Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:14:
[...]

We hebben het hier over projectbouw, niet zelfbouw toch? Je bent als koper niet de opdrachtgever, maar de afnemer.
Ik vermoed dat daar het grote verschil zit.
Ja, klopt. Je bent als koper dus overgeleverd aan de grillen van de projectontwikkelaar.

Maar voor die ontwikkelaar is er in elk geval wel wat mogelijk m.b.t. weglaten van zaken die wel meegenomen zijn in de (berekening voor de) vergunningsaanvraag. Alleen kan ik me wel voorstellen dat ze daar gewoon geen zin in hebben en misschien beren op de weg zien omdat er op termijn wel aan die EPC/BENG-normen voldaan moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Het kan wel. Dan komt er een verklaring dat de woning bij oplevering nog niet aan de EPC normen voldoet en dat de koper zelf verplicht is dit alsnog te realiseren. Je krijgt dan ook nog geen energielabel. Maar de aannemer moet hier wel aan mee willen werken en vooral als het zicht-elementen zijn, zoals indak systemen voor zonnepanelen wordt dat lastig.

Het is dan niet alleen de EPC norm waar je mee te maken hebt, maar ook de omgevingsvergunning, de welstand, etc.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:55
Blihi schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:06:
[...]

Tja. Er zijn aannemers die er in mee gaan, er zijn er die het niet doen. Je bent daar dus overgeleverd aan de grillen van de aannemer,

Het in-dak systeem zal onderdeel zijn van de vergunning. Veel gemeentes willen liever niet dat ieder dak afzonderlijk vol wordt gelegd met verschillende panelen. Dat ziet er, zeker in de nieuwbouw, ontzettend rommelig uit. Er is dus voor een bepaalde uniformiteit gekozen.

Overigens valt 5 of 6 panelen nog mee. Hier in de wijk staan huizen met 1, 2 of 3 panelen, afhankelijk van de gekozen opties..... Dat ziet er dus echt niet uit.
Hier zijn extra panelen niet duur (geloof ik). Kosten 3950 voor 12 extra 320wp panelen, daar ga ik zelf niet voor martelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Iemand ervaring met Trimetal latex?
De schilder waar we nu mee in contact zijn geeft aan over het algemeen de Magnatex Mat SF te gebruiken, is dit vergelijkbaar met Sikkens/Sigma, andere kwaliteitsverf?
Het is in ieder geval wel standaard schrobklasse 1 dus wat dat betreft geeft het wel vertrouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Marinos83 op 22-12-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Laatst online: 18-02 10:06
MadDonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:28:
[...]

De discussie met betrekking tot temperatuurregeling per vertrek/zone gaat over bouwbesluit. Dus niet over de technische omschrijving.
Het gaat inderdaad om de bouwbesluit en ik ken de stuk waar je naar refereert, alleen de technische omschrijving beschrijft hoe de bouwer aan de bouwbesluit gaat voldoen, vandaar dat ik die erbij betrek.

Automatisch regelbaar per ruimte zoals de bouwbesluit kun je niet opzichzelf zien vind ik en ik lees niks in de bouwbesluit hoeveel of hoe goed het regelen moet gebeuren. SWK zegt daar wel iets over en dat is een minimum temperatuur als alles aan staat, dus ben ik bang dat je een Master/Slave constructie waar je dus niet per se boven hoeft te stoken als je beneden warm wilt hebben (lijkt me de meest voorkomende scenario) kan regelen.

Mijn conclusie is dat beperkt automatisch regelbaar ook een vorm van automatisch regelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het probleem is dat het heel erg woningafhankelijk is. Heb jij de woonkamer op het noorden dan kan die wel als referentieruimte dienen. Die is immers het koudst. De rest stookt dan mee als de woonkamer warmtevraag heeft, maar loopt eerder dicht (zoals bij thermostaatknoppen op de radiatoren).

Heb je echter een woonkamer op het zuiden, dan niet. In dat geval zal de woonkamer veel te snel dicht lopen, waarna de slaapkamers niet meer verwarmd worden. En dat is niet conform bouwbesluit. Er is jurisprudentie over dat je niet de thermostaat beneden op 25 moet hoeven zetten om de slaapkamers te verwarmen. (ik postte de link eerder al)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

We krijgen nu bij de oplevering van de E-installateur een vrijblijvende offerte voor een PERIODIEK ONDERHOUDSABONNEMENT.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nut en noodzaak? Of niet nodig?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:09
JackBol schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:31:
We krijgen nu bij de oplevering van de E-installateur een vrijblijvende offerte voor een PERIODIEK ONDERHOUDSABONNEMENT.

***members only***

Nog een abonnement erbij :9 . Een tijdje na oplevevering controleren of alles naar tevredenheid werkt en of de WTW/WP goed staan ingesteld lijkt me horen bij de nazorg. Verder kan je zelf filters voor WTW vervangen en 'visueel inspecteren' of alles nog werkt naar behoren. Periodiek een installateur naar je installaties laten kijken is geen slecht idee, maar als je zelf filterwissels doet lijkt me jaarlijks wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

***members only***

- Op basis van de instructies van de fabrikant eerst eens kijken wat er precies aan onderhoud nodig is.
- Daarna bepalen welk deel daarvan je zelf kunt doen
- Dan bepalen hoeveel tijd je dat zou kosten en of je dat wilt en kunt investeren
- Offerte opvragen bij lokale E-installateur(s) wat die rekenen voor het deel dat je niet zelf kunt/wilt doen.
- Op basis van die offertes wel of niet akkoord gaan met dit abo van 595 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Ik heb 2 misschien wel hele erge n00b vragen :)

- Je leest hier dat veel mensen loze leidingen laten trekken en dan soms maar om het te hebben, in plaats van te gebruiken. Maar wat doe je met die leidingen als je je muren en plafond laat afwerken? Dan moet je alsnog je plafond of muur openbreken om de loze leiding te gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

- In dit topic zie je ook veel voorbij komen dat mensen aanraden om een blauwe kabel bij te laten trekken tussen lamp < - > schakelaar. Dit is de nuldraad, maar waarvoor wordt dit aangeraden? Is dit ook nodig met domotica?
(Ja, er is inderdaad een elektra of domotica topic. Maar hier zie ik het geregeld voorbij komen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Vraagje over de temperatuur in een nieuwbouwwoning misschien een domme vraag. Ik heb bij ons net opgeleverde woning de vloerverwarming een paar dagen geleden uit gezet (op 10 graden ingesteld) maar het is alsnog 18 graden binnen. Is dat normaal bij deze temperaturen? Ben niet gewend om zo'n warm huis zonder verwarming. Ik denk steeds dat de verwarming toch nog draait. Maar ik ben alleen oude tochtige woningen gewend waar het met verwarming nog koud is.

Ik heb de verwarming uit gedaan omdat binnenkort de tegelvloer wordt gelegd daarna moet het ook een maand uit blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MemeMaster schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:41:
Vraagje over de temperatuur in een nieuwbouwwoning misschien een domme vraag. Ik heb bij ons net opgeleverde woning de vloerverwarming een paar dagen geleden uit gezet (op 10 graden ingesteld) maar het is alsnog 18 graden binnen. Is dat normaal bij deze temperaturen? Ben niet gewend om zo'n warm huis zonder verwarming. Ik denk steeds dat de verwarming toch nog draait. Maar ik ben alleen oude tochtige woningen gewend waar het met verwarming nog koud is.

