Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
@Toppe Maar goed, dat had de projectontwikkelaar moeten regelen natuurlijk. Die heeft ook al lang geweten dat er iets niet goed zat in die percelen. Nu hebben ze jou fors laten betalen voor m2 grond waar je niets mee kunt. De buurman is de lachende derde.

Je hebt het op zich wel netjes opgelost zo.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:44:
@Toppe Maar goed, dat had de projectontwikkelaar moeten regelen natuurlijk. Die heeft ook al lang geweten dat er iets niet goed zat in die percelen. Nu hebben ze jou fors laten betalen voor m2 grond waar je niets mee kunt. De buurman is de lachende derde.

Je hebt het op zich wel netjes opgelost zo.
We hebben 20m2 meer dan wat we betaald hebben zoals het nu lijkt. Dus in dus in dat opzicht is het geen ramp :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:26
Toppe schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:01:
[...]

We hebben 20m2 meer dan wat we betaald hebben zoals het nu lijkt. Dus in dus in dat opzicht is het geen ramp :)
Ik vind dat je het netjes probeert op te lossen, top.
Waterschap bepaalt echter niet de erfgrenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:05:
[...]

Ik vind dat je het netjes probeert op te lossen, top.
Waterschap bepaalt echter niet de erfgrenzen :)
Klopt. Alleen vanwege hun eigen regelgeving kan het wel zo uitkomen dat de sloot niet van ons is maar wel schoon moeten maken. Krom, maar waar, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 06:23:
[...]

Ik heb hem net ook sinds paar weken en dat werkt echt prima. Ik heb nog niet gemeten hoeveel het verbruik is, maar als wij er niet zijn gaat hij vanzelf uit dmv de bewegingssensor.
Goed. Ik zal mijn eigen bericht dat ik hem nooit zal kopen maar niet quote’n want morgen brengen ze hier het 50” model voor in de keuken :') :') :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Toppe schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:51:
[...]

Goed. Ik zal mijn eigen bericht dat ik hem nooit zal kopen maar niet quote’n want morgen brengen ze hier het 50” model voor in de keuken :') :') :')
Haha 50" in de keuken :o
Wij hebben 55 in de woonkamer :') De buren hebben 80 inch! Wel aan een hele lange muur, dat scheelt wel.

Ik vind 55 al groot :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:14:
[...]

Haha 50" in de keuken :o
Wij hebben 55 in de woonkamer :') De buren hebben 80 inch! Wel aan een hele lange muur, dat scheelt wel.

Ik vind 55 al groot :D
Scheelde €50 dus dat vond ik het verschil niet waard. En uitzetten dan heb je een 50” schilderij.

In de woonkamer komt 125” :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:17:
[...]

Scheelde €50 dus dat vond ik het verschil niet waard. En uitzetten dan heb je een 50” schilderij.

125 :o :o

En twee tv's dus beneden :D Doe maar luxe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:19:
[...]

125 :o :o

En twee tv's dus beneden :D Doe maar luxe ;)
Beamer in de woonkamer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Toppe schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:17:
[...]

Dan zet je hem niet uit, maar in de schilderijstand :)
Ik snap de behoefte en we denken er hier ook aan voor de woonkamer, maar laten we niet doen alsof de tv niet aan staat op de schilderijstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij hebben een gewone Samsung. Die heeft ook een schilderijstand. Gebruiken we nooit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die schilderijstand is toch ook gewoon een enorme gimmick? Op de hoogte van een TV hangt normaliter nooit een schilderij. En het kost stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:12:
[...]

Dan zet je hem niet uit, maar in de schilderijstand :)
Ik snap de behoefte en we denken er hier ook aan voor de woonkamer, maar laten we niet doen alsof de tv niet aan staat op de schilderijstand :)
Uit is voor mij art mode :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:32:
Die schilderijstand is toch ook gewoon een enorme gimmick? Op de hoogte van een TV hangt normaliter nooit een schilderij. En het kost stroom.
Hoogte bepaal je natuurlijk zelf, als wij hem op ‘tv’ hoogte hangen komt hij half voor het eiland. Onderkant 150cm is dus prima denken we. Zitten er ook 5 meter vanaf dus prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:32:
Ik zal eens meten, maar volgens mij is het iets van 50W. En hij zal uitgaan als er niemand aanwezig is dmv bewegingssensor.

En bij ons staat de schilderijstand altijd aan tot nu toe. Zodra het tv kastje weg is en er wat andere fotos om heen hangen dan verwachten we dat het een mooie functie is. Daarnaast ligt hij echt heel plat tegen de muur en de one-cable oplossing is een mooie oplossing als je het niet in de muur kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:44
Inmiddels heb ik terugkoppeling ontvangen van de projectontwikkelaar *knip*omtrent de master slave discussie.

Zie hieronder de reactie van de projectontwikkelaar *knip*.

Zoals het bouwbesluit beschrijft is het een zelfregulerende warmtepomp, dit betekend(t) dus dat het systeem dit zelf organiseert. Het betekend(t) dus niet dat het op elke verblijfsruimte wettelijk bedienbaar moet zijn. de optie is dus juist aangeboden en geeft de bewoners de extra mogelijkheid voor na-regeling op het standaard ingeregelde systeem. Als op de na-regeling de temperatuur naar beneden wordt bijgesteld zullen de temperaturen uit de tabel ook niet meer behaald en gehandhaafd blijven. Sommige kopers wensen geen 20 graden op een slaapkamer en om deze reden kiezen ze dan voor een na-regeling.

*knip* stelt zich dus op het standpunt dat het wettelijk niet verplicht is om de temperatuur per verblijfstemperatuur te regelen. Dat is nogal wat voor een beursgenoteerd bedrijf!

[ Voor 114% gewijzigd door tweakduke op 20-12-2021 16:00 . Reden: Bedrijfsnaam weggehaald, geen reden om bedrijf zwart te maken. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
sawtomyer schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:43:
Inmiddels heb ik terugkoppeling ontvangen van de projectontwikkelaar knip omtrent de master slave discussie.

Zie hieronder de reactie van de projectontwikkelaar knip.

Aannemer stelt zich dus op het standpunt dat het wettelijk niet verplicht is om de temperatuur per verblijfstemperatuur te regelen. Dat is nogal wat voor een beursgenoteerd bedrijf!
Waarom zo expliciet vermelden dat het een beursgenoteerd bedrijf is? Dat maakt het erger of minder erg?

Dit beursgenoteerd bedrijf zal vaker met jou standpunt te maken hebben gehad en zal vast, omdat het beursgenoteerd is, dit al hebben laten uitzoeken door hun niet-beursgenoteerde juristen. Uiteraard heeft dit beursgenoteerd bedrijf veel meer financiële middelen, vanwege hun beursgang, mocht het op procederen aan komen. Al zou het kunnen zijn dat ze er voor kiezen om je maar gratis dit systeem te geven (beursgenoteerd, verdienen ze zo weer terug) om van je af te zijn. Straks worden de aandelen minder waard. Niet goed voor een beursgenoteerd bedrijf!

Je aannemer stelt zich niet op een standpunt, ze houden zich aan de wettelijke regelgeving. Dat je die verschillend kan interpreteren kunnen zij ook niets aan doen.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 20-12-2021 14:59 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Opleverpunt van maken en later door Woningborg en/of SWK laten uitzoeken.

