Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:51:
[...]

Ik heb een gashaard laten plaatsen (op flessen) in mijn nieuwbouw woning en dat ging perfect.
Wij zijn er echt super blij mee omdat het niet alleen extra sfeer geeft maar ook een berg (snel) warmte.
Vorig jaar dat we konden schaatsen was het heerlijk als we binnenkwamen om een kop chocomelk op te warmen en lekker bij de haard te zitten.

Het enige grootste nadeel aan LTV is dat het even snel bijverwarmen onmogelijk is. En voor mij ook persoonlijk: een haard moet vlammen hebben en warmte afgeven :).
Een gesloten gashaard heeft nauwelijks onderhoud, is super makkelijk in gebruik (Wi-Fi module met app) en hoef je dus niet iedere keer schoon te maken.

Goedkoop is het echter niet, gasflessen zijn duur en mijn haard is uit mijn hoofd 7.5kW en die pompt er in een uur of 10 halve stand branden een fles doorheen.

Hier een onafgewerkte foto net na plaatsing. (Daarna laten stuken en een meubel eronder door laten lopen)
[Afbeelding]

Wij hebben ook een warmtepomp met vloerverwarming overal en zoneregeling.

Je zet de haard niet de hele dag aan als hoofdverwarming hé ;). Ik weet niet welke horror verhalen mensen op internet zetten maar wij zetten hem aan als we het even snel wat warmer willen hebben of in combinatie met sfeer. Als het dat laatste is dan zet ik hem op 30% dan geeft hij een stuk minder warmte af dan op halve stand of hoger.
Thx, dat geeft weer wat hoop _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Dutchylex op 07-12-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:37
Wij hebben een in 2018 opgeleverd nieuwbouw huis (eerste bewoner), met gashaard: dat werkt briljant, overdag staat de verwarming lekker te tokkelen op 19 graden, constant. Dan kun je ook gewoon druk maken zonder dat het zweet uitbreekt. Als we 's avonds achter de tv belanden en stilzitten zet ik de haard op 21 graden, dat meet mijn afstandsbediening en hij gaat dan gewoon netjes moduleren (lees: zuinig om met gas).
Het briljante aan deze manier van stoken is dat wij ongeveer 10% minder gas verbruiken dan de buren, die een 20% kleiner huis hebben (dus een effect van 30%), terwijl wij altijd de temperatuur hebben die we willen (koud als je dingen aan het doen bent en warm als je Undercover zit te kijken) terwijl ik de buren na 3 stookseizoenen nog steeds hoor klagen dat ze maar niet de juiste temperatuur in huis voor elkaar krijgen (overdag te warm en 's avonds te koud) En ow ja wij hebben ook nog kids met bijbehorend bad en koken op gas.

(we hebben een jaarverbruik van 800m3 bij een woonoppervlak van 160m2 en ik werk al 1,5 jaar thuis)
Disclaimer, we hebben nog wel een gasaansluiting.

Ik zeg, als je een haard wilt en je wilt gemak, neem dan een gashaard. (Geen aandelen, maar wij hebben een Dru maestro 85/3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Wimhaw schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:59:
[...]

Makkelijk antwoord, Nee
Aanvoertemperatuur kun je aanpassen zodat het behaaglijk is. We hebben het hier op alle drie de veriepingen.
Heerlijk!!
Welke aanvoertempratuur hebben jullie ingesteld? Bij ons staat hij op 25 graden. Zou hem graag wat hoger zetten maar ik ben bang dat het verbruik dan omhoog schiet met lucht/lucht warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Ik neem aan dat je lucht/water bedoelt? Lucht/lucht is airco.

Ik denk dat 25 graden aan de lage kant is. Meestal zou je 35 aanhouden bij een WP.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Blihi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:41:
[...]

Bij ons is 150mm gelegd (hoewel in de tekeningen 100mm staat, don't ask), maar ik heb nog een gasketel. Ik krijg de woning prima warm met 35 graden aanvoertemperatuur van het water.

Hoe dichter de leidingen bij elkaar liggen, hoe beter, want daarmee is het afgiftevermogen van de vloer hoger en kun je met een lagere temperatuur water af. Dat is gunstig voor het gebruik.

Nu is het zo dat men meestal geen 100mm specificeert in documenten, maar alleen temperaturen per ruimte.
Maar hoeveel gunstiger in de vorm een % is 100mm tegenover 150mm bij het gebruik van een warmtepomp.

De investering is 4k, als ik het met 150mm ook prima warm krijg en daarmee maar 1% meer energie verbruik denk ik niet dat het de investering waard is. Valt mij op dat er weinig over dit onderwerp in combinatie met een warmtepomp terug te vinden is.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Tja, dat is lastig. Om dat te berekenen zou je moeten kijken naar de warmteverliesberekening en het afgiftevermogen bij verschillende temperaturen. Het afgiftevermogen van een vloer kun je hier berekenen: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Dan zul je zien dat je bij 100mm net twee graden minder warm water nodig hebt dan bij 150mm om hetzelfde afgiftevermogen te halen, dus het verschil is niet enorm. Die twee graden hoef je niet te overbruggen, dus werkt de warmtepomp efficienter, maar hoeveel efficienter hangt helemaal af van de precieze WP.

Stel dat deze 2% efficienter is, dan kun je kijken hoeveel kWh je daarmee per jaar verwacht te besparen en wat die kWh dan kosten. Stel dat je 3000 kWh per jaar nodig hebt voor verwarmen en je bespaart 2%. Dan levert dat dus 60 kWh per jaar op, tegen 25 cent per kWh, is dat 15 euro.

Die 4000 euro ga je dus nooit "terugverdienen".

EDIT: De bouwer moet garanderen dat jij het warm krijgt. De referentietemperaturen per ruimte staan in het bouwbesluit. Er wordt dus een berekening gemaakt waaruit blijkt dat de ruimte warm te krijgen is (nou ja, er zou een berekening gemaakt moeten worden). Wat niet in het bouwbesluit staat is dat dit ook efficient moet gebeuren. Dus de bouwer mag, in theorie, een WP installatie opleveren die aan de normen voldoet, maar die vreselijk inefficient is.

[ Voor 20% gewijzigd door Blihi op 07-12-2021 12:27 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kanonnen wat gaat het nu snel! Plafond moet nog gegipst worden en de gang, de rest is ook alweer klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0jnnTFNAt5I-DGOrtPUMKWm7A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bBKjS1beBFOgSpTGEasExjU.jpg?f=fotoalbum_large
Damwanden arriveren ook :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snWHR1W9O2_eszA_ZwHe1_IxcBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLQxdTnHlKrxSXbBIFmkYnm2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Toppe op 07-12-2021 12:30 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:36
We zijn op dit moment bezig met de deuren uit te kiezen voor onze nieuwbouw woningen. We zijn gebonden aan Berkvens. De toegnag tot keuken en woonkamer willen we graag plafondhoge zwarte deuren. Berkvens heeft daarin het model Verdi Light (https://berkvens.nl/model/verdi-light).

Ik ben erg benieuwd hoe zo'n houte zwarte deur gaat staan tov een zwarte stalendeur. Ik ben bang dat het goedkoop gaat staan. Heeft iemand ervaring met dit model? Ik wil het graag in het echt zien, maar krijg maar geen reply waar ik ze kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:15:
[...]

Maar hoeveel gunstiger in de vorm een % is 100mm tegenover 150mm bij het gebruik van een warmtepomp.

De investering is 4k, als ik het met 150mm ook prima warm krijg en daarmee maar 1% meer energie verbruik denk ik niet dat het de investering waard is. Valt mij op dat er weinig over dit onderwerp in combinatie met een warmtepomp terug te vinden is.
Volgens mij is de investering tussen 100mm en 150mm in jouw geval 1250 euro, de rest is voor de vloerkoeling.

Wil je geen vloerkoeling dan zou ik dat geld lekker in mijn zak houden, ook met 150mm en lage temperatuurverwarming krijg je een modern huis prima warm.
- Aanbrengen vloerkoeling + standaard leidingwerk 150mm: € 2.750,-
- Aanbrengen vloerkoeling + leidingwerk op 100mm afstand (voor koeling en verwarming): € 4.000,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
In navolging op @Wolly en @Blihi voor @Strider die 100mm is voornamelijk lekker voor de koeling.
Die doet veel beter en langer zijn werk als er 100mm gelegd is dan met 150mm.
Het is natuurlijk allemaal geld, maar je kan dit soort dingen maar 1 keer goed doen. Ik zou die 1250 extra er dus wel tegenaan gooien tenzij je hoe dan ook van plan bent om airco's te plaatsen natuurlijk.
En hoe lager de aanvoertamp hoe "beter" het is om de leidingen dichter bij elkaar te hebben.

