b.v geen knieschotten gekomen, terwijl in het contract stond dat die er wel kwamen. Je kan discuseren of dat een nadeel was.

Bij jouw is gewoon echt een nadeel en je verliest zelf m3. Een m3 bouwen kost gemiddeld €350. Ik zou aangeven dat je niet akkoord gaat en het voorliggen aan de afbouwverzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
@RCreator
Nu wij het hebben gemeld zeggen ze dat de constructie volgens verkooptekening niet kon, maar ik zou denken dat ze zich hier wel makkelijk vanaf maken zo.
Dit klopt gewoon

Wat wil je anders?
Palen in je huis, bij elke hoekverandering? Want de situatie in je verkooptekening heeft nagenoeg geen enkele nut/sterkte als dat de enige manier zou zijn om je dak te laten steunen.
Gordingen kunnen helpen met je ijzeren balk weg te werken, maar dan zit je met vaste muren elke 4m, ter ondersteuning voor de gordingen. En dat zul je ook wel niet willen, om nog maar te zwijgen van de beperkingen die je jezelf dan oplegt mbt de lichtinval.
En een andere manier is nagenoeg onmogelijk, want het dak kan op geen enkele manier zichzelf ondersteunen.

Of je nu kan eisen of er andere dingen dan in orde moeten zijn, dat zal je toch eens met je aannemer/contract moeten bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 15-12-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09

de kans is groot dat bij het standaard bovenlicht er het aller- allergoedkoopste stalen telescoopkozijn er in komt. Dat doet echt afbreuk aan het geheel. ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:22:
@RCreator

[...]

Dit klopt gewoon

Wat wil je anders?
Palen in je huis, bij elke hoekverandering? Want de situatie in je verkooptekening heeft nagenoeg geen enkele nut/sterkte als dat de enige manier zou zijn om je dak te laten steunen.
Gordingen kunnen helpen met je ijzeren balk weg te werken, maar dan zit je met vaste muren elke 4m, ter ondersteuning voor de gordingen. En dat zul je ook wel niet willen, om nog maar te zwijgen van de beperkingen die je jezelf dan oplegt mbt de lichtinval.
En een andere manier is nagenoeg onmogelijk, want het dak kan op geen enkele manier zichzelf ondersteunen.

Of je nu kan eisen of er andere dingen dan in orde moeten zijn, dat zal je toch eens met je aannemer/contract moeten bekijken.
Het kan misschien wel kloppen, maar zo is het niet verkocht. Ik zou me ook gepiepeld voelen als ze dat opeens veranderen en niet zomaar accepteren.
Je kan niet verwachten dat je dit soort dingen als koper weet. Je koopt een huis op basis van die tekening, kunnen ze zomaar veranderen lijkt me.

Als het moet dan moet het, maar dan hebben ze een fout gemaakt in het verkoopproces en zou ik zeker compensatie verwachten. Het lijkt bijna op oplichterij, iets verkopen wat helemaal niet mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:08

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Wij hadden bovenlichten en blij dat we dat nu niet krijgen. Ik had dit meteen laten aanpassen.

Grootste nadeel: Licht. In het vorige huis kon de lamp op de gang ‘s avonds niet aan omdat het volle bak bij alle slaapkamer naar binnen scheen. In de zomer komt er ook best veel licht door naar binnen via de andere ruimtes.

Mijn ervaring is ook dat in ruimtes met een bovenlicht je meer last hebt van geluid die aan de andere kant word geproduceerd zoals muziek en gesprekken.

Daarbij vind ik er ook nog eens heel goedkoop ogen terwijl het vaak zelfs duurder is.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:46:
[...]

Het kan misschien wel kloppen, maar zo is het niet verkocht. Ik zou me ook gepiepeld voelen als ze dat opeens veranderen en niet zomaar accepteren.
Je kan niet verwachten dat je dit soort dingen als koper weet. Je koopt een huis op basis van die tekening, kunnen ze zomaar veranderen lijkt me.

Als het moet dan moet het, maar dan hebben ze een fout gemaakt in het verkoopproces en zou ik zeker compensatie verwachten. Het lijkt bijna op oplichterij, iets verkopen wat helemaal niet mogelijk is.
Er is waarschijnlijk een woningborg garantie of iets op afgegeven, dan kijken ze ook naar een tekening.

Dan de tweede vraag, wat zou de hoogte van de compensatie moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
kepler schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:46:
[...]

Geen idee welke papieren allemaal zijn voorgelegd door de aannemer / verkoper.
En zijn de technische tekeningen voorgelegd of enkel de verkoopsdocumentjes waarin de verkoper een kladje heeft getekend?
Hebben ze de binnenruimtes zo verkocht dat alles open en bloot is, of hebben ze enkel de buitenkant, vorm van het huis en de kamers ervan verkocht?
Alle documenten moeten opgezocht worden en hij moet dit bekijken met de verkoper wat ervan aan is.

Ik zeg gewoon, dat het qua constructie bijna niet anders kan, aangezien RCreator dit niet gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:57:

***members only***

Welke kleur is dit? Toevallig Olive Sprig de 2022 kleur?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Toppe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:49:
[...]

Wij hadden bovenlichten en blij dat we dat nu niet krijgen. Ik had dit meteen laten aanpassen.

Grootste nadeel: Licht. In het vorige huis kon de lamp op de gang ‘s avonds niet aan omdat het volle bak bij alle slaapkamer naar binnen scheen. In de zomer komt er ook best veel licht door naar binnen via de andere ruimtes.

Mijn ervaring is ook dat in ruimtes met een bovenlicht je meer last hebt van geluid die aan de andere kant word geproduceerd zoals muziek en gesprekken.

Daarbij vind ik er ook nog eens heel goedkoop ogen terwijl het vaak zelfs duurder is.
Ik heb altijd gewoond in een huis zonder bovenlichten nu in een tijdelijke huurwoning met bovenlichten en ik vind dat juist heel fijn. Lekker veel natuurlijk daglicht overal. We hebben we er in de slaapkamer ook niet zoveel last van. Ik vind je er ook wel mooi uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCreator
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:53:
[...]

En zijn de technische tekeningen voorgelegd of enkel de verkoopsdocumentjes waarin de verkoper een kladje heeft getekend?
Hebben ze de binnenruimtes zo verkocht dat alles open en bloot is, of hebben ze enkel de buitenkant, vorm van het huis en de kamers ervan verkocht?
Alle documenten moeten opgezocht worden en hij moet dit bekijken met de verkoper wat ervan aan is.

Ik zeg gewoon, dat het qua constructie bijna niet anders kan, aangezien RCreator dit niet gelooft.
Ik betwijfel niet of het technisch niet anders kan, die kennis heb ik niet Maar ik neem aan dat als het in de verkooptekening zo staat, dit eerst wel het plan was en dit dan later niet correct leek. Ze hebben geen constructie tekeningen gedeeld, maar op basis van de verkooptekening doorsnede in mijn vorige post kon ik wel concluderen dat de spant van de hoogste nok op 4 meter hoogte in de nok zou lopen, de aansluiting op de andere spant is inderdaad mijn aanname, dat kon ik uit de gedeelde tekeningen niet definitief opmaken.

Minstens zou ik verwachten dat ze als ze hier achter komen ze dit dan aan ons melden (pro-actief) en niet dat wij het in de bouw moeten zien. Voor een raam wat kiept ipv draai kiept en een verwarming op een andere plek sturen ze een erratum en kan nog overlegd worden, maar voor een andere dakconstructie, en bruikbare hoogte sturen ze zoiets niet?

In de technische omschrijving staat zelfs het volgende;
"Stalen balken, spanten, kolommen en/of lateien worden aangebracht op de positie conform opgave
van de constructeur, welke op de verkooptekeningen zijn verwerkt."

Members only:

Als het technisch niet anders kan dan is het zo, dan vind ik wel dat het beter gecommuniceerd had mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Verschil zal er voornamelijk inzitten dat je muren dan gewoon gyproc zal zijn vermoed ik? Of komt er cellenbeton / snelbouwsteen?

Die palen kunnen inderdaad wel helpen, maar dan zal ook op het verdiep eronder palen moeten komen, een muur of draagbalk om deze krachten te ondersteunen.
Weet niet in hoeverre dit mogelijk is...?
Voor een raam wat kiept ipv draai kiept en een verwarming op een andere plek sturen ze een erratum en kan nog overlegd worden, maar voor een andere dakconstructie, en bruikbare hoogte sturen ze zoiets niet?
Je verkoper heeft hier ook geen verstand van, en zal zoveel mogelijk standaardupgrades proberen te verkopen.
Nieuwe zaken / constructies / modellen zorgen voor nieuwe situaties, waar dat het minder technisch personeel niet het besef heeft om stil te staan wat hiervoor constructief moet in orde gemaakt worden/welke partijen op de hoogte moet zijn voor problemen te voorkomen (of hij moest dit al eens eerder hebben meegemaakt)

Edit,
Volgens mij zou dit ook nog moeten lukken, maar dit is niet echt leuk voor de lasser :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6YyDEeSvjpuGz4OubAr0_jh7Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UC7TcvFAKHN5iZfI47ibPwGw.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door bottom line op 15-12-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:31

HaikoW

International man of mystery

Wij kregen vandaag een mailtje dat er een “noodzakelijke technische aanpassing” nodig is: een schacht van 30x30cm in de hoek van de woonkamer en bovenliggende slaapkamer voor de riolering van de toiletten op de 1e en tweede etage….

Moeten we hiermee akkoord gaan? De toiletten zijn niet verplaatst tov de oorspronkelijke tekening.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HaikoW schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:13:
Wij kregen vandaag een mailtje dat er een “noodzakelijke technische aanpassing” nodig is: een schacht van 30x30cm in de hoek van de woonkamer en bovenliggende slaapkamer voor de riolering van de toiletten op de 1e en tweede etage….

Moeten we hiermee akkoord gaan? De toiletten zijn niet verplaatst tov de oorspronkelijke tekening.
Ze mogen het zomaar aanpassen mits het noodzakelijk is en ze derde mooiste oplossing gebruiken ipv de makkelijkste.

Je zou dus een voorstel kunnen doen voor een andere locatie.

• kepler
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:53:
[...]

Tuurlijk allemaal goede vragen, maar zoals hij postte is het verkocht zonder die balken op zolder. Als er dan achteraf blijkt dat die er moeten vanwege de constructie, lijkt me dat het probleem voor de verkoper en niet de koper.
Op die manier kan je natuurlijk alles wel verkopen en achteraf aanpassen :D Wat dus blijkbaar wel vaak gebeurt in de bouw...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:04
Het kan een noodzakelijke aanpassing zijn, maar je hoeft er niet zomaar mee akkoord te gaan.

Bij mijn huis werd er zonder overleg ook een plafond in de zolder gemaakt, de vrije hoogte op zolder ging van 4,1m naar 3,1 m zonder dat dit werd gemeld, ende ruimte was niet meer bereikbaar.
Dit was om de spatkrachten van de kap op te vangen.

Bij het protesteren is er in eerste instantie totaal niet naar ons geluisterd, en werd beweerd dat men dat zomaar mag doen onder het mom van technische noodzaak.

Nu had ik meerwerk op de zolder laten uitvoeren voor het maken van 2 kamers, wat nu niet meer uit kwam zoals bedacht. Dus ben ik eerst direct met de bouwer gaan communiceren, en an een paar weken via de rechtsbijstand.

Uiteindelijk nog wel een voorstel gedaan voor een vliering, maar daar ging men ook niet in mee.

Bij oplevering is er protest aangetekend bij oplevering en heb ik met de rechtsbijstand in de geschillencommissie volledig gelijk gehad.

Voor wat betreft de staalconstructie, het ligt ook aan de opbouw verder van het dak, en de gevel.
De balk zullen ze niet standaard een halve meter onder de nok van het dak leggen, deze moet juist afdragen erop. Door de dikte en hoek van het dak, en de breedte van de stalen ligger kan het zijn dat deze lager komt dan gedacht. Hoe ziet de gevel eruit?

Verwijderd

ChUcKiE schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:56:
[...]

Welke kleur is dit? Toevallig Olive Sprig de 2022 kleur?
Flexa Creations - Camouflage Green

• D.deJong
  • Laatst online: 19-09 15:28
RCreator schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:52:

***members only***
Het had even gecommuniceerd kunnen worden maar zoals het in eerste instantie getekend is kan het echt niet zonder kolommen midden in de kamer te gebruiken wat mij ook niet echt wenselijk is lijkt mij.
Ten tijde van het maken van de verkoopbrochure is het nog niet nodig/ verplicht om constructieve berekeningen te hebben met dit als gevolg.
Er zullen vast ergens kleine lettertjes staan dat aan de verkoopbrochure geen rechten kunnen worden ontleend in dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW

HaikoW

Toppe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:39:
[...]

Ze mogen het zomaar aanpassen mits het noodzakelijk is en ze derde mooiste oplossing gebruiken ipv de makkelijkste.
Bij een standaard tekening de afvoer van de riolering vergeten? Dat gaat er bij mij niet in, dat is zo basis...

Om vervolgens ervoor te kiezen om de vergeten afvoer dan maar door leefruimtes te laten lopen, lekker makkelijk voor de installateur maar wij zitten er de komende jaren tegenaan te kijken en hebben een onhandige hoek waar we geen meubels in kunnen plaatsen.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

D.deJong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:39:
[...]

Het had even gecommuniceerd kunnen worden maar zoals het in eerste instantie getekend is kan het echt niet zonder kolommen midden in de kamer te gebruiken wat mij ook niet echt wenselijk is lijkt mij.
Ten tijde van het maken van de verkoopbrochure is het nog niet nodig/ verplicht om constructieve berekeningen te hebben met dit als gevolg.
Er zullen vast ergens kleine lettertjes staan dat aan de verkoopbrochure geen rechten kunnen worden ontleend in dit soort zaken.
Gelukkig denk je zoals wel vaker primair vanuit de bouwer ;)
Dit soort wijzigingen zijn ingrijpend voor de koper zoals @RCreator en je koopt geen “pakje boter”.
Dus niet alleen communicatie maar ook overleg!

Als een bouwer met een onderbouwd verhaal komt met de bekeken alternatieven en haalbaarheid daarvan, laat de bouwer ook zien dat er naar alternatieven is gekeken en dat er mee wordt gedacht met de koper.