Wat mensen wel of niet willen is niet zo relevant. De temperaturen moeten gehaald en behouden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Net nog even gekeken bij de buren met de warmtepomp. Ze kiezen hier lekker voor de goedkope weg en gebruiken 3x2.5 voorbedrade flexbuis. Mag dit überhaupt? Ook mijn airco voorbereiding leveren ze zo op…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7RkdqMgZ8Qrl1Ap7_4eDdscSXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G02n0i9qrnDmqncgIlOgX6dj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 20-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Het heeft even geduurd, (gaat over posts in oktober over de temperatuur regeling) maar ook ik heb een reactie over de temperatuurregeling per ruimte. Het was ook de moeite om hier achteraan te gaan want ze gaan het in alle woningen doorvoeren.
De volgende toelichting hebben ze gestuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7vki0WPm6JllGBSQ56uKrYPvVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Peft75tIobVdJFbsm7CyoF4z.jpg?f=user_large

@Takkeding Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:14:
Net nog even gekeken bij de buren met de warmtepomp. Ze kiezen hier lekker voor de goedkope weg en gebruiken 3x2.5 voorbedrade flexbuis. Mag dit überhaupt? Ook mijn airco voorbereiding leveren ze zo op…
[Afbeelding]
Mooi is anders...

Geen idee of het mag, maar zo kan er wel water die afwerkbuis in lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:34:
[...]

Mooi is anders...

Geen idee of het mag, maar zo kan er wel water die afwerkbuis in lopen.
Dat, en het is geen slagvaste buis, trek ontlasting van je werkschakelaar en warmtepomp is compleet nutteloos, ed.

Buiten = buitenkabel
Buiten onder de grond = grondkabel

Zal eens posten in het installatie topic :+

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 20-12-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Toppe schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:14:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyvVBVRMagS74c-L0o6w1ihwPyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFQaqSgG9CF8C51LHcoNUo03.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ziet er stuk beter uit… en er loopt geen vocht in je leidingwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:43:
[...]

Inmiddels is dit probleem ook succesvol opgelost en afgerond :)

[Afbeelding]

Officieel te dicht bij de rookmelder, maar who cares. Die lamp zal nooit lang branden :)
Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Wij kwamen erachter dat onze rookmelder ook in de draaicirkel zit van de deur. Helemaal niet aan gedacht natuurlijk. Hebben nu een voorstel liggen bij de aannemer om de rookmelder te verplaatsen in ruil voor een fout die ze dan niet meer hoeven op te lossen. Nog even afwachten wat zeggen, maar ben bang dat ik zelf achteraf mag gaan beunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Piknikker schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:09:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Wij kwamen erachter dat onze rookmelder ook in de draaicirkel zit van de deur. Helemaal niet aan gedacht natuurlijk. Hebben nu een voorstel liggen bij de aannemer om de rookmelder te verplaatsen in ruil voor een fout die ze dan niet meer hoeven op te lossen. Nog even afwachten wat zeggen, maar ben bang dat ik zelf achteraf mag gaan beunen.
Zie de afbeelding in mijn gequotte post :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCcKeUeO6ZtRloxFCbVzjMI7Zb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEr0s0qu8BiS8b6wRleRUz2X.jpg?f=fotoalbum_large

5 mm met de haakse slijper weggeslepen en gebikt en een platte Duitse installatiekabel erin gesmeerd.

Dat was ook het advies van de uitvoerder, via de aannemer zou duur worden. (en hij had er natuurlijk geen zin in :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2021 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 19:15
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:17:
[...]

Zie de afbeelding in mijn gequotte post :)

[Afbeelding]

5 mm met de haakse slijper weggeslepen en gebikt en een platte Duitse installatiekabel erin gesmeerd.

Dat was ook het advies van de uitvoerder, via de aannemer zou duur worden. (en hij had er natuurlijk geen zin in :P )
Ja mooi werk haha. Nee dit is dan ook nog wel een optie dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar het doosje hoort wel bereikbaar te blijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:09

Niwla

dat dus....

OnsNieuweThuis schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:30:
Het heeft even geduurd, (gaat over posts in oktober over de temperatuur regeling) maar ook ik heb een reactie over de temperatuurregeling per ruimte. Het was ook de moeite om hier achteraan te gaan want ze gaan het in alle woningen doorvoeren.
De volgende toelichting hebben ze gestuurd:

[Afbeelding]

@Takkeding Bedankt!!
Ik ben even in je PM gekropen. Ik hoop niet dat je dat erg vindt. Ben erg benieuwd hoe jij ze zover gekregen hebt. 💪

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 08:04
Zojuist de berichten over de zone-regeling terug gelezen, ook een stuk verder terug in dit topic. Het bouwbesluit zelf ook, maar die is wat lastiger te lezen.. Onze slaapkamers zijn voorzien van radiatoren, die dus per radiator met een knop op temperatuur te draaien is. De ontwikkeling wat betreft zone-regeling is alleen van invloed bij vloerverwarming, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wanne-B88 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:49:
Zojuist de berichten over de zone-regeling terug gelezen, ook een stuk verder terug in dit topic. Het bouwbesluit zelf ook, maar die is wat lastiger te lezen.. Onze slaapkamers zijn voorzien van radiatoren, die dus per radiator met een knop op temperatuur te draaien is. De ontwikkeling wat betreft zone-regeling is alleen van invloed bij vloerverwarming, klopt dat?
Als iedere kamer een thermostaatknop heeft, voldoet dat eigenlijk niet. Je kunt namelijk dan alleen stoken in de slaapkamer als de woonkamer warmtevraag heeft. Dit is dus een master/slave regeling. Het is dan wel mogelijk de slaapkamer op temperatuur te krijgen, maar niet te houden.

Let wel op van welke datum de bouwvergunning is (en specifiek wanneer deze is aangevraagd). Is dat van voor maart 2020, dan gelden andere regels dan na maart 2020 (zo uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:07:
Zo’n mooi gips ornament er tegen aan schroeven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Toppe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:30:
[...]

Zo’n mooi gips ornament er tegen aan schroeven ;)
Waar vervolgens de taatsdeur weer tegenaan komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
deejeebv schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:39:
[...]

Waar vervolgens de taatsdeur weer tegenaan komt ;)
Shit. VTWonen verpest al m’n ideeën :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blihi schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:07:
Er hoort wel meer. Ik heb me er bij neergelegd, dit was het mooiste. Mocht er ooit een probleem zijn heb ik pech en laat ik het opnieuw stuccen en spuiten :)
Toppe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:56:
[...]

Shit. VTWonen verpest al m’n ideeën :(
Ja, idd. Jammer dat een enorm scherm wat naar beneden zakt + beamer in een gezellig woongedeelte niet in VTwonen voorkomt, anders had ik dat ook gedaan. :+

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2021 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:21:
[...]

Er hoort wel meer. Ik heb me er bij neergelegd, dit was het mooiste. Mocht er ooit een probleem zijn heb ik pech en laat ik het opnieuw stuccen en spuiten :)
Zeker. Tot de volgende bewoner een storing heeft en draadjes gaat zoeken. Dan komen jouw foto's terug in het grote elektra huisinstallaties topic met opmerkingen als 'prutswerk', 'beunhaas', etc. ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:23:
[...]

Zeker. Tot de volgende bewoner een storing heeft en draadjes gaat zoeken. Dan komen jouw foto's terug in het grote elektra huisinstallaties topic met opmerkingen als 'prutswerk', 'beunhaas', etc. ;) :+
Dan grinnik ik met trots naar het door mij gecreëerde monster >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Ik moet de posities van de lichtpunten doorgeven. Dit soort spots:

https://www.lampenlicht.n...k6YyKgKCNDqRoCgWUQAvD_BwE

Zitten gewoon op zo'n lichtpunt toch? Die dekken de doos af omdat ze een grotere diameter hebben en je kan ze op die doos evt. monteren? Misschien een domme vraag maar liever een domme vraag dan een domme uitkomst straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
praliwi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:30:
Ik moet de posities van de lichtpunten doorgeven. Dit soort spots:

https://www.lampenlicht.n...k6YyKgKCNDqRoCgWUQAvD_BwE

Zitten gewoon op zo'n lichtpunt toch? Die dekken de doos af omdat ze een grotere diameter hebben en je kan ze op die doos evt. monteren? Misschien een domme vraag maar liever een domme vraag dan een domme uitkomst straks.
Ja. Montage beugel is 95mm doorsnee. Gaat passen!

Met de montage even in de doos kijken zodat je weet waar de buizen heen lopen, dan weet je waar je veilig kan boren :+

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 21-12-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@praliwi Dat lukt altijd wel, anders kan je altijd nog een extra gaatje boren in de afdekplaat van de plafonddoos. Die lampjes wegen niet zoveel dus komt goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:44
@Verwijderd Zeker geen VT wonen gekeken dit jaar? Zag al een aflevering voorbij komen met een beamer in de woonkamer!

https://www.vtwonen.nl/tv...resultaten-en-informatie/

[ Voor 35% gewijzigd door Louwke op 21-12-2021 09:12 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Toppe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:38:
[...]
[Afbeelding]
Wie zegt dat mijn woonkamer gezellig is?
Ik dacht dat je ging corrigeren, omdat juist in de laatste aflevering van VTWonen een short throw projector met scherm is geplaatst? In een verder amper verduisterende kamer, erg zonde.

-edit- Wat @Louwke dus ook zegt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 21-12-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
millerman_sf schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:13:
[...]

Ik dacht dat je ging corrigeren, omdat juist in de laatste aflevering van VTWonen een short throw projector met scherm is geplaatst? In een verder amper verduisterende kamer, erg zonde.

-edit- Wat @Louwke dus ook zegt ;)
Ik kijk nooit VTWonen moet toegeven.

Maar heb een ouderwetse beamer aangezien de afstand en projectie breedte aan bepaalde eisen moet voldoen, anders had ik dat ding alsnog midden in de woonkamer hangen.

En ja, heb de foto’s gezien maar amper verduisterd en die short throw hadden ze wel mogen ophangen. Met kinderen gaat dit feest worden :)

Om niet te praten over een vast scherm, das geen pan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rachel24
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-05-2022
Hi allemaal, aandachtig lees ik al een tijdje mee aangezien ik een nieuwbouwwoning heb gekocht. Met nog een half jaar te gaan voordat de bouw begint ben ik mijzelf al zo goed mogelijk aan het inlezen (met dank aan jullie o.a.). Wat ik in deze fase het meest lastige blijf vinden is;

- hoeveel loze leidingen (wat zijn jullie leerlessen/ervaringen?)
- Stopcontacten kun je niet genoeg hebben, dus die teken ik volop in

Met name het ''technische'' stuk ben ik niet zo handig mee (bekabeling etc..). Alle tips zijn enorm welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rachel24 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:52:
Loze leidingen doe ik één per (toekomstige) ruimtes en geloof dat je tegenwoordig wel degelijk genoeg stopcontacten kan hebben. Veel werkt op een accu en zo lang in elk hoekje er maar één zit kan je altijd uitbreiden met een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Deveon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:09:
[...]

Loze leidingen doe ik één per (toekomstige) ruimtes en voor geloof dat je tegenwoordig wel degelijk genoeg stopcontacten kan hebben. Veel werkt op een accu en zo lang in elk hoekje er maar één zit kan je altijd uitbreiden met een stekkerdoos.
Ook als iedere ruimte standaard al met CAT6 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
Hi allemaal, aandachtig lees ik al een tijdje mee aangezien ik een nieuwbouwwoning heb gekocht. Met nog een half jaar te gaan voordat de bouw begint ben ik mijzelf al zo goed mogelijk aan het inlezen (met dank aan jullie o.a.). Wat ik in deze fase het meest lastige blijf vinden is;

Met name het ''technische'' stuk ben ik niet zo handig mee (bekabeling etc..). Alle tips zijn enorm welkom :)
Gefeliciteerd! :)

Qua loze leidingen zou ik nu achteraf gezien aanraden schuin tegen over elkaar in de slaapkamers een extra leiding / stopcontacten te doen. Zelf heb ik in 2 slaapkamers in iedere wand in de hoek een leiding laten leggen ook deels omdat ik het niet wist. Een van de 2 slaapkamers word meer een werkkamer dus daar is het handig i.v.m. PC en dergelijken, in de andere slaapkamer is het iets meer overbodig achteraf gezien en deze zitten nu na het stucken gewoon nog dicht.
Maar je kunt natuurlijk ook je tekeningen hier even laten zien en kijken wat anderen er van denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
In mijn meterkast moeten nog enkele aanpassingen worden gedaan waaronder extra groepen. Nu is de kookgroep bijvoorbeeld een uitzondering en word deze ondanks 2 automaten als 1 groep gezien.
Ik vroeg me af hoe dit werkt bij een warmtepomp? Bij mij gaat het om een itho warmtepomp, op krachtstroom en hij is aangesloten op 4 automaten (4 breed iig). Telt dit ook als 1 groep of 2 of .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Patox schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:13:
[...]

Ook als iedere ruimte standaard al met CAT6 komt?
In principe is de loze leiding bedoeld voor netwerk, als die er al ligt lijkt mij een loze leiding niet nodig tenzij de UTP op een lastige plek ingetekend is en verplaatsen duur is. Meestal kies ik zelf voor tegenover de deur zodat je eventueel nog beide kanten op kan. Realiteit is dat ik ons huidige huis niet één loze leiding gebruik de afgelopen 5 jaar. Één mis ik wel maar die zit verstopt.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18
Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:07:
[...]

Als iedere kamer een thermostaatknop heeft, voldoet dat eigenlijk niet. Je kunt namelijk dan alleen stoken in de slaapkamer als de woonkamer warmtevraag heeft. Dit is dus een master/slave regeling. Het is dan wel mogelijk de slaapkamer op temperatuur te krijgen, maar niet te houden.

Let wel op van welke datum de bouwvergunning is (en specifiek wanneer deze is aangevraagd). Is dat van voor maart 2020, dan gelden andere regels dan na maart 2020 (zo uit mijn hoofd).
Door alle berichten hierboven over zoneregeling en thermostaten in verblijfsruimten, ben ik ook maar eens aan het uitzoeken hoe het nou bij ons zit.

