niets moet......behalve adem halen
Ligt er een beetje aan wat je op de vloer hebt. De huidige draaipunten van bijv FritsJurgens gaan maar 8mm de vloer in. Dus als je 9mm tegels hebt raak je niet eens de dekvloer.Niwla schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:17:
Is het mogelijk een taatsdeur achteraf te plaatsen bij gebruik van vloerverwarming?
Bij 3mm pvc moet je even goed uitzoeken hoe diep de leidingen in de dekvloer liggen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dank voor je reactie!JackBol schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Ligt er een beetje aan wat je op de vloer hebt. De huidige draaipunten van bijv FritsJurgens gaan maar 8mm de vloer in. Dus als je 9mm tegels hebt raak je niet eens de dekvloer.
Bij 3mm pvc moet je even goed uitzoeken hoe diep de leidingen in de dekvloer liggen.
Het plan is keramisch parket op de vloer dus dat geeft al genoeg dikte.
We hebben deze deur en kozijn volledig laten vervallen bij de bouwer dus dat wordt dan wel een beetje passen en meten in de volgorde (Vloer -> Deurkozijn en deur -> Renovlies en sauzen)
Onze deurenleverancier wilde pas komen inmeten op het moment dat de vloer erin lag de muren gestuct waren. De taatsdeur komt als laatste.Niwla schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Dank voor je reactie!
We hebben deze deur en kozijn volledig laten vervallen bij de bouwer dus dat wordt dan wel een beetje passen en meten in de volgorde (Vloer -> Deurkozijn en deur -> Renovlies en sauzen)
Let wel op dat hij ook in het plafond in het steen of beton verankerd moet worden, dat punt kan niet in een houten balk.
Ik denk al, waarom zie ik nooit taatsdeuren in HSB huizen??JackBol schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:09:
[...]
Onze deurenleverancier wilde pas komen inmeten op het moment dat de vloer erin lag de muren gestuct waren. De taatsdeur komt als laatste.
Let wel op dat hij ook in het plafond in het steen of beton verankerd moet worden, dat punt kan niet in een houten balk.
Kan wel in een HSB huis. Mijn buurman heeft het.bbbrumbrum schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Ik denk al, waarom zie ik nooit taatsdeuren in HSB huizen??
Zowel de deur vanaf de gang naar de woonkamer als vanaf de garage naar de keuken zijn voorzien van stalen H balken, ik vermoed dat hij daarin vast zitlonehitman schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:49:
[...]
Kan wel in een HSB huis. Mijn buurman heeft het.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb openslaande garagedeuren van Tricoya platen. De loopdeur opent 90 graden en komt dan tegen de gevel, en de andere deur opent tot ongeveer 120 graden en komt dan in de buurt van de scharnieren tegen het kozijn.
Voor de 120gr deur pak ik denk ik zo'n pin met rubber voetje.
Voor de loopdeur twijfel ik; hij hoeft alleen op 90gr tegen de gevel vast te vallen, maar aan van die uitstekende metalen hamertjes heb ik jeugdtrauma's overgehouden. Heeft iemand daar ideeën voor?
Daarom voor een deurdranger gekozen voor deuren die naar buiten openslaan.nel!s schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:03:
maar aan van die uitstekende metalen hamertjes heb ik jeugdtrauma's overgehouden. Heeft iemand daar ideeën voor?
Voor de poort zo iets op klink hoogte: https://www.toolstation.nl/dx-rubber-deurbuffer-zwart/p21303
Druk en zetfouten voorbehouden.
Voor onze garage deuren heb ik idd van die pinnetjes die je met je voet naar beneden kan duwen. Niet mooi, maar wel heel praktisch met je voet te bedienen.nel!s schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:03:
Wat zijn de meningen hier over de beste oplossing (van de letterlijk honderden opties) voor deurstoppers en deur vastzetters?
Ik heb openslaande garagedeuren van Tricoya platen. De loopdeur opent 90 graden en komt dan tegen de gevel, en de andere deur opent tot ongeveer 120 graden en komt dan in de buurt van de scharnieren tegen het kozijn.
Voor de 120gr deur pak ik denk ik zo'n pin met rubber voetje.
Voor de loopdeur twijfel ik; hij hoeft alleen op 90gr tegen de gevel vast te vallen, maar aan van die uitstekende metalen hamertjes heb ik jeugdtrauma's overgehouden. Heeft iemand daar ideeën voor?
Voor onze tuindeuren ben ik nog op zoek naar een soortgelijke oplossing. Wij hebben deuren waarbij je de deurklink omhoog moet doen voor de driepuntsluiting. Mijn idee was om dat mechanisme te gebruiken om van binnen uit een pinnetje naar beneden te laten komen, zodat je hem onzichtbaar op elke positie vast kan zetten.
Maar zoeits heb ik nog niet gevonden, dan heb ik denk ik een hele nieuwe deur nodig
Ik kon mijn radiator wel laten vervallen, maar uiteindelijk is zo'n ding toch wel handig om wat handdoeken op te hangen.Blik1984 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:20:
Ik ben gisteren bij de projectleverancier geweest voor de badkamer, en ik kon de radiator in de badkamer ook niet laten vervallen. Kon hem wel omwisselen voor een designradiator tegen zo goed als 0 kosten (kostte 25 voor 2 radiatoren omwisselen in de 2 badkamers. Anders kreeg ik zo'n groot wit blok dat er niet uitzag. Ik vind het wel gezegend, kan prima functioneren als handdoekenrek als die inderdaad niet aanhoeft. Badkamer zit op het noorden, dus dat gaan we gewoon zien na oplevering vh huis
BlaBlaBla
:strip_exif()/f/image/pX7eQz9iBbzNooErGJUvIEEu.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk flexbuis tussen de verdiepingen gebruikt. Als je een beetje met de controledraad of trekveer spreelt hoor je hem tegen de muur aan komen.
Is dit iets om bij de bouw aan te geven als gebrek, of "jammer joh, controledraad zit erin" en zelf muur openbreken?
Nee heb je, ja kun je krijgen...?Source90 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:17:
Is dit iets om bij de bouw aan te geven als gebrek, of "jammer joh, controledraad zit erin" en zelf muur openbreken?
als je laatste optie de muur openbreken is, kun je nog als last-ditch effort aan de controledraad wat vastmaken en proberen te trekken. Niet ideaal.. maarjaSource90 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:34:
Controledraad zit erdoorheen. Als ik de trekveer er doorheen trek, loopt hij daar vast en kan ik 30 meter trekveer naar boven duwen, hoor je tegen de wand aankomen. Uiteraard ook vanaf de andere kant geprobeerd, loop op hetzelfde stuk vast. Alle overige kabels overigens wel prima kunnen trekken.