Hier met een bodem warmtepomp werkt de koeling boven verwachting. Ook hier is op 100mm gelegd en komen er absoluut geen airco's in huis.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 07-12-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Blihi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:10:

Ik denk dat 25 graden aan de lage kant is. Meestal zou je 35 aanhouden bij een WP.
Excuses. Lucht/water inderdaad.
Maar zou het in energieverbruik veel uitmaken denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
lonehitman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:53:
[...]

Over het algemeen geldt: Hoe lager de temperatuur, hoe beter het energiegebruik.

Ik zou wel zorgen dat het comfortabel is. Uit je vraag begreep ik dat dat nu niet het geval is. Je kunt dan de temperatuur in kleine stapjes verhogen tot het comfortabel is (en blijft) in huis.

Overigens: Bij te lage temperaturen kun je pendelgedrag krijgen omdat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan. Dat is dan weer dramatisch voor het verbruik. Er is een heel topic over dergelijke installaties. Vraag het daar eens: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 07-12-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
lonehitman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:53:
[...]

Bij ons met een bodem warmtepomp staat hij uit mijn hoofd op 26 of 27 graden.
Hoe hoger je hem zet, hoe meer de temp en het opstoken zal gaan schommelen/moduleren. De truck is juist om dat constant te houden voor het verbruik. Zelfde inderdaad met een te lage temperatuur.
Geen idee wat de exacte impact gaat zijn maar veel warmer lijkt mij in dit geval in geen enkel opzicht "beter" .

Als het nu niet behaaglijk is moet je er natuurlijk wel wat aan doen. (in kleine stapjes inderdaad)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 07-12-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar een grondwarmtepomp staat meestal lager dan een lucht/water warmtepomp. Een grondwarmtepomp heeft meestal ook een veel lagere modulatie ondergrens (minder snel pendelgedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:37
Blihi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:10:

Ik heb op het moment de aanvoertemperatuur op 24 graden, de woonkamer wordt tussen de 20 en 21 graden. Met 35 graden zouden we wegsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
deejeebv schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:02:
[...]

Ik heb op het moment de aanvoertemperatuur op 24 graden, de woonkamer wordt tussen de 20 en 21 graden. Met 35 graden zouden we wegsmelten.
Dan zal die sneller weer afslaan toch? Wegsmelten zal wel meevallen dan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:07
Toppe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:01:
[...]

Hebben zelf ook gekeken naar ‘The Frame’ en vrij snel besloten dit niet te doen. Of je hem nou neer zet of ophangt op fijne kijk hoogte, hij hangt te laag om ‘echt’ als schilderij door te kunnen.

Daarbij konden wij geen goed beeld vinden wat bij ons past qua inrichting van de woning.

Het is en blijft een tof product, als ik hem ergens zie dan moet ik altijd even kijken en twijfelen, maar nee, het is geen product voor ons.

Wij hebben sowieso besloten geen TV meer in het woongemeente op te gaan hangen. Geeft ons (en ook de kleinste in het gezin) veel meer rust.
Het is bij ons nog niet klaar, maar de tv hangt idd iets lager dan een normaal schilderij. Maar het plan is om geen tv meubel eronder te plaatsen, nog wat echte foto's/schilderijen er om heen en dan is de verwachting dat de tv veel minder opvalt dan een normale tv. Uiteraard zal je het wel zien, maar het is niet een overduidelijke tv op een kastje.
Sammy_tukker schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:31:
Wij hebben een in 2018 opgeleverd nieuwbouw huis (eerste bewoner), met gashaard: dat werkt briljant, overdag staat de verwarming lekker te tokkelen op 19 graden, constant. Dan kun je ook gewoon druk maken zonder dat het zweet uitbreekt. Als we 's avonds achter de tv belanden en stilzitten zet ik de haard op 21 graden, dat meet mijn afstandsbediening en hij gaat dan gewoon netjes moduleren (lees: zuinig om met gas).
Het briljante aan deze manier van stoken is dat wij ongeveer 10% minder gas verbruiken dan de buren, die een 20% kleiner huis hebben (dus een effect van 30%), terwijl wij altijd de temperatuur hebben die we willen (koud als je dingen aan het doen bent en warm als je Undercover zit te kijken) terwijl ik de buren na 3 stookseizoenen nog steeds hoor klagen dat ze maar niet de juiste temperatuur in huis voor elkaar krijgen (overdag te warm en 's avonds te koud) En ow ja wij hebben ook nog kids met bijbehorend bad en koken op gas.

(we hebben een jaarverbruik van 800m3 bij een woonoppervlak van 160m2 en ik werk al 1,5 jaar thuis)
Disclaimer, we hebben nog wel een gasaansluiting.

Ik zeg, als je een haard wilt en je wilt gemak, neem dan een gashaard. (Geen aandelen, maar wij hebben een Dru maestro 85/3)
Wij hebben een nog simpelere oplossing, een dekentje voor op de bank ;) Veel goedkoper en als je een mooie deken uitzoekt net zo sfeervol :P

Maar serieus, dat is wel hoe wij het doen. Verwarming zorg voor een constante temp van ongeveer 19 graden in huis, dat is warm genoeg voor 80 procent van de bewoners. Alleen mijn vriendin heeft er in de avond 'last' van en pakt dan een dekentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
lonehitman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dan zal die sneller weer afslaan toch? Wegsmelten zal wel meevallen dan,
Op basis van de naregeling in de woonkamer zou hij inderdaad afslaan. Maar als ik de temperatuur te hoog zet gaat de warmtepomp aan het pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:58
lonehitman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:09:
[...]

Welke aanvoertempratuur hebben jullie ingesteld? Bij ons staat hij op 25 graden. Zou hem graag wat hoger zetten maar ik ben bang dat het verbruik dan omhoog schiet met lucht/lucht warmtepomp?
Ta afgifte is op basis van stooklijn bij Tbuiten van 7°C staat deze ingesteld op 27°C. T binnen is ca. 21.3°C 24/7
Zag dat je een lucht/lucht WP (airco) hebt. Weet je dat zeker? Correctie zag het al.

Verbruik gaat niet super omhoog. Op dit moment is mijn jaar COP gemiddeld boven de 4. Een stuk zuiniger dan een CV ketel . Misschien gaat er 1 of 2 tienden in COP gebruik kosten, maar dat is nog steeds beduidend goedkoper dan een CV ketel en in mijn geval kost het niets. Heb voldoende opbrengst met mijn PV-panelen om het totale jaarverbruik ruim te dekken. €0 in de portomonnee. 8)

Tip: als je hem omhoog zet (kleine stappen) wacht 1 dag en voordat je gaat bepalen dat het goed is. Huis heeft de tijd nodig om te bufferen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wimhaw op 07-12-2021 14:13 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:22
kepler schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:06:
[...]
Het is bij ons nog niet klaar, maar de tv hangt idd iets lager dan een normaal schilderij. Maar het plan is om geen tv meubel eronder te plaatsen, nog wat echte foto's/schilderijen er om heen en dan is de verwachting dat de tv veel minder opvalt dan een normale tv. Uiteraard zal je het wel zien, maar het is niet een overduidelijke tv op een kastje.
Zo'n groot zwart vlak op een witte muur is wat het vaak niet zo mooi maakt. Kabels wegwerken in de muur en zorgen dat je TV op een donkere muur hangt, niet op een witte muur. Dan valt het al flink minder op. Sowieso niet alles wit in je nieuwbouwwoning, dat is maar saai >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
Thomas19903 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:57:
We zijn op dit moment bezig met de deuren uit te kiezen voor onze nieuwbouw woningen. We zijn gebonden aan Berkvens. De toegnag tot keuken en woonkamer willen we graag plafondhoge zwarte deuren. Berkvens heeft daarin het model Verdi Light (https://berkvens.nl/model/verdi-light).

Ik ben erg benieuwd hoe zo'n houte zwarte deur gaat staan tov een zwarte stalendeur. Ik ben bang dat het goedkoop gaat staan. Heeft iemand ervaring met dit model? Ik wil het graag in het echt zien, maar krijg maar geen reply waar ik ze kan zien.
Wij hebben deze thuis, alleen niet tot het plafond. Kan wel een fotootje maken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
Rogar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:12:
[...]

Wij hebben deze thuis, alleen niet tot het plafond. Kan wel een fotootje maken als je wilt.
Heel graag! Dank je wel :) Ben je er blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 19:07
millerman_sf schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:11:
[...]

Zo'n groot zwart vlak op een witte muur is wat het vaak niet zo mooi maakt. Kabels wegwerken in de muur en zorgen dat je TV op een donkere muur hangt, niet op een witte muur. Dan valt het al flink minder op. Sowieso niet alles wit in je nieuwbouwwoning, dat is maar saai >:)
Goed punt, maar we wilden geen donkere muren :D Het is ook geen wit, maar dus wel lichte kleuren.