Omgevingsvergunning is van 11/2020 dus is volgens mij het gewijzigde bouwbesluit van 03/2020 voor ons van toepassing.
Voor ons huis-in-aanbouw maakt de bouwer gebruik van een hoofd-thermostaat in de woonkamer en naregeling in de slaapkamers en badkamer; dit is dus een Master-Slave installatie. Uit de reacties van hierboven probeer ik nu op te maken of dit nu in lijn is met het bouwbesluit, maar op de eerder aangehaalde pagina van zoneregeling.nl maak ik op dat "Vanuit het bouwbesluit is het niet geheel duidelijk of een master-slave regeling volstaat."

                           

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
jeehaa schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:34:
[...]

Door alle berichten hierboven over zoneregeling en thermostaten in verblijfsruimten, ben ik ook maar eens aan het uitzoeken hoe het nou bij ons zit.

Omgevingsvergunning is van 11/2020 dus is volgens mij het gewijzigde bouwbesluit van 03/2020 voor ons van toepassing.
Voor ons huis-in-aanbouw maakt de bouwer gebruik van een hoofd-thermostaat in de woonkamer en naregeling in de slaapkamers en badkamer; dit is dus een Master-Slave installatie. Uit de reacties van hierboven probeer ik nu op te maken of dit nu in lijn is met het bouwbesluit, maar op de eerder aangehaalde pagina van zoneregeling.nl maak ik op dat "Vanuit het bouwbesluit is het niet geheel duidelijk of een master-slave regeling volstaat."
Sommige aannemers houden vol dat ze voldoen aan de eisen van het bouwbesluit, SWK geeft aan pas iets te kunnen doen op het moment dat de woning opgeleverd is. Als vraag aan de aannemer kun je het beste de volgende stellen. Hoe zorgt het systeem ervoor dat de temperatuur in verblijfsruimte x op temperatuur komt en blijft op het moment dat de master geen warmtevraag heeft.

In dat geval zou eigenlijk alleen een master-master voldoen in vele ogen. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler

Wat betreft loze leidingen, als je niet zo handig met kabels is het een idee om gelijk Cat6 te laten leggen? De volgende vraag is waar je het voor gaat gebruiken?

Mijn hobby is domotica dus we hebben best veel loze leidingen (maar niet de meeste uit dit topic :D)

Mijn ervaringen:
- vraag om gladde 19mm buis, heel makkelijk kabels trekken
- we hebben op elke kamer loze leidingen laten leggen (minimaal 1), behalve badkamer
- vergeet de eventuele technische ruimte, trapkast en garage niet!
- loze leiding/mantelbuis door fundering naar voor en achtertuin (als die er is uiteraard), handig voor stroom en eventuele laadpaal
- in de huiskamer hebben we 2 extra loze leidingen laten leggen aan de andere kant waar de tv komt. Dan kunnen we eventueel ooit de indeling nog omgooien als we dat willen

Edit:
- 3 loze leidingen voor misschien ooit camera's
- loze leidingen bij de ramen aan de zonnige kant, voor misschien screens als dat nodig is

[ Voor 4% gewijzigd door kepler op 21-12-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Laatst online: 18-02 10:06
kepler schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:20:
[...]

De volgende vraag is waar je het voor gaat gebruiken?
Ik heb ook de zelfde overwegingen en eigenlijk kan ik niet meer bedenken dan een UTP kabel voor een Access Point en eentje voor op kantoor voor een bedrade verbinding.

Kan me nog voorstellen dat voor TV/console in de slaapkamer/gamekamer dat het bedraad ook handig is.

Mag ik vragen wat jij nog meer bedraad aansluit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
HogRider schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:26:
[...]

Ik heb ook de zelfde overwegingen en eigenlijk kan ik niet meer bedenken dan een UTP kabel voor een Access Point en eentje voor op kantoor voor een bedrade verbinding.

Kan me nog voorstellen dat voor TV/console in de slaapkamer/gamekamer dat het bedraad ook handig is.

Mag ik vragen wat jij nog meer bedraad aansluit?
Zeker. Eigenlijk alles wat ik bedraad kan aansluiten wil ik ook echt bedraad aansluiten. Dus ik zit nu op:

- Kantoor + AP
- AP op de 1e verdieping
- AP in de trapkast
- TV en Chromecast ultra in de huiskamer
- Printer op kantoor
- Raspberry pi voor Home Assistant
- P1 lezer voor uitlezen slimme lezer
- Uitlezen en aansturen van WTW via domotica

Toekomst:
- Camera's
- Omvormer zonnepanelen
- Laadpaal
- NAS
- Uitlezen en aansturen warmtepomp/vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 11:10
Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:07:
[...]

Ik zit mij echt een ongeluk te zoeken. Maar bouwbesluit is zo vaag. Kun jij wellicht duiden waar uit valt op te maken dat je alleen voldoet met een master-master thermostaat systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18
MadDonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:35:
[...]

Ik zit mij echt een ongeluk te zoeken. Maar bouwbesluit is zo vaag. Kun jij wellicht duiden waar uit valt op te maken dat je alleen voldoet met een master-master thermostaat systeem?
Volgens mij staat dat daar ook niet in, zeker niet zo expliciet.

https://zoneregeling.nl/zoneregeling/bouwbesluit/

Hier staat mijn quote uit mijn vorige post.

                           

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDonkey
jeehaa schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:43:
[...]

Volgens mij staat dat daar ook niet in, zeker niet zo expliciet.

Hier staat mijn quote uit mijn vorige post.
Precies, wanneer je e.e.a. naleest dan lijkt het er op dat je ook met een thermostaat in de woonkamer en thermostaatknoppen in de slaapkmers wegkomt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
is namelijk niet zo relaxed als andere bouwers in dit topic.

https://rijksoverheid.bou...2012/hfd6/afd6-13#art6.55

Lijkt echter vrij duidelijk te zijn.

Lid 3:
"Een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, is voorzien van zelfregulerende apparatuur waarmee de temperatuur per verblijfsgebied of verblijfsruimte kan worden gereguleerd."

Per gebied/ruimte reguleren, houdt ook warmte vraag in. Niet alleen warmte afgifte beperken met een thermostaatkraan.

[ Voor 31% gewijzigd door MadDonkey op 21-12-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rachel24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p6YON6Osvn-yoeTbaIe47ywQAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v0WFrNaMMpVxVTOBfpQhe5sF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08MSlu25f2H140W7tUzDRYCjXC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZvZN3dqYZgZzHYYuh8hOpCU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fdPcStzf48PFrsnUUfCCA9LdD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ol2GNxHWI7HSOIpnTNhuECCV.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de tekeningen van de begane vloer, 1e verdieping en zolder :)
Het is een nieuwbouwhuis met warmtepomp. Zonnepanelen dien ik zelf toe te voegen.

Ik dacht nu zelf aan een extra loze leiding in 1 hoek in de woonkamer voor internet, 1 of 2 loze leidingen per slaapkamer, en 3 voor de zolder. Waarbij er 1 in de ruimte komt van de warmtepomp om daar de zonnepanelen op ''aan te sluiten''.

Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Laatst online: 18-02 10:06
Ik denk dat het ook relevant is om te kijken wat er te regelen moet zijn en wat er behaald moet worden. Ze hoeven niet te garandered dat jij 30 graden kan halen op je slaapkamer namelijk.

In de technische omschrijving van de bouwer staat bij ons dat de temperaturen bepaald kunnen worden als alle ruimtes tegelijk verwarmd kunnen worden en ze noemen het een beperkte naregeling per vertrek.

In de SWK document ook dat deze minimum behaald moeten worden als alle verwarmings elementen aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCpFq93idYadynDtZAYsa0RKe24=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eXpnUm5hojwtzBt5eaV3K36M.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ8-iVdWNBi6BLu5A8FXqgF4unM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gg9RptlXRQsi4KdZMxDIpYsZ.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Stormstar3 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:15:
In mijn meterkast moeten nog enkele aanpassingen worden gedaan waaronder extra groepen. Nu is de kookgroep bijvoorbeeld een uitzondering en word deze ondanks 2 automaten als 1 groep gezien.
Ik vroeg me af hoe dit werkt bij een warmtepomp? Bij mij gaat het om een itho warmtepomp, op krachtstroom en hij is aangesloten op 4 automaten (4 breed iig). Telt dit ook als 1 groep of 2 of .... ?
Ja, dat is ook 1 groep.

Dus, achter een drie-fase aardlekschakelaar mogen vier krachtgroepen, of drie gewone groepen en een warmtepompgroep op drie fasen.

Meestal zie je dat in ABB kasten. Die hebben daar standaardmodules voor, maar dan is het 3-modules breed.

Als het ding 4-modules breed is, heb je goed kans dat het een kracht-aardlekautomaat is. Dat is een aardlekschakelaar en groep in een. Post eens een foto van de kast, of vraag het eens in het grote elektratopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
MadDonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:35:
[...]

Laat de bouwer hier maar op reageren: https://zoneregeling.nl/zoneregeling/bouwbesluit/

Uitgangspunt, ook van het bouwbesluit, is dat bij gelijktijdig verwarmen de temperatuur gehaald en behouden moet kunnen worden. Als je dus een woonkamer op het zuiden hebt, moet de slaapkamer op het noorden op temperatuur kunnen blijven. Dat is zelden het geval bij Master/Slave regeling.

Maar als het wel lukt, voldoet de bouwer aan de eisen. Je moet het dus opmerken bij oplevering (of vooraf al) en vervolgens in ieder geval testen na oplevering, zodat je straks kunt klagen als het niet goed is. Helaas laten bouwers het daar soms op aankomen. Mocht je uiteindelijk de temperatuur in de slaapkamer op het noorden niet kunnen behouden zonder dat je de woonkamer op 25 zet, dan voldoet de installatie niet en heb je dus een zaak voor Woningborg/SWK. Slechts weinig mensen laten het daarop aankomen en dus gokt te bouwer er op dat het niet gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Yeeeh, oplevering van de eerste woningen in mijn project gaat in het eerste kwartaal plaatsvinden *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:02:
[...]

Ja, dat is ook 1 groep.

Dus, achter een drie-fase aardlekschakelaar mogen vier krachtgroepen, of drie gewone groepen en een warmtepompgroep op drie fasen.

Meestal zie je dat in ABB kasten. Die hebben daar standaardmodules voor, maar dan is het 3-modules breed.

Als het ding 4-modules breed is, heb je goed kans dat het een kracht-aardlekautomaat is. Dat is een aardlekschakelaar en groep in een. Post eens een foto van de kast, of vraag het eens in het grote elektratopic.
Bedankt voor je reactie alvast, ik heb het geprobeerd op te zoeken maar kreeg het maar niet gevonden op internet. Hierbij ook nog een foto, en nu je het zegt, ik denk dat je gelijk hebt en dat dit een kracht-aardlekautomaat is (?).
11 Is de kookgroep zoals je waarschijnlijk kunt zien, kunnen er nog extra groepen in deze kast? (wil het verder ook best in het grote elektra topic plaatsen hoor, maar die kende ik nog niet :) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reYgjccOYWZT32uWcjxEv-qtda8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXuacUutig1NTcOiK8sGvWaL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Stormstar3 op 21-12-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 15:50
Vraag over de kruipruimte. Er zit en behoorlijk pak piepschuim onder de vloer en hier moet en extra waterleiding en afvoer aan komen.

Over de vloer gaat een zigzag worden met andere dingen die daar liggen.

Iemand tips om de zadels voor waterleiding / afvoer aan piepschuim te bevestigen?
Kwam zelf dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DtVqr_Kv7yzJOYMNgeYL2GY2-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guPqbXCWluDWRferCwRdc1dV.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit houdt? Waterleiding en afvoer (40mm) wegen ook niet de wereld.

De buizen zitten tenslotte ook al vast aan de wandplaat en de T-stuk

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 21-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:41

Alle kamers moeten gespiegeld kunnen worden voor mij, dus dan gaat het hard (reken al snel 4 voor een kamer). Ik betaal liever een paar duizend extra nu om nooit meer zorgen te hebben en/of nooit in een 'had ik maar' situatie te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Stormstar3 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:20:
[...]

Bedankt voor je reactie alvast, ik heb het geprobeerd op te zoeken maar kreeg het maar niet gevonden op internet. Hierbij ook nog een foto, en nu je het zegt, ik denk dat je gelijk hebt en dat dit een kracht-aardlekautomaat is (?).
11 Is de kookgroep zoals je waarschijnlijk kunt zien, kunnen er nog extra groepen in deze kast? (wil het verder ook best in het grote elektra topic plaatsen hoor, maar die kende ik nog niet :) )

[Afbeelding]
Deze kast voldoet gewoon. Dit is inderdaad een kracht-aardlekautomaat en de kookgroet zit verdeeld over twee fases (wel even controleren, maar hoogstwaarschijnlijk wel).

Er wordt al sinds 2012 dringend geadviseerd om geen 3-fase aardleks meer toe te passen, maar veel installateurs blijven het doen (het is ooit een jaartje verboden geweest).

Oh, en neeja, er kunnen nog 2 groepen bij. Op plaats 8 en naast 11 (moet de de aardlek wel opschuiven)

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 21-12-2021 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-09 09:32
Wij zijn ook aan de beurt! We krijgen deze week de verkoopovereenkomst en gaan dan ergens in Q2 2022 bouwen.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Rachel24 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij de tekeningen van de begane vloer, 1e verdieping en zolder :)
Het is een nieuwbouwhuis met warmtepomp. Zonnepanelen dien ik zelf toe te voegen.

Ik dacht nu zelf aan een extra loze leiding in 1 hoek in de woonkamer voor internet, 1 of 2 loze leidingen per slaapkamer, en 3 voor de zolder. Waarbij er 1 in de ruimte komt van de warmtepomp om daar de zonnepanelen op ''aan te sluiten''.

Ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Grappig, het is als of ik een kopie van mijn nieuwbouw woning ziet. Echt bijna hetzelfde.

