koelkast schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:52:
We zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject in een compacte provinciestad. Het betreft een project niet ver van de binnenstad, in bestaand omgeving.
Het gaat om een herenhuis (tussenwoning) van 4 bouwlagen met een schuine kap, totaal 170 m2 woonoppervlak. Eigen kavel van 124 m2, maar er zit ook mandelige grond bij in de vorm van een binnenterrein (parkeerterrein). De wijk wordt in een parkachtige omgeving gezet.
Nu ben ik wel enthousiast over de woning zelf. We zitten nu op 120 m2 met veel kastruimte in jaren 30 wijkje vlakbij dezelfde binnenstad, maar zijn al een tijdje op zoek naar iets ruimers, ook qua buitenruimte.
Woning is allemaal A++, w/w warmtepomp, overal vloerverwarming, kierdichting, goed geisoleerd.
Maar ... die mandelige grond, daar zit ik nogal mee. Je hebt dan wel 'eigen' parkeerruimte, maar ondertussen vraag ik me af of je bij latere verkoop van deze woning in de problemen komt. De v.o.n. prijs is 530.000, kale aanneemsom is 240.000, en grondprijs 290.000 (!). Die verhouding is (dus) nogal scheef, voor mijn gevoel, maar komt natuurlijk door een groot deel mandelige grond.
Het zit me niet lekker dat die grondprijs zó hoog is. Als ik naar vergelijkbare projecten / oppervlaktes kijk, dan liggen de prijzen wat lager, maar dan heb je wel een 2-kapper met meer eigen grond.
Het puzzelt me. Is dit een verstandige keuze? Vooral op het gebied van die mandelige parkeerterrein (1/40 deel) zit me niet helemaal lekker. Je hebt er niets aan voor m'n gevoel...
Je koopt eigen grond samen met je eigen woning. Daar is dus niets bijzonders aan.
Verder is er een stuk gezamenlijke grond. Dat kan op meerdere manieren.
1) Die grond wordt eigendom van een vereniging van eigenaren waar jij een gebruiksrecht op 1/40e deel krijgt. net als bij een appartement mag je die grond meestal niet apart verkopen of verhuren aan een ander etc.
2) Het zou ook kunnen dat iedere koper voor 1/40e deel eigenaar wordt van de grond. Dat heeft wel wat nadelen, want bij verkoop moeten alle 39 andere eigenaren ook mee naar de notaris.
3) De grond wordt verkaveld en iedereen wordt eigenaar van zijn eigen stukje, maar er komt in de akte een kettingbeding waarin staat dat je met die grond helemaal niets anders mag dan parkeren. Dat je die dus ook niet mag omheinen etc. en dat er recht van overpad op geldt.
Scenario 1 is het meest logische. Dat betekent wel dat er kosten zullen zijn, want de vereniging moet worden opgericht en er moeten statuten/vergaderingen en een meerjarig onderhoudsplan zijn (en ja, ook parkeerterreinen op de grond hebben onderhoud nodig).
Ik zou me geen zorgen maken over de verhouding grond/aanneemsom, maar waar je wel rekening mee moet houden:
Wordt de grond verkocht door de aannemer? Dit hoeft niet hetzelfde bedrijf te zijn, maar wel dezelfde holding of iets dergelijks. In dat geval kunnen tegenvallers tijdens de bouw namelijk financieel opgevangen worden door de winst op de grond. Soms is de verkoper van de grond een stichting waar naast de aannemer ook de gemeente in zit of iets dergelijks.
Als de verkoper van de grond echt een totaal andere partij is dan de bouwer van de woning (dat was bij ons het geval), dan is het nadeel dat eventuele tegenvallers in de bouw niet te verrekenen zijn met de winst op de grond. De aannemer zal dus op zoek gaan naar besparingen en dat kan tot discussies leiden. In zo'n geval is het belangrijk om betrokken te blijven bij het bouwproces en te controleren of er geen bochtjes worden afgesneden.
Uiteindelijk is het de totaalprijs die uitmaakt. Is die 530 (kale v.o.n., dus 600 - 650 uiteindelijk) redelijk voor de woning?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp