Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:18

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
EiT schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:32:
Hier 2x CAT6, 2(3) 2.5mm YMVK-as en 4(5) 6mm YMVK-as door een mantelbuis (5cm) getrokken, dat ging net.

Als ze het pijpje recht door de muur steken zal het wel kunnen, als er een gare bocht in zit wordt het lastig.
6mm is volgens https://donnedatasheets.b...duct302320_nl-NL.pdf?v=12 17,3mm, zou dus moeten passen.

Ook voor andere met dit probleem?
Leveren ze geen mantelbuis? Of al een kabel in de optielijst?
Prijzen voor dit soort materiaal blijft maar stijgen.
De kabel die ik heb gebruikt kost nu 7,33/m. Maand geleden was dit nog 6,33/m en begin dit jaar zelfs 5,94/m
Tip: Hou de aanbiedingen echt bij. Dat kan je heel veel schelen. Vooral in de uitverkoop hoek van de groothandels kan je vaak leuke aanbiedingen mee pakken.

* Toppe heeft bijvoorbeeld deze kunnen scoren voor €50

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 26-12-2021 19:52 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:57
Blik1984 schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:54:
Vraag voor voorbereiding laadpaal. Ik heb nu geen laadpaal nodig, maar wil er wel rekening mee houden voor de toekomst. Is een loze leiding a 25 mm voldoende? Meer doet de aannemer namelijk niet.

Als het niet voldoende is dan ga ik de leiding annuleren. De meterkast zit letterlijk naast de locatie van de uiteindelijke laadpaal, dus achteraf regelen zal niet heel veel moeite kosten.
Door 25mm kan prima 5x ø2,5mm draad. Eventueel een 16-19mm buis ernaast voor UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Patox schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:54:
[...]

Hier doen ze voor voorbereiding laadpaal 75mm geloof ik, maar geen idee of dat nodig is.
Ga je een heel wagenpark aansluiten? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:55:
[...]
Door 25mm kan prima 5x ø2,5mm draad. Eventueel een 16-19mm buis ernaast voor UTP.
Zit in principe geen bocht in, is nog geen 10 cm naar de meterkast verwacht ik en volledig recht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Blik1984 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:58:
[...]

Zit in principe geen bocht in, is nog geen 10 cm naar de meterkast verwacht ik en volledig recht
Je zou UTP er ook door kunnen trekken, zou ik echter niet aanraden en elektra gescheiden houden van andere kabels.

Als je toch door één buis wilt; gebruik S/FTP kabel: shielded en met folie tegen interference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:03
Blik1984 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:58:
[...]

Dat zou ik het gat lekker door de laadpaal installateur laten boren. Zit normaal bij de prijs in en de aannemer moet je er vast extra voor betalen.

Heb je t gat ook altijd op exact de goede plek zitten. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:03:
[...]

Je zou UTP er ook door kunnen trekken, zou ik echter niet aanraden en elektra gescheiden houden van andere kabels.

Als je toch door één buis wilt; gebruik S/FTP kabel: shielded en met folie tegen interference.
Ik zou geen UTP in dezelfde buis trekken als die krachtgroep waar een auto aan komt te hangen. Volgens mij mag het volgens de NEN ook niet.
Sommige ladpalen hebben ook WiFi maar als je meterkast ernaast zit gewoon een aparte buis gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:21:
[...]

Ik zou geen UTP in dezelfde buis trekken als die krachtgroep waar een auto aan komt te hangen. Volgens mij mag het volgens de NEN ook niet.
Sommige ladpalen hebben ook WiFi maar als je meterkast ernaast zit gewoon een aparte buis gebruiken.
As I said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Scuderia110 schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:25:
[...]

Heb 47,50 betaald voor 120×120, wel zonder factuur.
Wel recht gelegd? :X :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Gewoon vaklui hoor, hebben het in m'n vorige woning ook gedaan. De winkel waar ik de tegels vandaan heb vroeg rond de 100 per m2 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Krijgertje1979 schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:23:
Heb een offerte ontvangen voor het leggen van de tegelvloer op de begane grond (100x100 cm) en die komt neer op zo'n 90 EUR per m2 inclusief BTW en materialen, exclusief de tegels.. Zijn dat normale tarieven in deze tijd?
Ik had voor het leggen van tegels van 60x 120 offertes van rond €45 p m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:02
Gisteren nog maar eens een blik geworpen op onze woning in aanbouw. Volgens mij ging het allemaal voorbarig, bij het eerste kijkmoment een maand geleden hebben we eigenlijk niks kunnen ontdekken dat niet goed leek te gaan.

Maar helaas.. Blijkbaar hebben ze een lekkage opgemerkt in de vloerverwarming. Verder heb ik er geen verstand van, maar ze lijken een stukje buis vervangen te hebben. Toch een bijzondere plek voor een lekkage.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bijvangst: ik had eigenlijk altijd al willen weten hoe ver de buizen van de vloerverwarming van elkaar af lagen. Maar dat is nooit gecommuniceerd én ik heb er nooit meer naar gevraagd. Maar nu heb ik een idee :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wanne-B88 op 27-12-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04
Wanne-B88 schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:46:
Gisteren nog maar eens een blik geworpen op onze woning in aanbouw. Volgens mij ging het allemaal voorbarig, bij het eerste kijkmoment een maand geleden hebben we eigenlijk niks kunnen ontdekken dat niet goed leek te gaan.

Maar helaas.. Blijkbaar hebben ze een lekkage opgemerkt in de vloerverwarming. Verder heb ik er geen verstand van, maar ze lijken een stukje buis vervangen te hebben. Toch een bijzondere plek voor een lekkage.

***members only***

Bijvangst: ik had eigenlijk altijd al willen weten hoe ver de buizen van de vloerverwarming van elkaar af lagen. Maar dat is nooit gecommuniceerd én ik heb er nooit meer naar gevraagd. Maar nu heb ik een idee :P
Zal wel iemand met maat 45 op gestaan hebben terwijl er iets van rommel op lag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

***members only***

Bij de oplevering hebben we een document gekregen met de ligging van de vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h-0jLhUJu33dUAh_dtiRR5yQSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IsKnywlhdMMSN60eJR7Pfwtq.png?f=fotoalbum_large

Wellicht krijg je die ook bij oplevering.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
In onze technische documentatie hebben we de volgende verklaring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHvr4o7if1XP-uIH1U6F8wXs6Vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixvDbA6FwGAmE0dByFtWPAma.png?f=user_large

Hoe moet ik dit precies interpreteren? We hebben gevraagd of het mogelijk is om voor alle ruimtes minimaal 22 (ipv 18) te maken. De constructeur zei dat het mogelijk is, maar moet het controleren. Is het de moeite waard om zo'n verzoek te doen?