Waarom zou je die koof zelf niet kunnen open maken?Source90 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:39:
Ik denk dat het ongeveer zo zit, dan wel één van de beide zijdes nog vast:
[Afbeelding]
Waar blauw de vaste buis, geel flexbuis en rood controledraad is.
Uiteraard aanname, zou wel verklaren waarom ik 30 meter trekveer in die koof kan duwen.
Het gebruik van flex draad (als ze dat überhaupt hebben gebruikt) is toch geen bouwfout?
Gaan jullie de deuropening ook groter maken, of het houden op de standaard breedte?Niwla schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Dank voor je reactie!
BlaBlaBla
De tuin is niet heel diep, maar groot genoeg. De meeste mensen kiezen er voor om vlak achter hun auto, een hek te plaatsen incl 1 deur. Je tuin wordt dus dan gesplitst, oprit en tuin.
Ik wil meer genieten van de tuin, ook bijv met een feestje. Dan zet ik de accu auto ergens anders en dan wil je gwn een dichte tuin hebben.
Dubbele dubbelstaafmat poort 6/5/6 Zat aan zoiets te denken, dat kun je mooi bekleden met groen. Maar bestaat zoiets ook elektronisch? Anders word ik gek….
Ik heb geen ruimte voor een schuifsysteem, tis gwn een tussenwoning.
Verwijderd
Ik zou proberen de kabel die je wil trekken vast te binden aan de controledraad, en hopen dat je hem er dan doorheen trekt.Source90 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:34:
Controledraad zit erdoorheen. Als ik de trekveer er doorheen trek, loopt hij daar vast en kan ik 30 meter trekveer naar boven duwen, hoor je tegen de wand aankomen. Uiteraard ook vanaf de andere kant geprobeerd, loop op hetzelfde stuk vast. Alle overige kabels overigens wel prima kunnen trekken.
Je kan het aangeven bij de bouw, maar zij zullen ook de koof open breken. Persoonlijk doe ik zoiets dan liever zelf, omdat ik weet dat ik netter en secuurder werk dan een bouwvakker. Ligt er wel aan hoe e.e.a. nu is afgewerkt
Kan je de koof niet gewoon losschroeven?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2022 07:30 ]
Standaard breedte. Hierop hebben we geen aanpassingen gedaan.Strider schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:58:
[...]
Gaan jullie de deuropening ook groter maken, of het houden op de standaard breedte?
BlaBlaBla
uiteraard behoord het gewoon te werken en goed te zijn. probleem is meer dat een aannemer hier doorgaans weken zoniet maanden over gaat doen om te fixen. En je het zelf in een paar uurtjes verdeeld over 2 dagen voor elkaar hebt. Soms is het wel jammer joh als het gaat om mislukte loze leidingen als er bv beton in is gekomen dan krijg je vaak gewoon je geld terug. Indien er een goede verstandhouding is met de uitvoerder zou ik het gewoon overleggen.Source90 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:17:
Bij het willen trekken van leidingen zijn wij tot de ontdekking gekomen dat één van de leidingen los is gekomen. Controledraad zit er nog in, bij de muur op de eerste hoor echter merkbaar dat er iets niet goed zit.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk flexbuis tussen de verdiepingen gebruikt. Als je een beetje met de controledraad of trekveer spreelt hoor je hem tegen de muur aan komen.
Ik zie het aluminium van GewoonGers juist als voordeel, want dit maakt het mogelijk om deze deuren in een bestaand standaard stomp of opdek kozijn te plaatsen, terwijl een stalen deur daar te zwaar voor is.Strider schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:20:
Na de website van GewoonGers te hebben bekeken werd ik best wel enthousiast over hun prijzen, gewoon redelijk betaalbare Stalen deuren, onder de € 2000,-. Maar het is gewoon misleiding, al hun deuren zijn gemaakt van aluminium, noem het dan gewoon aluminium deuren
Ik zou er zelf 2 kleine luikjes in zagen van circa 15x15 (ik ga er van uit dat het Gibo is) 1 onder en 1 boven zodat je de trekveer kan sturen en de uitgekomen blokjes lijm je zo weer terug naderhand.Source90 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:17:
Bij het willen trekken van leidingen zijn wij tot de ontdekking gekomen dat één van de leidingen los is gekomen. Controledraad zit er nog in, bij de muur op de eerste hoor echter merkbaar dat er iets niet goed zit.
[Afbeelding]
Of je hebt de tijd en wacht op de aannemer want het hoort goed te zijn naar mijn idee maar ik vermoed dat ze zullen zeggen dat je indien je de trekveer aan de controledraad had bevestigd dit nooit had kunnen gebeuren.
Die moeten geschilderd worden en ik heb twee opties:
1) we laten de gestucte muren ral 9010 latex spuiten, we kunnen de plinten vooraf laten plaatsen en meepakken.
2) we plakken de plinten af en lakken ze handmatig af.
Ideeen?
Zeker, maar op de site noemen ze het gewoon een stalen deur737freak schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Ik zie het aluminium van GewoonGers juist als voordeel, want dit maakt het mogelijk om deze deuren in een bestaand standaard stomp of opdek kozijn te plaatsen, terwijl een stalen deur daar te zwaar voor is.
Ik kan bij een lokale staalboer in Eindhoven een taatsdeur bestellen voor € 1800,-. Dat is inclusief inmeten en montage. Best wel een ok prijs.
Waar moet ik opletten bij zo'n deur? Een FritsJurgens scharnier kan ik vergeten bij die prijs, de lasnaden zijn dacht ik niet zichtbaar. Ik wil een keer gaan kijken of de deur niet zwabbert als hij terugveert.
BlaBlaBla
Verwijderd
Afgelakte plinten bestellenJackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:06:
Ik moet een keuze maken. We krijgen zo meteen 12cm hoge houten moderne plinten tegen de muur.
1) we laten de gestucte muren ral 9010 latex spuiten, we kunnen de plinten vooraf laten plaatsen en meepakken.
Ideeen?
Je hebt het over houten plinten (gegrond?). Ik zou dan zelf zeker andere verf gebruiken en plinten met houtverf aflakken (ik ga er even van uit dat ze latex op de muren spuiten).JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:06:
Ik moet een keuze maken. We krijgen zo meteen 12cm hoge houten moderne plinten tegen de muur.
Ideeen?