Ik heb de verwarming uit gedaan omdat binnenkort de tegelvloer wordt gelegd daarna moet het ook een maand uit blijven.
Ja dat is normaal. Weinig warmteverlies en de massa behoudt zijn warmte beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Haassiej schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:44:

- Je leest hier dat veel mensen loze leidingen laten trekken en dan soms maar om het te hebben, in plaats van te gebruiken. Maar wat doe je met die leidingen als je je muren en plafond laat afwerken? Dan moet je alsnog je plafond of muur openbreken om de loze leiding te gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

- In dit topic zie je ook veel voorbij komen dat mensen aanraden om een blauwe kabel bij te laten trekken tussen lamp < - > schakelaar. Dit is de nuldraad, maar waarvoor wordt dit aangeraden? Is dit ook nodig met domotica?
(Ja, er is inderdaad een elektra of domotica topic. Maar hier zie ik het geregeld voorbij komen :) )
De loze leidingen komen uit in een blinde doos.
Ik heb ze daarom eigenlijk altijd bij een stopcontact laten uitkomen dan heb je dus een 2 of 3-raams waarvan 2 stopcontacten en dan 1 een blinde plaat heeft.

De nul draad is vooral handig met dimmers en domotica inderdaad.
Er is ook domotica wat zonder nul draad werkt maar je hebt het nooit teveel maar vaak wel te weinig. Als het kan laten trekken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Ja, het zou me verbazen als het veel sneller afkoelt. Het warmteverlies van een nieuwbouwhuis is minimaal (hangt wel af van het type huis, dus vrijstaand/tussenwoning en de ligging en het ventilatiesysteem (WTW of niet)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 17:11

***members only***

Niet nodig, jaagt je onnodig op kosten. De apparaten vragen stuk voor stuk amper onderhoud.

Jaarlijks een installateur laten komen om het ff na te kijken is al ruim voldoende, al is dat eigenlijk nog niet eens nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 18:20
Haassiej schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:44:

Het gaat er met name om dat de blauwe draad beschikbaar is op de plaats waar je de dimmer wilt plaatsen. Daar heb je dan 3 draden (fase(blauw), lamp(zwart) en nul(blauw) Dat is over het algemeen bij de schakelaar zodat je ook die nog aan kan sluiten met 2 draden. De meeste inbouw dimmers kunnen tegenwoordig ook 2 draads aangesloten worden (lamp en fase). Wel kan het dan nodig zijn dat bij een lage belasting een dimmer bypass nodig is.

Zie de aansluitschemas bij deze zigbee dimmer voor meer duidelijkheid:
https://www.robbshop.nl/r...gbee-dimmer-2-draads-400w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Waarschijnlijk is het al besproken, maar hoe belangrijk zijn de loze leidingen in een nieuwbouw? Ik vind de prijzen van onze aannemer belachelijk: 205eur loze leiding en 195eur UTP betraden? Ik heb dit nog nooit gedaan, maar ik ben best handig, dus ik denk dat ik het gemakkelijk zelf kan maken.

Mijn vraag is nu: kunnen de loze leidingen ook voor iets anders gebruikt worden dan UTP en CAI? In dit geval heb ik er maar 1 per verdieping of per kamer nodig. Maar misschien kunnen ze ook voor andere dingen worden gebruikt waarvan ik niet op de hoogte ben.

Als ik om loze leidingen vraag, moet ik dan aangeven dat deze op de meterkast moeten worden aangesloten of is dat impliciet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
raduf schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:02:
Waarschijnlijk is het al besproken, maar hoe belangrijk zijn de loze leidingen in een nieuwbouw? Ik vind de prijzen van onze aannemer belachelijk: 205eur loze leiding en 195eur UTP betraden? Ik heb dit nog nooit gedaan, maar ik ben best handig, dus ik denk dat ik het gemakkelijk zelf kan maken.

Mijn vraag is nu: kunnen de loze leidingen ook voor iets anders gebruikt worden dan UTP en CAI? In dit geval heb ik er maar 1 per verdieping of per kamer nodig. Maar misschien kunnen ze ook voor andere dingen worden gebruikt waarvan ik niet op de hoogte ben.

Als ik om loze leidingen vraag, moet ik dan aangeven dat deze op de meterkast moeten worden aangesloten of is dat impliciet?
Loze leidingen zelf maken lijkt me wel wat lastig. Misschien als je houtskeletbouw hebt dat dit redelijk gaat, maar prefab beton en/of in combinatie met reeds gelegde vloerverwarming zou ik niet zelf aan beginnen. Wel vind ik je prijzen inderdaad absurd, 4 jaar geleden betaalden wij 45 euro per loze leiding. UTP was wel 150 euro extra, dat heb ik zelf achteraf gedaan (overigens zit er nu wel een trekveer vast in 1 van de leidingen in plaats van UTP kabel, maar aangezien ik in elke ruimte 2 loze leidingen extra had laten maken is dat geen groot probleem).
Loze leidingen gaan standaard naar de meterkast. Als je anders wil moet je dat meestal expliciet aangeven. Ze zijn 'overal' voor te gebruiken, ik heb 4 aangelegd voor (toekomstige) stroom punten en in de woonkamer 2 losse loze leidingen voor speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 22-12-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
@jurjen_g Dankje voor het antwoord. Ik bedoelde dat het makkelijk is (denk ik) om de UTP te bedraaden, niet de loze leiding te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
Perseus schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:32:
Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een nog nader te bepalen aantal schaampanelen om aan de EPC-eis te voldoen. Ook worden ze in-daks gemonteerd. Eerste inschatting is ca. 5-6 panelen verplicht, moet nog definitief berekend worden. Wij willen echter geen in-daks systeem (duurder, storingsgevoeliger, meer warmte-ontwikkeling, etc.) en willen het dak volleggen (20+ panelen). De prijs per paneel is nog niet bekend, maar op basis van andere berichten en projecten zal dat zo'n €500-800 per paneel zijn. Waanzin natuurlijk.

De elektricien zegt dat de kans klein is dat de Projectontwikkelaar meegaat in de wens voor een op-dak systeem. In de KAO staan een aantal verplichtingen, maar niet dat een in-daks systeem na oplevering verplicht is. Hebben jullie ervaringen met het achteraf alsnog plaatsen van een op-dak systeem? Als je het in-dak systeem verwijderd zit je natuurlijk wel met kunststof bakken i.p.v. rachelwerk met dakpannen. Moet je die dan mee laten leveren door de aannemer? Of direct via de bouw voor elkaar krijgen om de switch mogelijk te maken? Over het eerste kwam ik hier deze link tegen: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/.
Wat @Verwijderd en @Blihi al aangeven over de panelen, dat hangt van de vergunning af. Bij mijn woning moest ook alles indak aangelegd worden, dat geld hier trouwens voor de hele wijk.
Ben wel benieuwd hoe dat dan zit als je ze later zelf weghaald, vervangt door reguliere pannen en daar dan weer panelen boven op laat leggen. In principe is het leggen van panelen vergunnings vrij. . .
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:39:
[...]

Het in-dak systeem zal in het ontwerp van de architect zijn gebruikt voor de vergunning. Dat gaat de aannemer nooit veranderen, dan had je zelf moeten bouwen en geen projectwoning moeten nemen.