Ik denk dat het enige verschil zou zijn dat ze meer leidingen in de vloerverwarming zullen leggen. Dus technisch gezien is het geen "rocket science". Ik begrijp gewoon niet waarom ze niet overal minimaal 22 garanderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Wat valt er te interpreteren?

Waarom wil je in die specifieke ruimtes 22 graden kunnen halen bij een buitentemperatuur van -10 (wat ook nog eens sporadisch voorkomt tegenwoordig)?

Het is natuurlijk niet alleen een kwestie van meer leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

raduf schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:39:

[Afbeelding]

Hoe moet ik dit precies interpreteren? We hebben gevraagd of het mogelijk is om voor alle ruimtes minimaal 22 (ipv 18) te maken. De constructeur zei dat het mogelijk is, maar moet het controleren. Is het de moeite waard om zo'n verzoek te doen?

Ik denk dat het enige verschil zou zijn dat ze meer leidingen in de vloerverwarming zullen leggen. Dus technisch gezien is het geen "rocket science". Ik begrijp gewoon niet waarom ze niet overal minimaal 22 garanderen?
Her is niet alleen meer leidingen, maar ook een grotere pomp en CV installatie. Er moet immers meer warm water gemaakt en rondgepompt worden.

De reden waarom ze het niet doen is omdat het niet hoeft van het bouwbesluit.

Een dikkere pomp kost zo’n 200€ extra, een grotere CV ongeveer 500€ extra. Doe dat x2 in aanneemland en reken op een meerwerk prijs van 2k.

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 27-12-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
raduf schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:39:

[Afbeelding]

Ben maar blij, 22gr op de slaapkamers brrrrr the horror….

Wat voor ventilatiesysteem heb je?
Ligt er overal VVW? Meer leidingen doe je voor de efficiëntie van de WP, afgifte heb je altijd genoeg als je de Ta maar ver genoeg opschroeft… Totale toegevoegde energie word bepaald door het vermogen van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
bbbrumbrum schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:01:
[...]

Ben maar blij, 22gr op de slaapkamers brrrrr the horror….

Wat voor ventilatiesysteem heb je?
Ligt er overal VVW? Meer leidingen doe je voor de efficiëntie van de WP, afgifte heb je altijd genoeg als je de Ta maar ver genoeg opschroeft… Totale toegevoegde energie word bepaald door het vermogen van de WP.
Slaapkamer moet toch zoiezo naar 22 graden kunnen volgens bouwbesluit, al ben ik het er wel mee eens dat dat nogal overkill lijkt, heb in mijn huidige woning op slaapkamers nooit verwarming aan, behalve in de babykamer, toen de kids nog babies waren :)

Weet niet hoeveel tijd iemand op het toilet doorbrengt, maar 22 graden lijkt me ook niet echt nodig, net als op de overlopen en de hal.

In mijn nieuwe woning hebben we geen vloerverwarming op de zolder en is er volgens de berekening van de aannemer, maar 1 elektrische radiator nodig, lijkt me dat er een flinke aantal meer nodig zijn om het op 22 graden te garanderen, wat ook flink wat extra zonnepanelen met zich meebrengt om de EPC/BENG norm te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

***members only***

Join the club, hier is ook zo'n reparatie uitgevoerd. Check straks even of ze de dekvloer weer mooi glad maken, bij mij zat er best wel een bobbel op die plek. Voor mij niet echt een probleem aangezien ik sowieso heb laten egaliseren na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Mijn nieuwbouwhuis gaat met HR++ glas opgeleverd worden, ik wil eigenlijk HR+++. Heeft er hier iemand het voor elkaar gekregen dat de aannemer HR+++ plaatst met bijbetaling vanuit de kopers kant?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Niet geprobeerd, maar kans is klein dat aannemer er in meegaat, past niet in bestaande kozijnen, dus moeten er speciaal daarvoor kozijnen voor besteld worden, naast het glas, al geloof ik dat het glas qua prijs wel meevalt.

Een collega van me heeft het voor een bestaande woning (tweekapper) gedaan omdat kozijnen toch grotendeels vervangen moesten worden en was na subsidie 12k kwijt inclusief het glas. Ik schat zo dat bij een nieuwbouwwoning het extra rendement niet gaat opwegen tegen de extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Strider schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:25:
Mijn nieuwbouwhuis gaat met HR++ glas opgeleverd worden, ik wil eigenlijk HR+++. Heeft er hier iemand het voor elkaar gekregen dat de aannemer HR+++ plaatst met bijbetaling vanuit de kopers kant?
Waarom wil je dat? Als het goed is is je huis als EPC0,4 of BENG, dus de noodzaak voor HR+++ ontgaat me een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:55
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 01:11:
Niet geprobeerd, maar kans is klein dat aannemer er in meegaat, past niet in bestaande kozijnen, dus moeten er speciaal daarvoor kozijnen voor besteld worden, naast het glas, al geloof ik dat het glas qua prijs wel meevalt.

Een collega van me heeft het voor een bestaande woning (tweekapper) gedaan omdat kozijnen toch grotendeels vervangen moesten worden en was na subsidie 12k kwijt inclusief het glas. Ik schat zo dat bij een nieuwbouwwoning het extra rendement niet gaat opwegen tegen de extra kosten.
Hier is meerprijs triple glas voor alle ramen voor de helft van een 2 onder 1 kapper ca. 1000 euro. Dus dat valt wel mee hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:37
JackBol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:08:
[...]

Waarom wil je dat? Als het goed is is je huis als EPC0,4 of BENG, dus de noodzaak voor HR+++ ontgaat me een beetje.
Er zijn hele goede redenen om dit te doen. EPC 0.4 zegt niet zoveel. Extra comfort (nog minder koudeval) bij grote raampartijen bij bijvoorbeeld de eetkamertafel en zithoek. Ik heb in ons eigen huis HR++ dubbelglas met U=1.0 geplaatst (dus beter dan standaard HR++ U=1.1/1.2) en ervaar hier ook nog koudeval. Bij diverse huizen met triple-glas (U<0.6) is dit toch echt veel minder. Verder de betere geluidisolatie.

In Duitsland, Zwitserland, Scandinavie en Oostenrijk is triple tegenwoording ook bijna standaard. HR++ dubbelglas is in mijn ogen ook een vrij achterhaalde techniek. HR++ klinkt natuurlijk goed, maar isolatie is in verhouding met triple-glas nog steeds matig. Zeker als je grote oppervlaktes hebt.
Strider schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:25:
Zie enkele pagina's terug waar ik dezelfde vraag stel. Mijn bouwer wil er niet aan meewerken.

[ Voor 17% gewijzigd door Perseus op 28-12-2021 07:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 23:46
Mijn bouwer zegt in de TO:

Alle glasopeningen in de buitengevelkozijnen en dakvensters van de woningen, inclusief de bewegende delen, worden voorzien van isolatieglas met een verhoogde isolatiewaarde type Triple beglazing HR++.

