Met master slave voldoet hij aan het bouwbesluit, je moet wel de juiste dingen apart zien.sawtomyer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:18:
[...]
Ik heb een reactie ontvangen van de aannemer.
De reactie is als volgt:
Reactie van mij: Wij hebben als optie gekozen voor individuele temperatuurregeling per verblijfsruimte. In de woning wordt hoe wij begrijpen een master-slave verwarming toegepast per verblijfsruimte. Dit systeem houdt in en heeft als eigenschap dat de thermostaten in de verblijfsruimten op de eerste verdieping (lees slaapkamers) als volgt werken: Met de hoofdthermostaat regel je de temperatuur in de gehele woning. Je zet dan alles op één temperatuur. Met de regelaars/thermostaten in de andere verblijfsruimtes, kun je daar ter plaatse deze hoofdtemperatuur verlagen. Maar niet hoger zetten dan de hoofdtemperatuur.
Hoe zorgt de aannemer ervoor dat bij dit systeem de temperatuur op elke losse verblijfsruimte wordt behouden?
Reactie aannemer:
In het SWK staat onderstaande omschreven.
[Afbeelding]
De woningen worden conform deze eisen berekend (transmissie berekening) en ingeregeld aldus de aannemer. En als aan deze voorwaarden wordt voldaan worden deze temperaturen behaald.
Mijn voorlopige conclusie:
De aannemer garandeert dat de woning en het gebouw voldoen aan de Bouwbesluit eisen. Het individueel kunnen regelen van de temperatuur per verblijfsruimte kan niet als optie worden aangeboden. De woning voldoet door toepassing van de master slave constructie in dit geval niet aan de wet (Bouwbesluit).
Het is met het bouwbesluit bepaald dat de woning per verblijfsruimte ingeregeld kan worden. Jij geeft aan daar een betaalde optie voor aan te moeten vinken. Voor het kunnen inregelen per verblijfsruimte hoef jij in mijn ogen niet te betalen, dit staat immers in het bouwbesluit.
Het gesprek wat je hier plaatst gaat over een master slave oplossing waarmee de aannemer inderdaad voldoet aan het bouwbesluit. Echter als hij jou hier geld voor vraagt, dan is dat niet juist in mijn ogen.
Volg je hem nog?
Edit: toevoeging van jouw eerdere bericht
Dikgedrukt zou voor mijn gevoel niet mogen... Want de slaapkamers moeten al apart ingeregeld moeten kunnen worden volgens bouwbesluit.sawtomyer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:30:
[...]
Dank je wel voor het delen Sinny.
Begrijp ik het goed dat aan de hand van het Bouwbesluit van maart 2020 de aannemer in ons geval (want vergunning aangevraagd na maar 2020) geen extra kosten in rekening mag brengen voor het apart regelen van de temperatuur van de verblijfsruimten. Wij gaan 1.750 euro betalen voor een master slave thermostaat voor de slaapkamers (4 slaapkamers in totaal).
Vraag staat uit bij de aannemer hoe hij denkt dat met master/slave de temperatuur in de slaapkamers gehandhaafd zal blijven.
Zorg er even voor dat je duidelijk hebt wat er "standaard" zonder opties geleverd wordt in de woning, aan de hand daarvan kun je kijken of het overeenkomt met wat het bouwbesluit voorschrijft.
[ Voor 17% gewijzigd door Sinny op 08-12-2021 16:28 ]