Over het verwijderen heb ik geen verstand van :) Maar na oplevering ben je natuurlijk vrij om het er af te halen.

In-dak zie je overigens steeds vaker, is dat echt nog steeds zo brandgevaarlijk? Wordt daar niet in doorontwikkeld?
Die brand gevaarlijkheid komt meestal niet van het indak-systeem. Het wordt onder de panelen wel wat warmer als bij opdak maar daar moet het tegen kunnen. Het brandgevaar komt voor zover ik weet meestal van ondeugelijk aansluit werk, mogelijk omdat de installateur(s) niet goed genoeg bekend zijn met het betreffende indak systeem.

Das met de huidige isolatie vrij normaal.
Als voorbeeld mijn woning (n=1) : Buiten sneeuw en vorst tussen -2 en -8 graden. Warmtepomp uit. Benodigde tijd om 1 graad af te koelen 72 uren.

Overigens vind ik een maand uit ivm tegelvloer wel erg lang. Heb je een C.V. of stadsverwarming op hoge temperatuur? Dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar bij een Warmtepomp of LTV eigenlijk niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Dronium op 23-12-2021 01:18 ]

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Dronium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 01:10:
[...]

Overigens vind ik een maand uit ivm tegelvloer wel erg lang. Heb je een C.V. of stadsverwarming op hoge temperatuur? Dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen maar bij een Warmtepomp of LTV eigenlijk niet.
De tegelzetter gaf het advies om de verwarming een maand uit te laten na het leggen van de vloertegels. Maar hij heeft eigenlijk niet eengevrraagd wat voor vloerverwarming we hebben. We hebben een waterpomp met lage temperatuur vloerverwarming.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hoe warm zetten jullie de CV in je nieuwbouw huis zolang je er nog niet woont?

Ik zat te denken aan 15 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:18

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:05:
Hoe warm zetten jullie de CV in je nieuwbouw huis zolang je er nog niet woont?

Ik zat te denken aan 15 graden.
Als er nog veel vocht in het huis zit zou ik hem op 18 zetten en boven een raampje open op tocht stand :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:48:
[...]

Als er nog veel vocht in het huis zit zou ik hem op 18 zetten en boven een raampje open
Als je een WTW hebt zou ik die volle bak zetten en ramen gesloten houden. Dan stook je je iig geen ongeluk en ventileer je het vocht toch weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 08:04
Blihi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:07:
[...]

Als iedere kamer een thermostaatknop heeft, voldoet dat eigenlijk niet. Je kunt namelijk dan alleen stoken in de slaapkamer als de woonkamer warmtevraag heeft. Dit is dus een master/slave regeling. Het is dan wel mogelijk de slaapkamer op temperatuur te krijgen, maar niet te houden.

Let wel op van welke datum de bouwvergunning is (en specifiek wanneer deze is aangevraagd). Is dat van voor maart 2020, dan gelden andere regels dan na maart 2020 (zo uit mijn hoofd).
Reactie is binnen op vraag op welke wijze ze voldoen aan de eis voor zelfregelende apparatuur.

We passen thermostatische radiatorknoppen toe op de radiatoren.

Deze vallen onder de zelfregulerende apparatuur.

We vallen onder Woningborg en ik begrijp dat daar nog ruimte zou zitten wat betreft de master/slave-discussie. Maar dan zou de discussie zich dus richten op de vraag in hoeverre de slaapkamers op termperatuur blijven wanneer de woonkamer al wél op temperatuur is. Misschien dat ik daarvoor eens contact opneem met Woningborg, al zag ik in eerdere berichten in dit topic ook al dat dat geen nut heeft gehad.

In de Woningborg Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen zie ik staan:
Er worden veel z.g. “Master/Slave” regelingen toegepast, waarbij de “Master” ofwel de kamerthermostaat leidend is. Deze laatste regeling is dus geen regeling per vertrek

En in de slotopmerkingen daarvan:
Zoals eerder aangegeven is de regeling per vertrek geen eis vanuit de GWRN 2016 maar een middel om aan de de gegarandeerde temperaturen te kunnen voldoen.

Het uitgangspunt moet echter zijn dat deze ontwikkelingen niet leiden tot verminderd comfort en/of een toename van het aantal klachten. Deze notitie is bedoeld om dit laatste zo veel als mogelijk te voorkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wanne-B88 op 23-12-2021 10:53 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:36:
[...]

Als je een WTW hebt zou ik die volle bak zetten en ramen gesloten houden. Dan stook je je iig geen ongeluk en ventileer je het vocht toch weg.
Op tochtstand gaat dat prima zonder dat je je een ongein stookt hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 11:10
Wanne-B88 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:49:
[...]

Reactie is binnen op vraag op welke wijze ze voldoen aan de eis voor zelfregelende apparatuur.

We passen thermostatische radiatorknoppen toe op de radiatoren.

Deze vallen onder de zelfregulerende apparatuur.

We vallen onder Woningborg en ik begrijp dat daar nog ruimte zou zitten wat betreft de master/slave-discussie. Maar dan zou de discussie zich dus richten op de vraag in hoeverre de slaapkamers op termperatuur blijven wanneer de woonkamer al wél op temperatuur is. Misschien dat ik daarvoor eens contact opneem met Woningborg, al zag ik in eerdere berichten in dit topic ook al dat dat geen nut heeft gehad.

In de Woningborg Notitie “regeling verwarmings-/koelinstallaties” woningen/appartementen zie ik staan:
Er worden veel z.g. “Master/Slave” regelingen toegepast, waarbij de “Master” ofwel de kamerthermostaat leidend is. Deze laatste regeling is dus geen regeling per vertrek

En in de slotopmerkingen daarvan:
Zoals eerder aangegeven is de regeling per vertrek geen eis vanuit de GWRN 2016 maar een middel om aan de de gegarandeerde temperaturen te kunnen voldoen.

Het uitgangspunt moet echter zijn dat deze ontwikkelingen niet leiden tot verminderd comfort en/of een toename van het aantal klachten. Deze notitie is bedoeld om dit laatste zo veel als mogelijk te voorkomen.
Uit het zelfde document;

"Een veel gehoord misverstand is, dat dit slechts een minimale eis betreft en dat het soms nodig is om een hogere temperatuur in één of meerdere vertrekken (onder niet al te extreme omstandigheden) in te stellen om de gegarandeerde temperatuur in alle vertrekken te kunnen behalen acceptabel is.

Het is niet goed en deugdelijk (gebaseerd op jurisprudentie uit arbitrale vonnissen). Indien de thermostaat in het geregelde vertrek veel hoger gezet moet worden (dan de vereiste 20°C) om de overige vertrekken tot de gegarandeerde temperatuur te kunnen verwarmen"

Tevens staat iets lager een handige beslisboom. Dank voor het delen!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MadDonkey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:06:
[...]

Uit het zelfde document;

"Een veel gehoord misverstand is, dat dit slechts een minimale eis betreft en dat het soms nodig is om een hogere temperatuur in één of meerdere vertrekken (onder niet al te extreme omstandigheden) in te stellen om de gegarandeerde temperatuur in alle vertrekken te kunnen behalen acceptabel is.