Ik ben geen kenner op het gebied van glas en isolatie, maar ik dacht altijd dat Triple beglazing HR+++ was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Tompouce schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:07:
Mijn bouwer zegt in de TO:

Alle glasopeningen in de buitengevelkozijnen en dakvensters van de woningen, inclusief de bewegende delen, worden voorzien van isolatieglas met een verhoogde isolatiewaarde type Triple beglazing HR++.

Ik ben geen kenner op het gebied van glas en isolatie, maar ik dacht altijd dat Triple beglazing HR+++ was?
Denk dat ze een plusje vergeten zijn. Ik kan in elk geval geen HR++ variant van tripple glas vinden bij glasgigant.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik snap ook wel dat je triple glas wilt. Je koopt een nieuwbouwhuis, waarbij je alles meteen helemaal goed kan doen. Dan wil je niet dat ze er ramen in zetten die prima zijn, als je ook ramen kan kopen die een stuk beter zijn. Ik wil zelf in ieder geval altijd meteen goed spul hebben. Dat het misschien niet economisch rendeert is watmij betreft niet doorslaggevend in de keuze om iets wel of niet te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Perseus schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:57:
[...]

Er zijn hele goede redenen om dit te doen. EPC 0.4 zegt niet zoveel. Extra comfort (nog minder koudeval) bij grote raampartijen bij bijvoorbeeld de eetkamertafel en zithoek. Ik heb in ons eigen huis HR++ dubbelglas met U=1.0 geplaatst (dus beter dan standaard HR++ U=1.1/1.2) en ervaar hier ook nog koudeval. Bij diverse huizen met triple-glas (U<0.6) is dit toch echt veel minder. Verder de betere geluidisolatie.
We zijn het erover eens zijn dat het geen economische beslissing kan zijn :)

Want het verschil tussen HR++ en HR+++ is ongeveer 0,3U (W/m²K).

Bij een gemiddeld rijtjeshuis met een flink kozijn aan de voorkant (3x2) en een pui aan de achterkant (5x2,7) hebben we het over ongeveer 20m2 glas oppervlak. Als het buiten -10 is en je binnen 20 graden wil stoken, is dat 20*30*0,3 = 180W verschil.

Gegeven dat een enkele vloerverwarming groep met gemak 800W aan verwarming kan leveren, hoeft je geen wijziging aan je installatie te doen om het verschil op te vangen. Het enige is dat je ongeveer 2kWh/dag meer stookt, wat voor electriciteit (@35ct, SCOP=1 want -10 buiten) ongeveer op 70ct uitkomt en met gas (@120ct) op ongeveer 30 ct uitkomt.

Daar ga je die investering van €40/m2 voor de meerprijs van HR+++ pas na ongeveer 800 dagen van -10 terug verdienen.

Als je je zorgen maakt over koudeval zijn er goedkopere manieren om dat tegen te gaan. Als je nog klassieke radiatoren hebt kan je radiator ventilatoren plaatsen die de koudeval opheffen. En als je een nieuwbouw huis laat bouwen is het goedkoper om de vloerverwarming rondom de ramen 10 hart-op-hart te laten leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Marinos83 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:35:
Ik snap ook wel dat je triple glas wilt. Je koopt een nieuwbouwhuis, waarbij je alles meteen helemaal goed kan doen. Dan wil je niet dat ze er ramen in zetten die prima zijn, als je ook ramen kan kopen die een stuk beter zijn. Ik wil zelf in ieder geval altijd meteen goed spul hebben. Dat het misschien niet economisch rendeert is watmij betreft niet doorslaggevend in de keuze om iets wel of niet te doen.
Ik wil ook wel triple glas als de bouwer het mij gratis geeft. Maar wanneer er voor betaald moet worden is niemand meer geïnteresseerd om het geld op tafel te leggen.

Het interesseert de gemeente niet, want met HR++ zijn de energienormen prima te halen.
Het interesseert de aannemer niet want het interesseert de gemiddelde koper niet.

En de vraag is, als je aannemer het als een optie zou aanbieden voor €15000 (niet onrealistisch want HR+++ is duurder, 10kg/m2 zwaarder, dus nieuwe kozijnen, nieuwe bouw- en CAD-tekeningen, en wellicht moet er een constructeur bij komen kijken om eea opnieuw door te rekenen) zou niemand het meer afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
Marinos83 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:35:
Dat is precies de reden dat ik voor zelfbouw gekozen heb en niet voor projectbouw. Bij projectbouw zijn de keuzemogelijkheden meestal beperkt. Bij zelfbouw worden ze alleen beperkt door je budget.
Veel nieuwbouwprojecten zitten op stadsverwarming, dat is iets wat ik ook absoluut niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

deejeebv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:55:
[...]

Dat is precies de reden dat ik voor zelfbouw gekozen heb en niet voor projectbouw. Bij projectbouw zijn de keuzemogelijkheden meestal beperkt. Bij zelfbouw worden ze alleen beperkt door je budget.
Veel nieuwbouwprojecten zitten op stadsverwarming, dat is iets wat ik ook absoluut niet wil.
En heb je voor HR+++ gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
JackBol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:50:
[...]

Ik wil ook wel triple glas als de bouwer het mij gratis geeft. Maar wanneer er voor betaald moet worden is niemand meer geïnteresseerd om het geld op tafel te leggen.

Het interesseert de gemeente niet, want met HR++ zijn de energienormen prima te halen.
Het interesseert de aannemer niet want het interesseert de gemiddelde koper niet.

En de vraag is, als je aannemer het als een optie zou aanbieden voor €15000 (niet onrealistisch want HR+++ is duurder, 10kg/m2 zwaarder, dus nieuwe kozijnen, nieuwe bouw- en CAD-tekeningen, en wellicht moet er een constructeur bij komen kijken om eea opnieuw door te rekenen) zou niemand het meer afnemen.
Ik denk dus, ook gezien de interesse voor het onderwerp hier, dat er zeker mensen geinteresseerd zullen zijn ookal moeten ze er extra voor betalen. Niet tegen elke prijs uiteraard. Maar de door jou genomde meerprijs van 40 euro/m2 wellicht wel. Als je de gouden aannemersprijs moet betalen voor opties waar ze eigenlijk geen zin in hebben, dan zal het snel van het lijstje afvallen. Maar als je de eerlijke meerkosten in materiaal moet vergoeden plus 10-20% opslag zullen er zeker mensen zijn die het willen. Hier op tweakers waarschijnlijk bovengemiddeld veel. En de gemiddelde koper wellicht niet, want die is niet bezig met wat voor ramen hij krijgt maar zit te dagdromen over de extra grote nieuwe TV die hij 'nodig' heeft in zijn nieuwe huis ;)

Om de zelfde reden zou ik trouwens óók 10 HoH vloerverwarming willen. Niet omdat het nodig is, maar omdat het beter is. En je dit soort dingen maar 1 keer goed kan doen. Dan wil ik niet bezuinigen op materiaalkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Marinos83 op 28-12-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:56
Krijgertje1979 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 01:11:

Wij hebben kunststof kozijnen en daar was het een hele kleine aanpassing. Ik heb 800 euro betaald voor upgrade naar triple glas voor het hele huis (200m woonoppervlakte, dus best wat ramen). Ligt volgens mij dus behoorlijk aan het type kozijnen en welwillendheid van de aannemer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:18
JackBol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:08:
[...]