[ Voor 4% gewijzigd door Perseus op 03-01-2022 12:44 ]
Gezien je al getekend hebt is het inderdaad extra kosten slikken. De optielijst is meestal onderdeel van de KAO. Daar staat een versie/datum bij en had je kunnen zien dat er een nieuwe versie was.Perseus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:58:
Bij onze optielijst was er standaard een 300L buffervat voorzien, met een optie tot uitbreiding naar 400L. Wij hebben op 5 december getekend. Een week eerder op 27 november heeft onze bouwer echter op de projectwebsite een nieuwe optielijst gezet, welke door geen enkele partij (ontwikkelaar, bouwer, makelaar) naar ons is gecommuniceerd. Hierin zijn enkele wijzigingen opgenomen en staat bijvoorbeeld ineens standaard een 200L buffervat, met optie naar 300L (€1.950). Voelt een klein beetje als een naaistreek om ons weer op €1.950 extra kosten te verhalen. Iemand hier ervaring mee en in hoeverre je hier nog een punt van kan maken?
Het is denk ik wel van belang welke versie er in je KAO toegevoegd was (bij mij was deze ook fysiek onderdeel hiervan, die ook geparafeerd moest worden). Als dit de oude versie is dan lijkt me dat de aannemer gewoon pech heeft en de 300liter moet leveren.Perseus schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:58:
Bij onze optielijst was er standaard een 300L buffervat voorzien, met een optie tot uitbreiding naar 400L. Wij hebben op 5 december getekend. Een week eerder op 27 november heeft onze bouwer echter op de projectwebsite een nieuwe optielijst gezet, welke door geen enkele partij (ontwikkelaar, bouwer, makelaar) naar ons is gecommuniceerd. Hierin zijn enkele wijzigingen opgenomen en staat bijvoorbeeld ineens standaard een 200L buffervat, met optie naar 300L (€1.950). Voelt een klein beetje als een naaistreek om ons weer op €1.950 extra kosten te verhalen. Iemand hier ervaring mee en in hoeverre je hier nog een punt van kan maken?
Als dit de nieuwe versie is dan is het niet netjes dat de aannemer je er niet op heeft gewezen, maar heb je pech want je hebt hem zelf ondertekend.
Pannencouque in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Dat is volgens mij geen goed idee. Maar heeft het bij jouw wel goed uitgepakt?
Waarom zou het geen goed idee zijn? Normaal gesproken plak je de plint als laatst en smeer je de naad tegen de muur netjes dicht met kit.JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:21:
[...]
Als je hele grote naden of kieren tussen de vloer en je plint hebt dan gaat er al iets fout met het leggen van de vloer?
Latex op hout zou kunnen maar plinten krijgen meer te voortduren van een plafond of wat, stoel poten, stofzuiger, etc.
Zou wel plinten kopen in de langste lente (488cm) lekker laten bezorgen. Die dingen zijn bij niet te vervoeren zonder dat je lelijke plekken krijgt. En gebruik geen high tack om ze vast te plakken maar een pro power express.
[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 03-01-2022 13:32 ]
Verwijderd
Ja, ik heb alles zelf gezaagd en geplakt. Maar naadloos plakken? Een plint is 2.44m dus je hebt altijd naden.JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:21:
[...]
Ik kit trouwens niks af aangezien ik overal kleur op de muur heb, dan maakt kit het alleen maar lelijk.
Vergeet ook niet dat je uiteindelijk geen 10 meter plint ziet. Er komen ook meubels die het onderbreken.
:strip_exif()/f/image/ag0exj84YFyM4Z9UNC1frXor.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is 2x gegrond 1x afgelakt RAL9010 van plintenstunter.
Beneden komt 2x gegrond 2x gelakt RAL9005 van plintenfabriek (zelfde bedrijf, duurdere plinten door 2x gelakt). Daar iets meer geld uitgegeven dus.
Dat de vloer niet 100% vlak is stoort me niet. Gelukkig.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2022 13:33 ]
Daar hebben ze een plint profiel voor uitgevonden hèVerwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:31:
[...]
Dat de vloer niet 100% vlak is stoort me niet. Gelukkig.
jaja, die zijn voor in de keuken.
Verwijderd
Ik heb het in ons vorige huis ook laten doen, maar ik kan het zelf mooier vind ik
Alleen de uitwendige hoeken doe ik trouwens in verstek, en soms ook plint op plint op een lang recht stuk als dat in het zicht komt. Net iets netter.
Ik moet er niet aan denken om die dingen nog te gaan aflakken

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2022 13:41 ]
Hoe is de kwaliteit van die plintenstunter? Zit eens te kijken maar het is bijna gratis zo goedkoop, is het wel wat?Verwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:39:
Mijn ervaring is dat je als alles is ingericht nooit meer naar je plinten kijktHet is echt een klusje van niks als je een goede zaag hebt en een beetje kunt meten.
Ik heb het in ons vorige huis ook laten doen, maar ik kan het zelf mooier vind ikEn ik doe voorzichtiger met gestucte muren
Alleen de uitwendige hoeken doe ik trouwens in verstek, en soms ook plint op plint op een lang recht stuk als dat in het zicht komt. Net iets netter.
Ik moet er niet aan denken om die dingen nog te gaan aflakken
Verwijderd
Ik heb er de zolder en boven verdieping mee gedaan. RAL9010 afgelakt. Er zat 1 plint bij die half gebroken was, en 1 plint die niet zo mooi gelakt was. Verder dikke prima.Toppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:42:
[...]
Hoe is de kwaliteit van die plintenstunter? Zit eens te kijken maar het is bijna gratis zo goedkoop, is het wel wat?
Verwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:28:
[...]
Ik zou proberen de kabel die je wil trekken vast te binden aan de controledraad, en hopen dat je hem er dan doorheen trekt.
Je kan het aangeven bij de bouw, maar zij zullen ook de koof open breken. Persoonlijk doe ik zoiets dan liever zelf, omdat ik weet dat ik netter en secuurder werk dan een bouwvakker. Ligt er wel aan hoe e.e.a. nu is afgewerkt
Kan je de koof niet gewoon losschroeven?
twain4me schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:44:
[...]
uiteraard behoord het gewoon te werken en goed te zijn. probleem is meer dat een aannemer hier doorgaans weken zoniet maanden over gaat doen om te fixen. En je het zelf in een paar uurtjes verdeeld over 2 dagen voor elkaar hebt. Soms is het wel jammer joh als het gaat om mislukte loze leidingen als er bv beton in is gekomen dan krijg je vaak gewoon je geld terug. Indien er een goede verstandhouding is met de uitvoerder zou ik het gewoon overleggen.
bottom line schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Waarom zou je die koof zelf niet kunnen open maken?
Het gebruik van flex draad (als ze dat überhaupt hebben gebruikt) is toch geen bouwfout?
Maar dag vrij genomen en koof open gemaakt, is inderdaad blokken zoals @D.deJong aangaf.D.deJong schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:51:
[...]