Dat lijkt me ook de sowieso al noodzakelijke onderbouwing die nodig is om te bewijzen dat dit de enige optie is/was.

Tot slot mag je echt wel verwachten dat iemand (lees: een bedrijf) die al zijn hele leven huizen bouwt voldoende goed nadenkt over dit soort primaire/fundamentele zaken in de constructie. Er is niet voor niets een constructeur en een architect bij betrokken. Ergens moeten ze ook hebben bedacht wat dat ongeveer moet gaan kosten.
Je koopt toch ook geen auto waarvan de fabrikant opeens de vrije hoogte boven je bestuurders stoel heeft verlaagd omdat hij ergens de airco kwijt moest?

[ Voor 17% gewijzigd door fmb op 16-12-2021 08:51 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
fmb schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:46:
[...]

Gelukkig denk je zoals vaker primair vanuit de bouwer ;)
Dit soort wijzigingen zijn ingrijpend voor de koper en je koopt geen “pakje boter”.
Dus niet alleen communicatie maar ook overleg!

Als een bouwer met een onderbouwd verhaal komt met de bekeken alternatieven en haalbaarheid daarvan, laat de bouwer ook zien dat er naar alternatieven is gekeken en dat er mee wordt gedacht met de koper.

Dat lijkt me ook de sowieso al noodzakelijke onderbouwing die nodig is om te bewijzen dat dit de enige optie is/was.
Ik ben dan ook bouwer, niks om mij voor te schamen en gelukkig geen woningbouw meer want het geneuzel van kopers ben ik na 20 jaar wel spuugzat.
Het geneuzel in Whatsapp groepjes, Facebook pagina’s of zelfs hier op Tweakers over wat er allemaal wel niet fout gaat of is aan bouwend Nederland, de rechten die sommigen van de kopers denken te hebben of op denken te kunnen eisen en om maar te zwijgen over het gebrek aan kennis over technische zaken maar die vaak als waarheid wordt aangeduid als je het maar hard genoeg roept op sociale media.
Ik geef overigens als eerste aan dat er wel over gecommuniceerd had mogen worden maar zolang de kleine lettertjes niet bekend zijn vind ik het erg makkelijk om er van uit te gaan dat de aannemer fout zit in deze en dus aan de schandpaal hoort.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

D.deJong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:57:
[...]

Ik ben dan ook bouwer, niks om mij voor te schamen en gelukkig geen woningbouw meer want het geneuzel van kopers ben ik na 20 jaar wel spuugzat.
Het geneuzel in Whatsapp groepjes, Facebook pagina’s of zelfs hier op Tweakers over wat er allemaal wel niet fout gaat of is aan bouwend Nederland, de rechten die sommigen van de kopers denken te hebben of op denken te kunnen eisen en om maar te zwijgen over het gebrek aan kennis over technische zaken maar die vaak als waarheid wordt aangeduid als je het maar hard genoeg roept op sociale media.
Ik geef overigens als eerste aan dat er wel over gecommuniceerd had mogen worden maar zolang de kleine lettertjes niet bekend zijn vind ik het erg makkelijk om er van uit te gaan dat de aannemer fout zit in deze en dus aan de schandpaal hoort.
Ja daaaag! De Nederlandse bouwers moeten eens klantgericht gaan worden! Zorg dat de kopers goed geinformeerd worden over wat wel en niet kan. Probeer ook vanuit de klant te denken. Als je als particulier iets koopt van pak ‘m beet 5 ton, heb je best wel recht om kritisch te zijn. We zijn het immers ook als we een smartphone kopen, meubels bij de IKEA, een auto, of whatever.

De gemiddelde koper heeft niet de technische kennis nee. Maar er is ook willekeur over wat er wel of niet kan. De ene koper krijgt iets wel geregeld en de ander weer niet. Bij de ene bouwer kan iets wel en bij de ander niet. Dat maakt dat er verschillende “waarheden” ontstaan.

Dat gezegd hebbende, ik helemaal niks tegen werklui op de bouwplaatsen. Ik vind dat projectbouw nog best indrukwekkend. Maar er valt nog veel te behalen in het personaliseren van de bouw.

Mochten we ooit weer gaan verhuizen, dan overweeg ik toch heel sterk om een kavel te kopen. Da’s ook niet een walk in the park, maar er zijn een stuk minder verplichte nummers.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
OMX2000 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:12:
[...]

Ja daaaag! De Nederlandse bouwers moeten eens klantgericht gaan worden! Zorg dat de kopers goed geinformeerd worden over wat wel en niet kan. Probeer ook vanuit de klant te denken. Als je als particulier iets koopt van pak ‘m beet 5 ton, heb je best wel recht om kritisch te zijn. We zijn het immers ook als we een smartphone kopen, meubels bij de IKEA, een auto, of whatever.

De gemiddelde koper heeft niet de technische kennis nee. Maar er is ook willekeur over wat er wel of niet kan. De ene koper krijgt iets wel geregeld en de ander weer niet. Bij de ene bouwer kan iets wel en bij de ander niet. Dat maakt dat er verschillende “waarheden” ontstaan.

Dat gezegd hebbende, ik helemaal niks tegen werklui op de bouwplaatsen. Ik vind dat projectbouw nog best indrukwekkend. Maar er valt nog veel te behalen in het personaliseren van de bouw.

Mochten we ooit weer gaan verhuizen, dan overweeg ik toch heel sterk om een kavel te kopen. Da’s ook niet een walk in the park, maar er zijn een stuk minder verplichte nummers.
I rest my case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
@RCreator bij ons staat in de KAO het volgende:
De Ondernemer attendeert de Verkrijger erop dat de weergave en/of indeling van de op de grond
geprojecteerde woning met verder aanbehoren kan afwijken van de weergave en/of indeling zoals
vermeld in een flyer, leaflet en/of soortgelijke verkoopbrochure. Aan een dergelijke flyer, leaflet en/of
soortgelijke verkoopbrochure kan de Verkrijger geen enkel recht ontlenen.
En het gekke vind ik ook altijd dat de constructieve berekeningen en tekeningen voor bijv. een (eventueel na tekenen KAO pas verleende) omgevingsvergunning geen onderdeel van de verkoopstukken zijn.

Laat onverlet dat het wel een fijn zou zijn als er meegedacht kan worden over een mooie oplossing. Een goede naam is ook wat waard, alhoewel het in de projectbouw toch met name gericht is op massaproductie en soms weinig klantgerichtheid gezien de vele ervaringen/reacties in dit topic.

[ Voor 11% gewijzigd door finsdefis op 16-12-2021 09:19 ]

• kepler
D.deJong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:57:
[...]

Fijn dat er kleine letters staan, maar als iedereen met een beetje constructie verstand al roept dat het niet mogelijk is, dan is de verkoper toch net zo (ethisch gezien) fout? De aannemer niet, want die moet iets bouwen wat ook blijft staan.

Maar de verkoper had gewoon beter zijn huiswerk moeten doen en niet hele mooie dingen beloven die uiteindelijk niet eens mogelijk zijn.

Misschien zijn ze allemaal wettelijk goed ingedekt, maar ik vind het totaal niet netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
finsdefis schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:16:
@RCreator bij ons staat in de KAO het volgende:

[...]