En heb je voor HR+++ gekozen?
Ik heb triple glas u=0.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:37
JackBol schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:50:
[...]

Die berekeningen achterop een bierfiltje ook wel eens gemaakt, maar dank voor het uiteen zetten :) .Hoofdzakelijk zijn voor mij ook de grootste beweegredenen (1) thermisch comfort, (2) akoestiek en pas als derde (3) minder stookkosten. De meerprijs van Triple glas valt echter bij moderne kunststof kozijnen enorm mee. Een leverancier die ik 2 weken terug belde rekende gemiddeld 2 tientjes meer per raam voor triple glas. Dan wordt de rekensom ineens een stuk interessanter. De bouwer houdt gewoon vaak liever vast aan zijn oude standaarden, zeker als die volgens de normen genoeg zijn. Daarom isoleren ze gevel- en dakdelen ook precies tot aan de minimale bouwbesluit normen. Zeker met glas wordt alles zwaarder en vinden ze maar lastig. De koper moet niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Precies :)

En voor zaken zoals electra en internet zijn ze wel bekend met meerwerk, maar in 1 huis in een project ander glas plaatsen is voor zo'n project-aannemer teveel afwijkend van de norm, wat weer risico met zich mee brengt, want die glazen zetten begint gewoon te zetten en komt er pas na het werk achter dat er 1 huis andere specificaties had. En dan kunnen ze weer overnieuw beginnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Beide proef stukjes rails binnen. De KS (links) en de G-Rails (rechts).

De G-Rails oogt mooier en heeft een strakkere afwerking tegen het plafond aan. Daarin tegen ‘hangt’ hij aan één kant waarbij de KS een meer traditionele U beugel heeft.

De G-Rail is ook een stuk compacter en eleganter om te zien maar goed, er hangt een gordijn voor.

De KS daarin tegen is gevoelsmatig een stuk steviger en kan meer hebben.

Hier twee fototjes
Ze hebben daar niemand met OCD werken: de stopper zit netjes in het midden en de geleider zelf niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAD77kxJn2Owc2F9acDQEUq7kFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuNtkYcMxbzAOVChB7CfvUB0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSvk_4KxVEN_BvJ0LKivIYee_Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh288nNMEePYX3fQ7XAWNA2t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 28-12-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:29:
Beide proef stukjes rails binnen. De KS (links) en de G-Rails (rechts).

De G-Rails oogt mooier en heeft een strakkere afwerking tegen het plafond aan. Daarin tegen ‘hangt’ hij aan één kant waarbij de KS een meer traditionele U beugel heeft.

De G-Rail is ook een stuk compacter en eleganter om te zien maar goed, er hangt een gordijn voor.

De KS daarin tegen is gevoelsmatig een stuk steviger en kan meer hebben.

Hier twee fototjes
Ze hebben daar niemand met OCD werken: de stopper zit netjes in het midden en de geleider zelf niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je deze van mijn linkje?
Ik heb andere types liggen, kan ik ook wel een foto van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:51:
[...]

Heb je deze van mijn linkje?
Ik heb andere types liggen, kan ik ook wel een foto van maken?
Ik zie inderdaad dat ze hem hier verkopen als de SF. Op de website waar ik het KS proefstuk heb besteld wordt bij verkoopt als G-Rail.

Maar ik ben wel even benieuwd naar jou foto’s :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:59:
[...]

Ik zie inderdaad dat ze hem hier verkopen als de SF. Op de website waar ik het KS proefstuk heb besteld wordt bij verkoopt als G-Rail.

Maar ik ben wel even benieuwd naar jou foto’s :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWTl9V91ilLUHUdLLajyi75h7R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2S4G7bFhA2SMJy94dw0nd9S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFsEHNkXo7aub9jXs6jmbCIAKlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sessqSDVP66tXEErvrmFx9EC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_33jd-JLFJixU18dgnIq8IvlIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3Bmhb4E2DKftAQNx1Kc7kOz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
De linker is de KS, de derde van links de SF/G-Rail. Wat zijn die andere? De meest rechter is wel weer een mooiere uitvoering dan de KS.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 28-12-2021 18:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:56:
[...]

De linker is de KS, de derde van links de SF/G-Rail. Wat zijn die andere? De meest rechter is wel weer een mooiere uitvoering dan de KS.
Je was me voor haha, was nog aan het zoeken wat ik besteld had :)

Van links naar rechts:

KS Rail van Forest
https://www.gordijnrailsk...dijnrails-van-forest.html

SF Hoge luxe alu
https://www.gordijnrailsk...ils-eindstop-eindkap.html

SF Luxe alu
https://www.gordijnrailsk...ium-gordijnrails-wit.html

DS rails Forest
https://www.gordijnrailsk...ils-van-forest-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
En welke is het uiteindelijk geworden? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:02:
[...]

En welke is het uiteindelijk geworden? :9
Of de SF Luxe hoge, die komt erg plat tegen de muur, of de DS Forest.
Nog geen keuze gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Source90 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:04:
[...]

Of de SF Luxe hoge, die komt erg plat tegen de muur, of de DS Forest.
Nog geen keuze gemaakt :)
Gordijnrails komt toch bijna nooit tegen de muur? Anders zitten je gordijnen tegen je muur aan :D Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
kepler schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:36:
[...]

Gordijnrails komt toch bijna nooit tegen de muur? Anders zitten je gordijnen tegen je muur aan :D Of bedoel je iets anders?
Met minimalistisch steunen inderdaad :+
Nagenoeg bijna tegen de muur, of plafond. Zie er behoorlijk strak uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Source90 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:08:
[...]

Met minimalistisch steunen inderdaad :+
Nagenoeg bijna tegen de muur, of plafond. Zie er behoorlijk strak uit
Ik snap het nog steeds niet? :D

Je zet een gordijnrails toch niet tegen de muur? Heb je een plaatje wat je bedoelt?

Of bedoel je dat je de montagesteunen bijna niet te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

OMX2000

By any means necessary...

Ik wil een een YMvK kabel (5 aderig) naar tuinhuis leggen, en ook een mantelbuis zodat ik later nog een andere kabel(s) kan trekken. Want ik wil een deel van de zonnepanelen op de overkapping achter in de tuin laten leggen.

Nu weet ik niet of het handig is om 1 mantelbuis te gebruiken, daar meteen die YMvK kabel doorheen. En later de kabels voor zonnepanelen erbij trekken? Of de YMvK los, en de mantelbuis nu leeg in de tuin leggen. Allebei in de grond natuurlijk.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

OMX2000 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:51:
Ik wil een een YMvK kabel (5 aderig) naar tuinhuis leggen, en ook een mantelbuis zodat ik later nog een andere kabel(s) kan trekken. Want ik wil een deel van de zonnepanelen op de overkapping achter in de tuin laten leggen.

Nu weet ik niet of het handig is om 1 mantelbuis te gebruiken, daar meteen die YMvK kabel doorheen. En later de kabels voor zonnepanelen erbij trekken? Of de YMvK los, en de mantelbuis nu leeg in de tuin leggen. Allebei in de grond natuurlijk.
Als je toch een mantelbuis legt, waarom dan niet die YMvK er doorheen? Er mogen met YMvK namelijk meerdere kabels door een buis.

Als je de YMvK naast de buis legt moet je YMvK-as nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

OMX2000

By any means necessary...

JackBol schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:54:
[...]

Als je toch een mantelbuis legt, waarom dan niet die YMvK er doorheen? Er mogen met YMvK namelijk meerdere kabels door een buis.

Als je de YMvK naast de buis legt moet je YMvK-as nemen.
Da's waar. Dus als ik nu de YMvK kabel in de mantelbuis doe, en later nog een kabel erbij trek is geen issue? Want als ik de trekdraad gebruik voor de YMvK kabel, kan ik die daarna niet meer gebruiken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

OMX2000 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:07:
[...]

Da's waar. Dus als ik nu de YMvK kabel in de mantelbuis doe, en later nog een kabel erbij trek is geen issue? Want als ik de trekdraad gebruik voor de YMvK kabel, kan ik die daarna niet meer gebruiken.
Dan moet je met die trekdraad de YMvK + een nieuwe trekdraad trekken ;)
Dan kan je doorgaan totdat je buis vol zit.

• Strider
Wat voor deur tussen de hal en de woonkamer nemen jullie?
Een taatsdeur vind ik altijd mooi staan, veel licht, luxe uitstraling etc. Maar ze zijn ontzettend duur, bij De Rooy kom je al snel uit op € 3600,- (inclusief montage). Daarnaast twijfel ik ook nog over de veiligheid met huisdieren en vingers van kinderen die wellicht tussen de muur en de deur komen na het terugveren.

Vanuit Svedex zou ik kunnen kiezen voor een upgrade naar een NDB901 deur voor € 500,-.
Afgaande op de foto's wel een mooie uitstraling, zwart, maar niet tot het plafond, witte kozijnen, hout etc.

Iemand anders ideeën?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:57:
Een taatsdeur vind ik altijd mooi staan, veel licht, luxe uitstraling etc. Maar ze zijn ontzettend duur, bij De Rooy kom je al snel uit op € 3600,- (inclusief montage). Daarnaast twijfel ik ook nog over de veiligheid met huisdieren en vingers van kinderen die wellicht tussen de muur en de deur komen na het terugveren.

Vanuit Svedex zou ik kunnen kiezen voor een upgrade naar een NDB901 deur voor € 500,-.
Afgaande op de foto's wel een mooie uitstraling, zwart, maar niet tot het plafond, witte kozijnen, hout etc.

Iemand anders ideeën?
Wij hebben deze via de bouw: https://berkvens.nl/model/verdi-light/verdi-light-702

Niet echte stalen deuren, maar van een afstand zijn ze wel mooi en je zit toch niet de hele dag aan de deur. Ik had ook geen zin in 3k+ te betalen voor een deur.

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Strider schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:57:

Iemand anders ideeën?
Had zelf ook wel graag een taatsdeur gehad, maar ons project had ook alleen de opties van Svedex en we hebben ook gekozen voor de NDB903 (zelfde serie als de 901 maar andere lijnen) met het idee om eventueel later die deur zelf te veranderen. Kozijn tot het plafond zou voor ons 3,0 m zijn... Misschien valt het mee met de Svedex deur en laten we het wel zo

                           

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Hier komt er wel een taatsdeur. Ook een schuifdeur laten we vervangen door staal. En ja, dat is kneiterduur. Bij elkaar €6000. Sowieso laten we alle Berkvens-deuren vallen en komen er achteraf deuren die Berkvens niet kon leveren qua kwaliteit en opties. Ik had het volgens mij al eerder genoemd ergens, het komt waarschijnlijk boven de €1500 per deur.

Voor ons in het nieuwe huis wel de moeite waard, aangezien we een sterke voorkeur hebben voor echt staal of echt hout in plaats van alleen 'de look'. Maar dat is een kwestie van je eigen smaak en portemonnee. Noodzakelijk is het zeker niet.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
Z___Z schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:08:
[...]

Wij hebben deze via de bouw: https://berkvens.nl/model/verdi-light/verdi-light-702

Niet echte stalen deuren, maar van een afstand zijn ze wel mooi en je zit toch niet de hele dag aan de deur. Ik had ook geen zin in 3k+ te betalen voor een deur.
Zoiets hebben wij ook. Dikke prima. Misschien geen 'echte', maar hij doet z'n werk als deur helemaal goed.

• Strider
millerman_sf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:16:
Hier komt er wel een taatsdeur. Ook een schuifdeur laten we vervangen door staal. En ja, dat is kneiterduur. Bij elkaar €6000. Sowieso laten we alle Berkvens-deuren vallen en komen er achteraf deuren die Berkvens niet kon leveren qua kwaliteit en opties. Ik had het volgens mij al eerder genoemd ergens, het komt waarschijnlijk boven de €1500 per deur.

Voor ons in het nieuwe huis wel de moeite waard, aangezien we een sterke voorkeur hebben voor echt staal of echt hout in plaats van alleen 'de look'. Maar dat is een kwestie van je eigen smaak en portemonnee. Noodzakelijk is het zeker niet.
€ 1500,- voor een taatsdeur? Dat klinkt nog wel acceptabel :)
Z___Z schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:08:
[...]

Wat betaal je hiervoor? Deze ziet er eigenlijk nog best wel netjes uit en loopt ook helemaal tot het plafond?
Helaas werkt de ondernemer hier alleen via Svedex.

[ Voor 25% gewijzigd door Strider op 30-12-2021 13:12 ]

BlaBlaBla

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:54:
[...]

Dit zullen vast de aluminium versies zijn die bij bijvoorbeeld Gers te krijgen zijn. Wel metaal, maar geen staal.

• millerman_sf
@Strider @Dutchylex De taatsdeur en schuifdeuren worden gewoon van staal en zijn dus €6000 samen. De overige deuren worden volledig hout, plafondhoog, met verdekte scharnieren en magneetslot. Geen Gers hier dus.