1.Zelf heb ik in de woonkamer standaard een loze leiding waar de tv zou moeten staan. Precies bij de tegenovergestelde muur heb ik er een geplaatst. (handig als ik ooit het interieur anders wil plaatsen)
2. Loze leiding in elke slaapkamer als er nog niet eentje is. Handig als je er een kantoor van maakt en je moet toch per verdieping een accespoint maken dus dat kan dan direct op die utp/loze leiding.
3. Op zolder ook nog eentje, puur voor alleen het acces point.
4. Loze leiding bij de buitengevel voor zonnewering (of evt gelijk bedraad met 230 is nog makkelijker)

Nog twee tips die wellicht handig zijn:

Je tekening is niet heel scherp, dus ik weet niet of ik het goed ziet, maar ik heb ook gekozen voor een extra lichtshcakelaar (wisselschakelaar) bij de achterdeur. Zodat je je licht makkelijk aan kan zetten als je niet via de voordeur de woning betreed.

Zelf kon ik trouwens niet echt goed een ruime keuken kwijt, omdat ik aan de voorkant een raam heb dat al +- 45cm vanaf de grond begint. Een hoek keuken ging bij mij niet zo makkelijk. Daarom heb ik besloten om de koelkast+combioven en apothekerskast tegen de muur van de wc te plaatsen. (zou +- 90cm breed zijn) Op die manier hou ik veel meer werkruimte over op het keukenblad.

evt kan ik ook wel via pm wat tekeningen doorsturen met mijn optielijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
HogRider schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:55:
Ik denk dat het ook relevant is om te kijken wat er te regelen moet zijn en wat er behaald moet worden. Ze hoeven niet te garandered dat jij 30 graden kan halen op je slaapkamer namelijk.

In de technische omschrijving van de bouwer staat bij ons dat de temperaturen bepaald kunnen worden als alle ruimtes tegelijk verwarmd kunnen worden en ze noemen het een beperkte naregeling per vertrek.

In de SWK document ook dat deze minimum behaald moeten worden als alle verwarmings elementen aan staan.

[Afbeelding][Afbeelding]
The devil is in the details.

De discussie met betrekking tot temperatuurregeling per vertrek/zone gaat over bouwbesluit. Dus niet over de technische omschrijving.

Lees de volgende link even heel goed. Daar staat hele waardevolle informatie in. Deze heeft mijn ogen ook geopend na het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:58:
[...]

Deze kast voldoet gewoon. Dit is inderdaad een kracht-aardlekautomaat en de kookgroet zit verdeeld over twee fases (wel even controleren, maar hoogstwaarschijnlijk wel).

Er wordt al sinds 2012 dringend geadviseerd om geen 3-fase aardleks meer toe te passen, maar veel installateurs blijven het doen (het is ooit een jaartje verboden geweest).

Oh, en nee, er kunnen nog 2 groepen bij. Op plaats 8 en naast 11 (moet de de aardlek wel opschuiven)
Thanks, je bent een held ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 10:04
MadDonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:28:
[...]

The devil is in the details.

De discussie met betrekking tot temperatuurregeling per vertrek/zone gaat over bouwbesluit. Dus niet over de technische omschrijving.

Lees de volgende link even heel goed. Daar staat hele waardevolle informatie in. Deze heeft mijn ogen ook geopend na het lezen.

Komt er op neer dat het voldoet als je de temperatuur maar kan behouden op bijvoorbeeld de slaapkamer. Weet niet of dat aan mijn interpretatie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
Hoe weet ik of mijn buitenkraan vorstvrij is?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Meestal zit er dan een gaatje in aan de onderkant. Als je de kraan dicht draait moet deze een stukje verder terug leeg lopen. Het water blijft dus niet in de kraan staan.

Zo'n kraan zit ook niet gewoon in de muur geschroefd, maar heeft een binnenwerk wat in de muur steekt.

[ Voor 23% gewijzigd door Blihi op 21-12-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rachel24
user_tweakers schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:54:
[...]

Grappig, het is als of ik een kopie van mijn nieuwbouw woning ziet. Echt bijna hetzelfde.

1.Zelf heb ik in de woonkamer standaard een loze leiding waar de tv zou moeten staan. Precies bij de tegenovergestelde muur heb ik er een geplaatst. (handig als ik ooit het interieur anders wil plaatsen)
2. Loze leiding in elke slaapkamer als er nog niet eentje is. Handig als je er een kantoor van maakt en je moet toch per verdieping een accespoint maken dus dat kan dan direct op die utp/loze leiding.
3. Op zolder ook nog eentje, puur voor alleen het acces point.
4. Loze leiding bij de buitengevel voor zonnewering (of evt gelijk bedraad met 230 is nog makkelijker)

Nog twee tips die wellicht handig zijn:

Je tekening is niet heel scherp, dus ik weet niet of ik het goed ziet, maar ik heb ook gekozen voor een extra lichtshcakelaar (wisselschakelaar) bij de achterdeur. Zodat je je licht makkelijk aan kan zetten als je niet via de voordeur de woning betreed.

Zelf kon ik trouwens niet echt goed een ruime keuken kwijt, omdat ik aan de voorkant een raam heb dat al +- 45cm vanaf de grond begint. Een hoek keuken ging bij mij niet zo makkelijk. Daarom heb ik besloten om de koelkast+combioven en apothekerskast tegen de muur van de wc te plaatsen. (zou +- 90cm breed zijn) Op die manier hou ik veel meer werkruimte over op het keukenblad.

evt kan ik ook wel via pm wat tekeningen doorsturen met mijn optielijsten.
Oh heel graag! Dank je wel voor je tips. Echt heel fijn. Zal zo even de foto's van de keuken erbij pakken. Voor nu is het technische stuk van de woning om er zo maar te noemen het grootste vraagstuk voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rachel24
Dit is de keuken waar ik nu voor in gesprek ben. De ''bruine'' kastjes moet het brons voorstellen van de laatste foto. De kasten worden niet zwart, maar heel donkerbruin. Het blad zoals op foto 4. Eigenlijk qua materialen en kleuren wordt alles zoals op foto 4, maar dan wat anders ingedeeld. Zo'n grote keuken heb ik helaas niet :)
Hopelijk kom ik er met de keukenzaak uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHbAyQwwzHi4Tq5OV3VFKOT-P_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNYjpid04Ao8GXlRqymOpdJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHeMYppSQzQZBkNGqOPU6ZtxAfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAV2UZIIhGJ0TJrdxdsBdnFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVTvA4FdpXi_WnGFAbbOi_9ELB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZbBr1FL2q2HTZhat1Mxt5dZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiQ1l9SUDM3_kZyfp_8Lza0qRk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7APVcBmdkou3kN7BkxAGpsh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:09
Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een nog nader te bepalen aantal schaampanelen om aan de EPC-eis te voldoen. Ook worden ze in-daks gemonteerd. Eerste inschatting is ca. 5-6 panelen verplicht, moet nog definitief berekend worden. Wij willen echter geen in-daks systeem (duurder, storingsgevoeliger, meer warmte-ontwikkeling, etc.) en willen het dak volleggen (20+ panelen). De prijs per paneel is nog niet bekend, maar op basis van andere berichten en projecten zal dat zo'n €500-800 per paneel zijn. Waanzin natuurlijk.

De elektricien zegt dat de kans klein is dat de Projectontwikkelaar meegaat in de wens voor een op-dak systeem. In de KAO staan een aantal verplichtingen, maar niet dat een in-daks systeem na oplevering verplicht is. Hebben jullie ervaringen met het achteraf alsnog plaatsen van een op-dak systeem? Als je het in-dak systeem verwijderd zit je natuurlijk wel met kunststof bakken i.p.v. rachelwerk met dakpannen. Moet je die dan mee laten leveren door de aannemer? Of direct via de bouw voor elkaar krijgen om de switch mogelijk te maken? Over het eerste kwam ik hier deze link tegen: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/.

[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 22-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perseus schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:32:
Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een nog nader te bepalen aantal schaampanelen om aan de EPC-eis te voldoen. Ook worden ze in-daks gemonteerd. Eerste inschatting is ca. 5-6 panelen verplicht, moet nog definitief berekend worden. Wij willen echter geen in-daks systeem (duurder, storingsgevoeliger, meer warmte-ontwikkeling, etc.) en willen het dak volleggen (20+ panelen). De prijs per paneel is nog niet bekend, maar op basis van andere berichten en projecten zal dat zo'n €500-800 per paneel zijn. Waanzin natuurlijk.

De elektricien zegt dat de kans klein is dat de Projectontwikkelaar meegaat in de wens voor een op-dak systeem. In de KAO staan een aantal verplichtingen, maar niet dat een in-daks systeem na oplevering verplicht is. Hebben jullie ervaringen met het achteraf alsnog plaatsen van een op-dak systeem? Als je het in-dak systeem verwijderd zit je natuurlijk wel met kunststof bakken i.p.v. rachelwerk met dakpannen. Moet je die dan mee laten leveren door de aannemer? Of direct via de bouw voor elkaar krijgen om de switch mogelijk te maken? Over het eerste kwam ik hier deze link tegen: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/.
Het in-dak systeem zal in het ontwerp van de architect zijn gebruikt voor de vergunning. Dat gaat de aannemer nooit veranderen, dan had je zelf moeten bouwen en geen projectwoning moeten nemen.

Over het verwijderen heb ik geen verstand van :) Maar na oplevering ben je natuurlijk vrij om het er af te halen.

In-dak zie je overigens steeds vaker, is dat echt nog steeds zo brandgevaarlijk? Wordt daar niet in doorontwikkeld?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
kepler schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:34:
[...]
Zeker. Eigenlijk alles wat ik bedraad kan aansluiten wil ik ook echt bedraad aansluiten. Dus ik zit nu op:

- Kantoor + AP
- AP op de 1e verdieping
- AP in de trapkast
- TV en Chromecast ultra in de huiskamer
- Printer op kantoor
- Raspberry pi voor Home Assistant
- P1 lezer voor uitlezen slimme lezer
- Uitlezen en aansturen van WTW via domotica

Toekomst:
- Camera's
- Omvormer zonnepanelen
- Laadpaal
- NAS
- Uitlezen en aansturen warmtepomp/vloerverwarming
Persoonlijk zou ik een aantal zaken naar de meterkast verplaatsen en die op een switch aansluiten:
NAS, PI, P1.
Verder zou ik zaken op kantoor ook achter een switch plaatsen (printer, PC).
Dit in verband met de soms prijzige meerwerk UTP aansluitingen.

Daarnaast heb ik een aantal netwerkpunten in het plafond laten plaatsen en daar een Unifi AP opgehangen. Erg strak en goed bereik!

[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 22-12-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dat verhaal met die schaam panelen is mij niet gelukt. Dat minder werk wilde mijn aannemer niet aan beginnen vanwege ‘EPC’, ‘vergunningen’ en andere jargon om te stonewallen.

Wellicht doet jouw aannemer dat wel.

Anders is volgens mij je enige optie om na oplevering die indak panelen te verwijderen, het dak te herstellen met pannen en vervolgens daar een opdak systeem op te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:07
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Voor jou 100 anderen die het wel betalen.

Maar je kan het altijd proberen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wij hebben 3,5% korting gekregen op het totale meer-/minderwerk.

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 22-12-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Jazeker heb ik ervaring. Er is 0,0% ruimte voor korting.

Vergeleken met andere bouwers hadden we wel schappelijke prijzen (11-2020 opgeleverd):
- 2,4m uitbouw over 6,6m breedte: 16k
- Loze leiding: 90 euro
- UTP aansluiting: 135 euro
- extra WCD: 135
- dubbele WCD: 165

[ Voor 36% gewijzigd door 107mb op 22-12-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JackBol schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]

Wij hebben 3,5% korting gekregen op de meer-/minderwerk prijslijst.
Bijzonder :o
Waar was dat? In noord groningen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
JackBol schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:55:
[...]

Dat verhaal met die schaam panelen is mij niet gelukt. Dat minder werk wilde mijn aannemer niet aan beginnen vanwege ‘EPC’, ‘vergunningen’ en andere jargon om te stonewallen.

Wellicht doet jouw aannemer dat wel.

Anders is volgens mij je enige optie om na oplevering die indak panelen te verwijderen, het dak te herstellen met pannen en vervolgens daar een opdak systeem op te plaatsen.
Dat is geen jargon, dat is de realiteit. Bijzondere opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:59:
[...]

Bijzonder :o
Waar was dat? In noord groningen? :P
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 22-12-2021 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deleon78 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:04:
[...]

Je kan gewoon met je aannemer afspreken om werk te laten vervallen en de gevolgen mbt. EPC berekening en Waarborgfonds ervan accepteren. Ook de zonnepanelen. In dit geval wilde de aannemer het gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:07
107mb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:58:
[...]

Jazeker heb ik ervaring. Er is 0,0% ruimte voor korting.

Vergeleken met andere bouwers hadden we wel schappelijke prijzen (11-2020 opgeleverd):
- 2,4m uitbouw over 6,6m breedte: 16k
- Loze leiding: 90 euro
- UTP aansluiting: 135 euro
- extra WCD: 135
- dubbele WCD: 165
Dat zijn inderdaad veel betere prijzen! Onze uitbouw kost bijna het dubbele!
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]

Nee. Voor jou 100 anderen die het wel betalen.

Maar je kan het altijd proberen ;)
JackBol schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]

Wij hebben 3,5% korting gekregen op het totale meer-/minderwerk.
Balen! Had gehoopt dat er wel wat ruimte was, maar ik ga het toch proberen :+ Elke euro is er een natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
107mb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:47:
[...]

Persoonlijk zou ik een aantal zaken naar de meterkast verplaatsen en die op een switch aansluiten:
NAS, PI, P1.
Verder zou ik zaken op kantoor ook achter een switch plaatsen (printer, PC).
Dit in verband met de soms prijzige meerwerk UTP aansluitingen.

Daarnaast heb ik een aantal netwerkpunten in het plafond laten plaatsen en daar een Unifi AP opgehangen. Erg strak en goed bereik!
Ik wilde juist zoveel mogelijk uit de meterkast hebben, daar is het namelijk niet voor bedoelt. In de meterkast zit nu alleen patchpaneel, 24p switch en de modem (en de P1 lezer uiteraard)

En niet alles zit direct aangesloten op het UTP-punt in de muur, maar je kan makkelijk 2 kabels door de loze leiding trekken. Dus waar kan gewoon direct in de muur geprikt, maar heb ik meer nodig dan 2 dan zet ik daar idd een kleine switch neer. Tot nu toe alleen in het kantoor.