Ik zou er zelf 2 kleine luikjes in zagen van circa 15x15 (ik ga er van uit dat het Gibo is) 1 onder en 1 boven zodat je de trekveer kan sturen en de uitgekomen blokjes lijm je zo weer terug naderhand.
Of je hebt de tijd en wacht op de aannemer want het hoort goed te zijn naar mijn idee maar ik vermoed dat ze zullen zeggen dat je indien je de trekveer aan de controledraad had bevestigd dit nooit had kunnen gebeuren.
Donderdag komen ze al voor de muren, geen zin om dit open te gaan breken nadat alles afgewerkt is.
Bedoelde ook niet dat ik wilde gaan wachten op de bouwer. Vind het gewoonweg schandalig dat ik bijna €150 per loze leiding betaal en dit in de technische omschrijving lees:
"Lege buisleiding vanuit de meterkast [19mm] naar bovengenoemd vertrek, als op tekening aangegeven.
te gebruiken voor elektra of communicatie Lege leiding wordt voorzien van controledraad."
..maar in nagenoeg elk stuk onderbreking (zij het bocht, zij het van verdieping naar verdieping) 16mm flexbuis in de 19mm solide buis wordt gepropt. Enkel "vastgezet" met een inkeping door tang o.i.d.
Heb nu preventief de leidingen geprobeerd vast te tapen zodat hij er niet weer uit schiet. In maart komen ze de zonnepanelen plaatsen, dan zou er 5x draad doorheen moeten. Kan ik wel vergeten denk ik.
Vraag was meer of ik dit (openbreken doordat het zo opgeleverd wordt, om normaal te gebruiken) nog kan claimen, of dat dit als "normaal" wordt gezien? (doel dan op de kosten die ik betaald heb voor loze leiding, overig zit er sowieso niet in omdat ik het zelf heb hersteld, snap ik.).
Verwijderd
Deze methode is leuk voor de MK invoer, verder….
Edit1: Zijn het trouwens LF buizen? Anders kun je ze ook gewoon lijmen.
Edit2: is dat boorgat voor de VVW buizen ook niet een enorm geluidslek, alsook potentieel branddoorslagpunt? Beetje afhankelijk waar de koof is gesitueerd….
Wel mooi, 16mm flex voor 5x2.5mm2 maar die waterleidingen zitten als een worst op de gang.
[ Voor 61% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-01-2022 14:21 ]
Gelijk alle leidingen maar een trekdraad doorheen gedaan, voordat hij dicht gaat.
De koof op de begane grond heeft nu hetzelfde euvel. Dit is enkel nog met een trekveer rustig erdoor (één man in de buis duwen en tweede persoon rustig controledraad eruit trekken). Ook in deze koof kunnen we nu 30 meter trekveer kwijt.
---
De bouwer is tot 10 januari afwezig, kan zelf niet zo lang wachten (vanwege muren) om te wachten waar zij mee komen..
Maar ruim 1350 betaald voor loze leidingen waar ik zelf nog dagen werk aan heb (buiten het trekken van draden) vind ik gewoon schofterig.
Ik heb nu bovenin een gat gemaakt, maar kom niet tot het punt waar de flex op de 19mm "sok" zit in het plafond (eigenlijk hoger dan het plafond). Zou ik het halve plafond/koof moeten slopen.bbbrumbrum schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:16:
@Source90 kun je er nu niet gewoon star 19mm tussen zetten met sokken?
Deze methode is leuk voor de MK invoer, verder….
Edit1: Zijn het trouwens LF buizen? Anders kun je ze ook gewoon lijmen.
Edit2: is dat boorgat voor de VVW buizen ook niet een enorm geluidslek, alsook potentieel branddoorslagpunt? Beetje afhankelijk waar de koof is gesitueerd….
Wel mooi, 16mm flex voor 5x2.5mm2 maar die waterleidingen zitten als een worst op de gang.
Nu maar alles open en eerst alle draden (die ik zelf doe) trekken.
De buis voor zonnepanelen ga ik het 16mm flex stuk uit halen. Wellicht een idee om 25mm flex over de 19mm vast te schuiven en dit vast te duct-tapen?

25mm flex kan ik wellicht nog over het tuutje dat uit het plafond steek "hengelen". Of het zal lukken is een tweede
En anders moeten ze maar via het dak naar de garage en door de mantelbuis naar de meterkast voor de zonnepanelen..
Verwijderd
Ik had de vloerverwarming aanvoer temperatuur op 20 gezet en de kamerthermostaat op 5, maar de tegelzetter adviseert gewoon de stekker eruit te halen en over 6 weken de boel weer langzaam op te stoken.
Ik heb stadsverwarming.
De uitvoerder zweerde dat het nooit zou mogen (geen uur van het stroom af). Mensen die er dagelijks mee werken vertelden me dat zo'n ding prima maanden uit kan staan, dat zou geen enkel verschil mogen maken. Maar dat is dus van horen zeggen, dus pin me er niet op vastVerwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:00:
Weet iemand of het kwaad kan als de pomp van de vloerverwarming 6 weken stil staat? Als in stekker eruit?
Ik had de vloerverwarming aanvoer temperatuur op 20 gezet en de kamerthermostaat op 5, maar de tegelzetter adviseert gewoon de stekker eruit te halen en over 6 weken de boel weer langzaam op te stoken.
Ik heb stadsverwarming.
Hier ook stadsverwarming btw.
Verwijderd
Wat heb je zelf gedaan?lizard87 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:03:
[...]
De uitvoerder zweerde dat het nooit zou mogen (geen uur van het stroom af). Mensen die er dagelijks mee werken vertelden me dat zo'n ding prima maanden uit kan staan, dat zou geen enkel verschil mogen maken. Maar dat is dus van horen zeggen, dus pin me er niet op vast
Hier ook stadsverwarming btw.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2022 15:12 ]
Meerdere mensen hier in de wijk hebben een extra apparaatje geinstalleerd die de pomp alleen aan zet als er warmtevraag is. Die pompen hebben dus zowat de hele zomer uit gestaan en dat heeft voor zover ik weet (nog) geen problemen gegeven.Verwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:00:
Weet iemand of het kwaad kan als de pomp van de vloerverwarming 6 weken stil staat? Als in stekker eruit?
Ik heb stadsverwarming.
Ik ga er vanuit dat onze gezamenlijke aannnemer bij jou dezelfde spullen gebruikt heeft als hier in de wijk.
Edit:
Zie dat die pompschakelaar wel een beveiliging heeft die hem elke 24 uur even aan zet.