Het is niet goed en deugdelijk (gebaseerd op jurisprudentie uit arbitrale vonnissen). Indien de thermostaat in het geregelde vertrek veel hoger gezet moet worden (dan de vereiste 20°C) om de overige vertrekken tot de gegarandeerde temperatuur te kunnen verwarmen"

Tevens staat iets lager een handige beslisboom. Dank voor het delen!
Dan kan het nog steeds met master/slave opstelling als je verwarming goed ingeregeld is. Dus de kamers op noord krijgen meer flow dan de kamers op zuid. Moet de master wel in een kamer zijn die je altijd op temperatuur wil hebben, wat voor de woonkamer geen onredelijke assumptie is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:27:
[...]

Dan kan het nog steeds met master/slave opstelling als je verwarming goed ingeregeld is. Dus de kamers op noord krijgen meer flow dan de kamers op zuid. Moet de master wel in een kamer zijn die je altijd op temperatuur wil hebben, wat voor de woonkamer geen onredelijke assumptie is.
Een draadloze master die je mee kan nemen lijkt mij dan het handigste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDonkey
Z___Z schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:27:
[...]

Members only:

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
We willen dit weekend eigelijk de raam decoratie gaan bestellen. Nu bestellen we ook gordijnen en Veneta geeft je de optie om rails mee te bestellen.

Nu vind ik €65 voor een rails van twee meter best stevig en online kom je goedkoper uit. Echter irriteer ik me heel vaak aan de kwaliteit van z’n rails. Glijdt niet lekker of de overgang is bagger.

Ik heb dus best wat over voor een rails, maar ik kan weinig vinden over de ervaringen met de Veneta rails…?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:52
Toppe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:21:
We willen dit weekend eigelijk de raam decoratie gaan bestellen. Nu bestellen we ook gordijnen en Veneta geeft je de optie om rails mee te bestellen.

Nu vind ik €65 voor een rails van twee meter best stevig en online kom je goedkoper uit. Echter irriteer ik me heel vaak aan de kwaliteit van z’n rails. Glijdt niet lekker of de overgang is bagger.

Ik heb dus best wat over voor een rails, maar ik kan weinig vinden over de ervaringen met de Veneta rails…?
Wij hebben ze nu 6 jaar hangen en zijn er dik tevreden over. N=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

We hebben vandaag de oplevering gehad. Paar kleine puntjes, schilderwerk en zo.
Echter kwam er 1 ding uit waar wat discussie over ontstond tussen de aannemer en de inspecteur van VEH.

We hebben een afwerking van zink op de randen van ons dakterras. Deze zijn onder 1 of 2 graden afschot. Veel te weinig om staand water te voorkomen. Er staan dus geregeld plassen op die opdrogen.

De inspecteur van VEH zegt dat dit onder afschot moet, omdat anders je zink over 10 jaar versleten is en vervangen moet worden. De aannemer was het niet niet mee eens en ging bij zijn zink leverancier navragen.

Wat zijn de ervaringen hier met zink?

Edit: Foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gedEyrpC0caSuy0TP-e112d8734=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z26uDTE3S3TQ8oCVczLdtWgx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 23-12-2021 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:34:
We hebben vandaag de oplevering gehad. Paar kleine puntjes, schilderwerk en zo.
Echter kwam er 1 ding uit waar wat discussie over ontstond tussen de aannemer en de inspecteur van VEH.

We hebben een afwerking van zink op de randen van ons dakterras. Deze zijn onder 1 of 2 graden afschot. Veel te weinig om staand water te voorkomen. Er staan dus geregeld plassen op die opdrogen.

De inspecteur van VEH zegt dat dit onder afschot moet, omdat anders je zink over 10 jaar versleten is en vervangen moet worden. De aannemer was het niet niet mee eens en ging bij zijn zink leverancier navragen.

Wat zijn de ervaringen hier met zink?
Op foto zijn duidelijk ‘plasjes’ te zien, dat wil je niet. Normaal gesproken moet het gewoon weg lopen en alles wat achter blijft zou op een normale dag moeten verdampen.

@JackBol je zou even Rheinzink oid kunnen bellen en het probleem eens voorleggen. Grote kans dat ze je wel een nuttig antwoord kunnen geven.

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 23-12-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
Recent is ons dak geplaatst en daar zijn ook de zonnepanelen op gelegd. Daar krijgen wij nu de factuur van.
Ik wil graag de BTW hiervan terugvragen. Ons huis wordt hopelijk Q2 volgend jaar opgeleverd. De belastingdienst geeft aan bij aanschaf in het ene kalenderjaar en gebruik in het volgende kalenderjaar als optie om de aanmelding als ondernemer voor de BTW het volgende kalenderjaar pas te doen.
Tot zover duidelijk: Wachten tot na 1 januari om de BTW terug te vragen.
Naast de factuur voor de zonnepanelen, vraagt de belastingdienst ook om een factuur van de energieleverancier. Deze moet ook op dezelfde naam staan.

Maar hoe zit het met die factuur van de energieleverancier. Die heb ik namelijk nog niet voor mijn nieuwe huis.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 15:30
@MadDonkey ik heb weinig te zoeken in dit topic maar dan wil je eigenlijk dus een systeem van Tado of Honeywell evohome om dit tegen te gaan.

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 08:04
darasta schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:42:

Naast de factuur voor de zonnepanelen, vraagt de belastingdienst ook om een factuur van de energieleverancier. Deze moet ook op dezelfde naam staan.

Maar hoe zit het met die factuur van de energieleverancier. Die heb ik namelijk nog niet voor mijn nieuwe huis.
Je overeenkomst met de energieboer moet ook voldoen lijkt mij?

• Marinos83
Gaat de bouw bij anderen ook zo traag?
Wij hebben januari 2020 getekend bij makelaar, eind maart 2020 getekend bij de notaris. November 2020 was eindelijk de ruwe BG vloer klaar (start werkzame dagen). Nu zit het dak er op en de ramen er in, maar vandaag heeft de bouwer opnieuw een maand vertraging gemeld. Twee maanden geleden ook al een maand vertraging, en daarvoor ook al 2 keer. Oplevering zou maart/april zijn, nu verzet naar april/mei. Zucht. Valt echt niet mee te plannen op deze manier, kan weer alles gaan verzetten, en dan nog is het een window van 9 weken...
We hebben eind januari eindelijk wel het eerste kijkmoment, dus 2 jaar na de koop mogen we voor het eerst kijken....

*Zucht* Wat een prutsers! En ze geven niet eens een reden voor de vertragingen.

[/rant]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjdgr
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 22:10
Toppe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:21:

Geen ervaring met veneta rails maar als je rails los wilt bestellen, zou ik KS rails op maat willen adviseren. Loopt super en door het op maat nooit gedoe met een randje waar je gordijnen niet lekker loopt wat wel het geval is bij de uitschuifbare varianten in de bouwmarkt.

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Vraagje,

Mijn schakelaars tussen de keuken/woonkamer zitten allemaal bij elkaar. Als ik een nuldraad erheen trekt vanuit een centraaldoos zou dit toch goed zijn voor een slimme schakelaar?