En het gekke vind ik ook altijd dat de constructieve berekeningen en tekeningen voor bijv. een (eventueel na tekenen KAO pas verleende) omgevingsvergunning geen onderdeel van de verkoopstukken zijn.

Laat onverlet dat het wel een fijn zou zijn als er meegedacht kan worden over een mooie oplossing.
Het is geen onderdeel van verkoopstukken omdat het ten tijde van verkoop vaak nog niet bekend is hoe een door een architect of projectontwikkelaar geschapen probleem opgelost moet/kan worden.
Een omgevingsvergunning is ten tijde van start verkoop (soms jaren voor start bouw) nog dusdanig summier dat dit soort constructieve delen nog niet verwerkt zijn.
Het werkvoorbereidingstraject was vroeger bijna gereed voor start bouw en nu loopt het soms nog net niet gelijk op met de bouw waardoor dit soort problemen vaak adhoc besloten en ingekocht moeten worden.
Dit is en mag niet het probleem van de koper worden maar door krapte in de arbeidsmarkt is het niet anders.
Overleg over dit soort zaken is in projectmatige woningbouw niet wenselijk\mogelijk want zoveel mensen zoveel wensen en dat is gewoonweg niet uitvoerbaar want het is tenslotte seriematige bouw.
De aannemer staat in dit geval in zijn recht blijft over te vragen hoe zij dit af denken te gaan werken.

• D.deJong
kepler schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:27:
[...]

Fijn dat er kleine letters staan, maar als iedereen met een beetje constructie verstand al roept dat het niet mogelijk is, dan is de verkoper toch net zo (ethisch gezien) fout? De aannemer niet, want die moet iets bouwen wat ook blijft staan.

Maar de verkoper had gewoon beter zijn huiswerk moeten doen en niet hele mooie dingen beloven die uiteindelijk niet eens mogelijk zijn.

Misschien zijn ze allemaal wettelijk goed ingedekt, maar ik vind het totaal niet netjes.
Beetje constructieverstand? Ik hoop niet dat je het over mij hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
In onze KAO worden alleen de situatietekening (indeling van de openbare ruimte) en de artist impressions uitgesloten. De verkooptekening is gewoon onderdeel van de KAO.

V.w.b. de lopende discussie en het wel/niet mogelijk: Tijdens mijn constructiemechanica- en staalconstructies vakken op de TU heb ik wel moeilijkere dingen moeten doorrekenen om uiteindelijk m'n diploma te mogen ophalen. :') Ik zie dan ook niet in waarom de oorspronkelijke gedachte van RCreator niet kan: De lange balk in de nok ligt op opleggingen (al dan niet verstevigd met stalen kolommen in de wand / constructie rond het raam), de nok van de dwarskap ligt aan 1 kant opgelegd in de wand en aan de andere kant middels een spant gelast aan de balk in de nok. De gebroken spant (45-recht-45) idem.

Het vereist wat complexer laswerk, maar is absoluut gewoon mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
HaikoW schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:13:

Dat lijkt me toch wel een dingetje om met Woningborg of SWK te overleggen. Hoe kunnen ze nu leidingen van de wc vergeten aan te leggen?

Kan die schacht niet ergens waar hij niet opvalt?

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 16-12-2021 10:25 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
NCSmits schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:34:
In onze KAO worden alleen de situatietekening (indeling van de openbare ruimte) en de artist impressions uitgesloten. De verkooptekening is gewoon onderdeel van de KAO.

V.w.b. de lopende discussie en het wel/niet mogelijk: Tijdens mijn constructiemechanica- en staalconstructies vakken op de TU heb ik wel moeilijkere dingen moeten doorrekenen om uiteindelijk m'n diploma te mogen ophalen. :') Ik zie dan ook niet in waarom de oorspronkelijke gedachte van RCreator niet kan: De lange balk in de nok ligt op opleggingen (al dan niet verstevigd met stalen kolommen in de wand / constructie rond het raam), de nok van de dwarskap ligt aan 1 kant opgelegd in de wand en aan de andere kant middels een spant gelast aan de balk in de nok. De gebroken spant (45-recht-45) idem.

Oh ja, mogelijk zal het zeker zijn. Vele malen duurder wellicht ook. En daarbij kan het zomaar zo zijn dat de fundering er niet op berekend is (even zonder dat ik in detail weet hoe het zit hoor). Het krachten die de dakconstructie op de woning uitoefenen worden dan namelijk op een heel andere manier naar de fundering overgebracht.

Bij ons staat in de woonkamer een stalen kolom. Die stond netjes op tekening en de bouwer heeft meermaals aangegeven dat het echt onmogelijk zou zijn om een ruimte van 8,2x6,5 meter zonder die kolom te maken. Wat natuurlijk onzin is, want er zijn gebouwen genoeg die grotere ruimte hebben.

Het zal gewoon veel te duur zijn geweest om het zonder die paal te maken. Dan moet de hele bovenverdieping gedragen worden door de buitenmuren. Die moeten dan dikker, en daarmee ook de fundering onder die muren. Omdat de fundering op palen staat moeten die palen dikker/langer/groter en dat telt allemaal op in de kosten. Dus wordt er gekozen voor een stalen kolom van 25x25 in de kamer (tegen meerprijs, oorspronkelijk was het een muur van 1 meter bij 20cm).

Als je op de TU hebt gezeten dan heb je waarschijnlijk ook gemerkt dat de architectenopleiding het verplichte vak 'verankeren met luchtankers' bevat, waar architecten leren dat je alles met luchtankers kunt bevestigen..... |:(

Ik denk wel dat brochures van nieuwbouw netter kunnen als het op dit soort constructieve zaken aankomt. Helemaal als er 'artist impressions' bij staan die helemaal niet uitgevoerd kunnen worden (waarbij bijvoorbeeld zo'n kolom midden in de kamer, al dan niet bewust, weggelaten wordt). Feit blijft helaas dat technisch noodzakelijke aanpassingen uitgevoerd moeten worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• RCreator
NCSmits schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:34:

Bij ons staat in de koopovereenkomst inderdaad dat aan de promotieplaatjes/artist impressions geen rechten afgeleid kunnen worden. Echter naar de verkooptekening en technische omschrijving wordt in de aanneem overeenkomst specifiek verwezen en daar staat de spant in de nok en staat in de TO dat de spant wordt geplaatst volgens verkooptekening. Als ze dat dan niet doen ligt hier mijn inziens de verantwoordelijkheid bij de verkoper om dit pro-actief te melden.

Als het nou geheel onbenoemde ruimte was zou ik het misschien ook nog anders vinden, maar bij ons is de tweede verdieping standaard ingedeeld in een slaapkamer, badkamer, overloop, technische ruimte en een onbenoemde ruimte. En deze balken lopen nu juist precies in de slaapkamer.
Rob-T6 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:47:
Het kan een noodzakelijke aanpassing zijn, maar je hoeft er niet zomaar mee akkoord te gaan.

Bij mijn huis werd er zonder overleg ook een plafond in de zolder gemaakt, de vrije hoogte op zolder ging van 4,1m naar 3,1 m zonder dat dit werd gemeld, ende ruimte was niet meer bereikbaar.
Dit was om de spatkrachten van de kap op te vangen.