Ik zal over paar weken wel een foto plaatsen als de tv hoek klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
deejeebv schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:02:
[...]

Lucht/water of grondgebonden WP?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rogar
Thomas19903 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:13:
[...]

Heel graag! Dank je wel :) Ben je er blij mee?
Kijk eens 😊
En we zijn er zeker blij mee. Veel mensen denken dat het stalen deuren zijn zelfs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALiPrTAgei6b_ugimUqNYNOMluY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtaOIMOrZyubZH5IIUu7CChi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmsRJtwtVZxTtNMwMblsd445oKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdROPsAPUq76ZK4f3ydpyqDN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GeeMoney schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51:
In navolging op @Wolly en @Blihi voor @Strider die 100mm is voornamelijk lekker voor de koeling.
Die doet veel beter en langer zijn werk als er 100mm gelegd is dan met 150mm.
Het is natuurlijk allemaal geld, maar je kan dit soort dingen maar 1 keer goed doen. Ik zou die 1250 extra er dus wel tegenaan gooien tenzij je hoe dan ook van plan bent om airco's te plaatsen natuurlijk.
En hoe lager de aanvoertamp hoe "beter" het is om de leidingen dichter bij elkaar te hebben.

Hier met een bodem warmtepomp werkt de koeling boven verwachting. Ook hier is op 100mm gelegd en komen er absoluut geen airco's in huis.
Voor fatsoenlijke vloerkoeling moet ik € 4000,- investeren.

Hoe ga jij met vloerkoeling om in je slaapkamer, laat jij de ramen in jouw slaapkamer altijd gesloten, ook 's nachts?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Strider schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:28:
[...]

Voor fatsoenlijke vloerkoeling moet ik € 4000,- investeren.

Hoe ga jij met vloerkoeling om in je slaapkamer, laat jij de ramen in jouw slaapkamer altijd gesloten, ook 's nachts?
Voor überhaupt vloerkoeling ben je 2750 kwijt zag ik, Dus dan ben je maar 1250 "extra" kwijt.
Afhankelijk van de buitentemperatuur blijven de ramen dicht inderdaad.
De vloerkoeling icm mechanische ventilatie met temp gestuurde kleppen etc. is dat hier prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Blihi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:20:
[...]

Lucht/water of grondgebonden WP?
Bodempomp (Nilan Compact P Geo)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
We zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject in een compacte provinciestad. Het betreft een project niet ver van de binnenstad, in bestaand omgeving.
Het gaat om een herenhuis (tussenwoning) van 4 bouwlagen met een schuine kap, totaal 170 m2 woonoppervlak. Eigen kavel van 124 m2, maar er zit ook mandelige grond bij in de vorm van een binnenterrein (parkeerterrein). De wijk wordt in een parkachtige omgeving gezet.
Nu ben ik wel enthousiast over de woning zelf. We zitten nu op 120 m2 met veel kastruimte in jaren 30 wijkje vlakbij dezelfde binnenstad, maar zijn al een tijdje op zoek naar iets ruimers, ook qua buitenruimte.
Woning is allemaal A++, w/w warmtepomp, overal vloerverwarming, kierdichting, goed geisoleerd.

Maar ... die mandelige grond, daar zit ik nogal mee. Je hebt dan wel 'eigen' parkeerruimte, maar ondertussen vraag ik me af of je bij latere verkoop van deze woning in de problemen komt. De v.o.n. prijs is 530.000, kale aanneemsom is 240.000, en grondprijs 290.000 (!). Die verhouding is (dus) nogal scheef, voor mijn gevoel, maar komt natuurlijk door een groot deel mandelige grond.

Het zit me niet lekker dat die grondprijs zó hoog is. Als ik naar vergelijkbare projecten / oppervlaktes kijk, dan liggen de prijzen wat lager, maar dan heb je wel een 2-kapper met meer eigen grond.

Het puzzelt me. Is dit een verstandige keuze? Vooral op het gebied van die mandelige parkeerterrein (1/40 deel) zit me niet helemaal lekker. Je hebt er niets aan voor m'n gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
koelkast schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:52:
We zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject in een compacte provinciestad. Het betreft een project niet ver van de binnenstad, in bestaand omgeving.
Het gaat om een herenhuis (tussenwoning) van 4 bouwlagen met een schuine kap, totaal 170 m2 woonoppervlak. Eigen kavel van 124 m2, maar er zit ook mandelige grond bij in de vorm van een binnenterrein (parkeerterrein). De wijk wordt in een parkachtige omgeving gezet.
Nu ben ik wel enthousiast over de woning zelf. We zitten nu op 120 m2 met veel kastruimte in jaren 30 wijkje vlakbij dezelfde binnenstad, maar zijn al een tijdje op zoek naar iets ruimers, ook qua buitenruimte.
Woning is allemaal A++, w/w warmtepomp, overal vloerverwarming, kierdichting, goed geisoleerd.

Maar ... die mandelige grond, daar zit ik nogal mee. Je hebt dan wel 'eigen' parkeerruimte, maar ondertussen vraag ik me af of je bij latere verkoop van deze woning in de problemen komt. De v.o.n. prijs is 530.000, kale aanneemsom is 240.000, en grondprijs 290.000 (!). Die verhouding is (dus) nogal scheef, voor mijn gevoel, maar komt natuurlijk door een groot deel mandelige grond.

Het zit me niet lekker dat die grondprijs zó hoog is. Als ik naar vergelijkbare projecten / oppervlaktes kijk, dan liggen de prijzen wat lager, maar dan heb je wel een 2-kapper met meer eigen grond.

Het puzzelt me. Is dit een verstandige keuze? Vooral op het gebied van die mandelige parkeerterrein (1/40 deel) zit me niet helemaal lekker. Je hebt er niets aan voor m'n gevoel...
Ik heb je een berichtje gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Rogar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:23:
[...]

Kijk eens 😊
En we zijn er zeker blij mee. Veel mensen denken dat het stalen deuren zijn zelfs.
[Afbeelding][Afbeelding]
Erg fraai! Het kozijn zelf zwart gelakt? edit: zie dat het kozijn ook zwart wordt geleverd op de site.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 07-12-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Is alleen maar wat over te zeggen als je de locatie weet. Hier scheelt de ene wijk met de andere wijk al snel 100k. Zit er maar 1 weg tussen. Tussenwoningen nieuwbouw kosten hier ook 500k+, maar in wijken verder uit het centrum zijn de tussenwoningen nog "maar" 400k en kan je voor die 500k bijna een 2-onder-1-kap kopen.

Dus ik zou niet kijken naar de verdeling grond/bouwkosten kijken, maar kijken naar de marktwaarde van de locatie in combinatie met het woningtype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@koelkast Je parkeert toch op die mandelige grond, dan heb je er toch zeker wel iets aan? Ik denk dat die grond duurder is omdat ze de waarde van een eigen parkeerplek daar in hebben gestopt.

Klinkt op papier als ons vorige huis, 4 lagen, 170m2, eigen parkeerplek op mandelig terrein. Het enige nadelige was dat de motor van het hek regelmatig kuren gaf. Verder geen rare constructie. Meestal heeft iedereen een eigen plek maar omdat iedereen ook af en aan moet kunnen rijden wordt het geheel in een mandeligheid gestopt anders krijg je in iedere akte een evenredig deel met voor andere andere bewoners rechten van overpad enzo, en dan moet je alsnog een VVE oprichten voor onderhoud van het hek enzo dus dan is een mandeligheid handiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Thomas19903 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:57:

Berkvens heeft een showroom in Someren dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

@koelkast ik weet niet zeker of ik goed begrijp wat je zorgen zijn. Als je alleen van de totaalprijs zou weten, en niet de verhouding grondkosten/aanneemkosten, zou de beslissing dan al gemaakt zijn? Waarom verwacht je problemen bij latere verkoop van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
[...]

Kijk eens 😊
[Afbeelding][Afbeelding]
Komt daar niet veel kou en geluid onder die deur door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
barry86 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:01:
[...]

Komt daar niet veel kou en geluid onder die deur door?
Nee, het huis is super goed geïsoleerd, dus geen kou en er moet ruimte onder de deur zitten voor de flow van de mechanische ventilatie.
Geluid eigenlijk ook niet, ons zoontje slaapt in elk geval gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Onze woning zou eerst geen vloerkoeling krijgen alleen verwarming, maar nu blijkt dat er toch een warmtepomp wordt uitgevoerd met koeling en
warmtepompbediening met koelfunctie zonder extra kosten vanwege leveringsproblemen. Ha ik denk dat de goedkopere warmte pompen op waren/ niet meer verkrijgbaar, fijn voor ons.