Is het nog van belang dat het allemaal op dezelfde groep zit? Dit is volgens mij wel het geval. (oplevering pas q3-2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 15:50
Marinos83 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:23:
Wij hebben januari 2020 getekend bij makelaar, eind maart 2020 getekend bij de notaris. November 2020 was eindelijk de ruwe BG vloer klaar (start werkzame dagen). Nu zit het dak er op en de ramen er in, maar vandaag heeft de bouwer opnieuw een maand vertraging gemeld. Twee maanden geleden ook al een maand vertraging, en daarvoor ook al 2 keer. Oplevering zou maart/april zijn, nu verzet naar april/mei. Zucht. Valt echt niet mee te plannen op deze manier, kan weer alles gaan verzetten, en dan nog is het een window van 9 weken...
We hebben eind januari eindelijk wel het eerste kijkmoment, dus 2 jaar na de koop mogen we voor het eerst kijken....

[/rant]
Wij hebben december 2020 getekend bij notaris, januari 2021 grond bouwrijp, februari 2021 start bouw en 13 dec de sleutel gekregen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Tjdgr schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:29:
[...]

Geen ervaring met veneta rails maar als je rails los wilt bestellen, zou ik KS rails op maat willen adviseren. Loopt super en door het op maat nooit gedoe met een randje waar je gordijnen niet lekker loopt wat wel het geval is bij de uitschuifbare varianten in de bouwmarkt.
Thanks! Ik ga me er even in verdiepen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Toppe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:48:
[...]

Als er nog veel vocht in het huis zit zou ik hem op 18 zetten en boven een raampje open op tocht stand :+
20 graden. Alle ramen dicht en je wtw systeem op een hoge stand. Zo heb je het snelst al het vocht uit de woning.

• darasta
user_tweakers schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:30:
Vraagje,

Mijn schakelaars tussen de keuken/woonkamer zitten allemaal bij elkaar. Als ik een nuldraad erheen trekt vanuit een centraaldoos zou dit toch goed zijn voor een slimme schakelaar?

Is het nog van belang dat het allemaal op dezelfde groep zit? Dit is volgens mij wel het geval. (oplevering pas q3-2022)
Klopt, al is het tegenwoordig met voorbedrade flexbuis wellicht niet altijd mogelijk zelf nog een draad te trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 15:50
Toppe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:02:
[...]

Wij laten ze hier op maat maken:
https://www.gordijnrailskopen.nl
Wij gaan voor SF "luxe", KS hebben ze ook. Voor paar euro ook gelijk een bocht erin op maat.

Hebben ook mooie samples die ze gratis versturen.

[ Voor 25% gewijzigd door Source90 op 23-12-2021 21:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:02:
[...]

Kijk eens bij Forest. Die hebben verschillende opties, ook met led verlichting erin voor de geek-factor.
https://www.forestgroup.c...0family_NL_040919_WEB.pdf

Ik heb gekozen voor de Forest DS zonder led, maar met wave plooi. Dat vinden we mooier dan die standaard plooi boven in je gordijn.

Dubbele plooi
Afbeeldingslocatie: https://www.gordijnshop.nl/bestanden/afbeelding/blog/844-dubbele-plooi.jpg

Wave plooi
Afbeeldingslocatie: https://www.gordijnshop.nl/bestanden/afbeelding/blog/338-waveplooi.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
Marinos83 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:23:

[/rant]
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bij makelaar getekend in okt 2020.
Bij notaris getekend in dec 2020.
Start bouw Jan 2021
Gisteren sleutel.

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 24-12-2021 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
KAO getekend maart 2020
Start bouw juli 2020
Notaris februari 2021
Oplevering verwacht april 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:39:
[...]

Kijk eens bij Forest. Die hebben verschillende opties, ook met led verlichting erin voor de geek-factor.
https://www.forestgroup.c...0family_NL_040919_WEB.pdf

Ik heb gekozen voor de Forest DS zonder led, maar met wave plooi. Dat vinden we mooier dan die standaard plooi boven in je gordijn.

Dubbele plooi
[Afbeelding]

Wave plooi
[Afbeelding]
Wave plooi is mooier, wordt alleen afgeraden op slaapkamers en toevallig komen alleen daar gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:39:
[...]

Wave plooi is mooier, wordt alleen afgeraden op slaapkamers en toevallig komen alleen daar gordijnen.
Waarom raden ze die af op een slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:43:
[...]

Waarom raden ze die af op een slaapkamer?
Die wave zorgt er juist voor dat er meer licht via de bovenkant naar binnen kan. De een irriteert zich er meer aan dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:18:
[...]

Die wave zorgt er juist voor dat er meer licht via de bovenkant naar binnen kan. De een irriteert zich er meer aan dan de ander.
Oh als dat het argument is komt het wel goed bij ons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvR1601
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNxqaL8j_UDopmRjv0JJ8kWGvss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7WYSxlCbcCrsExZ3dhllrOX.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons gestart in mei 2021 en inmiddels zit het dak erop en metselwerk bijna gereed. Binnenwanden ook grotendeels geplaatst en na de vakantie worden de dekvloeren gesmeerd. Helaas geeft de bouwer aan geen specifiekere opleverdatum dan Q2 2022 aan te kunnen geven omdat onduidelijk is wanneer de zonnepanelen geleverd worden😕. Wel blij met de snelheid van bouwen en informatievoorziening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Ik moest het even terugzoeken... juni 2020 getekend. Ze zouden in oktober 2020 starten. Dat werd december 2020 qua grondwerk. Start van de woningen begon dan ook pas echt in januari 2021. Het idee was 10 maanden bouwen dus de verwachting was oktober 2021 gereed. Dat werd later bijgesteld naar december 2021, toen nog eens naar januari 2022 en inmiddels is de verwachting eind maart 2022. En alle informatie mbt dit alles moet je zelf halen. Communicatie is niet het sterke punt van onze bouwer.

Eerste keer voor ons wat betreft een huis bouwen, dus lessons learned zullen we maar zeggen.

Toch wordt ik wel blij als ik weer wat voortgang spot van de bouwplaats. Ik mag er niet op komen maar af en toe een drone erboven doe ik wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHGZq3NeT3KrH2EssFVnLKCuVEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOQ3vjCp5mer5sRof4jtqhvA.jpg?f=fotoalbum_large

-edit; overigens heb ik al wel allerlei zaken gehoord die voor vertraging zorgen. Zo was de onderaannemer voor de zonnepanelen onderbezet door corona. Was er gedoe met de nuts aanvraag. Materiaal wat op zich liet wachten en bouwlui die ziek thuis zaten. We laten het los want het allemaal niets waar je wat aan kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Stealth2000 op 24-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:12
Poe @Marinos83 en @MadDonkey dat is niet echt vlot inderdaad. Sterkte daar met wachten!
Hier ging het een stuk vlotter.

januari 2020: KAO getekend
juli 2020: overdracht bij de notaris
september 2020: grond bouwrijp
oktober 2020: start bouw
mei 2021: oplevering

Betreft de hoekwoning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIqXWB6cloBQGDsCswFhi01k7FE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T0IA3XcW8e7c6JIGIuSnvJu.jpg?f=fotoalbum_medium

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor ons was het:
Tekenen KAO in nov 2019
Notaris in mrt 2020
Fundering in mei 2020
Dak erop in september 2020
Oplevering Jan 2021
Dus hele traject was 15 maanden voor ons

Wel met de note dat het project in Juli 2019 in de verkoop ging en wij dus redelijk laat instapten

Op dit moment wordt tegenover ons fase 3 gebouwd. Start fundering in oktober 2021 en gisteren zijn de eerste daken erop gezet. Gaat echt veel sneller dan bij ons dus. Maar zijn nu ook maar 35 woningen ipv bijna 100 van fase 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Bij ons was het:
Mei 2020 tekenen
Oktober 2020 notaris
Januari 2021 start bouw
2 weken geleden 1e kijkdag gehad (1e bezoek aan de bouwplaats ook meteen)
Oplevering ??? Ze komen niet verder dan ergens Q1 / Q2... Dat is lekker plannen zo.