Bij het protesteren is er in eerste instantie totaal niet naar ons geluisterd, en werd beweerd dat men dat zomaar mag doen onder het mom van technische noodzaak.

Nu had ik meerwerk op de zolder laten uitvoeren voor het maken van 2 kamers, wat nu niet meer uit kwam zoals bedacht. Dus ben ik eerst direct met de bouwer gaan communiceren, en an een paar weken via de rechtsbijstand.

Uiteindelijk nog wel een voorstel gedaan voor een vliering, maar daar ging men ook niet in mee.

Bij oplevering is er protest aangetekend bij oplevering en heb ik met de rechtsbijstand in de geschillencommissie volledig gelijk gehad.

Voor wat betreft de staalconstructie, het ligt ook aan de opbouw verder van het dak, en de gevel.
De balk zullen ze niet standaard een halve meter onder de nok van het dak leggen, deze moet juist afdragen erop. Door de dikte en hoek van het dak, en de breedte van de stalen ligger kan het zijn dat deze lager komt dan gedacht. Hoe ziet de gevel eruit?
Hebben ze nadat je gelijk hebt gekregen er dan nog iets aan gedaan of heb je een financiele compensatie gekregen? Gelijk heb je in deze situatie niet zoveel aan.

Het liefst zou ik hebben dat ze een andere constructie oplossing bedenken waarbij de balk wel in de nok komt, maar dat zie ik niet echt meer gebeuren, plus ik weet niet of dit zou kunnen. Anders zou ik graag een voorstel zien hoe ze dit netjes gaan afwerken.

Ik vindt een niet afgewerkte spant in de nok van je kamer wel iets heel anders dan twee haakse spanten die ook nog op ongelijke hoogte aansluiten die 'los' door de kamer lopen. Iemand nog een goed idee voor de afwerking?

Members only:

• kepler
D.deJong schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:29:
[...]

Beetje constructieverstand? Ik hoop niet dat je het over mij hebt?
Het was geen aanval naar jou :D Ik bedoelde dat er ook mensen zijn die niet in de bouw zitten al kunnen inzien dat het een moeilijke constructie is. Dan zou als je als architect (of wie dan ook de verkoop tekeningen maakt) ook beter moeten weten.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:16
RCreator schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:57:

Ik vindt een niet afgewerkte spant in de nok van je kamer wel iets heel anders dan twee haakse spanten die ook nog op ongelijke hoogte aansluiten die 'los' door de kamer lopen. Iemand nog een goed idee voor de afwerking?

***members only***
Veel eikenhouten balken constructies voor schuur woningen worden tegenwoordig met 4 planken uitgevoerd IPV massief eikenhout, ivm de kosten. Ik zou vragen of ze je staal kunnen 'inpakken' in mooi eikenhout. Wij hebben zelf massief eikenhout in ons nieuwbouwhuis verwerkt en dat is esthetisch de beste keuze (naast leemstuc) die we hebben gemaakt, nu we er een tijdje wonen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
HaikoW schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:44:
[...]

Bij een standaard tekening de afvoer van de riolering vergeten? Dat gaat er bij mij niet in, dat is zo basis...

Om vervolgens ervoor te kiezen om de vergeten afvoer dan maar door leefruimtes te laten lopen, lekker makkelijk voor de installateur maar wij zitten er de komende jaren tegenaan te kijken en hebben een onhandige hoek waar we geen meubels in kunnen plaatsen.
Bij mij staat een afvoer niet op de bouw tekening hoor..?

Tuurlijk kan je een tegen voorstel doen binnen alle redelijkheid, tenslotte moet een wijziging wel zó worden toegepast dat de hinder en het cosmetisch aspect zo min mogelijk worden aangetast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Bij ons hebben we zo bij twee toiletruimten het plateau dat je normaliter boven je inbouwreservoir hebt moeten laten vallen omdat er links en rechts leidingen vanuit het plafond naar beneden moesten komen, Dus is het een nisje geworden.
Wisten we niet, hadden we ook niet bedacht, maar zijn we ter plekke keurig uitgekomen. Ziet er uiteindelijk ook mooi uit.

Dus in plaats van zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.sani4all.nl/wp-content/uploads/2019/03/Sani4all-badkamers-LQ-Toiletten60.jpg

Werd het zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.werkspot.nl/images/sr/original/b2cbd280-c2c8-4a05-906b-4770850c57b3.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door ChUcKiE op 16-12-2021 12:03 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob-T6
@RCreator

Inderdaad uiteindelijk een financiële vergoeding, en is dat aardig.
Maar liever had ik aan de voorkant de vliering niet gehad, en een constructieve houding vanuit de bouwer gehad na het melden. Nu heb ik een jaar lang moeten wachten met het inrichten van de zolder om hem de gelegenheid te kunnen geven om er zelf nog wat aan te doen.

@D.deJong
Ik zit zelf ook in de bouw, en wel met name projectbouw. Ik snap het punt van de WhatsApp en facebook groepen.
De aanpassingen in de tekeningen kunnen inderdaad aan allerlei zaken liggen, maar vaak is het een gevolg van gemakzucht en een te kort aan controle op het tekenwerk en installaties vooraf.
De eisen vanuit de overheid en normeringen worden daarbij inderdaad ook nog eens steeds strenger.

Nu is het daarbij ook zo dat klanten naar mate de prijs van de woning hoger wordt meer eisen stellen, en niet eens meer eerst in gesprek gaan, maar gelijk brieven gaan sturen. (en vergeten dat de grondprijs soms de basis is van de enorme prijzen, niet eens zo zeer de bouwkosten)

Maar om zoals in het voorbeeld van @RCreator af te wijken van de doorsnedes en constructie, waarschijnlijk omdat het makkelijker is, kan je niet zonder bericht doen.
Het vergroten van een koker omdat de installaties niet passen is ook een heel ander soort afwijking dan schachten toevoegen die niet eerder bedacht zijn.

Als je doorsnedes maak met een vrije ruimte tot in de punt, en je legt nu een stalenbalk op een meter uit de punt doe je dat omdat het makkelijker is.
Met staal kan je prima allerlei hoeken in elkaar lassen en bouten.

• bottom line
OMX2000 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:12:
[...]

Dan moeten Nederlandse kopers misschien eens wat meer zelf aannemers zoeken in plaats van alles door een verkoper / aannemer te laten regelen / voor projectbouw te gaan.
Want hoe meer tussenpersonen, hoe slechter de communicatie tussen de uiteindelijke partijen verloopt.

Kans is groot dat degene die de dakconstructies in orde maakt, wel heeft doorgegeven aan de bouwverantwoordelijke, dat de tekening niet mogelijk is, maar deze heeft zijn taak niet gedaan om dat aan de rest door te geven.

• Z___Z
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:20:
[...]

Dan moeten Nederlandse kopers misschien eens wat meer zelf aannemers zoeken in plaats van alles door een verkoper / aannemer te laten regelen / voor projectbouw te gaan.
Want hoe meer tussenpersonen, hoe slechter de communicatie tussen de uiteindelijke partijen verloopt.