• Strider
millerman_sf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:23:
@Strider @Dutchylex De taatsdeur en schuifdeuren worden gewoon van staal en zijn dus €6000 samen. De overige deuren worden volledig hout, plafondhoog, met verdekte scharnieren en magneetslot. Geen Gers hier dus.
Mag ik vragen via welk bedrijf? Klinkt als een goede deal.
Waarom kies je eigenlijk voor magneetsloten?

BlaBlaBla

• millerman_sf
We hebben een kat die aan klinken gaat hangen om te proberen deuren te openen. Gelukkig is ze niet zwaar genoeg voor de huidige klinken, maar onze andere kat wel. Voorkomen dat het ze samen lukt. En we vinden het mooier matchen met de stalen deuren als er een greep zit ipv een klink.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-08 21:33
Mijn woning is ook opgeleverd, en midden januari komt er glasvlies op de muren :)
Vandaag wilde ik meten of mijn muren al droog genoeg zijn, of dat ik aan de haal moet met blowers/ontvochtigers. Zo'n meter gehaald die goede reviews kreeg op internet, en nu het mooie: Ik snap er met mijn zeer technisch beperkte kennis geen ene klap van 8)7
De meter geeft een restvochtigheid van 0,75% aan op de muur, maar ik vertrouw de tabel in het boekje totaal niet over wat droog/nat is, dit omdat beton blijkbaar ook nooit "nat" kan zijn...
Kan iemand hier kaas van maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fmOf2-YwR0ycS9XATZrENAkLYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWnzmiGwTtZtrj8ZnBHYbtMz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujdCNV5VurT0YOqc0R5q0MU0C7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VzUF1xzCvKtw5Bs7BtSSE2De.png?f=user_large

• MemeMaster
Ze zijn vandaag bij mij begonnen met het plaatsen van keramische tegels op de benedenverdieping. De afspraak was door de tegelzetter meerdere keren verzet. Nu wordt aanstaande maandag wordt de keuken geleverd en geplaatst maar ze redden het niet om de tegels daarvoor te voegen. De tegelzetter heeft voorgesteld om te voegen nadat de keuken is geplaatst. Volgens hem kan dat geen kwaad. Is alleen vervelend als de keuken ooit wordt verwijderd maar dan kunnen die stukken alsnog worden gevoegd. Klopt dit? Of is er een reden waarom je dit echt niet moet willen. Ik heb er geen verstand van verder.

• Krijgertje1979
MemeMaster schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:32:
Ze zijn vandaag bij mij begonnen met het plaatsen van keramische tegels op de benedenverdieping. De afspraak was door de tegelzetter meerdere keren verzet. Nu wordt aanstaande maandag wordt de keuken geleverd en geplaatst maar ze redden het niet om de tegels daarvoor te voegen. De tegelzetter heeft voorgesteld om te voegen nadat de keuken is geplaatst. Volgens hem kan dat geen kwaad. Is alleen vervelend als de keuken ooit wordt verwijderd maar dan kunnen die stukken alsnog worden gevoegd. Klopt dit? Of is er een reden waarom je dit echt niet moet willen. Ik heb er geen verstand van verder.
Lijkt mij dat de belangrijkste reden voor het voegen is dat je geen vocht tussen/onder de tegels wilt krijgen. Als de keuken goed afgekit wordt bij de plinten en je nooit een lekkage krijgt dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar een lekkage in de keuken lijkt me iets waar je vrij snel achterkomt, maar je moet zelf bekijken of je het risico acceptabel vindt.

• MemeMaster
Krijgertje1979 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:25:
[...]

Lijkt mij dat de belangrijkste reden voor het voegen is dat je geen vocht tussen/onder de tegels wilt krijgen. Als de keuken goed afgekit wordt bij de plinten en je nooit een lekkage krijgt dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar een lekkage in de keuken lijkt me iets waar je vrij snel achterkomt, maar je moet zelf bekijken of je het risico acceptabel vindt.
Ik heb inderdaad aan de tegelzetter gevraagd of het geen probleem is als er vocht onder de keuken doorkomt bij het deel dat niet is gevoegd, volgens hem droogt het gewoon op en is het geen probleem maar hij zegt natuurlijk wat voor hem het gunstigst is. Met vocht in de keuken denk ik niet eens alleen aan lekkage ik ben zo'n kluns die makkelijke per ongeluk een emmer water omver stoot. Ik heb juist een tegelvloer zodat ik niet voorzichtig hoef te zijn met vocht dus dit is eigenlijk totaal niet handig. |:(

• raduf
Is het toegestaan om de badkamerdeur naar binnen te laten openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
raduf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:06:
Is het toegestaan om de badkamerdeur naar binnen te laten openen?
Waarom zou je het willen?
Waarom een badkamer deur meestal naar buiten draait
Geen draairichtingseisen
Maar wat staat erin over draairichtingen van badkamerdeuren? ,,Niets. Mogelijk heeft de draairichting in het verleden wel in de bouwregelgeving gestaan, want het argument van iemand die voor de deur kan liggen wordt vaak genoemd. Maar ook in vorige bouwbesluiten stond al niets vermeld over draairichtingeisen.’

In het bouwbesluit 2012 wordt in de toelichting nog wel gerept over de aanwezigheid van een badkamerdeur. Namelijk: ‘Er is geen eis aan de afsluitbaarheid (deur) van een badruimte meer opgenomen. Het spreekt voor zich dat een badruimte van een deur moet zijn voorzien. Dit is onder meer noodzakelijk voor de vochthuishouding en om de ventilatievoorziening in de badruimte goed te laten functioneren.’

[ Voor 49% gewijzigd door SquareOne op 30-12-2021 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:57
SquareOne schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:11:
[...]

Het spreekt voor zich dat een badruimte van een deur moet zijn voorzien. Dit is onder meer noodzakelijk voor de vochthuishouding en om de ventilatievoorziening in de badruimte goed te laten functioneren.’

[...]
Dus al die hippe slaapkamers met bad zijn eigenlijk niet toegestaan volgens het bouwbesluit? ;)

• raduf
@SquareOne
Ik hou er niet echt van om de deur naar de hal te openen. Je moet elke keer oppassen dat je niemand raakt.

De deur die naar buiten opengaat wordt meestal gedaan omdat de badkamers erg klein zijn, dus dit kan niet.

Wat betreft veiligheid denk ik dat de meest elegante oplossing is om gewoon een deur te plaatsen met bijvoorbeeld (klein) mat glas. In andere landen is dit de norm. Als er iemand naar binnen valt, kun je gemakkelijk het kleine glas breken en de deur ontgrendelen.

In mijn geval zal de badkamer ongeveer 2,7 m x 2,8 m zijn, wat goed genoeg is om de deur naar binnen te laten openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
raduf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:20:
@SquareOne
Ik hou er niet echt van om de deur naar de hal te openen. Je moet elke keer oppassen dat je niemand raakt.

De deur die naar buiten opengaat wordt meestal gedaan omdat de badkamers erg klein zijn, dus dit kan niet.