Wat is de beste vloer om het maximale te halen uit vloerverwarming? We nemen beneden sowieso tegels. Voor de bovenverdieping wilden we eerst laminaat maar neigen we nu naar vinyl (pvc is te duur) of werkt laminaat ook goed met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
MemeMaster schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:17:
Onze woning zou eerst geen vloerkoeling krijgen alleen verwarming, maar nu blijkt dat er toch een warmtepomp wordt uitgevoerd met koeling en
warmtepompbediening met koelfunctie zonder extra kosten vanwege leveringsproblemen. Ha ik denk dat de goedkopere warmte pompen op waren/ niet meer verkrijgbaar, fijn voor ons.

Wat is de beste vloer om het maximale te halen uit vloerverwarming? We nemen beneden sowieso tegels. Voor de bovenverdieping wilden we eerst laminaat maar neigen we nu naar vinyl (pvc is te duur) of werkt laminaat ook goed met vloerverwarming?
In het geval van laminaat moet je dan klik- of plak pvc laminaat nemen, die geeft de warmte beter door.
Wij gaan ook voor tegels op 2 woonverdiepingen, omdat giet en pvc wel erg duur wordt. Bovendien zijn tegels nog relatief makkelijk zelf te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Greebs schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:00:
@koelkast ik weet niet zeker of ik goed begrijp wat je zorgen zijn. Als je alleen van de totaalprijs zou weten, en niet de verhouding grondkosten/aanneemkosten, zou de beslissing dan al gemaakt zijn? Waarom verwacht je problemen bij latere verkoop van de woning?
Mijn zorgen gaan over de vrij hoge prijs van de woning, die (mede) veroorzaakt wordt door de mandelige grond. Hoe staat mandelige grond in de vorm van een parkeerplaats eigenlijk in de markt? Grond die gemeenschappelijk is verkoopt mogelijk minder goed? Of zit ik nu dingen te bedenken die niet realistisch zijn ?

Daarnaast: je tikt de grondkosten als eerste af, en dat geeft een flinke hap uit je financiering (dus veel eerdere hogere lasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:32:
[...]

Is alleen maar wat over te zeggen als je de locatie weet. Hier scheelt de ene wijk met de andere wijk al snel 100k. Zit er maar 1 weg tussen. Tussenwoningen nieuwbouw kosten hier ook 500k+, maar in wijken verder uit het centrum zijn de tussenwoningen nog "maar" 400k en kan je voor die 500k bijna een 2-onder-1-kap kopen.

Dus ik zou niet kijken naar de verdeling grond/bouwkosten kijken, maar kijken naar de marktwaarde van de locatie in combinatie met het woningtype.
Je hebt wel gelijk. Als ik kijk naar woningtype en locatie, dan zit de prijs voor mijn gevoel wel goed. 170 m2 met een tuin van zo'n 60 m2 is op 1 kilometer van de historische binnenstad best oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 22:44
Wij hebben ook het geluk gehad om te zijn ingeloot in een nieuwbouwproject. Nu is de financiering rond en gaan wij ons verder orienteren op alles wat met ons nieuwe huis te maken heeft. Hier zal ik een en ander over vragen in dit topic en dan is het wel zo netjes om mijzelf even voor te stellen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
deejeebv schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:33:
[...]

Bodempomp (Nilan Compact P Geo)
Die staan altijd op een veel lagere temperatuur. Daar gaat veel meer water doorheen om het vermogen toch te leveren. Grofweg kun je zeggen:

Gasgestookte CV ketel: Hogere temperaturen, lagere flow met mengverdelers, dus je kunt met langere slangen in de vloer af (tot 100 meter bij 16mm slang) en met grotere afstand tussen de slangen (15 cm of meer).

Lucht/Water WP: Temperatuur ongeveer 35 graden aanvoer hogere flow dan CV, verdelers met of zonder eigen pomp. Vloerlussen mogen korter en dichter op elkaar bij een pomploze verdeler.

Bodem-WP: Temperatuur <30 graden met veel hogere flow. Pomploze verdelers met dikkere en kortere slangen.

Je kunt het een dus niet zomaar vertalen naar het ander. Daarom is de optie om voor 100mm te kiezen ook wat bijzonder. Normaal volgt de h-o-h afstand en het slangtype uit de berekeningen van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Jheroun schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:51:
@koelkast Je parkeert toch op die mandelige grond, dan heb je er toch zeker wel iets aan? Ik denk dat die grond duurder is omdat ze de waarde van een eigen parkeerplek daar in hebben gestopt.

Klinkt op papier als ons vorige huis, 4 lagen, 170m2, eigen parkeerplek op mandelig terrein. Het enige nadelige was dat de motor van het hek regelmatig kuren gaf. Verder geen rare constructie. Meestal heeft iedereen een eigen plek maar omdat iedereen ook af en aan moet kunnen rijden wordt het geheel in een mandeligheid gestopt anders krijg je in iedere akte een evenredig deel met voor andere andere bewoners rechten van overpad enzo, en dan moet je alsnog een VVE oprichten voor onderhoud van het hek enzo dus dan is een mandeligheid handiger.
Ja, het klopt dat je, volgens de regels die je opstelt via de beheerstichting, een eigen parkeerplaats krijgt. Die 'eigen parkeerplaats' heb je ook al naast je tuin. Er komt hier geen hek volgens mij, maar dus wel 1/41 deel van het binnenterrein.

Natuurlijk heb je er wel wat aan, maar een grotere tuin was ook wel fijn geweest :)
En ook wordt het binnenterrein wel aangelegd, bestraat, dat kost ook geld.
Het onderhoud wordt ondergebracht in een beheerstichting (verwachte kosten net geen 20 euro per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:23:
[...]

Je hebt wel gelijk. Als ik kijk naar woningtype en locatie, dan zit de prijs voor mijn gevoel wel goed. 170 m2 met een tuin van zo'n 60 m2 is op 1 kilometer van de historische binnenstad best oké.
Klinkt als een inbreidingsproject en daarmee een unieke kans om de voordelen van nieuwbouw te krijgen zonder dat het aan de rand van de stad is zonder voorzieningen. Dus ik zou het wel weten. Zeker als het een middelgrote stad is in de Randstad lijkt me de prijs wel ok. 170 m2 is echt wel veel.

Wij wonen ook in een huis met een mandelige parkeerplaats op loopafstand van de historische binnenstad. Voordeel is dat we geen slagboom hebben en dus alleen betalen voor het groen onderhoud en sparen voor het herbestraten. Kosten 100 euro/jaar. Dit terwijl de parkeervergunning hier 150+ per jaar kost, dus voor ons is het alleen maar voordelig. Er zijn ook vrije plekken over voor bezoek, dus bezoekers hoeven voor ons ook geen parkeerkosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

@koelkast in je reactie op mij heb je het over de vrij hoge prijs van de woning, maar een reactie verder zeg je dat de prijs voor jouw gevoel goed zit. Dus daar zit tegenstrijdigheid, vandaar dat ik het niet snap.

Dat aandeel in het mandelige terrein is normaliter onlosmakelijk verbonden met de woning. Er is dus niet zoiets als de verkoopbaarheid van gemeenschappelijke grond in jouw geval. Zie het gewoon als een woning met een eigen parkeerplaats (en dat is in de regel meer waard dan een woning zonder).

Elke courante nieuwbouwwoning (en parkeren op binnenterreinen, mandelig of niet, is tegenwoordig vrij normaal) gaat de komende 10-20 jaar echt wel verkoopbaar zijn. Als het echt te duur is voor de locatie etc. etc. dan moet je het niet doen. Als de prijs goed is, dan is jouw verhaal helemaal geen reden om het te laten.

Aanvulling: dat de grondkosten hoger zijn dan de aanneemkosten gaat je niet de wereld kosten. Stel dat de verhouding andersom was (dus het scheelt dan 50.000 euro) dan heb je het over minder dan 1000 euro bij de huidige rentes in de periode dat je dubbele lasten hebt.

En wil je een grotere tuin dan moet je een groter kavel kopen, dat heeft ook niet met de mandeligheid te maken. Er zijn gewoon parkeernormen, dus gebeurt het niet daar, dan gebeurt het op straat, en dan is er alsnog geen ruimte gewonnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Greebs op 07-12-2021 16:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@koelkast een parkeerplek in een provinciestad kost ook al zo'n 30K toch, als je dat aftrekt van de kosten van je kavel voelt het dan beter? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 14:22

RBH

Toppe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:29:
Kanonnen wat gaat het nu snel! Plafond moet nog gegipst worden en de gang, de rest is ook alweer klaar.