Kans is groot dat degene die de dakconstructies in orde maakt, wel heeft doorgegeven aan de bouwverantwoordelijke, dat de tekening niet mogelijk is, maar deze heeft zijn taak niet gedaan om dat aan de rest door te geven.
Nou ja, een projectbouw woning is gewoon een off the shelf product. Dat zou inmiddels zover uitgewerkt moeten zijn dat er alleen maar kleine incrementele verbeteringen nodig zijn. Als je een laptop koopt ga je toch ook vanuit dat je krijgt wat je bestelt. Het is niet alsof woningbouw heel complex is. We doen dit al 100 jaar op min of meer dezelfde manier. Ja de bouw is nu wat slimmer en er wordt meer prefab gedaan, maar in de basis is het nog steeds 4 muren en een dak met wat openingen voor ramen/deuren en wat installaties (verwarming, water, electra).

De gemiddelde consument is helemaal niet geinteresseerd in hoe dit in elkaar gezet moet/kan worden. Die heeft al moeite om de tekening om te zetten naar iets tastbaars. Laat staan dat de consument gaat snappen wat een architect getekend heeft wel of niet kan.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Allemaal losse aannemers gaan zoeken? Nee sorry hoor maar voor z'n project is het heel gebruikelijk om een hoofdaannemer de taken te laten verdelen. Zelfs wanneer je bouwt volgens het ontwerp van een architect ga je niet met tientallen onderaannemers in zee.

• bottom line
Z___Z schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:25:
[...]

Nou ja, een projectbouw woning is gewoon een off the shelf product.
Behalve bij nieuwe projecten, waar de architect even los is gegaan, met een nieuwe opstelling, om voor verandering te zorgen ;)
Wat dus bij dit het geval is.
Deveon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:28:
[...]
Zelfs wanneer je bouwt volgens het ontwerp van een architect ga je niet met tientallen onderaannemers in zee.
Ohjawel
Vloerder, elektricien, zonnepaneellegger, bezetter, loodgieter, metser, voeger, daklegger, schilder, keukenzetter, trappenmaker, graafwerken, schrijnwerker

Allemaal perfect zelf te zoeken en apart te regelen.

[ Voor 38% gewijzigd door bottom line op 16-12-2021 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
[...]

Want mensen zonder verstand van zaken alles laten oppakken, dat is een goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
Z___Z schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:25:
[...]

Nou ja, een projectbouw woning is gewoon een off the shelf product. Dat zou inmiddels zover uitgewerkt moeten zijn dat er alleen maar kleine incrementele verbeteringen nodig zijn. ......
Pogingen tot standaardiseren zijn er genoeg gedaan, maar in elke gemeente zit weer een welstandscommissie, moet het in het dorps/standsgezicht passen, andere beschikbare ruimte, hebben de huizen andere geluidsbelasting, andere wensen, andere eisen, enz... enz..

Om nog maar niet te spreken van de steeds verder aangescherpte regelgeving.

Mensen willen nu eenmaal een redelijk uniek product, geen blok woningen met A & A spiegel
Ook is de terugkoppeling van foutjes in het werk buiten en oplossingen welke er voor gemaakt worden te beperkt. Voordat er terugkoppeling is, is het zo anderhalf tot twee jaar na het ontwerp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
Rob-T6 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:43:
[...]

Pogingen tot standaardiseren zijn er genoeg gedaan, maar in elke gemeente zit weer een welstandscommissie, moet het in het dorps/standsgezicht passen, andere beschikbare ruimte, hebben de huizen andere geluidsbelasting, andere wensen, andere eisen, enz... enz..

Om nog maar niet te spreken van de steeds verder aangescherpte regelgeving.

Mensen willen nu eenmaal een redelijk uniek product, geen blok woningen met A & A spiegel
Ook is de terugkoppeling van foutjes in het werk buiten en oplossingen welke er voor gemaakt worden te beperkt. Voordat er terugkoppeling is, is het zo anderhalf tot twee jaar na het ontwerp.
Naar mijn idee verschillen de meeste nieuwbouwwoning vrijwel alleen van de buitenkant.
Deze type woningen worden aan de lopende band gebouwd:
rijwoningen met een beukmaat van 5,10 of 5,40 gebouwd. Keuken links of rechts voorin naast de hal. Optie van 1,2 of 2,4m uitbouw begane grond
tweekapper met beukmaat van 5,40 of 5,70. U-vorm woonkamer. Keuze keuken voor of achter in de woning. Uitbouw 1,2 of 2,4m

Die woningen worden zo van het 'schap' getrokken.

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:29:
[...]

Ohjawel
Vloerder, elektricien, zonnepaneellegger, bezetter, loodgieter, metser, voeger, daklegger, schilder, keukenzetter, trappenmaker, graafwerken, schrijnwerker

Allemaal perfect zelf te zoeken en apart te regelen.
En vervolgens zonder inhoudelijke kennis proberen om tot een totaal eindproduct te komen terwijl ze allemaal elkaar de schuld geven wanneer er iets mis gaat? Nog los van de planning die gemaakt moet worden zodat ze elkaar niet in de weg lopen en dan ook nog in een tijd wanneer goede arbeid schaars.

Als je het leuk vind of verstand van hebt prima, maar voor de gemiddelde consument is dat echt niet te doen.

Veel minder risico zal al zijn om dezelfde aanpak toe passen voor de badkamer en keuken, maar daar zijn ook speciaalzaken in ontstaan om het lekker makkelijk bij één partij onder te brengen. Sterker nog vaak zie je aanbieders van zonnepanelen ook helpen met aangifte van omzetbelasting.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 16-12-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
@SquareOne

het lijkt inderdaad zo makkelijk, maar helaas lukt dat niet omdat het toch op details verschilt.
Probeer maar eens 2 projecten mee te lopen, naast de koperswensen :)

• Z___Z
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:46:
[...]

Naar mijn idee verschillen de meeste nieuwbouwwoning vrijwel alleen van de buitenkant.
Deze type woningen worden aan de lopende band gebouwd:
rijwoningen met een beukmaat van 5,10 of 5,40 gebouwd. Keuken links of rechts voorin naast de hal. Optie van 1,2 of 2,4m uitbouw begane grond
tweekapper met beukmaat van 5,40 of 5,70. U-vorm woonkamer. Keuze keuken voor of achter in de woning. Uitbouw 1,2 of 2,4m

Die woningen worden zo van het 'schap' getrokken.
Precies, de gemiddelde nieuwbouwwijk is behalve een andere kleur baksteen of andere gevelbekleding gewoon eenheidsworst. Dat vinden de meeste mensen prima. Als je iemand geblinddoekt in de auto zet en hem af doet in een willekeurige nieuwbouwwijk, weet die persoon echt niet in welke stad hij staat door de architectuur.
offtopic:
Wat we dus wel bij grond gebonden woningen doen, doen we weer niet echt bij hoogbouw. Terwijl de engineering kosten bij hoogbouw veel hoger ligt, wordt dit in Nederland vaak maar eenmalig gebruikt. In landen waar hoogbouw gebruikelijk is, engineeren ze 1 toren en bouwen ze er meteen 20 (of 2000 in China :+ ) van. Kan je de kosten over veel meer woningen verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Deveon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:53:
[...]