[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 03-01-2022 15:15 ]
Verwijderd
Die apparaatjes zorgen er meestal ook voor dat de pomp eens per 24 uur eventjes draait bij geen vraag naar warmte. Nou kan ik me niet voorstellen dat een pomp stuk gaat als hij 6 weken niet draait, maar dat is maar een aannameFarmerwood schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Meerdere mensen hier in de wijk hebben een extra apparaatje geinstalleerd die de pomp alleen aan zet als er warmtevraag is. Die pompen hebben dus zowat de hele zomer uit gestaan en dat heeft voor zover ik weet (nog) geen problemen gegeven.
Ik ga er vanuit dat onze gezamenlijke aannnemer bij jou dezelfde spullen gebruikt heeft als hier in de wijk.
Werkt dit dan ook als je vloerkoeling hebt? Woonde jij nou ook in de wijk (Essezoom)?Farmerwood schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Meerdere mensen hier in de wijk hebben een extra apparaatje geinstalleerd die de pomp alleen aan zet als er warmtevraag is. Die pompen hebben dus zowat de hele zomer uit gestaan en dat heeft voor zover ik weet (nog) geen problemen gegeven.
Edit:
Zie dat die pompschakelaar wel een beveiliging heeft die hem elke 24 uur even aan zet.
Helaas geen vloerkoeling hier (zit ook op een warmtenet) en ik heb nog nooit van Essezoom gehoord.Rogar schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Werkt dit dan ook als je vloerkoeling hebt? Woonde jij nou ook in de wijk (Essezoom)?
(Volgens Google is dat een wijk in Nieuwerkerk aan den IJssel en dus bijna 100 km hier vandaan)
Ik durf je dus niet te zeggen of het met koeling ook werkt. Voor zover ik begrepen heb werkt dit pompje met een temperatuursensor op de aanvoerleiding en een setpoint vanaf de thermostaat.
Hier hebben wij ook een vloerverwarmingpompschakelaar. Iedere dag gaat hij 1x 15 minuten aan voor de circulatie als er geen warmtevraag is. Wel rekening mee houden dat in combinatie met vloerkoeling dit problemen gaat geven. De schakelaar schakelt de pomp uit bij bijv. Ta < 30C.Farmerwood schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Edit:
Afgelopen weekend bestudeerd en net weer, de optielijst wordt nergens genoemd als een bijlage helaas... Ik ga het wel melden en aanstippen, wellicht als wisselgeld bij een andere onderhandeling, maar hou dan gewoon rekening met de kosten in de begroting.maier schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Het is denk ik wel van belang welke versie er in je KAO toegevoegd was (bij mij was deze ook fysiek onderdeel hiervan, die ook geparafeerd moest worden). Als dit de oude versie is dan lijkt me dat de aannemer gewoon pech heeft en de 300liter moet leveren.
Als dit de nieuwe versie is dan is het niet netjes dat de aannemer je er niet op heeft gewezen, maar heb je pech want je hebt hem zelf ondertekend.
Hahaha, dan was ik in de war met een ander forumlid.Farmerwood schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Helaas geen vloerkoeling hier (zit ook op een warmtenet) en ik heb nog nooit van Essezoom gehoord.![]()
(Volgens Google is dat een wijk in Nieuwerkerk aan den IJssel en dus bijna 100 km hier vandaan)
Ik durf je dus niet te zeggen of het met koeling ook werkt. Voor zover ik begrepen heb werkt dit pompje met een temperatuursensor op de aanvoerleiding en een setpoint vanaf de thermostaat.
Ik zal me er eens in verdiepen, maar las even snel dat het kijkt naar warmtevraag (dus dacht dan werkt het misschien wel 2 kanten op).
Uiteindelijk heeft de aannemer het op deze manier opgelost:737freak schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:59:
Afgelopen week eerste kijkmoment van mijn appartement gehad. Het betreft een transformatie nieuwbouwproject waarbij een bestaand kantoorgebouw wordt omgevormd tot 48 appartementen.
Hierbij werkt men van boven naar beneden, waarbij mijn bouwnummer op de bovenste etage voorop loopt met alles.
Dit verloopt tot nu toe voorspoedig en volgens planning, maar tijdens het kijkmoment werd er 1 onaangename verrassing medegedeeld door de aannemer: er was een onverwachte schuine draagbalk van de dakconstructie aangetroffen tijdens de sloop. Deze stond niet op de tekeningen en is niet meegenomen in het ontwerp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gevolg: er moet een (schuine) koof van +/- 30cm hoog worden gemaakt om deze balk in de hoek weg te werken. Hierdoor zijn bijv. gordijnen tot aan het plafond niet meer mogelijk. En daarnaast is dit natuurlijk conform de technische tekeningen en beschrijvingen. Tot slot ook gewoon ronduit lelijk, zo'n koof in de hoek van de woonkamer.Alvast veel dank voor jullie inzicht!
- Wat zou ik met deze situatie het beste kunnen (laten) doen?
- Is een koof/verlaagd plafond over de gehele breedte onder de ramen van de woonkamer & 1,5m diep (met bijv spotjes) een mooie oplossing? Het plafond is 294cm hoog, dus onder de koof/verlaagd plafond blijft zo'n 260cm over.
- Kan Woningborg hierin iets betekenen i.v.m. compensatie? Of is dat niet gebruikelijk bij dit soort situaties?
:strip_exif()/f/image/UUcX3hNgsMla5IcDwX59oLR8.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat nu de hoek voor de TV worden: aan een draaibeugel aan de pilaar zodat het scherm gelijk loopt met de koof aan het plafond.
Verder blijft het erg jammer dat gordijnen tot aan het plafond niet meer mogelijk zijn hierdoor.
Ik zit er aan te denken om over de gehele breedte zelf nog een koof van +/- 15cm diep om daaronder dubbele gordijnrails over de gehele breedte te kunnen monteren.
Of zijn er toevallig nog andere ideeën? Alvast veel dank!
Nice! Al lijken die clips me niet echt lekker lopenVerwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:32:
[Afbeelding]
Atlas concorde Nid Light wordt eindelijk gelegdLang op gewacht.
Dat is Chinflex massageToppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:23:
[...]
Nice! Al lijken die clips me niet echt lekker lopen
19mm = 19mm 5x 2,5mm2 mag ook helemaal niet in 16mm dus je hebt er helemaal niets aan.. wat een klungels.Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:55:
[...]
[...]
[...]
[...]
Maar dag vrij genomen en koof open gemaakt, is inderdaad blokken zoals D.deJong aangaf.
Donderdag komen ze al voor de muren, geen zin om dit open te gaan breken nadat alles afgewerkt is.
Bedoelde ook niet dat ik wilde gaan wachten op de bouwer. Vind het gewoonweg schandalig dat ik bijna €150 per loze leiding betaal en dit in de technische omschrijving lees:
"Lege buisleiding vanuit de meterkast [19mm] naar bovengenoemd vertrek, als op tekening aangegeven.
te gebruiken voor elektra of communicatie Lege leiding wordt voorzien van controledraad."