[Afbeelding]
Damwanden arriveren ook :)
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Lijkt bijna exact op ons huis dat nu gebouwd wordt, als ik niet beter zou weten worden we buren straks (maar gezien je eerdere foto's lijkt dat niet zo). :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53

Ik zie het probleem niet, woon nu zelf ook in een woning met een dergelijke constructie en het is een meerwaarde tov geen eigen parkeerplek hebben en op straat moeten parkeren.

En grondprijs vs aanneemsom moet je niet naar kijken, dat is bij mijn nieuwbouwhuis ook zo krom als een hoepel. Eerste jaar een beetje pijnlijk qua kosten, maar daarna maakt het allemaal niks meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:13
sawtomyer schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:25:
[...]

Hi Sinny, ik heb de omgevingsvergunning opgevraagd bij de gemeente en aangegeven dat ik in het bijzonder geïnteresseerd ben naar de aanvangsdatum.

Ik heb niet zozeer een probleem dat individuele verwarming als optie is aangeboden, maar ben wel getriggerd doordat bij master/slave de slaapkamers niet verwarmd zullen worden wanneer de thermostaat voor de begane grond niet aanslaat doordat daar de ruimte wel op temperatuur is.
Inmiddels heb ik van de gemeente vernomen dat de omgevingsvergunning is aangevraagd op 20 november 2020.

Uitgaande van jouw verhaal Sinny begrijp ik dat de aanvraagdatum leidend is voor de vraag aan welke norm de woning dient te voldoen. Ik verneem graag van je of het zin heeft om de aannemer te wijzen dat zij de master slave thermostaten standaard dienen aan te bieden?

Ik verneem graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Goed. Ik heb weer een ingewikkeld vraag stuk.

Ik werd vanmiddag gebeld door de grondwerker de bezig is om de damwand te plaatsen. Één van de achterliggende buren heeft het waterschap gebeld omdat die het niet eens is met het plaatsen van de wand.

Opzich geen ramp, het mocht gewoon alleen moesten ze paar centimeter terug gezet worden.

Nu kwam de man van het waterschap ook met de opmerking dat de sloot van ons is en dus ook het talud van overkant. Daar staat nu op verschillende percelen ook zooi van de achterburen (aan hun kant van de sloot, dus niet op hun grond).

Lang verhaal kort: Onze directe achterburen willen dat stuk grond best ‘hebben’ en zelf onderhouden alleen hoe pak ik dit aan?

Hun kavel grenst bij ons aan twee kavels, mijn directe buren doen hier niet aan mee. Ik hoef er verder niets voor te hebben maar wil er dus ook geen omkijken naar hebben.

Kadaster laten komen en alles officieel via de notaris laten vast leggen werkt niet voor het waterschap, wij zouden hem dan alsnog moeten schoonmaken.

Ikzelf denk nu aan een erfpacht constructie, is dit logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:43:
Goed. Ik heb weer een ingewikkeld vraag stuk.
[…]
Ikzelf denk nu aan een erfpacht constructie, is dit logisch?
Klinkt als een mooi vraagstuk voor een jurist van VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

Ik snap echt niet dat je dat gezeur om die sloot zelf moet regelen, waarom wordt dit niet gedaan door de project ontwikkelaar?

Als je dit soort dingen moet gaan regelen had je net zo goed een stuk grond kunnen kopen en er zelf een huis op kunnen zetten.

Maw: waarom gaat de project ontwikkelaar dit niet oplossen als het jouw eigendom is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GeeMoney schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:31:
[...]

Voor überhaupt vloerkoeling ben je 2750 kwijt zag ik, Dus dan ben je maar 1250 "extra" kwijt.
Afhankelijk van de buitentemperatuur blijven de ramen dicht inderdaad.
De vloerkoeling icm mechanische ventilatie met temp gestuurde kleppen etc. is dat hier prima te doen.
Maar in totaal toch nog 4k ;-)

Heb jij in de zomer geen last van een vochtige/natte vloer?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
EiT schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:19:
Ik snap echt niet dat je dat gezeur om die sloot zelf moet regelen, waarom wordt dit niet gedaan door de project ontwikkelaar?

Als je dit soort dingen moet gaan regelen had je net zo goed een stuk grond kunnen kopen en er zelf een huis op kunnen zetten.

Maw: waarom gaat de project ontwikkelaar dit niet oplossen als het jouw eigendom is.
Eens. Project ontwikkelaar heeft echter op papier minder vierkante meters verkocht dan wat het daadwerkelijk is, juist om hier geen gezeik over te geven ‘want ik heb je 20 vierkante meter cadeau gedaan’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:32:
[...]

Voor 4K zou ik eerder airco aanleggen en het overgebleven budget gebruiken voor extra zonnepanelen. Is even klimaat neutraal, en je hebt betere koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:51:
[...]

Voor 4K zou ik eerder airco aanleggen en het overgebleven budget gebruiken voor extra zonnepanelen. Is even klimaat neutraal, en je hebt betere koeling.
Minpunten:
-Extra geluid
-Drijfgassen in de airco
-onderhoud 2 ipv 1 apparaat
Of het klimaat neutraal is is maar hoe je er tegenaan kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Strider schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:32:
[...]

Nee, dan staat de temp te laag en krijg je inderdaad dauw op je vloer. Zo goed kan het dus werken :).

@Z___Z dan krijg je dus voor 4k overal van die units te hangen die anders warmte en koeling afgeven en ook nog eens ruimte gebonden zijn… een bodemwarmtepomp koelt nagenoeg gratis tov het energieverbruik van airco’s.

Ieder zijn keuze maar ik kan alleen maar aangeven dat vloerkoeling van een bodemwarmtepomp hier boven verwachting goed werkt en ik heb nergens radiatoren of units hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:07:
[...]

Nee, dan staat de temp te laag en krijg je inderdaad dauw op je vloer. Zo goed kan het dus werken :).

@Z___Z dan krijg je dus voor 4k overal van die units te hangen die anders warmte en koeling afgeven en ook nog eens ruimte gebonden zijn… een bodemwarmtepomp koelt nagenoeg gratis tov het energieverbruik van airco’s.

Ieder zijn keuze maar ik kan alleen maar aangeven dat vloerkoeling van een bodemwarmtepomp hier boven verwachting goed werkt en ik heb nergens radiatoren of units hangen.
Ja op zich mee eens dat het voordeel is dat je vloer koeling niet ziet. Airco units kan je wel mooi wegwerken, maar dat kost natuurlijk ook weer geld.

Als je energie compenseert met PV kost de airco ook geen extra energie, aangezien je de airco gebruikt wanneer de zon hard schijnt. Het is ook maar 10 dagen per jaar of zo nodig in Nederland. Zal wel meer worden met global warming.

Tuurlijk milieu technisch kan je beter vloer koeling nemen met een WW warmtepomp. Wij krijgen dit ook in onze nieuwe woning. Weet niet of ik er 4K voor over zou hebben om koeling te krijgen als het niet standaard was. Ik zou dan denk ik op zolder een split unit airco ophangen en vanaf daar het huis proberen te koelen. Het is daar het eerst nodig en dus het meest nuttig. Voordat de woonkamer 30 graden is, is de zolder al lang 40 graden.
aprofet schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:03:
[...]

Minpunten:
-Extra geluid
-Drijfgassen in de airco
-onderhoud 2 ipv 1 apparaat
Of het klimaat neutraal is is maar hoe je er tegenaan kijkt
Drijfgassen zijn denk ik ook het grootste nadeel van warmtepompen. Ik vraag me af hoe goed het is voor het klimaat als de WPs ouder worden en drijfgas gaan verliezen. Het meeste spul wat gebruikt wordt is een aantal factoren erger voor broeikaseffect dan CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 14:22
MemeMaster schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:17:

Op internet kun je de warmteweerstand van de verschillende afwerkingen wel terug vinden. Er zijn wat algemene waarden te vinden en soms exacte waarden bij de de fabrikant / leverancier. Hoe lager de warmteweerstand hoe beter de installatie presteert. Een lage warmteweerstand is vooral belangrijk bij vloerkoeling, dan is het verschil in temperatuur vloerverwarmingsleiding / ruimtetemperatuur lager. De koeltemperatuur kan niet te laag ivm risico op condensatie in / op je vloer.

Wij krijgen een Itho warmtepomp met bodemlus, daar mag de warmteweerstand van de vloerafwerking niet hoger zijn dan Rc = 0,09 m2 K/W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
hansgrave schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:55:
[...]