En vervolgens zonder inhoudelijke kennis proberen om tot een totaal eindproduct te komen terwijl ze allemaal elkaar de schuld geven wanneer er iets mis gaat? Nog los van de planning die gemaakt moet worden zodat ze elkaar niet in de weg lopen en dan ook nog in een tijd wanneer goede arbeid schaars.

Als je het leuk vind of verstand van hebt prima, maar voor de gemiddelde consument is dat echt niet te doen.

Veel minder risico zal al zijn om dezelfde aanpak toe passen voor de badkamer en keuken, maar daar zijn ook speciaalzaken in ontstaan om het lekker makkelijk bij één partij onder te brengen. Sterker nog vaak zie je aanbieders van zonnepanelen ook helpen met aangifte van omzetbelasting.
Dat is dus de reden dat soms weinig maatwerk mogelijk is. Maatwerk kan vaak wel bij aannemers die veel in eigen beheer doen. Waar de loodgieter even overlegt met de elektricien als er een leiding in de weg ligt en deze niet klakkeloos aan de kant kwakt, want "niet mijn probleem".

Juist bij projectbouw, waar alles zo goedkoop mogelijk moet (van de eerder genoemde 5 ton, gaat 3 ton naar de gemeente voor de grond en 1 ton naar de belastingdienst als btw) is standaardisatie de enige manier. En tja, dan kan maatwerk niet meer. Daarom zijn IKEA meubels ook goedkoop en maatwerk meubels niet.

Dat je gevoelsmatig een godsvermogen uitgeeft aan een woning staat daar los van.

Waar we vooral een einde aan zouden moeten maken zijn de woekerprijzen voor de grond. Dan is er meteen meer ruimte bij de aannemer om maatwerk te leveren. Bij sommige projecten deelt de aannemer nog wel mee in de grondopbrengst en dan kan het een en ander nog gecompenseerd worden, maar er zijn ook gemeentes waar dit gewoon niet gebeurt. De gemeente en projectontwikkelaar lopen met de winst weg. De architect verdient een goede boterham aan zijn tekeningen met luchtankers en de aannemer moet het dan maar bouwen.

Die laatste heeft geen eigen personeel, dus huurt hij de goedkoopste onderaannemers in en die interesseren het helemaal niets. Ik heb het hier meermaals zien gebeuren dat onderaannemer A het werk van onderaannemer B maar even ongedaan maakt, want "het ligt in de weg" of "dit zal hier wel niet horen te liggen"...

• Deveon
  • Niet online
Voor onze nieuwbouwwoning van ruim een half miljoen (klinkt toch een stuk meer dan 5 ton) verbaas ik mij niet over de grond of aanneemsom maar eerder de "projectkosten". Vermoedelijk zit daar alle winst in verstopt van de betrokken partijen en zit op het niveau van het kavel van 280m2. In de wijk hebben ze ook zelfbouwkavels verkocht en daar lag de prijs per m2 veel hoger en kan mij haast niet voorstellen dat onze woning in zijn basis voor de aanneemsom te bouwen is. De aanneemsom is maar een fractie meer dan wat wij in 2013 voor ons in 2016 opgeleverde woning hebben betaald (CPO).

Maar ja, wat is het alternatief...? Het zijn met name oudere woningen met hoge energielasten die "betaalbaar" zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blihi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:51:

De architect verdient een goede boterham aan zijn tekeningen met luchtankers en de aannemer moet het dan maar bouwen.
lol, goede boterham, je moest eens weten wat ze bieden voor het tekenen van een in de mode geveltje voor een standaard plattegrond 7(8)7
Die goede boterham blijft echt bij de projectontwikkelaar. die architect heeft dan dus ook weinig te maken met de indeling en de constructie. ze willen echt alleen maar een kek geveltje en een verkoop plaatje, uiteraard pas ik daarvoor, maar het gebeurd helaas aan de lopende band.

Ik ken een plan waarbij een 5 jaar oud ontwerp is gebruikt en exact dezelfde huizen er dus al jaren staan incl constructie en dus berekeningen etc. op de verkoop folder staat de kolom in de woonkamer nog altijd niet ingetekend en er wordt ook door kopersbegeleiding niet over gesproken. Je kan rustig zeggen dat het er de schijn van heeft dat men dit met opzet doet om woningen makkelijker te verkopen. ;)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:51:
[...]
Ik heb het hier meermaals zien gebeuren dat onderaannemer A het werk van onderaannemer B maar even ongedaan maakt, want "het ligt in de weg" of "dit zal hier wel niet horen te liggen"...
Al die aannemers hebben commentaar op elkaars werk, je moet je pas zorgen maken als ze onder de indruk zijn van het werk van een ander.

Maatwerk is keus van de aannemer en ook de bereidwilligheid van de werkvoorbereider. Binnen ons project zijn er drie. Bij één kan helemaal niets. Bij de tweede alleen hoe hij dingen bedenkt en bij de derde kan alles.

Bij de grote baas konden wij bijvoorbeeld wel een verstevigde vloer voor de wasmachine krijgen en verplaatsen van al het leidingwerk voor een bedrag van, schrik niet, €8000(!!!) waar mijn buurman slechts €750 voor betaald.

• Blihi
Hier in de wijk staan verschillende zelfbouw woningen. Ik weet er maar van 1 die volledig tevreden was met de aannemer, van begin tot eind. Dit was een aannemer die alles in eigen beheer heeft gebouwd, met eigen personeel.

Zodra er allerlei onderaannemers bij komen wordt het meteen moeilijker.

En die kosten: tja. Die 8000 euro betekenen: "ik wil het niet doen, maar om van het gezeur af te zijn geef ik je een offerte. Als je zo gek bent daarmee akkoord te gaan doe ik het voor je."

• Blihi
twain4me schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:24:
[...]

lol, goede boterham, je moest eens weten wat ze bieden voor het tekenen van een in de mode geveltje voor een standaard plattegrond 7(8)7
Die goede boterham blijft echt bij de projectontwikkelaar. die architect heeft dan dus ook weinig te maken met de indeling en de constructie. ze willen echt alleen maar een kek geveltje en een verkoop plaatje, uiteraard pas ik daarvoor, maar het gebeurd helaas aan de lopende band.

Ik ken een plan waarbij een 5 jaar oud ontwerp is gebruikt en exact dezelfde huizen er dus al jaren staan incl constructie en dus berekeningen etc. op de verkoop folder staat de kolom in de woonkamer nog altijd niet ingetekend en er wordt ook door kopersbegeleiding niet over gesproken. Je kan rustig zeggen dat het er de schijn van heeft dat men dit met opzet doet om woningen makkelijker te verkopen. ;)
Nou ja, in ons project heeft de architect 24 verschillende woningen getekend, voor een project van 9 woningen... Inclusief indelingen die geen van alle gebruikt zijn. Ik neem aan dat hij daarvoor betaald is.

• HaikoW

HaikoW

Blihi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:12:
[...]

Dat lijkt me toch wel een dingetje om met Woningborg of SWK te overleggen. Hoe kunnen ze nu leidingen van de wc vergeten aan te leggen?

Kan die schacht niet ergens waar hij niet opvalt?
De woning wordt nu gebouwd (de vloer ligt er net in)
Ik snap ook niet hoe ze er nu achterkomen dat de leidingen van de WC's niet meegenomen zijn en vooral niet waarom ze dan denken dat een schacht door twee kamers de oplossing is. Waarom niet door de schacht die in het ontwerp meegenomen is?