Ze zijn afhankelijk van de gemeente die straat moet herinrichten. Huis is al zo goed als klaar. Heel frustrerend dit. Overigens liet de informatie tijdens de bouw echt te wensen over. Gelukkig hebben we een facebookgroep en lopen diverse leden regelmatig langs en peuteren dan wat info los om te delen anders hadden we het moeten doen met de 2 nieuwsbrieven vanuit de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 07:55
darasta schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:42:
Recent is ons dak geplaatst en daar zijn ook de zonnepanelen op gelegd. Daar krijgen wij nu de factuur van.
Ik wil graag de BTW hiervan terugvragen. Ons huis wordt hopelijk Q2 volgend jaar opgeleverd. De belastingdienst geeft aan bij aanschaf in het ene kalenderjaar en gebruik in het volgende kalenderjaar als optie om de aanmelding als ondernemer voor de BTW het volgende kalenderjaar pas te doen.
Tot zover duidelijk: Wachten tot na 1 januari om de BTW terug te vragen.

Je kan toch helemaal geen BTW terugvragen van zonnepanelen bij nieuwbouw?

https://solarmagazine.nl/...-bouwkosten-nieuwe-woning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Nee die flapdrol wilde de btw over het hele huis terugvragen omdat er toevallig een paar zonnepanelen op lagen :+ :+
De betreffende consument schafte in 2015 grond aan en liet hierop een woonhuis bouwen met zonnepanelen op het dak. Waar de Belastingdienst oordeelde dat de huiseigenaar alleen de btw voor de zonnepanelen kon terugvragen, eiste de koper een aanvullende teruggaaf. Hij stelde zich op het standpunt dat zowel het perceel als het woonhuis ook voor de exploitatie van de zonnepanelen wordt gebruikt en dat ook daarvoor een gedeeltelijk recht op btw-aftrek bestaat.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
praliwi schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:35:
[...]

Je kan toch helemaal geen BTW terugvragen van zonnepanelen bij nieuwbouw?

https://solarmagazine.nl/...-bouwkosten-nieuwe-woning
Probeer de zoekterm 'btw' eens in dit topic ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
big bang schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:38:
[...]

Nee die flapdrol wilde de btw over het hele huis terugvragen omdat er toevallig een paar zonnepanelen op lagen :+ :+

[...]
Als dit type kansloze zaken doorgeprocedeerd worden tot aan de hoge raad, begrijp je ook meteen waarom er zo veel achterstanden ontstaan bij de rechtbank....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Ook een duit in 't zakje:

Tekenen KAO: april 21
Tekenen notaris: juni 21
Afgraven: november 21 (start bouw)
Verwachte oplevering: q4 '22

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 17:06
Hierbij onze voortgang:

Tekenen KAO: 10 maart 2018
Tekenen notaris: 4 september 2018
Start bouw: 15 november 2018
Oplevering: 20 maart 2020 (gelukkig net vóór het c. drama en bijbehorende maatregelen...)

Als een van de laatste nieuwbouwwoningen nog een gasaansluiting...

[ Voor 31% gewijzigd door witterholt op 24-12-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sept 20 KAO
Dec 20 bij notaris
April 21 begin bouw
Mei 22 - Aug 22 oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Ach ja, je kan er natuurlijk toch niets aan veranderen. En een maand extra is ook wel te overzien.
Onze overburen zijn zelfontwerpers en zijn inmiddels al 4 jaar bezig met dit project, dus het kan altijd langer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:12
witterholt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:22:
[...]

Als een van de laatste nieuwbouwwoningen nog een gasaansluiting...
Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn met de huidige tarieven :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 17:06
LuPo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:50:
[...]

Jawel, want heb net vóór de verhoging een drie-jarig contract bij een van de grotere energieleveranciers afgesloten. :+

[ Voor 7% gewijzigd door witterholt op 24-12-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 07:36
LuPo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:50:
[...]

Ach, je kunt ook opgescheept worden met stadsverwarming waardoor je te maken krijgt met een monopolie én daarbij de hoge vaste kosten en hoge lasten van de hoge gasprijs voor je kiezen krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12
Januari 2021 KAO getekend
Juni 2021 notaris
september 2021 start bouw
Oplevering begin Q2 2022

Het ziet er naar uit dat ze de verwachte opleveringsdatum ook gaan halen, casco is al gereed en het dak (+ pannen) zit er ook al op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11
Wat gaat de tijd toch snel, het is bijna 3 jaar geleden dat wij hier gereageerd hadden dat we onze nieuwe rijwoning bijna konden betrekken. Hoewel we prima wonen begon het toch een beetje te knagen. We wilde eigenlijk toch wel een eigen oprit en berging/garage hebben en het liefst een 2-onder-1 kap of als even mogelijk zelfs vrijstaand. Dit laatste is uiteindelijk niet gelukt, maar we kunnen wel melden dat we zijn ingeloot voor een nieuwe 2-onder-1 kap woning op jawel... zo'n 300m afstand van ons huidige woning. We kunnen het project letterlijk gebouwd zien worden vanuit onze slaapkamer. _/-\o_

We kunnen zelf nog maar amper geloven dat we daadwerkelijk zijn ingeloot, dit gezien de grote hoeveelheid belangstellende tijdens het verkoopevenement begin december. Aantal aanmeldingen daarvoor lag toen lag op meer dan 200+ maar de goden waren ons schijnbaar goed gezind want onze eerste voorkeur is het uiteindelijk ook geworden.

Gegevens woning:
Woningoppervlakte: 139 m2
Kaveloppervlakte: 256 m2
Tuinligging: Zuid-oost

Uiteraard zal ik de voortgang hier gaan bijhouden, we zullen namelijk vast ook wel weer tegen zaken aanlopen die handig zijn om hier in dit topic voor te leggen. Vorige keer ook erg veel handige tips voorbij zien komen hier dus ga zodra wat ik wat vrije tijd heb nog even wat pagina's teruglezen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door NeonovA op 20-02-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@NeonovA leuk! Hier ook een Heerhugowaarder maar dan aan de andere kant :).
(Nieuw Waard Fase 3, inmiddels 2 jaar geleden opgeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
KAO getekend okt 2020
Start bouw okt 2020
Notaris nov 2020
Oplevering nov 2021

[ Voor 13% gewijzigd door Scuderia110 op 24-12-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De tijdpaden zeggen ook niet zoveel zonder context denk ik. Denk aan onherroepelijk zijn vergunning, oorzaken van vertragingen, behalen van het minimale verkooppercentage (vaak 70%), etc. Ook grootte van het project, de aannemer en de woning kunnen meespelen.

Toen we 6 jaar geleden kochten was die 70% nog een uitdaging, tegenwoordig niet meer natuurlijk :D hoewel het bij ons nog even duurde tot aan de hoera-brief omdat het niet helemaal storm liep met redelijk prijzige kleine tweekappers met een minituin op het noorden.