..maar in nagenoeg elk stuk onderbreking (zij het bocht, zij het van verdieping naar verdieping) 16mm flexbuis in de 19mm solide buis wordt gepropt. Enkel "vastgezet" met een inkeping door tang o.i.d.
Heb nu preventief de leidingen geprobeerd vast te tapen zodat hij er niet weer uit schiet. In maart komen ze de zonnepanelen plaatsen, dan zou er 5x draad doorheen moeten. Kan ik wel vergeten denk ik.
Vraag was meer of ik dit (openbreken doordat het zo opgeleverd wordt, om normaal te gebruiken) nog kan claimen, of dat dit als "normaal" wordt gezien? (doel dan op de kosten die ik betaald heb voor loze leiding, overig zit er sowieso niet in omdat ik het zelf heb hersteld, snap ik.).
***members only***
Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:55:
[...]
[...]
[...]
[...]
Maar dag vrij genomen en koof open gemaakt, is inderdaad blokken zoals @D.deJong aangaf.
***members only***
:strip_exif()/f/image/x8Xpd8671eSDiRhFqoJTo4ZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Voelde als de geboorte van een baby, daar is hij dan.
Alle drie de adertjes gezond en wel met een prachtige diameter van 2,5mm2.
Twee maal een koof gesloopt, diverse flexbuizen verwijderd en wat hang en spanwerk verricht, maar dan heb je ook wat(/ waar je voor betaald hebt).
Wij kiezen voor onze nieuwe woning zeker voor renovlies icm latex. Dit kan gerold of (airless?) gespoten worden? Wat zijn de (kwaliteits)verschillen tussen deze en zijn er mensen die ervaring hebben met beide (of juist voor 1 van de 2 gekozen hebben)?
Verwijderd
Voordeel van rollen is dat je het nog enigszins kan bijwerken bij beschadigingen. Gespoten is zo strak dat ze vaak alleen gestucte plafonds op die manier doen.Niwla schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:43:
Hierbij nog een vraag:
Wij kiezen voor onze nieuwe woning zeker voor renovlies icm latex. Dit kan gerold of (airless?) gespoten worden? Wat zijn de (kwaliteits)verschillen tussen deze en zijn er mensen die ervaring hebben met beide (of juist voor 1 van de 2 gekozen hebben)?
Had weinig keus - tijdens het afwerken moesten wat radiatoren er af, en pas een maand of 2 later ging alles er weer op en werd de pomp weer op stroom gezetVerwijderd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Wat heb je zelf gedaan?Of heb je het gewoon uit interesse aan ze gevraagd?
Weet je toevallig wat ze er tussen hebben gezet? Wij hebben een Robot HU25/6/-43/SCU pomp gekregen. Volgens de specs een maximaal vermogen van 43 watt maar geen idee wat hij tijdens normaal gebruik verbruikt.Farmerwood schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Helaas geen vloerkoeling hier (zit ook op een warmtenet) en ik heb nog nooit van Essezoom gehoord.![]()
Ik heb een Danfoss AMZ 112 pomp.Ascension schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:07:
[...]
Weet je toevallig wat ze er tussen hebben gezet? Wij hebben een Robot HU25/6/-43/SCU pomp gekregen. Volgens de specs een maximaal vermogen van 43 watt maar geen idee wat hij tijdens normaal gebruik verbruikt.
Is jouw huis inmiddels opgeleverd? Reed er een paar dagen geleden langs en zag dat er weer een aantal opgeleverd zijn.
Verwijderd
Ik heb nu boven renovlies en vind het net zo kwetsbaar als stucwerk. Een keer met een puntig iets er tegenaan stoten en het is beschadigdMryc schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:07:
Is het in een nieuwbouwwoning verstandiger om glasvliesbehang aan te laten brengen of renovliesbehang?
Glasvlies is volgens mij sterker, maar de meest gladde variant heeft wel al wat structuur.
Yes, 2 weken geleden opgeleverd. Stucadoor is inmiddels druk bezigFarmerwood schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
[...]
Ik heb een Danfoss AMZ 112 pomp.
Is jouw huis inmiddels opgeleverd? Reed er een paar dagen geleden langs en zag dat er weer een aantal opgeleverd zijn.
15-03-2021 woningen in de verkoop
31-03-2021 loting door notaris
29-04-2021 tekenen koopovereenkomst
26-08-2021 start grondwerk
09-12-2021 buitenschil is voltooid
07-03-2022 verwachte oplevering
:strip_exif()/f/image/QSRDKUUiIrYQ6jdqobFsgPOA.jpg?f=fotoalbum_large)
Bouwer Alm Bouw, een bedrijf waar je echt goede afspraken mee kunt maken en praktisch altijd terecht kunt op de bouw om een blik te werpen op de vorderingen.
Verwijderd
:strip_exif()/f/image/yqqOglSEJpSk7b5O8muCMcEs.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mensen die nog bezig zijn met kleuren kiezen is de kleurenwaaier van Sikkens Rijks kleuren misschien nog wel de moeite waard, is gemaakt met echte verf en ik vind dat er wel mooie kleuren tussen zitten.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2022 11:52 ]
Ziet er netjes uit. Misschien nog wel even een mooiere spiegel ophangen om het af te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:42:
Woon er inmiddels al een tijdje maar bleef mij storen aan het spacwerk op het toilet, dus zelf voor stucadoor gespeeld en de muren en plafond glad gemaakt met Knauf Stucpasta, was verrassend goed te doen.
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2022 12:08 ]
Edit: zo dus!
/f/image/kOM11PO2L3AGVujW3x4Nngod.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door Anakha op 04-01-2022 14:25 ]
Lang verhaal in het kort.
We zitten bij een nieuwbouw project waarbij de bouw reeds begonnen is.
vrijdag 24 december een factuur ontvangen voor de eerste verdiepingsvloer. Blijkt echter dat deze er nog niet in ligt, sterker nog, ook de muren staan nog niet van de begane grond.
Het kantoor van het bouwbedrijf is gesloten van 25 dec tot 7 januari, wat voorbij de vervaldatum van het factuur is.
Overal wordt benoemd dat je een factuur niet moet betalen tenzij de werkzaamheden verricht zijn. Ik kan geen contact met het bouwbedrijf opnemen voordat de factuur vervalt, omdat ze met de vakantie gesloten zijn.