Ik heb de kabels zelf getrokken, dus dat scheelt wel in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zandah schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:12:
Balen! Had gehoopt dat er wel wat ruimte was, maar ik ga het toch proberen :+ Elke euro is er een natuurlijk.
Houdt er rekening mee dat dat de netto marges in de bouw <10% zijn.
Dus verwacht geen wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
kepler schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:12:
[...]

Ik wilde juist zoveel mogelijk uit de meterkast hebben, daar is het namelijk niet voor bedoelt. In de meterkast zit nu alleen patchpaneel, 24p switch en de modem (en de P1 lezer uiteraard)

En niet alles zit direct aangesloten op het UTP-punt in de muur, maar je kan makkelijk 2 kabels door de loze leiding trekken. Dus waar kan gewoon direct in de muur geprikt, maar heb ik meer nodig dan 2 dan zet ik daar idd een kleine switch neer. Tot nu toe alleen in het kantoor.

Ik heb de kabels zelf getrokken, dus dat scheelt wel in de kosten.
top natuurlijk. Voor die 135 euro (45 euro meerprijs tov LL) had ik geen zin om kabel en wandoutlet te halen, en dan ook nog te gaan beunen. Vraag me ook af of ik het goedkoper had gekund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:23
107mb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
[...]

top natuurlijk. Voor die 135 euro (45 euro meerprijs tov LL) had ik geen zin om kabel en wandoutlet te halen, en dan ook nog te gaan beunen. Vraag me ook af of ik het goedkoper had gekund...
Schappelijke prijzen. Die van ons vroegen 280 per cat6 kabel in een bestaande LL.. en dan konden ze niet eens vertellen wat voor kabels ze gingen gebruiken 8)7 12*280 is snel bespaard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
jessy100 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:18:
[...]

Schappelijke prijzen. Die van ons vroegen 280 per cat6 kabel in een bestaande LL.. en dan konden ze niet eens vertellen wat voor kabels ze gingen gebruiken 8)7 12*280 is snel bespaard....
CAT 6 was bij mij ook een waanzinnige meerprijs. Ik heb dus gewoon CAT5E erin liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
107mb schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
[...]

Het is qua materiaalkosten zeker goedkoper, qua uren niet echt :') Zeker omdat ik het nooit had gedaan. Maar vond het wel een mooi ding om zelf te fixen, uiteindelijk prima gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Zandah schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:12:
Ik heb ook wel het e.e.a. aan korting kunnen krijgen, maar verwacht zeker niet veel. Bij mij ging het vooral om zaken waarbij de aannemer een fout had gemaakt of een uitruil. En omdat we meer dan de helft van alle stopcontacten verplaatsen, kwam de begeleider zelf al met het voorstel daar niet het volle pond voor te rekenen, omdat het dan wel erg disproportioneel zou worden. De kopersbegeleider hier is een prima toffe peer :)
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:04:
[...]

Documenten voor de vergunningsaanvraag zijn geen onderdeel van de verkoopdocumentatie, dus zijn voor koper noch projectontwikkelaar bindend.

Natuurlijk moet er wel aan die EPC-norm voldaan worden, maar daar heb je v.z.i.w. tot twee jaar na afgifte van de vergunning voor. Dat kan wel krap worden in sommige gevallen denk ik, maar dat is een ander verhaal.

En zoals hierboven gezegd kun je inderdaad gebruikmaken van een gelimiteerde regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Tja. Er zijn aannemers die er in mee gaan, er zijn er die het niet doen. Je bent daar dus overgeleverd aan de grillen van de aannemer,

Het in-dak systeem zal onderdeel zijn van de vergunning. Veel gemeentes willen liever niet dat ieder dak afzonderlijk vol wordt gelegd met verschillende panelen. Dat ziet er, zeker in de nieuwbouw, ontzettend rommelig uit. Er is dus voor een bepaalde uniformiteit gekozen.

Overigens valt 5 of 6 panelen nog mee. Hier in de wijk staan huizen met 1, 2 of 3 panelen, afhankelijk van de gekozen opties..... Dat ziet er dus echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hier geen korting gehad op de offerte maar kreeg nog wel de oude prijzen, scheelt weer 5% en er was wel ruimte om handje klap te doen.

Overigens heeft de technisch tekenaar achteraf nog een hoop zaken aangepast. Alle enkele stopcontacten die we hebben afgenomen zijn bijvoorbeeld omgezet naar dubbel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
finsdefis schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:50:
[...]

Documenten voor de vergunningsaanvraag zijn geen onderdeel van de verkoopdocumentatie, dus zijn voor koper noch projectontwikkelaar bindend.

Natuurlijk moet er wel aan die EPC-norm voldaan worden, maar daar heb je v.z.i.w. tot twee jaar na afgifte van de vergunning voor. Dat kan wel krap worden in sommige gevallen denk ik, maar dat is een ander verhaal.

En zoals hierboven gezegd kun je inderdaad gebruikmaken van een gelimiteerde regeling.
We hebben het hier over projectbouw, niet zelfbouw toch? Je bent als koper niet de opdrachtgever, maar de afnemer.
Ik vermoed dat daar het grote verschil zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Deleon78 op 22-12-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:06:
[...]

Tja. Er zijn aannemers die er in mee gaan, er zijn er die het niet doen. Je bent daar dus overgeleverd aan de grillen van de aannemer,

Het in-dak systeem zal onderdeel zijn van de vergunning. Veel gemeentes willen liever niet dat ieder dak afzonderlijk vol wordt gelegd met verschillende panelen. Dat ziet er, zeker in de nieuwbouw, ontzettend rommelig uit. Er is dus voor een bepaalde uniformiteit gekozen.

Overigens valt 5 of 6 panelen nog mee. Hier in de wijk staan huizen met 1, 2 of 3 panelen, afhankelijk van de gekozen opties..... Dat ziet er dus echt niet uit.
Verder is het een ruime vrijstaande woning (180m2) met WP, vloerverwarming/koeling, balansventilatie. Dus meer dan 3 panelen is wel aannemelijk. In verband met elektrische auto willen we echter zoveel als mogelijk, maar om nou via de aannemer/elektricien 20-30 indak panelen a €500-800 af te nemen is ons dus te gortig en zoek nu in vroeger stadium naar goedkopere alternatieven. De architect deed al moeilijk over het verplaatsen van een deur, dus denk dat het erg lastig gaat worden bij ons. Maar we gaan het proberen. Eerste gesprek met kopersbegeleider staat eind januari (en definitieve keuzes doorgeven op 14 feb.... :/ )
Deleon78 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:14:
[...]

We hebben het hier over projectbouw, niet zelfbouw toch? Je bent als koper niet de opdrachtgever, maar de afnemer.
Ik vermoed dat daar het grote verschil zit.
Dit betreft inderdaad projectbouw, geen zelfbouw.

[ Voor 61% gewijzigd door Perseus op 22-12-2021 11:56 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.