Wat betreft veiligheid denk ik dat de meest elegante oplossing is om gewoon een deur te plaatsen met bijvoorbeeld (klein) mat glas. In andere landen is dit de norm. Als er iemand naar binnen valt, kun je gemakkelijk het kleine glas breken en de deur ontgrendelen.

In mijn geval zal de badkamer ongeveer 2,7 m x 2,8 m zijn, wat goed genoeg is om de deur naar binnen te laten openen.
Zo te zien heb je de keuze al gemaakt? Gewoon doen dan toch, of doet de aannemer moeilijk en zoek je munitie? :)

Maar goed, hoe vaak lopen er mensen door de gang op het moment dat er net iemand van de badkamer komt?

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 30-12-2021 17:22 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@SquareOne

Ik ben de enige denk ik, maar glas in je badkamer deur is toch geen gezicht?

En als je geen massieve deur hebt: z’n board deur trap je zo kapot en anders een simpele koevoet er achter en hij ligt open.

• Z___Z
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:54:
[...]

[...]

Wat betaal je hiervoor? Deze ziet er eigenlijk nog best wel netjes uit en loopt ook helemaal tot het plafond?
Helaas werkt de ondernemer hier alleen via Svedex.
Wij hebben zo’n 800 euro betaald voor deze deur, plus nog 1 deur op zolder met glas, plus alle deuren ipv met bovenlicht naar planfond hoge dieren upgraden. Zijn wel gewoon opdek deuren met stalen kozijnen. Kon als optie stalen of houten stompe kozijnen krijgen, maar dat is het ons niet waard.

• MemeMaster
Vraagje voor de mensen met vloerverwarming in de badkamer een elektrische radiator als bijverwarming. Hebben jullie de radiator echt nodig? Of staat het meestal uit? Bij ons hebben ze vanuit de bouw eentje geplaatst maar ik wil dit het liefst verwijderen zodat er plek is voor een breder badmeubel.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MemeMaster schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:13:
Vraagje voor de mensen met vloerverwarming in de badkamer een elektrische radiator als bijverwarming. Hebben jullie de radiator echt nodig? Of staat het meestal uit? Bij ons hebben ze vanuit de bouw eentje geplaatst maar ik wil dit het liefst verwijderen zodat er plek is voor een breder badmeubel.
Bij ons is de badkamer inpandig en zowel de interieur architect als badkamerleverancier gaven aan dat je ze niet nodig had (uniek dat ze het ergens eens over zijn :+), uiteraard wel met een aparte thermostaat in de badkamer voor de vloerverwarming. Uiteraard staat de aannemer alleen niet meer garant voor de warmte in de badkamer, maar in onze huidige woning van 2016 verwarmen we ook alleen beneden en de badkamer (geen aparte thermostaat en reguliere radiator).

• SquareOne
Wij hebben het stopcontact wel laten opleveren en radiator laten vervallen. Dan kunnen we de radiator altijd nog plaatsen mocht het nodig blijken.

• MemeMaster
Deveon schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:23:
[...]

Bij ons is de badkamer inpandig en zowel de interieur architect als badkamerleverancier gaven aan dat je ze niet nodig had (uniek dat ze het ergens eens over zijn :+), uiteraard wel met een aparte thermostaat in de badkamer voor de vloerverwarming. Uiteraard staat de aannemer alleen niet meer garant voor de warmte in de badkamer, maar in onze huidige woning van 2016 verwarmen we ook alleen beneden en de badkamer (geen aparte thermostaat en reguliere radiator).
Ik heb sowieso maar 1 thermostaat om de vloerverwarming in het hele huis te regelen. De vloerverwarming in de badkamer zal dus altijd aanstaan als de verwarming in de rest van het huis aan is. Het is gewoon hartstikke warm daar. En we hebben lage temperatuur verwarming waarvan het zuiniger is als je het op en constante temperatuur aan laat staan. Ik snap dan ook het nut van zo'n extra elektrische radiator niet. Maar ik woon nog niet in het huis, dus vandaar mijn vraag wat de ervaringen zijn van mensen die dezelfde opstelling hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door MemeMaster op 30-12-2021 18:38 ]

• MemeMaster
SquareOne schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:25:
[...]

Wij hebben het stopcontact wel laten opleveren en radiator laten vervallen. Dan kunnen we de radiator altijd nog plaatsen mocht het nodig blijken.
wij mochten de radiator niet laten vervallen. als we het verwijderen hebben we nu helaas wel lelijk boorgaten in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
MemeMaster schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:36:
[...]

wij mochten de radiator niet laten vervallen. als we het verwijderen hebben we nu helaas wel lelijk boorgaten in de muur.
Vraag of ze ‘m ‘los’ leveren. De aannemer kan het ding bij oplevering op de vloer zetten met stekker in het stopcontact. Bij ons ging het ook niet zonder slag of stoot, maar na behoorlijk wat overleg wilden ze wel meedenken

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MemeMaster schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:36:
[...]

Ben ik blij dat ik in dat soort gevallen even een mailtje stuur naar de eigenaar van het sanitair bedrijf dat ik een aanpassing wil…

Vandaag nog even wezen kijken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

kijkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFbguIwbWQcKUQlgn0uaVUfWlGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGJOm3HHIYqpB8xXVQGL3OJD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Toppe op 30-12-2021 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Lekker weekje qua nieuwbouw achter de rug:
- Hoera-brief ontvangen, gronoverdracht 1 februari
- Definitieve goedkeuring van hypotheek binnen
- Afspraak met notaris voor passeren hypotheek staat
- Offerte keuken ondertekend
- Offerte badkamer ondertekend

Nu nog de laatste meer/minderwerk lijsten opleveren voor sluitingsdatum eind januari en dan begint het lange wachten.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
Toppe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:38:
[...]

Ik ben de enige denk ik, maar glas in je badkamer deur is toch geen gezicht?
Wij krijgen een badkamer en-suite zonder ramen, zou de deur wel willen vervangen voor iets met mat glas eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@SquareOne

Mag gewoon en voor zover ik weet heeft het altijd gemogen. Ik denk dat het zo is gegroeid ivm ruimte gebrek in de badkamer. En in het geval met een hoogte verschil met de badkamervloer (is een tijd nagenoeg standaard geweest) dan kan de deur voor de vloer langs. En niet te vergeten tijdens de opleiding bouwkunde zingt het verhaal rond dat er iemand achter kan vallen, maargoed daar zijn net zo goed argumenten tegenin te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://hoogenberg-natuursteen.nl/wp-content/uploads/2021/01/6-badkamerdorpel-H.jpg
Toppe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:38:
z’n board deur trap je zo kapot en anders een simpele koevoet er achter en hij ligt open.
waarschijnlijk nog goedkoper dan het stukje glas ook :P

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ascension schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:28:
[...]