Mijn vrouw is nu echter huiverig voor een boete, omdat we de factuur niet betalen voor de vervaldatum. Moeten we hier inderdaad huiverig voor zijn, of is het inderdaad goed om het niet te betalen?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Wat foto’s maken en gewoon mailen? Als je dat doet voordat de factuur betaald moet worden kan jou niets verweten worden, jij hebt aan je verplichtingen voldaan en dat de aannemer dicht is is niet jou probleem.rattejong schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:16:
Hoi allemaal,
vrijdag 24 december een factuur ontvangen voor de eerste verdiepingsvloer. Blijkt echter dat deze er nog niet in ligt, sterker nog, ook de muren staan nog niet van de begane grond.
Het kantoor van het bouwbedrijf is gesloten van 25 dec tot 7 januari, wat voorbij de vervaldatum van het factuur is.
Overal wordt benoemd dat je een factuur niet moet betalen tenzij de werkzaamheden verricht zijn. Ik kan geen contact met het bouwbedrijf opnemen voordat de factuur vervalt, omdat ze met de vakantie gesloten zijn.
Mijn vrouw is nu echter huiverig voor een boete, omdat we de factuur niet betalen voor de vervaldatum. Moeten we hier inderdaad huiverig voor zijn, of is het inderdaad goed om het niet te betalen?
Ik had een vergelijkbaar akkefietje met een te vroeg gestuurde factuur voor "dak waterdicht". Navraag bij SWK gaf dit antwoord:rattejong schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:16:
Hoi allemaal,
Met een nogal belangrijk ontbrekend woordje in de eerste zin ("niet")Volgens de wet is het toegestaan om vooruit te factureren. Er mag slechts gefactureerd worden voor hetgeen dat daadwerkelijk is gepresteerd. Een uitzondering hierop is de eerste termijn die is bedoeld voor het factureren van reeds betaalde bijkomende kosten.
In geval van faillissement zal SWK zorgdragen dat de woning wordt afgebouwd voor het deel waarop de SWK Garantie- en waarborgregeling van toepassing is.
Bij mij was de aannemer niet op vakantie, en tegen de tijd dat de discussie was uitgewoed zat het dak er op.
Zoals de rest hierboven al zegt: foto's maken en bewijs op de mail naar de aannemer.
De betaaldatum is 6 januari en er is pas 10 januari weer iemand aanwezig bij de bouwer.
Overigens hebben we een tijd geleden ook een factuur ontvangen voor de dekvloeren, maar we mochten niet komen kijken en "foto's worden niet gemaakt". Uiteindelijk na aandringen op het houden aan de aannemingsovereenkomst toch een dag voor de betaaldatum foto's ontvangen (dan ga je je toch afvragen waarom ze pas 2 weken later foto's kunnen opsturen
Wat een gedoe allemaal...
[ Voor 4% gewijzigd door jugger naut op 04-01-2022 17:16 ]
Bij Woningborg staat dit in de "algemene toelichting". Maar het zou fijn zijn als ze inderdaad foto's mee zouden sturen met de factuur o.i.d.Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:17:
Ik snap nog steeds niet dat er vanuit de woningborg/SWK/what ever niet in de voorwaarden wordt opgenomen dat je mag controleren wat gefactureerd wordt of dat een aannemer moet kunnen aantonen welke werkzaamheden afgerond zijn.
https://www.woningborg.nl...gh-projectmatig-03-at.pdfArtikel 4 lid 1 Termijnen en betalingsregeling
In dit artikel worden de grootte van de termijnen (gedeelten van de aanneemsom) en de tijdstippen van betaling van de termijnen van de aanneemsom ingevuld.
Dit is de termijnregeling van Woningborg. Behalve de 10% zekerheid, als bedoeld in artikel 3, zijn vooruitbetalingen niet toegestaan. De facturen van de Ondernemer moeten derhalve – bij benadering – gelijke tred houden met de voortgang van de bouw en / of de waarde van het gebouwde. Dit wordt verzekerd via de termijnregeling van Woningborg.
Via https://www.woningborg.nl...gelingen-eengezinshuizen/ kan de Verkrijger in de meeste gevallen nagaan welke werkzaamheden er uitgevoerd moeten zijn voordat een termijn gefactureerd mag worden.
De Verkrijger wordt geacht na te gaan of de werkzaamheden op grond waarvan de Ondernemer de Verkrijger een factuur heeft gezonden, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. In dit kader is het mogelijk om, uitsluitend in overleg en na voorafgaande afspraak met de Ondernemer, een bezoek aan de bouwplaats te brengen.
Het is echter niet mogelijk om op willekeurige momenten de bouwplaats te betreden. Dit in verband met de verantwoordelijkheid van de Ondernemer dan wel het uitvoerend bouwbedrijf voor de veiligheid van medewerkers en bezoekers op de bouwplaats alsmede het verhoogde risico van schade en letsel. In het geval dat een bezoek aan uw woning niet tot de mogelijkheden behoort, kan door of namens de Ondernemer aangeleverd beeldmateriaal (film of foto) van uw woning ook tot geldig bewijs strekken.
Ik merk trouwens wel dat in ons project de meeste mensen gewoon de bouwer vertrouwen en alles betalen wat ze ontvangen. Zal wel lastig zijn als er dan iemand komt die daadwerkelijk wil controleren..
jugger naut schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:36:
[...]
Bij Woningborg staat dit in de "algemene toelichting". Maar het zou fijn zijn als ze inderdaad foto's mee zouden sturen met de factuur o.i.d.
[...]
https://www.woningborg.nl...gh-projectmatig-03-at.pdf
Ik merk trouwens wel dat in ons project de meeste mensen gewoon de bouwer vertrouwen en alles betalen wat ze ontvangen. Zal wel lastig zijn als er dan iemand komt die daadwerkelijk wil controleren..
Er staat alleen niet dat een ondernemer verplicht is hieraan mee te werken en dat maakt het ook zo frustrerend.De Verkrijger wordt geacht na te gaan of de werkzaamheden op grond waarvan de Ondernemer de Verkrijger een factuur heeft gezonden, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. In dit kader is het mogelijk om, uitsluitend in overleg en na voorafgaande afspraak met de Ondernemer, een bezoek aan de bouwplaats te brengen.
Hoeveel van de mensen heeft nou met succes kunnen controleren of de gefactureerde werkzaamheden ook zijn uitgevoerd via de legale weg.
Niet 100% kunnen controleren, maar omdat de hekken letterlijk voor ons huis stonden en iemand uit de buurt regelmatig met een drone rondjes vloog hadden we een vrij goed beeld van de voortgang van de bouw. Scheelt ook als je vlakbij de bouw woont en er regelmatig kan gaan kijken.Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:11:
Hoeveel van de mensen heeft nou met succes kunnen controleren of de gefactureerde werkzaamheden ook zijn uitgevoerd via de legale weg.