Op internet kun je de warmteweerstand van de verschillende afwerkingen wel terug vinden. Er zijn wat algemene waarden te vinden en soms exacte waarden bij de de fabrikant / leverancier. Hoe lager de warmteweerstand hoe beter de installatie presteert. Een lage warmteweerstand is vooral belangrijk bij vloerkoeling, dan is het verschil in temperatuur vloerverwarmingsleiding / ruimtetemperatuur lager. De koeltemperatuur kan niet te laag ivm risico op condensatie in / op je vloer.

Wij krijgen een Itho warmtepomp met bodemlus, daar mag de warmteweerstand van de vloerafwerking niet hoger zijn dan Rc = 0,09 m2 K/W
Moet je met een tegelvloer ook rekening houden met gevaar voor condensatie bij vloerkoeling of heeft dat daarop minder effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Stel je bent ontwikkelende bouwer, en je wilt 530k vangen voor grond + woning. Die vervelende woningborgtermijnen zijn niet gunstig, de grond krijg je in een keer voor 100% betaald. Ik zou de grond ook zo duur mogelijk maken en "verlies" maken op de bouw van die woning. Ik denk dat het zo ongeveer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
MemeMaster schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:05:
[...]

Moet je met een tegelvloer ook rekening houden met gevaar voor condensatie bij vloerkoeling of heeft dat daarop minder effect?
Dan ook, als het goed is zal de in WP de koeltemperatuur begrensd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Scuderia110 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:06:
[...]

Stel je bent ontwikkelende bouwer, en je wilt 530k vangen voor grond + woning. Die vervelende woningborgtermijnen zijn niet gunstig, de grond krijg je in een keer voor 100% betaald. Ik zou de grond ook zo duur mogelijk maken en "verlies" maken op de bouw van die woning. Ik denk dat het zo ongeveer zit.
Voor een SWK of Woningborg garantie worden de verhoudingen tussen grondkosten en bouwkosten getoetst. De garantieverleners willen bij een faillissement niet confronteert worden met hoge afbouwkosten ten opzichte van te lage bouwtermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Korte vraag: Waar zitten alle centraaldozen bij nieuwbouw? Hoe kom ik erachter hoe mijn elektra zit?

Achterliggende vraag:
Meerdere lichtpunten moet ik +- 40cm horizontaal verplaatsen. Wat is dan de juiste manier?

Meest eenvoudige maar naar mijn idee verkeerde manier is: Wago's in de bestaande inbouwdoos, nieuwe inbouwdoos 40cm verderop bouwen en daar daar kabels een. Daarna alles dicht smeren en klaar. Alleen als die wago's falen moet ik mijn muur weer open hakken.

Andere optie is de oude inbouwdoos eruit breken. pvc doortrekken en nieuwe kabels van begin tot eind. Dit heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar ik zit alleen nog met de vraag waar alle centraaldozen zitten, zijn hier bepaalde nieuwbouw standaarden voor?

Bij mijn keuken zie ik bijvoorbeeld veel elektra direct richting de kruipruimte gaan. (ook stopcontacten die ik moet verplaatsen)

Oplevering is pas over 6 maanden, dus even snel kijken gaat nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
user_tweakers schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:20:
Korte vraag: Waar zitten alle centraaldozen bij nieuwbouw? Hoe kom ik erachter hoe mijn elektra zit?

Achterliggende vraag:
Meerdere lichtpunten moet ik +- 40cm horizontaal verplaatsen. Wat is dan de juiste manier?

Meest eenvoudige maar naar mijn idee verkeerde manier is: Wago's in de bestaande inbouwdoos, nieuwe inbouwdoos 40cm verderop bouwen en daar daar kabels een. Daarna alles dicht smeren en klaar. Alleen als die wago's falen moet ik mijn muur weer open hakken.

Andere optie is de oude inbouwdoos eruit breken. pvc doortrekken en nieuwe kabels van begin tot eind. Dit heeft eigenlijk mijn voorkeur, maar ik zit alleen nog met de vraag waar alle centraaldozen zitten, zijn hier bepaalde nieuwbouw standaarden voor?

Bij mijn keuken zie ik bijvoorbeeld veel elektra direct richting de kruipruimte gaan. (ook stopcontacten die ik moet verplaatsen)

Bij oplevering krijg je waarschijnlijk de elektra plannen met daarin de route van de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Achterliggende vraag:

Klemmen en dan dichtsmeren is een buurman-buurman oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Achterliggende vraag:

Centraaldozen zitten 99/100 keer in het plafond bij een lichtpunt. Die zie je zo zitten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Achterliggende vraag:

Bestaande doos doorlassen en daarna dichtsmeren moet je nooit doen. Wat ik meermaals heb gedaan bij mij thuis is een bestaande doos uithakken/vrijspelen, de pvc buis vrijspelen en die vervolgens verlengen. Geen fijne klus, maar het kan wel.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
In navolging van enkele anderen en gezien de expertise hier:
De oplevering nadert en bij de vooroplevering heb ik een foto van de meterkast gemaakt. Ook hier de afspraak voor een nette 3-fase krachtgroep voor de kookplaat (tegen bijbetaling, maar op dat punt geen zin in gedoe).

Volgens mij heb ik die 3-fase krachtgroep gekregen (F12 midden onder=kookplaat). Klopt dat?

(En mochten er nog onjuiste/vreemde zaken opvallen, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE1n-a50lb90G06fN5cAgoFcHSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XN9cA9eONsaHDmRl84L1KiZh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door beesting op 07-12-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GeeMoney schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:07:
[...]

Zijn er dan instellingen waarmee je dauw op je vloer voorkomt? Of ben je daar constant mee bezig?
Z___Z schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:51:
[...]

Die 4K is nogal zuur geld als je erachter komt dat het niet genoeg is, dat je alsnog airco nodig hebt. Anders is het wel fijn om iedere ruimte, behalve de zolder, vloerkoeling hebt.
Ik vind het ook jammer dat ik 4K moet uitgeven voor 100mm hart-op-hart leidingen, want dat lijkt mij toch wel wat comfort kunnen geven.

Heb jij zelf vloerkoeling als optie gekozen, of was dit bij jou inbegrepen?

Ik kom toch wel wat ervaringen tegen van mensen die vloerkoeling zonder een ontvochtiger geen fijne combinatie vinden. Luchtvochtigheid loopt op tot boven de 80%, vochtige vloer, schimmels etc. :/
https://community.consume...oeling-van-woonhuis-19208

[ Voor 40% gewijzigd door Strider op 07-12-2021 22:53 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
[..] De v.o.n. prijs is 530.000, kale aanneemsom is 240.000, en grondprijs 290.000 (!). Die verhouding is (dus) nogal scheef, voor mijn gevoel, maar komt natuurlijk door een groot deel mandelige grond.

Hier was de verhouding helaas nog schever (niet vanwege het parkeerterrein, maar exacte reden weet ik niet; dus ook bij jou hoeft het mandelige terrein niet de oorzaak te zijn, heb zelf het vermoeden dat het was omdat ze zo sneller geld kregen). Een risico daarvan wat ik van tevoren niet had voorzien is dat daardoor de 5%-regeling bij oplevering ook een stuk lager is (die gaat alleen over de kale aanneemsom, dus excl. grondprijs; maar ook excl. meerwerk wat mij niet duidelijk was vooraf). Verder uiteindelijk geen nadeel ondervonden. Uiteraard nog niet de woning verkocht (moet de sleutels nog krijgen), maar verwacht daar geen problemen mee, dan lijkt me dat iedereen naar de totaalkosten kijkt en wat je daarvoor krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door beesting op 07-12-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
beesting schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:39:
De oplevering nadert en bij de vooroplevering heb ik een foto van de meterkast gemaakt. Ook hier de afspraak voor een nette 3-fase krachtgroep voor de kookplaat (tegen bijbetaling, maar op dat punt geen zin in gedoe).

Volgens mij heb ik die 3-fase krachtgroep gekregen (F12 midden onder=kookplaat). Klopt dat?

(En mochten er nog onjuiste/vreemde zaken opvallen, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.)

[Afbeelding]
Beetje jammer dat ze in je Hager kast dan voor de laadpaal er ABB spul in schroeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Strider schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:41:
[...]

Zijn er dan instellingen waarmee je dauw op je vloer voorkomt? Of ben je daar constant mee bezig?

[...]

Die 4K is nogal zuur geld als je erachter komt dat het niet genoeg is, dat je alsnog airco nodig hebt. Anders is het wel fijn om iedere ruimte, behalve de zolder, vloerkoeling hebt.
Ik vind het ook jammer dat ik 4K moet uitgeven voor 100mm hart-op-hart leidingen, want dat lijkt mij toch wel wat comfort kunnen geven.