Wij hebben de KAO getekend in oktober 2020, levering grond in januari 2021, start bouw april 2021, verwachte oplevering maart 2022. Tweekapper in een klein Brabants dorp.

[ Voor 41% gewijzigd door finsdefis op 24-12-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dronium schreef op donderdag 23 december 2021 @ 01:10:
[...]

Wat @Verwijderd en @Blihi al aangeven over de panelen, dat hangt van de vergunning af. Bij mijn woning moest ook alles indak aangelegd worden, dat geld hier trouwens voor de hele wijk.
Ben wel benieuwd hoe dat dan zit als je ze later zelf weghaald, vervangt door reguliere pannen en daar dan weer panelen boven op laat leggen. In principe is het leggen van panelen vergunnings vrij. . .
Vergunningsvrij is niet regelvrij. Er kunnen ter plaatse bepalingen zijn, bijvoorbeeld over de uitstraling van woningen, die vastliggen in gemeentelijke verordeningen. Dus in een wijk waar indak verplicht is denk ik dat je van een koude kermis thuis komt als je je dak zomaar aanpast.

Daarbij weet ik ook niet of het verwijderen van het dak ook vergunningsvrij is. Het beste kun je dat toch even overleggen met de gemeente.
Die brand gevaarlijkheid komt meestal niet van het indak-systeem. Het wordt onder de panelen wel wat warmer als bij opdak maar daar moet het tegen kunnen. Het brandgevaar komt voor zover ik weet meestal van ondeugelijk aansluit werk, mogelijk omdat de installateur(s) niet goed genoeg bekend zijn met het betreffende indak systeem.
Een indak syteem wordt warmer inderdaad. Daarbij is het veel slechter geventileerd rond de panelen en, als er brand uitbreekt, veel moeilijker te blussen.
Das met de huidige isolatie vrij normaal.
Als voorbeeld mijn woning (n=1) : Buiten sneeuw en vorst tussen -2 en -8 graden. Warmtepomp uit. Benodigde tijd om 1 graad af te koelen 72 uren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Zo. Even een half jaartje geen nieuwbouw topic gezien. Leuk dat degene die er 2 jaar geleden in zaten zoals @JackBol ,@Blihi en @Toppe nog steeds actief zijn en ook richting de oplevering gaan!

Update hier. Eind Januari wordt ons huis opgeleverd

Timing totaal

Start verkoop. 1 feb 2020
Tekenen KAO 1 april 2020
Notaris. 1 oktober 2020
Start bouw. 15 nov warmtebronnen. Januari 2021 heien
Oplevering. Eind jan 2022

[ Voor 18% gewijzigd door siemenz op 25-12-2021 09:58 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:56:
Zo. Even een half jaartje geen nieuwbouw topic gezien. Leuk dat degene die er 2 jaar geleden in zaten zoals @JackBol ,@Blihi en @Toppe nog steeds actief zijn en ook richting de oplevering gaan!

Update hier. Eind Januari wordt ons huis opgeleverd

Timing totaal

Start verkoop. 1 feb 2020
Tekenen KAO 1 april 2020
Notaris. 1 oktober 2020
Start bouw. 15 nov warmtebronnen. Januari 2021 heien
Oplevering. Eind jan 2022
Welkom terug!

Bepaalde reden dat je zolang afwezig was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:16:
[...]

Welkom terug!

Bepaalde reden dat je zolang afwezig was?
Jouw huis wordt zo snel gebouwd, dat je je niet realiseert dat voor ons normale stervelingen er een maand of 6 is waarin je alle beslissingen voor de ruwbouw al gemaakt hebt, maar nog geen beslissingen kan maken over de afbouw. Een soort van windstilte zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:30:
[...]

Jouw huis wordt zo snel gebouwd, dat je je niet realiseert dat voor ons normale stervelingen er een maand of 6 is waarin je alle beslissingen voor de ruwbouw al gemaakt hebt, maar nog geen beslissingen kan maken over de afbouw. Een soort van windstilte zeg maar ;)
Haha, true.

Badkamer is woensdag ook klaar! Lijstje met wat er moet gebeuren wordt steeds kleiner:
- Warmte pomp moet geplaatst worden
- Schakelmateriaal moet geplaatst worden
- Voegwerk
- Dicht smeren alle gaten en naden
- Behangen en schilderen
- Vloer begaande grond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

NeonovA schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:09:
Wat gaat de tijd toch snel, het is bijna 3 jaar geleden dat wij hier gereageerd hadden dat we onze nieuwe rijwoning bijna konden betrekken. Hoewel we prima wonen begon het toch een beetje te knagen. We wilde eigenlijk toch wel een eigen oprit en berging/garage hebben en het liefst een 2-onder-1 kap of als even mogelijk zelfs vrijstaand. Dit laatste is uiteindelijk niet gelukt, maar we kunnen wel melden dat we zijn ingeloot voor een nieuwe 2-onder-1 kap woning op jawel... zo'n 300m afstand van ons huidige woning in de wijk De Draai in Heerhugowaard. We kunnen het project letterlijk gebouwd zien worden vanuit onze slaapkamer. _/-\o_

We kunnen zelf nog maar amper geloven dat we daadwerkelijk zijn ingeloot, dit gezien de grote hoeveelheid belangstellende tijdens het verkoopevenement begin december. Aantal aanmeldingen daarvoor lag toen lag op meer dan 200+ maar de goden waren ons schijnbaar goed gezind want onze eerste voorkeur is het uiteindelijk ook geworden.

[Afbeelding]

Gegevens woning:
Woningoppervlakte: 139 m2
Kaveloppervlakte: 256 m2
Tuinligging: Zuid-oost

Het project heet Tuytpark 3 en zal worden gebouwd door bouwbedrijf van Braam-Minnesma B.V.

Uiteraard zal ik de voortgang hier gaan bijhouden, we zullen namelijk vast ook wel weer tegen zaken aanlopen die handig zijn om hier in dit topic voor te leggen. Vorige keer ook erg veel handige tips voorbij zien komen hier dus ga zodra wat ik wat vrije tijd heb nog even wat pagina's teruglezen. :)
Haha ik maar denken dat wij snel gaan verhuizen ;). Opgeleverd in 2018 en inmiddels verkocht . Nieuwe woning is geen nieuwbouw, maar we hebben zo'n 150k bouwdepot om alles aan te pakken zodat het toch een beetje als nieuwbouw voelt. Oa warmtepomp, vloerverwarming, keuken, badkamers etc.
Indeling wordt ook omgegooid, zo gaat de technische installatie naar de kelder.
Heb daarom ook wel wat aan dit topic.
Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 08:04
Gisteren de rekening voor de één na laatste termijn gehad stuc, tegel en spuitwerk is nu af. Volgend jaar hebben ze in de woning denk ik alleen nog montage werkzaamheden. Buiten nog een schuurtje zetten, schutting plaatsen en de brandgang aanleggen en als laatste het parkeerdek aanleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• appelthree
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 20:09
Zo, ik heb het topic uitgelezen, tijd voor mijn eerste bijdrage. Nu even geen concrete vragen, zal ongetwijfeld nog komen komende tijd.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

JackBol schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:30:
[...]

Exact. In de beslissingsfase veel actief geweest. Daarna wordt het huis gewoon gebouwd en kun je weinig meer veranderen. Nu gaan we richting afbouw dus ga ik weer lurken;)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
siemenz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:02:
[...]

Exact. In de beslissingsfase veel actief geweest. Daarna wordt het huis gewoon gebouwd en kun je weinig meer veranderen. Nu gaan we richting afbouw dus ga ik weer lurken;)
Ah ja dan snap ik het wel. Wel kunnen kijken enzo?

Lockdown voorspelt vooral oplopende levertijden en aangezien we toch moeten bestellen vanmiddag bij Veneta bijna alle raam decoratie besteld. Er was ons al verteld dat de actuele levertijd rond de 6 tot 8 weken zou zitten. Komen de gordijnen 6 Januari… fijn z’n verkoper die alleen maar wil scoren.

[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 25-12-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:15:
[...]

Ah ja dan snap ik het wel. Wel kunnen kijken enzo?

Lockdown voorspelt vooral oplopende levertijden en aangezien we toch moeten bestellen vanmiddag bij Veneta bijna alle raam decoratie besteld. Er was ons al verteld dat de actuele levertijd rond de 6 tot 8 weken zou zitten. Komen de gordijnen 6 Januari… fijn z’n verkoper die alleen maar wil scoren.
Willen die niet komen inmeten? Of vertrouw je op je eigen meet-skills?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:35:
[...]

Willen die niet komen inmeten? Of vertrouw je op je eigen meet-skills?
Komen op de dag. Aangezien de ramen beneden allemaal de zelfde hoogte hebben maak ik me daar geen zorgen over. Breedte +14cm gedaan. Of het nou 6,8 of 7,2cm is wat ik dan aan overstek heb: Niemand die het ziet.

Het inmeten is een koud kunstje hoor… kan iedereen met een rolmaat ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Toppe op 25-12-2021 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook alles zelf ingemeten en besteld bij Veneta. Is echt geen rocket science. Ook alles zelf gemonteerd.
En als je een fout maakt krijg je gewoon een nieuwe door de gratis meetverzekering.

Ik had geen fout gemaakt bij het meten, maar bij 1 plisse "op de dag" gekozen ipv "in de dag'. 't Ding was 250 euro en kreeg gewoon een gratis nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:53:
Ik heb ook alles zelf ingemeten en besteld bij Veneta. Is echt geen rocket science. Ook alles zelf gemonteerd.
En als je een fout maakt krijg je gewoon een nieuwe door de gratis meetverzekering.

Ik had geen fout gemaakt bij het meten, maar bij 1 plisse "op de dag" gekozen ipv "in de dag'. 't Ding was 250 euro en kreeg gewoon een gratis nieuwe.
En als je het niet snapt stuur je een foto en krijg je die terug met lijntjes en pijltjes hoe je het op moet meten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:40:
[...]

Komen op de dag. Aangezien de ramen beneden allemaal de zelfde hoogte hebben maak ik me daar geen zorgen over. Breedte +14cm gedaan. Of het nou 6,8 of 7,2cm is wat ik dan aan overstek heb: Niemand die het ziet.

Het inmeten is een koud kunstje hoor… kan iedereen met een rolmaat ;)
Bij ons komen ze in de dag en er zijn verschillende die tot op de vloer gaan.
Dus voor ons is het wel belangrijk dat de stukadoor en de vloerenleggers zijn geweest om het passend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:11:
[...]

Bij ons komen ze in de dag en er zijn verschillende die tot op de vloer gaan.
Dus voor ons is het wel belangrijk dat de stukadoor en de vloerenleggers zijn geweest om het passend te krijgen.
Je weet de vloerdikte toch? Je moet onder sowieso paar centimeter vrijhouden en de breedte komt letterlijk niet zo nauw. Binnen 10mm meten kan iedereen.
Maargoed, zo weet je wel dat het optimaal is. Als ze netjes meten tenminste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag het netwerk aangelegd en kabels getrokken. Alle loze leidingen zijn 19 of 25mm dus waar 1 CAT6 in moest heb ik gewoon de CAT6 aan de controledraad getaped en getrokken, ging erg soepel :P. Voor dubbele kabels wel een trekveer gebruikt.

In ons vorige huis was het echt een drama om kabels te trekken, dus dat was weer een meevallertje.
Members only:

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 07:36
Vraag voor voorbereiding laadpaal. Ik heb nu geen laadpaal nodig, maar wil er wel rekening mee houden voor de toekomst. Is een loze leiding a 25 mm voldoende? Meer doet de aannemer namelijk niet.

Als het niet voldoende is dan ga ik de leiding annuleren. De meterkast zit letterlijk naast de locatie van de uiteindelijke laadpaal, dus achteraf regelen zal niet heel veel moeite kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 20-09 13:48
Heb een offerte ontvangen voor het leggen van de tegelvloer op de begane grond (100x100 cm) en die komt neer op zo'n 90 EUR per m2 inclusief BTW en materialen, exclusief de tegels.. Zijn dat normale tarieven in deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 08:04
Krijgertje1979 schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:23:
Heb een offerte ontvangen voor het leggen van de tegelvloer op de begane grond (100x100 cm) en die komt neer op zo'n 90 EUR per m2 inclusief BTW en materialen, exclusief de tegels.. Zijn dat normale tarieven in deze tijd?
Voor 160x26 keramisch parket ben ik 37,50m2 inclusief materiaal exclusief tegels kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Da’s dus €90 per (hele) tegel, geen idee hoe lang ze daar mee bezig zijn, maar is een uurtarief afspreken niet verstandiger?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heb 47,50 betaald voor 120×120, wel zonder factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als je grote tegeltoeslag en kleine ruimtetoeslag combineerd kan het behoorlijk oplopen (gang doorleggen en wc meepakken) Ik zou wel nog een offerte ergens vragen, want het klinkt wel als prijzig :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 26-12-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Blik1984 schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:54:
Vraag voor voorbereiding laadpaal. Ik heb nu geen laadpaal nodig, maar wil er wel rekening mee houden voor de toekomst. Is een loze leiding a 25 mm voldoende? Meer doet de aannemer namelijk niet.

Als het niet voldoende is dan ga ik de leiding annuleren. De meterkast zit letterlijk naast de locatie van de uiteindelijke laadpaal, dus achteraf regelen zal niet heel veel moeite kosten.
Hier doen ze voor voorbereiding laadpaal 75mm geloof ik, maar geen idee of dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blik1984 schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:54:

dan zou ik het denk ik tzt door de instalateur laten oplossen. en anders zou ik er nog een 19mm naast laten leggen voor utp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:57

EiT

Hier 2x CAT6, 2(3) 2.5mm YMVK-as en 4(5) 6mm YMVK-as door een mantelbuis (5cm) getrokken, dat ging net.

Als ze het pijpje recht door de muur steken zal het wel kunnen, als er een gare bocht in zit wordt het lastig.
6mm is volgens https://donnedatasheets.b...duct302320_nl-NL.pdf?v=12 17,3mm, zou dus moeten passen.

Ook voor andere met dit probleem?
Leveren ze geen mantelbuis? Of al een kabel in de optielijst?
Prijzen voor dit soort materiaal blijft maar stijgen.
De kabel die ik heb gebruikt kost nu 7,33/m. Maand geleden was dit nog 6,33/m en begin dit jaar zelfs 5,94/m

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1 ... 67 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.