Heb voor wat andere bewoners regelmatig foto's gemaakt omdat hun vorige huis 50+ km verderop stond.
Ik stoor me ook aan het spacwerk op het toilet. Achteraf gezien best lelijk ik overweeg overheen te tegel als dat kan.Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:42:
Woon er inmiddels al een tijdje maar bleef mij storen aan het spacwerk op het toilet, dus zelf voor stucadoor gespeeld en de muren en plafond glad gemaakt met Knauf Stucpasta, was verrassend goed te doen. Daarna voorzien van nieuw kleurtje en de sfeer in het toilet is meteen helemaal anders. Kleuren zijn Rijks Oker op de muur en Rijks Groen op het plafond van Sikkens. Moet nog een paar hoekjes bijstippen met verf, maar dat komt nog wel.
[Afbeelding]
Voor mensen die nog bezig zijn met kleuren kiezen is de kleurenwaaier van Sikkens Rijks kleuren misschien nog wel de moeite waard, is gemaakt met echte verf en ik vind dat er wel mooie kleuren tussen zitten.
Ik weet dat dit onderwerp hier vaak terug komt, en weet inmiddels de voor- en nadelen van de verschillende wandafwerkingsmethodes voor nieuwbouw, maar bovenstaande vraag ik me nog wel af.. Kan nog steeds geen keuze maken namelijk 😜
[ Voor 6% gewijzigd door praliwi op 04-01-2022 20:36 ]
Tegel met lijm is al minimaal 10mm en dus gaan je tegels ‘uitsteken’ in vergelijking met de bestaande tegels.MemeMaster schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:29:
[...]
Ik stoor me ook aan het spacwerk op het toilet. Achteraf gezien best lelijk ik overweeg overheen te tegel als dat kan.
Aanvulling: met de juiste primer kan je er prima overheen tegelen, zelfde geld voor gips
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 04-01-2022 20:43 ]
Als ik Google op ‘stucwerk scheuren’ krijg ik talloze voorbeelden..?praliwi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:34:
Zijn er hier users die de wanden in hun nieuwbouwhuis hebben laten stucen, en die nu scheuren hebben waarvan ze een foto willen delen?
Ik weet dat dit onderwerp hier vaak terug komt, en weet inmiddels de voor- en nadelen van de verschillende wandafwerkingsmethodes voor nieuwbouw, maar bovenstaande vraag ik me nog wel af.. Kan nog steeds geen keuze maken namelijk 😜
De scheuren in nieuwbouw zijn niet per definitie heel anders dan de scheuren in bestaande bouw.
Wij wonen nu sinds mei in onze nieuwbouwwoning en hebben alle muren van boven en beneden laten stucken. Tot op heden is er 1 scheurtje te voorschijn gekomen en dit kwam denk ik door het heien bij ons in de buurt. Zal morgen een foto maken. Vanaf 30 cm afstand dan zie je de scheur geen eens.Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Als ik Google op ‘stucwerk scheuren’ krijg ik talloze voorbeelden..?
De scheuren in nieuwbouw zijn niet per definitie heel anders dan de scheuren in bestaande bouw.
Wij ook, en we hebben nog geen enkele scheur.lonehitman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Wij wonen nu sinds mei in onze nieuwbouwwoning en hebben alle muren van boven en beneden laten stucken.
Verwijderd
Als ik het nog een keer had moeten doen had ik het laten stuccen denk ik.
Weet ik, maar hoor het liever van users in dit topic. Dan kan ik ook nog vragen stellen als ik dat wil, om me te helpen in m'n keuzeToppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Als ik Google op ‘stucwerk scheuren’ krijg ik talloze voorbeelden..?
Ze sturen eerst altijd een herinnering hoor. En aangezien het kantoor nog dicht is zal dat ook nog wel even op zich laten wachten. Boetes mogen niet zonder herinnering in rekening gebracht worden.rattejong schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:16:
Hoi allemaal,
Welke vragen heb je? Of je scheuren eenvoudig kan herstellen? Ja hoor, neem Reno Band.praliwi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:58:
[...]
Weet ik, maar hoor het liever van users in dit topic. Dan kan ik ook nog vragen stellen als ik dat wil, om me te helpen in m'n keuze
Verwijderd
Gewoon lekker laten stuccen en zoek een goede stukadoor die de tijd neemt voor goed gaasband plakken, plafonds/wanden insnijden.praliwi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:34:
Zijn er hier users die de wanden in hun nieuwbouwhuis hebben laten stucen, en die nu scheuren hebben waarvan ze een foto willen delen?
Plekken waar het scheurt zijn overgang van verschillende materialen. Bij ons bijv. een stuk beton wat overgaat op ytong. Kleine haarscheur die hersteld is door de schilder voordat hij begon. Verder nog geen scheuren kunnen ontdekken. Rond de trap krijg je vaak wat scheurtjes en plekken waar PUR is gebruikt, zoals tussen niet dragende muren en plafond.
Maar stucwerk is gewoon super makkelijk te repareren. Renovlies daarentegen niet, dat is gewoon papier tegen de muur geplakt. Als je daar een kras op maakt is je papier kapot. Bij renovlies moet je ondergrond ook gewoon glad zijn, anders zie je er elke oneffenheid doorheen. Dus met beton prefab wanden is het bijna niet zo strak als stucwerk te krijgen.
:strip_exif()/f/image/extp6Ag1qXhWfJr0znJdxaeo.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de dunpleister die we boven hebben zie je juist dikkere scheuren bij iedere overgang in het onderliggende materiaal. Concreter: bij ieder kozijn. Dit was ook pas na een jaar of 2-3 echt goed zichtbaar.
:strip_exif()/f/image/okhom9tg4RZ6eq45zBePEFax.jpg?f=fotoalbum_large)
Scheuren in je V naden zegt vooral iets over de kennis van je stukadoor, hij heeft niet het juiste product gebruikt.millerman_sf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:41:
Scheuren in stucwerk ontstonden hier ook pas na 1,5-2jr. Dus dat er vanaf mei nog niets in zit, verbaast me weinig. Als het stucwerk goed is uitgevoerd, heb je er ook nauwelijks scheuren in. Hier zien we het alleen op het plafond, waar de V-naden lopen. En het valt normaal niet op, alleen als je er op let. Het zijn dunne scheurlijnen:
[Afbeelding]
Op de dunpleister die we boven hebben zie je juist dikkere scheuren bij iedere overgang in het onderliggende materiaal. Concreter: bij ieder kozijn. Dit was ook pas na een jaar of 2-3 echt goed zichtbaar.
[Afbeelding]
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van gokken en hangt het van heel veel factoren af zoals hoeveelheid vocht, gebruikt product, ondergrond, temperatuur, etc.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.