Ik kom toch wel wat ervaringen tegen van mensen die vloerkoeling zonder een ontvochtiger geen fijne combinatie vinden. Luchtvochtigheid loopt op tot boven de 80%, vochtige vloer, schimmels etc. :/
Je moet niet he thermostaat op 18 zetten maar gewoon op 20,5 laten. Hier geen ladt van dauw of overmatig vocht.
Buurman verderop had hem op 18 gezet en koelen plus. ( tijdelijke boost stand) dan krijg je inderdaad vocht op je vloer.

Ik doe niets aan mijn thermostaten in de zomer, gewoon altijd 20,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22

OcGuru

Giulietta Qv

beesting schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:39:

[Afbeelding]
Wat zijn dat voor afgeknabbelde kabeltjes die rechts de meter kast in gaan?

Ziet er niet heel lekker uit.

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
OcGuru schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:02:
[...]

2x UTP, 1x afgeknipt en 1x verbonden? Ziet er prima uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Thnx voor de reacties.
Rouske schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:23:
[...]

Beetje jammer dat ze in je Hager kast dan voor de laadpaal er ABB spul in schroeven...
Klopt, maar ik kwam online ook ergens iets tegen dat een onderdeel voor zo'n laadpaalaansluiting in deze variant alleen door ABB geleverd wordt. Kan dat kloppen?
OcGuru schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:02:
[...]

Argh, goed dat je het zegt, dat heb ik zelf helemaal over het hoofd gezien (focus op de groepen zelf gehad). Ik twijfel ook even wat het is. Ik dacht eerst dat het misschien m'n UTP-aansluiting voor de deurbel was, want die hadden ze eerst alleen als kabel zonder beltrafo/drukker/schel geplaatst, terwijl dat niet de bedoeling is (want zo kan ik hem eerst ook testen o.a. en heb ik de onderdelen nog). Maar ik heb even een andere foto opgezocht en zie dat het twee kabels zijn, terwijl de bel er maar 1 is. En per kabel is het een oranje/bruine en blauwe ader. Ik begrijp er weinig van? :?

Zie de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpFs5aGP6-9z1WW-ws3m5Ptmqws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZgWxhRGVpqh4TD8U7HGgnWD.jpg?f=fotoalbum_large
Deleon78 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:17:
[...]

2x UTP, 1x afgeknipt en 1x verbonden? Ziet er prima uit?
Ze lijken beide verbonden en grotendeels afgeknipt qua aders. Maar ben nog steeds puzzled want zover ik weet komt er bij het deurkozijn achter de beldrukker maar 1 kabel uit...

PS. Mocht iemand nog weten of de 3-fase kookkrachtgroep zo goed is (F12), dan nog graag! :D

[ Voor 14% gewijzigd door beesting op 08-12-2021 00:22 . Reden: Nu met de juiste 2e foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Vanaf hier zie je inderdaad dat beide aangesloten zijn. Volgens mij nog steeds gewoon voor data. Zou misschien netter zijn als dit in de kast gestript werd, maar geen idee hoe het aangesloten wordt. Hoeft geen kwaad te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:25:
Vanaf hier zie je inderdaad dat beide aangesloten zijn. Volgens mij nog steeds gewoon voor data. Zou misschien netter zijn als dit in de kast gestript werd, maar geen idee hoe het aangesloten wordt. Hoeft geen kwaad te kunnen.
Thnx! Data heb ik niet verder in het huis. Alleen enkel de UTP-kabel naar de deurbel ipv belkabel ivm voorbereiding ook de toekomst (ook al heeft de deurbel die ik nu heb gekocht dat uiteindelijk niet nodig, dus die zal op dezelfde wijze verbonden blijven als ik de simpele drukker door de cameradeurbel vervang en de UTP-kabel dus voor laagvoltage elektra wordt gebruikt). Dus zal het toch de deurbel moeten zijn. Maar nog wel gek dat het er twee zijn en er bij het deurkozijn nog maar 1 is en tijdens de bouw hing er ook altijd maar 1 kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
beesting schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:30:
[...]

Thnx! Data heb ik niet verder in het huis. Alleen enkel de UTP-kabel naar de deurbel ipv belkabel ivm voorbereiding ook de toekomst (ook al heeft de deurbel die ik nu heb gekocht dat uiteindelijk niet nodig, dus die zal op dezelfde wijze verbonden blijven als ik de simpele drukker door de cameradeurbel vervang en de UTP-kabel dus voor laagvoltage elektra wordt gebruikt). Dus zal het toch de deurbel moeten zijn. Maar nog wel gek dat het er twee zijn en er bij het deurkozijn nog maar 1 is en tijdens de bouw hing er ook altijd maar 1 kabel...
Volgens mij gaat het als volgt:
Drukknop - trafo - gong
Dan heb je dus 2 kabels nodig.
En inderdaad, datakabels tbv voeding deurbel, niet per se datakabels voor data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Ah ja, tuurlijk. Slim gezien. Ook voor de kabel naar de gong hebben ze voor het gemak maar utp gebruikt. Dat is het! :-) (Los van dat het evt wat netter had gekund. Zal bij oplevering nog wel even checken dat er geen koper zichtbaar is, dat lijkt me niet de bedoeling.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 20:44
Ik ben benieuwd of topkoeling met ontvochtiging via de WTW hierbij zou helpen, bijvoorbeeld de Zehnder comfocool of comfopost. Het debiet via WTW is laag maar wellicht dat de ontvochtigde toevoerlucht wel zal helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

[...]

[...]

Lees dit en vorige topic of w/w wp topic eens door, er is genoeg over gezegd.

In het kort:
7 jaar WP met koeling, wil nooit meer iets anders. Altijd zelfde temp in huis.

Mbt vocht.
In de zomer van 2020 is er 1 week een issue geweest met vocht, dit komt omdat buiten de luchtvochtigheid hoog was. Het was ‘s avonds koel maar overdag nog steeds bloed heet, wij hadden alles even opengezet on te luchten en daardoor ging luchtvochtigheid binnen ook omhoog.

Onze WP meet de luchtvochtigheid binnen en stopte daarom met koelen. Luchtontvochtiger neer gezet en binnen een aantal uur werd er weer gekoeld. Warmte binnen en een te hoge luchtvochtigheid is namelijk geen pretje.

Overigens nooit vochtige of kleffe vloeren gehad, wij hebben ook nog ventilatie roosters omdat dit huis met CV was opgeleverd. Daarom was er even noodzakelijk om te luchten. Huis met WTW werkt een stuk beter icm WP.

Luchtvochtigheid ligt ergens tussen de 50-70 in de zomer. Ik heb 3 meters die alle 3 iets anders aangeven :+

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat hebben ventilatie roosters en CV met elkaar te maken? Helemaal niets toch.
Genoeg nieuwbouw met type C en WP. En andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

[...]

Klopt, wij hebben vloerkoeling als standaard gekregen in ons huis. Ons huis is nog niet opgeleverd, dus kan nog niks zeggen over de luchtvochtigheid. Wat ik wel weet is dat airco's uitstekende ontvochtigers zijn en dat in Hong Kong (waar de luchtvochtigheid bijna de hele zomer 99% is) airco's worden gebruikt om gebouwen te ontvochtigen. Daarom zijn winkelcentra daar ook te koud en heb je een jas nodig voor binnen, die je uit moet doen als je naar buiten gaat.

Een lucht ontvochtiger werkt met condensatie toch? Dan ben je dus aan het koelen met je vloer, vervolgens aan het verwarmen met je ontvochtiger om (sneller) te kunnen condenseren.

https://www.qualityhygien...20300%20kWh%20per%20maand.
Een draagbare ontvochtiger kan 160 kilowattuur per maand (kWh) verbruiken. Dat is meer dan een koelkast. Dit is echter veel minder dan de gemiddelde airconditioner. Die gebruikt al vlug zo’n 300 kWh per maand. Omdat een hoge luchtvochtigheid ons het gevoel geeft dat het warmer is dan het in werkelijkheid is is een voordelig bijkomstig effect van een ontvochtiger dat de thermostaat sneller op niveau is en dus een lager energieverbruik overall genereert.
Is zo te zien ook niet heel zuinig zo'n ontvochtiger.

[ Voor 18% gewijzigd door Z___Z op 08-12-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
W.Cor schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:14:
@lizard87 Bij ons worden alle rolluiken op deze manier aangesloten.
Leidingen zijn nog niet geplaatst(lijkt me duidelijk)
Let wel op bij het frezen van leidingen.
Is hier niet helemaal goed gegaan.[Afbeelding]
Is dat nu standaard in de bouw? diagonaal/korste weg, leidingen wegwerken in de muur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:41
Iemand ervaringen met Argenta Pivotica Pro scharnieren voor een taatsdeur? En hoe die zich vergelijken met een FritsJurgens scharnier? Er zit nog wel een prijsverschilletje in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Kijk eens 😊
[Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben ze ook genomen, als plafond hoog. Zag er in de showroom wel mooi uit, maar de illusie is wel weg denk ik als je de deur aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Z___Z schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:29:
[...]