De garantie van woningborg gaat in 3 maanden na oplevering, denk dat zij nu nog niet hierin geinteresseerd zijn.

We hebben bezwaar aangetekend en aangegeven dat een mogelijk alternatief is om de schacht in de hoek van een erker te bouwen. Wordt vervolgd....

• SquareOne
HaikoW schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:10:
[...]

De woning wordt nu gebouwd (de vloer ligt er net in)
Ik snap ook niet hoe ze er nu achterkomen dat de leidingen van de WC's niet meegenomen zijn en vooral niet waarom ze dan denken dat een schacht door twee kamers de oplossing is. Waarom niet door de schacht die in het ontwerp meegenomen is?

De garantie van woningborg gaat in 3 maanden na oplevering, denk dat zij nu nog niet hierin geinteresseerd zijn.

We hebben bezwaar aangetekend en aangegeven dat een mogelijk alternatief is om de schacht in de hoek van een erker te bouwen. Wordt vervolgd....
Lepe hoek in de trap niet mogeijk?

• HaikoW

HaikoW

SquareOne schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:10:
[...]

Lepe hoek in de trap niet mogeijk?
De trap ligt tegenover de "standaard" schacht, zal het vragen maar het is makkelijker om de leiding naar de "standaard" schacht te laten lopen dan bij de trap. Bedankt voor je suggestie :)

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
@107mb ,@marijke_w @Toppe
Bedankt voor de adviezen!
Hoe zit het met de opdekdeur vs Stompe deur? Is een stompe deur echt de moeite waard of is dat meer een luxe zaak zodat de bouwer geld van je krijgt?

De prijs voor een deur zonder bovenlicht is 290eur en een stompe deur zonder bovenlicht 445eur. Dat vinden we best veel extra geld als we het voor alle deuren willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
raduf schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:04:
Hoe zit het met de opdekdeur vs Stompe deur? Is een stompe deur echt de moeite waard of is dat meer een luxe zaak zodat de bouwer geld van je krijgt?

De prijs voor een deur zonder bovenlicht is 290eur en een stompe deur zonder bovenlicht 445eur. Dat vinden we best veel extra geld als we het voor alle deuren willen doen.
Dat is een persoonlijke voorkeur. Wij krijgen opdek en vinden dat prima. Tegenwoordig kan je de deuren in 9/10 gevallen in opdek en stomp krijgen.

Stomp zou iets geluidsdichter zijn en dat hebben ze opgelost bij ons met rubbers. Scheelt ook weer dicht gooien :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@raduf kwestie van smaak en prioriteiten. Zelf gekozen voor overal stompe deuren omdat ik het qua uitstraling een stuk mooier vind. Opdekdeuren vind ik wat goedkoop ogen (no offence), maarja, het is wel een flinke kostenpost.

• kepler
Ik snap dat er details soms aangepast moeten worden, maar als er opeens een koof door de woonkamer (!) moet of een gigantische balk midden door de zolder dan is dat echt een probleem van de verkoper als dit niet zo verkocht is.
Had hij maar beter zijn huiswerk moeten doen en niet zomaar een mooie tekening verkopen. Dan kan ik ook een heel mooi huis/auto/product verkopen en alles achteraf aanpassen omdat het in de kleine lettertjes staat... Het voelt echt als een soort oplichterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06

Ik denk dat je nog blij mag zijn. 2 vrienden hebben bijna 1000 euro per deur moeten betalen om een deur up te graden naar stomp en zonder bovenlicht.

Was een flinke meevaller toen ik begreep dat het bij ons al standaard alle deuren al stomp en zonder bovenlicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
HogRider schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat je nog blij mag zijn. 2 vrienden hebben bijna 1000 euro per deur moeten betalen om een deur up te graden naar stomp en zonder bovenlicht.

Was een flinke meevaller toen ik begreep dat het bij ons al standaard alle deuren al stomp en zonder bovenlicht zijn.
Ik vrees dat dat bij ons ook het geval gaat zijn. Benedenverdieping is wel stomp, maar 1ste en 2de verdieping is stalen kozijn en opdek. En om het te veranderen naar stomp moet je uiteraard ook het kozijn aanpassen naar hardhout, de demo website gaf zo’n 800 euro aan per deur…

• Deveon
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:55:
[...]

Ik vrees dat dat bij ons ook het geval gaat zijn. Benedenverdieping is wel stomp, maar 1ste en 2de verdieping is stalen kozijn en opdek. En om het te veranderen naar stomp moet je uiteraard ook het kozijn aanpassen naar hardhout, de demo website gaf zo’n 800 euro aan per deur…
Klinkt als de site van Swedex, bizare prijzen. Hier maar gekozen voor de standaard deuren en in eigen beheer de beneden etage upgraden. Eventueel kunnen we de standaard deuren en kozijnen nog op zolder gebruiken.

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Ter indicatie, ik heb +- 200 betaald per deur om alles als stomp te laten uitvoeren.

[ Voor 21% gewijzigd door user_tweakers op 16-12-2021 22:53 ]

• Blik1984
Deveon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:50:
[...]

Klinkt als de site van Swedex, bizare prijzen. Hier maar gekozen voor de standaard deuren en in eigen beheer de beneden etage upgraden. Eventueel kunnen we de standaard deuren en kozijnen nog op zolder gebruiken.
Berkvens

• Deveon
  • Niet online
user_tweakers schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:52:
Ter indicatie, ik heb +- 200 betaald per deur om alles als stomp te laten uitvoeren.
Voor €200 had ik ook boven stomp laten uitvoeren maar €800 is mij echt te gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben boven opdekdeuren en beneden de deur naar de hal wordt een taatsdeur. De opdekdeuren boven vind ik juist mooi, groot en modern ogen. We hebben wel zwart beslag gekozen, wat het net iets meer uitstraling geeft.

Het is idd een smaak kwestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Wij krijgen krepel deuren. Gelukkig was het prima betaalbaar om alle bovenlichten (100,-) te laten vervallen en overal stomp te kiezen (dacht zo'n 110 per deur). Daarvoor upgraden naar een houten kozijn was bij ons dus niet nodig.
We hebben het zelf wel wat duurder gemaakt door overal ander beslag te kiezen en een soort van taatsdeur met matglas voor de badkamer te bestellen.

Ook heel fijn om wel in een showroom alle opties nog even echt te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Stealth2000 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:43:
Wij krijgen krepel deuren. Gelukkig was het prima betaalbaar om alle bovenlichten (100,-) te laten vervallen en overal stomp te kiezen (dacht zo'n 110 per deur). Daarvoor upgraden naar een houten kozijn was bij ons dus niet nodig.
We hebben het zelf wel wat duurder gemaakt door overal ander beslag te kiezen en een soort van taatsdeur met matglas voor de badkamer te bestellen.

Ook heel fijn om wel in een showroom alle opties nog even echt te kunnen bekijken.
Bij de upgrade van opdek naar stomp zat dus voor €110 ook een stomp kozijn, of begrijp ik je niet goed? Want als dat zo is kan je weinig van die prijs zeggen :)

Pagina: 1 ... 64 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.