Wij krijgen een badkamer en-suite zonder ramen, zou de deur wel willen vervangen voor iets met mat glas eigenlijk.
En-suite is meestal zonder deur hè :9

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:30:
[...]

waarschijnlijk nog goedkoper dan het stukje glas ook :P
Weet ik wel zeker. Jou opmerking liet me weer denken aan ons voordeur debacle…

2 jaar geleden ging op vrijdag avond de ruit in de voordeur stuk. Z’n nood dienst gebeld, stuurden na reparatie en een factuur van €1900(!!!) plaatsen noodruit plaatsen definitieve ruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Toppe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:32:
[...]

En-suite is zonder deur hè :9
Nee hoor. De definitie van En-suite is “een kamer achter een kamer”.

En als het zonder deuren moet zijn, waar zijn en-suite deuren dan voor bedoeld? ;)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
JackBol schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:50:
[...]

Nee hoor. De definitie van En-suite is “een kamer achter een kamer”.

En als het zonder deuren moet zijn, waar zijn en-suite deuren dan voor bedoeld? ;)
Fair :o

• GeeMoney
  • Nu online
@Toppe je hebt bewust voor het maat verschi in tegels gekozen? (Let op de voegen en lijnen…)
En krijg je daar nu een dubbel stopcontact?

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 30-12-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:57:
@Toppe je hebt bewust voor het maat verschi in tegels gekozen? (Let op de voegen en lijnen…)
En krijg je daar nu een dubbel stopcontact?
Ja, de donkere is 45x45 en de witte 25x45. Mijn ervaring met de zelfde maat tegel in dit soort situaties is nooit lekker. Aangezien de grijze is een vloertegel is gaat die qua voeg anders uitkomen dan de wand tegel. We hebben dus bewust voor een andere maat gekozen. Sommige vinden 25x45 een goedkope tegel qua maat maar we vinden het top voor de ruimte en indeling. En is weer eens wat anders dan 30x60 :9

En correct wat betreft het stopcontact. Aangezien ik muziek aan heb staan onder de douche leek dit me wel een ideale plek daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Toppe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:07:
[...]

Ben ik blij dat ik in dat soort gevallen even een mailtje stuur naar de eigenaar van het sanitair bedrijf dat ik een aanpassing wil…

Vandaag nog even wezen kijken.

***members only***

kijken[Afbeelding]
Lijkt veel op onze WC!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYrZjJ-5jXqDVsSL06222bvorEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efcp1WMB7Vys7azyJbE00GXb.jpg?f=fotoalbum_large

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
Inderdaad vragen of ze 'm op de grond willen zetten.

Wij hebben geen vloerverwarming in de badkamer en tot nu toe alleen de radiator aan gehad om handdoeken sneller te laten drogen of omdat het voor een baby te koud was. Verder niet nodig - de warmte van beneden trekt goed genoeg naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Zat er standaard bij (projectbouw, oplevering zomer 2020). Staat nooit aan, wel functioneel om kleren aan op te hangen (zei hij cynisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007

Niwla

dat dus....

Wij krijgen wel het stopcontact voor de radiator geleverd in de badkamer maar de standaard e-radiator is in mindering gebracht op de factuur van de badkamer. We hebben daar vloerverwarming. Mocht dat niet voldoende blijken zoeken we zelf wel een mooie radiator uit ipv zo’n standaard wit ding.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Pannencouque schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:52:
[...]
Inderdaad vragen of ze 'm op de grond willen zetten.

Wij hebben geen vloerverwarming in de badkamer en tot nu toe alleen de radiator aan gehad om handdoeken sneller te laten drogen of omdat het voor een baby te koud was. Verder niet nodig - de warmte van beneden trekt goed genoeg naar boven.
M'n woning is al opgeleverd dus de elektrische radiator hangt al. Maar bedankt voor de reacties. Ik ga het gewoon verwijderen. Het is zo'n groot wit ding. Vloerverwarming lijkt me genoeg. Mocht ik in de toekomst toch extra verwarming willen in de badkamer kan in een mooi slank model kopen. Ff kijken of iemand op marktplaats nog interesse heeft in de radiator. Nieuwprijs kost de de radiator rond de €470 misschien kan ik er nog een paar tientjes voor krijgen tweedehands en ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MemeMaster schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:23:
[...]

M'n woning is al opgeleverd dus de elektrische radiator hangt al. Maar bedankt voor de reacties. Ik ga het gewoon verwijderen. Het is zo'n groot wit ding. Vloerverwarming lijkt me genoeg. Mocht ik in de toekomst toch extra verwarming willen in de badkamer kan in een mooi slank model kopen. Ff kijken of iemand op marktplaats nog interesse heeft in de radiator. Nieuwprijs kost de de radiator rond de €470 misschien kan ik er nog een paar tientjes voor krijgen tweedehands en ongebruikt.
Bij ons hing hij ook al onder het mom van de temp garanties. Hij staat dus nooit aan maar blijkt wel verdomde handig om de gebruikte handdoeken aan op te hangen en te laten drogen. Kan natuurlijk ook op een smaller model maar let wel even op dat je beugels dus overeen moeten komen met de gaten die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 21:26
MemeMaster schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:23:
[...]

Je kan het toch eerst gewoon laten hangen, uitproberen en dan pas verwijderen?
(Denk niet dat het nodig is, de radiator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
GeeMoney schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:39:
[...]

Bij ons hing hij ook al onder het mom van de temp garanties. Hij staat dus nooit aan maar blijkt wel verdomde handig om de gebruikte handdoeken aan op te hangen en te laten drogen. Kan natuurlijk ook op een smaller model maar let wel even op dat je beugels dus overeen moeten komen met de gaten die je al hebt.
Kan ik de oude gaten niet gewoon opvullen? Een ander model heeft sowieso boorgaten op een andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MemeMaster schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:50:
[...]

Kan ik de oude gaten niet gewoon opvullen? Een ander model heeft sowieso boorgaten op een andere plek.
Natuurlijk kan dat maar ik zou dat persoonlijk nog erger vinden dan een radiator die je misschien iets minder mooi vind maar wel praktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
MemeMaster schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:50:
[...]

Of een handdoek rek ophangen, wel eentje met het goede gaatjes patroon uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Ik ben gisteren bij de projectleverancier geweest voor de badkamer, en ik kon de radiator in de badkamer ook niet laten vervallen. Kon hem wel omwisselen voor een designradiator tegen zo goed als 0 kosten (kostte 25 voor 2 radiatoren omwisselen in de 2 badkamers. Anders kreeg ik zo'n groot wit blok dat er niet uitzag. Ik vind het wel gezegend, kan prima functioneren als handdoekenrek als die inderdaad niet aanhoeft. Badkamer zit op het noorden, dus dat gaan we gewoon zien na oplevering vh huis

[ Voor 20% gewijzigd door Blik1984 op 31-12-2021 09:22 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.