Wij hebben ze ook genomen, als plafond hoog. Zag er in de showroom wel mooi uit, maar de illusie is wel weg denk ik als je de deur aanraakt.
Klopt, het is vooral het gewicht waar aan je het merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
sawtomyer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:18:
[...]

Inmiddels heb ik van de gemeente vernomen dat de omgevingsvergunning is aangevraagd op 20 november 2020.

Uitgaande van jouw verhaal Sinny begrijp ik dat de aanvraagdatum leidend is voor de vraag aan welke norm de woning dient te voldoen. Ik verneem graag van je of het zin heeft om de aannemer te wijzen dat zij de master slave thermostaten standaard dienen aan te bieden?

Ik verneem graag!
Bouwbesluit per 10 maart 2020 (lid 3):

https://rijksoverheid.bou...2012/hfd6/afd6-13#art6.55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Je koopt eigen grond samen met je eigen woning. Daar is dus niets bijzonders aan.

Verder is er een stuk gezamenlijke grond. Dat kan op meerdere manieren.

1) Die grond wordt eigendom van een vereniging van eigenaren waar jij een gebruiksrecht op 1/40e deel krijgt. net als bij een appartement mag je die grond meestal niet apart verkopen of verhuren aan een ander etc.

2) Het zou ook kunnen dat iedere koper voor 1/40e deel eigenaar wordt van de grond. Dat heeft wel wat nadelen, want bij verkoop moeten alle 39 andere eigenaren ook mee naar de notaris.

3) De grond wordt verkaveld en iedereen wordt eigenaar van zijn eigen stukje, maar er komt in de akte een kettingbeding waarin staat dat je met die grond helemaal niets anders mag dan parkeren. Dat je die dus ook niet mag omheinen etc. en dat er recht van overpad op geldt.

Scenario 1 is het meest logische. Dat betekent wel dat er kosten zullen zijn, want de vereniging moet worden opgericht en er moeten statuten/vergaderingen en een meerjarig onderhoudsplan zijn (en ja, ook parkeerterreinen op de grond hebben onderhoud nodig).

Ik zou me geen zorgen maken over de verhouding grond/aanneemsom, maar waar je wel rekening mee moet houden:

Wordt de grond verkocht door de aannemer? Dit hoeft niet hetzelfde bedrijf te zijn, maar wel dezelfde holding of iets dergelijks. In dat geval kunnen tegenvallers tijdens de bouw namelijk financieel opgevangen worden door de winst op de grond. Soms is de verkoper van de grond een stichting waar naast de aannemer ook de gemeente in zit of iets dergelijks.

Als de verkoper van de grond echt een totaal andere partij is dan de bouwer van de woning (dat was bij ons het geval), dan is het nadeel dat eventuele tegenvallers in de bouw niet te verrekenen zijn met de winst op de grond. De aannemer zal dus op zoek gaan naar besparingen en dat kan tot discussies leiden. In zo'n geval is het belangrijk om betrokken te blijven bij het bouwproces en te controleren of er geen bochtjes worden afgesneden.

Uiteindelijk is het de totaalprijs die uitmaakt. Is die 530 (kale v.o.n., dus 600 - 650 uiteindelijk) redelijk voor de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Weet iemand een grote showroom in omgeving Rotterdam voor Vinyl vloeren?
Bij voorkeur Novilon ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door Pingu007 op 08-12-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:41:
[...]

Je koopt eigen grond samen met je eigen woning. Daar is dus niets bijzonders aan.

1) Die grond wordt eigendom van een vereniging van eigenaren waar jij een gebruiksrecht op 1/40e deel krijgt. net als bij een appartement mag je die grond meestal niet apart verkopen of verhuren aan een ander etc.

2) Het zou ook kunnen dat iedere koper voor 1/40e deel eigenaar wordt van de grond. Dat heeft wel wat nadelen, want bij verkoop moeten alle 39 andere eigenaren ook mee naar de notaris.

3) De grond wordt verkaveld en iedereen wordt eigenaar van zijn eigen stukje, maar er komt in de akte een kettingbeding waarin staat dat je met die grond helemaal niets anders mag dan parkeren. Dat je die dus ook niet mag omheinen etc. en dat er recht van overpad op geldt.
'
Ik heb enige ervaring met dit soort terreinen en wat je wel eens ziet is dat je 1/40e eigenaar wordt van het mandelige terrein. Je hoeft niet met 39 andere eigenaren naar de notaris bij verkoop.

Soms is er een stichting die dan het beheer vanuit de akte op zich moet nemen, maar dat is nadrukkelijk geen eigenaar van de grond. Zij zorgt alleen voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een soort vereniging van eigenaren dus, maar dan een stichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:41:
[...]

Scenario 1 is het meest logische. Dat betekent wel dat er kosten zullen zijn, want de vereniging moet worden opgericht en er moeten statuten/vergaderingen en een meerjarig onderhoudsplan zijn (en ja, ook parkeerterreinen op de grond hebben onderhoud nodig).

Ik zou me geen zorgen maken over de verhouding grond/aanneemsom, maar waar je wel rekening mee moet houden:

Wordt de grond verkocht door de aannemer? Dit hoeft niet hetzelfde bedrijf te zijn, maar wel dezelfde holding of iets dergelijks. In dat geval kunnen tegenvallers tijdens de bouw namelijk financieel opgevangen worden door de winst op de grond. Soms is de verkoper van de grond een stichting waar naast de aannemer ook de gemeente in zit of iets dergelijks.

Als de verkoper van de grond echt een totaal andere partij is dan de bouwer van de woning (dat was bij ons het geval), dan is het nadeel dat eventuele tegenvallers in de bouw niet te verrekenen zijn met de winst op de grond. De aannemer zal dus op zoek gaan naar besparingen en dat kan tot discussies leiden. In zo'n geval is het belangrijk om betrokken te blijven bij het bouwproces en te controleren of er geen bochtjes worden afgesneden.

Uiteindelijk is het de totaalprijs die uitmaakt. Is die 530 (kale v.o.n., dus 600 - 650 uiteindelijk) redelijk voor de woning?
Klopt, het gaat inderdaad om scenario 1, er is/wordt een beheerstichting opgericht, die gaat over het onderhoud, er geldt een maandelijkse bijdrage.
Dank voor je adviezen, hier kan ik wel iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:19:
[...]

'
Ik heb enige ervaring met dit soort terreinen en wat je wel eens ziet is dat je 1/40e eigenaar wordt van het mandelige terrein. Je hoeft niet met 39 andere eigenaren naar de notaris bij verkoop.

Soms is er een stichting die dan het beheer vanuit de akte op zich moet nemen, maar dat is nadrukkelijk geen eigenaar van de grond. Zij zorgt alleen voor onderhoud.
Klopt, zo zit het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Dank je wel voor het delen Sinny.

Begrijp ik het goed dat aan de hand van het Bouwbesluit van maart 2020 de aannemer in ons geval (want vergunning aangevraagd na maar 2020) geen extra kosten in rekening mag brengen voor het apart regelen van de temperatuur van de verblijfsruimten. Wij gaan 1.750 euro betalen voor een master slave thermostaat voor de slaapkamers (4 slaapkamers in totaal).

Vraag staat uit bij de aannemer hoe hij denkt dat met master/slave de temperatuur in de slaapkamers gehandhaafd zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
sawtomyer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:30:
[...]

Dank je wel voor het delen Sinny.

Begrijp ik het goed dat aan de hand van het Bouwbesluit van maart 2020 de aannemer in ons geval (want vergunning aangevraagd na maar 2020) geen extra kosten in rekening mag brengen voor het apart regelen van de temperatuur van de verblijfsruimten. Wij gaan 1.750 euro betalen voor een master slave thermostaat voor de slaapkamers (4 slaapkamers in totaal).

Vraag staat uit bij de aannemer hoe hij denkt dat met master/slave de temperatuur in de slaapkamers gehandhaafd zal blijven.
Volgens mij mag hier inderdaad geen optieprijs voor gevraagd worden,want verplicht bij wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
Sinny schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:44:
[...]

Volgens mij mag hier inderdaad geen optieprijs voor gevraagd worden,want verplicht bij wet.
Ik heb een reactie ontvangen van de aannemer.

De reactie is als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Volgens mij ging het niet over het behalen van de temperatuur, maar over individuele regelingen toch?
Je vraag naar de aannemer gaat over de temp en niet de regeling.
Pagina: 1 ... 61 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.